(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 17 آذر 1389- شماره 19810

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
حاشيه سفر رئيس جمهور
رئيس جمهوري در جمع مردم اراك: 20درصد درآمد نفت صرف توليد و اشتغال مي شود
رئيس بانك مركزي امارات: امارات تحريم هاي آمريكا عليه ايران را اجرا نخواهد كرد
نادران: الگوي اسلامي-ايراني بايد فراتر از مباني نظري كارايي عملي داشته باشد
سردار جزايري: به طور قطع گزارشات ويكي ليكس دستكاري شده است
مهمانپرست: سكوت غرب در قبال ترور دانشمندان هسته اي ايران تامل برانگيز است
فولادگر: 90درصد سياست هاي اصل 44 در برنامه پنجم توسعه رعايت شده است
سركنسولگري قزاقستان استوارنامه خود را تقديم استاندار گلستان كرد
دومين قطار تندروي يزد - تهران و بالعكس راه اندازي شد
رئيس اداره بهزيستي آران و بيدگل: 80درصد از معلولان دنيا در كشورهاي جهان سوم زندگي مي كنند
معاون سازمان انرژي اتمي: بومي سازي انرژي هسته اي از دغدغه هاي شهيد شهرياري بود
كارگردان فيلم «يزدان تفنگ ندارد»: مي خواستم همه آزادانه حرفشان را بزنند
قرائتي: اساس موفقيت واعظان انتقال مفاهيم ديني با ساده ترين عبارات است
اخبار ادبي و هنري
تاج الديني: در فتنه 88 عده اي سقوط برخي سكوت و مردم صعود كردند
رئيس سابق سازمان بسيج دانشجويي در جمع دانشجويان اهوازي:
جنبش دانشجويي با تمسك به آزاديخواهي از جريان فتنه 88 تبري جست



حاشيه سفر رئيس جمهور

¤ در حالي كه ورود دكتر احمدي نژاد به اراك ساعت 30/7 دقيقه صبح اعلام شده بود، مردم قبل از طلوع آفتاب براي استقبال به خيابان ها آمده بودند.
¤ هواپيماي دكتر احمدي نژاد ساعت 9 صبح در فرودگاه اراك به زمين نشست. اما مسيرهاي منتهي به آغاز مسير رسمي اعلام شده استقبال به حدي مملو از جمعيت بود كه رئيس جمهور بعد از 2 ساعت به آغاز مسير رسمي استقبال رسيد.
¤ در فرودگاه دختر شهيد اكبري با بغض دست نوشته اي را خطاب به رئيس جمهور قرائت كرد.
¤ خودرو حامل رئيس جمهور در مسيرهاي اعلام شده استقبال به كندي حركت مي كرد و در بسياري از نقاط در ميان انبوه جمعيت مشتاق متوقف مي شد.
¤ مردم با ايجاد ايستگاه هاي صلواتي و با پخش گل و شيريني از رئيس جمهور خود استقبال كردند.
¤ به دليل ازدحام و فشردگي جمعيت، صدا و سيماي استان مركزي موفق به پخش مستقيم مراسم استقبال نشد.
¤ هرچند مراكز آموزش عالي و دانشگاه هاي اراك به خاطر شركت در استقبال تعطيل نشده بود و كلاس هاي درس طبق معمول تشكيل شد، اما حضور جوانان در مراسم استقبال چشمگير بود.
¤ در ميان انبوه جمعيت، معاون مدرسه راهنمايي پسرانه صالحين به خبرنگار كيهان گفت: دانش آموزان به خواست خود و با رضايت نامه كتبي والدين خود در مراسم استقبال شركت كرده اند.
¤ رئيس جمهور در هنگام سخنراني در ورزشگاه 5مرداد متوجه پلاكاردي شد كه در دستان چند تن از كاركنان شركت آونگان قرار داشت در اين هنگام كارگران خطاب به رئيس جمهور گفتند كه يك سال است حقوق نگرفته اند. احمدي نژاد هم قول داد كه همين امروز وزير صنايع را مامور رسيدگي به مشكل آنها خواهد كرد. كارگران شركت صنايع اراك نيز از رئيس جمهور خواستند كه به مشكلات آنها رسيدگي شود.
¤ تمامي كساني كه در مراسم استقبال سفر اول و دوم رئيس جمهور شركت داشته اند اعتراف مي كردند كه اين استقبال باشكوه بيشتري برگزار شده است و حجم مردم نسبت به دو دور قبلي حداقل 3 برابر بوده است.
¤ مردم از روستاهاي اراك نيز با وسايل نقليه عمومي خود را به مراسم استقبال رسانده بودند.

 



رئيس جمهوري در جمع مردم اراك: 20درصد درآمد نفت صرف توليد و اشتغال مي شود

اراك-خبرنگار كيهان:
دولت به موجب لايحه اي كه به مجلس تقديم كرده است 20درصد از درآمد نفت را در صندوق توسعه ملي ذخيره خواهد كرد.
رئيس جمهوري در جمع پرشور مردم اراك در ورزشگاه پنج مرداد اين شهر گفت: با ذخيره 20درصدي درآمد نفت در صندوق توسعه ملي سالانه يك ميليون شغل در كشور ايجاد مي شود.
دكتر محمود احمدي نژاد افزود: تاكنون نزديك به 9 ميليارد دلار در اين صندوق ذخيره شده است كه اين ذخيره تا پايان سال به 14 ميليارد دلار مي رسد كه به موجب آن دولت مي تواند در بخش صنعت و توليد به افراد متقاضي وام اشتغال دهد.
وي با تاكيد بر تسريع روند رسيدگي به اين لايحه از سوي نمايندگان مجلس گفت: اميدواريم نمايندگان در رسيدگي به اين لايحه و تبديل آن به قانون تلاش كنند.
دكتر احمدي نژاد با اشاره به طرح هدفمند كردن يارانه ها آن را گامي مثبت و ارزنده ارزيابي كرد و اظهار داشت: تاكنون بيش از 1200 ساعت دولت براي اجراي اين طرح وقت صرف كرده است.
وي اجراي اين طرح را در كاهش بيكاري جوانان مفيد ارزيابي كرد و تصريح كرد: دولت تمام توان خود را براي اجراي اين طرح بكار گرفته است چرا كه اعتقاد دولت بر اين است كه در اجراي طرح حتي به يك نفر ضرر نرسد.
رئيس جمهور با بيان اينكه تاكنون دو برابر نياز مردم به حساب آنها پول واريز شده است.
رئيس جمهوري اسلامي ايران در بخشي ديگر از سخنان خود خطاب به اعضاي گروه 1+5 اعلام كرد براي گفت وگو با ايران بايد همه تصميم هاي غلط گذشته كه اثري نيز بر ملت ايران نداشته است از جمله قطعنامه ها و تحريم ها را لغو كنيد.
وي با بيان اينكه ملت ايران هميشه آماده گفت وگو براساس منطق، عدالت و قانون بوده است، غربي ها را مخاطب قرار داد و گفت: ما شما را به رعايت عدالت و احترام دعوت مي كنيم تا بعد از اين فراز و نشيب ها دست از بد اخلاقي ها برداريد و فرهنگ نجات بخش علوي، مهدوي و انسانيت را تجربه كنيد.
وي با بيان اينكه دشمنان امروز اعلام كردند با گفت وگو مي خواهند مسئله را حل كنند تصريح كرد: «اگر به سمت عدالت برويد از شما استقبال خواهيم كرد وگرنه پاسخ ملت ايران همان است كه تاكنون دريافت كرده ايد و از آن بشدت پشيمان خواهيد شد.»
احمدي نژاد با اشاره به مذاكرات ايران با نمايندگان كشورهاي عضو گروه 1+5 در ژنو يادآور شد: گفت وگو بايد با صداقت، پايبندي به قانون و با احترام به همه حقوق ملت ايران باشد.
احمدي نژاد در عين حال خاطرنشان كرد محدوديت ها و تحريم هاي غربي عليه ايران موجب پيشرفته تر شدن كشور ما شده است.
رئيس شوراي عالي امنيت ملي در ادامه به ترور دانشمندان هسته اي ايران اشاره كرد و خطاب به غرب گفت: «كار زشتي كرديد كه در قطعنامه نام دانشمندان ما را درج كرديد: كدام قانون اجازه داده است كه نام دانشمندان يك ملت را در يك فهرست علني كرده و سپس به سگ هاي وحشي صهيونيست، گرا دهيد كه آنان را ترور كنند.»
وي در ادامه گفت: اگر روش خود را ادامه دهيد و دانشمندان ما را ترور كنيد در آن صورت ملت ايران تصميم خود را خواهد گرفت در اين صورت اين شما هستيد كه ضرر خواهيد كرد.
تشكيل جلسه كارگروه تخصصي استان مركزي
جلسه كارگروه تخصصي استان مركزي عصر روز دوشنبه به رياست «محمدرضا رحيمي» معاون اول رئيس جمهوري برگزار شد.
به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، در اين جلسه كه در آستانه سومين سفر استاني هيئت دولت به استان مركزي برگزار شد، خلاصه اي از پيشرفت فيزيكي مصوبات سفرهاي قبلي مرور شد و گزارشي از رشد برخي شاخص هاي توسعه اي كه در دو دوره سفر ايجاد شده نيز ارائه گرديد.
در اين نشست استاندار، نمايندگان مردم استان مركزي در مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان دستگاه هاي اجرايي مشكلات استان و پيشنهادات خود را براي توسعه و آباداني استان مركزي مطرح كردند كه براي تصويب در جلسه استاني هيأت وزيران در اراك ارائه خواهد شد.
گازرساني
به 2 روستاي استان مركزي
گازرساني به روستاهاي امان آباد و انجدان روز سه شنبه در هشتاد و يكمين سفر هيأت دولت به استان مركزي، با حضور «مصطفي محمد نجار» وزير كشور آغاز شد.
به گزارش ايرنا، براي افتتاح اين طرح، 21 ميليارد و 381 ميليون ريال از محل منابع داخلي شركت گاز هزينه شده است. با بهره برداري از اين طرح 959 خانوار از نعمت گاز طبيعي برخوردار شدند.
وزير مسكن و شهرسازي
در جلسه شوراي اداري خمين
جلسه شوراي اداري شهرستان خمين همزمان با سومين سفر هيأت دولت به استان مركزي، با حضور وزير مسكن و شهرسازي صبح سه شنبه برگزار شد.
به گزارش ايرنا، در اين نشست براتعلي رستمي فرماندار خمين گفت: 72 پروژه عمراني در زمينه فرهنگي، اجتماعي، آموزشي و هنري براي تصويب در سفر سوم دكتر احمدي نژاد و هيئت دولت پيشنهاد شده است.
وي گفت: در دور سوم سفر هيئت دولت چهار پروژه عمراني در اين شهرستان به بهره برداري مي رسد و عمليات اجرايي يك طرح عمراني با حضور وزير صنايع و مسكن آغاز مي شود كه با اجراي اين طرح ها تحول اقتصادي چشمگيري در خمين ايجاد مي شود.
بهره برداري از طرح هاي فرهنگي هنري و عمراني در استان مركزي
همزمان با دور سوم سفر رئيس جمهور به استان مركزي چند طرح فرهنگي هنري افتتاح مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از اراك به نقل از روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مركزي، تدوين اطلس فرهنگي، گراميداشت و تكريم خادمان قرآن، كمك به كانون هاي فرهنگي هنري مساجد و جامعه القرآن هاي استان مركزي، حمايت از آثار هنرمندان استان و همچنين تجهيز و تكميل مجتمع فرهنگي هنري شهرستان هاي زرنديه، محلات، آشتيان، كميجان، توره شازند، تجهيز سالن اجتماعات سلمان ساوجي و تكميل و تجهيز تالار مركزي در سفر هيئت دولت به استان مركزي تحقق خواهد يافت.
همچنين در سفر رئيس جمهوري به استان مركزي مركز ارتباط مردمي بهزيستي استان مركزي راه اندازي مي شود.
اين مركز به منظور برقراري ارتباط هرچه بهتر و بيشتر مددجويان با بهزيستي و رسيدگي به مشكلات و درخواست هاي آنان روزانه با پذيرش 30 مددجو به درخواست ها و مشكلات آنان در زمينه هاي معيشتي، مسكن، اشتغال، درماني و ديگر زمينه ها رسيدگي مي كند.
در سفر رئيس جمهوري و هيئت دولت به اراك مشكلات فرودگاه اين شهر مورد بررسي قرار مي گيرد.
به گزارش خبرگزاري فارس حدود 45 روز است كه پروازهاي اراك به مشهد و بالعكس اين فرودگاه به دليل عدم استقبال شهروندان متوقف شده كه در سفر رئيس جمهور پيشنهادات استان براي استمرار پرواز و حمايت هاي لازم از اين پروازها مطرح مي شود.
جلسه شوراي اداري خنداب
با حضور وزير دفاع
سرتيپ پاسدار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح كه به همراه هيئت دولت در هشتاد و يكمين سفر استاني به استان مركزي سفر كرده، در جلسه شوراي اداري شهرستان خنداب طي سخناني گفت: تأسيسات آب سنگين خنداب، فقط يك مجموعه تأسيسات هسته اي نيست، بلكه نماد حقيقت و افتخار ملي و نتيجه مقاومت جانانه ملت ايران در برابر جبهه استكبار است.
وزير دفاع در پايان با تشكر و قدرداني از مديران، مسئولان و ساير عناصري كه در روند پيشرفت شهر خنداب فعاليت مي كنند، اظهار اميدواري كرد با تلاش دولت و مشاركت مردم شاهد پيشرفت روزافزون شهر خنداب در همه حوزه ها باشيم تا انشاءالله از ظرفيت خوب اين منطقه، مجموعه كشور بهره مند شود.

 



رئيس بانك مركزي امارات: امارات تحريم هاي آمريكا عليه ايران را اجرا نخواهد كرد

رئيس بانك مركزي امارات تاكيد كرد كه كشورش تحريم هاي آمريكا بر ضد ايران را اجرا نخواهد كرد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه اماراتي نشنال، سلطان السويدي در كنفرانس خبري در حاشيه نشست كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس گفت: امارات به تحريم هاي شوراي امنيت بر ضد ايران پايبند است و به اين تحريم ها عمل خواهد كرد اما شركت هاي اماراتي و تجار اين كشور را براي عمل به تحريم هاي يك جانبه آمريكا بر ضد ايران مجبور نخواهد كرد.وي تاكيد كرد: امارات تحريم هاي يك جانبه آمريكا عليه ايران را اجرا نخواهد كرد.
وي از توضيح درخصوص خسارات تحميل شده بر امارات به علت اعمال تحريم هاي تجاري و اقتصادي خودداري كرد. ايران يكي از بزرگترين شركاي تجاري امارات به شمار مي رود.
السويدي در عين حال اذعان كرد، تحريم ها بر ضد ايران فشار زيادي را به كليه كشورهاي جهان وارد كرده است اما دولت امارات هيچ دستوري به شركت هاي داخلي اين كشور براي اعمال تحريم هاي يك جانبه آمريكا و اتحاديه اروپا بر ضد ايران نخواهد داد.
وي گفت: تحريم هاي اخير بر ضد ايران فشار زيادي را به تجار و بازرگانان اماراتي وارد كرده است ولي شركت هاي اماراتي مي توانند با مشورت با نهادهاي دولتي از نحوه انجام مبادلات اقتصادي و تجاري با ايران آگاهي يابند.
السويدي در مورد اتحاديه پولي كشورهاي عربي نيز گفت: امارات در شرايط كنوني هيچ تصميمي براي پيوستن به اتحاديه پولي مشترك كشورهاي عربي ندارد.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا امارات تصميم جديدي براي پيوستن به اتحاديه پولي كشورهاي عربي گرفته يا خير گفت: هيچ اتفاق جديدي نيفتاده است. امارات بهترين آرزوها را براي كشورهاي عربي كه به اتحاديه پولي مشترك شوراي همكاري خليج فارس پيوسته اند دارد و اميدوار است اين اتحاديه پولي موفقيت آميز باشد ولي اكنون زمان مناسبي براي طرح مجدد اين پيشنهاد نيست.
امارات ماه مه 2009 رسماً از پيوستن به اتحاديه پولي مشترك كشورهاي عربي انصراف داد.
وي افزود: امارات به سياست ارزي خود مبتني بر تثبيت ارزش پول ملي خود در برابر دلار آمريكا ادامه خواهد داد. همه كشورهاي عربي خليج فارس به غير از كويت ارزش پول ملي خود را بر مبناي دلار تثبيت كرده اند. كويت پول ملي خود را براساس سبدي از ارزهاي مختلف تثبيت كرده است. اين مسئله موجب شده تا نوسانات شديد ارزش دلار تاثير منفي بر نرخ ارز كشورهاي عربي داشته باشد. در حال حاضر 60 تا 70 درصد مبادلات تجاري امارات با دلار است.

 



نادران: الگوي اسلامي-ايراني بايد فراتر از مباني نظري كارايي عملي داشته باشد

نماينده مردم تهران گفت: الگوي اسلامي-ايراني بايد كارايي عملي داشته باشد.
الياس نادران در گفت وگو با فارس، با اشاره به نشست راهبردي تدوين الگوي اسلامي ايراني پيشرفت كه با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي و اساتيد حوزه و دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: مدل حكومتي جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك الگوي نو در نظام بين الملل مبتني بر اصل ولايت فقيه است؛ بر همين اساس لازم است كه ابعاد نظري حكومت در حوزه هاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي تبيين شود تا نقاط افتراق و اشتراك آن با حكومت هاي متداول دنيا مشخص شود.
نادران با بيان اينكه تدوين الگوي اسلامي-ايراني با تاخير در حال تبيين است، علت اين تاخير را اقتضائات اجتماعي دانست و گفت: در گذشته شرايط اجتماعي لازم براي مطرح كردن تدوين الگوي اسلامي-ايراني نبود البته مقام معظم رهبري همواره چنين دغدغه اي را داشته اند.
نماينده مردم تهران در مجلس هشتم با تاكيد بر اينكه مقام معظم رهبري دغدغه تدوين الگوي اسلامي-ايراني را به انواع مختلف مطرح كرده اند، يادآور شد: رهبر معظم انقلاب اسلامي بارها مطرح كرده اند كه ما بايد از انقلاب اسلامي به تمدن اسلامي و از يك شرايط انقلابي داخل بايد به يك نظام بين الملل اسلامي برسيم.
وي ادامه داد: با توجه به مطالبي كه مقام معظم رهبري مطرح فرمودند ما بايد به يك الگوي نظري در رفتار ديني و سطح حكومت در حوزه هاي مختلف برسيم.
عضو فراكسيون اصول گرايان مجلس هشتم، خاطرنشان كرد: اكنون كه بحث تدوين الگوي اسلامي-ايراني مطرح شده است ما يك الگوي جديد را تبيين كنيم كه بتواند در جهان اسلام به الگوي اجرايي تبديل و از حد مباحث نظري عبور كند.
نادران با اشاره به نشست هاي مختلف انديشمندان جهان اسلام در كشورهاي اسلامي، گفت: در كشورهاي اسلامي نياز به يك الگوي جديد متفاوت از الگوهاي نئوليبراليستي و سوسياليستي محسوس است اميدواريم در نشست راهبردي تدوين الگوي اسلامي ايراني پيشرفت الگوي جديدي ارائه شود به طوري كه فراتر از مباني نظري، بتواند جنبه عملي نيز داشته باشد.

 



سردار جزايري: به طور قطع گزارشات ويكي ليكس دستكاري شده است

معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستادكل نيروهاي مسلح گفت به طور قطع اخبار و گزارشات ويكي ليكس دستكاري شده است.
سردار سيدمسعود جزايري معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح در گفت وگو با فارس، با اشاره به انتشار گزارشات ويكي ليكس اظهار داشت: ويكي ليكس يك حركت ميان مدت سياسي و جنگ رواني است كه ريشه هاي اصلي آن را بايد درون حاكميت آمريكا مشاهده كرد.
وي افزود: يكي از ابعاد جنگ نرم و عمليات رواني اين است كه شما بايستي قادر باشيد اعتماد عمومي را در عرصه هايي جلب كنيد تا در زمان لازم بتوانيد با پاره اي القائات و بانشر اخبار و گزارشات غيرواقعي،منويات سياسي خودتان را پياده كنيد.
جزايري ادامه داد: آنچه كه در راستاي انتشار گزارشات ويكي ليكس در حال شكل گيري است مبتني بر اين فرمول است و ما در آينده شاهد اقدامات خصمانه آمريكا از اين منظر عليه كشورهاي مورد آماج از جمله جمهوري اسلامي ايران خواهيم بود.
معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح با بيان اينكه نشر اينگونه اخبار و گزارشات نمي تواند پايه هاي درست و صحيحي داشته باشد، تصريح كرد: به طور قطع اين اخبار و گزارشات دستكاري شده است البته ممكن است اخبار واقعي هم در آنها باشد ولي اينها اخبار و گزارشاتي كم ارزش و تاريخ مصرفشان براي آمريكايي ها تمام شده است.
جزايري با تاكيد بر اينكه نشر اخبار تاريخ مصرف گذشته يك فرمول قديمي است كه همواره توسط كشورها صورت مي گيرد، خاطرنشان كرد: نشر اينگونه اخبار تاريخ مصرف گذشته مي تواند زمينه هايي باشد براي جلب اعتماد افكار عمومي كه در زمان مقتضي آمريكايي ها بتوانند افكار عمومي را تحت اخبار خاص خودشان، تهييج كنند.

 



مهمانپرست: سكوت غرب در قبال ترور دانشمندان هسته اي ايران تامل برانگيز است

سخنگوي وزارت امور خارجه عدم محكوميت حوادث تروريستي اخير ايران كه در جريان آن دكتر شهرياري از دانشمندان هسته اي كشورمان به شهادت رسيد، توسط غرب را تأمل برانگيز دانست.
رامين مهمانپرست ديروز در نشست هفتگي خود با خبرنگاران در مورد سكوت كشورهاي غربي نسبت به ترور دو استاد هسته اي كشورمان گفت: كشورهاي غربي بايد پاسخگو باشند كه به چه دليل براي متوقف كردن حركت صلح آميز مردم كشور ما براي دسترسي به دانش پيشرفته و ايجاد جامعه اي كه از رفاه مناسب با استفاده از اين دانش مي تواند برخوردار باشد دست به ترور افراد و دانشمندان مي زنند. چرا از اين گروه هاي تروريستي حمايت مي كنند؟ و چرا آنها را محكوم نمي كنند؟ چرا به آنها در كشورهاي خود پناه مي دهند و نام آنها را از ليست گروه هاي تروريستي خارج مي كنند؟ افكار عمومي مردم ما نسبت به عملكرد كشورهاي غربي بسيار حساس و معتقد است قرار دادن اسامي دانشمندان هسته اي ما در فهرست قطعنامه ها مي تواند علامت بسيار نگران كننده اي باشد.
وي با بيان اينكه آقاي جليلي نيز در مذاكرات روز دوشنبه خود با 1+5 اين مسئله را مطرح كرد، اظهار داشت: سكوت كشورهاي غربي در قبال اين جنايت بيشتر موجب تعجب و تحير مردم ما مي شود.
1+5 به دنبال تغيير جهت باشد
وي در ارزيابي اش از روند مذاكرات ايران و 1+5 در ژنو با بيان اينكه ايران با رويكردي كاملاً مثبت و سازنده وارد گفت وگوها شد، اظهار داشت: انتظار ما اين است كه 1+5 با تغيير جهت و رويكرد قبلي خود فضاي مثبت و سازنده اي را ايجاد كند.
مهمان پرست با تاكيد بر اينكه رفتار آنها (1+5) مي تواند تعيين كننده نتيجه مذاكرات باشد، گفت: اميدواريم بر اساس محترم شمرده شدن حقوق ملت ها و حقوق ملت ايران بتوانيم نسبت به نتيجه بخش بودن اين مذاكرات اميدواري بيشتري پيدا كنيم.
وي ادامه داد: ما اين فرصت را در اختيار اين كشورها قرار داديم تا فضاي جديدي در دنياي امروز حاكم شود و رفتار جديد حاكي از برقراري عدالت و كنار گذاشتن رفتار تبعيض آميز و استانداردهاي دوگانه در دستور كار جديد قرار گيرد.
بسته ايران
دستور كار مذاكرات بود
خبرنگاري به اظهارات قبلي مقامات ايراني مبني بر اينكه ايران در اين مذاكرات (ژنو) در رابطه با مسائل هسته اي گفت وگو نمي كند و برخي اخبار كه از توافق طرفين براي گفت وگو درباره برنامه هسته اي ايران در اين دور از مذاكرات خبر مي دهند اشاره كرد و نظر مهمان پرست را جويا شد كه وي دراين باره گفت: دستور كار مذاكرات براساس نامه اي بود كه آقاي جليلي قبلاً ارسال كرده بود و به موضوعات مختلف بين المللي و جهاني كه بايد براي حل آنها همفكري و مشورت شود، تاكيد و اشاره داشت.
مهمان پرست اضافه كرد: اينكه در رابطه با فعاليت هاي هسته اي در دنياي امروز صحبت شود و براساس قواعد بين المللي و مقررات آژانس و معاهده NPT باشد، مي تواند به همه كشورها كمك كند تا به خوبي به تعهداتشان عمل كنند.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي گفت: آنچه براي افكار عمومي دنيا اهميت بسيار زيادي دارد، تعهد كشورها براي خلع سلاح و عدم اشاعه و حق همه كشورها براي برخورداري از اين دانش در راستاي مصارف صلح آميز است.
تداوم
فعاليت هاي هسته اي ايران
خبرنگاري با اشاره به اعلام خودكفايي ايران در توليد كيك زرد از مهمان پرست پرسيد اين دستاورد چه تاثيري در تغيير رويكرد غرب در مورد برنامه هسته اي ايران خواهد داشت؟ كه وي پاسخ داد: اين بستگي به كشورهاي غربي دارد كه تا چه زماني بخواهند راه اشتباه قبلي را دنبال كنند. آنچه براي ملت ما اهميت دارد، اين است كه برنامه هسته اي صلح آميز كشور ما به صورت كاملاً بومي در يك چرخه كامل در حال انجام و پيگيري است.
وي عنوان كرد: اين حق طبيعي و مسلم كشور ما است و براساس معاهده NPT حق داريم از اين دانش بهره مند باشيم و همه زمينه هاي مختلف مربوط به چرخه سوخت اورانيوم را در كشورمان ايجاد كنيم و اين مسير ادامه خواهد يافت.
مهمان پرست در عين حال يادآور شد: همه اين فعاليت ها با همكاري آژانس و نظارت آن صورت مي گيرد و هيچ موردي خارج از تعهدات ما نخواهد بود.
در اجلاس منامه
ديدگاه هاي مان را مطرح كرديم
سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد دستاوردهاي شركت ايران در نشست امنيتي منامه نيز گفت: در اين نشست با حضور قوي، ديدگاه هاي خود را ارائه كرديم و پيشنهادات مشخصي داشتيم. در نشست امسال نيز براي امنيت منطقه پيش برنامه مشخصي ارائه كرديم و تاكيد كرديم بايد بين كشورهاي فرامنطقه اي و كشورهايي كه تاكنون نظرات خود را به تنهايي به ساير كشورها تحميل مي كردند حساس بود و به نقطه نظرهاي كشورهاي منطقه در حل بحران ها توجه كرد. بايد مشاركت كشورهاي منطقه اي بيش تر شود. اگر كشورهاي منطقه با همكاري و مشاركت يكديگر فضاي ايجاد ثبات و امنيت را دنبال كنند بسيار توفيق بيشتري خواهيم داشت تا اين كه كشورهاي ديگري با شيوه هاي نظامي گري وارد منطقه شوند و امنيت منطقه را به خطر اندازند. ما سعي كرديم از فرصت اجلاس منامه استفاده كنيم و ديدگاه هاي خود را مطرح كنيم ضمن اين كه در حاشيه اجلاس ديدارهاي مهمي نيز صورت گرفت.
انتخابات پارلماني مصر
مساله داخلي اين كشور است
وي در مورد برگزاري انتخابات پارلماني در مصر نيز گفت: اين مساله داخلي كشور مصر است. اميدواريم همه كشورهاي اسلامي با حضور موثر خود در دنياي امروز بتوانند نقش تعيين كننده اي داشته باشند. اگر هم مسائلي مربوط به انتخابات مي شود مساله داخلي است كه بايد آن را در همان محدوده بررسي كرد.

 



فولادگر: 90درصد سياست هاي اصل 44 در برنامه پنجم توسعه رعايت شده است

رئيس كميسيون اصل 44 مجلس شوراي اسلامي گفت: در بيش از 90درصد مواد برنامه پنجم، سياست هاي كلي اصل 44 رعايت شده است.
حميدرضا فولادگر نماينده مردم اصفهان در گفت وگو با فارس، با اشاره به بررسي مواد لايحه برنامه پنجم توسعه كشور و ميزان رعايت سياست هاي اصل 44 در روند بررسي ها، گفت: در روند بررسي برنامه پنجم، كميسيون اصل 44 اقداماتي را براي رعايت هرچه بيشتر سياست هاي كلي اصل 44 انجام داد كه از آن جمله مي توان به پيشنهادات اصلاح و حذف برخي مواد لايحه اشاره كرد.
وي افزود: اقدامات ديگري هم توسط كميسيون ويژه نظارت و پيگيري اصل 44 در رابطه با برنامه پنجم انجام گرفته است، در فصول مختلف وقتي كميسيون احساس كرد كه نياز به مواد و بندهايي در جهت اجراي هرچه بهتر سياست هاي اصل 44 وجود دارد، پيشنهاد الحاق مواد يا بندهايي در فصول مختلف توسط كميسيون براي اضافه شدن در برنامه پنجم ارائه توسط اعضا پيشنهاد شد.
رئيس كميسيون اصل 44 مجلس تصريح كرد: انتظار نداشتيم كه يك فصل از برنامه پنجم به نام فصل اصل 44 نام گذاري شود اما توقع داشتيم كه اين سياست هاي كلي اصل 44 در برنامه حاكم باشد.
فولادگر با اشاره به تشكيل كارگروهي براي تهيه و تدوين مواد و بندهايي كه بايد براي الحاق به برنامه پيشنهاد مي شدند، اظهار داشت: نتيجه تشكيل اين كارگروه الحاق برخي مواد و بندها به برنامه پنجم شد، البته فصل بهبود فضاي كسب و كار نيز بيشتر موادش حاصل كار همين كارگروه بود.
فولادگر ادامه داد: عموما سياست هاي اصل 44 در لايحه برنامه پنجم رعايت شده و در كل مي توان گفت كه در بيش از 90درصد مواد برنامه، سياست هاي اصل 44 رعايت شده است.

 



سركنسولگري قزاقستان استوارنامه خود را تقديم استاندار گلستان كرد

گرگان- خبرنگار كيهان:
سركنسولگري كشور قزاقستان با حضور در گرگان، استوارنامه خود را تقديم استاندار گلستان كرد.
«دولت» در اين ديدار مراتب خشنودي و رضايت «نورسلطان نظربايف» رئيس جمهور قزاقستان را در خصوص ديدار اخير استاندار منگستائو با استاندار گلستان اعلام كرد.
استاندار گلستان نيز در اين ديدار گفت: اراده ما براي ارتقاي سطح همكاري ها جدي است و از مسئولان استان منگستائو خواست تا زمينه هاي هرچه بهتر اجرايي شدن مفاد قرارداد را فراهم كنند.
جواد قناعت در ادامه با اشاره به جايگاه ويژه اقتصادي و تجاري جمهوري قزاقستان و ارتباط نزديك تجار استان گلستان با تجار اين كشور، افزود: با تلاش استاندار منگستائو ارتباطات تجاري و اقتصادي في ما بين تقويت خواهد شد.
سركنسولگري قزاقستان نيز در پايان اين ديدار ضمن ابراز رضايت و خشنودي از تقديم استوارنامه خود به استاندار گلستان از خدمات ارايه شده به قزاقهاي مقيم استان گلستان تقدير و تشكر كرد.

 



دومين قطار تندروي يزد - تهران و بالعكس راه اندازي شد

يزد - خبرنگار كيهان:
دومين قطار تندروي مسير يزد -تهران و بالعكس به طور رسمي راه اندازي شد.
رئيس راه آهن استان يزد در جمع خبرنگاران گفت: با راه اندازي دومين قطار تندروي يزد-تهران و بالعكس ظرفيت جابه جايي مسافر در اين مسير به 200 نفر در روز افزايش يافت.
محمد دهقان پور اظهار داشت: رمپ دوم خط سريع السير يزد - تهران پس از يك سال پيگيري راه اندازي شده و با راه اندازي آن از اين پس همه روزه دو قطار سريع السير در ساعات صبح و عصر به سمت تهران حركت مي كند.
وي عنوان كرد: در حال حاضر با برخورداري از دو خط سريع السير حركت به سمت تهران و احتساب خطوط معمولي كه به سمت تهران حركت مي كنند، از اين پس يك روز سه قطار و يك روز چهار قطار به سمت تهران حركت خواهد كرد.
دهقان پور با اشاره به افزايش ظرفيت قطار يزد - بندرعباس بيان داشت: به تازگي 480 نفر به ظرفيت قطار يزد - بندرعباس اضافه شده است.
وي خاطرنشان كرد: انجام سفرهاي حومه اي يعني يزد- كرمان كه با استفاده از واگن هاي يزد - تهران انجام مي شد، نيز افزايش ظرفيت داشته است.
دهقان پور افزود: براي حركت يزد - كرمان از اين پس از واگن هاي اتوبوسي استفاده مي شود و حدود 260 صندلي نيز همه روزه صبح از يزد به كرمان و بعدازظهر از كرمان به يزد خواهيم داشت.
رئيس راه آهن يزد يادآور شد: قطارهاي سريع السيري كه به تازگي وارد سيستم راه آهن يزد مي شوند، فرانسوي هستند و هزينه بالايي دارند.
وي بيان داشت: براي قطارهاي سريع السير جديد 2 ميليارد تومان به ازاي هر واگن هزينه شده كه برخي قطارها چهار واگني و برخي از قطارها نيز شش واگني هستند.

 



رئيس اداره بهزيستي آران و بيدگل: 80درصد از معلولان دنيا در كشورهاي جهان سوم زندگي مي كنند

كاشان- خبرنگاركيهان:
رئيس اداره بهزيستي آران و بيدگل با اشاره به تعداد 600 ميليون نفر معلول در سراسر جهان گفت: 80درصد از اين تعداد در كشورهاي جهان سوم زندگي مي كنند.
سيدابوالفضل خاتمي، در جشنواره تجليل از توان يابان شهر نوش آباد از توابع آران و بيدگل افزود: بررسي ها نشان مي دهد كه از هر 10 نفر نوزاد كه متولد مي شود يك كودك معلول به دنيا مي آيد و يا پس از تولد در دوران كودكي دچار معلوليت مي شود.
وي تعداد معلولان در كشور را 5/2ميليون نفر عنوان كرد و اظهار داشت: اين تعداد در استان اصفهان 200 هزار نفر و در شهرستان آران و بيدگل نيز بيش از 3 هزار نفر است كه تنها 2 هزار نفر از آنها شناسايي و تحت پوشش اداره بهزيستي اين شهرستان هستند.
به گفته وي، معلوليت فقط شامل افراد ناتوان جسمي و حركتي معلولان ذهني و افراد داراي مشكلات اعصاب و روان نمي شود، بلكه افراد سالمند بالاي 60 تا 70سال نيز كه توانايي كاري و جسمي خود را از دست داده و نياز به مراقبت دارند، جزو توان خواهان محسوب مي شوند.
خاتمي گفت: نبايد به افرادي كه دچار حادثه و ناتواني جسمي مي شوند، معلول گفت، بلكه اينها افراد توان ياب هستند كه در مورد بعضي از معلوليت آنها مي شود اقدامات پيش گيرنده فردي و همگاني موثر را انجام داد.
وي، مناسب سازي محيط توسط مسئولان را حق طبيعي معلولان دانست و بيان داشت: بايد در اعمال هزينه ها، تصويب اجراي طرح هاي عمراني و اعتبارات و بودجه هاي شهر، سهم معلولان لحاظ شود.

 



معاون سازمان انرژي اتمي: بومي سازي انرژي هسته اي از دغدغه هاي شهيد شهرياري بود

معاون علمي سازمان انرژي اتمي گفت: بومي سازي انرژي هسته اي از بارزترين دغدغه هاي حيات علمي استاد شهيد شهرياري بود.
«بهزاد سلطاني» دوشنبه شب در مراسم بزرگداشت شهداي 16 آذر و شهيد دكتر مجيد شهرياري، در محل مسجد دانشگاه كاشان اظهار داشت: اين مجاهد نستوه با الهام از بيانات رهبر معظم انقلاب با تلاش و همت مضاعف خود در عرصه بين الملل خالق ده ها اثر علمي و پژوهشي بود.
وي افزود: استاد شهيد مجيد شهرياري در اين راه، مجاهدت هاي فراواني از خود به عمل آورد.
وي عبادت خالصانه و پرهيز از دنياطلبي را از ديگر خصيصه بارز اين شهيد دانست و گفت: تيزهوشي، ابداع، جديت و پشتكار، سطح بالاي معلومات و مطالعات به روز از جمله ويژگي هاي علمي اين استاد فرهيخته بود.
وي افزود: اين استاد شهيد از جمله اساتيد آينده داري بود كه سازمان انرژي اتمي به اين دانشمند هسته اي افتخار مي كند. سلطاني، برعزم راسخ جامعه علمي كشور بر ادامه راه اين شهيد تأكيد كرد و اظهار داشت: گرچه فقدان استادي با ويژگيهاي شهيد شهرياري براي سازمان اتمي سخت و سنگين است اما دوباره با جايگزيني استادي توانا اين كمبود را پر مي كنيم و همچنان با سرزندگي و توان مضاعف فعاليت هاي صلح آميز سازمان را پيش مي بريم.
وي خاطرنشان كرد: شهادت دكتر شهرياري بازتاب گسترده اي در فضاي علمي و دانشجويي ايجاد كرد.

 



كارگردان فيلم «يزدان تفنگ ندارد»: مي خواستم همه آزادانه حرفشان را بزنند

كارگردان فيلم يزدان تفنگ ندارد گفت: يكي از مهمترين اهدافي كه در ساخت اين مستند داشتم اين بود كه همه افراد بتوانند آزادانه ديدگاه هاي خود را نسبت به حوادث پس از انتخابات بيان كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس از اصفهان، حسين شمقدري كارگردان فيلم مستند يزدان تفنگ ندارد، دوشنبه شب طي مراسمي كه در دانشگاه اصفهان به مناسبت 16 آذر و روز دانشجو برگزار شد، اظهار داشت: در دوران انتخابات حاشيه هايي اتفاق افتاده كه ما را بر اين داشت كه بخواهيم دغدغه هاي خود را كه تا آن روز درگير درس و دانشگاه و امتحانات بود، عوض كنيم و كمي هم به مسائل اجتماعي و سياسي آن فضا و حال و هواي حاكم بر كشور بپردازيم.
وي افزود: از آنجا كه پيش از اين كارهايي را در حوزه ساخت فيلم به صورت كليپ هاي كوتاه انجام داده بودم، با ديگر دوستان دانشجو تصميم گرفتيم كه با ساخت يك مستند بلند، حوادث پس از انتخابات را مورد بررسي قرار دهيم و اجازه دهيم در اين فيلم همه مردم به صورت كاملا آزاد و بدون هيچ سانسوري همه حرف هاي خود را بزنند و نظرات خود را درباره انتخابات و حوادث پس از آن بيان كنند.
شمقدري در اين مستند با سفر به برخي شهرهاي ايران، حوادث پس از انتخابات را از مردم شهرهاي مختلف مانند تبريز، مشهد و زاهدان پرسيده و از حال و هواي اين شهرها در ايام انتخابات پرس و جو كرده است.
به گزارش فارس در اين مستند مردم شهرهاي مختلف از طبقات گوناگون محروم و متوسط و ثروتمند، ديدگاه هاي خود را نسبت به حوادث پس از انتخابات بيان كردند و بار ديگر حوادث انتخابات اين بار از زبان مردم در يك فضاي آرام و بدون تنش مورد بازخواني قرار گرفت.

 



خطاب به سخنرانان و وعاظ ماه محرم
قرائتي: اساس موفقيت واعظان انتقال مفاهيم ديني با ساده ترين عبارات است

گرگان-خبرنگاركيهان:
رئيس ستاد اقامه نماز كشور گفت: تبعيت از ولايت فقيه بايد در سخنراني هاي ماه محرم از سوي مبلغان و وعاظ مورد تاكيد قرار گيرد.
حجت الاسلام والمسلمين محسن قرائتي در همايش مبلغين عاشورايي در مسجد جامع گلشن گرگان با تاكيد بر ضرورت پرهيز روحانيون از بيان مسائل سياسي در ايام محرم خاطر نشان كرد: واعظان بايد از ورود به مسائل سياسي و حزبي و جناحي پرهيز كرده و تنها موضع ولايت فقيه را در خطبه هاي خود پيگيري كنند. وي افزود: روحانيون و خطبا تلاش كنند تا در حداقل زمان بيشترين مطلب را بيان كرده و از پيچيده سخن گفتن پرهيز كنند.
قرائتي يادآور شد: همچنين سخن گفتن از آيين همسرداري و مسائل مورد نياز مردم بر منبرها نبايد مورد غفلت مبلغين و واعظين قرار گيرد.
وي افزود: خودماني شدن با مردم و استفاده از ساده ترين عبارات براي انتقال مفاهيم ديني و قرآني اساس موفقيت واعظان است.
قرائتي اضافه كرد: روحانيون بايد در همه ايام خصوصاً در ايام محرم، قرآن را مبناي اصلي سخنراني خود قرار داده و از بيان خرافه، خواندن اشعار دروغين و ضد دين و نقل خوابهاي دروغين احتراز كنند.
رئيس ستاد اقامه نماز كشور با اشاره به برخي ويژگي هاي روحانيون موثر ادامه داد: روحاني موثر كسي است كه از مردم، با مردم و در مردم باشد و از انجام هر رفتار و عملي كه حاكي از تبعيض ميان او و مردم باشد پرهيز كند.
قرائتي بر ضرورت مطالعه واعظان پيش از ايراد هر سخنراني تاكيد كرد و افزود: سخنراني كردن بدون مطالعه خيانت به عمر مردم است.

 



اخبار ادبي و هنري

رشوه رئيس جمهور ايتاليا به جشنواره فيلم ونيز
تحقيقات درباره اعمال نفوذ و پرداخت رشوه سيلويو برلوسكوني براي اهداي جايزه اي به يك بازيگر زن بلغاري در حاشيه جشنواره ونيز آغاز شده است.
به گزارش مهر از هاليوود ريپورتر گفته مي شود برلوسكوني نزديك به 400هزار يورو رشوه پرداخته تا جشنواره ونيز جايزه ويژه اي ابداع و آن را به ميشل بونف بازيگر زن بلغاري و از دوستان نزديك نخست وزير ايتاليا اهدا كند.
براساس آنچه رسانه هاي اروپايي منعكس كرده اند برلوسكوني بخشي از اين رقم را صرف سفر هوايي بونف از صوفيه پايتخت بلغارستان به ونيز كرده تا جايزه ويژه «فعاليت براي حقوق زنان» را از جشنواره ونيز دريافت كند. نشريات ايتاليايي فاش كرده اند جايزه ويژه «فعاليت براي حقوق زنان» با اصرار برلوسكوني براي اعطاي جايزه اي به بونف ابداع شده است.
روابط برلوسكوني با زنان، موضوع انتقادآميز نشريات ايتاليايي است.
مراسم تشييع و خاكسپاري شمس آل احمد برگزار شد
مراسم تشييع پيكر شمس آل احمد، نويسنده معاصر و برادر مرحوم جلال آل احمد، روز گذشته از مقابل خانه هنرمندان به سمت بهشت زهرا(س) برگزار شد.
در اين مراسم جمعي از مسئولين و نويسندگان حضور داشتند و برخي اهالي فرهنگ و شاگردان آل احمد به سخنراني پرداختند. قرائت پيام تسليت علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي، سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، بهمن دري معاون امور فرهنگي وزارت ارشاد و... نيز از ديگر برنامه هاي اين مراسم بود.
مراسم ترحيم شمس آل احمد 18 آذر در مسجد نور واقع در ميدان فاطمي برگزار مي شود.
انتقاد شخصيت هاي فرهنگي از نمايش فيلم هاي كمدي در محرم
با وجود آغاز ماه محرم، اكران فيلم هاي كمدي در سينماهاي تهران ادامه دارد!
اين موضوع با انتقاد شديد جمال شورجه (كارگردان و تهيه كننده) و محمد قهرماني (مدير موسسه شهيد آويني) مواجه شد و آن ها خواستار توقف نمايش اين فيلم ها شدند.
شورجه دراين باره به ايرنا گفت: اكران آثار سينمايي در ماه محرم مي تواند متناسب با فضاي روحاني و معنوي اين ماه باشد و فيلم هايي با محوريت ديني در اين ماه به نمايش عمومي برسند. اكران چنين آثاري به سينماداران و پخش كنندگان باز مي گردد و در اين ميان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با هماهنگي با آنان مي تواند شرايط نمايش عمومي فيلم هاي متناسب با ماه محرم را فراهم كند.
محمد قهرماني نيز خواستار تغيير برنامه اكران فيلم هاي سينمايي متناسب با ماه محرم و پخش آثار با درونمايه عاشورايي در سينماهاي سراسر كشور شد و گفت: فيلم هايي كه با محوريت ايام محرم، دفاع مقدس و انقلاب اسلامي ساخته شده اند بهتر است در زمان مشخص و متناسب با اين مناسبت ها به نمايش عمومي برسند.
نمازظهر عاشورا در قسمت آينده «مختارنامه»
در قسمت آينده مجموعه تلويزيوني «مختارنامه» تصاويري از نمازظهر عاشورا به نمايش در مي آيد.
در قسمت يازدهم اين سريال كه روز جمعه 19 آذر از شبكه اول سيما پخش خواهد شد همچنين ماجراي شهادت زهير بن قيس روايت مي شود.
اعلام برنامه هاي فرهنگي محرم در تهران
به مناسبت ايام سوگواري سالار شهيدان، برنامه هايي توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اجرا مي شود.
حجت الاسلام مرتضي جعفرپور، معاون فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران همايش نوگلان حسيني را يكي از اين برنامه ها معرفي كرد و گفت: اين برنامه با شناسايي مداحان نوجوان سراسر تهران در ايام سوگواري ماه محرم، طي مراسمي در ماه صفر در مهديه تهران، به معرفي هفت مداح نوجوان برتر تهران مي پردازد.
وي برنامه يلداي كاروان (شامل شعرخواني و اجراي آواها و نواهاي عاشورايي)، مسابقه تصويرگري براساس فرازهايي از «زيارت وارث» «مسابقه بين المللي وبلاگ نويسان عاشورايي» مسابقه پيامكي با موضوع عاشورا، انتشار كتابچه صوتي «آه» شامل خلاصه مقتل «نفس المهموم» برگزاري «شب هاي شعر عاشورا» از جمله اين برنامه هاست. جعفر پور به برگزاري سوگواره نمايشي محرم اشاره كرد و گفت: اجراي تعزيه گروه هاي آشنا بر مبناي متون مقتل هاي صحيح و مورد تاييد در فرهنگسراهاي بهاران، انديشه، فردوس، خاوران و ارسباران انجام مي شود. همچنين دو اثر نمايشي با مفاهيم عاشورايي اجرا مي شود.

 



تاج الديني: در فتنه 88 عده اي سقوط برخي سكوت و مردم صعود كردند

ساوجبلاغ-خبرنگاركيهان:
در فتنه سال 88 عده اي سكوت و تعدادي سقوط كردند ولي ملت ايران صعود كرد.
معاون پارلماني و حقوقي رياست جمهور در مراسم تجليل از اعضاي ستادهاي يادواره شهداي ساوجبلاغ كه در مسجد ولي عصر(عج) شهرك ولي عصر هشتگرد برگزار شد با بيان اين مطلب افزود: فتنه 88 باعث بصيرت و بينايي بيشتر ملت ايران شد و اكنون اين ملت داراي بصيرت و پيروي ولايت فقيه است.
حجت الاسلام والمسلمين محمدرضا تاج الديني با اشاره به نقش خواص گفت خواص هميشه تاثيرگذار بوده و اكنون نيز تاثيرگذار هستند. اما برخي اوقات دست دشمن از درون خودي ها بيرون مي آيد و فتنه ايجاد مي شود.
معاون حقوقي و پارلماني رئيس جمهور در قسمتي ديگر از سخنان خود افزود: هر ملتي شهادت دارد عاشورايي است. با صرف عزاداري نمي توان عاشورايي شد ولي همزمان با عزاداري و ورود به عرصه جهاد و شهادت مي توان عاشورايي شد و شهداي ما اينگونه بوده اند. و زنده نگه داشتن ياد شهدا ارزشمند است.
وي در پايان گفت: ياد شهدا، فرهنگ را زنده نگه مي دارد و با جنگ نرم دشمنان مقابله مي كند.

 



رئيس سابق سازمان بسيج دانشجويي در جمع دانشجويان اهوازي:
جنبش دانشجويي با تمسك به آزاديخواهي از جريان فتنه 88 تبري جست

اهواز- خبرنگاركيهان:
در جريان فتنه 88، روشنفكران سكولار و ليبرال سعي داشتند با نفي جمهوريت، اسلاميت نظام را نشانه بگيرند، در چنين شرايطي جنبش دانشجويي با تمسك به آزاديخواهي از اين جريان تبري جست و به مسير ولايتمداري خود ادامه داد.
رئيس سابق سازمان بسيج دانشجويي در همايش هندسه جنگ نرم و جنبش دانشجويي كه به همت بسيج دانشجويي دانشگاه چمران اهواز و در محل آمفي تئاتر دانشكده علوم اين دانشگاه برگزار شد، با اشاره به ويژگي هاي جنبش دانشجويي در ايران گفت: جنبش دانشجويي در ايران اساسا يك جنبش استبدادستيز، استعمارستيز و آزاديخواه است كه تاكنون بسياري از دانشجويان ممتاز و برجسته براي دستيابي به اين مولفه ها، جان خود را نثار كردند.
رضا سراج با بيان اينكه شكل گيري انقلاب اسلامي منجر به هدايت جنبش دانشجويي شد، ادامه داد: پس از وقوع انقلاب اسلامي، جنبش دانشجويي با محوريت دين گرايي، استكبارستيزي، ظلم ستيزي و خدمت گزاري به فعاليتهاي خود ادامه داد.
رئيس سابق سازمان بسيج دانشجويي در ادامه افزود: عليرغم هجمه هاي فكري و عمليات هاي پيچيده رواني دشمن در جهت ممانعت از رشد و توسعه جنبش دانشجويي، اين جريان توانست با استفاده از ارزشهاي اصيل اسلامي در مسير خدمت گزاري به توده هاي مستضعف و محروم جامعه و نيز از بين بردن استكبار، گام بردارد.
سراج تسخير لانه جاسوسي توسط دانشجويان انقلابي را يك حركت تكاملي در جنبش دانشجويي عنوان كرد و يادآور شد: پس از تسخير لانه سفارت آمريكا به دست دانشجويان خط امام(ره)، اين جريان به مرحله سازش ناپذيري رسيد و در نهايت با پديد آمدن دفاع مقدس، به نقطه عطف خود دست يافت و فرهنگ جهاد، شهادت و پايداري و استقامت را نيز به ديگر مولفه هاي پيشين خود اضافه كرد.
وي با بيان اينكه جنبش دانشجويي با گذشت زمان به سمت تكامل گرايي و توسعه پايدار سوق يافته است، اظهار داشت: از زمان شكل گيري جنبش دانشجويي تا امروز، حركت ها و فعاليتهاي صورت گرفته تماما به سمت تكامل و توسعه بوده است و اگرچه جريان سكولاريسم و ليبراليسم تمام تلاش خود را براي ايجاد مانع در مسير اين جنبش انجام داد اما هرگز نتوانست به نتيجه مطلوب و ايده آل خود دست يابد.
سراج افزود: پس از اتمام جنگ تحميلي، تبعيض، اشراف گري و ويژه خواري در بين برخي از دولتمردان رواج پيدا كرد كه در آن برهه زماني نيز جنبش دانشجويي دست از عدالت خواهي بازنداشت و به صورت واضح و آشكار به مقابله با جريان حاكم بر جامعه پرداخت.
رئيس سابق سازمان بسيج دانشجويي با اشاره به فتنه سال گذشته خاطرنشان كرد: در جريان فتنه 88، روشنفكران سكولار و ليبرال سعي داشتند با نفي جمهوريت، اسلاميت نظام را نشانه بگيرند، در چنين شرايطي جنبش دانشجويي با تمسك به آزادانديشي و آزاديخواهي از اين جريان تبري جست و به مسير ولايت مداري خود ادامه داد.
سراج با اشاره به بي بصيرتي و انفعال برخي از خواص در جريان فتنه و جنگ نرم دشمن گفت: فقدان باورپذيري نخبگان، بي بصيرتي و عدم برخورداري از معرفت كافي باعث شده كه برخي از خواص و نخبگان در مواجهه با اين جنگ رواني سكوت پيشه كرده و با اين كار رضايت مندي دشمنان نظام را رقم بزنند.
وي همچنين اظهار اميدواري كرد كه جنبش دانشجويي در آينده نزديك به سمت توليد علم، تبديل علم به قدرت و نهضت نرم افزاري رهنمون شود.
رئيس سابق سازمان بسيج دانشجويي در ادامه با اشاره به رسالت دانشجويان در عرصه جنگ نرم افزاري، تصريح كرد: دانشجويان بايد به عنوان افسران جوان اين جنگ در صحنه حضور داشته باشند و ضمن روشنگري و تشريح اين عمليات پيچيده براي توده مردم، چرخ هاي كشور را براي مقابله با اين جنگ به حركت درآورند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14