(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 15 آذر 1389- شماره 19808

داروهاي اعصاب را با غذا مصرف نكنيد
مفهوم گريه هاي كودك: مادر به تو نياز دارم
هفت نكته براي غذا خوردن در محل كار
مراقب ضربه مغزي باشيد
كرفس به شما آرامش مي دهد
مادر عزيز؛ قطره آهن فراموش نشود
بايدها و نبايدهاي دندان مصنوعي
سماق



داروهاي اعصاب را با غذا مصرف نكنيد

به گفته داروسازان در صورت مصرف غذاهاي حاوي تيرامين همراه با داروهاي اعصاب و روان، فشار خون بيمار به طور خطرناكي افزايش مي يابد.
واكنش متقابل دارو با غذا يكي از مهمترين نكاتي است كه بايد هنگام تجويز يا مصرف دارو مدنظر قرار گيرد. از دسته داروهايي كه تداخل زيادي با غذاها دارند، مي توان به وقفه دهنده هاي مونوآمينواكسيداز اشاره كرد. اين دسته داروها در بيماري هاي اعصاب و روان كاربرد دارند و نبايد همراه غذاهاي حاوي تيرامين مصرف شوند.
تيرامين يك تركيب مونوآمين بوده كه از متابوليسم اسيدآمينه تيروزين به وجود مي آيد و در بسياري از غذاها مخصوصاً غذاهاي مانده و تخمير شده وجود دارد.
در صورت مصرف همزمان داروهاي وقفه دهنده مونوآمينو اكسيداز با غذاهاي حاوي تيرامين، فشارخون بيمار به طور خطرناكي افزايش مي يابد زيرا تيرامين باعث آزاد شدن ذخاير مونوآميني مانند دوپامين، نوراپي نفرين و اپي نفرين مي شود.
غذاهاي حاوي تيرامين فرآورده هاي گوشتي و پروتئيني مانند گوشت نمك سود شده، گوشت مانده، گوشت خشك شده، سوسيس، سوسيس خشك، كالباس خشك، جگر، پپروني، ماهي دودي، ماهي نمك زده، كنسرو ماهي، كنسرو خاويار و ميگوها حاوي تيرامين هستند. از دسته فرآورده هاي لبني پنير مانده، ماست، خامه ترش حاوي تيرامين و از دسته ميوه ها و سبزي ها پرتقال، آلو قرمز، آلو خشك، تمشك، آناناس، انجير، انگور، موز، نارگيل، آووكادو، نخودسبز، باقالا، لوبيا سبز، بادمجان، اسفناج و كلم پخته شده با سركه حاوي تيرامين بوده و از دسته نوشابه ها، چاي، قهوه، نوشابه هاي حاوي كولا و از تنقلات كشمش، شكلات، كاكائو، انواع مغزها مانند بادام زميني، پسته برزيلي و از غذاهاي فرآوري شده سس سويا، شير سويا، پنير سويا، سوپ تهيه شده با سويا، و همچنين برخي از قارچ ها، مخمرها مانند آبجو، مكمل هاي ويتاميني حاوي مخمر و مكمل هاي غذايي حاوي پروتئين داراي تيرامين هستند لذا بيماران تحت درمان با داروهاي مهاركننده هاي مونوآمينواكسيداز بايد از خوردن اين غذاها پرهيز كنند.
از اين دسته داروها، داروهايي كه در فهرست دارويي ايران بوده و در بيماري اعصاب و روان كاربرد دارند، داروهايي مانند تراتيل سيپرومين (pamate)، مولكوبمايد(Aurorix) و سلژيلين(Eldepryl) هستند كه از ميان اين داروها مولكوبمايد از نظر رژيم غذايي داراي محدوديت كمتري است.

 



مفهوم گريه هاي كودك: مادر به تو نياز دارم

فرزند شما از بدو تولد قادر به برقراري ارتباط مي باشد. او از روش گفتگوي خاصي براي بيان احساسات و خواسته هاي خود استفاده مي كند، اين روش گفتگو و راه برقراري ارتباط گريه ناميده مي شود. گريه زبان مشترك نوزادان است و روش بيان نياز آنها. صدايي است كه مي تواند شما را حتي زماني كه در خواب عميق هستيد وادار به واكنش كند. گريه نوزاد به صورت يك كنترل جادويي موجب جاري شدن شير مادر مي شود. كودك با گريه خود به شما مي گويد: «لطفا مرا در آغوش بگيريد، مرا در جايم قرار دهيد، خيلي گرسنه ام، ديگر سير شدم، خسته ام، سردم هست، خيلي گرمم شد و...».
به ياد داشته باشيد گاهي هم او بدون علت گريه مي كند، او گريه نمي كند تا شما را ناراحت و عصباني كند. موضوعي به عنوان نوزاد بد، حرف نشنو و اذيت كن وجود ندارد. اگر شما قادر به ساكت كردن سريع و آسان نوزاد خود نشديد، به خاطر داشته باشيد كه گريه تنها كاري است كه نوزاد مي تواند انجام دهد. ميزان گريه نوزاد هيچ ارتباطي با عملكرد شما به عنوان يك والد خوب ندارد. ممكن است شما هميشه قادر به توقف گريه او نباشيد و اين كار ممكن است براي شما سخت باشد. گريه نوزاد در شش هفتگي به اوج خود رسيده و بعد آن كاهش خواهد يافت. با گذشت زمان بيشتر با نوع گريه نوزاد و تفاوت آنها آشنا خواهيد شد. در ماه هاي اول زندگي، نوزاد به دنبال كشف دنياي پيرامون خود است. در زماني كه او گريه مي كند، اگر كسي به سراغش بيايد و او را در آغوش گرفته ببوسد و او را سرگرم كند، تصور خواهد كرد كه دنياي پيرامون او مكان خوب و مطلوبي است. از طرف ديگر، اگر در صورت گريه نوزاد كسي به سراغش نيايد، كسي او را در آغوش نگيرد و كسي او را سرگرم نكند، تصور خواهد كرد كه محيط اطراف او سخت و ناامن است.
تحقيقات نشان مي دهد كه وقتي والدين سريعا به گريه نوزاد در جهت ايجاد آرامش وي پاسخ دهند در كل ميزان گريه نوزاد كم خواهد بود. توجه فوري و در آغوش گرفتن نوزاد زماني كه وي گريه مي كند مورد تاكيد مي باشد.
اين كار براي نوزاد بدين معناست كه وي در امنيت است، چرا كه شما والدين پاسخگو و حمايت كننده اي هستيد كه او را دوست مي داريد. پيوستگي عبارت است از ارتباط هيجاني طولاني با فردي خاص در محيط. تحقيقات نشان مي دهند كه اگر نوزادي به طور امن با فرد خاصي پيوند داشته باشد مهارت هاي اجتماعي و شناختي بهتري در بزرگسالي خواهد داشت. اين نوزادان كنجكاوتر و علاقمندتر، اعتماد به نفس بيشتر، ارتباط بهتر و مستقل تر از كودكان بدون پيوند امن خواهند بود. در صورتي كه والدين به صورت مداوم نيازهاي فيزيكي و هيجاني كودك را برآورده كنند، همه نوزادان پيوستگي امني خواهند داشت. در رابطه با والدين، احساس پيوند با نوزاد با اولين ملاقات نوزاد حاصل مي گردد. در برخي موارد امر ممكن است مدت ها طول بكشد. برخي اوقات افسردگي بعد از زايمان، در برقراري ارتباط عاطفي با نوزاد تداخل پيدا كرده، لذا اهميت تشخيص و درمان به موقع آن بايد مورد تاكيد قرار گيرد.
گريه هاي طولاني و غيرقابل كنترل: برخي كودكان مبتلا به دوره هاي غيرقابل توجيه گريه كه معمولا كوليك ناميده مي شود، هستند. برخي افراد بر اين باورند كه كوليك به جهت درد شكمي است كه به دنبال نفخ ايجاد شده است. امروزه بيشتر پزشكان معتقدند كه اين رفتار، رفتاري طبيعي و معمولي است كه در برخي كودكان به ويژه در پايان يك روز طولاني و ناآرام ايجاد مي شود. تحقيقات اخير مويد آن است كه گريه هاي طولاني و غيرقابل كنترل نوزاد به دنبال تحريك زياد و بيش از حد محيطي ايجاد مي شود. اين گريه ها به نوزاد كمك مي كنند تا كنترل محيطي خود را به دست آورند. جهت مقابله با اين حملات گريه مي توان موارد زير را مدنظر داشت، كاهش محركات و تغييرات پيرامون كودك، قرار گرفتن در محيطي ساكت و كم نور، حركات و ضربات متناوب و منظم به پشت كودك در حالي كه به بغل خوابيده است.
گريه هاي طولاني مي توانند براي والدين ناراحت كننده باشند. سعي كنيد در اين موارد فراموش نكنيد كه همه چيز خوب و عالي است و يك گوشي خيالي را در گوش خود داشته باشيد. در اين مورد شما هر كاري از دستتان برمي آيد به خوبي انجام داده ايد. اگر شما احساس درماندگي، خشم، ناراحتي و نااميدي داريد و اگر نمي توانيد با آرامش و امنيت خاطر به كودك خود پاسخگو باشيد بايستي جهت آرامش خود و استراحت به مدت كوتاهي نوزاد را ترك كرده و يا از كس ديگري كمك بخواهيد. با بزرگتر شدن مقابله با گريه هاي وي آسان تر خواهد شد؛ چرا كه كودك نيازهاي خود را واضح تر بيان كرده و ما نيز در فهم نيازهاي وي ماهرتر خواهيم شد.
به خاطر داشته باشيد كسي بهتر از شما كودك خود را نمي شناسد، ولي زماني كه در مورد گريه هاي نوزاد نگران هستيد جهت اطمينان خاطر به پزشك خود م راجعه كنيد. ارتباط با كودك: نوزادان نياز به در آغوش كشيدن دارند. اين براي رشد سالم مغز آن ها ضروري است. آغوش گرفتن درست و مناسب نوزاد ارزش يك ارتباط كامل را داشته و احساس دوست داشتن و عشق ورزي را به او منتقل مي كند، تماس پوست به پوست يا حمل چسبيده به بدن نوزاد، به او احساس امنيت و پيوستگي مي دهد. علاوه بر گريه، نوزاد با استفاده از حركات چهره اي و بدني خود ارتباط برقرار مي كند. اگر قادر به درك پيام هاي چهره اي و بدني وي باشيد، مي توانيد آنچه را كه در حالت گرسنگي، خستگي و ناراحتي بيان مي كند، بفهميد. پيام هاي بدني مثل خميازه كشيدن، چشم ها را ماليدن، خواب آلود بودن چشم ها، نشانه خواب، بازكردن دهان نشانه گرسنه بودن، چشماني باز با حركات شاداب بدن، نشانه جستجوي بازي و برگرداندن سر و خم كردن كمر به نشانه «نمي خواهم، متشكرم» است.
نوزادان از چشم و گوش خود نيز از بدو تولد براي ارتباط با محيط اطراف خود استفاده مي كنند. وقتي او به شما مي نگرد، كاملا به چهره او بنگريد و تا زماني كه به نقطه ديگري خيره شود، تماس چشمي خود را حفظ كنيد. چهره متبسمي كه به او مي نگرد، صداي گرم و موزوني كه به او نجوا مي كند، احساس حمايت و خشنودي را براي او به ارمغان دارد. تا چند روز بعد از تولد نوزاد شما، صدايتان را تشخيص مي دهد، صداي خشن و بلند در او احساس ناامني مي آفريند، او نمي تواند تا وقتي كه بزرگ شود، رفتار خود را تغيير بدهد، يعني گريه نكند، به موقع بخوابد، متوجه شود كه شما كار داريد. پس هرنوع خشمي نسبت به او تنها موجب سردرگمي و وحشت او خواهدشد. شما بايد با صداي نرم و آرام با او صحبت كنيد، هركلمه اي كه شما به نوزاد خود مي گوييد، مي خوانيد يا زمزمه مي كنيد به او كمك خواهدكرد تا نحوه ارتباط را بياموزد. نوزاد شما از تماس چشمي براي گفتگو با شما استفاده مي كند و علاقمندانه به هر كلمه اي كه مي گوييد گوش فرامي دهد. او به صورت شما خيره شده و دهان شما را مي نگرد. گوش دادن و نگاه كردن به گفتگوي شما به او كمك مي كند تا با اصول ارتباطي آشنا شده و حجم عظيمي از اطلاعات را از بدو تولد به خود جلب كند. صداهايي موزون و كشدار و حركات صورتي تشديديافته براي نوزادان جالب توجه خواهدبود و نسبت به محاوره هاي بزرگسالان ترجيح داده مي شود.
سرگرمي نوزاد جهت برقراري ارتباط :كارهاي زير براي نوزادان سرگرم كننده است و مي توانيد طي تعامل با نوزاد خود استفاده كنيد.
1- صداي موزون و كشدار و بيانات چهره اي
2- گزارش مستقيم كارهايي كه براي نوزاد انجام مي دهيد: مي خواهيم با هم به حمام برويم، حالا دارم لباست را درمي آورم، دستت را بلند كن...
3- آوازخواندن و زمزمه كردن، راهي شادي بخش براي توسعه مهارت هاي زباني نوزاد است. درماشين، حمام، بستر و در هر زمان مي توانيد براي نوزاد خود زمزمه كنيد.
4-كتابخواني از بدو تولد، بعد چند هفته، كودك شما پي مي برد كه اين زمان، وقت خاص و لذت بخشي براي وي است.
5- تلاش هاي اوليه نوزاد خود در غان و غون كردن توجيه كرده و به آنها پاسخ دهيد. منتظر باشيد تا غان و غون كردن نوزاد تمام شود و بعد از كمي مكث به او پاسخ دهيد. اين آموزش الگوي مكالمه است، در ارتباط با كودك علاقمندي وي راهنماي ماست.
6- اشياء و اسباب بازي هاي اطراف او را نام ببريد. «نگاه كن اين جوراب هاي توست» به ياد داشته باشيد نوزادان با سرعت متفاوتي رشد مي كنند. اگر نوزاد شما با ساير همسالان خود هماهنگ نبود، جاي نگراني نيست، جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد با پزشك خود مشورت كنيد.
انتهاي سخن، نوزادان از همان بدو تولد دنياي پيرامون خود را درك كرده و به آن واكنش نشان مي دهند. اين دوران، زماني مهم جهت ايجاد پيوستگي با نوزاد است. واكنش سريع به گريه وي، در آغوش گرفتن او، برقراري ارتباط چشمي، ارتباط پوستي و بدني، گفتگو و مكالمه با او و ايجاد حس پيوستگي حائز اهميت هستند، اگر كودك شما زياد گريه مي كند و پزشك شما مشكل خاصي را مطرح نمي كند، خودتان و نوزادتان را سرزنش نكنيد، اين دوران گذراست.

 



هفت نكته براي غذا خوردن در محل كار

يكي از بزرگترين عوارض غذا خوردن پشت ميز كار آن است كه نمي توانيد بر روي غذاي مصرفي خودتان تمركز و توجه كافي داشته باشيد. وقتي شما به جاي تمركز بر غذاي مصرفي تان سرگرم فرستادن ايميل و پاسخ به تلفن و مرتب كردن اوراق باشيد ممكن است ناخواسته پرخوري كنيد درواقع صرف غذا پشت ميز كار، باعث عدم تمركز بر ميزان غذاي مصرفي در شما مي باشد. وقتي شما در پشت ميز كار نشسته ايد اين احتمال زياد است كه چند كار را با هم انجام دهيد و به مقدار غذاي مصرفي تان توجه كافي نداشته باشيد. درواقع غذا خوردن پشت ميز كار به اين معناست كه شما به جاي نشستن پشت كامپيوتر براي 8 ساعت در روز، درواقع براي 9 ساعت در روز اين كار را مي كنيد.
غذا خوردن پشت ميز كار از بلند شدن از سر جايتان و فاصله گرفتن از دفتر كار و يا محل كارتان جلوگيري مي نمايد ولي شما براي بهبود پمپاژ قلب و جريان خونتان نيازمند قدري استراحت و حركت هستيد. لذا زمان صرف ناهار بسيار مهم است و اين فرصت را به شما مي دهد كه اين استراحت را در روز تجربه نماييد. ولي اگر شما پشت ميز كارتان باقي بمانيد اين فرصت را از خود مي گيريد.
به غير از عوارض مذكور، غذا خوردن پشت ميز كار يك مكان مناسب روزانه براي رشد باكتري ها و ميكروب ها را فراهم مي كند. در ضمن اگر از جمله افرادي هستيد كه وسط غذا خوردنتان به دليل كار از جاي خود بلند مي شويد و براي مثال نيم ساعت از خوردن ناهار باز مي مانيد و مجددا باز مي گرديد و به دليل پر مشغله بودن صرف ناهارتان مدت زيادي طول مي كشد پس جاي نگراني هايي از بابت درجه حرارت و ايمني و رشد ميكروب در غذايتان وجود دارد. به عبارت ديگر در درجه حرارت اتاق بسياري از غذاها مي توانند محيط مناسبي براي رشد باكتري ها گردند.
ميز غذايي كه محل خوردن غذاها و خوراكي ها مي باشد مي تواند بسيار آلوده باشد و درواقع صرف غذا و خوراكي پشت ميز كار به ويژه وقتي كه نظافت و تميز كردن منظم ميز كار رعايت نشود مي تواند ميز را به يك كافه تريا براي باكتري ها مبدل كند. وقتي همزمان با صرف غذا كار كنيد گوشي تلفن شما و صفحه كليد كامپيوتر و موس و همه ابزارهاي شما آلوده خواهند شد. براي آزمايش كردن ميزان آلودگي ميز كارتان صفحه كليد (كي برد) را بعد از صرف غذا برعكس كنيد و نگاه كنيد كه چقدر خرده نان و خرده غذا از آن بيرون مي ريزد هر چقدر كه ريزش خرده غذاها بيشتر باشد يعني شما در آلوده كردن ميز كارتان موفق تر بوده ايد.
نكاتي براي غذا خوردن سالم تر در پشت ميز كار:
اگر علي رغم همه توضيحات فوق الذكر، باز هم مي خواهيد غذايتان را پشت ميز كارتان ميل كنيد و درواقع چاره ديگري نداريد در اينجا راهكارهايي را براي تغذيه سالم در پشت ميز كار بيان مي داريم:
1- در هنگام غذا خوردن چشمتان به ظرف غذا و غذايي كه مي خوريد باشد و وقتي كه پشت ميز كار غذا مي خوريد حواستان به غذايي كه در دهان مي گذاريد باشد و اجازه ندهيد كه به خاطر اينكه حواستان معطوف يك ايميل و يا يك مورد كاري است بيش از حد غذا بخوريد. براي غذاي ناهار بايد يك وعده غذايي با حجم متعادل را مصرف نماييد ولي نه در حدي كه احساس سيري بيش از حد و رخوت بعد از صرف غذا را داشته باشيد.
2- ناهارتان را خودتان از منزل بياوريد و از غذاهاي پركالري و فست فود اجتناب كنيد. درواقع ناهار فرصت خوبي است براي اينكه غذاهاي سالم بخوريد لذا با خود غذاهاي سالم و سبك و سالاد (مثل سالاد مرغ و سبزيجات) و آجيل و... بياوريد. اگر با خود غذاهاي سالم حاوي سبزيجات را بياوريد مواد مغذي مهم از جمله پروتئين و فيبر را دريافت مي نماييد. از مصرف ناهارهاي گران قيمت و پرحجم و پركالري و پرچرب كه مواد مغذي چنداني هم ندارند پرهيز نماييد. براي حفظ ايمني غذا از ظروف مخصوص غذا كه غذا را خنك نگه مي دارند براي حمل غذا استفاده كنيد و سپس آن را به يخچال موجود در محل كارتان منتقل نماييد و اجازه ندهيد منتقل كردن غذايتان به يخچال بيش از 2 ساعت به طول انجامد.
3- هر زمان كه فرصت داشتيد به قدم زدن و پياده روي بپردازيد. ما به طور ژنتيكي براي حركت خلق شده ايم نه سكون، بنابراين صرف غذا پشت ميز كار در جايي كه روز طولاني اي را بدين منوال در پيش رو داريد ايده خوبي نيست. اگر مجبور هستيد كه پشت ميزتان غذايتان را صرف كنيد به دنبال راهكارهايي براي حركت در بقيه اوقات روزتان باشيد. سعي كنيد در مسير برگشت به خانه قدري پياده روي داشته باشيد. بهتر است براي پيشگيري از يك الگوي زندگي ساكن و بدون حركت در هنگام بيدار شدن از خواب و يا در اواخر روز قدري پياده روي و ورزش داشته باشيد.
4- ميز كار خود را تميز و ضدعفوني كنيد. روزي يك بار تميز كردن ميز كارتان با مواد ضدعفوني كننده كافي است. پاك كردن ميز تنها با دستمال كاغذي فايده چنداني ندارد و در از بين بردن آلودگي ها موثر نيست. از تميز بودن تلفن و كامپيوتر و موس و صفحه كليدتان اطمينان حاصل كنيد و از لمس كردن آنها در هنگام صرف غذا اجتناب كنيد. همچنين براي جلوگيري از آلوده شدن غذايتان نظافت دستانتان را رعايت كنيد و شست وشوي دست ها قبل از غذا را انجام دهيد و همچنين يك ضدعفوني كننده براي دست را هميشه در كشوي محل كارتان داشته باشيد.
5- مي توانيد در هنگام صرف غذا بر روي ميز كارتان از يك روكش يا روميزي كوچك استفاده كنيد كه مانعي خواهند بود بين ميكروب ها و غذاي شما.
6- غذايتان را به همراه يك دوست يا همكار صرف نماييد تا فرصتي را براي استراحت و تجديد روحيه و تعامل با همكاران به خود بدهيد.
7- غذا خوردن پشت ميز كار را تبديل به يك عادت براي خود نكنيد. برخي مواقع براي شما ميسر است كه غذايتان را پشت ميز كارتان نخوريد ولي چون تبديل به عادت شده است ناخواسته پشت ميز كار غذا مي خوريد (حتي گاهي در منزل خودتان!) و اين رفتار غلط تبديل به يكي از عادت هاي روزمره تان مي گردد. لذا هر زمان كه برايتان ميسر شد غذايتان را در آرامش و مكان مناسب تر ميل كنيد.

 



مراقب ضربه مغزي باشيد

يك متخصص اعصاب دانشگاه آكسفورد مي گويد: بعد از يك ضربه مغزي كه منجر به خون ريزي رگي در ناحيه مغز شده، اگر شخص ضربه ديده را در زماني كمتر از سه ساعت به بيمارستان برسانند امكان برطرف كردن حادثه و نجات شخص بسيار زياد است. ولي همواره بايد قادر به تشخيص حادثه بود و اين عمل بسيار ساده است.
به گفته وي مهمترين وظيفه تشخيص حادثه خون ريزي مغزي است و بعد از تشخيص و قبل از سه ساعت بايد شخص را به پزشك رساند.
يك شاهد حادثه با آشنا بودن به علائم خون ريزي مغزي مي تواند به سه سؤال ساده از مريض به سهولت او را نجات دهد.
1-از بيمار يا شخص ضربه مغزي خورده بخواهيد به خندد.
2-از بيمار يا شخص ضربه خورده بخواهيد دو دستش را بالا نگه دارد.
3-از بيمار يا شخص ضربه خورده بخواهيد يك جمله ساده را تكرار كند.
مثلا بگويد خورشيد در آسمان بسيار خوب مي درخشد.
اگر بيمار يا شخص ضربه خورده قادر به انجام يكي از اين كارها نباشد بايد فوري اورژانس را خبر كرده و بيمار را به بيمارستان منتقل كرده و به مسئول مربوطه عدم اجرايي يك يا چند اعمال فوق را اطلاع داده تا ايشان پزشك را در جريان گذارد.

 



كرفس به شما آرامش مي دهد

كرفس داراي ويتامين هاي گروه B است كه بر سلامت و عملكرد مناسب سيستم عصبي موثر است.
كرفس حاوي 95 درصد آب است و يكي از سبزي هاي كم كالري محسوب مي شود.
به كرفس لقب سبزي كالري منفي داده اند چون در ازاي ميزان انرژي بدن كه براي هضم خود مي گيرد به مقدار بسيار كمي انرژي به بدن مي رساند و هر 100 گرم كرفس فقط 7 كيلو كالري انرژي دارد.
طعم تلخ و تندي كه زمان خوردن كرفس احساس مي شود مربوط به وجود ماده اي به نام آپين است كه اين گياه از نظر طب سنتي داراي طبع سرد است و ادرارآور مي تواند باشد. در طب چيني براي رفع سوزش رفع ادرار و التهاب چشمي استفاده مي شود و تصفيه كننده خون است.
ماده كرفس سرشار از پتاسيم است و ماده اي به نام ساتاليد در كرفس وجود دارد كه هرمون هاي مربوط به فشار خون را تنظيم مي كند.
كرفس داراي ويتامين هاي گروه B است كه براي سلامت و عملكرد مناسب سيستم عصبي مفيد است و موجب آرامش اعصاب مي شود.

 



مادر عزيز؛ قطره آهن فراموش نشود

ذخيره آهن بدن شيرخواران در 6ماه اول زندگي شان به پايان مي رسد و لازم است كودك شما براي رشد و تكامل مناسب از 6ماهگي تا 2سالگي مكمل آهن دريافت كند. كمبود آهن با مشكلات رفتاري، هوشي و حركتي در كودكان مرتبط است. شواهد علمي نشان مي دهد كه قطره آهن في نفسه موجب پوسيدگي دندان نمي شود. درحال حاضر شيرين كننده استفاده شده در قطره هاي آهن از شيرين كننده هاي غيرپوسيدگي زا (سديم ساخارين) است اما با اين وجود، بسياري از والدين به دليل رنگ گرفتن دندان ها و عامل پوسيدگي دانستن قطره آهن از خوراندن اين قطره مهم به فرزندشان امتناع مي كنند. توضيحات و راه حل هايي در اين خصوص براي شما داريم...
تنها عاملي كه مي تواند به مستعد شدن دندان به پوسيدگي منجر شود، رنگ ايجاد شده به وسيله برخي تركيبات آهن روي دندان است. تجمع اين رنگ روي دندان- به خصوص دندان هاي جلويي فك بالا- سطح دندان را زبر مي كند. اين زبري و ناصافي مي تواند محل خوبي براي تجمع پلاك ميكروبي پوسيدگي زا در روي دندان و زمينه مناسبي براي ايجاد پوسيدگي دنداني به خصوص در طوق دندان هاي جلويي فك بالا شود.
راه حل ساده اين مسأله، ريختن قطره آهن در عقب دهان كودك است. به اين علت كه در هر صورت ممكن است مقداري آهن تركيب شده با بزاق روي دندان كودك بيايد، بهتر است پس از قطره كمي آب به كودك بنوشانيم و يا حتي روي دندان را با پنبه مرطوب پاك كنيم.
در نهايت، رعايت بهداشت دهان كودك به وسيله يك مسواك انگشتي يا مسواك مخصوص شيرخواران و نوپايان كه سر كوچكي دارد باعث مي شود كه كودك با وجود مصرف قطره آهن دندان هاي سفيد و سلامت را در كنار بدني سالم داشته باشد.
در مواردي كه كودك كمي دندانش رنگي شده اما هنوز پوسيده نشده است مي توانيم به اندازه نصف ناخن انگشت كوچكش خمير دندان كودك روي مسواك استفاده كنيم و در شبانه روي 2بار دندان هايش را مسواك بزنيم. با اين كار معمولاً رنگ تيره و ظاهر نامطبوع دندان از بين مي رود و دندان تقريباً نماي طبيعي پيدا مي كند ضمن اينكه سلامت ساير دندان ها نيز حفظ مي شود.
اكثر خميردندان هاي كودكان فاقد فلورايد يا حاوي فلورايد كمي هستند اما اگر كودك هنوز قادر نيست كه آب دهانش را پس از مسواك به بيرون بريزد، بايد اضافه خميردندان را پس از مسواك زدن با يك تكه پنبه از دهانش پاك كنيم.
با رعايت اين موارد، هم مي توانيد از رنگ گرفتن دندان كودك جلوگيري كنيد و هم او را از فوايد آهن بي نصيب نگذاريد.
سيمين زهرا محبي

 



بايدها و نبايدهاي دندان مصنوعي

دندانهاي مصنوعي سالمندان به طور متوسط بايد هر 3 سال پس از معاينه دندانپزشك اصلاح شود تا لق شدگي آن باعث آسيب به لثه سالمندان نشود.
دندان ها مانند ديگر اجزاي بدن انسان نيازمند مراقبت بهداشتي و درماني مكررهستند به طوري كه در برخي افراد به دليل جنس خاص دندانشان بايد حتي بيشتر از اندام و اجزاي ديگر بدن به آن توجه كنند.
جنس دندان هاي افراد به دلايل مختلف ژنتيكي و ارثي متفاوت است ولي در مجموع بيشترين عامل بقاي دندان در هر فرد نوع مراقبت هاي بهداشتي و درماني از جمله مسواك زدن و نخ دندان مرتب، تغذيه مناسب و معاينات منظم دندانپزشك است اما دندان مصنوعي نيز با گذر زمان و گاهي اوقات عدم مراقبت، نياز مي شود.
به طور معمول «دست دندان» را دندان مصنوعي مي نامند كه جايگزين دندان هاي طبيعي مي شود؛ دندان مصنوعي معمولا به صورت قالبي و با تركيبي از مواد مخصوص پلاستيكي ساخته مي شود كه مي تواند ظاهر خوب و مطلوبي را براي افراد سالمند به وجود آورد.
¤ نقش دندان هاي مصنوعي در تغذيه سالمندان
زماني كه فرد سالمند فاقد دندان هاي طبيعي باشد، دندان مصنوعي به عنوان كمك به آنان براي غذا خوردن نقش بسيار مهمي در تغذيه سالم آنها مي تواند ايفا كند.
زماني كه يك دندان از بين مي رود، دندان هاي ديگر كمي حركت مي كند و باعث به وجود آمدن فضاي خالي مي شود كه محل تجمع مواد غذايي نيز در بين دندان ها خواهد شد. يك دندان مصنوعي مي تواند مانع به وجود آمدن مشكلات بهداشتي دهان و دندان شود.
در اين حالت مي توان با جايگزين كردن دندان هاي جلو افرادي كه داراي دندان هاي با ظاهر نامناسب هستند به آنها چهره بهتري بخشيد.
¤ مزاياي دندان مصنوعي
داشتن دندان مصنوعي خوب، كمك مي كند كه سالمند خوب غذا بخورد، خوب حرف بزند و ظاهر خوبي داشته باشد و از مزاياي دندان مصنوعي اين است كه اين دندان ها تفاوتي با دندان هاي طبيعي خود شخص نخواهد داشت.
در صورت مناسب نبودن دندان مصنوعي ضمن محكم نبودن محل قرار گرفتن آنها «اصطلاحاً لق بودن» آسيب ديدگي لثه «ساييدگي لثه» جلو آمدن فك پايين و پوسيدگي دندان هاي ديگر نيز شامل عوارض و زيان هاي دندان مصنوعي كهنه به حساب مي آيد.
مراقبت از دندان مصنوعي
حداقل سالمندان يكبار در روز دندان هاي مصنوعي را پس از غوطه ور كردن در مواد تميزكننده و شوينده مناسب «آب و صابون» كاملا با مسواك و خميردندان بشويند.
دندان هاي مصنوعي مدل هاي بسياري دارند، گذاشتن دندان مصنوعي به عنوان دانه تكي يا تعداد به وسيله رشته سيمي در دهان ثابت يا متحرك صورت مي پذيرد و در برخي مواقع نيز تمام دندان ها كه به آن يك دست دندان مي گويند، جايگزين تمام دندان هاي طبيعي مي شود.
دندان پارسيئل نيز از جمله دندان هاي متحرك است كه بدنه آن ماده فلزي به نام «كرم» است كه زنگ نمي زند و تغيير شكل نيز نمي دهد و در مجموع اين نوع دندان ها از دوام بيشتري برخوردارند.
قرار گرفتن مناسب و محكم دندان هاي مصنوعي بر روي فك، عدم تغيير شكل در ماهيچه هاي صورت و عدم وجود مشكل در جويدن غذا نشان دهنده ساخت خوب دندان مصنوعي است.
¤ هر 3 سال دندان هاي مصنوعي سالمندان بايد اصلاح شود
هر زماني كه دندان هاي مصنوعي سالمندان شكسته شود يا تعداد ديگري از دندانهايشان را از دست دهند دندان هاي آنان بايد جايگزين و عوض شود.
به طور ميانگين هر 3 سال دندان هاي سالمندان بايد توسط متخصص دندانپزشك معاينه و در صورت نياز و تشخيص دندانساز دندان ها تعويض يا اصلاح شود زيرا ممكن است روكش هاي فلزي نشست كند و در نتيجه سيم آن شل شده و دندان در دهان سالمند لق شود.

 



سماق

آيا مي دانيد چرا توصيه مي شود كه چلوكباب را با سماق نوش جان كنيد پس بايد خاصيت آن را بدانيد.
از گذشته هاي دور در ايران همراه چلوكباب و برخي از غذاها، سماق استفاده مي شده است. امروزه مقالات متعددي حاكي از آن است كه اين ماده خاصيتي چندكاره دارد و مواد موجود در آن خواص ضدميكروبي بسيار قوي دارند.
همچنين سماق آلودگي موجود در گوشت را از بين مي برد و از طرفي خاصيتي قابض دارد؛ يعني اگر التهابات يا زخم هايي در مسير لوله گوارش باشد تا حدودي موجب بهبود آنها شده و محافظ خوبي براي كبد است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14