(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 13 آذر 1389- شماره 19806

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دبيركل اتحاديه عرب: اسناد ويكي ليكس نمي تواند بر روابط ايران و اعراب تاثير بگذارد
آيت الله خاتمي: نخبگان علمي بمب اتمي ما هستند
اظهارات اوباما درباره ايران هيچ تاثيري بر سياست هاي دهلي نو ندارد
با حضور سردار نقدي مراسم بزرگداشت مرحوم افراسيابي در حسينيه شهداي بسيج برگزار شد
امام جمعه قم: پيشرفت هاي شگرف ايران اسلامي با اقدامات كور دشمنان متوقف نخواهد شد
كلينتون : آمريكا از تصميم ايران براي شركت در مذاكرات ژنو استقبال مي كند
رئيس مجلس در همايش بزرگداشت شيخ عباس قمي: حوزه هاي علميه بايد عطش معنوي جامعه را برطرف كنند
طرح جامع مبارزه با مواد مخدر به زودي عملياتي مي شود
سلطانيه در نشست شوراي حكام: آژانس ، سازمان اطلاعاتي نيست
ساخت جديدترين زيردريايي هاي ارتش براي حضور در اقيانوس هاي دوردست
در پي استفاده از نام جعلي به جاي «خليج فارس» سفير سوئيس به وزارت خارجه احضار شد



دبيركل اتحاديه عرب: اسناد ويكي ليكس نمي تواند بر روابط ايران و اعراب تاثير بگذارد

دبيركل اتحاديه عرب تاكيد كرد كه اسناد ويكي ليكس نمي تواند روابط اعراب با ايران را تحت تاثير خود قرار دهد.
به گزارش روزنامه النهار كويت، «عمرو موسي» كه در كنفرانس كشورهاي كمك كننده به شرق سودان در كويت حضور يافته بود، محتواي برخي اسناد ويكي ليكس را رد كرد.
دبيركل اتحاديه عرب با اشاره به برخي اسناد درباره كشورهاي عربي و ايران و ادعاهايي درباره اين كه كشورهاي عربي خواستار حمله به ايران شده اند، تاكيد كرد كه اين ادعاها بر مناسبات ايران و اعراب تاثيري ندارد.
عمرو موسي گفت فكر نمي كنم اين ادعاها بر مناسبات ميان اعراب و جمهوري اسلامي ايران تاثيري بگذارد... ما به اين جور ادعاها نيازي نداريم.
اين مقام بلندپايه اتحاديه عرب در ادامه اعلام كرد كه اين اتحاديه اسناد مذكور را از پايگاه هاي اينترنتي در اختيار گرفته و بزودي آنان را بررسي خواهد كرد.
پايگاه اينترنتي ويكي ليكس روز يكشنبه 250 هزار سند طبقه بندي شده ايالات متحده را منتشر كرد. در برخي از اين اسناد ادعا شده است كه عربستان سعودي، اردن، مصر، بحرين و امارات متحده عربي در كنار اسرائيل از آمريكا خواسته اند تا به ايران حمله كند و به برنامه هسته اي اين كشور پايان دهد.
اين در حالي است كه امارات متحده عربي، عربستان، بحرين و اردن ادعاي پايگاه اينترنتي ويكي ليكس درباره درخواست كشورهاي عربي از آمريكا براي حمله به ايران را رد كردند.
كارشناسان سياسي انتشار گزارش ويكي ليكس را پروژه اي در راستاي تخريب روابط ايران با كشورهاي عربي مي دانند.
به عقيده اين كارشناسان، انتشار اين اسناد از عصبانيت شديد آمريكايي ها از روابط رو به گسترش منطقه اي ايران و برخي كشورهاي عربي حكايت دارد كه در تلاش است به هر نحو ممكن روابط ايران را با كشورهاي عربي بر هم بزند و آن را وارد جنگ لفظي با اعراب كند.

 



در خطبه هاي جمعه تهران مطرح شد
آيت الله خاتمي: نخبگان علمي بمب اتمي ما هستند

خطيب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به شهادت استاد شهرياري در اقدام تروريستي دشمنان انقلاب خاطرنشان كرد: در اين جنايت، بدون ترديد رژيم صهيونيستي، آمريكا و انگليس متهمان رديف اول هستند.
آيت الله سيداحمد خاتمي امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به شهادت استاد شهرياري در اقدام تروريستي دشمنان انقلاب خاطرنشان كرد: واقعيت اين است كه در اين جنايت، بدون ترديد رژيم صهيونيستي، آمريكا و انگليس متهمان رديف اول هستند.
خطيب موقت نماز جمعه اين اقدام تروريستي را انتقام دشمنان از ملتي كه با وجود 31 سال تحريم، قله هاي پيشرفت را يكي پس از ديگري فتح مي كند دانست و تصريح كرد: دشمنان به خوبي مي دانند كه ما در پي بمب اتم نيستيم چون بمب اتم با دكترين دفاعي نظام سازگاري ندارد، بمب اتم كشور، عليمحمدي ها، شهرياري ها و عباسي ها هستند.
خاتمي همچنين خاطرنشان كرد: دشمنان بدانند اگر يك نورافكن فروزان علم در كشور را بر زمين انداختند، ده ها نورافكن ديگر جاي آنها را خواهد گرفت.
وي اين گونه اقدامات غيرانساني را نشانه استيصال و ورشكستگي دشمن در مقابل نظام جمهوري اسلامي ايران خواند و اظهار داشت: در اين اتفاق دست تمام جنايتكاران به خصوص انگليس را مشاهده مي كنيم و به همين دليل مردم ايران به همان اندازه كه از آمريكا و رژيم صهيونيستي ابراز نفرت مي كنند، از انگليس هم نفرت دارند و شعار «مرگ بر انگليس» را به همان ميزان فرياد خواهند كرد.
خطيب موقت نماز جمعه تهران در ادامه سخنان خود به فرمايشات مقام معظم رهبري در ديدار اخير با بسيجيان كشور اشاره كرد و گفت: مقام معظم رهبري در اين ديدار تأكيد كردند كه بسيجي بودن مهم است اما بسيجي ماندن از آن مهم تر است كه اين مسئله نيازمند اخلاص و بصيرت است، چون اين دو ،هم افزايي دارند و اخلاص، بصيرت ايجاد كرده و در بصيرت باعث ماندگاري اخلاص خواهد شد.خاتمي با بيان اينكه مقام معظم رهبري در اين ديدار يك بار ديگر به فتنه سال گذشته گريز زده و فرمودند كه عده اي براي كسب قدرت، مصلحت كشور را ناديده گرفتند تا دشمنان شاد شوند، تصريح كرد: در اين شرايط سؤال مطرح اين است كه چرا مقام معظم رهبري تا اين حد به فتنه سال گذشته مي پردازند؟ وي در همين زمينه تصريح كرد: اين سيره و روش مولا علي(ع) است كه وقتي بعد از سركوب شورشگران جمل، يعني ناكثين به شهر كوفه برگشتند، در ميدان شهر نه تنها فتنه گران بلكه كساني كه در مقابل فتنه سكوت كرده بودند را نيز مورد انتقاد قرار داده و اعلام كردند كه اين افراد را نكوهش خواهم كرد.
خطيب موقت نماز جمعه تهران با بيان اينكه هدف از اين واگويي مكرر جريان فتنه، بصيرت افزايي است تا در آينده شاهد جريانات شوم آنچناني نباشيم، اظهار داشت: در طول اين 18 ماه فتنه، سران فتنه عقب نشيني نكرده اند و مدام سخناني را مطرح مي كنند كه آمريكا، انگليس و رژيم صهيونيستي را شاد مي كند.
خاتمي در همين زمينه اضافه كرد: سران فتنه با اين تحليل دست به چنين اقداماتي مي زنند كه ما اپوزيسيون نظام هستيم و قدرت آينده به دست ما خواهد بود كه البته اين آرزو را به گور خواهند برد.
وي همچنين تصريح كرد: امروز سران فتنه در ايران به همان اندازه كه مردم از سران طاغوت نفرت داشتند، مورد تنفر هستند.
وي با اشاره به در پيش بودن ماه محرم اظهار داشت: هر داغي كهنه مي شود اما داغ حسين(ع) كه يك داغ مقدس است، هرگز كهنه نمي شود.
وي افزود: پرچم عزاي حسين(ع)، پرچم احيا و عزت دين، تعظيم شعائر الهي، تولي به اولياي الهي و تبري از دشمنان خدا است.
خطيب موقت نماز جمعه تهران با بيان اينكه مجالس عزاداري حسيني سه ويژگي مهم دارد، گفت: مسئله اول خطبا و سخنرانان اين مراسم هستند كه بايد مجالس عزاداري را كلاس درس عاشورايي، ايثار، هجرت، امر به معروف و نهي از منكر بدانند، همانطور كه دهه اول محرم نيز به عنوان دهه امر به معروف و نهي از منكر نامگذاري شده است.
خاتمي دومين نكته در خصوص مجالس عزاداري را به ويژگي هاي مداحان اهل بيت مرتبط دانست و اضافه كرد: اين هنرمندان آئيني كه احساس تعهد مي كنند، بايد غزليات و اشعار اخلاقي را با نواي خوش بخوانند كه گاهي تاثير آن بيشتر از يك سخنراني يك ساعته است و شور حسيني را از دست ندهند كه انقلاب و نظام با اين شور باقي مانده است.
وي با بيان اينكه از چند سال قبل ارتقاي مشهودي در مداحي ها رخ داده است، يادآور شد: بسياري از مداحان كشور در برابر روضه هاي دروغ ، سبك هاي لس آنجلسي و غلو در مداحي موضع دارند و اكثر مداحان كشور نيز در مقابله با فتنه، خوش درخشيدند.
خطيب موقت نماز جمعه تهران همچنين به وظايف مسئولان و مديران مجالس عزاداري اشاره كرد و گفت: مسئولان مجالس عزاداري كه در مقابل مخاطبان اين مجالس به خصوص جوانان احساس مسئوليت مي كنند بايد براي آنها مسائل ديني واخلاقي را تشريح كرده و به اعتقاداتشان بيفزايند. خاتمي در بخش ديگري از سخنان خود به درگذشت پدر 5 شهيد سرافراز انقلاب، علي محمد افراسيابي اشاره كرد و اظهار داشت: اين بزرگوار 5 فرزند خود را براي مقابله با كفر و ظلم تقديم راه خدا كرد و هرگز خم به ابرو نياورد؛ اين افراد نمونه و الگوي خانواده هاي مكتبي در كشور هستند.
خطيب موقت نماز جمعه تهران در پايان سخنان خود با اشاره به در پيش بودن 16 آذر و روز دانشجو يادآور شد: جنبش دانشجويي اين افتخار را دارد كه در سال 1332 پرچم استكبارستيزي را برافراشت، دانشجويان امروز هم بايد پرچم استكبارستيزي را حفظ كرده و اجازه ندهند كساني كه به بيگانگان تمايل دارند، اين پرچم را به دست گيرند.
به گزارش فارس، آيت الله خاتمي در خطبه اول نماز جمعه تهران، معرفت نسبت به خدا، اخلاص در دعا، رعايت خطوط قرمز الهي و انجام واجبات، كسب لقمه حلال، حضور قلب و انقطاع الي الله را از شروط استجابت دعا برشمرد و در تبيين شرط اول (معرفت نسبت به خدا) خاطرنشان كرد: كشوري كه با خدا و تجلي لطف الهي است و مردمش دلداده خدا هستند، بحران و بن بست ندارد، بلكه آنهايي بحران و بن بست دارند كه دل به غير خدا و بيگانگان دوخته اند.
وي با بيان اينكه كسي كه دل به غير خدا بسته است، بايد بحران و مشكل داشته باشد، افزود: مؤمن و كشور اسلامي بحران و بن بست ندارد و اگر خدايي باشيم و خدايي عمل كنيم، هيچ گره ناگشودني در كشور باقي نخواهد ماند.

 



دولت هند اعلام كرد
اظهارات اوباما درباره ايران هيچ تاثيري بر سياست هاي دهلي نو ندارد

دولت هند اظهارات اوباما درباره ايران را بر سياست هاي دهلي نو بي اثر اعلام كرد.
دولت هند اعلام كرد كه اظهارات باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا درباره ايران در سخنراني اش خطاب به اعضاي پارلمان هند انعكاس دهنده نظرات كشور آمريكا بود و هيچ گونه تاثيري روي سياستهاي دهلي نو ندارد.
پرينت كائور، معاون وزير امور خارجه هند روز چهارشنبه گفت: در اظهارات باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا خطاب به اعضاي پارلمان هند اشاره هايي به ايران و ميانمار شد. اين اظهارات نشان دهنده نظرات آمريكا است و تاثيري روي سياستهاي دولت هند در قبال ايران يا ميانمار ندارد.
به گزارش پايگاه خبري ايندين اكسپرس، كائور اين اظهارات را در پاسخ به اين سوال كه آيا دولت هند پس از اظهارات اوباما قصد دارد سياست خارجي اش را در قبال اين دو كشور تغيير دهد يا خير، بيان كرد.
معاون وزير امور خارجه هند گفت كه روابط دو جانبه كشورش با ايران و ميانمار «مستقل است» و تحت تاثير روابط كشورش با يك كشور ثالث قرار ندارد.

 



با حضور سردار نقدي مراسم بزرگداشت مرحوم افراسيابي در حسينيه شهداي بسيج برگزار شد

بزرگداشت مرحوم علي محمد افراسيابي با حضور رئيس سازمان بسيج مستضعفين در حسينيه شهداي بسيج برگزار شد.
مراسم بزرگداشت ياد و خاطره مرحوم علي محمد افراسيابي با حضور بسيجيان و جمعي از مردم تهران در حسينيه شهداي بسيج برگزار شد.
در اين مراسم كه سردار محمدرضا نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين نيز حضور داشت، پس از قرائت دعاي كميل، مداحان اهل بيت نيز به مديحه سرايي در رثاي اباعبدالله(ع) پرداختند.
مرحوم علي محمد افراسيابي پدر 5 شهيد به نام هاي ابراهيم، اسماعيل، امير، جواد و عليرضا افراسيابي، روز شنبه 5 آذر ماه به ديدار حق شتافت.

 



امام جمعه قم: پيشرفت هاي شگرف ايران اسلامي با اقدامات كور دشمنان متوقف نخواهد شد

امام جمعه موقت قم اظهار داشت: ما به صراحت اعلام مي كنيم ملت انقلابي و بصير ايران اسلامي راه و مسير خود را پيدا و مشخص كرده است.
به گزارش رسا، آيت الله سيدهاشم حسيني بوشهري، در خطبه هاي اين هفته نماز جمعه كه در شبستان امام خميني (ره)حرم مطهر كريمه اهل بيت(ع) حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد، با تسليت فرا رسيدن دهه محرم و گراميداشت هفته امر به معروف و نهي از منكر، فلسفه قيام ابي عبدالله(ع) را امر به معروف و نهي از منكر عنوان كرد.
وي ابراز داشت: زماني كه امر به معروف و نهي از منكر در يك جامعه خاموش و به فراموشي سپرده شود، صداي دشمنان دين بلند مي شود و اگر مي خواهيم حادثه عاشورا و چنگ اندازي هاي دشمنان تكرار نشود، بايد نسبت به فريضه امر به معروف و نهي ازمنكر در جامعه اهتمام داشته باشيم.
آيت الله حسيني بوشهري در ادامه با اشاره به ترور دو استاد برجسته دانشگاه هاي كشور، شهادت استاد شهرياري را به جامعه علمي كشور و خانواده آن شهيد تسليت گفت و اين حادثه را طراحي سرويس هاي جاسوسي استكبار جهاني و اجراي مزدوران داخلي آنان ارزيابي كرد.
وي اين گونه اقدامات تروريستي را نشانه عجز و زبوني دشمنان نظام اسلامي دانست و تاكيد كرد: ما به صراحت اعلام مي كنيم ملت انقلابي و بصير ايران اسلامي راه و مسير خود را پيدا و مشخص كرده است و دشمنان بدانند كه با اين گونه اقدامات كور و بزدلانه نمي توانند مانعي در سر راه پيشرفت هاي شگرف ايران اسلامي ايجاد كنند.
آيت الله حسيني بوشهري بيان داشت: اين شهادت ها نه تنها عامل بازدارندگي دانشمندان و ملت ايران نخواهد شد، بلكه روز به روز نيز ملت و دانشمندان ما را مصمم تر و با انگيزه تر خواهد كرد.
وي تاكيد كرد: از مسئولان امنيتي كشور مي خواهيم همان گونه كه همواره تلاش ها و اقدامات چشمگيري از خود نشان داده اند، از سرمايه هاي ملي كشور بيشتر حفاظت كنند.
خطيب جمعه قم، سفر سعد حريري نخست وزير لبنان به كشورمان را مهم ارزيابي و با توصيف كردن كشور لبنان در خط مقدم مقاومت عليه رژيم غاصب اسرائيل، ايران را حامي اين كشور دانست و تاكيد كرد: خوشبختي و سعادت اين كشور، خوشبختي و سعادت ايران اسلامي است و ما از هيچ نوع كمكي به آنها دريغ نخواهيم كرد.
امام جمعه قم با بيان اينكه مقاومت در لبنان مي درخشد و تنها كشوري كه توانسته است رژيم صهيونيستي را به زبوني بكشد، لبنان و مقاومت حزب الله است، تصريح كرد: تا رژيم غاصب اسرائيل هست، مقاومت نيز وجود خواهد داشت و تا زماني كه مقاومت است، استقلال كشور لبنان حفظ خواهد شد. وي همچنين با اشاره به 16 آذر، روز دانشجو را گرامي داشت و اين روز را نماد مبارزه دانشجويان با آمريكاي جنايتكار خواند و خطاب به دانشجويان ابراز داشت: اين روز نماد بصيرت تاريخي شما است، و مواظب باشيد جريانات مشكوك مسير شما را منحرف نكنند و مبارزه خود را با استكبار جهاني حفظ كنيد و بدانيد كه اين ملت همچنان با فرياد رسا نداي مرگ بر آمريكا سر مي دهند.
آيت الله حسيني بوشهري با اشاره به روز جهاني معلولان، اين روز را فرصتي مغتنم براي توجه به اين قشر جامعه دانست و خواستار رسيدگي بيشتر مسئولان به معلولان شد.
وي با اشاره به فرازهايي از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با نخبگان علمي كشور بيان داشت: رهبر فرزانه انقلاب در اين ديدار توصيه هاي مهمي را درباره الگوي اسلامي ايراني پيشرفت ايراد كرده و گفتند اين حركت هاي سنگين و اساسي در صورتي شكل مي گيرد كه از شتاب زدگي در آن پرهيز شود.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، تاكيد كرد: حوزويان و دانشگاهيان به فراخوان رهبر فرزانه انقلاب اسلامي عنايت و توجه كنند و در اين راه با سرمايه گذاري و تلاش براي تدوين الگوي اسلامي و ايراني پيشرفت كشور برنامه ريزي كنند.
آيت الله حسيني بوشهري بيان داشت: مقام معظم رهبري براي اين ديدار مهم چهار ساعت وقت گذاشتند و نخبگان حوزوي و دانشگاهي نيز به مدت سه ساعت ديدگاه ها و مقالات خود را درخصوص الگوي اسلامي و ايراني پيشرفت بيان كردند.
امام جمعه قم همچنين با گرامي داشت هفتم آذرماه، روز نيروي دريايي، از ايثارگري ها و اقدامات دلاورمردان اين نيرو در دوران دفاع مقدس تجليل كرد و با گرامي داشت ياد و خاطره شهيد مدرس، نقش مجلس را در كشور برجسته خواند و از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواست، با هوشياري و بيداري در برابر استكبار جهاني بايستند و همچون شهيد مدرس رسالت خود را در سربلندي نظام اسلامي ايفا و دولت را در اجراي طرح هاي مهم كمك كنند.
آيت الله حسيني بوشهري در ادامه با گرامي داشت ياد و خاطره مرحوم شيخ عباس قمي، از دست اندركاران برگزاري كنگره اين محدث شهير قدرداني كرد و آثار شيخ عباس قمي را از آثار ماندگار در جامعه خواند.
وي همچنين در خطبه اول نماز جمعه، مردم را به رعايت تقوا توصيه كرد و با اشاره به فرا رسيدن ماه محرم الحرام، از مردم، مداحان و سخنرانان و عزاداران خواست با رعايت همه مسائل و داشتن اخلاص، مواظب بدعت گذاري ها در مراسم عزاداري اباعبدالله الحسين(ع) باشند.

 



كلينتون : آمريكا از تصميم ايران براي شركت در مذاكرات ژنو استقبال مي كند

كلينتون گفت كه آمريكا از تصميم ايران براي شركت در مذاكرات ژنو استقبال مي كند.
هيلاري كلينتون وزير امورخارجه آمريكا گفت: اينكه ايران موافقت كرده است با كشورهاي گروه 1+5 ملاقات كند، باعث دلگرمي ماست.
به گزارش خبرگزاري رويتر، با اين كه ايران اعلام كرده است كه بحث تهران با 1+5 به هيچ وجه درباره فعاليت هاي هسته اي اش نيست، كلينتون مدعي شد: اين فرصتي براي ايران است تا به ميز مذاكرات آمده و درباره مسايلي كه باعث نگراني جامعه بين المللي شده است و برنامه هسته اي اش كه در راس آنها قرار دارد، گفت وگو كند.
كلينتون با بيان اين كه تهران بايد براي پيوستن به مذاكرات آماده شود نشان داد كه آمريكا قصد دارد مسئله هسته اي ايران را به ميز مذاكرات آورد.
وزير امور خارجه آمريكا با تكرار اتهامات غرب مبني بر نظامي بودن برنامه هسته اي ايران گفت: جامعه بين المللي با صراحت اعلام كرده است كه ايران حق استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را دارد، اما حق دستيابي به سلاح هسته اي را ندارد.
كلينتون مدعي شد: هدف از مذاكرات تاكيد بر نگراني جامعه بين المللي درباره اهداف و اعمال ايران است.
وزير امور خارجه آمريكا گفت: كه قدرت هاي جهاني هم چنان آماده اند درباره پيشنهاد تامين سوخت براي راكتور تحقيقاتي تهران گفت وگو كنند.
كلينتون گفت كه اين پيشنهاد مطمئنا مورد گفت وگو قرار مي گيرد اما بايد تغييراتي در آن داده شود تا افزايش ذخاير اورانيوم را از زمان پيشنهاد قبلي سال گذشته مورد توجه قرار دهد.
گفتني است علي باقري، معاون سياست خارجي و امنيت بين المللي دبيرخانه شوراي امنيت ملي كشورمان پيش از اين گفته بود كه ايران آمادگي دارد در چارچوب مفاد نامه تيرماه دكتر سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران با كشورهاي 1+5 گفت وگو كند.
وي تاكيد كرد كه ايران «ظرفيت هاي بالفعل و بالقوه» زيادي در زمينه هاي مختلف دارد و آماده است تا اين ظرفيت ها را براي تثبيت صلح و ثبات در دنيا و ارتقاي رفاه ملت ها از طريق گفت وگو با طرف مقابل به كار گيرد.
كاترين اشتون، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا قرار است در تاريخ 6 و 7 دسامبر (15 و 16 آذرماه) با جليلي در ژنو ديدار و گفت وگو كند.
اشتون نمايندگي گروه 1+5 (پنج عضو دايم شوراي امنيت سازمان ملل متشكل از آمريكا، انگليس، فرانسه، روسيه و چين به علاوه آلمان) را در اين مذاكرات برعهده دارد.

 



رئيس مجلس در همايش بزرگداشت شيخ عباس قمي: حوزه هاي علميه بايد عطش معنوي جامعه را برطرف كنند

رئيس مجلس شوراي اسلامي از حوزه هاي علميه خواست در شرايط كنوني، عطش معنوي جامعه را با روش هاي گوناگون برطرف كنند.
به گزارش ايرنا، «علي لاريجاني» روز پنجشنبه در مراسم كنگره بزرگداشت مرحوم محدث قمي در مركز فقهي ائمه اطهار«ع» قم افزود: اكنون نيازمند يك محدث قمي هستيم كه شرايط زمان را درك كند و بحران معنويتي كه روزنه هايي از آن نيز در جامعه ما مشاهده مي شود، برطرف كند.
وي با اشاره به ويژگي هاي مرحوم شيخ عباس محدث قمي گفت: آن مرحوم يك نوع حمايت معنوي را در توده وارد كرد و با نگارش كتاب مفاتيح الجنان توانست، اذهان مردم را به سمت دعا و تربيت معنوي جلب كند.
لاريجاني گفت: وقتي يك عده از روشنفكران نتوانستند به حقايق حوزه علميه دست پيدا كنند، شروع به توهين كردن به اين كتاب كردند.
وي خطاب به اين افراد گفت: شما كه به مفاتيح الجنان حمله و آن را نقد مي كنيد آيا به حيات معنوي توده مردم معتقديد؟
نماينده قم در مجلس شوراي اسلامي افزود: در عهد مشروطه وقتي علماي بزرگ نجف و تهران وارد صحنه شدند و حركت مردمي ايجاد نمودند همين منورالفكرها بودند كه اعوجاج ايجاد و آن حركت را منحرف كردند.
لاريجاني با اشاره به اينكه قبل از انقلاب جرياناتي با اعتقادات بزك كرده، حمله به روحانيت را در دستور كار خود قرار داده بودند، گفت: بعد از انقلاب نيز اين جريانات فكري به فعاليت خود ادامه دادند و در شرايط كنوني نيز گسترش شمار دعانويس ها در اين راستاست.
وي افزود: حوزه هاي علميه كيان فكري اسلام را با استدلال هاي متقن ارائه مي دهند، لذا آنان كه توانايي مقابله با حوزه ها را ندارند با متلك گويي قصد دارند كل حوزه ها را زير سؤال ببرند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه كتاب مفاتيح الجنان را در ايجاد حيات معنوي در جامعه اثري بي بديل دانست و گفت: مقدار ذوق و سليقه و برخي افاضات الهي، زمينه دلنشيني اين كتاب شد.
وي افزود: اين كتاب ارتباط معنوي با مبدا اصلي مطابق با نصوص دارد.
وي با اشاره به عرفانهاي كاذب و سرخ پوستي كه در كشور ما رايج شده است، گفت: اگر عرفاني از نصوص و شريعت بلند نشود و نتواند خود را در جامعه نشان دهد، چطور مي شود به آن رجوع كرد.
لاريجاني به ابعاد ديگر ويژگي محدث قمي اشاره كرد و گفت: ايشان تلاشش تكراري نبود، محدث قمي در آن شرايط خلأها را مشاهده كرد و در اين زمينه فعاليت خود را به سرانجام رساند و انصافا كار ارزشمندي ارائه داد.
وي افزود: همچنين محدث قمي جلوي افراط و تفريط را گرفت و اعتدال را در جامعه بوجود آورد، از سياست زدگي و دوري از سياست جلوگيري نمود، ابتدا به هدايت و راهنمايي مردم با استفاده از جذابيت هاي موجود پرداخت و سپس از نظر سياسي جامعه را مورد توجه قرار داد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: ما امروز نيز نيازمند يك شيخ عباس قمي هستيم كه شرايط ما را درك كند و براي هر دردي دوايي داشته باشد.
وي افزود: اكنون يك سرگرداني در جوامع بشري وجود دارد و اين بحران معنوي در همه جا بويژه در غرب ديده مي شود.
وي افزود: اين خلأ در جامعه ما نيز ديده مي شود كه همه آنها فتنه نيست بلكه اعوجاج هايي از غرب است كه به همين دليل ما نيازمند شيخ عباس قمي ها مي باشيم. كنگره بزرگداشت محدث قمي با هدف تكريم مقام علمي و فرهنگي و اجتماعي مرحوم شيخ عباس قمي و آشنايي مردم بويژه جوانان با انديشه هاي ايشان ترتيب يافته بود.

 



وزير كشور خبر داد
طرح جامع مبارزه با مواد مخدر به زودي عملياتي مي شود

وزير كشور از عملياتي شدن طرح جامع پيشگيري و مبارزه با مواد مخدر خبر داد.
به گزارش مهر مصطفي محمدنجار در حاشيه بازديد از مناطق پرخطر و آلوده شهرستان نكا افزود: در اين طرح با شناسايي معتادان به درمان آنان خواهيم پرداخت و آنان را از اين بيماري نجات خواهيم داد. وي خاطرنشان كرد: تهديدات نرم دشمن در راستاي افزايش اعتياد به مواد مخدر از جمله تهاجم و جنگ نرمي است كه بايد همه خانواده ها آگاه باشند.
وزير كشور بيان داشت: ساكنان اين منطقه پرخطر عضوي از جامعه هستند و نگاه تحقيرآميز نسبت به آنها بايد برداشته شود و در اين راستا مسئولان فرهنگي و روحانيون، با افزايش توجه به مسائل فرهنگي و اجتماعي، از آنان مراقبت كرده و به درمان آنان بپردازند.
نجار افزود: ساكنان اين منطقه فرقي با ساير شهروندان نكايي ندارند و مسئولان موظف به ارائه خدماتي نظير شهروندان ديگر به آنان هستند و بايد نگاه حقارت از آنان برداشته شود.
وزير كشور ادامه داد: توسعه فضاي فني و حرفه اي و ايجاد اشتغال براي آنان، فراهم كردن محلات ورزشي و توجه به زيرساخت هاي اين منطقه از ضروريات لازم در جهت تغيير روش زندگي آنان است. نجار همچنين در پايان گفت: طرح جامع پيشگيري و مبارزه با مواد مخدر وارد فاز عملياتي مي شود.

 



سلطانيه در نشست شوراي حكام: آژانس ، سازمان اطلاعاتي نيست

نماينده ايران در آژانس انرژي اتمي با تاكيد بر اينكه آژانس، سازمان اطلاعاتي نيست گفت لذا هيچ حقي ندارد در امور داخلي كشورها مداخله كند.
علي اصغر سلطانيه، نماينده جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي، عصر پنجشنبه طي سخنراني در نشست فصلي شوراي حكام آژانس گفت: عمل گرايانه ترين راه، ارجاع به مفاد آژانس و قضاوت اين است كه اقدامات صورت گرفته هم چون تصميمات و قطعنامه هاي آژانس، مطابق با روح و متن اساسنامه آژانس هستند يا خير؟
وي ادامه داد: پادمان و بازرسي هاي آژانس ماهيت داوطلبانه و در صورت درخواست را دارند چرا كه: الف: ماده 2 مي گويد: «تا آن جايي كه در توان دارد آژانس بايد تضمين كند كه كمكي كه ارايه مي كند يا به درخواستش يا تحت نظارت يا كنترلش ارايه مي شود براي هيچ هدف نظامي مورد استفاده قرار نمي گيرد». بنابراين آژانس مي تواند بازرسي از مفاد و تجهيزاتي به عمل آورد كه در اختيار كشورها قرار داده است براي اين كه تضمين كند كه براي اهداف صلح آميز مورد استفاده قرار مي گيرند.
سلطانيه اضافه كرد: آژانس سازمان اطلاعاتي نيست و هيچ حقي ندارد كه در امور داخلي كشورها از جمله سياست، برنامه و فعاليت هاي هسته اي كشورها مداخله كند و امنيت ملي آن ها را به خطر افكند.
نماينده ايران در آژانس همچنين خاطر نشان كرد: آژانس يك سازمان مستقل است و حتي مثل سازمان بهداشت جهاني، سازمان جهاني خواروبار و غيره جزو يكي از كارگزاري هاي تخصصي سازمان ملل متحد طبقه بندي نشده است. مديركل بايد صرفاً مطابق موافقت نامه رابطه آژانس با سازمان ملل درباره فعاليت هايش به مجمع عمومي اطلاع دهد. بنابراين آژانس به عنوان تابع سازمان ملل يا شوراي امنيت سازمان ملل در نظر گرفته نشده است. برخي اعضاي سازمان ملل متحد عضو آژانس انرژي اتمي نيستند. در هيچ كجاي اساسنامه آژانس كسي نمي تواند موادي را بيابد مبني بر اين كه آژانس مكلف به اجراي تصميمات سازمان ملل متحد يا شوراي امنيت سازمان ملل متحد است.
وي با اشاره به ماده c12 اساسنامه عنوان كرد: مطابق ماده c12 اساسنامه، در صورت هرگونه عدم پاي بندي، تنها به مجمع عمومي و شوراي امنيت سازمان ملل متحد بايد اطلاع داد. هيچ ماده اي در اساسنامه نيست كه نشان دهد آيا سازمان ملل متحد يا شوراي امنيت سازمان ملل حق دارد كه به آژانس ديكته كند كه در آينده چكار كند. اعضاي سازمان ملل متحد مخاطب تصميمات آن هستند نه دبيرخانه آژانس، از جمله مديركل. اعضاي آژانس براي مديركل وظايفش را تعيين مي كنند نه اعضاي سازمان ملل متحد يا دبير كل سازمان ملل متحد.
سلطانيه با مروري بر مسئله هسته اي ايران گفت:
الف-طبق گزارش هاي مديران كل قبلي و كنوني هيچ مدركي دال بر انحراف مواد و فعاليت هاي هسته اي ايران به سمت اهداف ممنوع وجود نداشته است.
ب-آژانس توانسته است راستي آزمايي را در ايران ادامه دهد.
ج- مطابق ماده c12 تنها در صورتي كه بازرسان عدم پاي بندي را تشخيص دهند بايد به مدير كل گزارش خود را ارائه دهند و سپس او نيز به شوراي حكام گزارش مي دهد. سپس شورا بايد به اعضا، مجمع عمومي و شوراي امنيت سازمان ملل متحد گزارش دهد. اين فرايند حقوقي در مورد مسئله ايران رخ نداده است. هيچ گاه بازرسان يا مدير كل عدم پاي بندي را تشخيص ندادند بلكه تنها تعدادي از اعضاي شوراي حكام مدعي عدم پاي بندي شدند و مسئله را به زور به شوراي امنيت سازمان ملل منتقل كردند. لازم به يادآوري است كه كشورهاي مورد بحث (سه كشور و اتحاديه اروپا و آمريكا) مفهوم عدم پاي بندي را براي قبل از سال 2003 يعني تنها پس از تقريباً 3 سال كه ايران تعليق داوطلبانه را به دنبال رفتار غيرصادقانه آن ها كه خواهان تعليق موقت در سال 2003 بودند و مصمم به هدايت آن به توقف كامل بودند مطرح كردند.
د- حتي در قطعنامه هاي سه كشور و اتحاديه اروپا از جمله قطعنامه اخير كه بر دخيل شدن شوراي امنيت سازمان ملل اصرار داشت عبارتي بدين شكل وجود داشت كه: «تعليق يك اقدام اعتمادساز و از لحاظ حقوقي الزام آور و داوطلبانه نيست». پس چرا آن ها تعليق داوطلبانه را به عنوان عدم پاي بندي مد نظر قرار دادند؟
هـ ـ طبق ماده c12 اساسنامه مسئله عدم پاي بندي تنها در مورد كشوري صادق است كه ماده و تجهيزات هسته اي را از آژانس بگيرد ولي آن را براي اهداف ممنوع استفاده كند. بنابراين مفهوم «كشور يا كشورهاي گيرنده» در اين ماده استفاده مي شود. براي مثال اين ماده مي گويد: «شورا بايد از كشور يا كشورهاي گيرنده بخواهد تا بي درنگ هر گونه عدم پاي بندي را كه بنا به دريافت آن ها رخ داده است چاره سازي كنند.» يا مي گويد: در صورتي كه كشور يا كشورهاي گيرنده نتوانند كاملاً اقدام صحيحي را در چارچوب يك زمان معقول انجام دهند شورا ممكن است يكي يا هر دوي اقدامات زير را به انجام رساند: «انقطاع يا تعليق كمك هاي آژانس يا يكي از اعضا و فراخواندن مواد و تجهيزاتي كه در دسترس عضو يا گروهي از اعضاي گيرنده قرار گرفته است.» هيچ يك از مواد يا تجهيزاتي كه آژانس با آن ها سر و كار دارد و هر دو مدير كل قبلي از سال 2003 آن را گزارش كرده اند يا تقريباً بيست سال قبل از 2003 به آن اشاره شده از آژانس دريافت نشده است.
وي در نهايت نتيجه گرفت: براساس واقعيات حقوقي فوق همه اقدامات از جمله قطعنامه هاي شوراي حكام و قطعنامه هاي شوراي امنيت كه مبتني بر قطعنامه هاي شوراي حكام است هيچ گونه توجيه حقوقي ندارد و نمي تواند اجرا شود.
نماينده ايران در آژانس در بخش ديگري در سخنانش گفت: همان طور كه آگاهيد، ما امروزه با پديده جديد زشت، اعمال تروريستي عليه دانشمندان و اعضاي علمي دانشگاه ها كه سرمايه هاي غيرقابل جايگزين بشريت محسوب مي شوند، رو به رو هستيم. ترور غيرانساني دانشمندان ايراني به دنبال سياست هاي خصمانه عليه استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي كه به طور كامل تحت پادمان آژانس قرار دارند، رخ مي دهد. برخي از اهداف مورد نظر كارشناسان هسته اي هستند كه نام شان در تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل و اتحاديه اروپا ذكر شده است.
وي اضافه كرد: تأسف بارتر اين واقعيت است كه به طور خاص در ميان فهرست ها نام كارشناس هسته اي وجود دارد كه به طور كامل با آژانس در بازرسي ها همكاري كرده است. مسئول چنين اعمال شرم آور و بي سابقه طرفداران اين موضوع هستند. چگونه كشورهاي عضو مي توانند از اين پس به آژانس اعتماد كنند و مطمئن باشند كه نام دانشمنداني كه با بازرسان آژانس يا مقامات پادمان تعامل دارند، در چنين فهرست هاي ظاهر نشود. چنين رفتاري از دانشمندان هسته اي به طور خاص آن ها كه با آژانس به گونه اي بسيار شفاف و صادقانه همكاري مي كنند، پيامدهاي منفي براي آينده آژانس در پي خواهد داشت.

 



دريادار بي غم خبر داد
ساخت جديدترين زيردريايي هاي ارتش براي حضور در اقيانوس هاي دوردست

جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش از توليد جديدترين زيردريايي هاي ارتش براي حضور در اقيانوس هاي دور دست خبر داد.
امير دريادار غلامرضا خادم بي غم جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش در گفت وگو با فارس، با بيان اينكه ساخت تجهيزات زيرسطحي و زيردريايي هاي كلاس هاي مختلف در صنايع دفاع با همكاري نيروي دريايي در دستور كار قرار دارد، اظهار داشت: با توجه به تدابير مقام معظم رهبري مبني بر اينكه در سواحل جنوب بنادر بيشتري تاسيس شود، نيروي دريايي ارتش منطقه جاسك را انتخاب و بندر جاسك را به عنوان منطقه دوم ولايت تعيين كرد كه اكنون اين منطقه دريايي راه اندازي شده و تاسيسات بيشتري براي آن در حال ساخت است تا بتواند پذيراي يگان هاي بيشتري باشد.
جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش با بيان اينكه متناسب با ماموريت و گسترش حوزه فعاليت در سطح اقيانوس هاي دور دست، حتما بايد نوع زيردريايي ها نيز متفاوت باشد، گفت: نيروي دريايي براي اين امر برنامه دارد و اين زيردريايي ها بزودي در خط توليد قرار خواهد گرفت.
وي با اشاره به افزايش يگان هاي زيرسطحي در اين نيرو نيز تصريح كرد: يك ناوگروه ديگر نيروي دريايي بزودي به صورت رسمي فعاليت خود را در منطقه جاسك آغاز خواهد كرد. همچنين در منطقه كنارك كه منطقه سوم دريايي نداجا بوده و فعاليت هايش در حال گسترش است، بخش ديگري از ناوگروه زيرسطحي مان به آن منطقه اختصاص خواهد يافت.
جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينكه در راهبرد نظامي كشور و نيروهاي مسلح، نيروي دريايي هم راهبرد نظامي خود را تنظيم كرده است، گفت: البته دكترين نظامي ما يك راهبرد دفاعي است كه متناسب با ماموريت هاي اداري و شناختي كه از منطقه و دشمن داريم، سيستم هاي دفاعي خود را طراحي كرديم كه در حال ساخت است و در منطقه مستقر خواهد شد. وي همچنين با اشاره به ماموريت هاي جديد ناوشكن جماران اظهار داشت: ناوشكن جماران نيز در ماموريت برون مرزي خود مانند ديگر يگان هاي نيروي دريايي در شمال اقيانوس هند در حال گشتزني و مانيتورينگ نيروهاي فرامنطقه اي كه در منطقه هستند، است.
دريادار بي غم ادامه داد: يكي از ماموريت هاي نيروي دريايي اين است كه در هر حال موقعيت يگان هاي فرامنطقه اي را رصد كند، زيرا هر يك از آنها مي تواند يك دشمن احتمالي براي كشور باشد، بنابراين ماموريت هاي فرامرزي ناوشكن جماران نيز در همين حوزه است.
جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش همچنين با اشاره به ساخت شبيه سازها در اين نيرو گفت: يكي از دستاوردهاي نيروي دريايي ساخت شبيه ساز زيردريايي طارق بود كه در نوع خودش بي نظير است و اولين بار است كه در كشور ساخته شده و از تجهيزات آموزشي بسيار موثر براي آموزش فرماندهان و كاربران زيردريايي ها است.
وي افزود: اين يك شبيه ساز متحرك است و زماني كه در آن حضور داريد احساس مي كنيد در يك زيردريايي در حال حركت هستيد. اين شبيه ساز در مركز آموزش زيرسطحي در بندرعباس مستقر شده است.
دريادار بي غم افزود: دومين نمونه اين شبيه ساز به زودي ساخته شده و در شمال كشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 



در پي استفاده از نام جعلي به جاي «خليج فارس» سفير سوئيس به وزارت خارجه احضار شد

در پي صدور دستورالعمل از سوي نيروي دريايي آمريكا به واحدهاي تابعه براي استفاده از نام مجعول به جاي «خليج فارس»، سفير سوئيس در تهران به وزارت خارجه كشورمان احضار شد.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، در پي صدور دستورالعمل از سوي نيروي دريايي آمريكا به واحدهاي تابعه خود براي استفاده از نام مجعول به جاي به كارگيري عبارت دقيق و كامل خليج فارس و همچنين اظهارات دو تن از معاونان وزير خارجه آمريكا در مصاحبه هاي مطبوعاتي اخير خود در استفاده از نام مجعول براي پهنه آبي خليج فارس، خانم «ليويا لئو آگوستي» سفير سوئيس در تهران به عنوان حافظ منافع آمريكا به وزارت خارجه كشورمان احضار شد.
مديركل حقوقي و بين المللي وزارت امور خارجه كشورمان در اين ملاقات مراتب اعتراض شديد و ناخشنودي جمهوري اسلامي ايران از اين اقدام نسنجيده دولت آمريكا را به سفير سوئيس ابلاغ كرد.
وي با تسليم يادداشت اعتراض به سفير سوئيس اظهار داشت: واقعيت هاي تاريخي و بلامنازع بيانگر آن است كه نام «خليج فارس» براي مشخص كردن پهنه آبي واقع بين جمهوري اسلامي ايران و شبه جزيره عرب استفاده مي شود. مجموعه نقشه ها، اسناد و كتب منتشره از سوي مراجع معتبر و رسمي دنيا در ادوار تاريخي و در طول چند قرن اخير نيز مؤيد اين امر است.
مديركل حقوقي و بين المللي وزارت امور خارجه كشورمان در ادامه اظهار داشت: افكار عمومي ايرانيان در داخل و خارج از كشور با حساسيت زيادي به كارگيري نام مجعول و تحريف شده به جاي نام خليج فارس را دنبال مي كنند و جاي تعجب است كه كشوري كه خود چند صد سال بيشتر قدمت ندارد به دليل دشمني غيرمنطقي با جمهوري اسلامي ايران اقدام به جعل نام براي پهنه آبي خليج فارس كه قدمتي چند هزار ساله دارد، كند. خانم ليويا لئو آگوستي سفير سوئيس در تهران در اين زمينه اعلام كرد كه مراتب را به دولت آمريكا منعكس خواهد كرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14