(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 16 بهمن 1389- شماره 19856

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نگاه امام(ره) به فجر امروز خاورميانه- قسمت سوم ملت مصر بايد قيام كند
مقابله با قيام مردمي مصر خشم امت اسلامي را درپي خواهد داشت
حمايت حضرات آيات نوري همداني و مكارم شيرازي از قيام مردم مصر
خطيب جمعه قم: مسلمانان جهان براي احياي عظمت اسلام زير پرچم ولي امر مسلمين متحد شوند
سرلشكر صفوي: آمريكا با معرفي چند رهبر به دنبال ايجاد اختلاف در ميان مردم مصر است
مرتضي نبوي: منشأ فتنه در كشور به آغاز شكاف بين اسلاميت و جمهوريت بازمي گردد
اعتراف آمريكا به ناتواني از بازداشتن شركت هاي آمريكايي به تجارت با ايران
سرتيپ اسماعيلي: همه ارتفاعات كشور در پوشش پدافند هوايي ارتش قرار دارد
مشكل پرداخت پول نفت ايران از سوي هند حل و فصل شد
بازخواني نقش خاتمي در فتنه 88 ـ بخش پاياني عقب نشيني با حفظ تابلو!
راه اندازي سامانه هاي جديد ارتباط مجازي بسيج در دهه فجر امسال
افزايش برد عملياتي بمب هوشمند قاصد 3



نگاه امام(ره) به فجر امروز خاورميانه- قسمت سوم ملت مصر بايد قيام كند

ابراهيم حاجي محمدزاده
«... مردم شريف ايران و مسلمانان و آزاديخواهان تمامي جهان بايد بدانند كه اگر بخواهند بدون گرايش به چپ و راست و مستقل از هر ابرقدرتي روي پاي خود بايستند بايد بهاي گران استقلال و آزادي را بپردازند...»(1)
هر كس با انديشه سياسي الهي امام اندك آشنايي داشته باشد بدرستي در مي يابد كه بنيان گذار جمهوري اسلامي، انقلاب اسلامي امت ما را سرآغاز انقلاب هاي بن بست شكن در سرتاسر جهان بويژه دنياي اسلام و خاورميانه مي دانند. امام بعنوان پرچمدار و وارث انقلاب سياسي الهي انبيا در عصر غيبت مقارن ظهور تنها همراهي و هم دلي با پابرهنگان مغضوب ديكتاتورها در سراسر جهان را بزرگترين موهبت و مدد و ياري الهي انقلاب ها دانسته و مي فرمايند:
«... قدرتها و ابرقدرت ها و نوكران آنان مطمئن باشند كه اگر خميني يكه و تنها هم بماند به راه خود كه راه مبارزه با كفر و ظلم و شرك و بت پرستي است ادامه مي دهد و به ياري خدا در كنار بسيجيان جهان اسلام، اين پا برهنه هاي مغضوب ديكتاتورها، خواب راحت را از ديدگان جهانخواران و سرسپردگاني كه به ستم و ظلم خويش اصرار مي نمايند سلب خواهد كرد...»(2)
و در مقابل ملي گراياني كه به انحاء گوناگون و در دوره هاي مختلف و ايده هاي غيرالهي درصددند انقلاب اسلامي را در جغرافيا و سرزميني خاص محصور نموده و بزعم خويش در سرنوشت مشترك دنياي اسلام در مقابل استكبار جهاني به نفع اربابانشان خلل وارد كنند هشدار مي دهند.
«...اين انگيزه ملي گرايي و خلود در ارض است كه مصالح مسلمانان را فراموش كرده و دفاع از مصالح مسلمين را در حصار ملت خاص قرار دهد و قلم سرخ بر قرآن كريم و احاديث رسول الله - صلي الله عليه و آله- و ائمه معصومين- عليهم السلام- و سيره مستمره انبياي عظام و اولياي معظم -عليه السلام- در طول تاريخ كشيده است..»(3)
حضرت امام(ره) تا آخرين روزهاي حيات طيبه خويش با ابراز تنفر از ملي گرايان و اهداف شرك آلود و شوم آنان اعلام مي كنند:
«... ملي گراها تصور نمودند ما هدفمان پياده كردن اهداف بين الملل اسلامي در جهان فقر و گرسنگي است ما مي گوييم تا شرك و كفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست ما هستيم. ما سر شهر و مملكت با كسي دعوا نداريم، ما تصميم داريم پرچم لااله الاالله را بر قلل رفيع كرامت و بزرگواري به اهتزاز درآوريم...»(4)
و با پيش بيني آينده و سرنوشت همه مزدوران آمريكا از جمله حسني مبارك و تكرار ترفندهاي هميشگي شيطان بزرگ يادآور مي شوند:
«...ما ديديم كه قبل از اينكه سادات ساقط شود، آمريكا جانشين براي او تعيين مي كرد سادات باز زنده بود و داشت مثل حيوان راه مي رفت؛ لكن آمريكا پيش بيني كرد كه بايد جاي او كه باشد، آن نوكري كه همه حيثيت خودش را به باد داد در خدمتگزاري به آمريكا، آن روزي كه كشته شد و آنطور بساط در مصر پيدا شد. اين رئيس جمهور ثاني (مبارك) كه خيال دارد در مصر حكومت كند و دربست خودش را در اختيار آمريكا گذاشته است. قبل از اينكه به رياست برسد، اعلام همبستگي خودش را با اسرائيل و آمريكا كرده است نديده است كه همانطوري كه سلف طالحش (خطاكار) به واسطه خشم ملت به جهنم واصل شد. همين عمل را با او هم خواهند كرد...» (5)
و همانگونه كه در تبعيد و از راه دور به ملت ايران مژده پيروزي مي دادند با مردم مصر همراه و هم سخن شده، مخاطرات و ترفندهاي شيطان بزرگ بعد از پيروزي اوليه را به آنان گوشزد مي نمايند:
«... ملت مصر بايد اين مطلب را بداند كه اگر قيام كند برخلاف اين توطئه ها، همان طوري كه ايران قيام كرد آنجا هم خواهد پيروز شد. ملت مصر از حكومت نظامي نترسد و به او اعتنا نكند و همان طور كه ايران حكومت نظامي را شكست و به خيابانها ريخت، آنها هم بشكنند و به خيابانها بريزند و اين تفاله هاي آمريكا را بيرون بريزند. ملت مصر ننشينند تا اين قدرت از بين رفته دوباره دست و پاي خود را جمع كند و نفوذ خودش را بر ملت تحميل كند. امروز روزي است كه ملت مصر بايد قيام كند. امروز روز ضعف دولت است و قدرت ملت. بايد قدرت نشان دهد و اعتناي به اين حكومت نظامي برخلاف همه موازين نكند و بشكند اين حكومت نظامي را و به خيابانها بريزد و اين دولتي را كه مي خواهد با سرنيزه با اسلام مخالفت كند و به صراحت مي گويد كه هر كس كه به اسلام وفادار باشد او را سركوب مي كنيم از بين ببرد اين تكليفي است براي ملت مصر براي علمايي كه وابسته به حكومت نيستند، اين تكليفي است براي علما علماي مصر بپاخيزند و براي خاطر خدا از اسلام دفاع كنند... چه عذري براي علماي اسلام در مصر كه نشسته اند و گوش مي كنند تا اينكه اينها دوباره غلبه كنند؟! امروز شما پيروزيد ملت مصر امروز قدرت دستش است...»(6) و 29 سال پيش، آنچه را كه امروز مردم مصر در خيابانها و مردم جهان در رسانه ها شاهد هستند به تصوير مي كشد و خطاب به ارتش مصر مي فرمايند؛
«... ارتش معلوم نيست كه با دولت باشد. مگر آنهايي كه جيره خوار آمريكا هستند. ارتش مصر توجه بكند به اينكه اگر بخواهد پشتيباني كند از اين حكومتي كه اعلام كرده است من تابع آمريكا هستم و اسرائيل و من هر كس دم از اسلام بزند او را خفه مي كنم. اين ننگ را با خودش، ارتش مصر راه ندهد و مهلت ندهد تا بعد، باز اسرائيل بيايد و به شما حكومت كند و اسرائيل و آمريكا مقدرات شما را در دست بگيرند...»(7)
ــــــــــــــــــــــــــ
(1) صحيفه امام ج 20 ص 324
(2) صحيفه امام ج 20 ص 319
(3) صحيفه امام ج 20 ص 87
(4) صحيفه امام ج 21 ص 88
(5) صحيفه امام ج 15 ص 284
(6) صحيفه امام ج 15 ص 285
(7) صحيفه امام ج 15 ص 286

 



بيانيه وزارت خارجه درباره تحولات مصر
مقابله با قيام مردمي مصر خشم امت اسلامي را درپي خواهد داشت

وزارت امورخارجه كشورمان در بيانيه اي پيرامون تحولات اخير مصر تاكيد كرد كه هرگونه مخالفت با قيام مردمي اين كشور خشم جهان اسلام را درپي خواهد داشت.
متن بيانيه وزارت خارجه به اين شرح است:
وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي ايران تحولات مهم و تعيين كننده منطقه خاورميانه و شمال آفريقا را كه ناشي از موج بيداري اسلامي است با دقت زير نظر داشته و ضمن حمايت از مطالبات به حق مردم بر شنيدن صداي عدالت خواهانه ملت ها و تمكين و تحقق خواسته هاي آن ها تاكيد دارد.
جمهوري اسلامي ايران به ويژه موج عظيم مردمي در مصر كه در جهت احياي مجد و عظمت اين كشور و مقابله با ظلم و بي عدالتي و قطع وابستگي به استكبار، به صورت خروشان به حركت درآمده است را نويدبخش دستيابي به استقلال حقيقي و ايفاي نقشي حياتي در خاورميانه اسلامي دانسته، حفظ وحدت ملي و هوشياري در مقابل توطئه بدخواهان كه تفرقه اندازي و ايجاد اختلاف در بين صفوف مردم را در دستور كار خود دارند، اصلي اساسي و ضروري اعلام مي كند.
جمهوري اسلامي ايران هم چنين از همه مردم آزاده جهان و دولت ها انتظار دارد حمايت از خواست ملت ها را دنبال كرده و مداخلات محور آمريكايي - صهيونيستي و تلاش آن ها به منظور ايجاد انحراف در حركت عدالت خواهانه مردم مصر و مقاومت در مقابل اراده آن ها را كه با طراحي فتنه هاي مختلف و به كارگيري آشوب گران انجام مي پذيرد به شدت محكوم كنند.
جمهوري اسلامي ايران بار ديگر ضمن تقبيح اقدامات مداخله جويانه مقامات آمريكا و رژيم صهيونيستي، هشدار مي دهد هرگونه اقدام در جهت مخالف حركت مردم مسلمان مصر و ايستادن در برابر منافع ملي و يكپارچگي اين ملت متمدن و تاريخ ساز، برگ ديگري بر گذشته تاريك آن ها در زمينه ظلم و بيدادگري و تجاوز به حقوق انسان ها خواهد افزود و امواج سهمگين خشم و نفرت امت اسلامي را در سراسر جهان به دنبال خواهد داشت.
سخنگوي وزارت امورخارجه كشورمان نيز در اين باره گفت: تلاش حاكمان آمريكا براي جلوگيري از نهضت عظيم ملت مصر، خشم و نفرت جهان اسلام و مردم مصر را به دنبال خواهد داشت.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امورخارجه، رامين مهمان پرست در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص دخالت هاي مقامات آمريكايي در رابطه با تحولات مصر، اظهار داشت: تلاش حاكمان آمريكا جهت جلوگيري از نهضت عظيم ملت بزرگوار مصر و اعزام سفير سابق آن كشور به منظور طراحي توطئه هاي انحرافي، خشم و نفرت جهان اسلام و مردم غيور مصر را به دنبال خواهد داشت.
سخنگوي وزارت امورخارجه كشورمان ضمن تقبيح اين دخالت ها، اضافه كرد: ايجاد تنش هاي داخلي و اختلاف انداختن در صفوف ملت مصر يادآور نسخه قديمي و تكراري آمريكايي است كه در تاريخ كشورمان و در مقابل ملت بزرگ ايران اسلامي مسبوق به سابقه است.

 



حمايت حضرات آيات نوري همداني و مكارم شيرازي از قيام مردم مصر

دو تن از مراجع عظام تقليد در پيام هاي جداگانه اي خطاب به مردم مصر هوشياري آنان در قبال توطئه بيگانگان را خواستار شدند.
حضرت آيت الله العظمي نوري همداني، در ديدار جمعي از بسيجيان شهرهاي قم، كرج و خوي، ضمن تسليت شهادت علي بن موسي الرضا(ع)، به حوادث اخير مصر و ديگر كشورهاي خاورميانه اشاره و اظهار كرد: زماني كه انقلاب اسلامي ايران به پيروزي رسيد، امام خميني(ره) فرمودند كه اين انقلاب، محصور در ايران نخواهد ماند و به تمامي كشورها كشانده خواهد شد، در آن روز شايد خيلي ها اين حرف را باور نداشتند، اما امروز مي بينيم كه مردمان مسلمان مصر، تونس، يمن و اردن غوغايي را به پا كرده اند و ان شاءالله اميدواريم كه اين حوادث به حجاز نيز كشيده خواهد شد.
آيت الله نوري همداني افزود: الان اتحاديه اروپا، آمريكا و صهيونيست ها مدام با هم جلسه داشته و خيلي سعي دارند كه انقلاب هاي مردمي را كه اسلامي است، سكولار جلوه دهند تا مبادا انقلابي مانند ايران اتفاق بيافتد. اما به فضل خدا صداي اذان در آن كشورها نمي گذارد دشمنان به هدف شان برسند.
وي اضافه كرد: آن ها مي خواهند كه اين حركت هاي مردمي را مهار كنند، از اين رو در صدد آن هستند كه اگر حسني مبارك نيز سقوط كرد، كسي را جايگزين او كنند كه منافع آنها را تامين كند.
اين مرجع تقليد، تصريح كرد: پيام من به مردمان مصر، تونس، اردن و يمن اين است كه مي دانيم انقلاب شما اسلامي است، بنابراين مواظب باشيد كه آن را سكولار نكنند.
آيت الله نوري همداني ادامه داد: پيام ديگر من به شما اين است كه دشمنان مي خواهند به جاي حسني مبارك و ديگر رهبران كشورهاي تان، افرادي را جايگزين كنند كه شايد فرقي با آنها نداشته باشند و مانند رهبران سابق تنها منافع دنياي غرب را تامين كنند، مراقب باشيد تا خون هموطنانتان پايمال نشود و باز بدانيد كه ملت ايران پشتيبان شما است.
حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي نيز در پيامي به مردم غيور مصر و الازهر حفظ وحدت را مهمترين عامل براي مقابله با دشمنان دانست.
در بخشي از اين پيام به پايان دوران سياه ديكتاتوري پيشين و نبود راه بازگشت براي ديكتاتورها اشاره شده و آمده است: آن چه ما با تجربه در انقلاب اسلامي خود اندوخته ايم اين است كه عامل پيشرفت سريع و غلبه بر موانع عظيم راه، دو چيز است: نخست حفظ وحدت صفوف توام با استقامت و سپس انتخاب رهبر واحد است. زيرا دشمن براي حفظ منافع خود بيش از هر چيز اين دو را هدف قرار مي دهد و تمام اميدش به ايجاد اختلاف در ميان انقلابيون است و چه خوب است از اعتقادات مذهبي و اسلامي براي نيل به وحدت كمك بگيريد.
در بخش پاياني اين پيام آمده است: ما اميدواريم علماي الازهر شريف كه كانون بزرگ علم و دانش اسلامي است با ملت غيور و انقلابي مصر همگامي بيشتر و پررنگ تري داشته باشند، زيرا آن چه را امروز مردم مصر مي خواهند اصولي است كه اسلام به آن توصيه اكيد دارد، عدالت، آزادي هاي معقول، ريشه كن كردن فقر و دخالت نكردن اجانب و بيگانگان در تعيين سرنوشت مسلمين همه از اصول شناخته شده اسلام و قرآن مجيد است.

 



خطيب جمعه قم: مسلمانان جهان براي احياي عظمت اسلام زير پرچم ولي امر مسلمين متحد شوند

خطيب جمعه قم گفت: مسلمانان جهان با اتحاد و يكپارچگي براي بازيابي مجد و عظمت اسلام زير پرچم ولايت امر مسلمين با تمام وجود تلاش كنند.
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين «سيدمحمد سعيدي» در خطبه هاي نمازجمعه قم خطاب به ملت مصر و ساير مردم منطقه افزود: مسلمانان جهان يك امت واحده بودند كه در اثر غفلت، توطئه دشمنان و فرومايگي حاكمان تكه تكه شده اند و اكنون همه بايد با اتحاد و يكپارچگي، مجد و عظمت اسلام را زير پرچم ولايت امر مسلمين بازيابيم.
وي ادامه داد: ملت هاي مسلمان عليه خائنان و متجاوزان به اسلام به سركردگي آمريكاي جنايتكار و كشورهاي غربي و رژيم غاصب صهيونيستي قيام و زمينه ظهور امام مهدي(عج) را فراهم كنند و بدانند اين بزرگترين نهي از منكر است.
سعيدي با اشاره به دلايل پيروزي انقلاب اسلامي گفت: اعتقاد به اسلام ناب به عنوان يك مكتب نقش آفرين، اعتقاد به ولايت و وحدت كلمه مهمترين عوامل پيروزي انقلاب اسلامي بود.
وي افزود: نماد اسلام خواهي مردم ما در دوران انقلاب شعار «الله اكبر» بود و اين شعار خواب را از چشم اهريمن هاي مزدور ربوده بود و امروز نيز جلوه هايي از اين نمادهاي اسلامي در منطقه در حال ظهور است.
امام جمعه موقت قم خاطرنشان كرد: هر حركتي، راهنما و پيشوا مي خواهد در عصر غيبت نيز اين زعامت برعهده رهبري و ولايت فقيه است و اين عامل مهمترين ركن پيروزي انقلاب اسلامي بود.
سعيدي گفت: اگر رهبران سياسي يا ملي گراها به قدرت برسند كمتر به دين توجه دارند و هركجا كه منافع سياسي آنها تامين شود اهل سازش خواهند بود ولي رهبري ديني هرگز اينگونه نيست.
امام جمعه موقت قم با انتقاد از صدا و سيما گفت: برخي برنامه هاي صدا و سيما كه براي تاريخ انقلاب پخش مي شود تبليغ ملي گراهايي است كه نواب مظلوم در زندان آنها بود.
سعيدي خاطرنشان كرد: مگر ملي گراها مي توانند توده هاي مردم را به حركت درآورند، تنها ولايت فقيه و مرجعيت شيعه است كه مصلحت دين، مردم و جامعه را بر همه چيز ترجيح مي دهد و قادر است مردم را به حركت درآورد.
وي يادآور شد: حضرت امام راحل بعد از سالها دوري از وطن وقتي به ميهن اسلامي بازگشت فرمودند؛ «من خادم مردم هستم»، من آمدم دست طاغوت را از كشور كوتاه كنم، اما ملي گراها چنين قدرتي ندارند.
سعيدي يادآور شد: امروز حركتي كه از مصر و تونس آغاز شده زنگ خطري براي استكبار جهاني است و مردم مصر نشان داده اند كه در برابر جنايات صهيونيسم بي تفاوت نيستند.
وي تصريح كرد: يكي از مسئولان ارشد رژيم صهيونيستي وقتي اين حركتها را در منطقه مشاهده كرد، گفت، «خميني بار ديگر در خاورميانه به صحنه آمده است.»
سعيدي خطاب به اين مقام صهيونيست گفت: امام خميني به صحنه آمده است تا خواب را از چشمان متجاوزان و مزدوران بربايد، سران جنايتكار رژيم صهيونيستي كه دست آنها به خون افراد مظلوم و دانشمندان اسلامي آغشته است بدانند كه امام خميني(ره) امروز در قامت رهبر معظم انقلاب به ميدان آمده است.
وي تصريح كرد: مردم ما به اين باور رسيده اند كه فرياد مي زنند «خامنه اي خميني ديگر است اطاعتش اطاعت حيدر است.»
سعيدي در پايان، رحلت پدر شهيدان زين الدين را تسليت گفت.

 



سرلشكر صفوي: آمريكا با معرفي چند رهبر به دنبال ايجاد اختلاف در ميان مردم مصر است

سرلشكر صفوي نسبت به اختلاف افكني آمريكا در ميان مردم مصر با سوء استفاده از خلأ رهبري، هشدار داد.
سردار سرلشكر سيديحيي صفوي دستيار و مشاور عالي فرمانده معظم كل قوا در نخستين يادواره 81 شهيد دوران دفاع مقدس بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ، با بيان اينكه حركت انقلابي مردم مصر با نهضت ملت مسلمان ايران در سال 57 داراي وجوه تشابه و تفاوت است، افزود: تشابه اين دو قيام شعار اسلام خواهي در هر يك و مبارزه با حكومت هاي ديكتاتوري و دست نشانده آمريكا است.
وي گفت: تفاوت اين دو قيام در مسأله رهبري است. قيام ملت ايران با رهبري امام خميني(ره) انجام شد اما مبارزه مردم مصر فاقد رهبري است و بدون شك، انقلاب اسلامي ايران بدون رهبري امام به پيروزي نمي رسيد.
صفوي افزود: آمريكايي ها بدنبال استفاده از اين خلاء رهبري هستند و درصدد هستند تا با معرفي چند رهبر، بستر لازم را براي ايجاد اختلاف در بين مردم مصر به وجود آورند و به نفع خود بهره برداري كنند.
فرمانده سابق كل سپاه با اشاره به ديكتاتوري 37 ساله شاه ايران و حكومت ديكتاتوري 30 ساله حسني مبارك و حمايت آمريكائيها از هر يك، تصريح كرد: سردمداران كاخ سفيد سالانه سه ميليارد دلار كمك بلاعوض در اختيار حسني مبارك ديكتاتور مصر به عنوان سرسپرده خود قرار مي دهند تا منافع آنها را در منطقه تأمين كند.
وي ادامه داد: در حالي كه حسني مبارك در انتخابات سال 2005 رأي كافي را براي كسب كرسي رياست جمهوري اين كشور كسب نكرد اما با تقلب بار ديگر بر مسند قدرت تكيه زد.
صفوي افزود: انتخابات سال 2005 مصر فقط با شركت حدود 13 درصد از جمعيت واجد شرايط رأي اين كشور برگزار شد.

 



مرتضي نبوي: منشأ فتنه در كشور به آغاز شكاف بين اسلاميت و جمهوريت بازمي گردد

قائم مقام جامعه اسلامي مهندسين آغاز شكاف بين اسلاميت و جمهوريت كه از سوي جرياني دنبال مي شد را منشأ فتنه در كشور دانست.
سيدمرتضي نبوي با اشاره به افرادي كه پس از رحلت امام(ره) از مسير ايشان فاصله گرفتند، يادآور شد: در زندگي اينگونه افراد نقطه ضعفي احساس مي شود كه جدايي دين و سياست از اين موارد است، اين افراد پس از رحلت امام(ره) نظرات و تحليل هاي خود را در نشريات نوشته و معتقد بودند ما در زمان امام(ره) فقط از نظر سياسي در خط امام(ره) بوديم.
وي كه پنج شنبه شب گذشته در برنامه تلويزيوني ديروز، امروز، فردا، حضور يافته بود ادامه داد: جرياني كه بلافاصله پس از رحلت امام(ره) دچار انحراف از صراط مستقيم شد، ديانتشان در خدمت سياست آنها بود لذا تجديدنظر طلبي پديده اي پس از انقلاب اسلامي است كه تا زمان روشن شدن مسائل براي مردم به طول انجاميد؛ چرا كه اين افراد جزء خانواده انقلاب بودند و در زمان حيات امام(ره) آنچنان از ولايت مطلقه فقيه حمايت مي كردند كه رقباي خود را به ضديت با امام(ره) متهم كرده بودند.
نبوي با بيان اينكه افرادي كه پس از رحلت امام(ره) دچار انحراف شدند در زمان حيات ايشان صرفا خود را پيرو خط امام(ره) مي دانستند، عنوان كرد: حضرت امام(ره) دو جريان عمده روحانيت را كه در زمان حيات ايشان در خانواده انقلاب شكل گرفت مورد تاييد قرار دادند و فرمودند «تاييد من از اين دو جريان مادامي است كه آنها پايبند به اصول ضداستكبار، حامي مستضعفان و پايبند به اسلام باشند» و اين نكات به شكل دقيق در منشور برادري ذكر شده است.
وي خاطر نشان كرد: پس از رحلت امام(ره) برخي از افراد از اين معيارها فاصله گرفته و صرف حجت شرعي داشتن موضوعي را كافي ندانستند و رأي مردم را مطرح كردند بنابراين اين مسير آغاز شكاف اسلاميت و جمهوريت و منشأ فتنه در كشور شد.
به گزارش فارس، نبوي با بيان اينكه مجموعه افرادي كه پس از رحلت امام(ره) دچار انحراف از مسير ايشان شدند تجديدنظر طلب بودند، تصريح كرد: ريشه اين مسئله در زمان حيات امام(ره) نيز وجود داشت اما برخي از آنها معتقد بودند كه به دليل وجود امام(ره) نظر قلبي خود را بيان نكرده اند و گرنه از اول نيز ولايت مطلقه فقيه را قبول نداشتند.
قلب امام(ره) شاد شد
آيت الله محمد صادق حائري شيرازي نيز در اين برنامه به تشريح وقايع مجلس خبرگان رهبري و برگزيده شدن مقام معظم رهبري به عنوان جانشين امام راحل(ره) پرداخت و اظهار داشت: هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري خواستار تشكيل شوراي رهبري بود و اصرار مي كرد اين امر در موقع رأي گيري هم تحقق پيدا كند.
امام جمعه سابق شيراز ادامه داد: هيئت رئيسه هنگام رأي گيري خواستار قيام مخالفان تشكيل شوراي رهبري شد زيرا با اين كار افرادي كه نظر ممتنع داشتند نيز در ظاهر موافق تشكيل شوراي رهبري محسوب شده و بر تعداد موافقان مي افزود.
عضو مجلس خبرگان رهبري، به مخالفت اكثريت اعضاي مجلس خبرگان با تشكيل شوراي رهبري اشاره كرد و افزود: موافقين تشكيل شورا گمان مي كردند تعداد مخالفين در اقليت قرار دارد اما هنگامي كه تعداد مخالفان را در اكثريت ديدند، مقابل عمل انجام شده قرار گرفتند و به بررسي طرح رهبري واحد پرداختند.
وي به ديدار خود و آيت الله جنتي پس از جلسه شورا با مرحوم سيداحمدآقا خميني اشاره كرد و افزود: به پيشنهاد آيت الله جنتي به ديدار مرحوم سيداحمد آقا خميني رفتيم و ايشان انتخاب مقام معظم رهبري را موجب خشنودي قلب امام راحل عنوان كرد و به ما گفت كه چند روز پيش به همراه امام(ره) مشغول تماشاي تلويزيون بوديم كه رئيس جمهور (مقام معظم رهبري) و رهبر كره شمالي در حال بازديد از گروه تشريفات بودند و من به امام(ره) گفتم ايشان چقدر موقر حركت مي كنند و امام(ره) هم فرمودند «ايشان به راستي برازنده رهبري است».
چرا نامه سرگشاده؟
حجت الاسلام پناهيان نيز در اين برنامه مقام معظم رهبري را ولايت پذيرترين عنصر نظام جمهوري اسلامي دانست كه شايستگي ايشان را براي رهبري افزايش داد.
اين استاد حوزه و دانشگاه به پيغام آيت الله گلپايگاني كه براي مقام معظم رهبري فرستاده بودند، اشاره و اضافه كرد: آيت الله گلپايگاني در اين پيغام نوشته بود كه اگر در كشور مشكلي ببينيم به عنوان يك مومن و مرجع تقليد يك بار به شما عرض مي كنيم و اگر براي دومين بار از جانب ما پيغام به شما رسيد از الان تكذيب مي كنيم چون براي دومين بار نياز نداريم آن را تكرار كنيم چرا كه مي دانيم اگر اين مشكل برطرف مي شد شما آن را برطرف كرده بوديد.
وي به ادامه اين پيغام اشاره كرد و گفت: اگر شما شنيديد اين مشكل را در جاي ديگر گفتيم از الان تكذيب مي كنم چون لازم نيست اين را جاي ديگر بگوييم چرا كه به شما اطمينان كامل داريم و اين ولايت پذيري يك مرجع تقليد نسبت به مقام معظم رهبري نشان دهنده باطن معنوي و معرفتي حوزه نسبت به امر ولايت و هم درس آموزي براي خيلي از كساني است كه نامه سرگشاده مي نويسند و صورت هاي ديگري از تعامل با ولايت را انتخاب مي كنند.

 



تحريم هاي جديد عليه ايران اعمال شد
اعتراف آمريكا به ناتواني از بازداشتن شركت هاي آمريكايي به تجارت با ايران

دولت آمريكا تحريم هاي يك جانبه جديدي عليه چند فرد و شركت ايراني و غير ايراني كه ادعا مي كند به برنامه هسته اي و موشكي ايران كمك كرده اند، اعمال كرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي ايران هسته اي، در تازه ترين تحريم هاي اعلام شده از جانب وزارت خزانه داري آمريكا كه روز دوشنبه منتشر شد، ميلاد جعفري 36 ساله در 21 ژوئيه در واشنگتن به 11 مورد صادرات غير قانوني و قاچاق متهم شد. مقامات وزارت دادگستري آمريكا گفتند جعفري و همكارانش شركت هايي را در خارج از ايران داير كرده بودند تا با تأمين محصولات فلزي نظير فولاد و آلياژ آلومينيوم به طور مستقيم از برنامه موشكي ايران حمايت كنند. اين فلزات براي گروه صنعتي صنم فرستاده مي شد كه تحت كنترل سازمان صنايع هوا فضاي ايران قرار دارد. اين صنايع از سال 2005 تحت تحريم هاي آمريكا قرار دارد.
اين اتهام زني ها صرف نظر از اينكه هيچ راهي براي تحقيق درباره درستي يا نادرستي آنها وجود ندارد و تقريباً تبديل به يك رويه در ديپلماسي ضد ايراني آمريكا شده، نشان مي دهد آمريكا به رغم همه ادعاها درباره موفقيت در اجراي تحريم ها، از اجراي كامل آن حتي در خاك خود هم ناتوان است.
استوارت لوي معاون خزانه داري مستعفي آمريكا در امور تروريسم و اطلاعات مالي، شبكه جعفري را رگ حيات براي برنامه موشكي ايران توصيف كرد. ديويد كريس مشاور دادستان كل آمريكا هم گفت: «اين اتهامات شبكه هاي غيرقانوني ايران و اهميت دور نگه داشتن محصولات آمريكا از حوزه توسعه تسليحات ايران را نشان داد.
به گفته دادستان فدرال آمريكا شبكه جفعري در فاصله فوريه 2004 تا اوت 2007 محصولاتي به ارزش بيش از 7 ميليون دلار را به ايران صادر كرده اند.
مقام هاي وزارت خزانه داري آمريكا گفته اند آنچه «شبكه جعفري» خوانده مي شود توسط ميلاد جعفري، پدرش محمد جواد جعفري و برادرش ماني جعفري اداره مي شود. اين شبكه شامل 6 نفر و 5 شركت است كه 3 شركت در استانبول ثبت شده است.
براساس بيانيه وزارت خزانه داري آمريكا، آقاي جعفري يك قرارداد 38 هزار دلاري با شركتي در ايالت نوادا براي خريد 660 پوند فولاد ويژه صنايع هوا فضا منعقد كرد. او همچنين متهم شده درصدد خريد 4410 پوند فولاد ضد حرارت از شركتي در ايالت اوهايو بوده است. اين بيانيه از سه شركت ماكبر مكينا سان و تيك، استپ و مولتي مت نام برده است. معمر كونتاي دورانسوي و كاگري دورانسوي نيز دو شهروند تركيه هستند كه متهم به همدستي با جعفري شده اند.
منابع آمريكايي مي گويند ميلاد جعفري در خارج از آمريكا و احتمالاً در ايران است.

 



سرتيپ اسماعيلي: همه ارتفاعات كشور در پوشش پدافند هوايي ارتش قرار دارد

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي ارتش از توانايي بسيار خوب اين نيرو در پوشش همه نقاط كشور، از ارتفاع پست تا ارتفاع بالا خبر داد.
اميرسرتيپ فرزاد اسماعيلي در گفت وگو با ايسنا درباره مهمترين اولويت هاي اين قرارگاه گفت: مهمترين اولويت ها در قرارگاه پدافندهوايي ارتش، ايجاد يك وضعيت امن در سطح بسيار بالا براي رويارويي با تهديدات فرامنطقه اي است.
وي اظهار كرد: وقتي بالاترين اولويت ، پدافند هوايي و دفاع از كشور باشد، قطعاً تهديدات متناسب با آن بسيار برتر است و در نتيجه ما بايد يك دفاع همه جانبه را با توانمندي تمام نيروهاي مسلح كشور پيش بيني كنيم.
اسماعيلي با اشاره به وضعيت پدافندي مناطق حساس كشور نظير مراكز هسته اي اظهار كرد: وضعيت پدافندي مناطق حساس كشور در وضعيت آمادگي بسيار خوبي قرار دارد و ما اميدواريم كه بتوانيم اين آمادگي ها را با تلاش كاركنان و جوانان نيروهاي مسلح، مخصوصاً ارتش جمهوري اسلامي ايران و در ركاب آن، قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص)، هر روز ارتقاء ببخشيم.
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء ارتش درباره ارزيابي خود از وضعيت پوشش پدافندي كشور به ويژه در زمينه هاي راداري، شبكه ديده باني و شبكه ضد كروز نيز اظهار كرد: ما امروز طرح جامع تحول پدافندي كشور را در دستور كار داريم و توانايي بسيار خوبي براي پوشش همه نقاط كشور، از ارتفاع پست تا ارتفاع بالا داريم.

 



مشكل پرداخت پول نفت ايران از سوي هند حل و فصل شد

پس از وقفه اي كوتاه مدت در پرداخت پول نفت ايران از سوي شركت هاي هندي در ماه دسامبر، يك مقام رسمي اين كشور تاكيد كرد كه پول نفت وارداتي از ايران با يورو به تهران پرداخت خواهد شد.
به گزارش پايگاه اينترنتي داوجونز، يك مقام رسمي وزارت دارايي هند تصريح كرد: مكانيسم جديد پرداخت پول نفت ايران به زودي آغاز به كار خواهد كرد و بدهي هند به ايران بابت واردات نفت از اين طريق پرداخت خواهد شد.
بانك مركزي هند 23 دسامبر در تصميمي ناگهاني كليه مبادلات ارزي شركت هاي نفتي هند با ايران را در چارچوب مكانيسم اتحاديه پاياپاي آسيايي ممنوع اعلام كرد. مبادلات ارزي دو كشور از سال 1974 ميلادي در اين چارچوب انجام مي شده است.
كليه مبادلات ارزي اين اتحاديه بر مبناي يورو و دلار است. تا سال 2008 كليه مبادلات ارزي ايران و هند بر مبناي دلار و يورو بود ولي پس از فشارهاي آمريكا اين مبادلات با يورو انجام شده است.
براساس اين گزارش بانك دولتي هند موسوم به اس بي آي پول نفت شركت ملي نفت ايران را از طريق بانك آلماني ايراني هندلز بانك در هامبورگ بر مبناي يورو پرداخت خواهد كرد.
به گزارش فارس، اين مقام هندي افزود: بانك دولتي هند تمايل چنداني براي مبادله ارزي با اين بانك آلماني نداشته است.
شركت هاي نفتي هند بيش از 2 ميليارد دلار به ايران بدهكار هستند. ايران دومين صادركننده بزرگ نفت به هند پس از عربستان به شمار مي رود و هر سال بيش از 12ميليارد دلار نفت به اين كشور مي فروشد.
گفتني است؛ روزنامه وال استريت ژورنال نيز با انعكاس اين خبر بر توافق نهايي ايران و هند براي ادامه مبادلات نفتي تصريح كرد.

 



بازخواني نقش خاتمي در فتنه 88 ـ بخش پاياني عقب نشيني با حفظ تابلو!

سيد ياسر جبرائيلي
راهپيمايي نهم ديماه در حالي با شكوه بي سابقه اي برگزار شد كه راهپيمايي ديگري در 22بهمن ماه به مناسبت سالگرد پيروزي انقلاب در راه بود. خاتمي نيز در اين ميان كه به مرگ فتنه يقين حاصل كرده بود، زبان گشود و با ادبيات متفاوتي سخن كرد: «ان شاءالله امسال هم ايرانيان با هر گرايش و موقعيتي سي ويكمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي را گرامي خواهند داشت؛ امري كه به طور قطع متعلق به يك جناح يا بخش خاصي از جامعه نيست.» 1 اين سخنان خاتمي در حقيقت نوعي تلاش براي نزديك كردن خود به نظام محسوب مي شد.
پس از حضور چند ده ميليوني مردم در راهپيمايي 22بهمن 88 خاتمي در سخنراني هاي خود وقتي از كلمه انتخابات استفاده مي كرد در لابلاي اين عبارات بود: «همه در كنار هم قرار بگيريم و سازوكارها، شيوه ها و روش هايي را اتخاذ كنيم تا انتخابات منشأ حرف و حديث در جامعه ما نشود و با تضمين نسبت به انتخابات آزاد و سالم دلبستگي جامعه بخصوص نخبگان را به جمهوري اسلامي بيشتر كنيم و نيز بياييم فضا را در چارچوب قانون اساسي آزاد و پرنشاط كنيم و حرمت و آزادي افراد و جريان ها را پاس بداريم؛ اين به نفع همه است.» 2
خاتمي نيك دريافته بود كه طرح براندازي از طريق كودتاي رنگي به شكست قطعي انجاميده و حال بايد در پي طريقي براي بازگشت به درون نظام باشد. آخرين موضعي كه او در سال 88 و درباره انتخابات خرداد گرفت، اين بود كه «در اين انتخابات اصلاح طلبي عنوان سبز را انتخاب كرد كه تعبير قشنگ و خوبي است؛ سبز نماد طراوت و روشني و دوستي است. سبزي كه مطرح شد، سبزي است كه دلبسته به انقلاب اسلامي است و نسبتي با سلطه طلبان و منحرفان ندارد.» 3 موضعي كه از او انتظار مي رفت ماهها پيش به زبان بياورد و نياورد.
درباره اين گام هايي كه خاتمي در مرز فتنه گران و نظام برداشت و پس از شكست فتنه رو به نظام كرد، مي توان دو فرضيه متصور شد. اول آنكه چنين سياستي، مشي شخص خاتمي، و هدف از اتخاذ آن نيز دلبستگي به جريان برانداز از يك سو، و نداشتن اطمينان از پيروزي كودتاي رنگي از سوي ديگر بوده است. و فرضيه دوم اينكه نخبگان و خواص اصلاح طلب، خاتمي را به عنوان يك «سرمايه» براي بازگشت احتمالي به درون نظام حفظ كرده و به او توصيه نموده از اتخاذ مواضع راديكالي پرهيز كند. بعدها اخباري به گوش رسيد كه اصلاح طلبان علنا خاتمي را سرمايه اصلاحات براي بازگشت به درون حاكميت مي خوانند4. اين اخبار بر تحليل هاي كيهان از پروژه جديد خط نفوذ به داخل حاكميت- كه با عنوان «عقب نشيني با حفظ تابلو» در ادبيات سياسي كشور شهرت يافته- مهر تاييد زد.
سياست خاتمي در دوران پس از فتنه بر اين مبنا استوار شد كه جريان اصلاحات را از «فتنه سبز» جدا كند.
برخي كه گويا نقش پررنگ سيدمحمد خاتمي در حوادث مرتبط با فتنه 88 را به فراموشي سپرده بودند، اين دست تحركات او را اتفاقي مثبت و مبارك ارزيابي كرده و در قالب ايده «جذب حداكثري» رهبر معظم انقلاب، در پي ارائه نظريه بازگرداندن خاتمي به درون نظام برآمدند. حتي اخباري منتشر شد مبني بر اينكه در جلسات اصلاح طلبان مطرح شده كه برخي چهره هاي پشيمان از همراهي با فتنه 88، از آيت الله سيدموسي شبيري زنجاني بخواهند واسطه بازگشت محمد خاتمي را به دامان نظام و ساختار سياسي نظام اسلامي فراهم كند5.
به هر دليل، باز هم خاتمي در جايگاه «مدعي» نشست؛ چنانكه او پنجم ديماه 1389 در ديدار با جمعي از اصلاح طلبان مجلس هشتم براي بازگشت خود به دامان نظام و حضور اين طيف در انتخابات آتي، شرط و شروط گذاشت! سايت رسمي خاتمي خبر ديدار مذكور را اينگونه روايت كرد:
«سيدمحمد خاتمي كف خواست اصلاح طلبان را براي حضور در انتخابات آتي اعلام كرد: 1- آزادي زندانيان و ايجاد فضاي آزاد براي همه احزاب و گروهها و رفع محدوديت هاي نابه جا؛ 2- پاي بندي همگان بخصوص مسئولان به قانون اساسي و اجراي همه جانبه و كامل آن بخصوص اهتمام به روح قانون اساسي؛ 3- فراهم آوردن سازوكاري براي برگزاري انتخابات سالم و آزاد.» 6
به گفته حسين شريعتمداري و براساس تحليل تئوري هاي جين شارپ، يكي از ويژگي هاي بارز كودتاهاي مخملي همين «عقب نشيني با حفظ تابلو» است. به اين معنا كه در صورت شكست پروژه براندازي، يكي از شخصيت هاي شناخته شده كودتا ماموريت حفظ حضور خود در عرصه سياسي را به عهده مي گيرد. اما در عين حال، «تابلو اصلي كودتا» را نيز بر دست دارد تا مبادا بدنه همراهي كننده- چه حامي بيروني و چه پياده نظام داخلي- سرخورده شود. اينجاست كه مي توان معناي واقعي عبارت «سرمايه اصلاح طلبان براي بازگشت به نظام» و نيز رفتار دوگانه خاتمي در طول هشت ماه فتنه را دريافت.
البته اين اقدام طلبكارانه و تعجب برانگيز خاتمي باعث شد كساني كه نگاهي خوشبين به مواضع ظاهرا مثبت وي طي ماههاي پس از نهم دي 88 داشته و مي خواستند از ظلمي كه او در حق نظام و ملت روا داشت، اغماض كنند، اندكي به خود بيايند.
بازگشت خاتمي به درون نظام يعني ارائه فرصتي دوباره به فردي كه امروز از شخصيت پرابهام وي رمزگشايي شده و مشخص گرديده كه او جز «فروپاشي از درون» و «سوداي سكولاريسم» در سر ندارد. خاتمي هنوز نسبت خود را با «اصول انقلاب و اسلام» روشن نساخته و در بهترين و رويايي ترين حالت، اگر از گذشته ابراز ندامت كرد و به اصول بازگشت، اولا؛ اين بازگشت نمي تواند و نبايد مانع از محاكمه و مجازات وي باشد و ثانيا؛ نمي تواند به معناي از سرگرفته شدن فعاليت سياسي چنين فردي باشد و بكارگيري چنين شخصي و هرگونه فعاليت سياسي و اجتماعي وي، طبيعتا از منظر عقل و شرع مردود است. ضرب المثل معروفي است كه مي گويد: «كفش دزد را مي بخشند، اما امام جماعتش نمي كنند.»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- سايت رسمي خاتمي، 11/11/1388
2- سايت بنياد باران، 3/12/1388
3- همان، 25/12/1388
4-سايت خبري- تحليل مشرق 5/8/1389
5-سايت مشرق، 19/8/1389
6-سايت رسمي خاتمي، 5/10/1389

 



سردار نقدي خبر داد
راه اندازي سامانه هاي جديد ارتباط مجازي بسيج در دهه فجر امسال

رئيس سازمان بسيج مستضعفين از راه اندازي سامانه هاي جديد ارتباطي و شبكه هاي مجازي بسيج در دهه فجر امسال خبر داد.
سردار محمدرضا نقدي در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه در دهه فجر امسال شاهد شكوفايي در بخش سامانه هاي ارتباطي و شبكه مجازي بسيج خواهيم بود، هدف از گسترش سامانه هاي ارتباط مجازي بسيج را تسريع در برقراري ارتباط بين واحدهاي بسيج عنوان كرد.
وي افزود: با راه اندازي اين سامانه هاي ارتباط مجازي بسيج، امكانات و پديده هاي جديدي در اختيار واحدهاي بسيج قرار خواهد گرفت تا بتوانند با سرعت بالاتري در شبكه مجازي با يكديگر ارتباط داشته باشند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين با بيان اينكه «در دهه فجر امسال تعداد زيادي از كانون هاي اقشار بسيج افتتاح مي شوند»، اظهار كرد: با توجه به فعاليت هاي خوبي كه اقشار مختلف بسيج داشته اند، اين كانون ها در شهرهاي مختلف سراسر كشور داير خواهد شد.
نقدي در پايان با بيان اين كه «توسعه سازماني در بخش اقشار بسيج را شاهد خواهيم بود»، گفت: از ديگر برنامه هاي بسيج در دهه فجر امسال، مي توان به راه اندازي انجمن هاي علمي اشاره كرد. در حال حاضر راه اندازي اين انجمن ها آغاز شده است كه با استفاده از اساتيد برجسته دانشگاه در جهت هدايت دانشجويان نخبه و با استعداد گام خواهند برداشت.

 



معاون فرمانده نيروي هوايي ارتش خبر داد
افزايش برد عملياتي بمب هوشمند قاصد 3

معاون هماهنگ كننده نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران از افزايش برد عملياتي بمب هوشمند و هوا به زمين «قاصد3» براي مقابله با تهديدات احتمالي خبرداد.
اميرسرتيپ خلبان «عزيزنصيرزاده» درحاشيه محفل انس با قرآن كريم فرماندهان وكاركنان نيروي هوايي ارتش درگفت وگو با ايرنا گفت: دقت عمل بمب هوشمند قاصد 3 همزمان با افزايش برد عملياتي اين سلاح افزايش يافته است تا اهداف مورد نظر را به طور دقيق مورد اصابت قراردهد. وي درباره ميزان برد عملياتي قاصد 3 نيز اظهارداشت: هم اكنون اين سلاح كه از مهمات جنگنده هاي نيروي هوايي محسوب مي شود، درحال آزمايش است و پس از قطعي شدن مسافت و برد دقيق اين بمب، اين دستاورد تازه را به اطلاع عموم خواهيم رساند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14