(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 23  آذر 1389- شماره 19815

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بصيرت نافذ (يادداشت روز)
محمدجواد لاريجاني در جمع خبرنگاران: حركت اصلاح طلبان در سال 88 كودتا عليه نظام بود
به جاي گفت و شنود
كيهان و خوانندگان
با كدام توجيه ؟! (نكته)
وزير صهيونيست رژيم پهلوي بيانيه موسوي را تأييد كرد (خبر ويژه)
رويكرد ماكياوليستي عليه ايران ممكن است به ضرر آمريكا تمام شود (خبر ويژه)
داد و ستد رمزميان موسوي و مقامات آمريكايي (خبر ويژه)
نوول ابزرواتور: طرفي كه در افغانستان كمرش خواهد شكست آمريكاست (خبر ويژه)



بصيرت نافذ (يادداشت روز)

1- «فرقان» يكي از اسامي كتاب وحي الهي به معناي قوه تشخيص حق از باطل و به عبارتي ديگر «بصيرت» است. خداوند در قرآن كريم اين قوه را خاص انسانهاي مومن و پرهيزكار مي داند و مي فرمايد: يا ايهاالذين آمنوا ان تتقواالله يجعل لكم فرقانا. اما برخي اوقات غبار فتنه آنچنان بالا مي گيرد و مرزهاي حق و باطل را در هم مي آميزد كه تشخيص صواب از ناصواب و سره از ناسره آن قدر دشوار مي شود كه حتي انسانهاي حق جو هم ممكن است راه را گم كنند و ناخواسته سر از ظلمت ناكجاآبادي درآورند كه گاه بازگشتي هم براي آنان ميسر نباشد.
واقعه كربلا از آن دسته حوادثي است كه غبار فتنه چشمان خيلي ها را كور كرده بود. عرصه اي كه گمراه كنندگان آگاه، باطل را آنچنان در لباس حقيقت عرضه كردند كه امر بر طرفداران حق نيز مشتبه گرديد. چنان كه عمرسعد-لعنه الله عليه- براي آنكه مردم را تحريك كند، حكم قتل حضرت سيدالشهدا (ع) را كه شريح قاضي مهر كرده بود در دست گرفته، مردم را دعوت به جنگ مي كرد و فرياد مي زد: يا خيل الله اركبي و بالجنه ابشري؛ اي سواران الهي سوار مركب هايتان شويد كه بهشت بر شما بشارت باد!
در آن ميانه و در تندباد حوادث و نيرنگ ها، از خواص و عوام، آنان كه خود را به صاحب بصيرت ناب و محور و معيار تشخيص سپردند و زير بيرق حضرت سيدالشهدا(ع) جمع شدند، قدم در مسير حق و رستگاري گذاشتند و آنان كه در صف سپاه يزيد درآمده و يا در خيل عظيم مردماني قرار گرفتند كه تشخيصشان «سكوت» بود و «ثارالله» را گذاشتند و گذشتند، هر دو گروه در صف دشمنان خدا پا نهاده و آخرت خود را فداي مردار بدبوي دنيا كردند.
خدا خود را گوش و چشم و زبان و دست «بنده صالح» خود مي كند و مي فرمايد: كنت سمعه الذي يسمع به و بصره الذي يبصر به... من شنوايي او مي شوم كه با آن مي شنود، بينايي او مي شوم كه با آن مي بيند، زبان او مي شوم كه با آن حرف مي زند، دست او مي شوم كه با آن قدرتمندانه آنچه مي خواهد به دست مي آورد. اگر او مرا بخواند اجابتش مي كنم و اگر چيزي بخواهد به او عطا مي كنم. وقتي اينچنين است، آيا حكم مردم زمانه امام حسين(ع) براي پيروي از امام معصوم و حجت خدا روي زمين معلوم نبود؟! آيا انسان، اگر مومن باشد، نبايد قطب نماي دلش به سمت انگشت هدايت گر ولي خدا بگردد؟ اگر بندگي خدا را مي كردند و بنده دنيا نمي شدند، شايد. اما آنان سعادت و اجر جاودانه را به جرينگ جرينگ هاي سكه ابن زياد فروختند و اي كاش از دنيا چيزي نصيبشان مي شد و از ولع و طمع ملك ري به اندك گندمي مي رسيدند كه نرسيدند!
2- غبار فتنه 88 فرو نشسته و تشخيص حق از باطل كار دشواري نيست، اما هنوز فتنه گران در فكر دسيسه اند و به هر بهانه اي بيانيه صادر كرده و بدن سياسي همچو مرده اشان را هر از گاهي حركتي مي دهند كه بگويند هنوز زنده اند!
آن روزها مثل روزهاي قيام كربلا عده زيادي از عوام و خاص مردود شدند و قافيه را به بي بصيرتي خود باختند. آنان كه گوش به ولي زمانه خود داده و زير علم او ايستادند از مهلكه گمراهي و تباهي جان به در برده و آنان كه به هر دليل از راهبر و نشانه هدايت فاصله گرفتند، در قعر سياهي اين زاويه گم شدند، هر چند كه خود را ره يافته پندارند.
امروز استراتژي دشمن عوض شده است. آنها قصد دارند باقيمانده جان و انرژي خود را- به ظاهر هم كه شده- صرف منازعات سياسي نكنند و با تغيير ادبيات تقلب در انتخابات و مسايلي از اين دست، ادبيات «رفاه و قانون» را پيش گرفته و وارد مباحث اقتصادي شوند؛ چرا كه وجهه سياسي آنان به شدت ضعيف شده و در جامعه - حتي در بين خواص موافق آنان نيز- كسي براي اظهارات سياسي اشان تره خرد نمي كند. بزرگانشان هم ظاهراً علاقه اي به بازسازي اين وجهه ندارند. هرچند كه به نظر مي رسد ديگر قابليت بازسازي و نوآرايي هم نداشته باشد.
در شرايطي كه دولت اصولگرا قصد دارد قانون هدفمندي يارانه ها را عملياتي كند، آنان با تبليغات مسموم تلاش دارند عليه اين تحول بزرگ اقتصادي، سياه نمايي كرده و وضعيت را تيره و تار نشان دهند تا اعتماد مردم به كارگزاران خود را تا حد توان كم كنند. آنان با اين كار قصد دارند هم از دولت مردمي اصولگرا به نوعي انتقام گرفته و هم فضاي جامعه را - به زعم خودشان- به سويي بكشانند كه بتوانند از اين آب گل آلود، ماهي مراد خود را صيد كنند.
سال آينده انتخابات مجلس شوراي اسلامي را پيش رو خواهيم داشت. ظاهراً جريان فتنه و گروه هاي همخوان با آن، قصد دارند به هر نحو ممكن اين فرصت را از دست ندهند. پيروزي حداقلي و در حد يك يا دو نفر هم براي آنها ارزش حياتي دارد.
البته آنان خود خبر ندارند كه سر در لاك بي خردي و تجاهل خود كرده اند و نمي دانند كه دستشان براي مردم آگاه و صاحب بصيرت ايران اسلامي رو شده است.
مردم زمانه ما به حق از مردم زمانه حضرت سيدالشهدا(ع)، اميرالمومنين(ع) و رسول خدا(ص) نسبت به ولي زمانه خودشان بامعرفت تر و وفادار ترند. اين روزها در آستانه 9 دي يادآور روز حماسه و تجلي باشكوه و پرصلابت حضور مردم مومن و پرهيزكاري بوديم كه در سايه ايمان و تقوي، طبق وعده الهي، خداوند نور بصيرت را به آنان عطا نموده و استوار و پابرجا، پاي ولي زمانه و آرمانهاي انقلاب ايستادند و تومار بدخواهان و فتنه گران را درهم پيچيدند.
3- «ياليتنا كنا معكم» ورد زبان اين شب ها و روزهاي مردم خداجوي ايران است. مي گويند و مي گريند و آرزو مي كنند كه اي كاش در روز تنهايي و غريبي امامشان، آقا ابا عبدالله الحسين(ع) در كربلا مي بودند و جانشان را فداي وجود مقدس آن حضرت مي كردند.
امشب شب تاسوعاي حسيني است. ذكر امشب عزاداران حضرت سيدالشهدا(ع)، قمر بني هاشم(ع) است. همان مير علمداري كه صاحب بصيرت ناب و نافذ بود. امام صادق(ع) در وصف آن حضرت مي فرمايند: كان عمنا العباس بن علي نافذ البصيره، صلب الايمان... عموي ما عباس داراي بصيرتي نافذ و ايماني محكم بود...
اينك قمر بني هاشم، فرزند اميرالمومنين(ع) كه وجود او، شمشير آخته اش و علم در دستش مايه آرامش حرم حسين(ع) است، در مقابل خود مي بيند كه آل الله يك به يك در خون غلطيده اند. از سوي ديگر فرياد العطش فرزندان خيام ابي عبدالله را به گوش مي شنود و در سويي ديگر تنهايي و غريبي برادر را نظاره مي كند.
سينه فراخ عباس بن علي(ع) تنگ شده و طاقتش از كف رفته است. براي طلب اذن ميدان نزد مولاي خود مي رود و به امر برادر روانه فرات مي شود. ابوالفضل العباس در هواي گرم كربلا پس از جنگي تن به تن و خسته كننده با انبوه محافظين فرات، وارد شريعه مي شود. داغي خورشيد، گرماي زره آهنين، خستگي نبرد، لبهاي عطشان و حالا فرات خنك! كاش قدري مي نوشيد و يا لااقل مشتي آب به صورت مي زد تا هرم و داغي صورتش را به لختي از خنكاي آب بسپارد، اما دل نوراني اش، عطش امام حسين(ع) و لب هاي ترك خورده كودكان آل الله را ياد كرد...
پر كرد مشك و پس كفي از آب برگرفت
مي خواست تا كه نوشد از آن آب خوشگوار
آمد به يادش از جگر تشنه حسين(ع)
چون اشك خويش ريخت زكف آب و شد سوار
بر خود خطاب كرد كه اي نفس اندكي
آهسته تر كه مانده حسين تشنه در قفا
روانه نخلستان شد و جمعي از تيره روزان عالم را روانه نار و حميم كرد... تا «نوفل ازرق» ضربتي زد و دست راست سقاي حسين(ع) را از تن جدا كرد؛
والله ان قطعتم يميني
اني احامي ابدا عن ديني
عرش خدا لرزيد. ملائكه به تب و تاب افتادند... تا آنجا كه ماه آسماني حسين(ع) با صورت بر زمين افتاد و صدا كرد: يا اخي يا حسين عليك مني السلام... به آرزوي خود رسيد و سر بر دامان برادر جان داد... همه ديدند حسين(ع) با كمري خميده از ميان نخلستان به طرف خيمه عباس(ع) آمد و عمود خيمه را كشيد كه اين خيمه ديگر صاحب ندارد...
حميد اميدي

 



محمدجواد لاريجاني در جمع خبرنگاران: حركت اصلاح طلبان در سال 88 كودتا عليه نظام بود

دكتر محمد جواد لاريجاني از كودتاي گروهي از اصلاح طلبان در فتنه سال گذشته و حمايت غرب از آنها به بهانه حقوق بشر پرده برداشت.
دبير ستاد حقوق بشر ايران در حاشيه همايش حقوق بشر در دوران معاصر در جمع خبرنگاران تأكيد كرد: در جريان فتنه سال گذشته گروهي از اصلاح طلبان به نوعي دست به يك كودتا زدند و متأسفانه غرب از اين جريان حمايت كرد و آن را تحت عنوان دفاع از حقوق بشر اعلام كرد، اين در حالي است كه اين يك سوء استفاده بوده است.
لاريجاني گفت: بارها مشاهده كرده ايم كه به افرادي جايزه داده مي شود كه هيچ اقدامي براي حقوق بشر نكرده اند. به عنوان مثال شيرين عبادي كه به عنوان سنبل دفاع از حقوق بشر صرف نظر از اقدامات گذشته وي، هيچ قدمي براي توسعه حقوق بشر برنداشته است. صحبت هاي وي، همان گفته هايي است كه وزارت امور خارجه انگليس و آمريكا مطرح مي كنند و در بهترين حالت مي توان گفت كه وي به يك كارمند دون مايه اين كشورها تبديل شده است. زن مسلمان متعهد، دانشمند، و مقاوم در برابر سلطه است و بهترين كارنامه ملت ايران ايستادگي در مقابل سلطه استعمارگران است.
لاريجاني در مورد ترورهاي اخير نيز تصريح كرد: در ترورهايي كه صورت گرفت «مجيد شهرياري» شهيد شد. البته ترور عباسي به نتيجه نرسيد در گذشته نيز مسعود علي محمدي شهيد شده بود. تشكيلات سازمان ملل دچار آلودگي شده و به نوعي مشروعيت ترورهاي اخير را امضا كرده و لكه ننگي به دامن آنها افتاده كه پاك نمي شود.
وي ادامه داد: آلودگي به دفاع از تروريست ها از ننگين ترين آلودگي ها است كه دامن سازمان هاي حقوق بشري را گرفته است.
دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه در مورد برخورد دولت انگليس با تظاهرات دانشجويان اظهار كرد: در سال گذشته در ايران اتفاقاتي افتاد كه بخشي از آن به خشونت منتهي شد و متأسفانه داد كشورهايي بلند شد كه چرا در ايران خشونت شده است، اين در حالي است كه در اين تظاهرات 21 تن از نيروهاي پليس و تنها 13 تن از غيرنظاميان كشته شدند. در حالي كه در انگليس تظاهرات دانشجويان به صورت خشن سركوب مي شود. امروز پليس انگلستان تمام هنر خود را به ميدان آورده تا دانشجويان را سركوب كند در حالي كه پليس ما به اين اندازه هنرمند نيست.
به گزارش ايسنا، لاريجاني در ادامه اظهار كرد: اين نگاه دوگانه كه كشورهاي غربي هميشه پاك هستند و كشور ما ناقض حقوق بشر، ديدگاهي غلط و نادرست است اميدواريم مكانيزم يوپي آر در اين بخش مثمرثمر واقع شود و مطمئن باشيد كه جمهوري اسلامي ايران در برخوردهاي آينده موضوع برخورد خشونت آميز دانشجويان توسط دولت انگليس را به رخ آنها مي كشد. بهتر است امروز دولت انگليس به حال خود توجه كند و به اين بينديشد كه چرا موفقيتش تنزل يافته و استراتژي هاي آنها با شكست روبرو شده است.
سوء استفاده تبليغاتي غربي ها
از حقوق بشر
همچنين خبرنگاري در سؤالي مبني بر اينكه «امروز غرب ميان حقوق بشر و سنگساري كه در ايران اتفاق مي افتد، تقابل مشاهده مي كند» خواستار ارزيابي دبير ستاد حقوق بشر در اين باره شد، كه لاريجاني گفت: طرح سنگسار تقلب و سوء استفاده تبليغاتي غرب است. مسئله حقوق بشر فراتر از اين است كه به نوع مجازاتي كه در قوانين هر كشور به آن توجه شده، بخواهد احاطه داشته باشد. علم كردن مسئله سنگسار سوء استفاده تبليغاتي غربي ها است.
دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه همچنين گفت: مسئله اعدام در كشور ما بسيار دقيق تر از آنچه در آمريكا به آن توجه شده مورد توجه قرار گرفته است. بنابراين نبايد حقوق بشر مستمسكي براي مبارزه با فرهنگ هاي مختلف كشورها شود.
لاريجاني در مورد بازداشت دو تبعه آلماني اظهار كرد: اين دستگير شدگان مانند هر فرد ديگري كه در مظان اتهام هستند پس از تكميل پرونده در سيستم قضايي، در مورد آنها تصميم گيري مي شود كه چه مجازاتي براي آنها در نظر گرفته شده باشد يا تبرئه شوند. البته اين موضوع به دفاعيه آنها در اين پرونده بستگي دارد. بنابراين بايد منتظر بود تا روند قضايي در مورد اين دو تبعه آلماني تكميل شود.
لاريجاني در مورد بازداشت «نسرين ستوده» با تاكيد بر اين كه او به عنوان وكيل مورد پيگرد قضايي نيست،گفت: بايد توجه داشت زماني كه فردي وكيل يك متهم مي شود، تمام رفت و آمدش بايد در راهروهاي دادگاه باشد نه اين كه از پايتختي به پايتخت كشور ديگري رفته و عليه نظام و حكومت مصاحبه كند. اين را سوءاستفاده حرفه اي از وكالت مي گويند.
لاريجاني تصريح كرد: نسرين ستوده به علت امر وكالت مورد پيگرد قضايي قرار نگرفته است بلكه به خاطر تبليغات عليه اسلام، نظام و همچنين تماس با گروه هاي تروريستي مورد پيگرد قانوني قرار گرفته است. البته دادگاه بايد به اتهامات وي رسيدگي كند. هيچ فردي به عنوان وكيل نه تنها مورد پيگرد قرار نمي گيرد بلكه مورد احترام ماست.
نبايد حقوق بشر با براندازي مترادف باشد
همچنين دكتر لاريجاني طي سخناني در همايش بررسي حقوق بشر در دوران معاصر با تاكيد بر اين كه «حقوق بشر جاده صاف كن سلطه غرب نيست» گفت: غربي ها از اين موضوع سوءاستفاده مي كنند و اين بزرگترين ضربه به حقوق بشر است. حقوق بشر نمي تواند وسيله سلطه طلبي باشد.
وي دخالت در امور ساير كشورها را يك تخلف دانست و افزود: فعاليت حقوق بشري نبايد مصادف با فعاليت براندازي باشد اين مصيبت بسيار بدي است، نبايد اجازه دهيم مسئله حقوق بشر با براندازي مترادف شود. اين در حالي است كه اين مسئله دارد در همه جاي دنيا رسم مي شود. غربي ها در هرجا بخواهند دخالت كنند حساب حقوق بشري باز مي كنند.
لاريجاني با اشاره به جايزه دادن به افراد گفت: هر فردي به نظام و رهبري و... توهين كند به وي جايزه مي دهند، صحبت هاي هر فردي كه از اين جوايز دريافت كند نشان دهنده ديدگاه هاي غربي است. بايد توجه داشت كه زنان ايراني اين حرف ها را نمي زنند. زن ايراني دانشمند در مقابل سلطه قوي است.
وي با اشاره به انتخابات سال گذشته تصريح كرد: جريان هاي انتخابات سال گذشته مقدار زيادي ادبيات ضد جمهوري اسلامي در اسناد حقوق بشري توليد كرده است، اين در حالي است كه ما تنها كشور دموكراسي در خاورميانه هستيم. ايران كشوري است كه شخصيتي با نام آقاي هاشمي با انتخاب مردم بالا مي رود و با انتخاب مردم پايين مي آيد و هنگامي كه مي خواست مجدد برود نتوانست. اين جا كشوري است كه آقايان خاتمي و ناطق نوري براي رقابت وارد عرصه شدند و در انتخابات ديگري برادر من با آقاي احمدي نژاد رقيب شد و شكست خورد و آقاي احمدي نژاد در مرحله دوم نيز مجددا راي آورد در حالي كه خيلي ها نمي خواستند راي بياورد. پس از آن معلوم شد كه در اين جريان سياسي كودتايي هم طراحي شده كه برخي كشورها با تمام قوا از آن پشتيباني كردند و هر فردي به اسم سبز آمد و در زير چتر حقوق بشر قرار گرفت.
دبير ستاد حقوق بشر با بيان اين كه «وكلا همانند اطباء مورد احترام هستند» گفت: حرفه وكالت تعريفي دارد؛ فردي كه وكيل متهمي مي شود بايد حقوق متهم را دنبال كند نه اين كه از پايتختي به پايتخت ديگري برود و مصاحبه كند اين يك تخلف و سوءاستفاده است و اكنون چنين آدم هايي كه از حرفه وكالت سوءاستفاده مي كنند برند حقوق بشر به آنها زده مي شود.
وي با بيان اين كه «متاسفانه دفاع از تروريسم تحت عنوان حقوق بشر قرار گرفته است» گفت: به عنوان مثال گروه پژاك كه افراد زيادي را ترور كرده اند، هنگامي كه مجازات مي شوند داد و فرياد بسياري بلند مي شود كه ما قوم كرد را مجازات كرده ايم. اكنون معاون اول رئيس جمهور نيز كرد است. باند ريگي نيز جنايت هاي زيادي انجام داده است كه اگر دستگير شده و مجازات شوند بيان مي كنند كه شما قوم بلوچ را كشته ايد. امروز منافقين از كريه ترين گروه هاي تروريستي هستند، منافقين عناصري بودند كه با سازماندهي هاي دستگاه امنيتي غرب ترورهاي اخير را انجام داده اند. وي با اشاره به مسئله اسلام ستيزي تحت عنوان حقوق بشر گفت: اين افراد از هر فردي كه به پيامبر اسلام توهين كند، دفاع مي كنند، اسلام ستيزي نمي تواند محور طرفداري از حقوق بشر باشد. استراتژي جمهوري اسلامي ايران فعال بودن در اين زمينه است، ما بايد در حقوقي كه در حال تطور است مشاركت فعال داشته باشيم. در فعاليت هاي بين المللي در زمينه حقوق بشر نيز حضوري فعال خواهيم داشت. ستاد حقوق بشر قوه قضاييه وظيفه خود مي داند نهادهاي مردمي را در اين زمينه پشتيباني كند.
گفتني است؛ در اين همايش پيام بان كي مون دبيركل سازمان ملل نيز قرائت شد.

 



به جاي گفت و شنود

در آستانه تاسوعا و عاشوراي حسيني(ع) و در روزها و شب هايي كه آزادگان عاشق و در سوگ حسين(ع) و يارانش دل هاي داغدار و ديده هاي گريان دارند، اين ستون را به سروده اي عاشورايي از مرحوم قيصر امين پور اختصاص مي دهيم.
ني و نينوا
خوشا از دل نم اشكي فشاندن
به آبي آتش دل را نشاندن
خوشا زان عشقبازان ياد كردن
زبان را زخمه فرياد كردن
خوشا از ني خوشا از سر سرودن
خوشا ني نامه اي ديگر سرودن
نواي ني نوايي آتشين است
بگو از سر بگيرد، دلنشين است
نواي ني نواي بي نوايي است
هواي ناله هايش، نينوايي است
نواي ني دواي هر دل تنگ
شفاي خواب گل، بيماري سنگ
قلم، تصوير جانكاهي است از ني
علم، تمثيل كوتاهي است از ني
خدا چون دست بر لوح و قلم زد
سر او را به خط ني رقم زد
دل ني ناله ها دارد از آن روز
از آن روز است ني را ناله پرسوز
سري سرمست شور و بي قراري
چو مجنون در هواي ني سواري
پر از عشق نيستان سينه او
غم غربت، غم ديرينه او
غم ني بندبند پيكر اوست
هواي آن نيستان در سر اوست
سرش بر ني، تنش در قعر گودال
ادب را گه الف گرديد، گه دال
ره ني پيچ و خم بسيار دارد
نوايش زير و بم بسيار دارد
سري بر نيزه اي منزل به منزل
به همراهش هزاران كاروان دل
گران باري به محمل بود بر ني
نه از سر، باري از دل بود بر ني
چو از جان پيش پاي عشق سر داد
سرش بر ني، نواي عشق سر داد
به روي نيزه و شيرين زباني!
عجب نبود ز ني شكرفشاني
اگر ني پرده اي ديگر بخواند
نيستان را به آتش مي كشاند
سزد گر چشم ها در خون نشينند
چو دريا را به روي نيزه بينند
شگفتا بي سر و ساماني عشق!
به روي نيزه سرگرداني عشق!
ز دست عشق در عالم هياهوست
تمام فتنه ها زير سر اوست!

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان
¤ اهتمام دولت و دستگاههاي اجرايي براي وضعيت هشدار آلودگي هوا و بكار بستن هرگونه ترفند براي سالم سازي آن قابل توجه و قدرداني است. چه خوب است كمي نيز به وضعيت اسفبار بدحجابي و شيوع اين بداخلاقي كه منجر به آلودگي جسم و روان جامعه شده و تباهي خانوادها را در بر گرفته توجه جدي شود چرا كه شايد يكي از علتهاي نيامدن نزولات آسماني، غرق شدن در ظلمات گناه باشد.
محمودي
¤ از وزير كشور انگليس سوال مي كنم حمله به اموال عمومي فقط در غرب بد است و شما مجازيد كه با خشونت هر چه تمام تر با آن برخورد كنيد اما برخورد با كساني كه در فتنه 88 اموال عمومي را در كشور ما به آتش كشيدند خلاف آزادي و حقوق بشر بود؟ آيا از اين بهتر مي توان حقوق بشر غربي را تعريف كرد؟
2272---0912
¤ اگر يك صدم آنچه كه امروز در آشوب هاي كشورهاي انگليس و فرانسه در جريان است و پليس اين كشورها برخورد مي كند توسط پليس ايران صورت مي گرفت دشمنان نظام گوش فلك را كر مي كردند كه آزادي زير پا گذاشته شد ولي خودشان هر نوع عمل وحشيانه اي را انجام مي دهند.
0773---0915
¤ آن كسانيكه شيفته غرب هستند حمله پليس اسب سوار به دانشجويان بي دفاع معترض را چگونه توجيه مي كنند واقعاً جاي تعجب دارد كه غرب شعار تمدن مي دهد ولي ماهيت قرون وسطايي خودش را حفظ كرده است.
4667---0919
¤ از ارزيابي كليه فعاليت هاي تيم هسته اي كشورمان در اجلاس ژنو 3 بدست مي آيد كه ايران اسلامي پيروز اين مذاكرات بوده و اين دستاورد بزرگ بي شك حاصل خون شهيدان بويژه خون شهيد دكتر شهرياري استاد هسته اي كشورمان مي باشد.
0818---0912
¤ وقتي دستگاه قضايي كشور به خواسته بر حق ملت درخصوص محاكمه سران فتنه ترتيب اثر نمي دهد. ميرحسين موسوي خائن و وطن فروش جرأت پيدا مي كند كه حضرت امام خميني(ره) را مقصر جنگ معرفي كند و پذيرش قطعنامه 598 را زير سوال ببرد.
9660---0912
¤ بزرگترين شاخصه اصحاب كربلايي سيدالشهداء ولايت پذيري آنها مي باشد كه ما هم در حال حاضر در زمان غيبت حضرت ولي عصر(عج) بايد در ولايت پذيري ثابت قدم باشيم و كربلايي عمل بكنيم.
9009---0935
¤ يكي از سران فتنه اعلام كرده كه هيچ كس با ديدن سريال مختارنامه نبايد مشابه سازي تاريخي با فتنه 88 بكند. ولي بنده عرض مي كنم پس چه كسي به دشمنان جسارت دخالت در امور داخلي كشورمان را داد و براي مدتي آنها را خوشحال ساخت؟
6284---0936
¤ با توجه به اينكه امسال ازدواج نموده ام براي اصلاح اطلاعات اقتصادي خانوار هرچه تلاش مي كنم نمي توانم وارد سايت ثبت احوال، مركز آمار و وزارت رفاه شوم و متاسفانه كسي نيز پاسخگو نيست پيام گير نيز پاسخ مي دهد كه كارشناس در دسترس نيست از مسئولين طرح هدفمند كردن يارانه ها درخواست مي شود آدرس سايتي را بدهند كه افرادي مثل بنده بتوانيم به راحتي اصلاح لازم را انجام دهيم.
نوروزي از خوزستان
¤ از كيهان درخواست مي شود از لايحه خدمات رساني به ايثارگران گزارشي تهيه و انعكاس دهد.
9712---0913
¤ حدود يكماه است كه باطري خودروي ال90 بنده خراب است به نمايندگي هاي قم مراجعه مي كنم مي گويند باطري نداريم پس گارانتي و خدمات پس از فروش چي مي شود؟
نظريان
¤ براي موفقيت طرح هدفمند كردن يارانه ها بهتر است تلويزيون از تبليغ كالاهاي مصرفي تجملي غير ضروري خودداري نمايد.
عباس تربت جام
¤ با گذشت يك سال از دستور وزير علوم مبني بر تبديل وضعيت استخدامي اعضاي هيات علمي جانبازان پيماني به رسمي هنوز در هيچ دانشگاهي اين قانون و دستور اجرا نشده است. چرا؟
2175---0918
¤ علي رغم انتقادهاي زيادي كه به سريال بسيار سبك همچون سرو شبكه دو سيما شده و مي شود ولي متاسفانه مسئولين و مديران صداوسيما هيچ توجهي به انتقادهاي مطرح شده از سوي بينندگان ندارند و پخش اين سريال همچنان ادامه دارد. چرا؟
قهرماني
¤ اگر قرار است كه به مشكلات جانبازان كمتر از 50درصد رسيدگي نشود پرونده جانبازي اين عده را بطور كل مسدود كنند و اين موضوع را نيز به مردم اعلام نمايند كه بيش از اين زخم زبان نشنويم.
9712---0913
¤ كيهان موضوع سهام عدالت كارگران بخش خصوصي را به دفعات مكرر منعكس كرده و مي كند ولي گويا مسئولين امر هيچ توجهي ندارند!
1902---0913
¤ به اطلاع مقامات مسئول برسانيد كه وجود آفتي به نام واسطه گري در طرح مسكن مهر روند ساخت و ساز مسكن را تهديد مي كند و چنانچه چاره انديشي نشود در آينده مشكلات بيشتري بوجود خواهد آمد.
5760---0919
¤ وقتي بر توليد بي حساب و كتاب شركت هاي خودروساز كشور نظارت و كنترل وجود نداشته باشد نتيجه اين مي شود كه دود تخلفات و سوء مديريت آنان امروز در چشم و گلوي شهروندان برود و يك معضل بشود.
8858---0919
¤ يكي از اقوام بنده جانباز 35درصدي است كه هر هفته براي درمان خود مبلغ يك ميليون تومان هزينه مي كند ولي بنياد جانبازان فقط درصد بسيار كمي از اين مبلغ را مي پردازد. چرا؟
6563---0935
¤ آقاي رويانيان همانگونه كه تلاش مي كند براي سوخت گيري تاكسي ها جايگاههاي ويژه اختصاص پيدا كند عملكرد راننده تاكسي ها را نيز تحت نظارت و كنترل دقيق داشته باشد كه فقط دربستي كار نكنند.
7642---0919
¤ كارمند آموزش و پرورش هستم كه از كلانشهر تهران به كرمانشاه انتقال پيدا كرده ام. شايد جالب باشد كه بشنويد حقوق بنده به جاي اينكه اضافه بشود كاهش هم پيدا كرده است.
1425---0912
¤ اختصاص قسمت جلوي اتوبوس هاي تندرو به خانم ها از اول كار اشتباهي بوده چرا كه خانمها در منظر و معرض ديد مسافرين مرد نامحرم قرار گرفته اند.
9093---0912
¤ از مسئولين دانشگاه آزاد درخواست مي شود نسبت به راه اندازي رشته مهندسي معماري واحد قم در نيمسال دوم سال 89 اقدام نمايند.
5687---0912
¤ پيشنهاد مي كنم شركت گاز براي كمك به كنترل مصرف، دماسنج رايگان جهت نصب در منازل توزيع كنند.
4903---0914
¤ از عوامل پليس ناجا در طرح زوج و فرد و كنترل آن تقدير و تشكر مي شود اميدوارم كه اين طرح تداوم يابد چرا كه پس از اجرا ما يك ساعت زودتر به منزل مي رسيم.
خانم محمدي
¤ در يك مجتمع مسكوني در آرياشهر- خيابان خسروجنوبي ساكن هستيم. چند دوره است كه مامورين اداره پست منطقه قبض هاي تلفن همراه بنده و همسرم را به دست ما نمي رسانند. هر دفعه مجبور مي شويم كه به اداره مشتركين مراجعه بكنيم و با پرداخت هزينه رونوشت قبض خود را تحويل بگيريم. بدينوسيله كوتاهي پست در انجام وظيفه تا اين حد قابل توجيه نيست.
آقازاده
پاسخ روابط عمومي وزارت راه و ترابري
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه مورخ 25/8/89 در خصوص (تعريض محور رامهرمز- باغملك) به اطلاع مي رساند در سال جاري عمليات لكه گيري و رگلاژ و روكش آسفالت 5 كيلومتر از محور رامهرمز- باغملك با پيشرفت فيزيكي صددرصد انجام شده است و براي مابقي محور مذكور جهت عمليات بهسازي و روكش آسفالت و لكه گيري برآورد بودجه شده است و در حال انجام مراحل مناقصه مي باشد، بلافاصله پس از انتخاب پيمانكار عمليات اجرايي آغاز خواهد شد.»
 



با كدام توجيه ؟! (نكته)

در اصل يكصدوسي و ششم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران آمده است؛ «رئيس جمهور مي تواند وزراء را عزل كند» و در اصل يكصدوسي و پنجم همان قانون تصريح شده است كه؛ «رئيس جمهور مي تواند براي وزارتخانه هايي كه وزير ندارند، حداكثر براي مدت 3 ماه سرپرست تعيين نمايد». بنابراين عزل آقاي منوچهر متكي از وزارت امور خارجه و انتصاب همزمان آقاي دكتر علي اكبر صالحي به سرپرستي اين وزارتخانه كه عصر ديروز طي دو حكم جداگانه از سوي رياست محترم جمهوري صورت پذيرفت، اقدامي كاملا قانوني و در حوزه اختياراتي بوده است كه قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به رئيس جمهور محترم كشورمان داده است. اما در قانون اساسي نيامده است كه رئيس جمهور مكلف است وزير امور خارجه كابينه خود را دقيقا هنگامي كه به عنوان ماموريت رسمي در يك سفر خارجي به سر مي برد، از وزارت بركنار كند! و يا در هيچ رساله اي به رئيس جمهور محترم توصيه نشده است كه مثلا؛ «مستحب است وزير امور خارجه در آستانه تاسوعا و عاشوراي حسيني(ع) عزل شود و تاخير در بركناري او تا پايان تاسوعا و عاشورا، كراهت داشته و خلاف احتياط است»!
نگارنده به هر دو برادر بزرگوار، آقايان متكي و صالحي ارادت داشته و آنها نيز از اين ارادت بي خبر نيستند، و اساسا موضوع اين وجيزه درباره چرايي پايان دادن به مسئوليت يكي از آن دو برادر عزيز و سپردن مسئوليت به برادر عزيز ديگر نيست، سخن آن است كه اين عزل و نصب بر فرض ضرورت- كه تشخيص آن مطابق قانون اساسي برعهده رئيس جمهور و از اختيارات ايشان است- مي توانست به دور از برخي جوانب احتمالا توهم آفرين نيز صورت پذيرد.
عزل آقاي منوچهر متكي در حالي كه وي به عنوان وزير امور خارجه در ماموريت رسمي خارج از كشور به سر مي برد، اين توهم را در اذهان عمومي و طرف هاي خارجي پديد مي آورد كه كدام ضرورت و مسئله فوري و فوتي در كار بوده است كه آقاي دكتر احمدي نژاد حتي درنگ يك روزه يا چند ساعته براي عزل وزير خارجه كابينه خويش را هم جايز ندانسته و نه فقط حكم عزل او را صادر كرده است بلكه لازم ديده خبر مربوط به صدور اين حكم را بلافاصله در اختيار رسانه ها نيز قرار دهد! چرا...؟! در عرف شناخته شده سياسي، عزل يك وزير در حال ماموريت- آنهم ماموريت خارجي وزير خارجه- علاوه بر آن كه نشانه بروز ناگهاني اخلال در سياست خارجي يك كشور تلقي مي شود، اهانت آشكار به شخصيت وزير عزل شده نيز هست و اين تلقي را - چه بخواهيم و چه نخواهيم- در پي خواهد داشت كه يكي از رخدادهاي اخير سياست خارجي كشور- روي واژه اخير تاكيد مي شود- رضايت رئيس جمهور را به دنبال نداشته است! و اما، چرا يكي از رخدادهاي اخير؟! پاسخ روشن است، زيرا چنانچه نارضايتي مورد اشاره مربوط به گذشته و چرخه عمومي سياست خارجي كشور باشد، عزل وزير خارجه در حال ماموريت خارجي معني ندارد! بديهي است كه سياست خارجي كشورمان، چه در عرصه منطقه اي، چه بين المللي و مخصوصا در اجلاس چند روز گذشته ژنو 3 با دستاوردهاي بزرگ و خيره كننده اي روبرو بوده است، تا آنجا كه دشمنان تابلودار نيز توان انكار آن را نداشته اند بنابراين از يكسو، علت عزل آقاي متكي نمي تواند تازه و جديد بوده و طي چند روز اخير پديد آمده باشد و از سوي ديگر بركناري شتابزده ايشان بي آن كه علتي در روزهاي اخير داشته باشد، قابل توجيه و تفسير نيست. و سؤال اين است؛ پس ماجرا چيست؟! و در روزهاي اخير چه اتفاقي افتاده است كه جناب احمدي نژاد، رئيس جمهور محترم كشورمان، صبر و درنگ يك روزه يا چند ساعته را نيز براي عزل و بركناري ايشان جايز ندانسته است؟! مخصوصا آن كه پيش از اين هم آقاي رئيس جمهور در پي جابه جايي وزير خارجه كابينه خويش بود و البته، بعدها، بنا به عللي از آن منصرف شد.
چند ماه قبل، وقتي آقاي رئيس جمهور، چند تن از نزديكان خود از جمله آقاي اسفنديار رحيم مشايي را به عنوان نماينده ويژه خود در امور خاورميانه، آفريقا، آسيا و... منصوب كرد، اين اقدام ايشان با اعتراض آقاي متكي روبرو شد كه معتقد بود انتصاب نماينده ويژه، حركتي موازي در سياست خارجي و آسيب رسان است و اما، پس از تأكيد رهبرمعظم انقلاب بر اجتناب و پرهيز دولت از موازي كاري در سياست خارجي، رئيس جمهور محترم احكام صادره را لغو و مسئوليت نمايندگان ويژه را به «مشاور» تغيير داد. ولي سه روز قبل، آقاي اسفنديار رحيم مشايي حامل پيام رئيس جمهور به ملك عبدالله پادشاه اردن بود. اين مأموريت آقاي مشايي با جايگاه رسمي وي به عنوان رئيس دفتر رئيس جمهور همخواني چنداني ندارد و به پست و جايگاه «مأمور ويژه» شبيه تر است شايد اين مأموريت با اعتراض آقاي متكي روبرو شده باشد! و... شايد هم علت ديگري در ميان باشد... و در هر دو حالت، شايسته تر آن بود كه رياست محترم جمهوري لااقل تا بازگشت آقاي متكي از مأموريت خارج كشور، صدور حكم عزل ايشان را به تأخير مي انداختند، تا خداي نخواسته تصور نشود رئيس جمهور محترم تاب كمترين انتقاد به رئيس دفتر خويش را ندارند.
حسين شريعتمداري

 



وزير صهيونيست رژيم پهلوي بيانيه موسوي را تأييد كرد (خبر ويژه)

وزير اطلاعات و جهانگردي رژيم پهلوي درباره مقاله موسوي به بهانه محرم گفت من هم اگر در تهران بودم مثل موسوي و نه بيشتر بيانيه مي دادم.
راديو فردا به تازگي ضمن برگزاري ميزگردي به بررسي اوضاع فتنه گران پرداخت. اين راديو با اشاره به حادثه عاشوراي سال گذشته اعلام كرد: عاشوراي پارسال نقطه پاياني به حضور مداوم و متناوب مخالفان در خيابان بود و از آن زمان حضور محسوس و ملموسي در خيابان ها و در مراسم مربوط به روزهاي مذهبي يا رسمي از سوي اپوزيسيون به چشم نخورده است.
ارگان رسمي سازمان سيا سپس با حضور داريوش همايون وزير صهيونيست رژيم طاغوت، حسن شريعتمداري عضو گروهك منحله جنبش خلق مسلمان، و فاطمه گوارايي از عناصر وابسته به گروهك ملي مذهبي به بررسي بيانيه موسوي به مناسبت محرم پرداخت. راديو فردا پرسيد «عده اي از اپوزيسيون به بحث دين واكنش نشان مي دهند. برآيند اين واكنش ها، چه چيزي را در مورد واكنش سكولارهاي غيرمذهبي به بيانيه موسوي نشان مي دهد؟». داريوش همايون در پاسخ، ضمن تأييد كامل بيانيه منافقانه موسوي گفت: ما بايد ببينيم كه چه امكان دارد، نه چه دوست داريم. ما خيلي چيزها ممكن است دوست داشته باشيم ولي در شرايط موجود ايران من تصور مي كنم كه مفاد اين بيانيه در حدود حداكثري است كه مي شود فعلاً انتظار داشت. خواستن بيش از اين، مستلزم اين است كه ما موسوي را به عنوان يك تبعيدي در بهترين حالتش براي او تصور كنيم. و الا ماندنش در ايران و ادامه فعاليتش تقريباً غيرممكن خواهد شد. موسوي توانسته در ايران بماند و به فعاليتش ادامه دهد كه حياتي است. ما هم اگر به جاي او مي بوديم در ايران و مي خواستيم اين كار را بكنيم، فكر نمي كنم بيش از اينها بر مي آمد.
حسن شريعتمداري هم كه گروهكي موسوم به اتحاد جمهوري خواهان را تشكيل داده، ضمن مخالفت با دخالت دين در سياست گفت: بيانيه موسوي هنوز بازي در زمين خودي ها است و حتي اگر موفق شوند تبديل به يك جنگ حيدري- نعمتي خواهد شد در ميان طرفداران نظام. جامعه مدني نياز دارد فراتر از نهادهاي سنتي و مذهبي، خودش بتواند يك بازي بزرگي را تشكيل دهد و اتحاد جديدي را بيافريند. البته اين نوع اتحادهاي جديد باعث نمي شود ما يادمان برود كه از امكانات موجود استفاده كنيم.
پسر سيدكاظم شريعتمداري اضافه كرد: از اين جهت كه بتوان هزينه اي به حكومت تحميل كرد ابراز وجود يا حتي احتمال آن از سوي حاميان موسوي مفيد است اما نبايد به اين بازي دلخوش كرد، خودشان در داخل مي دانند مخاطرات چيست تا ما در بيرون. ما نمي توانيم توصيه اي بكنيم.
وي همچنين گفته است: او در جنبش سبز در تظاهرات و خيابان و حسينيه و تكيه نيست، در سطح زيرين جامعه است. البته من به كلي مخالفم با هر اقدام ضد مذهبي كه اپوزيسيون را تضعيف و توده هاي بزرگ را از آن جدا كند.
يادآور مي شود موسوي اخيراً در مقاله اي به بهانه محرم، مجدداً از وابستگان به گروهك ها كه سال گذشته حرمت عاشوراي حسيني را شكستند دفاع كرد و در عين حال ضمن تحريف تاريخ مدعي شد حضرت امام خميني به خاطر ادامه جنگ ابراز پشيماني و عذرخواهي كرده بود.



 



رويكرد ماكياوليستي عليه ايران ممكن است به ضرر آمريكا تمام شود (خبر ويژه)

از ديد آمريكا مقطع زماني فعلي و روند مذاكره با ايران مي تواند خطرناك باشد زيرا دوره هاي متعدد مذاكره به كشورهاي مرددي نظير روسيه و چين بهانه مي دهد تا فشار عليه ايران را تعديل كنند.
روزنامه انگليسي اكونوميست با انتشار اين تحليل مي نويسد: منتقدان رويكرد اوباما نسبت به ايران مي گويند او زيادي خوش بين است كه تحريم ها بتواند ايران را از ادامه برنامه هسته اي باز دارد.
اكونوميست اضافه مي كند: فلينت و هيلاري مان لورت (زن و شوهر) براي دولت بوش كار مي كردند، آنها انتقاد مي كنند كه اوباما عليرغم وعده معروف «دستان دراز شده»، هرگز به تماس مجدد با ايران اعتقاد نداشته است و اين تنها يك حركت نمايشي است. آنها مي گويند رويكرد وي به گفتگو به شيوه اي بوده كه مي دانسته با شكست روبرو خواهد شد تا به اين وسيله، شركاي بين المللي و افكار عمومي آمريكا را براي وضع تحريم هاي همه جانبه آماده كند. از نقطه نظر آنها، طرح سال گذشته وي براي تحويل سوخت راكتور تحقيقاتي تهران در ازاي خروج بخش اعظم اورانيوم غني شده از ايران، خود بخشي از اين رويكرد «ماكياوليستي» بوده است.
اكونوميست نوشت: منطقي است كه پرسيده شود آيا آمريكا فرصت كافي براي انجام اين بازي طولاني را دارد؟ در حالي كه آقاي اوباما به كنار هم گذاشتن قسمت هاي مختلف طرح خود مشغول است، دستگاه هاي سانتريفوژ تأسيسات نطنز در ايران به كار خود ادامه مي دهند. ممكن است «برخي نهادها با پشتوانه قدرت دولتي» در آمريكا يا اسرائيل، به كاستن از سرعت برنامه ايراني ها مشغول باشند. هفته گذشته نيز يكي از دانشمندان هسته اي اين كشور كشته شده و دانشمند ديگري نيز به دست گروه ترور زخمي شد. اما در كنار همه اين اتفاقات، ايران بر ذخيره شناخته شده اورانيوم غني شده با خلوص پايين خود افزوده است.
اين تحليل اكونوميست در حالي منتشر مي شود كه پريروز وزير خارجه امارات خواستار لغو تحريم ها عليه ايران شده بود. شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان از شوراي امنيت خواسته بود حال كه ايران مي گويد برنامه هسته اي را انحصاراً براي توليد انرژي اتمي دنبال مي كند، به تحريم عليه ايران پايان داده شود. اين پيشنهاد بلافاصله با اعتراض و مخالفت سوزان رايس سفير آمريكا در سازمان ملل مواجه شد.
در همين حال كنستانتين دالگوف معاون نماينده روسيه در سازمان ملل گفت: نبايد از چارچوب تحريم هاي شوراي امنيت فراتر رفت. ما مجدانه خواهان حل مسائل از طريق گفت وگو و تعامل با طرف ايراني هستيم. تحريم هاي يك جانبه محل انتقادات است.
روزنامه واشنگتن تايمز با اشاره به چند دستگي در غرب بر سر نحوه تعامل با ايران نوشت: توافق عمومي بر سر رويارويي با ايران وجود ندارد. ايده استفاده از ترور هم مورد تمسخر بوده و كاملاً بي اعتبار است.
اين روزنامه نوشت: به نظر مي رسد آمريكا ايده حمله را از دستور كار برداشته و رابرت گيتس علناً با اين ايده به عنوان ايده اي كه نمي تواند راه حل مؤثري باشد مخالفت مي كند.

 



داد و ستد رمزميان موسوي و مقامات آمريكايي (خبر ويژه)

يك سناتور آمريكايي گفت منتظر است تا يكي از سران مخالفان از واشنگتن به خاطر وضع تحريم ها عليه ايران تشكر كند!
به گزارش كريستين ساينس مانيتور، برد شرمان سناتور دموكرات و نماينده كاليفرنيا در كنگره گفت: من منتظر روزي هستم كه يكي از سران آزاديخواه در ايران از ما به دليل وضع تحريم ها تشكر كند.
كريستين مانيتور نوشت اين اظهارات در حالي عنوان شده كه ايران، هدف فشار قدرت هاي غربي و از جمله تحريم ها را براندازي مي خواند.
خاطرنشان مي شود براساس گزارشهاي متعدد، دور جديد تحريم ها عليه ايران به درخواست برخي جريان هاي فعال در فتنه كه نمايندگاني در خارج كشور داشتند، به تصويب رسيد تا- به زعم اين جريان ها- باعث بازسازي روحيه اين جبهه شكست خورده و از هم پاشيده شود.
بلافاصله پس از تحريم دور جديد تحريم ها، شماري از بازيگران اصلي فتنه و از جمله موسوي - طبق پروژه مورد توافق قبلي- جمهوري اسلامي را متهم به ماجراجويي كرده و حق را به جانب قدرت هاي غربي دادند! تلقي اين جريان كج فهم اين بود كه فشارهاي غرب، باعث فاصله ميان مردم و نظام مي شوددر حالي كه آخرين نظرسنجي مراكز مطالعاتي غرب نشان مي دهد انزجار و بي اعتمادي مردم ايران نسبت به آمريكا به ويژه طي ماههاي اخير سير صعودي تندي داشته است. به عنوان مثال نظرسنجي موسسه بين المللي صلح در نيويورك حاكي از آن است كه بي اعتمادي مردم ايران به آمريكا به ميزان 92درصد افزايش يافته است.
موسوي سال گذشته در نمايشي رسوا، از ملت هاي جهان(؟!) كه با اعمال تحريم عليه جمهوري اسلامي، از مخالفان حمايت مي كنند تشكر كرده و درعين حال مدعي شده بود كه مخالف اين تحريم هاست. استفاده از كلمات رمز و غلط انداز بخشي از ادبيات موسوي است، نظير «مردان خداجو» به جاي حرمت شكنان روز عاشورا، «مردم جهان» به جاي قدرت هاي استكباري زورگو و... به همين دليل هم بود كه اوباما با نام بردن علني از وي، اعلام كرد تحت تاثير حركت شجاعانه و ستايش برانگيز موسوي قرار گرفته است!

 



نوول ابزرواتور: طرفي كه در افغانستان كمرش خواهد شكست آمريكاست (خبر ويژه)

آژير بحران براي آمريكا در افغانستان به صدا درآمده است.
روزنامه فرانسوي نوول ابزرواتور با اشاره به سفر چند ساعته و مخفيانه باراك اوباما به افغانستان نوشت: اوباما هفته گذشته سفري چند ساعته به كابل داشت و در مقابل 3 هزار سرباز آمريكايي وعده داد كه نيروهاي ناتو كمر طالبان را خواهند شكست ولي متاسفانه گزارشها چيز ديگري را نشان مي دهد.
رونه باكمن نويسنده تحليل نوول ابزرواتور توضيح داد: همين روزها مركز بين المللي «كريزي گروپ» گزارشي را به افغانستان و وضعيت كنوني اين كشور و آينده صلح اختصاص داده كه به آژير بحران بيشتر شبيه است. گزارش اين مركز تحقيقاتي مستقل نشان مي دهد كه صدها ميليارد دلاري كه آمريكا و غرب به افغانستان سرازير كرده اند، حاصلي نداشته جز گسترده تر كردن يك فساد فراگير در حكومت. اكنون طالبان حتي بدون جنگ، كنترل خود را بر بخش قابل توجهي از افغانستان گسترش داده اند. شايد به همين دليل هم بود كه اوباما در سخنراني خود در پايگاه بگرام، با وجود وعده هاي فراوان، به سربازان يادآوري كرد كه روزهاي سختي در پيش رو خواهند داشت.
ژنرال مك كريستال فرمانده آمريكايي نيروهاي اشغالگر افغانستان، چند ماه پيش در مصاحبه اي جنجالي نسبت به پيروزي آمريكا در افغانستان ابراز نااميدي كرد. او تاكيد كرد استراتژي اشغالگران اساسا غلط و بي نتيجه است اما آنچه بيشتر از همه نااميدكننده است بي خبري اوباما از مختصات جنگ افغانستان است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14