(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 23 بهمن 1389- شماره 19862

كوتاه اقتصادي
معاون وزير جهاد كشاورزي خبر داد تأمين مرغ و گوشت شب عيد
معاون بودجه معاونت برنامه ريزي: كسري بودجه نداريم
نرخ كار مزد جايگاه داران سوخت اصلاح مي شود
وزير تعاون اعلام كرد ايجاد تعاوني هاي هوافضا و بيوتكنولوژي
آغاز توليد گاز از بزرگترين فاز پارس جنوبي
قائم مقام بانك مركزي: برنامه حذف 3 صفر پول ملي آماده شد
براي جلوگيري از افزايش اعتراضات عمومي صورت گرفت تر فندافزايش دستمزد كارمندان مصري
مشكلي در تأمين شير يارانه اي وجود ندارد
يك مقام مسئول اعلام كرد لزوم تحقق 50درصدي اهداف سند چشم انداز تا پايان برنامه پنجم
در تهران و 13 استان كشور: جشنواره فروش فرش دستباف آغاز به كار كرد
سال آينده 80درصد توليدات سيمان از طريق بورس كالا عرضه مي شود



كوتاه اقتصادي

¤ مديركل تامين و توزيع وزارت بازرگاني گفت: ما معتقديم هزينه سبد كالايي بايد از محل بودجه رفاهي وزارتخانه ها تامين شود.يدالله صادقي اظهار داشت: سبد كالايي در دستور كار وزارت بازرگاني وجود دارد و نامه نگاري لازم با اتحاديه هاي كارگري و كارمندي صورت گرفته است.
¤ همزمان با ايام ا... دهه مبارك فجر حفاري هشت حلقه چاه گازي در ميدان هاي خانگيران، شانول، سرخون، گنبدلي، هما و تابناك، از ميادين گازي شركت نفت مناطق مركزي ايران به پايان رسيد.به گزارش شركت نفت مناطق مركزي ايران، از اين 10 حلقه چاه، حفاري هشت حلقه به پايان رسيده و دو حلقه چاه ديگر در منطقه عملياتي كنگان حفاري آن ادامه داشته كه يكي از چاه ها تا پايان بهمن و ديگري تا اسفند به مدار توليد خواهد پيوست.
¤ شايعات مربوط به مناقصه پل گردشگري خليج فارس كه طي آن چهارشنبه گذشته برخي از برنده شدن دو شركت بورسي صدرا و ماشين سازي اراك سخن گفته بودند، توسط مديران منطقه آزاد قشم و صدرا تكذيب شد.
¤ محصول جديد كرمان خودرو با نام ليفان 620 به زودي طي مراسمي رونمايي مي شود.ليفان 620 مجهز به موتور ترايتك با حجم موتور 1600 سي سي و 115 اسب بخار قدرت (اين موتور بر روي خودروهاي ميني كوپر متعلق به شركت BMW و همچنين كرايسلر مدل پي تي كروزر استفاده شده است) با ظاهري مدرن به بازار عرضه خواهد شد.اين خودرو داراي استاندارد آلايندگي يورو 3 و تمام استانداردهاي اروپائي است.
¤ معاون وزير نفت از برخورد اين وزارتخانه با شركتهاي تامين نيرو و پيمانكاري متخلف در سطح صنعت نفت خبر داد و گفت: به زودي با تعدادي از كاركنان پيمانكاري صنعت نفت حائز شرايط، قرارداد مدت معين امضا مي شود.
¤ مدير سازمان كل نفت سوريه با اشاره به همكاري ايران و سوريه در حوزه انرژي اعلام كرد كه طرح خط لوله گاز اسلامي ايران، عراق، سوريه در مرحله ارزيابي و بررسي اقتصادي است.
¤ مديركل امور مجامع بنياد مسكن انقلاب اسلامي گفت: حدود 65 شركت وابسته به اين نهاد در بخش ساختمان و مسكن و نيز مصالح ساختماني فعال هستند كه شماري از آنها يا خود در بازارهاي منطقه حاضرند و يا توليداتشان را عرضه كرده اند.
¤ مديرعامل صندوق بيمه خدمات درماني با بيان اين كه 60 درصد مطالبات بيمارستان هاي طرف قرارداد تا پايان آذرماه به صورت علي الحساب پرداخت شده است، گفت: تا پايان سال، مشكلي براي پرداخت مطالبات مراكز درماني طرف قرارداد نداريم.
¤ سرپرست وزارت راه گفت: سالروز پيروزي انقلاب يادآور سي ودو سال استقامت و پايداري در مقابل تحريم ها و تلاش براي سازندگي و پيشرفت در جهت نيل به اهداف عاليه نظام مقدس جمهوري اسلامي و آرمان هاي انقلاب و مقاومت در برابر توطئه هاي رنگارنگ استكبار جهاني و ايادي آنها است.
¤ واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست با رد برخي پيش بيني ها در مورد بروز تورم شديد در ايران به دنبال اجراي قانون هدفمندي يارانه ها نرخ تورم ايران در نخستين سال جاري اين قانون را 5/20 درصد برآورد كرد.
¤ انتقال كارت به كارت پول كه در حال حاضر فقط مي تواند با مداخله دو بانك انجام شود به سه بانك افزايش خواهد يافت.به گفته سيدمحمود احمدي دبيركل بانك مركزي، هدف از انجام اين كار گسترش بانكداري الكترونيكي و پرهيز مردم از جابه جايي پول نقد، اسكناس و ايران چك است. به خصوص كه حالا ايران چك هاي صد هزار توماني هم در حال خروج از چرخه مبادلات اقتصادي كشور هستند.

 



معاون وزير جهاد كشاورزي خبر داد تأمين مرغ و گوشت شب عيد

معاون وزير جهاد كشاورزي با اشاره به ظرفيت توليد سالانه يك ميليون تن گوشت مرغ در كشور، گفت: هم اكنون توليد گوشت قرمز در وضعيت مناسبي قرار دارد و نيازي به واردات دام زنده نيست، ضمن آنكه در زمان نياز بازار به گوشت قرمز، مجوز واردات داده مي شود.
سعادت الله عباسي در گفتگو با مهر در خصوص تأمين نياز شب عيد به گوشت قرمز و مرغ گفت: ظرفيت توليد بيش از يك ميليون تن گوشت مرغ در كشور وجود دارد كه مي تواند تمامي نياز داخل را تامين كند، ضمن آن كه پيش بيني جوجه ريزي در دي ماه تا 15 بهمن ماه سال جاري انجام شده و گوشت مرغ شب عيد از اين طريق تأمين مي شود.
وي افزود: ذخيره سازي از سوي وزارت بازرگاني انجام شده و در صورت نياز، در مقاطع ضروري توزيع مي شود.
معاون امور دام وزارت جهاد كشاورزي درباره توليد تخم مرغ اظهار داشت: با توليد بيش از 700 هزار تن تخم مرغ در كشور، تمامي نياز داخل به اين محصول تأمين مي شود و نيازي به واردات آن نيست.
عباسي در ارتباط با گوشت قرمز گفت: با توجه به پرواربندي در دام سبك و سنگين، هم اكنون وضعيت توليد مناسب است و حتي توليد كنندگان نگران فروش نرفتن توليدات خود هستند.
معاون وزير جهاد كشاورزي افزود: ذخيره استراتژيك نيز با هماهنگي وزارت بازرگاني وارد شده و در مواقع لزوم به بازار عرضه خواهد شد.
وي به توليد شير خام در كشور اشاره كرد و گفت: در توليد شيرخام و فرآورده هاي آن هم با توليد بيش از 5/9 ميليون تن شير در سال به خودكفايي رسيديم و هم اكنون آمادگي داريم كه اين محصولات را به ديگر كشورها صادر كنيم.
عباسي تصريح كرد: هم اكنون توليد گوشت قرمز در وضعيت مناسبي قرار دارد و نيازي به واردات دام زنده نيست، ضمن آنكه در زمان نياز بازار به گوشت قرمز، مجوز واردات داده مي شود.
معاون وزير جهاد كشاورزي در خصوص اينكه آيا امكان صدور مجوز واردات دام زنده وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به خشكسالي هاي كشور و نياز دامهاي سبك و سنگين به مرتع ممكن است در آينده نياز به واردات داشته باشيم.

 



معاون بودجه معاونت برنامه ريزي: كسري بودجه نداريم

معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور گفت: امسال كسري بودجه نداريم و متمم و اصلاحيه بودجه نيز لازم نيست.
رحيم ممبيني در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين پرسش كه لايحه بودجه 1390 چه زماني تقديم مجلس مي شود، گفت: لايحه دست ما نيست و در دولت كليات و تبصره هاي آن تصويب شده و در موقع مناسب تقديم مجلس مي شود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه طبق گفته نمايندگان مجلس و براساس گزارش ديوان محاسبات، امسال 20 درصد كسري بودجه وجود دارد و حداكثر 54 درصد بودجه هاي عمراني اختصاص يافته گفت: اولا امسال كسري بودجه وجود ندارد همچنين نيازي به متمم و اصلاحيه بودجه وجود ندارد تا تقديم مجلس شود بلكه به استناد قانون بودجه اگر هم لازم باشد جابه جايي هايي در رديف ها صورت مي گيرد و خود قانون اين اجازه را به دولت داده است.
ممبيني در پاسخ به اين پرسش كه جابجايي ها تا چقدر به دولت اجازه داده شده است گفت: براي پرداخت هزينه هاي اجتناب ناپذير پرسنلي، قانون اين اجازه را به دولت داده است كه با جابجايي رديف ها تامين شود.
معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور تاكيد كرد: در چارچوب قانون بودجه مصوب 1389 هم مصارف هزينه اي، مصارف مالي و هم مصارف عمراني را مديريت خواهيم كرد و هيچ مشكلي وجود ندارد و اجازه جابجايي بيش از 10 درصد نيز وجود دارد و اگر دولت خواست بين 10 تا 15 درصد امكان جابجايي رديف ها وجود دارد.
وي تاكيد كرد: دولت در سال جاري تاكنون از جابجايي رديف هاي بودجه استفاده نكرده است.
ممبيني در پاسخ به اين پرسش كه قبلا گفته بوديد بخشي از بودجه جاري براي عمراني اختصاص مي يابد، گفت: مشي كلي دولت اين است كه سعي مي شود در اجراي بودجه تا آنجايي كه بررسي كارشناسي اجازه دهد و نسبت به هزينه كرد اشراف كامل پيدا كنيم، تخصيص هزينه اي را به نفع بودجه هاي عمراني كاهش خواهيم داد و تاجايي كه امكان داشته باشد بودجه هاي عمراني حتي الامكان اختصاص خواهد يافت.
وي در پاسخ به اينكه تاكنون چقدر از اين تخصيص ها انجام شده، گفت: تا الان تقريبا تخصيص اعتبارات هزينه اي به گونه اي انجام شده و پيش بيني ما براي تخصيص 12 ماهه در مورد بودجه هاي هزينه اي حدود 97 تا 98 درصد خواهد بود در صورتي كه سال گذشته اين رقم بالاي 100 درصد بوده است و خود اين مطلب يعني اينكه مديريت مصارف هزينه اي انجام مي شود.
وي ادامه داد: اين نكته مهم است كه مي گوييم تحقيقا اختصاص بودجه هزينه اي بين 97 تا 98 درصد اتفاق مي افتد و قطعا مي توانيم مصارف هزينه اي را زير اعتبار مصوب مديريت كنيم در حاليكه سال گذشته مصارف هزينه اي دولت 5 درصد نيز بيشتر از مصوب بوده است.
ممبيني افزود: اينكه گفته مي شود 54 درصد بودجه عمراني سال جاري اختصاص يافته، بحث واگذاري است زيرا بين اختصاص بودجه و واگذاري بودجه از سوي خزانه كشور يعني پرداخت چك بودجه فاصله وجود دارد و وقتي معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي بودجه اختصاص مي دهد خزانه كشور برابر وصولي درآمدها منابع لازم راواگذار مي كند اما اين نكته قابل ذكر است كه تا پايان سال تخصيص هاي بودجه و واگذاري بودجه يا همان پرداخت بودجه يكسان خواهد شد. اما در طول سال معمولا واگذاري بودجه بستگي به درآمدهاي خزانه دارد و ممكن است از تخصيص قدري عقب تر باشد.ممبيني تاكيد كرد: خزانه كشور ماه به ماه بودجه اختصاص يافته دستگاه ها را مي پردازد در حاليكه معاونت بودجه تخصيص بودجه ها را هرچند ماه يكبار ابلاغ مي كند و اگر اختلاف عددي بين رقم اعلام شده خزانه كل كشور و عددي كه ما اعلام مي كنيم وجود دارد به خاطر اين است كه خزانه به صورت خرد خرد و ماه به ماه پرداخت مي كند.

 



نرخ كار مزد جايگاه داران سوخت اصلاح مي شود

مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي از افزايش نرخ كارمزد جايگاه داران با توجه به كاهش فروش فرآورده در جايگاه ها خبر داد و افزود: هم اكنون در حال بررسي كارمزد اصلاحي و ترميمي براي جايگاه ها هستيم.
فريد عامري در گفت وگو با شانا درباره گلايه برخي جايگاه داران درباره كاهش ميزان فروش بنزين در جايگاه ها با كاهش ذخيره بنزين 100 توماني در كارت هاي سوخت، تصريح كرد: كاهش فروش فرآورده در جايگاه ها با توجه به اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها در افزايش نرخ كارمزد آنان حتماً ديده خواهد شد.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران تأكيد كرد: با اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها تغييري در نرخ فروش فرآورده به جايگاه ها حاصل نشد و تنها تعرفه هزينه آب و برق افزايش يافته كه هم اكنون در واحد بازرگاني شركت ملي پخش در حال بررسي فرمولي براي افزايش نرخ كارمزد جايگاه ها با توجه به افزايش هزينه هاي جانبي آنها هستيم.
عامري تصريح كرد: نمي توان با توجه به كاهش مصرف بنزين در ماه هاي اول اجراي اين قانون تصميم نهايي براي تغيير نرخ كارمزد جايگاه ها گرفت، چون اين كاهش به دليل وجود بنزين ذخيره شده در كارت هاي سوخت و مديريت مصرف سوخت از سوي مردم در ماه هاي اول اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها طبيعي است ولي به طور حتم اين كاهش با افزايش نرخ كارمزد جبران مي شود.
وي تصريح كرد: هم اكنون فرآورده هاي نفتي به صورت امانت و اعتباري به جايگاه ها تحويل داده مي شود و جايگاه داران ابتدا فرآورده ها را از شركت ملي پخش تحويل مي گيرند و پس از فروش با اين شركت تسويه حساب مي كنند، به اين ترتيب جايگاه داران هزينه سرمايه در گردش را پرداخت نمي كنند.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران درباره طرح پرداخت كارمزد جايگاه داران به صورت حق العمل كاري نيز گفت: اين طرح پس از نهايي شدن در واحد معاونت برنامه ريزي وزارت نفت اجرايي خواهد شد و هم اكنون در دست پيگيري است.
عامري با بيان اين كه نرخ كارمزد جايگاه ها براساس رتبه آنها در نظام درجه بندي تعيين مي شود، افزود: با هدف ايجاد انگيزه در بخش خصوصي، افزايش رقابت جايگاه ها براي ارائه خدمات بهتر به مشتريان و توزيع سالم و مطلوب فرآورده از طرح درجه بندي جايگاه ها اجرا مي شود.
عامري از افزايش 17 درصدي نرخ كارمزد جايگاه داران در سال جاري خبر داد و افزود: با توجه به اين كه بودجه مورد نياز براي افزايش نرخ كارمزد جايگاه ها از بودجه عمومي دولتي تأمين مي شود بايد مراحل مختلفي براي افزايش نرخ كارمزد طي شود و به همين منظور نرخ كارمزد جايگاه ها از اول فروردين امسال افزايش يافت.وي تصريح كرد: هر سال بررسي هاي لازم براي افزايش نرخ كارمزد جايگاه ها با توجه به نرخ تورم و شاخص هاي ديگر انجام و تعديل و تغييرهاي لازم در كارمزد جايگاه ها ايجاد مي شود.

 



وزير تعاون اعلام كرد ايجاد تعاوني هاي هوافضا و بيوتكنولوژي

وزير تعاون گفت: از مجموع 602 هزار نفر كارجوي ثبت نام شده در سامانه وزارت تعاون حدود 160 هزار نفر پالايش و به مراكز كارآفريني معرفي شده اند كه با توجه به تعدد طرح هاي مورد بهره برداري تعاوني انتظار داريم براي 200 هزار نفر ايجاد اشتغال كنيم.
محمد عباسي در حاشيه مراسم افتتاح شعبه مركزي بانك توسعه تعاون در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در آستانه سي وسومين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي ايران به موفقيت جوانان ايراني در تمام حوزه هاي علمي، پژوهشي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي افتخار مي كنيم.
وي تاكيد كرد: زمينه ايجاد تعاوني هاي هوافضا، بيوتكنولوژي و تعاوني هايي از اين دست كه در حوزه هاي علمي و پژوهشي فعاليت دارند طي سال جاري فراهم شده است كه حكايت از علاقه مندي مشاركت جوانان در قالب تعاون دارد، البته رويكرد تعاون به لحاظ مشاركت در فعاليت هاي مختلف، نزديك كردن فاصله طبقات اجتماعي به هم است.
عباسي گفت: ايجاد و راه اندازي بانك توسعه تعاون، تبديل صندوق توسعه تعاون به صندوق ضمانت سرمايه گذاري تعاون، شكل گيري نهادهاي كارآفريني در قالب تعاون، مشاركت تعاون در ساماندهي يك ميليون واحد مسكوني مهر در حال ساخت و مشاركت اين بخش در تحقق پروژه اشتغالزايي در كل حكايت از ظرفيت هاي بالاي تعاون در تحقق اهداف كلان نظام مقدس اسلامي دارد.
وزير تعاون تاكيد كرد: طبق قانون تمامي تعاوني هاي اعتباري مكلف به تبعيت از سياست هاي بانك مركزي هستند، در اين راستا برخي تعاوني ها و موسسات اعتباري در مغايرت با قانون اقدام به توسعه شعب شهرستاني كرده بودند كه بنا شد از چنين رويكردي جلوگيري شود.
وي ادامه داد: از آنجا كه اتخاذ و اجراي شيوه هاي غيررسمي و غيرمعمول در موسسه ها و تعاوني هاي اعتباري به اسم تعاون، به ساختار بانكي و نظام پولي و مالي كشور لطمه مي زند، با تاكيد بر اصول و ارزش هاي تعاوني تصميم بر اين شد در تعامل با بانك مركزي اقدام به اصلاح ساختار و رويكرد فعاليتي تعاوني هاي اعتبار كنيم و لذا هر تعاوني كه سياست هاي بانك مركزي را به رسميت نشناسد از ادامه فعاليت منع خواهد شد.
وي ضمن تاكيد بر اولويت ساماندهي و اصلاح ساختار اين دست تعاوني ها در حوزه تعاون، افزود: بسياري از اين تعاوني ها مطابق سياست هاي بانك مركزي اطلاعات لازم را به بانك مركزي ارسال و اقدام به تامين ظرفيت هاي لازم براي تبديل شدن به بانك كرده اند.
وي خاطرنشان كرد: طبق تصميمات اتخاذي قرار است تعاوني هاي اعتباري كه از ظرفيت هاي لازم براي تبديل شدن به بانك بي بهره هستند تحت حمايت وزارت تعاون و تجميع ظرفيت هاي آنها مقدمات ادامه فعاليت آنها در قالب يك موسسه مالي يا بانك فراهم شود.
وي در خصوص احتمال حذف تعاوني هاي اعتبار آزاد از چرخه موسسات اعتباري و پولي و مالي كشور، تصريح كرد: حذف اين تعاوني ها در دستور كار بخش تعاون نيست، سياست بخش تعاون مبتني بر ساماندهي تعاوني هاي اعتبار آزاد است، بنابراين صدور مجوز رسمي ادامه فعاليت براي آنها اولويت اول بخش تعاون در اين رابطه است.

 



آغاز توليد گاز از بزرگترين فاز پارس جنوبي

معاون وزير نفت با اشاره به سرمايه گذاري 5/1 ميليارد دلاري در بلوكهاي اكتشافي نفت و گاز از آغاز توليد گاز در بزرگترين فاز پارس جنوبي خبر داد و گفت: به زودي فاز 10 پارس جنوبي هم به توليد گاز مي رسد.
محسن خجسته مهر در گفتگو با مهر با بيان اينكه در حال حاضر طرح توسعه ميادين مشترك نفت و گاز ايران به يكي از طرحهاي اولويت دار صنعت نفت تبديل شده است، گفت: براين اساس در شرايط فعلي قرارداد اكثر ميادين مشترك نفت و گاز تعيين تكليف شده است.
معاون برنامه ريزي وزير نفت از طرح توسعه فازهاي باقيمانده ميدان پارس جنوبي به عنوان اولويت دارترين برنامه وزارت نفت در برنامه پنجم توسعه ياد كرد و افزود: براي تكميل طرح توسعه فازهاي باقيمانده اين ميدان مشترك در مجموع به حدود 54 ميليارد دلار منابع مالي و اعتباري نياز است.وي با اعلام اينكه در حال حاضر به صورت همزمان عمليات اجرايي 19 فاز پارس جنوبي توسط پيمانكاران داخلي در حال انجام است، بيان كرد: در مجموع پيش بيني مي شود با توسعه تمامي فازهاي باقيمانده سالانه 127 ميليارد دلار درآمد جديد نصيب اقتصاد ملي شود.
اين مقام مسئول با تأكيد بر اينكه تا پايان برنامه پنجم توسعه در مجموع امكان توليد روزانه حدود 800 ميليون متر مكعب گاز از ميدان پارس جنوبي فراهم مي شود گفت: در فاز 10 به عنوان بزرگترين پروژه پارس جنوبي توليد گاز آغاز شده است.

 



قائم مقام بانك مركزي: برنامه حذف 3 صفر پول ملي آماده شد

قائم مقام بانك مركزي از آماده شدن برنامه حذف سه صفر پول ملي خبر داد.
سيدحميد پورمحمدي در گفت وگو با خبرنگاران در پاسخ به سؤالي در مورد حذف صفرهاي واحد پولي كشور اظهار داشت: يكي از محورهاي طرح تحول نظام بانكي موضوع رفورم پولي يا حذف صفرها است كه همه مطالعات و برنامه هاي آن آماده شده است.
قائم مقام بانك مركزي عنوان كرد: موضوع حذف صفرها از واحد پولي فعلا مسدود مانده است تا در زمان ارائه طرح تحول بانكي مطرح شود، اما اينكه چه خواهد شد و چگونه (حذف تعداد صفرها) به همان موضوع طرح تحول بازمي گردد كه محورهاي آن اعلام خواهد شد.
پورمحمدي در مورد تغيير تركيب مجمع بانك مركزي هيچگونه اظهارنظري نكرد و گفت: پس از دو سال مي خواهم صحبت كنم، سياسي صحبت نمي كنم.
وي درباره آخرين وضعيت آماده سازي بسته سياستي- نظارتي سال 90 بانك مركزي عنوان كرد: آماده سازي بسته نظام بانكي تقريبا نهايي و جلسات لازم براي تدوين آن با بانكهاي دولتي و خصوصي برگزار شده است.
قائم مقام بانك مركزي با اشاره به اينكه بسته بانك مركزي هم اكنون در دستور كار كميسيون اعتباري بانك مركزي است، افزود: بسته در جلسه آتي شوراي پول و اعتبار ارائه خواهد شد.
پورمحمدي در پاسخ به سؤال ديگري درباره تعيين نرخ سود بانكي براي سال آينده نيز گفت: در مورد نرخ سود زماني بحث خواهد شد كه شوراي پول و اعتبار آن را به تصويب برساند كه هنوز تصويب نكرده است، بانك مركزي نيز در حال حاضر در مورد تركيب نرخ سود در حال بررسي است.
پورمحمدي در ادامه با بيان آنكه در قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه اختيارات زيادي براي ايجاد انضباط در بازار پول كشور ارائه شده است، افزود: اختيار عزل و سلب صلاحيت مديران بانكي و باطل كردن مجوز از جمله اين اختيارات است.
وي اظهار داشت: هرچند هيات انتظامي بانكها از چند سال گذشته به رخوت افتاد و تشكيل نشد اما اين هيات با اختيارات وسيعي كه در رسيدگي به تخلفات احتمالي هر يك از بانكداران دارد بزودي فعال مي شود.
قائم مقام بانك مركزي با بيان آنكه، اين هيات داراي سه عضو است، ادامه داد: نماينده شوراي پول و اعتبار (هفته گذشته انتخاب شده)، نماينده بانكها (در هفته جاري انتخاب مي شود) و دادستان كل كشور از اعضاي آن هستند ضمن آنكه دبيركل بانك مركزي نيز دادستان هيات انتظامي بانكها خواهد بود تا براساس اختيارات به تخلفهاي احتمالي رسيدگي كند.
پورمحمدي همچنين از اعلام كليات طرح تحول نظام بانكي به زودي توسط رئيس جمهور خبر داد. و در ادامه گفت: هر هفته از اعضاي هيئت مديره يكي از بانكها دعوت به عمل مي آيد و بانك مركزي گزارشات بازرسي خود را در پشت درهاي بسته براي هيئت مديره تشريح مي كند و روي تك تك موارد با آنها توافق مي كند.
وي ادامه داد: اگر هر يك از موارد در موعد مقرر توسط تيم مديريتي بانك مربوطه اجرا نشود، آن شخص از ديدگاه بانك مركزي از صلاحيت حرفه اي كامل برخوردار نخواهد بود، بنابراين از دور بعد به عنوان بانكدار توسط بانك مركزي مورد قبول قرار نخواهد گرفت.

 



براي جلوگيري از افزايش اعتراضات عمومي صورت گرفت تر فندافزايش دستمزد كارمندان مصري

دولت حسني مبارك كه با افزايش انتقادات و اعتراضات عمومي روبرو است براي آرام كردن افكار عمومي تصميم گرفت سطح دستمزد كارمندان دولتي را 15 درصد افزايش دهد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، كابينه جديد مصر همچنين به مردم قول داده است تا به پرونده هاي فساد مالي مقامهاي پيشين دولت مصر رسيدگي كند. البته تصميمات اعلام شده از سوي كابينه جديد مصر نتوانسته افكار عمومي مردم مصر و تظاهركنندگان ميدان التحرير رامتقاعد كند.
گرچه مبارك اعلام كرده تا برگزاري انتخابات رياست جمهوري در سپتامبر آينده قصد كناره گيري از قدرت را ندارد ولي مردم مصر خواستار كناره گيري هرچه سريعتر وي هستند.
سمير ردوان وزير دارايي جديد مصر تاكيد كرد بيش از 960 ميليون دلار براي افزايش دستمزد كارمندان دولتي اختصاص يافته است. صالح عبدالعزيز مدير يك شركت دولتي مصر در اين باره گفت: ما به حرفهاي وزير دارايي مصر به هيچ وجه اعتماد نداريم. او يك دروغگو است. او در گذشته نيز قولهاي زيادي داده است. او ممكن است بگويد دستمزدها را 65 درصد افزايش مي دهيم ولي ما به وي اعتماد نداريم. تا زماني كه مبارك در راس قدرت است شرايط اقتصادي مصر بهبود نخواهد يافت.
ثابت بودن دستمزد كارمندان دولتي مصر طي سالهاي اخير موجب افزايش نارضايتي هاي عمومي شده است.
به دنبال اعتصابات سراسري در سال 2008 دولت مبارك حقوق و دستمزد بخشي از كارمندان دولتي را 30 درصد افزايش داد. مبارك همچنين به دستگاه قضايي مصر دستور داده تا تحقيقات وسيعي را در خصوص تقلب در انتخابات پارلماني گذشته مصر انجام دهد. بيش از 83 درصد كرسي هاي پارلمان مصر به نمايندگان حزب دموكرات ملي رسيده است. قرار است وزراي پيشين گردشگري، مسكن و بازرگاني مصر نيز به اتهام مفاسد مالي تحت بازجويي قرار گيرند.

 



مشكلي در تأمين شير يارانه اي وجود ندارد

قائم مقام معاونت بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني با بيان اينكه شير يارانه اي فعلاً مي ماند گفت: خللي در تأمين شير يارانه اي ايجاد نشده است.
حسين مدرس خياباني در گفتگو با مهر در پاسخ به سؤالي مبني بر تغيير در روش پرداخت يارانه شير گفت: تصميم در مورد تغيير در پرداخت يارانه شير به عهده ستاد هدفمند كردن يارانه ها است.
وي درباره درخواست اين وزارتخانه براي دريافت يارانه شير افزود: در حال حاضر يارانه اي كه بايد از سوي معاونت برنامه ر يزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور به شير اختصاص مي يافت، تخصيص داده نشده، اما وزارت بازرگاني در تلاش است كه اين يارانه هرچه سريعتر پرداخت شود.
وي تصريح كرد: نتايج پيگيريهاي وزارت بازرگاني مبني بر اين است كه اين يارانه به زودي در اختيار اين وزارتخانه قرار مي گيرد.مدرس خياباني ادامه داد: تدابير به گونه اي انديشيده شده كه مردم از عدم پرداخت يارانه شير متأثر نشده و خللي در تأمين شير يارانه اي مورد نياز آنها ايجاد نشود. البته در فضاي اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها كارخانجات توليدي شير همراهي لازم را با دولت داشته اند و اين موضوع جاي تقدير دارد.
قائم مقام معاونت بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني اظهار داشت: هم اكنون همچون گذشته، شير يارانه اي در حال توزيع و توليد است و اگرچه عدم پرداخت يارانه شير كارخانجات و دامداران رانگران كرده است؛ ولي اميد مي رود كه هر چه سريعتر اين يارانه پرداخت شود.
مدرس خياباني گفت: از ابتداي سال تاكنون 200 ميليارد تومان يارانه شير به وزارت بازرگاني پرداخت شده و هم اكنون درخواست يارانه 280 ميليارد توماني نيز به معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور ارايه شده است.
وي اظهار داشت: پرداخت يارانه شير با مكانيزم فعلي، همچنان ادامه دارد و هنوز تصميم خاصي در ستاد هدفمندي يارانه ها در مورد تغيير در مكانيزم پرداخت گرفته نشده است.
به گفته مدرس خياباني هم اكنون مصرف سرانه شير در ايران در مقايسه با ساير كشورها پايين است لذا طبيعي است كه بايد تلاش شود اين مصرف سرانه ارتقا يابد؛ چرا كه فقر كلسيم در كشور جدي است و سلامت مردم در معرض تهديد قرار دارد.
وي گفت: يكي از روشهايي كه هم اكنون براي ارتقاي مصرف سرانه به كمك شير خانوار آمده است، توزيع شير رايگان در مدارس است. در واقع، گسترده ترين طرح توزيع شير مدارس به دليل ضريب پوشش دانش آموزي در دنيا، مربوط به ايران است؛ ولي علاوه بر آن بايد براي فرهنگ سازي سرانه مصرف خانوارها تلاش كرد.
مدرس خياباني افزود: وزارت بهداشت اقدامات خوبي در كشور صورت داده، به نحوي كه مضرات نوشابه و فوايد شير و لبنيات را به مردم گوشزد كرده و هم اكنون نيز بررسي ها نشان مي دهد كه اين موضوع، در افزايش سرانه مصرف تأثيرگذار بوده است.
وي خاطرنشان كرد: هم اكنون توليد شير خام در كشور 8 تا 9 ميليون تن است كه از اين رقم، 5/5 ميليون تن مربوط به شير صنعتي است. البته همانطور كه گفته شد، سرانه مصرف شير در كشور بالا رفته است، اما عدد قابل قبولي نيست، لذا يارانه شيري كه پرداخت مي شود، به دليل اين است كه بتواند قيمت را پايين نگاه دارد تا مصرف كننده ترغيب به خريد اين كالا شود.
مدرس خياباني گفت: از سوي ديگر، يارانه شير به توليدكننده نيز اختصاص مي يابد و به نوعي دامدار را نيز مورد حمايت قرار مي دهد تا افزايش توليدي كه به گفته وزارت جهاد كشاورزي در مورد شير خام صورت گرفته است، مورد حمايت قرار گيرد و شير روي دست دامداران نماند و بازاري براي آنها بوجود آيد.
وي تصريح كرد: پرداخت اين يارانه باعث مي شود كه كارخانجات فراوري نيز قيمتهاي خود را پايين نگاه دارند و بازارهاي خود را حفظ كنند.
وي سقف توزيع شير يارانه اي را هم اكنون 2 ميليون و 400 هزار تن عنوان كرد.

 



يك مقام مسئول اعلام كرد لزوم تحقق 50درصدي اهداف سند چشم انداز تا پايان برنامه پنجم

معاون برنامه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور گفت: تا پايان اجراي برنامه 5 ساله توسعه در سال 1394 بايد نيمي از اهداف سند چشم انداز 20ساله تحقق پيدا كند.
قاسم حسيني در گفت وگو با فارس افزود: قانون برنامه پنجم توسعه از تاريخ ابلاغ در 10 بهمن 89 توسط رئيس جمهور قابل اجراست و سال پايان برنامه پايان سال 1394 خواهد بود.
وي افزود: دستگاههاي دولتي از زماني كه ابلاغ قانون برنامه توسط رئيس جمهور انجام شده ملزم به اجراي آن هستند و خدمات و آيين نامه ها و دستورالعمل هاي برنامه پنجم هرچه سريعتر تهيه و اجرايي خواهد شد.
حسيني در پاسخ به اين پرسش كه تدوين آيين نامه هاي برنامه پنجم چقدر طول مي كشد، گفت: بستگي به احكام برنامه دارد. در برخي آيين نامه ها گفته شده تا 3 ماه بعد از ابلاغ و در بعضي 6 ماه بعد يا يكسال و در مواردي گفته شده تا 2 سال اول برنامه آيين نامه داخلي تهيه شود و بنابراين طبق احكام برنامه اقدام خواهد شد.
معاون برنامه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور در پاسخ به اينكه رويكرد اصلي قانون برنامه پنجم چه مواردي است، گفت: در رويكرد برنامه پنجم تحول اداري، تحول فرهنگي و در بحث فرهنگ الگوي ايراني اسلامي پيشرفت مورد توجه قرار گرفته همچنين در بخش اقتصادي رقابت پذيري، بهبود فضاي كسب و كار و در قسمت تحول اداري اصلاح ساختارها، تمركززدايي و بالاخره برنامه مناسبي با جهت گيري خوبي در راستاي سند چشم انداز تصويب شده است.
معاون برنامه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور در مورد اينكه الگوي اسلامي ايراني پيشرفت تا چه زماني بايد تهيه شود گفت: براساس سياست هاي كلي برنامه و حكم قانوني برنامه پنجم يك گروه راهبردي تشكيل شده كه تيم هاي كارشناسي بايد تشكيل شود و كار مفصلي ظرف 5 سال برنامه پنجم انجام مي شود تا الگوي اسلامي و ايراني پيشرفت تهيه شود كه قانون برنامه ششم توسعه بايد براساس الگوهاي جديد ايراني اسلامي تدوين شود.
حسيني در پاسخ به اينكه آيا به نظر شما تا برنامه ششم الگوي كاملا ديني و اسلامي پيشرفت تدوين مي شود گفت: بايد در اين زمينه كار شود و تكليف قانوني كه بر دوش دولت گذاشته شده بايد انجام شود.
معاون برنامه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور در پاسخ به اينكه برنامه پنجم دومين گام 5 ساله از سند چشم انداز است و بايد چه ماموريت هايي انجام شود، گفت: قانون برنامه پنجم رويكردي بر مبناي پيشرفت همراه با عدالت دارد و موضوع اصلي برنامه اين است كه هم رشد اقتصادي صورت گيرد و هم عدالت در جامعه اتفاق افتد.
حسيني تاكيد كرد: براساس قانون برنامه پنجم توسعه رشد اقتصادي سالانه حداقل 8 درصد بايد اتفاق افتد.

 



در تهران و 13 استان كشور: جشنواره فروش فرش دستباف آغاز به كار كرد

اولين جشنواره فروش فرش دستباف با هدف ارتقاي وضعيت فرش در سبد خانوارهاي ايراني از امروز به مدت يك ماه آغاز به كار كرد.
به گزارش مركز ملي فرش ايران، اولين جشنواره فروش فرش دستباف با شعار هر فروشگاه يك نمايشگاه و به منظور ارتقاي جايگاه اين هنر-صنعت اصيل ايراني در سبد خانوارها، از روز جمعه همزمان با تهران، در 13 استان ديگر كشور آغاز به كار كرد و تا 22 اسفندماه نيز به كار خود ادامه مي دهد.
در اين جشنواره، تهران، اصفهان، گلستان، البرز، آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، كردستان، كرمانشاه، همدان، يزد، فارس، خراسان رضوي، خراسان شمالي و زنجان حضور دارند.
جشنواره فروش فرش دستباف با محوريت اتحاديه ها و با حمايت مركز ملي فرش ايران برگزار مي شود و در آن، تدابير ويژه اي براي بالا بردن سطح اطمينان مردم به خريد فرش دستباف به كار بسته شده است، به نحوي كه فرش فروخته شده در قالب اين جشنواره ها تا 72 ساعت قابل عودت است ضمن اينكه اگرمشكلي در مورد فرش دستباف خريداري شده از اين جشنواره ها به وجود آيد مردم مي توانند با وساطت اتحاديه ها مشكل را برطرف كنند.
در تهران 100 فروشگاه معتبر فرش دستباف در اين جشنواره حضور دارند، ضمن اينكه بنرهاي متحدالشكلي بر سر در واحدهاي صنفي داراي پروانه كسب كه در اين جشنواره مشاركت كرده اند، نصب مي شود و در ميان فروشگاه ها، فاكتورهاي متحدالشكلي كه در آن آرم مركز ملي فرش ايران حك شده، براي ارائه به مشتريان توزيع شده است.

 



سال آينده 80درصد توليدات سيمان از طريق بورس كالا عرضه مي شود

دبير هيات پذيرش شركت بورس كالاي ايران از عرضه 80درصد كل توليدات سيمان از طريق بورس كالا در سال 90 خبر داد.
منوچهر ميرزايي در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: در كميته عرضه به دنبال پذيرش شركت هاي سيماني براي ورود محصولات آنها به بورس كالا هستيم.
وي ادامه داد: در حال حاضر 10 تا 12درصد شركت هاي سيماني در بورس كالا پذيرش شده اند. براي سال آينده برنامه پذيرش ديگر شركت ها را داريم تا در سال 90، 80 درصد سيمان توليدي كشور در اين بازار عرضه شود.
او با بيان اينكه در حال حاضر عمده شركت هاي فولادي در بورس كالا پذيرش شده اند، گفت: آمادگي پذيرش شركت هايي كه شايد در آينده در حوزه فولاد فعاليت خود را آغاز كنند، داريم.
ميرزايي همچنين در مورد ورود روي به بورس كالا گفت: گروه توسعه معادن روي كه بالاترين توليدكننده روي كشور است، طبق سياستهاي خود درصدد عرضه كل توليداتش در بورس كالا است و از يك ماه پيش اين اقدام را آغاز كرده است.
وي يادآور شد: گروه توسعه معادن بورس 60درصد توليد روي كشور را دارا است و 7 شركت توليدكننده زير مجموعه آن هستند.
او خاطرنشان كرد: بورس كالا آمادگي عرضه در رينگ صادراتي را نيز دارد؛ در برخي محصولات نفتي همچون قير و گوگرد نيز صادرات از طريق بورس كالا انجام مي شود.
دبير هيات پذيرش شركت بورس كالاي ايران اظهار كرد: اگر وزارت نفت آماده عرضه بنزين و گازوئيل و نفت كوره در بورس باشد، تمام زيرساخت هاي بورس كالا براي عرضه اين محصولات آماده است. ما آماده عرضه محصولات نفتي سنگين و سبك هستيم.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا برخي از متقاضيان عرضه كالاها در آغاز عرضه تعلل مي كنند؟ تاكيد كرد: اين مشكل ربطي به بورس كالا ندارد زيرا ما از نظر سخت افزاري و نرم افزاري آماده هستيم و عدم عرضه سريع بعد از پذيرش به سياست هاي عرضه كننده مربوط مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14