(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 18 آذر 1389- شماره 19811

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
براي شب هفت شهيد شهرياري شليك به دانش
جزئيات اساسنامه صندوق توسعه ملي فقط دولت حق برداشت دارد
خارج از دستور
عشق خونين كربلا (3) ضرورت « قوّام به قسط بودن » براي مسئولان و خواص
آمريكا طرحي وسيع براي تجزيه كشورهاي منطقه دارد
اظهارنظر اعضاي كميسيون امنيت ملي درباره مذاكرات ژنو:ايران توانست منطق خود را بر مذاكرات حاكم كند
تلاش سران منافقين براي خروج از بحران با كشتار دسته جمعي اعضا
 فايل صوتي مذاكرات ژنو 3 قابل انتشار است
تدوين نقشه مهندسي فرهنگي بعد از تصويب نقشه جامع علمي كشور
خبرگزاري فرانسه: 7 ايراني در پي انفجار در عراق زخمي شدند
كاروان آسيايي شكست محاصره غزه وارد ايران شد



براي شب هفت شهيد شهرياري شليك به دانش

پورمند
به ما گفته بودند كه؛
- مداد العلماء افضل من دماء الشهداء
كار مهم و پر ارزش شهرياري، نوشتن بود. يعني با قلم مانوس بودن. اين قلم است كه فرصت نوشتن را فراهم مي آورد. نوشتن، زمينه اي را به وجود مي آورد تا آدمي به آينده اي روشن، راه بگشايد. نوشتن، در دنياي ما، آن نورافكني است كه راه تاريك را روشن و روندگان آن را به جلو هدايت مي كند...
كار شهرياري، نوشتن بود. نوشتن براي او، رسالت بودن او بود. اگر قرار است كه باشي بايد بنويسي. خدا، اين رسالت را از انسان خواسته است و انسان اين تعهد را به خدا داده است تا دانسته هاي خويش را بنويسد. و در اين نوشتن دائما از او مي خواهد كه خدايا آنچه تو مي خواهي و خود آن را داده اي، بر اين قلم جاري ساز.
انرژي هسته اي، اصل دعواي ما با جهان سياست نيست. آنها مي خواهند، تا به بهانه آن علم، اين علم برافراشته شده را فرو اندازند. اما نه آن علم و نه اين علم در اختيار آنها نيست. آنها در جستجوي اين هستند، حالا كه آن علم را نمي توانند فرو آورند، پس كاري كنند تا اين علم را نشانه روند. اما چون علم را نمي توان نشانه گرفت، پس به علمدار شليك مي كنند.
شليك به علمدار علم، شليك به دانش است. مگر دانش چه گناهي كرده است كه به آن شليك مي شود؟ دانش مي خواهد تا تاريكي را بشكافد و دنياي تاريك را روشن كند. انرژي هسته اي مي خواهد كه راه روشني را پيش پاي انسان بگذارد. انساني كه علاقه مند شده است تا دنيايي ديگر را تجربه نمايد. اين دانش مي گويد كه اين دنيا مال همه است و اين تجربه چه در اين سو، اتفاق بيفتد چه در آن سو، سودش براي همه است. اما دنياي سياست مي گويد، كه هم انرژي هسته اي و هم دانش آن بايد مال ما باشد. و اگر اين نيست، چگونه است كه اهالي دانش در آن سو، سكوت كرده اند!
راه و رسم علم اين نبوده و نيست كه اهل دانش آن سو، به اين شليك راضي باشند. اين سويي و آن سويي، شليك به دانش را برنمي تابد. يعني نمي تواند برتابد. همان گونه كه شهرياري مشتاق بود تا آخرين دستاورد دانش آن سو را به دست آورد و بخواند و بر حيرت خويش بيفزايد، آن سويي ها هم نشسته بودند چشم به راه گوگل و ياهو و يا شهيد بهشتي، شريف، اميركبير و... دات ا.سي دات آي.آر تا آخرين يافته هاي شهرياري را بخوانند و بر حيرت خويش بيفزايند. و مگر دانستن و خواندن و نوشتن و در نهايت دانش، چيزي جز بر حيرت خويش افزودن است.
به شهرياري، يعني به دانش شليك شد. در روزي كه شب قبل آن تا دم دمه هاي صبح، شهرياري، آخرين يافته هايش را پاكنويس مي كرد و آخرين مقاله همواره مي تواند اولين مقاله باشد براي اهل دانش، تلألو خورشيد به او مي گفت: پايان شب سيه، سفيد است. و او به اين لبخند خورشيد مي خنديد. او با خورشيد رازهايي داشت. خورشيد كه مي گفت دارم مي آيم، او آخرين يافته هاي خود را در لپ تاپ و فلش مي ريخت تا در فرصتي در اختيار ديگران بگذارد. آمدن خورشيد براي او فرصتي بود تا بار ديگر خويش را در محضر دانش ارزيابي كند. در محضر نگاه مشتاق دانش(جو).
در راه كه مي آمد، از كنار امامزاده صالح گذشت. نگاهي به هم انداختند. شهرياري چيزي نمي دانست؛ سرگرم كار خويش، اما امامزاده صالح چه طور؟ نمي دانيم. اما مي دانيم كه شهادت شهرياري، دانشجويان را هم قسم كرد كه مقاله هاي ناتمام او را خواهند نوشت. شهرياري، آرميدن در كنار امامزاده صالح بر تو مبارك باد. در جوار شهيدان گمنام اين مرز و بوم.
- راستش را بگو، شهيد راه دانش، آن شب مهمان كه بودي؟
به ما گفته اند: شهيدان گمنام، سرود سلام عليك را، برايت به آواز مي خواندند:
-... و منهم من قضي نحبه و منهم من ينتظر.
¤ عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس

 



مجلس تصويب كرد
جزئيات اساسنامه صندوق توسعه ملي فقط دولت حق برداشت دارد

اساسنامه صندوق توسعه ملي پس از دو روز بررسي در صحن علني مجلس شوراي اسلامي تصويب شد.
براساس اين مصوبه كه در نشست علني ديروز خانه ملت و در ساعات پايان رسيدگي به لايحه برنامه پنجم تصويب شد مقرر گرديد از يكسو 20درصد درآمدهاي حاصل از صادرات نفت به حساب صندوق توسعه ملي واريز شود و از سوي ديگر وابستگي هزينه هاي جاري دولت به درآمدهاي نفت و گاز تا پايان برنامه پنجم قطع شود.
روند تصويب اساسنامه
اما سير تهيه و تصويب اساسنامه صندوق توسعه ملي از آنجا آغاز شد كه در سال 1387 سياست هاي كلي برنامه پنجم توسعه توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد.
با انتشار اين سياست ها كه در سايت مجمع تشخيص آمده است بايد نگاه به نفت و گاز و درآمدهاي حاصل از آن از يك منبع تامين بودجه عمومي به منابع و سرمايه هاي زاينده اقتصادي تغيير مي كرد.
بر همين مبنا و طبق سياست هاي مذكور مقرر شد كه صندوق توسعه ملي ايجاد و اساسنامه آن هم در مجلس شوراي اسلامي تصويب شود تا از مزيت نسبي نفت و گاز در زنجيره صنعتي و خدماتي و پايين دستي وابسته به آن استفاده شود.
دولت نيز پس از دريافت سياست هاي كلي برنامه پنجم، اساسنامه صندوق توسعه ملي را در قالب ماده 76 لايحه برنامه به مجلس ارائه كرد.
در نهايت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از بعدازظهر روز سه شنبه بررسي ماده فوق را آغاز كردند و صبح ديروز (چهارشنبه) نيز به ادامه رسيدگي به بندهاي باقي مانده اساسنامه اين صندوق پرداختند و پس از طرح مباحث مختلف بالاخره آن را تصويب كردند.
فوايد صندوق توسعه ملي
از ابتداي پيروزي انقلاب تاكنون تمام درآمدهاي حاصل از صادرات نفت و درآمدهاي دولتي كشور به خزانه و حساب ذخيره ارزي در بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران واريز مي شد و دولت ها حق برداشتت حتي يك دلار از خزانه بدون مصوبه مجلس را نداشتند اما با تشكيل صندوق توسعه ملي شرايط به گونه اي ديگر تغيير خواهد يافت.
بر اين اساس اولا هرساله حداقل 20درصد از درآمدهاي حاصل از صادرات نفت به حساب صندوق توسعه ملي واريز مي شود.
ثانيا دست دولت در برداشت از منابع اين صندوق و هزينه كرد آن باز شده است و ديگر نيازي نيست كه قوه مجريه مانند بودجه، هر سال لايحه اي را به مجلس ارائه دهد تا موارد برداشت از اين صندوق را مشخص كند.
اين مصوبه آن هم در شرايطي كه قرار است قانون هدفمندسازي يارانه ها در كشور اجرا و قيمت حامل هاي انرژي ساير اقلام اصلاح شود بسيار حائز اهميت است زيرا احتمالا از همين افزايش قيمت ها تورمي در كشور ايجاد مي شود كه دولت با استفاده از منابع صندوق توسعه ملي مي تواند تا حدود زيادي اين تورم را كنترل كند و با برداشت از منابع اين صندوق به بخش خصوصي و توليد كمك كند تا آسيبي به اقتصاد كشورمان وارد نشود.
طبق قانون هدفمندسازي يارانه ها دولت موظف است 30درصد از منابع حاصل از اجراي اين قانون را به بخش صنعت و توليد پرداخت كند.
بخشهايي از اساسنامه صندوق
به گزارش فارس در ابتداي اساسنامه صندوق توسعه ملي آمده است اين صندوق با هدف تبديل بخشي از عوايد ناشي از فروش نفت و گاز و ميعانات گازي و فرآورده هاي نفتي به ثروت هاي ماندگار، مولد و سرمايه هاي زاينده اقتصادي و نيز حفظ سهم نسل هاي آينده از منابع نفت و گاز و فرآورده هاي نفتي، به صورت موسسه عمومي غيردولتي تشكيل مي شود.
صندوق در تهران مستقر است و در تهران و ساير نقاط كشور شعبه اي نخواهد داشت.
«هيئت امنا»، «هيئت عامل» و «هيئت نظارت» اركان صندوق توسعه ملي هستند.
هيئت امنا به عنوان بالاترين ركن صندوق داراي وظايف و اختيارات زير است:
1-راهبري، تعيين سياست ها و خط مشي ها
2- تصويب شرايط و نحوه اعطاي تسهيلات براي توليد و سرمايه گذاري به بخش هاي خصوصي، تعاوني و عمومي غيردولتي
3- تصويب نظام نامه ها، برنامه هاي راهبردي بودجه سالانه، صورت هاي مالي و گزارش عملكرد صندوق
4- نصب رئيس و اعضاي هيئت عامل با پيشنهاد رئيس جمهور
5- عزل رئيس و اعضاي هيئت عامل با پيشنهاد هر يك از اعضاي هيئت امناء و تصويب هيئت امناء
6- اتخاذ تصميم درباره ارجاع دعاوي به داوري براي ايجاد صلح
7- تعيين انواع فعاليت هاي مورد قبول و واجد اولويت پرداخت تسهيلات در بخش ها و زيربخش هاي توليدي و خدماتي زاينده و با بازده مناسب اقتصادي
8- تعيين حداقل نرخ بازده مورد انتظار از منابع صندوق توسعه ملي و همچنين نرخ بازده مورد قبول طرح هاي توليدي و سرمايه گذاري براي پرداخت تسهيلات و تعيين نرخ سهم مشاركت در طرح هاي سرمايه گذاري به نحوي كه ميانگين اين نرخ كمتر از متوسط نرخ بازده سپرده هاي بانك مركزي در بازارهاي خارجي نباشد.
هيئت امناي صندوق
تركيب اعضاي هيئت امناي صندوق توسعه ملي به شرح زير است:
1- رئيس جمهور (رئيس هيئت امنا)
2- معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور (دبير هيئت امنا)
3- وزير امور اقتصادي و دارايي
4- وزير كار و امور اجتماعي
5- رئيس كل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران
6- رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران
7- رئيس اتاق تعاون ايران
8- دو نفر نماينده از كميسيون هاي اقتصادي و برنامه و بودجه و محاسبات به انتخاب مجلس شوراي اسلامي
9- دادستان كل كشور
10- وزير صنايع و معادن
11- وزير جهادكشاورزي
تبصره- جلسات هيئت امناي صندوق توسعه ملي حداقل سالي دو بار تشكيل شود و جلسات هيئت امنا با حداقل دو سوم اعضا رسميت يافته و تصميمات آن با حداقل 7 رأي اتخاذ مي شود.
منابع صندوق
منابع صندوق توسعه ملي بدين شرح است:
1- حداقل معادل 20درصد از منابع حاصل از صادرات نفت (نفت خام و ميعانات گازي، گاز و فرآورده هاي نفتي) در سال هاي برنامه پنجم و تعيين مبلغ آن در قوانين بودجه سنواتي
2- حداقل بيست درصد ارزش صادرات تهاتري اقلام فوق الذكر
3- استفاده از منابع بندهاي يك و دو هر سال به ميزان سه واحد درصد
4- پنجاه درصد مانده حساب ذخيره ارزي در پايان سال 1389 و سال هاي بعد
5- منابع قابل تحصيل از بازارهاي پولي بين المللي با مجوز هيئت امنا
6- سود خالص صندوق طي سال مالي
7- درآمد حاصل از سود موجودي حساب صندوق در بانك مركزي، معادل ميانگين نرخ سود سپرده هاي بانك مركزي در بازارهاي خارجي با محاسبه و پرداخت هر سه ماه يك بار منابع صندوق توسعه ملي خواهند بود.
مصارف صندوق
محل مصارف صندوق به اين شرح است:
1- اعطاي تسهيلات به بخش هاي خصوصي، تعاوني و بنگاه هاي اقتصادي متعلق به مؤسسات عمومي غيردولتي براي توليد و توسعه سرمايه گذاري هاي داراي توجيه فني، مالي و اقتصادي از طريق اعطاي عامليت به بانك هاي دولتي و غيردولتي
2- اعطاي تسهيلات صادرات خدمات فني و مهندسي به شركت هاي خصوصي و تعاوني ايراني كه در مناقصه هاي خارجي برنده مي شوند از طريق منابع خود يا تسهيلات سنديكايي
3- اعطاي تسهيلات خريد به طرف هاي خريدار كالا و خدمات ايراني در بازارهاي هدف صادرات كشور
4- سرمايه گذاري در بازارهاي پولي و مالي خارجي
5- اعطاي تسهيلات به سرمايه گذاران خارجي و داخلي با در نظر گرفتن شرايط رقابتي و بازدهي مناسب اقتصادي به منظور جلب و حمايت از سرمايه گذاري در ايران با رعايت اصل 80 قانون اساسي
6- تامين هزينه هاي صندوق
تبصره- استفاده از منابع صندوق توسعه ملي براي اعتبارات هزينه اي و تملك دارايي هاي سرمايه اي و بازپرداخت بدهي هاي دولت به هر شكل ممنوع است.
تبصره- اعطاي تسهيلات موضوع اين ماده فقط به صورت ارزي است و سرمايه گذاران استفاده كننده از اين تسهيلات اجازه تبديل ارز به ريال در بازار داخلي را ندارند.
تامين مسكن براي جانبازان
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه بررسي لايحه برنامه پنجم توسعه، وزارت مسكن را موظف كردند تا پايان برنامه پنجم مسكن جانبازان 25 تا 50درصد كه حداقل دو سال سابقه حضور در جبهه داشته اند همچنين آزادگان و فرزندان شهدا و جانبازان بالاي 70 درصد فاقد مسكن را در صورتي كه قبلا از زمين يا مسكن دولتي استفاده نكرده اند تامين نمايد.
پايان رسيدگي به لايحه
برنامه پنجم
با تصويب مواد فوق، كار رسيدگي به لايحه برنامه پنجم توسعه در مجلس شوراي اسلامي خاتمه يافت و لاريجاني اعلام كرد كه اين لايحه براي مطابقت با شرع و قانون اساسي به شوراي نگهبان ارسال مي شود.
گفتني است نمايندگان خانه ملت طي شش هفته مداوم در دو نوبت صبح و عصر به بررسي و تصويب لايحه 200 ماده اي برنامه پنجم پرداختند .

 



خارج از دستور

اختصاص بخشي از حقوق مجلسي ها به مردم غزه
200 تن از نمايندگان مجلس در بيانيه اي اعزام كاروان آسيايي كمك رساني به غزه را مژده احياي اين فعاليت ها در قاره كهن دانستند و اعلام كردند كه بخشي از حقوق ماهيانه خود را جهت كمك به مردم مسلمان و مظلوم غزه تقديم مي كنند.
در اين بيانيه با اظهار خرسندي از راه اندازي كاروان آسيايي كمك رساني به غزه آمده است: ما نمايندگان مجلس ضمن اعلام حمايت از هرگونه تلاش در جهت مبارزه با ظلم و حمايت از محرومين و مستضعفين اعلام مي كنيم بخشي از حقوق ماهانه خود را در جهت كمك به مردم مسلمان، مقاوم و مظلوم غزه تقديم مي كنيم و اميد آنكه به زودي شاهد رفراندومي مردمي با حضور تمامي فلسطيني هاي بومي آن سرزمين از مسلمان، مسيحي و يهودي بوده و شاهد برچيده شدن رژيم نژادپرست اسرائيل باشيم.
بعد از اتمام اين بيانيه در مجلس، نمايندگان فرياد «مرگ بر اسرائيل» سر دادند.

 



عشق خونين كربلا (3) ضرورت « قوّام به قسط بودن » براي مسئولان و خواص

وجود مبارك حسين بن علي(ع) چون أفضل ناس است و عاشقانه وارد كربلا شد؛ آنگاه عدل پروري او و ظلم ستيزي او هم عاشقانه است. توضيح كوتاهي كه در اين زمينه مطرح مي شود اين است: اصل دين براي فوائد فراواني آمده است كه يكي از آنها همين آيه معروف سوره مباركه حديد است: ل يقوم النّاس ب الق سط(1)، مردم بر اساس قسط و عدل زندگي كنند؛ نه بيراهه بروند، نه راه كسي را ببندند. مسئوليت ها يكسان نيست و مسئولان هم يكسان نيستند. برخي، مسئوليت هاي بزرگتري دارند و مسئولان عاليرتبه اند؛ درباره آنها قيام به قسط كافي نيست، بايد قوّام به قسط باشند، قوّام به عدل باشند، قوّام براي رضاي خدا باشند؛ كه در دو جاي قرآن از اينها به عنوان « قوّامون » ياد كرده است: قوّامون ب الق سط، شهداء ل لّه(2) باشند و در اجراي احكام قضاء و شهادت قيام به قسط كافي نيست. از هر قاضي بر نمي آيد كه حق مظلوم را از ظالم بگيرد، بلكه بايد قوّام به قسط باشد ! اينها درباره افراد عادي؛ اما اگر ازمسئولان عاليرتبه اند، قائم به قسط بودن و عادل بودن كافي نيست؛ بايد قوّام به عدل و قوّام به قسط باشند و اگر افراد عادي بودند، همان عادل بودن و قائم به قسط بودن كافي است.
در كتاب هاي فقهي هم شما مي بينيد، بزرگاني در كتاب هاي فقهي وقتي مسئوليت هاي قضاء و مانند آن را مطرح مي كنند، مي گويند مثلاً: يعتبر ف ي القاض ي كمال العقل. يك مرحله عقل است كه تكليف نماز و روزه و حج و زكات و صوم را به همراه دارد، اين مرحله براي مسئولان كافي نيست. عقلي كه در توده مردم هست، اين مقدار عقل براي اداره امور امت كافي نيست ! در مسئولان عاليرتبه،كمال عقل معتبر است كه در بخشي از كتاب هاي عميق فقهي ما آمده است. اين « كمال العقل» با قوّام به قسط بودن مال خواص است.
امام حسين (ع)، مظهر خداي قائم به قسط
امّا آنكه جزء بندگان خداست، او برتر از آن است كه قائم به قسط باشد ! او والاتر از آن است كه قوّام به قسط باشد ! او بايد مظهر خدائي باشد، خليفه خدائي باشد كه صدر و ساقه جهان را با قسط اداره مي كند. در اين آيه نوراني سوره آل عمران مي خوانيم: شه د الله أنّه لا له لا هو و الملائ كه و اولوا الع لم قائ ماً ب الق سط (3)، آن خدائي كه ب العدل قامت السّموات و الأرض (4)، آن خدائي كه ب الق سط قامت السّموات و الأرض، آن خدائي كه قائم به قسط است از عرش تا فرش و عادلانه دارد تأمين مي كند؛ مظهري دارد، خليفه اي دارد. مظهر اين قائم به قسط، خليفه اين قائم به قسط، « حسين بن علي بن أبيطالب » است.
بنابراين درست است كه كربلا براي عدل است، درست است كه كربلا ظلم ستيزي است؛ امّا مبادا كسي خيال كند اين ظلم ستيزي سالار شهيدان با ظلم ستيزي سائر مجاهدان يكسان است ! يا اين عدل مداري حسين بن علي با عدل محوري افراد ديگر يكسان است ! او بزرگتر از آن است كه ل يقوم النّاس ب الق سط، در آن حد بگنجد !! او وسيع تر از آن است كه در حد قوّام به قسط بگنجد ! او جايگاهش مظهر قائماً ب الق سط عرش تا فرش است، خليفه آن خدائي است كه قائماً ب الق سط مي باشد.
بلند همتي اباعبدالله (ع) در عشق به توحيد و عدل
در تحليل نهضت جهاني سالار شهيدان، حسين بن علي بن أبيطالب (ع) به اين نتيجه رسيديم كه قيام آن حضرت بر محور محبت الهي بود. زيرا هر خليفه اي مستخلف عنه خود را دوست دارد و وجود مبارك حسين (ع) مظهر قائماً ب الق سط (5) بود؛ چون مظهر قائماً ب الق سط بود، خدا را دوست داشت. لذا هم دوست توحيد بود، هم دوست عدل؛ هم دوست لا له لا الله بود، هم دوست قائماً ب الق سط.
سرّ اينكه بهترين راه را اينها انتخاب كرده اند، دوستي را انتخاب كرده اند؛ اين است كه خود أبي عبد الله از وجود مبارك پيغمبر (ص) نقل كرد كه: نّ الله (سبحانه و تعالي) يح بّ معال ي الامور و يكره سفسافها (6). خدا همت هاي بلند، انديشه هاي والا و انگيزه هاي برين را دوست دارد. همت هاي پست، انديشه كوتاه و قصدهاي نازل، محبوب خدا نيست !
عشق به خدا و تحمّل مصيبت هاي بزرگ
در بين 3 قسم از اقسام عبادت، برجسته ترينش ( عبادت محبانه ) است. لذا خداي سبحان ابراهيم خليل را از ملكوت برخوردار كرد، براي اينكه او دوست ويژه الهي بود. حسين بن علي بن أبيطالب راه ابراهيم خليل (ع) را طي كرده است؛ وقتي به سالار شهيدان عرض كردند: كساني كه شما را دعوت كردند، بي وفائي نشان دادند و ممكن است به حرف شما اعتنا نكنند و به بيگانه ها متوجه بشوند و شما را مانند حسن بن علي (ع) مخذول كنند؛ فرمود: اگر آنها به ياوري من نشتافتند، من همانطوري كه ابراهيم خليل به خدا عرض كرد: حسب ي الله و به غير خدا تكيه نمي كنم؛ من هم همان حرف را دارم.
يك وقت ابراهيم خليل مي گويد: حسب ي الله؛ ع لمه ب حال ي، حسب يً مقالي(7) و مانند آن و در آتش مي رود و گلستان مي شود. يك وقت وجود مبارك سالار شهيدان همين حرف را مي زند و به قتلگاه مي افتد و قطعه قطعه مي شود؛ در هر دو حال براي محب الهي يكي است. خدا هر دو را يك جواب داد؛ چون وقتي كار به خدا واگذار بشود، هر چه خدا بكند براي محب، شيرين است. خليل خدا را در آتش حفظ كرد، آنها گفتند: حرّ قوه و انصروا آل هتكم(8)، خدا فرمود: يا نار كون ي برداً و سلاماً علي ا براهيم(9). در واقعه كربلا نسبت به سالار شهيدان گفتند: ا حم لوه م ن كلّ جان ب(10)، از هر طرف حمله كنيد؛ كساني كه سنگ مي زنند، يا تير مي زنند، يا نيزه دارند، يا شمشير دارند؛ هر كسي هر سلاحي در دست دارد، از هر طرف حمله كند؛ وجود مبارك سالار شهيدان همه اينها را پذيرفت و خدا هم اجازه داد كه اين تيرها اثر كند و وجود مبارك حسين بن علي هم راضي بود: ر ضي الله ر ضانا اهل الب يت (11). هر دو كار، كار الهي است؛ هر دو محبوب الهي است؛ هر دو در راه خداست؛ چه آن مهر، چه اين قهر.
نهفته بودن « قهر » الهي در«مهر » او
قهر الهي وقتي از منظر مهر ديده بشود، مهر است؛ چون در جلال او،جمال نهفته است. وجود مبارك سالار شهيدان، محبت خدا را به عنوان امام غضب قرار مي دهد؛ همانطوري كه امام سجاد، رحمت خدا را امام و امام غضب قرار مي دهد. معناي اين جمله در نوبت هاي قبل به عرضتان رسيد كه سبق رحمت بر غضب اين نيست كه رحمت خدا بيش از غضب خداست؛ بلكه معناي سبق رحمت بر غضب، پيش بودن رحمت بر غضب است: يا من تسعي رحمته امام غضب ه (12). اگر رحمت سابق است، اگر رحمت امام و امام است، غضب در خلف است و مأموم. رحمت دستور مي دهد كه غضب در اينجا به اين سبك ظهور كند. سالار شهيدان بر اساس سبقت و پيش دار بودن و امامت محبت، لطف خدا را مشاهده كرد، لذا زينب كبري فرمود: ما رأيت لا جميلاً (13) و شاهد ديگر هم جريان امام سجاد بود كه به عرضتان رسيد. بنابراين آنچه كه در نهضت كربلا مطرح است، محبت است.
« محبت »، امري عملي و متناسب با انديشه انسان
نكته ديگر آن است كه « محبت » از شئون عقل عملي است. يعني اراده، اخلاص، محبت و گرايش و جذبه و اينگونه از كارها كه سخن از كشش هست و كوشش و مانند آن، كار عقل عملي است؛ يعني در بخش انگيزه مطرح مي باشد. معرفت و ادراك،كار عقل نظري است. اگر انسان به قلّه عقل نرسد، يعني انديشه عقلاني نداشته باشد، در محدوده وهم و خيال بينديشد؛ انگيزه ها و محبت او هم وهمي و خيالي است؛ ممكن است صحيح باشد، امّا برين و والا و برتر نيست ! ولي اگر انديشه او در حد عقل بود، محبت او عقلاني و در حد مياني است، و اگر انديشه او در حد شهود قلبي بود كه عارف دارد، نه انديشه برهاني كه حكيم دارد؛ يعني اين با مفهوم سر و كار دارد، او با عين و مصداق سر و كار دارد؛ اگر با شهود قلبي همراه بود، اين انگيزه، برترين انگيزه ها و اين محبت شفاف ترين و خالص ترين و ناب ترين انگيزه هاست.
وجود مبارك ابراهيم خليل به دنبال اين هماهنگي انديشه و انگيزه حركت كرد و سالار شهيدان هم به شرح ايضاً.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در برنامه تلويزيوني
( عشق خونين كربلا ) قم ـ آذر و دي 1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) حديد/ 25 (2) نساء/ 135 و مائده/ 8 (3) آل عمران/ 18 (4) عوالي اللآلي/ 4/ 103
(5) آل عمران/ 18 (6) وسائل الشيعه/ 17/ 73 (7) بحار الأنوار/ 68/ 156 (8) انبياء/ 68
(9) انبياء/ 69 (10) بحار الأنوار/ 45/ 50 (11) بحار الأنوار/ 44/ 367
(12) الصحيفه السّجاديه (ع)/ دعاي 16 (13) بحار الأنوار/ 45/ 116
خوان حكمت تا 14محرم هر روز منتشر مي شود.

 



پژوهشگر معروف فرانسوي اعلام كرد
آمريكا طرحي وسيع براي تجزيه كشورهاي منطقه دارد

روزنامه نگار و پژوهشگر معروف فرانسوي از طرح آمريكا براي تجزيه كشورهاي منطقه خبر داد.
تيري ميسان، در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجويان دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) در پاسخ به سؤالي در خصوص سفر سعد حريري نخست وزير لبنان به ايران بيان داشت: وقتي سعد حريري به ايران آمد و توافق هايي را با اين كشور امضا كردند برخي شوكه شدند. وي تصريح كرد: در سطح منطقه تغييراتي دارد صورت مي گيرد، از زماني كه طرح صهيونيست ها مبني بر خاورميانه بزرگ شكست خورد نيروهاي ديگري سر درآوردند در طرحي كه ايالت متحده داشت و ايران بايد به چند كشور تجزيه مي شد تا دولت بزرگي در منطقه نباشد زيرا هرچه دولت ها كوچكتر باشند سلطه بر آنها راحت تر است.
اين فعال سياسي تأكيد كرد: اما در طرف مقابل جنبشي وجود دارد كه با اين مسائل مخالفت مي كند، تركيه، سوريه و ايران يك ائتلاف قوي را ايجاد كردند و اين ائتلاف قوي براي كشورها حياتي است و در مرحله نخست بايد از آشوب عراق خود را محافظت كنند و ما شاهد رشد اقتصادي چشمگير اين سه كشور هستيم و اين رشد در ايران با وجود تحريم ها تعجب آور است.
وي تأكيد كرد: اين توسعه اقتصادي بقيه منطقه را جذب مي كند و لبنان نيز راهي جز پيوستن به اين ائتلاف ندارد، سعد حريري توسط عربستان پشتيباني مي شود و اين تحولات آنها را دچار تعجب كرده است و لبنان يك جمهوري به معناي واقعي نيست و يكسري جوامع مختلف و اقوام با گرايش هاي مختلف هستند كه هر يك از رهبران اين دسته ها توسط كشوري تامين مالي مي شوند.
ميسان بيان داشت: از طرفي نيز عربستان نيز دچار بحران از نظر تداوم قدرت است زيرا شاه عبدالله بيمار است و سفر سعد حريري نشان مي دهد كه خواسته بدون توجه به نقش عربستان خود را نشان دهد.

 



اظهارنظر اعضاي كميسيون امنيت ملي درباره مذاكرات ژنو:ايران توانست منطق خود را بر مذاكرات حاكم كند

اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، ايران را در حاكم كردن منطق خود بر مذاكرات ژنو موفق ارزيابي كردند.
علاء الدين بروجردي در همين رابطه تصريح كرد: در اين مذاكرات تاكيد شد كه روش ترور شكست خورده است و اين روش به هيچ وجه نمي تواند در اراده فولادين نظام جمهوري اسلامي ايران در دستيابي به حقوق خود در عرصه بين المللي تأثير گذارد.
وي اضافه كرد: تيم مذاكره كننده با موضع گيري مقتدرانه قبل از مذاكرات و درخواستي كه نمايندگان ملت با 262 امضا مبني بر قاطعيت و جديت تيم مذاكره كننده داشتند، توانست منطق خود را بر مذاكرات حاكم كند.
رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس هشتم با بيان اينكه دكتر جليلي در دور اول مذاكرات با دفاع از شهيد شهرياري و دكتر عباسي كه مجروح شده حق آن ها را ادا كرد، اظهار داشت: جليلي حقايقي را از جمله اظهارات «جان ساورز» (رئيس سازمان آم آي6) كه پيش از ترورها گفته بود مذاكره با ايران راهگشا نيست و بايد از كارهاي اطلاعاتي استفاده كرد، ارائه داد.
وي افزود: مطالبي كه بعد از ترورها در سايت «همدمي» (سايت فارسي وزارت خارجه رژيم صهيونيستي) مبني بر اين كه اين اقدام موجب محدود كردن توان هسته اي ايران خواهد شد و نيز محكوم نكردن ترورها توسط دبيركل سازمان ملل و گروه 1+5 از جمله حقايقي است كه دكتر جليلي با طرح آن از حق شهيد شهرياري دفاع و غربي ها را محكوم كرد.
رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به اينكه مراحل مختلف و پيچيده هسته اي از استخراج تا توليد كيك زرد و سانتريفيوژ را به عنوان دانش پيچيده در اختيار داريم، اظهار داشت: مذاكره در اين زمينه معني ندارد چرا كه آمريكا بايد واقعيت هاي جديد جمهوري اسلامي ايران را بپذيرد و قضاوتي واقع گرايانه داشته باشد.
وي با بيان اينكه آمريكا بايد ايران را به عنوان «واقعيت جديد هسته اي صلح آميز» بپذيرد، گفت: در مذاكرات استانبول نيز بسته پيشنهادي مبناي منطقي مذاكرات خواهد بود.
اسماعيل كوثري نيز در گفت وگو با فارس با موفق ارزيابي كردن مذاكره جمهوري اسلامي ايران با پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل؛ آمريكا، روسيه، چين، بريتانيا و فرانسه و آلمان، گفت: تيم مذاكره كننده به سرپرستي سعيد جليلي با موضعي كه قبل از جلسه مبني بر عدم مذاكره بر سر حق ملت ايران اتخاذ كرد، موجب شد تا سوار بر موضوع مذاكرات شوند.
نايب رئيس دوم اين كميسيون عامل ديگر موفقيت اين مذاكرات را به چالش كشيدن سكوت غربي ها در جريان ترور اساتيد هسته اي كشور عنوان كرد و اظهار داشت: غربي ها فراموش نكرده اند در جريان 11 سپتامبر كه البته كار خود آمريكا و صهيونيست ها بود، جمهوري اسلامي ايران اين اقدام را محكوم كرد ولي آن ها ترور اساتيد را محكوم نكردند كه نشانگر رضايت آن ها از اين اقدام است.
وي با تأكيد بر اينكه اين نشست مذاكره با چهار كشوري بود كه با يكديگر متحد بودند (به استثناي روسيه و چين)، اظهار داشت: اين مذاكره موفقيت بسيار بزرگي بود كه بدون احساس ضعف در برابر مواضع پنج بعلاوه يك برگزار شد و ايران توانست منطق خود را بر مذاكرات حاكم كند.
كاظم جلالي هم در مصاحبه با شبكه خبري العالم اظهار داشت: هيئت ايراني در مذاكرات ژنو اجازه نداد و در آينده نيز اجازه نخواهد داد كه گفت وگو درباره حقوق ملت ايران در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي صورت گيرد.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي در پاسخ به سؤالي درباره اين كه آيا گروه 1+5 اخيراً مذاكره براساس بسته پيشنهادي ايران را به جاي مذاكره درباره برنامه هسته اي ايران پذيرفته است، خاطرنشان كرد: اين مسئله كاملاً درست است؛ بسته پيشنهادهاي ايران پذيرفته شده است و براساس آن گفت وگو بايد بر نقاط مشترك و همكاري براي حل آن ها متمركز شود و مذاكرات آينده در استانبول تركيه نيز درباره برنامه هسته اي و فعاليت هاي صلح آميز ايران نخواهد بود.
جلالي اين ادعاي غرب را كه ايران زير فشارها گفت وگو را پذيرفته است، رد كرد و گفت: اين موضوع صحت ندارد؛ زيرا كاترين اشتون، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا خواستار از سرگيري مذاكرات شد و سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي چند ماه قبل شرط هاي ايران را به اشتون ارايه كرد و در آنها تاكيد كرد كه اگر هدف مذاكرات ادامه گفت وگو و فشار باشد ما وارد گفت وگو نخواهيم شد كه اشتون اعلام كرد گفت وگو همراه فشار نخواهد بود.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: كشورهاي عضو گروه 1+5 به اين نتيجه رسيدند كه فشار بر ايران سودي نخواهد داشت و به نظر من آنها به برخي اشتباهات خود اعتراف كرده اند و اين نشان مي دهد كه غرب در برخي سياست هاي خود بازنگري كرده و متوجه شده است كه سياست هايش اشتباه بوده است.
در همين راستا حسين ابراهيمي نيز در گفت وگو با ايرنا مذاكرات ايران و گروه 1+5 را مثبت ارزيابي كرد و افزود: مذاكرات دكتر جليلي و هيئت ايراني هوشمندانه آغاز شد و هوشمندانه هم به پايان رسيد.
نائب رئيس كميسيون امنيت رودررو نشدن خانم اشتون (سرپرست گروه 1+5 در مذاكره با ايران و مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا) با خبرنگاران پس از مذاكرات را نشانه حقانيت ايران و تحت فشار بودن وي دانست و اضافه كرد: پاسخگو نبودن خانم اشتون اقدامي منفي بود كه بايد جبران شود.
عضو مجمع نمايندگان روحاني مجلس اظهار داشت: اگر اين مذاكرات به همين صورت پيش برود به نقاط خوبي خواهد رسيد و نتيجه بخش خواهد بود.
وي با اشاره به فشارها و تهديدات غرب عليه ايران عنوان كرد: غربي ها مي خواستند با تحريم و تهديد، ايران را وادار به تسليم كنند اما ايران به كار خود ادامه داد و تسليم نشد.
ابراهيمي توضيح داد: آنها (غرب) نگاهي به داخل داشتند و مي خواستند از فتنه گران و اپوزيسيون يارگيري و سربازگيري كنند و همچنين فكر مي كردند كه توانسته اند ايران را در سطح دنيا منزوي كنند.
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد كه غرب در پي مقاومت ايران چاره اي جز مذاكره نداشت و ندارد.

 



يك سازمان حقوق بشري در گزارش به دولت عراق اعلام كرد
تلاش سران منافقين براي خروج از بحران با كشتار دسته جمعي اعضا

يك سازمان حقوق بشري در گزارشي به دولت عراق اعلام كرد: بروز خودكشي و كشتار دسته جمعي به دست سران و مسئولان سازمان به منظور تلاش براي خروج از بحران كنوني در خاك عراق رخ داده است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني انجمن دوستداران عدالت (خانواده هاي شهداي ترور كشور)، روزنامه عراقي «الموتمر» نوشت: بار ديگر بنياد «خانواده سحر» (خانوده هاي جدا شده از گروهك منافقين در بغداد) يكي از سازمان هاي حقوق بشري در عراق، با توجه به سياست هاي ظالمانه و ضد بشري سازمان تروريستي منافقين در استان ديالي و اردوگاه اشرف (عراق جديد)، به سازمان هاي جامعه مدني و حقوق بشري و دولت عراق نسبت به وقوع فاجعه اي انساني در بين اعضاي اسير و دربند اين سازمان هشدار داد.
اين فاجعه انساني با بروز خودكشي و كشتار دسته جمعي به دست سران و مسئولان سازمان به منظور تلاش براي خروج از بحران كنوني با وجود اين سازمان در خاك عراق رخ داده است.
اين روزنامه نوشت: مخالفت با دولت و قانون اساسي عراق و سازمان هاي جامعه مدني، به علاوه ممانعت سران اين سازمان از شكل گيري مخالفت بين اعضا و فرار آنها به خارج از اردوگاه و پناه بردن به دولت و نيروهاي امنيتي عراق در نتيجه تعامل غير انساني و ظالمانه اي كه در طول 28 سال از سوي رهبران اين گروه با آنها صورت گرفته، از ديگر عوامل پديد آورنده اين فاجعه انساني مي باشد.
با توجه به اين موضوع بنياد خانواده سحر از دستگاه قضايي عراق و دادگاه بين المللي و تمامي سازمان هاي حقوق بشري و رسانه هاي جمعي عراقي و بين المللي خواست براي جلوگيري از بروز چنين فاجعه انساني و فراهم كردن فرصتي براي خانواده هاي ايراني كه از 10 ماه پيش مقابل دروازه اردوگاه اشرف براي ملاقات با فرزندان اسيرشان در اين اردوگاه تحصن كرده اند، با قدرت وارد عمل شوند.

 



يك مقام آگاه اعلام كرد
 فايل صوتي مذاكرات ژنو 3 قابل انتشار است

يك منبع آگاه گفت كه در صورت اصرار اشتون بر بيانيه خلاف واقع خود درباره توافقات مذاكرات ژنو 3، فايل صوتي اين مذاكرات ممكن است در اختيار رسانه ها قرار بگيرد.
يك منبع آگاه در گفت وگو با فارس در خصوص بيانيه كاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا كه پس از انجام مذاكرات ژنو 3 منتشر شد، گفت: بيانيه كاترين اشتون پس از پايان مذاكرات ايران و 1+5 با محتواي مذاكرات و توافقات انجام شده منطبق نيست.
وي افزود: همانطور كه دبير شوراي عالي امنيت ملي پس از پايان دور سوم گفت وگوها تاكيد كرد كه مذاكرات آتي با 1+5 در استانبول، گفت وگو بر مبناي همكاري حول نقاط مشترك خواهد بود بنابراين اين نشان مي دهد اظهارات كاترين اشتون درباره محوريت موضوع هسته اي در مذاكرات با محتواي مذاكرات منطبق نيست.
اين منبع آگاه همچنين اظهار داشت: در صورتي كه كاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا همچنان بر بيانيه خلاف واقع خود اصرار بورزد، فايل صوتي مذاكرات از جانب طرف ايراني منتشر خواهد شد.
گفتني است؛ متن بيانيه كاترين اشتون به شرح ذيل است:
ما تقريبا دو روز گفت وگوهاي مبسوط و اساسي داشتيم كه محور آنها برنامه هسته اي ايران و لزوم پايبندي ايران به تعهدات بين المللي خود بود. كشورهايي كه من نمايندگي آنها را به عهده دارم به اتفاق در تلاشند نگراني هاي جامعه بين المللي را درباره برنامه هسته اي ايران حل و فصل كنند، موضوعي كه محور اين مذاكرات بود. ما حقوق ايران را به رسميت مي شناسيم ولي تاكيد مي كنيم كه اين كشور به تعهداتش عمل كند. ما آماده ايم به ديگر مسائل مورد علاقه دو طرف نيز رسيدگي كنيم و به دنبال اشتراك نظر در خصوص اين مسائل باشيم. ما و ايران توافق كرديم اين مذاكرات را اواخر ماه ژانويه در استانبول تركيه پيگيري كنيم. ما در نظر داريم در مذاكرات آتي درباره نظرات عملي و راه هاي همكاري دو جانبه براي حل و فصل نگراني هاي اصلي ما درباره مسئله هسته اي تبادل نظر كنيم.

 



مخبردزفولي خبر داد
تدوين نقشه مهندسي فرهنگي بعد از تصويب نقشه جامع علمي كشور

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي از تدوين نقشه مهندسي فرهنگي بعد از تصويب نقشه جامع علمي كشور خبر داد.
محمدرضا مخبردزفولي در خصوص مصوبات جلسه سه شنبه شب شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: در اين جلسه راهبرد ملي1 و اقدامات ملي 1 و 2 از راهبرد كلان 6نقشه جامع علمي كشور با اصلاحاتي به تصويب رسيد.
به گزارش خبرگزاري ها، وي تصريح كرد: اين بخش ها در زمينه تحول و نوسازي تعليم و تربيت اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالي به منظور انطباق با مباني تعليم و تربيت اسلامي بود. دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: در اين جلسه اعضاي شورا ضمن گراميداشت شهادت استاد شهرياري، اين اقدام تروريستي را محكوم كردند و براي حفظ امنيت اين سرمايه ها توسط مراجع ذيربط تذكر دادند. وي افزود: متاسفانه كشورهاي غربي مدعي حقوق بشر و مبارزه با تروريسم خود اقدام به گسترش فعاليت هاي تروريستي كرده و از فعاليت هاي گروههاي تروريستي حمايت مي كنند.
مخبر تصريح كرد: در حمله تروريستي شهادت دكتر شهرياري نقش دولتهاي آمريكا، اسرائيل و انگليس آشكار شده است و اين كشورها بايد بدانند كه اين حركت ها مسلما هيچگونه تاثيري در حركت رو به رشد علم و فناوري كشور و دانشمندان ما نخواهد داشت.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تشكر از تدبير مقام معظم رهبري در برگزاري نشست با انديشمندان در خصوص الگوي اسلامي ايراني پيشرفت گفت: شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي تهيه و تدوين الگوي اسلامي ايراني پيشرفت آمادگي خود را اعلام مي كند.
مخبر دزفولي همچنين در خصوص عملكرد شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: پس از پيروزي انقلاب اسلامي نهادسازي هايي توسط اين شورا صورت گرفت و اين نهادهاي تاسيس شده توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پيشبرد اهداف علمي و فرهنگي انقلاب نقش بسزايي داشتند. دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: در دهه سوم انقلاب كه دهه پيشرفت و عدالت است براي رسيدن به اين مهم سه مسئله را دستور كار شوراي عالي انقلاب فرهنگي داريم: نقشه جامع علمي كشور كه مراحل نهايي تصويب خود را سپري مي كند، نقشه مهندسي فرهنگي كه كارهاي زيادي در اين زمينه انجام شده است.
وي افزود: در خصوص فرهنگ تاكنون مصوبه هاي زيادي داشته ايم كه كافي نيست و نياز به يك برنامه مدون با رويكرد پيشرفت و عدالت داريم و به محض اتمام تصويب نقشه جامع علمي كشور، نقشه مهندسي فرهنگي در دستور كار شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار خواهد گرفت. مخبر در ادامه با اشاره به مبحث تحول و نوسازي نظام آموزشي كشور بيان كرد: اين مبحث سومين رويكرد مهم شوراي عالي انقلاب فرهنگي است كه مبحث فلسفه تعليم و تربيت آماده طرح در شوراي عالي انقلاب فرهنگي است و سند ملي تحول نظام آموزشي كه هنوز به حد مطلوب نرسيده است.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در خصوص پيوست فرهنگي نيز گفت: كار مطالعاتي تهيه الگوي پيوست فرهنگي به پايان رسيده است و پيوست فرهنگي مسكن، ارتباطات و اطلاعات، بهداشت و درمان بصورت موردي در ذيل الگوي پيوست فرهنگي در حال تصويب است.
مخبردزفولي همچنين اسناد نانوتكنولوژي، بيوتكنولوژي، محيط زيست و علوم شناختي را از مصوبات مهم شوراي عالي انقلاب فرهنگي در سالهاي اخير دانست.

 



خبرگزاري فرانسه: 7 ايراني در پي انفجار در عراق زخمي شدند

خبرگزاري فرانسه از زخمي شدن هفت زائر ايراني در عراق در پي انفجار در مسير اتوبوس حاملان زائران خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه به نقل از مقامات امنيتي از بغداد گزارش داد: هفت زائر ايراني روز چهارشنبه بر اثر انفجار يك بمب جاده اي در نزديكي اتوبوس حامل زائران به شهر مقدس كربلا زخمي شدند.
اين حمله يك روز پس از آغاز ماه محرم رخ داد. در اين ماه سيل شيعيان از سراسر جهان براي گراميداشت روز عاشورا به كربلا سرازير مي شود.
مقامات وزارت كشور و دفاع بغداد كه خواستند نام شان فاش نشود، گفتند كه اين انفجار كه در مسير حركت اتوبوس از جنوب غربي بغداد به كربلا رخ داد، هفت زخمي برجاي گذاشت.
روز شنبه نيز دو انفجار در بغداد رخ داد كه زائران ايراني را هدف قرار داد و به كشته شدن شش زائر منجر شد.
هر روز هزاران زائر كه اكثريت آنها از ايران و ديگر كشورهاي داراي جمعيت شيعه هستند، به كربلا و ديگر شهرهاي مقدس سامرا، نجف و بغداد براي زيارت اماكن مقدس مي روند.
اين تعداد در دهه اول محرم افزايش شديدي خواهد داشت و ميليون ها زائر راهي كربلا و حرم مقدس امام حسين و حضرت ابوالفضل مي شوند.

 



كاروان آسيايي شكست محاصره غزه وارد ايران شد

كاروان آسيايي شكست محاصره غزه پس از گذر از هند و پاكستان وارد ايران شد.
به گزارش فارس، كاروان آسيايي شكست محاصره غزه ديروز در ادامه مسير 8 هزار و 200 كيلومتري خود وارد ايران شد.
كاروان آسيايي شكست حصر غزه هم اكنون 55 عضو دارد كه از كشورهاي هند، پاكستان، ژاپن، نپال، مالزي، و سنگاپور هستند و قرار است در ادامه اين مسير همراهاني از ايران، بحرين، تركيه، استراليا و آذربايجان به آنها ملحق شوند.
اعضاي هندي كاروان آسيايي به دليل مشكلات ايجاد شده توسط دولت هند به صورت هوايي به زاهدان آمدند.
اين كاروان ديروز طي مراسمي در فرودگاه زاهدان مورد استقبال قرار گرفت.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14