(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 26 بهمن 1389- شماره 19865

كوتاه اقتصادي
برپايي 380 نمايشگاه عرضه مستقيم كالا در 32 هزار غرفه
طي 11 ماه محقق شد افزايش توليد طلا، سنگ آهن و زغال سنگ كشور
ربودن كشتي ايراني توسط دزدان سوماليايي
براساس لايحه بودجه سال 90 نرخ ماليات بر ارزش افزوده4 درصد شد
با ادغام 2 وزارتخانه صورت مي گيرد فعاليت هاي عمراني و زيربنايي در وزارتخانه اي جديد
ضرب 40 هزار سكه طلاي يادبود ولادت اميرالمومنين(ع)
به دستور سرپرست وزارت راه انجام مي شود آسفالت 14هزار كيلومتر راه روستايي
ايجاد جايگاه هاي عرضه لاستيك و روغن در پايانه ها
صاحبان ميني بوس هاي فرسوده تهران وام 40 ميليون توماني مي گيرند
افزايش قيمت آب باهدف صرفه جويي
دستور رئيس جمهور براي واگذاري سهام عدالت به كارگران



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس كل بانك مركزي نرخ پيشنهادي 1050 تومان براي نرخ دلار در سال آينده را كارشناسي دانست.محمود بهمني درباره نرخ 1050 توماني دلار در سال 90 اظهار كرد: اين نرخ پيشنهاد دولت به مجلس است و حتما اين عدد به همراه رقم 80 تا 85 دلاري هر بشكه نفت در سال آينده مورد بررسي مجلس قرار خواهد گرفت.
¤ 15 ميلياردريال اعتبار از سوي صندوق تامين اجتماعي به كانون هاي بازنشستگي كارگري و كانون هاي كاركنان بازنشسته اين صندوق به منظور انجام سفرهاي زيارتي و سياحتي اعضاي اين كانون ها اختصاص يافت.
¤ در جلسه آينده كارگروه حمايت از توليد، موضوع اجراي طرح هدفمندي يارانه ها و تاثير آن در بخش صنعت و همچنين صدور قبض اشتباه گاز و برق براي برخي از واحدهاي صنعتي مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.
¤ وزير كشاورزي، دامپروري و شيلات اروگوئه در ديدار با وزير جهاد كشاورزي ايران گفت: توليدات اروگوئه تنها به بخش برنج محدود نمي شود و در بخش توليد گوشت گاو و گوسفند نيز داراي سابقه اي طولاني است كه زمينه هاي صادرات اين فرآورده دامي به ايران وجود دارد.
¤ مديرمركز فناوري اطلاعات و ارتباطات وزارت صنايع و معادن از راه اندازي مركز حفاظت اطلاعات صنعتي به منظور ايمني هر چه بيشتر اطلاعات بخش صنعت و معدن كشور در اين وزارتخانه خبر داد.
¤ مدير بهينه سازي انرژي در بخش ساختمان شركت بهينه سازي مصرف سوخت اعلام كرد: شرايط آموزش 5 هزار نفر در كارگاههاي آموزشي بهينه سازي انرژي با هدف آشنايي با سيستم كاهش مصرف انرژي در ساختمانها به صورت رايگان در كلانشهرها و مراكز استانها از سوي شركت بهينه سازي مصرف سوخت فراهم شده است.
¤مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران از خريد تضميني بيش از 42 هزار تن برنج پرمحصول داخلي از 20 بهمن ماه امسال خبر داد.
¤ مدير حراست سازمان بورس و اوراق بهادار با هشدار به سوءاستفاده افراد سودجو از نام مقام هاي ارشد كشور افزود: به تازگي افرادي فرصت طلب با ارسال پيامك و يا تماس تلفني با افراد مختلف از جمله سهامداران شركت ها، از آن ها مي خواهند وجهي را بابت دريافت سهام اين شركت ها به حساب سازمان بورس و اوراق بهادار واريز كنند.
¤ سازمان چاي هند اعلام كرد در اثر توقف مبادلات تجاري هند با ايران در چارچوب اتحاديه پاياپاي آسيايي هند بازار بزرگ چاي ايران را در رقابت با سريلانكا از دست داده است.
¤ رئيس هيات مديره انجمن صنايع شوينده، بهداشتي و آرايشي ايران گفت: با توجه به روند شكل گرفته در بسياري از واحدها، در 6 ماه آينده آمار قابل توجهي از تاثيرات قانون هدفمندسازي يارانه ها بر كاهش مصرف و بهينه سازي فرآيندهاي توليد منتشر خواهد شد.
¤ براساس تفاهم سازمان توسعه تجارت ايران و معاونت برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت تعاون، سهم بخش تعاون از صادرات غيرنفتي كشور تا دو سال آينده به 15 درصد افزايش خواهد يافت.
¤ معاون وزير مسكن و شهرسازي گفت: سالانه 45 ميليارد قالب آجر در كشور توليد مي شود كه حدود 25 ميليارد قالب سهم توليد ماشيني اين مصالح ساختماني است.

 



برپايي 380 نمايشگاه عرضه مستقيم كالا در 32 هزار غرفه

نمايشگاه هاي بهاره عرضه مستقيم كالا امسال گسترده تر از سالهاي گذشته از 5 تا 25 اسفند ماه در سراسر كشور برپا خواهد شد.
دكتر مهدي غضنفري وزير بازرگاني با اعلام اين مطلب گفت: همانند سنوات گذشته در روزهاي پاياني سال و نزديك شدن به ايام شب عيد، 380 نمايشگاه عرضه مستقيم كالا با بيش از 32 هزار غرفه در سراسر كشور برگزار مي شود.
وي ادامه داد: اين نمايشگاهها همچون سالهاي اخير توسط اصناف و بخش خصوصي برگزار مي شود و كالاهاي ارائه شده در آن با حداقل 10 درصد تخفيف به مشتريان عرضه خواهد شد.
غضنفري با اشاره به اينكه در اين نمايشگاهها توليدكنندگان صنفي حضوري چشمگير دارند، يادآور شد: صنوف توليدي داراي پروانه كسب براي حضور در نمايشگاهها دراولويت هستند.
وي گفت: براي نظارت بر قيمت و كيفيت كالاهايي كه در اين نمايشگاهها عرضه مي شوند پايگاه هاي ثابت بازرسي و رسيدگي به شكايات در تمامي نمايشگاهها مستقر و آماده دريافت و رسيدگي به نظرات و پيشنهادات و گزارشهاي مردمي هستند.
وزير بازرگاني افزود: اين نمايشگاهها به مدت 10 روز و به تناسب آب و هواي استانها طي روزهاي 5 تا 25 اسفند ماه در سراسر كشور برگزار مي شود.
نمايشگاه استان تهران
روابط عمومي سازمان بازرگاني استان تهران اعلام كرد: با توجه به فرا رسيدن ايام پاياني سال و افزايش تقاضا و نيز به منظور تنظيم بازار كالا و خدمات و حمايت از قشر آسيب پذير تعداد 20 نمايشگاه عرضه مستقيم كالا با 4000 غرفه در استان تهران برگزار مي گردد.
بنابر اين گزارش: شهر تهران با 4 نمايشگاه از تاريخ 10/12/89 لغايت 21/12/89 واقع در پارك ارم، حكيميه تهران پارس، ورزشگاه تختي و فرهنگسراي خاوران و يك نمايشگاه مواد غذايي از تاريخ
25/11/89 لغايت 4/12/89 در مصلي امام خميني جهت عرضه مواد غذايي و در شهرستانها هر كدام يك تا دو نمايشگاه آماده ارائه خدمات و توزيع اقلام ضروري و مورد نياز مردم مي باشند.
حضور بنكداران
بنكداران مواد غذايي در 40 غرفه نمايشگاه عرضه مستقيم، كالاهاي مورد نياز مردم را ارائه مي كنند. قاسم علي حسني رئيس اتحاديه بنكداران مواد غذايي با اشاره به برگزاري نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا از 10 اسفند ماه افزود: با توجه به سهميه در نظر گرفته شده براي اين اتحاديه در مراكز پارك ارم، حكيميه تهرانپارس، ورزشگاه تختي، فرهنگسراي خاوران و مصلي تهران 40 واحد صنفي عضو اتحاديه كالاهاي خود را با 20 درصد تخفيف عرضه خواهند كرد.

 



طي 11 ماه محقق شد افزايش توليد طلا، سنگ آهن و زغال سنگ كشور

عمليات اجرايي احداث كارخانه توليد كنسانتره سنگ آهن بزودي آغاز مي شود. همچنين عمليات اجرايي طرح تجهيز معدن طلاي زر شوران در دستور كار قرار دارد.
غلامحسين رحيميان مديرعامل شركت تهيه و توليد موادمعدني ايراني در جمع خبرنگاران گفت: كارخانه توليد كنسانتره سنگ آهن به ظرفيت سالانه 3 ميليون تن احداث مي شود. وي افزود: طرح تجهيز معدن طلاي زرشوران و احداث كارخانه استحصال طلا با ظرفيت 3 تن طلا و 1300 تن نقره نيز بزودي انجام خواهد شد. وي گفت: انجام مطالعات احداث طرح توسعه كارخانه كك سازي زرند كرمان با ظرفيت 400 هزار تن در سال و طرح توليد كنسانتره در معادن گل گهر 2 و 4 به ظرفيت
2/3 ميليون تن از ديگر طرحهاي در دست اجراي اين شركت است. رحيميان از امضاي موافقت نامه با بانك توسعه اسلامي جهت تجهيز معدن زغال سنگ خمرود خبر داد و گفت: اين طرح از مهم ترين طرحهاي در دست احداث و طبق توافق صورت گرفته، بانك توسعه اسلامي تا سقف 56 ميليون يورو در اين طرح سرمايه گذاري خواهد كرد.
مديرعامل شركت تهيه و توليد موادمعدني ايران از سرمايه گذاري 3 ميليارد و 550 ميليون تومان در زمينه ارتقا فرآيندهاي ايمني در معادن خبر داد و خاطرنشان كرد: در سال جاري تاكنون دوره هاي آموزشي متعددي در معادن زيرمجموعه با بهره گيري از كارشناسان خارجي مجرب برگزار شده است.
وي در ادامه اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها و واقعي سازي قيمت انرژي را از ضروريات اقتصاد ملي برشمرد و تصريح كرد: اين شركت پس از هدفمندسازي يارانه ها قيمت محصولات خود را تثبيت كرده و افزايشي در قيمتها نداشته است. با اقدامات انجام شده در زمينه افزايش بهره وري و كاهش مصارف انرژي در واحدهاي زيرمجموعه، قانون هدفمندسازي يارانه ها به بهترين وجه در اين بخش اجرا شده است.
رحيميان همچنين از رشد توليد محصولات اين شركت خبر داد و خاطرنشان كرد: در 11 ماه سال جاري 24 ميليون و 200 هزار تن سنگ آهن توليد شده كه اين ميزان در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 7 درصد رشد داشته است.
وي افزود: توليد زغالسنگ خام نيز در اين مدت حدود دو ميليون تن بوده است كه با برنامه ريزي هاي انجام شده در معدن طبس در آينده افزايش توليد زغال سنگ را شاهد خواهيم بود.
وي اظهار داشت: در اين مدت حدود 290 هزار تن كك متالورژي توليد شده كه در مقايسه با سال گذشته كه ميزان آن 218 هزار تن بود، رشدي معادل 33 درصد داشته است.
رحيميان سپس در مورد ميزان توليد شمش طلا نيز گفت: ميزان توليد شمش طلا در واحد طلاي موته 250 كيلوگرم بوده كه نسبت به برنامه 19 درصد جلوتر هستيم.
وي با بيان اينكه كانسارهاي شناخته شده منطقه موته افزون بر 9 محل و به وسعت 150 كيلومتر مربع است، افزود: در صورت رفع موانع سازمان محيط زيست با راه اندازي معدن دره اشكي افزايش توليد چشمگيري در بخش طلا خواهيم داشت.
به گفته رحيميان، ميزان كنسانتره فسفات توليدي تاكنون 32 هزار و 500 تن بوده است.
مديرعامل شركت تهيه و توليد موادمعدني ايران در ادامه به ميزان توليد سرب و روي در معدن انگوران اشاره كرد و گفت: ميزان توليد معدن انگوران از ابتداي سال جاري تاكنون 632 هزار تن است كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 126 درصد رشد داشته است.

 



ربودن كشتي ايراني توسط دزدان سوماليايي

مدير عامل شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران از ربوده شدن يك فروند كشتي متعلق به شركت كشتيراني ايران و هند توسط دزدان سوماليايي خبر داد.
محمد حسين داجمر در گفت وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: يك فروند كشتي حامل زغال سنگ كه به مقصد چين در شمال اقيانوس هند در حركت بود، توسط دزدان دريايي سومالي ربوده شده و ارتباط اين كشتي با ما قطع شده است.
وي با بيان اينكه رادارها نشان مي دهد كه كشتي مزبور به سمت سومالي در حال حركت است، گفت: ناوهاي خارجي در منطقه به ما اطلاع داده اند كه افراد مسلح بر روي كشتي مستقر شده اند.
مديرعامل شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران گفت: هدف دزدان دريايي باج خواهي است و نكته مهم اين است كه اين دزدان دامنه فعاليت خود را گسترش دادند و با طي 2 هزار كيلومتر در مسير تجارت خليج فارس قرار گرفته اند.
به گزارش فارس، كميته اضطراري كشتيراني ايران و هند ساعاتي پيش اعلام كرد: يك فروند كشتي فله بر تحت مديريت كشتيراني ايران و هند حدود ساعت پنج بعدازظهر روز شنبه 23 بهمن ماه در حالي كه در مسير پرتردد خليج فارس به طرف چين در حركت بود در شمال اقيانوس هند توسط مهاجمين مسلح و مجهز به قايق هاي تندرو متوقف و ربوده شد.
اين كميته با اعلام اينكه اين كشتي با ظرفيت 52 هزار تن با محموله سنگ آهن از بندرعباس به مقصد چين در حركت بوده است افزود: طبق گزارشات دريافتي، دزدان دريايي مسير اين كشتي را تغيير داده و كشتي مذكور هم اينك در حال حركت به سمت خليج عدن است.
كميته اضطراري كشتيراني ايران و هند اظهار داشت: طبق آخرين پيگيري ها حال 22 خدمه، افسر و ملوان كشتي مذكور شامل 13 نفر ايراني و 9 نفر هندي صحيح و سالم گزارش شده است.
كميته مذكور تأكيد كرد: اين كميته با جديت تمام در حال بررسي وضعيت اين كشتي و پيگيري آزادسازي آن است و در اين ارتباط بطور مداوم با نيروهاي دريايي ايران، هندوستان، پاكستان، عمان و نيروهاي بين المللي مستقر در منطقه و ساير ارگانهاي ذيربط در تماس است.
اين كميته با بيان اينكه تا لحظه مخابره اين خبر تماسي از ربايندگان اين كشتي نداشته ايم يادآور شد: كميته اضطراري كشتيراني ايران و هند به محض اطلاع از وقوع اين حادثه در تلاش براي آزادسازي سريع و فوري اين كشتي است.

 



براساس لايحه بودجه سال 90 نرخ ماليات بر ارزش افزوده4 درصد شد

رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور فهرست اوراق بهادار معاف از ماليات را اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، براساس قانون، درآمدهاي حاصل از نقل و انتقال و درآمدهاي حاصل از صدور و ابطال اوراق اجاره (صكوك اجاره)، قراردادهاي آتي كالا، قرارداد آتي سهام، اوراق اختيار معامله، اوراق استصناع، اوراق رهني و حق تقدم تسهيلات مسكن از پرداخت ماليات معاف شدند.
علي عسگري رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور با اشاره به تبصره هاي يك و دو ماده 143 مكرر قانون مالياتهاي مستقيم گفت: براساس اين ماده قانوني، اوراق بهاداري كه طبق ماده 24 بند يك قانون بازار اوراق بهادار به تصويب شوراي عالي بورس و اوراق بهادار رسيده است از پرداخت ماليات بر درآمد و ارزش افزوده درآمدهاي حاصل از نقل و انتقال اين اوراق يا درآمدهاي حاصل از صدور و ابطال آنها معاف است.
عسگري با اشاره به ماده 143 مكرر قانون مالياتهاي مستقيم تاكيد كرد: در تبصره يك اين قانون آمده است كه تمامي درآمدهاي صندوق سرمايه گذاري در چارچوب اين قانون و تمامي درآمدهاي حاصل از سرمايه گذاري در اوراق بهادار موضوع بند(24) ماده (1) قانون بازار اوراق بهادار جمهوري اسلامي ايران مصوب 1384 و درآمدهاي حاصل از نقل و انتقال اين اوراق يا درآمدهاي حاصل از صدور و ابطال آنها از پرداخت ماليات بر درآمد و ماليات بر ارزش افزوده موضوع قانون ماليات بر ارزش افزوده مصوب
2/3/1387 معاف هستند و از بابت نقل و انتقال آنها و صدور و ابطال اوراق بهادار ياد شده مالياتي مطالبه نخواهد شد.
ماليات بر ارزش افزوده
در لايحه بودجه 90
معاون سازمان امورمالياتي كشور از اعمال نرخ 4درصدي ماليات بر ارزش افزوده در لايحه بودجه سال 90 خبر داد.
محمد قاسم پناهي از درآمد 6 هزار ميليارد توماني ماليات بر ارزش افزوده از ابتداي اجراي قانون تا شش ماه دوم سال جاري خبر داد و گفت: نرخ ماليات بر ارزش افزوده مطابق قانون پنجم بايد سالانه يك درصد افزايش يابد كه بر اين اساس نرخ ماليات بر ارزش افزوده در بودجه سال آينده 4درصد پيش بيني مي شود.
به گفته معاون سازمان امور مالياتي، از محل نرخ 4درصدي ماليات ارزش افزوده، نرخ عوارض 8/1درصد و نرخ ماليات معادل 2/2درصد خواهد بود.پناهي به بيان تغييرات ماليات بر ارزش افزوده در برنامه پنجم پرداخت و گفت: قرار است سهم اين ماليات از توليد ناخالص داخلي در برنامه به 10درصد برسد.

 



با ادغام 2 وزارتخانه صورت مي گيرد فعاليت هاي عمراني و زيربنايي در وزارتخانه اي جديد

معاون وزير مسكن و شهرسازي از آغاز ادغام وزارتخانه هاي مسكن و راه و ترابري و احتمال پيوستن بخشهايي از وظايف وزارت نيرو و سازمان تربيت بدني به وزارتخانه جديد خبر داد و گفت: فعاليتهاي عمراني و زيربنايي برعهده يك وزارتخانه قرار مي گيرد.
احمد صادقي در گفتگو با مهر در خصوص طرح ادغام وزارت مسكن با وزارت راه و ترابري گفت: اين ادغام كاملاً كارشناسي است و در دولتهاي قبل از دولت نهم و دهم هم موضوع ادغام وزارتخانه ها مطرح شده بود.
وي افزود: اين 2 وزارتخانه اقدامات ساخت و ساز و عمراني انجام مي دهند؛ بنابراين مي توانند با يكديگر ادغام شوند.
معاون وزير مسكن و شهرسازي تصريح كرد: اقدامات عمراني و ساخت و ساز در كشور مي تواند زيرمجموعه يك وزارتخانه باشد و اين وزارتخانه تمامي فعاليتهاي زيربنايي و زيرساختها را انجام دهد.
صادقي با بيان اينكه فعلاً موضوع ادغام از اين 2 وزارتخانه شروع شده است، گفت: در آينده احتمال افزوده شدن بخشي از وزارت نيرو و ساخت و سازهاي ورزشگاه ها كه برعهده سازمان تربيت بدني است، به اين وزارتخانه وجود دارد.
گفتني است: دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اخيراً از برنامه دولت براي كاهش وزارتخانه ها از 21 به 17 وزارتخانه خبر داده و گفته است: اين كار در راستاي برنامه پنجم توسعه انجام خواهد شد.
احمدي نژاد برنامه ادغام وزارتخانه ها را با ادغام وزارت راه و ترابري با وزارت مسكن و شهرسازي آغاز خواهد كرد. وي حتي با انتخاب وزير مسكن به عنوان سرپرست وزارت راه، در واقع ادغام دو وزارتخانه مسكن و راه و ترابري را از مديران كليد زده و احتمالاً اين دو مجموعه تا اوايل بهار سال آينده كاملاً به هم پيوند مي خورند.
شايان ذكر است: كشور ژاپن داراي وزارت زمين، امور زيربنايي و حمل و نقل است كه به نظر مي رسد ايده ادغام وزارتخانه هاي مسكن و شهرسازي و راه و ترابري الگويي ژاپني است.

 



ضرب 40 هزار سكه طلاي يادبود ولادت اميرالمومنين(ع)

با تصويب هيئت وزيران 40 هزار سكه يادبود ولادت اميرالمومنين(ع) ضرب مي شود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، جلسه هيئت وزيران به رياست محمود احمدي نژاد عصر روز يك شنبه برگزار شد كه در آن برخي از پيشنهادهاي دستگاه هاي اجرايي تصويب شد، بر اين اساس هيئت وزيران با امضاي مقدماتي پروتكل اصلاحي موافقت نامه بين ايران و تركيه موافقت كرد.
در اين نشست هيئت وزيران با ضرب 40 هزار قطعه سكه طلاي يادبود به مناسبت بزرگداشت ولادت حضرت امير المومنين علي(ع) موافقت كرد.
همچنين دولت با تشكيل كارگروه صادرات و انتشار مرحله دوم اوراق مشاركت براي سازمان بنادر و دريانوردي موافقت كرد.
بر اين اساس، هيئت وزيران همچنين آيين نامه چگونگي تعيين حدود وظايف سخنگوي هيئت دولت و تشكيل شوراي اطلاع رساني دولت را اصلاح كردند.
دولت در اين جلسه با ارتقاي درمانگاه حضرت قائم(عج) بوشهر به مركز جراحي نيز موافقت كرد.

 



به دستور سرپرست وزارت راه انجام مي شود آسفالت 14هزار كيلومتر راه روستايي

آسفالت 14هزار كيلومتر راه روستايي در دستور كار وزارت راه و ترابري قرار گرفت و عمليات اجرايي آن آغاز شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت راه و ترابري، در ادامه نهضت ساخت و توسعه راه هاي روستايي كشور و به دستور علي نيكزاد سرپرست وزارت راه و ترابري، 14هزار كيلومتر از راه هاي روستاهاي بالاي 50 خانوار آسفالت مي شود.
اين پروژه ها با همكاري استانداري ها و وزارت راه و ترابري اجرا مي شود به طوري كه هزينه عمليات زيرسازي اين راه ها برعهده استانداري ها و هزينه آسفالت آن برعهده وزارت راه و ترابري است.
در همين رابطه سيدحسين ميرشفيع معاون ساخت و نگهداري راه هاي روستايي اعلام كرد: از هفته دولت تا دهه فجر سال جاري يك هزار و 500 كيلومتر راه روستايي جديد احداث و سه هزار و 183 كيلومتر راه روستايي آسفالت شده است. تاكنون 86هزار و 500 كيلومتر از راه هاي روستايي كشور آسفالت شده است.
وزارت راه اعلام كرد: ميانگين عملكرد سالانه دولت نهم و دهم ساخت شش هزار كيلومتر راه روستايي در سال بود كه اين رقم بيش از 5/1 برابر دوران مشابه قبلي است.

 



ايجاد جايگاه هاي عرضه لاستيك و روغن در پايانه ها

رئيس اتحاديه شركت هاي تعاوني حمل و نقل بار كشور گفت: براي عرضه لاستيك و روغن با قيمت مناسب، طرح ايجاد جايگا ه هاي عرضه اين نوع محصولات در پايانه ها در دست بررسي است.
محمد خانبلوكي در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: هم اكنون 70 پايانه حمل و نقل در كشور فعال است و مي توان حداقل در چهار پايانه بزرگ، جايگاه عرضه محصولات مورد نياز رانندگان ايجاد كرد.
وي افزود: براي گام اول مي توان در پايانه هاي بندرعباس، بندرامام، تهران و مشهد كه بيشترين حجم جابه جايي و حمل كالا از طريق آنها صورت مي گيرد، چنين مكان هايي را ايجاد كرد و بدين وسيله هماهنگي لازم در قيمت عرضه لاستيك و روغن مصرفي رانندگان ايجاد مي شود.
به گفته وي در اين چهار پايانه روزانه حدود 3 هزار راننده رفت و آمد دارند و عرضه لاستيك و روغن با قيمت مطلوب در اين واحدها ضمن كنترل ميزان عرضه وتقاضا منجر به هماهنگي در قيمت اين نوع محصولات مي شود.
وي ايجاد رقابت بين توليدكنندگان، جلوگيري از ايجاد تورم و درآمدهاي كاذب براي دلالان و همچنين حمايت از صنايع داخلي را از مزاياي ايجاد چنين پايانه هايي ذكر كرد و گفت: در صورت تمايل توليدكنندگان به عرضه محصولات خود در پايانه ها، بعنوان متولي حمل و نقل جاده اي كشور آمادگي داريم تا سوله هاي مناسب را در اختيار آنان قرار دهيم.

 



صاحبان ميني بوس هاي فرسوده تهران وام 40 ميليون توماني مي گيرند

مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه از پرداخت وام 40 ميليون توماني به صاحبان ميني بوس هاي فرسوده پايتخت خبر داد.
پيمان سنندجي گفت: براي نوسازي ناوگان ميني بوس هاي شهر تهران 40 ميليون تومان به صاحبان ميني بوس هاي فرسوده وام پرداخت مي شود.
وي با بيان اينكه هزار و 250 دستگاه ميني بوس در سطح شهر تهران تردد دارند گفت: بيشتر ميني بوس هاي شهر تهران فرسوده هستند و نياز به نوسازي اين ناوگان است.
سنندجي ادامه داد: طي جلساتي كه شهرداري تهران با سازمان حفاظت از محيط زيست، سازمان شهرداريها و ستاد نوسازي ناوگان داشت و براساس مصوبه شوراي اسلامي شهر در تهران در رابطه با نوسازي خودروهاي فرسوده مقرر شد 10 ميليون تومان توسط شهرداري تهران، 10 ميليون تومان از سوي سازمان حفاظت از محيط زيست و 20 ميليون تومان توسط وزارت كشور به صاحبان ميني بوس ها وام براي خريد ميني بوس پرداخت شود.
وي با بيان اينكه ثبت نام براي دريافت وام تنها از طريق سايت اتوبوسراني انجام مي شود به مهر گفت: تمامي برنامه ريزي هاي لازم براي آغاز اين پروژه انجام خواهد شد و اميدواريم تا پايان سال 300 دستگاه ميني بوس جديد وارد خطوط شود و باقي ميني بوس ها در سال آينده به تدريج نوسازي شود.

 



افزايش قيمت آب باهدف صرفه جويي

وزير نيرو گفت: اصلاحات قيمت آب توسط كارگروه تحول اقتصادي و با نظارت رئيس جمهور انجام مي شود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، مجيد نامجو در خصوص احتمال افزايش قيمت آب گفت: كاهش يا افزايش قيمت آب در اختيار وزارت نيرو نيست، آنچه در اين مورد انجام مي شود، اصلاحات قيمتي است كه توسط كارگروه تحول اقتصادي و با نظارت رئيس جمهور انجام مي شود.
وي گفت: دولت در زمينه افزايش قيمت آب مجاز شده است كه قيمت ها را اصلاح كند.
وزير نيرو در خصوص رشد قيمت آب گفت: در مرحله اول رئيس جمهور صلاح دانستند براي اينكه شركت آب و برق بتوانند خدمات خودشان را ارائه كنند، مقداري قيمت آب و برق افزايش پيدا كند.
نامجو ادامه داد: افزايش قيمت آب در حد تحمل اكثريت مردم است و هدف اصلي اين اقدام در راستاي صرفه جويي است.
وي با اشاره به اثرات مثبت اجرايي شدن قانون هدفمندسازي يارانه ها تصريح كرد: حركت به سمت تغيير رفتار و اصلاح الگوي مصرف انجام شده است.
وزير نيرو با بيان اينكه اصلاح قيمت ها با تصميم كارگروه صورت مي گيرد، افزود: ما منتظر تصميم گيري آنها هستيم كه در سال آينده اصلاحي روي قيمت ها انجام بدهند يا نه كه فكر مي كنم همراه بابسته هاي ديگر هدفمندي اعلام شود. زمان و شكل ارائه آن نيز به تصميم كارگروه و شخص رئيس جمهور بستگي دارد و ما منتظر خواهيم بود كه اگر تكليفي به وزارت نيرو شد، آن را عملي كنيم.

 



دستور رئيس جمهور براي واگذاري سهام عدالت به كارگران

وزير كار و امور اجتماعي با اعلام جزئيات جلسه اخير ستاد هدفمندي يارانه ها، گفت: رئيس جمهور دستور واگذاري سهام عدالت كارگران را به وزير اقتصاد صادر كرد.
عبدالرضا شيخ الاسلامي ديروز در حاشيه همايش ملي كار شايسته در جمع خبرنگاران با اعلام اينكه دور جديدي از تعاملات و 3 جانبه گرايي در بين شركاي اجتماعي ايجاد شده است، گفت: توسعه 3 جانبه گرايي از محورهاي جدي فعاليت وزارت كار و امور اجتماعي است.
وزير كار و امور اجتماعي اظهار داشت: تدوين سند ملي كار شايسته با حضور نمايندگان كارگران، كارفرمايان و دولت نهايي و از اين طريق برنامه اجرايي شدن آن نيز تدوين مي شود.
شيخ الاسلامي با بيان اينكه موضوع تدوين سند كار شايسته در قالب برنامه چهارم و ادامه آن در برنامه پنجم توسعه مورد توجه مجلس قرار گرفته بود، افزود: در واقع تدوين سند كار شايسته چيزي نيست كه ما بخواهيم از طريق سازمان جهاني كار آن را دنبال كنيم چون اين موضوع در تعاليم ديني ما وجود دارد.
وي خاطرنشان كرد: در اجلاس امسال سازمان جهاني كار با رؤسا و وزراي كار كشورهاي اسلامي در زمينه تشكيل يك نهاد مشترك و همچنين توسعه روابط و گفتگوها رايزني و هماهنگي كرديم و بزودي اين كار انجام مي شود.
وزير كار همچنين از برخي جزئيات نشست اخير ستاد هدفمندي يارانه ها خبر داد و گفت: در نشست ها و جلساتي كه با حضور حداقل 12 وزير دولت، رئيس جمهور، معاونين دولت و برخي مسئولان ديگر برگزار مي شود، وضعيت بازار و قيمتها به صورت لحظه اي رصد و مورد ارزيابي قرار مي گيرد.
به گفته شيخ الاسلامي در نشست يكشنبه شب اين ستاد كيفيت نان در بسياري از نقاط كشور مورد بررسي و نتايج حاصل از بررسي ها نيز جمع بندي شد. همچنين مشخص شد كه از زمان اجراي قانون هدفمندي يارانه ها كيفيت نان در استانهاي اصفهان، خراسان جنوبي و كردستان ضعيف تر و اعتراضاتي نيز از سوي مردم اين استان ها و حتي از روستاهاي آنها دريافت شده است.
وي با تأكيد بر اين موضوع كه براي حل مسائل معيشتي مردم به ويژه پس از اجراي هدفمندي يارانه ها، ستاد هدفمندي يارانه هاي دولت به صورت مرتب نشست دارد و بررسي هاي خود را دارد، بيان داشت: همچنين مشخص شد كه در استانهاي خراسان شمالي، آذربايجان شرقي و قزوين كيفيت نان پس از هدفمندي يارانه ها بهتر شده است.
وزير كار و امور اجتماعي اظهار داشت: اينها جديدترين و آخرين بررسي ها از وضعيت بازار و قيمت هاي كالاها پس از اجراي كامل هدفمندي يارانه ها است كه به صورت مرتب و هفتگي صورت مي گيرد.
شيخ الاسلامي با اشاره به اين موضوع كه كسي باور نمي كرد كه قيمت بسياري از كالها پس از اجراي هدفمندي يارانه ها كاهش يابد، گفت: اما بررسي هاي ميداني و آمارگيري ما چنين چيزي را نشان مي دهد. هم اكنون نيز روند نزولي قيمتها در بازار كالاها و خدمات مصرفي مردم ادامه دارد.
وي تصريح كرد: در بررسي از آخرين وضعيت ايجاد اشتغال و آمارهاي استانها در اين زمينه نشان دهنده ايجاد يك ميليون و 600 هزار شغل جديد است در حالي كه هدف گذاري شوراي عالي اشتغال در سال جاري ايجاد يك ميليون و 100 هزار شغل جديد بوده است.
وزير كار خاطرنشان كرد: در اين زمينه براي راستي آزمايي ايجاد مشاغل جديد نمايندگاني را به 31 استان كشور اعزام كرديم كه در نهايت همگي تحقق مشاغل جديد را تاييد كرده اند. البته معضل بيكاري در كشور گسترده است و شايد تاكنون مردم اين موضوع را به صورت كامل لمس نكرده باشند.
به گفته شيخ الاسلامي، افزايش ظرفيت صندوق توسعه ملي در سال آينده مي تواند در روند شتابان اشتغال زايي تحرك بيشتري ايجاد كند. در حال حاضر نيز صندوق مهر امام رضا(ع) با رويكرد توسعه مشاغل خرد توانسته است 160 هزار شغل جديد در كشور ايجاد كند.
وي همچنين از دستور صريح رئيس جمهور به وزير امور اقتصادي و دارايي در مورد واگذاري سهام عدالت كارگران خبر داد و گفت: در فاز اول نيز تصميم گيري شد كارگران ساختماني و فصلي از سهام عدالت برخوردار شوند.
وزير كار بيان داشت: پيرو نامه اي كه به رئيس جمهور براي واگذاري سهام عدالت كارگران نوشته بودم، وي به وزير اقتصاد نوشت كه فوراً در اين زمينه اقدامات لازم به عمل آيد.
شيخ الاسلامي با اعلام اينكه پيش بيني مي شود در فاز اول 2 ميليون و 600 هزار كارگر بتوانند از سهام عدالت برخوردار شوند، افزود: توجه به زنان سرپرست خانوار، اجراي طرح كارورزي، توسعه كسب و كار خانگي، تدوين سند ملي در سطوح استاني، شهرستان و حتي دهستان ها در كنار اجراي برنامه هايي براي پايداري اشتغال؛ از مهم ترين برنامه هاي وزارت كار خواهد بود.
افزايش دستمزد كارگران
وزير كار همچنين در ادامه اين گفت وگو، در پاسخ به سؤالي در خصوص اينكه آيا شوراي عالي كار مانند سالهاي گذشته در تعيين حداقل دستمزد ماده 41 قانون كار را بررسي خواهد كرد؟ با تأييد اين موضوع گفت: در همين ايام نيز شوراي عالي كار جلسات دستمزد خود را برگزار مي كند؛ بنابراين ما به نمايندگي از دولت راسا نمي توانيم اقدام به تصميم گيري كنيم و شرايط تعيين حداقل دستمزد مانند سالهاي گذشته ادامه و اعلام خواهد شد.
وي دستمزد كارگران را داراي يك ساز و كار قانوني و شناخته شده دانست و بيان داشت: در قالب يك فضاي كارشناسي اوضاع بنگاه ها و معيشت كارگران بررسي خواهد شد؛ بنابراين شوراي عالي كار جلسات خود را برگزار و احتمالاً تا هفته پايان اسفند ماه عدد حداقل مزد و نرخ ساير سطوح مزدي را اعلام مي كند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14