(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 11 آذر 1389- شماره 19805

ناگفته هاي يك مسافر كاروان آزادي نمازجماعت كه شروع شد
صهيونيست ها حمله كردند
آيا سيا و موساد به اهداف خود مي رسند؟
مقاومت لبنان و خيال باطل غرب
توان حزب الله ترديدهاي اسرائيل



ناگفته هاي يك مسافر كاروان آزادي نمازجماعت كه شروع شد
صهيونيست ها حمله كردند

«مرادحسين ايكينان» يكي از مبارزان مسلمان اهل كشور تركيه كه در كشتي مرمره متعلق به ناوگان آزادي غزه حضور داشت و از جنايت وحشيانه رژيم غاصب اسرائيل جان سالم به در برد به بيان ناگفته هايي از اين حادثه تروريستي پرداخت و تاكيد كرد كه آنچه ما در اين حمله ددمنشانه مشاهده كرديم لطف و رحمت خدا بود و بس...
¤¤¤
... زماني كه مي خواستيم به غزه اعزام شويم جمعي حدود 350 نفر بوديم كه اكثراً اهل كشور تركيه بودند، در واقع ما يك گروه بوديم كه براي هدف مشترك كه همان رفع محاصره مردم مظلوم غزه و كمك رساني به آنان به سمت سواحل غزه حركت مي كرديم.
وقتي ماموران و سرويس هاي جاسوسي اسرائيل متوجه شدند كه ما مي خواهيم به سوي منطقه حركت كنيم از طريق رسانه ها و بنگاه هاي تبليغاتي خود ما را تهديد كردند كه در صورت حركت ما را دستگير و مجازات خواهند كرد.
اما ما به دليل هدف مقدسي كه داشتيم دعوت مردم غزه را لبيك گفته بوديم و از هيچ تهديد و ارعابي نمي ترسيديم و به همين خاطر براي انجام ماموريتمان مصمم تر شديم.
گروه ما بر اين باور بود كه اگر بتوانيم محاصره غزه را بشكنيم غزه نجات خواهد يافت، از اين رو با اراده اي قوي و مستحكم به سمت اين منطقه محاصره شده حركت كرديم.
در شب حادثه، كشتي ها و هلي كوپترهاي رژيم صهيونيستي ما را محاصره كردند و مي خواستند با اين كار در دل ما ترس و وحشت ايجاد كنند. ما به اين فكر افتاديم كه دو راه بيشتر نداريم يا اينكه تمامي غذاها و داروها را به سربازان اسرائيلي تحويل دهيم و خود را تسليم كنيم يا اينكه در مقابل آنها ايستادگي كنيم.
پس از مشورت كوتاهي كه با هم كرديم همه جمع مصمم و با اراده تصميم گرفتيم كه در برابر صهيونيست ها ايستادگي كنيم و يا شهيد شويم و يا اينكه غذاها و داروها را به مردم غزه تحويل دهيم.
ابتدا تصميم گرفتيم كه امنيت زنان كاروان را تامين كنيم و آنها را به مكان امني انتقال دهيم و سپس با استفاده از هر وسيله اي كه در اختيارمان بود از خود دفاع كنيم.
با همين آمادگي بود كه منتظر حمله دشمن صهيونيستي شديم. سربازان اسرائيلي كه با دوربين هاي خود ما را در كنترل داشتند تا متوجه شدند كه ما شروع به اقامه نمازجماعت كرده ايم حمله خود را شروع كردند البته رئيس گروه ما قبل از اين حمله بيانيه اي صادر كرد و موضوع را به دنيا مخابره كرد كه رژيم صهيونيستي به فكر حمله به ناوگان آزادي است و از مسلمانان و مردم آزاديخواه دنيا خواست كه براي ما دعا كنند تا در هدفي كه داريم موفق شويم.
ماموران و سربازان رژيم اشغالگر قدس با اينكه از نظر تجهيزات و امكانات نظامي كه در اختيار داشتند از ما برتر بودند و ما هيچگونه سلاحي جز چوب و آنچه در اطرافمان بود نداشتيم اما تصور مي كردند كه به يك ارتش مكانيزه و مجهز حمله كرده اند و ديوانه وار به ضرب و شتم مسافران پرداختند.
نظاميان ارتش صهيونيستي بيرحمانه ما را مورد ضرب و شتم قرار مي دادند و مرد و زن، پيرمرد و جوان نمي شناختند و به قصد كشتن ما را مي زدند و مجروح مي كردند.
همه ما آماده شهادت بوديم و فقط از خود دفاع مي كرديم با اين حال صهيونيست ها 9 نفر از اعضاي كاروان ما را به شهادت رساندند و عده زيادي را مجروح ساختند.
در كشتي ما دختراني بودند كه همچون مردان شجاع از خود دفاع مي كردند و مقاومت آنان در برابر حملات وحشيانه صهيونيست ها باور كردني نبود. در اين حادثه ددمنشانه آنچه كه ما ديديم فقط لطف و رحمت خداوند بود و بس و اگر عنايات او نبود همه ما به شهادت مي رسيديم چرا كه صهيونيست ها واقعاً ما را به قصد كشتن مي زدند.
ما قبل از اين جنايت، از ددمنشي و خوي جنايتكارانه رژيم صهيونيستي بارها شنيده بوديم ولي با وقوع اين حادثه از نزديك روحيه جنايتكارانه رژيم غاصب اسرائيل را مشاهده كرديم و نه تنها ما بلكه همه جهانيان شاهد آن بودند.
در اين حمله وحشيانه 9 نفر به شهادت رسيدند كه آرزويشان شهادت بود و ويژگي بارزي كه در همه آنها وجود داشت اين بود كه وقتي آنها را در آغوش مي گرفتيم معلوم بود كه پاره هاي تن رسول الله(ص) هستند و با عشق و اخلاص به سوي حق راهي مي شوند.
ان شاءالله در سالگرد اين حادثه دردناك با كمك مسلمانان و ديگر آزاديخواهان جهان يك كشتي را به دو كشتي و يك كاروان را به صدها كاروان تبديل و به سوي غزه حركت خواهيم كرد.
مردم مظلوم غزه بدانند كه تنها نيستند و مسلمانان در سراسر جهان همدرد و همراه آنان هستند و به زودي اين قفس تنگ محاصره را كه صهيونيست ها برايشان به وجود آورده از بين خواهند برد.
ناوگان آزادي متشكل از شش كشتي روز يكشنبه 30 مه (9خرداد) از سواحل قبرس عازم نوار غزه بود كه با حمله نظاميان اسرائيلي به اين ناوگان 9 نفر كه اكثر آنان اتباع تركيه بودند به شهادت رسيدند و ده ها نفر ديگر زخمي شدند.
در اين ناوگان حدود 600 نفر از مدافعان حقوق بشر و حاميان فلسطين از كشورهاي اروپايي و عربي و حدود 10 هزار تن كمك هاي بشر دوستانه وجود داشت كه نظاميان اسرائيلي با ورود به عرشه كشتي ها و شليك به سوي افراد غيرمسلح مانع از رسيدن اين كمك ها به ساكنان غزه شدند.

 



آيا سيا و موساد به اهداف خود مي رسند؟
مقاومت لبنان و خيال باطل غرب

فريده شريفي
«فرانكلين لمبز» مقاله نويس آمريكايي اخيرا در مقاله اي كه در شبكه خبري المنار منتشر شده فاش كرده است كه «جفر ويلتمن» معاون هيلاري كلينتون وزيرخارجه آمريكا متعهد شده است كه با تخريب وجهه حزب الله جنبش مقاومت را نابود سازد.
لمبز كه از خبرنگاران آمريكايي است همچنين فاش كرده كه ويلتمن 17 اكتبر گذشته در گفت وگو با «مورا كانلي» سفير آمريكا در بيروت مدعي شده كه ما حزب الله را از هر سو محاصره كرده ايم و با استناد به قطعنامه 1757 شوراي امنيت سازمان ملل متحد مربوط به دادگاه بين المللي اين حزب را نابود خواهيم كرد.
ويلتمن گفته است كه از اسرائيل خواسته ايم از لبنان دور بماند زيرا ارتش اسرائيل قدرت رويارويي با حزب الله را ندارد و شكست مي خورد و همه ما در منطقه درگير خواهيم شد اما با توسل به دادگاه بين المللي حريري چاره انديشي خواهيم كرد و حزب الله را خلع سلاح خواهيم كرد... .
اظهارات جفري ويلتمن سفير سابق آمريكا در بيروت و معاون وزيرخارجه آمريكا در امور خاورميانه هر چند كه ادعا و رويايي بيش نيست ولي دو حقيقت مسلم را بيان مي كند: نخست آنكه نيت واقعي سردمداران كاخ سفيد در لبنان را مشخص مي سازد و به اهداف پشت پرده واشنگتن در لبنان اشاره دارد و مسئله ديگر اقرار و اعتراف به قدرت حزب الله لبنان است تا آنجا كه ويلتمن اعتراف كرده كه رژيم صهيونيستي توانايي رويارويي با حزب الله را ندارد و در درگيري نظامي بعدي و جنگ احتمالي آينده حتي شكست خواهد خورد، از سوي ديگر مقابله با چنين جنبش قدرتمندي با جنگ و تجهيزات نظامي هم امكان پذير نيست و تنها با توسل به توطئه هاي بين المللي بايد تا دير نشده كاري كرد و با تخريب وجهه حزب الله آن را متلاشي ساخت.
ويلتمن در اظهارات خود صريحا به اين مسئله اشاره مي كند و مي گويد، اگر دادگاه بين المللي يكي از اعضاي حزب الله را متهم و او را محكوم كند يك پيروزي براي آمريكا به حساب مي آيد خواه اين عضو حزب الله راننده يا شخص ديگري باشد اهميت ندارد مهم اين است كه پاي حزب الله در اين پرونده ترور باز شود.
در هر صورت واشنگتن پنهان و آشكار فشارهاي بين المللي، منطقه اي و داخلي را براي سرعت بخشيدن به اقدامات دادگاه بين المللي براي صدور كيفرخواست پرونده ترور رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان با هدف متهم كردن حزب الله افزايش داده است و قرار است طرحي را با كمك لابي صهيونيست ها در جهت تخريب وجهه حزب الله به اجرا درآورد.
براساس اين طرح لابي اسرائيل بلافاصله پس از صدور كيفرخواست به تبليغات بين المللي عليه حزب الله اقدام مي كند و آمريكا و برخي هم پيمانان اروپايي اش نيز به اين تبليغات ملحق خواهند شد.
دادگاه بين المللي رفيق حريري ابزاري در دست غربي ها براي نابودي حزب الله، تغيير نظام سوريه و ايجاد منازعات داخلي در لبنان است و به همين دليل نيز هست كه آمريكا و رژيم صهيونيستي براي رسيدن به اين اهداف شوم خود با يكديگر همكاري صميمانه اي دارند.
پشت پرده دادگاه حريري
دادگاه ويژه بررسي ترور رفيق حريري نخست وزير فقيد لبنان كه در يك حادثه بمب گذاري در سال 2005 ميلادي در شهر بيروت كشته شد با حمايت مالي واشنگتن آغاز به كار كرد و قرار است اين دادگاه يافته هاي خود را در مورد اين پرونده تا پايان سال 2010 ميلادي اعلام كند.
براساس گزارش هايي كه منتشر شده است دادگاه مذكور تصميم گرفته چند تن از اعضاي حزب الله را در ارتباط با اين پرونده متهم كند و اين در حالي است كه سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان در سخنراني ماه اوت (مرداد) خود مداركي را ارائه كرد كه براساس آن ثابت شد طراحي ترور برعهده رژيم اسرائيل بوده است.
دبيركل حزب الله با رد اتهامات مطرح شده، اقدامات مزبور را بخشي از پروژه خطرناكي دانست كه هدفش مخدوش كردن چهره حزب الله است.
از سوي ديگر، روزنامه صهيونيستي هاآرتص در گزارشي اعتراف كرد كه دادگاه حريري در دستيابي به اطلاعات مورد ادعاي خود از دستگاه هاي جاسوسي غربي و اسرائيلي استفاده كرده است.
اين روزنامه افزود، دادگاه حريري يا سازمان ملل دستگاه هاي جمع آوري اطلاعات جاسوسي دقيق و مستقلي ندارد به همين علت بايد با همكاري دستگاه هاي جاسوسي سيا يا موساد به اطلاعات مورد نظر خود دست پيدا كند.
رسانه هاي آمريكايي نيز با ابراز نگراني نسبت به نتايج دادگاه حريري و صدور رأي آن اعلام كردند كه اگر لبنان با عربستان و سوريه هماهنگي و همكاري كند احتمال اينكه رأي دادگاه حريري بي اثر باشد بسيار زياد است و آمريكا و اسرائيل از تحقق اهدافشان نسبت به صدور رأي اين دادگاه بازمي مانند.
روزنامه لس آنجلس تايمز نيز در اين باره نوشت، شكست آمريكا در سياست هاي خود در لبنان باعث سيطره پيدا كردن حزب الله بر لبنان و تمام منطقه خواهد شد بنابراين به نفع آمريكاست كه هرچه مي تواند انجام دهد تا اين دادگاه حزب الله را به دست داشتن در ترور حريري متهم سازد.
در همين رابطه برخي ديپلمات هاي آمريكايي سران كشورهاي عربي را تهديده كرده اند كه براي برقراري ارتباط با رژيم صهيونيستي و خريد سلاح از اين رژيم بكوشند و كاري كنند كه حزب الله منزوي و خلع سلاح شود. كارشناسان نظامي و امنيتي منطقه در اين باره اظهار داشتند كه اصرار آمريكا براي ارتباط دولت هاي عرب با رژيم صهيونيستي و خريد سلاح با هدف ايجاد وابستگي كشورهاي عربي با اين رژيم انجام مي شود. وليد جنبلاط رهبر دروزي هاي لبنان طي اظهاراتي آمريكا را عامل اصلي فتنه انگيزي در لبنان و پشت پرده دادگاه حريري دانست و اظهار داشت، هدف آمريكا از متهم كردن حزب الله در دادگاه حريري زير سؤال بردن جنبش مقاومت و ايجاد تفرقه و دو دستگي در لبنان است.
وي از دولت سعدالدين حريري نخست وزير كنوني لبنان خواست به اتفاق آرا صلاحيت دادگاه بين المللي ويژه ترور رفيق حريري را رد و كيفر خواست صادره از سوي اين دادگاه را مردود اعلام كند.
وي تاكيد كرد كه دادگاه حريري به جاي آنكه در پي تحقق عدالت در لبنان باشد در جهت ايجاد تنش و بي ثباتي در اين كشور گام برمي دارد.
حمايت آمريكا از دادگاه ويژه بررسي ترور رفيق حريري و اعمال نفوذ كاخ سفيد در اين دادگاه تا حدي است كه جان كري سناتور دموكرات و رئيس كميسيون روابط خارجي مجلس سناي آمريكا اخيراً بعد از ديدار با سعدالدين حريري اعلام كرده بود كه لبنان قدرت تغيير حكم دادگاه را ندارد و تصميماتي كه دادگاه بين المللي مي گيرد لازم الاجرا و ضروري است. به هر حال قرار است راي نهايي دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري امروز پنجشنبه (دوم دسامبر) منتشر شود، اين در حالي است كه ديپلمات هاي غربي به سفارت لبنان در هلند اطلاع داده اند كه به احتمال قوي، اين دادگاه بشار اسد رئيس جمهور سوريه را به عنوان متهم اصلي پرونده ترور حريري معرفي كند.
منابع غربي در راستاي توطئه چيني براي سران مقاومت منطقه مانند سوريه و حزب الله لبنان همچنين مدعي شدند كه در جريان تحقيقات دادگاه جنايي بين المللي روشن شده است كه سوريه نقش اصلي در ترور حريري داشته است. دادگاه حريري در حالي درصدد است حزب الله لبنان و سوريه را به ترور حريري متهم كند كه اين دادگاه به دست آمريكا اداره مي شود و احكامش صرفاً با اهداف سياسي و در جانبداري از رژيم صهيونيستي صادر مي شود.
سخنان آويگدور ليبرمن وزير خارجه رژيم صهيونيستي مؤيد اين حقيقت است، وي مي گويد، دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري به اسرائيل كمك كرد تا بتواند راحت تر سياست هاي خود را پيش ببرد. آنها از ما كمك خواستند تا براي پيشبرد پرونده به آنها كمك كنيم و ما هم با حقانيت و در تمامي زمينه ها به طور شفاف همكاري كرديم كه به گمان من اين مسئله به نفع تل آويو تمام شد...
بي ثباتي در لبنان
جامعه لبنان، جامعه اي طايفه اي و قومي است و طوايف مختلف داراي گرايشات و ارزش هاي خاصي مربوط به خود هستند به همين دليل ايجاد اختلافات قومي و طايفه اي در لبنان مي تواند تحقق اهداف غرب و صهيونيست ها را تسريع بخشد.
تحولات لبنان در سه دهه اخير بيانگر آن است كه همه ترورها در زماني رخ داده كه اختلافات قومي در لبنان شروع شده است و خود اين ترورها نيز عامل شدت بخشيدن به اختلافات داخلي است. به عبارت ديگر «داخل جامعه لبنان عده اي از طوايف و احزاب سياسي وجود دارند كه خلاف خواست عمومي جامعه حركت مي كنند و بيشتر گرايشات غربي دارند به همين دليل غرب از اين خاصيت استفاده كرده و اين خواسته را عمومي جلوه مي دهد.»
ترور رفيق حريري دقيقاً در فضايي صورت گرفت تا به تنش ها و اختلافات در جامعه لبنان دامن بزند و كشور را بي ثبات كند.
با ترور رفيق حريري هر چند كه انگشت اتهام غرب به سوي سوريه و حزب الله دراز شده، ليكن غرب توانست از حادثه ترور رفيق حريري براي بي ثبات كردن و متشنج ساختن جامعه لبنان حداكثر بهره برداري را كند. اقدام شتاب زده غرب در متهم ساختن سوريه هدف اوليه و اصلي اين ترور را محقق ساخت و كاري كرد كه به آتش اختلافات داخلي دامن زده شود و زمينه خروج نيروهاي سوري از لبنان فراهم شود.
دستاويز قرار دادن دادگاه بين المللي ترور حريري دقيقاً در راستاي تحقق اهداف غرب و صهيونيست ها صورت مي گيرد در واقع غربي ها با توسل به اين توطئه مي خواهند لبنان را بي ثبات سازند و از آب گل آلود ماهي بگيرند.
اما دشمنان اين كشور غافل از اين حقيقت هستند كه مردم لبنان طعم پيروزي در برابر اشغالگري را چشيده اند و دشمنان خود و منطقه را نيز به خوبي مي شناسند.
مردم لبنان هوشيارتر از آنند كه گرفتار چنين دام هايي شوند. لبناني ها با وحدت خود و با اتكا به ارتش و مقاومت همه توطئه ها را خنثي خواهند كرد و به صهيونيست ها و حاميان غربي آنها ثابت خواهند كرد كه حاضرند براي حفظ وحدت و تامين امنيت جان فشاني كنند.

 



توان حزب الله ترديدهاي اسرائيل

روزنامه لبناني الاخبار در مقاله اي با اشاره به ناتواني رژيم صهيونيستي در به راه انداختن جنگي ديگر عليه مقاومت لبنان نوشت: «اگر تل آويو به امكان پيروزي و تبعات جنگ اطمينان داشت، قطعا جنگ را آغاز مي كرد، اما با رشد سريع توان حزب الله آغاز جنگي كه اسرائيل در آن پيروز نخواهد شد، عاقلانه نيست.»
«يحيي دبوق» نويسنده اين مقاله سناريوهاي جنگ با حزب الله را از ديدگاه رژيم صهيونيستي چنين بيان مي كند، در رويكرد نخست بدون در نظر گرفتن شرايط آغاز جنگ، رژيم صهيونيستي توانايي پيروزي در جنگ آينده را دارد. در رويكرد دوم جداي از هر شرايطي، رژيم صهيونيستي بايد در اين جنگ پيروز شود كه در اين صورت بحث پيرامون شرايط اين پيروزي، امكانات و بهاي آن مطرح خواهد شد. و در رويكرد سوم، آمادگي ها و سناريوي جنگ هرچه كه باشد گرفتن نتيجه مثبت در هر رويارويي نظامي با حزب الله غيرممكن است و اين حزب پيروز خواهد شد.
يحيي دبوق معتقد است، پس از شكست سال 2006 رژيم صهيونيستي به اين نتيجه رسيده است كه امكان پيروزي در مقابل حزب الله بسيار پايين است و به دليل توانمند شدن حزب الله، تن دادن به جنگي كه در آن پيروز نخواهد شد نه ضروري است و نه عقلاني.
به همين دليل تصميم گيرندگان تل آويو معتقدند به دليل عقلاني بودن رويكردهاي دوم و سوم بهتر است قبل از دست زدن به هر اقدامي كه جز پشيماني برايشان سودي نخواهد داشت گزينه مهار و بازدارندگي را در پيش بگيرند. در ميان موضع گيري ها، موضع گيري سرلشگر «ايال بن روفين» معاون فرمانده منطقه شمالي ارتش صهيونيستي در جنگ 33 روزه نمود بيشتري دارد، وي بر پيروزي حزب الله در جنگ هاي آينده تاكيد دارد و معتقد است به دليل پرداخت بهاي سنگين در اين جنگ بهتر است سران تل آويو از هرگونه جنگ احتمالي در آينده اجتناب كنند.
روفين به خوبي به توانايي ارتش اسرائيل و همچنين توانمندي حزب الله پي برده و بر ضرورت كناره گيري از جنگ با حزب الله تاكيد دارد.
به گفته اين مقام نظامي اسرائيلي، وظيفه ارتش صهيونيستي ايجاد يك حالت بازدارنده تا حد ممكن است تا مانع وقوع جنگ شود.
اظهارات بن روفين كه اعتراف غيرمستقيم رژيم صهيونيستي به ناتواني رژيم صهيونيستي به جنگ با حزب الله و پيروزي در اين جنگ است از سوي ديگر مقامات سياسي و نظامي رژيم صهيونيستي عنوان نشده است و از طرف ديگر به اين معناست كه تلاش رژيم صهيونيستي به جهت آمادگي براي جنگ بعدي، در حقيقت تلاش براي جلوگيري از جنگ است نه رفتن داوطلبانه به سراغ آن.
در ادامه اين مقاله آمده است، به موازات اظهارات روفين، موسسه مطالعات امنيت ملي دانشگاه تل آويو در يك گزارش تحليلي به بررسي توان واقعي رژيم صهيونيستي پرداخته است و اعلام كرده كه گزينه نظامي هرقدر هم كه محدود يا گسترده باشد غيرممكن و حتي محال است و امكان ندارد كه رژيم صهيونيستي بتواند به نتيجه مطلوب عليه حزب الله دست يابد.
در گزارش اين موسسه همانند اظهارات روفين تاكيد شده است كه تا زماني كه رژيم صهيونيستي توان پرداخت هزينه جنگ را ندارد بايستي تا حد ممكن از جنگ دوري كند چرا كه در اين صورت اساسا هيچ هدفي محقق نخواهد شد.
ريشه نظريه به تعويق انداختن جنگ از سوي رژيم صهيونيستي به دوران «ديويد بن گوريون» اولين نخست وزير اين رژيم بازمي گردد. اين نظريه مبتني بر واقعيت و امكانات اين رژيم در مقايسه با دشمنان و امكاناتشان بوده است. بن گوريون به اين نكته توجه داشت كه دولت اسرائيل قدرت وارد ساختن ضربه جدي عليه محيط عربي پيرامون خود را ندارد، لذا اگر ناچار نباشد نبايد متوسل به گزينه جنگ شود. رژيم صهيونيستي در آن زمان يعني دهه 50 و 60 قرن گذشته در مرحله رشد و جمع آوري قدرت در برابر اعراب قرار داشت و به نفعش بود تا جاي ممكن براي دستيابي به آمادگي مطلوب جنگ را به تاخير بيندازد.
اصولا ضابطه اساسي در بررسي مواضع و نگرش رژيم صهيونيستي حول اين محور است كه شيوه تعامل تل آويو با گزينه هاي جنگ متفاوت است اسرائيل گاهي مشتاق جنگ است و قادر به تحمل هزينه هاي آن است و گاهي مايل به جنگ نبوده و توان هزينه هاي آن را ندارد.
در حالت نخست كه قادر به تحمل هزينه هاي جنگ است اين رژيم به سمت گزينه هاي افراطي رفته و براي درگير كردن حزب الله و غرق كردن آن در عرصه داخلي لبنان تلاش مي كند، اما در حالت دوم كه قادر به تحمل هزينه هاي جنگ نيست متوسل به گزينه هاي ديگر مي شود، حتي اگر نتواند جز مشغول كردن حزب الله دستاورد ديگري داشته باشد.
به طور واضح تر مي توان گفت كه رژيم صهيونيستي چه در رابطه با سوريه و چه در رابطه با عرصه داخلي لبنان كه به ايجاد فتنه منجر مي شود نيازمند اقدامات واشنگتن است، البته در هر صورت اسرائيل قادر نيست به تنهايي جنگ را آغاز كند و منتظر دستور مقامات كاخ سفيد است چرا كه گزينه شروع جنگ به تنهايي براي اين رژيم سخت و اساسا غيرممكن است، اما اگر طرح درگير كردن حزب الله در عرصه داخلي لبنان شكست بخورد، طرح سا زش با سوريه جايگزين جنگ خواهد شد.
در هر حال هنوز زود است كه بتوان گفت گزينه هاي اسرائيل در لبنان پايان يافته است و بايد صبر كرد و ديد كه اين رژيم صهيونيستي به غير از جنگ به چه شيوه هايي براي تضعيف حزب الله متوسل خواهد شد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14