(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 11 آذر 1389- شماره 19805

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
برگزاري نخستين نشست «الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت و عدالت» در محضر رهبر معظم انقلاب
منابع معتبر غربي در واكنش به جنجال ويكي ليكس: حق با رهبر ايران بود اوباما از ابتدا دروغ مي گفت
متكي در كنفرانس بين المللي كويت: دخالت كشورهاي سلطه گر مانع از موفقيت سازمان هاي بين المللي است
بحران درون 1+5 در آستانه مذاكرات 15 آذر
زمينه هاي شناخت نهضت سالار شهيدان (ع)
وليد جنبلاط: ترور دو دانشمند هسته اي ايران جنايت مدعيان دموكراسي را برملا كرد
آذربايجان از آمريكا خواست براي توطئه عليه ايران از خاك آن سوء استفاده نكند
تكذيب دسته جمعي اعراب نسبت به ادعاهاي ويكي ليكس آمريكا دروغ مي گويد
ليبراسيون : سيا و موساد عامل ترور دانشمندان ايران بودند



برگزاري نخستين نشست «الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت و عدالت» در محضر رهبر معظم انقلاب

اولين نشست نخبگان و برجستگان علمي كشور براي بررسي انديشه هاي راهبردي مربوط به «الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت و عدالت» در محضر حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي برگزار شد.
اين نشست با ارائه 10 مقاله برگزيده از سوي نويسندگان مقالات برتر برگزار شده و نخبگان علمي كشور نقطه نظرات خود را درباره «الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت» مطرح كردند. رهبر معظم انقلاب كه همواره توجه ويژه اي به علم، پيشرفت و عدالت داشته اند، در اين همايش،رهنمودهاي لازم را اعلام مي كنند. تا لحظه تنظيم اين گزارش متن فرمايشات رهبر معظم انقلاب منتشر نشده است.
صاحبنظران حوزه، دانشگاه و ازجمله برخي زنان صاحبنظر در اين نشست حضور دارند. مدعوين اين نشست ضمن برخورداري از صلاحيت علمي، داراي نظريات و سليقه هاي متفاوت هستند و همين امر به تضارب بيشتر آرا در موضوع مورد بحث كمك شاياني خواهد كرد.
انتخاب اين 10 مقاله از بين حدود 80 مقاله اي است كه براي همايشي با همين عنوان ارائه شده بود. داوران پس از ارزيابي، اين ده مقاله را گزينش كرده اند.
حضرت آيت الله خامنه اي قبلا اعلام كرده بودند كه اين دهه، دهه پيشرفت و عدالت است. و با گفتن و با اعلام كردن، نه پيشرفت حاصل مي شود و نه عدالت؛ اما با تبيين كردن، تكرار كردن و همت ها و عزم ها را راسخ كردن، هم پيشرفت حاصل مي شود و هم عدالت. ما مي خواهيم مسئله پيشرفت و عدالت، در دهه چهارم به يك گفتمان ملي تبديل بشود.
اين نشست اولين جلسه از سلسله نشست هاي انديشه هاي راهبردي مربوط به «الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت و عدالت» است و احتمالا به صورت دوره اي ادامه خواهد يافت.

 



منابع معتبر غربي در واكنش به جنجال ويكي ليكس: حق با رهبر ايران بود اوباما از ابتدا دروغ مي گفت

سرويس سياسي-
رسانه هاي غربي مي گويند اسناد منتشر شده توسط پايگاه اينترنتي ويكي ليكس نشان مي دهد ديدگاه رهبر انقلاب اسلامي در ايران در اين باره كه پيشنهاد تعامل و استراتژي دست دراز شده باراك اوباما چيزي بيش از يك فريب كاري نيست، كاملا صحيح بوده است.
سه روزنامه هافينگتون پست، كريستين ساينس مانيتور و نيويورك تايمز طي دو روز گذشته با انتشار گزارش هاي تفصيلي متن برخي اسناد منتشر شده توسط پايگاه اينترنتي ويكي ليكس را تحليل كرده و نتيجه گرفته اند كه ايران در باور نكردن وعده ها و لبخندهاي اوباما كاملا برحق بوده است.
اين روزنامه ها همچنين با برخي از ديپلمات هاي امريكايي گفت وگو و آنها نيز اين نتيجه گيري را تاييد كرده اند. 250 هزار سندي كه اخيرا پايگاه اينترنتي ويكي ليكس منتشر كرده، يادداشت ها از سفارتخانه ها و نمايندگي هاي دولت امريكا در سراسر جهان خطاب به مركز وزارت خارجه اين كشور در واشينگتن را شامل مي شود. دولت امريكا محتواي اين يادداشت ها را كه بدون شك با سناريويي خاص منتشر شده رد نكرده است.
اين اسناد اكنون و در آستانه مذاكرات ايران و 1+5 نشان مي دهد كه باراك اوباما از همان ابتدا در مورد در پيش گرفتن سياست تعامل با ايران صادق نبوده است. علاوه بر اين تذكر اين نكته بسيار مهم است كه كيهان اين اظهارنظرها را از اين جهت قابل استناد مي داند كه «اعتراف امريكايي ها درباره خودشان» است اما در موارد متعدد ديگر اسناد ويكي ليكس حاوي دروغ بافي هايي عليه نظام جمهوري اسلامي است كه علنا هم بارها توسط مقام هاي امريكايي ابراز شده و طبعا واجد هيچ ارزشي نيست.
هافينگتون پست: كسي در امريكا به تعامل اعتقاد نداشت
رضا مرعشي عضو سابق ميز ايران در وزارت خارجه امريكا در روزنامه هافينگتون پست نوشت: «اسناد منتشر شده در پايگاه اينترنتي ويكي ليكس نشان داد سياست حقيقي دولت باراك اوباما در قبال ايران بر اساس اصل تعامل نبوده بلكه ادامه همان سياست هويج و چماق دوران رياست جمهوري جرج بوش بوده است».
مرعشي ادامه داد: «نه تنها اسناد منتشر شده در اين سايت نشان مي دهد سياست دولت اوباما در قبال ايران بر پايه سياست هويج و چماق دوران رياست جمهوري جرج بوش بنا نهاده شده بود بلكه تجربه شخصي من در هنگام خدمت در ميز ايران وزارت خارجه امريكا نيز همين مسئله را تاييد مي كند كه اصولا بسياري از مقامات امريكايي در دولت اوباما گرچه قبول كرده بودند با ايران گفتگو و تعامل داشته باشند باور داشتند كه اين گفتگوها به نتيجه خاصي نخواهد رسيد».
وي سپس نوشت: «تعامل مستلزم رويكردي بلند مدت است كه استفاده از چماق را كنار بگذارد و به طرفين اين اطمينان را بدهد كه ترس و واهمه هاي سابق دو طرف از يكديگر بي اساس بوده است. ما در وزارت خارجه امريكا در همان اوايل دوران رياست جمهوري اوباما دريافتيم كه دولت وي قصد ندارد چنين روش تعامل حقيقي را با ايران در پيش بگيرد. بلكه سياستي كه دولت اوباما اتخاذ كرد شبيه به سياست دوگانه هويج و چماق جرج بوش بود».
مرعشي درباره تفاوت هاي اندك سياست بوش و اوباما درباره ايران نوشت: « تنها فرق روش اوباما با بوش اين بود كه اوباما تلاش كرد اشتباهات تاكتيكي بوش را تكرار نكند. اولا دولت اوباما سياست تغيير رژيم در ايران را انكار كرد. ثانيا تلاش كرد از لحاظ ديپلماتيك با متحدان امريكا در رابطه با نحوه برخورد با ايران به توافق برسد و ثالثا دولت اوباما پيش شرط هايي را كه دولت بوش براي مذاكره با ايران نهاده بود لغو كرد. در عين حال اهداف سياست دولت اوباما در خصوص ايران همان هدف هاي دولت قبلي امريكا بود هرچند برخي از تاكتيك هاي آن تغيير كرده بود. دولت اوباما نيز تلاش كرد با استفاده از اهرم فشار ايران را وادار به عقب نشيني در رابطه با برنامه هسته اي اين كشور كند. يكي از مزيت هاي تغيير تاكتيك اوباما اين بود كه توانست براي تحريم ايران در ميان اعضاي دائمي شوراي امنيت و متحدان امريكا اجماع ايجاد كند و اين كاري بود كه دولت جرج بوش موفق به آن نشده بود».
وي تاكيد كرد: «چگونه ممكن بود سياست اوباما كه پيام نوروزي به ايران فرستاد و گفت ما دست دوستي به ايران دراز كرده ايم موفق شود در حالي كه مقامات بالا در دولت وي به نتيجه بخش بودن چنين برخوردي اصولا اعتقاد نداشتند. از سوي ديگر سياستمداران غربي چگونه انتظار داشتند ايران بزرگترين سرمايه استراتژيك خود را كه همان يك هزار و دويست كيلوگرم اورانيوم با غناي پايين بود بدون دريافت سرمايه استراتژيك هم ارزش آن به راحتي واگذار كند و از دست بدهد. نكته سوم اين است حال كه ايران با توجه به اسناد درز كرده به ويكي ليكس متوجه شده كه سياستمداران امريكايي در دولت اوباما روش ديپلماسي را هرگز جدي نگرفته بودند ايا انتظار مي رود كه ايران از اين پس روش ديپلماسي و تعامل را جدي بگيرد. دولت اوباما چشم اندازي خوب و قاطع را در راستاي تعامل و گفتگو با ايران ارائه كرد اما هرگز آن سياست تعامل را حقيقتا دنبال نكرد».
كريستين ساينس مانيتور: رهبر ايران حق داشت
اسكات پيترسون، تحليلگر امور ايران هم در مقاله اي كه روزنامه كريستين ساينس مانيتور آن را منتشر كرده، نوشته است: «اسناد منتشر شده در ويكي ليكس بر بدگماني رهبر عالي ديني ايران نسبت به صداقت دولت امريكا صحه گذارد. در حالي كه آيت الله خامنه اي رهبر معظم ايران دست دوستي امريكا را كه باراك اوباما رئيس جمهور امريكا ان را دراز شده به سوي ايران خوانده بود دستي چدني درون دستكشي مخملي خوانده بود اسناد درز كرده به سايت ويكي ليكس نشان داد كه تلاش امريكا براي تعامل با ايران همراه با دو دلي و بي ميلي بوده و همين تلاش هاي بي رمق نيز توسط اين فرضيه امريكايي ها كه تعامل با ايران بيهوده است بيش از پيش تضعيف شده بود از اينرو ايرانيان و تحليل گران سياسي متفق القول اند كه بدگماني عميق ايران به تلاش هاي اوباما از همان ابتدا بجا بوده است».
پترسون ادامه داده است: «اسناد ويكي ليكس نشان داد در همان زمان كه امريكا به طور علني از تعامل و گفتگوي بدون پيش شرط با ايران صحبت مي كرد دولت اوباما در نشست هاي خصوصي بر اروپاييان فشار مي آورد كه تحريم ها را عليه ايران تشديد كنند. و همچنين بپذيرند سامانه دفاع موشكي عليه ايران در اروپاي شرقي تعبيه شود. امريكا بر اين ادعا بود كه روشي دوگانه شامل دو برخورد موازي ارائه مشوق ها و اعمال فشار را عليه ايران در پيش گرفته در حالي كه اين دو روش نه تنها موازي نيستند بلكه صد و هشتاد درجه با هم تفاوت دارند. يكي از ناظران با تجربه ايران كه خواست نامش فاش نشود گفت نتيجه قطعي بررسي هر يك از اسناد ويكي ليكس در رابطه با ايران كه شما انتخاب كنيد اين خواهد بود كه دو كشور ايران و امريكا بيش از بيش از يكديگر فاصله خواهند گرفت و ديوار بي اعتمادي ميان دو كشور از ده سال پيش به مراتب ضخيم تر خواهد شد. در حال حاضر احتمال هرگونه دوستي و سازش ميان طرفين از هر زمان ديگر در گذشته كمتر شده است».
كريستين ساينس مانيتور درباره جدي نبودن اوباما در تعامل با ايران نوشت: «دولت اوباما حتي از اهرم فشار به مراتب بيشتر از ارائه مشوق ها استفاده كرده كه همان روش دولت پيشين امريكا و ناقص اين ادعا است كه امريكا روش دوگانه و منصفانه اي را در قبال ايران در پيش گرفته است».
نيويورك تايمز: بوش از اوباما ملايم تر بود!
ديويد سانجر، جيمز گلانز و جو بكر در گزارشي براي نيويورك تايمز كه در تاريخ 8 آذر منتشر شده هم بر عدم صداقت باراك اوباما در پيش كشيدن بحث تعامل با ايران صحه گذاشتند.
اين 3 كارشناس امور ايران در مقاله خود كه به تحليل يادداشت هاي ويكي ليكس درباره ايران اختصاص دارد نوشتند: «مكاتبات روزمره اي كه ويكي ليكس به ان دست يافته و در دسترس تعدادي سازمانهاي جديد قرار گرفت گوياي گزارش هاي ديپلماتيك متفاوت دو دولت اخير امريكا است كه از همه جهات براي رويارويي با تهران تحت فشار بودند. اين پيامها نشان مي دهد چگونه جرج بوش رئيس جمهور امريكا كه گرفتار مشكلات عراق و سوء ظن هايي مبني بر احتمال حمله به ايران بود سعي كرد حتي تحريم هاي متعادل تري اعمال كند».
در ادامه مقاله نيويورك تايمز آمده است: «اين مكاتبات همچنين ديدگاههاي جديدي در اين خصوص ارائه مي دهند كه چگونه باراك اوباما رئيس جمهور امريكا مصمم بود وعده تعامل را با قولي كه براي تشديد فشار بر ايرانيان داده بود تلفيق كند و ائتلافي شكل داد و با اعمال طيفي از تحريم هايي موافقت كرد كه به طور چشمگيري در مقايسه با تلاش هاي قبلي سختگيرانه تر بود. وقتي اوباما به قدرت رسيد بسياري متحدان وي بيم داشتند پيشنهاد تعامل او موجب شود در نظر ايرانيان ضعيف قلمداد شود اما ان مكاتبات نشان داد مشاوران اوباما به سرعت با تنظيم طرحي براي احاطه ايران با تحريم هاي اقتصادي و دفاع ضد موشكي آن نگراني ها را خنثي كردند. در اصل دولت اوباما انتظار شكست تلاش براي تعامل با ايران را داشت اما معتقد بود بايد تلاش مستدلي را به عمل آورد تا بتواند براي تحريم هاي سخت تر جلب حمايت كند».

 



متكي در كنفرانس بين المللي كويت: دخالت كشورهاي سلطه گر مانع از موفقيت سازمان هاي بين المللي است

وزير امور خارجه كشورمان دخالت كشورهاي سلطه گر را مانع موفقيت سازمان هاي بين المللي دانست.
به گزارش ايسنا منوچهر متكي كه در كنفرانس بين المللي كمك به توسعه شرق سودان در كويت سخن مي گفت، مشكلات موجود در كشورهايي همانند سودان را ميراث شوم استعمار و سياست هاي نوين استعمارگران سابق دانست كه براي ادامه تامين منافع خود حاضر به انجام هر اقدامي از جمله ايجاد جنگ و درگيري بين قبايل مختلف، مشكل تراشي بر سر راه كشورها جهت دستيابي به فن آوري نوين و توسعه پايدار هستند.
وي افزود: هم اكنون كشورهاي سلطه جو با مشكلات عديده اي كه با دست خود ايجاد كردند به خصوص بحران هاي عميق اقتصادي درگيرند و كشورهايي كه زماني منابع شان غارت مي شد به خوبي دريافته اند كه با شعار ما مي توانيم و با تكيه بر منابع انساني و مادي خود مي توانند پيشرفت و توسعه پايداري را براي خود تضمين كنند.
متكي جمهوري اسلامي ايران را ارائه كننده الگوي كاملي براي كشورهاي در حال توسعه دانست كه با تجربه 30 ساله خود و با شعار مهرورزي و عدالت محوري آماده همكاري با كشورهاي ديگر و ارائه تجربيات ارزنده خود به اين كشورها مي باشد.
وزير امور خارجه كشورمان همبستگي و تفاهم بين كشورهاي اسلامي و كشورهاي حامي صلح و عدالت در جهان را ضرورتي امكان پذير دانست كه علاوه بر كمك به حل اختلاف ريشه بروز آن را كه بيگانگان و بدخواهان به دنبال آن هستند را از بين مي برد.
وي در ادامه سخنان خود در اين كنفرانس خواستار بررسي و ريشه يابي دلايل عقب افتادگي و توسعه نيافتگي كشورها شد و سازمان هاي مختلف بين المللي كه پس از جنگ جهاني دوم و با هدف توسعه و پيشرفت كشورها تاسيس شدند را مورد انتقاد قرار داد و علت اصلي عدم موفقيت ساز و كارهاي بين المللي را دخالت هاي هدفمند كشورهاي سلطه گر در اين سازمان ها ذكر كرد.
رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان از سودان به عنوان نمونه بارزي از برخورد گزينشي برخي سازمان هاي بين المللي در ابعاد سياسي و اقتصادي ياد كرد و يكي از راههاي رسيدن به توسعه پايدار را اصلاح ساختار و سازوكارهاي حاكم بر سازمان هاي بين المللي دانست.
وي براي كمك به توسعه در منطقه شرق سودان آمادگي ايران را براي انجام طرح هاي كشت و صنعت در اراضي شرق سودان در قالب يك كنسرسيوم از شركت هاي ايراني اعلام كرد.
بنابراين گزارش سخنان متكي در اين كنفرانس با تشويق حاضران همراه بود.

 



نوول آبزرواتور خبر داد
بحران درون 1+5 در آستانه مذاكرات 15 آذر

برخي منابع فرانسوي زبان با افشاي جزئيات پيشنهاد هسته اي جديدي كه گفته مي شود رابرت آينهورن آن را براي ارائه به ايران در مذاكرات 15 آذر آماده كرده، از خشم شديد پاريس نسبت به اين اقدام واشنگتن خبر دادند.
به گزارش پايگاه اينترنتي «ايران هسته اي» روزنامه فرانسوي نوول آبزرواتور در مقاله اي كه امروز 10 آذر 1389 منتشر كرد، ابعاد مختلف اين پيشنهاد و علت مخالفت فرانسه با آن را تشريح كرده است.
بر مبناي آنچه اين روزنامه فرانسوي نوشته پيشنهاد جديد آينهورن 3 ركن اصلي دارد كه هر 3 مورد انتقاد فرانسه است:
1- به نوشته اين روزنامه، «تهران براي مداواي بيماران مبتلا به سرطان راكتور اتمي پزشكي دارد. بر اساس پيش بيني ها سوخت اين نيروگاه تا سال اينده به پايان خواهد رسيد. مشاور هيلاري كلينتون پيشنهاد داده است براي جايگزيني اين راكتور به ايران كمك شود و اينكه كشوري ثالث راكتور پزشكي جديدي را به ايران بفروشد. اما فرانسه بر اين باور است كه چنين معامله اي شايد حماقت صرف باشد زيرا ايران احتمال دارد مسير استفاده از اين راكتور را براي اهداف نظامي منحرف كند. در مقابل كاخ اليزه احتمال دارد با اين موافقت كند كه آژانس انرژي اتمي ايزوتوپ هاي پزشكي را كه ايران به آن نياز دارد براي اين كشور تامين كند».
2- ركن دوم پيشنهاد آينهورن كه نوول آبزرواتور آن را توضيح داده به پروژه اي بر مي گردد كه قبلا هم موسسه علوم و امنيت بين المللي درباره آن گزارش مبسوطي منتشر كرده بود و آن هم اين است كه براي تامين سوخت راكتور بوشهر توسط روس ها، 3000 كيلوگرم اورانيوم از ايران خارج شود. اين روزنامه مي نويسد: «رابرت اينهورن همچنين قصد دارد سه تن اورانيوم ايران براي تبديل شدن به اورانيوم با غناي 20 درصد به روسيه فرستاده شود و در ادامه بخشي از اين سوخت براي تغذيه نيروگاه اتمي بوشهر كه توسط روسيه ساخته شده است به ايران بازگردانده شود. فرانسه بر اين باور است كه اين راه حل نوعي مشروعيت بخشي غير قابل قبول به برنامه غني سازي ايران است».
3- اين روزنامه فرانسوي درباره ركن سوم آينهورن مي نويسد:«اما اين سومين هويج است كه باعث نگراني خاص ديپلماسي فرانسه شده است. اگر تهران 3 تن اورانيوم خود را به روسيه منتقل كند امريكا خواهد پذيرفت كه ايران توانايي غني سازي اورانيوم خود را حفظ كند و به اين ترتيب 4 هزار سانتريفيوژي كه در مركز نظنز در حال چرخش هستند همچنان به كار خود ادامه خواهند داد. در اين صورت از ديد امريكا جمهوري اسلامي متعهد خواهد شد چهار هزار سانتريفيوژ آماده به كار ديگر را راه اندازي نكند».
مقاله نوول آبزرواتور مي گويد فرانسه آينهورن را يك «گربه سياه» جديد در مقابل ديپلماسي خود مي داند و معتقد است: «آينهورن بدون اطلاع فرانسه و با كمك روسيه در حال تدارك توافقي است كه به شدت به نفع جمهوري اسلامي است و وزارت امور خارجه امريكا را به سمت پذيرش امتيازدهي هاي خطرناك به ايران سوق مي دهد». اين روزنامه در ادامه مي نويسد: «در نتيجه در استانه مذاكرات جديد با تهران كه قرار است از پنجم دسامبرآينده آغاز شود هرگز تنش بين پاريس و واشنگتن در پشت پرده درباره اين پرونده حساس تا اين حد شديد نبوده است».
در پايان اين مقاله گفته شده كه فرانسوي ها تهديد كرده اند اگر امريكا پيشنهاد خود را پس نگيرد، از تيم مذاكره كننده 1+5 خارج خواهند شد. نوول آبزرواتور مي نويسد: «در اواخر ماه سپتامبر زماني كه مشاوران نيكلا ساركوزي از طريق روسيه اين آخرين ايده رابرت اينهورن را كشف كردند بلافاصله با كاخ سفيد تماس گرفتند به نظر آنها چنين هديه اي به ايران نوعي تشويق فاجعه بار اين كشور براي ادامه غني سازي خواهد بود و تهديد كردند كه گروه مذاكره كننده 1+5 با ايران را ترك خواهند كرد؛ اما به نظر نمي رسد اين تهديدها تاثيري بر واشنگتن گذاشته باشد زيرا از ماه سپتامبر تاكنون رابرت اينهورن دو بار به مسكو سفر كرده و همان پيشنهادها را در استين خود داشته است». به گزارش ايران هسته اي همه اين تلاش ها در حالي است كه تهران اساسا موضوع هسته اي به اين شكل خاص را در دستور كار مذاكرات با 1+5 نمي داند.

 



زمينه هاي شناخت نهضت سالار شهيدان (ع)

شناخت نهضت سالار شهيدان همراه با شناخت بعثت جد بزرگوارش (عليهما السّلام) است. آن صحنه جهاني پر شور و شر را وجود مبارك پيامبر با معجزه قرآن حل كرد؛ ولي صحنه پر آشوب عصر اموي و خاورميانه را سالار شهيدان با بهترين خون و برجسته ترين اسارت حل كرد و اين شهادت آميخته با اسارت،ع دل قرآن كريم است. اگر وجود مبارك رسول گرامي فرمود: نّي تار ك ف يكم الثّقلين ك تاب الله و ع ترت ي(1)، ارزيابي و هماهنگي آن بعثت و اين نهضت سند گوياي اين مطلب است.
وضعيّت جهان در عصر بعثت پيامبر (ص)
وجود مبارك حضرت امير در اوّلين خطبه نهج البلاغه فرمود: وقتي رسول خدا مبعوث شد ملتها، متنوع بودند ون حله هاي گوناگون داشتند و اهل الأرض داراي اهواء منتشر و متشتّت بودند؛ سه گرايش رسمي آن را ذكر مي كند: ب ين مشبّ ه ل لّه، او ملح د ف يه، او مشير ب ه لي غ ير ه (2). بعضي ها اصلاً ملحد بودند، مادي محض بودند؛ بر اساس: ن ه ي لا حياتنا الدّنيا (3) زندگي مي كردند، بر محور: و ما يهل كنا لا الدّهر(4) سخن مي گفتند، ملحد محض بودند. برخي خدا را قبول داشتند، ولي اهل تشبيه و تجسيم بودند؛ خداي جسماني و خداي شبيه خلق. برخي ها اهل تشريك بودند، براي خدا شركاي فراواني قائل بودند. پس « الحاد » بود و « تشبيه » بود و « تشريك »؛ اين،وضعيت عصر بعثت است.
اداره عصر پر شور و شرّ خاورميانه پس از قتل عثمان، توسط امير مؤمنان (ع)
در عصر نهضت هم وقتي اوضاع پر شور و شر قتل عثمان فرا رسيد، تنها كسي كه دوست و دشمن باور داشتند اين كشور بحران زده را، يعني خاورميانه بحران زده را مي تواند اداره كند، وجود مبارك علي بن أبيطالب بود. آن روز حجاز يك حياط خلوتي براي امپراتوري ايران و روم بود. شرق حجاز، امپراتوري ايران بود؛ غرب حجاز، امپراتوري روم بود كه وجود مبارك اميرالمؤمنين در خطبه قاصعه فرمود: اگر شما اتحاد ملّي و ديني را حفظ نكنيد، اكاسره شرق و قياصره غرب شما را مي بلعند. «اكاسره» همين كسراها و خسرو پرويزهاي ايران زمين بودند؛ « قياصره » همان قيصرهاي روم بودند. آن روز هم دو بلوك شرق و غرب، اين حجاز را در بين خود محاصره كرده بود. هر وقت حمله مي كردند؛ يا از امپراتوري غرب حمله شروع مي شد، يا از امپراتوري شرق و حجاز آسيب مي ديد و اسلام بود كه اين دو امپراتوري را در هم كوبيد و كلّ خاورميانه را مهد قرآن قرار داد. اين خاورميانه بحران زده خليفه كشته شده گرفتار جنگ داخلي را فقط علي بن أبيطالب مي توانست اداره كند.
بعد از اينكه وجود مبارك حضرت امير با آن جنگ هاي داخلي به شرف شهادت نائل شد و به بركت شهادت به لقاي بارگاه الهي نائل شد و چند صباحي هم حسن بن علي (ع) حكومت كرد؛ كلاً خاورميانه در اختيار اموي قرار گرفت. الآن كه اين منطقه به صورت 40 ، 50 دولت يا كشور يا ملّت در آمده، آن روز يك ملّت بود. نامه هايي كه وجود مبارك حضرت امير براي استانداري بصره مي نوشت، مشخص بود؛ اين نامه در نهج البلاغه هست. بصره با فلات وسيعش، كرمان با فلات وسيعش، اهواز با فلات وسيعش جمعاً يك استانداري بود و استاندارش هم ابن عباس بود كه هر كدام در حد يك كشور كوچكند. اين خاورميانه را وجود مبارك حضرت امير اداره مي كرد. بعد از شهادت آن حضرت و شهادت امام مجتبي (ع)كار، مستقلاً در اختيار اموي قرار گرفت؛ خاورميانه شد و بني اميّه ! حالا بنگريد، ببينيد آنها با اسلام چه كردند تا روشن بشود كه حسين بن علي چه كار كرد !!
تبديل ( خلافت ) به «سلطنت» توسط معاويه
وقتي معاويه مستقر شد، كاملاً مسأله خلافت را تبديل به سلطنت كرد، در آن مراسم سلام رسمي، وقتي كه عمرو عاص وارد شد، آنطوري كه در ع قد الفريد آمده؛ به معاويه گفت: السّلام عليك أيّها المل ك. يعني تو تنها قصدت اين بود با صلح تحميلي با امام مجتبي، خلافت را به سلطنت تبديل بكني و كردي ! حالا ما چرا بگوئيم: السّلام عليك يا امير المؤم نين، السّلام عليك يا خليفه رسول الله؟ مي گوئيم: السّلام عليك أيّها المل ك. هم عمرو عاص در مراسم رسمي سلام،لبخند زد، هم معاويه ! بنابراين اينها خلافت و امارت و امامت را به سلطنت تبديل كردند و الآن شده سلطان مادي !
( بت فروشي )، صادرات رسمي حكومت اسلامي در عصر معاويه
ابوريحان بيروني و ابوالحسن عامري كه هر دو از بزرگان اهل حكمت و تاريخ در هزار سال قبل هستند، نقل كرده اند: بعد از اينكه معاويه بر اريكه سلطنت نشست، فتوحاتي كه در غرب حجاز اتفاق افتاد؛ برخي از آنها بت پرست بودند. اين بت پرست ها يك بت هاي عمومي داشتند كه در بتكده هايشان بود، يك بت هاي مزّيني داشتند كه مربوط به خلفايشان، حكمائشان و زعمايشان بود. اين دو بزرگوار نقل كردند كه معاويه آن بت هاي گران قيمت را به عنوان غنائم جنگي به شام منتقل كرد، اينها را مرصّع كرد، مزيّن كرد و از راه كشتي به هند منتقل كرد به عنوان صادرات كشور اسلامي و بت فروشي رسمي را اعلام كرد. گفت: سلاطين هند اين بت ها را به خوبي مي خرند.اوكه امير مؤمنان و خليفه رسول خدا شده بود، كار رسمي اش شده بود ترصيع و تزيين و بازسازي و نوسازي بت هاي غنيمت گرفته شده از غرب وانتقال و فروش آنها به دربار هند و دريافت درآمدهاي سنگين.اين خليفه با كلّ اسلام مبارزه مي كرد !! سخن از لع ب الهاش م ب الملك(5) تنها قولاً نبود، رسماً بت فروشي بود.
در امور داخلي هم كه عزل و نصب وحيف وميل بيت المال و اينها بودكه در بسياري از كتابهاست و شما به لطف الهي اهل فنيّد و خوانديد و براي ديگران بازگو كرديد؛ اين شده عصر اموي ! هم تشبيه رواج داشت، هم الحاد، هم تشريك. منتها تشبيه و تشريك در جاي ديگر بود، الحاد به مركز حكومت اسلامي راه پيدا كرد؛ يعني دستگاه اموي ملحدانه عمل مي كرد. حضرت امير يك بيان نوراني در نهج دارد كه فرمود: اين دودمان هرگز مسلمان نشدند: ما اسلموا بل استسلموا (6). يعني زندگي بني اميّه به دو بخش تقسيم شد؛ قبل از فتح مكه كافر مطلق بودند و بعد از فتح مكه، منافق مطلق شدند و لحظه اي ايمان نياوردند !
آگاه سازي خاورميانه توسط حسين بن علي (ع)
وجود مبارك رسول گرامي با بعثت، آن عصر مثلث را به توحيد تبديل كرد. يعني تشريك را ابطال كرد، تشبيه را ابطال كرد، توحيد را ترسيم كرد. وجود مبارك حسين بن علي ديد كه اگراو بخواهد در خود مدينه اعتراض كند، او را مثل برادرش حسن بن علي (عليهما السّلام) مسموم مي كنند و براي او هم مجلس ترحيم مي گيرند و جامه سياه در بر مي كنند و كلّ قضيه اهل بيت در همان مدينه دفن مي شود. اوديد هيچ چاره اي نيست، مگر اينكه خاورميانه را متوجه و آگاه كند ! آن روز خاورميانه را آگاه كردن به اين بود كه زائراني كه از اقطار به مكه مي آيند، آنها را آگاه بكند و كساني راهم كه درمركز سياست كشور، يعني شام زندگي مي كنند، آنها را هم با خبر بكند.
مقاطع گوناگون اطلاع رساني به مردم توسط سيّدالشهداء (ع)
و اهل بيت آن حضرت
بخش اطلاع رساني خاورميانه را خودش به عهده گرفت؛ نامه نوشت، مصاحبه كرد، گفتمان داشت، گفتگو داشت، پيام فرستاد، پيك فرستاد، پيشگامش حضرت مسلم شربت شهادت نوشيد؛ شام را با خواهرانش و دخترانش و سر مطهر خودش و ساير سرها و فرزند بزرگوارش امام زين العابدين مطلع كرد؛ لذا وقتي به امام زين العابدين در شام عرض كردند: در اين صحنه كي پيروز شد، فرمود: ما ! ما رفتيم، دين را زنده كرديم و برگشتيم؛ با اينكه زنجير به گردن او بود. فرمود: ذا اردت ان تعر ف من غلب فذا دخل وقت الصّلاه فاذّ ن و اق م(7). ما نام پيامبر را زنده كرديم و برگشتيم، ما پيروزيم. امّا خاورميانه را در مكه و مدينه و بين راه مكه و مدينه بيدار كرد.حضرت در مدينه سخنراني كرد و مصاحبه كرد، مردم مدينه را آگاه كرد. از مدينه كه خارج شد؛ به حضرت پيشنهاد دادند كه شما چون با قافله و زن و بچه حركت مي كنيد؛ آنها هم شما را تعقيب مي كنند، ازبيراهه برويد؛ فرمود: خير ! آن بزرگراه، راه من است؛ آن راه رسمي، راه من است. من مي خواهم يك عدّه را ببينم، پيام بدهم، مصاحبه بكنم، با من حرف بزنند، من با آنها حرف بزنم. اين فاصله تقريباً 80 يا 90 فرسنگي مكه و مدينه را با گفتگو، اداره كرد. وقتي وارد مكه شد، عده زيادي با او مصاحبه كردند و حضرت اوضاع را شرح كرد.
قصد عمره مفرده توسط سالار شهيدان (ع) از همان ابتداي كار
حركت حضرت از همان اوّل به قصد عمره مفرده بود، اين را در پرانتز بگويم، چون روي مقاتل هنوز كارهاي علمي و دقيقي كه بايد انجام بگيرد، نشده؛ نظير فقه و اصول بحث هاي دقيق نشده، آنطوري كه در مقاتل نوشتند اين است كه حضرت حج را تبديل به عمره كرد؛ اينچنين نبود ! آن موضوعي كه در فقه مطرح است و مرحوم كليني نقل كرده، روايت معاويه بن عمّار است، روايت ششم صحيحه است اين كه آيا مي شود كه در اشهر حج،عمره مفرده انجام داد يا نه؛ امام صادق فرمود: بله؛ در اشهر حج، يعني شوال و ذي قعده و ذي حجّه كه اشهر حج است، حج ق ران و ا فراد و حج تمتّع را در اين 3 ماه مي شود انجام داد؛ حضرت فرمود: در اشهر حج،مي شود عمره مفرده انجام داد، چه اينكه حسين بن علي بن أبيطالب در اشهر حج،عمره مفرده انجام داد؛ نه اينكه حضرت حج را تبديل به عمره كرد ! از همان اوّل قصد داشت مشعر و عرفات نرود، از همان اوّل قصد داشت روز ترويه بر گردد، از همان اوّل قصد داشت با انجام عمره مفرده از احرام به در بيايد. اين دو تا روايت صحيحه هم هست، مرحوم كليني و صاحب وسائل نقل كرده اند.اوّل كسي كه در دوره هاي اخير ما ديديم سيّدنا الاستاد مرحوم محقق داماد بود، بعد ديديم مرحوم آقاي حكيم (ره) هم در مستمسك به اين نكته توجه كرده و فرموده: آنچه را كه مقاتل نوشتند كه حضرت حج را بدل به عمره كرده است، ريشه فقهي ندارد.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در گردهمائي بزرگ مبلّغين ويژه محرم الحرام، مدرسه فيضيه قم ـ 4/ 10/ 1387
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) وسائل الشيعه/ 27/ 34 (2) نهج البلاغه/ خ 1 (3) جاثيه/ 24 (4) جاثيه/ 24
(5) الحتجاج/ 2/ 307 (6) نهج البلاغه/ نامه 16 (7) الأمالي ل لطوسي/ 677
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود.

 



وليد جنبلاط: ترور دو دانشمند هسته اي ايران جنايت مدعيان دموكراسي را برملا كرد

رئيس حزب سوسياليست ترقي خواه لبنان در تلگرافي به رئيس جمهور كشورمان ترور دو تن از دانشمندان هسته اي كشورمان را اقدامي «بزدلانه» و جنايت مناديان دموكراسي، حقوق بشر و آزادي خواند.
به گزارش فارس به نقل از الانتقاد نت، «وليد جنبلاط» رئيس دروزي هاي لبنان در تلگرافي شهادت يكي از دانشمندان هسته اي كشورمان را به «محمود احمدي نژاد» و ملت ايران تسليت گفت.
در اين پيام آمده است: من به شدت دو حمله كه در تهران عليه دو تن از دانشمندان هسته اي اين كشور با نام هاي مجيد شهرياري و فريدون عباسي روي داد و منجر به شهادت شهرياري و زخمي شدن عباسي شد را محكوم مي كنم.
وي در اين پيام به صورت ضمني آمريكا را عامل اين ترورها دانست و تاكيد كرد كه اين اقدام نااميدانه و بزدلانه نخواهد توانست چيزي از ثبات و پايمردي رهبران و ملت ايران كم كند، اين اقدام بار ديگر روش هاي بزدلانه مدعيان دموكراسي و حقوق بشر و آزادي را فاش كرد كه اخيرا در مورد سايت ويكي ليكس و تاريخ آكنده از جرم و جنايت و ترورهاي منظم اين مدعيان فاش شده بود.
جنبلاط در پايان پيام خود از احمدي نژاد و ملت دوست ايران و خانواده هاي قربانيان اين ترورها دلجويي كرده و از خداوند براي شهدا رحمت و براي مجروحان اين اقدام تروريستي شفاي عاجل مسئلت كرده است.
صبح روز دوشنبه گذشته دو استاد دانشگاه كشورمان، طي دو عمليات تروريستي جداگانه اما مشابه مورد سوءقصد قرار گرفتند كه طي اين عمليات وحشيانه دكتر مجيد شهرياري به شهادت رسيد و دكتر فريدون عباسي مجروح شد.

 



آذربايجان از آمريكا خواست براي توطئه عليه ايران از خاك آن سوء استفاده نكند

يك سند منتشر شده در پايگاه اينترنتي ويكي ليكس نشان مي دهد كشورهاي همسايه ايران از اينكه امريكا از خاك آنها براي انجام اقدامات اطلاعاتي و نظامي عليه ايران استفاده مي كند ناراحت بوده و خواستار توقف آن شده اند.
به گزارش پايگاه اينترنتي «ايران هسته اي» بر مبناي يكي از يادداشت هاي ديپلماتيك ارسال شده توسط سفارت امريكا در باكو به واشنگتن در ژوئن 2009، دولت الهام علي اف از امريكا خواسته اقدامات خود عليه ايران از خاك اين كشور را متوقف كند.
روزنامه لوموند در تاريخ 9 آذر 1389 نوشت: «در يكي از تلگرام هاي ديپلماتيك امريكا كه نسخه اي از آن در ويكي ليكس منتشر شده است يكي از مشاوران مسائل دفاعي الهام علي اف رئيس جمهور آذربايجان در ماه ژوئن دو هزار و نه نگراني خود را ابراز كرده است».
لوموند مي نويسد: «در اين تلگرام آمده است يك مشاور رئيس جمهور آذربايجان از تلاش هاي احتمالي مورد حمايت كشورهاي بيگانه براي اغتشاش در بين اقليت هاي قومي در ايران به ويژه در بين آذري هاي اين كشور كه سي درصد از جمعيت ايران را تشكيل مي دهند ابراز نگراني كرده است.
جمهوري آذربايجان يكي از رصدخانه هاي مهم نظارت براي دستگاه ديپلماتيك امريكا با هدف پيگيري اهداف حاكميت ايران به شمار مي رود اما الهام علي اف رئيس جمهور آذربايجان اصلا نمي خواهد كشورش در بحران فرو رود».از متن اين سند كاملا پيداست كه ايجاد تحريكات قومي از مبدا كشورهاي همسايه عليه ايران يكي از پروژه هاي روتين امريكاست.
علاوه بر اين، سند نشان مي دهد همسايگان ايران علاقه اي ندارند كه امريكا از خاك آنها به عنوان پايگاهي براي تهديد نظامي ايران و اقدام عليه برنامه هسته اي آن استفاده كند. لوموند در اين باره مي نويسد: «بر اساس سندي كه در باكو منتشر شده است رئيس جمهور آذربايجان از سال 2006 ترس خود را از احتمال مقابله به مثل ايران ابراز كرده بود. در اين سند امده است كه علي اف مي گويد كه احمدي نژاد به او هشدار داده است كه ايران به هر نقطه اي كه از آن حمله به خاكش صورت گيرد حمله خواهد كرد. علي اف عقيده دارد كه هميشه امكان دارد ايران كاري عليه ما بكند و جمهوري آذربايجان مي بايست خطرهاي بالقوه را تا حد امكان كاهش دهد».

 



تكذيب دسته جمعي اعراب نسبت به ادعاهاي ويكي ليكس آمريكا دروغ مي گويد

در پي ادعاي سايت ويكي ليكس مبني بر اينكه برخي كشورهاي عربي از آمريكا خواسته اند تا به ايران حمله كند و به برنامه هسته اي اين كشور پايان دهد، كشورهاي عربي اين ادعا را رد كردند.
«اسامه نقلي»، سخنگوي وزارت خارجه عربستان تاكيد كرد كه اسناد منتشره از سوي پايگاه اينترنتي «ويكي ليكس» مبني بر اينكه «عبدالله بن عبدالعزيز»، پادشاه عربستان از آمريكا خواسته بود براي توقف برنامه هسته اي ايران به اين كشور حمله كند، بي اساس و فاقد ارزش است.
وي افزود: اين اسناد به عربستان مربوط نمي شود و رياض هيچ نقشي در انتشار آن ندارد.
اين مقام سعودي تاكيد كرد، عربستان هيچ اطلاعي درباره صحت و سقم اين اسناد ندارد به همين جهت نمي تواند درباره آن نظري بدهد اما سياست عربستان و مواضع آن همواره شفاف و شناخته شده است. به گزارش منابع خبري، همچنين امارات متحده عربي، بحرين و اردن نيز ادعاي پايگاه اينترنتي ويكي ليكس درباره درخواست كشورهاي عربي از آمريكا براي حمله به ايران را رد كردند.
در همين راستا، يك مقام دولت اردن روز دوشنبه در يك بيانيه رسمي گفت: موضع اردن كاملا مشخص است. ما با اقدام نظامي عليه ايران مخالفيم. اردن بارها درباره تاثيرات فاجعه آميز چنين اقدامي بر روي امنيت و ثبات منطقه هشدار داده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين مقام اردن كه نامي از وي برده نشد به اين نكته اشاره كرد كه «امان» بارها خواستار راه حلي ديپلماتيك براي حل موضوع هسته اي ايران شده است. از سوي ديگر؛ به گزارش پايگاه خبري النشره لبنان، سعد الحريري نخست وزير لبنان كه براي ديدار با مقامات فرانسه در پاريس به سر مي برد، ادعاهاي پايگاه اينترنتي ويكي ليكس درباره درخواست وي براي حمله به ايران را تكذيب كرد و ايران را كشوري دوست ناميد.
در همين ارتباط، محمد بن مبارك آل خليفه معاون نخست وزير بحرين نيز در ملاقات سفير كشورمان در منامه بر حق جمهوري اسلامي ايران در استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي تاكيد كرد.

 



ليبراسيون : سيا و موساد عامل ترور دانشمندان ايران بودند

روزنامه فرانسوي ليبراسيون عامل ترور دانشمندان هسته اي ايران را سازمان هاي جاسوسي سيا و موساد دانست.
اين روزنامه در تحليلي به قلم ژان پيرپين با يادآوري چند حمله به اساتيد دانشگاه در تهران در كمتر از يكسال گذشته نوشت: جنگي مخفي عليه برنامه هسته اي ايران وجود دارد. ليبراسيون سپس به سوابق علمي و كاري دانشمندان ترور شده اشاره كرد و مدعي شد: شهرياري پروژه اي مرتبط با طراحي راكتور هسته اي را رهبري مي كرد و همكارش نيز از معدود كارشناسان جداسازي ايزوتوپها بود. نام وي در فهرست سازمان ملل در خصوص افرادي كه نقشي كليدي در برنامه هسته اي ايران دارند به عنوان دانشمند بلندپايه وزارت دفاع به چشم مي خورد. اين روزنامه فرانسوي در ادامه با بيان اينكه كسي مسئوليت ترور اين دانشمندان را برعهده نگرفته است افزود: اما مي توان سيا و موساد را به اجراي چنين عملياتي متهم كرد. علاوه بر ليبراسيون، روزنامه سوئيسي لاتريبون نيز نوشت: در خصوص سوء قصدهاي اخير تهران متهم كردن جاسوسان خارجي از جمله موساد معتبرتر به نظر مي رسد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14