(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 14 دی 1389- شماره 19831

طرح سناتور آمريكايي براي حضور دائمي اشغالگران در افغانستان
ژاپن خواستار اتحاد نظامي توكيو و سئول عليه كره شمالي شد
شكل گيري القاعده (پرونده)
پرچم ايران و تصاوير امام و رهبري در غزه به اهتزاز درآمد
ادامه تجمع و تظاهرات مسيحيان مصر در اعتراض به انفجارهاي كليساي اسكندريه
جوخه هاي سعودي تعداد ديگري از زندانيان عراقي را گردن مي زنند
سران كشورهاي آفريقايي براي دوره تازه رايزني ها به ساحل عاج رفتند
آرنولد جمهوريخواه دركاليفرنيا جايش را به فرماندار دموكرات داد
بغداد از اختلاس 9 ميلياردي آمريكا از نفت عراق خبر داد
امضاي توافقنامه امنيتي ميان آمريكا و قطر
حزب الله را دست كم نگيريم در جنگ جديد اثري از اسرائيل باقي نمي ماند
ضعف هاي اوباما افول آمريكا را تسريع مي كند (گزارش خبري)



طرح سناتور آمريكايي براي حضور دائمي اشغالگران در افغانستان

حضور دائمي نيروهاي آمريكايي در افغانستان در سناي آمريكا مطرح شد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از نيويورك، سناتور «ليندزي گراهام» كه فردي با نفوذ در سنا محسوب مي شود، مسئله ايجاد پايگاه هاي دائمي در افغانستان را در سناي آمريكا به بحث گذاشت. گراهام گفت، وجود چند پايگاه هوايي متعلق به آمريكا در افغانستان، مي تواند براي منطقه سودمند باشد و در عين حال، كمكي به نيروهاي امنيتي افغانستان در مقابله با طالبان محسوب مي شود.
كارشناسان حضور هميشگي آمريكا در افغانستان را بيشتر با موقعيت ژئوپلتيك اين كشور مرتبط مي دانند.
آمريكا از طريق افغانستان مي تواند بر خليج فارس، شبه قاره هند، چين، آسياي مركزي و روسيه و حوزه درياي خزر اشراف داشته باشد.

 



ژاپن خواستار اتحاد نظامي توكيو و سئول عليه كره شمالي شد

وزير خارجه ژاپن خواستار ائتلاف نظامي با كره جنوبي عليه پيونگ يانگ شد.
به گزارش خبرگزاري ها «سيجي مائه هارا» وزير خارجه ژاپن ديروز اعلام كرد كشورش خواستار ائتلاف نظامي با كره جنوبي براي مقابله با «تهاجم احتمالي كره شمالي» است.
به نوشته خبرگزاري «ايتارتاس» وزير خارجه ژاپن تشكيل ائتلاف نظامي با سئول را «كمك به تضمين صلح و امنيت منطقه» دانسته و مدعي شده است بدون تشكيل اينگونه اتحادها، منطقه روي آرامش را نخواهد ديد!اين واكنش درحالي از سوي توكيو اتخاذ مي شود كه چندي پيش اين كشور در استراتژي جديد نظامي خود بر ورود به عرصه هاي بين المللي نظامي تصريح كرد. يادآور مي شود ژاپن پس از پايان جنگ جهاني دوم از داشتن يك ارتش بزرگ و مستقل به معناي مصطلح امروزي منع شده است.

 



شكل گيري القاعده (پرونده)

روزنامه انگليسي «ديلي تلگراف» با اشاره به اسناد محرمانه بايگاني ملي اين كشور، از نحوه حمايت مخفيانه لندن براي شكل گيري شبكه القاعده پرده برداشت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از لندن، ديلي تلگراف ديروز با اشاره به اين اسناد، كه پس از حدود 30 سال در دسترس عموم گذاشته شده است، نوشت: انگليس به طور مخفيانه توافق كرد كه از جنگجويان افغاني مقابل حمله شوروي حمايت كند، و اين تصميم را با حمايت سياستمداران آمريكا، فرانسه و آلمان در يك جلسه محرمانه كه بلافاصله پس از تجاوز شوروي به افغانستان در پاريس برگزار شد؛ اتخاذ كرد. ديلي تلگراف نوشت: يك گروه از مجاهدين افغانستان كه تحت حمايت انگليس قرار گرفتند و به طور مخفيانه توسط سازمان سيا نيز حمايت مالي مي شدند، در سال هاي بعد شبكه تروريستي القاعده را بنيان نهادند. براساس اين گزارش، در 15 ژانويه 1980 (25 دي 1358) «رابرت آرمسترانگ» وزير كابينه انگليس با «زبيگنيو برژينسكي» مشاور امنيت ملي رئيس جمهوري وقت آمريكا و نمايندگاني از فرانسه و آلمان غربي در پاريس ديدار كرد و پس از آن، در پيامي به لندن نوشت: ما درباره حمايت از مقاومت افغانستان در مقابل نيروهاي شوروي بحث كرديم. روزنامه انگليسي افزود: رابرت نوشت كه آمريكايي ها پيشنهاد دادند از اردوگاه هاي آوارگان افغان در پاكستان به گونه اي حمايت شود كه آن اردوگاه ها به پايگاه هايي براي مخالفت با شوروي تبديل شوند. براساس اين گزارش، در اين جلسه حتي بحث شد كه چگونه تجهيزات جنگي از جمله موشك هاي ضدهوايي در اختيار جنگجويان افغان قرار بگيرد و چگونه جهان، اسلام را عليه شوروي ها بسيج كنند. ديلي تلگراف نوشت: آلماني ها به طور قانوني قادر نبودند كه سلاح را تامين كنند؛ اما آمريكا و انگليس و فرانسه توافق كردند كه به مجاهدين كمك كنند و براي آنها سلاح ارسال كنند. ديلي تلگراف نوشت: ارتش شوروي در نهايت در سال 1988 و پس از آنكه مسلماناني از سراسر جهان به افغانستان سفر كردند تا به نيروهاي مقاومت بپيوندند، مجبور به عقب نشيني از افغانستان شد. اين روزنامه انگليسي افزود: يكي از افرادي كه در آن سال ها به افغانستان رفته بود و از سلاح ها و آموزش هاي كشورهاي غربي برخوردار شد، «اسامه بن لادن» بود، كه بعدها القاعده را بنا نهاد.

 



از سوي اعضاي غير ايراني كاروان آسيايي و مردم فلسطين
پرچم ايران و تصاوير امام و رهبري در غزه به اهتزاز درآمد

سرويس خارجي-
اعضاي كاروان آسيايي كمك رساني به مردم غزه با شعار «الله اكبر»، «آزاد باد فلسطين»، در ميان استقبال گرم فلسطيني ها وارد غزه شدند.
نخستين كاروان امدادي كشورهاي آسيايي با فعالان صلحي از كشورهاي نپال، ژاپن، سريلانكا، مالزي، افغانستان، تركمنستان وارد غزه شدند تا كمك هاي بشردوستانه مردم آسيا را به مردم غزه اهدا كنند.
البته مسئولان مصري با همكاري اسرائيلي ها مانع از آن شدند كه فعالان ايراني حاضر در اين كاروان بتوانند با عبور از گذرگاه مرزي رفح از طريق خاك مصر وارد غزه شوند. با اين وجود اعضاي كاروان آسيايي به هنگام ورود به غزه پرچم هاي جمهوري اسلامي ايران را به همراه تصاوير بنيانگذار جمهوري اسلامي و مقام معظم رهبري به اهتزاز درآوردند.
حدود 105 فعال حقوق بشر در اين كاروان حضور دارند كه با چهار دستگاه اتوبوس وارد غزه شدند.
هشت نفر از اين فعالان نيز با كشتي «سلام» به سوي آب هاي غزه در حركت بودند كه كماندوهاي ارتش رژيم صهيونيستي كشتي حامل آنها را متوقف و تحت محافظت نيروهاي اسرائيلي با 12 ساعت تاخير كشتي به بندر العريش مصر بازگشت.
كاروان آسيايي شامل 8 كاميون و چهار دستگاه آمبولانس و حدود يك هزار تن لوازم پزشكي، دارويي، لباس، شير خشك و مايحتاج ضروري براي اهالي غزه است.
كاروان همبستگي مردم آسيا با غزه حركت خود را از شهر دهلي نو، پايتخت هند آغاز كرد و قرار بود پس از عبور از كشورهاي تركيه، سوريه، لبنان به مصر و در نهايت روز 28 دسامبر(7 دي ماه) همزمان با سالروز تجاوز 22 روزه رژيم صهيونيستي به غزه در سال 2008 وارد اين منطقه شود كه با كارشكني هاي مقامات مصري اين امر محقق نشد.
نوار غزه از سه سال پيش تاكنون تحت محاصره صهيونيست ها قرار دارد و مردم غزه اميدوارند بتوانند با ارسال اين كمك ها شرايط ناگوار 5/1 ميليون فلسطيني ساكن اين منطقه را اندكي بهبود بخشند.
اعضاي كاروان آسيايي شكست محاصره غزه تا پنجشنبه در غزه حضور دارند و در اين مدت ديدارها و ملاقات هاي فشرده اي با نخست وزير دولت حماس، اعضاي مجلس قانونگذاري فلسطين و ديگر مسئولان فلسطيني خواهند داشت و از مناطق ويران شده در جنگ 22 روزه بازديد خواهند كرد.
بحران در رژيم صهيونيستي
وزيران عضو حزب كار در كابينه رژيم صهيونيستي تهديد كردند در صورت تداوم ركود در مذاكرات صلح با فلسطيني ها از كابينه نتانياهو خارج مي شوند. اين وزرا از سياست هاي بنيامين نتانياهو نخست وزير، ايهود باراك وزير جنگ و ديگر مقامات تل آويو انتقاد كرده خواستار پاسخگويي آنها شدند. از سوي ديگر، كارگران بنادر فلسطين اشغالي در اعتراض به سياست اقتصادي دولت نتانياهو دست به يك اعتصاب نامحدود زدند.
اين در حالي است كه طي دو روز اخير تظاهرات گسترده اي در تل آويو توسط فعالان صلح، مخالفان دولت نتانياهو، فلسطيني هاي ساكن اراضي اشغالي در اعتراض به سياست هاي كشتار و سركوب فلسطيني ها صورت گرفته است.
تظاهركنندگان خشمگين در اعتراض به مرگ جواهر ابورحمان، 36 ساله، كه بر اثر مسموميت شديد تنفسي ناشي از شليك گاز اشك آور از سوي نظاميان رژيم اسرائيل روز شنبه در بيمارستان رام الله جان سپرد، تظاهرات كردند.
معترضان در مقابل خانه جيمز كانينگ هام، سفير ايالات متحده واقع در شمال تل آويو تجمع كرده بودند.
نظاميان اسرائيلي با حضور در مقابل منزل سفير آمريكا 11 تن از تظاهركنندگان را به اتهام برگزاري تجمع اعتراض آميز و پرتاب قوطي هاي خالي گاز اشك آور بازداشت كرده اند.
همچنين، هشت تن ديگر از معترضان در جريان تظاهراتي كه دامنه آن تا مقابل وزارت جنگ رژيم اسرائيل گسترش يافته بود، از سوي نيروهاي رژيم اسرائيل بازداشت شدند.
ساير رويدادها
¤ رئيس جديد موساد كه پرونده قطوري از جنايات ضدبشري از جمله ترور مبارزان فلسطيني دارد كار خود را آغاز كرد.
¤ روزنامه صهيونيستي معاريو فاش كرد كه بنيامين نتانياهو در تمامي گفته هايش در مورد صلح دروغ مي گويد و حاضر به صلح با فلسطيني ها نيست.
¤ جنبش حماس اعلام كرد كه تشكيلات خودگردان 3000 عضو حماس را در كرانه باختري بازداشت كرده است.
¤ شيلي و پاراگوئه نيز همانند ديگر كشورهاي اروپايي و آمريكاي جنوبي دولت فلسطين را در مرزهاي 1967 به رسميت شناختند.
¤ يك خاخام آمريكايي گفت، آدم ربايي و ترور، اساس رژيم نامشروع اسرائيل است.
¤ سازمان بهداشت رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه 45 هزار كودك در فلسطين اشغالي قرباني خشونت هستند.

 



ادامه تجمع و تظاهرات مسيحيان مصر در اعتراض به انفجارهاي كليساي اسكندريه

صدها تن از جوانان مسيحي با پرتاب سنگ و چوب با ماموران پليس ضدشورش در اسكندريه و قاهره درگير شدند.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، تعدادي از افراد پليس مصر در جريان تظاهرات مسيحيان خشمگين و معترض در برابر مقر سر اسقفي در قاهره مجروح شدند.
برپايه اين گزارش، تظاهركنندگان در اعتراض به انفجار بامداد شنبه در برابر كليساي قديسين در اسكندريه، بطري هاي آب و سنگ به سوي افراد پليس پرتاب كردند.
همچنين «شيخ الازهر» و مسئولان دولتي كه براي تسليت و همدردي به مقر سر اسقفي در قاهره آمده بودند، با حمله خشمگينانه صدها مسيحي مواجه شدند و تظاهركنندگان به خودروي شيخ الازهر يورش بردند تا آن را به آتش بكشند، اما پليس و نيروهاي امنيتي مانع از اين كار شدند.
در قاهره نيز، هواداران مسيحي با تجمع در مركز شهر به خصوص مراكز دولتي از جمله وزارت كشور، راديو تلويزيون و وزارت خارجه، خشم خود را از بي كفايتي رژيم مبارك در اداره امور كشور مصر اعلام كردند.
گزارش هاي دريافتي حكايت از اين دارد كه صدها مسيحي قبطي در شهر اسيوط، اسماعيليه، آسوان و حومه قاهره نيز با پرتاب سنگ و چوب با پليس درگير شده و خواستار معرفي عاملان انفجار كليساي اسكندريه شدند.
دولت مصر در واكنش به حوادث اخير، اقدامات امنيتي را در سراسر اين كشور تشديد و تحقيقات گسترده اي با هدف روشن شدن زواياي تاريك عاملان انفجار آغاز كرده است.
از سوي ديگر، مسئولان رسمي و ديني مصر، هنوز هم به دخالت خارجي ها در حادثه انفجار كليسا اشاره دارند و معتقدند اين انفجار حادثه اي ست بسيار بزرگ تر از آن كه قومي يا ديني باشد.
«پاپ شنودا» رهبر مسيحيان قبطي مصر نيز در سخناني تصريح كرد: اين حادثه براي مصر امري جديد است و نسبت به پيامدهاي عدم برخورد امنيتي مناسب از سوي دولت هشدار داد.
انتقاد به بي كفايتي مسئولان مصري نيز در ميان مسيحيان افزايش يافته است و بازماندگان قربانيان اين انفجار با تجمع در مقابل كليساي قديسين، خواستار بازداشت عاملان آن شدند.
تجمع كنندگان معترض، با اشاره به كوتاهي وزير كشور دولت حسني مبارك اعلام كردند وقوع اين انفجار نشان داد كه در مصر هيچ امنيتي وجود ندارد و وزير كشور بايد استعفاء دهد.

 



به دنبال شكست سياست عربستان در بغداد
جوخه هاي سعودي تعداد ديگري از زندانيان عراقي را گردن مي زنند

سعودي ها در واكنش به شكست سياست هاي مداخله جويانه خود در عراق، زندانيان عراقي در عربستان را گردن مي زنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، در پي نتيجه ندادن حمايت از تروريسم در عراق توسط سعودي ها و شكست سياسي رژيم عربستان در عراق، نيروهاي امنيتي سعودي به عراقي هايي حمله ور شدند كه در زندان هاي عربستان گرفتار هستند. در آخرين اين حملات، عراقي هاي دربند در زندان هاي «فيحاء» و «عرعر» مورد حمله قرار گرفتند و سعودي ها 41 نفر از زندانيان مذكور را به مكان نامعلومي منتقل كردند. اين زندانيان احتمالاً به زودي گردن زده مي شوند. بسياري از اين زندانيان مظلوم به بهانه هاي واهي دستگير شده اند. طي چند روز گذشته اين دومين بار است كه سعودي ها دست به اين اقدام كثيف و غيرانساني مي زنند. در نوبت اول كه هفته گذشته رخ داد 40 زنداني ابتدا به مكان نامعلومي منتقل و سپس، در ملأ عام گردن زده شدند.
اين اتفاقات در حالي رخ مي دهد كه زندانيان عراقي در عربستان در اعتراض به اين حملات و گردن زدن ها، اعتصاب غذا كرده اند. «كميله كاظم الموسوي»، نماينده پارلمان عراق از فراكسيون «اتحاد ملي» به خبرنگاران گفت: بيش از 40 زنداني عراقي (طي روزهاي جاري) پس از محاكمه هاي نمايشي، اعدام و شماري از آنها در ملأعام گردن زده شده اند.
الموسوي گفت: ما اطلاعاتي داريم كه تاييد مي كند نيروهاي امنيتي عربستان شماري از عراقي هاي شاغل در مرز با عربستان را به شيوه آدم ربايي و به منظور مبادله آنها با تروريست هاي سعودي زنداني در عراق، ربوده اند.
وي از پارلمان عراق خواست تا پرونده عراقي هاي زنداني در عربستان را در دستور كار خود قرار دهد و به همراه دولت عراق، كميته اي را براي تحويل گرفتن اجساد زندانيان عراقي مدفون شده در منطقه مرزي «عرعر» تشكيل دهد.
پايگاه اينترنتي «النخيل»، اسامي عراقي هايي كه به زودي توسط عوامل امنيتي و انتظامي عربستان گردن زده مي شوند را اعلام كرد. خبر ديگر از پارلمان عراق اينكه، شماري از نمايندگان پارلمان از دولت رياض خواستند سياست مداخله جويانه خود را در عراق تغيير دهد.
ساير رويدادها
¤ نخست وزير عراق با اعطاي حق وتو به رئيس جمهور اين كشور در 19 مورد از مصوبات پارلمان موافقت كرد.
¤ دو سرباز آمريكايي در حملات افراد مسلح در عراق به هلاكت رسيدند و يك زن مسيحي نيز توسط تروريست هاي ناشناس كشته شد. انفجار بمب در بعقوبه نيز يك كشته و 15 مجروح برجاي گذاشت.

 



سران كشورهاي آفريقايي براي دوره تازه رايزني ها به ساحل عاج رفتند

با گذشت 35 روز از پايان انتخابات رياست جمهوري و آغاز بحران سياسي در ساحل عاج، روساي جمهور سه كشور آفريقايي براي دومين بار با هدف يافتن راه حل ديپلماتيك به اين كشور رفتند.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري ها، روساي جمهور سه كشور آفريقايي بنين، سيرالئون و «كيپ ورد» براي به انجام رساندن دومين ماموريت ديپلماتيك خود وارد ساحل عاج شدند.
اين در حالي است كه هنوز از سفر قبلي و بي نتيجه اين رهبران آفريقايي كه به منظور پايان دادن به بحران سياسي به ساحل عاج رفته بودند، كمتر از يك هفته مي گذرد و اوضاع آن تغيير محسوسي نداشته است.
همچنين فرانسه به عنوان كشور مدعي در ساحل عاج كه باعث دامن زدن به بحران كنوني اين كشور است، سفر روساي جمهور كشورهاي غرب آفريقا به «ابيجان» را آخرين فرصت براي برون رفت از بحران ساحل عاج عنوان كرده است.
بر پايه اين گزارش، پايگاه اطلاع رساني راديو فرانسه، آينده ساحل عاج را در گرو به ثمر رسيدن ماموريت جديد ديپلماتيك اين سه رهبر آفريقايي دانسته است.
اين راديو با بيان اينكه اين بار نخست وزير كنيا به عنوان ميانجي از سوي اتحاديه آفريقا در مسئله ساحل عاج به همراه سران سه كشور غرب اين قاره آنها را همراهي مي كند، متذكر شد: اعضاي اين هيئت از سوي جامعه اقتصادي كشورهاي غرب آفريقا با «لوران گباگبو» رئيس جمهور خود خوانده ساحل عاج و حسن واتارا نامزد ناكام انتخابات رياست جمهوري ديدار و گفت وگو خواهند كرد.
«رايلا اودينگا» نخست وزير كنيا كه پيش از سفر خود به ساحل عاج با رئيس جمهور نيجريه و رئيس فعلي جامعه اقتصادي ديدار كرده بود در سخناني، ماموريت محوله را، يافتن راه حلي براي خروج از بحران سياسي فعلي با ترغيب گباگبو براي كناره گيري از قدرت و برقراري دموكراسي عنوان كرد.
اين در حالي است كه جامعه اقتصادي كشورهاي غرب آفريقا قبلا نيز از گباگبو خواسته بود قدرت را به نفع رقيب خود ترك كند و در غير اين صورت دخالت نظامي خواهد كرد.
از 28 نوامبر (7 آذرماه) تاكنون كه نتيجه متفاوتي از انتخابات رياست جمهوري در ساحل عاج اعلام شد، حسن واتارا و لوران گباگبو هر دو خود را رئيس جمهور قانوني اين كشور مي دانند و به هيچ قيمت نيز حاضر به كوتاه آمدن نيستند.
فرانسه با ترغيب سازمان ملل و حمايت آمريكا توانسته است افكار بين المللي را به نفع واتارا تغيير دهد.

 



آرنولد جمهوريخواه دركاليفرنيا جايش را به فرماندار دموكرات داد

«آرنولد شوارتزنگر» ستاره كهنه كار هاليوود سرانجام پس از هفت سال حضور در سياست و با به جا گذاشتن 25ميليارد دلار كسري بودجه از فرمانداري كاليفرنيا كنار رفت.
به گزارش مهر به نقل از روزنامه ديلي تلگراف، شوارتزنگر كه به نمايندگي از جمهوريخواهان آمريكا به مدت هفت سال فرماندار ايالت كاليفرنيا بود روز گذشته جاي خود را به «جري براون» از حزب دموكرات داد. براون در انتخابات فرمانداري كاليفرنيا در نوامبر 2010 توانسته بود به پيروزي برسد.
آرنولد به واسطه حضوردر هاليوود و ايفاي نقش در فيلم هاي اكشن توانسته بود راي مردم را براي حضور در سمت فرمانداري كاليفرنيا كسب كند.ايالت كاليفرنيا درهمراهي با سياست هاي كلي آمريكا در دوران فرمانداري آرنولد، چندين اقدام ضد ايراني انجام داد كه از مهمترين آنها مي توان به محدود كردن شركت هاي حاضر در ايالت براي مبادله با ايران اشاره كرد.اين بازيگر هاليوودي درحالي عرصه سياست را ترك كرد كه كاليفرنيا در دوران فرمانداري وي كسري بودجه 25ميليارد دلاري را براي خود ثبت كرد و از همين رو محبوبيت آرنولد به 22 درصد كاهش يافت.

 



بغداد از اختلاس 9 ميلياردي آمريكا از نفت عراق خبر داد

ديوان محاسبات عراق اعلام كرد وزارت دفاع آمريكا در طول اشغال عراق 1/9 ميليارد دلار از نفت اين كشور را اختلاس كرده و در اين باره توضيحي هم نمي دهد.
به گزارش فارس، به نقل از روزنامه «البينه الجديده »، ديوان محاسبات عراق ديروز براي چندمين بار بر اختلاس 1/9 ميلياردي دلاري وزارت دفاع آمريكا از پول نفت عراق تاكيد كرد و گفت، واشنگتن حتي حاضر نيست در اين باره از خود واكنشي نشان دهد.
يك مقام مسئول در دفتر اطلاع رساني ديوان محاسبات عراق در اين باره گفت: «عبدالباسط تركي سعيد» رئيس اين ديوان نامه اي از معاون وزير دفاع عراق درباره اموال اختلاس شده از سوي طرف هاي آمريكايي دريافت كرده است كه در آن از طرف عراقي دو بار از اعزام نماينده ويژه خود براي حضور در نشست شوراي بين المللي حسابرسي و رايزني عذرخواهي كرده است. اين نشست به درخواست طرف عراقي برگزار شده بود.
براساس اين گزارش، در نامه مذكور هيچ اشاره اي به نحوه استفاده از اين مبالغ كه نزديك به 1/9 ميليارد دلار است، نشده و پنتاگون هيچ توضيحي در اين باره ارائه نكرده است. اين در حالي است كه ديوان محاسبات عراق بيش از 5 سال است كه در حال پيگيري اين موضوع است.
به اعتقاد كارشناسان بعيد به نظر مي رسد كه اين حسابرسي ها به احياي ثروت هاي برباد رفته مردم عراق منجر شود. در دوران حاكميت ژنرال «جي گارنر» و همچنين «پل برمر» اين مبلغ 9 ميليارد دلاري از ثروت هاي ملي و نفتي عراق غارت شد و سرنوشت آن تاكنون مشخص نشده است.

 



امضاي توافقنامه امنيتي ميان آمريكا و قطر

آمريكا و قطر با هدف افزايش هماهنگي ها بين دو كشور درباره مبارزه با تروريسم توافقنامه امنيتي امضا كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه «جنت ناپوليتانو» وزير امنيت داخلي آمريكا در ديدار با «عبدالله بن ناصربن خليفه آل ثاني» وزير مشاور قطر در امور داخلي اين كشور، توافقنامه دو جانبه با هدف افزايش هماهنگي هاي امنيتي بين دو كشور امضا كرد.
«ناپوليتانو» در اين ديدار در دوحه تاكيد كرد: امنيت داخلي از طريق مبارزه با تروريسم و كساني كه تهديدي براي شهروندان در سراسر جهان به حساب مي آيند صورت مي گيرد.
اين در حالي است كه به گفته منابع مطلع، براساس اين توافقنامه، دو كشور، اطلاعات خود را درباره افرادي كه با تروريسم در ارتباط هستند، تبادل نظر مي كنند.براساس توافقنامه امنيتي امضا شده، دو كشور متعهد شدند تا امنيت فرودگاه هاي خود را تقويت كنند.
از سوي ديگر، قرار است، وزير امنيت داخلي آمريكا به سرزمين هاي اشغالي و همچنين بلژيك با هدف بررسي راه هاي حمايت از بخش حمل ونقل هوايي در برابر تروريسم سفر كند.

 



هشدار مقام نظامي رژيم صهيونيستي به نتانياهو
حزب الله را دست كم نگيريم در جنگ جديد اثري از اسرائيل باقي نمي ماند

سرويس خارجي-
يك مقام نظامي رژيم صهيونيستي تأكيد كرد، حزب الله داراي چنان توانايي است كه مي تواند اهداف خود را مشخص كند، زيرساخت هاي اسرائيل را هدف قرار دهد و تأسيسات انرژي آن را بزند.
«عوزي رابين» مسئول سابق در وزارت جنگ رژيم صهيونيستي با ابراز مطلب فوق افزود، حزب الله مي تواند ضربه اي استراتژيك به اسرائيل وارد كند تمام زيرساخت هاي اسرائيل را ويران كند و حتي وزارت دفاع و ساير اماكن استراتژيك را در طول جنگ هدف قرار دهد.
وي افزود، حزب الله همچنين مي تواند فرودگاه هاي اسرائيل را بزند و فعاليت نيروي هوايي را مختل كند.رابين با هشدار به مقامات تل آويو براي اجتناب از وقوع جنگي ديگر عليه لبنان و حزب الله تصريح كرد، حزب الله بسيار قدرتمندتر از گذشته شده است و تصور جنگي جديد عليه آن بسيار اشتباه و غيرعقلاني است.
گفتني است پايگاه خبري المنار نيز در گزارشي اعلام كرد كه دبيركل حزب الله لبنان در سال 2010 با معادلات خود ارزيابي هاي دشمن صهيونيستي را از جنگ آينده به هم ريخت.
اين پايگاه خبري سال 2010 را سال معادلات جديد نصرالله ناميد و افزود، سيدحسن نصرالله با اعلام اينكه اگر شهرهاي ما را بزنيد عمق شهرهايتان را هدف قرار مي دهيم. اگر فرودگاه ها يا بنادر ما را بزنيد تمامي فرودگاه ها و بنادرتان را با خاك يكسان خواهيم كرد آنچنان معادله جديدي در لبنان و منطقه به وجود آورد كه تأثيرات خود را در كل منطقه و جهان به جاي گذاشت.
المنار تصريح كرد، حزب الله در سال2010 معادله هاي ديگري را نيز مطرح كرد كه بسيار تحسين برانگيز است، ايستادن در كنار ارتش لبنان در برابر تجاوزات رژيم صهيونيستي بعد از درگيري هاي العدسيه، حمايت از ثروت هاي نفتي لبنان در مديترانه، پاسخ مستمر به جنگ هاي رواني و تبليغاتي دشمن صهيونيستي و پيگيري شبكه هاي جاسوسي تل آويو از جمله فعاليت هاي تأثيرگذار حزب الله بود.
تغيير خط مشي دولت
نبيه بري رئيس پارلمان لبنان گفت، دولت لبنان نبايد مثل گذشته با مسائل مهم كشور چون پرونده شاهدان دروغين، تامين برق و آب، وضعيت زندگي مردم و موضوع نفت در درياي مديترانه برخورد كند بلكه خط مشي خود را بايد تغيير دهد.وي در گفت وگو با روزنامه لبناني النهار افزود، ماه جاري بحران ناشي از دادگاه بين المللي پايان خواهد پذيرفت و من نسبت به بهبود وضعيت امنيتي كشور كه در حال حاضر تحت كنترل است اطمينان دارم.
بري تصريح كرد، معادله ارتش، مقاومت و مردم بهترين پشتيبان براي حفظ ثبات و آرامش در كشور لبنان است و دشمن صهيونيستي با توجه به اين معادله هرگز فكر توطئه و دسيسه را به خود راه نخواهد داد.

 



ضعف هاي اوباما افول آمريكا را تسريع مي كند (گزارش خبري)

روزنامه آمريكايي واشنگتن تايمز كه گرايش هاي نومحافظه كارانه دارد، در تحليلي علت اصلي كاهش قدرت ايالات متحده در جهان را «ضعف رئيس جمهور» اين كشور خواند.
روز يكشنبه همزمان با انتشار اخباري مبني بر آغاز رقابت هاي انتخابات رياست جمهوري 2012، روزنامه واشنگتن تايمز در تحليلي، ضمن اعتراف به افول قدرت آمريكا، علت اصلي اين كاهش قدرت را «ضعف شخصي رئيس جمهور» و نيز ناتواني باراك اوباما در عمل به وعده هايش دانست. اين نوشته هرچند بيشتر يك «رپرتاژ منفي» عليه اوباماست، اما در دل خود واقعيت هاي بسياري را درباره آمريكا پنهان كرده است.
واشنگتن تايمز مي نويسد: «اوباما در دومين سال رياست جمهوري اش براي مديريت مسائل مربوط به امنيت ملي و سياست خارجي از همان الگويي پيروي كرد كه به شكست وي در سال نخست منجر شده بود.»
اين روزنامه با اشاره به تحقق نيافتن وعده اوباما در هفته نخست رياست جمهوري اش مبني بر تعطيل شدن زندان گوانتانامو نوشت: «اوباما ياد خواهد گرفت كه چگونه تاوان لفاظي هاي خود را بپردازد.»
نكته جالب توجه در اين جنجال روزنامه جمهوريخواه واشنگتن تايمز آن است كه زندان گوانتانامو، ساخته دست جمهوريخواهان، زماني به ابزار تبليغاتي دموكرات ها تبديل و وعده بستنش نيز داده شد و امروز، جمهوريخواهان از تحقق نيافتن وعده بسته شدن گوانتانامو به عنوان يك ابزار تبليغاتي عليه دموكرات ها بهره مي برند!
واشنگتن تايمز در ادامه مي نويسد: «سياست اوباما در برقراري ارتباط با مسلمانان و جامعه جهاني نيز با شكست مواجه شده است. نتايج بسياري از نظرسنجي ها نشان مي دهد كه محبوبيت آمريكا در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا به شدت كاهش يافته است و در مواردي ارقام به دست آمده بسيار پايين تر از زماني است كه اوباما رياست جمهوري را به دست گرفت.»
اين روزنامه آمريكايي در ادامه نوشته خود به روند سازش خاورميانه اشاره كرد و نوشت: «مذاكرات غيرمستقيم بين فلسطيني ها و اسرائيلي ها در سپتامبر گذشته مذاكرات مستقيم تبديل شد و اوباما با خوش بيني، موفقيت آن را در عرض يك سال پيش بيني كرد. اما اين مذاكرات خيلي زود با شكست مواجه شد.»
واشنگتن تايمز همچنين با اذعان به اينكه جنگ افغانستان نتايج ضد و نقيضي را در بر داشته، افزود: «شمار كشته هاي آمريكا در افغانستان در سال 2010 نسبت به سال قبل از آن 57 درصد رشد داشته و در مقايسه با 2008 سه برابر شده است. محبوبيت آمريكا نزد افغان ها نيز از 83 درصد در سال 2005 به 43 درصد كاهش يافته است.»
براساس اين گزارش، در سالي كه گذشت همچنين جلال طالباني رئيس جمهور عراق از پذيرش درخواست اوباما و بايدن براي كناره گيري از قدرت به نفع اياد علاوي سر باز زد.
اين روزنامه در پايان نوشت: «اوباما در جريان سفر خود به هند در نوامبر گذشته به كاهش قدرت كشورش اذعان كرد و گفت كه آمريكا همواره قدرت برتر اقتصادي جهان بوده، اما اكنون آن روزها سپري شده است.وي تصديق كرد كه كشورش با رقابت فزاينده اي از سوي برخي كشورها از جمله روسيه و چين مواجه است كه تيم دست اندركار اوباما از رويارويي موثر با اين چالش ها عاجز بوده اند.»
البته در اين ميان آنچه قابل توجه است اينكه اوباما دقيقا روي مسيري گام برداشت كه در سال هاي پاياني عمر دولت بوش ترسيم شده بود. روند افول آمريكا يك روند تاريخي است و هركس جز اوباما هم روي كار مي آمد، حوادثي جز اين در انتظار ايالات متحده نبود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14