(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 26 بهمن 1389- شماره 19865

جلسه فوق العاده اتحاديه عرب در قاهره
هلاكت 2 سرباز انگليسي در افغانستان
مردم مصر : تا پاكسازي طرفداران مبارك در خيابان ها مي مانيم
الله به جاي فرعون
حريري رسما به جبهه مخالفان دولت لبنان پيوست
تظاهرات گسترده ضد دولتي در يمن و بحرين
قذافي : در تظاهرات «روز خشم» شركت مي كنم !
وزير راه آهن چين به خاطر دريافت رشوه بركنار شد
آمريكا مذاكره با پاكستان را به حال تعليق در آورد
در صورت اعتراض مردم عمرالبشير: سركوب نمي كنم به صداي ملت گوش مي دهم
بحران در تشكيلات خودگردان دولت محمود عباس سقوط كرد
چها رسوي پنج قاره



جلسه فوق العاده اتحاديه عرب در قاهره

نخستين نشست اتحاديه عرب پس از سقوط رژيم حسني مبارك در قاهره برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري ها هدف از نشست نمايندگان اتحاديه عرب كه به صورت فوق العاده در روز دوشنبه در قاهره برگزار شد، بررسي اوضاع جهان عرب و منطقه خاورميانه و يافتن راهكاري براي برقراري آرامش عنوان شده است.
در اين نشست كه به رياست «قيس العزاوي» نماينده عراق برگزار شد، شركت كنندگان به اتفاق آرا در مورد برگزاري نشست آينده اتحاديه عرب در 29 مارس در بغداد به توافق رسيدند.
اين در حالي است كه هم اكنون كشور عراق رياست دوره اي شوراي اتحاديه عرب را به عهده دارد و از آمادگي كامل خود براي برگزاري نشست آن در بغداد خبر داده است.

 



هلاكت 2 سرباز انگليسي در افغانستان

وزارت دفاع انگليس از كشته شدن دو سرباز خود در افغانستان خبر داد.
سخنگوي وزارت دفاع انگليس اعلام كرد يك سرباز رسته مهندسي بر اثر آتش سوزي در داخل پايگاه اصلي نيروهاي اين كشور در جنوب افغانستان موسوم به «كمپ باستيون» كشته شد و سرباز ديگر بر اثر سقوط هلي كوپتر در منطقه نهر سراج به هلاكت رسيد.
وزارت دفاع توضيح بيشتري درباره جزئيات اين حوادث نداد و نام دو سرباز انگليسي را منتشر نكرد.
گفتني است از سال 2001 تاكنون 330 سرباز انگليسي در افغانستان كشته شده اند.
اين در حالي است كه مردم اين كشور بارها مخالفت خود را با حضور سربازان انگليسي در افغانستان اعلام كرده و اظهار داشته اند كه سربازان آنها بايد هرچه سريع تر به وطن خود بازگردند.

 



مردم مصر : تا پاكسازي طرفداران مبارك در خيابان ها مي مانيم

جوانان مسلمان و انقلابي مصر خواستار پاكسازي دولت و ارتش از عناصر وابسته به رژيم مبارك شدند.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، جوانان مسلمان و انقلابي مصر، روز دوشنبه در واكنش به بيانيه شماره 5 شوراي عالي نيروهاي مسلح، انحلال پارلمان و تعليق قانون اساسي را كافي ندانستند و خواستار پاكسازي طرفداران رژيم مبارك از دولت و ارتش شدند.
در بيانيه شماره 5 شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر كه از تلويزيون اين كشور پخش شد، آمده است كه تا اعمال اصلاحات در قانون اساسي مصر، پارلمان اين كشور منحل خواهد بود و قانون اساسي به حالت تعليق درخواهد آمد و يك كميته ويژه نيز براي تدوين پيش نويس قانون اساسي جديد تشكيل خواهد شد.
حاكمان نظامي مصر، اداره امور كشور را به طور موقت براي مدت شش ماه (برگزاري انتخابات) تا زمان انتخاب رئيس جمهور برعهده خواهند داشت، اما اين موضوع مورد پذيرش مردم قرار نگرفته است.
اخوان المسلمين: مردم بايد حكومت كنند
جماعت اخوان المسلمين در واكنش به بيانيه شماره 5 آن را كافي ندانست و خواستار انجام اصلاحات و اقدامات فوري مورد نظر مردم از سوي حاكمان نظامي شد.
به گزارش فارس به نقل از العربيه، جماعت اخوان المسلمين با صدور بيانيه اي از شوراي عالي نيروهاي مسلح خواست تدابيري فوري در زمينه آزادي تمام زندانيان شركت كننده در اعتراضات اخير و صدور عفو عمومي براي تمام زندانيان سياسي و لغو حالت فوق العاده اتخاذ كند.
اخوان المسلمين بر لزوم آغاز اصلاحات با برگزاري انتخابات پارلماني سالم و زير نظر مسئولان قضايي كشور تأكيد كرد و افزود: بايد هر چه سريع تر در راه تحقق خواسته هاي مردمي، با اتخاذ تدابيري با تعيين زماني براي اجراي آنها اقدام شود تا موجب اطمينان خاطر ملت مصر فراهم شود و اعتماد بين ارتش و مردم افزايش يابد.
اخوان المسلمين مصر در بيانيه خود، به شش بند اشاره كرده است كه حاكمان نظامي فوراً بايد نسبت به آن اقدام كنند كه آزادي زندانيان، لغو حالت فوق العاده، تشكيل دولت جديد با حضور نمايندگان واقعي ملت و مجازات جنايتكاران و وابستگان به رژيم مبارك از جمله اين خواسته ها عنوان شده است.
«صحي صالح» از رهبران اخوان المسلمين نيز در گفت وگويي با شبكه خبري العالم، اعلام كرد: ملت مصر جمعه آينده براي تحقق خواسته هاي خود تظاهرات خواهند كرد.
وي گفت: مردم مصر درخواست هايي داشتند كه رفتن مبارك، منحل كردن پارلمان و مجلس سنا، جزيي از آن بود و اينك اين موارد محقق شده، اما خواسته هاي انقلاب محدود به اين امور نيست.
پاكسازي دولت و ارتش
جنبش جوانان ششم آوريل به عنوان رهبري انقلاب مصر، نيز در واكنش به اطلاعيه حاكمان نظامي اعلام كرد كه دولت آينده در مصر بايد بدون حضور سران و شخصيت هاي رژيم مبارك باشد. «عمر و غر» عضو ارشد جنبش جوانان ششم آوريل در گفت وگو با العالم تأكيد كرد: ما از بيانيه شماره5 در زمينه انحلال پارلمان و مجلس سنا و تعليق قانون اساسي استقبال مي كنيم، اما تا زمان دست يابي به خواسته هاي خود تصميم گرفتيم، در روز جمعه راهپيمايي كنيم.
«غر» خواستار محاكمه همه كساني شد كه به مردم توهين كرده اند و كشور مصر را به نابودي كشاندند و متذكر شد: جوانان انقلابي به هيچ يك از افراد فاسد رژيم سابق، اجازه حضور در دولت جديد را نخواهد داد.
اين عضو ارشد جنبش جوانان ششم آوريل تصريح كرد: نقش كنوني ارتش، حمايت از دموكراسي و روي كارآمدن دولت مدني در كشور است و مردم و انقلابيون با دولت ژنرال ها به طور كامل مخالفند.
وي در پايان با اشاره به اينكه مردم اعترضات را تا تحقق كامل خواست هايشان متوقف نخواهند كرد يادآور شد:روز جمعه آينده، شاهد برپايي جشن هايي با حضور ميليون ها مصري به مناسبت پيروزي انقلاب خواهيم بود.
«محمد البرادعي» از چهره هاي مخالف رژيم حسني مبارك نيز با ابراز نگراني از اقدامات حاكمان جديد نظامي در مصر، خواستار «شفافيت انتقال قدرت» در اين كشور شد.وي در گفت وگو با شبكه خبري «سي ان ان» آمريكا با ابراز نگراني از وضعيت موجود، همچنين خواستار حضور گسترده مردم در روند انتقال قدرت پس از سرنگوني حسني مبارك شد.
البرادعي در واكنش به اطلاعيه شماره 5 حاكمان نظامي هشدار داد: چنانچه انتقال قدرت براساس خواسته ملت، صورت نگيرد، مردم مصر بار ديگر به خيابان ها سرازير خواهند شد.
البرادعي خاطرنشان كرد: نظامياني كه امروز در راس قدرت قرار گرفته اند؛ تنها با يكديگر مشغول رايزني هستند و با مردم مصر به صورت رودررو به گفت وگو ننشسته اند.
رئيس جنبش ملي تغيير اظهار داشت: متأسفانه با توجه به 30 سال حكومت سركوبگر مبارك، احزاب انقلابي مصر، به نوعي پراكنده شده اند، اما همگي بر انتقال قدرت از سوي نظاميان به مردم تأكيد دارند.
آخرين خبرها
¤ «وائل غنيم» و «عمو سالم» به نمايندگي از گروه جوانان 25 ژانويه با حاكمان نظامي مصر ديدار و گفت وگو كردند.
¤ 16 شركت هواپيمايي بين المللي و منطقه اي، پروازهاي خود به مقصد مصر را تا اطلاع ثانوي، لغو كردند.
¤ يك روزنامه مصري از نزاع در خاندان مبارك و به جان هم افتادن پسران ديكتاتور مصر در روزهاي اخير خبر داد.
¤ اقدام نخست وزير جديد مصر در جلب نظر يك تاجر وابسته به خاندان مبارك براي تصدي وزارت اطلاع رساني با موجي از خشم و نفرت مردم مواجه شد.
¤ منابع خبري از فعاليت مجدد برخي شبكه هاي ماهواره اي مذهبي مصر پس از سقوط حسني مبارك خبر دادند.
¤ هزاران تن از مردم اسكندريه يكشنبه شب با سرازير شدن به خيابان ها عليه حاكمان نظامي شعار دادند.
¤ كاركنان بزرگترين شركت نساجي مصر در شهر «محله الكبري» در اعتراض به شرايط بداقتصادي دست از كار كشيدند.
¤ اعتصاب كاركنان كانال سوئز علي رغم وعده و وعيدهاي دولت و تهديدهاي نظاميان همچنان ادامه دارد.

 



الله به جاي فرعون

دولت مورد حمايت نظاميان در مصر به دنبال سرنگوني فرعون و در راستاي تامين خواست مردم تصاوير حسني مبارك را از ادارات برداشت و تابلوي «الله» را جايگزين آن كرد.
اين حركت دولت با استقبال مسلمانان مصر روبه رو شده است.
مردم مصر كه سه روز بدون ديكتاتور مبارك را پشت سر گذاشتند اعلام كرده اند كه تا حصول تمام خواسته هاي خود عقب نشيني نخواهند كرد.

 



حريري رسما به جبهه مخالفان دولت لبنان پيوست

دبيركل جريان 14 مارس اعلام كرد، سعدالدين حريري نخست وزير سابق لبنان و از سران اصلي اين جريان با رد قطعي شركت در دولت آينده به جريان اپوزيسيون پيوست.
به گزارش خبرگزاري فارس، «فارس سعيد» با اعلام مطلب فوق افزود: حريري كه دولت تحت رياست وي در 12 ژانويه گذشته با خروج نيروهاي 8 مارس از رسميت ساقط شد موضع خود را از سازش به جريان مخالف تغيير داد.
بعد از اصرار حريري بر تسليم شدن در برابر خواسته هاي آمريكا و از بين بردن توافق سوريه و عربستان براي حل بحران در لبنان، 8 مارس و حزب الله تصميم به خروج از دولت گرفت و دولت حريري ساقط شد، بعد از مدتي رئيس جمهور با اكثريت آراء نمايندگان پارلمان «نجيب ميقاتي» نامزد معرفي شده از سوي 8 مارس را مامور تشكيل كابينه كرد.
ميقاتي تلاش زيادي كرد كه برخي جريان هاي 14 مارس را براي مشاركت در دولت دعوت كند ليكن برخي از اين جريان ها به ويژه جريان المستقبل به رهبري سعدالدين حريري از همان ابتدا مخالفت خود را براي حضور در كابينه جديد اعلام كرد و بدين ترتيب با اعلام رسمي موضع جريان حريري به نداشتن تمايل براي شركت در دولت و متقابلا پيوستن به جريان مخالف دولت، نجيب ميقاتي در تشكيل دولت مصمم تر خواهد شد.
وي پيشتر نيز اعلام كرده بود كه در صورت مشاركت نكردن 14 مارس در دولت كابينه تكنوكرات تشكيل خواهد داد.
نخست وزير جديد لبنان در عين حال تاكيد كرد كه تعهدي به هيچ گروه يا حزب سياسي ندارد و خواستار مشاركت همه احزاب و گروه ها در دولت جديد است.
وي همچنين گفت، تمام تلاش خود را براي جلوگيري از صف بندي و اختلاف گروه ها به كار برده است و دولت را در زمان مناسب تشكيل خواهد داد.
گفتني است منابع نزديك به ميقاتي اعلام كردند كه نخست وزير جديد لبنان به گروه 14 مارس ضرب الاجل داده بود كه تا سالروز ترور رفيق حريري (14 فوريه) فرصت دارند موضع خود را مبني بر پيوستن يا شركت نكردن در دولت جديد اعلام كنند.
از سوي ديگر، «جميل السيد» رئيس سابق سازمان امنيت عمومي لبنان اظهار داشت، سعدالدين حريري با صرف هزينه هاي فراوان تلاش مي كند تا مردم را عليه ميقاتي تحريك كند.وي افزود، حريري براي اين منظور 10 ميليون دلار براي جمع كردن مردم در روز 14 مارس هزينه پرداخت كرده است.
السيد همچنين گفت: اگر قرار است در لبنان كساني شبيه حسني مبارك رئيس جمهور مصر و زين العابدين بن علي رئيس جمهور مخلوع تونس باشند آنها سعدالدين حريري و فواد سينيوره نخست وزير اسبق لبنان هستند.

 



تظاهرات گسترده ضد دولتي در يمن و بحرين

هجوم مردم معترض به سمت كاخ رياست جمهوري يمن در صنعا و تيراندازي پليس به سوي آنها، 9 كشته برجاي گذاشت و در درگيري هاي بحرين نيز 14 نفر مجروح شدند
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران نفر از مردم يمن يكشنبه در خيابان هاي صنعا تظاهرات كردند و خواستار سرنگوني «علي عبدالله صالح»، رئيس جمهور اين كشور شدند.
تظاهركنندگان معترض به سمت كاخ رياست جمهوري در حركت بودند كه با ممانعت و تيراندازي پليس مواجه شدند. به گفته شبكه الجزيره، در اين درگيري، شش نفر جان خود را از دست دادند.
شماري از اراذل و اوباش طرفدار رئيس جمهور نيز با مردم درگير شدند.
به نظر مي رسد كه عقب نشيني چند روز پيش عبدالله صالح از تمديد دوره رياست جمهوري خود يا موروثي كردن حكومت در كشورش، نتوانسته خشم مردم يمن را مهار كند و آنها همچنان خواستار پياده شدن الگوي انقلاب هاي تونس و مصر در كشورشان هستند.
احزاب پارلماني مخالف دولت يمن نيز ضمن اعلام موافقت با از سرگيري مذاكرات با دولت، هشدار دادند كه حاكمان اين كشور نيز با قيام هاي مردمي مشابه مصر و تونس مواجه مي شوند.
در پي افزايش تنش در يمن، رئيس جمهور اين كشور سفر خود به آمريكا را به تعويق انداخت. اين سفر قرار بود طي روزهاي جاري انجام شود.
در الجزاير نيز مخالفان دولت اعلام كردند به اعتراضات خود در روزهاي شنبه هر هفته ادامه مي دهند. مخالفان همچنين گفتند اعتراضات و راهپيمايي هاي آنها تا سرنگوني رژيم الجزاير ادامه خواهد يافت. «عبدالعزيز بوتفليقه» از سال 1999 تاكنون قدرت را در الجزاير در دست دارد.
خبرها از اردن نيز حاكي است فعالان سياسي اين كشور به ادامه اعتراضات مردمي و تحصن دوره اي در برابر سفارت رژيم صهيونيستي در امان، متعهد شدند. معترضان اردني خواستار اصلاحات سياسي و تعطيلي سفارت رژيم صهيونيستي هستند.شهرهاي اردن طي روزها و هفته هاي اخير شاهد تظاهرات ضد دولتي بود. آخرين خبرها از اين كشور حاكي است تظاهرات ديروز مردم اين كشور در خيابان هاي امان، به درگيري با پليس انجاميد و دو مجروح بر جاي گذاشت. اين دو نفر هدف گلوله نيروهاي پليس قرار گرفتند.
در تونس، واكنش مردم به اظهارات ذليلانه «احمد اونيس» وزير خارجه اين كشور در قبال فرانسه، به استعفاي وزير انجاميد. مردم اسلامگراي تونس خواستار روي كار آمدن جريان هاي اسلامگرا در اين كشور هستند. اونيس در برنامه اي تلويزيوني، از به كار بردن واژه انقلاب براي خيز مردمي تونس عليه «زين العابدين بن علي» خودداري كرده بود و در مورد «ميشل اليوماري»، همتاي فرانسوي خود گفته بود كه هميشه آرزوي ديدار با اليوماري را داشته است. اليوماري همان كسي است كه مردم تونس او را به داشتن روابط نزديك و مشكوك با بن علي متهم مي كنند.
در گيري در بحرين
تظاهرات مردم بحرين در «روز خشم» عليه رژيم اين كشور و درگيري آنها با پليس، 14 زخمي بر جاي گذاشت.
به گزارش رويتر، منامه پايتخت بحرين در طول شب و روز دوشنبه شاهد تظاهرات ضدحكومتي و درگيري پليس با معترضان بود. مخالفان دولت ديروز را «روز خشم» نام گذاشته و اعلام كرده بودند كه در اين روز دست به تظاهرات مي زنند. شمار زيادي از نيروهاي پليس و تعدادي نفربر زرهي با هدف جلوگيري از برگزاري تظاهرات، در خيابان هاي منامه مستقر شده بودند و هلي كوپترهاي نظامي نيز در آسمان اين شهر دور مي زدند. با اين حال، مردم به خيابان ها آمدند و تظاهرات كردند.
اعتراض ها از دو روستاي شيعه نشين شروع شد و به ديگر شهرها و از جمله منامه كشيده شد. در همين حال، گروه مخالف «الوفاق» (شيعه) درباره پيامدهاي استفاده از زور و سلاح توسط نيروهاي امنيتي عليه تظاهركنندگان هشدار داد.
شاه بحرين هفته گذشته از بيم دچار شدن به سرنوشت همتايان تونسي و مصري خود، اعلام كرده بود كه به مناسبت دهمين سال تدوين منشور ملي براي ايجاد اصلاحات و تقدير از وفاداري ملت بحرين به اين منشور، مبلغ 1000 دينار پس از اجراي مراحل قانوني لازم، به هر خانواده بحريني خواهد پرداخت.

 



قذافي : در تظاهرات «روز خشم» شركت مي كنم !

رهبر ليبي گفت در تظاهرات روز خشم مردم عليه حكومت شركت خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، معمر قذافي اعلام كرد قصد دارد در تظاهراتي كه معترضان در روز خشم (پنجشنبه) براي سرنگوني حكومت وي برپا كنند، شركت كند.
فعالان و مخالفان دولت ليبي با فراخوان مردم در روز خشم از آنان خواسته اند در روز پنجشنبه به خيابان ها بريزند و مخالفت خود را با رژيم حاكم ابراز كنند.
معترضان خواستار وادار كردن قذافي به كناره گيري از قدرت شده اند. اين در حالي است كه حكومت ليبي از بيم دچار شدن به سرنوشت مصر و تونس در سراسر كشور آماده باش كامل نظامي اعلام كرده و تمامي نيروهاي پليس و دستگاه هاي امنيتي به حالت آماده باش كامل درآمده است. فعالان سياسي ليبي با فراخوان مردم در سايت اينترنتي فيس بوك از تمامي مردم خواسته اند به خيابان ها بريزند و خواسته هاي خود را مطرح كنند. گفتني است فقر و شرايط نابسامان اقتصادي از مهم ترين دلايلي است كه باعث نارضايتي مردم اين كشور شده و خواستار تغيير فوري در وضعيت معيشتي خود هستند.

 



وزير راه آهن چين به خاطر دريافت رشوه بركنار شد

وزير راه آهن چين به اتهام فساد مالي از تمام مسئوليت هاي اجرايي كشورش بركنار شد.
به گزارش روزنامه انگليسي «گاردين» «ليو شيجون»، وزير راه آهن چين در جريان برنامه دولت مبني بر مبارزه سراسري با فساد، از رياست حزب كمونيست چين و تمام مسئوليت هاي اجرائي اش بركنار شد.
بنا به نوشته اين روزنامه «شيجون» 58 ساله بالاترين مقام سياسي اين كشور است كه از سال 2006 به اين طرف بركنار و تحت پيگيرد قانوني قرار مي گيرد.
خبرگزاري رسمي چين نيز با انتشار اين خبر بدون اشاره به جزئيات بيشتر «تخطي از قوانين» راباعث بركناري اين مقام بلندپايه چيني عنوان كرد. «شين هوا» افزود: «شيجون» در جريان مبارزات دولتي عليه فساد از سمت خود بركنار شده است.
گزارش هاي تأييد نشده حاكي است، اين وزير چيني 200 هزار دلار رشوه دريافت كرده است.

 



آمريكا مذاكره با پاكستان را به حال تعليق در آورد

واشنگتن درواكنش به شكاف سياسي كه از زمان بازداشت شهروند آمريكايي متهم به قتل در پاكستان ميان دو كشور ايجاد شده، مذاكرات سياسي خود با اسلام آباد را به حال تعليق در آورد.
به گزارش شبكه خبري فاكس نيوز، وزارت خارجه آمريكا با صدور بيانيه اي اعلام كرد، مذاكراتي كه بطور مرتب در سطح مقامات عالي رتبه واشنگتن-اسلام آباد در زمينه روابط دوجانبه يا مسايل منطقه اي به خصوص افغانستان برگزار مي شد، به خاطر نوع عملكرد پاكستان در خصوص شهروند آمريكايي دستگير شده، متوقف شده است.
بر اساس اين گزارش، هفته گذشته و پس از آنكه دادگاهي در پاكستان، اسلام آباد را از آزاد كردن متهم آمريكايي منع كرد، واشنگتن محدوديت هايي در مناسبات خود با پاكستان وضع كرد. برخي گزارش هاي غير رسمي نيز حاكي است، آمريكا در نظر دارد سفر آينده آصف علي زرداري، رئيس جمهور پاكستان به اين كشور را لغو كند.
يادآور مي شود چندي پيش يك آمريكايي فعال در شركت امنيتي آمريكا در پاكستان يا نام « ريموند ديويس»دو شهروند پاكستاني را به ضرب گلوله به قتل رساند.
ايالات متحده در پاسخ به خشم مردم پاكستان مدعي شد ريموند ديويس مصونيت سياسي دارد و بايد آزاد شود؛ اما دولت پاكستان معتقد است وي نتوانسته مداركي مبني بر مصونيت سياسي خود ارايه دهد.

 



در صورت اعتراض مردم عمرالبشير: سركوب نمي كنم به صداي ملت گوش مي دهم

رئيس جمهور سودان بر ضرورت آزادي در كشور و تحقق خواسته هاي مردمي تاكيد كرد و اظهار داشت، من صداي مردم را ساكت نمي كنم.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از روزنامه لبناني المستقبل، عمرالبشير رئيس جمهور سودان در مراسمي اظهار داشت، من به جاي اينكه صداي مردم را سركوب كنم به نظرات و خواسته هاي آنها براي ساختن سودان گوش مي دهم.
وي افزود: ما به اجراي احكام دين اسلام پايبند هستيم و بر ارزش آزادي تاكيد داريم چرا كه اين ارزش عامل تحرك ملت و امت است.
البشير گفت، دشمنان سودان درصدد تحريك و دشمني عليه ملت سودان هستند ولي موفق نخواهند شد.
رئيس جمهور سودان همچنين اظهار داشت، ما در كنار ملت فلسطين، عراق و افغانستان و تمام ملت هاي تحت اشغال تا پايان يافتن حضور اشغالگران ايستاده ايم و همچنان از آنان حمايت خواهيم كرد.
گفتني است زنان سوداني با برگزاري تظاهرات در خارطوم خواستار آزادي افرادي شدند كه طي اعتراضات اخير در سودان بازداشت شده اند.

 



بحران در تشكيلات خودگردان دولت محمود عباس سقوط كرد

در پي استعفاي صائب عريقات مذاكره كننده ارشد تشكيلات خودگردان فلسطين، سلام فياض نخست وزير دولت انتصابي تشكيلات خودگردان نيز استعفا كرد.
سلام فياض روزگذشته استعفانامه خود را به محمودعباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين تحويل داد و عباس با اين استعفاموافقت كرد.
به دنبال استعفاي سلام فياض كه بلافاصله پس از استعفاي صائب عريقات صورت گرفت تمامي وزيران كابينه فياض به صورت دسته جمعي استعفا كردند.
برخي منابع نزديك به محمود عباس اعلام كردند كه اين تغييرات گسترده در كابينه تشكيلات خودگردان به دليل بروز ناآرامي هاي گسترده در كشورهاي عربي رخ داده و تشكيلات با اين اقدام مي خواهد مسير را براي ترميم كابينه هموار سازد در حالي كه برخي ديگر از منابع فلسطيني اعلام كردند كه اين استعفاهاي گسترده در تشكيلات به دنبال رسوايي و خيانت تشكيلات خودگردان نسبت به ملت فلسطين صورت گرفته، خيانتي كه شبكه خبري الجزيره چندي پيش اسناد آن را افشا كرده بود. اين منابع افزودند، انتخاب نخست وزير جديد و وزيران جديد نيز نمي تواند سرپوشي به خيانت تشكيلات خودگردان فلسطين بگذارد.
اين منابع همچنين از وجود اختلاف شديد در داخل تشكيلات خودگردان فلسطين درباره پيشنهاد برگزاري انتخابات محلي در ماه مه و انتخابات مجلس قانونگذاري و رياست تشكيلات خودگردان در ماه سپتامبر خبر دادند.
برخي محافل نزديك به فياض نيز گفتند كه عباس در تلاش است تا فياض را بار ديگر به تشكيل دولت مأمور كند به گونه اي كه وزيران آن از اعضاي تكنوكرات جنبش فتح باشند زيرا بسياري از اعضاي فتح به ساختار كنوني دولت اعتراض دارند.
به گفته اين منابع فراكسيون پارلماني فتح سه شنبه آينده قرار است نشست مهمي را تشكيل و طي آن موضوع استعفاي فياض را بررسي كند و مسئله جايگزيني فياض نيز در اين نشست مطرح خواهد شد.
ساير رويدادها
¤ نماينده عرب پارلمان رژيم صهيونيستي پيش بيني كرد كه بعد از انقلاب مصر نوبت انقلاب فلسطيني ها عليه اشغالگري رژيم صهيونيستي است.
¤ شماري از صهيونيست هاي افراطي با يورش به يك روستاي فلسطيني در كرانه باختري بر روي منازل اهالي اين روستا شعارهاي ضداسلامي به زبان عبري نوشتند و با روستائيان درگير شدند.
¤ نيروهاي مقاومت فلسطين در نوار غزه براي مقابله با تهديدات احتمالي رژيم صهيونيستي عليه مردم فلسطين، مانور برگزار كردند.
¤ وزارت اقتصاد دولت حماس از توليدكنندگان داخلي خواست با توليد بيشتر محصولات داخلي از ورود كالاهاي اسرائيلي به غزه جلوگيري كنند.
¤ رژيم صهيونيستي از ترس اعتصاب عمومي در سرزمين هاي اشغالي و دچار شدن به سرنوشت مصر و تونس قيمت سوخت را كاهش داد.
¤ پيش نويس قانون محكوميت شهرك سازي توسط رژيم صهيونيستي از سوي كشورهاي عربي فردا در شوراي امنيت بررسي خواهد شد.

 



چها رسوي پنج قاره

نگراني مولن و تل آويو
مايك مولن رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا در سفر به سرزمين هاي اشغالي و ديدار با مقامات تل آويو آينده منطقه به ويژه تحولات مصر را مورد بررسي قرار داد.
مقامات تل آويو در ديدار بامولن از روي كار آمدن اسلامگراها شديدا ابراز نگراني كردند.
بودجه نظامي پنتاگون
با وجود درخواست هاي مطرح شده از جانب كنگره آمريكا براي كاهش چشمگير بودجه دفاعي، پنتاگون بزرگترين طرح بودجه خود را در تاريخ اين وزارتخانه مطرح كرد.رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا گفت: با توجه به چالش هاي امنيتي پيچيده و غيرقابل پيش بيني كه آمريكا با آن مواجه است بودجه پيشنهادي 553 ميليارد دلاري حداقل ميزان بودجه دفاعي ضروري است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14