(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 14 دی 1389- شماره 19831

اخبار كوتاه
گريز از اجراي ناقص مقررات
زوج و فرد به معابر تهران سروسامان مي دهد؟!
مجازات حبس براي خريداران اموال مسروقه
انرژي پاك چاره آلودگي هواي تهران
نتايج يك پژوهش پسران دختران باحجاب را براي ازدواج قابل اعتمادتر مي دانند



اخبار كوتاه

مرگ 378 نفر
در روز بر اثر سكته قلبي
مشاور وزير بهداشت گفت: بيماري هاي قلبي نخستين علت مرگ و مير ايرانيان است كه در سنين پايين رخ مي دهد.
وي با بيان اينكه شيوه زندگي و تغذيه سالم مي تواند از 80 درصد مرگ هاي زودرس ناشي از بيماري هاي قلبي پيشگيري كند، افزود: عوامل رواني اجتماعي (مانند افسردگي، انزواي اجتماعي و ضعف حمايت هاي اجتماعي) و استرس هاي حاد همچون از دست دادن عزيزان و تصادفات مي توانند منجر به آغاز حمله قلبي شوند.
گفتني است شانس بروز بيماري هاي قلبي در سيگاري ها 4 برابر بيش از افراد غيرسيگاري است.
در رابطه با آلودگي هوا
وزارت بهداشت به وظايفش
عمل كرده است
دكتر مرضيه وحيد دستجردي درباره برخي اظهارنظرها مبني بر كوتاهي وزارت بهداشت در زمينه آلودگي هوا، گفت: وزارت بهداشت در زمينه آلودگي هوا به وظايف خود عمل كرده و به صورت فعال در كليه جلسات مرتبط با آلودگي هوا شركت مي كند.
وزير بهداشت درباره آمار مرگ و ميرناشي از آلودگي هوا و همچنين بيماري هاي مرتبط با آن،گفت: ابتدا بايد آمار و ارقام اين موضوع به دستمان برسد و سپس با آمار و ارقام سال هاي گذشته مقايسه شود، ارائه آمار و ارقام در اين زمينه زمان بر است، آنچه كه اكنون اعلام مي شود آمار مرگ و مير منتسب از نظر آماري در زمان آلودگي هوا است،اگر خودمان بخواهيم اين موضوع را پيگيري و اعلام كنيم، پروسه وقت گير است و اعتبارات كافي مي خواهد كه به صورت مورد به مورد بررسي شود.
نيازمندان منطقه 14 شهرداري زيرپوشش طرح «هبه» قرار مي گيرند
به دنبال استقبال چشمگير شهروندان در اهداي اقلام و گسترش مشاركت مردم در اجراي طرح معنوي حمايت از اقشار آسيب پذير ستاد طرح هبه به خيريه اي وسيع در سطح منطقه و محله هاي 26 گانه تبديل شده است. بنابر گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه 14، مركز رفاه وخدمات اجتماعي مناطق مختلف شهرداري پس از دريافت پيام از سامانه 137 با تيم اجرايي منطقه به اتفاق كارشناس طرح هبه به محل مورد نظر مراجعه و پس از طي مراحل ثبت اجناس اهدايي به جمع آوري و تحويل به انبار در نظر گرفته از سوي شهرداري تهران، جهت بازسازي و اهداء به نيازمندان سطح مناطق اقدام مي نمايند.
بنابر اين گزارش، بمنظور توسعه اين طرح و سرعت بخشيدن و مشاركت دادن اين طرح بصورت محله اي با كمك شوراياران و ادارات اجتماعي نواحي ششگانه، بانك اطلاعات نيازمندان و نيكوكاران سطح منطقه راه اندازي شده و شهروندان نيكوكار مي توانند در اين امر معنوي وخداپسندانه همراه شوند.يادآور مي شود؛ تاكنون بيش از 1500 قلم از اجناس اهدايي جهت بازسازي و باز توزيع به انبار ارسال شده تا در دسترس افراد نيازمند منطقه قرار گيرد.
سال جهاني شيمي در مدارس
مديركل دفتر آموزش هاي متوسطه نظري از برگزاري مراسم گراميداشت سال جهاني شيمي در مدارس كشور خبر داد و گفت: در اين مراسم كه در هفته هاي آينده برگزار خواهد شد دبيران شيمي به معرفي و اهميت كاربردن علم شيمي در زندگي روزانه خواهند پرداخت.
عبدالاميرعرضي گفت: سازمان ملل سال 2011 را به عنوان سال جهاني شيمي اعلام كرده است، و همزمان برنامه هاي مشابهي برگزار خواهد شد.
مقالات هسته اي ايران
100 برابر جهان است
معاون آموزشي وزارت علوم با اشاره به پيشرفت هاي هسته اي كشور طي چند سال اخير گفت: ميزان توليد مقالات هسته اي ايران صدبرابر مقالات جهان است. نادري منش با تاكيد بر اين مطلب كه دشمنان به دليل ترس از پيشرفت هاي علمي ايران به ترور دانشمندان روي آورده اند تاكيد كرد: براي دستيابي به رشد پژوهش بايد انسان هايي در كشور تربيت شوند كه حيات و ممات خود را در جمهوري اسلامي ايران ببينند.
استاندارها از كلاس هاي كنكور حمايت كنند
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به رقابت داوطلبان كنكور در تمامي استان ها به ناچيز بودن بودجه 30 ميليون توماني براي برگزاري كلاس هاي كنكور به هر يك از استان هاي كشور از استانداران سراسر كشور بويژه مناطق محروم خواست كه آموزش و پرورش را در اين زمينه ياري كنند.
پرداخت فوري اضافه كارها
حميدرضا حاجي بابايي ديروز در نشست مشترك مديران كل و رابطان مجتمع هاي آموزشي سراسر كشور در باشگاه فرهنگيان خواستار پرداخت فوري و كامل اضافه كار مديران مجتمع هاي آموزشي روستايي شد.
پايان جست وجوي خانه به خانه
معاون آموزشي سازمان نهضت سوادآموزي از راه اندازي سامانه سوادآموزي در كشور خبر داد.
وي با بيان اين كه تمام فعاليت هاي سوادآموزي از طريق سامانه سوادآموزي كنترل و نظارت مي شود، گفت: براساس اطلاعاتي كه در اين سامانه وجود دارد، تمامي بيسوادان كشور شناسايي شده اند.
وي تصريح كرد: اين سامانه به چند بانك اطلاعاتي از جمله آموزش و پرورش، سازمان ثبت احوال و بانك هاي اطلاعاتي ديگر كه مي توان از طريق آن اطلاعات فردي و ميزان سواد افراد را رصد كرد، مرتبط شده است، لذا آموزشياران ديگر به دنبال افراد بيسواد از طريق خانه به خانه نمي روند.
يك پيشنهاد
براي حماسه ماندگار 9 دي
خواجه سروي معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري پيشنهاد كرد كه مجتمع ها، پرديس ها و مكان هاي جديد دانشگاه ها با عنوان «حماسه 9 دي» نامگذاري شود تا خاطره اين روز براي نسل هاي آينده دانشگاهي ماندگار شود.
مهمترين مشكل انجام پژوهش
در سازمان پزشكي قانوني
مديركل امور پژوهشي و نشر منابع علمي سازمان پزشكي قانوني محدوديت هاي اداري و اعتباري را مهمترين مشكل انجام پژوهش در اين سازمان دانست.
دكتر محمد كاظميان گفت: پي گيري و نظارت بر اجراي 41 طرح پژوهشي فعال در مراكز پزشكي قانوني كشور را از ديگر فعاليت هاي اين اداره اعلام كرد اما گفت: به دليل تامين نشدن اعتبار مالي متأسفانه حمايت از اين طرح ها متوقف شده است.
همكاري دانش آموزان
با هدفمندي يارانه ها
وزارت آموزش و پرورش در يك اقدام شايسته دانش آموزان سراسر كشور را به مشاركت در هدفمندي يارانه ها دعوت كرد.
ابراهيم سحرخيز معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: طرحي در دست اجراست كه براساس آن دانش آموزان 6 استان از جمله خراسان رضوي و همدان كه داراي مشكلات كمبود آب هستند مصرف بهينه آب را آموزش مي بينند.

 



گريز از اجراي ناقص مقررات
زوج و فرد به معابر تهران سروسامان مي دهد؟!

قاسم حداد اصفهاني
براساس آنچه معاون عمراني استاندار تهران چندي پيش اعلام كرد، طرح زوج و فرد دائمي خودروها قرار است پس از هدفمندي يارانه ها اجرا شود. هدفمندي يارانه ها از روز 28 آذر شروع شده و بايد منتظر تحقق وعده معاون استاندار تهران بود. با اين حال چند نكته در اين باب بايد مورد توجه قرار گيرد.
با اجراي دائمي طرح ترافيك در سال هاي قبل، مدتي خيابان ها خلوت شد اما اين مسئله ديري نپاييد و وضع به منوال سابق بازگشت. وقتي طرح زوج و فرد در محدوده طرح ترافيك اجرا شد نيز وضعيت خيابان ها بهبود يافت اما اين بهبودي هم پايدار نبود. دو دليل اصلي موجب شكست طرح ترافيك و زوج و فرد شد، يكي افزايش فروش مجوز طرح ترافيك از سوي شهرداري و توأم با آن افزايش خودروهاي ورودي به تهران از سوي كارخانه هاي خودروسازي كه اكثرا دولتي اند. حال آنكه بايد براي شهري چون تهران، سقف تعداد خودرو تعريف شود و اجازه ورود بيش از آن داده نشود. به گفته سردار انصاري معابر شهر تهران توان پذيرش دو ميليون خودرو را دارد. يعني اين سقف ظرفيت معابر پايتخت است. با اين حال در تهران حداقل سه ميليون و 500 هزار دستگاه خودرو وجود دارد كه در روزهاي پاياني سال همگي به خيابان مي آيند و تهران را به پاركينگ بزرگي تبديل مي كنند.
نكاتي براي سروسامان يافتن معابر تهران
براي اينكه وضعيت خيابان هاي تهران، سروسامان يابد انجام چند كار واجب است.
1- اجراي طرح زوج و فرد در تمام سطح شهر تهران و جلوگيري پليس از تخلف از اين مقررات.
2- با اجراي اين طرح ممكن است شهرداري و دولت به فكر درآمدزايي از راه فروش مجوز و خودرو بيفتند. يا اينكه متمولين و حتي خانواده هاي متوسط به فكر خريد خودروهايي با پلاك هاي زوج و فرد فرو روند و با انجام اين كار، اوضاع خيابان ها را بدتر از قبل كنند. البته در حال حاضر هم متمولين و خانواده هايشان چندين خودروي پلاك زوج و فرد دارند اما با توجه به اينكه در تهران با دو ميليون تومان مي توان صاحب خودرو شد ممكن است خانواده هاي متوسط هم به اين فكر بيفتند و متمولين هم بر تعداد خودروهايشان بيفزايند. بنابراين صدور مجوز طرح ترافيك و زوج و فرد جديد بايد ممنوع شده و حداقل به مدت پنج سال از شماره گذاري خودروهاي جديد در تهران جلوگيري شود. پليس هم اين اختيار را داشته باشد كه جلوي تردد خودروهاي جديد را بگيرد. البته ممكن است كساني بخواهند از شهرستان ها به تهران خودرو وارد كنند اما با ايجاد يك مشخصه بارز در خودروهاي جديد شهرستاني (مثلا تغيير در رنگ يا طرح پلاكشان) پليس به سهولت مي تواند آن را تشخيص داده و جلوي ترددش را در مبادي ورودي شهر يا سطح معابر بگيرد.
3- اين طرح قيمت خودرو در تهران را به شدت افزايش مي دهد اما بهتر از آن است كه سلامت عمومي شهروندان ساكن تهران را به خطر انداخته و خسارات سنگين اقتصادي به آنان و كشور وارد كند. البته خودروسازان مي توانند در ازاي اسقاط خودروهاي فرسوده، خودروي نو به تهران تزريق كنند. مثلا به ازاي اسقاط هر دو خودروي فرسوده تهران، يك خودروي جديد وارد پايتخت كنند. اگر سالانه 200 هزار خودرو اسقاط و به جاي آن 100 هزار خودروي جديد وارد تهران شود ظرف مدت پنج سال ضمن نوسازي ناوگان شخصي پايتخت، 500 هزار دستگاه از كل بار ترافيك تهران كاسته خواهد شد. ضمن اينكه با خروج يك ميليون خودروي فرسوده، به ميزان زيادي از آلودگي هواي شهر كاسته شده و خطراتي چون تصادف (كه خودروهاي فرسوده نقش زيادي در آنها دارند) نيز كاهش مي يابد.
اين علاوه بر نظم پيدا كردن معابر تهران و فرصت دادن به شهرداري براي تكميل طرح هاي بزرگراهي، اتوبوسراني و مترو است كه اثر مستقيم در كنار گذاشتن داوطلبانه خودروي شخصي از سوي خودروداران مي گذارد.
براي اجراي طرح زوج و فرد و ممنوعيت ورود خودروهاي جديد به پايتخت بايد چند كار را انجام داد. يكم اينكه تاكسي ها در مسيرهايي كارشناسي شده و با نظارت دقيق، ساماندهي شوند تا رفت و آمد شهروندان دچار اختلال نشود. دوم اينكه از اتوبوس هاي واحد شهر تهران، استفاده بهينه شده و براي سهولت رفت و آمد مردم، طرح هر پنج دقيقه يك اتوبوس در تمام سطح شهر اجرا شود. همچنين سرويس دهي مخصوص به مسافران بين مبدأ و مقصد كه معمولا قرباني شلوغي اتوبوس ها مي شوند در اولويت قرار گيرد كه اين امر با همكاري و هماهنگي دولت، شهرداري و پليس قابل اجراست. سوم اينكه تردد موتورسيكلت ها، محدود شده و از شماره گذاري اين وسايل نقليه در تهران جلوگيري شود مگر آنها كه به جاي موتورسيكلت هاي اسقاطي وارد مي شوند.
محمدرضا محمودي معاون استاندار تهران مي گويد كه اجراي طرح زوج و فرد خودروها منتظر تبعات قانون هدفمندي يارانه هاست اما شهروندان هر روز شلوغي و آلودگي هوا را تحمل مي كنند و منتظرند، خيابان ها خلوت شود. بي شك اگر ناوگان حمل و نقل عمومي شهر تهران به كمك دولت و پليس، آسايش سفر شهري را تأمين كنند تهران به بيش از 500 هزار خودرو در روز كه اكثرشان هم خدماتي باشند، نياز نخواهد داشت.

 



مجازات حبس براي خريداران اموال مسروقه

خريدار اموال مسروقه اگر با علم و اطلاع از اينكه اموال مسروقه بوده آنها را خريداري يا مخفي كند به مجازات حبس از شش ماه تا سه سال و تا 74 ضربه شلاق محكوم مي شود.
به گزارش فارس معمولاً پس از آنكه سرقت صورت گرفت سارق يا سارقان درصدد نقد كردن اين اموال برمي آيند و غالباً هدف از سرقت، تحصيل و به دست آوردن وجه است. البته گاهي اوقات هدف سارق استفاده از عين مال مسروقه هم است. براي مثال پس از سرقت اسلحه يا اتومبيل آنها را در ارتكاب جرم قتل يا حمل مواد مخدر استفاده مي كند.
اصولاً سارق هنگامي دست به سرقت مي زند كه اطمينان از فروش آنها داشته باشد و متأسفانه افرادي حرفه اي بدون آنكه نقشي در سرقت داشته باشند اموال مسروقه را از سارق يا سارقان به قيمت ناچيز خريداري مي كنند و از اين راه درآمد سرشاري به دست مي آورند.
فرض كنيم آقايان الف و ب لوازم منزل ج را در تهران سرقت و آن اموال را در ورامين به آقاي د مي فروشند. در اين پرونده آقاي ج براي به دست آوردن اموال خود چه حقوق و وظايفي دارد و مسئوليت هر يك از سارقان و مالخر چيست؟
- شاكي بايد زمان و مكان سرقت و اموالي را كه از او به سرقت رفته در شكايت بياورد.
- چنانچه مشخص شد سارقان اموال را نزد ديگري مخفي و پنهان كرده اند يا آنها را به فروش رساندند با همكاري آنان محل نگهداري اموال شناسايي و اگر اموال در حوزه قضايي شهرستان ديگري باشد (براي مثال ورامين) با نيابت قضايي محل اموال كشف و آن اموال توقيف مي شود.
- با درخواست شاكي و عدم وجود مدعي براي اموال و عدم ضرورت نگهداري آنها، با دستور مقام قضايي اموال به مالباخته برگردانده مي شود.
- اگر ثابت شود آقاي د در ورامين با علم و اطلاع از اينكه اموال مسروقه بوده آنها را خريداري يا مخفي كرده به مجازات حبس از شش ماه تا سه سال و تا 74 ضربه شلاق محكوم مي شود.
- اگر ثابت شود آقاي د حرفه اصلي اش خريد و فروش اموال مسروقه است به 3 سال حبس و 74 ضربه شلاق محكوم مي شود يعني حداكثر مجازات مقرر قانوني درباره او اعمال مي شود.
- اگر ثابت شود آقاي د اطلاعي از مسروقه بودن اموال نداشته تبرئه مي شود.
چند سوال
پرسش: با فرض اثبات بي گناهي آقاي د اگر نامبرده در ازاي خريد اموال وجهي به سارقان داده باشد آيا مي تواند از اموال مسروقه برداشت كند؟
پاسخ: عين مال مسروقه كه در دست هركس باشد مالباخته حق دارد آنها را بازپس گيرد و خريدار اموال مسروقه در صورت اثبات
بي گناهي اش فقط حق مراجعه به سارقان را دارد آن هم نه از طريق كيفري بلكه بايد عليه آنان مطابق مقررات دادخواست حقوقي تنظيم كند و وجه پرداخت شده را از آنان مطالبه كند. بنابراين مال خر هيچ حقي نسبت به مال مسروقه ندارد حتي اگر بابت آن وجهي داده باشد.
پرسش: اگر عمل سرقت در تهران و خريد مال مسروقه در ورامين يا شهر ديگري صورت گرفته باشد به هر دو موضوع در تهران رسيدگي مي شود؟
پاسخ: خير، جرم سرقت مستقل از تحصيل و خريد مال مسروقه است و هر كجا كه تحصيل يا خريد مال مسروقه انجام گرفته باشد دادسرا و دادگاه همان شهر صالح به رسيدگي است.
پرسش: اگر عين مال مسروقه از بين رفته باشد فرض كنيم مال مسروقه اتومبيلي بوده كه اوراق شده آيا شاكي براي به دست آوردن بهاي مال خود بايد دادخواست حقوقي بدهد؟
پاسخ: خير، در مورد سرقت قانون دادگاه را موظف كرده تا هنگامي كه عين مال مسروقه از بين رفته و موجود نيست سارق را به رد مثل يا قيمت آن مال ملزم كند و اگر سارق از پرداخت آن عاجز بود با درخواست شاكي تا زمان پرداخت مثل يا قيمت مال در بازداشت نگه داشته شود حتي اگر مدت حبس سارق به پايان رسيده باشد.

 



انرژي پاك چاره آلودگي هواي تهران

مهندس رامين اميني زارع
از زماني كه آغا محمدخان قاجار تهران را به عنوان پايتخت حكومت خود برگزيد تا به امروز اين شهر پايتخت ميهنمان بوده است. اينكه چرا و به چه دليل در اين مقال نمي گنجد اما وضعيت جغرافيايي و خيلي عوامل ديگر دست به دست هم داده اند كه تا امروز ساكنان اين كلانشهر روزهاي سختي را پشت سر بگذارند.
آلودگي تهران
قله دماوند با ارتفاع پنج هزار و 628 متر از شمال و قله توچال با ارتفاع 3 هزار و 933 متر ارتفاع در شمال غربي آن قرار دارد. كوههاي جنوب و جنوب شرقي آن در حدود 2 هزار متر ارتفاع دارند. ارتفاع مركز تهران حدود يك هزار و 200 متر و ناحيه شميرانات حدود يك هزارو 600 متر از سطح دريا است. شرق و غرب تهران نيز نسبت به مركز آن مرتفع تر است و همين باعث شده است شهر تهران به كاسه اي نامنظم به مساحت 707 كيلومتر مربعي تبديل شود كه اكنون حامل هواي آلوده و پر از مشكلات تنفسي براي شهروندان است.
حركت بادها و سرعت آنها متاثر از وجود اصطكاك در سطح زمين است. وجود پستي و بلندي ها و ارتفاع ساختمان ها همگي عواملي هستند كه در جريان، سرعت باد و حركت هوا تاثير مي گذارند. محاسبه پراكندگي و ميزان غلظت مواد آلوده در اتمسفر نه تنها بستگي به سرعت باد دارد بلكه بستگي به جهت آن نيز خواهد داشت. طبق اطلاعات جمع آوري شده سازمان هواشناسي سرعت باد در اين شهر به دو صورت بادهاي ضعيف (بين يك تا شش گره) صبح ها، 83 درصد و بعد از ظهرها 50 درصد و هنگام غروب 65 و بادهاي شديدتر تا 10 گره، كه حدودا 93 درصد تمامي بادها را تشكيل مي دهند، مي باشد. اما بر اثر وجود ساختمان ها در داخل شهر و ديگر موانع تغييراتي به وجود مي آيد بادهاي تهران غالباً ضعيف بوده و هواي اين شهر در بيشتر روزهاي سال، آرام است!
اما سمت باد؛ مي توان گفت 70درصد بادهاي شهر تهران ضعيف هستند (بين1 تا 6گره) و جهت مشخصي ندارند. وزش باد در شهر تهران به طور عمده از سمت غرب است. با توجه به آن كه اغلب بادهاي تهران ضعيف بوده و جهت مشخصي ندارند تأثير چندان زيادي در كاهش آلودگي هوا ندارند.
استاندارد آلودگي هوا
مقادير اين استانداردها توسط سازمانهاي مختلف از قبيل سازمان جهاني بهداشت (WHO) و مؤسسه حفاظت محيط زيست(EPA) براي شش آلاينده اصلي محاسبه شده است، اما از آنجا كه واحدهاي اندازه گيري و همين طور استانداردهاي آلاينده ها با هم متفاوت است، براي آنكه مشخص شود كدام آلاينده اثر نامطلوب نسبي بيشتري دارد، از شاخص استفاده مي شود كه به آن شاخص استاندارد آلاينده (PSI) مي گويند.
به طور كل مي توان عوارض جوي آلودگي در پديده اثر گلخانه اي، بارش هاي اسيدي و وارونگي دما به وضوح ديد و آنچه كه آلودگي اخير را در تهران موجب شده است همين وارونگي دماست كه مهمترين و خطرناكترين فاكتور جوي در آلودگي هواي يك ناحيه مي باشد و اگر مدت وقوع آن با ارتفاع كم، طولاني شد و با بالا رفتن ميزان رطوبت نسبي هوا، به حد اشباع برسد، پديده خطرناكي با نام «ابر مسموم» پديدار خواهد شد.
در نگاه اول اين پديده به خودي خود خطري را متوجه زمين و سلامت موجودات زنده نمي سازد، اما تركيب آلاينده هاي موجود با يكديگر و پيدايش آلاينده هاي ثانويه، شهر را آبستن بروز فاجعه هاي زيست محيطي مي كند. با شروع روز و آغاز فعاليت هاي انساني و مصرف سوخت، دماي هواي سطح زمين افزايش مي يابد. اين هواي گرم هنگام صعود و حركت به سمت بالا يا هنگام جابه جايي به وسيله باد، با لايه اي هم دما از هوا كه توسط تابش خورشيد در طبقات فوقاني جو تشكيل شده برخورد كرده و اين امر مانع صعود و تبادل هوا مي شود كه نتيجه آن تشكيل يك سطح پوششي بالاي شهر است كه با گذشت زمان و افزايش فعاليت هاي انساني و به دليل حبس هوا در زير اين لايه، مواد آلاينده توليد شده در سطح زمين باقي مانده و بالا نمي روند.
استاندارد كيفيت هواي ايران
طبق آماري كه در طول 5 سال از ايستگاه مهرآباد گرفته شده است، بيشترين ميزان ارتفاع وارونگي دما در فصل پاييز 419 متر، در فصل زمستان 404 متر، در بهار 354متر و در تابستان 384 متر بوده است. همچنين ميانگين مدت زمان وارونگي دما 239 روز بوده است كه در بهار 57 روز، در تابستان 61/2 روز، در پاييز 58 روز و در زمستان 61/2 روز بوده است.
ملاحظه مي گردد فصلي كه ما در آن قرار داشتيم يعني پاييز بيشترين ركورد را در تعداد روزي كه وارونگي دما حادث مي شود دارابود.
چاره؛ انرژي هاي تجديدپذير (Renewable Energy)
نياز به يادآوري نيست كه پديده هايي كه اين اواخر با آن روبرو هستيم مانند آلودگي ها، گرماي بي سابقه در تابستان، گرد و غبار، خشكسالي و غيره از عوارض صنعتي شدن فعاليت ها تغيير اقليم (climate change) و استفاده بي رويه از منابع انرژي است. البته اين صنعتي شدن فقط در كشور ما به تنهايي مسبب اين پديده ها نيست بلكه در تمام جهان تغييرات اقليمي نتيجه عدم استفاده بهينه از منابع انرژي مي باشد.
مصرف انرژي هاي فسيلي از نظر ميزان رو به افزايش اما از نظر درصد رشد كاهش نسبي دارد از طرف ديگر ذخاير انرژي هاي فسيلي متناسب با افزايش مصرف در حال كاهش و اتمام است كه اين واقعيت آينده ميليون ها خودرو و صنايع وابسته به انرژي هاي فسيلي را مبهم نموده و موجب نگراني دنياي صنعتي شده است؛ آنها در تلاشند تا انرژي هاي ديگر از جمله انرژي خورشيدي و بادي را جايگزين انرژي فسيلي نمايند اين جايگزيني در بسياري از صنايع تا آينده نزديك امكان پذير نمي باشد. استفاده از انرژي هاي نو رو به افزايش است و تا آينده نزديك حدود 16 تا 18 درصد انرژي مصرفي جهان را تامين خواهد نمود.
بنابر پيش بيني هاي سال 2009 سازمان OPEC، در طي سالهاي 2007 تا 2030 مصرف انرژي در جهان با رشدي حدود 42 درصد روبرو خواهد بود و مصرف كل انرژي در جهان از 11 ميليارد و 109 ميليون تن به 15 ميليارد و 804 ميليون تن افزايش خواهد يافت. همچنين در اين مدت مصرف سالانه سوختهاي فسيلي (نفت، ذغال سنگ و گاز) با رشدي معادل 36 درصد و افزايشي بالغ بر 3 ميليارد و 495 ميليون تن به 13 ميليارد و 148 ميليون تن در سال 2030 بالغ خواهد شد.
البته در اين مدت، سهم سوخت هاي فسيلي در مجموع مصرف انرژي جهان از حدود 87 درصد به 83 كاهش يافته و در مقابل به سهم ديگر منابع تامين انرژي (آبي، زيستي و انرژيهاي تجديدپذير) افزوده مي شود.
پيش بيني ها حاكي از آن است كه در اين دوره كشورهاي در حال توسعه به موجب جمعيت بيشتر و رشد اقتصادي بالاتر نسبت به ديگر كشورها بيشترين سهم را در افزايش مصرف خواهند داشت. البته با در نظر گرفتن سرانه مصرف انرژي، همچنان استفاده از انرژي در كشورهاي در حال توسعه نسبت به كشورهاي توسعه يافته مقدار كمتري را در برگرفته و علاوه بر اين بخش بزرگي از جمعيت جهان همچنان با عدم دسترسي به انرژي مدرن روبرو خواهد بود.
برابر پيش بيني هاي OPEC، مصرف انرژي هاي تجديدپذير به رشد سريع خود ادامه خواهد داد، اما باتوجه به نسبت پايين انرژي هاي تجديدپذير نسبت به ديگر انرژي ها، مقدار آن بسيار كم خواهد بود و باتوجه به اين امر رشدهاي بالا در اين بخش تاثيري در تنظيم بازار نخواهد داشت.
در واقع در اين دوره، سوخت هاي فسيلي با مشاركت بيش از 80 درصد در تركيب انرژي، بيشترين سهم را در تأمين نيازهاي انرژي جهان خواهد داشت و از اين بين، نفت با وجود كاهش سهم كلي آن در تأمين انرژي، همچنان به نقش رهبري و برجسته خود تا سال 2030 ادامه خواهد داد.
در اين دوره انتظار مي رود گاز با نرخ بالاتري نسبت به زغال سنگ و نفت به رشد خود ادامه دهد. همچنين برآوردهاي حاكي از رشد
9/1درصدي در مصرف ساليانه گاز در اين دوره است و اين در حالي است كه در بخش زغال سنگ با رشد سالانه 5/1درصدي و در بخش نفت با رشد سالانه 8/0 درصدي روبرو خواهيم بود و رشد در مصرف ديگر بخشهاي انرژي نيز به شرح ذيل برآورد شده است:
رشد متوسط سالانه انرژي آبي: 3/2%
رشد متوسط سالانه انرژي هاي تجديدپذير: 4/3%
رشد متوسط سالانه ديگر انرژيهاي زيستي: 4/7%
همچنين براساس پيش بيني هاي OPEC تغييرات مصرف در طي سالهاي 2007 تا 2030، در سه منبع اصلي تأمين انرژي جهان، شامل نفت، زغال سنگ و گاز به شرح ذيل خواهد بود:
مصرف نفت: مصرف نفت با رشدي معادل 21% و افزايشي برابر 857 ميليون تن به 4ميليارد و 902 ميليون تن خواهد رسيد. هر چند سهم اين بخش در تأمين انرژي جهان از 4/36درصد به 31 درصد كاهش خواهد يافت.
مصرف زغال سنگ: مصرف زغال سنگ با رشدي معادل 42 درصد و افزايشي برابر يك ميليارد و 309 ميليون تن به 4ميليارد و 438 ميليون تن خواهد رسيد و سهم اين بخش در تأمين انرژي جهان از 2/28 درصد به 1/28 درصد كاهش خواهد يافت.
مصرف گاز: مصرف گاز با رشدي معادل 54 درصد و افزايشي برابر يك ميليارد و 329 ميليون به 3ميليارد و 808 ميليون تن در سال 2030 خواهد رسيد. در طي اين دوره شاهد افزايش سهم گاز در تأمين مصارف انرژي جهان، از 3/22 درصد به 1/24 درصد خواهيم بود.
مسئله ذخيره كردن مواد قابل احتراق موجود بوسيله مراكز كلاسيكي به آساني حل شده است. وقتي يك دستگاه برقي خانگي به عنوان مثال 5/3كيلو واتي بكار انداخته مي شود، بلافاصله توان مصرفي مركز به اندازه 5/3 كيلو وات افزايش مي يابد، كه سبب مصرف بيشتر زغال سنگ، مواد نفتي و آب مي باشد. در مورد انرژي خورشيدي، باد يا حتي جزر و مد چنين موردي وجود ندارد. در اين موارد انرژي را وقتي كه در دسترس است بايد اخذ كرد و اگر در اين لحظه مورد نياز نباشد لازم است ذخيره شود.
ايران در كمربند خورشيدي واقع شده و داراي زمينهاي بلااستفاده بسيار در اين مسير است، مي توان از آنها براي ساخت نيروگاه هاي خورشيدي استفاده كرد. نيروگاه هاي حرارتي خورشيدي با توجه به قابل دسترس بودن انرژي خورشيدي در كشور يكي از اصلي ترين مصرف كنندگان اين انرژي در آينده خواهند بود. انرژي خورشيدي در مقايسه با ساير انرژي هاي نو يكي از پاكترين منابع انرژي است كه در سالهاي اخير تحقيق و توسعه در زمينه كاربرد سيستم هاي خورشيدي افزايش يافته است.
تابش خورشيد به گفته كارشناسان بزرگترين منبع تجديدپذير كره زمين است. به طوري كه اگر فقط يك درصد از تابش صحراهاي جهان توسط نيروگاه هاي حرارتي خورشيدي بكارگرفته شود، مي تواند كل تقاضاي برق سالانه جهان را تأمين كند.
همچنين ايران استعدادهاي مناسبي جهت توسعه نيروگاه هاي بادي دارد. براساس نقشه هاي ترسيم شده بيش از 30هزار مگاوات امكان نصب توربين بادي در كشور وجود دارد.
چين به عنوان دومين مصرف كننده بزرگ انرژي در جهان از پيشگامان سرمايه گذاري در بخش انرژي هاي نو به شمار مي رود. اين كشور قصد دارد تا سال 2030 حدود 180 ميليارد دلار به توسعه انرژي هاي نو اختصاص دهد.
چين پيش از اين قصد داشت 10درصد از انرژي هاي خود را تا سال 2020 از انرژي هاي تجديدپذير تأمين كند، اما با رويكرد اين كشور به كاهش وابستگي به سوخت هاي فسيلي آلاينده و بهاي رو به افزايش نفت، ميزان 15درصدي انرژي هاي تجديد شونده در دستور كار مقامات چيني قرارگرفته است.
در حال حاضر حدود 70درصد از برق چين (دومين مصرف كننده بزرگ انرژي دنيا) توسط سوخت زغال سنگ تأمين مي شود، براساس آمارهاي موجود ظرفيت توليد نيروي بادي در چين تا سال 2010 به 6هزار مگاوات خواهد رسيد كه اين ميزان فقط سه برابر توليدات يك نيروگاه زغال سنگي است.

 



نتايج يك پژوهش پسران دختران باحجاب را براي ازدواج قابل اعتمادتر مي دانند

دبير دفتر هم انديشي اساتيد نهاد رهبر معظم انقلاب در دانشگاه تهران گفت: نتايج يك پژوهش نشان مي دهد از نظر دانشجويان پسر، دختراني كه پوشش مناسبتري دارند براي ازدواج و زندگي قابل اعتمادترند.
هادي بهرامي ادامه داد: نتايج اين پژوهش كه بر روي دانشجويان دانشگاه تهران انجام شده مشخص كرد پسران دانشجو معتقدند كه در دانشگاههاي ايران نيز بايد همانند دانشگاههاي معتير دنيا براي پوشش دانشجويان ضوابطي وجود داشته باشد.
وي با اشاره به پژوهش ديگري كه بر روي دانشجويان دانشگاه تهران انجام شده افزود: نتايج اين مطالعه نشان مي دهد اكثريت دانشجويان دختر از وضعيت فعلي اوضاع پوشش در دانشگاه تهران راضي نيستند و خواستار اين هستند كه حدود مشخصي در زمينه پوشش وجود داشته باشد.
بهرامي تصريح كرد: اغلب دانشجويان معتقد بودند كه بايد محدوديت بيشتري براي پوشش در دانشگاه نسبت به خارج از اين محيط قايل شوند.
وي ادامه داد: به نظر اغلب اين دانشجويان فردي كه در دانشگاه چادر مي پوشد مورد تمسخر قرار نمي گيرد و به نظر اغلب آنها اساتيد به دانشجويان با پوشش نامناسب توجه بيشتري ندارند و با آنان صميمي تر نيستند. به نظر اغلب دانشجويان رعايت پوشش منجر به افزايش منزلت اجتماعي و احترام به آنان مي شود.
دبير دفتر هم انديشي اساتيد نهاد رهبر معظم انقلاب در دانشگاه تهران گفت: اغلب دانشجويان معتقد بودند كه اگر قرار باشد پوشش را رعايت كنند نگران طرد شدن از گروه دوستانشان نيستند. به نظر اغلب پاسخگويان جو دانشگاه به گونه اي نيست كه دانشجو مجبور شود از پوشش چشم پوشي كند. همچنين آنها اعتقاد داشتند اعمال قانون از سوي دانشگاه بر رعايت پوشش متوسط است.
آزادي پوشش حق دختران نيست
بهراني با بيان اينكه اغلب دانشجويان پسر وضعيت پوشش اسلامي دانشگاه تهران را به عنوان يك مشكل تلقي نمي كنند افزود: آنها معتقدند بودند كه دختران نبايد با هر پوششي كه دوست دارند ظاهر شوند چون آزادي پوشش از حقوق آنها نيست.
دبير دفتر هم انديشي اساتيد نهاد رهبري در دانشگاه تهران تصريح كرد: به نظر اكثر دانشجويان پسر احتمال اينكه دوستي بين دختر و پسر به ازدواج منجر مي شود در حد متوسطي است.
تدوين ضوابط براي پوشش دانشجويان
وي با بيان اينكه نتايج پژوهش انجام شده نشان مي دهد اكثريت اساتيد دانشگاهها معتقدند بايد ضوابطي براي پوشش دانشجويان در دانشگاه وجود داشته باشد و محدوديت پوشش در دانشگاه بيشتر از محيط بيرون باشد به مهر گفت: اجراي قوانين پوشش اسلامي از سوي دانشگاه موثر است و رعايت پوشش اسلامي مي تواند بر رشد فرهنگي و آموزشي در سطح دانشگاه موثر باشد.
وي با بيان اينكه اساتيد در اين تحقيق اعلام كردند احتمال كمي وجود دارد كه پيوند دوستي دختر و پسر در دانشگاه منجر به ازدواج شود ادامه داد: همچنين اساتيد دانشگاه نحوه تربيت خانواده، تمايل به خودآرايي و جلب توجه، سست شدن عقايد مذهبي و احساس استقلال را از مهمترين عوامل تاثيرگذار بر عدم رعايت پوشش اسلامي در دانشگاهها عنوان كردند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14