(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 23 بهمن 1389- شماره 19862

ارتش پاكستان موشك هسته اي آزمايش كرد
نماينده كنگره به دليل رسوايي اخلاقي از مقام خودكنار رفت
شبكه تلويزيوني آسيا: انقلاب مصر شبيه انقلاب اسلامي ايران است
مبارك رفت
تركيب كابينه جديد لبنان مشخص شد
31 كشته و 20 مجروح در عمليات تروريستي پيشاور
« سايمون گس » نماينده ناتو در كابل شد
تمرين هاي نظامي جهاد اسلامي براي مقابله با حمله احتمالي رژيم صهيونيستي
زنان ايتاليا فرداعليه برلوسكني به خيابان ها مي ريزند
تظاهرات گسترده در يمن عليه حكومت علي عبدالله صالح
درگيري هاي خونين در جنوب سودان
رايزني هاي منطقه اي فرستادگان اروپا با سران عرب



ارتش پاكستان موشك هسته اي آزمايش كرد

ارتش پاكستان از آزمايش موفقيت آميز يك فروند موشك با قابليت حمل كلاهك هسته اي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، سخنگوي ارتش پاكستان با صدور بيانيه اي اعلام كرد، ارتش يك فروند موشك «هاتف»، كه توان حمل كلاهك هسته اي دارد، را با موفقيت آزمايش كرد. براساس اين بيانيه، موشك مذكور 600 كيلومتر برد دارد و در ارتفاع پايين حركت مي كند. داشتن قدرت مانور بالا، دقت زياد در برخورد با هدف و مخفي ماندن از ديد رادارها از ويژگي هاي اين موشك ذكر شده است.
رئيس جمهور و نخست وزير پاكستان با استقبال از اين آزمايش، به دانشمندان و مهندسان پاكستاني به خاطر اين موفقيت تبريك گفتند.

 



نماينده كنگره به دليل رسوايي اخلاقي از مقام خودكنار رفت

يكي از نمايندگان جمهوريخواه كنگره آمريكا به دليل رسوايي اخلاقي مجبور به استعفا شد.
به گزارش فارس، «كريستوفر لي» نماينده جمهوريخواه آمريكا پس از آن مجبور به استعفا شد كه وب سايت «گوكر» از رسوايي اخلاقي اين نماينده جمهوريخواه پرده برداشت.
اين نماينده جمهوريخواه آمريكا به دنبال انتشار اين خبر، با ابراز تاسف در بيانيه اي كه توسط دفتر وي درست ساعاتي پس از افشا شدن اين اقدام غيراخلاقي وي منتشر شد، گفت: «من از آسيبي كه با اين اقدام به خانواده ام، همكارانم و قانونگذاران كنگره وارد آمده است، واقعا ابراز تاسف مي كنم.
من اعلام مي كنم كه خيلي سريع از سمت خود در كنگره استعفا مي كنم».

 



شبكه تلويزيوني آسيا: انقلاب مصر شبيه انقلاب اسلامي ايران است

يك شبكه تلويزيوني آسيايي انقلاب مصر را نشأت گرفته از انقلاب اسلامي ايران در سال 1357 دانست.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از پكن، شبكه تلويزيوني پربيننده «فونيكس» ديروز طي گزارشي در مورد انقلاب كنوني مردم مصر، آن را انقلابي دانست كه ريشه در انقلاب اسلامي ايران در سال 1357 دارد. اين شبكه پر بيننده در آسياي شرقي افزود: قيام مردم مصر شباهت بسيار زيادي با انقلاب اسلامي ايران دارد، ايراني ها نيز در دوران انقلاب اسلامي به خيابان ها ريخته و عليه رژيم وقت دست به تظاهرات گسترده زده بودند و نظاميان نيز به تدريج به آنها ملحق مي شدند.
اين شبكه تلويزيوني افزود: مردم در مصر شعارهايي سر مي دهند كه ضديت آنها را با غرب نشان مي دهد و اين درست همان پديده اي بود كه در جريان انقلاب اسلامي ايران و برانداختن رژيم شاهنشاهي جريان داشت. اين شبكه «هنگ كنگي» خاطرنشان كرد: بايد در انتظار تحولات عظيم تري در مصر بود و اين احتمال مي رود كه مسلمانان در اين كشور مهم، قدرت را در دست گرفته و يكي از اثرگذارترين جريان ها در آينده مصر باشند.

 



مبارك رفت

انقلاب مردم مصر سرانجام به هدف خود رسيد و «حسني مبارك» ديكتاتور اين كشور را پس از 30 سال سرنگون كرد.
ساعت 6 عصر 22 بهمن ماه «عمر سليمان»جانشين رئيس جمهور مصر در تلويزيون دولتي اين كشور ظاهر شد و اعلام كرد كه «حسني مبارك» از مقام خود استعفا داده است. ميدان التحرير (آزادي) مصر پس از انتشار اين خبر از شادي منفجر شد و مردمي كه بيش از دو هفته شعار «مبارك مصر را رها كن» سر مي دادند به شادماني و پايكوبي پرداختند.
بر اساس آخرين گزارش هاي رسيده، ديكتاتور سابق مصر قطعا از قاهره گريخته است، اما مشخص نيست آنگونه كه پيشتر در خبرها آمده بود به امارات عربي متحده رفته است يا در شرم الشيخ به سر مي برد.
در حالي كه اكثريت مردم مصر پنجشنبه شب انتظار آخرين سخنراني مبارك براي اعلام كناره گيري از قدرت را داشتند، ناگهان با بازي كلمات از سوي ديكتاتور مصر مبني بر «مجازات افراد متخلف، برقراري دموكراسي و» مواجه شدند.
حسني مبارك در اين سخنراني اعلام كرد، برخي از اختيارات خود را به معاونش عمر سليمان تفويض كرده است، اما اين سخنان نه تنها مردم را آرام نكرد بلكه بر خشم و نفرت آنها از بي توجهي به خواسته اكثريت از سوي ديكتاتور افزود. اين نوار ظاهرا از پيش ضبط شده آخرين تلاش هاي مبارك براي باقي ماندن در عرصه قدرت بوده است؛ چنانكه يك مقام غربي در گفت و گو با شبكه بي بي سي عربي خبر داد كه مبارك پيش از پخش اين فيلم از قاهره خارج شده بود.
بر اساس اعلاميه اي كه عمر سليمان قرائت كرد، قدرت در مصر در اختيار «شوراي عالي نيروهاي نظامي» قرار خواهد گرفت.
به گزارش العربيه، ارتش پارلمان را معلق و كابينه مبارك را نيز منحل مي كند. قرار است رئيس دادگاه قانون اساسي همراه با شوراي نظامي كشور را به صورت موقت اداره كنند.
ميليون ها مصري روز گذشته پس از برگزاري نماز جماعت در ميدان التحرير، براي تصرف كاخ رياست جمهوري و مقر راديو تلويزيون دولتي وارد عمل شدند و با گارد رياست جمهوري درگير شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، صدها هزار نفر از مردم قاهره از نخستين ساعات صبح روز جمعه با حضور در ميدان التحرير، براي هجدهمين روز متوالي در آن تجمع و با فرا رسيدن ظهر نماز ميليوني جمعه را برپا كردند.
نمازگذاران مصري به همراه ساير معترضان كه شبكه خبري الجزيره تعداد آنها را بيش از پنج ميليون نفر تخمين زده بود، خشم و نفرت خود را از ديكتاتور مصر اعلام كردند.همچنين بيش از يك ميليون نفر از جمعيت معترض پس از پايان مراسم نماز به سوي كاخ العروبه (مقر حسني مبارك) در مصر جديد رهسپار شدند و به جمعيت ده هزار نفري متحصن در مقابل آن پيوستند.
نيروهاي امنيتي و گارد رياست جمهوري كه تلاش كردند خيابان هاي منتهي به كاخ العروبه را ببندند پس از اينكه نتوانستند جلو جمعيت ميليوني را سد كنند، به ناچار عقب نشيني كرده و با ايجاد موانع بتوني، سيم خاردار و استقرار تانك ها و نفربرها در 700 متري آن به زد و خورد با معترضان پرداختند.
براساس اين گزارش، ده ها هزار نفر از مردم قاهره، نيز از ميدان التحرير و خيابان هاي اطراف آن اقدام به تنگ تر كردن حلقه محاصره ساختمان راديو تلويزيون دولتي مصركه به شدت از سوي نيروهاي امنيتي، پليس و تانك هاي ارتش حفاظت مي شود، كردند تا آن را به تصرف خود در بياورند.به گزارش ايرنا، مردم مصر در شهرهاي مختلف از جمله اسكندريه،طنطا، سوئز، الفيوم و حضور چشمگيري در نماز جمعه داشتند و شعارهايي براي استقرار حكومت اسلامي در اين كشور سر دادند.
آخرين خبرها
¤ شماري از شهروندان مصري از دادگاه بين المللي لاهه خواستار رسيدگي به اتهامات حسني مبارك شدند.
¤ يك ميليون نفر از مردم اسكندريه در مقابل مسجد «قائد ابراهيم» و ساير مساجد تجمع كرده و نماز جمعه را برگزار كردند.
¤ حضور ميليوني مردم قاهره در روز جمعه باعث فلج شدن رفت و آمد در خيابان هاي اصلي اين شهر شد به طوري كه حتي ارتش در محاصره مردم قرار گرفت

 



تركيب كابينه جديد لبنان مشخص شد

اسامي و تركيب وزيران دولت جديد لبنان به رياست نجيب ميقاتي منتشر شد، در اين تركيب نامي از شخصيت هاي جريان 14 مارس ديده نمي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر، منابع آگاه لبناني اسامي وزيران دولت جديد لبنان به رياست ميقاتي را منتشر كردند، در اين تركيب شش وزير اهل سنت كه شامل خود ميقاتي به عنوان نخست وزير است مشخص شده است. در اين تركيب اسامي شش وزير مسيحي ماروني، چهار وزير مسيحي ارتودوكس، سه وزير مسيحي كاتوليك، شش وزير شيعه، سه وزير دروزي و يك وزير ارمني نيز مشخص شده است.
وزيران دارايي، امور اجتماعي، محيط زيست، اقتصاد و وزير مشاور از جمله وزيران اهل سنت هستند، وزير بهداشت، خارجه و توسعه از وزيران شيعه، وزير آموزش، كشور، نيرو، گردشگري از وزراي مسيحيان ماروني و وزارت دفاع، صنايع از مسيحيان ارتودوكس هستند.
هنوز اسامي برخي وزيران براي تصدي پست وزارتخانه ها مشخص نشده است. همچنين اسامي سه وزير ديگر شيعيان در كابينه جديد نهايي نشده است. تركيب جديد دولت لبنان شامل 30 وزير مي شود كه تقريبا نهايي شده است كه در آن نامي از شخصيت هاي جريان 14 مارس(طرفداران حريري) ديده نمي شود.
جريان المستقبل از جريان 14 مارس كه طرفدار سعدالدين حريري نخست وزير سابق لبنان است پيشتر اعلام كرده بود كه در دولت جديد كه قدرت در دست جريان حزب الله و متحدانش است شركت نخواهد كرد.
نجيب ميقاتي نخست وزير مامور تشكيل كابينه لبنان نيز اعلام كرده بود در صورتي كه گروه 14 مارس از حضور در دولت جديد خودداري كند دولتي تكنوكرات تشكيل خواهد داد و تمام تلاش خود را براي حل مشكلات اقتصادي و اجتماعي كشور به كار خواهد بست. منابع خبري اعلام كردند كه نجيب ميقاتي روز پنجشنبه تركيب دولت جديد را تحويل ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان داده است و در نهايت دولت جديد طي امروز يا فردا به طور رسمي اعلام خواهد شد. از سوي ديگر، مقامات آمريكا نيز نگراني خود را از افزايش قدرت و محبوبيت سياسي حزب الله در لبنان اعلام كردند.
به گزارش ايرنا از بيروت «هوارد بيرمان» رئيس كميته روابط خارجي كنگره آمريكا در اين باره گفت: با به دست گرفتن قدرت توسط حزب الله، بايد به شدت مراقب اوضاع باشيم.
اين نماينده مجلس آمريكا اعلام كرد: در نظر دارد طرحي را پيشنهاد كند كه براساس آن حزب الله گروهي تروريستي معرفي شود تا كمك هاي آمريكا به لبنان تا زمان حضور حزب الله بر سر قدرت، محدود شود.
درمقابل ادعاي اين مقام آمريكايي، «ايلي فرزلي» نايب رئيس سابق مجلس لبنان گفت: برنامه خاورميانه جديد كه «كاندوليزا رايس» وزير خارجه سابق آمريكا آن را مطرح ساخته بود، با برنامه ريزي مقاومت لبنان به فراموشي سپرده شد.
گفتني است آمريكا در دوران «سعدالدين حريري» به لبنان وعده داده بود تا ارتش اين كشور را تجهيز سازد اما با توجه به منافع رژيم صهيونيستي تاكنون عملا هيچ سلاح راهبردي را به لبنان تحويل نداده است.

 



31 كشته و 20 مجروح در عمليات تروريستي پيشاور

يك نوجوان با انجام عمليات انتحاري در يك مركز ارتش در شمال غرب پاكستان، 31 نفر را كشت و 20 تن ديگر را مجروح كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، يك نوجوان وابسته به طالبان پنجشنبه توانست به داخل مركز آموزش نيروهاي پاكستان در شهر «مردان» 60 كيلومتري پيشاور نفوذ و بمب همراه خود را منفجر كند. اين انفجار 31 كشته و 20 مجروح برجاي گذاشت. در مورد هويت كشته شدگان و مجروحان، گزارشي نرسيده است. به گفته شاهدان، اين انفجار به قدري مهيب بود كه در بيشتر قسمت هاي شهر ايجاد وحشت كرده است. نوجوان مذكور ظاهرا لباس دانش آموزي به تن داشت و از اين طريق توانست به داخل پايگاه فوق نفوذ كند.
ازسرگيري مذاكرات
به گزارش خبرگزاري ايسنا، هند و پاكستان اعلام كردند دو طرف مذاكرات رسمي صلح را از سر خواهند گرفت. اين مذاكرات كه احتمال مي رود تا اوايل تابستان از سر گرفته شود، نخستين مذاكرات پس از عمليات تروريستي بمبئي در سال 2008 تاكنون خواهد بود. هند و پاكستان از زمان جدايي(بيش از 60 سال پيش) تاكنون، سه بار با يكديگر وارد جنگ شده اند.
تظاهرات در كراچي
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، شماري از مردم پاكستان در خيابان هاي كراچي دست به تظاهرات زدند. اين تظاهرات به دعوت حزب جماعت اسلامي و در واكنش به قتل دو شهروند پاكستاني توسط يك ديپلمات آمريكايي در لاهور انجام شد. ديپلمات مذكور هفته گذشته دو نفر را با سلاح گرم در لاهور كشت و سپس، توسط نيروهاي امنيتي پاكستان دستگير شد. آمريكا دولت پاكستان را براي آزادي اين ديپلمات تحت فشار قرار داده است. در تظاهرات فوق پرچم آمريكا به آتش كشيده شد.

 



« سايمون گس » نماينده ناتو در كابل شد

سازمان پيمان آتلانتيك شمالي سفير انگليس در تهران را به سمت نماينده سياسي جديد خود در كابل منصوب كرد .
به گزارش فارس، «سايمون گس» سفير كنوني انگليس در تهران جايگزين «مارك سدويل» خواهد شد كه يك سال سمت نمايندگي غيرنظامي ناتو را در كابل داشته است.
ناتو در بيانيه اي اعلام كرد، گس به صورت رسمي اين سمت را در نشست 14 و 15 آوريل (25 و 26 فروردين 90) وزيران خارجه ناتو در برلين تحويل خواهد گرفت.
آذر ماه سال جاري سفير انگليس در تهران با نوشتن مقاله اي توهين آميز عليه كشورمان احساسات مردم و مسئولان جمهوري اسلامي را جريحه دار كرد و پس از آن طرح كاهش روابط ايران و انگليس و اخراج گس در مجلس شوراي اسلامي ايران مطرح شد. پس از آن ملكه انگليس در اقدامي گستاخانه نشان عالي«سر» را به سايمون گس اعطا كرد كه حاكي از دهان كجي ديگري به ايران بود.
در چند روز گذشته مجلس شوراي اسلامي طرح يك فوريتي قطع كامل روابط با انگليس را مطرح كرد كه دولت بر اساس آن موظف به قطع رابطه با لندن و طرح دعوي در مجامع بين المللي عليه انگليس خواهد شد. به نظر مي رسد اين اقدام ناتو براي نوعي واكنش پيشگيرانه به طرح مجلس شوراي اسلامي براي قطع روابط با انگليس است .

 



تمرين هاي نظامي جهاد اسلامي براي مقابله با حمله احتمالي رژيم صهيونيستي

گردان هاي قدس شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي فلسطين با برگزاري يك مانور نظامي، آمادگي خود را براي مقابله با تهاجم احتمالي رژيم صهيونيستي اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري قدس از غزه، در پي تهاجمات هوايي و زميني ارتش رژيم صهيونيستي به مناطق مختلف غزه طي چند روز اخير، گردان هاي قدس تمرينات نظامي گسترده اي را به منظور مقابله با حملات رژيم صهيونيستي آغاز كردند.
در اين مانور نظامي كه در اطراف خان يونس صورت گرفت، مبارزان جهاد اسلامي نحوه مبارزه و رويارويي مستقيم با نظاميان ارتش رژيم صهيونيستي، مبارزه چريكي، شليك موشك و خمپاره را تمرين كردند.
گردان هاي قدس با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه مبارزان گروه هاي مقاومت فلسطين حق مقابله با تجاوزات مكرر رژيم صهيونيستي را براي خود محفوظ نگه داشته و اجازه تجاوز به خاك فلسطين را به دشمن صهيونيستي نخواهند داد.
اين در حالي است كه سخنگوي آژانس كار و امداد سازمان ملل متحد (آنروا) در گزارشي نسبت به وضعيت وخيم غزه هشدار داد.
كريستوفر كانس اظهار داشت، شرايط انساني در غزه از آغاز محاصره اين منطقه از سوي رژيم صهيونيستي كه از ژوئن سال 2007 آغاز شده روز به روز وخيم تر مي شود.
وي افزود، بيش از 5/1 ميليون فلسطيني ساكن غزه با شرايط بسيار بد و فاجعه انساني روبه رو هستند و اگر نهادهاي بين المللي براي رفع محاصره غزه چاره اي نينديشند يك فاجعه بزرگ به وقوع خواهد پيوست.
از سوي ديگر، خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس نسبت به خطرات تاثيرات خارجي بر مسئله فلسطين هشدار داد.
وي در جمع خبرنگاران كويتي گفت، هيچ چشم اندازي براي پايان اختلافات فلسطيني ها كه امري دردناك است وجود ندارد.
مشعل تاكيد كرد، بحران آشتي ملي فلسطيني ها در قاهره مربوط به سند مصر و نحوه اجراي آن است و بايد اختلافات از طريق مذاكره و توافق حل شود. رئيس دفتر سياسي حماس اظهار داشت، در دمشق ما با فتح در مورد تمامي مسايل مورد اختلاف به توافق رسيديم اما بعد معلوم شد كه سازمان فتح توافقات ما را در سند مصر حذف كرده در حالي كه اين توافقات در پيش نويس مطرح شد بود.
وي تصريح كرد، ما حسن نيت خود را نشان داديم و تلاش كرديم تا مشكلاتمان را حل كنيم ولي طرف مقابل تمايل خود را براي آشتي ملي نشان نداد.
خالد مشعل در مورد آزادي گلعاد شاليت اسير اسرائيلي گفت، تا زماني كه رژيم صهيونيستي با آزادي اسيران فلسطيني به همان تعداد كه ما مي خواهيم موافقت نكند شاليت آزاد نخواهد شد.

 



زنان ايتاليا فرداعليه برلوسكني به خيابان ها مي ريزند

سرويس خارجي -
زنان ايتاليايي فردا (يكشنبه) در اعتراض به رسوايي هاي اخلاقي «سيلويو برلوسكني» نخست وزير اين كشور دست به تظاهرات مي زنند.
رسوايي هاي اخلاقي برلوسكني خشم جامعه زنان ايتاليا را برانگيخته و بانوان اين كشور در اعتراض به پايمال شدن كرامت خود فردا به خيابان ها ريخته و تظاهرات مي كنند.
بسياري از بانوان ايتاليايي معتقدند اقدامات اخير نخست وزير اين كشور به جايگاه زنان ايتاليايي در افكار عمومي جهان ضربه وارد كرده است.
«اليزا داووليو» شاعر ايتاليايي با اشاره به تظاهرات روز يكشنبه اظهار داشت، اين تظاهرات حركتي از سوي بانوان در تمامي قشرها است و حركتي سياسي محسوب نمي شود.
افشاي پي درپي فسادها و روابط نامشروع برلوسكني با زنان، ايتاليا را با يك تنش جديد روبه رو كرده است. «داريو فرانسس»، رهبر بزرگترين حزب مخالف در پارلمان ايتاليا مي گويد: «اگر نخست وزير ذره اي شرافت داشته باشد بايد از سمت خود استعفا كند و براي پاسخگويي به اين اتهام هايش از سوي بازجويان مورد بازخواست قرار گيرد.»
برلوسكني چندي پيش به دليل خروج يك گروه به رهبري «جانفرانكوفيني» از ائتلاف حاكم، براي اخذ راي اعتماد مجدد به پارلمان رفت، اما توانست با اختلاف سه راي از آن جلسه پيروز بيرون بيايد.

 



تظاهرات گسترده در يمن عليه حكومت علي عبدالله صالح

مردم يمن دومين جمعه خشم خود را با برپايي تظاهرات سراسري و مخالفت با حكومت اين كشور برگزار كردند.
به گزارش فارس به نقل از الجزيره در تظاهرات روز جمعه كه بيشتر در مناطق جنوبي يمن برگزار گرديد، مردم به آنچه كه آن را محاصره نظامي جنوب يمن ناميده اند دست به اعتراض زدند. اين اعتراض روز پنجشنبه نيز در برخي شهرهاي جنوبي يمن از جمله «رطفان» و «صنعا» برگزار گرديد.
معترضان يمني همچنين خواستار آزادي تمام زندانيان و جلوگيري از محاكمه رهبران و فعالان تحركات اخير دراين كشور و دعوت كنندگان به برگزاري جمعه خشم در استان هاي جنوبي شده اند.
تظاهركنندگان با خود تصاوير تعدادي از بازداشت شدگان حوادث اخير در اين كشور را حمل مي كردند و به گفته منابع اطلاعاتي اين خطرناك ترين تحرك اعتراض آميزي است كه دولت يمن از سال 1994 تاكنون با آن مواجه بوده و موجوديت دولت علي عبدالله صالح را به خطر انداخته است.
در همين حال سفير آمريكا در يمن هفته گذشته از احزاب معارض اين كشور خواست از هرگونه اقدامات تحريك آميز دوري كرده و به وعده هاي علي عبدالله صالح مبني بر انجام تغييرات سياسي در اين كشور اطمينان داشته باشند.
وزير خارجه انگليس نيز از بيم شدت گرفتن اعتراض ها و سرنگوني حكومت يمن، روز پنجشنبه سراسيمه به صنعا رفت و با سران اين كشور براي ايجاد اصلاحات كنترل شده گفت وگو كرد.
مردم يمن نيز همچون مردم تونس و مصر به حاكميت بيش از سه دهه اي علي عبدالله صالح 68 ساله در اين كشور اعتراض داشته و خواستار بركناري وي از قدرت هستند.
عبدالله صالح اخيرا در پي تصميم مخالفان براي برگزاري تظاهرات در سخناني از انجام اصلاحات و عدم تمديد دوره رياست جمهوري خود يا موروثي كردن قدرت در اين كشور و گفت وگو با مخالفان سخن گفته بود.
در اين حال، الجزيره گزارش داد در حالي كه مخالفان دولت اين كشور براي تظاهرات گسترده امروز فراخوان داده اند، دولت بوتفليقه براي بازگرداندن آرامش قصد دارد فضاي باز سياسي ايجاد كند.
دولت الجزاير در همين حال به رسميت شناختن چهار حزب سياسي اين كشور را در دستور كار خود قرار داده است.
ازسوي ديگر، در مغرب هم دانشجويان اين كشور روز پنجشنبه دست به تظاهرات زدند.
دانشجويان به بيكاري و گراني و نبود آزادي هاي سياسي اعتراض كردند و همچنين از قيام مردم مصر و تونس نيز اعلام حمايت كردند.
خبر ديگر اينكه، دانشجويان اردني نيز ديروز در تظاهراتي گسترده ضمن حمايت از قيام مردم مصر خواستار سرنگوني دولت اردن شدند.
خبرگزاري فرانسه از امان گزارش داد اين تظاهرات با شركت صدها تن از دانشجويان دانشگاه هاي امان پس از اقامه نماز جمعه برگزار گرديد.

 



درگيري هاي خونين در جنوب سودان

سرويس خارجي-
در درگيري ميان نيروهاي ارتش جنوب سودان با هواداران يك فرمانده شورشي، دست كم 105 نفر كشته شدند.
به گفته سخنگوي ارتش سودان، روز چهارشنبه هواداران «فيليپ آگور» از فرماندهان سابق ارتش كه عليه دولت منطقه جنوب سودان شوريده، شهر فانگاك را به تسخير خود درآوردند. ارتش نيز براي خارج كردن شهر از اشغال شورشي ها وارد عمل شد و طي درگيري هاي شديدي كه طي سه روز گذشته بين طرفين رخ داد، 105 تن كشته شدند.
«آگور» در انتخابات محلي آوريل سال گذشته از «سالواكر» شكست خورد، اما نتيجه را نپذيرفت و سلاح به دست گرفت. «سالواكر» در ماه اكتبر طي يك عفو عمومي اعلام كرد كه آگور و يارانش را بخشيده است، اما شورشيان سلاح هاي خود را به زمين نگذاشتند. پنجم ژانويه نيز يك توافقنامه صلح ميان دو طرف به امضا رسيد كه آن هم ظاهرا پايدار نمانده است.
جنوب سودان طي يك رفراندوم هفت روزه- نهم تا پانزدهم ژانويه- از شمال اين كشور جدا شد و در ماه ژوئيه نيز قرار است اعلام استقلال كند.

 



رايزني هاي منطقه اي فرستادگان اروپا با سران عرب

همزمان با افزايش قيام هاي مردمي و به خطر افتادن رژيم هاي وابسته خاورميانه، نخست وزير فرانسه و وزير خارجه انگليس وارد عربستان و امارات شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «فرانسوا فيون»، پنج شنبه شب وارد رياض پايتخت عربستان شد و با مقامات سعودي در مورد تحولات مصر و ديگر ناآرامي هاي منطقه گفت وگو كرد.
فيون در اين سفر خود با «امير سلطان بن عبدالعزيز»، وليعهد عربستان و شماري از وزيران سعودي گفت وگو كرد. قبلا هدف از اين سفرنخست وزير فرانسه، تاكيد دولت پاريس به حمايت از ثبات در عربستان به عنوان هم پيمان مورد اعتماد فرانسه اعلام شده بود. فيون پس از عربستان، وارد ابوظبي شد و با مقامات امارات، مذاكرات مشابهي داشت.
در سفر به امارات نيز فيون با «شيخ محمدبن زايد» وليعهد امارات و «شيخ محمد بن راشد آل مكتوم»، معاون رئيس دولت امارات ديدار داشت. امارات نخستين شريك تجاري فرانسه در منطقه است. دو طرف در سال 2009 نيز توافقنامه همكاري دفاعي امضا كرده اند.
خبرگزاري فارس نيز گزارش داد، با افزايش نگراني غربي ها از به خطر افتادن ديكتاتوري هاي منطقه، «ويليام هيگ»، وزير خارجه انگليس پس از تونس، اردن و يمن، پنج شنبه وارد ابوظبي شد و با «شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان»، وزير خارجه امارات و برخي از مقامات امارات ديدار كرد. در اين ديدارها طرفين مسائل منطقه اي مورد نگراني خود را بررسي كردند.
هيگ سپس به بحرين رفت و با «خليفه بن سلمان آل خليفه» نخست وزير اين كشور ديدار و گفت وگو كرد. انگليس نگران از دست دادن متحدان منطقه اي خود پس از ناآرامي هاي تونس و مصر است.
هيگ كه چند روز قبل به تونس رفته بود، در ديدار با «محمد الغنوشي»، نخست وزير دولت موقت اين كشور، وعده كمك پنج ميليون پوندي به وي داده بود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14