(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 17 آذر 1389- شماره 19810

كوتاه اقتصادي
آماده باش بانك ها براي دريافت يارانه ها توسط مردم
وزير اقتصاد: رشد نرخ تورم وارداتي است
وزير راه: با ارتش در احداث آزاد راه تهران ـ پرديس اختلاف داريم
ارايه سوابق بيمه شدگان تامين اجتماعي از طريق اينترنت
تا سال 2015 حجم مبادلات تجاري ايران و تركيه به 30 ميليارد دلار مي رسد
افزايش روزانه 10ميليون ليتري توليد بنزين دركشور
وزير بازرگاني در همايش تشكل ها: وارداتي كه منجر به توليد نشود متوقف خواهد شد
رويانيان: كارت سوخت 10 هزار تاكسي غيرفعال مي شود
310 هزار تن گوشت، مرغ، شكر و برنج وارد مي شود



كوتاه اقتصادي

¤ شوراي اقتصاد با هدف تسريع در تكميل ميادين مشترك نفت و گاز، با سرمايه گذاري 9 ميليارد دلاري براي توسعه فاز 11پارس جنوبي به روش بيع متقابل موافقت كرد.
¤ نياز كشور به مواد غذايي تا 2 سال آينده تامين است و مشكلي در اين رابطه وجود ندارد. رئيس اتحاديه كشوري بنكداران مواد غذايي با بيان اين مطلب، گفت: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته و ذخيره سازي مواد غذايي توسط وزارت بازرگاني و با همكاري بخش خصوصي، كشور از نظر تامين مواد غذايي هيچگونه مشكلي نخواهد داشت.
¤ قيمت مسكن طي ماههاي اخير بيش از 5 درصد كاهش داشته است. رئيس اتحاديه مشاورين املاك با بيان اين مطلب گفت: پس از هدفمندسازي يارانه ها نيز قيمت مسكن سير نزولي خود را ادامه خواهد داد.
¤ شركت مخابرات استان تهران از آذرماه سال جاري براي مشتركين تلفن ثابت كه هزينه تلفن آنان كمتر از 3 هزار تومان است قبض صادر نمي كند.به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران، از اين پس مشتركين تلفن ثابت كه هزينه كاركرد تلفن يك سيكل آنان كمتر از 3 هزارتومان است بايد از طريق روشهاي غيرحضوري نظير 1818، تلفن بانك ها، عابربانك، سايت اينترنتي و... تلفن خود را پرداخت كنند.
¤ معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت بازرگاني با اشاره به اهميت اجراي قانون مديريت واردات و قانون ارتقاي كيفي خودرو و ساير توليدات صنعتي داخلي، اظهار داشت: براين اساس موسسه استاندارد، استانداردگذاري كالاهاي حساس و ضروري را آغاز كرده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5564، 5568،، 7781 الي 7784، 7725، 7726، 7769 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ وزير جهاد كشاورزي گفت: دويست دستگاه تراكتور و كمباين خريداري شده كه بزودي ميان كشاورزان سراسر كشور توزيع مي شود.
¤ رئيس هيات عامل ايميدرو گفت: ساخت جديدترين و بزرگترين نيروگاه برق ذوب آهن اصفهان از صرفه بالاي اقتصادي برخوردار است به طوري كه سرمايه گذاري آن كمتر از 50درصد هزينه مورد نياز احداث يك نيروگاه در زمان حاضر است. به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، حسن پلارك تصريح كرد: براي ساخت نيروگاه 110 مگاواتي ذوب آهن اصفهان فقط 40ميليارد تومان سرمايه گذاري شده است در صورتي كه در حال حاضر اجراي چنين پروژه اي نزديك به 100 ميليارد تومان سرمايه نياز دارد.
¤ شاخص دستمزد كارگران ساختماني در تيرماه امسال به عدد
5/286 رسيد كه در مقايسه با ماه قبل از آن و ماه مشابه سال گذشته به ترتيب 1/ 1 و 3/8درصد، افزايش داشته است.

 



بانك مركزي خواستار شد
آماده باش بانك ها براي دريافت يارانه ها توسط مردم

بانك مركزي در نامه اي به مديران عامل بانك ها با تصريح بر نزديك شدن موعد اعلام امكان برداشت يارانه ها توسط مردم از سوي دولت به آنها آماده باش كامل داد.
در نامه آماده باش بانك مركزي به بانكها، با توجه به اتمام عمليات واريز يارانه هاي نقدي به حساب متقاضيان و نزديك شدن به موعد اعلام امكان برداشت اين مبالغ توسط دولت، رعايت نكاتي مورد تاكيد قرار گرفته است.
بنابراين گزارش: ايجاد آمادگي كامل در سامانه هاي بانكداري و سوئيچ كارت براي پاسخگويي مناسب به حجم تراكنشهاي وارد شده و پرهيز از اجراي برنامه هاي منجر به توقف طولاني مدت خدمات رساني در بازه هاي واريز وجوه يارانه ها، از جمله اين نكات است.
همچنين تجيهز و آمادگي كامل شعب كشيك جهت ارائه خدمت (حتي در روزهاي تعطيل) تا ساعت 19، اجراي برنامه هاي تبليغاتي جهت ترغيب مردم به خريد الكترونيكي از طريق پايانه هاي فروش به جاي برداشت وجه از خودپردازها، حصول اطمينان از فعال بودن تمامي پايانه هاي الكترونيكي به خصوص وضعيت خدمت رساني خودپردازها، ايجاد امكانات لازم جهت رفع مشكلات سوئيچ بانك در كوتاه ترين زمان ممكن، مديريت بهينه نقدينگي و تهيه اسكناس و ايران چك كافي جهت تغذيه مناسب خودپردازها در سطح استانهاي كشور، از ديگر نكات مورد تاكيد در نامه مهم بانك مركزي است.
وي با تاكيد به كارمندان شعب منبي بر برخورد مناسب و اطلاع رساني به مردم، توجه به برقراري مراكز پاسخگويي 24 ساعته و نظارت استاني بانكها بر عملكرد شعب خود از جمله همين نكات است.در پايان اين نامه تاكيد شده است: تلاش بانك مركزي و پيگيري مكاتبات انجام شده با ستاد طرح تحول اقتصادي مبني بر اجازه برداشت وجوه يارانه در روزهاي دهم تا بيستم ماه كماكان ادامه دارد، ولي بانكها بايد آمادگي لازم براي پرداخت اين وجوه در روزهاي ديگر ماه را نيز داشته باشند.

 



وزير اقتصاد: رشد نرخ تورم وارداتي است

وزير اقتصاد در تحليلي، بيكاري دو رقمي، قاچاق، مشكلات واحدهاي توليدي، فقر و حتي آلودگي هوا را با هدفمند نشدن يارانه ها در سالهاي گذشته مرتبط دانست و با اعلام اينكه رشد اخير نرخ تورم وارداتي است، گفت: تورم انتظاري نداريم.
سيد شمس الدين حسيني در پاسخ به پرسشهاي خبرنگاران مهمترين اثرات هدفمندي يارانه ها در بخشهاي مختلف را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: با كمي توجه به امور زندگي خود پي مي بريم كه همه چيز تا چه حد متاثر از هدفمندي يارانه هاست.
وي اصلاح الگوي مصرف را مثال زد و خاطرنشان كرد: امروز و سالهاي گذشته ما حجم قابل توجهي از منابع كشور را صرف يارانه مصرفي سوختهاي فسيلي كرديم، اين پول متعلق به مردم است و مردم نيز از آن استفاده مي كنند به هيچ وجه منتي بر كسي نيست.
حسيني در عين حال گفت: سؤال اين است كه آيا بايد نتيجه شيوه مصرف اين باشد كه مردم در شهرهاي بزرگ براي حفظ سلامتي شان ناگزير به تردد خودروها براساس پلاك زوج و فرد باشند و به عبارتي ناگزير باشيم شهرهاي بزرگمان را تعطيل كنيم؟
وي افزود: به دليل اينكه قيمت حاملها درست نيست، به رغم اينكه بايد مصرف آنها كنترل شود به دليل در نظر نگرفتن ارزش واقعي انرژي، مصرف بي رويه انجام شده و سرمايه اي كه مي تواند در خدمت توليد و اشتغال باشد، تبديل به مصرف آلاينده هايي شده كه محيط زيست ما را تخريب مي كند.
وي با بيان اينكه اين تنها يكي از اثرات يارانه اي بودن قيمت انرژي است، گفت: اگر ما هدفمندي يارانه ها را اجرايي كنيم و به تبع آن چگونگي مصرف و الگوي مصرف ما اصلاح شود، آيا نياز خواهيم داشت به خاطر نوزيدن 10 روز باد در تهران و يا نباريدن باران شهر تهران را تعطيل كنيم.
وزير اقتصاد ادامه داد: اينها همان مواردي بود كه ما بارها و بارها هشدار مي داديم اگر ادامه پيدا كند به بن بست خواهيم رسيد.
وي گفت: يكي از موارد واضح ديگر كه در كشور با آن دست به گريبان هستيم اين است كه نرخ رشد جمعيت ما در دهه هاي اول انقلاب بالا بوده و اين الان تبديل به يك جمعيت جوان و تحصيل كرده جوياي كار شده است.حسيني افزود: علي رغم اينكه برنامه هاي اشتغالزايي موفقي صورت گرفته ما هنوز نتوانسته ايم به نرخ بيكاري غلبه كنيم و نرخ بيكاري در كشور ما دو رقمي است.وزير اقتصاد ادامه داد: اين بدان معناست كه از هر 10 جوان ما كه وارد بازار كار مي شود يك نفر بيكار مي ماند و مسايل اجتماعي بسياري را در پي دارد.
وي اضافه كرد: گاهي يك پروژه يك ميليارد توماني مي تواند مسئله زيرساختي يك روستا كه بيش از يكصد خانوار در آن زندگي مي كنند، يعني 400 انسان را برطرف كند، اما نمي توانيم اين كار را انجام دهيم.
وزير اقتصاد ادامه داد: از سوي ديگر بخش قابل توجهي از سوخت در كشور قاچاق شده و نصيب هيچ كس نمي شود، اما تازه بايد نيروي انتظامي را به كار بگيريم و شهيد بدهيم تا جلوي قاچاق را بگيريم.
وي با بيان اينكه بايد راه هاي اقتصادي موضوع را نيز در اين زمينه بررسي كرد، گفت:اصلاح قيمت سبب مي شود ديگر انگيزه اي براي قاچاق وجود نداشته باشد، منابع در كشور بماند و صرف محروميت زدايي و توسعه عدالت شود.
حسيني گفت: اگر بخواهيم درباره اينكه هدفمندي يارانه ها تا چه حد مي تواند كمك كند تا اقتصاد ما در شرايطي قرار گيرد كه از ظرفيت هاي بالاي آن براي حل مشكلاتمان استفاده كنيم به ساعتها وقت نياز داريم.
وزير اقتصاد درباره دلايل رشد تورم در ماه هاي اخير نيز گفت: رشد تورم قابل پيش بيني بود از اين حيث كه قيمت نفت در بازارهاي جهاني در حال افزايش است و به تبع آن برخي از اقلام وارداتي ما قيمتشان افزايش پيدا مي كند و منجر به يك تورم وارداتي مي شود.
وي ادامه داد: در سالهاي گذشته تدبير ما اين بود كه يك سياست محكم پولي و مالي را دنبال كنيم و با انضباط پولي و مالي، مديريت نقدينگي و هدايت نقدينگي و مديريت حجم عمليات مالي دولت شتاب تورم را بگيريم كه موفق بوديم.
حسيني افزود: روند رشد تورم، روند نگران كننده اي نيست اما بايد همچنان با اتكاء به انضباط پولي و مالي و سياستهايي كه تا به حال دنبال مي كرديم به اين مسئله برسيم.

 



وزير راه: با ارتش در احداث آزاد راه تهران ـ پرديس اختلاف داريم

معاون امور اقتصادي وزارت اقتصاد و دارايي تغيير تكنولوژي، كاهش آثار افزايش قيمت تمام شده، توسعه حمل و نقل ريلي، بهبود فضاي كسب و كار و پيش بيني راه هاي جديد تأمين مالي را جزء اقدامات ضروري در بخش
حمل و نقل عمومي بين شهري همزمان با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها دانست.
محمدرضا فرزين در مراسم اختتاميه نمايشگاه راه و ترابري و صنايع وابسته به طرح تحول اقتصادي و هدفمندسازي يارانه ها و تاثير آن بر حوزه حمل و نقل اشاره كرد و افزود: صنعت حمل و نقل به دليل خصوصيات خاص خود از دو سو بر اقتصاد كشور تاثير دارد.
سخنگوي كارگروه طرح تحولات اقتصادي ادامه داد: اين صنعت طي 10 سال اخير در سيستم حمل و نقل جاده اي 5/8 درصد و در حمل و نقل هوايي 17 درصد رشد داشته است.
معاون امور اقتصادي وزارت اقتصاد و دارايي با اشاره به اينكه مشكل حوزه حمل و نقل با تدوين برنامه هاي هدفمندسازي يارانه ها برطرف مي شود، اضافه كرد: حمل و نقل بيشترين يارانه را به خود اختصاص داده است؛ از يك هزار و 184 بشكه نفت 27 درصد در حوزه حمل و نقل مصرف شده است و 25 درصد يارانه ها نيز در حوزه حمل ونقل هزينه مي شود.
سخنگوي كارگروه طرح تحولات اقتصادي با اشاره به اينكه طي 10 سال اخير سالانه 3 درصد ميزان آلايندگي در كشور افزايش يافته است، گفت: اين امر ناشي از مديريت نامناسب در حوزه حمل و نقل بوده است.
معاون امور اقتصادي وزارت اقتصاد و دارايي با بيان اينكه در تمامي بسته حمايتي و نيز بسته حمايتي حمل و نقل، از دو منطق اساسي پيروي شده است، گفت: طبق منطق اول، اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها بايد منجر به تغيير تكنولوژي در صنعت شود.
فرزين توضيح داد: بخش زيادي از بسته حمل و نقل نظير منابعي كه بابت نوسازي نا وگان كاميوني و اتوبوسي پرمصرف در ماده 8 قانون هدفمندسازي يارانه ها آمده است، حمايتي است.
فرزين تصريح كرد: بالاخره افزايش قيمت حامل هاي انرژي منجر به افزايش قيمت تمام شده نيز مي شود بنابراين بايد آثار افزايش قيمت تمام شده را كاهش داد.
سخنگوي كارگروه طرح تحولات اقتصادي با بيان اينكه كاهش آثار افزايش قيمت حامل هاي انرژي در بخش حمل و نقل و قيمت تمام شده يكي ديگر از منطق هاي بسته هاي حمايتي است، گفت: با ادامه روند گذشته نمي توان پيش بيني دقيقي از آينده داشت زيرا ساختار حمل و نقل با تغيير قيمت حامل هاي انرژي تغيير مي يابد.
معاون امور اقتصادي وزارت اقتصاد و دارايي با تأكيد بر اينكه لزوم توسعه خطوط ريلي يكي از اصولي ترين فعاليت هاي حمل و نقل است، اظهار داشت: منطق اقتصادي نشان مي دهد كه ريل نسبت به جاده براي حمل و نقل ارزان تر و ايمن تر است.سخنگوي كارگروه طرح تحولات اقتصادي با اشاره به اينكه خودمالكي ناوگان باري جاده اي كشور موجب شده است تكنولوژي مناسب همراه با نظام اطلاعاتي در اين صنعت وارد نشود، اظهار داشت: بايد بدانيم تنها اصلاح قيمت حامل هاي انرژي ما را به اهداف نمي رساند؛ بهبود فضاي كسب و كار در صنعت و توسعه آن از ضروريات اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها است كه بدين ترتيب صنعت پوياتري داشته باشيم.
وزير راه و ترابري نيز در اين مراسم با اشاره به موانعي كه از سوي ارتش در مقابل وزارت راه براي احداث
آزاد راه تهران- پرديس ايجاد شده است، گفت: وزارت مسكن نيز كماكان بدهي 22 ميليارد توماني خود را براي اجراي اين پروژه پرداخت نكرده و همه بار را به روي دوش وزارت راه و ترابري گذاشته اند.
«حميد بهبهاني» در جمع خبرنگاران، در خصوص زمان اتمام عمليات اجرايي آزاد راه تهران- پرديس، اظهار داشت: از نظر وزارت راه و ترابري عمليات اين آزاد راه تقريباً به اتمام رسيده است. وي افزود: در اين باره مشكلاتي با ارتش جمهوري اسلامي ايران داشتيم بدين ترتيب كه لازم بود پلي را در ابتداي اين آزاد راه براي ارتش بسازيم كه مدت ها اجازه انجام اين عمليات از سوي ارتش صادر نمي شد و مانع مي شدند تا عمليات حفاري براي احداث اين پل صورت گيرد.
وزير راه و ترابري ادامه داد: پس ازا نجام عمليات حفاري، ارتش مانع پايه گذاري پل شد؛ حتي در مورد تيرهاي بتني پل نيز، ارتش اعلام كرد كه اين تيرها بايد يك كيلومتر دورتر ساخته شوند.
وي با بيان اينكه با ارتش براي اين آزاد راه نبرد داريم، گفت: با وجود آنكه هر دستوري كه ارتش داد، وزارت راه اجرا كرد، اما موانعي در اجراي كار پيش آمد؛ حتي نظر مقام معظم رهبري نيز اين بود كه ارتش جمهوري اسلامي ايران با وزارت راه تعامل و همكاري كند.وزير راه و ترابري با بيان اينكه مشكلات اين آزاد راه تقريباً برطرف شده است، گفت: به زودي اين مسير با افزايش هفت كيلومتري طول آن، از اتوبان شهيد بابايي شروع مي شود و به بومهن خاتمه پيدا مي كند.
بهبهاني خاطرنشان كرد: وزارت مسكن نيز كماكان بدهي 22 ميليارد توماني خود را براي اجراي اين پروژه پرداخت نكرده و همه بار خود را بر روي دوش وزارت راه و ترابري گذاشته اند.

 



از بهمن ماه اجرايي مي شود
ارايه سوابق بيمه شدگان تامين اجتماعي از طريق اينترنت

كارنامه سوابق كشوري بيمه شدگان صندوق تامين اجتماعي با راه اندازي سامانه اينترنتي، از بهمن سال جاري در اختيار بيمه شدگان قرار مي گيرد.
صندوق تامين اجتماعي اعلام كرد: با رفع مشكلات و بهره برداري كامل از اين سامانه امكان ارائه كارنامه سوابق بيمه اي به تمامي بيمه شدگان تامين اجتماعي فراهم مي شود.
در حال حاضر نيز كارنامه سوابق بيمه اي از طريق شعب صندوق تامين اجتماعي در دسترس بيمه شدگان قرار دارد اما از بهمن ماه سال جاري اين سامانه از طريق پايگاه هاي اينترنتي صندوق تامين اجتماعي و شركت خدمات ماشيني تامين در دسترس بيمه شدگان خواهد بود.لازم به يادآوري است اجراي طرح سامانه سوابق كشوري بيمه شدگان تامين اجتماعي نتيجه فعاليت و تلاش مستمر صندوق تامين اجتماعي و شركت خدمات ماشيني تامين است. اين طرح از سال 1376 با وارد كردن اطلاعات بيمه اي به سيستم هاي مكانيزه آغاز شد و حجم عظيمي از اطلاعات بيمه شدگان از 50 سال گذشته تاكنون وارد سيستم هاي مكانيزه شده است.
با فراهم شدن امكان دسترسي عموم مردم به كارنامه سوابق بيمه اي خود، فرصت پيگيري و رسيدگي به اعتراضات احتمالي و رفع نواقص كارنامه ها فراهم مي شود تا جمع آوري سوابق و تكميل پرونده هاي بيمه شدگان به سال هاي پاياني و زمان بازنشستگي موكول نشود.

 



تا سال 2015 حجم مبادلات تجاري ايران و تركيه به 30 ميليارد دلار مي رسد

گردهمايي تجار تركيه و جمعي از فعالان اقتصادي ايران در اتاق بازرگاني ايران برگزار شد.
حسن چپني رئيس انجمن موسياد تركيه در اين نشست با ابراز اميدواري از افزايش مبادلات تجاري ايران و تركيه برآورد كرد كه اين ميزان به 50 ميليارد دلار برسد.وي ادامه داد: كشور تركيه آماده انتقال هرگونه تجربه به ايران است و ايران به منزله دروازه اي براي ورود كشور تركيه به شرق آسيا محسوب مي شود.چپني اضافه كرد: كشور تركيه نيز آمادگي باز كردن درهاي اروپا به روي تجار ايراني است و ما مطمئنيم روابط تجاري دو كشور با يكديگر به بالاترين سطح خود برسد.
رئيس انجمن موسياد تركيه در ادامه درباره اين انجمن عنوان كرد: انجمن موسياد در حال جشن گرفتن بيستمين سال تأسيس خود است اين انجمن داراي 34 شعبه در شهرهاي مختلف كشور تركيه و 96 شعبه در دنيا و 5 هزار و 200 عضو است.به گفته وي، انجمن موسياد تا 15 درصد از اقتصاد كل كشور تركيه نقش دارد.وي خاطرنشان كرد: در 20 سال اخير همه فعاليت هاي انجمن موسياد بر روي گسترش روابط با كشورهاي اسلامي بوده است.
محمود بورالي، رايزن سفارت تركيه در تهران نيز در اين نشست در سخنان كوتاهي به ارايه آماري پرداخت و گفت: طبق آخرين آمار ماه دهم سال 2010 ميزان مبادله تجاري ايران و تركيه از مرز 5/7 ميليارد دلار گذشته است.وي در ادامه برآورد كرد كه در سال 2015 ميزان مبادله تجاري دو كشور به 30 ميليارد دلار برسد.به گزارش ايسنا، همچنين شهرام خاصي پور معاون مدير كل روابط تجاري دو جانبه اتاق بازرگاني ايران در اين نشست با اشاره به افزايش مناسبات اقتصادي ايران و تركيه اين موضوع را نشان دهنده عزم دو طرف براي توسعه حجم مبادلات تجاري ذكر كرد.
وي ادامه داد: اكنون زمان آن است كه بخش خصوصي دو كشور اقدامات عملي را براي افزايش سرمايه گذاري هاي مشترك انجام دهند.
خاصي پور تصريح كرد: در حال حاضر حوزه هاي همكاري تجاري دو كشور ايران و تركيه بخش هاي انرژي، پتروشيمي، فولاد، صنايع غذايي، نساجي، آي.تي، خودرو، توريسم، خدمات بانكي، حمل و نقل و بسته بانكي است.
وي در پايان با تأكيد بر استفاده از تجربيات بازاريابي دو كشور خواستار سرمايه گذاري هاي مشترك ميان ايران و تركيه در كشورهاي ثالث شد.

 



وزير نفت خبر داد
افزايش روزانه 10ميليون ليتري توليد بنزين دركشور

وزير نفت با تأكيد بر بازنده بودن غرب در بازي تحريم، گفت: با بهره برداري از پروژه هاي توسعه اي پالايشگاه هاي نفت كشور در دهه فجر امسال و تا پايان سال دست كم 10ميليون ليتر در روز به توليد بنزين كشور افزوده مي شود.
مسعود ميركاظمي در حاشيه ديدار ايرمان كوسمان، رئيس مجلس اندونزي، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هم اكنون در حد نياز، در مجتمع هاي پتروشيمي كشور بنزين توليد و عرضه مي شود، اما اخيراً به دليل وجود ذخاير بالاي اين فرآورده، نياز به توليد بنزين در اين مجتمع ها كم شده است، ضمن آن كه پالايشگاه هاي نفت با تمام ظرفيت در حال توليد فرآورده نفتي هستند.
وي افزود: بنزيني كه هم اكنون در مجتمع هاي پتروشيمي توليد مي شود با عدد كتان 98 تا 100 بوده و كيفيت آن از بنزين وارداتي بهتر است.
ميركاظمي، ريشه شايعه تشديد آلودگي هواي تهران به دليل توليد و عرضه بنزين غيراستاندارد را در خارج از مرزهاي كشور خواند و گفت: غرب در بازي تحريم بنزين به ايران باخته است و اين خبر كذب نيز آخرين حلقه از سناريوهاي نسنجيده تحريم است.
وزير نفت گفت: در گذشته بنزين توليد شده در پالايشگاه هاي كشور به دليل اكتان پايين با بنزين وارداتي مخلوط و عرضه مي شد، اما هم اكنون با توليد بنزين سوپر استاندارد در مجتمع هاي پتروشيمي، نيازي به واردات نداريم و هيچ مشكلي نيز در اين زمينه وجود ندارد.

 



وزير بازرگاني در همايش تشكل ها: وارداتي كه منجر به توليد نشود متوقف خواهد شد

زماني كه واردات پشتيبان توليد و صادرات شود و در نهايت منجر به ورود كالاهاي كيفي به كشور باشد، آنگاه واردات موثري صورت گرفته است.
مهدي غضنفري وزير بازرگاني در اولين همايش حمايت از توسعه و توانمندسازي تشكلها در تهران گفت: در دو سال گذشته تعداد تشكلهاي صادراتي كشور 2 برابر شده كه اين به معناي افزايش قدرت پردازش اطلاعات است.
وزير بازرگاني افزود: هم اكنون اقتصاد ملي ايران از حضور 133 تشكل ملي برخوردار است كه اطلاعات را در سطح بالاتر از بنگاه، تجزيه و تحليل مي كنند، اين در حالي است كه در گذشته يكي از انتقادات وزارت بازرگاني به اتاق اين بوده است كه پارلمان بخش خصوصي نبايد محل تجمع بنگاه ها باشد بلكه بايد محلي براي تجمع تشكل ها محسوب شود.
وي تصريح كرد: زماني كه اتاق بازرگاني در مورد يك موضوع اقتصادي و مباحث مرتبط با خصوصي سازي به نتيجه مي رسد در واقع نگاه بنگاهي را تجزيه و تحليل كرده و از مجموع اين تحليل هاي تشكلي به يك نتيجه كلي مي رسد كه فراتر از جايگاه بنگاه داري است.
به گفته غضنفري، هم اكنون اتاق بازرگاني داراي 7 تشكل وارداتي است كه 3 تشكل ديگر نيز با اخذ مجوزهاي لازم به زودي به اين تعداد اضافه مي شود. بنابراين مي توان فعل واردات را با كمك اين تشكلها به گونه اي انجام داد كه موثر يا غيرموثر باشد؛ به اين معنا كه واردات اشتغال زا يا مانع اشتغال باشد.
وزير بازرگاني ادامه داد: زماني كه واردات پشتيبان توليد و صادرات شود و در نهايت منجر به ورود كالاهاي كيفي به كشور باشد آنگاه واردات موثري صورت گرفته است كه قانوني بوده و نيازمند تشكل است اما وارداتي كه مسئوليت اجتماعي خود را نمي پذيرد بايد مسيرش تغيير كرده و متوقف شود.
وي خاطر نشان كرد: اگر تشكلهاي وارداتي، صادراتي و توليدي بتوانند كنار هم برنامه اي براي اقتصاد كشور ارائه دهند به راحتي مي توانند مزيت هاي توليدي كشور را شناسايي كنند و نظام جامع و استراتژيك توليد صادراتي را شكل دهند، چرا كه اين تشكل ها حلقه هاي زنجيري هستند كه مي توانند در موضوع واردات منجر به توليد و توليدات آنها منجر به صادرات شود.
غضنفري ادامه داد: اينكه هر تشكلي كه بيشتر عليه دولت صحبت كند محبوب تر باشد، اشتباه است چرا كه تشكلها جايي براي كار سياسي نيست و اگرچه اتاق بازرگاني در مورد مسائل اقتصادي اظهارنظر مي كند اما براي سخن سياسي جايي ندارد.
وي ادامه داد: اينكه يك طرح از زبان چه كسي بيرون آمده دليل مخالفت نيست چرا كه اتاق بازرگاني جايگاه انجام كار سياسي نبوده و نخواهد بود.
عضو جديد صندوق
توسعه ملي
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران نيز در اين همايش از تصويب عضويت صاحب راي و رسمي اتاق بازرگاني در هيئت امناي صندوق توسعه ملي خبر داد و گفت: اين مسئوليت بار بخش خصوصي را سنگين تر مي كند.
محمد نهاونديان گفت: به طور قطع با ادامه توانمندسازي تشكلها مي توان اقتصادي روشن را براي ايران متصور شد، اين در حالي است كه نياز قطعي اجراي اصلاحات ساختاري و سياستهاي اصل 44 قانون اساسي اين است كه تار و پودها را در كنار هم بتنيم تا دولت و نظام اطمينان حاصل كنند كه نظام اقتصادي امر ساماندهي تشكل ها را بي نظم نخواهد گذاشت.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران افزود: در اين راستا به مشاركت نظام مند بخش خصوصي در امر سياست گذاري اقتصاد كشور نياز داريم و خوشبختانه اين نياز مورد توجه قرار گرفته و در قانون اصل 44 و برنامه پنجم فرصتي پيدا شد كه ظرفيتي در قانون برنامه با تاسيس شوراي مشترك بخش خصوصي و دولتي انجام شود.
وي تصريح كرد: براين اساس تجربه تشكيل اين شوراي مشترك مي تواند براي ساير كشورها الگو باشد به نحوي كه رئيس كنفدراسيون آسيا و اقيانوسيه با شنيدن اينكه تشكيل اين شورا مصوب مجلس شده است، عنوان كرد كه از اين تجربه به عنوان يك الگوي موفق در كشورهاي عضو استفاده كنند.
نهاونديان ادامه داد: در بررسي آخرين بازمانده ها از مباحث مرتبط با قانون برنامه پنجم توسعه كه مرتبط با بحث صندوق ملي بود، كميسيون تلفيق يكبار ديگر اعتماد خود را به ظرفيتهاي بخش خصوصي نشان داد و عضويت صاحب راي و رسمي اتاق بازرگاني را در هيئت امناي صندوق به تصويب رساند.

 



رويانيان: كارت سوخت 10 هزار تاكسي غيرفعال مي شود

كارت سوخت 10 هزار تاكسي كه در شبكه حمل و نقل تهران غيرفعال هستند و يا فقط مسافر دربستي سوار مي كنند غيرفعال و تبديل به سواري مي شود.
محمد رويانيان رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر تعدادي از تاكسي هاي تهران غيرفعال هستند كه آنها شناسايي شده اند. وي افزود: تعدادي از تاكسي ها نيز فقط مسافر دربستي سوار مي كنند كه آنها نيز شناسايي شده اند. وي گفت: به اين رانندگان كه تعداد آنها 10 هزار تاكسي است اخطار مي كنم كه اگر به شبكه حمل و نقل وارد نشوند و يا از دربست سواري دست برندارند كارت سوخت آنها غيرفعال مي شود و تبديل به كارت سواري خواهد شد.
رويانيان تاكيد كرد: تاكسيراني تهران و تمام شهرهاي كشور برنامه برخورد با اين رانندگان را در دستور كار خود دارند و اگر تغيير رويه ندهند قطعا با آنها پس از اجراي قانون هدفمند شدن يارانه ها برخورد مي شود. رئيس ستاد حمل و نقل و سوخت كشور يكي از اقدامات اين ستاد در سال آينده را ساماندهي وضعيت حمل و نقل روستايي ذكر كرد و گفت: در حال حاضر 110 هزار وانت، ميني بوس و سواري در روستاها تردد دارند كه عمر آنها بالاست و بايد اين ناوگان نوسازي شود. رويانيان گفت: با تشكيل شركت هاي حمل و نقل روستايي، بتدريج ناوگان حمل و نقل روستايي كشور نوسازي مي شود. وي افزود: طبق برنامه ريزي ها قرار است در مرحله اول 20 هزار دستگاه خودرو وارداتي شامل: وانت 2 كابين، ون و ميني بوس با كيفيت بالا براي ساماندهي حمل و نقل روستايي وارد كشور شود. وي افزود: تعرفه گمرك اين خودروها نيز صفر است.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل سوخت كشور در ادامه اين نشست خبري به فروشندگان لاستيك و روغن موتور يادآور شد: گزارش هايي داريم كه نشان مي دهد برخي لاستيك فروشان نرخ هاي مصوب را رعايت نمي كنند. وي گفت: اگر فروشندگان لاستيك نرخ هاي اسفندماه سال گذشته را رعايت نكنند و به گرانفروشي ادامه دهند، در كنار تمام پايانه هاي مسافري كشور اقدام به فروش لاستيك و روغن موتور خواهيم كرد.
وي خاطرنشان كرد: ستاد آمادگي دارد خود راسا وارد بازار شده و نسبت به فروش لاستيك و روغن موتور با قيمت هاي مصوب اقدام كند. رويانيان همچنين گفت: طبق توافق به عمل آمده با مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران ، مقرر شده ستاد مبلغي به عنوان حمايت از اين شبكه پرداخت كند ولي قيمت بليت قطار افزايش نداشته باشد كه اين موضوع نيز مورد توافق قرار گرفته است. وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: از رانندگاني كه تاكنون براي دريافت خطوط اعتباري به بانك هاي عامل مراجعه نكرده اند مي خواهيم هر چه زودتر براي دريافت اين تسهيلات مراجعه كنند زيرا فقط تا پايان آذر فرصت دارند. وي يادآور شد: ضمنا دريافت وثيقه و ضامن توسط بانك ها منتفي شده و رانندگان بخصوص دارندگان وانت بار مي تواند به هر يك از بانك هاي عامل مراجعه و با ثبت نام تسهيلات موردنظر را دريافت نمايند.

 



310 هزار تن گوشت، مرغ، شكر و برنج وارد مي شود

رئيس اتحاديه واردكنندگان گوشت قرمز و سفيد از نياز به واردات سالانه 150 تا 200 هزار تن گوشت قرمز خبر داد و گفت: برزيل كشور عمده تامين كننده گوشت قرمز مورد نياز است.
حسين صدر در يك نشست خبري گفت: با توجه به مشكلاتي كه در گذشته با عنوان ذبح دام مولد در كشور به وجود آمد، هم اكنون كشور نيازمند واردات سالانه 150 تا 200 هزار تن گوشت قرمز است كه در اين ميان كشور برزيل تامين كننده عمده گوشت قرمز به شمار مي رود، البته كشورهاي نيوزلند و استراليا نيز اين قدرت را دارند، اما با توجه به اينكه نژاد دامي اين كشورها، با ذائقه ايراني ها سازگار نيست، نمي توان نياز داخلي را از اين كشورها برآورده ساخت.
رئيس اتحاديه واردكنندگان گوشت قرمز و سفيد افزود: البته در گذشته برخي سودجويان به دليل منافع مقطعي و زودگذر، اقدام به بالا بردن قيمت گوشت در كشورهاي هدف وارداتي ايران كردند و بر همين اساس، در يك پروسه 6 ماهه 600 تا 700 يورو در هر تن افزايش قيمت اتفاق افتاد، متاسفانه همين اتفاق در بازار تركيه نيز رخ داد. وي تصريح كرد: به نظر مي رسد كه تشكيل اتحاديه واردكنندگان گوشت قرمز و سفيد مي تواند به ساماندهي چنين رفتارهايي كمك كند.
به گفته صدر، اتحاديه واردكنندگان گوشت قرمز و سفيد با كسب مجوز از اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران، از يكماه گذشته آغاز به كار كرده و توانسته 46 شركت وارداتي را جذب كند. البته هم اكنون دو شركت از اعضا، مباشران دولت هستند كه در امر ذخيره سازي گوشت قرمز و مرغ، شكر و برنج فعال بوده و قراردادهايي با وزارت بازرگاني براي واردات 100 هزار تن شكر، 30 هزار تن گوشت قرمز، 150 هزار تن گوشت مرغ و 30 هزار تن برنج، منعقد كرده اند.
وي با بيان اينكه ارتقا كيفيت محصولات وارداتي و افزايش قدرت چانه زني در بازارهاي جهاني از جمله اهداف تشكيل اتحاديه واردكنندگان گوشت است، ابراز اميدواري كرد، تا مراكز سياست گذاري و تصميم ساز كمك كنند اين اتحاديه بتواند نقش موثري در تنظيم بازار گوشت قرمز و سفيد در زمان اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها داشته باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14