(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 16 آذر 1389- شماره 19809

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آغاز عمليات احداث راه آهن چابهار- زاهدان- مشهد
ديدار دست اندركاران حج با رهبر معظم انقلاب
با حضور وزير آموزش و پرورش برگزيدگان دوازدهمين جشنواره جوان خوارزمي تقدير شدند
شهيد شهرياري ها براي ابد زنده مي مانند
رئيس جمهوري امروز در جمع مردم استان مركزي حاضر مي شود
عضو كميسيون قضايي مجلس: حقوق بشر توسط آمريكايي ها ذبح شده است
شمس آل احمد ، چشم از جهان فرو بست
رئيس شوراي روابط خارجي آمريكا: حمله نظامي به ايران حمايت كشورهاي عرب از تهران را افزايش مي دهد
معاون وزير كشور: مديريت فرهنگي كشور، ضعف انسجام دارد
با اجراي طرح زوج و فرد ميزان آلاينده ها در اصفهان 30 درصد كاهش يافت
عضويت 130 هزار بانوي كردستاني در بسيج مستضعفين
واردات و توليد خودرو با سوخت ديزلي در برنامه پنجم توسعه كشور
آيت الله جنتي: هدف از راه اندازي جنگ نرم براندازي انقلاب اسلامي است
وزير كشور: عصبانيت دشمن از پيشرفت كشور علت ترور دانشمندان ايراني است
برگزاري مراسم جشن تولد يك شهيد شهيدبابايي 60 ساله شد
اخبار ادبي و هنري



صبح ديروز با حضور رئيس جمهور صورت گرفت
آغاز عمليات احداث راه آهن چابهار- زاهدان- مشهد

رئيس جمهور صبح ديروز با حضور در زاهدان، كلنگ آغاز پروژه بزرگ راه آهن چابهار- زاهدان- مشهد را بر زمين زد.
اين عمليات كه همزمان در زاهدان به دست دكتر احمدي نژاد و در چابهار به دست معاون وزير راه كلنگ زني شد، از چابهار شروع مي شود و پس از عبور از ايرانشهر، خاش و زاهدان به مشهد منتهي مي شود.
اين خط ريلي به طول يك هزار و 330كيلومتر قرار است طي پنج سال اجرا شود و با سه ميليارد يورو اعتبار به پايان برسد.
اعتبار تقريبي پيش بيني شده براي اين طرح در سال جاري 23هزار و 600 ميليارد ريال است.
طراحي سرعت براي قطارهاي مسافربري در اين مسير 160كيلومتر در ساعت و قطارهاي باري 120كيلومتر در ساعت است و احداث آن، نقش بسزايي در تقويت امنيت و توسعه شرق كشور و بويژه بندر چابهار خواهد داشت و حمل و نقل كالا را از شرق كشور به كشورهاي همسايه شرقي و منطقه آسياي مركزي متحول خواهد كرد.
دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور در مراسم آغاز به كار اين پروژه بزرگ طي سخناني اظهار داشت: ايران اسلامي در بدترين شرايط، سازندگي خود را ادامه مي دهد و فشارهاي تحريم و استكبار تاثيري در كاهش قدرت ايران ندارد.
به گزارش خبرگزاري فارس از زاهدان وي افزود: مهم ترين ماموريت ملت ايران ساختن است و بايد ايران اسلامي را بسازيم و امروز ساختن ايران خدمت به يك منطقه و جغرافياي خاص نيست بلكه ساختن ايران، انتشار نور اميد در دل ملت هاي دنيا است.
رئيس جمهور تأكيد كرد: امروز هر اقدامي كه مي شود قبل از اينكه تاثير اقتصادي داشته باشد تاثير آرماني و انقلابي دارد و ايران سرزميني در جهان است كه نقطه اميد همه ملت ها است.
رئيس جمهور بيان كرد: تصميم گيري هاي بزرگ در دنيا به حالت تعليق و سكون درآمده و امروز يكي از كشورهاي در حال تصميم گيري، ايران اسلامي است.
وي ادامه داد: ايران اسلامي در بدترين شرايط، سازندگي خود را ادامه مي دهد و فشارهاي تحريم و استكبار تاثيري در كاهش قدرت ايران ندارد و امروز نام ايران، راه ايران، فرهنگ ايران و... براي كشورهاي دنيا به عنوان الگو درآمده و ملت ايران پيام اميد، برادري، صلح و ساختن آينده اي روشن و حكومتي سرشار از عشق را سر مي دهد و در برابر نقطه عدالت ايران كينه توزي، جنگ و توهين قرار گرفته كه واضح است در برابر اين دو ملت هاي دنيا كدام را انتخاب مي كنند.
احمدي نژاد افزود: همه سياست هاي شيطاني دست اندركار شده اند تا ايران اسلامي را متزلزل كنند و به فضل الهي و هوشمندي ملت ايران، امروز ملت بزرگ و سربلند ايران نقطه سكون و آرامش است.
وي گفت: سياستمداران متوجه اند كه اگر دنيايي سرشار از عدالت مي خواهند، راهش ايران است و رأفت ايران اسلامي فقط خدمت به مردم يك استان و شهرستان و منطقه نيست بلكه برافراشتن پرچم عزت ايران است و امروز انسان هاي زيادي آرزو دارند كه در فضاي ايران تنفس كنند.
رئيس جمهور خاطرنشان كرد: دولت عدالت را در راس همه برنامه هاي خود دارد و سعي كرده در سال هاي اخير منابع دولت، امكانات، فرصت ها و حتي وقت خود را به طور عادلانه در سطح كشور توزيع كند.
وي در ادامه گفت: سيستان و بلوچستان به لحاظ اقتصادي، فرهنگي و سياسي قادر است منطقه جنوب غرب آسيا را اداره كند و اين يكي از توانمندي هاي اين استان است.
احمدي نژاد اضافه كرد: اميدواريم با تلاش وزير راه و ترابري، اين پروژه را از مشهد به زاهدان نيز تمام كنند و در دولت دهم آغاز حركت قطارها را با هم جشن بگيريم.

 



ديدار دست اندركاران حج با رهبر معظم انقلاب

حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي ديروز در ديدار دست اندركاران حج، به برگزاري خوب اين مراسم در سال جاري اشاره و خاطرنشان كردند: در كنار زحمات گذشتگان، اقدامات مفيد و موثر در حج امسال را تثبيت و نهادينه كنيد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري ، ايشان ضمن تشكر از تلاش مجموعه عوامل برگزاري حج افزودند: در كنار اقدامات مثبت و مفيد نبايد از نقصها هم غافل ماند تا سال به سال، فاصله با حج مطلوب، كمتر شود.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به اهميت وحدت اسلامي و كاستن از اختلافات شيعه و سني خاطرنشان كردند: پيشگامان انقلاب اسلامي حتي قبل از پيروزي انقلاب، پرچم دار وحدت در جهان اسلام بوده اند.
حضرت آيت الله خامنه اي ارتباط دست اندركاران حج با زائران را مهم و استمرار آن را ضروري دانستند و خاطرنشان كردند: مردم با مشاهده صفا، معنويت، شكوه و عظمت اماكن مشرفه در مكه و مدينه، دچار تحولي عظيم مي شوند كه حفظ اين دستاورد از اهميت زيادي برخوردار است و اين موضوع در ارتباط مستمر با زائر و فرهنگ سازي امكان پذير است.
ايشان تلاوت قاريان ايراني در مسجدالحرام را مايه افتخار ايران اسلامي دانستند و خاطرنشان كردند: در سالهاي اخير توجه خوبي به قرآن و تلاوت آن در ايام حج شده است و جا دارد رسانه ملي علاوه بر پخش تصاوير اماكن مشرفه ، بخشي از برنامه هاي خود را به انعكاس اين تلاوتها اختصاص دهد.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين در اين ديدار اشاره اي به سفرهاي زيارتي به عتبات داشتند و توصيه كردند: مسكن مناسب و سهولت تردد زوار در مرز مورد توجه و پيگيري قرار گيرد.
در ابتداي اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني، شعار حج امسال را «وحدت، بيداري و مسئوليت اسلامي» بيان كرد و گفت: مناسك و برنامه هاي معنوي حج در سال جاري با همدلي و همكاري همه دستگاهها و نهادهاي مسئول و بهتر از هر سال در آرامش كامل برگزار شد.
وي برپايي دعاي پرفيض كميل در مدينه، مراسم برائت از مشركين در عرفات و همايشهاي بين المللي را در حج امسال بسيار باشكوهتر از سالهاي قبل برشمرد و افزود: امسال با تشكيل ستادي ويژه ، كمك به سيل زدگان پاكستان در اولويت قرار گرفت.
آقاي ليالي رئيس سازمان حج و زيارت نيز گزارشي از روند اجرايي حج، بيان كرد و گفت: تعامل تنگاتنگ دستگاههاي مرتبط، توجه به مصرف بهينه، و جلوگيري از اسراف، از جمله ويژگيهاي حج امسال بود.
وي با اشاره به تاخير در پروازهاي برگشت زائران افزود : نابساماني در برنامه ريزي فرودگاههاي عربستان، عامل تأخير در پروازهاي حجاج از جمله پروازهاي زائران ايراني بوده است.

 



آيت الله جوادي آملي در پيام تسليتي عنوان كرد
شهيد شهرياري ها براي ابد زنده مي مانند

آيت الله جوادي آملي با صدور پيام تسليتي به مناسبت شهادت «مجيد شهرياري» استاد فيزيك هسته اي دانشگاه شهيد بهشتي تاكيد كرد: چنين افرادي، آن قدر مقتدرند كه در مصاف مرگ، پيروز مي شوند و خود براي ابد زنده مي مانند.
به گزارش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، آيت الله جوادي آملي با صدور پيامي، ضمن ابراز تاثر از شهادت استاد شهرياري، اين رخداد تلخ را به خانواده اين شهيد بزرگوار و جامعه دانشگاهي كشور تسليت گفت.
در اين پيام، راز موفقيت شهيد شهرياري، پي بردن به حقيقت علم و هجرت از آن به معلوم و ترغيب به چنين هجرت عنوان شده و آمده است: اين استاد والامقام همانند ساير اساتيد وزين و برجسته دين مدار، به كمك علم به معلوم رسيدند و نشان آفريدگار را در آن و نيز در خود كه مخلوق كريم خداست مشاهده كردند و جامع علم و دين شدند كه اين دو در حقيقت متلازم يكديگرند.
در ادامه اين پيام تسليت تاكيد شده كه رمز كاميابي شهيد شهرياري و ديگر فرهيختگان، سلطه بر وهم و خيال در محور دانش و سيطره بر هوا و هوس در مدار منش بوده و هست و اينان كه نغمه دلرباي قرآني را شنيدند و معناي دلپذير آن را فهميدند و رهنمود دل انگيز او را قبول كردند، ديو دنياخواهي را از ساحت دل بيرون مي رانند و چنين افرادي آن قدر مقتدرند كه در مصاف مرگ پيروز مي شوند و مرگ را مي ميرانند و خود براي ابد زنده مي مانند.
آيت الله جوادي آملي در اين پيام با بيان اينكه مبناي جزم علمي و عزم عملي شهيد شهرياري و ديگر انديشوران دانشگاهي، اصول ثابت اسلامي است كه انسان را به سه عنصر محوري جهان داني و جهان داري و جهان آرايي فرا مي خواند، تصريح كرده است: جمع سالم بين انديشه صائب و انگيزه صحيح، بهره رادمرداني چون دكتر شهرياري است كه حرمت علم را آنچنان پاس مي دارند كه هر فرضيه ثابت نشده را به جاي مبدا تصديقي به ثبت رسيده نمي نشانند و احترام ايمان را آن قدر نگه مي دارند كه هيچ فسون و فسانه اي را در موضع رفيع باور ديني قرار نمي دهند.
در ادامه اين پيام مي خوانيم: برخي از زورمداران عصر حاضر، برده جهالت عقلي اند و دانش خود را اسير ديوسيرتي كردند و مانع دانشوري كشورهاي آزاد و مستقل اند و اگر فروغي ببينند، بي دريغ تيغ ترور را متوجه مبتكران مي كنند تا با احتكار علم از يك سو و تحريم محصولات صنعتي به ويژه هسته اي از سوي ديگر و با شهيد نمودن اساتيد فن آور و مقتدر از سوي سوم، دام استعمار، زنجير استثمار، بند استعباد، حلقه استبداد و بالاخره نيرنگ استحمار را با ترفندهاي گوناگون به كار گيرند تا به نظام اسلامي آسيب برسانند، غافل از آنكه مردان و زنان بزرگ ايران اسلامي، مصون از افت علمي و آفت عملي اند و همواره با ظلم به مبارزه و با علم به مناظره و با عقل و عدل به مشاوره و هماهنگي كامل به سر مي برند.
آيت الله جوادي آملي در بخش ديگري از اين پيام با تاكيد بر اينكه جهان آفرينش بر شهيدان و راهيان آنان آفرين و بر قاتلان و بيدادگران نفرين دارد، از خردورزان عالم به ويژه رهبران ديني خواسته تا هم در تعليم و تزكيه اصحاب صنعت كوتاهي نكنند و هم در امر به معروف و نهي از منكر صحابه ثروت غفلت نورزند.
«مجيد شهرياري» و «فريدون عباسي دواني» دو استاد فيزيك هسته اي دانشگاه شهيد بهشتي، هشتم آذرماه در دو حادثه جداگانه مورد سوءقصد قرار گرفتند كه بر اثر انفجار خودروي آنها، استاد شهرياري به شهادت رسيد و استاد عباسي و همسران آنها مصدوم شدند.

 



آيت الله جوادي آملي در پيام تسليتي عنوان كرد
شهيد شهرياري ها براي ابد زنده مي مانند

آيت الله جوادي آملي با صدور پيام تسليتي به مناسبت شهادت «مجيد شهرياري» استاد فيزيك هسته اي دانشگاه شهيد بهشتي تاكيد كرد: چنين افرادي، آن قدر مقتدرند كه در مصاف مرگ، پيروز مي شوند و خود براي ابد زنده مي مانند.
به گزارش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، آيت الله جوادي آملي با صدور پيامي، ضمن ابراز تاثر از شهادت استاد شهرياري، اين رخداد تلخ را به خانواده اين شهيد بزرگوار و جامعه دانشگاهي كشور تسليت گفت.
در اين پيام، راز موفقيت شهيد شهرياري، پي بردن به حقيقت علم و هجرت از آن به معلوم و ترغيب به چنين هجرت عنوان شده و آمده است: اين استاد والامقام همانند ساير اساتيد وزين و برجسته دين مدار، به كمك علم به معلوم رسيدند و نشان آفريدگار را در آن و نيز در خود كه مخلوق كريم خداست مشاهده كردند و جامع علم و دين شدند كه اين دو در حقيقت متلازم يكديگرند.
در ادامه اين پيام تسليت تاكيد شده كه رمز كاميابي شهيد شهرياري و ديگر فرهيختگان، سلطه بر وهم و خيال در محور دانش و سيطره بر هوا و هوس در مدار منش بوده و هست و اينان كه نغمه دلرباي قرآني را شنيدند و معناي دلپذير آن را فهميدند و رهنمود دل انگيز او را قبول كردند، ديو دنياخواهي را از ساحت دل بيرون مي رانند و چنين افرادي آن قدر مقتدرند كه در مصاف مرگ پيروز مي شوند و مرگ را مي ميرانند و خود براي ابد زنده مي مانند.
آيت الله جوادي آملي در اين پيام با بيان اينكه مبناي جزم علمي و عزم عملي شهيد شهرياري و ديگر انديشوران دانشگاهي، اصول ثابت اسلامي است كه انسان را به سه عنصر محوري جهان داني و جهان داري و جهان آرايي فرا مي خواند، تصريح كرده است: جمع سالم بين انديشه صائب و انگيزه صحيح، بهره رادمرداني چون دكتر شهرياري است كه حرمت علم را آنچنان پاس مي دارند كه هر فرضيه ثابت نشده را به جاي مبدا تصديقي به ثبت رسيده نمي نشانند و احترام ايمان را آن قدر نگه مي دارند كه هيچ فسون و فسانه اي را در موضع رفيع باور ديني قرار نمي دهند.
در ادامه اين پيام مي خوانيم: برخي از زورمداران عصر حاضر، برده جهالت عقلي اند و دانش خود را اسير ديوسيرتي كردند و مانع دانشوري كشورهاي آزاد و مستقل اند و اگر فروغي ببينند، بي دريغ تيغ ترور را متوجه مبتكران مي كنند تا با احتكار علم از يك سو و تحريم محصولات صنعتي به ويژه هسته اي از سوي ديگر و با شهيد نمودن اساتيد فن آور و مقتدر از سوي سوم، دام استعمار، زنجير استثمار، بند استعباد، حلقه استبداد و بالاخره نيرنگ استحمار را با ترفندهاي گوناگون به كار گيرند تا به نظام اسلامي آسيب برسانند، غافل از آنكه مردان و زنان بزرگ ايران اسلامي، مصون از افت علمي و آفت عملي اند و همواره با ظلم به مبارزه و با علم به مناظره و با عقل و عدل به مشاوره و هماهنگي كامل به سر مي برند.
آيت الله جوادي آملي در بخش ديگري از اين پيام با تاكيد بر اينكه جهان آفرينش بر شهيدان و راهيان آنان آفرين و بر قاتلان و بيدادگران نفرين دارد، از خردورزان عالم به ويژه رهبران ديني خواسته تا هم در تعليم و تزكيه اصحاب صنعت كوتاهي نكنند و هم در امر به معروف و نهي از منكر صحابه ثروت غفلت نورزند.
«مجيد شهرياري» و «فريدون عباسي دواني» دو استاد فيزيك هسته اي دانشگاه شهيد بهشتي، هشتم آذرماه در دو حادثه جداگانه مورد سوءقصد قرار گرفتند كه بر اثر انفجار خودروي آنها، استاد شهرياري به شهادت رسيد و استاد عباسي و همسران آنها مصدوم شدند.

 



رئيس جمهوري امروز در جمع مردم استان مركزي حاضر مي شود

اراك - خبرنگار كيهان:
رئيس جمهوري و اعضاي هيئت دولت در سومين دور سفر استاني خود به استان مركزي امروز در جمع مردم اراك حاضر مي شوند.
فرماندار اراك با اعلام اين مطلب به خبرنگار كيهان افزود: مراسم استقبال از رئيس جمهوري با حضور پرشور مردم از ميدان شورا آغاز و تا سالن ورزشي پنج مرداد ادامه دارد و در اين سفر دو روزه رئيس جمهور علاوه بر ديدار با مردم اراك با خانواده معظم شهدا ديدار خواهد داشت.
محمدحسن آصفري اظهار داشت: ديدار با نخبگان، مديران استان، جلسه كارگروه فرهنگي، جلسه هيئت دولت و دانشجويان از ديگر برنامه هاي اين سفر دو روزه محسوب مي شود.
وي ادامه داد: هشتاد و يكمين سفر استاني دولت به استان مركزي رويكردي فرهنگي دارد و همه تلاش به كار گرفته شده تا نيازهاي فرهنگي استان به صورت ويژه در مصوبات لحاظ شود.
وي با بيان اينكه همزمان با سفر رئيس جمهور 134 پروژه با اعتبار 282 ميليارد تومان به بهره برداري مي رسد اظهار داشت: بخشي از اين پروژه ها مربوط به دور دوم سفر و بخشي از آن در بخشهاي مختلف راه، گازرساني، برق و آب به بهره برداري مي رسد.
فرماندار اراك گفت: در مجموع در دور اول و دوم سفر رئيس جمهور به استان مركزي 80 درصد مصوبات تاكنون محقق شده است.
در سفرهاي قبلي هيئت دولت به استان مركزي 236 مصوبه و 399 طرح عمراني در بخش هاي اقتصادي، عمراني، بهداشت و درمان، فرهنگي و زيرساختي مصوب و اجرايي شده است.

 



عضو كميسيون قضايي مجلس: حقوق بشر توسط آمريكايي ها ذبح شده است

عضو كميسيون قضايي مجلس گفت: حقوق بشر نه تنها نقض شده بلكه توسط آمريكا و غرب ذبح شده است.
سيدسلمان ذاكر، نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس، اظهار داشت: كشورهاي غربي دو مشكل اساسي دارند و به خاطر همين مشكل و كمبود در تصميم گيري هاي خود دچار اشتباه مي شوند.
وي با بيان اينكه يكي از اين مشكلات نبود مباني منطقي و ديني قوي و الهام گرفته از خداوند است، گفت: اينها به لحاظ اين موضوع دچار آسيب شديد هستند و تحقيق هم نمي كنند كه بايد دنبال اين حقيقت گشت كه كدام مكتب پاسخگوي نياز بشري است.
ذاكر با بيان اينكه اشكال اساسي غرب اين است كه دچار تشتت فكري صددرصدي شده است، گفت: دومين اشتباه غرب اين است كه در سياست گذاري خودشان هم دچار اشتباه مي شوند؛ علاوه بر آشفتگي تفكر ديني كه به آن مبتلا هستند در سياست گذاري هم آدم هاي عاقلي نيستند و دنبال منفعت عام جامعه نيستند.
عضو كميسيون قضايي مجلس شوراي اسلامي گفت: اگر گريزي به دين و سياست گذاري خودمان بزنيم، مي بينيم وقتي حرف مي زنيم از انسانيت، بشريت و از ديني حرف مي زنيم كه صدها بار عبارت «يا ايها الناس» و «يا ايها الذين آمنوا» را گفته است و اين دين جامع تر است. بارها از عدالت اجتماعي گفته ولي عدالت را مختص به قشر خاصي نكرده است بلكه آن را براي همه انسانها خواسته است.
ذاكر خاطرنشان كرد: بايد گفت اگر اينها اين همه هزينه كلان مي كنند تا ريشه ايرانيان را بزنند و عوامل خود را براي از بين بردن ايرانيان مسلح مي كنند، آيا اينها نقض حقوق بشر مي كنند و يا ما كه حامي مظلومان لبنان هستيم. ما ناقض حقوق بشر هستيم يا آنها كه بدون داشتن حقي و سهمي وارد خاورميانه شدند و ده ها ميليون نفر را قتل عام و بي خانمان كرده اند.
وي افزود: حقوق بشر نه تنها نقض شده بلكه توسط آمريكايي ها و غربي ها ذبح شده است.
ذاكر خاطرنشان كرد: اگر امروز يك نگاهي به رويكرد دشمن بكنيم، مي بينيم كه دشمن آنقدر عقب نشيني كرده و آنقدر از تفكر صحيح اسلامي مخصوصاً سفر رئيس جمهور به لبنان مي ترسد كه تمام هم و غم خود را بر اين گذاشته است كه بفهمد چه كند تا انقلاب فرهنگي را در ايران سرمايه گذاري كند و همه به جاي ترس از خدا از آنها بترسند. چه كند كه علما فتوا ندهند و مقوله جهاد، شهادت و قرآن از صحنه روزگار خارج شود. چرا كه قرآن همه دسيسه هاي آنها را خنثي كرده است.
عضو كميسيون قضايي مجلس با بيان اينكه هر كس از بيگانگان حمايت كند نتيجه آن كفر است، گفت: كساني كه در فتنه 88 ايران از بيگانگان حمايت كردند، آيا غير از اين است كه به خون شهدا، زحمات بسيجيان، و به انقلاب خودشان كه در آن با ناز و نعمت بزرگ شده اند و بسياري از آنها پست هاي متعددي گرفته اند كفر ورزيده اند؟

 



شمس آل احمد ، چشم از جهان فرو بست

سرويس ادب و هنر كيهان -
شمس الدين سادات آل احمد از شخصيت هاي فرهنگي و ادبي بزرگ كشورمان نيمه شب يكشنبه در سن 82 سالگي در تهران دار فاني را وداع گفت.
ساعاتي پس از درگذشت اين نويسنده در بيمارستان شهيد باهنر تهران، يكي از نزديكان آل احمد در تماس با خبرنگار ما، ضمن اعلام مطلب فوق از تصميم گيري براي مراسم تكفين وتدفين شمس در روز دوشنبه خبر داد.
شمس آل احمد از حدود يك ماه پيش با وخيم شدن حالش بر اثر عفونت ريه در بيمارستان بستري شد و در اين مدت گروه هايي از سوي رهبر معظم انقلاب و نويسندگان و قصه نويسان از وي عيادت كردند. وي با بحراني شدن حالش از روز جمعه، سرانجام د رساعت 23 يكشنبه 14 آذرماه بر اثر ايست قلبي درگذشت.
شمس الدين و جلال الدين سادات آل احمد دو نويسنده بزرگ دهه هاي اخير كشورمان و از فعالان و تاثيرگذاران عرصه فرهنگ و سياست ايران، فرزندان آيت الله سيد احمد طالقاني و پسرخاله هاي مجاهد نستوه آيت الله سيد محمود طالقاني بودند كه نسبتشان با 35 واسطه به حضرت امام سجاد«ع» مي رسيد.
شمس د رتير ماه سال 1308 در محله پاچنار تهران و در يك خانواده مذهبي متولد شد و پس از طي دانشسراي عالي، مدارك ليسانس و فوق ليسانس را از دانشگاه تهران در رشته هاي ادبيات، فلسفه و علوم تربيتي اخذ كرد و مدتها به عنوان دبير آموزش و پرورش خدمت كرد تا اينكه پس از پيروزي انقلاب اسلامي با تاسيس موسسه انتشاراتي رواق، به فعاليت در كار نشر پرداخت.
وي به عكاسي هم علاقه مند بود و يك دوره آكادميك را در زمينه عكاسي سينما در آلمان گذراند و از دانشگاه سيراكيوز آمريكا نيز مدرك فيلمبرداري گرفت.
آل احمد پس از انقلاب با حكم امام خميني به عضويت ستاد عالي انقلاب فرهنگي درآمد و مدتي را در شوراي سردبيري روزنامه هاي كيهان و اطلاعات گذراند و در شوراي سرپرستي سازمان صدا و سيما فعاليت كرد.
وي حافظه عجيبي داشت و افراد را پس از سالها به نام و مشخصات به خاطر مي سپرد و از هر كسي كه روزي سر و كاري با او داشته است نامي در دفتر خاطراتش ثبت كرده بود. به همين دليل، كتاب «از چشم برادر» كه در بيان زندگي و احوال و آثار و حيات سياسي-فرهنگي برادرش جلال آل احمد نوشته است از سنديت تاريخي و دقت بالايي برخوردار است.
از كارهاي او در زمينه تصحيح متون مي توان به «طوطي نامه» يا «جواهر الاسمار» اشاره كرد كه 31 سال پيش به چاپ رسيد. ديگر آثار شمس آل احمد عبارتند از: «گاهواره»، «عقيقه»، «مجموعه قصه قدمايي»، «سير و سلوك» و «حديث انقلاب».
«فرشته اسماعيلي» همسر شمس آل احمد زمان تشييع پيكر او را ساعت 9/30 دقيقه صبح امروز از مقابل خانه هنرمندان اعلام كرد و افزود : پيكر شمس پس از تشييع در قطعه نام آوران بهشت زهرا به خاك سپرده خواهد شد. مراسم ترحيم آن زنده ياد روز پنج شنبه از ساعت 13 تا 30/14 دقيقه در مسجد نور تهران واقع در خيابان دكتر فاطمي برگزار مي شود.
¤كيهان درگذشت اين نويسنده بزرگ و عضو سابق شوراي سردبيري خود را به بازماندگان و جامعه ادبي كشور تسليت مي گويد.

 



رئيس شوراي روابط خارجي آمريكا: حمله نظامي به ايران حمايت كشورهاي عرب از تهران را افزايش مي دهد

رئيس شوراي روابط خارجي آمريكا، حمله نظامي به ايران را موجب افزايش حمايت كشورهاي عرب از تهران دانست.
به گزارش شبكه تلويزيوني سي ان ان ريچارد هاس، رئيس شوراي روابط خارجي آمريكا، در برنامه جي پي اس اين شبكه به ميزباني فريد زكريا در خصوص انتشار اطلاعات ويكي ليكس و نگراني هاي كشورهاي عربي از برنامه هسته اي ايران و تاثيرات انتشار اين اطلاعات گفت: كشورهاي عربي ممكن است در خصوص برنامه هسته اي ايران بسيار نگران باشند و خواستار اقدام نظامي عليه ايران شوند اما بايد به اين نكته توجه داشت كه اگر ما يا اسرائيل متوسل به اقدام نظامي عليه ايران شويم آيا مي توان روي متحدان عربمان حساب كنيم؟
هاس گفت: بايد بگويم احتمالاً خير؛ چرا كه خيابانهاي كشورهاي عربي از اين اقدام حمايت نمي كنند و دولت هاي عرب در نهايت ماندن در قدرت برايشان مهمتر است و از آن هراس دارند كه با مردم خيابان ها رو در رو شوند.
وي ادامه داد: تصور مي كنم اقدام نظامي عليه ايران موجب افزايش حمايت از ايران و احمدي نژاد در خيابان هاي كشورهاي عربي خواهد شد و آنها اين اقدام را حمله اي ديگر به كشورهاي مسلمان به حساب مي آورند و اين اقدام مخالفت ها عليه آمريكا در خيابان هاي كشورهاي عرب را برخواهد انگيخت.
همچنين در اين برنامه نال فرگوسن از دانشگاه هاروارد گفت: بايد دقت كنيم كه در پشت صحنه عليه ايران ائتلافي ايجاد شده است و انتشار اسناد و مدارك ويكي ليكس به اين ائتلاف ضربه شديدي وارد كرده و در واقع آن را از بين برده است.
وي افزود: با انتشار اين مدارك و اطلاعات تصور مي كنم رژيم هاي عرب منطقه از اين پس مسير خود را تغيير دهند و حتي در ملأعام با احمدي نژاد عكس بگيرند.
رويترز هم در تحليلي از واشنگتن به قلم «ارشد محمد» نوشت: ديپلمات هاي آمريكا معتقدند كه انشار اسناد ويكي ليكس مشكل ساز شده و بر ديپلماسي آمريكا تاثيرات منفي داشته است.
براساس اين گزارش، يك ديپلمات آمريكايي كه خواست نامش فاش نشود به رويترز گفت: با تمام صداقت بايد بگويم كه كسي حاضر به صحبت كردن با ما نيست.
اين مقام آمريكايي ادامه داد: اعتمادسازي مجدد شايد 2 تا 5 سال زمان ببرد، برخي از مردم به ويژه آنهايي كه در دولت ها فعاليت مي كنند، مجبورند با ما صحبت كنند اما پرسش هايي را مطرح مي كنند مانند اينكه آيا مطالب ما را گزارش خواهيد كرد؟
وي تصريح كرد، افرادي هم كه خارج از دولت هستند به هيچ وجه نمي خواهند با ما صحبت كنند.

 



معاون وزير كشور: مديريت فرهنگي كشور، ضعف انسجام دارد

معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت كشور گفت: مديريت فرهنگي كشور از ضعف انسجام و يكپارچگي رنج مي برد.
به گزارش ايرنا، «عليرضا افشار» روز يكشنبه در مراسم افتتاحيه دوره آموزش مديريت فرهنگي «طرح سلمان» ويژه مديران دستگاه هاي اجرايي در استانداري قم افزود: مسائل فرهنگي كشور را نبايد تنها بر عهده دستگاه هاي مربوطه و متولي آن قرار داد.
وي با اشاره به مسئوليت دستگاه هاي فرهنگي اضافه كرد: ساير دستگاه ها نيز در اين عرصه بي نقش نيستند.
وي تأكيد كرد: در اين زمينه مشخص نيست كه قرارگاه فرهنگي كشور كجاست تا بتواند به رصد مشكلات فرهنگي در جامعه بپردازد تا بتوان با برنامه اي جامع و زيرساختي، اين مسائل را رفع كرد.
افشار بيان داشت: در مسائل فرهنگي بايد با يك حركت هماهنگ و با هدف هم افزايي در اين زمينه حركت كرد كه در اين بخش ضعف هايي وجود دارد.
وي در ادامه با اشاره به مطالبات رهبر معظم انقلاب در سفر به قم افزود: اين طرح مي تواند پاسخ مثبتي به بخشي از نيازها و خواست معظم له و دولت باشد.
وي خاطرنشان كرد: برگزاري دوره آموزشي طرح سلمان مي تواند اهداف و چشم اندازها را در اين زمينه براي دستگاه هاي فرهنگي و غيرفرهنگي تبيين كند تا ديگر دستگاه ها نيز بتوانند در تقويت مسائل فرهنگي مشاركت داشته باشند.
افشار ادامه داد: در راستاي توسعه فرهنگي، چشم ها به حوزه علميه قم دوخته شده است تا بتواند در اين زمينه طرح و برنامه اي مؤثر ارائه كند.
وي اظهار اميدواري كرد كه بتوان شيوه هاي مناسبي براي مسائل فرهنگي از اين مركز علمي و ديني مهم در سطح جهان اسلام طرح شود.
وي با اشاره به ديگر اقدامات در جهت ارتقاي سطح فرهنگ عمومي جامعه گفت: بر اساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي و در قانون بودجه امسال سه درصد سود شركت هاي دولتي و اعتبارات هزينه اي دستگاه هاي اجرايي به فعاليتهاي فرهنگي اختصاص خواهد يافت.
افشار با اشاره به تجربيات مديريتي ارزشمند نظام در طول 30 سال و دوران جنگ تحميلي گفت: با اين حال، اين تجارب در يك مجموعه به عنوان يك مديريت ميداني و عمنلي جمع آوري نشده است.

 



با اجراي طرح زوج و فرد ميزان آلاينده ها در اصفهان 30 درصد كاهش يافت

اصفهان- خبرنگار كيهان:
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان گفت: با اجراي طرح زوج و فرد خودرو در اصفهان ميزان آلاينده ها 30 درصد كاهش يافته است و شاهد وضعيت روان و بسيار مناسب در ترافيك اصفهان هستيم.
مصطفي نوريان ادامه داد: طرح زوج و فرد طرح موفقي است كه با ادامه دار بودن اجراي آن مي توان آثار مطلوبي را در بحث كاهش ترافيك به دست آورد.
مسعود خدابنده مدير ترافيك شهري شهرداري اصفهان نيز يكي از راه حل هاي كاهش حجم ترافيكي در ميادين شهر را جابجايي ايستگاه هاي اتوبوس و انتقال ايستگاه ها به خيابان هاي اطراف دانست و اضافه كرد: براساس تصميمات اخذ شده رانندگان اتوبوس هايي كه بيش از دو دقيقه در محل ايستگاه توقف دارند مي بايست اقدام به خاموش كردن اتوبوس كنند و اين امر براي اتوبوس هاي برون شهري نيز در نظر گرفته شده است و همچنين از تردد خودروهايي كه بدون برگ معاينه فني هستند جلوگيري مي شود.

 



مسئول بسيج خواهران سپاه بيت المقدس كردستان خبر داد
عضويت 130 هزار بانوي كردستاني در بسيج مستضعفين

مسئول بسيج خواهران سپاه بيت المقدس كردستان از عضويت 130 هزار بانوي كردستان در بسيج مستضعفين خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از سنندج، ناهيد منصوري در ديدار با خبرگزاري فارس نمايندگي كر دستان در سنندج با بيان اينكه 87 هزار از اين تعداد، بسيج عادي و 93 هزار نفر از آنها بسيج فعال هستند، اظهار داشت: اين بسيجيان در قالب 11 گردان الزهرا، 13 حوزه مقاومت و 540 پايگاه سازماندهي شده اند.
وي از بسيج به عنوان بزرگ ترين تشكل مردمي در سراسر جهان نام برد و خاطر نشان كرد: بعد از پيروزي انقلاب و تشكيل بسيج خواهران حضور فعال و مثمرثمر زنان ايراني در عرصه هاي مختلف به صورت هدفمند تر ديده مي شود.
مسئول بسيج خواهران سپاه بيت المقدس كردستان با اشاره به اينكه بسيج خواهران نخستين و گسترده ترين تشكل زنان بعد از پيروزي انقلاب اسلامي است، افزود: اين تشكل گسترده در مراحل و صحنه هاي مختلف وظايف خطيري را برعهده گرفته و به خوبي انجام وظيفه كرده است.
منصوري به حضور گسترده زنان در دوران جنگ تحميلي اشاره كرد و افزود: فعاليت هاي زنان بسيجي در زمان هشت سال دفاع مقدس دوشادوش مردان در راستاي دفاع از كشور نشان از شجاعت و بصيرت بسيار بالاي آنان دارد. به گفته وي، بخاطر بها و ارزشي كه انقلاب اسلامي به زنان مسلمان و متدين ايران داده حضور اين قشر در عرصه هاي گوناگون بسيار چشمگير و سرنوشت ساز است.

 



عضو كميسيون صنايع مجلس خبر داد
واردات و توليد خودرو با سوخت ديزلي در برنامه پنجم توسعه كشور

اصفهان- خبرنگار كيهان:
عضو كميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي از ورود خودروهاي سواري ديزلي و توليد خودرو با سوخت ديزلي در برنامه پنجم توسعه كشور خبر داد.
حميدرضا فولادگر در جلسه شوراي اسلامي شهر اصفهان كه به منظور بررسي و ارائه آخرين اقدامات دستگاه هاي اجرايي استان براي كاهش آلودگي هوا تشكيل شد، افزود: در برنامه پنجم توسعه، سبد سوخت مشخص و توليد سوخت هاي ديزلي با رعايت استانداردهاي ملي پيش بيني شده است و علاوه بر سوخت سي ان جي، سوخت هاي ديزلي با استاندارد يورو 4 و 5 زير 50 پي پي ام جايگزين بنزين خواهد شد و همچنين توليد خودرو با موتور ديزلي در دستور كار خودروسازان داخلي قرار خواهد گرفت.
نماينده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به عدم اجراي كامل مصوبات برنامه چهارم توسعه در بخش محيط زيست گفت: براساس قانون، دولت مكلف شده تا پايان اين برنامه 2ميليون دستگاه خودروي سواري فرسوده را از ناوگان حمل و نقل خارج كند كه اين امر تحقق نيافته است.
وي با بيان اينكه طرح خارج كردن خودروهاي فرسوده از ناوگان حمل و نقل از سال85 به اجرا گذاشته شده است، افزود: اين طرح در سال گذشته به دليل نبود تسهيلات بانكي اجرا نشد ولي امسال دوباره فعال شده است.
وي از عدم اجراي بخشي از مصوبات مجلس در بخش صنعت خبر داد و گفت: جايگزين كردن گاز به عنوان سوخت نيروگاه ها از جمله اين مصوبات است كه عملي نشده و هنوز اين نيروگاه ها از مازوت استفاده مي كنند.
وي با بيان اينكه محيط زيست يكي از فصل هاي برنامه پنجم توسعه را به خود اختصاص داده است، اضافه كرد: طراحي و ايجاد كمربند سبز در اطراف مراكز جمعيتي با استفاده از منابع دولتي در كلان شهرها به عهده شهرداري ها گذاشته شده و تجهيز شهرداري هاي بالاي 20 هزار نفر جمعيت به روش هاي نوين و جديد در راستاي مديريت پسماندها، احياي بافت هاي فرسوده، حاشيه نشيني، تحكيم قانون حمل ونقل، كاهش تصدي دولت، منابع پايدار درآمدي شهرداري ها و طرح هاي توازن منطقه اي از جمله مصوبات برنامه پنجم است.

 



آيت الله جنتي: هدف از راه اندازي جنگ نرم براندازي انقلاب اسلامي است

دبير شوراي نگهبان گفت: هدف حركت كور سران فتنه دگرگوني حقايقي است كه در جامعه اسلامي روي داده است.
به گزارش خبرگزاري فارس از شيراز، آيت الله جنتي بعد از ظهر يكشنبه در يادواره لاله هاي محراب استان فارس اظهار داشت: هدف حركت كور سرانه فتنه دگرگوني حقايقي است كه درجامعه اسلامي روي داده است.
وي با اشاره به اينكه روحانيون بايد وظيفه خود را در تمام صحنه هاي سياسي، اخلاقي، اقتصادي و فرهنگي به نحو شايسته ارائه دهند، خاطرنشان كرد: تفاوت روحاني شيعه و ديگر مذاهب اين است كه روحانيت شيعه براي هدايت جامعه حضور فعال دارد.
وي با تأكيد بر اينكه مشكل اصلي كشور حضور كم روحاني در دانشگاه، مدارس، ادارات و دستگاه هاي قضايي است، اضافه كرد: با حضور روحانيون شاهد اشاعه فرهنگ اسلامي و ديني در ابعاد گسترده هستيم.
آيت الله جنتي تصريح كرد: نقش تعيين كننده روحانيت در طول تاريخ در هدايت و ارشاد مردم، ادامه دهنده راه انبيا و اوصياي الهي بوده است.
وي بيان داشت: حضور روحانيون در دوران دفاع مقدس روحيه رزمندگان را دو چندان مي كرد، چرا كه نقش آنها در اين دوران از سلاح تيز برنده تر بود.
دبير شوراي نگهبان اضافه كرد: در شرايط كنوني بعضي از رسانه هاي وابسته به طور رسمي انبيا، ائمه، قرآن و ارزش هاي اسلامي را زير سؤال برده و همچنين در جريان فتنه انواع و اقسام اهانت ها را عليه نظام اسلامي ابراز داشتند.
وي ادامه داد: با حمايت و پشتيباني رهبر معظم انقلاب و در صحنه بودن روحانيون اين توطئه ها نيز با شكست روبه رو شد و شاهد رسوا شدن عناصر فتنه نزد مردم بوديم.
دبير شوراي نگهبان همچنين گفت: هدف از راه اندازي جنگ نرم نه تنها از ميان برداشتن ولايت فقيه بوده بلكه هدفش براندازي انقلاب اسلامي ايران است.
آيت الله جنتي در ادامه سخنان خود نقش اصلاحي امر به معروف و نهي از منكر را در برابر تهاجم فرهنگي غرب مهم ارزيابي كرد و ابراز داشت: برخورد با مظاهر غرب بايد با تأمل، صبر و حوصله باشد تا زمينه پذيرش فرهنگ اسلامي در جامعه فراهم شود.

 



وزير كشور: عصبانيت دشمن از پيشرفت كشور علت ترور دانشمندان ايراني است

شهريار- خبرنگار كيهان:
وزير كشور گفت: صهيونيست جهاني و عوامل استكبار از پيشرفت هاي ايران عصباني هستند و به همين دليل به عمليات تروريستي اقدام كرده اند
. مصطفي محمد نجار در مراسم بهره برداري از يكصد طرح عمراني، فرهنگي و خدماتي شهرداري شهريار با بيان اين مطلب افزود: اين عمليات تروريستي نشانه ناتواني و سردرگمي دشمن در برابر ملت ايران است.
وزير كشور با تأكيد بر شناخت دشمن از سوي ملت ايران گفت: دشمن از يك طرف قطعنامه عليه ايران صادر مي كند و از سوي ديگر عواملش دانشمندان ايراني را ترور مي كنند.
وي با اشاره به ترور دو استاد برجسته دانشگاه ها توسط عوامل استكبار جهاني گفت: در اين راستا نشست ويژه اي در شوراي امنيت كشور برگزار شد و در آن تصميماتي درباره حفاظت از دانشمندان و متخصصان كشور اتخاذ شد.
وزير كشور افزود: بدنبال تحقيقات انجام شده توسط مأموران امنيتي چند نفر در ارتباط با ترور دو دانشمند ايراني دستگير شدند و اعترافات آنان نشاندهنده دخالت دشمن صهيونيستي در اين حادثه است. مصطفي محمد نجار تأكيد كرد: ملت ايران مطمئن باشد تا گرفتن انتقام خون شهيد شهرياري و شهداي انقلاب، خادمان آنها دست از كار برنخواهند داشت.
گفتني است يكصد طرح عمراني، فرهنگي و خدماتي شهرداري شهريار با اعتباري بالغ بر 337 ميلياردو 550 ميليون ريال به بهره برداري رسيد.

 



برگزاري مراسم جشن تولد يك شهيد شهيدبابايي 60 ساله شد

براي نخستين بار در كشور مراسم تولد سرلشگر خلبان شهيد عباس بابايي در قزوين برگزار شد.
به گزارش فارس از قزوين، استان قزوين براي نخستين بار در كشور يك شنبه شب شاهد برگزاري مراسم تولد براي يك شهيد بود، شهيدي كه در 14 آذر سال 1329 در شهر قزوين متولد شد و فقط 37 سال در اين دنيا زندگي كرد.
در اين مراسم رئيس سازمان بنيادشهيد و امور ايثارگران استان قزوين اظهار داشت: شهيد عباس بابايي در چنين روزي در 60 سال پيش ديده به جهان گشود و منشأ خير و بركت براي نظام بود و سرنوشت جنگ را به نفع اسلام و انقلاب رقم زد.
محمدمهدي شهروش افزود: بر ماست كه ياد اين شهيد را گرامي داريم و همكاران ما با تاسي از فرمايش امام خميني(ره) كه فرمودند خون شهداي ما امتداد كربلاست، اين مراسم را برگزار كردند.
وي عنوان داشت: مردم ما در مناسبت هاي مختلف ياد ائمه را چه در شهادت و چه ولادت گرامي مي دارند و آنچنان كه در مراسم عزاداري تلاش مي كنيم براي ولادت ها تلاش نمي كنيم و با توجه به اينكه رهبري فرمودند فضاي جامعه را آكنده از ياد شهدا كنيد، براي نخستين بار در سطح كشور اين برنامه براي شهيد بابايي كسي كه توسط امام خميني(ره) به درجه سرتيپي نائل آمد، برگزار شده است.
رئيس سازمان بنيادشهيد وامور ايثارگران استان قزوين يادآور شد: اين مراسم براي اين شخصيت نمونه برگزار شده است و از حضور همه شما مردم تشكر مي كنيم.
در ادامه اين مراسم نيز خواهر شهيد بابايي به بيان خاطره از اين شهيد پرداخت و بيان داشت: من خواهر عباس بابايي و چهار سال از اين شهيد بزرگ تر هستم.
اقدس بابايي افزود: پدرم اسماعيل بابايي عاشق امام حسين(ع) بود و با دست خود وسيله براي مراسم عزاداري امام حسين(ع) تهيه مي كرد و كلاه و زره مي بافت، يكي از انگشتان دست پدر كمي مشكل داشت، وقتي از او پرسيدم كه انگشت دست شما چه شده برايم نگفت تا اينكه بعد از شهادت عباس برادرم صدايم كرد و ماجرا را برايم تعريف كرد.
وي توضيح داد: زماني كه كودك بوده با دوستانش بازي مي كرده كه از پشت بام حمام قديمي به داخل حمام جايي كه خاكستر داغ بوده مي افتد و دوستانش مي روند تا پدر و مادرش را صدا كنند و در اين هنگام پدر صدايي مي شنود كه مي گويد اسماعيل ما تو را به خاطر عباس نگه مي داريم.
خواهر شهيد بابايي يادآور شد: زماني كه پدرم ازدواج مي كند وقتي داراي سومين فرزند مي شود ياد اين موضوع افتاده و نام برادرم را عباس مي گذارد.
وي افزود: برادرم عباس نه كربلا و نه مكه رفت و مي گفت من خدا را در آسمان مي بينم و در واقع حاضر نبود لحظه اي صحنه نبرد با دشمن را ترك كند و به خاطر خدا از خانه خدا صرف نظر كرد و در عيد قربان به شهادت رسيد.
گرچه عباس بابايي نبود كه شمع شصتمين سال تولدش را خاموش كند ولي با شهادت خود كاري كرد كه شمع او هيچگاه خاموش نمي شود.

 



اخبار ادبي و هنري

آهنگ ساز معروف يوناني: اسرائيل لكه ننگيني در تاريخ است
«ميكيس تئودراكيس» آهنگ ساز معروف يوناني با انتقاد از سياست دولت يونان براي ادامه روابط با رژيم صهيونيستي گفت: اسرائيل با ادامه محاصره غزه ثابت كرد كه لكه ننگيني در تاريخ است و لذا نيازي به توسعه روابط با چنين رژيمي وجود ندارد.
به گزارش ايرنا، تئودراكيس بيانيه اي كه حاوي ديدگاه هاي خود در مورد مشكلات كشور و انتقاد از سياست ها و عملكرد دولت است را ارايه كرد كه بخش خاورميانه آن شامل انتقاد شديد از ادامه روابط يونان با رژيم اشغالگرقدس است.
وي در ادامه ديدگاه هاي خود مي نويسد: در حالي كه اسرائيل جنايتكار به چنين جناياتي عليه مردم مظلوم فلسطين در نوار غزه دست زده است، توسعه روابط يونان با آن و بخصوص همكاري نظامي و اجازه بهره گيري از فضاي كشور براي انجام رزمايش كه هدف آن بالا بردن توان نظامي اين كشور كه بر عليه ملت فلسطين، كشورهاي جهان اسلام به كار گرفته مي شود و ايران را تهديد مي كند، چه مفهومي دارد؟ از چه زماني مردم جهان عرب، ايران و فلسطين دشمن ما شده اند؟ سوق يافتن به سوي رژيم تجاوزگر اسرائيل چه مشكلي از منافع ملي ما را حل خواهد كرد؟
نمايشنامه هاي عامه پسند براي پرورش مديران آمريكايي
يك گروه مورد حمايت وزارت امور خارجه آمريكا با هدف رشد و پرورش مديران جوان پاكستاني در راستاي اهداف آمريكا نمايشنامه هاي عامه پسند با نام «محاكمه مدير جوان پاكستاني در سال 2010» را اجرا كردند.
به گزارش فارس، مجله اينك در مقاله اي نوشت: گروه تئاتر «سه نمايش» با هدف اجراي نمايشي عامه پسند و ايجاد اشتياق در ميان جوانان، تئاتر «محاكمه مدير جوان پاكستاني در سال 2010» را بازي مي كنند.
اين طرح، توسعه سه نفر از فارغ التحصيلان وزارت امور خارجه آمريكا، در مركز هنري «الحمراء» شهر لاهور افتتاح شده است.
ديدار معاون امور سينمايي با وزير فرهنگ عراق
جواد شمقدري معاون امور سينمايي كه جهت حضور در جشنواره فيلم بغداد به كشور عراق سفر كرده است، با ماهر حديثي وزير فرهنگ عراق ديدار كرد.
در اين ديدار وزير فرهنگ عراق اظهار داشت: دو كشور ايران و عراق در زمينه هاي مختلف از جمله مباحث و اشتراكات فرهنگي، روابط عميق و ديرينه دارند و حضور فيلمسازان ايراني سبب افتخار و قوت قلب ماست. وي همچنين اعلام كرد، ما نياز داريم تا سالن هاي سينمايي بغداد و استانهاي ديگر عراق توسط متخصصان كشور شما بازسازي و نوسازي شود. در اين ديدار جواد شمقدري ضمن برشمردن مشتركات تاريخي ايران و عراق اظهار داشت: اهالي فرهنگ و هنر عراق مي بايست تاريخ و سرنوشت كشور خود را به دست خود روايت كنند تا ديگران نتوانند قضايايي را كه در عراق اتفاق افتاده به نفع خود مصادره و تحريف كنند. دراين ديدار مقرر شد تفاهم نامه اي ميان مديرعامل بنياد سينمايي فارابي و رئيس سينمايي عراق به عنوان نمايندگان دو كشور جهت ارتقا و بهبود سطح روابط امضا شود.
آغاز اجتماع آييني خيمه ها و نجواها
اجتماع آييني «خيمه ها و نجواها» به مناسبت آغاز ماه محرم، از امروز در تالار وحدت تهران شروع مي شود. به گزارش خبرنگار كيهان، در اين برنامه كه تا دهم محرم ادامه خواهد داشت آيين ها و سوگواره هاي عاشورايي اقوام و مناطق مختلف ايران بازخواني و اجرا مي شود.
«خيمه ها و نجواها» داراي سه بخش اصلي است. بخش اول به نوحه ها و آواهاي عاشورايي مي پردازد، در بخش دوم آن آيين هاي نمايشي اجرا مي شود و بخش سوم گروه فيلارمونيك ايران به روايت واقعه عاشورا مي پردازند.
همچنين در محوطه تالار وحدت، هشت خيمه برپا مي شود كه آثاري را در قالب هنرهاي تجسمي و پرده خواني و نقالي ارائه مي دهند.
افزايش جوايز جشنواره بين المللي شعر فجر
رئيس شوراي سياستگذاري پنجمين جشنواره بين المللي شعر فجر از افزايش جوايز اين دوره از جشنواره خبر داد و گفت:امسال علاوه بر افزايش تعداد سكه ها امتيازهاي ديگري نيز براي برگزيدگان در نظر گرفته ايم.
يحيي طالبيان گفت: امسال علاوه بر لوح تقدير و تنديس جشنواره به نفرات اول برگزيده هر بخش 20 سكه تمام بهار آزادي، به نفرات دوم برگزيده 16 سكه تمام بهار آزادي و به نفرات سوم 12سكه تمام بهار آزادي اهدا خواهد شد. وي ضمن اعلام تصويب موضوع افزايش سكه هاي برگزيدگان در نهمين جلسه شوراي سياستگذاري پنجمين جشنواره بين المللي شعر فجر خاطر نشان كرد: همچنين در اين دوره از جشنواره علاوه بر سكه هاي تعيين شده براي نفرات برتر امتيازهاي ديگري نيز در نظر گرفته ايم كه از جمله آن اعزام نفرات برگزيده به كشورهاي خارجي براي شركت در برنامه هاي فرهنگي بين المللي است.
سوگواري نمايشي محرم در تهران
سوگواره نمايشي محرم در فرهنگسراهاي تهران برگزار مي شود.
اين سوگواره با حضور گروه هاي منتخب تعزيه «مجالس شبيه خواني» در فرهنگسراهاي خاوران، انديشه، بهاران، فردوس برگزار خواهد شد.
اين سوگواره هر شب در دهه اول محرم اجرا مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14