(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 29  آذر 1389- شماره 19818

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
پيمان ليسبون بر لبه تيغ!
تشكر نمايندگان مجلس از رئيس جمهور براي اجراي قانون هدفمندي يارانه ها
خارج از دستور
جهاني بودن شخصيّت حقوقي امام حسين (ع)
نامه اعتراض خانواده هاي شهداي ترور كشور به دبير كل سازمان ملل متحد
لاريجاني : هرگز به موسوي تبريك نگفته ام
كارشناس ارشد انستيتو شرق شناسي روسيه: ايران هيچگاه تسليم فشارهاي غرب نخواهد شد
بزرگداشت شهيدان رحمان فروزنده و حسن اورديخاني
در مصاحبه با روزنامه «حريت » چاپ تركيه اوباما به حق ايران در استفاده از انرژي هسته اي اذعان كرد
دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي حمله تروريستي در چابهار را شديداً محكوم كرد



پيمان ليسبون بر لبه تيغ!

بابك اسماعيلي
بحران مالي اروپا كه تا چندي پيش يونان، ايرلند، پرتغال و اسپانيا را در برگرفته بود، اين روزها در مسيري قرار گرفته كه هر روز ابعاد گسترده تري به خود مي گيرد و درحالي كه كشور پرتغال هنوز زير چتر نجات اتحاديه اروپايي قرار نگرفته است، صداي بحران از اسپانيا، ايتاليا و بلژيك بلند شده است.
انگليس، فرانسه، ايتاليا، يونان، اسپانيا، پرتغال، ايرلند، بلژيك، لوكزامبورگ، دانمارك و جمهوري چك كشورهايي هستند كه اين روزها با گسترش دامنه بحران، به كانون اعتصابات خياباني مردم خشمگيني تبديل شده اند كه معتقدند سياست هاي اقتصادي دولت هاي متبوعشان در اجراي طرح هايي نظير طرح رياضت اقتصادي سود فراواني را عايد بانكداران مي كند و نظام رفاهي و حقوقي آنها را نابود مي كند.
از سال 2007 تاكنون، كه عملا بحران اقتصادي در اروپا- كه بزرگترين نظام اقتصادي جهان را داراست- آغاز شده است، توان اقتصادي اين اتحاديه با گسترش بحران بدهي ها و كسري بودجه، كاهش قدرت خريد مردم، كم شدن توليد و صادرات و نوسان نرخ بهره بانكي دچار چالشي بزرگ و جبران ناپذير شده است و دومينوي ورشكستگي در اين اتحاديه به شكلي شده است كه گويا هر هفته بايد منتظر اين موضوع ماند كه يك كشور اروپايي ديگر به جمع ورشكستگان مالي بپيوندد.
نشست دو روزه رهبران 27 كشور عضو اتحاديه اروپايي در بروكسل براي بررسي اين وضعيت آشفته و بحراني در منطقه يورو نيز بدون دستيابي به نتيجه مشخص و قابل توجهي پايان يافت تا روزهاي سخت زمامداران اروپايي همچنان پس از گذشت ماهها ادامه داشته باشد. طي چند روز اخير بسياري از رسانه هاي غربي، عليرغم سانسور خبري اخبار اعتصابات زنجيره اي شهروندان اروپايي، لب به اعتراف گشودند و اذعان كردند كه تنها وقوع يك معجزه مي تواند اين منطقه ارزي را از خطر فروپاشي و بحران هاي موجود نجات دهد.
تنها نتيجه مشخص اين اجلاس موافقت با تأسيس صندوق دائمي نجات كشورهاي اروپايي و توافق بر سر بودجه اتحاديه اروپايي، آن هم زير سايه اختلاف شديد ميان اعضاي اتحاديه و تصويب بودجه اتحاديه با 160 رأي منفي و ممتنع بود كه در پايان نيز بسياري از نمايندگان پارلمان اروپا از تصويب چنين مصوبه اي ابراز نگراني كردند. زيرا به اعتقاد منتقدان، بار هزينه كمك مالي به كشورهاي بحران زده به دوش وام دهندگان در بخش خصوصي خواهد افتاد كه خود ماهيتي بحران زا دارد و تنها مي تواند كلاف بحران در منطقه را پيچيده تر سازد. اما آنچه بيش از هر چيز ديگري در گفتگوي 90 دقيقه اي روز پنجشنبه 16 دسامبر رهبران اروپايي قابل تأمل است، توافق با ايجاد تغييرات در پيمان ليسبون است كه گفته مي شود به منظور تأسيس يك مكانيزم نجات پايدار براي مقابله با بحران بدهي هاي اتحاديه اروپايي صورت مي پذيرد. هر چند رسانه هاي اروپايي مي كوشند كه اين موضوع را كم اهميت جلوه دهند و تغييرات در پيمان ليسبون را محدود و دوجمله اي! عنوان كنند، اما اين موضوع از جهاتي چند قابل توجه است، به خصوص آنكه مي تواند زمينه ساز اتفاقات جديدي باشد:
1- اتحاديه اروپا پس از فروپاشي اردوگاه كمونيسم و پايان دوران جنگ سرد و تغيير چهره سياسي اروپا به منظور ايجاد هماهنگي بيشتر با اين تحولات و شرايط جديد بين المللي، درصدد ايجاد تغييرات و انجام اصلاحات اساسي در ساختار خود برآمد. الحاق اعضاي جديد به اتحاديه اروپا و گسترش آن، اين ضرورت را هرچه بيشتر تقويت مي كرد. به همين منظور روز 13 دسامبر 2007 ميلادي پيماني تحت عنوان پيمان ليسبون كه از آن به عنوان معاهده اصلاحات نيز ياد مي شود امضا شد.
هدف اصلي معاهده ليسبون پاسخ به سه نياز فوري بود كه اتحاديه اروپايي با آن دست به گريبان بود. نياز نخست مؤثر كردن نظام تصميم گيري در داخل اتحاديه بود كه با شرايط جديد به وجود آمده در عرصه بين الملل ديگر پاسخ گوي نيازهاي فعلي و مطابق مقتضيات روز نبود. دومين نياز،افزايش مشروعيت تصميم گيري هاي اتحاديه اروپا بود كه قصد داشت تا از طريق دادن قدرت بيشتر به پارلمان اتحاديه اروپا آن را انجام دهند. علت سؤال برانگيز بودن مشروعيت تصميم هاي اتحاديه اروپا اين بود كه پيشتر شوراي وزراي نماينده هر دولتي كه عضو اتحاديه اروپا است، در هر موضوعي جمع مي شدند و تصميماتي مي گرفتند كه به صورت قانون براي همه كشورهاي عضو جاري مي شد. در واقع نمايندگان مستقيم مردم اروپا كه در پارلمان اتحاديه اروپا نشسته بودند، نقش عمده اي در تصميم گيري نداشتند و اتحاديه قصد داشت با اعمال تغييراتي جديد، قدرت پارلمان اروپا را افزايش داده و اين امكان را ايجاد كند تا پارلمان هاي ملي نيز پيش از اين كه قانوني از طريق اتحاديه اروپا براي همه كشورها صادر شود، درباره اين قوانين اظهار نظر كنند.
سومين نيازي كه وجود داشت و قرار بود اين معاهده به آن پاسخ دهد، افزايش امكان همكاري نزديك تر كشورهاي عضو در زمينه سياست خارجي و امنيت بود. اين مسئله از آن جهت داراي اهميت بود كه اتحاديه اروپايي نسبت به چند سال گذشته تبديل به يك بازيگر عمده بين المللي در چرخه روابط بين الملل شده بود و به همين دليل اهميت داشت كه به عنوان يك صدا از مجموعه كشورهاي قوي بتواند نقش خود را در زمينه سياست خارجي به خوبي بازي كند.
2- آخرين اصلاحات اعمال شده در پيمان ليسبون كه به منزله قانون اساسي اتحاديه اروپايي به شمار مي رود سال گذشته انجام شد. اين پيمان و اصلاحاتي كه در آن انجام مي شد براي همه موسسات در بروكسل و همه دولت هاي اروپايي عضو لازم الاجرا است و همه 27 كشور عضو از جمله 11 كشوري كه در منطقه يورو قرار ندارند، بايد پيمان و اصلاحات انجام شده را به امضا برسانند تا تبديل به قانون شود. يكي از موارد توافق شده در اجلاس بروكسل، اضافه كردن اصلاحيه اي دوجمله اي به پيمان ليسبون با هدف تدوين سازوكاري براي تأمين ثبات منطقه يورو به عنوان يك منطقه واحد به وسيله اعطاي كمك هاي مالي به دولت هاي بحران زده بود كه با وضعيتي شكننده مورد توافق سران اتحاديه قرار گرفت.
با گذشت حدود سه سال از امضاي معاهده ليسبون، وضعيت نابسامان سياسي و اقتصادي كشورهاي بزرگ عضو اتحاديه اروپايي نظيرفرانسه، انگليس و ايتاليا و فراگير شدن شورش و اعتصاب در اين كشورها، نه تنها نتوانسته سه نياز ذكر شده اين اتحاديه را برآورده سازد، بلكه ترديدها پيرامون رسيدن به قله هاي آرماني مدنظر رهبران اتحاديه اروپايي را نيز افزايش داده است.
اين موضوع تا به آنجا اهميت دارد كه نشست دو روزه سران اروپايي در بروكسل به محلي براي انتقاد از وضع موجود و اعتراف رهبران اروپايي به ناكارآمدي اتحاديه اروپايي تبديل شد، به گونه اي كه «نيكلاي ساركوزي» رئيس جمهوري فرانسه با بيان اينكه مكانيسم و روند برگزاري چنين نشست هايي را نه تنها راه حل ساده اي با توجه به نظرات ديگر سران حاضر در جلسه نمي بيند، بلكه معتقد است اين بحران به اندازه كافي بزرگ است تا بتواند به ديگر كشورها نيز سرايت كند و «دونالد توسك» نخست وزيرلهستان با هشداردر خصوص افزايش اختلافات در اتحاديه گفت: ما شاهد هستيم كه در بحث هاي پيش آمده در اتحاديه اروپايي، انديشه هاي مشترك ضعيف تر شده است.
هرچند موضوع اختلاف در اتحاديه اروپايي موضوع جديدي نيست و از بدو تشكيل اين اتحاديه تاكنون همواره اختلافاتي اساسي ميان اعضا وجود داشته است، اما بايد گفت كه اين اختلافات در يكسال اخير به اوج خود رسيده به طوريكه «جان گونت» رئيس ستاد همه پرسي اتحاديه اروپا چندي پيش اعلام كرد كه زمان آن فرا رسيده تا تجربه تشكيل قلمرو يكپارچه در اروپا كنار گذاشته شود.» اين مقام اروپايي با بيان اينكه فروپاشي اتحاديه اروپايي قطعي است، خواستار آن شد تا انگليس پيش از سقوط اتحاديه اروپا از آن خارج شود و اين موضوع به همه پرسي گذاشته شود.
از سوي ديگر مشكلات اتحاديه اروپايي بدين جا ختم نمي شود. بر اساس جديدترين گزارش يورو استات (موسسه آمار اروپا)، حدود يك چهارم يعني 116 ميليون نفر (6/23 درصد) از جمعيت 27 كشور عضو اتحاديه اروپا در سال 2008 در معرض خطر فقر و انزواي اجتماعي قرار داشتند. بر اساس اين گزارش رسمي، 81 ميليون نفر از ساكنان اتحاديه اروپايي در سال 2008 زير خط فقر زندگي مي كردند كه با توجه به وضعيت نابسامان اقتصادي دو سال اخير پيش بيني مي شود اين آمار در سال جاري ميلادي، تكان دهنده تر شده باشد.
3- عليرغم وضعيت شكننده و روبه بن بست كشورهاي اتحاديه اروپايي و در حالي كه نگراني هاي ناشي از گسترش بحران در چهره هاي پراضطراب سران اين كشورها به خوبي نشانگر اين بود كه اجلاس بروكسل بيشتر جنبه رسانه اي داشته تا پيدا كردن راهكاري براي حل بحرانهاي موجود، پيشنهادهاي مشترك نيكلاي ساركوزي و آنگلا مركل بسيار جلب توجه كرد. رئيس جمهور فرانسه، در بيان پيشنهاد مشترك خود با صدراعظم آلمان خواستار آن شد كه اين اتحاديه در راستاي ايجاد «همگرايي در سياست اقتصادي» و «به وجود آوردن دولت اقتصادي منطقه يورو» سريعتر گام بردارد. اظهاراتي كه با تمسخر برخي از سران كشورها و رسانه هاي خبري مواجه شد.
اين سخنان در حالي ايراد مي شود كه گسترش بحران بدهي ها در اتحاديه اروپايي و شدت يافتن تقسيم بندي ميان اعضاي اتحاديه به دو گروه كشورهاي عضو يورو و خارج از اين حوزه، آينده اي مبهم را پيش روي اين اتحاديه قرار داده است.
صرفنظر از اينكه اصلاحات در پيمان ليسبون چه سرنوشتي پيدا كند، به نظر مي رسد با توجه به دو دستگي هاي موجود ميان 27 كشور عضو اتحاديه اروپايي و مهمتر از همه مخالفت كشورهايي نظير آلمان با افزودن برخي بندهايي كه وزراي كشورهاي عضو، ماه گذشته با اضافه كردن آن به پيمان ليسبون به توافق رسيده بودند، اتحاديه اروپايي و يورو در وضعيتي بن بست گونه قرار گرفته است. اين مسأله زماني اهميت بيشتري پيدا مي كند كه با توجه به شرايط حاكم بر منطقه، ديگر كشورهاي اتحاديه اروپايي و منطقه يورو حاضر نيستند منافع كشور متبوعشان را فداي منافع بزرگتري چون «همگرايي در سياست اقتصادي» و «به وجود آوردن دولت اقتصادي منطقه يورو» كنند كه اين موضوع مي تواند همانند شليك تير خلاص به پيكر بيمار اتحاديه اروپايي باشد.

 



تشكر نمايندگان مجلس از رئيس جمهور براي اجراي قانون هدفمندي يارانه ها

175 نماينده مجلس شوراي اسلامي در بيانيه اي از رئيس جمهور و همكاران اقتصادي اش براي اجراي قانون هدفمندي يارانه ها تشكر كردند.
در اين بيانيه كه در پايان جلسه علني ديروز خانه ملت قرائت شد، آمده است: ملت شريف ايران اكنون كه قانون هدفمندسازي يارانه ها با همت و تلاش دولت و همكاري مجلس شوراي اسلامي به مرحله اجرا درآمده است، ما نمايندگان امضا كننده اين بيانيه با اظهار خوشبختي از اين اقدام پربركت وظيفه خود مي دانيم از رئيس جمهور محترم و همكاران اقتصادي ايشان و برنامه ريزان و مديران اجرايي كشور تشكر كنيم.
ملت عزيز ما به خوبي آگاهند كه شيوه ناعادلانه اي كه تاكنون در توزيع يارانه ها معمول بوده يكي از مشكلات و معضلات مهم اقتصادي كشور و منشا بسياري از معايب و مفاسد بوده است و دولت هاي گذشته نيز همواره ضرورت هدفمند كردن يارانه ها را تصديق و تائيد كردند.
اجراي اين قانون در شرايطي كه دشمنان انقلاب سعي مي كنند با تحريم اقتصادي ايران وضع اقتصادي كشور را آشفته و نابسامان جلوه دهند حكايت از ثبات اقتصادي و توان بالاي مديريتي كشور و همبستگي گسترده مردم و دولت دارد.
ما انتظار داريم و كاملا اميدواريم كه عموم فعالان سياسي واقع بين و دلسوز، نمايندگان مجلس، آگاهان اقتصادي و رسانه ها همچنان كه تاكنون پشتيبان اصولي اين قانون بوده اند از اين پس نيز در اجراي آن به وظيفه اسلامي، انقلابي و ملي خود عمل خواهند كرد.
همچنين به گزارش خبرگزاري ها، علي لاريجاني در ابتداي جلسه ديروز طي سخناني گفت: اجراي هدفمندي يارانه ها نيازمند مشاركت همگان است.
وي اظهار اميدواري كرد بخش هاي اجرايي كشور با آمادگي كامل و با دقت در اين زمينه گام برداشته و كميسيون ويژه در اين زمينه نظارت كند.
اجراي آزمايشي قانون مجازات اسلامي باز هم تمديد شد
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي چندمين سال پياپي باز هم اجراي آزمايشي قانون مجازات اسلامي را تمديد كردند.
براساس اين مصوبه طرح اجراي آزمايشي قانون مجازات اسلامي مصوب 1370 كميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي تا پايان سال 1390 تمديد مي شود.
خانه هاي سازماني نهادهاي دولتي به ساكنان واجد شرايط فروخته مي شود
نمايندگان مجلس با اصلاح ماده اي از قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسكن، كليه وزارتخانه ها و موسسات و شركت هاي دولتي را مكلف كردند كه خانه هاي سازماني را به ساكنان واجد شرايط بفروشند.
بر اين اساس كليه وزارتخانه ها، موسسات دولتي و شركت هاي دولتي كه صد در صد سرمايه و سهام آنها متعلق به دولت است، مكلف شدند به منظور كمك به تامين مسكن كاركنان شاغل و بازنشسته فاقد مسكن و متقاضي خريد يا ساخت مسكن مطابق با الگوي مصرف مسكن، خانه هاي سازماني و مالكيت خود را پس از پايان مدت اجاره استفاده كنندگان فعلي حسب آئين نامه مربوطه از طريق مزايده عمومي يا به ساكنين واجد شرايط (فاقدين زمين يا واحد مسكوني يا سابقه در بانك اطلاعات وزارت مسكن و شهرسازي) تا 200 متر مربع به شرط قابل تفكيك بودن با قيمت كارشناسي روز و مازاد بر 200 متر مربع غيرقابل تفكيك با 10درصد اضافه قيمت كارشناسي روز و مازاد بر 200 متر مربع قابل تفكيك آن نيز به روش مزايده عمومي به فروش رساند.
مجلس همچنين مقرر كرد كه هزينه هاي تفكيك، نقل و انتقال و صدور سند مالكيت به عهده خريدار است و سازمان ثبت اسناد و املاك كشور و شهرداري ها موظفند همه اقدامات اجرايي لازم را به انجام رسانند.
نمايندگان مجلس مصوب كردند كه خانه هاي سازماني واقع در شهرهاي محروم و يا شهرهاي مرزي (بر اساس اعلام وزارت كشور)و نيز شهرهاي زير 25 هزار نفر جمعيت (بر اساس اعلام مركز آمار ايران) از شمول مقررات اين ماده مستثني هستند.
ايجاد 14 منطقه ويژه اقتصادي
مجلسي ها همچنين به دولت اجازه دادند 14 منطقه ويژه اقتصادي ايجاد كند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با تصويب ماده واحده لايحه ايجاد 14 منطقه ويژه اقتصادي، به دولت اجازه دادند كه در استان هاي هرمزگان (پارسيان و لاوان)، يزد (فولاد اردكان و صدوق)، مركزي (كاوه، زرنديه و مبلمان و دكوراسيون)، خراسان شمالي (بجنورد)، خراسان رضوي (سبزوار)، لرستان (بروجرد)، گيلان (لاهيجان)، فارس (جهرم)، كرمانشاه (قصرشيرين)، اصفهان (شهرضا)، سمنان (گرمسار)، كردستان (بانه)، خراسان رضوي (كاشمر)، آذربايجان شرقي (سراب و بستان آباد)، سيستان و بلوچستان (ميرجاوه- زاهدان)، همدان (ملاير) و خوزستان (شوش) منطقه ويژه اقتصادي ايجاد كند.
تأسيس شركت هاي تعاوني توسعه عمران
بهارستاني ها در ادامه نشست ديروز طرح تأسيس شركت هاي تعاوني توسعه و عمران شهرستاني را تصويب كردند.
بر اساس اين مصوبه شركتهاي تعاوني كه طبق اين قانون تأسيس مي شوند در پايان هر سال مالي نسبت به تعيين قيمت سهام بر اساس اموال و دارايي ها و بدهيهاي شركت و با اخذ كارشناس رسمي دادگستري اقدام و ارزش واقعي سهام را مشخص و به اطلاع مجمع عمومي عادي ميرساند.
تبصره 1- وزارت تعاون مكلف است حداكثر شش ماه پس از تصويب اين قانون دستورالعمل نحوه محاسبه ارزش واقعي سهام را تهيه و جهت ارجاع ابلاغ نمايد.
كيفيت كاميونهاي چيني پايين است
كميسيون صنايع و معادن مجلس با ارائه گزارشي به مجلس درباره شكايت خريداران كاميون هاي چيني اعلام كرد: پايين بودن كيفيت كاميون هاي دانگ فنگ كاملا محرز است.
در گزارش مذكور آمده است: بر اساس نظريات كارشناسان رسمي دادگستري و نظرسنجي هاي انجام شده توسط شركت خدمات فني رنا در سال جاري و نارضايتي حدود 74 درصد از مالكان اين خودروها پايين بودن كيفيت كشنده ها و كاميون هاي T3300 و D300 دانگ فنگ كاملا محرز است.

 



خارج از دستور

كاهش رابطه با انگليس جدي شود
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با وارد دانستن تذكر دكتر كوچك زاده مبني بر كاهش رابطه با انگليس تاكيد كرد هر چه سريعتر بايد طرح كاهش رابطه با اين كشور در دستور كار مجلس قرار گيرد. مهدي كوچك زاده نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي طي تذكري آيين نامه اي با اشاره به طرح كاهش سطح روابط ايران با دولت انگليس، اظهار داشت: طبق ماده 145 آيين نامه داخلي مجلس گزارش رد يا مسكوت ماندن يا تغيير يا تكميل هرگونه طرح يا لايحه اي كه به كميسيون ارجاع مي شود بايد ظرف مدتي كه از طرف هيئت رئيسه مجلس با توافق كميسيون مربوطه معين و اعلام مي شود، بعد از يك ماه از تاريخ وصول به دفتر كميسيون تجاوز نخواهد كرد به مجلس ارسال شود.
وي افزود: به دنبال جنايتكاري هاي دولت خبيث انگليس در جريان فتنه 88 دولت خبيث انگلستان اقداماتي انجام داد، 10 ماه قبل طرحي تحت عنوان «تجديدنظر در رابطه با اين دولت خبيث انگليس» توسط نمايندگان مجلس امضا شد و مراحل خود را طي كرد و در صحن علني مطرح شد ولي معلوم نيست با كدام توجيه قانوني مجددا به كميسيون ارجاع شد و تاكنون در كميسيون سياست خارجي باقي مانده و برخي از دوستان با اين خيال باطل كه خباثت دولت انگليس ذاتي نيست و مي شود سفير بي حياي اين كشور را ادب كرد، به نصيحت كردن سفير انگليس پرداختند در حالي كه وي برخلاف همه كنوانسيون ها و پروتكل هاي بين المللي به دخالت در امور داخلي كشور ما پرداخته است.
كوچك زاده بر همين اساس يادآور شد: بنده به عنوان يك نماينده مجلس و طبق ماده 145 آيين نامه داخلي مجلس حق دارم كه درخواست كنم بلافاصله و با فوريت طرح تجديدنظر در رابطه با انگلستان در اولين جلسه مجلس مطرح و بررسي شود و از وزارت خارجه هم مي خواهيم كه بدون فوت وقت و براي رعايت عزت و شان ملت ايران سفير بي حياي دولت خبيث انگلستان را از ايران اخراج كند چرا كه اين موضوع درخواست ملت ايران است و حتما اگر در جلسه صبح سه شنبه اين طرح مطرح نشود، بنده طبق اين ماده قانوني معترض خواهم بود و خواهش مي كنم دوستان اميد نبندند به اين كه مي توانند سفير دولت انگلستان را ادب كنند و اندكي دشمن شناسي ياد بگيرند كه چرا اينها دشمن ملت ما هستند و بنده درخواست رسيدگي فوري به اين طرح را دارم.
در ادامه حجت الاسلام سيد محمدحسن ابوترابي فرد نايب رئيس اول مجلس با وارد دانستن تذكر كوچك زاده، گفت: تذكر شما نسبت به كميسيون كه بايستي در اولين فرصت در چارچوب آيين نامه داخلي ظرف مدت يك ماه موضوع را مورد رسيدگي قرار مي داد و گزارش مي كرد، وارد است و بنده هم در همين جا مي خواهم خصوصا با توجه به رفتار خارج از اصول و قواعد و اخلاق و ديپلماسي سفير انگلستان، در اسرع وقت در دستور كار كميسيون قرار داده شود و كميسيون بلافاصله با توجه به اين تذكر و مطالبه مجلس گزارش را ارائه كند و اميدوارم اين كار همين امروز در دستور كار كميسيون سياست خارجي قرار گيرد و پاسخي باشد به اين تذكر.
وي همچنين گفت: اگر احيانا در اين چارچوب عمل نشد، شما طبق ماده 145 آيين نامه داخلي مي توانيد درخواست خودتان با توجه به روالي كه هيئت رئيسه در چارچوب اين ماده مصوب كرده را مطرح كنيد و با نگاه آئين نامه درخواست شما مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت.

 



جهاني بودن شخصيّت حقوقي امام حسين (ع)

أعظم الله اجورنا و اجوركم ب مصاب نا ب الحس ين (عليه السّلام) و جعلنا و يّاكم م ن الطّال بين ل ثاره .(1)
شعار رسمي ما مسلمانها در ايام سوگ سالار شهيدان، حسين بن علي بن أبيطالب دو چيز است : يكي به جريان آخرت و امور ملكوتي ما بر مي گردد و آن درخواست اجر صابران است؛ كه از خدا مي خواهيم اجر صابران را به همه ما عطا كند . يعني ما در اين صحنه،داغ ديده ايم و انسان داغ ديده نيازمند تسلّي و تشفّي است و اگر بردبار بود و جزوع نبود، در كنار اين شكيبائي يك اجر ملكوتي تأمين شده دارد؛ اين مطلب اوّل كه در كنار داغ هر داغ ديده اي هم اين شعار مطرح است كه مي گوئيم اجر شما با خدا؛ در صورتي كه داغ ديده، صابر باشد . امّا قضيه حسين بن علي (ع) از قضاياي ديگر رخدادهاي تاريخ جداست؛ لذا شعارش تلفيقي از ملك و ملكوت است . به يكديگر عرض مي كنيم و همچنين از ذات أقدس له مسألت مي كنيم كه آن توفيق را به ما عطا كند كه ما قيامي سلحشورانه داشته باشيم و خونبهاي حسين بن علي را بگيريم : و جعلنا و يّاكم م ن الطّال بين ل ثار ه (ع)، اين شعار رسمي ماست تا روز قيامت .
بخش دوّم اين شعار يك پيام جاودانه دارد، يعني همگاني و هميشگي است؛ هم در طول تاريخ است، هم براي تمام نسل ها و عصرها و سرزمين هاست . مي گوئيم : خدا آن توفيق را به ما عطا كند كه ما حسيني بينديشيم و قيام بكنيم و خونبهاي او را بگيريم .
اين جمله (أعظم الله اجورنا...) كه شعار رسمي ماست، مانند سائر احاديث و همچنين مانند آيات قرآني نيازمند تفسير و توضيح و تبيين و تعليل است و حمايت و اجراء . از اينكه مي گوئيم : خدا آن توفيق را به ما عطا كند كه ما خونبهاي حسيني را بگيريم، معلوم مي شود وجود مبارك أبي عبدالله يك شخصيّت « حقيقي » داشت كه در روز عاشوراي 61 شهيد شد و قاتلانش هم به وسيله مختار از بين رفتند؛ اين شخصيّت حقيقي حسين بن علي . بالأخره يك انسان يك خونبها دارد و نه بيش از او ! انسان در يك مقطع تاريخي خونبها دارد، نه تا روز قيامت . اگر يك نفر را كشتند، قاتلش را اعدام مي كنند وخونبهاي او گرفته مي شود.
جهاني بودن شخصيّت « حقوقي » امام حسين (ع)
يك شخصيّت « حقوقي » براي حسين بن علي هست كه آن شخصيّت حقوقي متعلّق به يك عصر و يك نسل و يك سرزمين و يك مقطع تاريخي نيست، او متعلّق به جهان انسانيّت است . وجود مبارك حسين بن علي (ع) يك قرآن مجسّد و مجسّم و ممثّل بود، عدل ممثّل بود، علم ممثّل بود؛ شهامت بود، شجاعت بود، صبر بود، بردباري بود و بالأخره انسان ملكوتي بود . انسانهائي كه برجسته اند، مال خودشان نيستند؛ مال يك ملّتند . آن شخصيّت حقيقي چهره هاي برجسته، مال يك ملّت است؛ به همان دليل كه يك ملّتي به او فخر مي كند و يك ملّتي را به نام او مي نامند . مي گويند : اين ايران، ايران ابن سينا است، ايران فارابي است، ايران كذا و ايران كذاست؛ يا اين عصر را مي گويند عصر امام راحل است . شخصيّت هاي حقوقي متزّمني هستند كه به زمان شرف مي دهند.
شرف ( مكان ) و ( زمان )، به شرافت « متمكّن » و «متزمّن » آن
شما اين جمله را بارها به كار برديد كه: شرف المكان ب المكين . متمكّن است كه به مكان شرف مي دهد و گرنه صدر و ذيل يك مجلس كه شريف نيست ! در هر جائي كه يك انسان شريف بنشيند، آنجا شرافتمند مي شود . هر جا يك انسان شريف و شهيدي دفن بشود، آنجا شرافتمند مي شود . شرف مكان به آن متمكّن است و شرف تاريخ و زمان به آن متزمّن . يك انسان كامل كه متزمّن است ، يعني در زمان مخصوص زندگي مي كند، به آن زمانه شرف مي دهد . يك انسان بزرگواري اگر در يك سرزميني بنشيند، به آن سرزمين شرف مي دهد؛ اگر بميرد و در آنجا دفن بشود، باز به آنجا شرف مي دهد . مرده يك انسان شريف، شريف است . اينكه در زيارت وارث يا سائر زيارت ها ما به پيشگاه شهداي كربلا عرض مي كنيم : ط بتم و طابت الأرض الّت ي ف يها دف نتم (2)، همين است . يعني شما بزرگواريد، بدن شما با ابدان ديگر فرق دارد . جائي كه يك انسان شريف مي ميرد و مي آرمد، به آن سرزمين شرف مي بخشد: ط بتم و طابت الأرض الّت ي ف يها دف نتم . شما طيّب و طاهريد؛ مكاني هم كه شما در آن مكان دفن شديد، طيّب است .گاهي به جائي مي رسد كه تربت و خاك يك سرزميني ارزش پيدا مي كند و انسان آن را در كنار سجاده به عنوان مسجد و مهر خود تقديس مي كند.
خونخواهي انسان فرا تاريخي، حقّ همه نسل ها
اين انسان است كه حتّي مرده اش به يك زمان شرف مي بخشد، به يك زمين شرف مي بخشد . معلوم مي شود انسان اگر يك فرد عادي بود، يك شخصيّت حقيقي دارد كه دستگاه قضائي بايد عهده دار خونبها گيري او باشد . يك كسي كه كشته شد، بالأخره دستگاه قضائي خونبهايش را بايد بگيرد و حقّش مال بازماندگان اوست و ديگر هيچ . ولي اگر كسي فرازمند بود، بالاتر از تاريخ بود، تاريخ ساز بود، بالاتر از مكان بود، به مكان شرف مي داد، شخصيّت حقوقي داشت؛ او مال يك نسل و يك عصر و يك سرزمين نيست ! عدالت مال يك گروه خاص نيست، آزادي مال يك مردم مخصوص نيست، حقيقت، مال يك دوره ويژه نيست .
يك بيان نوراني اي علي بن أبيطالب (ع) دارد كه: ما اكثر الحقّ ف ي التّواصف و اقلّه ف ي التّناصف (3). يعني اگر شما به يك اديبي بگوئيد : مقاله بنويس، در كلاس ادبي و انشائي از شاگردان بخواهيد درباره حقيقت، عدالت وصداقت، انشاء بنويسند؛ انشاء نويسي فراوان است. امّا بگوئيد : عادل باش؛ گفت آنكه يافت مي نشود، آنم آرزوست ! فرمود : عدالت براي انشاء نويسي خوب است، حرف درباره آن خيلي زياد است، نثر و نظم زياد است، در وصف عدالت سخن گفتن آسان است؛ امّا در انصاف عادلانه، عادل پيدا كردن بسيار سخت است . اگر در طول تاريخ نه تنها يك كسي عادل بود، بلكه اعدل بود؛ نه تنها اعدل بود، بلكه معصوم بود و عصمت ممثّل بود؛ اگر كسي در شهامت و شجاعت و سلحشوري نه تنها شجاع بود، نه تنها اشجع بود، بلكه به تعبير جناب ابن م سكو يه مي گويد : علي بن أبيطالب شجاع نبود، حقيقه الشّجاعه بود ! يعني شجاعت اگر بخواهد به صورت يك انسان در بيايد، مي شود علي ! اين، ديگر وصف نيست.
يك وقت انسان چندين صفت دارد، شجاعت را هم دارد . يك وقت شجاعت وصف كسي است، عدالت وصف كسي است؛ بالأخره يك موصوفي است، يك وصف است و يك اتّصاف؛ هنوز تثليث باقي است . اگر كسي عالم بود، اين تثليث باقي است؛ يعني گوهر ذات است، يك. وصف علم است، دو . اتّصاف اين ذات به آن وصف است، سه؛ اين تثليث همواره در اوصاف هست . ولي اگر علم آمد، تمام گوهر ذات را گرفت؛ اينجا ديگر جاي توحيد است، نه تثليث ! ذات أقدس له اينچنين نيست كه عالم باشد، او علم محض است ! اينكه شيعه و سائر محققان مي گويند : صفات خدا عين ذات اوست؛ يعني چه بگوئي خدا، چه بگوئي علم؛ چه بگوئي خدا، چه بگوئي قدرت؛ لفظ دو تا، مفهوم دو تا؛ مصداق يكي، وصف يكي و ذات يكي است؛ هم صفات عين همند، هم صفات عين ذاتند و هم ذات عين صفت است .
« خلافت »، اساس كرامت انسان
چنين خدائي « خليفه » دارد . خليفه يعني كسي كه او را نشان مي دهد . همه شما كم و بيش شنيده ايد كه انسان در فرهنگ دين،عزيز است، شريف است، كريم است؛ اين شنيده ها درست است . انسان از كرامت برخوردار است، اين درست است . امّا ريشه كرامت انسان به خلافت او وابسته است ! چون انسان خليفه الله است، كريم است و گرنه از خود كرامتي ندارد!! پس انسان كريم است، يك و كرامت او به پاس خلافت اوست، دو؛ امّا اينجا ديگر نبايد كوتاه بيائيم ! بايد بگوئيم كه : خليفه كسي است كه حرف ( مستخلف عنه ) را بزند، نه حرف خودش را ! كسي كه مي گويد : انسان كريم است و از آزادي برخوردار است؛ او در طليعه بحث مانده است . كسي كه گفته است و مي گويد : انسان كريم است، چون خليفه الله است؛ او به نيمه دوّم راه رسيده است، ولي مانده است .
كسي كه مي گويد : انسان كريم است، از كرامت برخوردار است؛ حق گفت . از او سئوال بكنيد : چرا انسان كريم است ؟ چون خليفه الله است، حق گفت . امّا خليفه آن است كه حرف مستخلف عنه را بزند، نه حرف خودش را؛ و گرنه اين مي شود غاصب ! كسي كه حرف خدا را نزند، رأي خدا را ارائه نكند، فتواي خدا را ارائه ندهد، دستور خدا را اجراء نكند؛ يك انسان غاصب است، نه خليفه ! وقتي خلافتش را از دست داد، كرامتش هم از دست مي رود . شما شمارش معكوس را كه شروع مي كنيد؛ اگر كسي حرف خودش را بزند، خلافتش را از دست مي دهد . وقتي خلافتش را از دست داد، كرامت هم رخت بر مي بندد . شمارش مستقيم را بخواهيد شروع كنيد، از پائين به بالا برويد؛ انسان كريم است، كرامتش به پاس خلافت اوست وخليفه الله است و درست است؛ امّا خليفه آن است كه حرف مستخلف عنه را بزند، پيام مستخلف عنه را داشته باشد، فتواي مستخلف عنه را، يعني آن اصل را بفهمد و بفهماند و اجراء كند .
انسان تمثّل يافته از ( شجاعت )، متعلّق به همه عصرها
ابن م سكويه از سران علم اخلاق و معاصر ابن سيناست . بزرگاني در آن عصر، يعني هزار سال و قبل از هزار سال، تقريباً معاصر هم بودند كه هنوز شخصيّت هائي مثل اينها نيامده، يا بسيار كم اند . جناب ابوريحان بيروني بود، ابن سينا بود، ابن م سكويه بود، بعدها شيخ اشراق بود؛ يك قرن بعد از شيخ اشراق، جناب مولوي بود، اينها هر كدام به نوبه خود آن فضا و آن تاريخ را فخر بخشيده اند . اين تاريخ را نه مريخ مي نويسد، نه كيهان ! اين تاريخ را انسان مي نويسد. اگر كسي به تعبير جناب ابن م سكو يه شجاع نبود، بلكه شجاعت ممثّل بود و حقيقت شجاعت بود؛ اين ديگر اختصاصي به يك نسل و يك عصر ندارد ! حسين بن علي چون عدل ممثّل، حقيقت ممثّل، شهامت ممثّل، حرّيت و استقلال ممثّل بود،لذا داراي يك شخصيّت حقوقي جهاني است . او نه تنها مال بازماندگانش نبود، مال بني هاشم هم نبود، مال قريش هم نبود، مال حجاز هم نبود، مال عرب و عجم هم نيست؛ بلكه مال بشريت است ! همه در برابر اين عدالت سهيمند .
اگر وجود مبارك حسين بن علي شربت شهادت نمي نوشيد و حكومت تشكيل مي داد، آنگاه ما مي فهميديم حكومت اسلامي يعني چه ! الآن ما در همين نقطه هاي آغازين صفر حكومت اسلامي هستيم . آن اسلامي كه در كتابهاست، آن اسلام نابي كه امام راحل (ره) تلاش و كوشش اش آن بود كه جامعه به آن سمت حركت كند .
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در ديدار با مسئولين اداري و فرهنگي شهرستان آمل ؛ اسفند 1380 ـ آمل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) وسائل الشيعه/ 14/ 509
(2) اقبال الأعمال/ 335 ـ (فصل ف يما نذكره م ن لفظ الزّياره المختصّه ب الحسين (ع) يوم عرفه)؛ مفاتيح الجنان/ زيارت وارث و ...
(3) نهج البلاغه/ خ 216
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود.

 



نامه اعتراض خانواده هاي شهداي ترور كشور به دبير كل سازمان ملل متحد

خانواده هاي شهداي ترور كشور با ارسال نامه اي به دبيركل سازمان ملل خواستار اقدام جدي آن سازمان در مبارزه با تروريسم شدند.
در نامه خانواده هاي شهداي ترور كشور آمده است:حوادث تروريستي چابهار با بجا گذاشتن 37 شهيد كه بيش از نيمي از آنها زنان و كودكان بودند بار ديگر نشان داد كه گروه هاي تروريستي هيچگاه دست از اقدامات ضد انساني خويش بر نخواهند داشت و سايه تهديد و ترور آنها همواره بر جامعه جهاني سنگيني مي كند.
آنچه در چابهار رخ داد چيزي نبود جز نتيجه سال ها حمايت برخي از دولت ها از سازمان هاي تروريستي به دليل منافع سياسي و گذرا و سال ها سكوت و انفعال سازمان هاي بين المللي در برابر گروه هاي تروريستي، گروه هايي كه نام و نشان آنها براي همگان مشخص است و بي هيچ مانعي به اقدامات ضد بشري خويش ادامه مي دهند و هر روز جان انسان هاي بيشتري را با فجيع ترين شكل مي گيرند.
در ميان قربانيان انفجارهاي تروريستي چابهار كودك دو ماهه اي را مي بينيد كه بي شك تمام دولت ها و سازمان هاي بين المللي كه از گروه هاي تروريستي حمايت مي كنند و يا در قبال اقدامات آنها سكوت كرده اند در ترور او سهيم هستند.
انجمن دوستداران عدالت متشكل از خانواده هاي 16 هزار قرباني ترور در ايران با محكوم كردن اين اقدام وحشيانه تروريست ها خواستار آن است كه سازمان ملل متحد به عنوان مهمترين سازمان بين المللي بر اساس وظايفش در منشور ملل متحد نسبت به پيشگيري از وقوع چنين اتفاقاتي كه هر روز انسان هاي بيگناه را به كام مرگ مي فرستد و صلح و امنيت بشري را تهديد مي كند واكنشي جدي و عملي نشان دهد.
سازمان ملل متحد بر اساس وظايف خويش بايد براي شناخت مسببان،عاملين و همچنين حاميان اين گروه هاي تروريستي كه اين اقدام ضد انساني را رقم زده اند اقدامي جدي و سازوكاري مناسب طراحي كند و عدالت را درباره تمام كساني كه در اقدامات ضد انساني دخيل هستند اجرا كند.
بي شك افزايش دامنه اقدامات سازمان ملل متحد بر اساس قطعنامه هاي 1373 و 1535 شوراي امنيت در برخورد با دولت ها و نهادهاي بين المللي كه پرچم حمايت از گروه هاي تروريستي را برافراشته اند چه به صورت آشكارا و يا پنهاني، در اين راه بسيار مهم و كارآمد است و مي تواند تا حد زيادي از بروز اقداماتي از اين دست پيشگيري كند.

 



لاريجاني : هرگز به موسوي تبريك نگفته ام

دفتر رئيس مجلس شوراي اسلامي در نامه اي رسمي خبر تبريك علي لاريجاني به ميرحسين موسوي در روز انتخابات رياست جمهوري سال 88 را تكذيب كرد.
به گزارش مهر، دفتر علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي در نامه اي كه براي رسانه ها ارسال كرده است، انتساب خبر تبريك رئيس مجلس به ميرحسين موسوي را تكذيب كرد.
متن كامل نامه به اين شرح است:
اخيرا يكي از متهمين فتنه سال 1388 به بهانه اي به نقل از يكي از سايت ها، خبري دروغ و تكراري مبني بر تبريك آقاي علي لاريجاني به موسوي در روز انتخابات رياست جمهوري سال 1388 آورده است.
همانگونه كه جناب لاريجاني در گذشته اين خبر را تكذيب كرده اند بدينوسيله اعلام مي دارد كه ايشان نه در روز انتخابات و نه در ايام ديگر هرگز تبريك پيروزي در انتخابات به آقاي موسوي نگفته اند.
جاي تاسف است كه برخي از سايت هاي متعهد به اصول اسلامي، خوراك تبليغاتي براي ساختارشكنان و فتنه انگيزان فراهم مي كنند.

 



كارشناس ارشد انستيتو شرق شناسي روسيه: ايران هيچگاه تسليم فشارهاي غرب نخواهد شد

خانم دكترايرينا فئودورووا كارشناس ارشد انستيتو شرق شناسي وابسته به آكادمي علوم روسيه، با اشاره به عزم ايران براي دفاع از حقوق خود بويژه در عرصه فناوري هاي پيشرفته هسته اي گفت: ايران هيچگاه تسليم فشارهاي غرب نخواهد شد.
فئودورووا در مصاحبه با ايرنا در مسكو، گفت: ايران در بيش از سه دهه اخير اثبات كرده است كه از منافع قانوني خود صرفنظر نخواهد كرد.
وي گفت: تلاش هاي آمريكا و غرب براي توقف برنامه هسته اي ايران تاكنون نتيجه اي براي اين كشورها نداشته است و شيوه هاي مختلف فشار آنها ازجمله تحريم ايران كارساز نبوده است.
خانم فئودورووا گفت: غرب هم اين واقعيت را پذيرفته است و تلاش مي كند تا تاكتيك خود در قبال ايران را تغيير دهد.
كارشناس ارشد روس خاطرنشان كرد: تحريم ايران شيوه نادرستي است و تنها موجب ايجاد فضاي بي اعتمادي ميان ايران و گروه 1+5 شده است.
وي افزود: تحريم و مذاكره با يكديگر غيرسازگار هستند و از اين رو مي بايست براي ثمر بخش بودن مذاكرات ، تحريم ها عليه ايران لغو شود.
كارشناس ارشد انستيتو شرق شناسي روسيه گفت: ايران از توانمندي كافي براي مقابله با تحريم ها برخوردار است و به همين دليل تحريم اين كشور غيرموثر مي باشد. وي گفت: تنها راه براي بررسي مسئله هسته اي ايران ، مذاكره با احترام به حقوق قانوني ايران و فراهم آوردن شرايط براي افزايش همكاري هاي اين كشور با آژانس بين المللي انرژي اتمي مي باشد.
فئودورووا ، همچنين آمريكا و متحدان غربي اش را به راه انداختن جنگ تبليغاتي عليه ايران متهم كرده و گفت: آنها از هر شيوه ممكن براي ايجاد مشكلات براي دولت ايران تلاش مي كنند و هدف آنها تضعيف حكومت جمهوري اسلامي در داخل و منزوي سازي آن در عرصه بين المللي است. كارشناس ارشد روس گفت: اما ظرفيت ها و پتانسيل هاي ايران و نيز موقعيت اين كشور در عرصه بين المللي بويژه ساختار همكاري هاي آن با بيشتر كشورهاي جهان ، آمريكا را در رسيدن به اهداف خود در قبال ايران با شكست روبرو ساخته است.

 



با حضور فرماندهان عاليرتبه نظامي برگزار شد
بزرگداشت شهيدان رحمان فروزنده و حسن اورديخاني

مراسم بزرگداشت امير سرتيپ شهيد رحمان فروزنده و سرگرد شهيد حسن اورديخاني عصر روز يكشنبه در مسجد شهداي كوي سازماني شهيد فلاحي ارتش برگزار شد.
در اين مراسم جمعي از فرماندهان عاليرتبه نيروهاي نظامي كشورمان حضور داشتند. امير سرتيپ موسوي جانشين فرمانده كل ارتش، امير سرتيپ پوردستان فرمانده نيروي زميني ارتش، امير سرتيپ هاشمي رئيس دفتر حفاظت فرماندهي كل قوا، سردار سرلشكر رشيد جانشين رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح، امير سرلشكر حسني سعدي و امير سرتيپ خرم طوسي معاون هماهنگ كننده ارتش از جمله فرماندهان حاضر در اين مراسم بودند. همچنين امير سرتيپ خلبان شاه صفي فرمانده نيروي هوايي ارتش، سردار سرتيپ پاسدار پاك پور فرمانده نيروي زميني سپاه، امير دريادار دوم بي غم جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش و حجت الاسلام والمسلمين آل هاشم رئيس سازمان عقيدتي سياسي ارتش در اين مراسم حضور داشتند.

 



در مصاحبه با روزنامه «حريت » چاپ تركيه اوباما به حق ايران در استفاده از انرژي هسته اي اذعان كرد

رئيس جمهور آمريكا ضمن تاييد حق ايران در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي اعلام كرد كه در ارتباط با مسئله ايران هنوز هم به راه حل ديپلماتيك معتقد است.
«باراك اوباما» در مصاحبه با روزنامه «حريت » چاپ تركيه در پاسخ به سوالي درباره ايران با اشاره به اينكه از ابتداي روي كار آمدنش تاكنون بر آغاز فصلي نوين در روابط اين كشور با تهران تاكيد كرده است و در اين رابطه شرايطي به دولت ايران پيشنهاد كرده در اظهاراتي مداخله جويانه مدعي شد: ايران مي توانست به تعهدات بين المللي خود عمل كند و با ايجاد اعتماد بيشتر با كشورهاي جهان مناسبات اقتصادي و سياسي عميق تري داشته باشد و براي مردم خود نيز آينده اي بهتر بسازد.
وي بر تداوم رويكرد ديپلماسي براي حل موضوع هسته اي ايران تاكيد كرد و افزود: من هنوز هم در اين رابطه به يافتن راه حلي دموكراتيك معتقدم. ما باور داريم كه داشتن انرژي هسته اي حق ايران است. اما داشتن اين حق مسئوليت هاي عميقي هم با خود دارد.
اوباما در شرايطي مدعي است كه آمريكا به رويكرد ديپلماسي در قبال ايران متعهد است كه واشنگتن همچنان در تلاش است با تداوم رويكرد دوسويه «چماق و هويج » بر شدت تحريم هاي ايران با وجود اذعان غرب به ناكارآمدي آنها ادامه دهد و از سوي ديگر با وجود كارشكني هاي گوناگون در روند مذاكرات اعلام مي كند كه همچنان به گفت وگو با ايران تمايل دارد.
بنا بر اين گزارش، اوباما در ادامه پاسخ خود با ناديده گرفتن گزارش هاي متعدد آژانس بين المللي انرژي اتمي در خصوص نظامي نبودن اهداف برنامه هسته اي ايران مدعي شد: «عليرغم اين پيشنهادات ما، ايران به فعاليت هاي غيرقانوني خود ادامه داد، لذا آژانس بين المللي انرژي اتمي را هم در مورد اينكه فعاليت هايش كاملا صلح آميز است نتوانست قانع كند. در حالي كه ايران قادر است با مذاكره اي جدي به همه بقبولاند كه فعاليت هاي هسته اي اش كاملا صلح آميز است. حالا در شرايط فعلي نشست بعدي اين كشور با گروه 1+5 در ژانويه آينده در استانبول يك فرصت جديد براي ايران است.»
رئيس جمهور آمريكا در حالي ايران را به دنبال كردن برنامه تسليحاتي متهم كرده است كه ايران بارها اعلام كرده است كه برنامه هسته اي صلح آميز دارد و گزارش هاي مختلف آژانس بين المللي انرژي اتمي از تأسيسات هسته اي ايران بر عدم انحراف در برنامه هسته اي ايران صحه گذاشته است.
علاوه بر اين، چندي پيش، ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه در گفت وگو با شبكه خبري سي.ان.ان اعلام كرد: ايران تهديد نيست و مسكو دليلي در دست ندارد كه درباره برنامه هسته اي ايران ترديد داشته باشد.

 



دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي حمله تروريستي در چابهار را شديداً محكوم كرد

دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي با صدور بيانيه اي حمله تروريستي در شهر چابهار را شديداً محكوم كرد.
اكمل الدين احسان اوغلو در بيانيه اش با اظهار تأسف عميق، اين حمله تروريستي را به مردم، دولت جمهوري اسلامي ايران و خانواده قربانيان اين حادثه، صميمانه تسليت گفت. وي هم چنين اعلام كرد كه اين قبيل جنايات عليه مردم بي گناه هيچ توجيهي نداشته و عوامل پشت صحنه اين اقدام تروريستي بايستي شناسايي و به پاي ميز عدالت آورده شوند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14