(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 9 دی 1389- شماره 19827

دولت پاكستان با خروج يك حزب از ائتلاف حاكم در آستانه سقوط قرار گرفت
هوگوچاوز : سفير تحميلي آمريكا حق ندارد وارد ونزوئلا شود
نقشه چهارساله وزارت خارجه آمريكا (چشم انداز)
گروه هاي اسلامي و ملي فلسطين : با حماس عليه اسرائيل متحد مي شويم
هشدار ميشل سليمان به تل آويو در مورد تعرضات مكرر به لبنان
ابراز نگراني رئيس جمهور تونس از افزايش اعتراضات مردمي
انفجار بمب مقابل دفتر رهبر راستگراي افراطي ايتاليا
نگراني آمريكا از افزايش توان موشك هاي بالستيك چين
نخست وزير كويت : استعفا نمي دهم
نوري مالكي : عراق نيازي به كمك هاي نظامي آمريكا ندارد
احتمال نامزدي عمرو موسي در انتخابات رياست جمهوري در مصر
تهديد گباگبو به اخراج سفيران آمريكا و فرانسه از ساحل عاج
چها رسوي پنج قاره



دولت پاكستان با خروج يك حزب از ائتلاف حاكم در آستانه سقوط قرار گرفت

با خروج جنبش متحد قومي از ائتلاف حاكم، دولت اسلام آباد در آستانه سقوط قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري ها، بلافاصله پس از اعلام خروج جنبش متحد قومي از دولت ائتلافي پاكستان و خروج دو وزير اين حزب از كابينه، رئيس حزب جمعيت علماي اسلام اين كشور خواستار بركناري «يوسف رضا گيلاني» نخست وزير پاكستان شد.
از آنجا كه حزب جمعيت علماي اسلام پاكستان نيز 25 آذرماه از دولت خارج شده است، خروج جنبش متحد قومي، حزب حاكم «مردم» را از اكثريت انداخت و دولت اسلام آباد را در آستانه سقوط قرار داد.
از همين رو، حزب حاكم (مردم) سه شنبه شب براي فرار از سقوط كابينه جلسه اضطراري تشكيل داد تا با بررسي راهكارها، مانع از سقوط دولت نيمه جان خود شود.

 



هوگوچاوز : سفير تحميلي آمريكا حق ندارد وارد ونزوئلا شود

رئيس جمهور ونزوئلا با تأكيد بر نپذيرفتن سفير پيشنهادي آمريكا هشدار داد: «حتي اگر واشنگتن ما را به قطع روابط تهديد كند نيز، پالمر پا به كاراكاس نخواهد گذاشت».
به گزارش شبكه ايران، «هوگو چاوز» به دولتمردان آمريكا اعلام كرد كه در صورت تمايل مي توانند روابط خود را با ونزوئلا بر سر مخالفت وي با گزينه «باراك اوباما» به عنوان سفير جديد اين كشور در كاراكاس قطع كنند.
وي كه در تلويزيون دولتي ونزوئلا سخن مي گفت، افزود: اگر آنان مي خواهند روابط ديپلماتيك خود را قطع كنند بگذاريد اين كار را انجام دهند.وي گفت: «ما پالمر را به رسميت نشناخته ايم و اكنون دولت آمريكا تهديد به تلافي جويي مي كند، خوب آنان مي توانند هر كاري كه بخواهند انجام دهند اما اين مرد به اينجا نخواهد آمد.»

 



نقشه چهارساله وزارت خارجه آمريكا (چشم انداز)

پروفسور حميد مولانا

هرچهارسال يكبار، وزارت دفاع آمريكا يك گزارش مفصل و طولاني درباره اهداف و برنامه هاي دفاعي، نظامي و امنيتي براي كاخ سفيد و دولت آمريكا تهيه مي كند. اين گزارش تحت عنوان «بررسي دفاعي چهارساله» درحقيقت چشم انداز نظامي و امنيتي و تسليحاتي آمريكاست كه زيرنظر سياستگذاران وزارت دفاع آماده مي شود. سال گذشته، هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا اعلام كرد كه وزارت خارجه مانند وزارت دفاع به زودي برنامه چهارساله ديپلماسي، آمريكا را ترسيم خواهد كرد «تا چرخ سياست خارجي آمريكا را آن طور كه واشنگتن مايل است دنيا را ببيند به كار اندازد.»
اين گزارش چهارساله وزارت خارجه آمريكا قرار است آخر اين ماه منتشر شود ولي دريك مقاله 5000 كلمه اي كه هيلاري كلينتون براي مجله «امورخارجي» شوراي روابط خارجي نوشته (شماره نوامبر و دسامبر 2010)، وي به اختصار اين چشم انداز ديپلماسي آمريكا را براي چهارسال آينده آشكار كرده است.
كلينتون دراين مقاله مي نويسد:«درقرن بيست ويكم يك ديپلمات احتمال زياد دارد كه با رئيس يك قبيله يا طايفه مذاكره كند، همان طوري كه با همتاي خود دركادر ديپلماسي معمولي به گفت وگو مي پـردازد. و اين امكان كه روزي يك ديپلمات به جاي كت و شلوار و جليقه، لباس يك باربر كشتي را بپوشد، زياد است.» با اين مقايسه، وزير خارجه آمريكا سعي دارد نشان دهد كه ديپلمات هاي آمريكا در آينده بيش از پيش با بخش خصوصي و غيردولتي و مدني كشورهاي ديگر در تماس بوده و سروكار خواهند داشت و اين امر بيشتر در «كشورهاي اقتدارگرا» خواهد بود، و به همين جهت كادر وزارت خارجه آمريكا بايد خود را براي تعامل و مقابله با «جامعه مدني جهاني» آماده كند.
كلينتون دراين مقاله اعتراف مي كند كه از هر پنج ديپلمات آمريكايي، امروز يك نفر آنها درعراق، افغانستان و پاكستان خدمت مي كنند و يا به عبارت خيلي ساده تر، يك پنجم كادر وزارت خارجه و ديپلماسي آمريكا امروز در خدمت جنگ هستند. براي مثال طبق گزارش كلينتون، هم اكنون 1600 ديپلمات آمريكايي در عراق و 1100 ديپلمات آمريكايي در افغانستان به موازات چند هزار سرباز و افسر ارتش آمريكا در اين دو كشور مشغول خدمت هستند و وزير خارجه آمريكا انتظار دارد كه در آينده عده ديپلمات ها و پرسنل غيرنظامي در اين دست كشورها افزايش يابد. هدف اصلي چشم انداز چهارساله وزارت خارجه آمريكا همان طور كه از مقاله كلينتون آشكار مي شود اين است كه «دولت آمريكا تصميم دارد يك شبكه جهاني خدمات ديپلماسي از نيروي انساني به وجود آورد همان طور كه وزارت دفاع يك شبكه جهاني نظامي از پايگاه ها و تسليحات و پرسنل ارتش آمريكا در دنيا به وجود آورده است.»
طرح كلينتون براي به وجود آوردن يك شبكه ديپلماسي جهاني در حمايت از اهداف جهاني نظام آمريكا، ممكن است براي كنگره كه بايد هزينه و بودجه چنين تشكيلاتي را تصويب كنند جالب باشد، ولي هم در عمل و هم از ديدگاه مردم آمريكا و ساير كشورهاي دنيا، اين چشم انداز چهارساله حداقل سه سؤال بسيار مهم و اصلي را مطرح مي كند كه خود خانم كلينتون از آن آگاه بوده و بايد در موارد معيني به آنها پاسخ دهد.
اول اينكه، تا چه حد ملاقات و مذاكرات سفيران و ديپلمات هاي آمريكايي با افرادي مانند رؤساي قبايل و طوايف در يك كشور يا افراد غيردولتي، به دخالت در امور داخلي آن كشورها تعبير نخواهد شد. درست است كه در عصر ما «ديپلماسي عمومي» از طريق رسانه ها و سازمان هاي غيردولتي و تماس با مردم يكي از ابزار مهم روابط بين المللي شده است، ولي ملاقات و تماس با رؤساي غيردولتي ومقامات مدني يك كشور مانند رؤساي عشاير و غيره، يك تاريخ طولاني استعماري و امپراتوري دارد كه همه بر آن واقف هستند و در جنگ هاي اخير آمريكا در عراق، افغانستان و پاكستان اينگونه «ديپلماسي» در حمايت از منافع ايالات متحده به خوبي به عرصه نمايش گذاشته شده است. پس از سقوط شوروي و آغاز روند انقلاب هاي به اصطلاح مخملي كه از طرف واشنگتن تحت هدايت سازمان هاي وابسته به آمريكا حمايت مي گرديدند، حساسيت بسياري از كشورها به روش هاي جديد ديپلماسي آمريكا بيشتر شده است.
سؤال دومي كه چشم انداز چهارساله وزارت خارجه مطرح مي كند مسئله بزرگ ناتواني ديپلمات ها و به ويژه ارتش آن كشور در تماس و مقابله با فرهنگ و تمدن و زبان كشورهاي ديگر، به ويژه قاره آسيا، آفريقا و آمريكاي لاتين است. علي رغم ميلياردها دلار هزينه كه دولت آمريكا براي تعليم و تربيت كادر ديپلماسي و پرسنل نظامي و ارتش خود در سال هاي بعد از جنگ جهاني دوم متحمل شده است، آمريكايي ها با ملاحظه وسيع تر اهداف سياسي، اقتصادي و فرهنگي خود در دنيا با مشكلات و اشتباهات جبران ناپذيري مواجه شده اند كه تراژدي شكست نظامي و ديپلماسي آمريكا در ويتنام، عراق و افغانستان، شواهد بارزي از آن است. علاوه بر اين، تعليم و تربيت ديپلمات ها به زبان ها و فرهنگ ديگران به هيچ وجه پايداري سياست هاي غلطي كه واشنگتن سال هاست در بسياري از نقاط پيش گرفته است، تضمين نخواهد كرد.
و اما سؤال سوم درباره طرح چشم انداز چهارساله وزارت خارجه آن كشور، طرز تأمين بودجه كافي، آن هم به طور مداوم و درازمدت، براي تعليم و تربيت و گسترش كادر ديپلماسي آمريكا در سطح جهاني است. بحران اقتصادي آمريكا، افزايش بودجه نظامي آن كشور و كسر بودجه و بدهكاري عظيمي كه گريبانگير خزانه ايالات متحده آمريكا شده است، عملي كردن و اجراي طرح كلينتون را با تأمل زيادي مواجه خواهد كرد. تجربه تاريخي نشان داده است كه در نيم قرن گذشته ديدگاه ها، اهداف، و سياست هاي گروه معروف به دستگاه «صنايع و نظاميان» در روابط بين الملل آمريكا هميشه دست بالايي داشته است و حرف اول و آخر را زده است. بودجه نظامي آمريكا از زمان جنگ سرد تا به امروز رو به افزايش بوده است. هزينه پيش بيني شده 80 ميليارد دلاري دولت باراك اوباما براي مدرنيزه كردن تسليحات اتمي آمريكا تنها يكي از ارقام سرسام آور سخت افزارهاي جنگي و دفاعي در بودجه آينده ايالات متحده است. سرمايه گذاري در نرم افزارهاي قدرت يك كشور، با ارزش ها و اعتقادات و فرهنگ عمومي مردم و نخبگان رابطه مستقيم دارد. مشكل بزرگ آمريكا مشكل شناخت دنيا و تعامل و تطابق و همزيستي با تحولات سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي است كه در نيم قرن اخير جهان را فراگرفته است.

 



با حضور در نشست غزه
گروه هاي اسلامي و ملي فلسطين : با حماس عليه اسرائيل متحد مي شويم

سرويس خارجي -
گروه هاي ملي و اسلامي نوار غزه به فراخوان حماس براي اتحاد در مقابل رژيم صهيونيستي پاسخ مثبت دادند.
نمايندگان گروه هاي فلسطيني پس از شركت در نشستي كه به درخواست جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) برگزار شد اعلام كردند كه وحدت فلسطيني ها و حل و فصل اختلافات تنها راه مقابله با جنايات رژيم صهيونيستي است.
اين گروه ها با تاكيد بر ضرورت اتخاذ تدابير لازم براي جلوگيري از حمله مجدد رژيم صهيونيستي به نوار غزه، از سازمان هاي بين المللي، اتحاديه عرب، سازمان كنفرانس اسلامي و سازمان هاي مدافع حقوق بشر و همه آزادگان جهان خواستند به مسئوليت هاي خود عمل كرده و مانع ادامه جنايات صهيونيست ها شوند.
از سوي ديگر «اسماعيل هنيه» نخست وزير منتخب حماس، با ارسال نامه اي از دبير كل اتحاديه عرب خواست همه تلاش خود را براي پايان دادن به جنايات رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين به كار گيرد.
هنيه همچنين با ارسال نامه اي به بان كي مون دبير كل سازمان ملل متحد از وي خواست تهديدات نظامي رژيم صهيونيستي را به جهانيان يادآور و از آنها بخواهد در حمايت از فلسطيني ها وارد عمل شوند.
گفتني است رژيم صهيونيستي طي روزهاي اخير بر شدت حملات خود عليه رژيم صهيونيستي افزوده و ده ها فلسطيني را شهيد و مجروح كرده است.
در تازه ترين حملات توپخانه اي اين رژيم به نوار غزه كه عصر روز سه شنبه در شرق خان يونس رخ داد شش نفر شهيد و زخمي شدند.
همچنين منابع امنيتي فلسطين اعلام كردند كه بر اثر تيراندازي صهيونيست ها به سوي نوار غزه يك نفر در جنوب اين منطقه شهيد شد.
محمد 20 ساله كه با تيراندازي مستقيم صهيونيست ها به شهادت رسيد از اعضاي كميته مردمي مقاومت بود كه نزديك به جنبش حماس است.
در همين رابطه گروه هاي مقاومت فلسطيني نيز در پاسخ به جنايات صهيونيست ها از آغاز ماه جاري تاكنون نزديك به 40 فروند موشك و خمپاره به مواضع صهيونيست ها شليك كردند.
گروه هاي مقاومت فلسطين شليك اين موشك ها را پاسخي به جنايات صهيونيست ها دانستند.
مراسم يادبود
شهداي فلسطيني
ساكنان شهر اوبسلاي سوئد به مناسبت دومين سالگرد جنگ 22 روزه رژيم صهيونيستي در غزه در مراسم باشكوهي ياد و خاطره شهداي اين جنگ را گرامي داشتند.در اين مراسم كه با همكاري انجمن ملت فلسطين و ناوگان آزادي صورت گرفت بسياري از شخصيت هاي سياسي از احزاب مختلف سوئد جنايات رژيم صهيونيستي را محكوم و حمايت خود را از ملت فلسطين اعلام كردند.
در اروپا و استراليا نيز فعالان صلح بين الملل و چندين نهاد و سازمان هاي بين المللي در سالگرد جنگ 22 روزه به سياست هاي نژادپرستانه رژيم صهيونيستي اعتراض و خواستار تحريم كالاهاي اسرائيلي شدند.
ساير رويدادها
¤وزير خارجه سابق رژيم صهيونيستي بنيامين نتانياهو نخست وزير اين رژيم را مسئول اصلي شكست مذاكرات صلح دانست.
¤شبكه خبري الجزيره اعلام كرد، كاروان هاي امدادرسان، غزه را به مكاني براي آزادگان جهان تبديل كرد.
¤وزير خارجه تركيه گفت، تركيه در احقاق حقوق شهروندان خود از رژيم صهيونيستي مصمم است.
¤رئيس بنياد كمك هاي انساني تركيه اظهار داشت، حركت ضد صهيونيستي نهضتي جهاني شده است.
¤يك نويسنده آمريكايي تاكيد كرد، اسرائيل يك ماشين آدم كشي است.
¤شبكه خبري العربيه اعلام كرد كه آمريكا در قضيه ترور محمود المبحوح فرمانده نظامي حماس با پليس دبي همكاري نكرد.

 



هشدار ميشل سليمان به تل آويو در مورد تعرضات مكرر به لبنان

سرويس خارجي-
رئيس جمهور لبنان به رژيم صهيونيستي درباره تجاوز مجدد اين رژيم به مرزهاي لبنان و نقض قطعنامه 1701 شوراي امنيت سازمان ملل هشدار داد.
«ميشل سليمان» رئيس جمهور لبنان به هنگام بازديد از منطقه جنوب لبنان اظهار داشت، با تقويت توانمندي هايمان به ويژه مقاومت در برابر حملات جديد دشمن صهيونيستي ايستادگي مي كنيم.
وي ضمن هشدار به رژيم صهيونيستي درباره ادامه نقض حاكميت لبنان تصريح كرد، بايد راهبرد دفاعي لبنان مبتني بر توانايي هاي ملي و حزب الله لبنان تدوين شود تا جلوي تعرض و حملات رژيم صهيونيستي گرفته شود.
سليمان همچنين بر آزادسازي باقيمانده سرزمين هاي اشغالي لبنان تأكيد كرد.
رئيس جمهور لبنان از تلاش هاي ارتش تقدير و بر اجتناب ارتش از زد و بندهاي سياسي تأكيد كرد.
سليمان گفت: نبايد اجازه داد كه كشور دچار آشوب و فتنه و درگيري با پوشش اسرائيلي شود.
وي همچنين تأكيد كرد: من با رهبران سوريه و عربستان و نيز گروه هاي داخلي براي ممانعت از آشوب همكاري مي كنم.
«شيخ نعيم قاسم» معاون دبير كل حزب الله لبنان، نيز گفت: مقاومت تنها راه برخورد با رژيم صهيونيستي است.
وي افزود: رژيم صهيونيستي جز مقاومت راه و زبان ديگري نمي فهمد و آنچه در مسير گفت وگو با اين رژيم روي مي دهد در خدمت منافع اين رژيم است.
شيخ نعيم قاسم گفت: آمريكا از طريق دادگاه حريري قصد دارد لبنان را تحت قيمومت خود درآورد.
وي افزود: آمريكا هرگز به اين هدف خود نخواهد رسيد، چرا كه سياسي بودن دادگاه حريري روشن شده و همچنين مشخص شده كه اين دادگاه در خدمت منافع رژيم صهيونيستي است.
معاون دبير كل حزب الله تأكيد كرد: منافع مردم لبنان اقتضا مي كند تا جلوي افرادي كه قصد توطئه عليه آينده كشور را دارند، ايستادگي كنند.
وي همچنين تصريح كرد، مقاومت با آمادگي خود همچنان محور و اساس هر اقدامي عليه رژيم صهيونيستي باقي خواهد ماند تا اين رژيم هرگز دست به حماقت نزند.
گفتني است رژيم صهيونيستي طي روزهاي اخير بارها حريم هوايي لبنان را نقض كرده و جنگنده هاي اين رژيم در خاك لبنان اقدام به گشت زني كرده اند.

 



ابراز نگراني رئيس جمهور تونس از افزايش اعتراضات مردمي

افزايش موج اعتراضات مردمي به وضع معيشتي در تونس و كشيده شدن دامنه تظاهرات ضددولتي به پايتخت، موجب نگراني رئيس جمهور اين كشور شد.
به گزارش خبرگزاري ها، درگيري ميان پليس و معترضان در پايتخت تونس براي سومين روز پياپي ادامه يافت و نيروهاي امنيتي ده ها نفر تظاهركننده را مورد ضرب و شتم قرار داده و بازداشت كردند.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، «زين العابدين بن علي» رئيس جمهور تونس در يك نطق راديو تلويزيوني كه به صورت زنده در اين كشور پخش مي شد، تلويحا بر افزايش آمار تعداد بيكاران در اين كشور اعتراف كرد، اما بر عزم دولت براي مقابله با اعمال خشونت آميز تظاهركنندگان تاكيد كرد. اين در حالي است كه نه تنها سازمان هاي داخلي، بلكه مجامع بين المللي از رژيم تونس به خاطر سركوب شديد مخالفان دولت انتقاد كردند.
«زين العابدين بن علي» در نطق راديو تلويزيوني خود گفت: من با دلواپسي و نگراني، رويدادهاي روزهاي اخير در استان سيدي بوزيد را دنبال مي كنم و لازم است براي نرخ بالاي بيكاري جوانان در منطقه (غرب تونس) چاره جويي كنيم.
نگراني رئيس جمهور تونس در حالي ابراز شده است كه نيروهاي امنيتي اين كشور از برگزاري دو تظاهرات كه اتحاديه كل مشاغل اين كشور سازماندهي كرده بود، جلوگيري كردند.
از سوي ديگر، رژيم تونس در ادامه اقدامات سركوبگرانه خود براي جلوگيري از گسترش تظاهرات در كشور، از انتشار دو روزنامه متعلق به دو حزب مخالف دولت جلوگيري كردند.
منابع حقوقي نيز گفتند: دو جوان تونسي ديگر، تلاش كردند در اعتراض به اوضاع بد اجتماعي خودسوزي كنند، اما مردم مانع از اين اقدام شدند.
همچنين براي سومين روز پياپي تعداد زيادي از وكلاي تونسي با تجمع در مقابل اتحاديه وكلا، اعتراض خود را نسبت به بازداشت همكاران خود اعلام و خواستار آزادي آنها به همراه زندانيان سياسي شدند.آخرين گزارش ها از تحولات تونس حاكي است، رئيس جمهور اين كشور «الجويني» وزير توسعه را مامور رسيدگي به خشونت هاي استان سيدي بوزيد كرده است.بن علي تهديد كرد، كساني كه وي آنها را افراط گرايان و تحريك كنندگان به خشونت و آشوب توصيف كرده به شدت مجازات خواهند شد.

 



انفجار بمب مقابل دفتر رهبر راستگراي افراطي ايتاليا

دفتر كار و منزل رهبر حزب راستگراي افراطي ايتاليا هدف انفجار دو بمب قرار گرفت.
دو بمب دست ساز در نخستين ساعات ديروز مقابل دفتر حزب راستگراي افراطي «پيوند شمال» در شهر «جمونيو» در شمال ايتاليا منفجر شد.
به گزارش ايرنا، بمب ها ساعت سه بامداد به وقت محلي مقابل دفتر اين حزب و 50 متري منزل «اومبرتو بوسي» رهبر اين حزب افراطي منفجر شد.
انفجار ناشي از اين دو بمب، خسارت زيادي به دفتر حزب پيوند شمال كه از متحدان دولت «سيلويو برلوسكوني» است وارد كرده، اما تلفات جاني گزارش نشده است.
تاكنون هيچ فرد يا گروهي مسئوليت اين انفجارها را برعهده نگرفته است.
پنجشنبه هفته گذشته نيز در اثر انفجار دو بمب پستي در سفارتخانه هاي سوييس و شيلي در رم پايتخت ايتاليا دو كارمند مجروح شدند.
پس ازانفجار اين دو بمب پستي، گروهي موسوم به «فدراسيون آنارشيست غيررسمي» با اعلام اينكه «نظام سلطه گري را نابود مي كنيم» مسئوليت اين اقدام را برعهده گرفت.
پيشتر نيز در سفارت اوكراين و اسلواني با كشف بسته هاي مشكوك، زنگ خطر بمب به صدا درآمد.
اوايل هفته جاري نيز يك بمب مقابل سفارت يونان در شهر رم كشف و خنثي شد و زنگ خطر وجود بمب نزديك سفارتخانه هاي ونزوئلا، دانمارك و موناكو نيز به صدا درآمده بود.

 



نگراني آمريكا از افزايش توان موشك هاي بالستيك چين

فرمانده ارشد نيروهاي آمريكايي در اقيانوس آرام نسبت به عملياتي شدن موشك هاي بالستيك چين و تهديد آنها براي ناوهاي هواپيمابر كشورش در اين منطقه اظهار نگراني كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از فايننشال تايمز، يك فرمانده ارشد نيروهاي آمريكايي مستقر در منطقه اقيانوس آرام اظهار داشت: موشك بالستيك چين كه هدفش تهديد ناوهاي هواپيمابر آمريكاست وارد فاز عملياتي شده است.
اين اظهارات «آدميرال رابرت ويلارد» حاكي از آن است كه قدرت روزافزون چين توانايي نظامي آمريكايي ها را به چالش جدي كشيده است. گفتني است پس از آنكه در سال هاي اخير قدرت اقتصادي چين آمريكا و همپيمانانش در منطقه و جهان را در تنگنا قرار داده است، به نظر مي رسد كه از اين پس ديگر اقتصاد، تنها حوزه زورآزمايي چين و آمريكا نيست.

 



همزمان با افزايش فشارهاي مجلس
نخست وزير كويت : استعفا نمي دهم

جمعي از نمايندگان مجلس «الامه» در پايان جلسه بررسي طرح استيضاح نخست وزير كويت، خواستار قطع همكاري بادولت شدند. اين در حالي است كه نخست وزير اعلام كرد از قدرت كناره گيري نمي كند.
به گزارش ايرنا، 10 تن از نمايندگان از جمله برخي طراحان و موافقان استيضاح در جلسه غيرعلني پارلمان (الامه) كه روز سه شنبه در پشت درهاي بسته برگزار شد، نامه احتمال همكاري نكردن با «شيخ ناصر المحمد الاحمد» نخست وزير را به رئيس مجلس ارائه كردند. اين در حالي است كه «شيخ ناصر المحمد الاحمد الصباح»، نخست وزير اعلام كرد از پست نخست وزيري استعفا نمي كند.
برپايه اين گزارش درخواست نمايندگان مخالف دولت، قرار است هفته آينده در مجلس بررسي شود كه در صورت برخورداري از 25 راي موافق، و تصويب آن، اين موضوع براي تصميم گيري نهايي به «شيخ صباح الاحمد» امير كويت ارجاع خواهد شد،، تا وي براساس اختيارات قانوني يا مجلس را منحل و يا نخست وزير را بركنار كند.
برخي از نمايندگان مخالف دولت كه «جمعان الحريش»، «مسلم البراك» و «صالح الملا» (سلفي ها) از چهره هاي شاخص آنها هستند، در اعتراض به درگيري پليس با شركت كنندگان در يك همايش سياسي در روز 17 آذر در حومه شهر كويت طرح استيضاح نخست وزير را خواستار شده اند.
در اين تجمع كه مخالفان دولت از عملكرد نخست وزير فعلي به شدت انتقاد كرده بودند، از سوي پليس و نيروهاي امنيتي به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند به طوري كه چند تن از نمايندگان دچار شكستگي هايي در ناحيه دست و پا شده و با همان وضعيت در جلسه استيضاح حضور يافتند.
لازم به ذكر است شيخ ناصر المحمد الاحمد الصباح برادرزاده اميركويت است و به خاطر وي چندين بار تاكنون مجلس اين كشور منحل شده است.

 



در پاسخ به وال استريت ژورنال
نوري مالكي : عراق نيازي به كمك هاي نظامي آمريكا ندارد

سرويس خارجي-
نخست وزير عراق تاكيد كرد كه عراق نيازي به كمك هاي نظامي آمريكا ندارد.
«نوري مالكي» در گفت وگو با مجله « وال استريت ژورنال» اظهار داشت، عراق علي رغم ناتوانايي هايش در زمينه هاي هوايي و مرزي، به كمك هاي زياد نظامي آمريكا نياز ندارد.
وي افزود، براساس توافق نامه امنيتي امضا شده بين عراق و آمريكا نيروهاي اين كشور پس از پايان سال 2011 از عراق خارج مي شوند.
مالكي تاكيد كرد، اين توافق نامه تغيير نكرده و تمديد نيز نخواهد شد.
در همين رابطه شبكه خبري سي.ان.ان آمريكا نيز طي گزارشي اعلام كرد كه نخست وزير عراق تاكيد دارد كه نيروهاي آمريكايي بايد تا آخر سال 2011 از اين كشور بيرون روند.
سي.ان.ان افزود: با توجه به اينكه دولت «باراك اوباما» هم اكنون بيش از هر چيز توجه خود را روي افغانستان متمركز كرده است به نظر مي رسد كه اوباما هم تمايل دارد كه نيروهاي خود را از عراق خارج كند زيرا در غير اين صورت سياست هاي اوباما در عراق ناموفق جلوه داده مي شود.
حمله انتحاري به مقر پليس موصل
در اثر يك حمله انتحاري به مقر نيروهاي پليس در شهر موصل 9 پليس عراقي شهيد شدند، فرمانده گردان پليس جزو شهدا است.
سه تروريست با كمربند انفجاري صبح روز گذشته وارد مركز پليس موصل شدند كه دو نفر از آنها بلافاصله خود را منفجر كردند و نفر سوم قبل از منفجركردن خود به ضرب گلوله پليس كشته شد.
به علت شدت انفجار هنوز آمار دقيقي از كشته ها و مجروحان حادثه تروريستي مشخص نشده است ولي پليس موصل اعلام كرد كه 9 نفر از پليس اين مقر از جمله سرگرد «شامل احمد عكله» جزو كشته شدگان هستند.
به گفته منابع امنيتي با افزايش عناصر و سران القاعده و نفوذ نيروهاي امنيتي عراق به برخي شبكه هاي تروريستي، سران القاعده در عراق به نيروهاي تحت امر خود براي انجام عمليات تروريستي انتحاري فشار مضاعفي وارد كرده اند.
حمله خمپاره اي
به پايگاه آمريكايي
پايگاه اشغالگران آمريكايي در شهر كركوك براي دومين بار طي دو روز گذشته مورد حمله افراد مسلح عراقي قرار گرفت.
پايگاه نظامي الحريه كه محل تجمع نيروهاي اشغالگر آمريكايي است با سه خمپاره مورد اصابت قرار گرفت كه بلافاصله دود سياهي فضاي منطقه را پوشاند و سپس هلي كوپترهاي نظامي در ارتفاع پايين به پرواز درآمدند.
اين پايگاه شب قبل از اين حادثه نيز با موشك هاي كاتيوشا مورد اصابت قرار گرفته بود.
هنوز از آمار تلفات و زخمي ها خبري مخابره نشده است.
ساير رويدادها
¤ يك عضو اتحاد ملي عراق اعلام كرد كه بنا به تصميم نوري مالكي نخست وزير عراق، «احمد چلبي» به سمت وزير كشور و «شيروان الوائلي» به سمت وزير امنيت ملي انتخاب شد.
¤ بازداشت شدگان عراقي در زندانهاي عربستان سعودي در اعتراض به رفتار بد زندانبانان اعتصاب غذا كردند.
¤ دو تن از اعضاي حزب دعوه عراق در شهر ديوانيه مركز استان قادسيه از حمله تروريستي جان سالم به در بردند.
¤ 5 جريان بعثي عراق در دمشق تحت عنوان جرياني جديد موسوم به «انبعاث و تجديد» با يكديگر متحد شدند.
¤ دختر صدام اخبار منتشر شده مبني بر اينكه برادرش پسري به نام «مسعود عدي» دارد را رد كرد. اين فرد مدعي اموال صدام از دولت بغداد شده بود.

 



احتمال نامزدي عمرو موسي در انتخابات رياست جمهوري در مصر

منابع خبري از احتمال نامزدي دبير كل اتحاديه عرب براي انتخابات رياست جمهوري در مصر خبر دادند.
به گزارش مهر به نقل از پايگاه خبري «محيط»، «عمرو موسي» ضمن احتمال نامزدي اش براي انتخابات رياست جمهوري آينده مصر اظهار داشت: هر مصري حق دارد كه خود را براي انتخابات رياست جمهوري نامزد كند و من در وقت مناسب در اين باره سخن خواهم گفت.براساس اين گزارش، دبير كل اتحاديه عرب در حالي از احتمال نامزدي اش براي انتخابات رياست جمهوري سال 2011 مصر خبر داد كه انتخاب وي در سايه قوانين رژيم فعلي «حسني مبارك» تقريباً غير ممكن است.عمرو موسي در خصوص عملكرد اتحاديه عرب در سال 2010 يادآور شد: مهمترين دستاوردهاي ما در سال 2010 ميلادي برگزاري چهار نشست سران، 35 نشست وزيران و 758 نشست ديگر بوده است. وي خاطرنشان كرد: اجلاس سران عرب در موعد مقرر در پايان مارس آينده در بغداد برگزار خواهد شد، زيرا گرايش هاي كلي در راستاي پذيرش اين موضوع قرار گرفته است و من طي هفته هاي آينده از بغداد ديدار خواهم كرد.دبير كل اتحاديه عرب درباره سودان افزود: اتحاديه عرب، فعاليت فزاينده اي در اين كشور دارد و اولين سازمان منطقه اي و بين المللي بود كه كميته حقيقت ياب به «دارفور» فرستاد و در تلاش هاي بازسازي جنوب سودان نقش مؤثري داشت.



 



تهديد گباگبو به اخراج سفيران آمريكا و فرانسه از ساحل عاج

رئيس جمهور خودخوانده ساحل عاج، سفيران برخي از كشورهاي خارجي را به دليل دخالت در امور داخلي اين كشور تهديد به اخراج كرد.
به گزارش خرگزاري فرانسه، «لوران گباگبو»، سفيران كشورهايي را كه فرستاده هاي اعزامي رقيبش «حسن واتارا» را به رسميت شناخته اند، تهديد به اخراج كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، «اهوا دون ملو» سخنگوي دولت گباگبو، در بيانيه اي كه از تلويزيون دولتي اين كشور قرائت شد گفت: ما مي دانيم، برخي دولت ها مي گويند كه آنها براساس بيانيه هايي كه از سوي واتارا صادر مي شود، اقدام مي كنند و هدف آنها است كه به ماموريت سفراي ما در كشورشان پايان دهد.
اگرچه وي آشكارا نام كشوري را در ميان ذكر نكرد، اما، كشورهايي مانند فرانسه، آمريكا و نيجريه از پايان انتخابات رياست جمهوري در ساحل عاج تاكنون، با طرفداري از رقيب گباگبو به اختلافات داخلي دامن زده اند.
در همين حال، يك كاروان سازمان ملل در ساحل عاج در روز سه شنبه در پايتخت مورد حمله جمعيت زيادي از مردم قرار گرفت، و طي اين حمله يك صلح بان به ضرب كارد زخمي و خودروي وي به آتش كشيده شد.
اين حادثه در «يوپوگون» يكي از حوزه هاي ابيجان و سكونتگاه هواداران گباگبو رئيس جمهور فعلي ساحل عاج رخ داد و به گفته منابع خبري، افزايش حملات عليه صلح بانان سازمان ملل كه همچنان از نامزد ناكام رياست جمهوري در هتلي در پايتخت حفاظت مي كنند، در حالي صورت مي گيرد كه سفر سه تن از روساي جمهور كشورهاي غرب آفريقا براي متقاعد كردن رئيس جمهور فعلي براي كناره گيري از قدرت به شكست منجر شده و اتحاديه آفريقا، هم اكنون اين ماموريت را به نخست وزير كنيا محول كرده است.

 



چها رسوي پنج قاره

شخصيت تأثيرگذار عرب
رئيس پليس دبي به عنوان دومين شخصيت تأثيرگذار عرب در سال 2010 معرفي شد.
«ضاحي خلفان» به دليل افشاگري هايي كه در مورد دخالت موساد در ترور «محمود المبحوح» فرمانده نظامي حماس كرده بود مقام دوم تأثيرگذار در جهان عرب را به خود اختصاص داده است.
مرگ مشكوك منكر هولوكاست
يك محقق لهستاني منكر هولوكاست به طرز مشكوكي كشته شد. اين محقق در بررسي هاي خود مسئله كشتار يهوديان و اتاق هاي گاز را رد كرده بود و جسد او در خودرويش درحالي كه كاملا تجزيه شده بود پيدا شد.
بيكاري بي سابقه در انگليس
روزنامه انگليسي اينديپندنت اعلام كرد، افزايش بيكاري در انگليس طي 17 سال گذشته بي سابقه است.
اين روزنامه افزود: اگر روند روبه افزايش اين پديده در جامعه انگليسي همچنان ادامه پيدا كند اقتصاد اين كشور با مشكلات جدي روبه رو خواهد شد.
مشكل اصلي يونان
يك اسقف يوناني صهيونيست ها را مسئول اصلي مشكلات يونان برشمرد و گفت: صهيونيست ها با دسيسه چيني ها و رياكاري هايي كه مي كنند مشكل اصلي يونان در تمامي زمينه ها هستند.
اين اسقف دولتمردان يونان را به عروسك خيمه شب بازي تشبيه كرد كه از صهيونيست ها دستور مي گيرند.
فروش كشتي جنگي فرانسه به روسيه
اعلام فروش كشتي جنگي فرانسه به روسيه واكنش هاي متعددي را به وجود آورده است.منتقدان معتقدند فروش كشتي جنگي فرانسه به روسيه راه را براي ساير كشورهاي غربي هموار مي سازد تا هر آنچه توليد مي كنند را به روسيه بفروشند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14