(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 9 دی 1389- شماره 19827

داشته هايمان را ملاك خوشبختي قراردهيم
بدگويي والدين بچه هاي طلاق را افسرده مي كند
مشكلات روانپزشكي كودكان
فست فودها
براي داشتن عمر طولاني شيوه غذا خوردن خود را تغيير دهيد
ترميم بافت هاي بدن به كمك عسل
پول فقط به يك شرط مي تواند شما را شاد كند!
مراقب شوينده هاي اسيدي باشيد!



داشته هايمان را ملاك خوشبختي قراردهيم

مليكا بهزادي
در يكي از روزهاي تابستاني كه گذشت، به دليل يك اختلاف نظر و درگيري كوچك، بسيار خسته و نااميد بودم. يادم نمي آيد، شايد در آن لحظه گمان مي كردم كه نگون بخت ترين انسان روي كره زمين هستم. دنيا به آخر رسيده و ديگر بدتر از اين وجود ندارد!
در جمع دوستانم بودم و آنها دليل ناراحتي ام را از من پرسيدند. اطمينان داشتم كه اگر زبان باز كنم همه از تيره روزي من در شگفت خواهندشد و به حال و روزم تأسف مي خورند!
سرصحبت را بازكردم بعداز سكوتي كه حكم فرما شد يكي از دوستانم گفت: درك مي كنم شرايط سختي است. چون من هم اين شرايط و شايد بسيار بدتر از آن را داشته ام و حتي فشارهاي عصبي منجر به ازدست دادن سلامتي ام شد. حالا من 12سال است كه به صرع مبتلا هستم و...
با شنيدن اين جمله تكان خوردم. ابهت مشكلم درنظرم خرد شد. فهميدم چون قبلا فقط به مشكل خودم خيره شده بودم آن را بزرگ مي ديدم. اما حالا در كنار مشكل بزرگتري ناچيز به نظر مي آمد. ازاينكه پيش دوستم اظهارعجز كرده بودم از خودم خجالت مي كشيدم. او در تمام اين سالها بدون هيچ اشاره اي با اين بيماري دست و پنجه نرم مي كرده، درعين ناباوري همان روز خبر فوت يكي از آشنايان را به علت سرطان شنيدم. هرگز فكرش را هم نمي كردم، خدايا يعني او در تمام اين سالها به اين بيماري مبتلا بوده؟ آن شخصيت مثبت انديش كه هرگز لبخند از لبش جدا نمي شد؟ هيچ وقت از اين موضوع كوچكترين حرفي به ميان نياورده بود.
خدايا مرا ببخش كه هرگز اين همه دليل براي شكرگزاري از تو را نديدم و چشمانم هميشه به دنبال دلايل كوچكي براي ناسپاسي گشته است.
حالا ديگر احساس مي كردم انگار مشكل من آنقدرها هم كه فكر مي كردم بزرگ و غيرقابل حل نيست و حتما راه حل هايي هم دارد. انگار آن روز حقيقتي مي خواست خودش را به من ثابت كند.
من همان شخصيت يك ساعت پيش بودم كه گمان مي كرد به آخر زندگي رسيده است و مشكلم هم همان بود. پس چه چيزي تغيير كرده بود؟ من فقط نوع نگاهم را تغيير داده بودم.پس ما همان طور مي بينيم كه نگاه مي كنيم.
پيش از اين يك سنگ كوچك در مسير زندگيم بود و من آن قدر به آن خيره شده بودم كه ديگر اطرافش را نمي ديدم. نمي ديدم كه جاده زندگي چقدر وسيع است و مي توان از كنار اين سنگ كوچك گذشت و با دورشدن از آن و به پيش رفتن ديگر آن را نديد . نمي ديدم كه تخته سنگ هاي بزرگتري در اطراف مسير من هست كه اين سنگ چقدر در مقابل آنها ناچيز است و خدا را شكر كه آنها در سر راه من قرار نگرفته اند.
در جاده زندگي همه ما اين سنگريزه ها وجود دارد اما يقين داشته باشيد خداوند هرگز راه زندگي هيچ كس را كاملا سد نخواهدكرد. بايد راهي باشد و شما اگر حركت كنيد، حتما آن را پيدا خواهيدكرد.
خداوند بزرگ و بلندمرتبه تمام عوامل و اسباب خوشبختي را در دنيا براي بندگانش فراهم آورده و همه آنها در خدمت ما هستند. اما فقط يك جاي خالي كوچك كافيست تا ما انسان هاي ناسپاس به آن جاي خالي خيره شويم و ساير نعمت ها را نبينيم.
ما انسان ها براي اين كه احساس خوشبختي كنيم به يك كلكسيون شامل هزار و يك دليل نيازمنديم اما فقط نبودن يكي از آنها باعث مي شود تا باور كنيم بدبخت ترين موجود روي اين كره خاكي هستيم! به هرحال فرقي نمي كند چون ما هرچه دارا باشيم انگار چشم ما فقط توانايي ديدن نداشته ها را دارد و تا وقتي به نداشته هايمان چشم دوخته ايم احساس خوشبختي نخواهيم كرد. باور كنيم كه اين كمبودها و نداشتن ها پاياني ندارد چون قانون زندگي دنيا اين است كه همواره بدي و خوبي در كنار هم خواهندبود.
پس تا وقتي ياد نگيريم به خاطر داشته هايمان شاد باشيم هرگز فرصت خوشبخت بودن پيدا نخواهيم كرد.
آيا به اين سؤال ها فكر كرده ايد؟
چند ميليون كودك بي سرپرست در اين دنيا وجود دارند؟
در روز چند كودك با نقص عضو به دنيا مي آيند؟
در دنيا چه تعداد انسان جنگ زده و آواره در آرزوي يك سرپناه و يك وعده غذاي گرم هستند؟
هم اكنون چند نفر هستند كه با تمام وجود آرزومند شرايط شما هستند؟
اين قانون براي همه ما وجود دارد. آيا شما مي توانيد بگوييد مشكل شما از بزرگترين مشكل موجود در اين دنيا بزرگ تر و سخت تر است؟ آيا مي دانستيد اگر شما داراي: خانواده، سلامتي، امنيت، هنر و مهارت كاري، مقبوليت اجتماعي، و... هستيد چقدر خوشبختيد؟
كمي بگرديد حتما دلايل بسيار زيادي براي خوشبخت بودن پيدا مي كنيد.
بياييد همگي عادت كنيم به داشته هايمان فكر كنيم. آن ها خيلي بيشتر و در دسترس تر از خلأهايمان هستند.
تغيير دادن عادت ها هر چند در ابتدا سخت، ولي ممكن است.
در يك جمع دوستانه بنشينيد. تا زماني كه سكوت كرده ايد و به زندگي يكديگر چشم دوخته ايد بي آنكه خبر داشته باشيد هر يك از شما آرزومند زندگي ديگري هستيد، زيرا خاصيت زندگي ما اين است كه دورنماي بسيار فريبنده اي دارد.
اما سر صحبت را باز كنيد و از مشكلاتتان بگوييد. خواهيد ديد افرادي كه به نظر شما خوشبخت ترين مي آمده اند مشكلاتي را بيان مي كنند كه از ديد شما يك لحظه هم قابل تحمل نيست.
من دوست معلولي داشتم كه آرزو داشت كاش سالم بود و دوست سالمي داشت كه آرزو داشت كاش به جاي او مي بودتا قدري از توجه و حمايت خانواده بهره مند شود؛ زيرا خانواده اش او را به حال خودش رها كرده بودند و با سن كمي كه داشت مجبور بود ساعت هاي ناتمام با شرايط سخت وپرمشقت به كار بپردازد.
اين داستان را شنيده ايد:
روزي استادي به شاگردانش كه هر كدام آرزو داشتند بار مشكل ديگري را به دوش بكشند فرصتي داد تا خودشان مشكلشان را انتخاب كنند. همه بايد مشكلاتشان را در وسط ميدان شهر مي ريختند و بعد هر كس يكي از آن ها را انتخاب مي كرد.
مي دانيد دست آخر چه اتفاقي افتاد؟ هر كس مشكل خودش را برداشته بود!
چون خداوند به هر كس مشكل خودش را مي دهد.
تنها خداوند است كه مي داند كدام شانه ها براي برداشتن بارهاي سنگين قوي ترند و كدام يكي از آن ها قدرت كم تري دارند.
بدانيد! همه ما سنگيني يكساني را بر روي شانه هايمان حس مي كنيم و همين طور به ميزان مساوي دليل براي شاد بودن داريم چون عادل تر از خداوند وجود ندارد.
خداوند بسيار بسيار عادل تر از آن است كه مشكلي را در سر راهمان قرار دهد كه نتوانيم آن را از سر راه برداريم.
پس اگر خدامشكلي به تو داد بدان كه توانايي حل آن را در تو ديده است. فقط بايد توكل كني و يا علي بگويي.
گمان ما چيست؟
آيا گمان مي كنيم كوچكترين پديده اي در اين دنيا از اراده خداوند خارج است؟
آيا گمان مي كنيم خداوند به صلاح ما واقف نيست؟
آيا گمان مي كنيم ما انسان ها بهتر مي توانيم عدالت را در زمين حكمفرما كنيم؟
آيا واقعاً اين گونه گمان مي كنيم؟؟؟
¤¤¤
در هنگام بروز هر مشكلي با خود فكر كنيم آيا خود مسئول بروز آن بوده ايم؟ در غير اين صورت اگر اين مشكل از طرف خداوند است پس درون آن هديه اي است زيرا:
«وقتي خداوند مي خواهد به شما هديه اي بدهد آن را در مشكلي مي پيچد، هر چه مشكل بزرگتر باشد هديه اي كه دريافت مي كنيد بزرگتر خواهد بود. آنتوني رابينز»

 



بدگويي والدين بچه هاي طلاق را افسرده مي كند

بدگويي والدين از هم موجب افسردگي فرزندان طلاق مي شود
بدگويي والدين از هم موجب غمزدگي، گوشه گيري، خانه گريزي، اضطراب و افسردگي فرزندان طلاق مي شود.
يكي از آثار شوم طلاق، سرگرداني، نگراني و تعارض هاي رواني فرزند يا فرزندان است كه مي تواند به صورت هاي مختلف همچون غم زدگي، گوشه گيري، خانه گريزي، اضطراب، افسردگي، عصبانيت و پرخاشگري آشكار شود.
فرزندان براي تربيت به سرپرستي مهربان و صبور نيازمندند و همواره بدسرپرستي به مراتب بدتر از بي سرپرستي است. در مراحل اوليه رشد و تربيت بيشترين نقش به عهده مادر است؛ البته مادري كه از امنيت رواني برخوردار بوده و همواره دلي آرام و وجودي آرامشگر داشته باشد كه اين جز با وجود همسري مهربان و سنگرباني صبور و آرامش بخش مقدور نخواهد بود.
مادر هرگز در نزد فرزندان نبايد از پدر آنها بدگويي و انتقاد كند و پدر هم همينطور. بايد در نظر داشت كه فرزند خردسال قاضي نيست كه بين مادر و پدرش به قضاوت بنشيند و حكم صادر كند؛ لذا وقتي فرزند چند ساعتي نزد مادر است، مادر به لحاظ ناراحتي ها و دل گيري ها، نبايد پدرش را متهم و محكوم و از او با زبان تند و كلام زشت ياد كند.
اگر پدر يك فرزند طلاق هم شيوه نامطلوب بدگويي از مادر را داشته باشد يقيناً فرزند دچار تعارض رواني و پريشاني عاطفي شده، به تدريج نسبت به هر دو نفر احساسي ناخوشايند و تدافعي پيدا مي كند.
پس از اين حالت كودك طلاق به لحاظ احساس سردي كه پيدا مي كند، بودن در كنار والدين برايش ناخوشايند مي شود و تمايل دارد كه بيشتر تنها باشد يا در كنار كساني باشد كه زباني جز تاييد و تكريم نداشته باشند.
اگر فرزند از مادر خود پرسيد كه «اگر بابا خوبه پس چرا جدا شديد» مادر در جواب فقط در مورد بعضي مسائل كه با هم توافق نداشته اند اشاره كند و ديگر نيازي به توضيح مفصل ندارد.
ريشه اصلي همسرگريزي و جدايي و طلاق دافعه هاي فكري، كلامي و رفتاري است و همسران خوشبخت و آرامشگر آنهايي هستند كه وجودشان پر از جاذبه فكري، كلامي و رفتاري است.
نبايد هيچ عجله اي داشت كه فرزند خردسال همه مسائل زندگي گذشته را بداند و به نفع يكي از والدين راي دهد و دوستدار يكي از آنها باشد.

 



مشكلات روانپزشكي كودكان

حدود 20 درصد از كودكان و نوجوانان ازيك بيماري يا مشكل روانپزشكي رنج مي برند بنابراين بايد به رفتارهاي اين گروه هاي سني توجه زيادي كنيم.
معمولا اين گونه تصور مي شود كه بيماري هاي روانپزشكي مختص دوران بزرگسالي است و كودكان به اين دسته از بيماري ها مبتلا نمي شوند اين درحاليست كه كودكان نيز به طيف وسيعي از اختلالات و مشكلات روانپزشكي مبتلا مي شوند ولي چون آنان در بيان احساسات دروني خود توانايي لازم را ندارند، ما بايد از طريق رفتار كودكان متوجه مشكلاتشان شويم چون در صورت تشخيص داده نشدن بيماري هاي روانپزشكي كودكان، اين عوارض مزمن مي شود و در آينده بر وضعيت شغلي، تحصيلي، ارتباطات اجتماعي، ازدواج و دركل بهداشت و سلامت روان اين افراد تاثير منفي مي گذارد.
ممكن است يك كودك وسواس ياتيك داشته باشد و برخي از رفتارهاي وسواس گونه و تيك هاي صوتي و كلامي را انجام دهد و والدين و اطرافيان او فكر مي كنند كه كودك توانايي كنترل اين رفتارها را دارد بنابر اين او را به خاطر رفتارهايش تنبيه مي كنند.
برخي از مردم معتقدند مشكلاتي كه درحوزه رفتار رخ مي دهد در نتيجه يك بيماري نيست و كودك بايد قادر به كنترل رفتارهايش باشد اين درحاليست كه اين كودكان نياز به درمان دارند. البته ممكن است كودك به علت ترس و اضطراب از والدين بتواند به طور موقت رفتارهاي وسواسي ياتيكهاي خود را كنترل كند ولي در نهايت قادر به اين كار نيست و مشكلات او شدت پيدا مي كند.
بسياري از مشكلات رفتاري كودكان، ريشه در بيماريهاي روانپزشكي آنان دارد، بنابر اين نبايد كودك را براي كنترل رفتارهاي خود تحت فشار قرارداد بلكه بايد به فكر چاره بود.
شايع ترين اختلالات روانپزشكي دركودكان و نوجوانان اختلال بيش فعالي است كه كم توجهي يكي از شايع ترين اين اختلالات است كه كودكان مبتلا به آن دچار پرتحركي، ناآرامي ، رفتارهاي تكانشي و تمركز اندك هستند. 5 تا 10درصد كودكان در سنين مدرسه به اين بيماري مبتلا هستند. درمان اين بيماري عمدتا دارويي است و درمان مي تواند بر زندگي آينده اين كودكان از نظر شغلي، تحصيلي و روابط اجتماعي و خانوادگي تاثير بسيار مثبتي بگذارد.
اختلالات اضطرابي يكي ديگر از اختلالات شايع در كودكان است. اضطراب جدايي، شايع ترين اختلال اضطرابي دراين گروه سني است. هر پديده اي كه باعث جدايي اين گونه كودكان از والدينشان شود، آنان را دچار اضطراب مي كند و اين افراد هنگام ورود به مهدكودك و مدرسه به سختي از مادر خود جدا مي شوند و اصرار دارند نزد مادر بمانند.
شدت يافتن اضطراب مي تواند دراين كودكان علايم جسمي مانند سردرد، دل درد و حالت تهوع، استفراغ ايجاد كند كه گاه به اشتباه اين كودكان به جاي درمان اضطراب تحت درمان بيماري هاي جسمي قرار مي گيرند. از سوي ديگر چون كودكان دركنترل افكار وسواسي و مديريت اضطراب مشكل دارند و مانند بزرگسالان مهارتهاي لازم دراين زمينه را كسب نكرده اند، اين بيماري ها ممكن است بيش از بزرگسالان آنها را ناتوان كند.
برخي از بچه ها صحبت كردن را دير آغاز مي كنند، لكنت زبان و مشكل تلفظ دارند، اين دسته از كودكان نيز به مداخلات درماني در حوزه گفتار و زبان نياز دارند تا علاوه بر به دست آوردن تواناييهاي كلامي لازم از اعتماد به نفس لازم برخوردار شوند.
كودكان مبتلا به اين اختلال در ارتباط برقرار كردن با افراد اطراف خود دچار مشكل هستند بگونه اي كه ارتباط كلامي و غير كلامي آنان با ديگران ضعيف است.
درايجاد مشكلات رفتاري و رواني چندين عامل موثر است:ژنتيك خانواده و جامعه عوامل موثر بر ابتلاي كودك به مشكلات رفتاري هستند. جامعه شامل مهدكودك، مدرسه و رسانه ها مي شود. خانواده نيز در صورت توجه كافي نداشتن به رفتارهاي مثبت كودك، تمركز بر اعمال منفي او و رفتار خشن با كودك بر سلامت رواني او تاثيرمنفي مي گذارند.
اگر پدر و مادر مشكلات روانپزشكي مانند افسردگي، اضطراب، وسواس و اعتياد به مواد مخدر داشته باشند حتما بايد به روانپزشك مراجعه كنند. علاوه بر آن با شركت دركلاسها بايد بياموزند كه چگونه فرزند خود را تربيت كنند اين درحاليست كه متاسفانه افراد بدون آن كه آموزش هاي لازم را ديده باشند، پدر و مادر مي شوند اما همانگونه كه براي كسب علم وارد دانشگاه مي شويم بايد براي فرزندپروري آموزش منظم و سيستماتيك ببينيم.

 



فست فودها

به گفته متخصصان تغذيه و رژيم درماني فست فودها، چه خوب چه بد، چه خوشمان بيايد چه خوشمان نيايد، واقعيت دنياي امروز هستند و رژيم غذايي ما را تغيير داده اند.
در بسياري از مواقع حتي برخلاف ميل باطني خود باز هم مجبور به استفاده از اين غذاها هستيم اما اگر مي خواهيد فست فود كم خطرتري بخوريد، بهتر است به برخي نكات توجه كنيد.
منوي فست فود، جذاب و رنگارنگ است و طيف وسيعي از خوراكي ها را دربرمي گيرد. اين منو آنقدر متنوع است كه گاهي در انتخاب غذاي مناسب سردرگم مي شويم. فراموش نكنيد كه اين دستورات براي افراد كاملا سالم است و افرادي كه از بيماري هاي خاص رنج مي برند، بايد رژيم غذايي خاص خود را داشته باشند.
1- ساندويچ هاي برگر
به طور كلي همبرگرها به مراتب از سوسيس ها و كالباس ها بهتر هستند زيرا مواد نگهدارنده ندارند ولي بايد سعي كنيم برگرهايي انتخاب كنيم كه از نوع مرغوب باشند.
2- پيتزاي مخصوص
پيتزاي مخصوص، پيتزايي است كه همه چيز در آن به چشم مي خورد. بنابراين حجم و كالري بالايي دارد كه باعث چاقي مي شود. از سوي ديگر ماده اصلي اين پيتزاها، سوسيس و كالباس است كه مورد تأييد متخصصان تغذيه نيست. فلفل سبز، گوشت قرمز و سبزيجاتي كه در اين پيتزاها به كار مي رود از موارد خوب اين دسته از پيتزاهاست. يك پيتزاي مخلوط تقريباً 1200 كالري انرژي دارد. بنابراين بايد در مصرف آن محتاط بود تا به چربي دور شكم مان اضافه نشود.
3- دوبل برگر
ميزان استاندار مصرف روزانه گوشت بين 80 تا 100 گرم است ولي دوبل برگر تقريباً 150 گرم گوشت دارد. اين گوشت اضافي در بدن تجمع پيدا مي كند و باعث چاقي و ديگر مشكل ها مي شود. اگر كسي گرسنه است بهتر است نان بيشتري بخورد و از مصرف بيشتر گوشت پرهيز كند.
4- پيتزاي پپروني
ماده اصلي پيتزاي پپروني، سوسيس است كه به دليل داشتن چربي، نمك و مواد نگهدارنده، مصرف آن به هيچ وجه به صلاح نيست.
5- پيتزاي مرغ و قارچ- پيتزاي قارچ و گوشت
با يك درجه تخفيف نسبت به پيتزاي سبزي ها، بهترين نوع پيتزا به شمار مي آيد. فقط افرادي كه نسبت به مصرف گوشت قرمز يا حساسيت دارند بايد در مصرف اين نوع پيتزا محتاط باشند. اما به طور كلي چون مصرف گوشت بخشي از يك رژيم غذايي سالم است، فرد مي تواند گوشت مورد نياز روزانه خود را از اين طريق به دست بياورد.
6- قارچ برگر
قارچ يك نوع شكم پركن است و براي افرادي كه گرسنه هستند، يك انتخاب مناسب است. بعضي ها به اشتباه قارچ را جايگزين گوشت مي دانند، اين در حالي است كه قارچ به هيچ عنوان جاي گوشت را نمي گيرد و اين شعار را بيشتر توليدكنندگان قارچ رواج مي دهند.
7- پيتزاي سبزي ها
بي نظيرترين نوع پيتزا است و براي كساني كه به دنبال يك فست فود نسبتاً سالم هستند، بهترين انتخاب به شمار مي آيد.
8- پيتزاي چيپس و پنير
بدترين نوع پيتزا است. زيرا چيپس از وحشتناك ترين خوراكي هايي است كه بشر اختراع كرده است. به دليل تركيب هاي مضري كه در اثر سرخ كردن سيب زميني ايجاد مي شود و چربي و ترانس بالايي كه دارد خوردن حتي يك حلقه سيب زميني سرخ شده خيانت نابخشودني در حق بدن است. پايه پيتزا خود، ناسالم است و چيپس و پنير آن را ناسالم تر مي كند و به اصطلاح گل بودن و به سبزه نيز آراسته شدن است.
9- چيزبرگر
اگر فرد مشكل چربي و اضافه وزن نداشته باشد، نسبت به همبرگر معمولي به خصوص براي جوانان غذاي كامل تري به حساب مي آيد. زيرا چيزبرگر براي جواناني كه كمتر لبنيات مصرف مي كنند، تأمين كننده كلسيم باشد. يك ساندويچ چيزبرگر داراي هر 4 گروه غذايي يعني پروتئين، لبنيات، غلات و سبزي ها است.
10- ساندويچ هات داگ
به دليل اينكه سوسيس ساندويچ هات داگ در روغن سرخ نمي شود و معمولا آن را كبابي مي كنند، نسبت به ساندويچ سوسيس كه در روغن سرخ مي شود، انتخاب بهتري است.
11- ساندويچ هاي ژامبون
كالباس ها نيز داراي مواد نگهدارنده و چربي فراوان هستند و همان مشكلات سوسيس ها را دارند. علاوه بر اين، ساندويچ ها دو مشكل ديگر نيز دارند؛ اول اينكه خيارشور فراوان دارند كه مي تواند سبب افزايش فشارخون، سرطان و مشكل هاي ديگر شود و دوم اينكه در آنها از نان سفيد استفاده مي شود كه مصرف آنها توصيه نمي شود. بهتر است در ساندويچ ها به جاي خيارشور از گوجه، كلم، كاهو و ديگر سبزيجات استفاده شود.
12- مرغ هاي سوخاري و برياني
تلاش ما بايد اين باشد كه از موادي كه با روغن داغ سرخ مي شوند دوري كنيم. بنابراين مرغ هاي برياني يك غذاي سالم و مقوي محسب مي شوند. مرغ سوخاري هم بايد با حداقل روغن و در روغن مناسب سرخ شود. معيار بدي روغن هم اين است كه يا سياه شود يا دود از آن بلند شود يا بدبو شود.
13- ژامبون تنوري
ژامبون معمولي از ژامبون تنوري بهتر است چون در اثر تنوري كردن، ممكن است تركيب هاي حلقوي در ژامبون ايجاد شود كه اين تركيب ها سرطان زا هستند.
14- ساندويچ سوسيس
سوسيس ها به دليل دارا بودن نمك، چربي و مواد نگهدارنده براي سلامت فرد مضر هستند و مصرف زياد آنها توصيه نمي شود. مواد نگهدارنده باعث توليد نيتروزآمين در بدن مي شوند كه سرطان زا بودن آنها اثبات شده است. اين مواد داراي آثار تجمعي هستند و اگر مرتباً استفاده شوند، در درازمدت مي توانند باعث سرطان شوند.
15- ساندويچ كباب تركي
سالم ترين ساندويچ ها به شمار مي آيند به شرط اينكه هنگام سرو به آنها سس مايونز اضافه نشود و بدون خيارشور سرو شوند. در مجموع كباب تركي مرغ از كباب تركي گوشت بهتر است.
16- ساندويچ رست بيف- استيك
جزو ساندويچ هاي خوب طبقه بندي مي شوند و ايراد آنها اين است كه در روغن سرخ مي شوند.
17- سيب زميني سرخ كرده
بدي ها و مضرات سيب زميني سرخ كرده تمامي ندارد. در اثر سرخ كردن سيب زميني علاوه بر اسيدهاي چرب ترانس دو تركيب آكريلاميد و پروكسيد نيز در سيب زميني توليد مي شود كه سرطان زا و براي كبد نيز مضر هستند.
18- زيتون
زيتون يكي از بهترين ميوه ها است و روغن آن نيز مفيد است. زيتون يكي از خوراكي هاي اصلي در بهترين رژيم غذايي دنيا، يعني رژيم غذايي مديترانه اي است و گفته مي شود كه به همين دليل است كه ايتاليايي ها عمر طولاني دارند و اين كشور جايي براي زندگي پيرمردها است. زيتون داراي اسيد اوليك است و ماده غذايي خيلي خوبي به شمار مي آيد به شرط اينكه خيلي شور نباشد.
19- قارچ سوخاري- ميگوي سوخاري
ايراد سوخاري ها اين است كه خيلي سرخ مي شوند و آرد فراواني دارند. ولي نكته مهم اين است كه خاصيت ميگوي سوخاري به دليل اينكه در يك پوشش قرار مي گيرد و غيرمستقيم حرارت مي بيند، نسبت به ميگوي معمولي بيشتر حفظ مي شود.
20- دوغ، نوشابه، آب ميوه و دلستر
پادشاه اين دسته از نوشيدني ها دلستر است زيرا سرشار از ويتامين هاي خانواده B است و بعد از آن نيز دوغ قرار مي گيرد. دليل اينكه دلستر از دوغ بهتر است به نمك زياد دوغ مربوط مي شود. اگر دوغ كم نمك باشد بهترين نوشيدني به حساب مي آيد. بعد از اين دو هم آب ميوه قرار مي گيرد و نوشابه و مضرات آن هم كه كاملا روشن است.

 



براي داشتن عمر طولاني شيوه غذا خوردن خود را تغيير دهيد

فقط با خوردن غذاي سالم تر هر سال جان هزاران نفر از مرگ حتمي نجات پيدا مي كند.
دانشمندان انگليسي ادعا كردند اگر مردم فقط شيوه غذا خوردن خود را تغيير دهند سالانه 33هزار نفر در اين كشور كم تر مي ميرند.
براي مثال خوردن 5 سهم ميوه و سبزي در روز مي تواند در هر سال از 15 هزار مرگ زودرس در اين كشور پيشگيري كند. با اين كار ساده هم چنين هر سال از 7 هزار بيماري قلبي عروقي، 5 هزار سرطان و بيش از 3هزار سكته پيشگيري مي شود.
دانشمندان دانشگاه آكسفورد هم چنين اعلام كردند: با خوردن غذاهاي فيبردار هر سال 4هزار نفر از مرگ زودرس نجات پيدا مي كنند. در صورتي كه خانواده ها روي چربي موجود در مواد غذايي خود نظارت كنند 7هزار نفر كم تر در انگلستان مي ميرند و در صورتي كه از مصرف بيش از حد نمك خودداري شود 7هزار و 500 نفر سال آينده نيز در اين كشور در قيد حيات خواهند بود.
دانشمندان معتقدند مردم بايد يك سوم مجموع كالري هاي مورد نياز خود را از چربي ها تأمين كنند، اما در اين بين ميزان چربي هاي اشباع شده فقط بايد به ده درصد محدود شود. هم چنين مردم نبايد در هر روز بيش از 6 گرم نمك مصرف كنند.
دكتر پيتر اسكاربروگ كه اين تحقيقات را انجام داده است در اين باره گفت: رعايت توصيه هاي غذايي كه دانشمندان معين كرده اند تأثير فوق العاده اي روي سلامت جامعه خواهد داشت. بيش ترين تأثير زماني حاصل مي شود كه مردم مصرف ميوه و سبزي خود را افزايش دهند. با اين كار نه تنها ويتامين ها و مواد حياتي براي بدن تأمين مي شود، بلكه ميزان مصرف غذاهاي ناسالم تر كاهش پيدا مي كند.

 



ترميم بافت هاي بدن به كمك عسل

عسل حاوي 16 اسيد آمينه است و اسيد آمينه پرولين موجود در عسل نقش مهمي را در ساخت كلاژن بافت هاي پيوندي بدن ايفا مي كند.
عسل حاوي 16 نوع اسيد آمينه است كه از ميان آنها پرولين مهمترين آن است و اين اسيد آمينه نقش مهمي در ساختن كلاژن در بافت هاي پيوندي بدن محسوب مي شود.
100گرم عسل حاوي 17گرم آب، 82گرم قند، 2/0 گرم فيبر است و داراي 42 صدم ميلي گرم آهن، 22صدم ميلي گرم روي، 2ميلي گرم منيزيم، 4 ميلي گرم فسفر، 52 ميلي گرم پتاسيم، 6ميلي گرم كلسيم و 4ميلي گرم سديم دارد.مقدار ويتامين ها مخصوصا ويتامين D موجود در عسل به نوعي گياهي كه عسل از آن تهيه شده است وابسته است به عنوان مثال عسل هاي تهيه شده از گياه نعناع داراي مقداري ويتامين D بالاتري هستند.مقدار ويتامين-هاي موجود در عسل بستگي به مقدار گرده گلي دارد كه توسط زنبور عسل به آن اضافه مي شود.
عسل هاي تصفيه نشده و حاوي موم از نظر ويتامين غني تر هستند و گرفتن موم آن موجب كاهش ويتامين هاي عسل مي شود.

 



پول فقط به يك شرط مي تواند شما را شاد كند!

روانشناسان مي گويند اگر مي خواهيد پول براي شما شادي به همراه بياورد و خوشحالتان كند، فقط يك شرط دارد و آن اين كه كافي است درآمد شما بيشتر از دوستانتان باشد.
اين روانشناسان در جستجوي ميزان رضايت افراد از زندگي، روي عده زيادي از داوطلبان در كشورهاي مختلف بررسي كردند و برخلاف تصورشان دريافتند ميزان رشد اقتصادي در كل جامعه نمي تواند سبب افزايش شادي افراد جامعه در طولاني مدت شود در حالي كه اگر افراد حتي در يك دوره كوتاه درآمد بيشتري نسبت به دوستان و اطرافيان خود داشته باشند، همين فاكتور كافي است كه بر رضايت، شادي و احساس مثبت آنها بيافزايد. اين يافته حاصل تلاش متخصصان روانشناسي در دانشگاه كاليفرنياي جنوبي است.
اين بررسي نشان مي دهد ميزان درآمد كلي افراد، باعث شادي آنها نمي شود بلكه آنچه حائز اهميت است اين است كه بيشتر از ديگران درآمد دارند.

 



مراقب شوينده هاي اسيدي باشيد!

خانم هاي خانه داري كه از تركيب جوهر نمك و وايتكس براي از بين بردن لك كاشيها استفاده مي كنند بايد بدانند كه استنشاق اين مواد منجر به بروز آسم و تنگي نفس مي شود و به مرور در بدن باقي مي ماند و هيچ وقت بهبودي كامل حاصل نمي شود.
يكي از مواردي كه آسيب جدي به ريه مي رساند استنشاق اسيد است و متاسفانه برخي از خانم هاي خانه دار براي از بين بردن لك كاشيها و سراميك به مواد شوينده وايتكس اضافه مي كنند و در برخي از مواقع نيز وايتكس را با جوهر نمك در فضاي بسته تركيب مي كنند كه استنشاق بخار متساعد شده از اين تركيب آسيب جدي و جبران ناپذير به ريه ها وارد مي كند.
از تركيب جوهر نمك و وايتكس، گاز كلر متساعد مي شود و كلر هم تبديل به اسيد كلريدريك مي شود.
كساني كه در معرض استنشاق اين تركيب قرار مي گيرند با علائمي مانند آسم، تنگي نفس و خس خس سينه مواجه مي شوند كه اگرچه اين علائم با درمان دارويي به طور موقت برطرف مي شوند اما به مرور زمان اين علائم در آنها باقي مي ماند و هيچ وقت بهبودي كامل حاصل نمي شود و بايد به طور مداوم از دارو استفاده كنند.
كساني كه ريه هاي حساسي دارند به هيچ عنوان نبايد از مواد اسيدي مانند وايتكس و يا هر ماده اسيدي پاك كننده ديگر جهت شستشو استفاده كنند. كساني نيز كه مبتلا به وسواس هستند بايد وسواس خود را درمان كنند و افراد ديگر تا حد ممكن كمترين استفاده را از مواد اسيدي داشته باشند و در صورت استفاده حتما به استاندارد بودن مواد مورد استفاده توجه داشته باشند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14