(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 11 آذر 1389- شماره 19805

دستگيري 14 تروريست طالبان در شهر كراچي
آمريكا رياست دوره اي شوراي امنيت را برعهده گرفت
زد و خورد با نظاميان صهيونيست در قدس اشغالي
در نشست طرابلس موگابه : به جاي عمرالبشير بوش و بلر را محاكمه كنيد
اجلاس سازمان امنيت و همكاري اروپا در پايتخت قزاقستان آغاز به كار كرد
به دليل مشاركت 15درصدي مردم در انتخابات مخالفان مبارك : پارلمان جديد مصر مشروعيت ندارد
استقرار 10 هزار پليس در بنگلادش براي مهار ناآرامي ها
نخست وزير لبنان : نمي توانيم نقش حزب الله را ناديده بگيريم
با وجود نگراني هاي جهاني آمريكا و كره جنوبي رزمايش هاي جديد برگزار مي كنند
سركوب دانشجويان در انگليس 170نفر بازداشت شدند
هر 3 روز 2 فرانسوي در خيابان جان مي دهند
يادداشت هاي كاخ سفيد و انقلاب اسلامي ايران



دستگيري 14 تروريست طالبان در شهر كراچي

پليس پاكستان 14 تروريست از جمله يك رهبر طالبان را در شهر كراچي دستگير كرد.
«ناصر» رئيس پليس كراچي در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس، از دستگيري 14 تروريست از جمله يك رهبر طالبان خبر داد.
وي افزود: پليس بعد از دريافت يكسري اطلاعات سري، عمليات جست وجو را آغاز كرد و 14 تروريست گروه ممنوع الفعاليت «تحريك طالبان» را دستگير كرد كه از اين افراد مقادير زيادي اسلحه كشف شد.
پليس پاكستان بازجويي از دستگيرشدگان را كه در چندين عمليات تروريستي شركت داشته اند، آغاز كرده است.
اين تروريست ها، اعتراف كردند كه در راستاي اهداف القاعده و طالبان براي بمب گذاري در برخي نقاط حساس كراچي برنامه ريزي كرده بودند.

 



آمريكا رياست دوره اي شوراي امنيت را برعهده گرفت

«سوزان رايس» سفير و نماينده دائم آمريكا در سازمان ملل، رياست دوره اي شوراي امنيت را برعهده گرفت.
طبق منشور سازمان ملل متحد، كرسي رياست دوره اي شوراي امنيت براي يك ماه به آمريكا سپرده شد.
پيش از «سوزان رايس» نماينده آمريكا، «مارك ليال گرانگ» نماينده و سفير دائم انگليس در سازمان ملل رياست اين شورا را برعهده داشت.
شوراي امنيت سازمان ملل متشكل از پنج عضو دائم و 10عضو غير دائم است كه تمامي مصوبات آن نيازمند رأي مثبت پنج كشور آمريكا، انگليس، فرانسه، چين و روسيه است. اين شورا به دليل داشتن رويكردي سياسي به وظايف حقوقي محول شده به آن، از ابتداي تشكيل مورد انتقاد اكثر اعضاي سازمان ملل بوده است.

 



زد و خورد با نظاميان صهيونيست در قدس اشغالي

سرويس خارجي -
درگيري ميان نيروهاي رژيم اشغالگر قدس با فلسطينياني كه در مقابل تخريب منازل خود در قدس اشغالي مقاومت مي كنند همچنان ادامه دارد.
بولدوزرهاي رژيم صهيونيستي كه از طرف نظاميان اين رژيم حمايت مي شوند همچنان بر تخريب، تجاوز به اراضي و منازل فلسطينيان ادامه مي دهند و با فلسطينيان ساكن قدس اشغالي درگير مي شوند.
مقامات تل آويو به بهانه اينكه منازل فلسطيني هاي ساكن قدس بدون مجوز ساخته شده اند دستور تخريب اين منازل را به شهرداري قدس داده اند و آنان بي وقفه اقدام به تخريب منازل اين منطقه كرده اند.
نظاميان اسرائيلي در اين يورش از گاز اشك آور و نارنجك هاي صوتي عليه فلسطينياني كه در محله العيسويه بيت المقدس تجمع كرده بودند، استفاده كردند كه در جريان آن تعدادي مجروح شدند.
در همين رابطه عده اي از شهرك نشينان صهيونيستي نيز درختان زيتون متعلق به فلسطينيان در دو روستاي واقع در جنوب نابلس در كرانه باختري را آتش زدند.
شهرك نشينان صهيونيست پس از آتش زدن باغات فلسطيني ها آنان رامورد ضرب و شتم قرار داده و عده اي از فلسطيني ها را مجروح ساختند.پليس رژيم صهيونيستي نيز از ورود فلسطينيان به منطقه جلوگيري كرد و دو ساعت بعد از آتش سوزي به آتش نشانان اجازه داده شد وارد منطقه شوند و حريق را مهار كنند.
رژيم اسرائيل در حالي به تخريب خانه هاي فلسطينيان و ساخت شهرك هاي يهودي نشين در كرانه باختري و شرق قدس ادامه مي دهد كه طبق قوانين بين المللي و مصوبات سازمان ملل، اين گونه اقدامات در سرزمين هاي اشغال شده غيرقانوني است.
براساس نتايج يك گزارش تحقيقاتي جديد، پيش بيني مي شود در سال آينده ميلادي در ادامه سياست ويران گري و اشغال گري اسرائيل در سرزمين هاي فلسطيني، دست كم 3355 فلسطيني از جمله 807 زن و هزار و 699 كودك ساكن شرق قدس از خانه و سرپناه خود رانده و بي خانمان شوند.
وضعيت وخيم غزه
جان كينگ مدير همياري و كار ملل متحد براي پناهندگان فلسطين اوضاع غزه را بسيار وخيم توصيف كرد و جهانيان را براي كمك به مردم غزه و رفع محاصره اين منطقه فرا خواند.
وي افزود: محاصره غزه غيرقانوني، غيرانساني و با اثر معكوس است. كينگ با ابراز تاسف از اينكه نمي تواند كاري براي اهالي غزه انجام دهد از جامعه بين المللي به خصوص شخصيت هاي تاثيرگذار در آن خواست به غزه سفر كنند و از نزديك بدبختي و مصيبت ساكنان اين منطقه را مشاهده كنند.وي تصريح كرد، بيش از سه سال است كه اسرائيل غزه را محاصره كرده و 08 درصد مردم متكي به كمك هاي خارجي هستند و اگر اين كمك ها ارسال نشود جان يك ونيم ميليون ونيم انسان بي گناه به خطر مي افتد.
ساير رويدادها
¤ روزنامه صهيونيستي معاريو نوشت، اسرائيل از دموكراسي خوب سخن مي گويد اما بد عمل مي كند.
¤ وزارت فرهنگ دولت حماس بر لزوم تحريم كنفرانس اسرائيلي كه روز گذشته در شهر حيفا برگزار شد تاكيد كرد.
¤ نمايندگان پارلمان هاي آسيايي در دمشق بر ضرورت خروج كامل رژيم صهيونيستي از سرزمين هاي اشغالي تاكيد كردند.
¤ روزنامه صهيونيستي هاآرتص نوشت، سازمان هاي امنيتي آمريكا موفق شدند از فعاليت هاي جاسوسي و شنود محرمانه اسرائيلي ها در آمريكا با خبر شوند.

 



در نشست طرابلس موگابه : به جاي عمرالبشير بوش و بلر را محاكمه كنيد

«موگابه» در نشست مشترك سران اتحاديه هاي آفريقا و اروپا خواستار محاكمه «بوش» و «بلر» بخاطر جنايات جنگي در عراق شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از الجزيره، رئيس جمهوري زيمبابوه كه در اجلاس سران اتحاديه هاي آفريقا و اروپا سخنراني مي كرد از ديوان كيفري بين المللي خواست به جاي تحت پيگرد قرار دادن «عمر البشير»، رئيس جمهوري سودان، «توني بلر» نخست وزير اسبق انگليس و «جرج بوش» رئيس جمهور سابق آمريكا را به جرم ارتكاب جنايات جنگي در عراق و افغانستان محاكمه كند.
وي در برابر شركت كنندگان در نشست اتحاديه هاي آفريقا و اروپا گفت: ديوان كيفري بين المللي با متهم كردن رئيس جمهور سودان به ارتكاب جنايت هاي جنگي و اعمال كشتار جمعي نشان داده است كه سياست هاي دوگانه اي را اجرا مي كند.
موگابه تاكيد كرد: البشير اينك در جمع ما نيست، چرا؟ دليل اين امر اين است كه كشورهاي اروپايي حضور خود در اين نشست را به عدم شركت البشير منوط كردند اما اين كشورها اشتباه مي كنند، زيرا نبايد پيش از اينكه بدانيم او گناهكار يا بي گناه است، چنين مواضعي را اتخاذ كنيم و هيچ دادگاهي مگر در كشور سودان نمي تواند براي تعيين گناهكار بودن و يا بي گناهي وي تصميم گيري كند.
اجلاس دو روزه سران آفريقا و اروپا كه از روز دوشنبه آغاز شده بود با صدور بيانيه اي به كار خود پايان داد.در بيانيه پاياني اين نشست بر ضرورت از بين بردن تاثير تغييرات آب و هوايي، جلوگيري از درگيري، پايه گذاري حكومت هاي خوب، ايجاد بازارهاي انرژي، توسعه تاسيسات زيربنايي، تامين امنيت غذايي، تحقق اهداف توسعه هزاره، مقابله با ويروس ايدز، حل مشكل پديده مهاجرت غيرقانوني و تقويت برابري مرد و زن از طريق شراكت آفريقا و اروپا تاكيد شده است.
همچنين در اين بيانيه كه با نام «بيانيه طرابلس» انتشار يافته است اعضا، تقويت تلاشهاي مشترك بويژه براي تشويق سرمايه گذاري، ايجاد فرصت هاي كاري و تقويت بخش خصوصي خواستار شده اند.
گفتني است رهبران كشورهاي آفريقايي و اروپايي تصميم گرفتند چهارمين اجلاس مشترك اين دو اتحاديه، سال 2013 در بروكسل، پايتخت بلژيك برگزار گردد.

 



اجلاس سازمان امنيت و همكاري اروپا در پايتخت قزاقستان آغاز به كار كرد

نشست سران سازمان امنيت و همكاري اروپا بعد از 11 سال وقفه در قزاقستان آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرگزاري «نووستي»، نشست دو روزه سران سازمان امنيت و همكاري اروپا با هدف بررسي مسائل امنيتي در «اورآسيا»، پيمان نيروهاي نظامي متعارف در اروپا و ... از چهارشنبه در «آستانه» پايتخت قزاقستان آغاز شد.در اين نشست كه بعد از 11 سال وقفه برگزار مي شود 28 رئيس جمهور، 10 رئيس دولت و 14 وزير خارجه شركت دارند. وزير خارجه آمريكا، صدراعظم آلمان، نماينده واتيكان و برخي مقامات بلندپايه از كشورهاي ديگر نيز در اين نشست شركت كرده اند.
براساس اطلاعات وزارت خارجه قزاقستان، در پايان اين نشست اسنادي در زمينه مسائل مهم امنيتي و برخي مناقشات حل و فصل نشده در قلمرو حاكميت شوروي سابق از جمله مناقشه قره باغ كوهستاني و احتمالاً اوضاع افغانستان به امضاي شركت كنندگان خواهد رسيد.
برخي كارشناسان، پيش بيني كرده اند سطح تصميمات اتخاذ شده در اين نشست حتي پايين تر از نشست قبلي اين سازمان خواهد بود كه در نوامبر سال 1999 در اسلامبول برگزار شد.

 



به دليل مشاركت 15درصدي مردم در انتخابات مخالفان مبارك : پارلمان جديد مصر مشروعيت ندارد

گروه هاي معارض مصري، انتخابات پارلماني مصر را باطل اعلام كردند و خواستار تظاهرات و اعتراض هاي خياباني در روز جمعه شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، جماعت اخوان المسلمين به عنوان بزرگترين گروه مخالف رژيم مبارك، نتايج رسمي اعلام شده انتخابات از سوي دولت را نمايشي مسخره آميز و همراه با تقلب خواند و آن را باطل دانست و اعلام كرد پارلمان جديد مشروعيت ندارد.
«عصام العريان» در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: نتايج انتخابات پارلماني از نظر ما و ملت مصر، باطل و تقلب به وضوح در آن رخ داده است به طوري كه حتي دولت با ابطال نتايج تعدادي از حوزه هاي راي گيري به اين موضوع اذعان كرده است.
وي اضافه كرد: دولت مصر نه تنها به گروه هاي بي طرف، اجازه نظارت بر انتخابات پارلماني را نداد، بلكه حتي از حضور سازمان هاي بين المللي در اين مورد جلوگيري كرد. «محمد مرسي» سخنگوي اخوان المسلمين نيز روز چهارشنبه از احتمال انصراف اين گروه در دور دوم انتخابات خبر داد و افزود: به زودي موضع خود را درباره حضور در دور دوم انتخابات پارلماني اعلام خواهيم كرد.
مرسي متذكر شد: وظيفه ما رسواسازي ظلم و مقابله با آن است حتي اگر تبعاتي براي ما داشته باشد، اين در حالي است كه اخوان المسلمين و بسياري از گروه هاي مخالف دولت روز جمعه را به عنوان روز اعتراض به نتايج انتخابات پارلماني در مصر اعلام كردند.
اگرچه سخنگوي هيئت عالي اعلام نتايج انتخابات پارلماني در مصر روز چهارشنبه نسبت مشاركت كنندگان در انتخابات را بالاي 35درصد اعلام كرد اما گروه هاي مخالف و رسانه هاي جمعي مستقل مصر آن را 15 تا 20درصد اعلام كردند.
شبكه خبري فرانس 24 روز چهارشنبه در گزارشي اعلام كرد: نتايج دور نخست انتخابات پارلمان مصر نشان مي دهد كه اخوان المسلمين نتوانسته است به هيچ يك از كرسي هاي مجلس الشعب دست يابد، اما در مقابل حزب دموكرات ملي (حزب حاكم) با كسب بيش از 200 كرسي در صدر انتخابات قرار گرفته است. دور نخست انتخابات پارلماني مصر هفتم آذرماه با تنش و تحت تدابير شديد امنيتي در مصر برگزار شد كه در اين انتخابات از هشتاد و دو ميليون نفر جمعيت مصر، بيش از 40 ميليون نفر واجد شرايط راي دادن بودند.
به گفته منابع مطلع برخلاف آمار رسمي اعلام شده دولت در مورد شركت 15 ميليون نفر در انتخابات، فقط 6 تا 7 ميليون نفر در انتخابات شركت داشتند و مردم با سردي با آن برخورد كردند.
هفته نامه آمريكايي تايم نيز در گزارشي از نحوه برگزاري انتخابات مصر نوشت: عوامل حزب حاكم مصر، همه را مجبور كرده بودند كه به نفع حزب دموكراتيك ملي كه حزب حاكم است راي بدهند، چرا كه بر همه چيز مسلط است.
اين گزارش مي افزايد: راي دهندگان شكايت مي كردند كه مقاماتي با لباس هاي شخصي در حوزه هاي اخذ راي به آنها گفته بودند كه چگونه و به نفع چه كسي راي دهند و بسياري ديگر نيز مي گفتند كه راي ها از پيش خريداري شده بود.
گزارش هفته نامه آمريكايي تايم بسيار جالب توجه مي باشد چرا كه در آن نوشته شده است: تعداد اندكي از مردم مصر در انتخابات پارلماني 28 نوامبر شركت كردند و آنهايي كه شركت كرده بودند، با تقلب، بي نظمي و صف هاي طولاني رو به رو بودند. تايم مي نويسد: آن تعدادي نيز كه زحمت مشاركت در انتخابات را به خود دادند، هرگز از طريق درهاي حوزه هاي راي گيري براي دادن راي وارد نشده بودند؟!
گفتني است كميته عالي انتخابات تعداد راي دهندگان در تمامي حوزه هاي اخذ راي را مجموعا 14 ميليون و 36 هزار و 737 نفر معادل 35درصد از مجموع كل واجدين شرايط راي دهي اعلام كرد.
براساس اعلام نتايج رسمي فقط حزب مخالف (ليبرال) «الوفد» توانست دو كرسي را در مجلس الشعب به دست آورد و هيچ يك از نامزدهاي اخوان المسلمين كه صاحب 20درصد كرسي ها در انتخابات 2005 بودند، به مجلس راه نيافتند.

 



استقرار 10 هزار پليس در بنگلادش براي مهار ناآرامي ها

منابع خبري از استقرار 10 هزار پليس ضد شورش براي مهار ناآرامي هاي سراسري در بنگلادش خبر مي دهند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، با گسترش ناآرامي هاي بنگلادش به سرتاسر اين كشور، دولت اين كشور بيش از 10 هزار پليس ضد شورش را مسئول تامين امنيت كرد.
براساس اين گزارش، معترضان كه از طرفداران «خالده ضياء» نخست وزير سابق اين كشور هستند در حمايت از وي چندين خودرو را به آتش كشيده و ده ها پليس را نيز مجروح كردند.
«خالده ضياء» كه رهبر حزب ناسيوناليست اين كشور است چندي پيش از مردم و طرفداران خود خواست براي آنچه «بي كفايتي دولت» خواند، دست به اعتصاب عمومي بزنند.
گزارش ها حاكي است، در اين اعتصاب كه دومين اعتصاب طي دو هفته گذشته محسوب مي شود بسياري از مراكز تجاري، دولتي و اداري تعطيل و كشور به حالت نيمه فلج درآمد.
برخي خبرها نيز حاكي است، پليس براي كنترل اوضاع بيش از 2000 نفر از مخالفان را دستگير كرده است. يادآور مي شود چندي قبل «خالده ضياء» 65 ساله بنا به دلايلي كه خود آن را «سياسي» عنوان كرده، از ساختماني كه بيش از 40 سال بود در آن زندگي مي كرد اخراج شد.

 



در مصاحبه مطبوعاتي مشترك با ساركوزي نخست وزير لبنان : نمي توانيم نقش حزب الله را ناديده بگيريم

سرويس خارجي-
نخست وزير لبنان تاكيد كرد، حزب الله يك حزب سياسي بسيار مهم در لبنان است و ما روابط خوبي با حزب الله داريم.
سعدالدين حريري در نشست خبري پس از ديدار با نيكلا ساركوزي رئيس جمهور فرانسه در پاريس با اعلام مطلب فوق افزود، حزب الله در لبنان جايگاه بسيار مهمي دارد و نمي توان نقش اين حزب را در كشور ناديده گرفت.
وي افزود، درست است كه بين گروه 14 مارس و 8 مارس اختلافاتي وجود دارد ولي اين امر طبيعي است و اين مسئله همان سياست و دموكراسي است كه در هر كشوري وجود دارد.
نخست وزير لبنان تصريح كرد، هر حزب و گروهي ديدگاه خاص خود را دارد ولي همه احزاب براي يكديگر احترام قائلند و ما نيز روابط خوبي با حزب الله داريم.
از سوي ديگر، شيخ نبيل قاووق رئيس شوراي اجرايي حزب الله روز گذشته در خلال مراسمي در شهر صور واقع در جنوب لبنان گفت، آمريكا خواهان استفاده ابزاري از دادگاه بين المللي حريري براي ضربه زدن به مقاومت و سوريه و حتي نابودي آنها است چرا كه آنها با قدرت در برابر نقشه هاي رژيم صهيونيستي و آمريكا در منطقه ايستاده اند.
وي تاكيد كرد، مقاومت قوي است و به راه حل خروج موفق خود از تهديد كيفرخواست دادگاه حريري كه هدف آن محاصره حزب الله و تضعيف آن است به خوبي واقف است.
رئيس شوراي اجرايي حزب الله گفت، با وجود اينكه خطرات زيادي مقاومت را تهديد مي كند ولي هر روز مي بينيم كه به عزت و افتخار و قدرت آن افزوده مي شود و در مقابل، نقشه هاي آمريكا نيز به نااميدي و شكست مي انجامد.
«ميشل سماحه» وزير سابق لبناني نيز تاكيد كرد، سفارت آمريكا در لبنان به لانه مزدوران، جاسوسان و فتنه انگيزان تبديل شده است.
وي افزود، هدف آمريكا، غرب و اسرائيل از سناريوي دادگاه حريري ضربه زدن به حزب الله است كه موفق شده در اقدامي بي نظير در منطقه اشغالگران را از لبنان اخراج كرده و مانع تجاوزات آنان شود.
سماحه گفت، در صورت بروز هرج و مرج در كشور هيچ كسي در امان نخواهد بود، نه افراد و نه سفارتخانه ها و نه غير از آنها.
گفتني است يك روزنامه فلسطيني به نقل از منابع آگاه اروپايي نوشت، زمينه براي شروع جنگ جديد اسراييل عليه كشورهاي منطقه آماده شده و جنگ اسرائيل عليه لبنان ممكن است قبل از پايان سال جاري ميلادي روي دهد.
المنار تأكيد كرد: آمريكا نيز عملا با وسايل مختلفي در اين جنگ شركت خواهد كرد چرا كه اعضاي گروهي استراتژيك از آمريكا از يك ماه قبل تاكنون در اسراييل هستند؛ همچنين هفته هاي اخير شاهد سفرهاي محرمانه گروه هاي آمريكايي و اسراييلي به كشورهاي منطقه براي گفت وگو درباره نقش هاي اين كشورها در طول جنگ خونين در آينده هستيم.
المنار نوشت: آمريكا با سران كشورهاي منطقه براي به تعويق انداختن تمامي مسايل كنوني به بعد از جنگ اسراييل عليه لبنان به توافق رسيده است.
از سوي ديگر، نشست نظامي سه جانبه ميان لبنان، نيروهاي حافظ صلح بين المللي (يونيفيل) و رژيم صهيونيستي دوشنبه شب در يكي از مراكز سازمان ملل در منطقه «رأس الناقوره» در مورد موضوع عقب نشيني اين رژيم از بخش شمالي روستاي اشغالي غجر لبنان برگزار شد.
در اين نشست سه جانبه كه نزديك به 3 ساعت و نيم طول كشيد در مورد چگونگي اجراي قطعنامه 1701 شوراي امنيت و اهميت متوقف كردن بي توجهي به اين قطعنامه و همچنين تجاوز پي درپي رژيم صهيونيستي از خط آبي بحث و گفت وگو شد.
اين در حالي است كه خبرگزاري رسمي اردن نيز روز گذشته اعلام كرد كه ارتش لبنان و نيروهاي يونيفيل تحركات خود را در مناطق مياني دو منطقه وزاني و عباسيه افزايش دادند.
در همين حال گشتي هاي اسراييلي حضور خود را در مناطق نزديك به منطقه تماس در العديسه و كفركلا و بخش شمالي روستاي اشغالي غجر افزايش داده اند.جنگنده هاي اسراييلي نيز در نوار مرزي به پرواز درآمدند و ضمن نقض حريم هوايي لبنان، ديوار صوتي را در منطقه شكستند. اين تحركات در شرايطي است كه راديو اسراييل اعلام كرد: كابينه نتانياهو به زودي سازمان ملل و نيروهاي بين المللي را از تصميم نهايي كابينه براي عقب نشيني رسمي از بخش شمالي روستاي اشغالي غجر آگاه خواهد كرد.

 



با وجود نگراني هاي جهاني آمريكا و كره جنوبي رزمايش هاي جديد برگزار مي كنند

با وجود افزايش نگراني هاي بين المللي نسبت به ماجراجويي هاي واشنگتن در شبه جزيره كره، آمريكا از برگزاري رزمايش هاي مشترك بيشتر طي چند روز آينده خبر مي دهد.
همزمان با پايان رزمايش چهار روزه سئول - واشنگتن در شبه جزيره كره كه با انتقادها و محكوميت هاي بين المللي مواجه شد، ديروز خبرگزاري «آسوشيتدپرس» به نقل از مقامات سئول از آغاز تلاش ها براي برگزاري دور تازه اي از رزمايش ها در اين منطقه پرالتهاب خبر داد.
براساس اين گزارش، آمريكا و كره جنوبي به بهانه درگيري هاي چند ساعته اخير دو كره و پس از پايان يكي از بزرگترين رزمايش هاي نظامي خود در آب هاي درياي زرد اعلام كردند، در حال آماده سازي مقدمات برگزاري دور تازه اي از رزمايش ها در منطقه بسيار گسترده تري (29 منطقه در خا ك كره جنوبي) طي چند روز آينده هستند. واشنگتن همچنين روز سه شنبه از تلاش هاي اين كشور براي تشديد تحريم ها عليه پيونگ يانگ خبر داده بود.
در اين ميان اما، برخي منابع خبري اعلام كردند، چين به عنوان تنها متحد كره شمالي مانع از محكوميت اين كشور از سوي سازمان ملل شد.

 



سركوب دانشجويان در انگليس 170نفر بازداشت شدند

سرويس خارجي -
تظاهرات دانشجويان معترض به سياست هاي اقتصادي دولت لندن با دخالت پليس به درگيري و خشونت كشيده شد.
عصر روز سه شنبه زماني كه هزاران دانشجوي انگليسي براي اعتراض به افزايش سه برابري شهريه دانشگاه ها به خيابان هاي سرد لندن ريخته بودند، با انبوهي ازنيروهاي پليس مواجه شدند كه فقط به سركوب و بازداشت آنان مي انديشيدند. مدت زيادي از آغاز تظاهرات آرام دانشجويان نگذشته بود كه تعقيب نيروهاي امنيتي وگريز دانشجويان آغاز شد.
ابتدا نيروهاي ضد شورش با انسداد خيابان هاي منتهي به مراكز حكومتي لندن از حركت دانشجويان به سمت اين ساختمان ها جلوگيري كردند. دانشجويان وقتي خيابان وايت هال را به سمت كاخ باكينگهام ترك كردند ناگهان متوجه شدند كه درمحاصره نيروهاي امنيتي قرارگرفته اند. از اين پس بود كه ضرب و شتم محصلان توسط نيروهاي زره پوش آغاز شد. به اذعان پليس لندن 170 دانشجو دراين درگيري ها روانه زندان شدند.آسوشيتدپرس نوشت:«دانشجويان به سمت صف هاي درهم تنيده نيروهاي امنيتي هجوم برده و اشيائي را به سمت آنان پرت كردند كه پليس نيز با باتوم جواب آنها را داد.»
دولت ائتلافي انگليس قصد دارد براي رفع بخشي از كسري بودجه و تامين منابع مالي براي پرداخت بدهي هاي خارجي خود هزينه تحصيل در دانشگاه ها را تا سه برابر افزايش دهد. براين اساس هزينه تحصيل سالانه دردانشگاه كه تاكنون حدود 4600 دلار بود به بيش از 14هزار دلار افزايش مي يابد.
از ايتاليا نيز خبر مي رسد تظاهرات صدها هزارنفري دانشجويان دررم با برخورد خشونت آميز پليس مواجه شده است.
پليس ابتدا سعي كرد دانشجويان را با پرتاب گازاشك آور متفرق كند، اماموفق نشد و دانشجويان نيز در واكنش به اين اقدام نيروهاي امنيتي به خودروهاي آنها حمله ور شدند. به جز پايتخت، شهرهاي مهم ديگر ايتاليا نيز صحنه اعتراض دانشجويان بود. معترضان با اشغال ايستگاه هاي راه آهن، رفت و آمد قطارها را مختل و با پليس ضد شورش به زد و خورد پرداختند.
درشهرهاي جنوبي «رجو» و «كوزنتسا» گزارش شد كه دانشجويان به طور گسترده در راهپيمايي شركت كردند و در شهر «جنوا» نيز دانشجويان شعار «برلوسكني مافيايي استعفا، استعفا» سردادند.
از شهر ناپل گزارش رسيد كه دانشجويان معترض مقابل استانداري «كامپانيا» را مملو از كيسه هاي زباله كردند.

 



هر 3 روز 2 فرانسوي در خيابان جان مي دهند

نهاد مقابله با مرگ كارتن خواب ها در فرانسه اعلام كرد: هر سه روز دو نفر كارتن خواب در خيابان هاي فرانسه مي ميرند.
براساس آخرين آمار منتشر شده از اول ژانويه تا 25 نوامبر سالجاري ميلادي، تعداد 276 نفر كارتن خواب در فرانسه جان باخته اند.
بررسي ها نشان مي دهد، در حالي كه عمر متوسط در جامعه فرانسه 80 سال مي باشد ولي عمر متوسط در ميان كارتن خواب ها از 48 سال تجاوز نمي كند.
بحران هاي مالي و اقتصادي چند سال اخير در فرانسه باعث افزايش شمار بيكاران شده است كه اين امر نيز افزايش تعداد كارتن خواب ها را به دنبال داشته است.
براساس اين گزارش، كارتن خوابي روز به روز در فرانسه نمود بيشتري پيدا كرده و تصوير ناخوش آيندي از آن در حاشيه خيابان هاي پاريس و ورودي و خروجي هاي متروي اين كلان شهر به چشم مي خورد.
دولت فرانسه درصدد برآمده است تا در قالب حمايت از اين قشر آسيب پذير، براي كمك به گذران فصل سرد زمستان، جايي را در برخي از ايستگاه هاي مترو و اماكن دولتي براي اين افراد اختصاص دهد.در همين حال نيز برخي از موسسات خيريه و سازمان هاي مردم نهاد نسبت به پخش غذاي گرم در بين اين طيف از جامعه مبادرت مي كنند.

 



يادداشت هاي كاخ سفيد و انقلاب اسلامي ايران

پروفسور حميد مولانا-قسمت دوم
اگر تحولات ايران، تا پيروزي انقلاب اسلامي، در دستور جدي كاخ سفيد، جيمي كارتر، و سردمداران و نخبگان آمريكا نبود، چه مسائل ديگر جهاني و منطقه اي توجه رئيس جمهور وقت آمريكا و كابينه او را به خود مشغول كرده بود؟ اكثر وقت رياست جمهوري آمريكا در دوران كارتر (به جز ماه هاي آخر كه بحران گروگان ها در ايران پيش آمد) صرف مسائل مربوط به برقراري رابطه بين مصر و اسرائيل و قرارداد معروف به «كمپ ديويد»، واگذاري كانال پاناما از حاكميت آمريكا به آن كشور، مذاكرات مربوط به تقليل تسليحات اتمي بين آمريكا و شوروي (سابق)، و اعتمادسازي در داخل خود نظام آمريكا در نتيجه فساد و رسوائي هاي معروف به «واترگيت» در زمان ريچارد نيكسون رئيس جمهور اسبق آمريكا شد. در حقيقت قسمت اعظم يادداشت هاي كارتر مربوط به اينگونه مسائل و بويژه مذاكرات او با انورسادات رئيس جمهور مصر و مناخيم بگين، نخست وزير رژيم اسرائيل است.
ميانجيگري و اصرار كارتر باعث مي شود كه سادات قرارداد صلح را با بگين امضا كرده و مصر رژيم اسرائيل را به رسميت بشناسد. يادداشت كارتر براي روز 27اكتبر 1978 (مطابق با 4 آبان 1357) از دو سطر تجاوز نمي كند: «از اينكه سادات و بگين مشتركا جايزه صلح نوبل را (به علت عقد قرارداد صلح) نصيب خود كرده اند، به آنها تبريك گفتم. سادات ارزش اين جايزه را دارد ولي بگين نه»! سادات چندي پس از امضاي قرارداد صلح با اسرائيل از طرف گروهي از مصري ها ترور شد. توجه كارتر و اولويت سياست خارجي او به مصر و اسرائيل است و نه به تأثير انقلاب اسلامي ايران در دنياي اسلام و بين اعراب.
كارتر قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، هم به تهران آمد و شاه را ملاقات كرد و هم از او در واشنگتن پذيرائي كرد. كارتر در سخنراني خود در تهران ايران را «جزيره اي باثبات» در درياي متلاطم خاورميانه خواند! ولي چند ماه بعد وقتي كه شاه و ملكه ايران به كاخ سفيد رفتند، دود گازهاي اشك آور پليس واشنگتن كه عليه تظاهركنندگان ضدرژيم پهلوي به كار برده شد، به قدري نزديك به مراسم استقبال كاخ سفيد بود كه هم كارتر و هم شاه و ملكه مجبور شدند در برابر دوربين هاي زنده تلويزيون با دستمال صورت و چشم خود را بپوشانند. كارتر در يادداشت روز 13 نوامبر 1977 (22 آبان 1356) خود اين طور مي نويسد: «با پايان سخنراني من و استقبال از شاه گاز اشك آور باغچه جنوبي كاخ سفيد را فرا گرفته بود. من بيش از ديگران خودم را جمع وجور كردم زيرا نمي خواستم قبول كنم كه گاز اشك آور مرا اذيت مي كند.»يك سال بعد در اواسط آذر 1357 (دسامبر 1978) وضع داخلي ايران و رژيم پهلوي وخيم تر مي شود و كارتر در يادداشت هاي خود مي نويسد كه شب ها نمي تواند بخوابد و از دكتر خود تقاضاي قرص خواب آور مي كند. او در دفتر يادداشت خود (25 الي 31 دسامبر-4دي الي 9 دي) مي نويسد: «وضع ايران از بد به بدتر رفته و ما به سفير كبير آمريكا ويليام سوليوان دستور داديم كه به شاه بگويد كه اگر نمي تواند دولت غيرنظامي يا نظامي منصوب كند، خون ريزي را تقليل داده، و آرامش به وجود آورد و صلح برقرار كند، بهتر است كه شوراي سلطنت را تشكيل داده به اين معني كه خود را از سلطنت كنار كشيده و به تبعيد برود. من از سوليوان پرسيدم آيا شاه مي خواهد به آمريكا پناهنده شود و سوليوان جواب مثبت داد.»
در يادداشت 10 ژانويه 1979 (20 دي 1357) كارتر آمده است: «در واشنگتن جلسه اي با ونس (وزيرخارجه)، مندل (معاون رئيس جمهور) و پرژينسكي (مشاور امنيت ملي) داشتم. قرار است ژيسكاردستن (رئيس جمهور فرانسه) به (امام) خميني در پاريس اطلاع دهد كه آمريكا و فرانسه مي خواهند او مزاحم دولت و دستگاه بختيار نشود؛ ما شاه را تشويق مي كنيم كه هرچه زودتر ايران را ترك كند، از دولت بختيار حمايت كرده و نظاميان را يكپارچه نگه دارد.» كارتر در اين يادداشت خود اضافه مي كند: تلگراف باورنكردني از سفير كبيرمان سوليوان داشتم. او به ظاهر نمي تواند خود را كنترل كند زيرا به جاي اينكه ما با او مستقيما در تماس باشيم از طريق فرانسوي ها مي خواهيم به خميني نزديك شويم. من ميل داشتم سفيرمان را كنار بگذارم ولي ونس وزيرخارجه گفت كه او (سوليوان) كمي آتشين است و ما تصميم گرفتيم كه او را در وضع فعلي در تهران نگاه داريم.»
كارتر ژنرال هايزر را روانه ايران مي كند تا دستورات او را عملي كرده، اطلاعات لازم به واشنگتن فرستاده، و در صورت لزوم به كمك نظاميان طرفدار رژيم شاه دست به كودتا بزند. كارتر در يادداشت 17 ژانويه 1979 (27 دي 1357) خود اين طور مي نويسد: «ما سخت فشار مي آوريم تا (امام) خميني را از ايران دور نگاه داريم و با ارتباط مستقيم با اطرفيان او در فرانسه در تماس هستيم. تا امروز ارتش ايران خود را در مقابل خروج شاه خوب نگه داشته است.» تا 23 ژانويه (3بهمن) كارتر هنوز اميدوار بود كه شاهپور بختيار دستورات و خواسته هاي واشنگتن را اجرا و از ورود امام خميني و بازگشت او به تهران جلوگيري خواهد نمود و ارتش نيز از او حمايت مي كند. ولي تصميم امام خميني براي پرواز به تهران و بركنار كردن بختيار تمام اين آرزوهاي كارتر را به هم ريخت.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14