(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 11 آذر 1389- شماره 19805

كوتاه اقتصادي
چين نخستين بندر خصوصي ايران را احداث مي كند
رئيس سازمان حمايت: درج غير واقعي قيمت بر روي كالا تخلف است و برخورد مي كنيم
نحوه پاسخ به سؤالات مردم براي اصلاح اطلاعات اقتصادي خانوار
وزير بازرگاني: اصناف توليدي از تسهيلات ارزان قيمت برخوردار مي شوند
بهره برداري از بزرگترين پروژه گاز در غرب كشور
سخنگوي وزارت بازرگاني: فعاليت ستاد بسيج اقتصادي تغيير مي كند
راه اندازي صندوق ضمانت سرمايه گذاري بخش تعاون
افزايش 44 درصدي ورشكستگي شركت هاي يوناني
عضويت 6 كشور جديد در مجمع صادركنندگان گاز



كوتاه اقتصادي

¤ بخشش جرائم تأخير تسهيلات در بانك رفاه، وجه التزام متعلقه تسهيلات بدهكاراني كه نسبت به تسويه تسهيلات و همه ديون معوق خود به بانك اقدام نمايند، مورد بخشش قرار مي گيرند.
به منظور ترغيب و تشويق بدهكاران بخش هاي مختلف اقتصادي وجه التزام متعلقه تسهيلات بدهكاراني كه از تاريخ 8/9/89 لغايت 30/9/89 نسبت به تسويه كليه ديون خود به بانك اقدام نمايند، حداكثر تا ميزان وجه التزام محاسبه شده بر مبناي (شش درصد) با رعايت كامل كليه قوانين و مقررات مربوطه مورد بخشش قرار مي گيرند.
¤ رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: تخصصي كردن واردات به عنوان يك هدف بلندمدت خوب است و با اجراي بدون برنامه ريزي آن متحمل ضرر مي شويم.
¤ مديريت بازار شركت بورس اوراق بهادار تهران از عرضه عمده سهام بانك صادرات ايران خبر داد. سازمان خصوصي سازي به وكالت از دولت 5 درصد معادل 840 ميليون و 150 هزار سهم را با قيمت پايه 2 هزار ريال به صورت يكجا و نقد و اقساط (30 درصد نقد و 70 درصد اقساط) واگذار خواهد كرد. سهام بانك صادرات ايران 20 آذر در بازار اول بورس اوراق بهادار تهران عرضه خواهد شد.
¤ 16 بندر ماهيگيري كشور به بخش خصوصي واگذار شد. مدير كل بنادر ماهيگيري شيلات ايران گفت: از 4 سال پيش واگذاري اين بنادر شروع شده و واگذاري 18 بندر ديگر در دست بررسي است.
محسن علي گلشني با تأكيد بر اينكه واگذاري مديريت بنادر ماهيگيري به بخش خصوصي نقش مهمي در اشتغالزايي دارد گفت: واگذاري تمام فعاليتهاي توليدي و خدماتي در اين بنادر از اهداف شيلات است. در كشور، 72 بندر ماهيگيري وجود دارد كه 34 بندر مشمول اصل 44 قانون اساسي است.
¤ مدير كل دفتر بازرگاني عربي و آفريقايي سازمان توسعه تجارت ايران گفت: ميزان صادرات غيرنفتي جمهوري اسلامي ايران (بدون احتساب ميعانات گازي) به كشورهاي اسلامي در 7 ماه امسال 19 درصد رشد داشته است.
سيدحسين حسيني افزود: در 7 ماه سال گذشته 6 ميليارد و 356 ميليون دلار كالا از جمهوري اسلامي ايران به كشورهاي اسلامي صادر شد اين در حالي است كه در مدت مشابه سال جاري اين ميزان به 7 ميليارد و 580 ميليون دلار رسيد.
¤ رئيس هيأت مديره شركت كنتورسازي ايران از افتتاح خطوط توليد لامپ كم مصرف، بردهاي الكترونيك و رونمايي از كنتور هوشمند «فراست» براي كاهش مصرف برق در اين شركت خبر داد.
¤ بلوك 24/13 درصدي سهام سرمايه گذاري ملي ايران بابت بدهي سرمايه گذاري مدبر به بانك تجارت رسيد. در حالي شركت سرمايه گذاري مدبر بلوك 24/13 درصدي سرمايه گذاري ملي ايران را عرضه كرد كه در جريان اين عرضه 384 ميليون سهم به همان قيمت پايه هر سهم 174 تومان به صورت يكجا و نقد معامله شد.
¤ دبير انجمن صنايع لوازم خانگي ايران گفت: با ابلاغ طرح جديد بهينه سازي مصرف انرژي در صنايع لوازم خانگي، شركت ها، كارخانه ها و مراكز صنعتي توليدكننده لوازم خانگي از اين پس سيستم نوين سوخت لوازم خانگي را براي توليد كالاهاي خود بكار مي گيرند.

 



چين نخستين بندر خصوصي ايران را احداث مي كند

پروژه ساخت اولين بندر خصوصي ايران با سرمايه گذاري بخش تعاون در نشست مشترك اتاق تعاون مركزي و اتاق بازرگاني چين رقم خورد.
حسين رحماني نيا رئيس اتاق تعاون ايران در نشست مشترك اتاق تعاون مركزي با رئيس اتاق بازرگاني چين و خاورميانه كه به منظور ايجاد اولين بندر خصوصي ايران با همكاري چيني ها برگزار شد، گفت: از آنجايي كه ايران در شرايط تحريم به سر مي برد، گسترش همكاري با چين به ويژه در بخش ايجاد بنادر مي تواند هر دو طرف را منتفع و بازار مناسبي را براي كالاهاي چيني فراهم كند.
وي با استقبال از گسترش همكاري ميان دو كشور ايران و چين در حوزه هاي مختلف اقتصادي و تجاري، حمايت كامل اتاق تعاون مركزي از پروژه مشاركت اتاق بازرگاني چين و شركت تعاوني بندرسازان گناوه براي ساخت اولين بندر خصوصي ايران به عنوان يك بندر نسل سوم را اعلام كرد.
رحماني نيا گفت: شركت بندرسازان گناوه يكي از قويترين شركت هاي توليدي بخش تعاون بوده و مي تواند بستر همكاري هاي ميان دو طرف را گسترش دهد.
رئيس اتاق تعاون مركزي با اشاره به فعاليت شركت چيني chinamex در امارات و برپايي نمايشگاه هاي متعدد توسط آن افزود: عرضه محصولات چيني با كيفيت ضعيف سبب شده تا كالاهاي چيني به لحاظ كيفي مرغوبيت خود را از دست بدهند. اگر شركت chinamex بتواند شرايط ورود كالاهايي با كيفيت بهتر و قيمت مناسب تر را ارائه دهد، اتاق تعاون ايران مي تواند از همكاري اين شركت در زمينه گسترش همكاري ها در ايران حمايت كند.
وي حمايت از شركت چيني chinamex را مشروط به ارائه استراتژي توليد محصولات ارزان قيمت و كيفي در ايران عنوان كرد.
رئيس اتاق تعاون ايران در عين حال خاطرنشان كرد: تعاوني هاي توليدي ايران نيز مي توانند در قبال حسن نيت چيني ها مواد خام اوليه با قيمت مناسب را در اختيار توليدكنندگان چيني قرار بدهند و حتي اين مواد خام را به كشور چين صادر كنند.
به گزارش ايسنا نشست مشترك اتاق تعاون ايران و اتاق بازرگاني چين در حالي امضا شد كه تعاوني بندرسازان گناوه به عنوان اولين سرمايه گذار ساخت اين بندر خصوصي آمادگي همه جانبه خود را براي همكاري در اين بخش اعلام كرده است. اين گزارش حاكي است:
در پي امضاي قرارداد ساخت بندرنسل سوم در كشور با همكاري اتاق تعاون ايران و اتاق بازرگاني چين در خا ورميانه، شركت هاي چيني محصولات صنعتي و تجاري خود را به بازارهاي ايران عرضه و در مقابل منابع اوليه و مورد نياز توليدكنندگان ايراني را فراهم مي كنند.
ژائولي رئيس اتاق بازرگاني چين در خاورميانه در نشست مشترك اتاق تعاون ايران و اين اتاق با اشاره به فعاليت شركت chinamex در شارجه امارات اظهار كرد: زمينه فعاليت اين شركت، جهاني كردن صنايع و شركتهاي چين است و تلاش كرده با عقد پيمان هاي خواهر خواندگي در بسياري از كشورها، توليدات و محصولات خود را به بازارهاي جهاني معرفي و عرضه كند.
وي افزود: در صدد هستيم تا با ايجاد امكانات متعدد زمينه حضور شركت ها و سرمايه گذاري شركت ها در قالب فاينانس را فراهم كنيم.
ژائو لي درباره امضاي قرارداد همكاري با شركت تعاوني بندرسازان گناوه براي ساخت يك بندر خصوصي در كشور گفت: هدف ما از مشاركت در پروژه همكاري با شركت بندرسازان گناوه اين است كه با آوردن صنايع مختلف به اين بندر، فعاليت هاي صنعتي و تجاري خود را در آنجا گسترش دهيم.
وي افزود: در نظر داريم تا مواد اوليه مورد نياز خود را از طريق بازارهاي ايران تأمين و در درجه اول شركت هاي چيني را براي حضور در بندر گناوه و عرضه محصولات خود به مشتريان ايراني متقاعد كنيم.
رئيس اتاق بازرگاني چين در خاورميانه گفت: يكي از دغدغه هاي ما براي حضور در ايران موضوع تحريم هاست و مي خواهيم با ايجاد اين بندر و حضور در گناوه نياز توليدگران ايراني به مواد اوليه را در فاز اول فراهم كنيم.
وي گفت: با توجه به شرايط تحريمي كه ايران در آن قرار دارد، شركت هاي چيني براي حضور در بازارهاي ايران مشكل پيدا مي كنند لذا فكر مي كنيم كه فعال شدن اين پروژه مي تواند به تقويت صنايع چين و صنايع ايران و تامين منافع مشترك هر دو طرف كمك كند.

 



رئيس سازمان حمايت: درج غير واقعي قيمت بر روي كالا تخلف است و برخورد مي كنيم

قيمت گذاري بر روي تمامي يك ميليون كالاي موجود در كشور، ممكن نيست.
محمدحسين نكويي مهر رئيس سازمان حمايت توليدكنندگان و مصرف كنندگان درباره محاسبه قيمت تمام شده كالاهاي موجود در كشور گفت: تغييرات حامل هاي انرژي يك سري تغييرات را برحسب گروه هاي كالايي كه وجود دارد، ايجاد مي كند، اين تغييرات محاسبه مي شود و برخي از كالاها در اولويت قرا مي گيرند.
وي افزود: ما دو گروه كالاي اولويت دار داريم كه بر اساس مصوبات كار گروه بر روي آن ها تمركز بيشتري مي شود و با توجه به اين كه ما داراي يك چارچوب مشخص هستيم كالاهايي كه تغييرات قيمتشان بالاتر از اين چارچوب باشد با آنها برخورد مي كنيم ولي قرار نيست ما بر روي همه كالاها قيمت گذاري كنيم. به گزارش ايسنا، وي درباره درج غير واقعي قيمت ها بر روي برخي كالاها از جمله دستمال كاغذي اظهار كرد: درج غير واقعي قيمت بر روي برخي از كالاها پديده بسيار بدي است و ما نسبت به اين موضوع بسيار معترض هستيم و كساني كه درج غير واقعي قيمت مي كنند متخلف به حساب مي آيند.
رئيس سازمان حمايت با بيان اين كه درج غير واقعي قيمت ها زمينه گران فروشي را فراهم مي كند، گفت: ما براي مبارزه با اين بحث تدابيري انديشيده ايم. قيمت ها با اسناد موجود مقايسه مي شود و در مواردي كه تخلف صورت گرفته، يعني درج غيرواقعي قيمت ها، هم كارخانه و هم فروشنده متخلف محسوب شده و با آنها برخورد مي شود.

 



از سوي مركز آمار ايران اعلام شد
نحوه پاسخ به سؤالات مردم براي اصلاح اطلاعات اقتصادي خانوار

مركز آمار ايران نحوه پاسخ به سؤالات مردم در اصلاح اطلاعات اقتصادي خانوار را اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، با توجه به باز شدن سايت مركز آمار ايران از ابتداي آذرماه 89 به مدت 45 روز براي اصلاح اطلاعات هويتي خانوارهاي متقاضي دريافت يارانه در طرح هدفمندي يارانه ها، تعدادي از شهروندان سؤالات متعددي درباره نحوه اصلاح اين اطلاعات داشتند كه در تماس با روابط عمومي مركز آمار ايران پاسخهاي لازم داده شد.
براساس اين گزارش: شماره تلفن 85100 براي تهران و براي ساير هموطنان با پيش شماره 021 در دسترس قرار دارد كه دبيرخانه ستاد پاسخگويي به سؤالات مردم به مشكلات احتمالي مردم پاسخ مي دهند، همچنين شماره پيامك 300000 براي دريافت آخرين تغييرات خانوارهاي ثبت نام شده در سايت مركز آمار ايران در نظر گرفته شده و نيز شماره تلفن هاي 85107712 و 85107713 و نيز 85107718 و 85107719 براي پاسخگويي به مشكلات احتمالي هموطنان در نظر گرفته شده است.
براساس اين گزارش: خانوارهايي كه به تازگي به عنوان يك خانوار جديد ثبت نام كرده اند، چند روز تا زماني كه اطلاعات سايت آنها وارد سامانه پيامك 300000 شود، طول مي كشد و بايد اين مدت را صبر كنند.
براساس اعلام روابط عمومي مركز آمار ايران، زوج هاي جواني كه در هنگام ثبت نام خانوارها در خانواده پدر و مادري خود قرار داشته اند، بايد هر يك جداجدا به خانواده قبلي مراجعه كرده و نام خود را از ليست خانواده پدر و مادري جدا كرده و در قالب يك خانوار جديد با سرپرست جديد ثبت نام كنند.
مركز آمار ايران در ادامه اعلام كرد: فعلاً طبق تصميم دولت اعلام شماره حساب براي دريافت يارانه برعهده وزارت رفاه و تأمين اجتماعي و سايت refahiir است كه به موقع از طرف دولت اعلام خواهد شد، اما در حال حاضر فقط اطلاعات هويتي خانوارها و تعداد افراد خانوار و تغييرات آن مانند تولد، ازدواج، فوت و طلاق از طريق ورود به سامانه مركز آمار ايران به نشاني yaranehamarorgir وارد شده و اطلاعات هويتي خانوار خود را از قبيل تعداد اعضاء، ثبت دقيق شماره ملي افراد و يا احياناً تغيير سرپرست خانوار اقدام كنند.
مركز آمار ايران در مورد كساني كه كد رهگيري مركز آمار ايران در سال 78 هنگام ثبت نام به آنها تحويل داده شده اما به دلايلي آن را مفقود كرده اند اعلام كرد، در فرصت جديدي كه در اختيار اين خانوارها قرار داده مي شود رمز جديد براساس شماره ملي و شناسنامه سرپرست خانوار در اختيار آنها قرار داده خواهد شد.

 



وزير بازرگاني: اصناف توليدي از تسهيلات ارزان قيمت برخوردار مي شوند

وزير بازرگاني گفت: بر اساس بسته حمايتي، اصناف توليدي همانند واحدهاي توليدي وزارت صنايع مي توانند از تسهيلات ارزان قيمت برخوردار شوند، به شرطي كه راهكاري براي كاهش مصرف انرژي در واحد خود داشته باشند.
وزير بازرگاني از مردم خواست بر قيمت ها نظارت كنند و هر نوع موارد خلاف را به تلفن 124 گزارش دهند.
مهدي غضنفري در گفت وگوي اختصاصي با پايگاه اطلاع رساني دولت با اشاره به گران شدن برخي مواد لبني در چند روز اخير گفت: متأسفانه افزايش قيمت در برخي كالاها داشتيم كه خوشبختانه با مديريت به موقع توانستيم قيمت را به حالت اول برگردانيم.به گفته وزير بازرگاني بسته حمايتي از اصناف پس از اجراي آزادسازي يارانه ها هم آماده شده كه در كار گروه تحول اقتصادي با حضور رئيس جمهور مصوب شد، دكتر غضنفري افزود: خلاصه اين بسته اين است كه اصناف توليدي همانند واحدهاي توليدي وزارت صنايع مي توانند از تسهيلات ارزان قيمت برخوردار شوند، به شرطي كه راهكاري براي كاهش مصرف انرژي در واحد خود داشته باشند.

 



هفته آينده انجام مي شود
بهره برداري از بزرگترين پروژه گاز در غرب كشور

فاز نخست خط لوله گاز خرم آباد به عنوان يكي از بزرگترين پروژه هاي صنعت گاز در غرب كشور هفته آينده به طور رسمي بهره برداري مي شود.
به گزارش مهر، شمارش معكوس براي بهره برداري از فاز اول خط لوله دوم انتقال گاز خرم آباد به عنوان يكي از بزرگترين پروژه هاي صنعت گاز در غرب ايران آغاز شده است. و اين پروژه گازي هفته آينده با حضور وزير نفت به طور رسمي در مدار بهره برداري قرار مي گيرد.
شركت ملي گاز ايران براي ساخت و بهره برداري از اين خط لوله انتقال گاز طبيعي 123 كيلومتري حدود يكهزار و 800 ميليارد ريال سرمايه گذاري كرده است.
با بهره برداري از اين پروژه امكان تامين گاز نيروگاه 100 مگاواتي در دست ساخت خرم آباد و رفع مشكل احتمالي افت فشار گاز صنايع استان لرستان و ساير مشتركان مرتفع مي شود، ضمن اينكه امكان توسعه گازرساني به شهرها و روستاهاي مسير اين خط لوله همچون شهرهاي كوهدشت و پلدختر هموار خواهد شد.
با بهره برداري از اين خط لوله گاز ظرفيت انتقال گاز طبيعي ايران حدود 30 ميليون متر مكعب در روز افزايش مي يابد، اين در حالي است كه يكي از مهمترين اهداف اجراي اين پروژه گازي افزايش پايداري شبكه ملي گاز به ويژه در استانهاي غربي كشور است.
در حال حاضر عمليات اجرايي فاز اول خط لوله دوم گاز خرم آباد به طور كامل به پايان رسيده است؛ ضمن اينكه به منظور افزايش پايداري شبكه ملي گاز و امكان انتقال پايدار اين حامل انرژي از مبادي توليد به مصرف بهره برداري از چندين پروژه خط لوله و تاسيسات تقويت فشار گاز را در دستور كار دارد.
براساس برنامه تدوين شده سالجاري در مجموع 4 ميليارد و 300 ميليون دلار پروژه جديد گازي در سطح كشور راه اندازي خواهد شد.
سهم ايران در تجارت جهاني گاز افزايش مي يابد
سهم ايران در تجارت جهاني گاز با بهره برداري از خط دوم انتقال گاز تركمنستان، افزايش مي يابد.
مرحله دوم خط لوله 48 اينچ انتقال گاز تركمنستان-ايران كه در مسيري به طول 120 كيلومتر احداث شده، به بهره برداري رسيد.
با تكميل اين خط، واردات گاز ايران از تركمنستان در مرحله نخست به 20 ميليون متر مكعب در روز مي رسد و در مراحل بعدي اين ظرفيت تا روزانه 45 ميليون متر مكعب در روز قابل افزايش است.
بروز سرماي بي سابقه و گسترده در زمستان سال 1386 و قطع جريان انتقال گاز از سوي تركمنستان سبب شد تعدادي از شهرهاي شمال و شمال شرق ايران با مشكل قطع و كمبود گاز مواجه شوند و وزارت نفت در يك اقدام ضربتي به بازنگري شبكه خطوط لوله گاز كشور پرداخت.
در اين راستا احداث تعدادي خط لوله جديد گاز چون خط لوله شمال-شمال شرق و خط دوم انتقال گاز تركمنستان طراحي و در دست ساخت قرار گرفت.
كل مسير خط انتقال گاز شمال-شمال شرق كشور به طول يك هزار و 59 كيلومتر شامل دو پروژه بزرگ خط انتقال گاز در حد فاصل پارچين-ميامي-سنگ بست و پروژه خط انتقال دوم گاز تركمنستان به ايران از مرز سرخس تا سنگ بست است.
بخش اول خط انتقال گاز شمال و شمال شرق از پارچين تا ميامي به طول 418 كيلومتر و از ميامي تا دشت به طول 106 كيلومتر با سرمايه گذاري 600 ميليون دلار و مرحله اول خط دوم انتقال گاز تركمنستان-ايران، حدفاصل پالايشگاه شهيد هاشمي نژاد تا سرخس به طول 35 كيلومتر در سال 1388 به بهره برداري رسيد.
بخش دوم اين خط از ميامي تا سنگ بست به طول 380 كيلومتر و قطر 48 اينچ و ظرفيت انتقال روزانه 58 ميليون متر مكعب گاز و مرحله دوم خط لوله انتقال گاز دوم وارداتي تركمنستان از پالايشگاه شهيد هاشمي نژاد تا سنگ بست به طول 120 كيلومتر و قطر 48 اينچ و ظرفيت روزانه 45 ميليون متر مكعب در مجموع با سرمايه گذاري 5 هزار و 500 ميليارد ريال روز يكشنبه به طور رسمي به بهره برداري رسيدند.
جواد اوجي معاون وزير نفت در امور گاز و مديرعامل شركت ملي گاز ايران درخصوص بهره برداري از اين طرح ها گفت: با راه اندازي خط لوله گاز شمال و شمال شرق، ايران به طور كامل از واردات گاز تركمنستان بي نياز مي شود.
وي با اشاره به افزايش 60 ميليون متر مكعبي ظرفيت انتقال گاز طبيعي ايران با راه اندازي اين خط لوله، افزود: بهره برداري از خط انتقال گاز شمال و شمال شرق كشور علاوه بر اينكه ظرفيت صادرات گاز ايران از مناطق شمال غربي به كشورهاي اروپايي را افزايش مي دهد، كمبودها و نيازهاي آتي گاز در منطقه شمال شرق كشور به ويژه استان هاي سمنان، مازندران، گلستان، خراسان رضوي و خراسان شمالي و جنوبي را تا افق چشم انداز 20 ساله تامين خواهد كرد.
اوجي با بيان اينكه با راه اندازي خط لوله شمال و شمال شرق امكان انتقال مستقيم گاز هاي پارس جنوبي به استانهاي شرق و شمالي كشور فراهم مي شود، افزود: در شرايط فعلي امكان انتقال گاز اين ميدان مشترك از مسير خط هشتم سراسري به خط لوله پنجم تهران و سپس خط لوله شمال و شمال شرق فراهم شده است.

 



سخنگوي وزارت بازرگاني: فعاليت ستاد بسيج اقتصادي تغيير مي كند

سخنگوي وزارت بازرگاني با بيان اينكه تا زماني كه كالابرگ اعلام مي شود فعاليت ستاد بسيج اقتصادي ادامه خواهد داشت، گفت: با هدفمندسازي يارانه كالاهاي اساسي فعاليت ستاد بسيج اقتصادي تغيير خواهد يافت.
سيدعليرضا شجاعي در توضيح سخنان، فريدون احمدي، معاون هماهنگي و امور مجلس وزارت بازرگاني و بهمن حاج علي، رئيس ستاد بسيج اقتصادي، در مورد انحلال ستاد بسيج اقتصادي، با بيان اينكه اين سخنان باهم تناقضي ندارند، اظهار داشت: براساس ماده 4 قانون هدفمندسازي يارانه ها، يارانه برخي كالاهاي اساسي مانند برنج، گندم، روغن، شكر و شير بايد تا پايان برنامه پنجم هدفمند شوند، اما تا زماني كه هدفمندسازي اقلامي مانند روغن، برنج، قند و شكر كه براي آنها كالابرگ اعلام مي شود، صورت نپذيرد، كالابرگ آنها همچنان اعلام مي شود.
شجاعي با بيان اينكه فعاليت ستاد بسيج اقتصادي تا زماني ادامه دارد كه كالابرگ ها اعلام مي شوند، افزود: با اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها در مورد كالاهاي روغن، برنج، قند و شكر و متوقف شدن اعلام كالابرگ براي اين اقلام، ستاد بسيج اقتصادي منحل و عوامل و نيروهاي آن در بخش هاي ديگري مانند ادارات فرش فعاليت خواهند كرد كه اين امر با سخنان معاون هماهنگي و امور مجلس وزارت بازرگاني مطابقت مي كند.
سخنگوي وزارت بازرگاني خاطرنشان كرد: كالابرگ قند و شكر در آذر ماه و كالا برگ برنج نيز در اواخر بهمن يا اوايل اسفند سال جاري اعلام مي شوند.

 



راه اندازي صندوق ضمانت سرمايه گذاري بخش تعاون

مديرعامل صندوق ضمانت سرمايه گذاري بخش تعاون گفت: با صدور 20ميليارد ريال ضمانتنامه، فعاليت اين صندوق وارد فاز اجرايي شده است.
عليرضا موتمني گفت: در راستاي اجراي سياست هاي اصل 44 قانون اساسي، خدمات رساني صندوق ضمانت سرمايه گذاري تعاون وارد مرحله عملياتي شده است.
مديرعامل صندوق ضمانت سرمايه گذاري تعاون ضمن اشاره به اينكه اين صندوق در مرداد ماه سال جاري توسط رئيس جمهور و وزير تعاون افتتاح شد، اظهار داشت: هم اكنون تمامي اقدامات لازم جهت راه اندازي يك سازمان حرفه اي و منحصر به فرد آماده شده است.
وي بيان داشت: از جمله اقدامات صندوق ضمانت تعاون را بايد سازماندهي و آموزش نيروي انساني، آماده سازي محل فعاليت، تدوين آئين نامه ها، دستورالعمل ها و فرآيندهاي سازماني، راه اندازي سايت اينترنتي و استقرار نظام هاي گردش اطلاعات نام برد كه استقرار يافته است.
موتمني افزود: با آغاز فعاليت اين صندوق، اولين مجموعه ضمانتنامه هاي اعتباري طي 3 ماه از آغاز كار ارائه شد.
اين مقام مسئول در بخش تعاون تأكيد كرد: همچنين با وصول مستمر درخواست متقاضيان، پرونده هاي ديگري نيز تشكيل شده و در مرحله ارزيابي فني جهت صدور ضمانتنامه قرار دارد.
گفتني است، با تشكيل بانك توسعه تعاون در سال گذشته، مرداد ماه امسال صندوق ضمانت سرمايه گذاري بخش تعاون نيز توسط رئيس جمهور به صورت رسمي افتتاح و آغاز به كار كرد. با فعاليت اين مجموعه ها بخش مهمي از پيش بيني هاي اصل 44 براي تحقق سهم 25درصدي تعاون در اقتصاد ملي تا پايان سال 93 محقق شده است.

 



طي سال 2010 اتفاق افتاد
افزايش 44 درصدي ورشكستگي شركت هاي يوناني

براساس گزارش كنفدراسيون ملي بازرگاني يونان، ورشكستگي شركت هاي يوناني درسال 0102 به دليل بحران اقتصادي وخيمي كه به اين كشور لطمه زد، برمبناي سالانه تا 44 درصد افزايش يافت.
به گزارش ايسنا، واسيليس كوركيديس، رئيس اين سازمان با ارائه گزارش سالانه اظهار كرد: به علاوه از هر دو شركت بزرگ، تقريبا يكي (7/43 درصد) قصد دارد اخراج گسترده كارمندان را درسال 2011 در پيش بگيرد.
درسال 2010 بيش از 27هزار و 100 شغل در بخش بازرگاني به دليل بحران از بين رفت. براساس آمار سازمان استخدام نيروي كاري يونان، در طول سال جاري ميلادي دركل بخش هاي اقتصادي اين كشور، تقريبا از هرچهار شغل يكي حذف شد كه مجموع آن به 104هزار و 920 شغل مي رسد.
كوركيديس با اشاره به پيش بيني هاي بدبينانه كارآفرينان يونان درمورد آينده كوتاه مدت درمورد فروش، درآمد و سرمايه گذاري تاكيد كرد: 65 درصد از شركت هاي بزرگ كاهش بيشتر در سرمايه گذاري را پيش بيني مي كنند و 60 درصد شركت هاي بزرگ و كوچك درانتظار فروش و درآمد كمتر در سال 2011 هستند.
سقوط شديد يورو
يورو براي نخستين بار در دو ماه گذشته و با ادامه نگراني سرمايه گذاران نسبت به رشد مشكلات بدهي اروپا به پايين 30/1دلار سقوط كرد.
يورو روز دوشنبه از 3121/1دلار به 2985/1دلار رسيد.
اين ارز اروپايي بيش از آن به 2969/1 دلار سقوط كرده بود كه پايين ترين ميزان از 15سپتامبر بود.
ارزش يورو در برابر ين ژاپن نيز كاهش يافت و از 25/84 ين در روز دوشنبه به 63/83 ين رسيد.
اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول يكشنبه هفته جاري كمك مالي 113ميليارد دلاري (85ميليارد يورويي) را به ايرلند براي نجات بخشي بانكي مقروض اين كشور تصويب كردند كه نگراني ها را نسبت به احتمال نياز داشتن كشورهاي اروپايي ديگر به كمك مالي برانگيخت.

 



عضويت 6 كشور جديد در مجمع صادركنندگان گاز

نماينده ايران در هيئت عامل مجمع كشورهاي صادركننده گاز با اشاره به برگزاري يازدهمين اجلاس وزارتي اين مجمع از امروز به ميزباني قطر گفت: كشورهاي تركمنستان، نروژ، هلند، اندونزي، مالزي و عمان شرايط عضويت در اين مجمع بين المللي را دارند.
سيدمحمدعلي خطيبي در گفتگو با مهر با اشاره به برگزاري يازدهمين اجلاس وزارتي مجمع كشورهاي صادركننده گاز گفت: حضور برخي از كشورهاي توليدكننده و صادركننده گاز در مجمع منجر به تقويت تركيب اين مجموعه براي ايجاد ثبات در قيمت گاز طبيعي خواهد شد.
نماينده ايران در هيئت عامل مجمع كشورهاي صادركننده گاز با تأكيد بر اينكه در حال حاضر وضعيت قيمت گاز طبيعي در بازارهاي جهاني نابسامان است، تصريح كرد: ايجاد يك ثبات نسبي در بازار جهاني گاز ضروري به نظر مي رسد؛ به طوري كه هم اكنون نسبت قيمت گاز به نفت بسيار پائين و نازل بوده و حتي منجر به توقف بسياري از سرمايه گذاري ها در طرح توسعه ميادين گازي اكثر كشورهاي جهان شده است.
اين مقام مسئول با اعلام اينكه توقف سرمايه گذاري ها در صنايع گاز موجب نگراني مصرف كنندگان بزرگ اين حامل انرژي شده است، در خصوص احتمال پيوستن كشورهاي گازخيز به اين مجمع بين المللي بيان كرد: در حال حاضر كشورهاي هلند و نروژ به عنوان ناظر در مجمع حضور داشته كه پيش بيني مي شود در سالهاي آينده اين دو كشور هم به عضويت مجمع صادركنندگان گاز در بيايند.
وي با اشاره به جاي خالي تركمنستان در مجمع كشورهاي صادركنندگان گاز به عنوان يك كشور بزرگ صادركننده گاز، بيان كرد: علاوه بر اين اندونزي، مالزي و عمان هم شرايط عضويت در اين مجمع را دارند.
خطيبي با بيان اينكه حضور تمامي كشورهاي توليدكننده و صادركننده گاز طبيعي در مجمع جهاني منجر به سامان دهي بيشتر بازارهاي جهاني خواهد شد، اظهار داشت: بر اين اساس مديريت و سامان دهي بازار توسط تمامي بازيگران بازار گاز انجام مي گيرد.
نماينده ايران در هيئت عامل مجمع كشورهاي صادركننده گاز با اشاره به اينكه پيش بيني مي كنيم در يك دوره تكاملي صادركنندگان بزرگ گاز به اين مجمع بپيوندند، يادآور شد: در بدو تاسيس اوپك نفت هم تنها پنج كشور عضو اين مجمع درآمده بودند.
به گفته اين مقام مسئول اما در شرايط فعلي 13 كشور بزرگ توليدكننده و صادركننده نفت خام به عضويت سازمان كشورهاي صادركننده نفت درآمده اند.
ايجاد توازن در قراردادها
دبيركل مجمع صادركنندگان گاز در آستانه برگزاري يازدهمين نشست وزيران انرژي اين مجمع ايجاد توازن بين بهاي گاز در قراردادهاي بلند مدت و تك محموله را خواستار شد.
لئونيد بوخانوفسكي، دبير كل مجمع كشورهاي صادركننده گاز (جي.يي.سي.اف) در گفتگوي اختصاصي با پايگاه اينترنتي روزنامه گلف تايمز قطر گفت: هيچ توليدكننده گازي به تنهايي نمي تواند از قيمت هاي كنوني بازار گاز اظهار رضايت كند.
وي ادامه داد: قيمت هاي كنوني گاز در بازارهاي گاز طبيعي مايع شده (ال.ان.جي) نمي تواند ثبات چرخه سرمايه گذاري را تضمين كند، به همين منظور ايجاد يك تعادل و توازن ميان قيمت هاي گاز در قراردادهاي تك محموله و بلندمدت كه با قيمت نفت مرتبط هستند، منطقي است.
بوخانوفسكي با بيان اين كه قراردادهاي بلندمدت براي توسعه موفقيت آميز صنعت گاز ضروريست، اظهار داشت: اين قراردادها پيش بيني ها و ارزيابي ها درباره توسعه صنعت گاز و توازن ميان منافع عرضه كنندگان و مصرف كنندگان گاز را در كنار ثبات چرخه سرمايه گذاري تضمين مي كند.
وي در پاسخ به اين كه آيا قيمت هاي كنوني گاز كه به دليل افت اقتصاد جهاني پائين هستند، در اين سطح باقي خواهند ماند يا خير گفت: اگر چه وجود مازاد عرضه گاز تا سال هاي 2014 و 2015 ادامه خواهد داشت و اين سبب عدم تعادل در صنعت گاز مي شود، اما انتظار داريم كه ميان قيمت هاي گاز در قراردادهاي تك محموله و بلندمدت توازن برقرار شود و تقاضا براي گاز تا پيش از سال 2013 به سطوح قبل از بروز ركود اقتصادي بازگردد.
دبيركل مجمع كشورهاي صادركننده گاز همچنين اظهار داشت: در صنعت گاز، حجم و قيمت هاي اين ماده در قراردادهاي بلندمدت اصولاً از سوي شركت ها تعيين مي شود.
وي يادآور شد: نمي توان از بازارهاي تك محموله به عنوان يك منبع ثابت، قابل اعتماد با قيمت گذاري مناسب استفاده كرد.
بوخانوفسكي گفت: در نشست مجمع كشورهاي صادركننده گاز كه امروز در دوحه قطر برگزار مي شود، اعضاي اين مجمع از گاز طبيعي به عنوان سوخت آينده حمايت مي كنند و مواضع خود را درباره تحليل ها و مطالعات گازي توسعه خواهند داد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14