(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 15 آذر 1389- شماره 19808

حمله مسلحانه به تفنگداران در جنوب شرق افغانستان
مردم آمريكا : اعتمادي به نمايندگان كنگره نداريم
مذاكرات نخست وزير پاكستان در كابل براي تحكيم مناسبات دو همسايه
افزايش محبوبيت حزب الله و حماس در كشورهاي خاورميانه
به خودم راي دادم ولي حساب نشد!
تدابير شديد امنيتي در شهرهاي عراق همزمان با آغاز ماه محرم
پليس انگليس اعتراض هاي مردمي را به خشونت كشاند
احتمال وقوع جنگ داخلي در ساحل عاج اتحاديه آفريقا ميانجيگري مي كند
لبنان عليه فعاليت جاسوسي موساد به شوراي امنيت شكايت كرد
در اعتراض به توافقنامه تجاري با واشنگتن صدها نفر در سئول عليه آمريكا به خيابان ها ريختند
استقرار موشك هاي هسته اي در مرزهاي غربي روسيه
چها رسوي پنج قاره



حمله مسلحانه به تفنگداران در جنوب شرق افغانستان

عمليات انتحاري در جنوب شرق افغانستان به مرگ دو نظامي آمريكايي و جراحت چهار نفر ديگر انجاميد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، حمله انتحاري يك شبه نظامي وابسته به طالبان در نزديكي پايگاه آمريكايي «كوكماند-203» واقع در شهر «گرديز» ولايت پكتيا، به مرگ دو نظامي آمريكا و جراحت چهار نظامي آمريكايي ديگر انجاميد. براساس اين گزارش، دو نظامي دولت افغانستان نيز در عمليات فوق كشته شدند.
پكيتا در شرق افغانستان از جمله مراكز فعاليت شبه نظاميان، خصوصاً اعضاي شبكه «حقاني» است.
سخنگوي طالبان مسئوليت اين حمله را برعهده گرفت و مدعي شد كه در اين عمليات، 19 سرباز آمريكايي و افغان كشته شدند.

 



مردم آمريكا : اعتمادي به نمايندگان كنگره نداريم

مردم آمريكا اعضاي كنگره را فاسدترين و غيرقابل اعتمادترين افراد مي دانند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، نظرسنجي جديد موسسه نظرسنجي گالوپ انجام شد نشان مي دهد كه از نظر مردم آمريكا، اعضاي كنگره اين كشور، فاسدترين و غيرقابل اعتمادترين افراد جامعه امروز آمريكا هستند.
در كنار اعضاي آمريكا، فرمانداران دولتي و سناتورهاي آمريكايي نيز رتبه پائيني كسب كرده اند. مردم آمريكا هيچگاه رتبه بالايي به لحاظ اخلاقي و صداقت براي اعضاي كنگره آمريكا قائل نبوده اند، اما در نظرسنجي اخير گالوپ اعضاي كنگره بدترين رتبه را در تاريخ 30 ساله نظرسنجي هاي گالوپ به دست آورده اند.مؤسسه نظرسنجي زاگبي نيز اخيراً از كاهش محبوبيت بي سابقه باراك اوباما رئيس جمهور اين كشور خبر داده است.

 



مذاكرات نخست وزير پاكستان در كابل براي تحكيم مناسبات دو همسايه

نخست وزير پاكستان با «حامد كرزاي» در پايتخت افغانستان ديدار و در مورد مسايل في مابين، با او گفت وگوكرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «يوسف رضا گيلاني» شنبه وارد كابل شد و با رئيس جمهور افغانستان ومعاونان او ديدار كرد. گيلاني و كرزاي مسئله چگونگي مبارزه با تروريسم، و تقويت همكاري هاي اقتصادي ميان دو كشور را مورد بررسي قرار دادند.
اين دو مقام طي كنفرانس خبري مشترك خود نيز اسناد «ويكي ليكس» را فاقد ارزش دانستند. كرزاي در اين رابطه گفت كه لااقل يكي از وقايع فاش شده در اين اسناد، مغاير چيزي است كه در عالم واقع رخ داده است.گيلاني نيز گفت: اسناد مذكور نبايد تا اين ميزان جدي گرفته شود كرزاي در اسناد ويكي ليكس، فردي ضعيف و فاسد معرفي شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، گيلاني در اين سفر خود همچنين، با «محمد قسيم فهيم معاون اول رياست جمهوري، «كريم خليلي» معاون دوم و «برهان الدين رباني»، رئيس شوراي عالي صلح افغانستان به طور جداگانه ديدار و گفت وگو كرد. موضوع اين مذاكرات نيز بيشتر در مورد مقابله با تروريسم و منافع مشترك دو كشور بود. جو حاكم بر اين مذاكرات نيز مثبت گزارش شد.
به دنبال سردي روابط ميان دو كشور، كرزاي از نخست وزير پاكستان خواسته بود كه به كابل سفر كند.

 



نتيجه نظرسنجي يك مركز آمريكايي منتشر شد
افزايش محبوبيت حزب الله و حماس در كشورهاي خاورميانه

يك مركز مطالعات معروف آمريكايي در نظرسنجي اعلام كرد كه محبوبيت حزب الله و حماس در ميان كشورهاي منطقه افزايش يافته است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه النشره لبنان، بر اساس نتايج يك پژوهش كه مركز تحقيقات و مطالعات «پي يو» انجام داده است مردم منطقه از گروه هاي مقاومت نظير حزب الله لبنان و حماس پشتيباني مي كنند و حامي آنها هستند.
اين مركز مطالعاتي اعلام كرده است كه علت محبوبيت اين گروه ها در نزد مردم فعاليت هاي انساني، اجتماعي و عمراني است كه در كنار مبارزات خود عليه رژيم اسرائيل انجام مي دهند.
مركز نظرسنجي «پي يو» همچنين اظهار داشت، ميزان محبوبيت هاي حماس و حزب الله در كشورهايي نظير اردن، لبنان، مصر و تركيه در حال افزايش است و دربرخي از اين كشورها از ميزان 60 درصد هم بالاتر رفته است.
اين مركز مطالعات آمريكايي تصريح كرد ميزان محبوبيت گروه هاي مقاومت نه تنها در كشورهاي منطقه بلكه در بسياري از كشورهاي اسلامي نيز روبه افزايش است و اين گروه ها از بيشترين حمايت در نزد مردم برخوردار شده اند.
مطابق اين نظرسنجي مسلمانان در كشورهاي مختلف از نفوذ اسلام در سياست كشورشان راضي هستند، 90درصد از مردم اندونزي از نفوذ اسلامي در سياست رضايت دارند، اين نسبت در اردن 76 درصد، در پاكستان 67 درصد و در لبنان 58 درصد است، اين ميانگين در تركيه به 38 درصد مي رسد.
دموكراسي نيز در ميان مردم كشورهاي عربي و اسلامي از بيشترين تأييد در لبنان برخوردار است، بعد از اين كشور تركيه، اردن، نيجريه، اندونزي و مصر آن را تأييد كرده اند.
پايتخت ابدي فلسطين
وزير خارجه مصر با اشاره به تلاش هاي رژيم صهيونيستي در قراردادن بيت المقدس به عنوان پايتخت اسرائيل اظهار داشت، قدس پايتخت ابدي فلسطين است و هرگز به عنوان پايتخت اسرائيل شناخته نخواهد شد.
احمد ابوالغيظ تأكيد كرد، طرح هاي شهرك سازي جديد اسرائيل به ويژه در قدس امكان برپايي دولت مستقل فلسطين را غيرممكن مي سازد.
وي افزود: طرح هاي اسرائيل بر همگان آشكار است، زيرا سعي مي كند كه قدس را از روند مذاكرات خارج كند اما اين موضوع نه تنها از جانب ما كه از سوي جامعه جهاني نيز مردود است.
وزير خارجه مصر تصريح كرد: قدس سرزميني متعلق به فلسطين و اشغال شده است و جامعه جهاني با الحاق يا شهرك سازي به هر شكلي مخالف است.
از سوي ديگر، سيد علي فضل الله فرزند علامه فضل الله و خطيب جمعه بيروت با انتقاد از سهل انگاري برخي گروه ها در برابر طرح اسرائيل به منظور يهودي سازي قدس از ملت هاي عرب و مسلمان پايبندي به مسئوليت تاريخي خود دراين باره را خواستار شد.
وي افزود: فلسطين متعلق به مسلمانان است و كوتاهي براي نجات اين كشور از زير سلطه اشغالگران غاصب در هيچ شرايطي جايز نيست.
خطيب جمعه بيروت افزود: دشمن سلطه تدريجي خود در شهر قدس را با برنامه هاي جديد يهودي سازي اين شهر و تخريب منازل شهروندان فلسطيني ادامه مي دهد؛ اين درحالي است كه كليساي صهيونيستي نيز پيشنهاد تبديل شهر قدس به پايتختي يهودي را بررسي مي كند.
فرزند ارشد علامه «فضل الله» مرجع فقيد شيعيان لبنان، همچنين تصريح كرد: دشمن به سرعت براي يهودي سازي كامل قدس تلاش مي كند؛ درحالي كه جهان اسلام و عرب در دريايي از مشكلات داخلي و اختلافات مذهبي و سياسي گرفتار شده است.
وي يادآور شد: همزمان با روز جهاني همبستگي با ملت فلسطين، يهوديان جهان براي همبستگي با رژيم صهيونيستي تلاش مي كنند؛ درحالي كه فلسطين از حمايت عربي و اسلامي محروم بوده و به حال خود رها شده است.
فشارهاي خارجي
اسامه حمدان مسئول روابط خارجي جنبش حماس تأكيد كرد كه فشارهاي خارجي عليه جنبش فتح مانع از تحقق آشتي ملي شده است.
به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين، حمدان طي اظهاراتي مطبوعاتي خاطرنشان كرد كه همگان مي دانند كه جنبش حماس با تمام وجود براي رفع موانع آشتي ملي گروه هاي فلسطيني تلاش كرده و طرح هاي متعددي را نيز در اين راستا ارائه كرده است.
وي افزود: حماس بارها تصريح كرده است كه در صورتي كه اراده لازم براي مقابله با فشارهاي اعمال شده از سوي دولت آمريكا و رژيم صهيونيستي وجود داشته باشد و محمود عباس و گروه وابسته به وي حتي براي يكبار هم كه شده موضع شرافتمندانه اي در قبال اين فشارها اتخاذ كنند آماده آشتي است.
مسئول روابط خارجي جنبش حماس با تأكيد بر اينكه مقاومت خواسته بحق و عادلانه ملت فلسطين و تمامي گروه هاي مقاومت و نه تنها جنبش حماس است خاطرنشان ساخت كه تجربه مذاكرات سازش و شكست آنها نشان داده است كه تنها گزينه نتيجه بخش در زمينه مقابله با تجاوزات رژيم صهيونيستي راهكار مقاومت است.
ساير رويدادها
¤ نماينده سابق آمريكا در سازمان ملل گفت، بايد غزه به مصر و كرانه باختري به اردن الحاق گردند.
¤ مشاور ياسر عرفات اظهار داشت، تاريخ دوره سياه تشكيلات خودگردان را فراموش نخواهد كرد.

 



به خودم راي دادم ولي حساب نشد!

رسوايي و تقلب گسترده در انتخابات مصر به حدي رسيده كه با وجود قطعي بودن راي دادن يكي از نامزدهاي انتخابات به خودش، وي حتي يك راي نيز به دست نياورده است!
به گزارش مشرق، روزنامه «المصري اليوم» نوشت كه يكي از كانديداهاي انتخابات پارلماني در مصر كه حتي يك راي هم نياورده است، در ميان افرادي است كه به نتيجه انتخابات اعتراض دارد، اين در حالي است كه اين فرد معتقد است كه هر فرد حداقل به خودش راي مي دهد.
«عزت بدوي» مدير مسئول روزنامه المصور كه به عنوان كانديداي مستقل در اين انتخابات شركت كرده بود و براي رسيدن به كرسي پارلماني منطقه المطريه و عين شمس رقابت مي كرد، به همراه تعدادي از هواداران خود در مقابل سنديكاي روزنامه نگاران تحصن كرده و نسبت به تقلب گسترده در انتخابات اين كشور اعتصاب كردند. گفتني است در اين منطقه نماينده حزب حاكم با تقلب به مجلس راه يافته است.
«بدوي» كه در نتايج ادعايي از سوي رژيم مصر حتي يك راي هم نياورده است، مي گويد: «اين عاقلانه نيست كه من حتي يك راي هم از ميان نمايندگان و هواداران خود به دست نياورم.»
اين در حالي است كه قاعدتا اين فرد بايد به خودش راي داده باشد، اما نتيجه اين انتخابات كه موج رسوايي آن باعث محكوميت آن از سوي سازمان هاي بين المللي نيز شده است، حتي يك راي نيز براي اين نامزد در نظر نگرفته است.
وي در تشريح نحوه تقلب در انتخابات گفت: «نمايندگان وابسته به من صندوق هاي راي را از زمان خروج از كميته ها تا زمان رسيدن به مراكز انتخاباتي زيرنظر داشتند، اما ناگهان تعدادي صندوق ساعت يك و نيم بعد از نيمه شب به مراكز رسيد و زماني كه ما از ماجراي اين صندوق ها سوال كرديم، شنيديم كه ترافيك مانع از رسيدن صندوق ها در زمان مقرر شده است»!
وي ادامه داد كه طبعا اين صندوق ها مملو از آرايي بوده است كه به «ميمي العمده» نماينده حزب حاكم در اين منطقه اختصاص داده شده بود.
انتخابات پارلماني مصر يكشنبه هفته گذشته با مشاركت ضعيف مردم برگزار شد. گروه هاي سياسي مخالف نسبت به بروز تقلب در اين انتخابات به نفع نامزدهاي حزب ملي حاكم به رياست «حسني مبارك» رئيس جمهور مصر معترضند.

 



تدابيرشديد امنيتي در شهرهاي عراق همزمان با آغاز ماه محرم

همزمان با آغاز دهه محرم، دولت عراق تدابير امنيتي ويژه اي را در پايتخت و شهرهاي بزرگ و مذهبي اين كشور به اجرا گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، دولت عراق به منظور پيشگيري از هرگونه حملات هدفمند تروريستي عليه شيعيان عزادار در دهه محرم، ده ها هزار نيروي امنيتي و پليس را به خدمت گرفت؛ در بغداد نيروهاي زيادي در مراكز حساس مستقر شده اند و عوامل امنيتي وابسته به دولت در برخي مكان ها ديوارهاي بتوني كار گذاشتند و دولت پست هاي ايست و بازرسي را نيز تقويت كرده است. همين سياست درشهرهاي ديگر نيز به اجرا گذاشته شده است و البته، تمركز تدابير امنيتي متوجه شهرهاي مقدس نجف و كربلا در جنوب عراق است و تا پايان دهه محرم، روزبه روز بيشتر تقويت مي شود. انتظار مي رود ميليون ها عراقي و صدها هزار خارجي در روزهاي تاسوعا و عاشورا در كربلاي معلا حضور يابند. تروريست ها نيز كه معمولا تحت تأثير آموزه هاي وهابي و سلفي هستند، توسط دستگاه هاي اطلاعاتي سعودي و برخي رژيم هاي محافظه كار منطقه، به داخل عراق و شهرهاي مقدس هدايت مي شوند.
جدال بر سر اجراي سرشماري
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، احزاب، گروه ها و شخصيت هاي موافق و مخالف سرشماري سراسري در عراق، مقابل يكديگر صف آرايي كردند.
ديروز در بغداد جلسه اي در ارتباط با اين سرشماري برگزار شد. برخي از گروه ها كه عمدتاً وابسته به فهرست «العراقيه» هستند، با سرشماري مخالفت مي كنند. طبق ماده 140 قانون اساسي عراق، بخشي از منطقه مجاور كردستان عراق بر پايه اكثريت نژادي، به سه استان تأميم، نينوا و دياله، به ترتيب با مركزيت كركوك، موصل و بعقوبه تعيين حدود مي شوند. بافت جمعيتي اين مناطق متشكل از كرد، تركمن و عرب است. در كركوك منابع عظيم نفت و گاز وجود دارد و بيشتر اختلافات ميان كردها و اعراب بر سر همين منطقه است.
خبر ديگر اينكه به گزارش ايسنا، «گوئيدو وستروله»، وزير خارجه آلمان، با مقامات عراقي در بغداد ديدار كرد. وستروله كه رياست يك هيئت اقتصادي از كشورش را بر عهده داشت، در ديدار با همتايش، «هوشيار زيباري» گفت: آلمان عراق را متحد قوي براي مناسبات تجاري خود مي داند.وستروله و تيم همراه وي، ضمن ملاقات با وزير تجارت عراق، قرارداد حمايت از سرمايه گذاري مشترك امضا كردند.
وستروله در اين ارتباط نيز گفت كه از اين طريق، شرايط قانوني و اقتصادي براي مؤسسات آلماني بسيار بهبود مي يابد.
«نوري مالكي» نخست وزير عراق، نيز در ديدار وستروله با وي، لغو تحريم هاي سازمان ملل را خواستار شد.
وي گفت: عراق تلاش مي كند كه همه قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل را عملي كند.
آلمان طي دو سال آتي عضو شوراي امنيت سازمان ملل است.بحث در خصوص وضعيت سياسي عراق و حمايت از مسيحيان اين كشور، از ديگر مسائل مورد بحث بين وستروله و مالكي بود.«فرانكو فراتيني»، وزير خارجه ايتاليا، نيز با هدف گرفتن تخفيف در مجازات «طارق عزيز» دستيار ديكتاتور سابق عراق، وارد بغداد شد.

 



پليس انگليس اعتراض هاي مردمي را به خشونت كشاند

سرويس خارجي-
تظاهرات مردم شهرهاي مختلف انگليس در اعتراض به فرار شركت هاي بزرگ از پرداخت ماليات، با دخالت پليس به درگيري و خشونت كشيده شد.
مردم لندن، منچستر، بيرمنگام و چند شهر بزرگ ديگر انگليس در اعتراض به فرار چند شركت بزرگ از پرداخت ماليات، ضمن برگزاري تظاهرات، چندين فروشگاه زنجيره اي متعلق به شركت هاي مذكور را وادار به تعطيلي كردند.
يكي از تظاهركنندگان كه در مقابل فروشگاهي متعلق به شركت «تاپ شاپ» حاضر شده بود به كانال چهار تلويزيون انگليس گفت: «ما مي خواهيم خودمان مستقيماً عليه شركت هايي چون تاپ شاپ كه از پرداخت ماليات فرار مي كنند، وارد عمل شويم». معترضان اين پرسش را مطرح مي كنند كه در اين وانفساي «رياضت اقتصادي» چرا دولت لندن شركت هايي چون تاپ شاپ را وادار به پرداخت ماليات نمي كند اما در آن سو بودجه بخش هاي خدمات بهداشتي و عمومي را كاهش مي دهد؟
پليس انگليس در واكنش به اين حركت خودجوش مردمي دست به سركوب معترضان زد؛ به نحوي كه كشان كشان افراد تظاهركننده را از مقابل شركت هاي خاطي دور كرد.

 



احتمال وقوع جنگ داخلي در ساحل عاج اتحاديه آفريقا ميانجيگري مي كند

رئيس جمهور كنوني ساحل عاج كه از حمايت ارتش برخوردار است با وجود اعتراض هاي داخلي و خارجي مراسم تحليف به جاي آورد.
به گزارش خبرگزاري ها، در پي كشيده شدن انتخابات رياست جمهوري ساحل عاج به دور دوم و پيروزي «حسن وتارا» به عنوان نامزد مخالف دولت و ناديده گرفتن پيروزي از طرف دولت، دودستگي و اختلافات داخلي در اين كشور بالا گرفته است.
اين اختلافات و دودستگي ها، زماني افزايش يافت كه تنش بين موافقان و مخالفان رئيس جمهور فعلي و نامزد مخالف دولت به خشونت گرائيد و موجب كشته و زخمي شدن ده ها نفر در ساحل عاج شد.
از سوي ديگر، با تائيد «لوران گباگبو» رئيس جمهور فعلي به عنوان نامزد پيروز انتخابات از سوي شوراي قانون اساسي و حمايت ارتش از وي و مخالفت حسن و تارا نامزد شكست خورده ساحل عاج در آستانه يك جنگ داخلي قرار گرفته است. برهمين اساس اتحاديه آفريقا با ابراز نگراني از وقوع خشونت هاي بيشتر در اين كشور و راضي كردن رئيس جمهور فعلي براي كناره گيري از قدرت به نفع نامزد مخالف دولت «تابوامبكي» رئيس جمهور سابق آفريقاي جنوبي را براي يافتن راه حل صلح آميز به «ابيجان» فرستاد. اين در حالي است كه سخنگوي اتحاديه آفريقا روز يكشنبه رسماً از «حسن و تارا» به عنوان رئيس جمهور منتخب حمايت كرد و كناره گيري گباگبو را از قدرت خواستار شد. لوران گباگبو در واكنش به اقدام اتحاديه آفريقا، از كشورهاي خارجي خواست در امور داخلي كشورش دخالت نكنند.تاكنون بان كي مون دبيركل سازمان ملل، اتحاديه اروپا، اتحاديه آفريقا، فرانسه و برخي از كشورهاي آفريقايي، مخالفت علني خود را با انتخاب مجدد گباگبو اعلام كردند، اما وي بي توجه به اين مخالفت ها، روز يكشنبه در مراسم تحليف رياست جمهوري در ابيجان شركت و به عنوان رئيس جمهور قانوني ساحل عاج قسم ياد كرد. وي ضمن اشاره به دخالت هاي كشورهايي مانند آمريكا و فرانسه در امور داخلي كشورش خاطر نشان كرد: به همين دليل است كه از هيچ مقام خارجي نخواسته ام در مراسم اداي سوگند رياست جمهوري شركت كند.برپايه اين گزارش، انتخاب گباگبو به عنوان رئيس جمهور ساحل عاج در حالي است كه كميسيون انتخاباتي اين كشور، پيش تر حسن وتارا را پيروز انتخاب اعلام كرده بود، اما شوراي قانون اساسي ضمن رد اين موضوع، تاكيد كرد كه گباگبو با كسب 51 درصد از آراي شمارش شده بار ديگر به عنوان رئيس جمهور ساحل عاج انتخاب شده است. گزارش رويتر از ابيجان حاكي است كه حسن وتارا در واكنش به برگزاري مراسم تحليف، اقدام به انتخاب نخست وزير و اعضاي كابينه خود كرد.
ناظران سياسي منطقه مي پرسند آيا احتمال وقوع جنگ داخلي در ساحل عاج وجود دارد؟

 



لبنان عليه فعاليت جاسوسي موساد به شوراي امنيت شكايت كرد

لبنان عليه رژيم صهيونيستي به دليل كار گذاشتن دستگاه هاي جاسوسي در اراضي اين كشور به شوراي امنيت شكايت كرد.
هيئت دائمي لبنان در سازمان ملل شكايتي را به شوراي امنيت سازمان ملل در مورد كارگزاري دستگاه جاسوسي رژيم صهيونيستي در داخل اراضي لبنان تسليم كرد.
لبنان در شكايت خود عليه رژيم صهيونيستي آورده است: اقدام نيروهاي اسرائيلي در كارگذاري دستگاه هاي جاسوسي در اراضي لبنان نقض آشكار حاكميت لبنان و قوانين بين المللي و اصرار آن بر تداوم سياست تجاوزكارانه و تحريك آميز عليه لبنان و تهديد دايم صلح و امنيت بين المللي است.
رژيم صهيونيستي پس از آنكه دو كارگر لبناني كه مشغول حفاري در اين منطقه بودند و دستگاه جاسوسي اين رژيم را كشف كردند اقدام به انفجار اين دستگاه كرد كه به زخمي شدن اين دو كارگر لبناني منجر شد.
اين در حالي است كه طي روزهاي اخير نيروهاي حزب الله نيز عمليات جديد جاسوسي اسرائيل براي نفوذ در شبكه مخابراتي اين جنبش را كشف و خنثي كردند.
حزب الله پيش از اين نيز اسناد و مدارك مستندي را در ارتباط با فعاليت هاي جاسوسي رژيم صهيونيستي منتشر كرده است.
از سوي ديگر منابع آگاه لبناني از نشست مسئولان لبنان، عربستان و سوريه فردا درباره حكم فرضي دادگاه ترور رفيق حريري خبر دادند.به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از روزنامه البيان، منابع آگاه لبناني اعلام كردند كه مسئولان لبناني، عربستاني و سوري با هدف بررسي تلاش هاي عربستان و سوريه و حكم فرضي دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري، نخست وزير اسبق لبنان، نشست برگزار مي كنند. اين نشست با هدف مهار پيامدهاي حكم فرضي برگزار مي شود.
اخباري مبني بر اينكه مسئولان رياض و دمشق توانسته اند پيش نويسي را درباره حل و فصل مسائل سياسي آماده كنند منتشر شده است.
سعدالدين حريري نخست وزير لبنان و سيدحسن نصرالله، دبيركل حزب الله لبنان در جريان كليت اين پيش نويس هستند.

 



در اعتراض به توافقنامه تجاري با واشنگتن صدها نفر در سئول عليه آمريكا به خيابان ها ريختند

صدها نفر از مردم كره جنوبي در اعتراض به توافقنامه تجاري بين سئول- واشنگتن به خيابان ها ريختند.
پس از دفاع «كيم جونگ هون»، وزير اقتصاد و دارايي كره جنوبي از توافقنامه تجاري بين سئول- واشنگتن مبني بر لغو 65 درصدي تعرفه كالا بين دو كشور، صدها نفر از مردم كره جنوبي به نشانه اعتراض به خيابان هاي سئول ريختند.تظاهركنندگان با اعلام اين كه تصويب اين توافقنامه بيش از اين كه به نفع اقتصاد كره جنوبي باشد، در خدمت اقتصاد ورشكسته آمريكا قرار خواهد گرفت خواستار ابطال آن شدند.
«باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا نيز جمعه طي اظهاراتي قول داد با جلب حمايت اعضاي جمهوري خواه و دموكرات كنگره اين توافقنامه را كه در سال 1997 به امضا رسيده، به تصويب برساند.
گفتني است، در صورت تصويب و اجراي اين توافقنامه، رويداد فوق تبديل به بزرگترين توافقنامه تجاري آمريكا از زمان امضاي توافقنامه تجارت آزاد آمريكاي شمالي با كانادا و مكزيك (نفتا) در سال 1994 خواهد بود.

 



استقرار موشك هاي هسته اي در مرزهاي غربي روسيه

يك مقام آمريكايي اعلام كرد كه روسيه در مرزهاي غربي خود موشك هاي هسته اي مستقر كرده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري «لنتا»، يك مقام دولتي آمريكايي كه خواست نامش فاش نشود، اعلام كرده است كه روسيه موشك هاي تاكتيكي هسته اي در نزديكي مرزهاي غربي خود مستقر كرده است.اين مقام دولتي معتقد است كه اين سامانه هاي موشكي در بهار سال 2010 در اين مناطق مستقر شده اند. وي اشاره اي به اين نكرد كه موشك هاي مستقر شده از چه نوع بوده و دقيقا در كدام منطقه قرار دارند.
مقامات روسي هنوز واكنشي به اين اظهارات نشان نداده و اظهار نظري در اين رابطه نكرده اند.
به عقيده اين منبع خبري، اقدام به جابه جايي سامانه هاي موشكي هسته اي به سمت مرزهاي غربي روسيه تقريبا مقارن با آن زمان است كه آمريكا شروع به توسعه سامانه هاي دفاع ضد موشكي برخي كشورهاي عضو ناتو در شرق اروپا كرد.
وي يادآور شد: اين اقدام در مغايرت با وعده هايي است كه مقامات روسي در سال 1991 به آمريكا در مورد جداسازي موشك هاي هسته اي و كاهش تعداد اين نوع تسليحات داده است.طبق ارزيابي اين مقام آمريكايي، زرادخانه هاي موشك هاي هسته اي تاكتيكي در روسيه به منزله جبران كننده عقب ماندگي اين كشور از لحاظ تسليحات نظامي پيشرفته است كه مي تواند اين كشور را در برابر سامانه دفاع ضدموشكي آمريكا در غرب و توانمندي روزافزون نظامي چين در شرق حفظ كند.
اين اظهارات درباره استقرار موشك هاي هسته اي در مرزهاي غربي روسيه زماني بيان شده است كه سناي آمريكا در حال بررسي توافقنامه جديد مربوط به كاهش تسليحات راهبردي تهاجمي با روسيه است.سناتورهاي جمهوريخواه با تصويب اين سند مخالفند و بر اين عقيده اند كه دولت اوباما ممكن است توافقات سري با روسيه در زمينه محدودسازي طرح سپر موشكي آمريكا داشته باشد.

 



چها رسوي پنج قاره

توافق فتح و حماس
مقامات جنبش حماس اعلام كردند كه اجلاس دو جنبش فتح و حماس براي تحقق آشتي ملي بزودي برگزار خواهد شد.
زمان و مكان اين گفت وگو هنوز مشخص نشده است اما كارشناسان سياسي منطقه بر اين باورند كه تنها موضوع مورد اختلاف دو جنبش، مسائل امنيتي تشكيلات خودگردان است كه در اين نشست حل و فصل خواهد شد.
عرب هاي تروريست در عراق
يك مقام ارشد امنيتي عراق گفت، شماري از اتباع كشورهاي عربي در عمليات انتحاري شركت مي كنند كه عمليات انتحاري اخير در كليساي حضرت مريم در بغداد نيز توسط همين افراد صورت گرفته است. اين مقام عراقي از اعلام تابعيت آنها خودداري كرد و تنها گفت كه آنها عرب هستند.
خاطرات قنطار
سمير قنطار قديمي ترين آزاده مقاومت لبنان ناگفته ها و سرگذشت كامل 30 سال اسارت خود در زندان هاي مخوف رژيم صهيونيستي را در كتابي به رشته تحرير درآورده است.
قنطار اين كتاب را به تشويق مرحوم علامه سيدمحمد حسين فضل الله روحاني برجسته لبناني نوشته است.
جاسوسي براي روسيه
دستيار نماينده پارلمان بريتانيا به اتهام جاسوسي براي روسيه بازداشت شد.
خانم زاتوليوتر 25 ساله به دستور سازمان اطلاعات و امنيت داخلي بريتانيا دستگير و احتمال اخراج او از اين كشور وجود دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14