(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 15 آذر 1389- شماره 19808

كوتاه اقتصادي
شرايط بيمه شدن افراد تحت تكفل بيمه شده
توزيع 7000 تن برنج، روغن و شكر بين هيئت هاي عزاداري
بانك مركزي اعلام كرد نرخ تورم 7/9 درصد
جرايم سنگين در انتظار طلافروشان متخلف
گشايش دومين نمايشگاه توانمندي هاي صادراتي تشكل هاي كشور
كمك دولت به توسعه حمل و نقل عمومي و بنگاه هاي توليدي
كالابرگ شكر 6 استان اعلام شد
عرضه دام زنده با قيمت هر كيلوگرم كمتر از 6 هزار تومان
آغاز اصلاح اطلاعات اقتصادي خانوارهاي بدون كد رهگيري
در جلسه شوراي عالي اشتغال: مركز آمار ايران ايجاد يك ميليون فرصت شغلي را تاييد كرد
به دليل حساسيت مصارف و قيمت ها انجام مي شود نصب كنتور هوشمند آب و برق
ورشكستگي اسپانيا ، يورو را به پايان خط مي رساند



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي فني و اقتصادي گفت: هرچند پذيره نويسي 500 ميليون دلاري صندوق سرمايه گذاري ايرانيان خارج از كشور آغاز شده و مدت زمان آن نيز دو ماه است اما پيش بيني مي شود اين سرمايه تا سقف پنج ميليارد دلار افزايش يابد.
¤ رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: دولت بايد پرداخت هزينه تعطيلات را به بخش خصوصي تقبل كند و اگر اين اتفاق بيفتد در زمان تصميم گيري براي تعطيلي مقايسه هزينه فايده مي كنيم، يعني ديگر اين تصميم يك تصميم مجاني نخواهد بود.
¤ نخستين يدك ربات زيردريايي كشور به نام كاوشگر خليج فارس براي نخستين بار در اولين نمايشگاه بزرگ راه و ترابري و صنايع وابسته به نمايش درآمد. مديركل تامين و نگهداري تجهيزات سازمان بنادر و دريانوردي اعلام كرد: اين كاوشگر براي آزمايش ديواره هاي اسكله بتني بنادر كاربرد دارد و با سنجش اثرات رانشي كشتي ها بر روي اسكله ها تاثيرات تخريبي را مشخص مي كند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7754 الي 7759، 7705 الي 7708، 7736 الي 7738، 4463 الي 4469، 2280 الي 2283، 2228، 2229، 2610 الي 2613 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ قائم مقام وزير ارتباطات در فناوري و امور بين الملل گفت: هشتم دي ماه سال جاري تمامي پروژه هاي تحقيقاتي مركز تحقيقات به صورت يكباره فراخوان مي شود و از ترم تحصيلي آينده نيز دانشجويان 10 دانشگاه كشور با حمايت مركز تحقيقات مخابرات، بورس تحصيلي دريافت مي كنند.
¤ بانك پاسارگاد از سوي نشريه معتبر بنكر به عنوان بانك سال 2010 ايران برگزيده شد.جايزه «The Banker» و تقديرنامه بنكر در تاريخ دوم دسامبر 2010 مصادف با يازدهم آذرماه سال جاري به مجيد قاسمي، مديرعامل بانك پاسارگاد اهدا شد.
¤ مديرعامل بيمه ايران از دستور وزير امور اقتصادي و دارايي براي تشكيل شركت بيمه بين المللي خبر داد و گفت: شركتها و افرادي كه تمايل به همكاري با اقتصاد ايران را داشته باشند، مي توانند در تشكيل اين شركت همكاري كنند.
¤ مديرعامل شركت فولاد غرب آسيا گفت: ميزان پيشرفت طرح احداث كارخانه فولاد غرب آسيا به عنوان يكي از شركت هاي بخش خصوصي به 98 درصد رسيد.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، غلامرضا خليقي افزود: در حال حاضر خط هاي اسيدشويي، نورد 2 و اسكينپس راه اندازي شده و خط آنلينگ در حال راه اندازي است.
¤ رئيس اداره بازرسي كار و امور اجتماعي تهران با بيان اينكه در اين استان طي شش ماه اول سال جاري 6 هزار و 77 تبعه غيرمجاز شناسايي شده است، گفت: از مجموع بازرسي ها 5 هزار و 398 واحد تذكر گرفته و نيز 173 واحد به مراجع قضايي معرفي شدند.
قائم مقام فناوري و امور بين الملل وزير ارتباطات گفت: هنوز تصميم نهايي در خصوص اپراتور چهارم از هيئت دولت دريافت نشده ولي فعلا تصميم گرفته شده اپراتور چهارم در منطقه اي از شهر تهران به صورت پايلوت اجرا شود.
¤ رئيس مركز مجازي پژوهش هاي راهبردي دامپزشكي تصريح كرد: بودجه كافي براي قرنطينه همه مبادي به شكل صحيح و با تمام نيرو و حداكثر توان وجود ندارد.

 



از سوي صندوق تامين اجتماعي اعلام شد
شرايط بيمه شدن افراد تحت تكفل بيمه شده

شرايط تحت پوشش قرار گرفتن والدين بيمه شدگان و همسر بيمه شده زن از سوي صندوق تامين اجتماعي اعلام شد.
به موجب قانون تامين اجتماعي، پدر و مادر بيمه شده، مشروط بر اين كه سن پدر بيش از 60 سال و سن مادر بيش از 55 سال باشد و معاش آنها توسط بيمه شده اصلي تامين شده و مستمري دريافت نكنند مي توانند تحت تكفل بيمه شده اصلي قرار گيرند.
براساس اين گزارش، شوهر بيمه شده زن نيز در صورتي كه معاش او توسط بيمه شده زن تامين شود و سن او از 60 سال متجاوز باشد يا طبق نظر كميسيون پزشكي از كار افتاده شناخته شود مي تواند تحت تكفل همسر خود قرار گيرد.
اين صندوق اعلام كرده، شناسنامه بيمه شده و والدين، دفترچه بيمه و تكميل فرم كفالت والدين يا فرم كفالت شوهر بيمه شده زن از جمله مداركي است كه بيمه شده هنگام مراجعه به شعبه تامين اجتماعي بايد همراه داشته باشد.

 



توزيع 7000 تن برنج، روغن و شكر بين هيئت هاي عزاداري

رئيس سازمان بازرگاني استان تهران گفت: درآستانه
فرا رسيدن ايام تاسوعا و عاشوراي حسيني، شش هزار و 876 تن سهميه نذورات شامل برنج، شكر و روغن ميان هيئت ها، حسينيه ها و مساجد سراسر استان توزيع مي شود.
«عباس قبادي» در گفت وگو با ايرنا عنوان كرد: از مجموع اين سهميه ها، 4 هزار و 300 تن متعلق به برنج از نوع ايراني، يكهزار و 288 تن روغن و به همين ميزان شكر براي توزيع اختصاص مي يابد.
وي، نرخ هر كيلوگرم برنج، روغن و شكر را براي توزيع سهميه نذورات به ترتيب يكهزار، يكهزار و 100 و 650 تومان اعلام كرد.
مقام مسئول در بازرگاني استان تهران با بيان اينكه سهميه امسال نيز بر اساس سال هاي گذشته ميان تهران و شهرستان ها تقسيم مي شود، تصريح كرد: در شهرستان ها متقاضيان بايد نذورات را با هماهنگي سازمان تبليغات اسلامي و مركز رسيدگي به امور مساجد دريافت كنند.
وي ادامه داد: سهميه هر يك از شهرستان هاي تابع استان تهران مشخص شده و بيشترين سهميه نذورات متناسب با جمعيت شهرستان هاي تابعه به ترتيب در اختيار هيئت هاي مذهبي تهران، كرج و ري قرار مي گيرد.
قبادي سپس گفت: در شهر تهران نيز براي رفاه حال عزاداران در قالب مصوبات، كميته اي با هماهنگي سازمان تبليغات اسلامي و مركز رسيدگي به امور مساجد فعال شده كه نمايندگان هيئت ها، حسينيه ها و مساجد مي توانند با مراجعه به 15 مركزي كه بر اين اساس تشكيل شده است، كالاي خود را دريافت كنند.
رئيس سازمان بازرگاني تهران اين نكته را نيز يادآور شد كه توزيع حواله ها از پنج روز گذشته آغاز شده كه در آن اطلاعات موردنياز جهت مراجعه به محل هاي توزيع درج شده است.
قبادي با توضيح اين مطلب كه تاكنون براي شهر تهران 10 هزار حواله صادر شده است، افزود: در تهران دو هزار و 400 تن برنج، 740 تن شكر و به همين ميزان روغن توزيع مي شود.
وي درباره امكان استفاده مراكز خيريه و حسينيه هايي كه نام آنها جزو دريافت كنندگان حواله نيست، گفت: سهميه كنوني براي مشمولان دريافت حواله تا دهم محرم الحرام و جهت نذورات هيئت ها، حسينيه ها و مساجدي است كه اقدام به طبخ غذا مي كنند، اختصاص يافته و پس از آن چنانچه كالايي باقي ماند ميان مراكز خيريه براي عرضه به صورت خشكه توزيع مي شود.

 



بانك مركزي اعلام كرد نرخ تورم 7/9 درصد

بانك مركزي نرخ تورم در دوازده ماهه منتهي به آبان ماه امسال را 7/9 درصد اعلام كرد كه نسبت به مدت مشابه در آبان سال گذشته 5/0 درصد افزايش نشان مي دهد.
گزارش بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران از خلاصه نتايج به دست آمده از شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران براساس سال پايه 100=1383 (359 قلم كالا و خدمت) در آبان ماه 1389 نشان مي دهد كه شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در آبان ماه 1389 نسبت به ماه قبل 1/1 درصد افزايش يافت. در مقايسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص مذكور 5/12 درصد رشد داشته است.
همچنين نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به آبان ماه 1389 نسبت به دوازده ماه منتهي به آبان ماه 1388 معادل 7/9 درصد است، اين در حالي است كه نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به تير، مرداد، شهريور و مهرماه امسال به ترتيب 1/9، 8/8، 9/8 و 2/9 درصد بوده است.
در عين حال، نرخ تورم در دوازده ماهه منتهي به فروردين ماه 4/10 درصد، در ارديبهشت ماه 9/9 و در خردادماه 4/9 گزارش شده است. محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي تورم ناشي از آزادسازي قيمت ها را خارج از اراده بانك مركزي عنوان كرده است.

 



رئيس سازمان امور مالياتي خبر داد
جرايم سنگين در انتظار طلافروشان متخلف

رئيس سازمان امور مالياتي كشور با اعلام تمديد ثبت نام طلافروشان در ماليات بر ارزش افزوده از مجازات سنگين براي طلافروشان متخلف خبر داد.
علي عسگري در حاشيه كنفرانس بين المللي حسابداري در ايران گفت: با هماهنگي هاي انجام شده ثبت نام طلافروشان تا پايان آذرماه تمديد شده و اين صنف بايد هر چه سريعتر در نظام مالياتي ثبت نام كرده و قانون را اجرا كنند و ما را وادار به استفاده از ابزارهايي كه در قانون ديده شده نكنند.
وي با بيان اين كه خود طلافروشان اعتقاد دارند كه بايد قانون را رعايت كنند يادآور شد: در حال حاضر 15 هزار و 500 طلافروش در كشور وجود دارد كه چهار هزار و 500 واحد خرده فروش هستند و در اين ميان 10 هزار نفر جزو مشمولان بند «ج» بوده و بايد ماليات پرداخت كنند.
عسگري افزود: طي دو هفته گذشته هزار نفر از طلافروشان ثبت نام كردند و تا پايان آذرماه و در زمان مهلت تمديد شده با كساني كه ثبت نام نكنند مطابق قانون برخورد مي شود كه جرائم در نظر گرفته شده بسيار سنگين بوده و شامل 75 درصد ماليات موردنظر است.
وي در مورد پرداخت نكردن ماليات بر ارزش افزوده توسط طلافروشان گفت: كار ماليات بر ارزش افزوده مطابق با برنامه پيش مي رود و با 11 گروه تمام مسائل في مابين برطرف شده است.

 



گشايش دومين نمايشگاه توانمندي هاي صادراتي تشكل هاي كشور

دومين نمايشگاه توانمنديهاي صادراتي تشكل هاي كشور به منظور ارتقاء سطح بهره وري توانمنديهاي صادراتي تشكل هاي كشور و ايجاد بستر مناسب براي تعامل
بين بخشي و همچنين استفاده از پتانسيل هاي موجود در سطح كشور در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران آغاز به كار كرد.
در اين نمايشگاه تمامي اتاقهاي بازرگاني و صنايع و معادن استانها و اتاقهاي مشترك بازرگاني ايران و ساير كشورها، اتحاديه ها، سنديكاها، انجمن ها، شوراهاي بازرگاني و مراكز آموزشي تحقيقاتي، پژوهشي حضور دارند.
اين نمايشگاه به منظور معرفي توانمنديهاي تشكلهاي كشور، هم افزايي توان تشكل ها با حضور در فضاي مشترك با مذاكره و تعامل و ايجاد بستر مناسب براي سرمايه گذاري تا هفدهم آذرماه به كار خود ادامه مي دهد.
محمدنهاونديان رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران نيز در همايشي كه در حاشيه اين نمايشگاه برگزار شد گفت: تشكلهاي صادراتي بايد در سطح منطقه از ظرفيتهايي نظير اكو و G8 به خوبي استفاده كرده و در راه اعتلاي صادرات منطقه اي گام بردارند.
وي افزود: چنانچه آسيا بخواهد در ربع اول قرن بيست و يكم به سهم بايسته جمعيتي، جغرافيايي و منابع خود در اقتصاد جهاني دست يابد، يكي از اصلي ترين كارها ايجاد ارتباط اقتصادي ميان شركتها است و اين جز با همكاري اتاقهاي بازرگاني امكان پذير نيست.
نهاونديان ادامه داد: در حركت رو به جلويي كه در قرن بيست و يكم با آن روبرو هستيم انتقال مركز ثقل تجارت جهاني از غرب به شرق صورت گرفته و آسيا در مناسبات جهاني اهميت بيشتري يافته است.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران ادامه داد: بسياري از كشورهاي آسيايي تراز تجاري مثبت دارند اما متأسفانه در تجارت خدمات تراز منفي دارند، اين در حالي است كه كشورهاي شمال در تجارت خدمات نقش مناسبي را به خود اختصاص داده و نرخ هاي بالاي رشد اشتغال و توليد ناخالص را تجربه كرده اند.
وي ادامه داد: با تحليل اين موضوع مي توان دريافت كه خدمات مربوط به تجارت كالايي در جنوب آسيا است و خدمات تجاري در كشورهاي غربي و شمالي صورت مي گيرد. در عين حال، هنوز حوزه خدمات مورد توجه كشورهاي آسيا و جنوب قرار نگرفته است.
اين گزارش حاكي است: رئيس كنفدراسيون اتاق هاي بازرگاني آسيا و اقيانوسيه نيز در اين مراسم گفت: يكي از راه هاي مؤثر براي توسعه اقتصادي شركت هاي كوچك و متوسط هستند.
بنديكتو يوهيكو اظهار داشت: كنفدراسيون اتاق هاي بازرگاني و صنعت آسيا و اقيانوسيه مجمعي براي ارتقاء تعاملات آسيا و اقيانوسيه و همچنين رشد اقتصادي منطقه است.
وي افزود: در اين سازمان 25 كشور و 3 ميليون بنگاه اقتصادي عضو هستند كه مي توانند تمامي امكانات را براي رشد اقتصادي و بهبود شرايط زندگي مردم بسيج كنند.
رئيس كنفدراسيون اتاق هاي بازرگاني و صنعت آسيا و اقيانوسيه گفت: شبكه سازي و همگرايي اقتصادي بين تجار كشورهاي مختلف، تبادل هيأت هاي تجاري، مشاركت در نمايشگاه بين المللي و انجام فعاليت هاي اقتصادي براي نزديك تر كردن بازارهاي اقتصادي از اهداف كنفدراسيون اتاق هاي بازرگاني است.
هوييكو گفت: اين سازمان به دنبال ايجاد شبكه قوي بين دولت و بخش هاي تجاري كشورهاي منطقه است تا تبادلات تجاري افزايش يابد.
رئيس كنفدراسيون اتاق هاي بازرگاني و صنعت آسيا و اقيانوسيه گفت: يكي از راه هاي مؤثر براي توسعه اقتصادي شركت هاي كوچك و متوسط هستند و در حال حاضر به علت گسترش بازارهاي جهاني اين شركت ها با رقابت شديدي مواجه اند.

 



بااختصاص 13 هزار ميليارد ريال انجام مي شود
كمك دولت به توسعه حمل و نقل عمومي و بنگاه هاي توليدي

دولت 4 هزار و 200 ميليارد ريال اعتبار براي كمك به توسعه حمل و نقل عمومي شهري و ايجاد خط اعتباري در كارت سوخت دارندگان وسايل حمل و نقل عمومي، اختصاص داد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، هيأت وزيران به استناد اصل 138 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، مصوب كرد مبلغ ياد شده از محل منابع ماده 12 قانون تشكيلات سازمان مديريت بحران كشور موضوع جزء «ب» بند «9» قانون بودجه سال 1389 كل كشور براي كمك به اجراي طرح هاي توسعه خدمات حمل و نقل عمومي با اجراي هدفمند كردن يارانه ها اختصاص يابد.
اين اعتبار به منظور تأمين منابع مالي براي برقراري خط اعتباري در كارت سوخت حداقل 5/1 ميليون دستگاه خودروي حمل و نقل عمومي كشور و كمك به حمل و نقل ريلي و دريايي و نيز كمك به خريد اتوبوس شهري و تأمين هزينه هاي خريد خودروهاي فرسوده و ساير هزينه هاي تبعي، مديريتي، بازرسي، اطلاع رساني و پيشگيري و مديريت تبعات آن به تدريج و متناسب با عملكرد در اختيار وزارت كشور براي هزينه كرد توسط ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت قرار گيرد تا پس از مبادله موافقتنامه با معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور و با رعايت قوانين و مقررات مربوط هزينه شود.
همچنين براساس جزء «ب» بند 9 قانون بودجه امسال، به دولت اجازه داده شده به منظور پيشگيري، مقابله و جبران خسارات ناشي از حوادث غير مترقبه و مديريت خشكسالي، تنخواه گردان موضوع ماده «10» قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مصوب 1380 را به سه درصد و اعتبارات موضوع ماده 12 قانون تشكيل سازمان مديريت بحران را به 2 درصد افزايش دهد. اعتبار ياد شده با پيشنهاد معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور و تصويب هيئت وزيران هزينه مي شود. اين مصوبه توسط «محمد رضا رحيمي» معاون اول رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شده است.
حمايت از بنگاه هاي
توليد و صنعتي
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، همچنين به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، مبلغ 9 هزار ميليارد ريال از محل منابع ماده (12) قانون تشكيلات سازمان مديريت بحران كشور موضوع جزء (ب) بند (9) قانون بودجه سال 1389 كل كشور به منظور حمايت از بنگاههاي توليدي، صنعتي و معدني جهت پيشگيري از اختلال در توليد و كمك به تأمين هزينه هاي ناشي از هدفمندسازي يارانه ها و پيشگيري و مديريت تبعات آن اختصاص داد.
اين اعتبار، به صورت وجوه اداره شده در قالب اعطاي تسهيلات تركيبي با مشاركت بانك هاي عامل به تدريج و متناسب با عملكرد در اختيار وزارت صنايع و معادن قرار مي گيرد تا پس از مبادله موافقتنامه با معاونت برنامه ر يزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور و با رعايت قوانين و مقررات مربوط هزينه گردد. ضمناً مبلغ يك هزار ميليارد ريال از اعتبار ياد شده به صورت كمك بلاعوض است.
اين مصوبه نيز توسط معاون اول رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شده است.


 



كالابرگ شكر 6 استان اعلام شد

ستاد بسيج اقتصادي كالابرگ شكر را براي 6 استان اعلام كرد.
كالابرگ 507 شهري مرحله سيزدهم براي دريافت شكر سهميه استان هاي، خوزستان، لرستان، خراسان جنوبي، كرمانشاه، كردستان و ايلام به ميزان هر نفر يك هزار و 200 گرم با قيمت 480 تومان در نظر گرفته شده است.
اين كالابرگ براي مصرف كنندگان و عاملان فروش تا 14 بهمن ماه اعتبار دارد. كالابرگ شكر در ده استان ديگر در هفته جاري اعلام خواهد شد.

 



عرضه دام زنده با قيمت هر كيلوگرم كمتر از 6 هزار تومان

رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي با تاكيد بر اينكه هيچ مشكلي در خصوص تامين گوشت دام زنده در ماه هاي محرم و صفر وجود ندارد، اظهار داشت: با توجه به تجربه موفق تنظيم بازار گوشت در پيك مصرفي، سعي خواهيم كرد تا دام زنده با قيمت كمتر از 6 هزار تومان در اختيار عزاداران حسيني قرار گيرد.
عباس هزاوه در گفت وگو با شبكه اطلاع رساني بازرگاني ايران با اشاره به تنظيم بازار موفق عيد قربان، اظهار داشت: با توجه به برنامه ريزي و هماهنگي هاي صورت گرفته بين سازمان بازرگاني استان تهران و سازمان دامپزشكي و اتحاديه، پيك مصرفي دام زنده و گوشت بدون افزايش قيمت سپري شد.
وي با بيان اين مطلب كه بيش از 50 هزار راس دام زنده در روز عيد قربان توزيع شده است، در خصوص برنامه ريزي هاي صورت گرفته براي تنظيم بازار ايام محرم و صفر اظهار داشت: با توجه به مذاكرات انجام شده با سازمان بازرگاني و دامپزشكي و مباشرين خريد، هيچ مشكلي در خصوص تامين دام زنده و گوشت گوسفندي نخواهيم داشت ضمن اينكه ما تجربه موفق تنظيم بازار عيد قربان را نيز داريم.
هزاوه، قيمت هر كيلو دام زنده را در حال حاضر حدود 6 هزار تومان اعلام كرد و افزود: قيمت دام پس از عيد قربان به 7 هزار تومان نيز افزايش يافت ولي در حال حاضر قيمت آن كاهش يافته و سعي داريم كه در ايام محرم و صفر قيمت آن به كمتر از 6 هزار تومان كاهش يابد.

 



آغاز اصلاح اطلاعات اقتصادي خانوارهاي بدون كد رهگيري

مرحله جديد اجراي طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوار كه شامل اصلاح اطلاعات قبلي و وارد كردن اطلاعات مربوط به خانوارهاي جديد بدون كد رهگيري يا رمز عبور است، از امروز آغاز مي شود.
اين طرح از اول آذرماه آغاز شده و تا 15 دي ماه ادامه خواهد داشت و ثبت نام شدگان در سال 1387 و ارديبهشت ماه 89 مي توانند اطلاعات اقتصادي خانوار را تاييد يا اصلاح كنند، اما در صورتي كه سرپرست خانوار كد رهگيري يا رمز عبور خود را فراموش كرده باشد، بايد از نيمه آذرماه به بعد به اين سامانه مراجعه كند. ضمن اين كه نحوه ورود اين دسته از افراد قرار است توسط مركز آمار ايران اعلام شود.
براساس اين گزارش: هم اكنون شماره تلفن هاي 85107710-85107713-85107716 و 85107719 پاسخگوي سوالات هموطنان درباره اطلاعات اقتصادي خانوار است.

 



در جلسه شوراي عالي اشتغال: مركز آمار ايران ايجاد يك ميليون فرصت شغلي را تاييد كرد

معاون اول رئيس جمهور با اشاره به گزارش مركز آمار مبني بر تاييد ايجاد يك ميليون فرصت شغلي تاكنون گفت: فرصت هاي شغلي كه تا پايان سال ايجاد مي شود قطعا بيش از ميزان تعهد دولت خواهد بود كه اين امر نشان دهنده عملكرد خوب دولت در امر اشتغالزايي است.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، محمدرضا رحيمي ظهر ديروز در جلسه شوراي عالي اشتغال با بيان اينكه دولت در سال جاري در امر اشتغالزايي به تجارب و نتايج مطلوبي دست پيدا كرده است، گفت: شوراي عالي اشتغال تصميم دارد سال آينده با بكارگيري تمام توان دولت دست به اقدامات بزرگتري بزند و كشور را به يك كارگاه بزرگ تبديل كند.
معاون اول رئيس جمهور در ادامه اشتغالزايي را يكي از مهمترين وظايف دولت برشمرد و گفت: دولت سال آينده با استفاده از امكانات و اعتبارات صندوق توسعه ملي طرح هاي جديدي براي ايجاد اشتغال در كشور ارائه خواهد كرد و بدون شك گام هاي بلندي در اين راستا برداشته خواهد شد.در اين جلسه در خصوص ارتقاء سقف مقرر اعتبار براي طرح هاي بنگاه هاي زودبازده بحث و تصميم گيري شد.
رئيس مركز آمار ايران در اين نشست گزارشي در خصوص طرح آمارگيري از نيروي كار، 5عامل موثر بر تغييرات نرخ بيكاري، مقايسه نرخ بيكاري به تفكيك فصول سال و روشهاي مورد استفاده براي اطمينان از نتايج طرح آمارگيري از نيروهاي كار را ارائه كرد.

 



به دليل حساسيت مصارف و قيمت ها انجام مي شود نصب كنتور هوشمند آب و برق

وزير نيرو با تشريح جزئيات سه راهكار وزارتخانه متبوعش براي جداسازي كنتورهاي آب، گفت: 2 هزار ميليارد تومان از منابع بانكي براي نصب كنتور هوشمند در 4 ميليون واحد مسكوني در اختيار وزارت نيرو قرار مي گيرد.
مجيد نامجو در گفتگو با مهر در پاسخ به نگراني مردم از بابت مشترك بودن كنتورهاي آب در آپارتمانها و شفاف نبودن ميزان مصرف آب از سوي هر يك از واحدها گفت: به دليل حساسيت مصارف و قيمتهاي آب و برق در اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها، وزارت نيرو سه راهكار اساسي را براي رفع نگراني ساكنان آپارتمانهايي كه داراي كنتورهاي مشترك آب هستند، درنظر گرفته است كه بر اساس آن، از اين پس شركتهاي آب و فاضلاب بايد با هماهنگي شهرداري و مسكن سازان به دنبال اين باشند كه در آپارتمانهاي نوساز، كنتور مشترك نصب نشود و تمامي كنتورهاي آب مجزا شوند.
وزير نيرو افزود: همچنين وزارت نيرو به شركتهاي آب و فاضلاب ابلاغ كرده است كه ترتيبي فراهم كند تا هر آپارتماني كه قصد داشته باشد كنتور آب مشتركان خود را تفكيك كند، از كمكهاي فني و مشاوره اي بهره مند شود.
وي تصريح كرد: وزارت نيرو به شركتهاي آبفا دستور داده تلاش كنند روشهايي به هيئت مديره آپارتمانها آموزش دهند كه آنها بتوانند وضعيت آب هر واحد را مديريت كرده و به صورت شفاف به هر واحد گزارش دهند. در اين صورت، دلنگراني هاي مردم در زمان اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها كه قيمت ها واقعي مي شود، برطرف خواهد شد.
نامجو همچنين در خصوص هوشمندسازي كنتورهاي برق نيز اظهار داشت: هوشمندسازي كنتورهاي برق يكي از بزرگ ترين اقداماتي است كه وزارت نيرو دنبال مي كند. در واقع، هوشمند كردن كنتورها گوشه اي از طرح مطمئن كردن شبكه هاي برق است تا تمامي مصارف به صورت شفاف از محل توليد انرژي تا محل مصرف، تحت كنترل و نظارت حاكميتي وزارت نيرو باشد.
وي ادامه داد: براي اجراي بخشي از طرح هوشمند كردن كنتورهاي برق، دولت 2 هزار ميليارد تومان براي هوشمند سازي 4 ميليون كنتور برق در اختيار وزارت نيرو قرار داده است تا ظرف يكسال، اين كنتورها را نصب كند.
نامجو گفت: وزارت نيرو اجازه سوءاستفاده از فضاي اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها را نمي دهد؛ چرا كه برخي در اين فضا به دنبال اين هستند كه با دستكاري كنتور و يا استفاده غيرمجاز از شبكه برق، زير بار اجراي قانون نروند؛ اما وزارت نيرو بلافاصله آنها را شناسايي خواهد كرد.

 



وال استريت ژورنال هشدار داد
ورشكستگي اسپانيا ، يورو را به پايان خط مي رساند

يك روزنامه آمريكايي با اشاره به اين كه اقتصاد اسپانياآنقدر بزرگ است كه نمي توان آن را نجات داد هشدار داد ورشكستگي احتمالي اسپانيا باعث فروپاشي پول واحد اروپايي خواهد شد.
روزنامه وال استريت ژورنال ضمن اشاره به بحران بدهي و كسري بودجه اروپا و تأثير منفي آن بر ارزش يورو نوشت: احتمال سقوط و نابودي يورو اندك است.
وال استريت ژورنال افزود: حتي با توجه به مشكلات و چالشهاي اقتصادي بسيار جدي ايرلند، يونان، پرتغال و ايسلند، احتمال سقوط و نابودي كامل يورو اندك است. مقامهاي اتحاديه اروپا تمام كارهاي ممكن را براي جلوگيري از وقوع فاجعه اقتصادي انجام مي دهند. اما سرمايه گذاران بايد به فكر افزايش سهم پس اندازهاي خود با ساير ارزهاي معتبر بين المللي باشند.
براساس اين گزارش ورشكستگي احتمالي اسپانيا باعث فروپاشي يورو به عنوان واحد پول مشترك در اروپا خواهد شد. روزنامه گاردين هفته گذشته نوشت: اقتصاد اسپانيا آنقدر بزرگ است كه نمي توان آن را نجات داد. حتي تمام 75 ميليارد يوروي موجود در صندوق ثبات اروپا براي اين كار كفايت نخواهد كرد. از سوي ديگر اكنون 21 كشور از 27 كشور اتحاديه اروپا دچار كسري بودجه هستند. اگر مسائل اين كشورها به كشورهاي ديگر سرايت كند تمام اقتصاد اتحاديه اروپا فرو خواهد پاشيد. مخصوصاً كه اقتصادهاي كوچك كه داراي مشكل شده اند پيوند محكمي با تمام نظام مالي اروپايي دارند. مثلاً فقط 7/1 محصول ناخالص ملي اتحاديه اروپا متعلق به اقتصاد ايرلند است اما سهم آن در اعتبارت و وام هاي بانك مركزي اروپا 3/24 درصد است.
در همين حال، خبرگزاري آسوشيتدپرس با اشاره به بحران بدهي هاي اروپا نوشت: اين بحران شكاف شديد قدرت اقتصادي در منطقه يورو و ساير مشكلات و چالش هاي مخفي اتحاديه پولي يورو را به نمايش گذاشت.
اين خبرگزاري در گزارش خود ضمن بررسي تأثيرات منفي بحران بدهي اروپا بر مناسبات اقتصادي منطقه يورو نوشت: اين بحران موجب شده تا دولتهاي اروپايي برخي از قوانين ساختاري اتحاديه پولي يورو را مورد بازنگري و تجديد نظر قرار دهند.
براساس اين گزارش: در حالي كه برخي از كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه بحران بدهي و كسري بودجه منطقه يورو مانع از گسترش اين اتحاديه پولي به ساير كشورهاي اروپايي خواهد شد برخي ديگر از كارشناسان معتقدند بحران بدهي اروپا تنها با عزم سياسي رهبران اتحاديه اروپا حل و فصل خواهد شد. اما يك نكته قابل روشن و واضح است و آن اينكه به لطف تصويب قوانين جديد در خصوص تشكيل صندوق ثبات مالي اروپا و اختصاص بسته هاي نجات مالي به كشورهاي بحران زده اتحاديه پولي اروپا به حيات خود ادامه خواهد داد ولي رهبران اروپايي بايد در برخي از قوانين ساختاري اين اتحاديه بازنگري كنند.
وزراي دارايي اروپا قرار است طي دو روز آينده در خصوص مكانيسم فعاليت صندوق ثبات مالي اروپا مذاكره كنند.
بحران مالي اخير در اروپا به خوبي شكاف شديد بين قدرت اقتصادي كشورهاي عضو يورو را نشان داده است. در حالي كه آلمان با تكيه بر صادرات با رشد اقتصادي چشمگيري در سال 2010 روبرو شده ساير كشورهاي عضو يورو مثل يونان، ايرلند، پرتغال و اسپانيا براي خروج از اين گرداب دست و پا مي زنند.
چشم انداز
تاريك اقتصاد آمريكا
آسوشيتدپرس اعلام كرد: براساس تازه ترين تحقيقات انجام شده، اقتصاد آمريكا در سال 2011 چشم انداز تيره و تاري خواهد داشت و رشد اقتصادي آمريكا در اين سال كاهش و بيكاري افزايش خواهد يافت.
تحقيق آسوشيتدپرس نشان مي دهد شرايط اقتصادي آمريكا طي سه ماه سوم 2010 بار ديگر با شرايط تيره و تاري روبرو شده است. به اعتقاد كارشناسان اقتصادي رشد اقتصادي آمريكا طي سال 2011 كاهش خواهد يافت و نرخ بيكاري نيز بيش از پيش افزايش خواهد يافت.
براساس اين تحقق، رشد اقتصادي آمريكا تا پايان سال 2010 و سال 2011 همچنان روندي نزولي خواهد داشت و به كمتر از 3 درصد خواهد رسيد. رشد اقتصادي آمريكا طي ماههاي ژانويه تا مي 2010 به 5/3 درصد رسيده است. نرخ بيكاري آمريكا نيز تا پايان امسال كاهش نخواهد يافت و در بهترين حالت به 5/9 درصد خواهد رسيد.
براين اساس نرخ بيكاري آمريكا تا سال 2015 ميلادي به كمتر از 5 درصد نخواهد رسيد. افزايش كسري بودجه تهديد جدي عليه اقتصاد ملي آمريكا است. كمبود درآمدهاي مالياتي دولت هاي محلي و فدرال آمريكا را مجبور به كاهش تعداد كارمندان كرده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14