(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 23 بهمن 1389- شماره 19862

گزارشي درباره مشكلات دانشجويان داوطلب اعزام به خارج از كشور و بايدها و نبايد هاي آن
بازار داغ قاچاق دانشجو ؛ دامي گسترده براي جوانان جوياي علم
رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا تشريح كرد
جزئيات قوانين مربوط به معافيت و كسر خدمت



گزارشي درباره مشكلات دانشجويان داوطلب اعزام به خارج از كشور و بايدها و نبايد هاي آن
بازار داغ قاچاق دانشجو ؛ دامي گسترده براي جوانان جوياي علم

رحيم چوخاچي زاده مقدم
اللهم اني اعوذ بك من نفس لا تشبع و من قلب لا يخشع و من علم لا ينفع
به نظرم آمد كه سخن را با اين بخش از دعاي تعقيبات « نماز عصر» آغاز كنم و از همين ابتدا تكليف را با برخي مخاطبان ، البته آن دسته از جواناني كه اهداف متفاوتي با برخي ديگر از
هم سن و سال هاي شان ، در هجرت به كشورهاي بيگانه به بهانه ادامه تحصيل دارند مشخص كرده و سنگ هايمان را با آن ها كه به اين بهانه قصد پشت كردن به همه ارزش هاي انساني خود دارند ، وا بكنم و به صراحت بگويم كه وقت گرانبهاي خود ! را صرف خواندن اين مطلب نكنند ، اما در عين حال مي توانم به اولياء همين قبيل جوانان قول بدهم كه با خواندن اين مطلب مي توانند حداقل به اين نتيجه دست يابند و صلاح كار را در اين بدانند كه با خبرگان و كارشناساني كه تبحر و تجربه ديرينه در اين امر مهم يعني تحصيل در خارج از كشور دارند به مشورت بنشينند وبه دنبال راهي باشند براي حفظ دو سرمايه مهم خود ، يكي نجا ت فرزندانشان از خطرات احتمالي در كمين ، در بيرون مرزها ، وديگراين كه عامل بازدارنده اي باشند از به هدر رفتن و حيف و ميل شدن مالي كه با زحمات شبانه روزي اندوخته شده تا در چنين روزهايي كه مي تواند سرنوشت فرزندانشان را براي آينده رقم بزند ، به كار آيد .
نگارنده اين مطلب در دو بخش با شما به گفت وگو خواهد نشست ؛ در بخش نخست در حد وسع در صدد پاسخ به علت چرايي ادامه تحصيل در خارج از كشور و درصدد آسيب شناسي اين موضوع بر خواهيم آمد و در بخش دوم نيزضمن اشاره به توانمندي ها و ظرفيت هاي موجود و فراهم شده پس از گذشت بيش از 30 سال از پيروزي انقلاب در دانشگاه هاي كشورمان درعرصه توسعه مراكز آموزشي كشور از لحاظ كمي و كيفي ، وظيفه نظام و در كل وظيفه دولت به عنوان متولي امور دانشجويي در خارج از كشور و به عنوان تنها پناه گاه و ملجاء جوانان اين
مرز و بوم در خارج از كشور و همچنين وظايف دولت بر سرعت بخشيدن در بالا بردن پتانسيل دانشگاه هاي داخلي تا بدان حد كه حداقل بخشي از اين گونه افراد به جاي خروج از كشور در داخل ، جذب دانشگاه هاي خودمان شوند ، مورد بررسي كارشناسانه قرار خواهيم داد فعلا بخش اول را بخوانيد تا بعد ...
اگر توجه كرده باشيد در ابتداي مطلب توجه شما را جلب كردم به بخشي از دعاي تعقيبات نماز عصر، به اين معني كه :« خدايا پناه مي برم به تو از نفسي كه در دنيا سيري ندارد و از قلبي كه خاشع نباشد و از دانشي كه نفعي نبخشد...» بنابراين همان طور كه ازمعناي اين فراز دعا برمي آيد كسي كه زندگي دانشجويي و حتي طلبگي ( هيچ فرقي نمي كند ) را انتخاب مي كند بايد همواره بتواند در مبارزه با نفس شيطاني خود موفق و به تواضعي هرچند اندك درتحمل داشتن چنين علمي كه با تحمل سختي ها و مرارت كسب شده است داشته باشد و همچنين بپذيرد كه علم كسب شده نبايد باعث غروري شود كه غفلت آوراست و بداند كه اين توفيق را بايد تنها در مسير خدمت به هم نوعان خود به كارگيرد نه صرفا منافع شخصي و هيچ موقع فراموش نكند كه براي تحقق اين سه هدف بزرگ است كه زحمت و رنج سفر را به تن خريده و كوله بار زندگي در يك كشور بيگانه و رنج و سختي دور از خانواده را به دوش انداخته و راهي اين ديار شده است .
رسالت دانشجويي و به تعبير بهتر طلبگي از بعد اخلاقي كار عظيمي است و كسي كه نام دانشجو را به دنبال خود مي كشد مي بايستي بتواند خصلت هاي يك جوينده حقيقي دانش را هم در خود به وجود آورد . يادگيري دانش و فهم علم ، نياز به تلاش و حوصله دارد لذا او بايد تمام انر ژي خود را براي درك دروس صرف كند و لذت يادگيري را با هيچ چيز عوض نكند ، خدمت به خلق خدا از طريق يادگيري علم را بهترين مسير براي تقرب به خداوند بداند و لذا به قطع و يقين بداند كه اين دانشجو به قدري در دستگاه الهي عزيز است كه ؛ فرشتگان آسماني ، به خاطر خشنودي از كار دانشجو ، بال هاي خود را در برابر دانشجو فرود مي آورند .
بنابراين يك دانشجوي مصمم به تحصيل در خارج از كشوراگر با اين نگاه منطقي و والا و پايبند به اصول بخواهد فراتر از نظام آموزشي كشورمان عمل كند و براي دريافت علوم كشورهاي ديگر عزم تحصيل در خارج از وطن كند حق دارد و الحق والانصاف جامعه اسلامي ما در اين مدت پس از پيروزي انقلاب به كرات ثابت كرده است كه حاميان خوبي براي اين قشراز جامعه هستند و به هر نحو ممكن به او ياري خواهند رساند و از متوليان اموردانشگاهي هم خواهند خواست كه به وظيفه خود در قبال چنين دانشجوياني و با چنين افكار بلندي عمل كرده و در تمامي لحظات تحصيل در خارج از كشور حامي او باشند ، همان طور كه تاكنون اينگونه بوده است .
قبل از هركاري به اين شش سوال پاسخ دهيد
بنابراين اگر داوطلب تحصيل در خارج از كشور هستيد قبل از اتخاذ هر تصميمي ابتدا با يد به اين چند سوال ، پاسخ هاي مناسبي داشته باشيد : 1- هدف من در زندگي چيست ؟ 2- چرا مي خواهم در دانشگاه آن هم در دانشگاه هاي خارج از كشور تحصيل كنم؟
3- دانشگاه خارج از كشور چه نقشي در رسيدن من به اهدافم دارد؟ 4- چه رفتارها و اعمالي در دانشگاه ، در رسيدن به اهدافم كمك مي كند و تا چه اندازه اعمال ورفتار هاي من با پاسخ قبل مطابقت دارد؟ 5- من در چه
زمينه هايي استعداد دارم و در دوران دانشجويي چه اقداماتي براي رشد آن استعدادها بايد انجام بدهم ؟ و بالاخره ، من در پايان تحصيلات دانشگاهي و به طور كلي در آينده چگونه فردي خواهم بود و يا بايد باشم ؟
اگر در رابطه با اين سوالا ت هنوز نينديشيده ايد و يا هنوز پاسخ هاي مناسبي براي آن ها پيدا نكرده ايد ، پس بدانيد كه آمادگي كامل براي رفتن نداريد .
يقينا ديده ايد يا شنيده ايد كه زائران بيت الله الحرام وقتي قصد تشرف به خانه خدا را مي كنند متوليان حج و زيارت يكي از شرايط اعزام به عربستان را تزريق واكسن براي حفظ سلامتي وي و مقاوم كردن آن ها درمقابله با برخي امراض موجود در آن سوي مرزها مي دانند و ديگر اين كه براي صحيح انجام دادن اعمال عبادي خود كلاس هاي توجيهي برايشان مي گذارند تا با اطلاعات كافي در محضر خدا حاضر شوند ، بنابراين تا اين واكسن زده نشود و كلاس هاي توجيهي برگزار نشود اجازه رفتن داده نمي شود ، پس شما نيزكه يك جوان طالب علم هستيد و قصد ادامه تحصيل در دانشگاه هاي خارج از كشوررا داريد به طريق اولي اگر نتوانسته باشيد قبل از عزيمت ، پاسخ هاي مناسبي براي سوالات مطرح شده بالا داشته باشيد ويا نسبت به همه مسائل دانشگاه كشور مقصد ، حتي به مسائل اجتماعي ، اقتصادي و فرهنگي آن توجيه نشده باشيد ، انگار واكسن ضد بيماري ها و به تعبير ديگر پاد زهرخطراتي كه در كمين هر جوان غير بومي دركشور مقصد مي تواند قرار داده شده باشد به خود تزريق نكرده ايد ، لذا اگرمي خواهيد با اين اراده غلط كه «هرچه پيش آيد خوش آيد !» راهي آن سوي آب ها شويد مطمئن باشيد كه يك جاي كارتان خواهد لنگيد و هرعقل سليم هم مي پذيرد كه چنين كاري ريسك بسيارخطرناك و درعين حال قصد بيهوده اي است.
رعايت نكات كليدي براي اتخاذ نهايي
حال اگر همچنان براي ادامه تحصيل توجه تان به خارج از كشور است پس قبل از هر اقدامي نگاهتان را به اين و چهار نكته جلب كنيد :1- ميزان تسلط تان به زبان انگليسي را حتما بالا ببريد چراكه در شرايط امروز جهاني وپيامدهايي نظير گسترش فراگير اينترنت به عنوان جامع ترين رسانه موجود و گسترش روزافزون رسانه هاي انگليسي زبان و كاربردهاي فراوان اين زبان در دنياي امروز ، وضعيتي را پديد آورده كه درهمه جنبه هاي زندگي ، تسلط نسبي به زبان انگليسي و يا عربي و همچنين توانايي استفاده از كامپيوتر در حد متوسط را اجتناب ناپذير كرده است . پس اولويت اول را به ياد گيري زبان بدهيد چرا كه فارغ از رشته اي كه مي خواهيد در خارج از كشور تحصيل كنيد تسلط جدي به زبان ، به تنهايي مي تواند آينده شغلي شما را چند برابر و حتي تضمين كند .
2- نكته مهم ديگري كه شما به عنوان داوطلب اعزام به خارج از كشور بايستي در مد نظر خود داشته باشيد و براي آن بينديشيد ، ايجاد يك موقعيت امن اجتماعي دركشور مقصد است .
جواناني كه براي تحصيل از كشور خارج مي شوند ، قطعا از خانواده هايي سالم هستند كه به ارزش هاي خانوادگي خود پايبند مي باشند.اما بايد اين را هم درنظر گرفت كه محيط كشور مقصد نيز بايد داراي شرايط لازم و مطمئن زيست مناسب جوانان ياد شده باشد و مي بايستي از امنيت و سلامت لازم برخوردار باشد و اين در حالي است كه بسيار كشورهايي هستند كه با جديت و به ترفندهاي مختلف و اغوا كننده مورد تبليغات شديد براي جذب دانشجو قرار
مي گيرند ، وحال آن كه از حداقل فاكتور هاي امنيتي و سلامت اجتماعي هم برخوردار نيستند ، به طوري كه آمار جرايم و بزه كاري در برخي از اين گونه كشورها فراوان ديده مي شود كه طبعا برخي اخبار در اين مورد به گوشتان خورده و در اين گزارش به برخي از آن ها اشاره خواهيم كرد بنابراين در انتخاب محيط تحصيل ضروري است كه در زمينه امنيت اجتماعي كشور مقصد مطالعه جدي و دقت فراوان داشته باشيد تا در حد امكان ، هم شما در آسودگي تمام به تحصيل علم بپردازيد و هم از شما مهمتر اينكه خانواده از دغدغه ها و نگراني ها از وضعيت و شرايط درسي و سلامت جسم و روان شما در طول تحصيل در امان باشند.
مواظب اين گونه موسسات اعزام دانشجو به خارج باشيد
معمولا خانواده ها براي كسب اطلاعات و هرگونه اقدامي در اين مورد ابتدا به سراغ موسساتي مي روند كه در كار راه اندازي كارهاي مربوط به اعزام دانشجو هستند در صورتي كه ما نظرمان برخلاف اين است و معتقديم كه بايد در گام هاي بعدي به اين گونه مراكز مراجعه كرد و همان طور كه پيش از اين عنوان شد ، رايزني با اهل خبره و دوستان و آشنايان و اساتيدي كه تجربه كافي در اين زمينه دارند بايستي اولويت اولتان باشد. چرا كه بايد اين را هم در نظر داشته باشيد كه برخي از موسساتي كه پيش از اين مجوز اعزام دانشجو به خارج داشته اند اما به دليل تخلف ، مجوز آن ها باطل شده است. اما امروزبرخي از اين موسسات غيرمجاز زيرزميني شده و با استفاده از اعتبار گذشته خود وبا به كارگيري شيوه هاي غير قانوني همچنان به فعاليت خود در جهت فريب خانواده ها ادامه مي دهند كه بايد هوشياري خود را در اين رابطه حفظ كرده و فريب اين گونه موسسات را نخوريد . برخي از موسسات هم كه داراي مجوز از وزارت علوم هستند و طبق شرح وظايف و حدودي كه برايشان ابلاغ شده تنها در حيطه كشورهاي خاصي مجاز به اعزام دانشجو هستند اما آن ها نيز با سوء استفاده از پروانه كار خود در حيطه كشورهاي ديگرنيزوارد شده وبه كارهايي دست مي يازند كه آن ها نيز تخلف محسوب شده و دانشجويان را در خارج از كشور با مشكلات عديده اي مواجه مي كنند ، پس بايد مواظب اين گونه موسسات نيز باشيد.
به تازگي در برخي كشورها كه از سطح آموزشي پايين تري نيزبرخوردارهستند از روش ديگري براي فريب طعمه هاي خود استفاده مي كنند به اين نحو كه عده اي دلال با سوء استفاده از نابلدي دانشجويان ايراني آن ها را در قبال دريافت وجه به ادامه تحصيل در دانشگاه هاي ساير كشورها ترغيب مي كنند كه اين كار علاوه براين كه غير قانوني است موجب شده كه بعضا افرادي نيز فريب خورده و پولي را به اين دليل پرداخت مي كنند و منتظر مي مانند تا خبري شود اما بعد از مدتي كاشف به عمل مي آيد كه انتظار بي فايده است ! تحقيقات به عمل آمده نشان مي دهد كه اكثر مشكلاتي كه دانشجويان در ارتباط با دلال ها و كلاهبردارهاي ايراني و غير ايراني دارند ، در دوره ليسانس اتفاق مي افتد و 80 درصد مشكلات دانشجويي مربوط به شهرهاي پونا و بنگلور است به طوري كه اكثر اين دانشجويان بيشتر در مسئله اسكان ، پذيرش و اقامت در هند ، گرفتار دلالان و واسطه ها
مي شوند.
آيا تا به حال شنيده ايد كه دانشگاهي واحدهاي خود را بفروشد ؟!
3- نكته ديگري كه تا اندازه زيادي قابل تامل است و شايد سرنوشت سازترين بخش چنين تصميمي ، رعايت همين نكته باشد و آن اين كه اگر بپذيريم كه تحصيل دريك كلام يك سرمايه گذاري است ،به اين معني كه دانشجو به همراه خانواده اش با صرف هزينه هاي مادي و معنوي تلاش خود را براي ساختن آينده اي بهتر و روشن تر معطوف ساخته اند . پس عاقلانه ترين كار براي تحقق چنين ايده اي و رسيدن به چنين آرماني ، اولا كسب اطلاعات صحيح بايد همان طور كه پيش از اين گفته شد از طريق صحيح آن عمل شود و دوم اينكه ، كشورها و دانشگاه هايي را انتخاب كنيد كه در مقابل سرمايه اي كه به كارگرفته مي شود و به غيراز فرد داوطلب يك خانواده را هم براي تامين آسايش وي به چا لش در معيشت خانواده مي كشد ، در راه درستش صرف شود و از همه مهم تر دانشگاهي را بايد انتخاب كرد كه مدارك آن قابل قبول در داخل كشور و با استاندارد هاي
سطح بندي شده در كشورمان تطابق داشته باشد .
آيا تا به حال شنيده بوديد كه دانشگاهي واحدهاي خود را بفروشد ؟! اشتباه نكنيد واحد ها را به دانشجو به اين صورت مي فروشند كه دانشجو مي تواند در قبال پرداخت مبلغي پول واحدهاي خود را بگذراند بدون آنكه دقيقه اي در كلاس حضور داشته باشد .!! نمونه هاي آن را مي توانيد در دانشگاه هاي ارمنستان و اوكراين ببينيد به طوري كه از نظر وزارت بهداشت مدارك تحصيلي اينگونه دانشگاه ها قابل قبول نيست كه البته جزئيات آن را و دلايل عدم پذيرش چنين مداركي را در قسمت دوم اين گزارش خواهيد خواند .
براي شما مثال ديگري مي زنم و آن اين كه ، دانشگاه هاي هند اساتيد خوبي دارند اما از داشتن خوابگاه هاي خوب ، كتابخانه روز آمد ، امكانات ورزشي و بهداشتي محروم هستند. در مقابل ، دانشگاه هاي مالزي ضمن اين كه از نظر علمي در سطح نسبتا مناسبي قرار دارند ، سرمايه گذاري بي نظيري براي ايجاد اينترنت رايگان ، سايت هاي مجهز رايانه اي ، كتابخانه هاي الكترونيكي و امكانات ورزشي انجام داده اند . مسلما اين امكانات در شرايطي به صرفه است كه به نسبت ارزان هم باشد ، اما هميشه اين طور نيست . براي خيلي از رشته ها ، مالزي ارزان تر است و براي برخي رشته ها هم هند. در مقابل در كشورهايي نظير قبرس و امارات ، امكانات درجه دو و سه صرفا به واسطه ماهيت توريستي آن ها نه به خاطر كيفيت دانشگاه هاي آن ، با قيمت هاي گزاف عرضه مي شود. پس قبل از انتخاب كشور مقصد و رشته مورد علاقه، حتما تحقيق كنيد و از صحت اطلاعات دريافتي اطمينان حاصل كنيد.
شايد و حتما يكي از دلايل اين كه برخي از دانشجويان پس از فارغ التحصيل شدن به ايران باز نمي گردند همين باشد ، اگرچه جاذبه هاي خاص كشورها و ازدواج هم مي تواند باعث ماندگاري دانشجويان ايراني در خارج از كشور شود . لازم به ذكر مي دانم كه آمارها مي گويد كه كمتر از پنج درصد افرادي كه به ايران باز مي گردند در زمينه ارزشيابي مدارك تحصيلي با مشكل مواجه مي شوند كه اين نيز ناشي از تحصيل در دانشگاه هاي بي كيفيت است كه پيش از اين به هشدار هاي لازم در اين زمينه اشاره شد .
دقت كنيد كه وزارت علوم هر مدركي را نمي تواند تاييد كند
نكته درد آور اين جاست كه اين افراد مي گويند چون آن دانشگاه ها بي كيفيت بوده اند تنها 6 ماه در آنجا حضور داشته اند و در مقابل از وزارت بهداشت به دليل عدم ارزشيابي مدارك تحصيلي شان به ديوان عدالت اداري شكايت مي كنند و حال آن كه نمي دانند كه شكايت به ديوان هم فايده اي ندارد زيرا استدلال هاي لازم و محكمه پسند براي رد چنين مداركي وجود دارد .چرا كه دانشگاه هاي كشورمان مانند 30 سال پيش نيست كه وزارت علوم به خاطر عقب ماندگي كشور امروز نيز مانند گذشته مجبور به پذيرش و تاييد هرگونه مدركي به صرف اين كه از دانشگاه هاي خارج از كشور كسب شده است باشند.
پيشرفت علم درايران و توسعه دانشگاه ها و ارتقاي بسيار جدي كيفيت دانشگاه هايمان طي اين مدت بعد از پيروزي انقلاب باعث شده كه هرمدركي مورد قبول قرار نگيرد . در بخش دوم گزارش به اين نكته اشاره خواهد شد .
پس به اين موضوع بسيار مهم توجه داشته باشيد كه حتي المقدور قدم به دانشگاه هايي نگذاريد كه اولا پذيرش مدارك آن ها در ايران جاي ترديد دارد و نكته ديگر اين كه مراقبت كنيد فريب افرادي را نخوريد كه براي پذيرش و ثبت نام در دانشگاه هاي مورد تاييدتان از دانشجويان به بهانه هاي مختلف وجوه غير قانوني اخذ مي كنند . به عنوان مثال دلالان دردانشگاه هاي شهر بنگلور هند براي گرفتن پذيرش از دانشگاه هاي خود اقدام به اخاذي هاي علني از دانشجويان و خانواده هاي آن ها به بهانه هاي گوناگون و اغلب واهي و خارج از حد مي كنند به نحوي كه افراط در اين موضوع امروزمنزلت دانشگاه و دانشجو و تحصيلات دانشگاهي در اين كشور را به طوركلي زير سوال برده است .
جذب دانشجوي ايراني با ماهواره
مخلص كلام اين كه براي انتخاب رشته و يا كشور مقصد مورد پسند براي ادامه تحصيل به هيچ وجه خود را تحت تاثير تبليغات دروغين دلال ها به ويژه شبكه هاي ماهواره اي قرار نگيريد . اصلا ، اگر از ما مي شنويد براي اتخاذ تصميم درست دل بدهيد به نظر كارشناسان ، افراد خبره و اساتيد باتجربه و دلسوز و از همه مهم تر به تحقيقات ميداني بپردازيد به اين معني كه برويد به سراغ خانواده ها ي كساني كه همزمان فرزند يا فرزندانشان مشغول تحصيل در خارج از كشور بوده و هستند .
اگر چه اين اقدام ، به هيچ وجه جاي رسالتي كه اساتيد دانشگاه ها در قالب معلم و شاگرد در راهنمايي دانشجويان خود به گردن دارند و همچنين رسالت ذاتي و وظايف نوشته شده اي كه رسانه ها به ويژه رسانه ملي دراين خصوص بردوش دارند پر نمي كند ، كه به جرات مي توان ادعا كرد ، متاسفانه اين دو نهاد مهم كشور كارنامه خوب و درخشاني در انجام اين وظيفه خطير نداشته اند و اگرهم كاري صورت گرفته باشد كه حتما گرفته ، ظواهر امر نشان مي دهد كه يا كافي نبوده و يا موفقيت آميزنبوده است و بايد به دنبال طرح موضوع از زواياي ديگر بود .
به راستي دانشگاه و رسانه در برابر « جنگ خروج از ايران » كه به واسطه تبليغات وسيع ، دانشگاه هاي آمريكايي ، انگليسي و كانادايي و شعب آن ها در كشورهاي همجوارمان درشبكه هاي بيگانه ماهواره اي فارسي زبان رقم خورده است تاكنون چه حرفي براي گفتن داشته اند كه از سرمايه بزرگ رسانه اي در اختيار زده اند و ما از آن بي اطلاعيم ؟!
برنامه هاي هدفدار «شو»ي رسانه اي شبكه هاي ماهواره اي بيگانه فارسي زبان در تبليغ دانشگاه ها و كالج هاي كم كيفيت و بعضا بي كيفيت كه در كشورهاي همجوار ايران از دبي تا باكو قرار دارند يكي از سناريوهايي است كه اين شبكه ها با جديت و با استفاده از ابزاربسيار مهم رسانه دنبال مي كنند دقيقا همان ابزاري كه ما هم در اختيار داريم . شبكه هاي مختلف فارسي زبان در ماهواره ، فهرست كار وسيعي براي علاقه مندان ورود به دانشگاه باز مي كنند. تحصيل در بهترين جزاير دنياء در خوش آب وهواترين نقاط دنيا تحصيل كنيد و .... و خيلي جذابيت هاي ديگر كه اول از همه كساني را به خود جذب مي كند كه در ابتدا به آن ها توصيه كردم نيازي به خواندن اين مطلب را ندارند! زيرا كه آن ها اصلا قصد درس خواندن ندارند، بلكه هدفشان خوشگذراني با پول خانواده هايي است كه با زحمت به دست آمده است تا بتوانند با هزينه كردن و سرمايه گذاري هدفمند آن در اين راه ، نقطه روشني را در آينده زندگي فرزندان خود كليد بزنند .
مثلا تبليغاتي كه درباره تحصيل در برخي رشته ها و دانشگاه هاي كشور مالزي صورت مي گيرد واقعا غير واقعي و
اغراق آميز است ، اگر چه
نمي توان كل آن را رد كرد. به جرات مي توان گفت كه اغراق آميز است . به همين خاطر است كه نگارنده تاكيد دارد كه به هيچ وجه به تبليغات ماهواره اي توجه نكنيد. اين نوع تبليغات آن هم در سطحي وسيع در واقع دام هايي متعدد هستند براي به فساد اعتقادي و اخلاقي كشاندن جوانان ما ، كه اگر نگارنده اين سطور به جاي به كار گرفتن عنوان « جذب دانشجو» براي تبليغات اين گونه دانشگاه ها كار زشت و غيراخلاقي آن ها را «قاچاق دانشجو » و دلالان مربوط به اين كار را« قاچاقچيان علم ودانش » بگذارد نبايد نام گذاري بي ربطي تلقي شود.
حجت الاسلام محمد علي نظام زاده نماينده ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه معتقد است كه به گواهي كساني كه سال ها در مالزي زندگي كرده اند و بعضي از آن ها امروز از مقام هاي مسئول د ركشورمان هستند ، مالزي يك منطقه صد در صد صاف و پاك و بي خطري براي جوانان ما نيست و تبليغات نادرستي كه در باره مالزي صورت مي گيرد موجب گمراهي مردم مي شود.
او اگرچه اذعان دارد كه برخي تسهيلات مناسب براي اقامت دانشجويان خارجي در مالزي وجود دارد ولي تصويربسيار زيبا و امني كه از اين كشور ساخته اند ، نادرست است و خانواده هاي ايراني بايد احتياط بيشتر ي در مورد فرستادن فرزندان شان به اين كشور داشته باشند.
نظام زاده با استناد به اظهارات بسياري از اساتيد ايراني كه در اين كشور به تدريس مشغول هستند، بر پايين بودن كيفيت علمي مراكز دانشگاهي در مالزي تصريح دارند و معتقدند كه كيفيت مراكز علمي معمولي ايران در بسياري از رشته ها به مراتب بالاتر از دانشگاه هاي معروف مالزي است . چراكه اساتيد بسياري از رشته هاي تحصيلي در اين كشور اصلا فاقد مدرك دكتري هستند.
مشكلات تحصيلي در مالزي را نبايد به اين گونه اشكالات موجود محدود كرد. چراكه فعال بودن ضد انقلابيون خارج از كشور در اين كشور و فعال بودن سمپات ها ي فرقه ضاله بهائيت و وهابي ها از خطرات بسيار مهم اعتقادي است كه جوانان مارا در اين كشور و كشورهاي مشابه به طور جدي تهديد مي كند. گروه هاي مروج فساد اخلاقي نيز از ديگر مصائبي است كه در اين كشور برسر جوانان ما سايه افكنده اند و حضور پر رنگ آن ها در اطراف و اكناف دانشگاه ها و حتي در درون دانشگاه ها خطري جدي است براي جوان ايراني كه با هدف تحصيل به اين ديار كوچ كرده و مي كنند.
ملاحظه بفرماييد كه هم اكنون براساس آماري كه اعلام شده است حدود 40 هزارايراني در مالزي زندگي مي كنند كه با توجه به روند تبليغاتي كه در پيش گرفته شده است اين رقم در دو سال آينده به هفت برابر رقم فعلي خواهد رسيد و اگر از فرزندانمان مراقبت نكنيم در دام هاي فساد و اعتياد گرفتار خواهند شد. به ويژه آن دسته از دانشجوياني كه با هزينه شخصي درس مي خوانند و به نحوي خود را تحت پوشش وزارت علوم
نمي دانند و فكر مي كنند كه هركاري كه بكنند به خودشان مربوط است و لا غير .!!
خوب، وقتي كه 90 در صد دانشجويان خارج از كشور را اين طيف از دانشجويان تشكيل مي دهد تصورش را بكنيد كه چه فاجعه اي در پيش روي آن ها و حتي فرهنگ كشورمان پس از بازگشت شان به وطن قرار خواهد گرفت . بد نيست بدانيد كه مجموع دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در كشورهاي مختلف دنيا را تا سال گذشته 60 هزار نفر اعلام كرده اند و حال آن كه تعداد بسيار كمي از اين رقم دانشجويان ، بورسيه نهادهاي دولتي كشورمان هستند كه چون با هزينه دولت تحصيل مي كنند طبعا دولت نيز به نحوي نسبت به كيفيت تحصيلات و نحوه زندگي آن ها در كشورهاي مقصد نظارت لازم را دارد . اما كار آن جا به مشكل مي خورد كه بدانيم 90 درصد از اين تعداد دانشجويان خارج كشور در كل دنيا با هزينه خودشان اقدام به تحصيل مي كنند و خود آزاد ازهرقيد و بندي .
تنها راه چاره فقط يك استعلام است
بنابراين همان طور كه در اين مطلب مكرر به آن اشاره و تاكيد شد ، تنها راه حل اين موضوع ، استعلام از وزارت علوم در رابطه با تاييد كشور مقصد و رشته ها و اساتيدي است كه در اين كشورهاي مورد نظر تدريس
مي كنند والا اگر گوش را دربست به بوق هاي تبليغاتي قاچاقچيان دانشجو بسپاريد معركه را صد در صد خواهيد باخت . تعجب نكنيد از اين ادبيات و ناراحت نشويد كه اين گونه با صراحت به آسيب شناسي مي پردازيم . وقتي ما در همين كشور خودمان و خيلي كشورهاي ديگر مي شنويم كه بيماران يك بيمارستان توسط افرادي موسوم به « قاچاقچيان بيمار» به بيمارستان هاي طرف قرارداد خودشان قاچاق
مي شوند و يا اينكه شنيده مي شود يك بيمار از يك بيمارستان دزديده شده و در بيمارستان ديگري بستري مي شود پس نبايد تعجب بكنيم وقتي كه مي شنويم «قاچاقچيان دانشجو» هم در
اين گونه كشورها از قاچاق دانشجو چه سود هاي
باد آورده اي عايدشان
مي شود.


 



رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا تشريح كرد
جزئيات قوانين مربوط به معافيت و كسر خدمت

رئيس سازمان وظيفه عمومي نيروي انتظامي گفت: در قانون جديد نظام وظيفه نيز بنابر پيش بيني هاي صورت گرفته مشمولاني كه فرزند جانباز و يا رزمنده جبهه هاي حق عليه باطل باشند مي توانند از قانون كسر خدمت بهره مند شوند.
سرتيپ دوم پاسدار، حميد صدر السادات افزود: امكان دارد كه در قانون جديد تغييراتي درخصوص اين قانون صورت گيرد اما كليت آن پابرجا بوده و مشمولاني كه فرزند جانباز و يا سابقه حضور در جبهه حق عليه باطل را دارند مي توانند از مزاياي كسر خدمت استفاده كنند.
طبق قانون جاري به ازاي هر ماه جبهه پدر، 18 روز از مدت خدمت سربازي مشمول كاسته خواهد شد.
صدرالسادات همچنين در مورد مدت زمان سربازي گفت: فعلا بنايي به اضافه شدن زمان خدمت وجود ندارد و زمان خدمت زير پرچم 18 ماه خواهد بود.
صدور كارت پايان خدمت جديد از سال آينده
رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا گفت: از سال آينده كارت پايان خدمت جديد صادر خواهد شد و كارت هاي قديمي تعويض مي شود.
وي اجرايي شدن صدور كارت جديد پايان خدمت را در كاهش تخلفات موثر دانست و گفت: كارت هاي جديد هوشمند بوده و با توجه به ضريب امنيتي بالا امكان جعل در آنها وجود نخواهد داشت.
شرايط معافيت كفالت
به گفته رئيس سازمان وظيفه عمومي، اگر مشمولي تنها فرزند ذكور فرزند بالاي 18 سال و سالم خانواده باشد و سن پدرش بالاي 59 سال يعني شروع 60 سالگي باشد مي تواند كفيل پدرش شود و از خدمت وظيفه عمومي معاف شود.
وي افزود: همچنين اگر سن پدر مشمولي كه تنها فرزند ذكور بالاي 18 سال و سالم خانواده باشد كمتر از 59 سال تمام باشد و به دليل بيماري با تأييد شوراي پزشكي وظيفه عمومي نيازمند مراقبت تشخيص داده شود مي تواند از معافيت كفالت استفاده كند.
صدرالسادات خاطرنشان كرد: اگر مادري فاقد همسر باشد نيز تنها فرزند ذكور بالاي 18 سال و سالم وي مي تواند كفيل وي شده و از خدمت وظيفه عمومي معاف شود.
رئيس سازمان وظيفه عمومي نيروي انتظامي همچنين تصريح كرد: اگر چنانچه مشمولي خواهر يا برادر فقير داشته و پدرش هم فوت كرده باشد و او تنها مراقب برادر يا خواهر فقير خود باشد يعني برادر سالم و بالاي 18 سال ديگري نداشته باشد مي تواند از معافيت كفالت استفاده كند.
به گفته وي، چنانچه مشمولي برادر بالاي 18 سال وي بيمار بوده و نيازمند مراقبت تشخيص داده شود و همسر و پدر و فرزند هم نداشته باشد نيز در صورتي كه برادر سالم و بالاي 18 سال ديگري نداشته باشد مي تواند كفيل برادر بيمار خود شده و از معافيت كفالت استفاده كند.
رئيس سازمان وظيفه عمومي نيروي انتظامي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: چنانچه مشمولي داراي خواهري باشد كه از سن 18 سالگي تا 24 سالگي ازدواج نكرده و مجرد باشد
و پدرش نيز در قيد حيات نباشد در صورت يگانه مراقب بودن مي تواند از معافيت كفالت بهره مند شود.
سردار صدرالسادات همچنين درمورد بهره مندي از معافيت جد و يا جده درصورتي كه پدربزرگ مشمول در شوراي پزشكي نيازمند مراقبت تشخيص داده شود مشروط بر آن كه فاقد فرزند پسر بوده يا فرزندان پسر وي بنا به نظر شوراي پزشكي قادر به مراقبت از پدر خود نبوده و مشمول نيز تنها نوه پسر سالم بالاي 18 سال وي باشد رسيدگي و ارجاع پرونده به هيئت رسيدگي بلامانع خواهدبود.
وي خاطر نشان كرد: چنانچه شوهر و فرزندان ذكور مادربزرگ مشمول فوت كرده و يا به علت بيماري برابر نظريه شوراي پزشكي قادر به سرپرستي از مادربزرگ مشمول نباشند و مشمول نيز تنها نوه پسر سالم بالاي 18 سال باشد رسيدگي و ارجاع پرونده به هيئت رسيدگي بلامانع خواهدبود.
معافيت براي فرزندان داراي پدر محكوم به حبس
رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا در مورد شرايط معافيت مشمولاني كه پدرشان دوران محكوميت خود را مي گذراند گفت: درخصوص يگانه مراقبت مشمول، چنانچه پدر در حبس بوده و حداقل يك سال از حبس قطعي پدر باقي مانده باشد مشمول مي تواند ازكفالت مادر بهره مند و معاف شود.
وي همچنين در مورد مفقودبودن پدر با حكم مرجع قضايي گفت: چنانچه مفقوديت پر مشمول توسط رأي دادگاه تاييد شود رسيدگي به پرونده كفالت مشمول بلامانع است.
وي همچنين خاطرنشان كرد: احراز كفالت مادراني كه داراي همسر نيازمند مراقبت مي باشند (ناپدري) درخصوص رسيدگي به كفالت اين دسته از افراد چنانچه همسر مادر با توجه به نظر شوراي پزشكي نيازمند مراقبت تشخيص داده شود رسيدگي بلامانع است.
وي تاكيد كرد: در تمامي موارد مربوط به معافيت كفالت يكي از شروط اصلي براي رسيدگي موضوع يگانه مراقب بودن يعني نداشتن برادر سالم و بالاي 18 سال ديگر است.
سردار صدرالسادات همچنين در مورد شرايط خروج از كشور مشمولان نيز گفت: صدور مجوز خروج از كشور از 16 استان به 31 استان افزايش يافته است.
رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا درخصوص سفرهاي زيارتي افزود: درمورد مشمولاني كه قصد سفر به اماكن زيارتي دارند اخذ چك حذف و ارائه تعهدنامه محضري جايگزين شده است.
به گفته سردار صدرالسادات همچنين وجه الضمان سفرهاي نيمه علمي از 150 ميليون ريال به 80 ميليون ريال تقليل پيدا كرده است.
گفتني است وديعه سفرهاي زيارتي حج تمتع، عمره و عتبات عاليات مبلغ 5 ميليون ريال وجه نقد و ارائه تعهدنامه به مبلغ 50 ميليون ريال با تاييد دفاتر اسناد مي باشد.
همچنين وديعه سفر زيارتي سوريه مبلغ 150 ميليون ريال وجه نقد و يا ضمانتنامه بانكي است.
وديعه سفرهاي علمي شامل ارائه مقاله در كنفرانس هاي بين المللي و فرصت هاي مطالعاتي براي مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري مبلغ 50 ميليون ريال وجه نقد و يا ضمانتنامه بانكي در نظر گرفته شده است.
همچنين وديعه سفرهاي نيمه علمي شامل شركت در آزمون هاي زبان، شركت يا بازديد از نمايشگاه ها، شركت در كارگاه هاي آموزشي حداكثر يك ماهه، ثبت يا نمايش اختراعات و سفرهاي مرتبط با رشته هاي تحصيلي خاص مانند دانشجويان رشته هاي هنرمبلغ 80 ميليون ريال وجه نقد و يا ضمانتنامه بانكي درنظر گرفته شده است. ساير سفرها نيز بنا به ضرورت با ارائه 150 ميليون ريال وجه نقد و يا ضمانتنامه بانكي ممكن خواهدبود.
تشريح معافيت موارد خاص
رئيس سازمان وظيفه عمومي در ادامه گفت: برابر ماده 6 قانون جامع حمايت از حقوق معلولان يكي از فرزندان اوليايي كه خود ناتوان و معلول بوده و يا حداقل دو نفر از فرزندان آنها معلول يا ناتوان باشند از انجام خدمت وظيفه عمومي معاف مي شوند.
وي خاطرنشان كرد در بخش معافيت معلولين با توجه به عنايت مقام معظم رهبري اگر در خانواده اي يك فرزند پسر بالاي 18 سال باشد و يك معلول چه خواهر يا برادر اين فرزند نيز مي تواند معاف شود.
وي افزود: همچنين اگر كساني كه پدر يا مادرشان 25 درصد جانبازي يا 30 ماه جبهه و يا 36 ماه سابقه آزادگي داشته باشند مي توانند يكي از فرزندان خود را معاف كنند.
صدرالسادات تصريح كرد: همچنين اگر با تلفيق موارد جانبازي و سابقه جبهه با هم منجر به 30 ماه شود يك فرزند خانواده معاف خواهد شد.
وي در تشريح نحوه برخورداري از اين گونه معافيت ها گفت: اگر فردي 10 ماه جبهه و 20 درصد جانبازي داشته باشد با توجه به اين كه مجموع تلفيق موارد آن 30 ماه مي شود يك فرزند وي مي تواند معاف شود.
رئيس سازمان وظيفه عمومي افزود: اگر مادري فاقد همسر و تحت پوشش كميته امداد باشد و دوفرزند پسر بالاي 18 سال داشته باشد استثنا با توجه به عنايات مقام معظم رهبري يكي از فرزندانش معاف مي شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود در مورد ادامه تحصيل دارندگان مدرك ديپلم و پيش دانشگاهي گفت: متاسفانه يكي از مشكلات اين دسته از افراد ورود به مرحله غيبت است و به همين واسطه امكان ادامه تحصيل از آنان سلب مي شود و در نتيجه با توافقات انجام شده با وزارت آموزش و پرورش مقرر شد از سال تحصيلي آينده ثبت نام از مشمولان براي تحصيل به صورت داوطلب آزاد با ارايه برگه آماده به خدمت و در مدت اعتبار آن صورت گيرد تا خواسته يا ناخواسته مشمولان غايب محسوب نشده و بتوانند از امتيازات لحاظ شده در قانون بهره مند شوند.
دستگيري 10 باند جعل
رئيس سازمان نظام وظيفه با اشاره به دستگيري 10 باند جعل كارت پايان خدمت و معافيت گفت: در 10 ماه گذشته سال جاري 10 باند شامل 75 نفر كه انواع جرايم مرتبط باجعل پايان خدمت و معافيت را مرتكب شده بودند دستگير و تحويل مراجع قضايي شدند.
سردار صدرالسادات در مورد بهره مندي از شرايط سرباز نخبگي نيز گفت: مشمولان مي توانند به دو صورت از شرايط نخبگي استفاده كنند.
وي افزود: مشمول با مراجعه به بنياد ملي نخبگان و ارايه پروژه تحقيقاتي خدمت خود را در قالب فعاليت در آن پروژه به انجام خواهد رساند.
وي در ادامه اظهار داشت: همچنين نخبگان مي توانند در زمان سپري كردن خدمت سربازي بر روي پروژه هاي تحقيقاتي نيروهاي مسلح فعاليت كنند.
به گزارش ايرنا وي بيشترين مراجعات به سازمان وظيفه عمومي را مربوط به درخواست ها براي بهره مندي از شرايط معافيت اعلام كرد و گفت: مشمولان خارج از كشوري كه قبل از سال 82 و دو سال قبل از رسيدن به سن مشموليت از كشور خارج شده اند مي توانند نسبت به بهره مندي از شرايط كفالت استفاده كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14