(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 23  آذر 1389- شماره 19815

استقبال بي نظير مردم اهواز از مراسم شبهاي بين الحرمين
عطرافشاني نخل هيئت حيدري كاشان
افتتاح سومين نمايشگاه فرهنگ عاشورايي در زنجان
برنامه هاي فرهنگي هنري عاشورايي در شهرضا
استاندار اصفهان: ايام محرم فرصت خوبي براي افزايش بصيرت است
گفت وگوي كيهان با دبير انجمن تعزيه خواني استان آيين و سنن دهه اول محرم در هرمزگان
ايران در كيهان
آب سدهاي استان فارس به حداقل ممكن رسيد
امام جمعه ورامين: مراكز فرهنگي از برگزاركنندگان نماز ظهر عاشورا تقدير كنند
مسجد روستاي پرزگان سفلي چشم انتظار خيرين و مسئولان
استاندار ايلام: اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها مطالبه جدي مردم است
معاون استاندار اصفهان خبر داد: مقابله با اعمال خرافه در عزاداري هاي اصفهان
امام جمعه كاشان:پرونده عاشورا و كربلا هنوز باز است



استقبال بي نظير مردم اهواز از مراسم شبهاي بين الحرمين

اهواز-خبرنگاركيهان:
مراسم سوگواري شبهاي بين الحرمين كه در محل يادمان بين الحرمين واقع در پارك ساحلي اهواز درحال برگزاري است، مورد استقبال بي نظير شهروندان قرار گرفت.
با گذشت چند روز از ماه محرم، استقبال عظيم عزاداران حسيني از اين مراسم، موجب تقويت انگيزه عوامل اجرايي اين برنامه شده است به طوري كه خيل عزاداران به صورت دسته جمعي و فردي از گوشه و كنار شهر براي شركت در اين مراسم به سوي محل يادمان بين الحرمين حركت كرده و تا پاسي از شب در اين مكان در غم شهادت سيدالشهداء و يارانش به سوگواري مي پردازند.
گفتني است مراسم شبهاي بين الحرمين براي سومين سال متوالي است كه در محل يادمان با مرثيه سرايي مداحان اهل بيت، حاج صادق آهنگران، حاج محسن طاهري، حاج سيدمحمد امام، حاج احمد طوخي، حاج ابراهيم سنايي، حاج احمد سميع و حاج مهدي نبوي برگزار مي شود و مورد استقبال شهروندان قرار مي گيرد.

 



عطرافشاني نخل هيئت حيدري كاشان

كاشان- خبرنگار كيهان:
در آستانه فرا رسيدن عاشوراي حسيني نخل هيئت حيدري كاشان با گلاب ناب كاشان عطرافشاني شد.
طي مراسمي نخل هيئت حيدري در باغ كاشان در حالي كه توسط جوانان عزادار حسيني اين هيئت حمل مي شد و پيشاپيش آن طبق هايي از گلاب، اسپند و عمامه در حركت بود، عزاداران حسين حسين گويان وارد حسينيه اين هيئت شدند و بعد از يك دور چرخاندن نخل به دور حسينيه، آن را آرام در گوشه اي از حسينيه قرار دادند.
در اين مراسم كه عزاداران هيئت به دور نخل حلقه زده بودند سه نفر از سادات هيئت ابتدا پارچه مشكي قبلي نخل را باز كرده و با پارچه مشكي ديگري آن را مشكي پوش كردند و يكي از سادات هيئت، عمامه كه نمادي از عمامه امام حسين(ع) است را در جلو نخل قرار داده و عطرافشاني نخل آغاز شد.
بعد از مراسم عطرافشاني و عزاداري، نخل را به محلي كه در ضلع شمالي حسينيه در نظر گرفته شده بود حمل و در اين محل قرار دادند تا روز عاشورا كه هيئت حيدري براي عزاداري به بازار كاشان مي روند با خود حمل كنند.
پنج نخل در باغ، سرفره، درب فين، كلهر و باباشرف از قديمي ترين نخل هاي هيئات شهرستان كاشان است كه در مراسمي باشكوه و پرشور و همراه با اعتقاد عميق ديني برداشته مي شود.

 



افتتاح سومين نمايشگاه فرهنگ عاشورايي در زنجان

زنجان- خبرنگاركيهان:
سومين نمايشگاه فرهنگ عاشورايي با حضور استاندار زنجان و جمعي از مديران در محل نمايشگاه دائمي بين المللي كاسپين زنجان افتتاح شد.
دكتر محمد رئوفي نژاد در اين مراسم با اشاره به اينكه عزاداري مردم استان نشانگر اتحاد، همدلي و وحدت در دو دهه گذشته بوده است، افزود: در زمان حاضر عزاداري مردم استان زنجان يك نماد وصف ناشدني، منسجم و معنادار براي شيعيان در هر گوشه و كنار جهان تبديل شده است.
استاندار زنجان با اشاره به اينكه اين استان بايد بيشتر از ظرفيتها و فرصتهاي موجود در بخش عزاداريها استفاده كند، گفت: ايجاد كتابخانه، پژوهشكده و آموزشگاه فرهنگ عاشورايي بايد در اولويت دست اندركاران امور و مردم قرار گيرد و مديران استان در حد بضاعت و توانايي از اقدامات برجسته و بديع در اين حوزه حمايت لازم را داشته باشند.

 



برنامه هاي فرهنگي هنري عاشورايي در شهرضا

شهرضا- خبرنگار كيهان:
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرضا با بهره گيري از همه ظرفيتهاي فرهنگي و هنري و تدارك برنامه هاي متنوع مذهبي، فرهنگي و هنري به استقبال ماه محرم و صفر رفته است.
سيدضياء موسوي رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرضا اجراي برنامه هاي مناسب مذهبي، فرهنگي و هنري در ايام محرم و صفر را از اولويت هاي مورد توجه اين اداره دانست و گفت: رعايت آيين عاشورايي امري ضروري است و بايد بر اين مهم نظارت شود.
موسوي كانونهاي فرهنگي هنري مساجد را يكي از ظرفيتهاي خوب اين شهرستان دانست و اظهار داشت: قرائت روزانه زيارت عاشورا، مسابقه هاي متنوع مذهبي فرهنگي هنري با موضوع عاشورا، برگزاري كارگاه پوستر با موضوع عاشورا با همكاري اساتيد و هنرجويان هنرستان هنرهاي تجسمي، توزيع كتاب با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان با موضوعات متناسب اين ايام از جمله برنامه هاي اين اداره با هدف ترويج فرهنگ عاشورايي است.
مسئول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرضا، فراخوان مسابقه هنري در 3 مرحله و در رشته هاي خوشنويسي، چاپ دستي، عكس، نگارگري، نقش برجسته و مشبك (سفال، چوب و فلز) انيميشن با همكاري هنرستان هنرهاي زيبا از بين دانش آموزان سال اول دبيرستان را از ديگر برنامه هاي اين اداره در ترويج فرهنگ عاشورا اعلام كرد.
موسوي همچنين اعلام داشت: نمايشگاه و فروشگاه فرهنگي نرم افزاري با عنوان نسل بيدار با عنوان هاي مذهبي، عناصر و نمادهاي عاشورايي در محل نگارخانه حكيم الهي قمشه اي تا پايان آذرماه جهت علاقه مندان داير است. وي از برگزاري نمايش «عرفان شرح» به مدت 10 شب نوشته مصطفي منصف و كارگرداني احمدرضا قنبريان و خانم آقاسي خبر داد.

 



استاندار اصفهان: ايام محرم فرصت خوبي براي افزايش بصيرت است

اصفهان- خبرنگار كيهان:
استاندار اصفهان با اشاره به اوج شور و هيجان حسيني در دهه اول محرم گفت: بايد از اين فرصت براي تحقق خواسته رهبر معظم انقلاب مبني بر تعميق بخشيدن به افكار عمومي، افزايش بصيرت و جلوگيري از آفت ها و آسيب ها نهايت استفاده را كرد.
دكتر عليرضا ذاكر اصفهاني در جمع مداحان اصفهان با اشاره به شور و هيجان حسيني در ايام محرم اظهار داشت: وظيفه اصلي هيئت ها برنامه ريزي براي استفاده هرچه بهتر از اين شور و شكوه است.
وي افزود: تاسوعا و عاشوراي حسيني بايد نماد وحدت، پاكي، اخلاص و بصيرت باشد و برنامه ريزي ها بايد بر مبناي تحكيم و تقويت وحدت صورت گيرد.
استاندار اصفهان گفت: هيئت هاي مذهبي به عنوان مراكز فرهنگي بايد در كنار عزاداري و سينه زني، امر به معروف و نهي از منكر را در جامعه نهادينه كنند.
وي افزود: استانداري اصفهان، نيروي انتظامي و بقيه دستگاه هاي استان تمام تلاش خود را مي كنند كه مراسم عزاداري اباعبدالله الحسين(ع) به شيوه سنتي خود در استان اصفهان در فضاي آرام برگزار شود.
ذاكر اصفهاني با بيان اينكه امسال نيروي انتظامي و پليس راهنمايي و رانندگي براي جلوگيري از ترافيك و ساماندهي اين مراسم حضور پررنگي خواهند داشت، ابراز اميدواري كرد: با حضور اين نيروها امسال بهترين نظم در مراسم عزاداري امام حسين(ع) برقرار شود.

 



گفت وگوي كيهان با دبير انجمن تعزيه خواني استان آيين و سنن دهه اول محرم در هرمزگان

گزارش از: فاطمه مرشدي - خبرنگاركيهان در بندرعباس
هرمزگان سرزميني آرميده در كناره هاي خليج فارس و درياي عمان است كه در تاريخ حضوري ديرينه دارد با مردمي كه همواره سنت هاي با ارزش خويش را پاس مي دارند. مراسم ويژه ماه محرم يكي از سنت هاي ارزنده است كه از ديرباز همواره مورد توجه مردم هرمزگان است و هر سال با شكوه فراوان برگزار مي شود.
در مصاحبه اي با هادي عرب دبير انجمن تعزيه خواني استان هرمزگان شما را با گوشه هايي از اين مراسم باشكوه آشنا مي سازيم.
1- علم گرداني ميراث صدها ساله در ماه محرم هرمزگان:
هادي عرب گفت: اكثر حسينيه هاي هرمزگان به ويژه در بندرعباس، ميناب، رودان، قشم، هرمز، لنگه با آغاز ماه محرم به نام يكي از معصومين«ع» علم مي بندند و آن را در محله هاي همراه با دسته هاي سينه زن مي گردانند. اين گردش علم را «پرسه» مي نامند.
وي در ادامه در اين راستا افزود: تعدادي از علم هاي مشهور: علم حضرت ابالفضل«ع»- دو علمان- امام رضا«ع»- زين العابدين«ع»- امام حسن«ع»- علم رسول الله- علم صاحب الزمان- دوازده علم.
وي يكي از سنت هاي قديمي در ماه محرم از چهارم تا روز تاسوعا در برخي از شهرهاي استان هرمزگان به خصوص ميناب و بندرعباس را مراسم جريده گرداني (علم) دانست و اظهار كرد: اين مراسم در گذشته نه چندان دور به اين صورت بوده است كه از روز چهارم محرم يكي از اهالي هر محل علم منبري را به خانه خود دعوت مي كرد و اهالي محل را باخبر مي ساخت و به احترام حضور علم براي همه اهالي و ميهمانها ناهار درست مي كرد تا علم كشها وارد آن منزل شوند و اشعاري در مصيبت ابي عبدالله الحسين«ع» بخوانند.
معمولاً هشت نفر با ضرب سنگ كه از درخت چندل درست شده است، با هماهنگي هم حركاتي نمايش مي دهند و مردم نذر خود را به علم كش ها مي دهند تا از طريق آنها، نذري به منبرها برسد و در عزاي سيدالشهدا«ع» مصرف شود.
به دليل تضمين اعطاي امانت از سوي مردم به علم كش ها، آنها بايد از ميان افرادي متدين، پاك و حداقل در سن چهل سالگي باشند تا دچار وسوسه هاي شيطاني نشوند و از نذري ها سوءاستفاده نكنند.
علم كشي به صورت موروثي است به اين معنا كه پس از پدر، علم او به پسرش مي رسد و هنوز در منبرگپ يا ميانشهر، اين سنت پابرجاست و علم تنها در صورتي به خانواده ديگري مي رسد كه پسر به هر دليلي نتواند جاي پدرش را بگيرد.
2- پرسه علم:
عرب يكي ديگر از سنت هاي خاص اين استان را پرسه علم معرفي كرده و بيان نمود: از روز دوم تا نهم محرم بعضي از منبرها تابوت را با پارچه هاي رنگين نذري و آئينه و گاه شمشير تزئين مي كنند و همراه با علم در محله ها مي گردانند. حركت تابوت بسيار ديدني است. علاوه بر دسته سينه زني، نوازندگاني با سرنا و دهل تابوت را همراهي مي كنند. اين برنامه فقط در شهرستان ميناب اجرا مي شود.
3- حجله گرداني:
دبير انجمن تعزيه خواني استان هرمزگان براي معرفي اين سنت گفت: حجله قاسم از نظر ظاهر شبيه به تابوت است با اندكي اختلاف در سقف آنها. اتاقكي چوبي با ابعادي حدودا 5/1 الي 2 متر كه با آئينه هاي بزرگ، قاليچه، پارچه هاي رنگين و انواع وسايل تزئيني آراسته مي شود. مراسم حجله گرداني در شب نهم محرم برگزار مي شود. روز عاشورا اين حجله زيبا به خون حضرت قاسم آغشته مي شود. در بيشتر موارد، حجله براي جوان ناكامي بنا مي شود كه در سن جواني بدون اينكه ازدواج كرده باشد از دنيا برود اما در مراسم تعزيه خواني يك حجله كه نماد ناكامي شاهزاده قاسم فرزند امام حسن(ع) است از شب عاشورا در صحنه تعزيه نمايان مي شود. از اين حجله در سه مجلس تعزيه استفاده مي شود؛ اول در مجلس شهادت وهب كه تازه ازدواج كرده و در كربلا به شهادت مي رسد، دوم در شب عاشورا در تعزيه حنابندان قاسم استفاده مي شود و سوم در روز عاشورا كه قاسم و نوعروس در حجله هستند و قاسم قصد ميدان رفتن دارد. در اين مجلس بعد از شهادت حضرت قاسم ابن حسن(ع) حجله سياه پوش مي شود. اما در شب عاشورا بعد از مراسم تعزيه شهادت طفلان زينب(س) و نماز مغرب و عشا، مردم در محلي دورتر از محل برپايي تعزيه يا حسينيه ديگر جمع مي شوند و حجله و علم را از آن مكان با حركات خاصي به سوي حسينيه خود مي برند. در اين مراسم همسايه ها كه در مسير حركت عزاداران هستند نذورات خود را از قبيل شربت- شير و شله زرد و آش و غيره را بين عزاداران توزيع مي كنند و مردم بخصوص حاجت مندان طبق سنت، سه بار از زير اين حجله عبور مي كنند و نوحه هايي درخصوص شب قتل و وداع شهداي كربلا با اهل بيت خود دارند.
در مورد ناكامي قاسم ابن حسن(ع) با همياري (ساز دهل) كه با همان نواي نوحه است مردم سينه زني مي كنند و چاوش خوان ها هم چاوشي مي كنند و اين سنت شايد بيش از پنجاه سال متوالي است كه در حسينيه هاي قديمي اين شهر متداول است.
4- سنگ زني:
وي در اين خصوص مي افزايد: اين مراسم همراه با علم گرداني است. دسته سينه زني دايره وار علم حضرت عباس(جريده) را در ميان مي گيرند و همراه با نوحه خواني به جاي سينه زدن دو قطعه چوب درخت چندل و يا دو تكه سنگ را همراه با چرخش موزون به هم مي زنند. هر چند سنگ زني امروزه جنبه همگاني ندارد، اما گاهي در بعضي از منبرهاي هرمزگان اجرا مي شود.
5- مراسم ويژه علم پيغمبر در شهرستان ميناب:
عرب در ادامه مصاحبه اظهار داشت: در روز پنجم محرم در ميناب دو علم در دو حسينيه جداگانه همزمان بسته مي شود؛ علم پيغمبر و علم صاحب الزمان. اين دو علم بسيار مورد توجه مردم ميناب است به گونه اي كه عصر روز پنجم محرم اكثر مردم اين شهر در اين مراسم شركت مي كنند و براي علم ها گوسفند قرباني كرده نقل و گل و سكه و گلاب بر آنها مي پاشند.
6- مراسم ويژه عاشورا:
دبير انجمن تعزيه خواني استان هرمزگان بيان كرد: در تمامي شهرهاي هرمزگان اين روز با حركت دسته هاي سينه زني همراه با علم، تابوت و حجله آغاز مي شود. در بندرعباس و ميناب روز عاشورا شكوه خاصي دارد. شبيه سازي اصلي ترين بخش اين مراسم است.
شمر، ساربان، شير، كاروان اسرا، نيزه داران خشن و ذوالجناح همراه با كبوتران خونين بال فضايي دردآلود مي سازند. اوج اين عزاداري با آتش زدن خيمه هاي اطفال به پايان مي رسد.
7- تعزيه:
از دوره قاجاريه به اين سو همواره تعزيه در هرمزگان مورد توجه بوده و خاستگاه اصلي آن نيز ميناب است. مرحوم حسينعلي قضايي مرثيه سراي بزرگ جنوبي اكثر مجالس تعزيه را سروده يا تنظيم كرده است. مهمترين مراكز اجرايي تعزيه خواني در استان: ميناب، بندرعباس، فين، رضوان، گهره و جزيره هرمز است.
8- حنابندان:
وي در ادامه گفت: مراسم حنابندان حضرت قاسم اگرچه گوشه اي از مجلس تعزيه حضرت قاسم است اما گاه حنابندان جداگانه و در مجلس روضه خواني شب نهم محرم اجرا مي شود. اشعار سوزناك كه به شكل همسرايي خوانده مي شود همراه با سيني هاي حنا، شيريني و شمع مراسم را بسيار حزن انگيز مي سازد.
9- دفن شهدا:
عرب يكي ديگر از سنت هاي خاص استان هرمزگان را دفن شهدا دانست و در اين راستا افزود: در شب دوازدهم ماه محرم در ميناب گروهي كه خود را بني اسد مي نامند با بيل و كلنگ درحالي كه به سر و سينه مي زنند در منبرها مي گردند و با ناله و زاري مي گويند كه براي دفن شهدا آمده اند.

 



ايران در كيهان

همايش مشترك مساجد ايوان غرب
ايوان غرب- به دعوت سپاه ناحيه شهرستان ايوان همايش مشترك ائمه جماعات، هيئت امنا مساجد، فرماندهان حوزه ها و پايگاه هاي مقاومت در سالن آمفي تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد. در اين همايش فرماندار، امام جمعه، فرمانده سپاه و پرسنل سپاه و بسيج، روحانيون و خانواده هاي معظم شهدا شركت داشتند.
هدفمند كردن يارانه ها به سود مردمان محروم
خراسان شمالي- خبرنگار كيهان:استاندار خراسان شمالي در جمع نمازگزاران مانه و سملقان گفت: هدفمند كردن يارانه ها گامي اساسي به سوي تقويت اقتصاد خانواده هاي كم درآمد در مناطق محروم و ارتقاي سطح رفاه اجتماعي مردم است تا بتوانند به نحو شايسته اي از امكانات زندگي برخوردار شوند.
خدمات بسيج دانشجويي اصفهان
اصفهان- خبرنگار كيهان: عليرضا احسان دوست مسئول بسيج دانشجويي استان اصفهان در نشست خبري عنوان كرد: در راستاي محروميت زدايي افزون بر 3 هزار دانشجوي بسيجي استان اصفهان در تابستان امسال در اردوهاي جهادي به 5 استان سيستان و بلوچستان، چهارمحال و بختياري، كهكيلويه و بويراحمد، هرمزگان و مركزي اعزام و طرح هاي محروميت زدايي خود را به اجرا گذاشتند به طوري كه اين طرح مورد استقبال مردم اين مناطق قرار گرفت. وي گفت: بسيج دانشجويي استان اصفهان در فعاليت هاي اردوي جهادي در ميان استان هاي كشور در سال 86 رتبه 28 را كسب كرد اين درحالي است كه طي دو سال گذشته به رتبه دوم ارتقاء يافت.
كارگاه آموزشي اطلاع رساني در سنندج
سنندج- خبرنگار كيهان: با حضور يكي از اساتيد روزنامه نگاري كارگاه آموزشي اصول و مباني اطلاع رساني در سنندج برگزار شد.اين كارگاه آموزشي با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان، روابط عمومي و امور بين الملل استانداري، خانه مطبوعات استان و خبرگزاري بين المللي كرد پرس در مجتمع فرهنگي هنري فجر سنندج انجام گرفت كه با استقبال خوب خبرنگاران و مسئولان روابط عمومي ادارات و سازمان هاي دولتي كردستان مواجه شد.
منطقه ويژه اقتصادي در اردبيل
اردبيل- خبرنگار كيهان: سيدحسين صابري استاندار اردبيل گفت: با توجه به ابلاغ قانون ايجاد منطقه ويژه اقتصادي استان در شهرستان نمين لازم است بر ايجاد و توسعه تأسيسات زيربنايي در اين منطقه اقدام شود. وي افزود: با راه اندازي اين منطقه اقتصادي، گشايش خاصي در سرمايه گذاري و كارآفريني در استان ايجاد خواهد شد.
رشد 2 برابري كتاب خوان ها در خوانسار
خوانسار- خبرنگار كيهان: مديركل كتابخانه هاي عمومي استان اصفهان در سومين جلسه انجمن كتابخانه هاي عمومي شهرستان خوانسار راه اندازي بخش تخصصي كتب گويا و بخش تخصصي اهل البيت در كتابخانه هاي عمومي به مناسبت هفته كتاب را وعده داد و اظهار داشت: رشد و توسعه فعاليت هاي كتابخانه هاي شهرستان نيازمند تدوين برنامه اي جامع و بلندمدت است . غلامرضا ياوري در ادامه اظهار داشت: تعداد اعضاي كتابخانه هاي خوانسار رشد دو برابري داشته است.
سامانه پيامك هواشناسي
بندرعباس- خبرنگار كيهان: مسئول مركز هماهنگي و نجات دريايي اداره كل بنادر و دريانوردي هرمزگان از راه اندازي سامانه پيامك اخبار هواشناسي دريايي در هرمزگان خبر داد. صالح فاخري گفت: از اين پس، مسافران و بهره برداران از دريا مي توانند با ارسال پيامك به شماره 9171581813، از اخبار هواشناسي بهره مند گردند. وي گفت: با ارسال عدد يك، اخبار مربوط به غرب هرمزگان شامل بندر لنگه، جزاير كيش، سيري، لاوان و ابوموسي با ارسال عدد 2، اخبار هواشناسي مركز استان شامل، بندرعباس و قشم و با ارسال عدد 3 اخبار هواشناسي شرق هرمزگان شامل ميناب و جاسك به اطلاع هموطنان عزيز خواهد رسيد.
مدارس دانش آموزان متأهل
سبزوار- خبرنگار كيهان: حسن هژبري رئيس سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوي در جمع معاونان سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوي و رؤسا و شوراي معاونان گروه شهيد فردمندي در شهرستان سبزوار گفت: بسياري از مشكلات در جامعه ما از تأخير افتادن ازدواج جوانان ناشي مي شود بنابراين مصوب شده است كه در هر شهرستان يك دبيرستان دخترانه مخصوص دانش آموزان متأهل ايجاد شود تا عزيزان دانش آموز علاوه بر اين كه به موقع ازدواج مي كنند از تحصيل علم هم محروم نشوند.
تجليل از پرداخت كنندگان غيرحضوري قبوض
قم- خبرنگار كيهان: در مراسمي با حضور معاون توسعه و مديريت منابع انساني و معاون عمراني استاندار قم از پرداخت كنندگان غيرحضوري قبوض آب در قم تجليل شد. به گزارش روابط عمومي شركت آب و فاضلاب استان قم، مهندس عبدالحميد توكلي بينا مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان در جشنواره غدير كه به منظور تجليل از پرداخت كنندگان غير حضوري قبوض آب برگزار شد در بخشي از سخنان خود با اشاره به برنامه ريزي هاي صورت گرفته در سطح استان به منظور زمينه سازي براي پرداخت غيرحضوري قبوض آب، برق، گاز و تلفن اظهار داشت: شركت آب و فاضلاب نيز در راستاي ارتقا بهره وري و تلاش براي كاهش سبد ملي هزينه، جشنواره غدير را به منظور تجليل از پرداخت كنندگان غيرحضوري قبوض آب برنامه ريزي كرد و دراين زمينه از طريق رسانه ها اطلاع رساني لازم صورت گرفت.
تجليل از خادمان چاپ هرمزگان
بندرعباس- خبرنگار كيهان: مراسم تجليل از خادمان چاپ و نشر استان هرمزگان با حضور مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي، ناشران و چاپخانه داران در بندرعباس برگزار شد. همايون اميرزاده، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان، فلسفه و هدف از برگزاري اين مراسم را آشنايي، همدلي و وفاق بيشتر خانواده چاپ و نشر استان دانست و گفت: شما ميراث داران صنعتي هستيد كه بيشتر از 50 سال از عمر آن در استان مي گذرد و پيشينيان بار امانت را بر دوش شما گذاشته اند.
مهمترين وظيفه؛ حل مشكلات مردم
شهركرد- خبرنگار كيهان: فرماندار شهرستان شهركرد با اشاره به اين مطلب كه حل مشكلات مردم و مسائل مربوط به گرفتاري هايشان از مهمترين وظايف مسئولان است، گفت: پروژه هاي عمراني بايد با سرعت دنبال شود و به سرانجام برسد و مديران شهرستان موظفند تا پايان سال پروژه هاي شهرستان را به نتيجه برسانند. سيدسعيد زمانيان افزود: در حال حاضر تخصيص اعتبارات مناسب است و مي بايست كارها را هر چه سريع تر پيش برد.
سامانه اطلاعات واحدهاي توليدي در يزد
يزد- خبرنگار كيهان: معاون نظارت و بازرسي سازمان بازرگاني استان يزد گفت: سامانه اطلاعات و مشخصات واحدهاي توليدي و سامانه اعلام موجودي 22 قلم كالاي اولويت دار در يزد راه اندازي شد. مسعود زارع ادامه داد: واحدهاي توليدي تا قبل از اجراي طرح هدفمندسازي يارانه به هيچ وجه نبايد قيمت هاي خود را افزايش دهند و بعد از اجراي طرح نيز تنها با تأييد سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف كنندگان، امكان تغيير قيمت دارند. زارع يادآور شد: با اجراي طرح هدفمندسازي يارانه ها يك مشكل اساسي و پايه اي در راه اجراي طرح تحول اقتصادي برطرف مي شود و مسير براي رسيدن به اقتصاد كارآمد، پويا، خود كنترل و به دور از شرايط تورمي هموار مي شود و همه آحاد جامعه از آن سود مي برند.

 



آب سدهاي استان فارس به حداقل ممكن رسيد

شيراز- خبرنگار كيهان:
با توجه به كاهش بارش باران در سال جاري، آب سدهاي استان فارس به حداقل ممكن رسيده است.
معاون حفاظت و بهره برداري آب منطقه اي فارس با بيان اين مطلب ضمن اظهار نگراني از كاهش منابع سدهاي استان گفت: تمامي سدهاي اين استان با كاهش منابع آبي روبرو هستند كه در صورت عدم بارش باران، با مشكل جدي مواجه مي شوند.
علي سيفي اظهار داشت: سدهاي ملاصدرا، درودزن، ايزدخواست، سلمان فارسي، تنگاب و ... از جمله سدهاي استان به شمار مي روند كه در مدار بهره برداري قرار گرفته اند اما به دليل كاهش بارندگي، منابع آبي آن سدها تاكنون به حداقل ممكن رسيده است.
وي افزود: آب پايدار سدها در فارس به اندازه اي است كه حيات آنها از بين نرود و به دليل بروز خشكسالي هاي اخير در اين استان، برداشت آب در 58 دشت ممنوع اعلام شده است كه در صورت ادامه اين روند و كاهش شديد سفره هاي آب زيرزميني، برداشت آب در ديگر دشت ها نيز ممنوع خواهد شد.

 



امام جمعه ورامين: مراكز فرهنگي از برگزاركنندگان نماز ظهر عاشورا تقدير كنند

ورامين - خبرنگار كيهان:
نماينده ولي فقيه و امام جمعه ورامين گفت: مراكز فرهنگي وظيفه دارند از برگزاركنندگان نمازظهر عاشورا تقدير كنند.
آيت الله سيدمرتضي محمودي در جمع روحانيون، مداحان و مسئولان هيئت هاي مذهبي شهرستان ورامين با بيان اين مطلب افزود: مداحان و مسئولان هيئت هاي مذهبي وظيفه دارند با شنيدن صداي اذان ظهر عاشورا در هر مكاني كه هستند، مراسم عزاداري را تعطيل كنند و نماز ظهر و عصر را برپا سازند.
امام جمعه ورامين تصريح كرد: كساني كه نسبت به اقامه نماز ظهر عاشورا بي توجهي كنند بايد مورد سوال قرار بگيرند كه چرا واجبات را فداي مستحبات مي كنند؟
وي در پايان با اشاره به تاكيد رهبر معظم انقلاب مبني بر اقامه نمازظهر عاشورا گفت: از زماني كه اين رهنمود اجرايي شد نمازظهر عاشورا، مردم را به ياد نمازظهر عاشوراي امام حسين(ع) مي اندازد.

 



مسجد روستاي پرزگان سفلي چشم انتظار خيرين و مسئولان

چادگان - خبرنگار كيهان:
جمعي از اهالي روستاي پرزگان سفلي از توابع شهرستان چادگان خواستار احداث مسجد و حسينيه در اين روستا شدند.
اين گروه در نامه اي به نمايندگي كيهان اعلام كرده اند: با توجه به اينكه اين روستا فاقد مسجد و حسينيه اي است، اهالي روستا زميني به مساحت 400 متر مربع براي ساخت مسجد وقف كرده اند و مسئولان اوقاف استان اصفهان و شهرستان چادگان نيز در اين خصوص مبلغ 3 ميليون تومان و 20 تن سيمان كمك كرده اند ولي اين مبلغ كفايت ساخت مسجد را نمي كند.
اهالي روستاي پرزگان سفلي در ادامه خواستار حمايت خيرين و مسئولان در اين زمينه شده و افزوده اند: اين روستا براي برگزاري مراسم مذهبي و عبادت به يك مكان نياز مبرم دارد.

 



استاندار ايلام: اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها مطالبه جدي مردم است

ايلام- خبرنگار كيهان:
استاندار ايلام گفت: در حال حاضر اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها به مطالبه جدي مردم تبديل شده است.
مجتبي اعلايي در جلسه ستاد طرح هدفمند كردن يارانه ها در استان ايلام اظهار داشت: طرح جامع اطلاع رساني و تبليغات قانون اجراي هدفمند كردن يارانه ها تهيه شده است.
وي ادامه داد: اين طرح جامع در يك پروسه يك ساله براي آگاهي بخشي هر چه بيشتر به افكار عمومي استان ايلام اجرايي مي شود.
اين مسئول اضافه كرد: اطلاع رساني و تبليغات در اين طرح بايد به گونه اي باشد تا علاوه بر ارائه آگاهي بخشي درخصوص اصلاح قيمت ها به نحوه صحيح مصرف در زندگي روزمره نيز توجه كند.
اعلايي تصريح كرد: اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها اكنون به يك مطالبه جدي و عمومي از سوي مردم مبدل شده است.
استاندار ايلام گفت: تا اين مقطع از اجراي طرح مردم بالاترين سطح همراهي و مشاركت را از خود نشان داده اند كه نشان از اوج بينش و هوشمندي آنان است.
اعلايي تصريح كرد: بايد حوزه اطلاع رساني و تبليغات طرح هدفمند كردن يارانه ها را به صورت علمي مديريت كرده و از ظرفيت تمام رسانه ها و مطبوعات و ابزارهاي تبليغي استفاده بهينه شود.
استاندار ايلام گفت: نگاه به اين مقوله بايد جامع باشد و در واقع پيام رسانه اي بايد با ذائقه مخاطبان تناسب داشته باشد.

 



معاون استاندار اصفهان خبر داد: مقابله با اعمال خرافه در عزاداري هاي اصفهان

خوانسار- خبرنگار كيهان:
معاون سياسي و امنيتي استانداري اصفهان رويكرد مديريت استان در مقابله با بدعت ها و خرافه هاي عزاداري ها را فرهنگي دانست و گفت: در سال جاري شاهد تحول جدي و چشمگيري در وضعيت عزاداري استان اصفهان خواهيم بود.
محمدمهدي اسماعيلي با اشاره به پيشينه درخشان استان اصفهان در اظهار ارادت به ساحت مقدس اهل بيت(ع) افزود: در بعضي موارد مشاهده مي شود كه برخي افراد ناآگاه با انجام بعضي اعمال ناشايست آئين عزاداري مردم را خدشه دار مي كنند كه در برخورد با اين افراد مديريت استان رويكردي فرهنگي را در پيش گرفته و اين برنامه در طول سال در دست اجراست.
معاون سياسي و امنيتي استانداري اصفهان با بيان اينكه نظام اسلامي به دنبال پالايش فرهنگ عزاداري است، گفت: جلوه درخشان اظهار ارادت مردم نبايد با برخي اعمال جاهلانه خدشه دار شود و به همين دليل به اين افراد اعلام مي كنيم كه در بحث زدودن اعمال خرافه از عزاداري ها جدي هستيم و در صورت سنگ اندازي و ايجاد مشكل به راهكارهاي مقابله اي خواهيم پرداخت و اميدواريم كه نيازي به كارهاي مقابله اي نباشد و تمامي شيعيان و ارادتمندان بتوانند در كنار يكديگر عزاداري سالم و به دور از حاشيه هاي نامطلوب داشته باشند.

 



امام جمعه كاشان:پرونده عاشورا و كربلا هنوز باز است

كاشان- خبرنگاركيهان:
نماينده ولي فقيه و امام جمعه كاشان، عزت ايران اسلامي در عرصه هاي مختلف داخلي و بين المللي را در سايه برپايي عزاداري هاي سيدالشهداء(ع) در محرم دانست.
آيت الله عبدالنبي نمازي درمسجد حبيب ابن موسي(ع) اين شهر با اشاره به تحليل هفته نامه آمريكايي مبني بر شكست سياست هاي آمريكا در خاورميانه تصريح كرد: پرونده عاشورا و كربلا هنوز باز است و شجاعت و روحيه حماسي در مسئولان كشور به خصوص امام خميني(ره) و رهبرمعظم انقلاب برگرفته از قيام عاشورا است.
وي بر معرفي فلسفه و پيام عاشورا به مردم به عنوان مهمترين اصل درعزاداري ها تاكيد كرد و اظهار داشت: بايد به همراه شعائر محرم به شعور و باطن اين قيام نيز توجه شود تا هدف اصلي اين مجالس به فراموشي سپرده نشود.
عضو خبرگان رهبري از افراشتن پرچم هاي عزا و سياه پوشي حسينيه ها و تكايا به عنوان شعائر اين ماه نام برد و خاطرنشان كرد: انجام اين شعائر براي تحصيل شعور و معرفت نسبت به باطن قيام كربلا و احياي اسلام ناب نبوي در جامعه است.
وي، يكي از پيام هاي كربلا به امت اسلامي را ولايت مداري ذكر كرد و گفت: حركت جامعه بر محور امام حاضر و پيروي از ولايت فقيه در زمان غيبت از آموزه هاي عاشورا و همان صراط مستقيم است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14