(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 9 دی 1389- شماره 19827

صندلي سينما، كودكان معصوم و فيلم هاي آنچناني
نوزدهمين جشنواره تئاتر لاله هاي سرخ در انديمشك
استاندار: فرهنگ و هنر مشكل اساسي استان اصفهان است
رئيس حوزه هنري فارس: سينماهاي شيراز خودگردان هستند
برترينهاي دومين جشنواره طنزديواندره معرفي شدند
شب شعر قيام در نيشابور برگزار شد
«غزل تشنه» شعر برگزيده «حنجره هاي سرخ»
مديركل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان: كاشان قابليت تبديل به قطب چاپ و نشر كشور را دارد
موزه مردم شناسي در سروستان ايجاد مي شود
درخشش فيلم سازان نيشابور در جشنواره فيلم هشت
تقدير از كتاب55 افسانه تركمني درجشنواره كتاب سلام
چاپ و انتشار دو ميليون جلد كتاب در ايلام
مسابقه عكس تلفن همراه «عطش باران»
استاندار گلستان: قصه گويي فرصت ناب براي تعليم و تربيت كودك و نوجوان است
خانه مطبوعات استان البرز كليد خورد
برگزاري پنجمين نمايشگاه بزرگ سراسري كتاب در استان گلستان
استاندار يزد: تأثيرگذاري اردوهاي هجرت بر فرهنگ جامعه غيرقابل انكار است
درخشش دانش آموزان مازندراني در جشنواره خوارزمي كشور
امام جمعه بابل: پروژه آب و فاضلاب بابل پس از 15سال، هنوز اجرايي نشده است
احداث شش پل در محورهاي روستايي غرب مازندران
يادواره شهيد كشوري و دوازده شهيد هوانيروز مازندران



صندلي سينما، كودكان معصوم و فيلم هاي آنچناني

علي كفايي مهر - خبرنگاركيهان دربابل
چندي قبل درجلوي يكي از سينما هاي شهرمان كودكان خردسالي را مشاهده كردم كه با صفي منظم با مربيان در انتظار ورود به سينما بودند و آنچه قابل تامل بود فيلمي كاملا نامتجانس باكودكان و صد در صد تجاري در حال اكران بود. البته شايد مربيان اين مدرسه ابتدائي هدفشان از بردن كودكان تفريح و گذران اوقات دانش آموزان بود اما آنچه قابل تامل است آنكه در حال حاضر در روي پرده هاي سينما كشورمان چه مي گذرد؟ غالب پرده هاي سينما جولانگاه هنرپيشگان تجاري است كه با فرايند زيبائي چهره و به قولي چشم آبي و ... درحال اكران و بازيگري هستند. سينماي فعلي كشورمان به اقرار كارشناسان سير قهقرائي خود را طي مي كند و به قول هنرپيشه معروف آژانس شيشه اي (پرويز پرستويي) دو سالي است كه هر فيلم نامه اي را به من پيشنهاد مي كنند دوباره عودت مي دهم. اگر به فيلم هاي درحال اكران سينما توجه شود يا طنز مبتذل است يا خشونت مطلق. آنچه دراين مقال منظور نگارنده است دقت در بردن كودكان به سينما است كه آيا مي توان هر فيلمي را با توجه به روحيه حساس و لطيف كودكان براي آنها به نمايش در آورد؟ براستي نقش مربيان پرورشي دراين ميان چيست؟ و چه كسي دراين باره پاسخگوست؟

 



نوزدهمين جشنواره تئاتر لاله هاي سرخ در انديمشك

انديمشك- خبرنگار كيهان:
نوزدهمين جشنواره منطقه اي لاله هاي سرخ از 26 تا 29 بهمن ماه سالجاري در تالار خورشيد شهرستان انديمشك برگزار مي شود.
كرامت ميري رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي انديمشك با بيان اين مطلب گفت: اين جشنواره با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان خوزستان، انجمن هنرهاي نمايشي و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان انديمشك برگزار مي شود. وي هدف از برپايي اين جشنواره را تبادل انديشه و تجارب نو هنرمندان زاگرس نشين در عرصه هنرهاي نمايشي عنوان كرد و افزود: اين دوره جشنواره با رويكرد موضوعات آييني و ارزشي، مقاومت و پايداري، تشيع و مهدويت و سنت ها و آيين هاي پسنديده بومي و محلي برپا مي شود.
ميري خاطرنشان كرد: نمايش هاي برگزيده استان هاي زاگرس نشين در صورت شركت در جشنواره در اولويت انتخاب قرار خواهند گرفت.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد انديمشك افزود: نمايش هاي برگزيده جشنواره لاله هاي سرخ با موضوع مقاومت و پايداري به چهاردهمين جشنواره ملي تئاتر مقاومت راه خواهند يافت.
ميري در پايان با اشاره به كمك سه ميليون ريالي به نمايش هاي راه يافته به جشنواره افزود: آثار ارسالي بايد در سال 89 توليد شده و به تأييد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان مربوطه رسيده باشد.

 



استاندار: فرهنگ و هنر مشكل اساسي استان اصفهان است

اصفهان- خبرنگار كيهان:
استاندار اصفهان گفت: مشكلات و دغدغه هاي اساسي استان اصفهان به سبب فضاي فرهنگي اين استان بيشتر از جنس فرهنگ، هنر و انديشه است.
دكتر عليرضا ذاكر اصفهاني در جلسه مسئولان دستگاه هاي فرهنگي استان اصفهان گفت: چالش هاي استان اصفهان بيشتر از نوع فرهنگ است زيرا در حوزه عمراني، استان اصفهان تنها با دو مشكل آب و كمبود برخي بودجه ها روبه رو است.
وي گفت: استان اصفهان منطقه اي فرهنگي هنري است كه مشكلات و چالش هايي از جنس فرهنگ، هنر، ميراث فرهنگي و ابنيه تاريخي دارد.
وي با اشاره به آغاز به كار قرارگاه جنگ نرم در استان اصفهان گفت: قصد نداريم سند جامعي در كنار ساير اسناد فرهنگي بالادستي تهيه كنيم و يا به موازات شوراي عالي انقلاب فرهنگي تحركي داشته باشيم، بلكه باتوجه به خورده فرهنگ هاي موجود در استان به دنبال برشي استاني از مسائل فرهنگي كشور هستيم كه هويت ساز بوده و مديريت جامع فرهنگي استان را بدنبال داشته و تبديل به الگوي بومي پيشرفت براي استفاده ساير استان ها خواهد شد.
وي گفت: طرح اوليه ساختار اين قرارگاه نوشته و 15 كارگاه براي آن در نظر گرفته شده است. از صاحب نظران و مديران دستگاه هاي فرهنگي استان خواهانيم كه بامطالعه اين پيش نويس و ارائه نظرات اصلاحي خود، ما را در بهبود ساختار قرارگاه جنگ نرم استان ياري دهند. استاندار اصفهان اضافه كرد: اين قرارگاه تدوين برنامه هاي سال 1390 دستگاه هاي فرهنگي استان را نيز برعهده دارد و سعي شده در اين خصوص خيلي شفاف عمل شود.

 



رئيس حوزه هنري فارس: سينماهاي شيراز خودگردان هستند

شيراز- خبرنگار كيهان:
تمامي سينماهاي شيراز خودگردان هستند و منابع مالي خود را از فروش بليت و برنامه ريزي هاي خود تأمين مي كنند.
رئيس حوزه هنري فارس با بيان اين مطلب با تأكيد بر اينكه از حوزه هنري هيچ بودجه اي به سينماها تعلق نمي گيرد گفت: به جز يك سينما در شيراز كه بصورت خصوصي اداره مي شود تمام سينماهاي فعال شيراز زيرنظر حوزه هنري بوده و اين حوزه مالك سينماها محسوب مي شود.
«عليرضا پرورش» با ابراز خشنودي از پركارتر شدن سينماهاي شيراز اظهار داشت: شهري كه عنوان پايتخت فرهنگي كشور را يدك مي كشد نيازمند طراحي و ساخت مكان هاي بيشتري براي پاسخ به نياز علاقه مندان به تماشاي فيلم بوده و مديران مربوطه طرح هايي را آماده كرده اند كه اجراي اين طرح ها نيازمند حمايت همه جانبه است.
وي با قدرداني از همكاري هميشگي مسئولان استان گفت: با توجه به ظرفيت هاي موجود و نيز نيازهايي كه براي احداث سينماهاي جديد احساس مي شود اميدواريم استاندارفارس و فرماندار شيراز مانند هميشه ما را در راستاي توسعه و رشد هرچه بيشتر اين بخش فرهنگي ياري كنند.

 



برترينهاي دومين جشنواره طنزديواندره معرفي شدند

ديواندره-خبرنگاركيهان:
برترينهاي دومين جشنواره استاني طنز ديواندره پس از سه روز رقابت گروههاي شركت كننده توسط هيئت داوران معرفي شدند.
هيئت داوران جشنواره لوح تقدير و جايزه بخش بروشور را به نمايش «چاي قند پهلو» و لوح تقدير وجايزه نقدي جشنواره دربخش گريم را به نمايش «خوينه كه باوكم» اهدا كرد.
به گزارش خبرنگار ما از ديواندره دربخش موسيقي، هيئت داوران به دليل عدم اهتمام صحيح و كارآمد درساخت و يا انتخاب موسيقي نمايش هيچ يك از آثار را شايسته كسب عنوان ندانست.
دربخش طراحي صحنه، هيئت داوران لوح تقدير و جايزه نقدي را به «ميثم جلالي» از دهگلان به خاطر طراحي صحنه نمايش «من اعتياد دارم» و «علي رضا اسماعيلي» از سقز به خاطر طراحي صحنه نمايش«مجسمه» اهدا كرد.
همچنين هيئت داوران در بخش معرفي بازيگر زن عنوان اول را شامل تنديس جشنواره، لوح تقدير و جايزه نقدي به «شيما ميركي» به خاطر بازي در نمايش« من اعتياد دارم» اهدا كرد.
همچنين كاظم نور بخش از بيجار به خاطربازي در نمايش «خودكرده را...» شايسته دريافت رتبه اول بازيگري مرد شناخته شد.
جوايز ويژه بازيگران به «محمد زارع زاده» به خاطر بازي درنمايش «خه يالي خاو» و به پاس سالها حضور درعرصه نمايش طنز و كيانوش كريمي به خاطر بازي درنمايش «مجسمه» و به دليل تمركز صحنه اي و استيل مناسب هر دو از سقز اهدا شد.
هيئت داوران هيچ يك از نويسندگان نمايش هاي شركت كننده را شايسته عنوان اول ندانست. اما رتبه دوم اين بخش را به «موسي هدايتي» از دهگلان نويسنده نمايش «من اعتياد دارم»، داد.
دربخش كارگرداني نيز جشنواره طنز ديواندره رتبه اول نداشت اما رتبه دوم كارگرداني به «موسي هدايتي» كارگردان نمايش «من اعتياد دارم» از شهرستان دهگلان رسيد.
بنابراين گزارش«شهرام ميرزايي» «صابر نيكبخت» و «عبيد رستمي» اعضاي هيئت داوري دومين جشنواره استاني طنز ديواندره معرفي شدند.

 



شب شعر قيام در نيشابور برگزار شد

نيشابور-خبرنگار كيهان:
همزمان با ماه محرم و ايام سوگواري سالار شهيدان حضرت اباعبداله الحسين(ع) شب شعر قيام با حضور پرشور شاعران و ادب دوستان در تالار اديب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور برگزار شد.
محمد پروانه دبير شوراي شعر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان نيشابور در اين مراسم اظهار داشت: انقلاب اسلامي ما به رهبري امام خميني(ره) تداوم نهضت حضرت اباعبداله الحسين بود و پس از سه دهه كه از عمر با بركت اين انقلاب مي گذرد ما باز هم به اصل خود كه همان دهه اول محرم است رجوع كرده ايم و ملت ايران مصمم هستند قيام حسيني را تا ظهور حضرت مهدي(عج) ادامه دهند و در اين راستا شاعران ما همچون كميل ابن زياد و دعبل خزايي اشعاري را كه از عمق جان و با اهداف امام حسين(ع) مي باشد ارائه دهند.
در ادامه اين مراسم حاج غلامعلي عسكري مداح اهل بيت(ع) و شاعر پيشكسوت نيشابوري به ذكر مصيبت اهل بيت و مداحي حضرت اباعبداله الحسين(ع) پرداخت و سپس شاعران ولايي نيشابور اشعار خود را با موضوع محرم، امام حسين(ع)، انقلاب اسلامي و عاشورا قرائت كردند.

 



«غزل تشنه» شعر برگزيده «حنجره هاي سرخ»

گرگان- خبرنگار كيهان:
در پنجمين كنگره سراسري شعر عاشورا با عنوان «حنجره هاي سرخ» در شهرستان اليگودرز حسين عبدي در بخش شعر با «غزل تشنه» به عنوان شاعر برگزيده معرفي شد.
رئيس حوزه هنري استان گلستان با اعلام اين خبر گفت: حسين عبدي از شاعران برجسته و متعهد كشور مي باشد كه علاوه بر فعاليت فرهنگي هنري مسووليت واحد آفرينش هاي ادبي حوزه هنري استان گلستان را نيز برعهده دارد.
محسن رباني در ادامه افزود: شعر برگزيده اين هنرمند در خصوص شخصيت و زندگي حضرت امام حسين(ع)، شهداي كربلا و واقعه عظيم عاشورا سروده شده است.
وي در پايان پرداختن به فرهنگ عاشورا و زندگي امام حسين(ع) را به عنوان يكي از موضوعات اصلي در بين هنرمندان متعهد اعلام كرد و تصريح كرد: شعر عاشورايي از عمق و غناي بالايي برخوردار بوده و همين موضوع باعث شده تا اين هنر به صورت جرياني خروشان در بين هنرمندان جوان حفظ شده و ادامه يابد:

 



مديركل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان: كاشان قابليت تبديل به قطب چاپ و نشر كشور را دارد

كاشان- خبرنگاركيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان با تأكيد بر آمادگي اين اداره براي صدور مجوز چاپخانه گفت: كاشان مي تواند به عنوان قطب چاپ مركز كشور مطرح شود.
سيدعليرضا حسيني گفت: به غير از تهران فقط 5استان قم، خراسان رضوي، اصفهان، كرمان و آذربايجان شرقي اجازه صدور مجوز نشر دارند اما با نگاه ويژه اي كه به شهرستان كاشان وجود دارد امكان صدور مجوز نشر براي اين شهرستان ميسر است. به گفته وي درصورت تحقق اين امر فعاليت نشر و چاپ در كاشان سريع تر و آسان تر صورت مي گيرد و بخش وسيعي از مشكلات ناشران اين شهرستان برطرف مي شود.
حسيني با تشريح مشكلات نمايشگاه هاي كتاب ياد آور شد: در شهر اصفهان با تعامل اتحاديه صنف كتاب و لوازم التحرير فروشان مدت نمايشگاه ها 10 تا 15 روزه صادر مي شود تا كتاب فروشان نيز در اين ميان متضرر نشوند و توان تجهيز كتابفروشي هاي خود را داشته باشند.
وي، ميزان حق التأليف را براي مؤلفان 8تا 15درصد قيمت پشت جلد دانست و خاطرنشان كرد: تعيين قيمت كتاب توسط ناشر باتوجه به نوع كتاب و هزينه هاي آن صورت مي پذيرد.

 



موزه مردم شناسي در سروستان ايجاد مي شود

شيراز - خبرنگار كيهان:
با آزادسازي و تملك بناهاي اطراف بقعه شيخ يوسف سروستاني واقع در شهرستان سروستان اين محل به مجموعه فرهنگي - گردشگري تبديل مي شود.
قائم مقام اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس با بيان اين مطلب گفت: با توجه به جاذبه هاي مهم گردشگري و فرهنگي كه در سروستان وجود دارد بايد با مشاركت ديگر نهادها و ادارات هرچه زودتر اين شهرستان به محل مناسبي براي حضور گردشگران تبديل شود.
بهزاد علي ثابت اظهار داشت: سروستان به عنوان ورودي شرق استان يكي از مبادي مهم فارس محسوب مي شود و از اين جهت ساخت كمپينگ هايي در مسير ورودي به مركز استان ضروري است.
همچنين بنا به گفته وي، حمام تاريخي شيخ يوسف اين شهرستان نيز با تغيير كاربري به موزه مردم شناسي تبديل مي شود.

 



درخشش فيلم سازان نيشابور در جشنواره فيلم هشت

نيشابور- خبرنگاركيهان:
فيلم كوتاه «استانبول» به نويسندگي و كارگرداني هنرمند جوان نيشابوري ابوالفضل كاهاني مقام برتر نخستين جشنواره فيلم هشت را به خود اختصاص داد.
حسين محروقي سرپرست انجمن سينماي جوان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور با اعلام مطلب فوق افزود: سينماگران جوان نيشابور باحضور در جشنواره هاي مختلف داخلي و خارجي توانسته اند با كسب مقام هاي برتر ثابت كنند كه داراي توانايي خاص و نگاه ويژه در توليد آثار هنري فاخر در زمينه هاي مختلف هستند و حضور سينماگران جوان نيشابور با سه فيلم استانبول، شمر و آيين هاي ماندگار در نخستين جشنواره فيلم هشت با توجه به اينكه تعداد 160 اثر به اين جشنواره ارسال و هيئت بازبيني 31 اثر را براي بخش مسابقه انتخاب كرده كه 3فيلم آن از نيشابور بود كارنامه خوبي براي فيلم سازي نيشابور محسوب مي شود. محروقي خاطرنشان كرد: فيلم استانبول اثر هنرمند جوان فيلم ساز نيشابوري ابوالفضل كاهاني توانست مقام دوم فيلم داستاني- بهترين تصويربرداري و بهترين بازيگري زن را به خود اختصاص داد.
وي در پايان متذكر شد: آثاري كه تاكنون توسط انجمن سينماي جوان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور توليد شده است باعث رشد كمي و كيفي فيلم سازي كوتاه در شهرستان، استان و كشور گرديده است.

 



تقدير از كتاب55 افسانه تركمني درجشنواره كتاب سلام

گرگان- خبرنگاركيهان:
در سيزدهمين جشنواره «كتاب سلام» از كتاب «55 افسانه تركمني» به روايت و بازنويسي «عبدالصالح پاك» تقدير شد.
به گزارش خبرنگار ما برگزيدگان اين جشنواره در گروههاي داستان، تأليف، داستان ترجمه، داستان آييني، بخش ويژه داستان، شعر و تصويرگري معرفي شده اند.
كتاب 55 افسانه تركمني به روايت «عبدالصالح پاك» كارشناس ادبي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان گلستان درسال 88 براي نوجوانان به چاپ رسيده است.
اين كتاب جلد چهارم افسانه هاي چاپ شده توسط عبدالصالح پاك پس از كتابهاي «افسانه چهل دروغ»، «دختر چوبي» و «افسانه هاي تركمن صحرا» به شمار مي رود.
وي نويسنده معروف داستانهاي كوتاه كيهان بچه ها بوده و تاكنون رمانها و داستان هاي كوتاه متعددي را به چاپ رسانيده است.
لازم به يادآوري است جشنواره «كتاب سلام» هرسال از سوي مجله «سلام بچه ها» برگزار مي شود.

 



چاپ و انتشار دو ميليون جلد كتاب در ايلام

ايلام- خبرنگار كيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان ايلام گفت: در اين استان بيش از دو ميليون جلد كتاب در پنج سال گذشته به منظور ترويج كتاب و كتابخواني چاپ و منتشر شده است.
حجت الاسلام والمسلمين حسين ملكي افزود: اين تعداد كتاب در قالب 870 عنوان توسط مراكز انتشاراتي استان چاپ و منتشر شده و در دسترس قرار گرفته اند.
وي اظهار داشت: اين كتاب ها شامل ادبي، تاريخي، داستاني، شعر، كودك و نوجوان، فرهنگي، هنري است كه نقش تعيين كننده اي در راستاي فرهنگ كتابخواني در استان ايلام دارد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان ايلام با اشاره به اينكه هم اكنون 22 مركز انتشاراتي در اين استان وجود دارد، گفت: از اين تعداد مجوز 14 مركز در طول دو سال گذشته صادر شده كه اين نشانه توجه ويژه دولت در اين حوزه بوده است.
وي نداشتن مكان مناسب براي مراكز انتشاراتي و كمبود اعتبار براي حمايت بيشتر را از جمله مشكلات حوزه چاپ و نشر استان عنوان و خاطرنشان كرد: استان در حال توسعه ايلام نيازمند حمايت هاي بيشتر است كه مي طلبد مسئولان بيش از پيش به اين خطه خونرگ توجه ويژه اي داشته باشند.

 



كانون پرورش فكري قائم شهر برگزار مي كند
مسابقه عكس تلفن همراه «عطش باران»

قائم شهر- خبرنگاركيهان:
كانون پرورش فكري قائم شهر همزمان با برگزاري آيين هاي سنتي و مذهبي سالار شهيدان در يك فرخوان استاني اقدام به برگزاري مسابقه عكس تلفن همراه تحت عنوان «عطش باران» كرد.
مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان قائم شهر در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: كودكان و نوجوانان علاقه مند مي توانند آثار عكاسي خود را كه به وسيله تلفن همراه عكسبرداري شده در قالب لوح فشرده به اين كانون واقع در قائم شهر، جنب زمين فوتبال شهيد وطني ارسال كنند.
مريم السادات خليلي مهلت ارسال عكس ها را تا نيمه دي ماه سال جاري و موضوعات فراخوان عكس ها را براي كودكان و نوجوانان سنين 7تا 17سال به شرح زير اعلام كرد:
1- عزاداري كودكان
2- صحنه هايي از دسته هاي عزاداري كودكان 3- عزاداري مخصوص محلات
4- صحنه هاي تعزيه 5- نماز ظهر عاشورا 6- مهمانان سفره امام حسين(ع).
وي در ادامه گفت: هر فرد مي تواند براي شركت در اين مسابقه يك تا 10عكس با ذكر كامل مشخصات به اين كانون ارسال كند.

 



استاندار گلستان: قصه گويي فرصت ناب براي تعليم و تربيت كودك و نوجوان است

گرگان- خبرنگاركيهان:
استاندار گلستان گفت: قصه گويي فرصتي ناب و مغتنم براي تعليم و تربيت كودكان و نوجوانان و انتقال غيرمستقيم مفاهيم ارزشي به نسل نوپاي كشور است.
مهندس جواد قناعت درحاشيه برپايي چهاردهمين جشنواره قصه گويي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان افزود: قصه گويي هرچند هنرمندانه تر اجرا شود قصه گو و مربي به اهداف تربيتي بيشتري دست يافته است.
وي در ادامه با تاكيد بر اهداف و عملكرد كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان قصه گويي را يكي از روشهاي ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني و مأنوس نمودن كودكان و نوجوانان با كتاب است.
مهندس قناعت انس و الفت صحيح انسان در كودكي با كتاب را اساسي براي انتخاب مسير صحيح و درست زندگي در دوران نوجواني برشمرد و افزود: مربيان كانوني رسالت مهم فراهم نمودن اين بستر براي كودكان و نوجوانان را برعهده دارند.
مديركانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان گلستان نيز قصه گويي را يكي از كهن ترين و بامعناترين روش تربيتي كودك دانست.
به گفته حسين سميعي برپايي جشنواره قصه گويي فرصتي است براي ارزيابي مربيان از خود و بروز استعدادها و آشنايي آنان با روشهاي برتر قصه گويي است.
چهاردهمين جشنواره قصه گويي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان گلستان در مركز فرهنگي هنري آق قلا در دو بخش مربيان و آزاد با حضور 17مربي كانوني و 5 قصه گوي آزاد برگزار شد.

 



خانه مطبوعات استان البرز كليد خورد

كرج- خبرنگاركيهان:
با هماهنگي هاي صورت گرفته بين اعضاي هيئت موسس خانه مطبوعات، اساسنامه خانه مطبوعات استان البرز درپـايگاه افرا منتشر شد.
معاون فرهنگي و مطبوعاتي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان البرز درجمع خبرنگاران گفت: اين اساسنامه مبتني براساسنامه مصوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي وبعد از برگزاري جلسات پياپي از سوي اعضاي هيئت موسس و جلسات مشترك با اين معاونت است و سعي شده تا تمام خواسته هاي خبرنگاران و اهالي رسانه دراين اساسنامه ديده شود.
مهدس عسگري افزود: اعضاي هيئت موسس خانه مطبوعات به جهت تدوين اساسنامه و برگزاري مقدمات تشكيل خانه مطبوعات و مسئوليت آنها با تشكيل مجمع عمومي خانه مطبوعات و انتخاب هيئت مديره به پايان خواهد رسيد.
معاون فرهنگي و مطبوعاتي اداره كل فرهنگ وارشاد اسلامي استان البرز گفت: تشكيل خانه مطبوعات نقش مهم و موثري در ساماندهي و رفع مشكلات خبرنگاران و اهالي رسانه استان البرز دارد و اين خانه به عنوان يك كانون مشورتي و برنامه ريزي، ياري رسان اين اداره درحوزه رسانه اي خواهد بود.

 



برگزاري پنجمين نمايشگاه بزرگ سراسري كتاب در استان گلستان

گرگان- خبرنگار كيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان گلستان گفت: امسال و در پنجمين نمايشگاه سراسري كتاب استان گلستان بيش از 400 ناشر بزرگ و برجسته كشور حضور دارند.
غلامرضا منتظري افزود: غرفه هاي خاص كودك و نوجوان، خانه فرهنگ ديجيتال، عفاف و حجاب سراي اهل قلم، يافته هاي علمي و اختراعات جوانان گلستان، صدا و سيما، نشست هاي فرهنگي، خبرنگاران و... جزو غرفه هاي جانبي نمايشگاه كتاب استان است.
وي يادآور شد: نشست هاي تخصصي با عناوين عبرت هاي عاشورا، بصيرت و رستگاري، آسيب شناسي عزاداري، عزاداران واقعي، نشست صاحبنظران ذوق، نشست آئين مطالعه و تندخواني نيز از ديگر برنامه هاي جنبي اين نمايشگاه است. از نكات قابل توجه در اين حوزه رونمايي كتاب «آفاق انديشه» يكي از آثار آيت الله جوادي آملي براي نخستين بار در نمايشگاه كتاب استان گلستان است. گفتني است اين كتاب با موضوع و محوريت سخنان و رهنمودهاي آيت الله جوادي آملي در ديدار با شخصيت هاي جهاني، مسلمانان مقيم خارج از كشور و پيرامون اديان، مكاتب گوناگون توسط نشر اسرا به چاپ رسيده است.

 



استاندار يزد: تأثيرگذاري اردوهاي هجرت بر فرهنگ جامعه غيرقابل انكار است

يزد- خبرنگار كيهان:
استاندار يزد گفت: تأثيرگذاري اردوهاي طرح هجرت بر فرهنگ جامعه به ويژه روستاها غيرقابل انكار است.
محمدرضا فلاح زاده افزود: حضور جوانان در قالب طرح هجرت 3 در روستاها و مشاركت در سازندگي اين مناطق توانسته روحيه مشاركت و همبستگي را در مناطق مختلف احيا كند.
وي با بيان اينكه تاثير برگزاري اردوهاي طرح هجرت در حوزه هاي گوناگون به ويژه در عرصه فرهنگ قابل توجه بوده است، بر ضرورت اطلاع رساني در زمينه اجراي اين طرح به وسيله رسانه ها به ويژه رسانه ملي تاكيد كرد.
فلاح زاده با بيان اينكه بسيج سازندگي با فرمان رهبر معظم انقلاب شكل گرفته است. از رئيس جمهور به خاطر حمايت هاي بي دريغ از بسيج سازندگي تقدير و تشكر كرد. وي با اشاره به ابعاد مختلف قيام امام حسين(ع) اظهار داشت: امر به معروف و نهي از منكر يكي از اهداف اصلي قيام امام حسين(ع) بوده كه به معناي اجراي همه خوبي هاي عالم و رد كردن تمام پليدي هاست.
فلاح زاده ادامه داد: كسي مي تواند آمر به معروفات و ناهي از منكرات باشد كه خود به ولايت الله، ولايت رسول الله(ص)، ولايت ائمه اطهار(ع) و ولايت فقيه، ايمان استوار داشته باشد.
استاندار يزد با بيان اينكه جامعه اي پوياست كه جوانان آن با نشاط در همه صحنه ها حضور داشته باشند، افزود: براي احياي زندگي شرافتمندانه، براي خود و ديگران مي بايست به سمت آموزه هاي ديني و علماي رباني حركت كرد.
فلاح زاده در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ابعاد قانون هدفمند كردن يارانه ها، عدالت اجتماعي، توسعه زيرساخت هاي كشور و گسترش نظام تامين اجتماعي را از پيامدهاي اجراي اين قانون دانست.

 



درخشش دانش آموزان مازندراني در جشنواره خوارزمي كشور

ساري-خبرنگار كيهان:
دانش آموزان بهشهري موفق شدند با ارائه طرحي در زمينه كشاورزي، رتبه سوم جشنواره خوارزمي را كسب كنند.
رئيس اداره فني و حرفه اي و كار و دانش آموزش و پرورش مازندران گفت: محمد جواد رضايي و ميلاد اكبري از بهشهر با ارائه طرح افزونه تسهيل در شخم زني با تيلر در جشنواره جوان خوارزمي كشور رتبه سوم را در زمينه كشاورزي كسب كردند.
محمود رضا سعيدي به خبرنگار كيهان گفت: اين دانش آموزان افتخار عضويت در بنياد ملي نخبگان كشور را كسب كردند. وي افزود: تعداد 2 هزار و 140 طرح دانش آموزان مازندراني در جشنواره جوان خوارزمي شركت كردند كه 550 طرح به مرحله استاني راه يافتند. رئيس اداره فني و حرفه اي و كار و دانش آموزش و پرورش مازندران خاطرنشان كرد: 31 طرح منتخب استاني جهت ارائه به مرحله كشوري اعزام شد كه در نهايت از اين ميان طرح افزونه تسهيل در شخم زني با تيلر حائز رتبه كشوري شد.
گفتني است، در مراسمي كه در سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي با حضور معاون علمي و فناوري رئيس جمهور و وزير آموزش و پرورش در تهران برگزار شد، از اين دانش آموزان تجليل به عمل آمد.

 



امام جمعه بابل: پروژه آب و فاضلاب بابل پس از 15سال، هنوز اجرايي نشده است

بابل- خبرنگاركيهان:
امام جمعه بابل گفت: پروژه آب و فاضلاب بابل بعد از 15سال كلنگ زني هنوز اجرايي نشده است.
حجت الاسلام روحاني ادامه داد: توسعه نيافتگي شهرستان بابل براي مردم اين شهرستان قابل قبول نمي باشد و چرا سياست هاي چاق و لاغر در استان حكم فرما است و راه هاي درون شهري و بيرون شهري اين شهرستان قابل مقايسه با ديگر شهرهاي مازندران نيست. امام جمعه بابل گفت: پروژه آب و فاضلاب بابل پس از 15 سال كلنگ زني هنوز راكد مانده است و اقدامي براي افتتاح آن صورت نمي گيرد. وي همچنين گفت: شهرستان بابل دچار فقر ورزشي است طوري كه پروژه هايي در اين شهرستان وجود دارد كه بيش از 17 سال هنوز اجرائي نشده اند.
روحاني در خاتمه از استادان مازندران خواست به جد پيگير مشكلات مردم شهرستان بابل باشند تا مردم خدمات دولت عدالت محور را در اين شهرستان احساس كنند.

 



احداث شش پل در محورهاي روستايي غرب مازندران

ساري- خبرنگار كيهان:
از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب به مازندران 6 پل در محورهاي روستايي شهرستان هاي نوشهر و چالوس احداث مي شود.
به گزارش روابط عمومي اداره كل راه و ترابري استان مازندران، سرپرست اداره كل راه و ترابري استان مازندران ضمن اعلام اين خبر افزود: احداث پل در راههاي روستايي به عنوان يكي از برنامه هاي اصلي اين اداره كل بوده كه با مطالعات و برنامه ريزي هاي مدون در حال اجرا مي باشد كه از جمله مي توان به احداث شش دستگاه پل در محورهاي روستايي شهرستانهاي نوشهر و چالوس از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب با اعتباري بالغ بر 1800 ميليون ريال اشاره كرد.
مهندس سيد علي اسد در ادامه يادآور شد: پل هاي مذكور در راههاي روستايي گيل كلا، لش سر، كنسدره و رزن شهرستان چالوس و راههاي روستايي عزت و بين بركن شهرستان نوشهر در دست اجراست.
وي اضافه كرد: همچنين از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب به مازندران بهسازي راههاي روستايي لرگان و سركا، پنجك و دزدبن- دلير در شهرستان چالوس و بهسازي و آسفالت راههاي روستايي كندلوس، ناصرآباد چتن، فيروزآباد، دلم- حيرت- عاليدره و نيم ور در شهرستان نوشهر انجام مي شود.

 



با حضور نماينده ولي فقيه درارتش جمهوري اسلامي برگزارشد
يادواره شهيد كشوري و دوازده شهيد هوانيروز مازندران

قائم شهر- خبرنگاركيهان:
با حضور نماينده ولي فقيه در ارتش جمهوري اسلامي يادواره شهيد احمد كشوري و دوازده شهيد هوانيروز مازندران برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد علي آل هاشم دريادواره سرلشكر شهيد احمدكشوري و 12شهيد هوانيروز مازندران و سرداران و 150 شهيد بخش كياكلا گفت: دشمنان انقلاب اسلامي با 685 شبكه ماهواره اي و 170 باند بين المللي قاچاق موادمخدر در جنگ نرم عليه جمهوري اسلامي ايران فعاليت مي كنند.
نماينده ولي فقيه و رئيس سازمان عقيدتي سياسي ارتش با تجليل از مقام شهيدكشوري و شهداي بخش كيلاكلا، افزود: شهيد كشوري شخصيتي ممتاز و وارسته، ساده زيست، متواضع و مهربان، شجاع و فداكار بود كه براي دفاع از اسلام و كشور جان خود را فدا كرد. وي فرهنگ دفاع را دژ مستحكم در برابر دشمنان انقلاب و كشور دانست كه هرگز تسخير و فتح نخواهدشد.
حجت الاسلام آل هاشم با مهم شمردن رسالت رسانه ملي و جرايد در حفظ و ترويج دستاوردهاي دفاع مقدس، جنگ نرم را به مراتب پيچيده تر و گسترده تر از جنگ نظامي دانست. گفتني است دراين يادواره كه جمعي از مقامات لشكري و كشوري، خانواده هاي معظم شهدا و فرماندهان و پرسنل نظامي و انتظامي و همرزمان شهيدان هوانيروز و آحاد مردم ولايي حضورداشتند، حجت الاسلام يوسفي امام جمعه كياكلا ضمن خيرمقدم به حاضران از دست اندركاران برپايي يادواره تقدير كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14