(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 17 آذر 1389- شماره 19810

باز هم مقايسه دو تونل تهران و خرم آباد
آيين هاي مردم آذربايجان شرقي در تاسوعا و عاشوراي حسيني
مدارس شاهد استان البرز موظف به راه اندازي مدارس قرآني شدند
فرماندار شيراز: احكام صادره در مورد زمين خواران هر چه زودتر اجرا شود
جذب توريست با صدور ويزاي نيم ساعته در اصفهان
مدرس دانشگاه جامعه الزهرا: حجاب مهمترين عامل بازدارنده از زشتي و تباهي است
كمك ماهانه 30 ميليون توماني زنجانيها به بيماران سرطاني
همايش پياده روي بسيجيان كارمند در چهارمحال و بختياري
طرح پيمان دوستي دانش آموزان با شهدا در يزد اجرا مي شود
سخني با شهردار جديد بابل
متقاضيان مسكن مهر زنجان تا نيمه دي ماه سال جاري مهلت دارند
مطالب توليدي در نشريات كانون هاي مساجد آذربايجان شرقي افزايش يابد
مديركل بهزيستي آذربايجان شرقي: موادمخدر مصرفي از سنتي به شيميايي تبديل شده است



باز هم مقايسه دو تونل تهران و خرم آباد

در صفحه 11 روزنامه كيهان چاپ ششم آذر ماه مطلبي با عنوان تونل توحيد و خرم آباد- پل زال به نقل از خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران منتشر شده بود كه در پاراگراف هاي نخستين آن هزينه 300 تا 400 ميليارد توماني تونل توحيد در تهران با مجموعه تونل هاي خرم آباد- پل زال و مدت زمان اجراي اين پروژه ها مقايسه شده و مزيت هاي آزاد راه خرم آباد- پل زال و تونل هاي آن برشمرده شده بود.
آنچه موجب شد يك بار ديگر به اين موضوع نگاهي افكنده شود اينكه مطالعه مقاله مذكور اين ذهنيت را ايجاد مي كرد كه هزينه ساخت بيش از 24 كيلومتر تونل از جمله پل ها و زيرگذرهاي آزاد راه خرم آباد- پل زال 750 ميليارد تومان يعني حدود دو برابر تونل 2كيلومتري توحيد در تهران شده است كه براي رفع شبهه لازم است بدانيم كه تفاوت اين دو پروژه خيلي بيش از آن است كه توسط خبرگزاري جمهوري اسلامي به رشته تحرير درآمده بود. زيرا مبلغ 750 ميليارد تومان هزينه شده نه فقط براي مسافت بيش از 24 كيلومتر تونل، پل ها و زيرگذرها بلكه صرف ساخت 104كيلومتر آزاد راه خرم آباد- پل زال شده كه صرف نظر از اينكه كل مسافت 104 كيلومتري با توجه به بافت كوهستاني مسير و صعب العبور بودن آن از منظر اجراي عمليات راه سازي با دشواريي هايي نظير حفر تونل مواجه است، از اين مسير طولاني فقط فاصله 24كيلومتر آن را تونل هايي دوقلو تشكيل مي دهند كه از دل قلل صخره اي سربه فلك كشيده زاگرس احداث شده اند و اين جاده كه به همت مهندس فرخ هاشم زاده مجري طرح به عنوان يكي از پديده هاي نوين مهندسي كشور شكل گرفته با وجود عبور از عمق قلل زاگرس، فاقد سراشيبي و سربالايي است. تونل ها همگي دوقلو هستند و به خاطر جدايي لاين ها در هيچ منطقه اي از آزاد راه در يك لاين از روبه رو هيچ خودرويي حركت نمي كند و داخل تونل هاي چند كيلومتري چنان چراغاني شده- اند كه در روز هيچ تفاوتي در ديد رانندگان با بيرون ايجاد نمي شود و در بعضي نقاط كه شيب به حدود 6درصد مي رسد. به واسطه وجود 6 لاين، از سرعت و شتاب تردد كاسته نمي شود.
از ديگر ويژگي هاي اين آزاد راه عبور آن از مسيري است كه به بيشتر روستاهاي منطقه نزديك است و دقيقا در همان مسيري واقع است كه از سده هاي گذشته مورخان و محققان از آنجا عبور كرده اند. وجود مناطق بكر و ديدني و محل ورود و خروج بسياري از تونل ها از قلب قلل صخره اي آسمان خراش پوشيده از جنگل بر جذبه هاي اين مسير افزوده است كه بدون ترديد نه تنها در ايران بلكه در جهان از پروژه هاي منحصر بفرد محسوب مي شود.
خرم آباد-خبرنگار كيهان

 



آيين هاي مردم آذربايجان شرقي در تاسوعا و عاشوراي حسيني

گزارش از: تبريز-
محمدمهدي شهبازي
در جاي جاي اين سرزمين هر زمان عاشورا بوده و هر مكان كربلا از پير و جوان گرفته تا زن و مرد گريسته اند بر مصيبت پسرعلي(ع) اما اين سوگواره ها و ابراز ارادت ها در هر نقطه به گونه اي متفاوت و دلنشين بوده و هست، آئين هايي به رنگ خون حسين ابن علي(ع)، آئين هايي كه نشان ارادت است به درگاه رسول خدا، رسول پاكان زمين و اولادش كه ما نيز مي سوزيم همواره در آتش مصيبت حسين(ع)، مردم آذربايجان شرقي نيز هم پا و همدل با جهان تشيع سر بر گريبان ميگريند و دل به درياي كربلا مي سپارند و سوگوارند دراين مصيبت عظيم.
از دهه پاياني ماه ذالحجه مردم آذربايجان شرقي با برگزاري تكيه ها و مراسمات روضه خواني و مرثيه سرايي خود را آماده رسيدن ماه محرم و صفر مي كنند اكثر شهروندان چند روز قبل از فرارسيدن ماه محرم لباس هاي مشكي پوشيده و دستار سياه به نشانه عزا بر سرخويش مي بندند و پرچم هاي عزا در كوچه و بازار نصب مي كنند.
در بازار بزرگ و قديمي تبريز گروهي از عزاداران بازار با پوشيدن لباس هاي مشكي خود آئين ها و عزاداري هاي خاصي را برگزار مي كنند. تبريز شهر ام الهيئات است چرا كه بيشترين تعداد هيئت هاي محبان اهل بيت(ع) را داراست و تقريبا در تمامي ايام سال مردم اين شهر به ياد خاندان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) سوگوارند و اوج اين ارادت در دهه اول محرم الحرام جلوه گر مي شود. عاشقان خاندان نبوي(ص) و دلسوختگان مكتب اباعبدالله الحسين(ع) در آذربايجان هم زمان با فرارسيدن ماه محرم با انجام آئين ها و رسم هاي ويژه سوگواري واقعه جانگداز كربلا را برپامي دارند.
احسان دادن و اداي نذر دراين ماه گرامي از جمله اين رسم هاست. آذربايجاني ها اعتقاد ويژه اي به اطعام از سفره اباعبدالله الحسين(ع) دارند و معمولا از غذاهاي پخش شده و نذري دراين ايام براي بيماران خود به تبرك مي برند. حتي برخي معتقدند كه غذاپختن در روز عاشورا كراهت دارد و حتما بايد از غذاي نذري سفره اباعبدالله اطعام گردند و اين تفكر تفاوتي در غني و فقير شهر ندارند و در آستان ارادت اباعبدالله همه سوگوارند و نيازمند محبت آقا.
از سنتها و آئين هاي مردم استان در ماه محرم مي توان به پولكه اشاره كرد، «پولكه» در واپسين روزهاي دهه نخست ماه محرم باشكوهي هرچه تمام دربخش هايي از جنوب استان آذربايجان شرقي برگزار مي شود. اين مراسم درمناطقي چون روستاهاي شهرستان عجب شير (مانند شيشوان و هروان) و شهرستان بناب با شور و شوق خاصي برپا مي شود.
«پولكه» نام نوعي توپ آتشين ساخته شده از پارچه است كه آن را با سيمي مي بندند و بعداز نفت اندودكردن آتش مي زنند. در شب هاي نزديك به تاسوعاي حسيني و شب عاشورا، ده ها «پولكه» آتشين در ميان عزاداري هاي ديگر و در فضاي تاريكي شب چرخانده مي شود و اين چنين بر ظلمت و تاريكي شب هايي چنين غم افزا غلبه مي شود. پولكه ها در تاريكي شب مي چرخند و ياد 72 خورشيد فروزان دشت كربلا را گرامي مي دارد و اشك دلسوختگان اهل بيت را بر گونه ها جاري مي گرداند.
از ديگر آئين هاي مردم آذربايجان دراين روزها مي توان به گرداندن ذوالجناح اشاره كرد، بازگشت بدون سوار ذوالجناح از صحراي كربلا يكي از غم انگيزترين صحنه هاي واقعه عاشورا بوده است و بيانگر اوج اندوه و غم فرزندان خاندان اهل بيت(ع) در فراق حضرت حسين بن علي(ع) است. اين صحنه اندوهبار در ايام عزاداري حسيني و علي الخصوص در روز عاشورا در مناطق مختلف به صورت نمادين بازآفريده مي شود. تزئين اسبي به عنوان نماد ذوالجناح يكي از آئين هاي ويژه عزاداري روز عاشورا در مناطق مختلف آذربايجان است. مردم اين منطقه معمولا دراين روز اسبي سفيد رنگ را با پارچه هاي سفيد و سبز و آغشته به رنگ سرخ تزئين مي كنند و در كوچه و خيابان ها مي گردانند، گاه چندين كبوتر خونين بال نيز بر زين اسب نهاده مي شود تا فضاي حزن انگيز و معنوي مراسم را دوچندان نمايد. در برخي مناطق آذربايجان در برابر ذوالجناح اشعار و مرثيه هايي نيز خوانده مي شود و عزاداران از او سراغ سرور و آقايشان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) را مي گيرند. سروگردن اسب را به آغوش مي كشند و اشك حسرت و ماتم سرمي دهند و همزمان بر سر و روي اسب كاه مي پاشند. مردم نيز اعتقاد و علاقه ويژه اي به ذوالجناح نمادين نشان مي دهند و نذر مي كنند و فرزندانشان را برپشت اين اسب نمادين مي نشانند.
از ديرباز مراسماتي كه با عنوان اوخشاما براي امام حسين(ع) در حسينيه ها و تكيه ها برگزار مي گردد همواره مايه افتخار و سربلندي آذربايجاني ها درمراسمات اينچنين بوده است مداحان و نوحه خواناني كه هريك به شيوه اي اشك بر گونه هاي عزاداران حسين مي بارانند و شيفتگانش را سينه زنان و بر سر كوبان برسر شوق مي آورند همواره گرمي بخش محافل حزن و عزاي فرزند اميرالمؤمنين هستند.
از سوي ديگر آنچه كه در ادبيات مرثيه اي مردم آذربايجان شرقي نمود واضحي دارد جايگاه ويژه و منحصر بفردي است كه ابوالفضل العباس(ع) علمدار كربلا در ميان مردم داراست اين جايگاه از همان علت ايدئولوژيكي آن كه همانا ارج و مقام حضرت ابوالفضل(ع) دربين توده مردم آذري زبان است و برمي خيزد و نام ابوالفضل العباس(ع) است كه قلبهاي داغ ديده اين عاشقان را التيام مي بخشد.
ياديگاري، نامداري، غازيي بدر و حنينم
حيدري كررار آتامدير، مرتضي يه نوري عينه م
هم سپه هسالاري لشگر، هم علمداري حوسينم
ائي لرم ظاهيربو چولده، صوله تي شيري خوداني
ابوالفضل العباس(ع) علمدار كربلا همواره در ميان ايرانيان و علي الخصوص آذري زبانان از جايگاه والايي برخوردار است تا آنجا كه همواره با اقتدار به نام او در زندگي بر مشكلات و سختي ها چيره مي گردند و همواره سر بر آستان ارادتش مي سايند.

 



مدارس شاهد استان البرز موظف به راه اندازي مدارس قرآني شدند

كرج- خبرنگار كيهان:
تمام مديران مدارس شاهد، نمونه دولتي و استعدادهاي درخشان استان البرز موظف به تشكيل مدرسه قرآني در نوبت عصرمدارس هستند.
مديركل اداره آموزش و پرورش استان البرز در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب اظهار داشت: براين اساس و به منظور ترويج فرهنگ قرآن بايد روخواني، روان خواني قرآن و آشنايي با ترجمه و تفسير آيات كريمه قرآن در دستور كار مدارس قرآني قرار گيرد.
اكبر حليمي تصريح كرد: دانش آموز نخبه و سرآمد، دانش آموزي است كه با قرآن مأنوس و آشنا باشد.
وي از برگزاري جشن بزرگ قرآن كريم خبر داد و گفت: جشن بزرگ قرآن كريم دانش آموزان پايه سوم ابتدايي با حضور 700 نفر از دانش آموزان دختر و پسر استان البرز به همراه آموزگاران و مربيان مدارس در كرج برگزار شد.
حليمي بيان كرد: در اين مراسم پيرامون اهميت آموزش قرآن كريم، روخواني، روان خواني، انس با قرآن و ترويج فرهنگ قرآني تاكيد شد.

 



فرماندار شيراز: احكام صادره در مورد زمين خواران هر چه زودتر اجرا شود

شيراز- خبرنگار كيهان:
فرماندار شهرستان شيراز بر اجراي هر چه زودتر احكام صادره در مورد زمين خواران تأكيد كرد و گفت: هيچ چيز نبايد مانع اجراي اين احكام شود.
«حسين قاسمي» در جلسه كميته مبارزه با زمين خواري با بيان اينكه نبايد اجازه داد زمين خواران دانه درشت آزادانه هر كاري مي خواهند انجام دهند افزود: نبايد از برخورد با چند زمين خوار دانه درشت كه حق و حقوق شهر و بيت المال را ضايع كرده اند غافل شد.
وي با بيان اينكه فساد خوب و بد ندارد و بايد با پديده فساد و مفسدان برخورد جدي صورت بگيرد اظهار داشت: متأسفانه برخي افراد در مقابل مفسدان و زمين خواران ما را به سكوت سفارش مي كنند اما اين افراد بدانند در مقابله با زمين خواران سفارش پذير نيستيم و در صورتي كه افراد از رويه درپيش گرفته دست برندارند افشاگري مي كنم.
قاسمي افزود: چرا كساني كه ما را دعوت به سكوت مي كنند، در جهت گرفتن حق و حقوق بيت المال و شهر تلاش نمي كنند؟
وي تأكيد كرد: هر نوع تسامح با زمين خواران، همدستي با آنهاست و دليلي ندارد با پديده زمين خواري به اين روش رفتار كنيم اما متأسفانه برخي آقايان در استان با زمين خواران ارتباط تنگاتنگ و صميمانه دارند كه اين امر جاي پرسش دارد و بايد مورد پيگيري قرار گيرد.
وي به يك مورد فساد اقتصادي اشاره كرد و گفت: در سال 1380، برخي آقايان مسئول وقت در شهر جديد صدراي شيراز، يك شاگرد ماهي فروش را كه فقط يك خودرو پيكان داشت را تحت عنوان سرمايه گذار عرب وارد اين شهر مي كنند و بعد فجايعي مي آفرينند و ريخت و پاش هايي مي كنند كه اگر كسي ماجراي آن را بشنود، حق دارد از غصه بميرد.
وي افزود: اين فرد معتاد و فاسد كه روزگاري آه در بساط نداشت، در حال حاضر سطل زباله اش از سنگ مرمر است و قيمت آن نيز از كل اموالش در سال 1380 بيشتر است.
فرماندار شيراز خاطرنشان كرد: اين فرد طي يك شب ميلياردر شد و به خاطر فرار از پرداخت بدهي ميليارديش به شهر صدرا، اموال خود را به نام همسرش كرده است و دستگاه قضايي فارس بايد به صورت ويژه به موضوع اين فرد رسيدگي كند.
قاسمي در خاتمه گفت: يكي از دلايل مشكلات اقتصادي كه در فارس وجود دارد، فقدان مبارزه جدي با مفسدان است.

 



جذب توريست با صدور ويزاي نيم ساعته در اصفهان

اصفهان- خبرنگار كيهان:
رئيس نمايندگي وزارت امور خارجه در اصفهان گفت: صدور ويزاي فرودگاهي در كمتر از نيم ساعت، بهترين شرايط را براي جذب توريست فراهم مي كند.
حسن نوريان در نشست خبري به تشريح عملكرد يكساله تاسيس نمايندگي امورخارجه در اصفهان پرداخت و افزود: طي يكسال گذشته بيش از 12 هزار سند از قبيل اسناد تجاري، تحصيلي و ديگر اسناد را تاييد كرديم كه بخشي از آنها نيز مربوط به استان هاي همجوار بوده است.
وي گفت: يكهزار سند از آثار تأييد شده به استان هاي يزد، كهكيلويه و بويراحمد، لرستان و چهارمحال و بختياري تعلق دارد.
رئيس نمايندگي وزارت امور خارجه اصفهان با بيان اينكه تأييد 12 هزار سند از سوي اين نمايندگي به منزله حذف 12 هزار سفر به تهران و صرفه جويي در وقت مردم است، افزود: هدف از تاسيس نمايندگي هاي وزارت خارجه در استان هاي ديگر اين بود كه مردم در استان هاي خود بتوانند مراحل اداري خود را پيگيري كنند.
وي يكي از خدمات ارائه شده در حوزه كنسولگري نمايندگي وزارت امورخارجه در اصفهان را ارائه ويزا اعلام كرد و گفت: صدور ويزا در فرودگاه شهيد بهشتي اصفهان در كمتر از نيم ساعت براي افرادي كه فاقد ويزا هستند صورت مي گيرد.

 



مدرس دانشگاه جامعه الزهرا: حجاب مهمترين عامل بازدارنده از زشتي و تباهي است

خرم آباد- خبرنگار كيهان:
مدرس دانشگاه جامعه الزهرا و محقق در مسائل زنان در همايش حريم ريحانه كه پيرامون حجاب و عفاف توسط ستاد امر به معروف و نهي از منكر در خرم آباد برگزار شد از حجاب به عنوان مهمترين عامل بازدارنده از زشتي و تباهي نام برد و افزود: حجاب و عفاف باعث مي شود زن از آلوده شدن به گناه مصون بماند و مورد ا حترام ديگران واقع شود.
مريم معين الاسلام با بيان اين مطلب كه در حال حاضر جوامع غرب تمام تلاش خود را براي از بين بردن عفاف زنان به كار گرفته اند، اظهار داشت: آنان به خوبي دريافته اند كه پايه و ركن اساسي خانواده را زنان تشكيل مي دهند بنابراين براي فروپاشي كانون خانواده هاي ايران به عفاف و حجاب زنان حمله مي كنند و با جنگ نرم در تلاش هستند تا اين پايه ها را سست نمايند.
وي با تاكيد بر لزوم و هوشياري زنان جامعه در حفظ حجاب و عفاف گفت: مهمترين و اساسي ترين عامل بازدارنده زن از زشتي و تباهي حفظ حجاب است.
مدرس دانشگاه الزهرا قم بهترين راه مبارزه با دسيسه هاي دشمنان حفظ حجاب عنوان كرد و گفت: اجراي فريضه امر به معروف و نهي از منكر در حفظ حجاب و عفاف نقش كليدي دارد.
رياضه نظمين اهل سريلانكا گفت: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي خيلي به اخبار خارجي به خصوص اخبار جمهوري اسلامي ايران گوش مي دادم و وقتي هدف مردم را از بيرون كردن شاه از كشور حفظ حجاب ديدم بسيار متعجب شدم.
وي افزود: با وجود اينكه در خانواده مسلمان سني مذهب بودم اما از نحوه زندگي راضي نبودم براي همين به شيعه گرايش پيدا كردم و در سال 69 وارد ايران شدم، و با عقايد و احكام مذهب شيعه از نزديك آشنا شدم. آنجا بود كه تفاوت بين خليفه و امامان را به درستي حس كردم و ضرورت امام زمان(عج) را در دين اسلام به درستي احساس كردم براي همين بعد از مراجعه به كشورم بنياد هاشمي كه همسو با اهداف حوزه علميه الزهرا قم بود بنيانگذاري نمودم آن زمان من تنها زن شيعه مذهب بودم اما اكنون با تاسيس اين بنياد 500 شاگرد شيعه مذهب دارم و خوشبختانه روز به روز گرايش به مذهب شيعه در كشورم بيشتر مي شود من هم اكنون متاهل و داراي دو فرزند يكي دختر و يكي پسر هستم كه دخترم 18 سال سن دارد و با خودم همزمان در حوزه الزهرا قم مشغول فراگيري علوم فقه است.
نظمين گفت: من در خانواده شش نفره به دنيا آمدم همگي به دين شيعه روي آوردند تاثير مذهب شيعه در زندگي مان به حدي بود كه دايي ام با 5 عضو خانواده اش و خاله ام با 12فرزندش همگي شيعه شدند.
وي اضافه كرد: خوشبختانه من در سريلانكا با مشكل حجاب مواجه نيستم و در كشورم حجاب كاملا آزاد است.
مبينا اختر اهل كشمير هندوستان 24 ساله گفت: زماني با اسلام آشنا شدم كه در ايران از انقلاب مدتي مي گذشت اسلام را براي نزديك شدن به خدا بهترين دين يافتم و شيعه را از ساير مذاهب كاملتر ديدم.
نظمين گفت: در سال 86 وارد حوزه الزهرا شدم و در حال حاضر مشغول تحصيل علوم فقه هستم. وي افزود: در دولت هندوستان نمي شود با چادر وارد خيابان شد سربازان هندو به تو مشكوك مي شوند و با ديد تروريسم به زنان محجبه نگاه مي كنند. اما من با تمام اين محدوديت ها تاكنون 50 شاگرد را در هندوستان و 40 شاگرد را در كشمير به مذهب شيعه تربيت كردم از آنجا كه دولت در دست سني مذهبان است ترويج مذهب شيعه در هندوستان و كشمير كار آساني نيست.
اين بانوي هندي گفت: اما من علاوه بر شيعه كردن خانواده ام توانسته ام شاگردان خوبي را در آنجا پرورش دهم كه هر كدام شان مروج اين مذهب هستند.
فاطمه جلواهل گينه 23 ساله گفت: من در خانواده 5نفره به دنيا آمده ام همگي مسلمان و شيعه مذهب هستند در كشورم گرچه خيلي مسلمان و شيعه مذهب اند اما مذهب شيعه را در حد نماز و روزه اجرا مي كنند بدين معنا كه محرم و نامحرم نمي كنند ولي من با حجابم طوري رفتار مي كنم كه نه تنها پسرهاي فاميل بلكه ساير مردها با احترام با من برخورد مي كنند و حتي مفسر بزرگ سني كه همه مردم براي ديدن وي مي روند شخصا به خانه ما آمد و به من سلام كرد وقتي پدرم گفت وظيفه ما بود به ديدن شما بياييم گفت: دختر شما در حال حاضر مشغول فراگيري درس حوزه است و بر من لازم بود به ديدن ايشان بيايم.
گلهان شباهت اهل تركيه اظهار داشت: من در خانواده 4نفره به دنيا آمدم همه چيزمان اسلامي بود خانواده من خودش را مديون اسلام مي داند خوشبختانه تاثير اين دين را در زندگي شخصي ام به عينه ديدم و عليرغم اينكه خانواده پدري ام خيلي مذهبي نبودند اما خانواده خودم بسيار مذهبي هستند و تمام فرزندان علاوه بر رعايت حجاب، احكام را نيز به درستي اجرا مي كنند. من خيلي مايل هستم كه سر كار بروم اما چون در قانون تركيه با حجاب نمي شود كارمند دولت شد از رفتن سر كار منصرف شدم. البته چون دولت به روي كار آمده مسلمان است تا آخر ماه رمضان همين سال بسياري از قانون ها را عوض كرده كه اميدوارم اين قانون عوض شود.
در پايان اين همايش از تعدادي از مادران شهدا و زنان محجبه ادارات تجليل شد.

 



كمك ماهانه 30 ميليون توماني زنجانيها به بيماران سرطاني

زنجان-خبرنگاركيهان:
جلسه هيئت مديره انجمن خيريه سرطاني با حضور استاندار زنجان در محل استانداري برگزار شد.
محمد رئوفي نژاد در ديدار با انجمن خيريه سرطاني زنجان، گفت: يكي از اقدامات قابل توجه خيرين ورود و حمايت موثر آنها در مسائل و مشكلات بيماريهاي خاص به ويژه بيماري هاي صعب العلاج در كشور است.
وي گفت: ايجاد يك مركز واحد درمان بيماريهاي خاص علاوه بر ارائه خدمات مناسب از هزينه هاي بيشتر نيز مي كاهد كه وجود اين مركز واحد در استان لازم و ضروري است. استانداري با تاكيد بر اينكه مديريت و نظارت در اين مركز نتايج مثبتي به همراه دارد، افزود: در اين ارتباط بايد برنامه ريزي ها متناسب با نوع بيماريهاي مختلف و خدمات آن ايجاد شود.
دكتر رئوفي نژاد با اشاره به اينكه ايجاد چنين مركزي مي تواند در شمال غرب كشور الگو باشد، گفت: استان زنجان به لحاظ موقعيت جغرافيايي ويژه مي تواند بيماران ساير استان ها را نيز پذيرش كند.
گفتني است با هدف كمك به بيماران سرطاني ماهانه 30 ميليون تومان توسط مردم نيكوكار و خيرانديش زنجان به بيماران سرطاني اين استان كمك مي شود.

 



به مناسبت هفته بسيج برگزار شد
همايش پياده روي بسيجيان كارمند در چهارمحال و بختياري

شهركرد- خبرنگار كيهان:
همزمان با گرامي داشت هفته بسيج، همايش پياده روي با حضور بسيجيان كارمند استان چهارمحال و بختياري برگزار شد.
مسئول بسيج كارمندان سپاه قمر بني هاشم(ع) گفت: اين همايش با حضور 300 نفر از برادران و 200 نفر از خواهران بسيجي ادارات استان از محل استانداري آغاز شد.
سرهنگ پاسدار موسي انصاري هدف از برگزاري اين همايش را حفظ آمادگي بسيجيان و نمايش وحدت و اقتدار آنان عنوان كرد.

 



طرح پيمان دوستي دانش آموزان با شهدا در يزد اجرا مي شود

يزد- خبرنگار كيهان:
سازمان دانش آموزي و بنياد شهيد استان يزد، طرح پيمان دوستي با شهدا را در مرحله اول در مقطع دبيرستاني به اجرا درمي آورند.
رئيس سازمان دانش آموزي استان با اعلام اين خبر گفت: فرم هايي در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد كه مي توانند اطلاعات هر شهيدي را كه مورد علاقه شان است را تكميل و به عنوان دوست انتخاب كنند و با او پيوند ببندند.
سيدكاظم دشتي افزود: همچنين راه اندازي انجمن معرفت دين مهدويت مورد استقبال دانش آموزان قرار گرفته است.به گفته وي سازمان دانش آموزي استان طي امسال تاكنون رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
وي اظهار داشت: اجراي طرح درهر مدرسه دو خبرنگار در مقطع تحصيلي متوسطه نيز درحال پيگيري است كه در 250 دبيرستان استان اجرا مي شود.رئيس سازمان دانش آموزي استان يزد گفت: درحال حاضر 16هزار عضو پيشتاز و فرزانه و 20هزار عضو هلال احمر در سازمان دانش آموزي استان فعال مي باشند.وي همچنين از برگزاري همايش دانش آموزان سادات به مناسبت عيدسعيد غديرخم در سطح استان خبر داد.

 



سخني با شهردار جديد بابل

بالاخره بعد از كشمكش فراوان، سرپرست شهرداري دراتاق شهردار جلوس كرد و بايد منتظر سه ماه فرصت براي گزينش شهردار جديد باشد يا خود با اكثريت آراء شوراي شهر بابل شهردار شود.
درهرحال فرقي نمي كند سرپرست شهرداري فعلي چهل و پنجمين شهردار پس از پيروزي انقلاب است كه به اين سمت مي رسد. يعني عمر مسئوليتي هر شهردار به طور نسبي كمتر از يكسال است.
يكي از همكاران خبرنگار كه سفري به تركمنستان داشت درپي بازديدي كه از شهرداري آن شهر داشت مي گفت فقط عكس 3 شهردار درسالن شهرداري آنجا نصب شده بود كه يكي از آنها ميان راه فوت كرده بود و دو شهردار ديگر هركدام 30سال شهردار بودند تا بازنشست شدند. يعني در 75 سال 3شهردار و آن را با عمر خدمتي شهرداران شهرمان مقايسه كنيد آن وقت فاصله عشق آباد تركمنستان و بابل را متوجه خواهيد شد.
درهر صورت سرپرست شهرمان يا هركسي كه قرار است شهردار شهرمان باشد بايد الان در فرصت يكسال و اندي باقيمانده برنامه دراز مدت و كوتاه مدت خود را مشخص كند و با تيم قوي چه درپست ها رفت و چه در مشاوران مشكلات بابل را طبقه بندي كند.
اين مشكلات از نداشتن كمربندي مستقل براي شهر كه نبود آن بلاي جان ترافيك شهرمان شده است و نبود پايانه درون و بيرون شهري، نبود بازار روز مناسب، مشكل آبهاي سطح الارضي، دپوي زباله، عدم آسفالت معابر و كوچه هاي داخل شهري، پاركينگ طبقاتي، توالت عمومي درون شهري، تعريض خيابان مدرس كه نيمه كاره مانده است زيرگذر خيابان كارگر به هلال احمر، شهر بازي پارك ساحلي، خيابان ساحلي و... اين نمونه هاي كوچكي از مشكلات مطروحه شهرمان است.
اين اميد را داريم كه سرپرست شهرداري بابل يا شهردار آينده بابل با تيمي قوي بخصوص يك مشاور مطبوعاتي قوي بتواند تعامل و ارتباط مناسب با اربابان جرايد كه پل هاي ارتباطي مردم هستند حداقل گوشه اي از اين مشكلات را حل كنند، چون بدانند عمر خدمتشان كوتاه است كه انشاءالله عمر خودشان بلند است.
علي كفايي مهر- خبرنگاركيهان در بابل

 



متقاضيان مسكن مهر زنجان تا نيمه دي ماه سال جاري مهلت دارند

زنجان-خبرنگاركيهان:
ثبت نام از متقاضيان مسكن مهر در تمامي شهرهاي 18 گانه استان از 15 لغايت 10 دي ماه جاري در دفاتر پستي سراسر استان آغاز خواهد شد.
استاندار زنجان در شوراي مسكن استان با بيان اين مطلب كه استان زنجان در بحث مسكن مهر در كشور پيشتاز است تاكيد كرد: در دهه فجر سال 90 جشن مسكن دار شدن همه شهروندان در استان زنجان براي اولين بار در كشور برگزار خواهد شد.
دكتر رئوي نژاد آخرين مهلت ثبت نام متقاضيان مسكن مهر را پايان نيمه اول دي ماه اعلام كرد و گفت: تعداد متقاضيان مسكن مهر تا دهه فجر 89 دقيقاً مشخص خواهد شد و اين رقم تا دهه فجر سال 90 و زمان برگزاري جشن مسكن دار شدن زنجانيان به صفر خواهد رسيد طوري كه تا سال 91 شاهد شروعي دوباره براي ثبت نام متقاضيان جديد باشيم.
استاندار زنجان دهه فجر 89 را آغاز شمارش معكوس براي فعاليت مديران اعلام كرد و از آنان خواست تا تعداد واحدهاي قابل بهره برداري را افزايش داده و سريعاً به مردم تحويل دهند.
وي همچنين با اعلام اين مطلب كه استان زنجان و شوراي مسكن هيچ محدوديتي درخصوص ساخت و تحويل مسكن مهر در زنجان ندارد، از مديران خواست تا اقدامات خود را شفاف و مستند به مردم اطلاع رساني كنند.

 



مطالب توليدي در نشريات كانون هاي مساجد آذربايجان شرقي افزايش يابد

تبريز- خبرنگاركيهان:
كمبود مطالب توليدي، يكي از نواقص و مشكلات موجود در نشريات كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد آذربايجان شرقي است و اين مشكل بايد برطرف شود.
مسئول دبيرخانه هماهنگي كانونهاي فرهنگي و هنري مساجد آذربايجان شرقي در حاشيه برپايي كارگاه آموزش نشريات تجربي با اعلام مطلب فوق گفت: حداقل 60درصد مطالب اين نشريات، مي بايست مطالب توليدي نشريات از موضوعات داخلي مسجد و كانون و مرتبط با فعاليت هاي اين مجموعه ها باشد.
«محمد- هادي نيا» افزود: نشريات تجربي، يكي از رسانه هاي بومي مساجد و هدايتگر بوده و نوعي تمرين نوشتاري و قلم پردازي براي هيات تحريريه جوان و متعهد مسجدي براي ورود به عرصه هاي بالاتر رسانه اي مجازي است و براي ارتقاي نشريات فوق، در 3 سال گذشته 3 دوره آموزش نشريات تجربي هركدام به مدت60 تا 80 ساعت برگزار گرديده و به شركت كنندگان، گواهي پايان دوره صادر شده است.
وي از تهيه و چاپ سالانه 50 نشريه تجربي در كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد آذربايجان شرقي خبر داد و افزود: سال گذشته بيش از 30 نشريه در مرحله استاني جشنواره محراب شركت كردند و امسال به شرط تحقق اعتبارات مورد نظر، حمايت از نشريات توليدي اين كانونها، ادامه مي يابد.

 



مديركل بهزيستي آذربايجان شرقي: موادمخدر مصرفي از سنتي به شيميايي تبديل شده است

تبريز- خبرنگاركيهان:
مديركل بهزيستي آذربايجان شرقي گفت: نوع استفاده از مواد مخدر در جامعه ما، از سنتي خارج و به شيميايي تبديل شده است.
«محمدرضا- صادقي» در سومين نشست مردم نهاد بهزيستي استان گفت: استفاده از مواد مخدر از نوع و شيوه سنتي آن به مواد شيميايي تغيير يافته است و اين امر، خطر را نيز افزايش مي دهد.
وي افزود: بايد در اين زمينه فعاليت هاي جدي تر و وسيع تري صورت گيرد تا از آسيب هاي عميق و ماندگار در جامعه، جلوگيري شود.
وي تصريح كرد: سياست اصولي دولت، استفاده از ظرفيت هاي مردمي در خصوصي سازي امور و خدمات مي باشد و تشكل هاي مردم نهاد نيز مي توانند در اين زمينه، بازوي قوي دولت باشند. به گفته صادقي 75 درصد خدمات بهزيستي در آذربايجان شرقي، به بخش خصوصي واگذار شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14