(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 14 دی 1389- شماره 19831

كنترل 24ساعته بازار تا فروردين 90
نرخ تورم آذرماه 1/10 درصد
كوتاه اقتصادي
تشكيل 126 هزار پرونده تخلف به ارزش 113 ميليارد تومان
ايجاد يك ميليون و 300 هزار شغل در ده ماه سال 89
مخالفت با توزيع سود سهام عدالت توسط نهادهاي دولتي
با دستور ويژه رئيس جمهور ساخت مسكن مهر با بيش از 3 طبقه متوقف شد
حضور بخش خصوصي ايران در بنادر عمان
شاخص كل بورس از مرز 19هزار واحد گذشت
شرايط اقتصادي انگليس همچنان طاقت فرسا خواهد بود



وزير بازرگاني اعلام كرد
كنترل 24ساعته بازار تا فروردين 90

وزير بازرگاني با بيان اينكه تا فروردين ماه سال آينده، تامين، توزيع و كنترل و نظارت در بازار به صورت 24ساعته ادامه خواهد داشت گفت: طرح تامين و طرح ميزان يك مي توانند به صورت يكپارچه اجرا شوند.
مهدي غضنفري صبح ديروز در چهارمين جشنواره پژوهش بازرگاني اظهار داشت: مهمترين انگيزه براي پژوهشگر كشف حقايق هستي است كه به خودي خود زيباست و به همين دليل است كه اگر محققين از سراسر دنيا در يك موضوع تحقيق مي كنند به نتيجه واحدي مي رسند.
وي با تأكيد بر اينكه اعتبارات پژوهش در راستاي توسعه ابزار پژوهش لازم است، اظهار داشت: نمي توانم باور كنم كه نتيجه يك تحقيق بر ضد بشر و عدالت باشد لذا اگر چنين اتفاقي بيفتد از آن تحقيق و پژوهش سوءاستفاده شده است.
وزير بازرگاني گفت: دانش، پژوهش گذشته است. اگر بخواهيم پژوهش آينده را انجام دهيم بايد دانش داشته باشيم.
غضنفري با بيان اينكه من تاكنون 2 اصطلاح نهضت كاهش قيمت تمام شده و مديريت واردات را مطرح كرده ام، گفت:امروز مي خواهم در مورد حكمراني خوب صحبت كنم واقعاً چه اتفاقي افتاده است كه طرح هدفمند كردن يارانه ها با اين آرامش در حال اجرا است و ما توانسته ايم فضاي اقتصادي كشور را مديريت كنيم.
وي با اشاره به حجم مطالعات و پژوهش هاي انجام شده در طرح هدفمند كردن يارانه ها اظهار داشت: درباره اطلاع رساني طرح هدفمند كردن يارانه ها نيز سناريوهاي مختلفي وجود داشت و چگونگي تعامل با مردم با اصناف با بدنه اقتصادي كشور و موارد مختلف آن مورد بررسي هاي گوناگون قرار گرفت.
غضنفري با اشاره به بسته هاي حمايتي طرح هدفمند كردن يارانه ها اظهار داشت: بايد اين پنبه را از گوش خود بيرون كنيم كه به دنبال يارانه هاي جديد باشيم چرا كه اين موضوع ضد هدفمند كردن يارانه ها است و به جاي اين موضوعات بايد به دنبال افزايش بهره وري باشيم. بايد چربي هاي اضافي به بدنه اقتصادي كشور بسوزد.
مهدي غضنفري در حاشيه اين جشنواره و در جمع خبرنگاران در خصوص تداخل طرح تامين وزارت صنايع و طرح ميزان يك وزارت بازرگاني و اينكه هيچ گونه هماهنگي در اين خصوص با اتحاديه كشوري لوازم خانگي صورت نگرفته است اظهار داشت: طرح تامين و طرح ميزان يك مي تواند مكمل يكديگر باشد. مبناي پرداخت اقساط از طريق يارانه ها در طرح تامين و وام يك و نيم ميليون توماني اعتباري در طرح ميزان يك باعث تفاوت اين دو طرح شده است اما ما هم معتقديم كه اين دو طرح مي توانند با هم يكپارچه شوند و در اين خصوص نيز جلساتي نيز با كارشناسان دو طرح برگزار شده است.
وي در خصوص ادامه وضعيت فعلي در كنترل بازار در زمان اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها اظهار داشت: بحث تامين، توزيع، كنترل نظارت بازار، قيمت گذاري و ساير مباحث مربوط به طرح هدفمند كردن يارانه ها تا فروردين ماه به صورت 24 ساعته برگزار مي شود.
بخش بازرگاني
نيازمند الگوي پژوهشي
رئيس اتاق بازرگاني تهران گفت: ما معتقديم كه در پژوهش هايي كه در بخش بازرگاني صورت مي گيرد، بايد مدل و الگوي مناسبي وجود داشته باشد، اما در حال حاضر اين مدل و الگو با توجه به فضاي متلاطم منطقه وجود ندارد.
يحيي آل اسحاق نيز در چهارمين جشنواره پژوهش بازرگاني اظهار داشت: از ته دل موفقيت طرح هدفمند كردن يارانه ها را تبريك مي گويم و با لهجه خاص خودم به آقاي وزير اعلام مي كنم كه گل كاشتيد، در حال حاضر كار بسيار بزرگ و تاريخي در حال انجام است اجراي اين طرح حتماً هزينه داشته است ولي فوايدش بر هزينه هايش فاصله زيادي دارد.
وي افزود: در فاز دوم اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها بايد ملاحظات ويژه اي در بخش توليد ديده شود و نظام بانكي بايد همراهي لازم را در اين ميان داشته باشد تا به مشكل برنخوريم.
وي همچنين با اشاره به لازمه هاي يك پژوهش مؤثر اظهار داشت: تشخيص فضاي متلاطم تحت تأثير فضاهاي بيروني، دروني، آرمان ها و اقتضائات مقدم بر هر تحقيق و پژوهشي است.
رئيس اتاق تهران گفت: چرا بايد در مسائل بازرگاني كشور از روش سعي و خطا استفاده كنيم، ما معتقديم كه در پژوهش هايي كه در بخش بازرگاني صورت مي گيرد، بايد مدل و الگوي مناسبي وجود داشته باشد، اما در حال حاضر اين مدل و الگو با توجه به فضاي متلاطم منطقه وجود ندارد به طوري كه ما در مقطعي تصميم مي گيريم تا امارات را به عنوان شريك تجاري حذف كرده و تركيه را جايگزين آن كنيم اما در مقطع ديگري مي گوييم كه امارات بايد وجود داشته باشد.
آل اسحاق با تأكيد بر اينكه قدم اول در كار پژوهشي داشتن يك مدل و الگوي مناسب است، اظهار داشت: با اين مدل و الگو مي توان شاخص هاي كمي و كيفي را شناخت و به يك راهنماي تدوين استراتژي و يا نقشه راه مناسب رسيد.
بخش بازرگاني
ويترين اقتصادي كشور
معاون بازرگاني وزير بازرگاني گفت: بخش بازرگاني ويترين اقتصادي كشور است و 17درصد از اقتصاد كشور در اين بخش است، لذا به همين اندازه بايد به موضوعات دانش پايه اهميت داده شود.
محمود دودانگه در اين همايش با بيان اين مطلب اظهار داشت: پژوهش بايد مبتني بر حل مسئله و به دنبال يك مسئله اساسي در كشور باشد و آنچه در وزارت بازرگاني دنبال مي شود و تأكيد بر آن است انجام پژوهش براساس يك نياز مشخص است.
وي افزود: بين نظام پژوهش و نظام اجرايي كشور فاصله وجود دارد. زماني يك كشور مي تواند به توفيق برسد كه اين دو نظام توأمان در يك ريل حركت كنند و با همديگر مسائل را تحليل و اجرا كنندوي با بيان اينكه كشور ما به لحاظ موقعيت خاص جغرافيايي مي تواند قطب تجاري منطقه و جهان باشد اظهار داشت: بخش بازرگاني يك ركن اساسي در اقتصاد كشور است و مي تواند وزين تر از وضعيت فعلي حركت كند و كشور را به دنبال خود بكشد.
دودانگه گفت: طرح تحول اقتصادي و هدفمندسازي يارانه ها اگر بيشتر از توفيقات هسته اي اهميت نداشته باشد كمتر هم نيست. هدفمند كردن يارانه ها نمود واقعي تبديل علم به ثروت است و اجراي اين طرح يك توفيق بزرگ علمي و پژوهشي است.

 



بانك مركزي اعلام كرد
نرخ تورم آذرماه 1/10 درصد

بنابر اعلام بانك مركزي، نرخ تورم در آذرماه سال جاري به 1/10 درصد رسيد كه در مقايسه با تورم 7/9 درصدي آبان ماه امسال، 4/0 درصد افزايش داشته است.
در حالي قانون هدفمندسازي يارانه ها و اصلاح قيمت حامل هاي انرژي از 28 آذرماه سال جاري كليد خورده است كه بنابر انتظارات تورمي اجراي اين قانون، نرخ تورم از دو ماه قبل از آن آهنگ كند افزايشي را آغاز كرده بود. اين در حالي است كه پيش بيني برخي از اقتصاددانان مبني بر وقوع شوك تورمي ناشي از اجراي اين قانون محقق نشد و طي دو هفته اول اجراي اين قانون دولت به خوبي قيمت ها را كنترل كرد و مانع از بروز شوك قيمتي در بازار شده است.
بنابراعلام بانك مركزي، شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در آذرماه 1389 نسبت به ماه قبل 5/1 درصد افزايش يافت در مقايسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص مذكور 8/12 درصد رشد داشته است. همچنين نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به آذرماه 1389 نسبت به دوازده ماه منتهي به آذرماه 1388 معادل
1/10 درصد اعلام شده است.
اين در حالي است كه نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به آبان ماه 1389 نسبت به دوازده ماه منتهي به آبان ماه 1388 معادل 7/9 درصد محاسبه شده است.
رئيس كل بانك مركزي پيش از اين اعلام كرده بود، ممكن است با اصلاح قيمت ها، نرخ تورم اندكي افزايش يابد اما پس از گذشت يك سال، روند آن كاهنده خواهد شد.
بهمني تصريح كرده بود، ما با بررسي وضعيت 359 قلم كالا به سمت تورم تك رقمي و تثبيت آن حركت مي كنيم، البته ممكن است با اقدامات جديد كمي نرخ تورم افزايش يابد اما پس از يك سال روند آن كاهنده خواهد شد.

 



كوتاه اقتصادي

¤سرپرست سازمان بيمه خدمات درماني با اشاره به اينكه اجراي طرح پزشك خانواده در كشور مهم و حائز اهميت است، گفت: بعد از بررسي طرح پايلوت پزشك خانواده، اين طرح سال آينده كشوري مي شود. محمد باقر هداوند با اشاره به افزايش بيمه شدگان در طرح بيمه ايرانيان اظهار داشت: هم اكنون تعداد بيمه شدگان در اين طرح بيش از 2 ميليون و 700 هزار نفر هستند كه رو به افزايش است.
¤مديرعامل اتحاديه مركزي عشاير گفت: در حالي در بسته حمايتي جديد از دامداران سهميه جو 290 توماني تصويب شده است، درخواست ضمانتنامه بانكي از سوي مسئولان به مشكل مهم دامداران براي تحويل اين سهميه تبديل شده است.
¤رئيس شوراي رقابت گفت: قيمت هاي تعيين شده براي حامل هاي انرژي در هدفمندي يارانه ها از سوي كارگروه تحول به شوراي رقابت گزارش شده و هفته آينده بررسي مي شود.
¤با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 6640، 6641، 6646، 6648، 6649، 6695 الي 6697، 2220، 2221، 2223، 2224، 2267 الي 2269، 8807 الي 8809، 8836، 8837، 8857 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤مدير كل دفتر بازرگاني اروپا و آمريكا سازمان توسعه تجارت ايران از برقراري خط اعتباري 50 ميليون يورويي براي صادركنندگان و واردكنندگان ايراني جهت صادرات و واردات كالا و خدمات از جمهوري اسلامي ايران به بلاروس توسط بانك توسعه صادرات ايران خبر داد.
¤مديرعامل بانك كشاورزي گفت: اگرچه ضمانت و پرداخت وام كشاورزان با سندهاي يك برگي در حال حاضر امكانپذير است اما رفع نهايي اين مشكل در برنامه پنجم پيش بيني شده است.
¤رئيس اتحاديه نانوايان سنتي تهران معتقد است: فرآيند بهبود كيفيت نان در يك دوره كوتاه مدت امكان پذير نيست و پس از گذشت شش ماه مي توان چنين انتظاري را از فعالان اين بخش داشت.
¤دبير انجمن برنج از احتمال كاهش برداشت برنج در سال آينده خبر داد و گفت: قيمت برنج در بازار ثابت مانده است.جميل عليزاده شايق با بيان اينكه خشكسالي از 2 سال پيش تاكنون شدت بيشتري گرفته است، گفت: از مجموع 630 هزار هكتار سطح زير كشت برنج، 110 هزار هكتار در استان هاي جنوبي مانند فارس، خوزستان و اصفهان واقع شده اند كه امسال فصل هاي بي باراني را داشتند.
¤سخنگوي بانك ملي ايران اعلام كرد: اين بانك براي مشترياني كه موجودي يارانه خود را در حساب حفظ كنند، تسهيلاتي ويژه در نظر گرفته است.
¤مدير كل اداره خدمات مخابراتي مخابرات استان تهران گفت: 90 درصد شماره هاي موجود در 118، شماره هاي حقيقي است و اين در حالي است كه 80درصد تماس هاي برقرار شده با 118 براي دريافت شماره هاي مشاغل است.

 



سازمان حمايت مصرف كنندگان خبر داد
تشكيل 126 هزار پرونده تخلف به ارزش 113 ميليارد تومان

مدير كل بازرسي و امور قاچاق سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان گفت: با گذشت 70 روز از اجراي طرح نظارتي ويژه هدفمندي يارانه ها تعداد بازرسي هاي انجام گرفته از واحدهاي صنفي از مرز 5/1 ميليون گذشت.
داريوس قاسمي در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: در پايان دهمين هفته اجراي طرح نظارتي ويژه هدفمندي يارانه ها منتهي به هشتم دي ماه، بازرسان سازمان هاي بازرگاني استان هاي كشور يك ميليون و 518 هزار و 443 بازرسي از واحدهاي صنفي، توليدي، توزيعي و خدماتي انجام دادند.
وي گفت: حاصل اين تعداد بازرسي تشكيل 126 هزار و 287 فقره پرونده تخلف به ارزش 113 ميليارد و 188 ميليون و 856 هزار و 201 تومان بوده است.
مديركل بازرسي و امور قاچاق سازمان حمايت با بيان اينكه از مجموع پرونده هاي متشكله 120 هزار و 951 فقره به منظور رسيدگي و صدور حكم به تعزيرات حكومتي ارسال شده است، توضيح داد: در اين مدت 91 هزار و 274 مورد شكوائيه و گزارش مردمي نيز ا ز طريق 124، پيامك 20000124، مراجعه حضوري و يا مسيرهاي ديگر اعلام وصول شده است.
وي ادامه داد: با توجه به تقسيم بندي اقلام اساسي كه مورد بازرسي ويژه قرار مي گيرند به يازده گروه كالايي و يك گروه خدمات عمومي، بازرسان 143 هزار و 969 مورد بازرسي درخصوص خدمات انجام دادند.

 



وزير كار خبر داد
ايجاد يك ميليون و 300 هزار شغل در ده ماه سال 89

وزير كار از ايجاد يك ميليون و 300 هزار شغل طي 10 ماه سالجاري خبر داد و گفت: نرخ بيكاري تابستان و پاييز كاهش يافته است.
«عبدالرضا شيخ الاسلامي» وزير كار و امور اجتماعي در جمع خبرنگاران، در مورد نتايج جلسه شورايعالي اشتغال با اشاره به گزارش استاندار خراسان جنوبي درباره شغل هاي ايجاد شده در اين استان، اظهار داشت: با وجودي كه استان خراسان جنوبي در سال گذشته دچار خشكسالي بود، اما توانست 10 هزار فرصت شغلي در استان ايجاد كند و با توجه به مديريت كنوني استان پيش بيني مي شود، ميزان اشتغال در اين استان افزايش يابد.
وي افزود: در اين جلسه عملكرد تمام بانك ها در مورد پرداخت تسهيلات بررسي شد و سرمايه گذاري براي اشتغال هر چه بيشتر در كشور مورد ارزيابي قرار گرفت. وزير كار با بيان اين كه بانك هاي عامل براساس تعهداتي كه براي پرداخت تسهيلات اشتغال زا سپرده بودند، برنامه هاي خود را اعلام كردند، گفت: خوشبختانه با تلاش هاي مديريت اشتغال در كشور تاكنون 3/1 ميليون شغل در كشور ايجاد شده كه اين ميزان معادل 200 هزار شغل بيش از اهداف برنامه است و پيش بيني مي شود با تداوم اين نوع مديريت، ميزان اشتغال ايجاد شده تا پايان امسال به 5/1 ميليون شغل برسد.
به گفته شيخ الاسلامي، سامانه رايانه اي براي ثبت شغل هاي ايجاد شده راه اندازي مي شود كه بتوان با راستي آزمايي، اشتغال هاي ايجاد شده را ثبت كرد.
وي با اشاره به كاهش نرخ بيكاري در فصول تابستان و پاييز بيان داشت، با توجه به حضور و ارايه گزارش رييس مركز آمار ايران، نرخ بيكاري در تابستان و پاييز، كاهش يافته است.
وزير كار و امور اجتماعي ادامه داد: به نظر مي رسد عملكرد مديران دولتي در جهت كاهش اين نرخ مثبت بوده و در صورت تداوم اين روند، اميدوارم نرخ بيكاري در پايان برنامه پنجم، به 7 درصد كاهش يابد.
شيخ الاسلامي در مورد پايداري اشتغال هاي ايجاد شده، گفت: براي اشتغال ايجاد شده، حداقل يك سال دوام در نظر گرفته شده است كه در صورت تداوم مديريت بهينه اشتغال، اين شغل ها پايدار خواهد بود.

 



مخالفت با توزيع سود سهام عدالت توسط نهادهاي دولتي

مديرعامل اتحاديه تعاونيهاي سهام عدالت ضمن تاكيد بر اينكه توزيع سود سهام عدالت از طريق نهادهاي دولتي رفتار خوبي در مواجهه با تعاوني هاي سهام عدالت نيست گفت: تعاوني هاي سهام عدالت مسئوليت تبعات ناشي از توزيع برگه هاي سود سهام عدالت از طريق نهادهاي دولتي را نخواهند پذيرفت.
داريوش پاك بين در گفت وگو با خبرگزاري فارس در خصوص آخرين وضعيت سود سهام عدالت مرحله سوم، اظهار داشت: طبق برنامه ريزي هاي انجام شده دور سوم پرداخت سود سهام عدالت در حال انجام است.
وي با اشاره به اين كه موضوع پرداخت سود سهام عدالت دور سوم در مرحله چاپ اوراق سود سهام در دبيرخانه هاي استاني است، ادامه داد: مطابق اعلام سازمان خصوصي سازي تكليف شده است دور سوم سود سهام عدالت از طريق نهادهاي دولتي انجام شود، معتقدم اتخاذ چنين سياستي از سوي سازمان خصوصي سازي رفتار خوبي در مواجهه با تعاوني هاي سهام عدالت نيست.
مديرعامل اتحاديه تعاوني هاي سهام عدالت ضمن تاكيد بر توانمندي شركت هاي تعاوني به لحاظ مشاركت در توزيع سود سهام عدالت، گفت: به نظر مي رسد تفكري پشت قضيه توزيع سهام عدالت قرار دارد كه به نظر مي رسد گروهي در پي تضعيف تعاوني هاي سهام عدالت هستند.
وي ضمن طرح اين سؤال كه چرا اوراق سهامي كه مطابق سال گذشته بايد توسط تعاوني هاي سهام عدالت توزيع شوند به دبيرخانه ها و نهادهاي دولتي واگذار شده است؟، تصريح كرد: در بدو طرح موضوع سهام عدالت گروه هاي مشمول سهام عدالت اقدام به افتتاح حساب در شعب بانك ها براي دريافت نقدي سود سهام عدالت كردند و لذا تغيير اين رويه و انتشار اوراق سهام سود سهام عدالت امر غيرمعقول تلقي مي شود.
وي افزود: سودي را كه با واريز نقدي به حساب گروه هاي مشمول سهام عدالت مي توان بدون ازدحام پرداخت كرد دليلي براي توزيع آن به صورت اوراق چاپي سود سهام عدالت در ازدحام حداكثري وجود ندارد، ضمن آن كه در ادامه منجر به دوباره كاري و مراجعه بسياري از مشمولان توزيع سود سهام عدالت به تعاوني ها مي شود.
پاك بين ضمن تاكيد بر اين كه پيرو سياست هاي اتخاذي سازمان خصوصي سازي تعاوني هاي سود سهام عدالت پاسخگوي مشكلات مشمولان دريافت سود سهام عدالت نخواهند بود، خاطرنشان كرد: شركت هاي تعاوني سهام عدالت از آمادگي لازم براي پرداخت سود سهام عدالت برخوردار هستند ضمن آنكه با تجربه هاي قبلي ظرفيت و توانايي آنها بيشتر از قبل تقويت شده است.
وي تاكيد كرد: اصول كار بر اين است كه توزيع از طريق تعاوني هاي سود سهام عدالت انجام و مشكلات احتمالي در توزيع سود سهام عدالت در محل رفع شود نه اين كه برگه هاي سود از طريق نهادهاي دولتي توزيع و كارمندان در صورت بروز مشكل به تعاوني ها مراجعه كنند.
وي تاكيد كرد: صراحتا اعلام مي كنم كه در صورت توزيع اوراق سود سهام عدالت از طريق نهادهاي دولتي، اتحاديه تعاوني هاي سهام عدالت بيانيه اي را مبني بر عدم مشاركت شركت هاي تعاوني سهامي عدالت در رفع مشكلات و عواقب ناشي از توزيع سود سهام عدالت، صادر خواهد كرد.
وي تصريح كرد: به تمامي شركت هاي تعاوني ابلاغ خواهد شد كه به مراجعه كنندگان به تعاوني هاي سهامي عدالت براي رفع مشكلات سود سهام عدالت، مراجعه كنندگان را به دبيرخانه هاي سهام عدالت و سازمان خصوصي سازي ارجاع دهند.

 



با دستور ويژه رئيس جمهور ساخت مسكن مهر با بيش از 3 طبقه متوقف شد

معاون وزير مسكن و شهرسازي از دستور ويژه رئيس جمهوري و وزير مسكن و شهرسازي خبر داد كه براساس آن، مقرر شد كه از سال 90 مجوز ساخت مسكن مهر بيش از سه طبقه صادر نشود.
جمشيد نورصالحي در گفتگو با مهر درباره ساخت واحدهاي مسكوني كوتاه مرتبه كه مورد تاكيد رئيس جمهور و وزير مسكن و شهرسازي قرار گرفته است، گفت: واگذاريهاي جديد مسكن مهر از سال آينده بلند مرتبه سازي نيست و حداكثر تا 3 طبقه ساخته مي شود.
در جلسه اخير شوراي عالي مسكن دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري به موضوع تغيير مدل شهرسازي در كشور اشاره كرده و گفته است: بايد تلاش شود تا طي سال هاي آينده تغييرات ملموسي در اين زمينه براساس الگوهاي بومي ايجاد شود.
با توجه به نظر رئيس جمهور مقرر شده است بنياد مسكن با جديت پروژه ايجاد باغ شهر و باغستان ها كه براي احداث واحدهاي ويلايي و حداكثر دو طبقه است را در اطراف شهرها به ويژه كلانشهرها مورد پيگيري قرار دهد.
در اين ميان، علي نيكزاد وزير مسكن و شهرسازي نيز با اشاره به صحبتهاي رئيس جمهور مبني بر ساخت واحدهاي مسكوني كوتاه مرتبه و داراي حياط در استانهاي مختلف كشور، اظهار داشته است: در هر يك از استانها كه قابليت تامين زمين براي ساخت چنين واحدهايي وجود داشته باشد، اقدام لازم انجام خواهد گرفت.
نور صالحي در ادامه با اشاره به عمليات سال آينده افزود: براي شهرهاي جديد اعتبارات خوبي پيش بيني شده است و وزارت نيرو و سازمانهاي ديگر هم براي تامين زيرساختها و مسايل زيربنايي در شهرهاي جديد همكاري هاي مناسبي را انجام دادند.
مديرعامل شركت مادر تخصصي شهرهاي جديد با بيان اينكه فراخوان سهميه سال 90 براي ساخت مسكن مهر در شهرهاي جديد آغاز شده است، گفت: براساس برنامه ريزيهاي انجام شده، براي سال آينده، آمار مسكن مهر در شهرهاي جديد به 500 هزار واحد مسكوني مي رسد.

 



به منظور شكست انحصار در امارات انجام مي شود
حضور بخش خصوصي ايران در بنادر عمان

مذاكرات استراتژيك با مقامات دولت عمان براي سرمايه گذاري و حضور در بنادر سحار، سلاله و سقوا و تبديل بندر شهيد رجايي به بندر هاب خليج فارس انجام شد.
بهزاد اتابكي مديرعامل شركت تايد واتر خاورميانه با اعلام اين خبر تصريح كرد:در سفري به عمان مذاكرات مهمي با مقامات دولتي اين كشور در خصوص حضور شركت تايدواتر به عنوان بزرگترين و معتبرترين پورت اپراتور بنادر كشورمان در بنادر عمان برگزار شد.وي از مذاكرات مستقيم با «سعيد بن حمدون ال مرصي» مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي كشور عمان در خصوص سرمايه گذاري تايدواتر در بنادر اين كشور خبر داد و افزود: در اين ديدار طرف عماني با بيان اينكه شناخت خوبي از توانايي ها و ظرفيت هاي تايدواتر دارد بر فعاليت مشترك با شركت هاي عماني تاكيد كرد و خواستار همكاري تايدواتر با پورت اپراتورهاي بنادر عمان شد.اتابكي در ادامه از ملاقات با رئيس مناطق آزاد عمان و مديران عاليرتبه بنادر صحار و سلاله در عمان خبر داد و گفت: در اين ديدارها راههاي انتقال كانتينرهاي تراشيپي از طريق بنادر عمان به سمت بندر شهيد رجايي بررسي و توافقات خوبي در اين خصوص بين طرفين صورت گرفت.وي با اشاره به اينكه عمان يكي از مراكز صدور كالاهاي ايراني در منطقه به حساب مي آيد، افزود: با عنايت به سرمايه گذاري هاي جديدي كه كشور عمان براي ساخت بندر صحار در دهانه ورودي خليج فارس و تنگه هرمز انجام داده است و برنامه هاي متعددي براي حضور بخش خصوصي داخلي و خارجي در اين بندر در نظر گرفته است مذاكرات بين تايدواتر و مسئولان عاليرتبه دولت عمان مي تواند به حضور پرقدرت كشورمان در اين بندر استراتژيك منجر شود.
اتابكي با بيان اينكه بندر صحار با وسعتي بالغ بر 4800 هكتار مي تواند با همكاري شركت تايدواتر به يك بندر نسل سوم در منطقه تبديل شود ادامه داد: هدف تايدواتر از حضور در اين بندر استراتژيك كه مي تواند در آينده رقيب سرسختي براي بندر جبل علي به حساب بيايد، در اختيار گرفتن فعاليت هاي بندري و لجستيكي به منظور افزايش كانتينرهاي ترانشيپي به بندر شهيد رجايي است.
مديرعامل شركت تايدواتر به اهداف دولت عمان براي رقابت بندر صحار با بندر جبل علي امارات و همچنين انتقال فعاليت هاي تجاري بندر مسقط به اين بندر در آينده نزديك اشاره كرد و افزود: با اين اقدام تايدواتر، ضمن آنكه اهداف دولت جمهوري اسلامي ايران براي تبديل بندرشهيد رجايي به يك بندر نسل سوم و هاب در منطقه خليج فارس و از سوي ديگر تبديل آن به بندر اصلي ترانشيپ كانتينر در منطقه برآورده خواهد شد، بنادر كشور امارات نيز با اين اقدام در سايه بندر شهيد رجايي قرار خواهند گرفت و تحريم هاي يكجانبه دولت هاي غربي با شكست روبرو خواهد شد.

 



شاخص كل بورس از مرز 19هزار واحد گذشت

شاخص كل بازار بورس ديروز به ميزان 19هزار و 17 واحد رسيد كه اين رقم در چند ماهه اخير بي سابقه است.
اين افزايش در پي سير صعودي شاخص بورس در هفته هاي اخير اتفاق افتاده است، به طوري كه طبق آخرين آمار شاخص كل بورس با رشد 5/119 واحدي و ثبت عدد 19هزار و 17 واحد ركوردي بي سابقه در طول 43 سال گذشته برجاي گذاشت. علاوه بر اين شاخص شناور آزاد 1/134 واحد، شاخص بازار اول 5/105 واحد، شاخص بازار دوم 2/113 واحد و شاخص صنعت 9/90 واحد رشد را نشان مي دهند.
آمار نشان مي دهد شاخص كل بازار بورس با رشدي 63 درصدي مواجه بوده است.
شاخص كل بورس در هفته منتهي به 8 دي ماه با رشد 456 واحدي، عدد 18هزار و 855 واحد را سپري كرد تا ركورد جديدي را به ثبت برساند. علاوه بر اين شاخص شناور آزاد 700 واحد، شاخص بازار اول 290 واحد، شاخص بازار دوم هزار و 318 واحد و شاخص صنعت 390 واحد رشد را تجربه كردند. به گزارش ايسنا، بورس تهران هفته اول دي ماه را با رشد 59 درصدي حجم معاملات و 50 درصدي تعداد خريداران سپري كرد و شاخص كل بورس در اين هفته نزديك به 500 واحد رشد كرد.
شاخص كل بورس كه دماسنج بازار لقب دارد و نشان دهنده وضعيت كلي بازار سرمايه است، سال 89 را با عدد 12هزار واحد آغاز كرد، ولي در 14 فروردين ماه به مرز 13 هزار در 30 فروردين به عدد 14هزار واحد رسيد.
اين متغير مهم بازار سرمايه، در روز 22 تيرماه وارد عدد 15 هزار واحد شد و در روز 11 مرداد نيز از كانال 16هزار واحد عبور كرد و به طوري كه رشد آن ادامه يافت و در روز 27 مرداد ماه وارد عدد 17هزار واحد شد.شهريور نيز شاخص به نيمه 18هزار واحد رسيد اما يكه تازي هاي بورس تهران طي شش ماه ابتدايي سال با روند مثبتي به پايان رسيد اما اين بازار پراهميت در هفتمين ماه سال روند منفي خود را آغاز كرد و به مسير قرمز تغيير جهت داد، در هشتمين ماه سال نيز دماسنج بازار با كاهش همراه بود وآذرماه نيز بورس مجددا در كانال 18 هزار واحد به مسير خود ادامه داد.اكنون بعد از طي مسير يكنواخت 18واحدي شاخص بورس و با عبور شاخص از مرز 18 هزار، با 5/119 واحد رشد در عدد 19هزار و 17 واحد ايستاد تا عدد جديدي را در كارنامه 89 خود ثبت كند.آغاز مناسب اصلاح قيمت ها، آرامش بازارهاي جهاني و عرضه موفق سهام همراه اول در فرابورس كه باعث جذب نقدينگي مناسب در بازار شد به عنوان عوامل رشد بازار سرمايه طي روزهاي گذشته ذكر مي شود.

 



شرايط اقتصادي انگليس همچنان طاقت فرسا خواهد بود

رئيس اتحاديه هاي كارگري انگليس شرايط اقتصادي اين كشور در سال 2011 را سخت و طاقت فرسا دانست و گفت: وضعيت اقتصاد انگليس در اين سال همچنان بحراني خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري فارس، دبيركل و رئيس سازمان اتحاديه هاي كارگري انگليس هشدار داد: شرايط اقتصادي اين كشور در سال جديد ميلادي به شدت سخت و طاقت فرسا خواهد بود.
ريچارد لامبرت تصريح كرد: ماههاي نخست سال 2011 اقتصاد انگليس با چالشهاي زيادي روبه رو و وضعيت اقتصاد انگليس در اين سال بحراني تر خواهد شد.
وي ضمن اشاره به تصميم دولت انگليس براي افزايش ماليات بر ارزش افزوده از 5/17 به 20 درصد و شرايط سخت بخش مسكن در ماههاي نخست 2011 تاكيد كرد: افزايش مالياتها و كاهش هزينه هاي دولتي بيش از هر چيز تاثير منفي بر بخش مسكن خواهد داشت و من فكر مي كنم ماههاي نخست 2011 روزهاي سخت و پرچالشي براي اقتصاد انگليس خواهد بود.
وي گفت: دولت انگليس بايد در سال جديد ميلادي توجه بيشتري به وضعيت اشتغال و كاهش نرخ بيكاري داشته باشد، نشانه هايي از بهبود وضعيت صنايع و رشد صادرات انگليس در سال 2011 به چشم مي خورد. اگر نرخ بيكاري و هزينه هاي مصرفي دراقتصاد انگليس كاهش يابد، در شش ماه نخست 2011 وضعيت اقتصادي انگليس بدتر از گذشته خواهد شد؛ ولي چشم انداز رشد اقتصادي انگليس در شش ماه دوم 2011 بهتر و مثبت تر است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14