(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 23  آذر 1389- شماره 19815

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مراسم پرشور استقبال از كاروان آسيايي همبستگي با غزه در دانشگاه تهران
سردار وحيدي: ماموريت گيتس توجيه تداوم فروش تسليحات آمريكايي به منطقه است
نيويورك تايمز: خبري از تحريم هاي جديد عليه ايران نيست
طرح دولت براي افزايش 2 برابري مبلغ يارانه ها
زنجان پايتخت شور و شعور حسيني در جهان
مقام هاي آمريكايي: به اپوزيسيون دلار داديم اطلاعات غلط گرفتيم
اهداي هفت عضو يك جوان بسيجي به چند بيمار نيازمند
پرويز پرستويي با انتقاد از وضعيت نامطلوب سينماي ايران در شرايط كنوني:
ارزش هاي دفاع مقدس براي زندگي 100 سال آينده هم ارزشمند است
معاون وزير راه و ترابري: نرخ بليت هواپيما با هدفمندي يارانه ها افزايش نمي يابد
اخبار ادبي و هنري
چشم مردم و كشاورزان به بارش برف و باران روشن شد
حضور فرقه هاي اسلامي در آيين عاشورا بسيار وحدت بخش است
اعزام كاروان هاي انفرادي به عتبات تا اطلاع بعدي ممنوع!



با حضور رئيس جمهور برگزار شد
مراسم پرشور استقبال از كاروان آسيايي همبستگي با غزه در دانشگاه تهران

رئيس جمهور، تصريح كرد: حل مساله فلسطين و محو رژيم صهيونيستي از سرزمين هاي اشغالي، يك مسووليت انساني و جهاني است.
دكتر محمود احمدي نژاد كه عصر ديروز بدون اعلام قبلي در همايش استقبال از اولين كاروان آسيايي همبستگي با مردم غزه با عنوان وجدان بيدار شرق در تالار شهيد چمران دانشكده فني دانشگاه تهران حاضر شده بود، با خيرمقدم به اعضاي اين كاروان، افزود: به انسان هاي شايسته، آزاده، عدالتخواه و مومني كه امروز در مسير رسيدن به غزه در آغوش گرم ملت ايران هستند خيرمقدم عرض مي كنم.
رئيس جمهور ادامه داد: عزيزان من فلسطين آئينه تمام نماي وضعيت امروز بشر و تاريخ گذشته بر بشريت است. يك تاريخ ظلم و تحقير انسان ها و يك تاريخ سركوب، امروز در فلسطين به نمايش درآمده است.
احمدي نژاد گفت: امروز بر همگان آشكار شده است كه تحميل رژيم جنايتكار صهيونيستي با يك برنامه قبلي براي سلطه بر خاورميانه و از آن طريق سلطه بر عالم بوده است.
وي افزود: تاسيس رژيم صهيونيستي براي تسلط بر خاورميانه و از آن طريق تسلط بر جهان و ادامه برنامه استعماري استعمارگران است. تمام جناياتي كه مستكبران در طول تاريخ انجام داده اند، امروز در فلسطين به صورت روزمره انجام مي شود. تحقير انسان ها، ترور، به برده كشيدن انسان ها، محروم كردن يك ملت از اولين ترين حقوق اوليه خود امروز در فلسطين جاري و ساري است. نسل كشي واقعي امروز در فلسطين جاري است.
احمدي نژاد ادامه داد: امروز بر همگان آشكار شده است كه صهيونيست ها، نه يهودي، نه مسيحي و نه مسلمان هستند و نه به هيچ آرمان و ديني از اديان الهي معتقد هستند. آنها نه تنها ديندار نيستند، بلكه به اولي ترين و كوچك ترين حقوق و ارزش هاي انساني نيز پايبند نيستند. آنها يك ماموريت بيشتر ندارند، محو فرهنگ اصيل ملت ها. فرهنگ آزادي، آزاديخواهي و عدالت طلبي. آنها آمده اند كه حقيقت انسانيت را در هم بكوبند كه راه براي سلطه ي سلطه گران باز شود.
رئيس جمهور ادامه داد: مي بينيد تمام شعارهاي سرمايه داري و سرمايه داران از آزادي تا حقوق بشر، از دموكراسي تا حقوق انسان ها وقتي به مرزهاي فلسطين مي رسد، رنگ مي بازد. شايد براي شما جالب باشد كه چند تن از رهبران صهيونيست عليرغم جنايات تاريخي، جايزه صلح نوبل دريافت كردند. وي تصريح كرد: امروز بر همگان آشكار شده است كه مساله فلسطين يك مساله بين عرب ها و يهودي ها نيست و حتي يك مساله بين مسلمانان و يهودي ها نيست، بلكه يك مساله انساني و جهاني است. شيوه تاسيس و استمرار حيات اين رژيم بالاترين توهين به حقيقت و كرامت انساني است.
احمدي نژاد با بيان اين كه امروز مهمترين مساله بشر، وجود ننگين رژيم صهيونيستي است، گفت: رفتار اين رژيم توهين به همه انسان ها است. به واسطه اين رژيم، موجوديت انسان امروز تحقير شده است. حل مساله فلسطين و محو رژيم صهيونيستي از سرزمين هاي اشغالي، يك مسئوليت انساني و جهاني است. امروز در هر كجاي دنيا كه قلب پاك و انديشه آزادي و آزادي طلبي وجود دارد، به ياد فلسطين و براي آزادي فلسطين مي جوشد و مي خروشد.
احمدي نژاد در ادامه سخنان خود در همايش استقبال از اولين كاروان آسيايي همبستگي با مردم غزه كه با عنوان وجدان بيدار شرق كه در دانشگاه تهران برگزار شد، در حالي كه چفيه اي بر گردن داشت، گفت: امروز آزادي فلسطين رمز مشترك همه بشريت است. از همه رنگ ها، نژادها، مذاهب و سليقه ها بايد دست به دست هم بدهيم و با يك حركت عمومي بزرگترين معضل تاريخ بشريت را از مسير كمال برداريم.
وي خطاب به اعضاي اين كاروان گفت: حركت شما جوانه هايي است كه بر تنه درخت انسانيت روييده است و به لطف خدا به زودي با آزادي فلسطين شكوفا مي شود.
رئيس جمهور افزود: خوشبختانه ما در مقطعي از تاريخ زندگي مي كنيم كه انديشه مادي در شكل هاي گوناگون به بن بست رسيده است. دنيا طلبان رو به افول هستند. مي بينيد كه آنها در انديشه، نظر، سياست، در اقتصاد و ... به بن بست كامل رسيده اند.
احمدي نژاد با بيان اين كه منحني سلطه گري رو به سقوط و دوران تاريخي آن رو به پايان است، گفت: آرزوي تاريخي بشر براي رسيدن به پاكي، صلح پايدار، عدالت و به عشق در آستانه تحقق است.
رييس جمهور خطاب به اعضاي اين كاروان گفت: محكم باشيد كه آينده زيبا و درخشان در انتظار شماست. مسير رسيدن به آرزوهاي تاريخي بشر از قدس و آزادي فلسطين مي گذرد.
احمدي نژاد افزود: آنها كاروان اول را سركوب كرده اند به اميد سركوب انديشه آزادي خواهي؛ اما امروز آزاديخواهان از نقطه نقطه جهان براي آزادي فلسطين به پا خواسته اند. ما با هم خواهيم بود تا آزادي قدس، فلسطين و غزه در بند و در برابر مستكبران خواهيم ايستاد.
وي خطاب به آنها ادامه داد: حركتي كه شما امروز انجام مي دهيد در متن پيروزي انجام مي شود، حركت شما عين پيروزي است. حركت شما طلايه يك حركت عظيم در كل جامعه بشري براي رسيدن به آرمان هاي تاريخي است.
احمدي نژاد گفت: من از همه شما صميمانه تشكر مي كنم. ايران خانه شماست و ملت ايران در كنار شما و همه آزادي خواهان و عدالت طلبان جهان ايستاده و خواهد ايستاد. بدانيد آينده نزديك و درخشان از آن ماست. من براي شما و ملت هاي آزاده و مظلوم جهان پيروزي، سربلندي و عزت را آرزو مي كنم. رييس جمهور سخنان خود را اينگونه پايان داد: زنده باد فلسطين، زنده باد آزادي، زنده باد عدالت، زنده باد انسان هاي عدالتخواه و آزاده.
در هنگامي كه رييس جمهور در تالار شهيد چمران دانشكده فني دانشگاه تهران حضور پيدا كرد، دانشجويان شركت كننده در اين همايش شعار دادند صل الله محمد ياور رهبر آمد ، احمدي ساده زيست ريشه كن صهيونيست، درود بر احمدي، درود بر احمدي.
در اين همايش حاضران شعارهايي چون لبيك يا خامنه اي، لبيك يا حسين ، حسين حسين شعار ماست شهادت افتخار ماست، فلسطين زنده باد، غزه زنده باد و...را سر دادند. همچنين چند تن از فرزندان شهدا قلك هاي خود را جهت كمك به اين كاروان و آزادي غزه به يكي از اعضاي اين كاروان كه به نمايندگي از اعضاي كاروان به سخنراني پرداخته بود، اهدا كردند.
رحيم پور: سازمان ملل در خدمت منافع چند قدرت است
يك عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اين كه اگر حمايت هاي آمريكا، اروپا و سازمان ملل نباشد رژيم صهيونيستي يك ماه هم دوام نخواهد آورد، تصريح كرد : سازمان ملل صرفا در خدمت منافع چند قدرت استكبار جهاني و اتمي در دنياست.
حسن رحيم پور ازغدي در همايش استقبال از اولين كاروان آسيايي همبستگي با مردم غزه با عنوان وجدان بيدار شرق كه عصر ديروز در دانشگاه تهران برگزار شد، خطاب به حاضرين گفت: اميدوارم روزي برسد كه به جاي دادگاه هاي تشريفاتي مثل لاهه، دادگاه واقعي ملت ها تشكيل شود و در آن دادگاه بزرگ امثال شما هيات ژوري باشند و سران ايالات متحده اروپا و صهيونيست ها به خاطر قرن ها جنايت با بشريت محاكمه شوند.
اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: همه ما و شما بايد براي روزي تلاش كنيم كه در آن روز ملت ها در رتبه برابر و آزاد، با عزت بتوانند سرشان را بالا بگيرند و از حقوق خود دفاع كنند. ازغدي خاطر نشان كرد: ملت هاي ما و شما با آنچه كه بر سر مردم غزه مي آيد به لحاظ تاريخي بيگانه نيستند و تقريبا همه مردم آفريقا، اقيانوسيه و بخش اعظم آسيا در سه چهار قرن اخير طعم قتل و غارت چند دولت اروپايي و آمريكايي را چشيده اند.
وي همچنين گفت: حركت چنين كاروان هايي نشان مي دهد كه نزديك است تا تمام ملت هاي ستمديده در كنار هم بايستند و زنجيرهاي استكبار را در هم بكشند و اين همان تشكيل جبهه مستضعفين است كه امام (ره) بشارت آن را داده بود. اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصريح كرد: مساله فلسطين و غزه، مساله امروز و ديروز نيست. چندين دهه است كه هر روز، هفته و ماه جنايات بزرگ جنگي در حال رخ دادن است و جالب اينجاست كه هيچ كدام از آنها خودسرانه اتفاق نيفتاده و آمريكا و صهيونيست از آن حمايت كرده اند. منتهي در اين راستا آنها به جابجا كردن مفاهيم مي پردازند. در اين جهت يك مفهوم تبليغاتي كه محور ايدئولوژي دروغين صهيونيسم قرار گرفته، مفهوم يهودي سرگردان بوده و چند دهه است كه آنها پشت اين مفهوم در حال جنايت كردن هستند،در حاليكه هيچ كس نه شعار محو يهوديان را سر داده و نه مفهومي به نام يهودي بودن در ظلم نسبت به مردم فلسطين دخالت داشته است.
وي با بيان اين كه در چنين ايدئولوژي، جاي ظالم و مظلوم، جلاد و شهيد تغيير كرده است و در واقع بر اساس چند مغالطه بزرگ بنا شده است، از اعضاي كاروان آسيايي همبستگي با مردم غزه خواست كه چند سوال را در جهت حركت خود مطرح كنند. رحيم پور ازغدي افزود: شما اگرچه سانسور خواهيد شد اما بپرسيد كه آيا وضعيت يهوديان در جهان اسلام و فلسطين شباهتي با اروپائيان مسيحي داشته است؟ اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصريح كرد: يهوديان در جوامع اسلامي از جمله خاورميانه همواره آزادي دين داشته اند و از حقوق شهروندي برخوردار بوده اند. فقه اسلامي حقوق يهوديان را كاملا به رسميت شناخته و در زمان پيامبر (ص) نيز آنها از امنيت و سلامت كامل برخوردار بوده اند. ضمن اين كه ايران هيچ وقت شعار محو يهود سر نداده است.
وي با بيان اين كه جمعيت يهوديان در ايران دومين جمعيت يهودي در دنياست و يهوديان در پارلمان ايران نماينده و آزادي دين دارند، گفت: همچنين شما مي توانيد اين سوال را مطرح كنيد كه چرا تا قبل از قرن نوزدهم ميلادي چيزي به نام ناسيوناليسم يهود مطرح نبوده است؟ ازغدي گفت: آنها از واژه هاي ديني همچون صهيونيسم و صهيون استفاده كرده اند، اما اهداف پشت پرده، يك ايدئولوژي سكولار غربي و حركت سياسي توسعه طلباني كه با نژاد پرستي غيرانساني گره خورده، بوده است.
اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اين كه شعار فلسطين داوود و سليمان بهانه اي بيش نيست، اظهار كرد: يهوديان فلسطين تا قبل از پيدايش صهيونيسم در آسايش و آرامش مطلق در كنار فلسطينيان زندگي مي كردند. وي با تاكيد بر اين كه صهيونيست ها بدون حمايت آمريكا، انگليس و اروپا نمي توانستند جنايات خود را ادامه دهند، گفت: سازمان ملل همه اين مسائل را مي داند، ولي هيچ اقدامي نمي كند. سازمان ملل بهتر از هر كسي مي داند كه پديده و مفهومي به نام نژاد يهود دروغ است و اين اسطوره را هيتلر و نازي ها ساختند.
رحيم پور ازغدي با بيان اين كه اگر حمايت هاي آمريكا، اروپا و سازمان ملل نباشد رژيم صهيونيستي يك ماه هم دوام نخواهد آورد، گفت: سازمان ملل صرفا در خدمت منافع چند قدرت استكبار جهاني و اتمي در دنياست. اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، افزود: هر كسي از حقوق مظلوم سخن بگويد در منطق غرب تروريسم است. بنابراين شما بدانيد كه نام اعضاي كاروان تان در ليست تروريست ها ثبت خواهد شد. وي در پايان خطاب به حاضرين گفت: من در اينجا براي شما تروريست ها آرزوي موفقيت مي كنم.

 



سردار وحيدي: ماموريت گيتس توجيه تداوم فروش تسليحات آمريكايي به منطقه است

وزير دفاع كشورمان در واكنش به اظهارات وزير دفاع آمريكا، اين سخنان را سناريويي در راستاي بهانه جويي براي تداوم حضور نامشروع و فروش تسليحات در منطقه ارزيابي كرد.
سردار سرتيپ پاسدار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح ديروز در واكنش به اظهارات وزير دفاع آمريكا كه در سفر به منطقه خليج فارس مدعي شده است، سياست هاي ستيزه جويانه ايران مايه نگراني همگان است، گفت: سياست هاي ايران صلح جويانه و در راستاي صلح و ثبات در منطقه است و اين سياست هاي جنگ افروزانه سلطه طلبان و مداخله جويان آمريكاست كه جهان به ويژه منطقه خاورميانه را متشنج و ناامن كرده است. وي تصريح كرد: ما با كشورهاي منطقه اي و همسايگان روابط خوب و سازنده اي داريم و اين سران جنگ طلب و مداخله جوي آمريكايي هستند كه تلاش مي كنند با طرح مسائل واهي و ايجاد تفرقه، به روابط خوب ميان كشورهاي منطقه آسيب برسانند.
وزير دفاع افزود: البته اين سناريو نيز در راستاي بهانه جويي براي تداوم حضور نامشروع و فروش تسليحات در منطقه است.
وحيدي گفت: مردم منطقه از ايران اسلامي نگران نيستند. مردم منطقه از رژيم جنگ طلب آمريكا نگرانند كه با حمله به عراق و افغانستان و حمايت همه جانبه و بي قيد و شرط از رژيم صهيونيستي ميليون ها نفر را قرباني سياست هاي تجاوزكارانه خود كرده است.
وي درپايان تصريح كرد: ما بارها اعلام كرديم توان دفاعي ايران در خدمت صلح و آرامش منطقه است و اين را در عمل به اثبات رسانده ايم.

 



نيويورك تايمز: خبري از تحريم هاي جديد عليه ايران نيست

روزنامه نيويورك تايمز در تحليلي به ارزيابي اظهارات گري سيمور پرداخت و نوشت از دور جديد تحريم ها عليه ايران خبري نيست.
روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز با ارائه تحليلي به قلم ديويد سانجر در روز جمعه 20 آذر به ارزيابي اظهارات اخير گري سيمور عليه ايران پرداخت. بخشي از اين مقاله كه توسط سايت ايران هسته اي منتشر شده، به شرح زير مي باشد.
اين روزنامه نوشت: آمريكا و متحدانش در انديشه اعمال تحريم هاي بيشتر بر ضد ايران هستند. گري سيمور مشاور هسته اي ارشد باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا روز جمعه گفت: واشنگتن و متحدانش تحريم هاي جديدي را بر ضد ايران به منظور محك زدن آستانه درد ايران و مجبور كردن اين كشور به تعليق توليد سوخت هسته اي در نظر گرفته اند.
بنابراين گزارش، سيمور اين اظهارات را سه روز پس از گفت وگوهاي اخير با مقامات ايران در ژنو كه قرار است در آينده نيز ادامه يابد بيان كرد. مقامات كاخ سفيد مي گويند با افزايش فشارهاي اقتصادي بر ضد ايران اميدوارند هزينه طولاني شدن گفت وگوها را براي رهبران ايران سنگين تر كنند. برخي از مقامات آمريكايي در عين حال اذعان مي كنند كه احتمال دارد ايران با خروج از گفت وگوها به اين اقدام واكنش نشان دهد.
وي در سخنراني روز جمعه خود در كنفرانس بنياد دفاع از دموكراسي ها افزود: اين ترفند كارساز نخواهد بود. پس از گفت وگوهاي ژنو ما و متحدانمان مصمم هستيم فشارها را ادامه دهيم و بر آن بيفزاييم. ما بايد اين پيام را به ايران برسانيم كه اگر از مذاكرات جدي پرهيز كند فقط تحريم ها افزايش خواهد يافت و تا زماني كه به نگراني هاي ما به طور كامل پرداخته نشود لغو نخواهد شد.
سيمور البته درباره جزئيات تحريم هايي كه آمريكا و متحدانش درصدد اعمال آن بر ضد ايران هستند سخني نگفت.
نيويورك تايمز اضافه كرد: گزينه هاي واشنگتن محدود هستند. بسياري از كشورهاي اروپايي تمايلي به حمايت از گامي كه بسياري معتقدند به رژيم ايران آسيب خواهد زد يعني محدود كردن صادرات نفتي ايران ندارند زيرا تحريم واقعي در اين زمينه پيامدهاي زيادي در كل جهان خواهد داشت. كاخ سفيد تمايلي نداشته است كه در تحويل بنزين تصفيه شده به ايران محدوديت هايي را اعمال كند زيرا از اين نگران است كه كمبود بنزين بيش از آنكه موجب نارضايتي شهروندان ايران از حكومت شود باعث خشم آنها از غرب شود.
به نوشته اين روزنامه برخي كارشناسان مي گويند، بعيد است مقامات ارشد ايران در برابر فشار تسليم شوند. سيمور مسئول هماهنگي تلاش ها براي به تاخير انداختن برنامه هسته اي ايران و در نهايت از خط خارج كردن اين برنامه است. او در هفته هاي اخير گفته است اگر ايران به سلاح هسته اي دست يابد اين مسئله ممكن است به تكثير هسته اي در خاورميانه و تضعيف تلاش هاي اوباما براي سوق دادن جهان به سوي كاهش ذخاير هسته اي منجر شود. سيمور درباره تاثيرات كرم رايانه اي استاكس نت كه ظاهراً هدفش مختل كردن سانتريفيوژهاي ايران بوده است مراقب بود كه چيزي درباره عامل اين حمله سايبري نگويد. وي در عين حال با لبخند گفت من خوشحالم كه آنها با سانتريفيوژهاي خود دچار مشكل شده اند و آمريكا و متحدانش هر كاري بتوانند مي كنند تا كار را دشوارتر سازند.

 



ثمره هاشمي خبر داد
طرح دولت براي افزايش 2 برابري مبلغ يارانه ها

دستيار ارشد رئيس جمهور اعلام كرد كه دولت براي طرح افزايش 2 برابري يارانه هاي نقدي، برنامه هايي را در دست مطالعه و بررسي دارد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، سيدمجتبي ثمره هاشمي دستيار ارشد رئيس جمهور در پاسخ به برخي انتقادها مبني بر اينكه افزايش دو برابري يارانه هاي نقدي توسط دولت امكانـپذير نيست، اظهار داشت: افرادي كه اين مطالب را عنوان مي كنند، در زماني كه بحث پرداخت مرحله اول يارانه ها بود هم مي گفتند دولت چطور مي تواند اين مبالغ را به حساب مردم واريز كند اما مشاهده كردند كه اين امر محقق شد.
وي تصريح كرد: اين افراد حتي درزماني كه دولت هنوز برنامه هاي خود را براي اجراي طرح هدفمندي يارانه ها اعلام نكرده بود، عنوان مي كردند كه برنامه خاصي براي اجراي اين طرح وجود ندارد و يا تورم افزايش مي يابد در حالي كه هنوز اين طرح آغاز نشده است.
دستيار ارشد رئيس جمهور افزود: حال طبيعي است با صحبت هايي كه رئيس جمهور مبني بر افزايش مبلغ يارانه هاي نقدي داشت، اين مباحث را مطرح كنند كه افزايش دو برابري يارانه هاي نقدي غيرممكن است اما دولت براي اين طرح راهكارها و برنامه هايي دارد و اين امر هم امكانپذير است.

 



هر سال در پرتو عزاي سالار شهيدان و حضور با شكوه مردم ولايي زنجان شكل مي گيرد
زنجان پايتخت شور و شعور حسيني در جهان

زنجان- خبرنگار كيهان
برگزاري 13 روز عزاداري سيد و سالار شهيدان در حسينيه اعظم زنجان به مراسمي با شكوه در تاريخ تشيع تبديل شده است كه روز هشتم محرم به عنوان روز بيعت مردم ولايي زنجان با آرمان ها و ارزش هاي حسيني، با عظمت ترين روز اين مراسم است.
از شور و شوقي كه در چهره عزاداران با معرفت حسيني هويداست، به سادگي مي توان به عشق و دلدادگي خيل عزاداران زنجاني به اهل بيت عصمت و طهارت(ع) به ويژه خورشيد تابان كاروان عشق حضرت اباعبدالله الحسين(عليه السلام) و برادر با وفا و با بصيرت ايشان حضرت ابوالفضل (عليه السلام)، پي برد.
سالهاست كه خيابان ها و كوچه هاي منتهي به حسينيه اعظم زنجان روايت گر ارادت و عشق جاودانه هزاران مرد و زن و كوچك و بزرگ به خون خداست.
با نزديك شدن محرم حال و هواي شهر تغيير مي كند و همراه با خيل عزاداران حسيني فضاي شهر نيز حسيني مي شود. اگر اهل عشق باشي عطر دل انگيز كاروان حسين را همراه با حضور عزاداران استشمام خواهي كرد و احساس خواهي كرد كه نفس مسيحايي خون خدا روح عزاداران حسيني را صيقل و جان عاشقان را به ضريح مطهر سالار شهيدان و آب آور طفلان گره زده است.
آنجا كه عزاداران زنجاني ندا سر مي دهند يابن الحسن منتظر رخ يا سه گل جان حسين ماتم عبا سه گل/ بيز قاره گيدوخ- سقايه خاطر/ گل سنده مولا- زهرايه خاطر/ آزادگان عالم سسلر حسينيه لبيك/ اللرده قار، پرچم، سسللر حسينه لبيك
مراسم عزاداري زنجاني ها در دهه اول محرم سالهاست، شكوه و عظمت خاص خود را حفظ كرده است و سال به سال به خيل عزاداران حسيني در زنجان افزوده مي شود. طوري كه اجتماع با عظمت مردم در اين مراسم به عنوان بزرگترين مجمع عاشقان حسيني در جهان شناخته مي شود.
همه ساله هشتم ماه محرم كه در زنجان به «يوم الابالفضل (عليه السلام)» مشهور است، صدها هزار نفر از مسجد حسينيه اعظم حركت خود را به سمت امام زاده «سيدابراهيم(ع)» آغاز مي كنند.
در مسير حركت اين عزاداران، ارادتمندان به سالار شهيدان، با هدف بهره جستن از فضاي معنوي مراسم اقدام به قرباني هزاران رأس شتر، گاو و گوسفند كرده، يا به صورت زنده تقديم دستگاه حسيني مي كنند.
همچنين در طول مسير حركت، مردم زنجان و ديگر مهماناني كه از راه هاي دور و نزديك به زنجان آمده اند نذورات نقدي خود را به اكيپ هاي ثابت و سيار جمع آوري نذورات تقديم مي كنند، عظمت و شكوه اين برنامه به حدي است كه نظير آن در هيچ كجاي ايران و جهان ديده نشده است.
مردم براي اظهار ارادت به امام حسين(ع) از اقصي نقاط كشور و حتي بسياري از كشورهاي خارجي براي شركت در اين حركت ميليوني به شهر زنجان مي آيند و خود را به درياي خروشان عزاداران امام حسين(ع) ملحق مي كنند.
از جنبه هاي حائز اهميت اين مراسم تعداد ذبح قرباني مي باشد كه حسينيه اعظم زنجان را به عنوان دومين قربانگاه جهان اسلام بعد از مني در مكه (در حج ابراهيمي) و نخستين قربانگاه در جهان تشيع مبدل ساخته است و همه ساله بيش از 12 هزار رأس قرباني تقديم اين آستانه مقدس مي شود.
حضور عظيم و گسترده مردم به ويژه جوانان مشتاق اهل بيت(ع) و بانوان و دختران عزادار كه با حضور انبوه خود همراه ديگر عزاداران بر امام مظلوم خويش اشك مي ريزند و بر سينه مي زنند از حاشيه هاي بسيار ارزشمند اين مردم است. در عين حال دسته عظيمي از بانوان زنجاني در پشت سر عزاداران مرد بر امام خويش مويه مي كنند و با تأكيد بر پيروي از الگوي خويش يعني حضرت زينب(س) پرچمدار بصير كربلا اقامه عزا مي كنند. حضور گسترده بانوان در اين مراسم معنوي همچون ساير عرصه ها نشان از نقش برجسته زنان و دختران در حراست از ارزش هاي والايي همچون حجاب، عفاف و پاكدامني دارد و اين حضور مؤثر و نقش آفرين پرتو درخشاني از اين مراسم با شكوه به شمار مي رود كه از ديد جهانيان معنويتي خاص به اين مراسم مي دهد. از ديگر سو سادگي و بي پيرايگي اين مراسم باعث شده كه رونق رو به تزايد مراسم هر سال نسبت به سال قبل بيشتر شود.
همه ساله با پخش مستقيم اين مراسم از طريق شبكه هاي مختلف سيما به ويژه شبكه اشراق و همچنين شبكه هاي برون مرزي و شبكه اينترنت خيل عظيمي از مشتاقان در ايران و جهان كه آرزوي حضور در اين مراسم را دارند، اما به دلايلي اين توفيق براي آنها حاصل نشده است، اينگونه نظاره گر اين مراسم معنوي با شكوه هستند و از راه دور در عزاي اباعبدالله الحسين(عليه السلام) اشك ماتم مي ريزند.
اما اوج عزاداري و عظمت اين مراسم در روز هشتم ماه محرم آشكار مي شود روزي كه به عنوان «الگوي اتحاد امت اسلامي» در جهان تشيع مطرح و مي تواند در تحكيم دلهاي عزاداران حسيني در يك مسير واحد كه همان راه حسين(ع) است، قدرت نمايي كند.
عظمت اين حضور و يكپارچگي مردم عزادار زنجان موجب شد تا با پي گيري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان اين مراسم به عنوان دهمين اثر از ميراث معنوي ثبت ملي شده و نخستين گونه از جنبه منحصر به فرد آيين هاي عزاداري در فهرست ميراث معنوي كشور به ثبت برسد و زنجان به عنوان پايتخت شور و شعور حسيني در ايران و جهان شناخته شود.
در كنار اين حركت عظيم حيف است كه از مراسم عظيم و دسته عزاداري «زينبيه اعظم زنجان» نيز يادي نشود. عزاداري عظيمي كه با نام شير زن كربلا مزين شده و در اين دسته عظيم نيز صدها هزار نفر شركت مي كنند و ارادت خود را به اهل بيت(ع) اعلام مي كنند.
اين دو هيئت بزرگ عزاداري كه به نام بزرگ مرد كربلا امام حسين(ع) و شير زن كربلا حضرت زينب(س) مزين شده اند، هويتي فراملي يافته، هويتي كه برآمده از مردم و براي آنان است، هويتي كه در انحصار شخص و يا گروهي نيست بلكه متعلق به اعتقادات مردمان اين سرزمين مي باشد.
اما مهمترين و ارزشمندترين ميراث معنوي كه از اين مراسم با شكوه نصيب زنجاني هاي فهيم و انقلابي شده است، اتحاد، همدلي و معنويت خاصي است كه در پرتو عزاي سالار شهيدان بر شهر زنجان سايه افكنده است و تا محرمي ديگر كه رخت عزاي حسين بر تن عاشقان پوشانده مي شود همچنان دل ها و قلب ها به بركت نفس مسيحايي حسين (عليه السلام) به هم گره خورده اند و اين عشق، شور، ارادت باقي است و تا ابد خاموش نخواهد شد.

 



مقام هاي آمريكايي: به اپوزيسيون دلار داديم اطلاعات غلط گرفتيم

دو كارشناس آمريكايي كه سابقه كار در جامعه اطلاعاتي اين كشور را دارند با انتشار مقاله اي روند خريد اطلاعات غلط از منابع مختلف درباره ايران را تشريح كردند.
به گزارش سايت ايران هسته اي، هيلاري من و فلينت لورت، كارشناسان سابق ميز ايران در شوراي امنيت ملي آمريكا در مقاله خود كه روز 21 آذر1389 در پايگاه اينترنتي هافينگتون پست منتشر شده، نوشتند: «دولت اوباما در برابر پرداخت پول در حال دريافت اطلاعاتي درباره ايران است در حالي كه اغلب اين اطلاعات كاملا اشتباه هستند».
اين دو نويسنده آمريكايي كه به نوشتن تحليل هايي متفاوت و نقد سياست هاي رسمي آمريكا درباره ايران شهره هستند، در ادامه اين موضوع را با كيس عراق مقايسه كرده، و افزوده اند: «سفارتخانه ها و كنسولگري هاي آمريكا در كشورهاي همسايه ايران از ايراني ها اطلاعات جمع آوري مي كنند و در حال تكرار اشتباهاتي هستند كه درباره عراق مرتكب شدند. مقامات آمريكا در زمان جرج بوش رئيس جمهور سابق اين كشور براي توجيه حمله خود به عراق كه دست كم 100هزار غيرنظامي در آن كشته شدند به اطلاعاتي وابسته بودند كه از عراقي هاي فراري دريافت مي كردند. بخش مهمي از اين اطلاعات را دفتر طرح هاي ويژه وزارت امور خارجه آمريكا خريداري مي كرد كه پل ولفوويتز معاون وقت وزير دفاع و داگلاس فيث معاون وقت وزير دفاع در امور سياست گذاري آمريكا، سال 2002 آن را تاسيس كردند. وظيفه اين دفتر جمع آوري شواهدي درباره آنچه ولفوويتز و رئيسش دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا مي خواستند درست باشد بود. اين افراد مي خواستند ثابت كنند صدام رئيس جمهور پيشين عراق با القاعده ارتباط هايي دارد و نيز اينكه عراق زرادخانه اي از سلاح هاي شيميايي بيولوژيكي ميكروبي و حتي هسته اي را در اختيار دارد و مي تواند منطقه و احتمالا آمريكا را نيز تهديد كند».
لورت ها در ادامه با اشاره به اينكه فروشنده بيشتر اين اطلاعات اپوزيسيون اصلاح طلب به خارج گريخته است، ادامه مي دهند: «در عين حال اسناد ويكي ليكس نشان مي دهد مقامات دولت باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا خوشحالند كه برنامه اي شبيه دوره بوش را با تمركز بر ايران انجام مي دهند كه هدف از آن جمع آوري اطلاعات از افرادي است كه مي خواهند از ايران فرار كنند يا ايراني هايي كه صرفا مايلند به آمريكا سفر كنند. سال 2005 در زمان رياست جمهوري محمد خاتمي مقامات دولت بوش تصميم گرفتند عمليات جمع آوري اطلاعات از ايراني هايي را كه قصد فرار از كشور را دارند به ميزان زيادي گسترش دهند ولي اين اقدام تا سال 2006 صورت نگرفت. طرحي كه وجود داشت اين بود كه دفاتر فعلي در كشورهاي همسايه ايران مانند جمهوري آذربايجان، عراق، تركيه، تركمنستان و امارات عربي متحده كه مقامات سفارت يا كنسولگري آمريكا مي توانند با ايراني ها تماس برقرار كنند افزايش يابد. بخش مهمي از ايراني ها براي دريافت رواديد يا برقراري ارتباط با يك مقام ديگر آمريكايي به دلايلي ديگر به سفارتخانه ها يا كنسولگري هاي آمريكا در كشورهاي همسايه مراجعه مي كنند. مثلا برخي از ايراني ها به سفارتخانه ها يا كنسولگري هاي آمريكا مراجعه مي كنند تا براي ارائه اطلاعاتي كه آن مقام آمريكايي نياز به شنيدن آن دارد پاداش مالي دريافت كنند، يا دولت جمهوري اسلامي را با ارائه اطلاعاتي تحقيرآميز درباره آن به دشمنش مجازات كنند. اسناد ويكي ليكس كه ما تاكنون مشاهده كرده ايم نشان مي دهد درست همانند آنچه پيش از حمله به عراق در زمان دولت بوش روي داد اكنون دولت اوباما در برابر پرداخت پول در حال دريافت اطلاعاتي درباره ايران است، اطلاعاتي كه به شدت از جمهوري اسلامي انتقاد مي كنند و اغلب كاملا اشتباه هستند».
اين دو نويسنده آمريكايي در بخش انتهايي مقاله خود با يادآوري تجربه شوروي استدلال مي كنند كه اتكا به اطلاعات غلط در سياست گذاري ها باعث مي شود كه آمريكا دائما دچار اشتباهات محاسباتي شود.
در پايان اين مقاله آمده است: «اكنون اسناد ويكي ليكس نشان مي دهد خبرچين هاي ايران در وزارت امور خارجه آمريكا دقيقا همان كاري را كه دفتر طرح هاي ويژه اين وزارتخانه درباره عراق انجام داد انجام مي دهند. زماني كه برنامه خبرچين هاي ايران سال 2006 به طور رسمي آغاز شد نيكلاس برنز معاون وقت وزير امور خارجه آمريكا در امور سياسي اين برنامه را با ايستگاه ريگا مقايسه كرد. ايستگاه ريگا در برهه زماني انقلاب سال 1917 روسيه و سال 1933 كه آمريكا شوروي را به رسميت شناخت، فعاليت مي كرد. هدف از فعاليت ايستگاه ريگا جمع آوري اطلاعات و ارائه تحليل هايي درباره تحولات شوروي بود كه آمريكا آن موقع در آنجا سفارتخانه نداشت. مايه تاسف است كه ما مي دانيم برخي از كاركنان وزارت امور خارجه آمريكا از زمان آغاز اين برنامه در سال 2006 به عنوان افراد حرفه اي فعاليت داشته اند. در عين حال اين افراد بخشي از سامانه اي هستند كه براي جذب هرچه بيشتر ايراني ها فعاليت مي كنند و اين روند موجب مي شود سياست گذاران آمريكايي مانند مسئله عراق انبوهي از اطلاعاتي را كه در بسياري از موارد درست نيستند دريافت كنند».

 



در بابل روي داد
اهداي هفت عضو يك جوان بسيجي به چند بيمار نيازمند

بابل-خبرنگاركيهان:
اهداي هفت عضو يك جوان بسيجي در بابل به چند بيمار نيازمند زندگي دوباره بخشيد.
فرمانده سپاه پاسداران شهرستان بابل در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: در پي مرگ مغزي يك جوان بسيجي بر اثر سانحه تصادف در بابل، والدين وي در يك اقدام انساني و خداپسندانه با اهداي هفت عضو از اعضاي بدن فرزندشان موافقت كردند.
سرهنگ پاسدار عليرضا مرادي با بيان اينكه بسيجيان و خانواده هاي آنان در خدمت به جامعه همواره پيشگام هستند، افزود: اهداي عضو سالم بدن به بيماران نيازمند كه به آنان زندگي دوباره مي بخشد كار بسيار ارزشمندي است كه مي تواند به عنوان باقيات الصالحات و صدقه جاريه توسط بازماندگان فرد مرحوم صورت گيرد.

 



پرويز پرستويي با انتقاد از وضعيت نامطلوب سينماي ايران در شرايط كنوني:
ارزش هاي دفاع مقدس براي زندگي 100 سال آينده هم ارزشمند است

بازيگر برجسته سينما و تلويزيون با انتقاد از وضعيت سينماي ايران در شرايط فعلي، گفت: ارزش هاي فراموش شده دفاع مقدس براي زندگي 100 سال آينده هم ارزشمند و مطلوب است.
به گزارش فارس از ساري، پرويز پرستويي با حضور در جلسه شوراي فرهنگ عمومي مازندران، در مورد فضاي فيلم و فيلم سازي در كشور گفت: حدود دو سال است كه فقط فيلمنامه ها را مي خوانم.
وي با بيان اينكه ما را در سينما جزء بازيگران معروف و هنرپيشه هاي كم كار مي دانند، اظهار داشت: فيلمنامه هاي پيشنهادي را فقط مي خوانم و به نظر من بايد حلاجي كنم تا فيلمي را انتخاب كنم.
پرستويي با اشاره به اينكه سينماي ما در شرايط فعلي به سمت و سويي مي رود كه در شأن فرهنگ اسلامي و ايراني نيست، خاطرنشان كرد: با اين شرايط ترجيح مي دهم كه كار نكنم. وي افزود: هميشه در بين مردم هستم چون مردم فيلم هايي را كه بازي مي كنم مي شناسند و رزومه كاري ام را نيز مي دانند.
اين بازيگر سينما و تلويزيون با اعلام اينكه اگر بخواهم كار كنم بايد هر روز در طي اين سال ها سر كار بود، اظهار داشت: در اين فضا ترجيح مي دهم كه سر هر كاري نروم.
وي كه با بازي در فيلم هاي آژانس شيشه اي به عنوان بازيگر عرصه دفاع مقدس معرفي شده است، ادامه داد: عده اي مي گويند موضوعات دفاع مقدس نخ نما شده است و نبايد وارد اين عرصه شد.
پرستويي با اشاره به اينكه در شرايط فعلي سر در سينماهاي ما پلاكاردها و تصاوير فيلم هايي ديده مي شود كه به عنوان نماد غير انقلابي است، افزود: در سينماي ما موضوع ها با عنوان گل پري جون ديده مي شود تا موضوعات دم دستي تلويزيون.
وي گفت: من به منتقداني كه در مورد ساخت و بازي كردن در فيلم هاي دفاع مقدس خرده مي گيرند، مي گويم كه هر وقت توانسته ايم شناسنامه جنگ را عوض كنيم، مي توانيم در اين محتواها هم كار نكنيم.
پرستويي با اعلام اينكه ياد گرفتم كه آدم هاي زيادي در هشت سال دفاع مقدس رفتند و شهيد شدند تا ما زندگي كنيم، گفت: با بازنگري در تاريخ زندگي رزمندگان به اين نتيجه رسيدم كه برنامه هاي آنها به درد قرن 21 و هر زمان ديگري مي خورد.
بازيگر نخستين فيلم طنز دفاع مقدس (ليلي با من است) خاطرنشان كرد: طنز ليلي با من است در شرايط بسيار سخت كه عده اي قبول نداشتند فيلمي در اين قالب ساخته شود، به روي صحنه رفت كه بعد از سال ها همچنان جزء آثار فاخر دفاع مقدس در عرصه فيلم سازي است.
وي با اشاره به خاطره اي از فيلم آژانس شيشه اي گفت: به عينه تأثير اين فيلم را بر روي چند تن از مخاطبان ديدم به گونه اي كه خودشان اعلام كردند با فيلم آژانس شيشه اي با جماعت دفاع مقدسي ها آشتي كرديم. پرستويي با تأكيد بر اينكه ارزش هاي فراموش شده دفاع مقدس در دوره هشت ساله براي زندگي 100 سال آينده هم ارزشمند است، بيان داشت: به نظر من در موضوع به نظر منتقدان نخ نما شده دفاع مقدس هم موضوع هاي بكر وجود دارد.

 



معاون وزير راه و ترابري: نرخ بليت هواپيما با هدفمندي يارانه ها افزايش نمي يابد

معاون وزير راه گفت: در حال حاضر هيچ برنامه تصويب شده دولت در زمينه افزايش قيمت بليت هواپيما نيست و بسته هاي حمايتي سيستم هوايي و ريلي در هدفمندي يارانه ها در حال آماده شدن است و پس از تصويب دولت اعلام مي شود.
شهريار افندي زاده در حاشيه سفر خود به گيلان در گفت وگو با خبرنگار فارس در رشت گفت: پس از افزايش قيمت سوخت قيمت حمل بار و مسافر در جاده ها به يك ميزان افزايش پيدا خواهد كرد كه اين افزايش در زندگي مردم تأثير زيادي ندارد.
وي درباره وضعيت لاستيك خودرو در اجراي قانون هدفمندي يارانه ها اظهار داشت: با كارهاي خوبي كه انجام شده است، لاستيك خودروها از طريق اتحاديه لاستيك فروشان به قيمت سال 88 تا اسفند توزيع مي شود و نگراني از اين بابت وجود ندارد.
وي در سيستم ريلي و هوايي بيان داشت: بسته هاي حمايتي ريلي در حال آماده شدن است تا مورد تصويب دولت قرار گيرد و براي بخش هوايي نيز اين كار انجام مي شود.
وي خاطرنشان كرد: همچنين براي آرامش رانندگان كارت هاي اعتباري از 500 هزار تومان تا يك ميليون تومان با سود چهار درصد در اختيار رانندگان برون شهري و داراي كارت هوشمند قرار مي گيرد و هشت درصد نيز توسط دولت پرداخت مي شود.
افندي زاده با بيان اينكه به مدت يك سال 50 درصد حق بيمه رانندگان را دولت پرداخت مي كند، بيان داشت: قرار است اين مدت به پنج سال تبديل شود.
وي اظهار داشت: حدود 80 ميليارد تا 100 ميليارد تومان نيز براي نوسازي ناوگان به صورت تسهيلات قرض الحسنه و يا بلاعوض در اختيار حمل و نقل برون شهري قرار مي گيرد.

 



اخبار ادبي و هنري

كاروان «شكست حصر غزه» در نمايشگاه كاريكاتور غزه
كاروان «شكست حصر غزه» روز گذشته از نمايشگاه كاريكاتور غزه بازديد كرد.
به گزارش فارس، در بازديد كاروان آسيايي شكست حصر غزه از نمايشگاه كاريكاتور غزه به هر يك از اعضاي اين كاروان كاتالوگ اين نمايشگاه به همراه چند اثر منتخب نمايشگاه اهدا شد تا در غزه به نمايش بگذارند.
تقدير از عوامل توليد «مختارنامه» در وزارت ارشاد
مراسم تقدير از دست اندركاران توليد مجموعه تلويزيوني «مختارنامه» با حضور بازيگران و گروه توليد اين سريال و جمعي از مديران فرهنگي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.
سيدداوود ميرباقري كارگردان سريال «مختارنامه» در اين مراسم با بيان اينكه ماجراهاي اصلي از قسمت 14 به بعد به نمايش درخواهد آمد گفت: از اينكه توفيق يافتيم برخي از صحنه هاي حادثه كربلا را به تصوير بكشيم بسيار خوشحالم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين مراسم تاكيد كرد: نظرات گوناگوني درباره مباحث تاريخي مطرح مي شود اما نكته قابل توجه «مختارنامه» اين است كه تنها منحصر به ايرانيان نخواهد بود و در خاورميانه و حتي اقصي نقاط دنيا نيز علاقمنداني خواهد داشت و مورد استقبال و تحسين قرار خواهد گرفت.
شهرك سينمايي در ساوه احداث مي شود
در سومين دور از سفرهاي استاني هيئت دولت و در سفر به استان مركزي، احداث شهرك سينمايي به تصويب دولت رسيد.
در پي بازديد معاون امور سينمايي از محيط درنظر گرفته شده براي شهرك سينمايي در منطقه زرنديه ساوه و متعاقب آن ديدار شمقدري با نماينده مردم ساوه در مجلس شوراي اسلامي و فرماندار اين شهرستان اين منطقه با مساحتي در حدود 500 هكتار براي شهرك سينمايي انتخاب و مقرر گرديد اين موضوع در هيئت دولت طرح گردد كه اين مهم با تصويب احداث شهرك سينمايي در سومين دور از سفرهاي استاني هيئت دولت در سفر به استان مركزي انجام پذيرفت.
ساماندهي و استانداردسازي آموزش هاي قرآني در فرهنگسراها
ساماندهي و استانداردسازي آموزشهاي قرآني، توليد محصول قرآني و ايجاد الگويي نمونه از پيام هاي قرآني از اولويت هاي اصلي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران است.
امير خوراكيان رئيس سازمان در جمع كارشناسان و نيروهاي فرهنگسراي قرآن با اعلام اين مطلب افزود: توليد پيام از مفاهيم و آيات قرآني از انتظارات ديگري است كه از مجموعه هاي فرهنگي چون فرهنگسراي قرآن انتظار مي رود كه مي توان براي توليد اين پيام هاي كوتاه و حساب شده از شخصيت هاي خوش فكر، خلاق و اهل علم استفاده نمود.
خوراكيان يكي از بزرگترين دغدغه هاي سازمان به عنوان يك مجموعه فرهنگي را ترويج فرهنگ قرآني دانست و ادامه داد: قرآن و فعاليت قرآني بايد روح حاكم بر تمام فعاليتهاي سازماني باشد و براساس ارتباط شهروندان تهراني با فعاليت قرآني، فرهنگسراي قرآن در تقويت و ارتقاي اين رابطه بكوشد.
نمايش عكس هاي انقلابي در خارج از كشور
مدير خانه عكاسان ايران از اعزام عكاسان ايراني به همراه مجموعه اي از عكس هاي سي ساله انقلاب اسلامي، به خارج از كشور خبر داد.
رسول اوليازاده مدير خانه عكاسان ايران گفت: براي معرفي توانمندي هاي جمهوري اسلامي و جاذبه هاي طبيعي و فرهنگي كشورمان امسال مجموعه اي از عكس هاي هنرمندان خانه عكاسان به همراه يك هنرمند عكاس به رايزني هاي ايران در خارج از كشور فرستاده مي شود.
وي ادامه داد: اميدواريم با انجام اين طرح بتوانيم در دستاوردهاي علمي، فرهنگي، ورزشي و اقتصادي ايران را از دريچه اين عكس ها به جامعه جهاني معرفي كنيم. اوليازاده گفت: اسامي اين هنرمندان هنوز مشخص نشده است، اما به هر كشور يك عكاس فرستاده خواهد شد تا ضمن عكاسي، فعاليت هاي هنرمندان عكاس كشورمان را نيز به مردم ساير نقاط جهان معرفي كند.
سخنراني شهيد مطهري درباره فلسطين منتشر شد
همزمان با ورود كاروان كمك هاي مردمي براي مردم مظلوم غزه، گزيده سخنراني شهيد مطهري درباره فلسطين توسط مديريت مراكز فرهنگي هنري منطقه پنج منتشر شد.
در اين سخنراني ها كه در اسفند ماه 1348 و همزمان با عاشوراي 1390 هجري قمري ايراد شدند، ماهيت رژيم صهيونيستي افشا شده است.اين سخنراني در قالب جزوه اي با عنوان «كل يوم عاشورا» توسط مديريت مراكز فرهنگي هنري منطقه 5، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و مركز نور قدس جوان چاپ و منتشر شده است.

 



پس از ورود سامانه جديد به آسمان كشور
چشم مردم و كشاورزان به بارش برف و باران روشن شد

سرويس شهرستان ها-
پس از مدت ها چشمان منتظر مردم و مخصوصا كشاورزان كشورمان كه به آسمان غبارآلود شهرهاي مختلف دوخته بودند، به ريزش برف و باران روشن شد.
به گزارش خبرنگار كيهان از زنجان، بارش تدريجي باران كه از عصر يكشنبه آغاز شده بود تا شامگاهان به اوج خود رسيد و نهايتا از بامداد روز دوشنبه، تبديل به بارش برف شد.
اين در حالي است كه بنا به گزارش سازمان هواشناسي زنجان، فقدان بارندگي اخير در اين استان، در 50 سال اخير بي سابقه بوده و هم اكنون رانندگاني كه قصد عبور از جاده هاي مواصلاتي اين استان را دارند، بايد به زنجير چرخ مجهز باشند.
گزارش خبرنگار كيهان از سنندج نيز حاكي از آن است كه بارش باران از يكشنبه در استان كردستان آغاز شد و نويد جبران كم آبي هاي اخير را به كشاورزان داد.
براساس اين گزارش، تبديل باران پاييزي به برف زمستاني در شهرهاي سنندج، زرينه، قروه، بانه، مريوان، بيجار، كامياران، ديواندره و سروآباد تا امروز ادامه خواهد داشت.
در حال حاضر ارتفاع برف در مناطق كوهستاني چهل چشمه و اورامان به نيم متر رسيده است و به همين دليل، مدارس اين استان ديروز تعطيل بود و پيش بيني مي شود تا روز پنجشنبه جو حاكم بر هواي كردستان باقي بماند.
عطاء قادري مديركل راه و ترابري كردستان درگفت وگو با خبرنگار كيهان گفت: با وجود بارش سنگين برف، كليه راه هاي اصلي و فرعي كردستان باز است.
گزارش هاي ارسالي از سوي خبرنگاران كيهان در آذربايجان غربي نيز حكايت از بارش شديد برف در تكاب و تخت سليمان دارد كه به دليل سنگيني اين بارش، راه هاي ارتباطي بين روستاها قطع شده است.
مدارس شهرستان تكاب در مقاطع دبستان و راهنمايي ديروز به واسطه شدت بارش برف تعطيل بود.
در اروميه بارش باران خفيف صورت گرفت و ريزش برف به مناطق كوهستاني محدود شد.
ديروز در اردبيل نيز بارش ها فقط مختص مناطق كوهستاني بود.

 



حضور فرقه هاي اسلامي در آيين عاشورا بسيار وحدت بخش است

گنبدكاووس-خبرنگاركيهان:
فرماندار گنبدكاووس گفت: حضور اقوام و فرق اسلامي پيرامون نهضت عاشورا و آيين هاي عزاداري بسيار وحدت بخش است.
غلامعلي سوسرايي درجمع مديران شهرستان گنبدكاووس اظهار داشت: امام حسين (ع) زماني كه اسلام را درخطر انحراف ديد و مقابل يزيد فاسد قيام كرد و با شهادت خود به مسلمانان درس آزادگي و جوانمردي داد.
وي گفت: امام حسين (ع) متعلق به همه بشريت و همه انسان ها است برگزاري آيين هاي عزاداري اباعبدالله الحسين (ع) سبب تقويت وحدت ملي است.
سوسرايي ادامه داد: حضور اقوام و فرق اسلامي پيرامون نهضت عاشورا و آيين هاي عزاداري بسيار وحدت بخش است.
فرماندار گنبدكاووس تشكيل انجمن شعرآييني وحمايت از مداحان وجلوگيري از انحراف آنها را در برگزاري آيين هاي عاشورايي بسيار موثر ارزيابي كرد.
وي افزود: قيام امام حسين (ع) به خاطر اصلاح دين جدش و مبارزه با حاكمان ظالم وقت شكل گرفت و در اين راه لحظه اي هم ترديد نكرد.
سوسرايي افزود: امام حسين (ع) با قيام خود به همه مسلمانان جهان درس ايثار و آزادگي و به همه دنيا نشان داد كه سكوت درمقابل ظالمان و حاكمان ستمكار جايز نيست.
وي دربخش ديگري از سخنان خود به سفر سوم رئيس جمهوري و اختصاص بودجه 200ميليارد توماني براي بخش فرهنگي اجتماعي اشاره كرد و گفت: اين بودجه طي پنج سال به بخش فرهنگي اختصاص مي يابد.

 



معاون امنيتي و انتظامي استانداري خوزستان اعلام كرد
اعزام كاروان هاي انفرادي به عتبات تا اطلاع بعدي ممنوع!

اهواز- خبرنگاركيهان:
معاون امنيتي و انتظامي استانداري خوزستان گفت: تا اطلاع ثانوي اعزام كاروان هاي زيارتي انفرادي به عتبات عاليات ممنوع خواهد شد.
عليرضا شيخ رباط در نشست با اصحاب رسانه مرزهاي خوزستان را منظم ترين، سريع ترين و امن ترين معابر زميني ايران به سمت عراق؛ عنوان كرد و گفت: در حال حاضر در خوزستان اعزام زائران به عراق از دو مرز شلمچه و چزابه صورت مي گيرد.
وي با اشاره به استانهايي كه از مرز شلمچه به عتبات عاليات اعزام مي شوند، گفت: به جز استان خوزستان، استان خراسان رضوي، اصفهان، چهارمحال بختياري، بوشهر و هرمزگان از طريق مرز شلمچه به عتبات عاليات اعزام مي شوند اما در مرز چزابه اين اعزام فقط از سوي استان خوزستان صورت مي گيرد.
وي افزود: از اول فروردين ماه سال جاري تا نيمه نخست آذر قريب به 354 هزار نفر زائر از مرز شلمچه و از تيرماه سال جاري نيز تعداد 15 هزار نفر از طريق مرز چزابه به كشور عراق اعزام شده اند.
شيخ رباط با بيان اين كه زيرساخت هاي مرز شلمچه نيز در حال تكميل است، خاطرنشان كرد: با اقداماتي كه در جهت ساماندهي مرز شلمچه انجام مي شود به افق ترسيم شده كه اعزام قريب به پنج هزار نفر زائر در روز به كشور عراق است، نزديك خواهيم شد.
وي همچنين از احداث و راه اندازي زائرسراهاي استاندارد در شهر خرمشهر خبر داد.
معاون امنيتي و انتظامي استانداري خوزستان ادامه داد: تطابق و هماهنگي زيرساخت هاي موجود با ظرفيت هاي پذيرفته شده، سبب شده كه اعزام زائران با روند مطلوب افزايش كيفيت مواجه باشد.
شيخ رباط با اشاره به اعزام كاروانهاي انفرادي به عتبات عاليات، گفت: در يك برهه زماني، ما شاهد ورود غيرمجاز اتباع ايراني به عراق بوديم كه اين معضل تبعات بسيار زيادي را متوجه جمهوري اسلامي ايران مي كرد به طوري كه برخي از زائران ايراني در برخورد با مين دچار صدمه و آسيب شده و يا از سوي نيروهاي امنيتي عراق، بازداشت مي شدند.
وي افزود: پس از هماهنگي هاي صورت گرفته با مسئولين ذيربط در كشور عراق، مقرر شد كه اين وضعيت ساماندهي شده و عمدتا اعزام ها در قالب كاروانهاي سازمان حج و زيارت صورت بگيرد.
معاون امنيتي و انتظامي استانداري خوزستان در ادامه گفت: در دور سوم سفر هيات دولت به ايلام بنا بر درخواست استاندار، با اعزام كاروانهاي زيارتي انفرادي از مرز مهران موافقت شد و از آن تاريخ به بعد كاروانهاي زيارتي مي توانستند به صورت انفرادي، خودجوش و خارج از سيستم سازمان حج و زيارت به كشور عراق سفر كنند با اين حال هيچ سازوكار اجرايي مشخصي براي اين روند درنظر گرفته نشده بود.
وي با تاكيد بر دو اصل امنيت اتباع و تامين امكانات رفاهي و معيشتي متناسب با شأن زائران ايراني، براي اعزام به عتبات عاليات، گفت: رهبر معظم انقلاب نيز بارها در سخنان خود تاكيد ويژهاي بر حفظ امنيت و شأن زائران ايراني داشته اند، از اين رو مي توان گفت كه اعزام كاروانهاي زيارتي به كشور عراق، مستلزم رعايت اين دو اصل است.
شيخ رباط تصريح كرد: با توجه به اين كه اخيرا كاروانهاي انفرادي كه به صورت خودجوش اقدام به ثبت نام زائران كرده بودند با مشكلات امنيتي و معيشتي مواجه شدند، در جلسه اي كه در تهران برگزار شد، اعزام هرگونه كاروان زيارتي انفرادي از مرزهاي زميني تا اطلاع ثانوي ممنوع اعلام شد.
وي با بيان اين كه در اين زمينه از ورود كاروانهاي انفرادي به پايانه هاي مرزي شهرهاي شلمچه و چزابه نيز جلوگيري مي شود، اظهار داشت: با توجه به تصميمات اتخاذ شده، مقرر شد در اين فرصت پيش آمده، زيرساخت هاي مطلوب در كشور عراق متناسب با نياز زائران به وجود بيايد.
معاون امنيتي و انتظامي استانداري خوزستان در ادامه گفت: ظرفيت هاي امنيتي، بهداشتي و معيشتي در عراق بايد پاسخگوي ظرفيت كاروانهاي انفرادي اعزامي از ايران را داشته باشد كه به همين منظور كميته اي متشكل از وزارت كشور، وزارت اطلاعات و سازمان حج و زيارت طي يك ماه آينده به بررسي وضعيت موجود در عراق مي پردازد كه پس از مشخص شدن نتايج اين بررسي و در صورت امكان افزايش ظرفيت ها از سوي كشور همسايه، اعزام كاروانهاي انفرادي با اولويت استان هاي مرزي آغاز خواهد شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14