(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 13 آذر 1389- شماره 19806

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بي سابقه ترين حركت راهبردي كشور الگوي پيشرفت اسلامي- ايراني تدوين مي شود
آيت الله مصباح يزدي: عامل انحراف سران فتنه دنياطلبي آنها بود
بوليوي استخراج اورانيوم توسط ايران در اين كشور را رد كرد
پوتين: برنامه هسته اي ايران يك تهديد نيست
رونمايي از دستگاه ذبح اسلامي گوسفند در مشهد
معاون وزير علوم: شرايط ادامه تحصيل دانشجويان ايراني مقيم خارج از كشور تسهيل مي شود
با پيام رئيس جمهور يادواره سردار جنگل و 140 روحاني شهيد گيلان برگزار شد
به گفته عضو مجلس خبرگان رهبري تبديل حجاب به يك مد اسلامي تنها راه مقابله با بدحجابي است
اخبار ادبي و هنري
وزير ارشاد دولت نهم خواستار شد محاكمه سران فتنه به عنوان ضدانقلاب



با برگزاري نشستي 4 ساعته در حضور رهبر معظم انقلاب آغاز شد
بي سابقه ترين حركت راهبردي كشور الگوي پيشرفت اسلامي- ايراني تدوين مي شود

در نخستين نشست «انديشه هاي راهبردي» در جمهوري اسلامي ايران، رهبر معظم انقلاب اسلامي و دهها نفر از انديشمندان، استادان صاحبنظران دانشگاهي و حوزوي، چهارشنبه شب، به هم انديشي و بررسي «مباني، ويژگي ها و ابعاد الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت» پرداختند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در ابتداي اين نشست كه بيش از 4 ساعت به طول انجاميد، 14 نفر از متفكران و صاحب نظران حدود 3 ساعت و نيم، ضمن تضارب آرا، ديدگاههاي متنوع و مختلف خود را در زمينه الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت بيان كردند.
سخنان رهبر معظم انقلاب
در اين نشست
در ادامه اين نشست حضرت آيت الله العظمي خامنه اي با تاكيد بر ضرورت به كارگيري همه ظرفيت نخبگاني كشور در تدوين اين الگوي راهبردي، چهار عرصه «فكر، علم، زندگي و معنويت» را عرصه هاي مهم الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت خواندند و تاكيد كردند: اين الگو، سندي بالادستي براي همه اسناد برنامه اي و چشم اندازي كشور خواهد بود.
برگزاري چنين نشستي
در جمهوري اسلامي ايران
بي سابقه است
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي با اظهار خرسندي و قدرداني از مقالات علمي و سخنان اساتيد و فضلا در نخستين نشست انديشه هاي راهبردي، اين موضوع را نشان دهنده ظرفيت بسيار بالاي فرزانگان و انديشمندان كشور دانستند و در تبيين اهميت آن خاطرنشان كردند: برگزاري چنين نشستي در جمهوري اسلامي ايران بي سابقه است.
ايشان با تاكيد بر تداوم نشستهاي انديشه هاي راهبردي، يكي از اهداف اصلي برگزاري اين سلسله نشست ها را درگير شدن متفكران و انديشه ورزان با مسائل اساسي و كلان برشمردند و افزودند: در كشور، اهداف و كارهاي بزرگي وجود دارد كه بايد براي تحقق آنها از ظرفيت ها و توانايي هاي بالاي نخبگان، استفاده شود كه لازمه آن درگير شدن انديشه ورزان با اين مسائل كلان است.
فرهنگ و گفتمان سازي
از اهداف سلسله نشست هاي
راهبردي است
رهبر انقلاب اسلامي، فرهنگ و گفتمان سازي در خصوص مسائل كلان در ميان نخبگان و سپس در سطح عمومي جامعه را از ديگر اهداف سلسله نشست هاي راهبردي خواندند و خاطرنشان كردند: هدف سوم از برپايي اين نشست ها، تعيين مسير و نوعي ريل گذاري براي آينده كشور است.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي با تاكيد بر لزوم پرهيز از شتابزدگي در رسيدن به نتيجه نهايي اين نشست ها، افزودند: تدوين الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت جز در يك فرآيند بلندمدت و در حالت خوش بينانه، ميان مدت، امكان پذير نيست، ضمن آنكه سرعت معقول نيز بايد وجود داشته باشد.
ايشان خاطرنشان كردند: در الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت، هدفها مشخص مي شود اما راهبردها ممكن است به تناسب شرايط زمان دچار تغيير و اصلاح شوند كه اين مسئله، نشان دهنده انعطاف پذيري الگو است.
رهبر انقلاب اسلامي در تبيين اجزاي چهارگانه تعبير «الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت» كلمه الگو را «نقشه جامع» معنا كردند و افزودند: بدون نقشه جامع، همچون برخي مسائل فرهنگي يا اقتصادي 30 سال گذشته، دچار حركتهاي گاه متناقض خواهيم شد.
با استفاده از منابع اسلام
الگوي پيشرفت خود را
تدوين كنيم
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در تشريح علت انتخاب كلمه اسلامي نيز بر ضرورت تكيه اهداف، ارزشها و شيوه هاي اين الگو بر معارف و مباني اسلام اشاره كردند و افزودند: جامعه و حكومت ما، اسلامي است و ما مفتخريم كه مي توانيم با استفاده از منابع اسلام، الگوي پيشرفت خود را تدوين كنيم.
ايشان در تبيين علت انتخاب كلمه ايراني در تعبير «الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت»، به مسائلي نظير ضرورت در نظر گرفتن شرايط تاريخي - جغرافيايي - فرهنگي - اقتصادي و اجتماعي ايران در اين الگو اشاره كردند و افزودند: علاوه بر اين مسائل، طراحان اين الگو نيز متفكران ايراني هستند و اين الگو در واقع تجلي تلاش انديشمندان اين سرزمين براي ترسيم آينده كشور است.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به انتخاب كلمه «پيشرفت» به جاي «توسعه» تاكيد كردند: كلمه توسعه، يك اصطلاح متعارف جهاني، با بار معنايي و ارزشي و الزامات خاص خود است كه ما با آنها موافق نيستيم، بنابراين از كلمه «پيشرفت» استفاده شد ضمن اينكه وام نگرفتن از مفاهيم ديگران، در طول انقلاب اسلامي سابقه داشته است.
ايشان ترسيم وضع مطلوب و مشخص كردن چگونگي رسيدن از وضع موجود به وضع مطلوب را از ضرورت هاي روند ترسيم و تدوين الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت خواندند و افزودند: استفاده از دو مفهوم «اسلامي و ايراني»، به هيچ وجه به معناي استفاده نكردن از دستاوردهاي ديگران و تجارب صحيح آنان نيست و ما در اين راه، با چشمان باز و انتخاب گر، از هر علم و معرفت درست استفاده مي كنيم.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي با اشاره به لزوم مطرح شدن و پاسخگويي به همه سوالات در باب الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت افزودند: يك سوال اين است كه چرا اين مقطع زماني براي تدوين اين الگو انتخاب شده است.
مقطع فعلي، زمان مناسبي
براي تدوين الگوست
ايشان در پاسخ اين سوال خاطرنشان كردند: تجربه هاي متراكم و معرفتهاي انباشته شده درسي سال گذشته نشان مي دهد كه مقطع فعلي، زمان مناسبي براي آغاز اين راه است.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: برخي نيز معتقدند توانايي فكري براي ايجاد اين الگو، در كشور وجود ندارد اما ظرفيتهاي بسيار خوب موجود و ظرفيتهاي فراوان بالقوه اثبات مي كند كه متفكران و انديشه ورزان ايراني توانايي تدوين اين الگو را دارا هستند و اين حركت، حتما به پيش خواهد رفت.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در تشريح عرصه هاي الگوي پيشرفت، به چهار عرصه فكر، علم، زندگي و معنويت اشاره كردند و افزودند: الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت به گونه اي تدوين شود كه جامعه را به سمت جامعه اي متفكر سوق دهد و جوشيدن فكر و «انديشه ورزي» به حقيقتي نمايان در جامعه تبديل شود.
ايشان در همين زمينه مشخص شدن راهبردها و الزامات پيشرفت در عرصه فكر و توجه به ابزارهاي آن از جمله «آموزش و پرورش و رسانه ها» را در تدوين الگوي پيشرفت مهم دانستند.
راههاي پيشرفت همه جانبه علمي
مشخص شود
عرصه علم، دومين عرصه اي بود كه رهبر انقلاب به عنوان عرصه هاي پيشرفت مطرح كردند.
ايشان در اين زمينه خاطرنشان كردند: نوآوري و حركت خوب موجود در زمينه استقلال علمي بايد با شتاب و قوت بيشتر ادامه يابد و راههاي پيشرفت همه جانبه، عميق و بنياني علمي، در الگو مشخص شود.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، توجه به مسائل و خطوط اصلي زندگي مانند امنيت، عدالت، رفاه، آزادي، حكومت، استقلال و عزت ملي را در بحث الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت، ضروري دانستند و افزودند: در اين الگو بايد به عرصه زندگي، توجه كافي شود.
معنويت مهم ترين عرصه
در تدوين الگوي اسلامي ايراني
پيشرفت است
رهبر انقلاب اسلامي، معنويت را چهارمين و مهمترين عرصه اي دانستند كه در كار پيچيده- دقيق و بلندمدت تدوين الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، بايد به آن توجه شود چرا كه معنويت، روح پيشرفت واقعي در همه زمينه ها و مسائل است.
رهبر انقلاب اسلامي، زندگي بشر در دوران ظهور امام عصر(عج) را، نمونه كامل زندگي انساني خواندند و خاطرنشان كردند: بشر با تاريخ چند هزار ساله خود، همچنان در پيچ و خمهاي زندگي بسر مي برد و در زمان ظهور حضرت حجت، به بزرگ راه پيشرفت حقيقي مي رسد كه البته بايد به طور مستمر در اين زمينه تلاش كرد.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، سخنان خود در نخستين نشست انديشه هاي راهبردي را با تأمل در باب محتواي اسلامي الگوي پيشرفت ادامه دادند.
ايشان توجه به مسئله توحيد را در اين الگو داراي ضرورت كامل دانستند و افزودند: اگر توحيد، اعتقاد به خدا و التزام به اين اعتقاد، به بدنه زندگي بشر بسط داده شود، مشكلات جامعه بشري حل و راه پيشرفت حقيقي گشوده خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامي، توجه به معاد و محاسبه اخروي را در الگوي پيشرفت، موجب منطقي شدن تحمل همه دشواريها و ترويج ايثار و از خودگذشتگي برشمردند و خاطرنشان كردند: اين مفهوم اساسي و سرنوشت ساز، بايد در الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت، معنا يابد.
پيوستگي و عدم تفكيك دنيا و آخرت و محور بودن انسان در نگاه اسلام از ديگر نكاتي بود كه رهبر انقلاب اسلامي در زمينه محتواي اسلامي الگوي پيشرفت مورد توجه قرار دادند.
ايشان، محور بودن انسان «در اسلام و در فلسفه هاي مادي غرب» را كاملاً متفاوت از يكديگر خواندند و خاطرنشان كردند: هدف نهايي اسلام، رستگاري انسان است و در اين نگاه همه مسائل از جمله عدالت، رفاه، امنيت و عبادت مقدمه يا اهداف مياني هستند و هدف اصلي اين است كه انسان سعادتمند شود.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، انسان در نگاه اسلام را موجودي مختار، مكلف و در معرض هدايت الهي دانستند و با تأكيد بر تجلي اين نگاه در الگوي پيشرفت خاطرنشان كردند: در اين نگاه، مردم سالاري علاوه بر اينكه حق مردم است تكليف آنها نيز مي شود و كسي نمي تواند بگويد صلاح يا فساد جامعه به من مربوط نيست.
مسئله حكومت
از ديدگاه اسلام
بايد در الگوي پيشرفت
مورد توجه قرار گيرد
رهبر انقلاب اسلامي، مسئله حكومت از ديدگاه اسلام را از ديگر مسائلي دانستند كه در الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت، بايد مورد توجه كافي قرار گيرد.
ايشان در همين زمينه افزودند: صلاحيتهاي فردي در اسلام به گونه اي مهم است كه هركس مي خواهد مسئوليت و مديريت بپذيرد بايد صلاحيت هاي لازم را در خود بوجود آورد وگرنه با پذيرش مسئوليت، عمل نامشروعي انجام داده است.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در تبيين نكات ديگري از نگاه اسلام به حكومت، به نفي استعلا، اشاره كردند و افزودند: در اسلام كسي كه اهل استعلا و برتري طلبي است و يا همه چيز را براي خود مي خواهد حق ندارد قدرت را قبول كند و مردم نيز حق ندارند چنين شخصي را انتخاب كنند كه اين نگاه سعادت بخش، بايد در الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت، جاري شود.
توجه به اقتصاد در الگوي پيشرفت
ضروري است
رهبر انقلاب اسلامي توجه به اقتصاد را نيز در الگوي پيشرفت، ضروري خواندند و افزودند: در الگوي پيشرفتي كه با همفكري و تلاش نخبگان تدوين خواهد شد، عدالت به عنوان يكي از اركان اصلي لحاظ شود چرا كه در اسلام، عدالت، معيار حق و باطل و ملاك مشروعيت يا عدم مشروعيت حكومتها است.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي به عنوان نكته ضروري ديگر در تدوين الگوي پيشرفت اسلامي- ايراني به «نگاه غيرمادي به اقتصاد» اشاره و خاطرنشان كردند: اسلام براي ثروت، اهميت قائل است و توليد ثروت را مطلوب مي داند به شرط اينكه از آن، براي ايجاد فساد و سلطه و اسراف استفاده نشود.
رهبر انقلاب اسلامي در بخش پاياني سخنانشان با تأكيد مجدد بر ضرورت ادامه سلسله نشست هاي انديشه هاي راهبردي افزودند: در تدوين الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت، ممكن است تشكيل دهها جلسه و ايجاد دهها حلقه علمي و فكري در دانشگاه ها و حوزه ها ضروري باشد، بهر حال اين«راه آغاز شده» با استفاده از همه ظرفيت نخبگاني كشور ادامه يابد تا انشاء الله به نقطه مطلوب برسد.
ايجاد يك مركز براي پيگيري
اين هدف راهبردي
ضروري است
ايشان با اشاره به اينكه تدوين الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت، به علت ماهيت بالادستي اين الگو، در دولتها و مجالس امكان پذير نيست، ايجاد مركزي براي پيگيري اين هدف راهبردي را ضروري دانستند و افزودند: البته اين كار بسيار مهم و حركت عظيم نمي تواند محدود به يك مجموعه شود و همكاري همه انديشمندان و متفكران كشور را مي طلبد.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: مركز و ستادي كه براي پيگيري اين كار تشكيل مي شود با حمايت و پشتيباني از نخبگان و صاحبنظران، مسير دستيابي به هدف بسيار مهم تدوين الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت را تسهيل خواهد كرد.
سخنان وارائه مقالات
صاحب نظران
در آغاز نخستين نشست انديشه هاي راهبردي كه با موضوع الگوي اسلامي- ايراني پـيشرفت تشكيل شده بود دكتر مسعود درخشان استاد دانشگاه علامه طباطبايي به بيان ديدگاههاي خود پرداخت.
وي در مقاله خود با عنوان «نگاهي به مباني پيشرفت اقتصادي اسلامي- ايراني»، خاطرنشان كرد: الگوي پيشرفت اسلامي- ايراني بايد ضمن آنكه مبتني بر موازين الهي و احكام شرعي باشد، مختصات اقتصاد ايران كه سابقه نيم قرن وابستگي به درآمدهاي نفتي را دارد درنظر بگيرد.
درخشان افزود: الگوي پيشرفت درون زا است و اجراي آن نيازمند عزم و اراده ملي مسئولان دستگاههاي دولتي و غيردولتي و تكيه بر قابليت ها و توانايي هاي داخلي است.
دومين سخنران نخستين نشست انديشه هاي راهبردي، دكتر مصطفي سليمي فر استاد دانشگاه فردوسي مشهد بود. وي با بررسي روند تغيير تفكرات و نظريه هاي توسعه در قرنهاي اخير گفت: با وجود همه تغييرات بوجود آمده در مدلهاي توسعه، به علت اينكه همه اين مدلها از نگاه اومانيستي و جهان بيني سكولار سرچشمه مي گيرند نتوانسته اند اهداف مورد نظر جوامع بشري را تأمين كنند ضمن اينكه علاوه بر تفاوتهاي ايدئولوژيك، جغرافياي پيشرفت ايران نيز متفاوت است بنابراين بايد به تبيين الگوي پيشرفت اسلامي- ايراني بپردازيم.
سليمي فر، ايجاد جامعه اي مبتني بر عدل و قسط، پرورش انسانهايي مؤمن، برخورداري از اقتصاد پويا و پيشرو و مشاركت حداكثري مردم را از جمله مأموريتهاي الگوي پيشرفت اسلامي- ايراني خواند و گفت: بايد با راهبردهايي همچون اصلاح نظام آموزشي كشور، طراحي نظام تعميق معرفت ديني جامعه و ايجاد نظام توليد و انتشار دانش و با توجه به اسناد فرادستي مانند قانون اساسي و سند چشم انداز 20ساله، به تبيين الگوي پيشرفت بپردازيم.
اين استاد دانشگاه مقاله خود را با اشاره به برخي تنگناها و موانع نگرشي، مديريتي، اجتماعي و سياسي در مقوله پيشرفت به پايان برد.
حجت الاسلام والمسلمين دكتر سيدحسين ميرمعزي از پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي نيز در اين نشست گفت: تعبير الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت، نشان دهنده ضرورت تطبيق الگوي اسلامي پيشرفت با شرايط و ويژگي هاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي ايران است.
ميرمعزي افزود: تجميع ذخائر علمي موجود، تعريف و برگزاري دوره هاي دكتري و فوق دكتراي پژوهشي و تشكيل گروههاي پژوهشي فلسفه علوم انساني اسلامي مي تواند زمينه هاي طراحي و تدوين الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت را فراهم سازد.
دكتر زهرا نصراللهي استاد دانشگاه يزد نيز در سخنراني خود در باب ضرورت الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت، خاطرنشان كرد: تقريبا همه مدلهاي پيشرفت غربي در ايران اجرا شده اما به نتيجه مطلوب نرسيده است.
وي در تبيين اجزاي اصلي «الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت»، هدف گذاري صحيح و تربيت كارگزاران نظريه پرداز و توانا را براي اجراي اين الگو ضروري دانست و با تأكيد بر گسترش و تعميق تضارب فكر و انديشه گفت: بايد با آينده پژوهي و ترسيم دورنماي كشور به تبيين الگوي صحيح پيشرفت بپردازيم.
اين استاد دانشگاه، اصالت دادن به شكل و ظواهر اسلامي، نبود زير ساختهاي سيستماتيك، عدم شناخت كافي از «غرب، اسلام و ايران»، جبهه گيري در مقابل هر نوع تغيير، عدم خود باوري كامل در جامعه علمي كشور، نبود انعطاف لازم و جديت رقباي جهاني را مهمترين موانع تحقق الگوي صحيح پيشرفت خواند.
در ادامه نخستين نشست انديشه هاي راهبردي، حجت الاسلام والمسلمين دكتر حميد پارسانيا با ارائه مقاله اي تحت عنوان «پيشرفت اسلامي و مديريت تداركات چي مآبانه علم»، بازخواني هويت توسعه مدرن را به توجه به مباني نظري و زمينه هاي اجتماعي و تاريخي آن، ضروري خواند.
پارسانيا با اشاره به تجربه ناموفق تعميم الگوي پيشرفت غربي با جوامع بشري، علم، عقلانيت چند بعدي اسلامي و آزادي مثبت در عرصه تفكر و انديشه را لوازم پيشرفت اسلامي دانست و افزود: بايد با پرهيز از مديريت سخت افزارانه و تداركات چي مآبانه علم، و در پرتو مديريت هوشمندانه، نسبت صحيح علم و فرهنگ را در افق فرهنگي اسلام ترسيم كنيم و سياستگذاري علم را متناسب با نيازها و شرايط تاريخي و تمدني خود سازمان دهيم.
در ادامه اين نشست دكتر عادل پيغامي از دانشگاه امام صادق(ع) به الزامات دهه پيشرفت و عدالت پرداخت.
اين استاد دانشگاه افزايش خلاقيت، مهارت حل مسئله، مهارت تصميم گيري و نقادي را از جمله مهارتهاي بنيادين پيشرفت برشمرد و گفت: شاخصهاي كنوني كه معيار ارائه آمار در كشور است جامعه را به عدالت و پيشرفت مطلوب نمي رساند و لازم است در هر حوزه شاخصهاي آماري جديدي تدوين و ملاك عمل قرار گيرد.
هفتمين سخنران نخستين نشست انديشه هاي راهبردي دكتر فرامرز رفيع پور، استاد جامعه شناسي دانشگاه شهيد بهشتي بود كه با ارائه مستندات تاريخي و تشريح روند شكل گيري استعمار غرب، به اثبات اين نكته پرداخت كه استعمار به عنوان مهمترين روش تحقق اهداف خود، به ايجاد تغييرات ارزشي- فرهنگي و اجتماعي در كشورهاي اسلامي و تحت سلطه مي پردازد.
رفيع پور، با نفي تفكري كه اسلام و ايران را در مقابل هم مي انگارد، گفت: مراسم عاشوراي حسيني در ايران به سمبل وحدت ملي و هويت ملي ايرانيان تبديل شده و اين واقعيت نشان مي دهد كه ميان ايران و اسلام، پيوندهاي ناگسستني وجود دارد.
اين استاد جامعه شناسي، الفت را رمز پيشرفت حقيقي دانست و گفت: توسعه غربي، با دامن زدن به تضادها و ايجاد و تحكيم ارتباطات عمودي، الفت دروني جوامع انساني را عملا سست مي كند و انديشمندان و صاحبنظران دلسوزي كه در پي الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت هستند بايد اين حقيقت را مدنظر داشته باشند.
دكتر حداد عادل استاد دانشگاه تهران نيز خاطرنشان كرد: در الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت، بايد هم به آرمانها و اصول ديني و هم به واقعيت هاي ايران و جهان امروز توجه شود.
حداد عادل، تأمين عدالت، تحكيم مباني خانواده، و نفي نگاه ابزاري به زن را از جمله رئوس اصلي الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت برشمرد و تأكيد كرد: در تدوين اين الگو بايد از نقاط قوت و تجربيات موفق ديگران نيز استفاده شود.
در ادامه نشست انديشه هاي راهبردي، دكتر پرويز داوودي رئيس مركز استراتژيك رياست جمهوري گزارشي از اقدامات انجام شده در دولتهاي نهم و دهم براي تدوين الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت بيان كرد.
وي با اشاره به تدوين منشور جمهوري اسلامي در خصوص مباني و ساختارهاي كلان، گفت: اكنون نيز گروهي از فضلاي سطح عالي حوزه و اساتيد و محققان دانشگاهي، تدوين بيست و دو طرح را براي تعيين شاخص ها در دو بخش پيشرفت اقتصادي و پيشرفت سياسي آغاز كرده اند.
داوودي افزود: در اين روند تعيين شاخص هاي عدالت و رشد اقتصادي، اسراف، خانواده مطلوب از نظر اسلام، نظم و انضباط اجتماعي، شهرسازي و معماري اسلامي، استقلال، آزادي، وحدت ملي، قانون مداري، خدمت مداري و مشاركت سياسي در دستور كار گروههاي تخصصي قرار گرفته است.
دكتر عماد افروغ از دانشگاه تربيت مدرس نيز در نشست انديشه هاي راهبردي، با انتقاد از غلبه نگاه كميت گرا و صرفا تجربي گفت: در هر نوع الگوي پيشرفت، فرهنگ بايد ملاك و معيار اصلي باشد.
اين استاد دانشگاه، فهم دقيق انقلاب اسلامي را، لازمه تدوين الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت دانست و افزود: شعارها و اهداف اساسي انقلاب يعني آزادي-عدالت و بويژه معنويت- بايد در هر نوع الگوسازي، مورد توجه كامل قرار داشته باشد.
افروغ، فهم دقيق مسئله جهاني سازي را ضروري خواند و گفت: سرمايه داري به علت تضادهاي اساسي دروني خود، داراي قدرت جهاني شدن و جهاني سازي نيست اما اسلام، به شرط توجه انديشمندان و ملتهاي اسلامي به واقعيتها و نيازهاي جهاني، از اين توانايي برخوردار است.
آيت الله محمدمهدي آصفي استاد حوزه هاي علميه نجف و قم نيز در اين نشست با تاكيد بر اينكه الگوي پيشرفت غرب مطلوب جامعه اسلامي نيست، گفت: در تدوين الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت بايد مشخص شود كه از ديدگاه اسلام، پيشرفت هدف است، و يا نتيجه؟
وي تاكيد كرد: پايه و مبناي اصلي پيشرفت، ارتقاي تواناييهاي علمي دانشگاهها است.
دكتر سيدحبيب الله طباطبائيان، استاد دانشگاه علامه طباطبايي نيز در سخنان كوتاهي، سنجش صحيح پيشرفت كشور را ضروري خواند و گفت: اين سنجش مستمر، امكان اصلاح نقاط ضعف و تقويت نقاط قوت را فراهم مي سازد.
آيت الله حائري شيرازي نيز در نشست انديشه هاي راهبردي، شناخت و رعايت دقيق قوانين هستي و طبيعت را، زمينه ساز پيشرفت حقيقي برشمرد.
خانم علاسوند استاد حوزه و دانشگاه بعنوان آخرين سخنران اين نشست به لزوم توجه به خانواده محوري در پيشرفت اشاره كرد و گفت: پيشرفت مبتني بر معنويت و توجه به ابعاد فرهنگي در نگاه استراتژيك اسلام، از اولويت برخوردار است.
وي گفت: بايد مراقب بود به اسم مصلحت، مفاهيم اسلامي در مقام اجرا سكولاريزه نشده و عملا ساختارهاي پيشرفت غربي اجرا نشود.
در ابتداي اين نشست دكتر واعظ زاده دبير نشست انديشه هاي راهبردي در بيان چگونگي شكل گيري اين نشست ها، گفت: ايده اوليه تشكيل نشست هاي راهبردي حدود ده ماه قبل از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامي ارائه شد كه بعد از تشكيل دبيرخانه و رايزني با انديشمندان، اساتيد، فضلا و صاحبنظران داراي تجربه، موضوع اولين نشست از سلسله نشست هاي راهبردي «الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت» انتخاب شد.
وي با اشاره به ضرورت مشاركت صاحبنظران، انديشمندان و اساتيد و فضلا در فرآيند تصميم سازي و گفتمان سازي در كشور خاطرنشان كرد: در نشست هاي راهبردي علاوه بر جنبه هاي نظري، زمينه هاي اجراي عملي مباحث مطرح شده نيز مد نظر است.
چگونگي برگزاري نشست
انديشه هاي راهبردي
آنچه در پي مي آيد يادداشتي از دكتر صادق واعظ زاده، استاد دانشگاه و عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره چگونگي برگزاري نشست انديشه هاي راهبردي است كه پايگاه اطلاع رساني حضرت آيت الله العظمي خامنه اي آن را منتشر كرده است.
نظام جمهوري اسلامي يك نظام حكيمانه است و براساس ديدگاهي حكمي و ساختاري عقلاني شكل گرفته است. به همين خاطر همواره بايد مسير پيشرفت كشور در اين نظام و تصميم سازي هاي اساسي آن را با مشاركت گسترده علما و نخبگان انجام داد و به پيش برد. اين ديدگاه هم سنخ و متناسب است با روح و جان اين نظام و در قانون اساسي نيز انعكاس دارد.
همچنين گفتمان هاي اساسي و حركت هاي فكري و نظري كشور را كه مبناي اقدام هاي مهم و زيربنايي براي پيشرفت است، بايد با انديشه ورزي و ابراز نظر شخصيت هاي علمي، اساتيد و علما شكل داد. بايد تصميم هاي مهم كشور را در حلقه هاي علمي سامان داد تا براساس آنها مسئولان كشور تصميم هاي اساسي را اتخاذ كنند.
دبير خانه نشست در تماس با برخي مراكز و شخصيت هاي علمي كشور و مشورت با صاحب نظران و نيز بررسي آثار، از بعضي شخصيت ها خواسته تا كار منسجمي را روي اين موضوع انجام بدهند و حاصل آن را در اين نشست ارائه كنند.
كشور ما امروز از لحاظ تربيت نيروي انساني، توسعه آموزش و به ويژه آموزش عالي و تعدد مراكز علمي و گسترش حوزه هاي علميه و حضور نخبگان و فرهيختگان و فضلا و دانشمندان در بهترين موقعيت تاريخي خود قرار دارد. اين مزيت بزرگ اقتضا مي كند كه ساز وكار بهره گيري از نظرات اين گروه و به ويژه برجستگان آنان را در امور اساسي كشور به بهترين نحو سامان بدهيم تا انگيزه و حضور و مشاركت بسيار بيشتر آنان را در اين امور شاهد باشيم. تنها با اين شيوه مي توان از ذخيره نرم افزاري كشور استفاده تمام و كمال نمود.
ابتكار رهبر انقلاب
با توجه به اين ضرورت ها، نشست روز دهم آذر با عنوان «نشست انديشه هاي راهبردي» در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامي و با شركت جمعي از استادان، علما و صاحب نظران شكل گرفته است. اين نشست اگرچه مانند ديدارهاي ديگر ايشان كه در طول سال و با حضور جمعي از استادان و نخبگان يا هنرمندان برگزار مي شود، فضايي صميمي و معنوي دارد، اما مانند آنها نيست. اين نشست برنامه ويژه اي دارد و براساس رهنمود ابتكاري رهبر فرزانه انقلاب برنامه ريزي و تدارك گرديد.
حدود ده ماه پيش در جلسه اي در محضر رهبر انقلاب حضور داشتم. ايشان ضرورت تشكيل اينگونه نشست ها را مطرح فرمودند و اظهار داشتند كه جلساتي با حضور انديشمندان و متفكران براي بررسي و تبادل نظر نسبت به موضوعات اساسي كشور برگزار گردد. در پي آن، «دبيرخانه نشست انديشه هاي راهبردي» تشكيل شد و با اشراف و تعامل دفتر مقام معظم رهبري به انجام وظيفه پرداخت.
اولين ويژگي اين زنجيره نشست ها، تخصصي و راهبردي بودن موضوع آن ها است. نخستين موضوع اين سلسله نشست ها عبارت بود از «الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت». اين يك موضوع راهبردي است كه بايد در مورد آن نظريه پردازي و تصميم سازي كرد تا در يك مدت معين تدوين گردد و چهارچوب و راهنماي برنامه هاي ميان مدت و بلندمدت كشور قرار گيرد. در اين نشست، مفهوم پيشرفت و همچنين ضرورت و مباني و ويژگي هاي الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت و وجوه تمايز اساسي آن با مفهوم توسعه و الگوهاي شناخته شده و رايج بررسي شد.
اعضاي جلسه
چگونه انتخاب شدند؟
ويژگي دوم اين نشست، تركيب شركت كنندگان آن است؛ استادان، علما و محققاني كه در زمينه موضوع نشست تخصص دارند يا صاحب نظراني كه در اين باره تجارب و آگاهي هاي كاربردي دارند.
انتخاب اين افراد با بررسي هايي نسبتاً گسترده صورت گرفته است. علاوه بر تخصص و تجربه، تنوع ديدگاه ها نيز يكي از شروط انتخاب افراد است. بنابراين سعي شده تا يك نوع تضارب افكار و آراء وجود داشته باشد تا گفتمان ها و جريان هاي نظري يا كاربردي موجود در كشور نقد و ارزيابي شود و پيشنهادهايي ارائه گردد.
ويژگي سوم اين نشست برگزاري آن در محضر شخصيت اول نظام جمهوري اسلامي بود كه طبيعتاً آن را از همايش هاي معمول علمي ممتاز مي كند.
نحوه برگزاري جلسه
با توجه به بررسي روش هاي متفاوت و رايج براي برگزاري گردهمايي ها و جلسات تخصصي و عمومي در سطح داخلي و بين المللي، تصميم بر اين شد تا در اين نشست و پس از توضيحات دبير، ابتدا مقالاتي ارائه شود كه به همت برخي استادان دانشگاه و حوزه و صاحب نظران تهيه گرديده است. دبيرخانه نشست در تماس با برخي مراكز و شخصيت هاي علمي كشور و مشورت با صاحب نظران و نيز بررسي آثار، از بعضي شخصيت ها خواسته تا كار منسجمي را روي اين موضوع انجام بدهند و حاصل آن را در اين نشست ارائه كنند.
حدود ده ماه پيش در جلسه اي در محضر رهبر انقلاب حضور داشتم. ايشان ضرورت تشكيل اين گونه نشست ها را مطرح فرمودند و اظهار داشتند كه جلساتي با حضور انديشمندان و متفكران براي بررسي و تبادل نظر نسبت به موضوعات اساسي كشور برگزار گردد.
پس از ارائه اين مقالات، نوبت به بحث و تبادل نظر اعضاي نشست رسيد. در اين بخش، مدعوين ديدگاه هاي خود را عنوان كردند. سپس رهبر انقلاب نقطه نظرات خود را بيان كردند.
پس از نشست
يكي از وظايف دبيرخانه، انتشار مجموعه اسناد و مقالات و سخنان و ديدگاه هاي مطرح شده در نشست «انديشه هاي راهبردي» است. مقدمات اين كار از قبل آماده شده است. به علاوه اين كه بيانات رهبر انقلاب و احياناً بعضي مواردي كه مرتبط با محتواي نشست است، منتشر خواهد شد. مسلماً پيشنهادهاي قابل استفاده وحائز اهميت در نشست ارائه مي شود.
انتظار مي رود كه از محتواي مطالب اين نخستين نشست، در تهيه و تدوين الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت به نحو شايسته اي استفاده شود. مباحث نشست به طور طبيعي در حلقه هاي فكري و در مراكز علمي كشور قابل بسط و پيگيري است.
هر يك از رسانه هاي تخصصي و عمومي به فراخور سطح و نوع خود مي توانند به اين مباحث دامن بزنند و فضاي آزادانديشي را گسترش دهند. همچنين و در حالت مطلوب، اين نشست براي نظريه پردازي در مجامع تخصصي زمينه سازي مي كند و گفتمان سازي در سطوح عمومي تر را تسهيل خواهد كرد. البته قطعاً رهنمودهاي رهبري نيز چه در مورد جنبه هاي نظري موضوع نشست و چه در پيگيري و تحقق اين امر، مغتنم و شايان توجه خواهد بود.

 



آيت الله مصباح يزدي: عامل انحراف سران فتنه دنياطلبي آنها بود

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قم گفت: عامل اصلي انحراف سران فتنه از جريان انقلاب و خط امام، دنياطلبي آنها بود.
به گزارش فارس از قم، آيت الله محمدتقي مصباح يزدي در همايش «شاخص هاي خط امام(ره)» كه در مجتمع ياوران حضرت مهدي«عج» قم برگزار شد در سخناني اظهار داشت: گاه اشتباهاتي عمداً و يا سهواً در تبيين شاخص هاي خط امام انجام مي گيرد كه حتي در زمان حيات خود ايشان هم انجام مي شد.
وي افزود: ويژگي سخنان حضرت امام سادگي، رسا بودن و قابليت درك براي همگان بود كه برخي اين بيانات را تفسير به راي مي كردند و گاه خود امام از اين موضوع اظهار نگراني مي كردند.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت:البته وجود متشابهات در سخنان بزرگان و حتي آيات قرآن كريم براي ابتلاء و امتحان ديگران است، چرا كه بايد تفاوت ميان مؤمنان حقيقي و كج انديشان و فتنه جويان مشخص شود.
وي خاطرنشان كرد: شيطان براي گمراه ساختن مردم، مسائل باطل و گمراه را با پوشش حق و حقيقت استتار مي كند و اين گونه برخي افرادي كه مغرض هستند، محكمات را رها كرده و با تفسير به راي بينات و سخنان صريح بزرگان، به سوي گمراهي مي روند.
مصباح يزدي با بيان اينكه كساني كه از راه و خط امام به خطا رفته اند در يك رديف قرار نگرفته اند، افزود: برخي از ابتدا با فكر و انديشه و حركت امام راحل موافق نبودند و پس از پيروزي انقلاب اسلامي چون نمي توانستند در عمل مخالفت خود را نشان دهند، يا سكوت كرده و يا به انتقادهاي شديد و مسخره كردن جريان انقلاب و سران نظام روي آوردند.
وي در ادامه افزود: كساني هم پس از انقلاب فكر و انديشه امام را به عنوان يك حقيقت عيني واقع شده پذيرفتند، اما اين مسئله زياد حقيقت و عمق نداشت و همانند كساني بود كه پس از فتح مكه به پيامبر اكرم«ص» ايمان آوردند.
رئيس مؤسسه امام خميني قم گفت: اين افراد در فراز و نشيب هاي انقلاب و در دوران دفاع مقدس بر اثر سختي ها و گرفتاري ها اظهار پشيماني و بهانه جويي كردند و اظهار مي كردند كه بايد رفتار خود را با كشورهاي غربي و آمريكا تغيير دهيم.
وي با اشاره به تزلزل اين افراد در جريان انقلاب افزود: برخي در جريان انقلاب و در 30 سال گذشته يا دست از حمايت خود از نظام اسلامي و آرمان هاي امام برداشتند و يا با كفر و الحاد به جبهه استكبار پيوستند و به فكر براندازي نظام بودند.
استاد برجسته حوزه علميه قم با اشاره به انحراف برخي كساني كه از ابتدا اساس انقلاب را پذيرفته بودند، اما كم كم به انحراف كشيده شدند، اظهار داشت: برخي از آنها با مشاهده برخي معضلات و كاستي ها و با توقع اينكه پس از انقلاب نبايد هيچ ضعفي در دستگاه هاي حكومتي وجود داشته باشد، از انقلاب دل زده شده و منحرف شدند.
وي افزود: برقراري حكومت اسلامي به اين معنا نيست كه ديگر هيچ اشتباهي از سوي هيچ كس رخ ندهد، زيرا كارگزاران نظام حتي در زمان حكومت اميرالمؤمنين علي«ع» هم معصوم نبوده و اشتباهاتي داشتند.
رئيس مؤسسه امام خميني(ره) قم عامل اصلي در انحراف بسياري از افراد از جريان انقلاب اسلامي را دنياطلبي آنها دانست و گفت: برخي افراد انقلابي وقتي پاي منافعشان درميان باشد و نظام اسلامي در مورد ثروت هاي بادآورده آنها بازخواست مي كند، همه آرمان ها و ارزش ها را فراموش كرده و به مخالفت با حكومت مي پردازند.
وي خاطرنشان كرد: نمي توان باور كرد كه سران فتنه از ابتداي انقلاب به دنبال براندازي نظام اسلامي بودند، البته برخي ريشه ها و زمينه هايي در آنها وجود داشته است، اما عمده انحراف آنها به دليل برآورده نشدن خواسته هايشان و تهديد منافعشان بود و امروز آنها با پوشاندن لباس حقيقت توقعات باطل خود مي خواهند انقلابي نوين برپا سازند.
مصباح يزدي گفت: انقلابي ماندن و حركت در مسير امام و انقلاب كار سختي است و انسان هر لحظه مي تواند از ارزش ها فاصله گرفته و اندك اندك از جريان انقلاب و خط امام منحرف شود.

 



در پي ادعاي ويكي ليكس
بوليوي استخراج اورانيوم توسط ايران در اين كشور را رد كرد

سخنگوي دولت بوليوي ادعاي ويكي ليكس در خصوص تلاش ايران براي كشف اورانيوم در اين كشور را رد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «ايوان كانلاس» در واكنش به ادعاي سايت ويكي ليكس در اين باره كه بوليوي اجازه استخراج از ذخاير اورانيوم خود را به ايران داده، گفت: «ايوو مورالس» رئيس جمهور بوليوي دو ماه پيش به ايران سفر كرد اما براساس گزارش هاي رسمي هيچ توافقنامه اي در زمينه كشف اورانيوم منعقد نشد.
ادعاي ويكي ليكس در حالي مطرح مي شود كه ايران رابطه بسيار نزديكي با كشورهاي آمريكاي لاتين از جمله بوليوي دارد و مورالس اواخر ماه گذشته اعلام كرد كه لاپاز و تهران در زمينه ساخت تاسيسات هسته اي در بوليوي با يكديگر همكاري خواهند كرد.

 



پوتين: برنامه هسته اي ايران يك تهديد نيست

رئيس جمهور سابق روسيه تأكيد كرد كه هيچ تهديدي از جانب برنامه هسته اي ايران متوجه جامعه بين المللي نيست.
«ولاديمير پوتين» در گفت وگو با شبكه خبري سي.ان.ان آمريكا با اشاره به سياست هاي روشن كشورش و آگاهي ايران از اين سياست ها، بيان كرد: با تمامي شركاي خود در اين روند تا حل كامل مشكلات همكاري خواهيم داشت و اين تنها به نفع ساير طرف ها نيست بلكه به نفع ايران و ملت ايران هم هست.
وي افزود: در قبال هرگونه نشانه اي كه حاكي از اشاعه (سلاح هاي) هسته اي و يا حتي احتمال وجود نظريه اشاعه سلاح هاي كشتار جمعي باشد، احساس نگراني مي كنيم.
به گزارش خبرگزاري شينهوا، وي در ادامه از ادامه روند گفت وگوها با ايران حمايت كرد و گفت، مسكو مايل به ادامه مذاكرات شش جانبه است.
پوتين بيان كرد، اساساً ما بايد تمام توان خود را براي بازگرداندن اوضاع به روند عادي اش به كار ببنديم.
وي درباره برنامه هسته اي ايران نيز تصريح كرد، ايران تأكيد كرده كه آماده است با جامعه جهاني و آژانس بين المللي انرژي اتمي وارد گفت وگو شود. البته روسيه هم با آژانس درباره دستيابي به پاسخ كامل سؤالات هم راي است و تاكنون با تصميماتي كه (در قبال ايران) اتخاذ شده، موافقت كرده است اما مواضع ما روشن است و ايران هم اين مواضع را مي داند.
پوتين افزود: معتقدم چيزي براي ترس وجود ندارد ايران حق دارد تحت نظارت سازمان هاي بين المللي برنامه هسته اي داشته باشد. هيچ تهديدي از جانب اين برنامه متوجه جامعه بين المللي نيست.
نخست وزير روسيه در پاسخ به پرسشي درباره ويكي ليكس نيز گفت:برخي از كارشناسان معتقدند كه ويكي ليكس را عده اي مخصوصاً بزرگ مي كنند. اعتبار اين سايت را بالا برده تا متعاقباً از آن در اهداف سياسي خود استفاده كنند. اين يكي از گزينه هاي احتمالي است كه در ميان ما نيز طرفدار دارد. به نظر من در صورتي كه اين احتمال صحيح نباشد، اين مسئله حاكي از آن است كه نهادهاي ديپلماسي بايد از مدارك و اسناد خود مراقبت بيشتري كنند. چنين نشت اطلاعاتي پيش از اين نيز رخ داده بود. از نظر من اين مورد هم «فاجعه» نيست.
استقلال روسيه از مذاكرات ايران و 1+5
نماينده روسيه در اتحاديه اروپا نيز از آغاز گفت وگوها ميان 1+5 و ايران استقبال كرد.
به گزارش خبرگزاري «ريانوواستي»، «ولاديمير چيژوف» نماينده دائم روسيه در اتحاديه اروپا در جريان ارتباط ويدئويي مسكو- بروكسل در روز پنجشنبه اظهار داشت: مسكو اميدوار است كه ملاقات گروه «1+5» با ايران در تاريخ 6 دسامبر در ژنو برگزار شود.
چيژوف در اين رابطه گفت: اگر مشكل سياسي خاصي در لحظات آخر بوجود نيايد و فرودگاه ژنو كه امروز به دليل بارش برف بسته بود، باز شود، آنگاه 6 دسامبر بايد ملاقات «كاترين اشتون»، نماينده اتحاديه اروپا و گروه «1+5» با هيئت ايراني در ژنو برگزار شود.
براساس اظهارات وي، اين ملاقات مستقل از نتايج مشخص آن، اتفاق مهمي خواهد بود. نماينده روسيه در اتحاديه اروپا همچنين ادامه داد: اين (ملاقات) مفهومي نمادين به عنوان از سرگيري روند مذاكرات خواهد داشت. ما انتظار داريم كه تا آغاز نشست روسيه- اتحاديه اروپا در 7 دسامبر، خانم اشتون از سوئيس بازگردد و نظرات خود را درميان بگذارد.

 



رونمايي از دستگاه ذبح اسلامي گوسفند در مشهد

مدير مجتمع صنعتي گوشت مشهد گفت: دستگاه ذبح اسلامي گوسفند و شترمرغ در سومين همايش صنعت كشتار دام و صنايع وابسته رونمايي مي شود.
به گزارش فارس، سيدمرتضي حيدري ديروز در مشهد اظهار داشت: پس از ذبح دام، خون آن جمع آوري و تبديل به پودر خون مي شود كه مي توان از پودر خون دام، خوراك دام، طيور و اقلام بهداشتي و آرايشي تهيه كرد.
مدير مجتمع صنعتي گوشت مشهد عنوان كرد: از احشاي داخلي دام در حال حاضر به عنوان كود استفاده مي شود و درصدد هستيم در آينده خوراك دام را نيز از احشاي دا خلي دام به دست آوريم.
وي با بيان اينكه دستگاه ذبح اسلامي گاوي در مشهد ثبت و اختراع شده است، افزود: هشت مورد سفارش از ساير استان هاي كشور براي نصب در كشتارگاه ها داشته ايم و كشور برزيل نيز درخواست نصب 35 تا 40 دستگاه ذبح اسلامي گاوي را داشته است.

 



معاون وزير علوم: شرايط ادامه تحصيل دانشجويان ايراني مقيم خارج از كشور تسهيل مي شود

معاون دانشجويي وزير علوم، تحقيقات و فناورري، شرايط ادامه تحصيل دانشجويان ايراني مقيم خارج از كشور در دانشگاه هاي داخلي با تدوين آيين نامه جديد را تشريح كرد.
به گزارش ايرنا، «محمود ملاباشي» چهارشنبه شب در گفت وگو با خبرنگاران افزود: در اين آيين نامه دانشگاه هاي كشور از نظر علمي با دانشگاه هاي خارجي تطبيق داده شده تا بر اين اساس هر دانشجوي ايراني مقيم خارج كه قصد ادامه تحصيل در داخل كشور را داشته باشد بداند كه در كدام دانشگاه كشور مي تواند تحصيل خود را ادامه دهد.
وي، كاهش هزينه هاي تحصيل براي اين دانشجويان را از ديگر ويژگي هاي آيين نامه جديد عنوان كرد و گفت: هزينه ادامه تحصيل دانشجويان ايراني مقيم خارج كشور در دانشگاه هاي داخلي تعديل شده و حداكثر تا يك ونيم برابر هزينه دوره شبانه از اين دانشجويان هزينه دريافت مي شود.
معاون دانشجويي وزير علوم، تحقيقات و فناوري اظهار كرد: آيين نامه مزبور تدوين شده و به زودي با ابلاغ وزير علوم زمينه اجرا پيدا خواهد كرد.
ملاباشي، تعداد دانشجويان ايراني مشغول به تحصيل در دانشگاه هاي خارج از كشور را 80 هزار نفر ذكر كرد و گفت: از اين تعداد 20هزار نفر در مقطع تحصيلات تكميلي مشغول به تحصيل هستند.
وي حضور اساتيد و دانشجويان ايراني در دانشگاه هاي خارج از كشور را افتخاري براي ايران دانست و افزود: حضور اين دانشجويان و اساتيد در مراكز علمي و آموزشي كشورهاي ديگر در راستاي تعامل علمي كه زيربناي بسياري از تعاملات اقتصادي و سياسي است، صورت مي گيرد.
معاون دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري همچنين تعداد دانشجويان ايراني كه از ابتداي انقلاب اسلامي تاكنون به صورت بورسيه به خارج از كشور اعزام شده اند را 12 هزار و 500 نفر عنوان كرد و گفت: از اين تعداد 450 نفر به دلايل مختلف به كشور بازنگشته اند.
ملاباشي، همچنين تعداد دانشجويان بورسيه مشغول به تحصيل در دانشگاه هاي داخل كشور را چهار هزار نفر برشمرد و اظهار كرد: با توجه به سطح علمي بالاي مراكز آموزش عالي كشور، اعزام دانشجوي بورسيه به خارج از كشور از اين پس تنها در رشته هاي خاص و اولويت دار امكانپذير خواهد بود.

 



با پيام رئيس جمهور يادواره سردار جنگل و 140 روحاني شهيد گيلان برگزار شد

يادواره روحاني شهيد ميرزا كوچك خان جنگلي و 140 شهيد روحاني استان گيلان شامگاه روز پنجشنبه با پيام رئيس جمهور در شهرستان رشت برگزار شد.
به گزارش ايرنا، در اين مراسم كه آيت الله نوري همداني از مراجع عظام تقليد، آيت الله زين العابدين قرباني نماينده ولي فقيه در استان گيلان، جمع كثيري از اقشار مختلف مردم و خانواده هاي معظم و معزز شهدا حضور داشتند، پيام دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران توسط روح الله قهرماني استاندار گيلان قرائت شد.
رئيس جمهور در بخشي از اين پيام آورده است: آذرماه يادآور سالگرد شهادت سردار جنگل است، مردي كه از حوزه علميه برخاست و در انقلاب مشروطيت مبارزه كرد، نهضت جنگل را بنا نهاد و سرانجام جان در راه ملت، دلدادگي و آزادگي تقديم كرد.
در ادامه اين پيام آمده است: در 11 آذر ماه، آسمان گيلان زمين و ايران اسلامي و جهان اسلام مزين به نام انساني است كه عمري را در مبارزه براي سرفرازي ايران اسلامي و ملت ايران سپري كرد.
رئيس جمهور در پيام خود بيان داشته است: سيد والامقام شيخ ميزرا يونس معروف به ميرزا كوچك جنگلي مجاهدي دلير و خستگي ناپذير بر سر پيماني كه با ايران اسلامي و اسلام بست، تا پاي جان ايستاد و امروز، نگين سلسله شهادت در راه استقلال ايران اسلامي مي درخشد.
دكتر احمدي نژاد در خاتمه پيام خود ياد اين پرچمدار عدل و سردار مظلوم (ميرزا كوچك خان) و يكصد و 40 شهيد روحاني گيلان و ديگر شهداي اين استان و سراسر كشور را گرامي داشت.
پس از قرائت پيام رئيس جمهور، آيت الله زين العابدين قرباني نماينده ولي فقيه در گيلان بيان داشت: ميرزا كوچك خان در برابر انگليس، روس و عمله آنها در داخل كشور قيام كرد كه عده اي معدود به او پيوستند و آنها هم سرانجام ميرزا را تنها گذاشتند.
وي افزود: متاسفانه با روشن بودن اهداف نهضت جنگل و ميرزا كه مردي متدين و اسلامي بود، برخي قيام او را فاقد مبناي ديني دانسته اند كه اين، اشتباه است.
امام جمعه رشت اضافه كرد: ميرزا كوچك خان جنگلي، اسوه 140 شهيد روحاني و الگوي مبارزه مردم گيلان بوده و هست.
آيت الله حسين نوري همداني نيز در اين مراسم گفت: شهداي بسياري خون پاك خود را تقديم انقلاب كرده اند تا نظام اسلامي ايران، ام القراي تمام محرومان و مستضعفان جهان باشد و به حكومت جهاني مهدي موعود(عج) متصل شود.
وي با اشاره به فضيلت شهادت در دين مبين اسلام اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس، مادران با كمال ميل و افتخار فرزندان خود را تشويق به حضور در جبهه هاي جنگ مي كردند و اكنون نيز در كشور ما، آمادگي و اشتياق زيادي براي شهادت در جهت دفاع از آرمان هاي انقلاب و امام خميني وجود دارد.
اين مرجع عاليقدر جهان تشيع در بخش ديگري از سخنانش، به مبارزات ميرزا كوچك خان جنگلي اشاره و تصريح كرد: بعد از انقلاب مشروطه و در زمان استبداد صغير، تنها چند تن از علماي رباني مانند سيدحسن مدرس، شيخ فضل الله نوري و ميرزا كوچك خان در برابر استبداد ايستادند و جان پاك خود را فداي پيشرفت و تعالي اسلام كردند.
وي ادامه داد: تاريخ، گوياي رشادت هاي ميرزا كوچك خان است كه شجاعانه براي اهداف استقلال طلبانه و اسلامي خويش جنگيد و از آرمان هاي خود دفاع كرد.
آيت الله نوري همداني به روح سردار جنگل و 140 شهيد روحاني گيلان درود فرستاد و گفت: شهادت بالاترين فداكاري و ايثار در راه خداست و اولياي الهي و پاكان همواره در آرزوي نوشيدن شربت شهادت هستند.
به گزارش ايرنا، يادواره ميرزا كوچك خان جنگلي و 140 شهيد روحاني گيلان شامگاه روز پنجشنبه با حضور آيت الله نوري همداني از مراجع عظام تقليد در مصلاي بزرگ امام خميني رشت برگزار شد.

 



به گفته عضو مجلس خبرگان رهبري تبديل حجاب به يك مد اسلامي تنها راه مقابله با بدحجابي است

اصفهان-خبرنگاركيهان:
عضو مجلس خبرگان رهبري تنها راه مقابله با پديده بدحجابي را تبديل حجاب به يك مد اسلامي اعلام كرد.
آيت الله حائري شيرازي در اولين گردهمايي پليس و بانوان مبلغ ديني شهر اصفهان با اعلام مطلب فوق گفت: بايد با استفاده از فيلم، سي دي، برپايي راهپيمايي و تظاهرات اهل حجاب، پوشش اسلامي را به مد تبديل كنيم.
وي با بيان اينكه امروز دشمن از طريق اينترنت، ماهواره و فيلم هاي ضد اخلاقي درصدد مد كردن بي حجابي در جوامع اسلامي است، افزود: وقتي بي حجابي به يك مد تبديل شد ديگر امر به معروف و نهي از منكر در اين خصوص تاثيري ندارد.
آيت الله حائري شيرازي اظهار داشت: درخصوص برخورد با بدحجابي بهتر است نيروي انتظامي روش تذكر و جريمه را همچنان دنبال كند تا حجاب هم مانند كمربند ايمني در جامعه به مد تبديل شود.
عضو مجلس خبرگان رهبري در ادامه سخنانش وحدت را شيشه عمر كشور دانست و گفت: نبايد برخي به اين شيشه سنگ بزنند زيرا زنده بودن و بقاي كشور به وجود وحدت بستگي دارد.
وي با اشاره به برخي زمزمه ها درخصوص مخالفت با فرامين رهبري افزود: كسي كه نتوانسته است با راي مردم وارد مجلس خبرگان رهبري شود حق دخالت در امور رهبري را ندارد حتي اگر خبره باشد.
نماينده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبري از رهبر به عنوان مصداق بارز حبل الله ياد كرد و گفت: هرگاه مردم به خبرگان خود راي مي دهند و آن خبرگان فردي را به عنوان رهبر برمي گزينند حكم او بر همه نافذ است و همه حتي مراجع تقليد هم بايد از او تبعيت كنند.

 



اخبار ادبي و هنري

شبكه مجازي «دانشجو» راه اندازي مي شود
معاون سيما از راه اندازي شبكه مجازي «دانشجو» از 16 آذر خبر داد.
علي دارابي گفت: اين شبكه از روز 16 آذر مقارن با روز دانشجو فعاليت خود را آغاز مي كند و به مسائل و مشكلات دانشجويان مي پردازد.
براساس گزارش فارس، وي تصريح كرد: شبكه دانشجو در ابتدا، فعاليت خود را با يك ساعت برنامه در هفته آغاز مي كند و در ادامه پخش اين برنامه ها بيشتر خواهد شد.
آغاز پخش سري چهارم مجموعه تلويزيوني «راز آرماگدون»
سري چهارم مجموعه راز آرماگدون تحت عنوان «راز آرماگدون چهار: پروژه اشباح» از امروز شنبه 13 آذر از شبكه خبر سيما پخش مي شود.
در اين مجموعه مستند به كارگرداني سعيد مستغاثي براساس اسناد و مدارك معتبر داخلي و خارجي، نقش كانون هاي پنهان صهيونيستي در به خدمت گرفتن رسانه ها اعم از مطبوعات و راديو و تلويزيون و اينترنت و سينما و بازي هاي كامپيوتري در جهت جنگ نرم عليه اسلام و ايران و انقلاب اسلامي و همچنين پديد آوردن فرقه هاي نوپديد شبه عرفاني و شرك آميز براي تخريب اذهان نسل جوان و دور ساختن آنها از اديان توحيدي و ابراهيمي به تصوير كشيده مي شود.
مجموعه «راز آرماگدون 4: پروژه اشباح» روزهاي شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعات 45/12 و 45/19 روي آنتن شبكه خبر مي رود.
بيانيه زنان قرباني جنگ بوسني عليه فيلم هاليوودي
«انجمن زنان قرباني جنگ بوسني» با صدور بيانيه اي بار ديگر از اقدام آنجلينا جولي به توليد فيلمي درباره جنگ بوسني و اين زنان انتقاد كرد.
در اين بيانيه آمده است: بي توجهي آنجلينا جولي به قربانيان زن جنگ بوسني گوياي همه چيز درباره فيلم نامه است و اين حق را به ما مي دهد تا هم چنان نسبت به فيلم او ترديد داشته باشيم.
براساس گزارش ايسنا، اين انجمن در نامه اي به آژانس پناهندگان سازمان ملل كه جولي سفير صلح آن است، نگراني خود را نسبت به اولين تجربه كارگرداني اين بازيگر معروف اعلام كرد.
آنجلينا جولي يكي از بازيگران فاسد هاليوود است كه قصد دارد در انتخابات سال 2012 رياست جمهوري آمريكا نامزد شود. ولي از هم اكنون فعاليتهاي انتخاباتي خود را در قالب شخصيتي«صلح طلب»(!) به نمايش گذاشته است.
گردانندگان اصلي هاليوود ثروتمندان صهيونيست هستند.
بازي رايانه اي «مختارنامه» توليد مي شود
مدير بنياد ملي بازي هاي رايانه اي از آمادگي اين بنياد براي توليد بازي يارانه اي «مختارنامه» خبر داد.
بهروز مينايي در حاشيه نمايشگاه بازي هاي رايانه اي خاورميانه در امارات همچنين اعلام كرد كه «ملك سليمان» توسط بنياد ملي بازي هاي رايانه اي به يك بازي فاخر رايانه اي تبديل مي شود.
وي با بيان اينكه با تهيه كننده و بنياد سينمايي فارابي رايزني لازم صورت گرفته، تصريح كرد: همراه با قسمت هاي بعدي فيلم، بازي آن هم توليد خواهد شد.
مينايي ادامه داد: مركز توسعه و ترويج فعاليت هاي قرآني هم از توليد اين بازي حمايت مي كند و در راستاي اهداف مركز به صورت مشاركتي ساخته خواهد شد. در عين حال مشغول رايزني براي جذب حاميان مالي ديگر هستيم.
مديرعامل بنياد ملي بازي هاي رايانه اي در ادامه اظهار داشت: بنياد ملي بازي هاي رايانه اي آماده است تا پس از رايزني و طي مقدمات كار، مجموعه تلويزيوني «مختارنامه» را به يك بازي رايانه اي فاخر تبديل كند.
مينايي ابراز علاقه كرد با صدا و سيما و ميرباقري درباره اين قضيه مذاكره كند.
حال آل احمد وخيم تر شد
طي چند روز اخير حال عمومي شمس آل احمد (نويسنده و برادر جلال آل احمد) رو به وخامت نهاده است.
به گزارش مهر، سطح هوشياري آل احمد نيز نسبت به روزهاي اخير بسيار پايين آمده است. به نظر مي رسد بازگشت آل احمد به حالت هاي قبلي بسيار دشوار باشد.
آل احمد روز سوم آبان به دليل اختلال در ترشحات داخلي و مشكلات ريوي به بيمارستان باهنر تهران منتقل شد كه به دليل سابقه آلزايمر، پس از چند روز قدرت تكلم خود را از دست داد.

 



وزير ارشاد دولت نهم خواستار شد محاكمه سران فتنه به عنوان ضدانقلاب

فريدونكنار-خبرنگار كيهان:
مشاور فرهنگي فرماندهي كل سپاه پاسداران، خواستار محاكمه سران فتنه به عنوان ضدانقلاب شد.
محمدحسين صفار هرندي كه در يادواره 37 شهيد بسيج ادارات و حوزه هاي كارگري شهرستان فريدونكنار سخن مي گفت، با اشاره به خيانت هاي سران فتنه به امام، انقلاب و ملت اظهار داشت: روز مبارزه با استكبار و روز مرگ بر آمريكا را تبديل كردند براي كف زدن براي آمريكا، به جاي تعظيم شعائر ديني، روبروي شعائر ديني پرچم زدند، روز جمعه ماه مبارك رمضان بنام روز قدس كه روز توجه به ساحت مقدس حضرت حجت است، يك عده آن روز عربده كشي و بدمستي كردند و به جاي دفاع از مظلوم از ظالم دفاع كردند و شعار نه غزه نه لبنان سر دادند.
وزير ارشاد دولت نهم با اشاره به حركات دشمن شاد كن جريان فتنه در روز قدس، افزود: براي اينكه كارنامه كثيف شان را كامل كنند، در مقابل چشم روزه داران اقدام به روزه خواري كردند.
هرندي گفت: اين خيال باف كه زمان امام پست اجرايي مهم داشت و مدعي است در مسير شهادت قدم برداشته حال رسيده به جايي كه شد سرسلسله جريان فساد و كثيفي كه در ماه مبارك رمضان عربده كشي مي كند.
وي اضافه كرد: خيلي از آنهايي كه همراه جريان فتنه شدند پس از ايراد خطبه رهبر معظم انقلاب در 9 2خرداد گفتند، ما ديگر وارد خيابان نمي شويم، لذا تنها آنهايي ماندند كه فتنه در وجودشان رخنه كرده بود، بيانيه دادند، گناه را با گناه جديد خواسته اند بپوشانند و هي مواضعشان را تندتر كردند.
هرندي بيان داشت: تا قبل از آن مي گفتند ما وفادار به امام و قانون اساسي هستيم، بعد گفتند اگر موفق شويم قانون اساسي را اصلاح مي كنيم، همراه ضدانقلاب شدند، اين عناصر راه گم كرده و پشيمان شده از انقلاب، به نفع ضدانقلاب ها حاضر شدند از مواضع قبلي شان عدول كنند و تبديل شوند به ضدانقلاب.
وي تاكيد كرد: اينها حال ديگر ضدانقلاب هستند و بعنوان ضدانقلاب در دادگاه انقلاب بايد محاكمه شوند، به اينها فرصت داده شد، تا شايد برگردند، مشكل اصلي اين ها اين است كه بشارت شهيدان در گوششان صدا نمي كند. چون دلشان غبارگرفته است و دلهايشان سنگ شد و ديگر نرمش نشان نمي دهد.
هدف دشمن از ترور دانشمندان مايوس كردن دانشجويان است
به گزارش مهر در قم، محمدحسين صفار هرندي شامگاه چهارشنبه در سالن اجتماعات مدرسه علميه معصوميه قم در سخناني با اشاره به اقدام تروريستي در به شهادت رساندن دكتر شهرياري عنوان كرد: اينكه دشمن به حذف دانشمندان ايراني مي انديشد مشخص است كه از چه چيزي مايوس شده است.
وي ادامه داد: امروز به گفته دشمنان جريان علمي ايران همانند تير است كه از چله كمان رها شده و امكان بازگشت ندارد.
صفار هرندي اضافه كرد: دشمن مي داند كه اگر نيروگاه هسته اي ايران را از بين ببرد دانشمندان و متخصصين انقلابي دوباره آن را خواهند ساخت و اين مسير را ادامه مي دهند.
وزير ارشاد دولت نهم خاطرنشان كرد: مقصود اصلي دشمنان از اين گونه اقدامات خالي كردن دل دشمنان نيست بلكه آنها دانشجويان را مورد هدف قرار داده اند تا نشان دهند كساني كه به قله هاي دانش رسيده اند عاقبتي همچون اين استاد خواهند داشت و آينده را براي نسل آينده ساز اين كشور تاريك نشان دهند.
صفار هرندي در ادامه به حوادث پس از انتخابات اشاره كرد و افزود: حوادث سال گذشته فاجعه اي عظيم بود و در عين حال زيبايي هايي نيز بدنبال داشت كه يك نمونه از آن را مي توان به اثرگذاري و اهميت جايگاه و مقام رهبري در جامعه اشاره كرد.
وزير ارشاد دولت نهم درخصوص ادامه فعاليت سران فتنه عنوان كرد: ترديدي نيست كه سران فتنه به اين نتيجه رسيده اند كه روش هاي آنها در سال گذشته آنها را به عقب بازگردانده است و در اين راستا تلاش مي كنند تا بگويند همه آن اتفاقات محصول بي تدبيري عده اي بود.
صفار هرندي ادامه داد: سران فتنه بدون آنكه بخواهند از مواضع خود فاصله بگيرند به دنبال آن هستند تا از بركات حضور در مركز انقلاب بهره ببرند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14