(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 15 آذر 1389- شماره 19808

حديث دشت عشق
رئيس جمهور درمراسم تجليل از قهرمانان بازيهاي آسيايي:
هدف بعدي ايران كسب رتبه دومي در آسيا خواهدبود
اخبار كوتاه از فوتبال
داورزني: قراردادم تمام شد ، مي توانند بركنارم كنند
مخالفت سعيدلو با استعفاي رئيس فدراسيون تيراندازي با كمان
قوي ترين وزنه بردار جهان به چين نمي رود
حادثه تلخ پيش از بازي هاي پاراآسيايي ملي پوش پرتاب نيزه تصادف كرد
قهرماني تيم ملي هاكي در تورنمنت روسيه
اخبار فوتبال جهان
تجزيه و تحليل بازي هاي آسيايي از زبان سرمربي موفق تيم ملي كشتي فرنگي
بنا: امكانات 10 برابر شود 3 مدال در المپيك مي گيريم
اين جايگاه را حفظ كنيد



حديث دشت عشق

به ياد سرباز آزاده شهيد «عبدالكريم رئيسي»
تكبير تو جان داد به حيثيت عشق
سرباز شهيد «عبدالكريم رئيسي»، سوم اسفند سال 1340 متولد شد. تا كلاس پنجم در مدرسه روستاي محل تولدش (نج) درس خواند. ادامه تحصيل خود را تا ديپلم در تهران پي گرفت و موفق به اخذ مدرك ديپلم گرديد.
پس از اخذ ديپلم لباس مقدس سربازي را پوشيد و در مناطقي مثل شوش، ديوان دره، كردستان و ماهشهر خدمت نمود و در عمليات فتح المبين به اسارت نيروهاي دشمن درآمد و در زندان به خاطر سرپيچي از دستور مسئول اردوگاه كه گفته بود به امام خميني اهانت كن بارها و بارها شكنجه شد و با لباس خونين در جمع دوستان اسيرش حاضر مي شد. عاقبت آن سرباز فداكار پس از ماه ها شكنجه و استقامت در تاريخ 3/2/61 در اردوگاه عراق به شهادت رسيد و پس از 20 سال در تاريخ
9/5/1381 پيكر شريفش رجعت كرد و در گلزار شهداي روستاي نج با حضور گرم مردم به خاك سپرده شد.

 



رئيس جمهور درمراسم تجليل از قهرمانان بازيهاي آسيايي:
هدف بعدي ايران كسب رتبه دومي در آسيا خواهدبود

رئيس جمهور گفت: ما بايد به نحوي برنامه ريزي كنيم كه در دور بعدي مسابقات آسيايي در رتبه دوم قرار بگيريم و براي دومي برنامه ريزي كنيم و همچنين در دوره هاي بعد مسابقات آسيايي، بيشترين شركت كننده ازطرف جمهوري اسلامي ايران باشد.
محمود احمدي نژاد صبح ديروز (يكشنبه) در مراسم تجليل از قهرمانان بازيهاي آسيايي گوانگجو كه درسالن وزنه برداري ورزشگاه آزادي تهران برگزارشد، اهميت ورزش را يادآوري كرد و افزود: امروز ورزش همگاني نشانه نشاط و بالندگي يك ملت است و ورزش قهرماني نشانه توانمندي، اميد و اقتدار يك ملت است. ورزش هنر، هوشمندي، اقتدار و خودباوري و حركت در مسير قله هاي بلند است.
رئيس جمهور همچنين ادامه داد: من اين بازي ها را تا آنجا كه امكان داشت و وقت داشتم مي ديدم. صبح بعد از نماز پاي تلويزيون مي نشستم و مقداري كه از تلويزيون پوشش داده مي شد تا شروع كار اداري، اين مسابقات را دنبال مي كردم.
احمدي نژاد با بيان اين كه ما دراين مسابقات يك پله بلند بالا آمديم، گفت: اكنون وظايفي برعهده دولت است. اين كه دولت بايد امكانات مناسب را فراهم كند و من همين جا از برادران عزيزم آقاي سعيدلو و ديگر دست اندركاران ورزش مي خواهم كه بهترين امكانات را براي جوانان ورزشكار ايراني در سرتاسر اين سرزمين مقدس فراهم كنند و ما اين كار را با افتخار انجام مي دهيم. جوانان بالاترين سرمايه هاي يك ملت هستند. موتور حركت يك ملت و نقطه اميد و نشاط يك ملت هستند.
احمدي نژاد افزود: الحمدلله اكنون مربيان خوبي داريم، عصاره هاي ملت را دراين زمينه جمع كنيد، پيشكسوتان را جمع كنيد، از تجربيات آنها استفاده كنيد، از تمام تجربيات كشور و دنيا استفاده كنيد، بهترين سالن ها و امكانات را براي ورزشكاران درنظر بگيريد.
وي در ادامه به انتظاراتش از ورزشكاران اشاره كرد و گفت: در روز آخر مسابقات آقاي علي آبادي در چين مصاحبه كردند و وقتي خبرنگار از او پرسيد كه برنامه تان براي دوره بعد چيست؟ گفت ما برنامه ريزي كرديم كه در دوره هاي بعد 30 طلا كسب كنيم. من خوشحال شدم و احساس كردم كه شايد توانمندي ورزشكاران ايران زمين آن طور كه بايد و شايد برآورده نشده و ارزيابي نشده است.
وي افزود: من اين موضوع را از روي حساب به شما مي گويم، ورزشكار نيستم ولي ورزشكاران را دوست دارم و حساب كردم كه اگر ما امكانات مناسب را فراهم كنيم، همت ها را جذب كنيم و افق نگاه را به سمت قله ها معطوف كنيم هدف بعدي ما ان شاءالله دومي آسيا خواهدبود و اين شدني است. ممكن است برخي بگويند تحقق اين موضوع سخت است. ولي سخت نيست .
احمدي نژاد گفت: اين طور نبوده است كه بچه هايي كه قهرمان شده اند، همه اش عامل امكانات و تجهيزات باشد. غيرت، خودباوري و احساس اعتماد به نفس، يكي از عوامل اصلي اين پيروزي ها بود و من فكر مي كنم كه ما از همين الان دست به دست هم بدهيم تا اين هدف را محقق كنيم و اين هدف قابل تحقق است. من فرمول اين موضوع را به آقاي سعيدلو گفتم كه چه كار بايد بكنيد.
وي گفت: من خدمت آقاي علي آبادي و سعيدلو و همكاران ورزشي مي گويم اگر جوانان را باور كنيد و امكانات بدهيد خواهيد ديد كه آنها مي درخشند.
رئيس جمهور ادامه داد: بسكتبال ما با يك اختلاف ناچيز سوم شد وگرنه حقش قهرماني بود. آن دختر تكواندوكار ما حقش طلا بود.
احمدي نژاد ادامه داد: چرا تعداد ورزشكاران ما در مسابقات سيصد و خرده اي باشد؟ چه كم داريم؟ هرچه كم داريم فراهم كنيد كه دفعه بعد بيشترين ورزشكار شركت كننده در اين مسابقات از طرف جمهوري اسلامي ايران باشد و جوانان ايراني باشند.
رئيس جمهور در ادامه سخنان خود در مراسم تجليل از قهرمانان مسابقات آسيايي گوانگجو كه در سالن وزنه برداري ورزشگاه آزادي با حضور سعيدلو رئيس سازمان تربيت بدني، علي آبادي رئيس كميته ملي المپيك، حسيني وزير ارشاد، مشايي رئيس دفتر رئيس جمهور و تعدادي از نمايندگان مجلس و ديگر مسئولان ورزش كشور برگزار شده بود، به بحث تجليل از اين قهرمانان اشاره كرد و گفت: در اين بحث دو خواهش دارم؛ اول اين كه ورزشكاراني كه به تاييد پيشكسوتان، بزرگان ورزش و مربيان حق آنها در اين مسابقات توسط داوري ها و يا توسط ترتيب برنامه ها ضايع شده، حقشان به آنها داده شود.
وي گفت: خواهش دوم من در مورد دختران عزيز ورزشكار است. دختران ما در اين مسابقات حضور پيدا كردند و در شرايط نابرابر مسابقه دادند، براي حفظ شخصيت و اصالت زن و براي نشان دادن فرهنگ و تمدن مان، با شرايط خاص وارد اين مسابقات شدند و در اين مسابقات شركت كردند و با كساني رقابت كردند كه خيلي راحت بودند و مشكلي نداشتند. در اين جا خواهش مي كنم كه در مراسم تجليل، دختراني كه مدال آوردند همه را يك رتبه بالاتر حساب كنيد و به آنها جايزه بدهيد.
وي ادامه داد: اكنون به غير از دو سه رشته كه شرايط آن مناسب نيست و بايد در مراكز مديريت ورزشي پي گيري كنيم كه شرايط آن فراهم شود و دخترهاي ما بتوانند در آن رشته ها شركت كنند، در ديگر رشته ها مي توانيم شركت كنيم و از هم اكنون به نحوي برنامه ريزي كنيم كه از دوره بعد با حداكثر تعداد ممكن ورزشكاران خانم در اين مسابقات شركت كنيم كه دخترهاي ما مدال ها را درو كنند و بياورند.رئيس جمهور خطاب به ورزشكاران ادامه داد: شما در آسيا سرجمع سه رقيب بيشتر نداريد و بقيه پراكنده هستند. سه تا رقيب داريد كه در تمام رشته ها حضور دارند. دختران و پسران ورزشكار ما بايد خودشان را از همان ابتدا آماده كنند، براي غلبه بر آنها. امكانات كشور را جمع كنيد و هرچه لازم است فراهم كنيد و حركت كنيد و انشاءالله خواهيد ديد كه جوانان پرافتخار ما تمام قله هاي جهان را فتح خواهند كرد.
در اين مراسم با حضور رئيس جمهور، سعيدلو، مشايي، حسيني وزير ارشاد، علي آبادي و تعدادي ديگر از مسئولان از مدال آوران مسابقات گوانگجو تجليل شد.
در ابتداي اين مراسم از ورزشكاراني كه در اين مسابقات مدال طلا كسب كرده بودند تجليل شد كه براساس حروف الفبا نام آنها خوانده شد. اولين ورزشكاري كه نام او خوانده شد خديجه آزادپور دختر ورزشكار ايراني بود كه در اين مسابقات در رشته ووشو مدال گرفت و اولين مدال طلاي بانوان ايران را در بازي هاي آسيايي بعد از انقلاب كسب كرد.گفتني است در اين مراسم تجليل به ورزشكاراني كه مدال طلا كسب كردند علاوه بر اين كه 150 سكه داده مي شد، به آنها حواله يك آپارتمان نيز داده مي شد و آنها در واقع صاحب خانه مي شدند.
پيش از صحبت هاي احمدي نژاد، سجادي معاون رئيس سازمان تربيت بدني، علي آبادي رئيس كميته ملي المپيك، حسيني وزير ارشاد، سعيدلو رئيس سازمان تربيت بدني به ايراد سخنراني پرداختند.

 



اخبار كوتاه از فوتبال

احمدي نژاد: مارادونا شايد سرمربي تيم ملي شود
رئيس جمهور در حاشيه مراسم تجليل از مدال آوران و قهرمانان شانزدهمين دوره بازيهاي آسيايي با بيان اينكه مارادونا با تاخير به ايران مي آيد در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبني بر سپردن تيم ملي فوتبال ايران به اين آرژانتيني سرش را به نشانه تاييد تكان داد. دكتر محمود احمدي نژاد در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبني بر حضور مارادونا در ايران و همكاري با فوتبال كشورمان تاكيد كرد: مارادونا به ايران مي آيد اما با تاخير. رئيس جمهور همچنين در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا مارادونا به عنوان سرمربي تيم ملي به ايران سفر مي كند تنها به نشانه تاييد سرش را تكان داد.
درخواست كمك پوتين از رومن آبراموويچ
ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه پس از انتخاب كشورش به عنوان ميزبان جام جهاني 2018 از مالك ثروتمند باشگاه چلسي درخواست كرد علاوه بر كمك مالي، رياست كميته ميزباني اين كشور را بر عهده بگيرد.
پوتين رياست كميته ميزباني روسيه را در حالي به آبراموويچ واگذار كرده كه پيش از اين اعلام كرده بود تمام برنامه ها و راهكارهاي درازمدت از قبل پيش بيني شده و هيچ نكته جديدي وجود ندارد كه بخواهد تعيين كننده باشد اما به نظر مي رسد نخست وزير روسيه روي كمك هاي مالي و قدرت مديريت مالك باشگاه چلسي حساب ويژه اي باز كرده است.
افت تماشاگر نسبت به هفته شانزدهم
هفته پاياني نيم فصل اول ليگ برتر فوتبال فقط 53هزار نفر تماشاگر داشت. بيشترين تعداد تماشاگر هفته هفدهم ليگ برتر مربوط به بازي تراكتورسازي و نفت آبادان با حدود 20 هزار تماشاگر بود و كمترين تعداد تماشاگر نيز در بازي نفت تهران و شاهين بوشهر حضور داشت كه كمتر از 200 نفر اين بازي را در ورزشگاه تختي تهران تماشا كردند. ميانگين تماشاگر در اين هفته ليگ برتر 5800 نفر بود كه نسبت به ميانگين 7300 نفري هفته قبل افت محسوسي داشت.
پيتر شديوي به استيل آذين پيوست
پيتر شديوي باعقد قراردادي 6 ماهه به تيم فوتبال استيل آذين پيوست. اين بازيكن 26ساله كه اهل كشور كرواسي است و در خط دفاع توپ مي زند، با عقد قراردادي 6 ماهه به تيم استيل آذين تهران پيوست. شديوي پس از 10 جلسه حضور در تمرينات استيل آذين، نظر مسئولان كادرفني را جلب كرد و به عضويت اين تيم درآمد.
كريمي باقي مانده مبلغ قراردادش را بخشيد
هافبك تيم فوتبال استيل آذين از مسئولان اين باشگاه خواست مابقي قراردادش را صرف امور خيريه كنند تا با دعاي اين عزيزان تيم از وضعيت فعلي نجات پيدا كند. علي كريمي گفت: مدتي است به خاطر نتايج ضعيف تيم، در شرايط روحي خوبي قرار ندارم، به همين دليل تصميم گرفتم باقي مانده مبلغ قراردادم را به باشگاه ببخشم. هافبك تيم فوتبال استيل آذين افزود: من در مورد باقي قراردادم نمي خواهم تصميم گيري كنم اما اگر خود مسئولان باشگاه صلاح مي دانند، آن رادر امور خيريه خرج كنند تا شايد دعاي خير اين عزيزان به ما كمك كند. البته اين يك تصميم كاملاً شخصي است كه براي رسيدن به اين تصميم بيشتر از 10روز فكر كردم تا به نتيجه رسيدم.
هافبك تيم ملي عراق در پيكان قزوين
هافبك تيم ملي عراق با عقد قراردادي رسمي به پيكان قزوين پيوست.صلاح صدير هافبك وسط تيم ملي عراق كه در جام خليج فارس نيز براي اين تيم بازي كرده با عقد قراردادي رسمي به تيم پيكان قزوين پيوست.
دايي كوتاه آمد،شيث بخشيده شد
با تأييد علي دايي، شيث رضايي از امروزدر تمرينات پيروزي شركت مي كند. در پايان جلسه ديروز بازيكنان، كادر فني و حبيب كاشاني با تأييد علي دايي مقرر شد شيث رضايي از فردا(امروز) در تمرينات گروهي پيروزي شركت كند.رسايي قائم مقام باشگاه پيروزي با تأييد اين خبر گفت: با دستور دايي اين بازيكن از فردا(امروز) در تمرينات گروهي شركت خواهد كرد تا اين پرونده بسته شود.
هوار ملامحمد با استقلال به توافق رسيد
هوار ملامحمد بازيكن عراقي كه سابقه حضور در پيروزي را دارد و گفته مي شد با مسوولان باشگاه شاهين بوشهر به توافق رسيده، قيد حضور در اين تيم را زد و با قراردادي 6 ماهه به استقلال پيوست.
حمايت زيدان از ميزباني قطر 15 ميليون دلار آب خورد
روزنامه «هرالد تريبون» استراليا از مبلغي كه زين الدين زيدان بابت حمايت از قطر در راه ميزباني جام جهاني 2022 از مقامات اين كشور دريافت كرده، پرده برداشت. بسياري از مردم جهان هنوز در اين فكرند كه كشور كوچكي همچون قطر چگونه موفق شده ميزباني جام جهاني 2022 را از آن خود كند. در اين بين نقش چهره هاي ورزشي پراهميت است كه در اين خصوص مي توان به حمايت زيدان، بازيكن پيشين تيم فوتبال فرانسه، از قطر اشاره كرد. بر پايه گزارش «هرالد تريبون»، زيدان بابت اين حمايت مبلغ 15 ميليون دلار از قطري ها پول دريافت كرده است.

 



واكنش سرمربي تيم ملي واليبال به صحبت هاي اخير داورزني: قراردادم تمام شد ، مي توانند بركنارم كنند

سرمربي تيم ملي واليبال با رد بي انگيزگي بازيكنان تيم ملي واليبال در فينال بازي هاي آسيايي گفت: به شدت دوست داشتيم طلا بگيريم اما استرس زياد مانع شد.
حسين معدني با اشاره به صحبت هاي اخير رئيس فدراسيون درباره تغييرات كادر فني تصريح كرد: نظري در اين رابطه ندارم. قرارداد من تا پايان مسابقه هاي گوانگ جو بود و حالا كه اين مسابقه ها تمام شده است، فدراسيون بايد درباره تيم ملي تصميم گيري كند و اين حق مسلم رئيس فدراسيون است كه كادر فني تيم ملي را انتخاب كند.
وي همچنين با بيان اين كه همكارانش عالي كار كردند، افزود: اگر خودم در راس تيم ملي باقي بمانم، نقاط ضعف و قوت تيم را مي شناسم و مي دانم چه كار بايد بكنيم تا تيم بهتر شود و افت نكند. تيم الان در مرحله خيلي خوبي است و با سرعت تمام رو به جلو حركت مي كند و نبايد به يك باره ترمز اين حركت كشيده شود. تغييراتي هم كه اعمال مي شود، بايد سرعت حركت رو به جلو تيم را بيشتر كند. به هر حال اميدوارم تيم ملي با هدايت هر كسي كه باشد، به اوج موفقيت در المپيك لندن برسد. اگر سه سال پيش مي گفتند، كادر فني تيم ملي بي تجربه است، شايد درست بود اما امروز، كارنامه ما نشان مي دهد چقدر در كار خود موفق بوده ايم. دو قهرماني در اي وي سي كاپ نايب قهرماني در جام ملت هاي آسيا و بازي هاي آسيايي گوياي همه چيز است. ضمن اين كه در بين مربيان ايراني هيچ كس به اندازه من تجربه بازي هاي ملي در سطح بزرگسالان را ندارد.
سرمربي تيم ملي واليبال با بيان اين كه خيلي براي اين تيم زحمت كشيده و اصلا نمي خواهد افت كند، اظهار كرد: در بازي هاي آسيايي به عملكرد تيم ملي نمره 9/9 از 10مي دهم و آن دهم هم به دليل اشتباهات كوچكي است كه در حوزه مديريت تيم، بازيكنان و برنامه ريزي مسابقه ها صورت گرفت. در هر صورت فكر مي كنم بهتر است كارشناسان در پيروزي ها به بررسي نقاط ضعف تيم بپردازند نه اين كه منتظر باشند تا تيم شكست بخورد و آن گاه انتقاد كنند.
وي همچنين با بيان اين كه برخي طوري حرف مي زنند كه انگار تيم ملي تاكنون 10بار قهرمان آسيا شده است، افزود: نايب قهرماني در آسيا فاجعه نيست، بلكه افتخار است. سطح بازي تيم ملي بسيار بالا است و همه تيم ها بازي ما را تحسين مي كنند و احترامي كه ساير تيم ها براي ما قائل هستند در آينده راه را براي پيشرفت بيشتر واليبال هموار مي كند. اگر در بازي پاياني انگيزه بيشتري داشتيم و با استرس كمتري بازي مي كرديم، شايد بازي بهتري ارائه مي داديم. البته براي كاهش استرس بازي خيلي تلاش كرديم اما متأسفانه نتوانستيم كاري از پيش ببريم.

 



مخالفت سعيدلو با استعفاي رئيس فدراسيون تيراندازي با كمان

رئيس سازمان تربيت بدني با استعفاي رئيس فدراسيون تيراندازي با كمان مخالفت كرد.
كريم صفايي پس از بازي هاي آسيايي گوانگجو استعفاي خود را از رياست فدراسيون تيراندازي با كمان اعلام كرد. صفايي پس از نشست با علي سعيدلو، رئيس سازمان تربيت بدني با اين استعفا مخالفت كرد. صفايي پس از نشست با علي سعيدلو، رئيس سازمان تربيت بدني با اين استعفا مخالفت كرد. صفايي علت استعفايش را نتيجه ضعيف تيم ايران برابر نپال در بازي هاي آسيايي و آزادگذاشتن سازمان تربيت بدني در تغيير و تحول مديران فدراسيون اعلام كرده بود.

 



قوي ترين وزنه بردار جهان به چين نمي رود

دو ملي پوش دسته 85 و 105+ كيلوگرم با تصميم كادر فني تيم ملي وزنه برداري، به رقابت هاي جايزه بزرگ چين نمي روند.
اتحاديه وزنه برداري چين، اواسط آبان ماه با ارسال دعوت نامه اي به فدراسيون وزنه برداري ايران، از بهداد سليمي قوي ترين وزنه بردار جهان و كيانوش رستمي، وزنه بردار دسته 85 كيلوگرم خواست تا به همراه كوروش باقري سرمربي تيم ملي، در مسابقات جايزه بزرگ اين كشور شركت كنند.
در همان زمان حسين رضازاده، سرپرست فدراسيون وزنه برداري با درخواست اتحاديه وزنه برداري چين موافقت كرد تا سليمي و رستمي را به چين اعزام كند، اما پس از گذشت يك ماه اعضاي كادر فني تيم ملي به دليل فشردگي مسابقات بين المللي در ماه هاي اخير، تصميم گرفتند تا اين 2 ملي پوش را به چين نفرستند.
مسابقات جايزه بزرگ چين از 25 تا 27 دي ماه سال جاري با حضور 60 وزنه بردار از ميان بهترين هاي جهان در اوزان هشت گانه به ميزباني شهر فوجوي چين برگزار مي شود كه نفرات اول تا سوم اين پيكارها به ترتيب 5 هزار دلار، 3 هزار دلار و هزار دلار دريافت مي كنند و سپس افراد برتر نيز طبق قوانين فدراسيون جهاني وزنه برداري بايد در آزمايش دوپينگ شركت كنند.

 



حادثه تلخ پيش از بازي هاي پاراآسيايي ملي پوش پرتاب نيزه تصادف كرد

محمد الوان پور از پرتاب نيزه در بازي هاي پاراآسيايي 2010 بازماند.
محمد الوان پور، دووميداني كار معلول كشورمان در اثر حادثه رانندگي و مصدوميت از كاروان اعزامي كشورمان به بازي هاي پاراآسيايي 2010 گوانگجو حذف شد. اين ورزشكار شيرازي تيم ملي دووميداني جانبازان و معلولان كه 26 سال سن دارد، يكي از اميدهاي طلاي ايران در پرتاب نيزه، كلاس F56 بودكه بايد تحت عمل جراحي قرار بگيرد. الوان پور در مسابقات دووميداني معلولان جهان به ميزباني آمريكا در سال 2007 موفق به كسب مدال طلا شده بود.

 



قهرماني تيم ملي هاكي در تورنمنت روسيه

تيم ملي هاكي داخل سالن ايران در حضور بزرگان جهان، قهرمان مسابقات بين المللي روسيه شد.
در ديدار فينال اين رقابت ها كه عصر روز گذشته برگزار شد، تيم ملي هاكي ايران در ضربات پنالتي با نتيجه 9 بر 8 مقابل اتريش، قهرمان اروپا به برتري رسيد تا در حالي كه كمتر از 2 ماه به آغاز مسابقات جام جهاني 2011 هاكي داخل سالن لهستان باقي مانده است، در حضور بزرگان هاكي جهان به عنوان قهرماني برسد. مسابقات بين المللي هاكي روسيه با حضور 10 تيم مطرح جهان در 2 گروه برگزار شد كه از جمع 10 تيم حاضر، 5 تيم در جام جهاني 2011 لهستان حضور خواهند داشت.

 



اخبار فوتبال جهان

توتي: با سه تيم هم نمي توان بارسا را شكست داد
كاپيتان تيم فوتبال آ.اس.رم ايتاليا گفت: اگر سه تيم نيز بطور همزمان مقابل بارسلونا قرار گيرند، قادر به شكست دادن اين نماينده لاليگا نيستند. فرانچسكو توتي اظهار داشت: به عنوان يك بازيكن حرفه اي از تماشاي بازي بارسلونا و رئال مادريد از ليگ اسپانيا لذت بردم. فكر مي كنم هر كسي كه در سراسر دنيا اين بازي را تماشا كرد، احساسي مثل من داشت. تيم گوارديولا آنقدر پرقدرت ظاهر شد كه مرا متحير كرد. فكر مي كنم اگر به جاي رئال، سه تيم نيز در زمين حضور داشتند، قادر به پيروزي نبودند. ستاره قديمي كالچو و ايتاليا افزود: همه از احساس من نسبت به فوتبال اسپانيايي ها با خبر هستند. دوست ندارم در اين مورد مبالغه كنم. ولي فكر مي كنم با اين كيفيت بالاي بازي، كاتالاني ها بهترين تيم تمام ادوار باشگاهي جهان هستند.
انتقاد پزشك آلمان از آب و هواي قطر
به باور پزشك فدراسيون فوتبال آلمان، برگزاري مسابقات جام جهاني 2022 در كشور قطر مشكلات عمده اي ايجاد مي كند.
تيم مه ير گفت: به باور من برگزاري مسابقاتي با بالاترين درجه اهميت و اعتبار همچون جام جهاني در سرزميني نظير قطر كه دماي هوا بيش از 50درجه سانتي گراد دارد، اسباب مشكلات روحي را فراهم مي كند.
اين پزشك 52ساله كه از سال ها سابقه همكاري با چنين سازماني داشته است، تأكيد كرد: از بعد پزشكي، برگزاري اين مسابقات در كشور عربي دشوار است. البته اين مشكلات تا حدي قابل رفع هستند. وقتي بازيكنان به خاطر گرماي هوا مجبور باشند در اماكني حضور يابند كه درجه حرارت به صورت مصنوعي كنترل مي شود، اين موضوع بطور كلي دشواري هاي روحي و رواني ايجاد خواهد كرد.
به اعتقاد مه ير، مكان هايي كه داراي تهويه مطبوع مثل هتل ها يا حتي زمين هاي بازي هستند، باعث ايجاد هواي خشك خواهند شد كه همين امر باعث افزايش غيرعادي آب بدن ورزشكاران به خاطر عرق خواهد شد.
وي افزود: از اين بابت بازيكنان مجبور مي شوند حجم مايعات بسيار زيادي را مصرف كنند تا از ابتلا به بيماري دور شوند. پزشك مجرب ژرمن ها تصريح كرد: شايد تحمل چنين وضعيتي براي هواداران مشكل عمده اي ايجاد نكند. ولي براي بازيكنان بسيار دشوار خواهد شد.
ميزباني جام جهاني را نمي توان دو روزه گرفت
مايك لي متخصص روابط عمومي كه توانست ميزباني المپيك لندن را براي انگليس به ارمغان بياورد درباره شكست اين كشور در گرفتن ميزباني جام جهاني گفت: گرفتن ميزباني رويدادي معتبر در سطح جام جهاني كار دو روز نيست.
پس از شكست انگليس در گرفتن ميزباني جام جهاني 2018 رسانه هاي انگليسي به انتقاد از كميته ميزباني اين كشور و نحوه ارائه پيشنهاد به فيفا پرداختند و اين در حالي است كه بسياري خود اين رسانه ها را عامل اصلي ناكامي انگليس در گرفتن ميزباني جام جهاني 2018 مي دانند.مايك لي متخصص روابط عمومي كه توانست ميزباني المپيك سال 2012 را براي لندن كسب كند درباره صحبت هاي صورت گرفته در رسانه هاي انگليسي درباره عوامل شكست اين كشور گفت: چيزهاي زيادي براي گفتن دارم اما مصلحت ايجاب مي كند كه چيزي نگويم. بگذاريد همه فرض كنند كه شكست انگليس به خاطر پيشنهاد خوب ساير كشورها بود. تنها چيزي كه مي توانم بگويم اين است كه گرفتن ميزباني كار يك روز، دو روز نيست بلكه فرايندي درازمدت است كه بايد چندين سال بر روي آن سرمايه گذاري كرد.مايك لي در پايان گفت: به نظر من نوع ميزباني قطر در جام جهاني 2022 اساسا با جام هاي جهاني آفريقاي جنوبي، آلمان و ساير دوره ها متفاوت خواهد بود چرا كه پيشنهاد ميزباني قطر كاملا با انگيزه هاي متفاوتي نسبت به ساير كشورها ارائه شد.
آرژانتيني ها گرفتن رشوه از قطر را تكذيب كردند
رئيس اتحاديه فوتبال آرژانتين ادعاي يك منبع خبري آمريكايي مبني بر اخذ رشوه از قطر را به شدت تكذيب كرد. خوليو گروندونا رئيس اتحاديه فوتبال آرژانتين در واكنش به ادعاي مطرح شده از سوي وال استريت ژورنال گفت: مگر مي شود براي يك راي اين همه هزينه كرد؟ اين هزينه اي است كه قطر براي يك پروژه طولاني مدت در نظر گرفته و قرار است رابطه بين دو كشور از طريق فوتبال بيش از پيش تقويت شود. وي افزود: كارنامه من در كميته اجرايي فيفا كاملا مشخص و شفاف است و اطمينان دارم فيفا تحت تأثير دست و پا زدن رسانه هاي آمريكا و انگليس براي فرار از تلخي شكست خود قرار نمي گيرد.
حمله آلن شيرر به فابيو كاپلو
آلن شيرر مهاجم سابق تيم ملي انگليس و تيم فوتبال نيوكاسل كه همواره يكي از منتقدان فابيو كاپلو بوده، در تازه ترين اظهارات خود بار ديگر پيكان انتقادها را به سوي اين مربي ايتاليايي نشانه رفته و مدعي شده است كه اين مربي حتي 11بازيكن اصلي خود را براي قرار دادن در تركيب نمي شناسد. شيرر درباره كاپلو و عملكرد او در تيم ملي انگليس عنوان كرد: او نزديك به دو سال و نيم در تيم ملي انگليس فعاليت كرده است، اما من به هيچ وجه اطمينان ندارم كه تيم ملي در اين دو سال و اندي پيشرفت خاصي كرده باشد. شيرر ادامه داد: اگر تمام بازيكنان آماده بودند و مشكل مصدوميت وجود نمي داشت، بعيد مي دانم كه كاپلو مي دانست بايد از چه سيستمي استفاده كند و يا حتي كدام بازيكنان را در تركيب اصلي قرار دهد. اگر نگاهي به گذشته داشته باشيم متوجه مي شويم كه تيم به راحتي به جام جهاني صعود كرد و عملكرد درخشاني در مرحله مقدماتي داشت اما آفريقاي جنوبي اصلا خوب كار نكرد و اين نوعي پسرفت به شمار مي رود. شيرر درباره تركيب تيم ملي انگليس هم گفت: البته اگر به نام هايي مانند وين روني، استيون جرارد، فرانك لمپارد و ريو فرديناند نگاه كنيم متوجه مي شويم تركيب از هر نظر ايده آل است، اما اگر بخواهيم از اين بازيكنان استفاده نكنيم يا شرايط براي استفاده از آنها وجود نداشته باشد، آنگاه چه بايد كرد؟

 



تجزيه و تحليل بازي هاي آسيايي از زبان سرمربي موفق تيم ملي كشتي فرنگي
بنا: امكانات 10 برابر شود 3 مدال در المپيك مي گيريم

محمد بنا را بايد آقاي «خاص» كشتي ناميد. اين مربي با حضور در كشتي فرنگي ايران، روحيه پيروز شدن و قهرماني را به اين رشته آورد، هر چند كه او همچنان رفتارهاي خاص خود را هم حفظ كرده است. گاهي اوقات پيش مي آيد كه حتي نزديك محمد بنا هم نمي شود رفت ولي بعضي وقت ها شرايط كاملا متفاوت است اما هر چه هست، آقاي خاص كشتي توانسته به كشتي فرنگي كمك كند تا نتايج خاصي رقم بخورد. در ادامه گفت وگو با سرمربي تيم ملي كشتي فرنگي را مي خوانيد:
¤تيم ملي كشتي فرنگي در بازي هاي آسيايي نتيجه دلخواه شما را گرفت؟
- از قبل گفته بودم بچه هاي ما با اين قدرتي كه دارند به هيچ كس نمي بازند و تنها دلايل باخت احتمالي آن ها يكي داوري و يكي هم اشتباه خودشان مي تواند باشد. تيم فرنگي در بازي هاي آسيايي شانس داشت با هفت مدال طلا يك ركورد تاريخي بزند اما چهار طلا هم شيرين است و از اين نتيجه بسيار خوب خوشحالم.
اين شكست را كش ندهيم
¤ در كنار اين چهار مدال طلا، شكست حميد سوريان زياد به چشم آمد.
- يك سر كشتي باخت است و طرف ديگر برد. هر قهرماني يك روز بد در زندگي اش دارد و بازي هاي آسيايي روز بد حميد سوريان بود.
¤ دلايل باخت سوريان چه بود؟
- باخت سوريان چند دليل داشت؛ يكي اين بود كه او نتوانست بدن خود را با زمان چين تطبيق دهد و 2، 3 شب قبل از مسابقه نخوابيد. او قرعه سختي هم داشت و با بهترين رقيبش در دور اول كشتي گرفت. كشتي گير كره شمالي هم توان او را گرفت و افت بدني اش در كشتي با ژاپن نمود پيدا كرد. البته كشتي ورزش لحظه هاست. اگر حميد در تايم سوم كشتي با ژاپن دنبال همان باراندازش مي رفت و دستش باز نمي شد ديگر اين حرف و حديث ها نبود. نبايد هم اين باخت سوريان را كش دهيم و اين مسئله را بزرگ كنيم.
خداحافظي حرف خنده داري است
¤ حالا كه سوريان باخته حرف و حديث ها زياد شده و حتي صحبت از خداحافظي اين قهرمان مي شود.
خداحافظي سوريان حرف خنده داري است. اين بار اول نيست كه يك كشتي گير بزرگ مي بازد. به هر حال شكست، جبر كشتي است. نمونه هاي زيادي در اين مورد داريم. عليرضا دبير در آتن، عليرضا حيدري در جهاني 2006، شكست امسال مهدي تقوي در مسكو، باخت نظم آولوجا ترك در جهاني و يا شكست خوشتوف از علي اكبري حوادث بزرگ كشتي بوده اند اما حميد سوريان برمي گردد و در مسابقه هاي جهاني 2011 مدال طلايش را با قدرت تكرار مي كند و سپس به فكر مدال المپيك خواهد بود.
سوريان به اندازه كافي دلسوز دارد
¤ مطرح شده در استفاده از سوريان اجباري وجود داشته است؟
- تنها چيزي كه مي توانم بگويم اين است كه از برخي ها خواهش مي كنم دايه مهربان تر از مادر نشوند. سوريان دلسوز به اندازه كافي دارد. برخي ها صحبت مي كنند نبايد سوريان را مي بردند و يا از سوي سازمان تربيت بدني روي اعزام وي فشار وجود داشته است درحالي كه كشتي گرفتن سوريان در بازي هاي آسيايي نه تصميم سازمان تربيت بدني بود، نه تصميم خود سوريان و نه تصميم فدراسيون كشتي، بلكه كادر فني تيم ملي اين تشخيص را داد. در آن زمان صلاح را در آن ديديم كه او كشتي بگيرد چون مهره كارآمد ديگري نداشتيم و اگر قصوري بوده بر گردن من است و از جايي فشار نيامده كه حتما سوريان را اعزام كنيد.
¤ اگر بار ديگر چنين شرايطي پيش آيد، آيا باز هم حميد سوريان را انتخاب مي كنيد؟
- بله. باز هم اين شرايط به وجود آيد سوريان را انتخاب مي كنم.
¤ مدال طلاي اميد نوروزي و سعيد عبدولي فراتر از انتظارات بود؟
- وقتي نوروزي و عبدولي در مسابقه هاي جهاني نتيجه نگرفتند، اين دو را مخصوصا خيلي اذيت كردم و در اردو تمركزم بيشتر روي اين دو مهره بود. اين دو واقعا زحمت كشيدند و يك سرباز به تمام معنا بودند. اميد نوروزي حريفان سطح اول جهان را برد.
كشتي با پاي گچ گرفته
¤ مدال برنز فرشاد عليزاده هم با توجه به شرايطش باارزش بود؟
- عليزاده به خاطر مصدوميت 15، 16 ماه از ميدان به دور بود و فرصتي نداشتيم او را در يك مسابقه محك بزنيم. حريف ژاپني كشتي گيري نبود كه عليزاده را ببرد اما دوري عليزاده از مسابقات باعث شد، اشتباه كند. اگر عليزاده در دور اول به حريف راحتي مي خورد، در ادامه مي توانست ژاپن و قرقيزستان را شكست دهد و قهرمان شود. البته مردم بدانند عليزاده دچار كشيدگي زانو شد و حتي شرايطش از سعيد احمدي هم بدتر بود. دكتر گفت كه بايد پايش گچ گرفته شود و او با بانداژ گچي روي تشك رفت. به فرشاد گفتم نشان ندهد كه مصدوم است تا حريفان در سر پا به او فشار بياورند. او با اين شرايط در دو كشتي آخرش مبارزه كرد و مدال برنز گرفت.
گول داوران را نخورديم
¤ قهرماني طالب نعمت پور ثابت كرد او در مسابقه هاي جهاني هم شايسته مدال بود.
- از طلاي طالب نعمت پور خوشحال شدم. وقتي در مسابقه هاي جهاني به رژيم اشغالگر قدس خورد، تيم هشتم شد درحالي كه اگر چهار امتياز هم مي گرفت تيم ما روي سكو مي رفت. برخي ها مي خواستند با آن هشتمي، كشتي فرنگي را زير سؤال ببرند. طالب نعمت پور بايد با اقتدارش نشان مي داد كه حرف هايمان بيهوده نبوده است. در كشتي اول با قطر هم نقشه كشيديم تا حريف را با اختلاف كم و نتيجه 1-1 ببرد تا دستش رو نشود و آماده كشتي با قرقيزستان شود. در مسابقه با كشتي گير كره اي هم با همه اعمال نفوذ داوران، با اقتدار پيروز شد. وقتي يك امتياز مسلم نعمت پور در سرپا را ندادند، داوران منتظر بودند تا من اعتراض كنم و يك امتياز به كشتي گير كره اي بدهند اما گول آن ها را نخوردم و اعتراض نكردم. نعمت پور هم در خاك به خوبي از حريفش امتياز گرفت و برنده شد.
¤ بابك قرباني جانشين خوبي در 96 كيلو بود؟
- از كشتي هاي بابك قرباني لذت بردم. براي من لذت آن طلا بيشتر از ديگر طلاها بود. قرباني جانشين يك قهرمان جهان شده بود. برخي ها فكر مي كردند شايد قرباني نتواند جاي علي اكبري را پر كند اما با اقتدار قهرمان شد و جانشين شايسته اي بود. هر دوي اين كشتي گيران مي توانند در وزن 96 كيلوگرم جهان آقايي كنند.
علي اكبري به 96 كيلو برمي گردد
¤ آيا قصد داريد در ادامه باز هم امير علي اكبري را در 120 كيلو به ميدان بفرستيد؟
- علي اكبري بايد به 96 كيلو برگردد و اين تغيير در بازي هاي آسيايي به خاطر ارنج تيمي بود. دوست داريم در هر وزن رقابتي مثل قرباني و علي اكبري داشته باشيم تا مدال جهاني و المپيك را تضمين كنيم.
¤ آيا در آينده شاهد مبارزه رودررو بين قرباني و علي اكبري خواهيم بود؟
- مطمئن باشيد هر چيزي صلاح كشتي باشد را انجام مي دهيم حتي اگر آن كار، گذاشتن كشتي رودررو باشد. همان طور كه طالب نعمت پور و داود عابدين زاده در جايزه بزرگ باكو با هم مسابقه دادند.
با ميهماني 100 هزار دلاري 5 طلا مي خواستند
¤ در كشتي با امير علي اكبري و تيناليف قزاق حق مسلم علي اكبري را خوردند؟
- قزاق ها براي 5 طلاي كشتي آزاد و فرنگي خرج كرده بودند. روز قبل از مسابقه تورليخانوف با ميهماني 100 هزار دلاري اش فكر مي كرد همه چيز درست شده اما تا چشم هايشان را باز كنند چهار طلا گرفته بوديم. در روز سوم، آن ها مي خواستند هر طور شده طلا بگيرند. در كشتي علي اكبري با قزاقستان، به حريف گفته بودند كه با خيال راحت دفاع كند. علي اكبري يك دقيقه و نيم دنبال حريفش دويد اما داوران امتيازي ندادند. وقتي پاي كشتي گير قزاق به طور واضح از تشك خارج شد باز هم داوران امتيازي ندادند. از ديسكاليفه كردن علي اكبري هم تعجب كردم. او روي تشك حركتي انجام نداد و دست حريفش هم بالا رفت اما فيلا به فكر كشتي گيري كه بيشتر زحمت كشيده نيست بلكه مي خواهد مدال ها تقسيم شود. علي اكبري را ديسكاليفه كردند تا يك مدال هم به عراق برسد.
3 مدال براي المپيك لندن در نظر گرفته ام
¤ برنامه شما براي المپيك لندن چيست؟
- من سه مدال را براي المپيك در نظر گرفته ام اما اگر مي خواهيم المپيكي فكر كنيم بايد 10 برابر اين امكانات را داشته باشيم. هيچ كس فردا را نديده چه رسد به دو سال ديگر. اين سه مدال هم كه مي گويم گمانه زني و نظر كارشناسي است اما بايد شرايطش هم مهيا شود. تا به حال هرچه خواستيم فدراسيون در اختيارمان گذاشته ولي فدراسيون بايد بيشتر حمايت شود.
¤ ناصر نوربخش به كار در كنار تيم ملي بزرگسالان ادامه خواهد داد؟
- بزرگ ترين حسن كشتي فرنگي اين است كه اجازه نمي دهيم حاشيه وارد كار شود. تمركز نوربخش روي جوانان است اما اين نيست كه از تيم بزرگسالان منفك شود و يا ما از جوانان جدا شويم. حتي لازم باشد از رشيد محمدزاده كه بزرگتر من است، مشورت مي گيريم. در واقع ما هر سه كادر، يكي هستيم و هيچ وقت از هم جدا نمي شويم.
باشكوه ترين مسابقات داخلي
¤ برنامه هاي آينده تيم ملي چيست؟ مسابقه انتخابي خواهيم داشت؟
-اميدوارم ليگ سر تاريخ شروع شود و تيم ها طوري از كشتي گيران استفاده كنند كه نه آن ها متضرر شوند و نه تيم ملي. همچنين مسابقه هاي قهرماني كشور را داريم كه باشكوه ترين مسابقه در چند سال اخير خواهد بود. برنامه هاي تيم ملي تا جام يادگار امام(ره) مشخص شده و هر كس هم مي خواهد به تيم ملي برسد، بايد در قهرماني كشور و مسابقه هاي بعدي حاضر باشد. پس از آن، اگر لازم باشد مسابقه انتخابي خواهيم داشت و اگر لازم هم نباشد، نمي گذاريم. در نهايت كاري مي كنيم كه به صلاح كشتي فرنگي باشد.
¤ آيا در مسابقه هاي جهاني بعدي كار سخت تري نسبت به 2010 مسكو خواهيم داشت؟
- صددرصد اين طور است. چون بايد در جهاني استانبول سهميه المپيك را بگيريم. مسابقه هاي زيادي داريم و حضور در رقابت هاي مختلف به همه كشتي گيران خواهد رسيد، به شرطي كه آماده و خوب باشند. كادر فني اين درايت را دارد تا برترين كشتي گيران را انتخاب كند.
خيلي ها زحمت مي كشند
¤ حرف پاياني.
- در اينجا رسم بر اين است كه سرمربي جلو است و همه او را مي بينند اما مربيان سراسر كشور زحمت كشيده اند كه كشتي فرنگي ايران سرفراز است.
تيم پزشكي، دكتر امير ساسان، رايف، خيرآبادي، قلاوند (يا همان اسفندياري فر)، جزيني و اسماعيل نژاد حتي بيشتر از من زحمت مي كشند اما كسي زحمات آن ها را نمي بيند. من دست آن ها را مي بوسم. اين را هم بگويم كه بنا، سوريان يا علي اكبري بزرگتر كشتي فرنگي نيستند. در كشتي فرنگي هيچ بزرگي نداريم و اين كشتي فرنگي است كه به همه بزرگي مي دهد.

كم كاري نكردم سوريان: ناكامي گوانگجو را جبران مي كنم
كاپيتان تيم ملي كشتي كشورمان گفت: مردم بدانند در بازي هاي آسيايي گوانگجو به هيچ عنوان كم كاري نكردم و نهايت تلاشم را به كار بردم تا به مدال دست يابم.
حميد سوريان، فرنگي كار وزن 55كيلوگرم كشورمان با بيان اين مطلب افزود: بازي هاي آسيايي هرچهارسال يكبار برگزار مي شود و فضاي المپيكي دارد. كشتي گيران كشورمان دراين رقابتها كه اتفاقا درسطح بالايي برگزارشد، نتايج خوبي را كسب كردند.
وي در مورد دلايل ناكامي خود در بازي هاي آسيايي گوانگجو اظهارداشت: دلايل مختلفي در مورد اين ناكامي وجود دارد. متأسفانه مسابقات جهاني و المپيك در فاصله دوماهه برگزارشد و من مجبور شدم دوبار و هربار نزديك به هفت كيلوگرم وزن كم كنم كه اين براي يك سبك وزن سخت است.
سوريان ادامه داد: بهرحال شرايطي بوجود آمد كه من نتوانستم با آمادگي صددرصد دراين مسابقات به ميدان بروم، ازطرفي دراين مسابقات در وزن من كشتي گيران خوبي حضور داشتند و من قرعه نسبتا سختي داشتم و متاسفانه در كشتي سوم و در يك رقابت نزديك با حريف ژاپني شكست خوردم و پس از آن براي ديدار رده بندي نيز نتوانستم خودم را جمع كنم.
وي درپايان بدليل اين نتيجه از مردم عذرخواهي كرد و گفت: اين وزن كم كردن صدمه زيادي به من زد. به هرحال مردم بدانند كه من كاري نكردم و تمام تلاش خود را در ميدان مبارزه به كار گرفتم و اميدوارم درمسابقات آينده رقابتهاي جهاني و المپيك لندن اين نتيجه را جبران كنم.

نوروزي: اين بناست كه بايد كشتي ام را قبول داشته باشد
قهرمان وزن 60 كيلوي فرنگي بازي هاي آسيايي گفت: به هيچ كس بي احترامي نكرده و نمي كنم؛ اما محمدبناست كه بايد كشتي مرا قبول داشته باشد.
اميد نوروزي اظهارداشت: مي گويند اميد نوروزي هشت، نه كيلو وزن كم مي كند. هركسي هرچيزي مي گويد دستش درد نكند، من به آنها كاري ندارم. كسي كه بايد مرا قبول داشته باشد، دارد آن هم محمد بناست. من در جهاني 2011 و المپيك و دو قهرماني آسيا هم در 60 كيلو كشتي مي گيرم. مي دانم كه درجهاني تعداد مدعيان بيشتر است؛ اما ممكن است قرعه ات جوري باشد كه دو مبارزه اولت ساده تر باشد و شروع خوبي داشته باشي.
عضو تيم ملي در مسابقات جهاني دانمارك و مسكو خاطرنشان ساخت: همه كساني كه كشتي را مي شناسند و از وضعيت تيم هاي خارجي شناخت كافي دارند، مي دانند وزن 60 كيلو هميشه وزن سنگيني است و دراين وزن هفت تا هشت كشتي گير درجه يك حضور دارند. قرعه مرا در گوانگجو همه ديدند، با چهار قهرمان جهان و آسيا همگروه شدم؛ اما خوشبختانه توانستم با ارائه مبارزه هاي خوب و بدون اشتباه به فينال برسم و با شكست دارنده مدال برنز جهاني مسكو قهرمان شوم.وي در پاسخ به نظر كارشناسان مبني بر نامناسب بودن شرايط وزني نوروزي براي ادامه كارش در 60 كيلو تصريح كرد: من تاكنون نه به كسي بدي كرده و نه بي احترامي كرده ام. تا جايي كه در توانم بوده هميشه به همه احترام گذاشته و ادعايي هم نداشته ام. قبل از اينكه به گوانگجو بروم، گفتم به بازي هاي آسيايي مي روم و اگر حقم باشد طلا مي گيرم. وقتي من در مدت شش ماه مي توانم سه بار درجام آذربايجان، جهاني مسكو و بازي هاي آسيايي سر وزن برسم يعني اينكه مشكل وزني ندارم.
نوروزي تاكيد كرد: من در ميداني قهرمان شدم كه آرزوي خيلي ها كسب مدال برنزش است. خوشبختانه همه مسابقات پخش زنده است و همه ديدند با چه قرعه اي مواجه شده و چه كشتي هايي گرفتم.اين كشتي گير شيرازي گفت: نه اينكه من به فكر قرعه باشم، همه جا گفته ام كه به اندازه يك سر سوزن هم از كسي ترسي ندارم. هميشه روي تشك مي روم كه ببرم. اگر هم ببازم يا اشتباه خودم بوده و يا ناداوري. قبلا مي گفتند چون كشتي ها از ظهر شروع مي شود با اين وزنت مي تواني كشتي بگيري؛ اما در گوانگجو من از صبح كشتي گرفتم. مردم خودشان اين موارد را خوب درك مي كنند. كساني هم كه از من انتقاد مي كنند را به وجدان شان واگذار مي كنم.

 



اين جايگاه را حفظ كنيد

هفته گذشته در يادداشتي كه در همين ستون آمد، نوشته بوديم عملكرد كاروان ورزشي ايران در شانزدهمين دوره بازي هاي آسيايي نه تنها قابل قبول بوده، بلكه حتي «كمي هم فراتر از انتظار» است. ما آن يادداشت را دو، سه روز قبل از پايان بازي ها به رشته تحرير درآورده بوديم و هنوز بعضي از رشته ها انجام نشده و بعضي از ورزشكاران ما به كار خود خاتمه نداده بودند. اتفاقا در آن چند روز قهرمانان ما در چند رشته ورزشي از جمله كشتي آزاد و كاراته و... به چند مدال ديگر دست پيدا كردند و ضمن تثبيت مقام چهارمي ايران در جدول كلي رده بندي مدال ها، رضايت سخت گيرترين افراد علاقمند به ورزش را به دست آوردند. در اين شماره و با توجه به تمام شدن بازي ها و معلوم شدن كارنامه نهايي كاروان ورزشي ايران مي خواهيم بر حرف هاي شماره قبلي خود تاكيد كنيم و اضافه كنيم عملكرد ورزشكاران ايران در گوانگجو از يك «جهش ملموس و غيرقابل انكار» در ورزش ايران حكايت دارد. هر چند بعضي كسب اين نتايج را به حساب شانس و تقدير و قرعه و... مي گذارند، اما اكثر تحليل گران چه ورزشي و چه غيرورزشي، معتقدند كه نتايج گوانگجو نشان از حركت رو به جلوي ورزش ما دارد و از به بار نشستن، اقدامات علمي و برنامه هاي حساب شده و مديريت هاي دلسوزانه و مدبرانه حكايت مي كند. هر چند ما طرفدار اين نظر دوم هستيم، اما معتقديم آينده، مثل دو سال ديگر و المپيك لندن، بهتر درستي و صحت هر كدام از اين ديدگاه ها را به اثبات خواهد رساند. آنچه غيرقابل انكار نيست، اين است كه در هر حال كارنامه ورزش ايران در گوانگجو حداقل از نظر كمي، تعداد مدال ها، مرغوبيت مدال ها و... قابل قبول و در حد «جهش» بوده است. اين جهش ما را به جايگاه تازه اي در عرصه ورزش قاره كهن رسانده و بار ديگر نام «ايران» را به عنوان يكي از كشورهاي صاحب ورزش آسيا در داخل و خارج مطرح كرده است. اين موفقيت موجب ايجادانگيزه، اميد و خوش بيني نسبت به آينده شده و همه اينها موجب مي شود تا مسئوليت بزرگي در وهله اول بر دوش مسئولان و تصميم سازان و مجريان و بعد هم همه عناصر و اجزاء جامعه ورزش- كه در موفقيت ها و ناكامي ها به اندازه مسئوليت و نقش خود، سهم دارند- قرار بگيرد. اين جايگاه بايد حفظ شود و اين جهش و حركت رو به جلو بايد تداوم داشته باشد. مسئولان و برنامه ريزان ورزش بايد عينك واقع بيني به چشم بزنند، قدر استعدادها و ظرفيت هاي موجود و غني ورزش ايران را بدانند، فاصله ورزش ايران را با قله نشينان قاره بزرگ در نظر بگيرند و... هر روز كه مي گذرد براي كم كردن اين فاصله گام تازه اي بردارند، درگذشته و همين شماره قبل نوشتيم كه با توجه به جميع جهات، امكانات، شرايط و... دست يافتن به رقيبان پيشرو و شانه به شانه كشورهايي مثل چين، ژاپن، كره، سائيدن، فعلا امري بعيد است، و با اين وصف «مقام چهارمي» آسيا، بهترين و ايده آل ترين مقام براي ورزش ايران است. مقامي كه در گوانگجو حاصل شد و بايد آن را حفظ كنيم. براي تحقق اين هدف، خيلي كارها بايد انجام پذيرد كه ذكر آنها اولا از عهده اين قلم خارج است، ثانيا مجال بيشتري از اين يادداشت مي طلبد، كوتاه سخن اينكه، ضمن مراقبت از كشورهاي تعقيب كننده كه جايگاه ما را تهديد و براي كسب آن با ما رقابت مي كنند، بايد بيش از پيش به «درون» توجه كنيم و نقاط قوت را تقويت و حمايت و نقاظ ضعف را ترميم كنيم. مثلا بايد معلوم كنيم كه چه مي شود ما در بعضي از رشته ها مثل كبدي و هندبال و... در گوانگجو افتخار كسب مي كنيم، اما بعضي رشته ها مثل ژيمناستيك، شنا، شمشيربازي، تنيس و... انگار قرار نيست حتي وجبي به جلو قدم بردارند؟! چرا بعضي مسئولان و مديران ناموفق ما در ورزش كنگر خورده و لنگر انداخته و دست بردار نيستند ولي بعضي ها آنقدر غيرت مسئوليت دارند كه وقتي رشته تحت اختيارشان در گوانگجو ناموفق ظاهر مي شود، استعفاء مي دهند...؟ چرا فوتبال با اين همه هياهو، هزينه، توجه و... در مسير نزول و سقوط حركت مي كند و در گوانگجو هم حتي از كسب مدال برتر ناتوان است و... بعضي رشته ها با كمترين توجه مايه تحسين و شگفتي مي شوند؟ اين است كه بر پيشنهاد هفته گذشته خود بار ديگر تاكيد مي كنيم و آن اينكه ما نبايد فقط وقتي از مسابقات ناكام برمي گرديم، «كميته بررسي نتايج» تشكيل بدهيم، ما در هر حال و هر شرايطي بعد از رقابت هاي بزرگ با كسب هر نتيجه اي، بايد دست به بررسي عميق و كارشناسانه عملكردها بزنيم ... و براي آينده بهتر و تحقق اهداف مورد نظر با تكيه بر «خرد جمعي» و عقلانيت، حركت خود را سرعت ببخشيم.
فوتبال را نجات دهيد
بگذاريد قبل از پايان، اين نكته را هم اضافه و اشاره كنيم. ان شاءالله شرح و تفصيل آن در جا و وقت ديگر و آن اينكه: فوتبال اگر نتيجه نمي گيرد، اگر در مسير سقوط و عقب گرد حركت مي كند نه به خاطر آن است كه ما در اين رشته صاحب استعداد و ظرفيت پيشرفت نيستيم، نه، سابقه و گذشته همه چيز را در اين باره مي گويد و ثابت مي كند، بلكه به خاطر آن است كه فوتبال اسير شده است. به اسارت منافع و حواشي و هياهو و... و بالاخره در چنگال آدم هاي كوچك گرفتار شده است. فوتبال مقصر نيست، فوتبال را بايد از دست تفكرات منفعت پرستانه و از چنگال آدم هاي كوچك با افكار كوچكتر نجات داد...

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14