(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 8 دی 1389- شماره 19826

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
توصيه رهبر معظم انقلاب به اجتناب از غيبت و تهمت
تقدير احمدي نژاد از همراهي مردم در تحول بزرگ اقتصادي
حداد عادل در نشست هفتگي جامعه وعاظ: دعوت رئيس جمهور براي اتحاد اصولگرايان بسيار تاثيرگذار بود
در حاشيه سفر استاني هيئت دولت
قدرداني اسماعيل هنيه از حمايت هاي ايران از مردم فلسطين
وزير دفاع: انتشار اسناد ويكي ليكس براي ايجاد دوگانگي و تفرقه در خاورميانه است
اجراي طرح جامع حمل ونقل كشور از سال آينده
سهميه حج ايثارگران افزايش يافت
رئيس سازمان بسيج مستضعفين: گروه تلويزيوني بسيج در همه استان ها راه اندازي مي شود
ابداع روش جديد كنترل سرعت نور در دانشگاه تبريز
برگزيده جوان جشنواره رازي با 25 مقاله علمي از سربازي معاف شد
زمان ثبت نام دوره هاي كارشناسي و كارشناسي ارشد فراگير پيام نور تغيير كرد
قطار شهري مشهد 22بهمن به حركت درمي آيد
تأكيد جامعه مدرسين حوزه علميه قم بر لزوم تداوم هوشياري و بصيرت مردم
امام جمعه و نماينده ولي فقيه در كرمانشاه: فتنه گران ؛ بيداري و بصيرت مردم را فراموش كرده اند
قيمت مسكن از ارديبهشت سال آينده باز هم كاهش خواهد يافت
اخبار ادبي و هنري



توصيه رهبر معظم انقلاب به اجتناب از غيبت و تهمت

حضرت آيت الله خامنه اي در جلسه درس خارج فقه روز گذشته، ذيل بحث موارد استثنا از حكم حرمت غيبت، در پاسخ به سؤالي پيرامون صدق غيبت در مواردي چون نوشته، وبلاگ يا ضبط صوت و تصوير و انتقال آن، به نكات مهمي اشاره فرمودند. اين بخش از بيانات معظم له به شرح ذيل است:
اين كه اصلا اين كار ]غيبت[ جايز است يا جايز نيست ولو به قصد اصلاح باشد، اين را نمي شود به طور مطلق يك چنين چيزي را پابند شد؛ كه ما بگوئيم ما چون مي خواهيم در امر جامعه اصلاح كنيم، پس زيدي را، عمروي را يا يك جرياني را به طور مطلق مورد تهاجم قرار بدهيم، غيبت كنيم؛ حالا آن كساني كه اين كارها را مي كنند، خيلي اوقات به غيبت هم اكتفا نمي كنند؛ خب، ملاحظه مي كنيد ديگر. گاهي چيزهايي را مي آورند كه معلوم نيست حد غيبت (1) بر او صادق باشد؛ شايد مصداق تهمت است، مصداق افترا است، مصداق قول به غير علم است. مصداق سب و شتم است؛ نمي شود اين را گفت كه اگر طرف قصد اصلاح دارد، پس بنابراين، اين جايز است براي او، نه؛ موارد استثنا همان مواردي است كه ]در كتب فقهي[ ذكر شده است.
منتها بايد اين موارد صدق كند، احراز بشود. اين خيلي مهم است. واقعا يكي از چيزهايي كه ما همه مان ]بايد توجه كنيم[ به مردم هم بايد بگوئيم، ياد بدهيم كه توجه بكنند اين است كه: به صرف توهم اين كه حالا اين كار مصلحت دارد، دستشان را، يا قلمشان را، يا وبلاگشان را آزاد نكنند كه هرچه به دهنشان آمد، آن را بگويند؛ اينجور نيست، چون وسائل مدرن امروز همه مشمول همين حكم است. يعني خواندن وبلاگ هم مثل خواندن كاغذ است، كتاب است، نامه است، مثل شنيدن حرف است. استماع غيبت شامل همه اينها مي شود؛ يعني ملاك استماع در اينها وجود دارد مسلما. شنيدن به گوش خصوصيتي ندارد، خواندن تو نامه هم عين همان است كه ما در بحث استماع اين را تاكيد كرديم و عرض كرديم.
خب، دوربين هم همين جور است. فرض كنيد كه اگر چنانچه انسان يك خطايي را از كسي ديد، اين را رفت با دوربين ثبت كرد، بعد آمد يك جايي نشان داد؛ اين هم همان است ديگر، چه فرقي مي كند؟ يعني بايستي واقعا به اينها توجه كرد. محيط را بايد محيط اخلاقي كرد. ما اگر بخواهيم جامعه را اصلاح بكنيم، اين اصلاح فقط به اين نيست كه انسان از افراد غيبت بكند. راههاي ديگري هم وجود دارد. حالا من غيبت را عرض مي كنم. فضلا (2) از تهمت و افترا و اينها.
بنده يك وقتي به يك مناسبتي در يك صحبت عمومي عرض كردم به مردم كه قرآن كريم مي فرمايد: «لولا اذ سمعتموه ظن المؤمنون و المؤمنات بانفسهم خيرا»؛ (3) يعني وقتي افك (4) را شنيديد چرا به همديگر حسن ظن نداشتيد؟ يعني از اول رد كنيد افك را. ]اگر[ آمدند به يك نفري تهمت زدند، يك چيزي را گفتند- حالا يا با عنوان تهمت يا به عنوان غيبت- چرا قبول مي كنيد؟ ببينيد اين كلمه لولاي تحذيريه در قرآن و در كلام عرب خيلي معناي وسيعي دارد، فقط معنايش «چرا» نيست، كه ما بگوئيم چرا اين كار را نكردي. چراي با تاكيد است. يعني آه، واي، چرا؛ معناي «لولا» اين است؛ تحذيريه است. }چرا{ «لولا اذ سمعتموه ظن المؤمنون و المؤمنات بانفسهم ]خيرا[»؛ يعني چرا به هم ظن نيك نداريد، چرا به هم حسن ظن نداريد. تا فورا كسي آمد، شما بگوئيد بله، احتمال درستي اش هم اگر بود، آدم به صورت يقين آن را بداند و نقل بكند. اين درست نيست، اين ممنوع است. اين چيزي كه امروز مورد ابتلاست در جامعه ما، از همان چيزهايي است كه بايست از همين ادله غيبت بفهميم كه درست نيست؛ اين وضعي كه وجود دارد درست نيست. البته انتقاد منطقي، گفتن حرف صحيح اين قدر حرفهاي آشكار وجود دارد كه انسان اگر ذكر آنها را بكند، اصلا هم غيبت نيست، و مي تواند انسان نقد بكند. بله مسلم است، امروز يك جريان صحيح و حقي در جامعه ما وجود دارد، جريانهاي باطلي هم وجود دارد كه به انواع و اقسام طرق مي خواهند جامعه را خراب كنند، انقلاب را منحرف كنند؛ در اين شكي نيست. آدمهايي هم در راس اين جريانات هستند. چه لزومي دارد كه انسان به اين آدمها تهمت بزند. چه لزومي دارد كه غيبت اينها را بكند. حرف آشكار اينقدر دارند؛ همان حرفهاي آشكار را بيان بكنند، تبيين بكنند، توضيح بدهند، مطلب روشن خواهد شد؛ هيچ نيازي به غيبت كردن نيست كه آدم بگويد حالا ما براي اصلاح مثلا غيبت مي كنيم.
بنابراين به نظر من همين ادله اي كه در باب غيبت خوانديم، اين تمام المراد را به ما نشان مي دهد؛ يعني واقعا هماني كه بايد بفهميم از شرع مقدس همين را انسان مي فهمد و تشخيص مي دهد. بايد بر طبق همين هم عمل كرد.
ــــــــــــــــــــــ
1) معني غيبت، تعريف غيبت
2) تا چه رسد به
3) سوره نور، آيه 12
4) تهمت، افترا، نسبت ناروا

 



در اجتماع پرشور مردم استان البرز در كرج صورت گرفت
تقدير احمدي نژاد از همراهي مردم در تحول بزرگ اقتصادي

كرج-خبرنگاركيهان:
با كمك ملت ايران و مردم هميشه در صحنه اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها با آرامش و آگاهي انجام شد و اين موجب افتخار كشور است.
در هشتاد ودومين سفر استاني هيات دولت، دكتر محمود احمدي نژاد ديروز در اجتماع باشكوه مردم استان البرز با بيان اين مطلب افزود: از مردم به دليل همراهي در اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها تشكر مي كنم.
با افتخار اعلام مي كنم كه طي 10-12 روز گذشته پس از اجراي اين قانون، فقط در بخش گازوئيل 38 درصد كاهش مصرف را شاهد بوده ايم.
وي اظهار داشت: با افتخار به دنيا اعلام مي كنم كه ملت ايران در همراهي با اين طرح، زيباترين همدلي، همراهي، اعتماد و آگاهي را رقم زد.
به گزارش ايرنا، رئيس جمهور در ادامه كار و تلاش را لازمه سازندگي ايران دانست و تاكيد كرد كه كار بايد به زيباترين عنصر فرهنگي كشور تبديل شود.
احمدي نژاد اظهار داشت: امروز بايد ايران را بسازيم اما ساختن ايران، چند شرط دارد كه اولين آن، همدلي و وحدت است. ما يك ملت و يك خانواده هستيم كه بايد با حفظ همدلي براي ساختن كشور بكوشيم.
وي، كار و تلاش را به عنوان دومين شرط سازندگي كشور معرفي كرد و افزود: اگر يك ملت، همه فرصت ها و ثروت هاي طبيعي را در اختيار داشته باشند اما اهل كار و تلاش نباشند راه به جايي نخواهند برد.
احمدي نژاد با بيان آنكه؛ هرگاه ملت ايران فرصتي را به دست آورد خود را به بلندترين نقطه بشريت رسانده؛ اظهار داشت: با اين پيشينه بايد علاوه بر اينكه ايران را بسازيم براي ماموريت هاي تاريخي و جهاني آماده شويم.
وي تصريح كرد: باور ما اين است كه اين امر با علم و ايمان عميق قلبي بدست آمده و خداي متعادل ملت ايران را آفريد و در طول هزاران سال از مسايل سخت نجات داد و با فرهنگ علوي و اسلام ناب آشنا كرد تا مأموريت هاي بزرگ جهاني و تاريخي را انجام دهد.
رئيس جمهور با بيان آنكه، در طول تاريخ حكومت هاي گوناگون؛ انديشه ها و مكاتب مختلف آمده و دوره هايي بشريت را به زنجير كشيده و ضربه ها زده و در نهايت شكست خورده ا ند، افزود: ماركسيست ها با شعار دفاع از محرومان و كارگران و برپايي عدالت آمدند و قريب نيمي از جهان را تحت سيطره قرار دادند و 70 سال خفقان، سركوب و تحقير را با خود به ارمغان آورده و استعدادهاي انساني را از بين بردند.
احمدي نژاد گفت: همزمان با اين ايده، عده اي ديگر با شعار اصالت انسان؛ حقوق بشر و دموكراسي آزادي به ميدان آمدند و حدود 100 سال است كه اينها در دنيا حاكمند.
رئيس جمهور اظهار داشت: اين عده در جنگ هايي كه در سال هاي گذشته راه انداختند بيش از 100 ميليون انسان را به كشتن دادند كه چندين برابر كشته هاي تاريخي است ضمن آنكه گسترده ترين فقر را بر بخش وسيعي از تاريخ تحميل كردند و موجوديت انسان را تحقير و دروغ گويي را به بشريت تحميل كردند.
احمدي نژاد گفت: امروز خداي متعال به بركت قيام و حركت مردم و امام و جانفشاني ها، بزرگترين فرصت تاريخي را در اختيار ملت ايران قرار داده است.
رئيس جمهور افزود: ترديد ندارم كه اگر شهدا بودند پرچمدار و پيشقراول ساختن ايران مي شدند زيرا ساختن ايران شايسته ملت است.
وي با بيان اينكه ايران بايد پيشرفته ترين، آبرومند ترين و آبادترين كشور جهان باشد، اظهار داشت: خداي متعال امكانات، استعدادها و فرصت ها را براي ملت ايران مهيا كرده است.
رئيس جمهور با يادآوري اينكه حاكمان فاسد و بي شخصيت در يك دوره 200 ساله سد راه پيشرفت و حركت ملت ايران شدند، اضافه كرد: آنان بر استعدادهاي ملت ما سرپوش گذاشتند.
رئيس جمهور در جمع پرشور مردم استان البرز با اشاره به پيام هاي مطرح شده از سوي گروه 1+5 مبني بر آمادگي براي مذاكره درباره همكاري هسته اي، از اين امر استقبال كرد و گفت: ايران آماده است در اسلامبول، برزيل و تهران در اين زمينه با 1+5 گفت وگو داشته باشد.
وي تاكيد كرد: همه طرف هاي گفت وگو بايد به حقوق ملت ايران تن دهند تا راه براي همكاري ها باز شود.
احمدي نژاد تصريح كرد: از آن دسته از كشورهايي كه پيغامي مبني بر همكاري ارسال كرده اند انتظار نمي رود رفتاري را انجام دهند كه در آن بوي كينه ورزي و دشمني به مشام برسد.
رئيس شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به فراز و نشيب هاي موضوع هسته اي ايران گفت: آنها فشار سياسي تبليغاتي زيادي وارد كردند و تحريم پشت تحريم تصويب كردند تا ايران هسته اي نشود اما ملت ايران در اين نبرد سياسي چند ساله پيروز شد.
رئيس جمهور با بيان اينكه طرف مقابل تنها دو راه پيش روي خود دارد، اظهار داشت راه اول ادامه مسير قبلي است كه در چارچوب آن قطعنامه صادر كنند، حرف بزنند و تهديد كنند كه نتيجه آن از قبل معلوم است.
احمدي نژاد تاكيد كرد: آن زماني كه هسته اي نشده بوديم نتوانستند با اين اقدامات مانع از حركت ايران شوند و حال كه ايران هسته اي شده است، آنها قادر نخواهند بود كه انرژي هسته اي را از ملت ايران پس بگيرند و از اين رو ادامه مسير قبلي راهي بن بست و بسته است.
وي از به رسميت شناختن حقوق قطعي ملت ايران به عنوان مسير دوم پيش روي غرب نام برد و گفت: آنها تاكنون از مسير تقابل نتيجه اي نگرفته اند و در مقابل، ايران به اهداف خود دست يافته است.
رئيس جمهور خطاب به اين دسته از كشورها گفت: اگر قصد داريد راه قبلي را ادامه دهيد، بدانيد هر كس در دنيا بخواهد مانع از حقوق ملت ايران شود، مردم ايران جوابي به او خواهند داد كه تا به امروز به آنها داده است و اين جواب پشيمان كننده خواهد بود.
احمدي نژاد با دعوت از طرف هاي گفت وگو براي مذاكره صادقانه با ملت ايران تصريح كرد: زماني كه آنها حقوق رسمي ملت ايران را به رسميت بشناسند و براي همكاري سر ميز گفت وگو حاضر شوند، همه سود خواهند برد.
رئيس جمهور با اشاره به اينكه چهار يا پنج كشور در شوراي امنيت گرد هم مي نشينند و قطعنامه صادر مي كنند و خود نيز اجرا مي كنند، اظهار داشت: جالب است وقتي كه از جلسه تصويب قطعنامه بيرون مي آيند، مي گويند كه تحريم هاي جديدتري را نيز بايد عليه ايران اتخاذ كنيم.
احمدي نژاد در واكنش به اين شيوه عمل غربي ها گفت: اينها كه سهل است، اگر 100 مورد ديگر هم به ليست تحريم ها اضافه كنيد، كوچك ترين ضعف و خللي در اراده ملت ايران به وجود نخواهد آمد.
رئيس جمهور تاكيد كرد اگر طرف هاي گفت وگوي ايران سخني كه بوي دشمني از آن برمي آيد را مطرح كنند يا كاري كه در ادامه مسير قبلي آنها است انجام دهند، كار را مشكل خواهد كرد و راه همكاري را خواهد بست.
احمدي نژاد ادامه داد اگر راه همكاري بسته شود، مشخص است كه چه كسي ضرر مي كند و آن كه ضرر مي كند قطعاً ملت عزيز ايران نخواهد بود.
اين بخش از سخنان رئيس جمهور با شعار «انرژي هسته اي حق مسلم ماست» از سوي حاضران در ورزشگاه تائيد و مورد حمايت قرار گرفت.
به گزارش خبرنگاركيهان رئيس جمهوري در بخش ديگر از سخنانش با اشاره به پيش بيني صندوق توسعه ملي در قانون برنامه پنجم به منظور ذخيره حداقل 20 درصد درآمد نفت كشور پيش بيني كرد كه تا پايان امسال بين 14 تا 15ميليارددلار معادل نزديك به 15هزارميليارد تومان در اين صندوق ذخيره شود.
احمدي نژاد افزود: درآمد ذخيره شده در صندوق توسعه ملي در زمينه سرمايه گذاري در كشاورزي و صنعت و ايجاد اشتغال براي جوانان عزيز هزينه خواهد شد.
رئيس جمهور با اشاره به آغاز اجراي اصلاحات بزرگ اقتصادي دولت و قانون هدفمند كردن يارانه ها اظهار داشت با افزايش صرفه جويي ها در كشور، رقم ذخيره شده در صندوق توسعه ملي به سرعت افزايش خواهد يافت.
احمدي نژاد با بيان اينكه لايحه تشكيل صندوق توسعه ملي به مجلس شوراي اسلامي تقديم شده است، ابراز اميدواري كرد كه نمايندگان با تصويب اين لايحه، قانون مورد نظر را به دولت ارايه خواهند كرد.
وي نويد داد به محض اينكه قانون صندوق توسعه ملي در اختيار دولت قرار گيرد، موج گسترده سرمايه گذاري در كشاورزي، صنعت و خدمات جهت ايجاد اشتغال گسترده براي جوانان عزيز آغاز خواهد شد.

 



حداد عادل در نشست هفتگي جامعه وعاظ: دعوت رئيس جمهور براي اتحاد اصولگرايان بسيار تاثيرگذار بود

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس دعوت رئيس جمهور براي اتحاد اصولگرايان در انتخابات مجلس هشتم را بسيار تاثيرگذار دانست.
به گزارش فارس غلامعلي حداد عادل كه شب گذشته در جلسه جامعه وعاظ تهران سخنراني مي كرد، حركت مردمي 9 دي را واكنشي طبيعي، خودجوش و مردمي در مقابل اهانت روز عاشوراي 88 دانست و افزود: از 22 خراد 88 تا 9 دي مردم هر چه ديدند در دل نگه داشتند و اين بغض در 9 دي شكست.
وي گفت: نماز جمعه به امامت رهبر معظم انقلاب در بعد از انتخابات، نقطه عطفي در تاريخ 32 ساله نماز جمعه ها بود كه مانند خورشيدي درخشيد و بيگانگان را مايوس كرد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه به دعوت رئيس جمهوري براي وحدت ميان اصولگرايان اشاره و بر لزوم وحدت و دوري از تفرقه در اين برهه زماني تاكيد كرد.
حداد عادل گفت: در زمان انتخابات مجلس هشتم دعوت رئيس جمهور از اصولگرايان و ابتكار 6+5 كه ليستي كامل و متحد براي انتخابات داده شد، بسيار تاثيرگذار بود. اين اتحاد در شرايط فعلي آغاز شده كه مجموعه جامعتين از تشكيل اتحاد اخير نيز به طور كلي حمايت كردند.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي همچنين به تبيين طرح هدفمند كردن يارانه ها پرداخت و اجراي اين طرح را اصلاحي ضروري و حركتي شجاعانه از سوي دولت دهم دانست و افزود: دولت هاي گذشته ابزار و امكان اجراي اين تحول بزرگ را نداشتند اما به لطف خدا و حمايت رهبر معظم انقلاب اين دولت در اجراي اين طرح مصمم بود و با موفقيت، اجراي آن را آغاز كرد.
وي گفت: امروز وظيفه كساني كه منبر در اختيار دارند اين است كه مردم را به ابعاد مختلف اين طرح آشنا كنند و اگر اشكالي مشاهده كردند آن را به دولت منتقل نمايند تا شاهد ثمرات مثبت اجراي هدفمند كردن يارانه ها در چند سال آينده نمايان شود.

 



در حاشيه سفر استاني هيئت دولت

¤ مردم استان البرز با در دست داشتن عكس هايي از رهبر معظم انقلاب، رئيس جمهور و پرچم مقدس جمهوري اسلامي ايران، با سردادن شعارهاي صل علي محمد، ياور رهبر آمد، صل علي محمد، عزيز ملت آمد، انرژي هسته اي حق مسلم ماست از احمدي نژاد و اعضاي هيأت دولت استقبال كردند.
¤ استقبال از رئيس جمهور و هيأت دولت به گونه اي بود كه خودروي حامل احمدي نژاد در طول مسير چند بار مجبور به توقف شد.
حضور جوانان و نوجوانان در اين مراسم چشمگير بود.
همچنين برخي ورزشكاران با لباس متحدالشكل در مراسم استقبال از احمدي نژاد حضور داشتند.
¤ گروهي از مردم استان البرز با در دست داشتن پلاكاردهايي از محمود احمدي نژاد به خاطر استان شدن منطقه كرج قدرداني كردند.
¤ هنگام سخنراني رئيس جمهور بالگردها مردم را گلباران كردند.
¤ استقبال كنندگان با ورود رئيس جمهور به ورزشگاه مخابرات كرج سرود اي ايران اي مرز پرگوهر را همخواني كردند.

 



قدرداني اسماعيل هنيه از حمايت هاي ايران از مردم فلسطين

نخست وزير قانوني و منتخب مردم فلسطين از حمايت هاي جمهوري اسلامي ايران از ملت فلسطين قدرداني كرد.
به گزارش شبكه خبري العالم، اسماعيل هنيه هم زمان با دومين سالگرد حمله رژيم صهيونيستي به غزه از، حمايت هاي جمهوري اسلامي ايران از مردم فلسطين در رويارويي با دشمن صهيونيستي قدرداني كرد.
بنابر اين گزارش، هنيه در گفت وگويي خبري درباره روابط جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) با ايران گفت: حماس با ايران هم چون عربستان، قطر، اردن، تركيه و مصر روابط دارد و به اين روابط اهميت مي دهد و از آن استقبال مي كند.
وي خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران تاكنون از ملت فلسطين در زمينه هاي سياسي، رسانه اي ومالي حمايت كرده است.

 



وزير دفاع: انتشار اسناد ويكي ليكس براي ايجاد دوگانگي و تفرقه در خاورميانه است

سردار احمد وحيدي در واكنش به انتشار اسناد سايت ويكي ليكس تصريح كرد كه بخشي از اين اسناد مربوط به منطقه ما در راستاي ايجاد دوگانگي و تفرقه در منطقه است.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در گفتگو با فارس، درخصوص اظهارات اخير مايكل مولن رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا مبني تهديد نظامي ايران، تاكيد كرد: تهديدات آمريكا تهديداتي بي پايه و سست است.
وزير دفاع ادامه داد: بخشي از اظهارات رئيس ستاد ارتش آمريكا به خاطر بازاريابي جديد تسليحاتي و فروش تسليحاتي است كه در منطقه دارند.
وحيدي در ادامه در خصوص انتشار اسناد ويكي ليكس اظهار داشت: انتشار اين اسناد از ابعاد مختلف قابل تجزيه و تحليل است و غربي ها بايد راجع به آنچه مربوط به تلاش هاي تجاوزكارانه شان است توضيح دهند.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در پايان تصريح كرد: بخشي از اسناد ويكي ليكس كه مربوط به منطقه ماست در راستاي ايجاد دوگانگي و تفرقه در منطقه است.

 



معاون وزارت راه و ترابري خبر داد
اجراي طرح جامع حمل ونقل كشور از سال آينده

طرح جامع حمل و نقل كشور از سال آينده به عنوان يك سند ملي در تمامي استانها اجرا مي شود.
پورمعلم در جلسه شوراي اداري اداره كل راه و ترابري استان اصفهان از احداث دانشگاه صنعتي راه و ترابري در استان اصفهان جهت تربيت افراد متخصص در اين حوزه خبر داد و گفت: مجوز احداث اين دانشگاه اخذ شده است كه با رايزني هاي انجام شده با مقامات استان، در آينده اي نزديك در محل فولادشهر اصفهان ساخته مي شود.
وي يكي از مهمترين اقدامات وزارت راه را افتتاح مركز تحقيقات نوع 3 عنوان كرد و گفت: اين اقدام حاصل تلاش اداره كل راه و ترابري استان اصفهان است كه قرار است در آينده اي نزديك در دانشگاه اصفهان به بهره برداري برسد.
هوشنگ عشايري مديركل راه و ترابري استان اصفهان نيز در اين جلسه با اشاره به وجود 23 درصد آزاد راه و 21 درصد بزرگراه كشور در اصفهان گفت: درخصوص ساخت و توسعه راهها توانسته ايم امسال بيش از برنامه كه سالانه 100 كيلومتر بوده افزون بر 200 كيلومتر راه در دست اجرا داشته باشيم.

 



سهميه حج ايثارگران افزايش يافت

مديركل فرهنگي و هنري بنياد شهيد و امور ايثارگران از افزايش سهميه حج ايثارگران خبر داد.
به گزارش فارس، محمدرضا گروسي گفت: براساس توافق سازمان حج و زيارت با بنياد شهيد و امور ايثارگران، سهميه ايثارگران براي حج تمتع و عمره سال آينده تا 50درصد افزايش يافته است.
وي افزود: با توافقات انجام شده، سهميه تمتع ايثارگران با 30درصد و عمره با 50 درصد افزايش روبرو شد و بر اين اساس، در تمتع سال آينده 10 هزار ايثارگر و در عمره 30 هزار ايثارگر به سرزمين وحي مشرف مي شوند.
گروسي گفت: براي اعزام ايثارگران به عمره از استان ها خواسته شده است كه اسامي افراد داراي فيش اعزام را اعلام كنند تا مقدمات تشرف آنها به عمره سال 90 فراهم شود. مديركل فرهنگي و هنري بنياد شهيد و امور ايثارگران با بيان اينكه در حال حاضر 91هزار ايثارگر در نوبت و متقاضي اعزام به تمتع هستند، اظهار داشت: از اين تعداد 68 هزار نفر فيش اعزام دارند. وي گفت: با توجه به افزايش سن والدين شهدا و جانبازان بالاي 70 درصد، اولويت بنياد شهيد در اعزام به تمتع، اين دو گروه هستند.

 



رئيس سازمان بسيج مستضعفين: گروه تلويزيوني بسيج در همه استان ها راه اندازي مي شود

رئيس سازمان بسيج مستضعفين كشور از راه اندازي گروه تلويزيوني بسيج در تمام استان هاي ايران در آينده اي نزديك خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، سرتيپ محمدرضا نقدي سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اين گروه تلويزيوني با هدف اشاعه فرهنگ بسيجي و حمايت از توليدات بسيجيان هنرمند در هر استان راه اندازي مي شود.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين كشور، با اشاره به پشتوانه هاي عظيم فرهنگي ملت ايران در زمينه هاي مختلف افزود: با اين اعتبار فرهنگي بالا، نبايد توليدكننده هاي بخش فرهنگي كشور نسبت به توليدات بدون محتواي غربي احساس حقارت كنند.
وي به ساخت چند هزار مجموعه و فيلم براي تقويت صهيونيست و نفوذ آن در دل ملت ها از سوي كشورهاي غربي اشاره كرد و افزود: با اين حال اثربخشي اين آثار به قدر بسيار زيادي كاهش يافته است.
وي تصريح كرد: اما يك تصوير 45ثانيه اي از كشتار مردم مظلوم فلسطين توسط رژيم سفاك صهيونيستي، احساسات مردم بشردوست دنيا را تحت تأثير قرار مي دهد.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين كشور دليل اين محبوبيت را مبتني بر فطري بودن اين هنر دانست و افزود: انسان هاي مؤمن با تمسك به خدا و افراد خوب و خاص خدا، هنرهاي زيادي را از خود خلق مي كنند.
نقدي با بيان اينكه هنر در ذات خود يك موضوع تكاملي است، تصريح كرد: استفاده از اين ابزار بايد براي تكامل و نه در راستاي ايجاد فساد و تباهي صورت پذيرد.

 



ابداع روش جديد كنترل سرعت نور در دانشگاه تبريز

تبريز-خبرنگاركيهان:
محققين دانشگاه تبريز، براي اولين بار موفق به ارايه روش جديد كنترل سرعت انتشار نور شدند.
رئيس پژوهشكده فيزيك كاربردي و ستاره شناسي دانشگاه تبريز، در اين باره گفت: در اين دانشگاه، روش جديدي برپايه تداخل «كوانتومي» براي كنترل سرعت انتشار نور، ارايه شده است.
دكتر «مصطفي صحرايي» كه اين مطالعات را در قالب طرح پژوهشي تحت عنوان «انتشار پالس نوري در محيط اتمي و مطالعه سويچ زني از پاشندگي نرمال به غير نرمال» به انجام رسانيده، افزود: براي اين طرح تاكنون 80 ميليون ريال هزينه شده و 2 سال نيز براي آن، زمان صرف شده است.
وي گفت: در سال هاي اخير انتشار موج الكترومغناطيسي و مطالعه تغييرات آن در يك محيط پاشنده، به موضوع بسيار مهم در اپتيك كوانتومي تبديل شده است.

 



برگزيده جوان جشنواره رازي با 25 مقاله علمي از سربازي معاف شد

پژوهشگر جواني كه دوران خدمت خود را با نوشتن 25 مقاله علمي پايان داده بود جوان برگزيده امسال جشنواره تحقيقاتي علوم پزشكي رازي شناخته شد.
دكتر سيدوحيد طباطبايي اين برگزيده جوان كه به علت پژوهش در خصوص درمان بيماران تالاسمي ماژور مبتلا به هپاتيت C برگزيده جوان جشنواره امسال رازي شناخته شده ثابت كرده كه پاسخ درماني اين بيماران نسبت به داروي «ريباورين» دو برابر بيشتر بوده است و عوارض درمان در اين بيماران به طور جدي تغيير نمي يابد.
دكتر «سيدوحيد طباطبايي» گفت: ريباورين يكي از درمان هاي اصلي هپاتيت C است اما گفته مي شود كه در بيماران تالاسمي مبتلا به هپاتيت سي منع مصرف دارد.
طباطبايي در ادامه افزود: بيماران تالاسمي بايد بين هر دو هفته تا يك ماه، خون دريافت كنند و آن دسته از بيماران تالاسمي كه هپاتيت C نيز دارند اگر داروي ريباورين را دريافت كنند خونگيري آنها بيشتر مي شود و فاصله خونگيري آنها كاهش مي يابد.
وي اظهار داشت: هرچند بيماران تالاسمي مبتلا به هپاتيت C بر اثر استفاده از اين دارو دريافت خون بيشتري خواهند داشت اما نتايج پژوهش بر روي 280 نفر از اين بيماران نشان داده است كه پاسخ درماني آن ها به هپاتيت دو برابر مي شود و اين دارو مرگ و عوارض جدي درمان هپاتيت را به دنبال ندارد.
برگزيده جوان جشنواره شانزدهم رازي هم چنين به ايرنا گفت: آن دسته از بيماران تالاسمي كه ژنوتايپ 2 و 3 (از انواع هپاتيت C) دارند از آنجا كه طول درمان هپاتيت آن ها با استفاده از داروي ريباورين، نصف مي شود، به نفع آنهاست كه از اين دارو استفاده كنند.
طباطبايي افزود: پژوهش ياد شده با همكاري مركز هپاتيت تهران، مركز تحقيقات گوارش و كبد دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله و سازمان انتقال خون انجام شده است.

 



زمان ثبت نام دوره هاي كارشناسي و كارشناسي ارشد فراگير پيام نور تغيير كرد

اصفهان-خبرنگاركيهان:
سرپرست دانشگاه هاي پيام نور استان اصفهان از تغيير زمان ثبت نام مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد دوره فراگير دانشگاه پيام نور در كشور خبر داد.
محمد فضيلتي در جمع خبرنگاران افزود: ثبت نام دوره كارشناسي فراگير دانشگاه پيام نور كه بيش از اين قرار بود از هشتم دي آغاز شود تغيير كرده و براساس اين تغيير از 15 تا 21 دي ماه جاري در سراسر كشور انجام مي شود.
وي اضافه كرد: در سالجاري 50 رشته در مقطع كارشناسي در گروه هاي علوم پايه، مهندسي و هنر به رشته هاي پذيرنده دانشجوي مقطع كارشناسي فراگير پيام نور اضافه شده است.
فضيلتي گفت: آزمون دوره كارشناسي پيام نور در روز 30 ارديبهشت ماه سال آينده برگزار خواهد شد.
سرپرست دانشگاه هاي پيام نور استان اصفهان افزود: هر رشته سه درس عمومي انديشه اسلامي، فارسي عمومي و زبان خارجي را شامل مي شود و دروس تخصصي نيز بسته به رشته انتخابي توسط متقاضيان، دو تا سه درس را دربرمي گيرد.
وي اظهار داشت: هر يك از متقاضيان تحصيل در مقطع كارشناسي بايد حداقل معدل 12 را از دروس رشته كسب كنند.
فضيلتي افزود: ثبت نام كارشناسي ارشد فراگير دانشگاه پيام نور نيز از 26 دي ماه تا دوم بهمن ماه سالجاري انجام خواهد شد و زمان آزمون اين مقطع نيز روز 30 ارديبهشت ماه سال آينده تعيين شده است.
وي گفت: در اين دوره علاوه بر 10 عنوان رشته اي كه در سال هاي قبل متقاضيان مجاز به ادامه تحصيل بودند سه رشته جديد جبر، تاريخ، جغرافيا و برنامه ريزي شهري نيز افزوده شده است و معدل مورد نياز متقاضيان براي ادامه تحصيل در اين مقطع تحصيلي حداقل 12 از دروس انتخاب شده پيش بيني شده است.

 



قطار شهري مشهد 22بهمن به حركت درمي آيد

مشهد- خبرنگاركيهان:
مديرعامل شركت بهره برداري قطار شهري مشهد گفت: قطار شهري مشهد به صورت آزمايشي از 22بهمن ماه سال جاري به حركت درخواهد آمد.
غلامرضا رجب نژاد با اشاره به اين كه قيمت بليط قطار شهري پس از تصويب شوراي شهر اعلام خواهد شد افزود: كاروان 14تريلر حامل واگن هاي قطار شهري مشهد بعد از سه روز حركت از بندرعباس، سه شنبه به مشهد رسيد.
وي هزينه خط يك را 450 ميليارد تومان غير از بخش توسعه اي اعلام كرد و گفت: ظرفيت هر واگن 250 نفر به صورت ايستاده و نشسته است.
رجب نژاد افزود: محموله بعدي واگن هاي قطار شهري 25دي ماه در بندرعباس پهلو خواهد گرفت و محموله سوم آن 25روز بعد از چين به ايران وارد مي شود. وي بيان كرد: هزينه هر واگن يك ميليون و560 هزار يورو و با احتساب هزينه هاي حمل و قطار يدكي 106 ميليون يورو است و تا اواخر دي ماه سال آينده 60 واگن خريداري شده به مشهد خواهد رسيد.

 



در اطلاعيه اي به مناسبت سالگرد حماسه تاريخي نهم دي
تأكيد جامعه مدرسين حوزه علميه قم بر لزوم تداوم هوشياري و بصيرت مردم

قم- خبرنگار كيهان:
در آستانه سالگرد حماسه مردمي نهم دي ماه، جامعه مدرسين حوزه علميه قم با انتشار اطلاعيه اي، ضمن تبريك اين روز به امت بيدار ايران اسلامي، بر لزوم و تداوم هوشياري و بصيرت آحاد مردم و تبعيت از رهنمودها و هدايت رهبر معظم انقلاب تأكيد كرد.
در بخش اول اين بيانيه با اشاره به حوادث تلخ سال 1388 آمده است: اهل بصيرت از همان آغاز فتنه بر اين باور بودند كه توطئه اي هدفمند و برنامه ر يزي شده از سوي استكبار جهاني ديگربار قصد نابودي كيان اسلامي را دارد و با گذشت روزها و ماه ها بر همگان روشن شد كه فتنه ابعاد بسيار پيچيده و گسترده اي دارد و مسأله فراتر از يك اعتراض است.
جامعه مدرسين حوزه علميه قم در ادامه اطلاعيه خود اعلام كرد: آري، هدف به چالش كشيدن انقلاب اسلامي و ارزش هاي آن به ويژه اصل مترقي ولايت فقيه بود زيرا اين حوادث در حالي شكل مي گرفت كه عده اي فريب خورده در داخل از سر بي تقوايي و يا بي بصيرتي، دشمن را در رسيدن به اهدافش ياري مي كردند و با سكوت يا حتي مواضع عجولانه و غيرمنطقي، دشمن را در طراحي خود در ضربه زدن به انقلاب اسلامي ياري مي كردند.
در بخش ديگري از اين اطلاعيه، حوادث تلخ و دردناك عاشوراي سال 88 و اهانت به ساحت مقدس حضرت سيدالشهدا(عليه السلام) باعث آشكاري ابعاد فتنه و خشم و انزجار ملت غيور و عاشورايي توصيف شد تا آنجا كه به فاصله چند روز پس از اين حوادث، خروش حسيني ملت ايران، حماسه ديگري را رقم زد و روز نهم دي را در تاريخ ماندگار كرد.
جامعه مدرسين حوزه علميه تصريح كرد: مردم بصير و حماسه آفرين ما در نهم دي سال 88 با حضور بي نظير و گسترده خود در سراسر كشور نشان دادند در دفاع از آرمان هاي امام و انقلاب و حمايت از رهبري و نظام لحظه اي درنگ نخواهند كرد.
در پايان اين اطلاعيه آمده است: نهم دي بر جهانيان اثبات كرد كه جبهه مردمي انقلاب- به رغم ادعاهاي فتنه گران- به نظام مقدس جمهوري اسلامي، وفادار است و تنها راه پيشرفت را اطاعت محض از رهنمودهاي ولايت فقيه و رهبري نظام مي داند.

 



امام جمعه و نماينده ولي فقيه در كرمانشاه: فتنه گران ؛ بيداري و بصيرت مردم را فراموش كرده اند

كرمانشاه- خبرنگار كيهان:
امام جمعه و نماينده ولي فقيه در كرمانشاه با صدور بيانيه اي اعلام كرد: 9 دي سالروز شكست فتنه از بصيرت والاي ملت ايران است.
آيت الله مصطفي علما در بخشي از اين بيانيه آورده است، توطئه هاي مكرر عليه اسلام و نظام، فتنه سال گذشته از همه براي دشمنان كوردل مهمتر و اميد بخش تر بود، آنچنان كه در خيال واهي خود كمر براي مقابله با نظام و ولايت فقيه بسته بودند، اما آنها باز فراموش كردند كه مردم ايران همواره بيدار و با بصيرت اند.
قابل ذكر است دادوش هاشمي استاندار كرمانشاه در بيانيه اي جداگانه قدرت نمايي ملت ايران عليه فتنه گران و عوامل بيگانه را در راستاي قيام سرخ حضرت اباعبدالله الحسين(ع) خواند و اظهار داشت: فتنه سال گذشته و حرمت شكني در روز عاشوراي حسيني(ع) با حركت ميليوني مردم ايران اسلامي عليه فتنه گران و توطئه گران داخلي و خارجي با شكست كامل مواجه شد و اين اقدام عظيم مردمي نشان داد كه مردم ولايت مدار ايران اسلامي در بحث تهاجم به ارزش هاي اسلامي و انقلابي كوچكترين غفلت و كوتاهي نخواهد داشت.

 



قيمت مسكن از ارديبهشت سال آينده باز هم كاهش خواهد يافت

شيراز- خبرنگاركيهان:
قيمت ملك و مسكن از ارديبهشت سال آينده و در ادامه اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها كاهش خواهد يافت.
رئيس اتحاديه املاك كشور با بيان اين مطلب در حاشيه همايش مشاورين املاك در شيراز گفت: با اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها قيمت مسكن و ملك كاهش خواهد يافت و براساس پيش بيني ها اين اتفاق از ارديبهشت ماه سال آينده رخ خواهد داد.
مصطفي قلي خسروي، از جمله دلايل كاهش قيمت مسكن را واگذاري مسكن مهر به متقاضيان، اجراي طرح نوسازي بافت هاي فرسوده و ارائه تسهيلات به خود مالكان در قالب طرح مسكن مهر عنوان كرد و به مردم و مشاوران املاك توصيه كرد از افزايش قيمت ملك به بهانه اجراي قانون هدفمندي يارانه ها خودداري كرده و جو را ناآرام نكنند زيرا اجراي اين قانون به كاهش قيمت مسكن و ركود بازار منجر خواهد شد.
وي همچنين درباره تاثير اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها بر نرخ رهن و اجاره مسكن گفت: گرچه بازار عرضه و تقاضا تعيين كننده نرخ است اما اجراي اين قانون و طرح مسكن مهر بر كاهش قيمت رهن و اجاره نيز تاثير خواهد گذاشت.
وي افزود: با توجه به اينكه دولت به دنبال تبديل مسكن از كالاي سرمايه اي به كالاي مصرفي است، بنابراين كاهش قيمت ملك و رهن و اجاره را شاهد خواهيم بود.
وي همچنين از اجراي طرح يكسان سازي نرخ حق الزحمه و كميسيون مشاورين املاك در سراسر كشور خبر داد و گفت: با پي گيري انجام شده و رايزني با وزراي بازرگاني و مسكن و سازمان حمايت از مصرف كننده مجوز يكسان سازي نرخ حق كميسيون مشاورين املاك صادر شده است.
وي اظهار داشت: گرچه ما خواستار يك درصد از مبلغ معامله ملك از طرفين معامله بوديم اما وزارت بازرگاني و مسكن با نيم درصد مبلغ معامله موافقت كردند.
وي اضافه كرد: با نهايي شدن اين رقم تا دو ماه آينده نرخ حق الزحمه به تمام مشاورين املاك سراسر كشور ابلاغ و به مردم اطلاع رساني خواهد شد.

 



اخبار ادبي و هنري

نگراني كارگردان فيلم هاي غيراخلاقي از حكم پناهي
كارگردان فيلم هاي غيراخلاقي در مصاحبه با يك سايت ضدانقلاب، نسبت به صدور حكم يك كارگردان ضدانقلاب ابراز نگراني كرد.
محسن مخمل باف، كه مدت هاست به خاطر ساخته هاي پيش پاافتاده و سخيف خود با بي توجهي محافل هنري مواجه شده، سعي مي كند با حرف زدن عليه جمهوري اسلامي دل دشمنان ايران را به دست آورده و براي خود جايگاهي بدست آورد.
اين پادوي دولت هاي جنگ طلب غربي به تازگي از حكم پناهي ابراز نگراني كرده و در اظهارنظري مهم گفته كه: نگذاشتند فيلم بسازد و بعد هم كه خواست در خانه اش فيلم بسازد، محكومش كردند!
يادآوري مي كنيم جعفر پناهي، هنگامي كه در زيرزمين خانه اش مشغول مستندنمايي ادعاهاي بي سند مهدي كروبي بود، دستگير شد.
اين كارگردان، پيشتر، در كنار چند فيلم ساز صهيونيست، در تظاهرات ضدايراني شركت كرده بود.
در محافل سينمايي، محسن مخمل باف به عنوان مردي فاقد تعادل فكري شناخته مي شود.
آغاز اكران بهترين فيلم اول جشنواره فجر
فيلم «نفوذي» بهترين فيلم اول بيست و هشتمين جشنواره فيلم فجر، از امروز در سينماهاي كشور به نمايش درمي آيد.
به گزارش خبرنگار كيهان، اين فيلم به كارگرداني احمد كاوري و مهدي فيوضي داراي موضوع دفاع مقدس است كه با ساختاري معمايي و تعليق آميز، روايتي پليسي-جاسوسي را به تصوير كشيده است.
فيلم «نفوذي» در دوره گذشته جشنواره فجر با استقبال خوب مردم و منتقدان مواجه شد و سيمرغ بلورين بهترين فيلم بخش نگاه نو (فيلم اول) را نيز كسب كرد.
حمله علماي الازهر مصر به مختارنامه
روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن كه حامي رژيم صهيونيستي است، نوشت: علماي الازهر مصر اهانت به صحابه پيامبر(ص) در فيلم ]مجموعه[ تلويزيوني مختارنامه را محكوم كردند.
به گزارش ايسنا اين روزنامه نوشت: علماي الازهر اعلام كردند كه اجازه مسئولان ايراني براي پخش سريال تلويزيوني مختارنامه را كه در آن به صحابه پيامبر(ص) از جمله عبدالله بن الزبير اهانت شده، محكوم مي كند.
محمد رفاعه الطهطاوي، سخنگوي رسمي الازهر از مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در ايران خواست تا هر چه سريعتر براي خاموش كردن فتنه هاي مذهبي وارد عمل شود.
گفتني است وهابيون مخالفان اصلي مجموعه مختارنامه هستند.
در اين اثر، خواص بي بصيرت و عناصر عافيت جو و نيز منافقان و دشمنان اهل بيت عصمت و طهارت(ع)، برپايه منابع معتبر تاريخي، معرفي شده اند.
تاكيد دبير علمي جايزه يوسف
بر پاسداري از ارزش هاي دفاع مقدس
دبير علمي چهارمين جايزه يوسف گفت: ادبيات دفاع مقدس داراي ظرفيت نوآوري و بدعت بالايي است و يكي از امتيازهايي كه براي آثار لحاظ مي شود نوآوري و خلاقيت است كه اهميت زيادي براي داوران دارد. اما توقع داريم داستان ها همگي به ارزش ها و اصول دفاع مقدس پايبند باشند. وي افزود: مرحله اول داوري از ابتداي اين ماه آغاز شده و در اين مرحله سه عنصر در نظر است: ساختار استحكام اثر، نثر داستان و نقش محوري ارزش هاي دفاع مقدس.
پارسي نژاد ادامه داد: تعداد آثاري كه تا يكشنبه شب به دبيرخانه رسيد، 778 داستان كوتاه بود كه حاصل قلم فرسايي 442 نويسنده است.
دبير علمي جايزه يوسف درباره داستان هاي ضدجنگ گفت: اصطلاح ضدجنگ را قبول ندارم ولي گونه خاصي از داستان وجود دارد كه نويسنده با مفهوم جنگ مخالف است و اين موضوع در متن داستان او محسوس است. اين موضع نزد ما مورد قبول است اما بايد توجه داشت كه داستان ها مخالف ارزش ها نباشند.
چاپ چهل و ششم «فرمانده من»
چاپ چهل و ششم كتاب «فرمانده من» توليد دفتر ادبيات و هنر مقاومت حوزه هنري توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.
اين كتاب حاوي قصه هايي از فرماندهان دفاع مقدس، نوشته رحيم مخدومي، احمد كاوري، داوود اميريان، علي اكبر خاوري نژاد، حسن گلچين، هادي جمشيديان و عباس پاسيار و... است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14