(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 25 بهمن 1389- شماره 19864

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گراهام فولر، مقام سابق سيا: ديگ خاورميانه در حال انفجار است كار آمريكا به رسوايي خواهد كشيد
راهپيمايي نمايندگان مجلس در حمايت از قيام مردم مصر
خارج از دستور
مهمترين شيوه تربيتي قرآن كريم
عبدالله گل به ايران آمد تهران ، كانون مذاكرات منطقه اي
خشم فتنه گران از شكست پيشاپيش پروژه موسوي و كروبي براي حمايت از اسرائيل
بروجردي : از نبودن سفير انگليس در ايران استقبال مي كنيم
دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي:انگيزه هاي حركت هاي مردمي درتونس ومصر ديني است
سردار نقدي: سكوت آگاهانه برخي در قبال فتنه 88 ناشي از نفاق است
سيد احمد خاتمي: شوراي نظامي مصر راه حسني نامبارك را دنبال مي كند



گراهام فولر، مقام سابق سيا: ديگ خاورميانه در حال انفجار است كار آمريكا به رسوايي خواهد كشيد

معاون اسبق شوراي اطلاعات داخلي در سازمان سيا اعلام كرد: ديگ مواضع ضدآمريكايي در جهان به جوش آمده است.
گراهام فولر كارشناس ارشد خاورميانه در مؤسسه رند كه بيش از 20 سال با وزارت خارجه و سازمان جاسوسي آمريكا همكاري كرده، با اشاره به تحولات ضدآمريكايي در خاورميانه نوشت: رويكرد آمريكا در خاورميانه به اعتراضات فعلي در منطقه دامن زده و جا داريم تحليل كنيم كه چرا چنين قيام هايي از جمله در مصر در حال شكل گيري است.
فولر در روزنامه كريستين ساينس مانيتور نوشت: اين اتفاقات بايد رخ مي داد. اينكه دقيقاً كي و كجا، آتش زير خاكستر در اين منطقه وخامت زده توانست شرايط جديد را رقم بزند، آشكار نيست ولي خشم و تشنج مدت هاست كه در حال فوران كردن است. مردم منطقه خواستار آنند كه سرنوشت و زمام امور خود را به دست بگيرند اما اين خواسته مستلزم، پايان مداخلات واشنگتن است. كار ما در آينده نه چندان دور به رسوايي خواهد كشيد. ما بايد به مداخلات خود و عقب نگاه داشتن كشورهاي خاورميانه پايان دهيم.
عضو ارشد و سابق سيا، خاورميانه را به ديگي جوشان از مواضع ضدآمريكايي تشبيه مي كند و مي نويسد: خاورميانه اكنون آخرين پايگاه واشنگتن در جهان است كه حكومت هاي فاسد، تحت الحمايه و تحت سلطه را در خود جاي داده. آيا تعجبي دارد كه اين منطقه اكنون به ديگ بخار تبديل شده و شورش ها و اظهارات ضدآمريكايي فراواني از آن برمي خيزد؟ چرا ما مي خواهيم اين نقش استعماري منفور و زيانبار را در خاورميانه حفظ كنيم؟ آيا براي نفت است؟ كدام ديكتاتور دونمايه اي تاكنون نفت را از ما دريغ كرده؟ آيا همه اش بخاطر اسرائيل است؟ چرا اين كشور بايد به عنوان ملاك هرآنچه آمريكا در منطقه انجام مي دهد به شمار آيد؟ جدا از اين، اسرائيل تحت حمايت «وتو»ي آمريكادر خاورميانه عمل مي كند و سياست داخلي ما را به نفع خود تغيير مي دهد و امروز نيز شاهد انعطاف ناپذيرترين و افراطي ترين دولت راست گرا در تاريخ اسرائيل هستيم؛ و اين در حالي است كه با توجه به جمعيت سرانه اش بيش از هر كشور ديگري كمك خارجي آمريكا را دريافت مي كند. ايالات متحده در ششمين دهه اشغال فلسطين هنوز هم از اسرائيل عليه فلسطينيان پشتيباني مي كند.
گراهام فولر با بيان اينكه «هنوز هم به نظر نمي رسد ما با وجود مشاهده دلسردي و خشم و خشونت به راه افتاده در منطقه، لزوم تغيير رويكرد را فهميده باشيم»، اضافه كرد: واشنگتن هنوز پديده جديد خواسته هاي مردم خاورميانه را درك نكرده، حال آنكه اين پديده ما را در همه جا به چالش مي كشد. ما هنوز به خاطر ثبات، از هر كس كه طرفدار غرب است حمايت مي كنيم و لو حاكم فاسد مصر باشد.
تحليلگر كريستين ساينس مانيتور ادامه داد: ما بعداز 11 سپتامبر علي الدوام به اين سؤال پرداخته ايم كه چرا احساسات ضدآمريكايي تا اين حد زياد است؟ نه، بخاطر اين نيست كه «آنها از ارزش هاي ما متنفرند». آنچه كه آنها دوست ندارند، نبود ارزش در سياست خارجي ما، و ادعاهاي رياكارانه ما براي برقراري دموكراسي است، مگر در مواقعي كه نيازهاي فوري ما از آن طريق برآورده شود. اميدوارم اخوان المسلمين در نهايت به قدرت نرسند. در حقيقت اين مشت آهنين حكومت مبارك بود كه به اخوان المسلمين كمك كرد تا امروز به مهم ترين حزب مخالف در مصر تبديل شود. چه بخواهيم چه نخواهيم، در اين برهه از تاريخ، احزاب اسلام گرا ارج و قرب بيشتري نسبت به ديگر احزاب در جهان اسلام دارند؛ آنها تبديل به حزب مخالف شده اند. ديگر عادت كرده ايم. اين جنبش ها به طور ثابت در حال رشد و تحول اند. ما بايد بياموزيم كه باميانه روها همكاري كنيم و اين در مصر شامل اخوان المسلمين نيز خواهد شد.

 



روز گذشته در خانه ملت برگزار شد
راهپيمايي نمايندگان مجلس در حمايت از قيام مردم مصر

سرويس سياسي-
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي صبح روز گذشته در حمايت از انقلاب مردم مصر، به راهپيمايي پرداخته و با برگزاري نماز شكر پيروزي اين ملت بزرگ را پاس داشتند.
اهالي خانه ملت صبح يكشنبه با اعلام تنفس رئيس مجلس، پس از راهپيمايي كوتاهي در صحن علني، به خيابانهاي اطراف مجلس رفته و در حمايت از انقلاب ملت بزرگ مصر راهپيمايي كردند، نمايندگان همچنين با اقامه نماز شكر، براي پيروزي ملت مقاوم مصر و سخنراني حجت الاسلام ابوترابي فرد، به راهپيمايي خود پايان دادند.
لاريجاني هم طي سخناني در آغاز جلسه علني مجلس، ضمن تبريك آغاز ولايت حضرت امام عصر(عج) اظهار داشت: هرچه آمريكا در مسير انقلاب مصر سنگ اندازي كند، سمت و سوي اين انقلاب با آمريكا و با صهيونيسم شديدتر مي شود.
وي اضافه كرد: همزماني يوم الله 22بهمن و اولين مرحله پيروزي انقلاب مصر به اعجاز شباهت دارد كه ملت ريشه دار مصر با پايداري در مبارزه خويش، حاكم دست نشانده را به زير كشاندند و اين سنت الهي است.
لاريجاني در بخش ديگري از سخنانش عنوان كرد: در 22 بهمن، ملت سرافراز ايران اسلامي با همين روحيه از برادران مسلمان خويش در منطقه به خصوص مصر حمايت كردند و تاسف از اين است كه آمريكا در يك سرگشتگي سياسي مستمرا در انقلاب مردم مصر دقيقا نظير انقلاب ايران نهايت تلاش خود را كرد كه بتواند نظام ديكتاتوري را در مصر حفظ كند و انواع و اقسام فريبكاري سياسي را به كار برد، اما هشياري جوانان مصر كه تحسين خداوند نثار آنان باد، با اقدامات بجا و سنجيده، كيد آنان را خنثي كردند.
وي افزود: تاسف ديگر از بيانات غضب آلود روز گذشته معاون رئيس جمهور آمريكا نسبت به ايران است؛ آيا ملت ايران فريبكار است يا شما كه فرياد دموكراسي خواهي تان گوش فلك را كر كرده اما اتفاقا هميشه دستتان زير سر ديكتاتورهاي منطقه است و با كمال وقاحت همزمان كه آقاي اوباما در كاخ سفيد از دموكراسي و مردم مصر حمايت مي كند، نماينده او در كاخ قاهره از پشتيباني آمريكا از ديكتاتور وعده مي دهد تا با اسب و شتر به جان مردم مصر در ميدان التحرير هجوم ببرند؟
رئيس مجلس در ادامه سخنانش متذكر شد: اين دغلكاري است يا رفتار ملت ايران كه هميشه از حقوق ملتها دفاع و با ديكتاتورهاي وابسته ستيز كرده است؟ عصبانيت شما قابل درك است؛ امروز ملتهاي منطقه در فرآيند بيداري انقلاب اسلامي به مرحله بلوغ رسيده اند و ايالات متحده آمريكا متوجه شده عرصه بيداري منطقه ديگر نه جاي ماجراجويي احمقانه از سنخ اشغال عراق و افغانستان و لبنان است و نه جاي شعارهاي توخالي و دروغين آمريكا و زد و بندهاي مخفيانه.
امروز روز درخشش اسلام است
حجت الاسلام ابوترابي فرد نايب رئيس اول مجلس هم پس از پايان راهپيمايي حمايتي نمايندگان از ملت مصر گفت: امروز عظمت اسلام در چهره نوراني انقلاب اسلامي ايران مشاهده مي شود، اسلام در ايران كه كشوري متعلق به قرآن و اهل بيت است، درخشيده و نظام طاغوت را سرنگون كرده است. اسلام در لبنان درخشيده و نماد مقاومت اسلامي را خلق كرد، اسلام در غزه درخشيد و ستون فقرات رژيم صهيونيستي را شكست، اسلام در عراق درخشيد و تانكهاي آمريكا را به گل نشاند.
وي با بيان اينكه امروز در سايه فرياد بلند امام راحل كه در چهره نوراني رهبر معظم انقلاب تجلي يافته، روز بيداري اسلامي ناميده شده است، اضافه كرد: امروز روز درخشش اسلام و بازگشت به آموزه هاي ديني است لذا حركت عزت بخش اسلام خواهي كه امروز در سراسر دنياي اسلام مشاهده مي شود و به بيان رهبر معظم انقلاب خاورميانه جديد، خاورميانه اسلام است، از يك شناخت و معرفت روشن نسبت به دشمن واقعي برخوردار است.
ابوترابي فرد در ادامه سخنان خود در جمع نمايندگان مجلس تاكيد كرد: امت اسلام امروز آمريكا را هدف قرار داده است لذا آمريكاي جهان خوار امروز در منطقه ديگر جايي نداشته و پايگاه هاي خود را يكي پس ازديگري از دست مي دهد، اين راه تا اقتدار و عزت تمام عيار امت اسلام و محو شياطين از منطقه تداوم خواهد يافت.
وي تصريح كرد: آمريكا و مزدورانش و البته رژيم صهيونيستي قطعا با بيداري و آگاهي، فرو ريختن كاخ هاي ظلم و استبداد ديگر هيچ جايگاهي در خاورميانه اسلامي نخواهند داشت. مسلمانان امروز با الهام از انقلاب اسلامي اين واقعيت را يافته اند كه رمز پيروزي مسلمين در كنار تمسك به قرآن در وحدت كلمه خلاصه مي شود.
تعيين وظايف و اختيارات دادسراي انتظامي قضات
نمايندگان مجلس همچنين پس از يك هفته سركشي به حوزه هاي انتخابيه خود ادامه بررسي لايحه «تشكيلات دادسرا و دادگاه عالي و نظارت انتظامي بر رفتار قضايي» را در دستور كار خود قرار دادند.
براساس مصوبه مجلس رياست دادسراي انتظامي قضات به عهده دادستان است كه بايد حداقل داراي 20 سال سابقه كار قضايي باشد و در 10 سال اخير خدمت خود محكوميت انتظامي درجه 3 يا بالاتر نداشته باشد.
مجلس ضمن تعيين وظايف و اختيارات دادسراي انتظامي قضات، بازرسي و كشف تخلفاتي انتظامي قضات و تعقيب انتظامي آنان در هر مقام و رتبه اي كه باشند، نظارت مستمر بر عملكرد قضات، ارزشيابي آنان و تحقيق در اعمال و رفتار منافي با هيئت و شان قضايي با رعايت حريم خصوصي آنان و پيشنهاد تعليق قاضي از خدمت قضايي به دادگاه عالي را از جمله اين وظايف و اختيارات دانستند.
همچنين پيشنهاد تشويق قضات داراي خدمات علمي يا عملي برجسته به رئيس قوه قضائيه، پيشنهاد جابه جايي قضات به رئيس قوه قضائيه در راستاي اعمال اصل 164 قانون اساسي، بازرسي و تهيه گزارش در مورد عملكرد قضات بر حسب درخواست رئيس قوه قضائيه و ساير وظايف به موجب قوانين خاص از ديگر وظايف و اختيارات دادسراها اعلام شد.
براساس مصوبه مجلس درخواست تعليق قاضي و صدور كيفرخواست و قرار تعليق تعقيب انتظامي فقط برعهده دادستان است و در غياب دادستان يا مورد رد دادرس، معاون عمومي وي اين امور را برعهده دارد.
خانه ملتي ها مصوب كردند كه نحوه بازرسي، نظارت و ارزشيابي رفتار و عملكرد قضات، ترفيع پايه قضايي و اعطاي پايه تشويق براساس آئين نامه اي است كه ظرف شش ماه از تاريخ تصويب اين قانون به پيشنهاد دادستان به تصويب رئيس قوه قضائيه مي رسد.
مجلس از توضيحات وزير كشاورزي قانع شد
نمايندگان مجلس همچنين توضيحات وزير كشاورزي درخصوص تعطيلي معادن توسط سازمان جنگل ها و مراتع و آبخيزداري كشور را قانع كننده دانستند. در جلسه علني روز گذشته سوال نادر قاضي پور و جواد جهانگيرزاده نمايندگان اروميه از وزير كشاورزي درخصوص علت تعطيلي معادن توسط سازمان جنگل ها و مراتع و آبخيزداري كشور در دستور كار مجلس قرار گرفت.
در اين جلسه نمايندگان پس از استماع توضيحات وزير و سوال كننده، با 130 راي موافق، 53 راي مخالف و 16 راي ممتنع از مجموع 250 نماينده حاضر اعلام كردند كه پاسخ هاي وزير قانع كننده بوده است.
دو فوريت طرح حمايت از افرادي كه توسط گروهك هاي ضد انقلاب و منحرفين اعتقادي، اسير، كشته و يا معلول مي شوند نيز، در جلسه روز گذشته به تصويب رسيد.
براساس اين گزارش، حجت الاسلام حسين سبحاني نيا، عضو هيئت رئيسه مجلس هم، پيش از پايان جلسه، موارد اعلام وصولي را در صحن علني قرائت كرد. در اين ميان سوال الياس نادران از وزير كشور درخصوص منشاء قانون تصميم اهداي منزل مسكوني به يك تبعه خارجي نيز اعلام وصول شد.
نطق ميان دستور نمايندگان
حجت الاسلام سيدمصطفي ذوالقدر نماينده مردم بندرعباس طي نطق ميان دستور در صحن علني مجلس تاكيد كرد امروز ملت ايران به رهبري رهبر معظم انقلاب در قلب ملت ها جاي گرفته است.
وي پيروزي مردم مصر را به آنها تبريك گفت و اظهار داشت: اميدواريم كه در تمام دنيا حكومت اسلامي برقرار شود و همانطور كه خداوند فرموده، اين اتفاق خواهد افتاد.
سيدحسين هاشمي نماينده ميانه هم به عنوان دومين ناطق ميان دستور گفت: نمايندگان تمامي تلاش شان را به كار مي گيرند تا بخشي از مطالبات مردم را با اقدامات سازنده به قانون تبديل كنند تا راه براي تحقق آنها هموار شود. سيدعلي موسوي نماينده آبادان هم ضرورت كاستن از اختلافات با محوريت جامعتين را خواستار شد و حمايت كامل خود را از منشور اصولگرايي اعلام كرد.

 



خارج از دستور

احتمال ارائه لايحه بودجه 90 به مجلس در روز سه شنبه
دو عضو هيئت رئيسه مجلس اعلام كردند كه به احتمال زياد لايحه بودجه 1390 كل كشور روز سه شنبه به مجلس تقديم خواهد شد.
حجت الاسلام حسين سبحاني نيا نماينده مردم نيشابور و عضو هيئت رئيسه مجلس در گفت وگو با فارس در خصوص ارائه لايحه بودجه سنواتي 1390 كل كشور اظهار داشت: به احتمال زياد اين لايحه سه شنبه از سوي دولت به مجلس تقديم شود.
وي با اشاره به محدوديت زمان بررسي اين لايحه با توجه به وقت موجود تا پايان سال گفت: اين لايحه يك شنبه به مجلس ارائه نشده لذا به احتمال زياد در دستوركار جلسه بعدي مجلس قرار مي گيرد.
محمد دهقان نماينده طرقبه و چناران و ديگر عضو هيئت رئيسه مجلس نيز به فارس گفت: لايحه بودجه 1390 روز يكشنبه به مجلس ارائه نشده و بر اين اساس و به احتمال زياد روز سه شنبه به مجلس ارائه شود.
تصويب كليات طرح نظارت بر نمايندگان در كميسيون
كليات طرح نظارت بر نمايندگان مجلس، در جلسه كميسيون مشترك رسيدگي به اين طرح تصويب شد.
حجت الاسلام موسي قرباني سخنگوي كميسيون مشترك رسيدگي به طرح نظارت مجلس بر امور نمايندگان در گفت وگو با فارس اعلام كرد كه نمايندگان عضو اين كميسيون در جلسه روز يكشنبه كليات طرح نظارت مجلس بر نمايندگان را تصويب كردند.
وي با بيان اين كه كليات اين طرح با اتفاق آراي نمايندگان عضو كميسيون به تصويب رسيد، افزود: تعدادي از نمايندگان پيشنهاداتي در خصوص اين طرح دارند كه در جريان بررسي جزئيات، اين پيشنهادات به راي گذاشته خواهد شد.
اين نماينده مجلس پيش از اين گفته بود كه احتمالا بررسي طرح نظارت بر نمايندگان قبل از پايان سال و قبل از بررسي بودجه در مجلس به اتمام مي رسد تا بتوانيم اوايل سال آينده در صحن مجلس اين طرح را بررسي كنيم.

 



مهمترين شيوه تربيتي قرآن كريم

براي اينكه ما بهتر از عمرمان استفاده كنيم و به جامعه اسلامي خدمات بهتري ارائه كنيم، سخنان قرآن و عترت براي ما آموزنده اند. يكي از سفارش هاي وجود مبارك امير مؤمنان، علي بن أبيطالب (ع) به فرزندش اين است كه: اين اعضاء و جوارح كه به طرف خداي سبحان توجه دارند و در مراسم عبادي، مخصوصاً نماز، عنصر محوري اند؛ بايد بكوشيم اينها آلوده نشوند اوّلاً و اگر آلوده شدند، تطهيرشان كنيم، ثانياً؛ تا با اعضاء و جوارح پاك به ديدار محبوب مان برويم ثالثاً و اگر نرفتيم، همه اينها يا سپاه و ستاد خدايند، رابعاً؛ يا در محكمه عدل الهي عليه ما شهادت مي دهند، خامساً. اين مطالب 5 گانه را در بيانات نوراني حضرت امير در سفارش هائي كه به فرزندانش دارند، مي بينيد.
اختصاص اعضاي سجده به خداي سبحان
آيه كريمه: و انّ المساج د ل لّه(1) را حضرت اينچنين تطبيق و تفسير مي كند؛ مي فرمايد: مسجد مال خداست؛ امّا اعضاي 7 گانه سجده هم مال خداست: و انّ المساج د ل لّه يعني ب ه الوجه و اليدين و الرّكبتين و الا بهامين (2). يعني چهره، پيشاني و صورت و دو دست و دو زانو و دو شست پا؛ اينها در سجده بايد در پيشگاه خداي سبحان خاضع باشند. پس عناصر محوري سجده اين 7 تايند. با عضو ناپاك مگر كسي مي تواند در پيشگاه خداي سبحان خضوع كند ؟!
« سجده »، مهم ترين جزء نماز
نماز اركاني دارد، عناصري دارد، واجباتي دارد، اجزائي دارد، شرائطي دارد؛ مهم ترين بخش نمازهم « سجده » است. آن آيه اي كه خواندنش، سجده واجب دارد در پايان سوره مباركه علق، همين است كه انسان با سجده به خدا نزديك تر مي شود. براي اينكه شريف ترين عضوش را كه پيشاني اوست، در راه ذات أقدس له به خاك مي مالد؛ اين بهترين و عالي ترين تواضع انسان است در برابر خدا. چون نماز داراي اجزاء و شرائط است و برجسته ترين شرط و جزء نماز، سجود است وجاي نماز را ( مسجد ) ناميدند و گرنه آنجا (درنماز)جاي ركوع هم هست، جاي قيام هم هست، جاي قرائت هم هست، جاي تشهد هم هست، جاي سلام هم هست. امّا اين بناي خاص را مسجد گفتند، براي اينكه براي شريف ترين جزء نماز كه سجود است حرمت قائل شدند و اين مكان را به آن نام ناميدند. اين آيه هم اعضاي 7 گانه اي را انسان در هنگام سجده به زمين مي مالد و به زمين مي گذارد، آن را مطرح كرده است واگر كسي خواست اينها آلوده نشوند، نبايد با دست،كار خلاف بكند، نبايد با صورت، كار خلاف بكند، نبايد با پا كار خلاف بكند؛ قهراً مي شود آدم طيّب و طاهر.
اسرار طهارت اعضاي وضو
حالا اگر كسي آلوده شد؛ با دست كار خلافي كرد، با صورت كار خلافي كرد، با پا كار خلافي كرد؛ اين وضو براي تطهير آن است. شما اسرار وضو و اسرار عبادات، اسرار صلاه را كه ملاحظه مي فرمائيد؛ ائمه (عليهم السّلام) سرّ تك تك اين اجزاء و شرائط را گفته اند. فرمودند: وقتي كه انسان دست مي شويد، يعني خدايا ! من از گناه، دست شستم. وقتي چهره اش را مي شويد ، يعني خدايا ! گناهي كه با صورت من كردند، يا گناهي كه من با صورتم انجام داده ام؛ اينها را تطهير مي كنم. نبايد نامحرمي را نگاه مي كردم، يا نبايد نامحرمي من را نگاه مي كرد؛ حالا دارم اين صورت را تطهير مي كنم كه با صورت پاك، انسان به ديدار ذات أقدس له برود.
معناي مسح سر هم همين طور است؛ اگر خيال باطلي كردم، نقشه بدي كشيدم، فكر بدي در سرم راه پيدا كرد؛ خدايا ! اين سرم و اين مغزم را با اين مسح تطهير مي كنم، چون همه اينها قصد قربت مي خواهد. اگر كسي سرش را مسح بكشد بدون قصد قربت كه آن مسح سر نيست و آن وضو نيست ! فرمود: وقتي انسان سر را مسح مي كشد، يعني خدايا ! آن خاطرات و خيالات و كينه هائي كه نسبت به ديگري در دل يا در سر داشتيم، آن هوس هائي كه در سر داشتيم؛ همه اينها را دارم تطهير مي كنم. معناي مسح پا اين است: خدايا ! جائي كه نبايد مي رفتم، رفتم؛ دارم اين پا را با مسح تطهير مي كنم كه از پا تا سر، از سر تا پا پاك بشوم، به حضور تو بيايم، بگويم: يّاك نعبد و يّاك نستعين(3). پس ما موظّفيم اين اجزاء و عناصر را حفظ بكنيم، پاك نگه بداريم و اگر خداي ناكرده آلوده شدند، اينها را به وسيله وضو با اين معنا تطهير كنيم.
تدوين نهج البلاغه توسط سيد رضي بر پايه ( بلاغت )
حيف اين نهج البلاغه كه تقطيع شده؛ يعني در عين حال كه فرمايشات وجود مبارك حضرت هست، اما تقطيع شده است ! اين آقايان حوزوي مي دانند؛ اين روايت ها وقتي تقطيع نشود، يعني كلّ اين روايت اگر 10 جمله است، 10 سطر است؛ يك جا ارائه بشود، آن وحدت سياق، وحدت سباق و مانند آن، يك معناي خاصي به آدم مي فهماند. ولي اگر تقطيع بشود و اين جمله ها از يكديگر جدا بشود، هر كدام در باب جدا نوشته بشود، آن خصوصيّت وحدت سياقي را از دست مي دهد.
مرحوم سيّد رضي (رض) در كار نهج البلاغه چون به فكر حديث نبود، به فكر بلاغت بود؛ يك جمله اي را كه در يك حديث بود و صبغه بلاغي سنگيني نداشت، اصلاً آنها را نقل نكرد. بقيّه را هم در ابواب گوناگون و موضوعات گوناگون پراكنده ذكر كرد.امّا اين كتاب اخير كه به عنوان « تمام نهج البلاغه» است، اين وصيت ها را يك جا ذكر مي كند. سخنان وجود مبارك حضرت را كه به ابن حنفيه بيان فرمود، همه اينها يك جا ذكر مي شود. وقتي يك جا ذكر شد، اين وحدت سياق معناي خاص خودش را دارد.
عواقب غفلت انسان از درك حضور الهي
وجود مبارك حضرت امير (ع) فرمود: بسياري از افراد مشكلشان اين است كه اينها آن بينش توحيدي را فراهم نكردند يا يادشان رفته؛ نمي دانند كه الان در مشهد و محضر و مظهر ذات أقدس له هستند ! بعد اين آيه را تلاوت كردند: و ما كنتم تستت رون ان يشهد عليكم سمعكم و لا ابصاركم و لا جلودكم و لك ن ظننتم أنّ الله لا يعلم كثيراً م مّا تعملون و ذل كم ظنّكم الّذ ين ظننتم ب ربّ كم فاقضاكم فاصبحوا خاس رين (4)؛ اين مضمون آن آيه را قرائت فرمودند. فرمودند: در خيلي از موارد انسان غافل است، نمي داند كه خدا او را مي بيند !
مهم ترين شيوه تربيتي قرآن كريم
در سوره مباركه علق كه بخش اوّلش جزء عتائق است، يعني جزء قسمت هاي اوّليه آيات قرآن كريم است، از ا قرأ شروع مي شود؛ در بخش پاياني همين سوره مباركه علق فرمود: الم يعلم ب أنّ الله يري(5)، آيا انسان نمي داند كه خدا او را مي بيند ؟! اين دعوت به ادب، دعوت به حيا خيلي مقدّم تر از تهديد به جهنّم و امثال ذلك است.در آن آياتي كه اوّل نازل شد، سخن از جهنّم و خذوه فغلّوه (6) و امثال ذلك نبود ! اوّلين بخش آن اين است كه مردم بايد با حيا و با ادب باشند؛ مگر نمي دانند كه خدا آنها را مي بيند ؟! لذا اين راه تربيت غير از تربيت بگير و ببند است.
اين چشمي كه الان دهها متخصص بايد روي آن كار بكنند تا اين چشم را فقط بشناسند؛ بيماري هاي آن، شفاي آن، داروي آن، تقويت آن، تضعيف آن؛ اين را بشناسند. اين را ذات أقدس له رايگان به ما داد؛ يك قطره آب را به اين صورت در آورد ! آنوقت انسان با اين چشم هر جا را بخواهد ببيند، يا با اين گوش هر چه را بخواهد بشنود ! فرمود: الم يعلم ب أنّ الله يري؛ آيا انسان نمي داند كه خدا او را مي بيند ؟ انسان اگر داراي چنين بينشي شد آنوقت براي خودش يك شخصيتي قائل است، يك عظمتي قائل است. عال ي اله مّ ه مي شود، در اثر علوّ و همت، فضائل ديگري از او صادر مي شود. قرآن نخواست ما را با انذار و امثال ذلك تربيت كند؛ بلكه اوّل ما را با اين معرفت توحيدي آشنا كرد و مؤدب و با حيا كرد.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمع كثيري از طلاب، فضلاء، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ خرداد 1386
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) ر. ك: جن/ 18
(2) من لا يحضره الفقيه/ 2/ 626 ـ ... ف ي وصيّت ه ل ا بن ه محمّد بن الحنفيه
(3) حمد/ 5 (4) فصّلت/ 22 و 23 ـ با تلخيص (5) علق/ 14 (6) حاقّه/ 30
خوان حكمت روزهاي دوشنبه منتشر مي شود.

 



عبدالله گل به ايران آمد تهران ، كانون مذاكرات منطقه اي

عبدالله گل شب گذشته به منظور انجام سفري 4 روزه وارد فرودگاه مهرآباد شد.
عبدالله گل رئيس جمهور تركيه در پاسخ به دعوت رسمي محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان و به منظور انجام سفري 4 روزه جهت رايزني در خصوص مناطق منطقه اي و بين المللي و گسترش و تعميق روابط 2 جانبه وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد و مورد استقبال علي اكبر صالحي وزير امور خارجه قرار گرفت.
عبدالله گل را كه در اين سفر هيئتي بلند پايه شامل 135 مقام دولتي، همچون وزيران خارجه، كشور و انرژي و بيش از 100 تاجر و بازرگان همراهي مي كنند قرار است در اين سفر 4 روزه با رئيس جمهور، معاون اول رئيس جمهور و برخي ديگر از مقامات كشورمان ديدار و گفت و گو داشته باشد.
رئيس جمهور تركيه در سفر رسمي خود به جمهوري اسلامي ايران قرار است سفري به اصفهان و تبريز نيز داشته باشد.
طي 2 سال گذشته نخست وزير و معاون اول تركيه طي سفرهاي جداگانه به تهران، خواهان استحكام روابط دو كشور شدند.
همچنين دومين روز از دي ماه امسال محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان راهي تركيه شد تا ضمن حضور در يازدهمين نشست سران اكو و پيش از اينكه مذاكرات 1+5 با ايران در اسلامبول برگزار شود با مقامات ترك در اين خصوص رايزني داشته باشد.
روابط و همكاري بين ايران و تركيه پس از به قدرت رسيدن حزب عدالت و توسعه در تركيه در سال 2002 به شدت افزايش يافته و تركيه در سال هاي اخير به كانال ديپلماتيك براي حل پرونده هسته اي ايران تبديل شده است. مبادلات تجاري ايران و تركيه قرار است تا 5 سال آينده به 30 ميليارد دلار افزايش يابد كه نشانگر عزم دو كشور براي گسترش همكاري هاي اقتصادي و تجاري است.
«گل» به تبريز مي رود
رئيس جمهوري تركيه به همراه يك هيئت بلندپايه از اين كشور، متشكل از نمايندگان رسانه هاي گروهي، تجار و بازرگانان و چهار وزير كابينه، پس از ديدار امروز با همتاي ايراني خود فردا وارد تبريز خواهد شد.
به گزارش خبرنگاركيهان از تبريز، احمدعلي رضابيگي، استاندار آذربايجان شرقي گفت: در جريان سفر عبدالله گل، براي افزايش سطح مناسبات و تبادل تجاري- اقتصادي بين تبريز و آنكارا تلاش خواهد شد.
«گل» در سفر يك روزه خود به تبريز، از صنايع بزرگ و مادر اين شهر ديدن خواهد كرد.
رئيس جمهور تركيه در سفر سه روزه خود به كشورمان، از شهرهاي تهران، تبريز و اصفهان ديدن مي كند.
پيش از عبدالله گل، احمد نجدت سزر رئيس جمهوري پيشين تركيه از تبريز ديدن كرده بود.

 



خشم فتنه گران از شكست پيشاپيش پروژه موسوي و كروبي براي حمايت از اسرائيل

سرويس سياسي-
در حالي كه به جز چند گروهك ورشكسته و فراري هيچ كس اعتنايي به پروژه صهيونيستي موسوي و كروبي براي تجمع در 25 بهمن نكرده، برخي چهره هاي اصلي جريان فتنه نسبت به عاقبت اين رفتارهاي انتحاري به شدت ابراز نگراني كرده اند.
از جمله و بنا به گزارش هايي كه كيهان دريافت كرده محمد خاتمي كه خود يكي از اصلي ترين مجريان سناريوي آمريكايي- صهيونيستي فتنه 88 در ايران بوده اواخر هفته گذشته طي اظهاراتي با انتقاد شديد از موسوي و كروبي گفته است: «راهپيمايي 25 بهمن بازي دو سر باخت است. بر فرض محال اگر نظام مجوز بدهد در مقام قياس ما در سراسر كشور حتي يك دهم جمعيتي را كه روز 22 بهمن در تهران به خيابان آمد نمي توانيم بياوريم و اين به شدت به ضرر ماست». خاتمي كه مدتي است به دروغ تلاش مي كند با «سبزها» مرزبندي كرده و خود را احياگر اصلاحات بنامد، اضافه كرده است: «اگر هم نظام مجوز ندهد كه نمي دهد فقط ممكن است عده اي تندرو و اغتشاشگر به خيابان بيايند كه هزينه اش به پاي ما نوشته مي شود و نظام حلقه فشار روي ما را تنگ تر مي كند».
اگرچه اين اظهارات خاتمي ارزشي بيش از تلاش بيهوده براي «سفيد» كردن خود ندارد اما علامتي است از آنكه به جز موسوي و كروبي كه اكنون درون اصلاح طلبان هم به عنوان موجوداتي فاقد اختيار و آلت دست حلقه صهيونيستي جرس و همچنين افرادي متوهم و بي بهره از مشاعر سالم شناخته مي شوند، ديگر حتي در ميان سران فتنه 88 هم باوري به اينكه چيزي به نام «جنبش سبز» وجود دارد باقي نمانده است.
در عين حال اطلاعات موجود نشان مي دهد پروژه 25 بهمن كه از جانب وابستگان حلقه ماسوني- صهيونيستي جرس به موسوي و كروبي سفارش داده شده به اين دليل كه در اصل تلاشي براي بيرون آوردن آمريكا و اسرائيل از شوك انقلاب مصر است مورد حمايت ويژه تروريست ها و جريان ضدانقلاب خارج از ايران قرار گرفته است.
ديروز گزارش هايي منتشر شد كه نشان مي داد منافقين جزو اولين گروه هايي بوده اند، كه از پروژه صهيونيستي موسوي و كروبي استقبال كردند. چند تن از اعضاي اين گروهك كه در آستانه نابودي كامل قرار دارد ديروز در تهران دستگير شدند. همچنين راديو اسرائيل با اختصاص صحنه اي ويژه به پروژه 25 بهمن همراهي كامل خود را با آن اعلام كرد.
تام دانيلون مشاور امنيت ملي اوباما هم اعلام كرد كه از موسوي و كروبي حمايت مي كند. بقاياي گروهك ريگي نيز كه اكنون تحت آموزش موساد قرار دارند با صدور اطلاعيه اي ضمن حمايت از فراخوان 25 بهمن اعلام كردند آمادگي انجام عمليات تروريستي به نفع موسوي و كروبي در اين روز را دارند!
اين مجموعه موارد كه همه در زماني كوتاه اعلام شد نشان مي دهد طراحان اصلي پروژه 25 بهمن با مشاهده بي اعتنايي محض مردم خود دست به كار حمايت رسانه اي از عوامل داخلي شان شده اند.

 



بروجردي : از نبودن سفير انگليس در ايران استقبال مي كنيم

رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس گفت از نبودن سفير انگليس در ايران استقبال مي كنيم.
علاءالدين بروجردي كه ديروز در حاشيه جلسه علني در جمع خبرنگاران سخن مي گفت، اظهار كرد: من فكر مي كنم اگر غربي ها و در راس آن آمريكا و صهيونيسم توان مقابله با تحولات مصر را داشتند مطمئنا در جهت جلوگيري از فروپاشي رژيم مبارك ترديد نمي كردند اما وقتي آمريكا مي گويد كه مبارك بايد قدرت را ترك كند نشان دهنده ارزيابي آنها از تحولات اين كشور است.
بروجردي در ادامه در پاسخ به سوالي در مورد وضعيت دفتر حافظ منافع مصر در ايران، تاكيد كرد: بر اساس كنوانسيون وين يك توافق بين المللي وجود دارد تا كليه كشورهايي كه با هم رابطه رسمي ندارند در چارچوب دفاتر حافظ منافع در كشورها حضور داشته باشند، اميدوارم با توجه به تحولات مصر و سقوط رژيم مبارك و تحولات احتمالي بعدي در اين كشور كه به سمت مردم سالاري خواهد رفت شاهد برقراري ارتباط ميان دو كشور باشيم و از مرحله حفاظت منافع به طرف داشتن رابطه رسمي ميان دو كشور برويم.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در عين حال درباره سوالي مبني بر تعطيلي دفتر حافظ منافع دولت مصر در ايران، خاطرنشان كرد: دفاتر حافظ منافع، حفاظت از منافع كشور را منهاي دولت برعهده دارند و به دليل اين كه برخي نيازها ايجاب مي كند كه نوعي ارتباط بين دو كشور وجود داشته باشد راه منطقي داشتن دفاتر حافظ منافع است.
بروجردي در پاسخ به سوال ديگري در مورد خروج سفير انگليس از ايران، خاطرنشان كرد: همان طور كه در مطبوعات آمده، در جاي ديگري به سفير انگليس در ايران مسئوليت داده شده است البته حضور وي هم در كشور ما خاصيتي نداشت؛ همان طور كه ما از مدت ها پيش به انگليس پيام داديم كه با توجه به سياست هاي خصمانه اين كشور عليه ايران، نيازي نيست در اين كشور سفير داشته باشيم.
وي يادآور شد: البته تا زماني كه كسي استوارنامه تقديم كشوري كرده باشد سفير است مگر اين كه نامه رسمي در اين رابطه ارايه شود، البته به نظر مي رسد اين كار ترفندي براي برداشتن سفير باشد و ما هم از نبودن سفير انگليس در ايران استقبال مي كنيم.

 



دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي: انگيزه هاي حركت هاي مردمي در تونس و مصر ديني است

آيت الله تسخيري ديروز در يك كنفرانس مطبوعاتي ضمن اعلام برنامه هاي بيست وچهارمين دوره كنفرانس اسلامي، انگيزه حركتهاي مردمي تونس و مصر را اسلامي توصيف نمود.
به گزارش خبرنگار كيهان، دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي گفت: اجلاس اين دوره كنفرانس بين المللي وحدت اسلامي از 30 بهمن تا دوم اسفندماه امسال در سالن اجلاس سران در تهران برگزار مي شود.
در اين كنفرانس، 250 شخصيت از 57 كشور جهان شركت دارند كه به بحث و تبادل درباره راهكارهاي انديشه اي و كاربردي تحقق تقريب مذاهب اسلامي خواهند پرداخت.
دبير كل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي درخصوص وقايع اخير مصر گفت: رژيم مبارك به شدت امنيتي بود بطوري كه ساير كشورهاي منطقه را نيز به سوي امنيتي شدن تشويق مي كرد. وي افزود: رژيم ساقط شده مبارك گاز مصر را به يك سوم قيمت به اسرائيل مي فروخت.
آيت الله تسخيري ضمن تاكيد انگيزه اسلامي مردم تونس و مصر اظهار داشت: از بين رفتن رژيم هاي سابق تونس و مصر كار بزرگي بود كه ملتهاي مسلمان با تكيه بر توكل به خدا انجام دادند. ملتها فهميده اند كه خيلي وزن دارند و حركت هاي آزادي خواهانه آنها چقدر مي تواند در عرصه سرنوشتشان تعيين كننده باشد. وي درباره وضعيت مردم تونس گفت: اولين هديه انقلاب تونس به مردم، اين بود كه اذان پس از 50 سال از راديوي اين كشور پخش مي شود.

 



سردار نقدي: سكوت آگاهانه برخي در قبال فتنه 88 ناشي از نفاق است

رئيس سازمان بسيج مستضعفين علت سكوت آگاهانه افرادي در مقابل فتنه پس از انتخابات سال گذشته را ناشي از نفاق دانست.
سردار محمدرضا نقدي در مراسم تقدير از جانبازان فتنه 88 كه در حسينيه نيروي هوا فضاي سپاه برگزار شد، با اشاره به تلاش كشورهاي غربي براي شبيه سازي تحولات تونس و مصر در كشور اظهار داشت: سازمان هاي جاسوسي غربي به دنبال اين هستند تا فرد عقب افتاده اي را پيدا كنند كه خود را در تهران آتش بزند و اين كار را با شروع تحولات تونس و مصر شبيه سازي كنند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران بسيج، رئيس سازمان بسيج مستضعفين افزود: در فتنه سال گذشته نيز به دنبال شبيه سازي بودند و با تقليد از الله اكبر گفتن هاي اول انقلاب در پي پيروزي بودند، در حالي كه ملت ايران اين شبيه سازي ها را تشخيص داد و آنها را همان ابتدا تنها گذاشت و مقابلشان ايستاد.
وي در اين رابطه افزود: البته عده قليل زياده خواه قدرت طلبي كه شكم هايشان از حرام پر شده و در دوران مسئوليت حرام خواري مي كردند همچنان به راهشان ادامه مي دادند و گوش هايشان نمي شنيد.
نقدي با بيان اينكه مردم مصر از استقامت بسيجيان و ملت ايران در فتنه 88 الهام گرفته اند، گفت: مردم مصر شاهد بودند كه قدرت آمريكا پوشالي است و فهميدند كه مي توانند وارد صحنه شوند و نقش خود را ايفا كنند.
نقدي تاكيد كرد: افرادي كه هنوز در مقابل فتنه اي كه به گفته مقام معظم رهبري از خارج هدايت مي شد، دانسته سكوت كرده اند، منافق هستند، در حاليكه مردم به خوبي راه خود را پيدا كردند و خدا پاداش استقامتشان را داد.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين كشور با اشاره به مقاومت 33 روزه لبنان، 22 روزه غزه و هشت ماهه ملت ايران در مقابل فتنه صهيونيست ها، انگليس و آمريكا اظهار داشت: امت اسلام در مقابل اين فتنه ها و نبردها ايستاد و مقاومت كرد و امروز شاهد پيروزيهاي پي در پي امت اسلام هستيم و البته اينها قدم هاي اول است.
نقدي با بيان اينكه جانبازان فتنه 88 كتاب درس مقاومت و ايستادگي در مقابل كفر و نفاق هستند، اظهار داشت: همه بايد از جانبازان فتنه 88 درس بگيريم و مي دانيم برخلاف القاي رسانه هاي غربي نسل امروز ما بسيار خوب و زيبا همه خصايص اساسي انقلاب و راه امام(ره) را دريافت كرده اند و اگر ميدان هاي آزمايشي پيش بيايد فداكارانه تر و قوي تر از نسل قبل در ميدان حاضر مي شوند.
در اين مراسم همچنين معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: برخي خواص بعد از گذشت بيش از يك سال هنوز از لفظ فتنه استفاده نمي كنند، البته بعضا اين افراد مورد احترام ما هستند، اما اين خواص اگر در خط رهبري بودند بايد به اين موضوع اشاره مي كردند.

 



سيد احمد خاتمي: شوراي نظامي مصر راه حسني نامبارك را دنبال مي كند

عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به اتفاقات مصر گفت: حوادثي كه در مصر گذشت مايه افتخار بود و مردم توانستند با 18 روز مقاومت ديكتاتور مصر را از قدرت به زير بكشند و در واقع بايد گفت سقوط رژيم سرسپرده مصر يك سقوط عادي نبود بلكه به معناي سقوط پايگاه آمريكا و رژيم صهيونيستي در منطقه بود.
آيت الله سيد احمد خاتمي در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: به همين دليل با سقوط نامبارك، كشورهاي اسلامي به شادي پرداختند و مراسم شادماني در اين كشورها برگزار شد و از طرفي ديگر رژيم صهيونيستي و آمريكا وحشت زده شدند. سرسپردگان آمريكا در منطقه وحشت كردند و به عبارت ديگر آنان كه تمام اميدشان آمريكا بود ديدند كه در لحظه هاي بحراني و آن موقع كه مردم به صحنه مي آيند از هيچ قدرتي كاري ساخته نيست.
وي ادامه داد: آن چه كه دلسوزانه بايد به مبارزان مصر گفت اين است كه آنها نبايد با سقوط ديكتاتور مصر مساله را خاتمه يافته تلقي كنند و بايد تا تحقق تمام خواسته هاي به حقشان در صحنه بمانند ولي اگر به خانه هايشان برگردند و مساله را تمام شده ببينند مطمئنا انقلاب خود را نيمه كاره رها كرده اند.
عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه قم ادامه داد: تظاهركنندگان مصري بايد تا تحقق كامل خواسته هاي به حقشان در صحنه باشند و ديگر اجازه ندهند كه مصر پايگاه صهيونيست ها شود. ديگر اجازه ندهند كه حاكمان كشورشان مثل يك برده در برابر آمريكا عمل كنند.
خاتمي ادامه داد: خبرهايي كه از شوراي نظامي مصر مخابره مي شود اميدواركننده نيست و گوياي آن است كه شوراي نظامي مصر راه حسني نامبارك را دنبال مي كند. آنها اعلام كردند كه به تمام معاهدات بين المللي و منطقه اي پايبند هستند و به صورت ضمني تاييد كردند كه پيمان كمپ ديويد دست نخورده باقي مي ماند و اين خبر نگران كننده است و مي طلبد كه مبارزان مصري تا تحقق يك حكومت كامل ديني و مردمي در صحنه بمانند. مي گويم ديني، چون مردم مصر مسلمان هستند و مردمي، چون مردم بايد سرنوشت خود را تعيين كنند، نه آمريكا و رژيم صهيونيستي.
وي در پايان گفت: نبايد مصري كه روزگاري در دنيا الهام بخش در عرصه مبارزه با صهيونيست ها بود بار ديگر به شكل ديگري توسط آمريكا، اتحاديه اروپا و صهيونيست ها مصادره شود. به مبارزان مصري برادرانه مي گويم در صحنه تا تحقق كامل خواسته هاي به حقشان بمانند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14