(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 26 بهمن 1389- شماره 19865

اخبار هفته
گزارشي درباره مشكلات دانشجويان داوطلب اعزام به خارج از كشور و بايدها و نبايدهاي آن
دانشجوي پولي عامل ترويج سرمايه سالاري وبي عدالتي در دانشگاه ها -قسمت پاياني
بي توجهي مسئولان ادامه دارد
فرونشست هاي پي در پي زمين در تهران
تأخير در اجراي سند تحول بنيادين آموزش وپرورش
زمان اجراي تغييرات نظام آموزشي كي فرا مي رسد



اخبار هفته

وزارت بهداشت اعتبار لازم
براي ساماندهي زباله هاي بيمارستاني را ندارد
رئيس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت گفت: بودجه تخصيص داده شده براي ساماندهي زباله هاي بيمارستاني بسيار اندك است.
دكتر كاظم ندافي گفت: با پيگيري هاي وزارت بهداشت از سال 85رديف اعتباري براي ساماندهي پسماندهاي بيمارستاني تخصيص و پايدار شد و هر سال بودجه اي به رديف ياد شده اختصاص مي يابد، ولي بودجه تخصيص داده شده در مقايسه با اعتبار مورد نياز وزارت بهداشت جهت برنامه ساماندهي پسماندهاي بيمارستاني بسيار اندك است.
ندافي خاطرنشان كرد: براين اساس با وجود اين كه وزارت بهداشت از منابع داخلي نيز به اين امر اختصاص داده است، پيشرفت برنامه بسيار كند است؛ ضمن اين كه بودجه مذكور از طريق معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور تعيين مي شود و تعيين ميزان بودجه تخصيص يافته به رديف فوق، در اختيار وزارت نيست.
در نه ماهه سال جاري
مرگ 100 زن در برابر 128 مرد
براساس آمار رسمي سازمان ثبت احوال در نه ماهه سال جاري تعداد 728 هزار و 965 واقعه ازدواج به ثبت رسيده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 1/0 درصد افزايش داشته است.
در نه ماهه سال جاري تعداد يك ميليون و 22 هزار و 595 واقعه ولادت به ثبت رسيده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 8/0 درصد افزايش داشته است.
نسبت جنسي حاصل از ثبت ولادت در نه ماهه سال 1389 برابر با 105 است كه همين شاخص در مدت مشابه سال قبل 6/105 بوده است يعني در مقابل هر 100 واقعه ولادت ثبت شده دختر حدود 105 واقعه ولادت پسر به ثبت رسيده است.
در نه ماهه سال جاري تعداد 308 هزار و 908 واقعه فوت به ثبت رسيده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 4/6 درصد افزايش داشته است.
همچنين در همين زمان در مقابل هر 100 فوت ثبت شده زنان تعداد 9/128 مورد فوت مردان به ثبت رسيده است كه همين نسبت در مدت مشابه سال قبل 6/125 بوده است.
تسهيلات تشويقي صدور پروانه تمديد شد
استفاده از 20درصد تسهيلات تشويقي شهرونداني كه عوارض صدور پروانه ساختماني خود را نقدي پرداخت كنند، تا پايان سال تمديد شد.
حسين محمدپور زرندي، معاون مالي و اداري شهرداري تهران با بيان اين مطلب افزود: براساس مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران كساني كه عوارض صدور پروانه ساختماني خود را تا پايان سال جاري پرداخت كنند از 20 درصد جايزه خوش حسابي بهره مند مي شوند.
طرح هميار بازيافت در مدارس شمال تهران
به منظور آشنايي دانش آموزان با مفاهيم بازيافت و نحوه تفكيك زباله از مبدأ، طرح هميار بازيافت در مدارس شمال تهران اجرا مي شود.
به گفته جمشيديان، رئيس اداره بازيافت منطقه، اين طرح در بيش از 50مدرسه منطقه يك اجرا شده است.
اجراي صدها طرح عمراني
در قلب تهران
بيش از يكصد پروژه عمراني همزمان با ايام دهه فجر در منطقه7 به بهره برداري مي رسد.
غلامرضا ميرزايي فلاح، شهردار منطقه7 بهره برداري از پروژه شيخ صفي، ايستگاه بي آرتي، احداث مسجد و دو پارك، راه اندازي چندين آب نما و اجراي نقاشي ديواري را از جمله اين طرح ها برشمرد.
كاهش ساعات كاري كارمندان زن
رئيس مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري گفت: اولويت هاي دولت دهم در حوزه زنان، خوداشتغالي و بيمه زنان سرپرست خانوار و خودسرپرست، كاهش ساعات كاري بانوان، دوركاري زنان نخبه، توانمندسازي بانوان، حمايت از زنان و دختران آسيب ديده است.
بنابر گفته مريم مجتهدزاده حمايت از دختران فارغ التحصيل دانشگاهي و كمك به آنان در تشكيل يا توسعه تعاون و تشكل هاي اقتصادي از جمله اين برنامه ها است.
از طرفي احداث يا حمايت از گسترش مراكز رشد و كارآفريني زنان از ديگر برنامه هاي اين مركز است كه در اين راستا راه اندازي بازارچه هاي خوداشتغالي ويژه گروه هاي مختلف زنان بخصوص زنان سرپرست خانوار در هر استان در دستور كار مركز قرار دارد.
برج آزادي ميزبان اقوام ايراني
خانه اقوام ايراني در برج آزادي بزودي احداث مي شود.
به گفته علي رضا جعفري، شهردار منطقه9 خانه اقوام ايراني در مساحتي بالغ بر 2هزارمترمربع و اعتبار 3ميليارد ريالي درحال احداث است.
احداث شهربازي
در محله قيام دشت
شهربازي محله قيام دشت بزودي احداث مي شود.
به گفته مسعودي، معاون امور شهري و فضاي سبز شهرداري منطقه15، اين شهربازي در زميني به مساحت 5هزارمترمربع در ضلع غربي بوستان آزادي قيامدشت احداث مي شود.
وي همچنين از احداث مركز تفريحي رفاهي در محله خاورشهر خبر داد.
راه اندازي سامانه اينترنتي
شهداي محلات
معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه18 از افتتاح و راه اندازي نخستين سامانه اينترنتي شهداي محلات در محدوده جنوب غرب تهران خبر داد.
عباس رزاقي گفت: اين سامانه بانك اطلاعاتي مجهز به اخبار ديدارهاي مديران شهري با خانواده هاي معزز شهدا، كتاب شهدا، تصاوير و فيلمهايي از دوران دفاع مقدس است و علاقه مندان مي توانند با مراجعه به نشاني اينترنتي www.shohadaamuseum18.ir از اين اطلاعات ارزشمند استفاده كنند.
بهره برداري از مجهزترين
پايگاه گياه پزشكي
ساختمان جديد پايگاه گياه پزشكي و آموزش گل و گياه شهرداري منطقه02 بزودي به بهره برداري مي رسد.
«مهناز اسفندياري» مدير پايگاه گياه پزشكي شهرداري منطقه با اشاره به اين خبر گفت: ساختمان جديد پايگاه داراي مجهزترين امكانات و تسهيلات آموزشي گل و گياه است كه كارگاه پرورش قارچ، سايت توليد ورمي كمپوست، سالن كنفرانس، گلخانه، كتابخانه، آزمايشگاه و كلاس هاي آموزش تئوري و عملي گل و گياه در اين مركز جانمايي شده است.
وي اظهار داشت: درحال حاضر كتابخانه اين پايگاه با داشتن 0150 جلد كتاب تخصصي در زمينه كشاورزي و گل و گياه يكي از جامع ترين و كاربردي ترين كتابخانه هاي پايگاه گياه پزشكي در ميان مناطق 22گانه شهر تهران محسوب مي شود كه استفاده براي عموم شهروندان آزاد و رايگان است.
همچنين دوره هاي آموزشي گل و گياه متناسب با فصول مختلف سال در اين مركز برگزار مي شود.

 



گزارشي درباره مشكلات دانشجويان داوطلب اعزام به خارج از كشور و بايدها و نبايدهاي آن
دانشجوي پولي عامل ترويج سرمايه سالاري وبي عدالتي در دانشگاه ها -قسمت پاياني

رحيم چوخاچي زاده مقدم
«كشوري با چنين جواناني، با چنين استعدادي، با چنين انرژيي، با چنين امكانات طبيعي و اقليمي اي، با آن زمينه هاي معرفتي و مكتبي، اگر مسئولانش درست كار كنند، بلاشك آينده اي كه در انتظار آن هاست، يك آينده بسيار درخشان است. عزيزان من! گاهي يك غفلت، يك بي توجهي، يك سستي، يك سهل انگاري، ممكن است يك محصول عظيم را از دست ملتي بگيرد؛ بنابراين نبايد چنين اجازه اي را داد. ملت ما نشان داده، آن جايي كه جاي كار و حركت و تلاش است، اگر فرماندهان و مسئولان خوبي بالاي سر او باشند، خواهد توانست كارهاي بزرگ را به انجام برساند، مشروط بر اين كه تهديدها را بدانيم و بشناسيم و راه هاي از بين بردن و خنثي كردن آن ها را كشف كنيم، همچنان كه تاكنون اينچنين بوده.» (امام خامنه اي در ديدار با جوانان در مصلاي بزرگ تهران 1/2/79)
در قسمت اول اين مطلب به آسيب شناسي اعزام دانشجويان به خارج از كشور كه از ابعاد مختلف اعم از علمي، مالي و فرهنگي و اخلاقي جامعه جوان ما را تهديد مي كرد، پرداختيم و هشدارهاي لازم را به شما داوطلبين عازم به آن سوي آب ها ارائه كرديم و اول از همه توصيه كرديم تا آنجا كه مي توانيد در دانشگاه هاي كشور عزيزمان كه امروز در خيلي از موارد برتر از دانشگاه هاي دنيا هستند ادامه تحصيل بدهيد. اگرچه اين را هم گفتيم كه در برخي مواقع به داوطلبان حق مي دهيم كه براي جويايي علم به آن سوي آب ها بروند، چون تأكيد اسلام هم بر اين موضوع است كه «اطلب العلم ولوبالصين» اما اين را هم عرض كرديم كه مواظب دام هايي هم باشيد كه شياطين در مسير راه تان قرار خواهند داد و از شما خواستيم كه پيش از تصميم قطعي درباره اين هجرت به توصيه هاي هرچند ناقص ما توجه كامل داشته باشيد.، در اين بخش ضمن اشاره به آسيب هاي احتمالي ديگر، اشاره اي خواهيم داشت به تلاش هاي موفقيت آميز برخي طرح هاي وزارت علوم و كلا دولت فعلي در جهت بالا بردن كيفيت و كميت مراكز دانشگاهي در كشور و برخي طرح هاي خام درحال بررسي و چند پيشنهاد ديگر كه همه آن ها با هدف تأمين نيازهاي شما داوطلبان واقعي علم در داخل كشور است تا ضرورتي به كوچ بي رويه شما فرزندان اين انقلاب كه تا اين لحظه خطر آن همواره از سودش بيشتر بوده، نباشد. با هم بخش پاياني اين مطلب را كه اميد است به كار آيد مي خوانيم...
همان طور كه از سخنان رهبر معظم انقلاب نيز برمي آيد حضرت ايشان هم معتقدند كه در مرتبه اولي اين وظيفه ذاتي نظام جمهوري اسلامي به ويژه دولت جمهوري اسلامي است كه بر طبق ماده30 قانون اساسي امكانات و شرايط لازم به ادامه تحصيل داوطلبان به تحصيل علم تا مدارج عالي را به صورت رايگان در اختيار طالبان واقعي آن قرار دهند . امروز متأسفانه براساس آنچه شاهد هستيم اين مسئله در مغايرت كامل با اين قانون، تبديل به دغدغه اصلي خانواده ها شده است، حال آن كه هدف از انقلاب فرهنگي در سال هاي ابتدايي پيروزي انقلاب اسلامي براي تحقق چنين ايده اي و تحولي در امر آموزش كشور بود. اما اين بدان معني نيست كه در 32سال گذشته به ويژه در دوره دولت خدمتگزار فعلي در اين خصوص هيچ كاري صورت نگرفته باشد. ولي درعين حال بايد اذعان داشت كه هنوز بار اصلي اين دغدغه بر دوش خانواده ها سنگيني مي كند . هنوز 80درصد از جمعيت بيش از 55هزار نفري دانشجوي ايراني كه در خارج از كشور تحصيل مي كنند خارج از چتر حمايتي كامل دولت قرار دارند و لذا همواره در معرض انواع خطرهاي احتمالي از قبيل سقوط فرهنگي و علمي قرار دارند. اگر قرار باشد همين عزيزان به عنوان نخبگان آينده به نحوي سكان اداره كشور را برعهده بگيرند لاجرم بايد اين آمادگي را هم داشته باشيد كه نظاره گر كشوري باشيد كه از لحاظ تقيد به فرهنگ خاص اسلامي و علمي به چه وضعيت ناهنجاري گرفتار خواهد آمد.
به اين خبر كاملا موثق توجه داشته باشيد: جعفر توفيقي وزير اسبق وزارت علوم كه در سال 83 يعني آخرين سال حاكميت دولت خاتمي بازديدي از كشور اوكراين داشته، تأكيد مي كند كه پنج هزار دانشجوي دختر و پسر ايراني به صورت آزاد و با هزينه شخصي خودشان و كاملا رها و در يك شرايط بسيار نامطلوبي در كشور اوكراين به تحصيل مشغول هستند . به گفته وي اين دانشجويان، ناگزير به سكونت در خوابگاه هاي مختلط هستند! و اوكرايني ها هم تا آن جايي كه مي توانند به بهانه هاي مختلف از نظر شهريه، اسكان و تغذيه، آن ها را تحت فشار قرار مي دهند تا درآمد بيشتري داشته باشند! به گفته وي وضعيت فرهنگي دانشجويان در هند هم در مقياسي خيلي وسيع تر است. به نحوي كه حتي از موضوع اسكان دانشجويان دختر ايراني در خوابگاه هاي مختلط نيز پيچيده تر مي باشد. البته از آن تاريخ تاكنون تحولات زيادي در اين خصوص در وزارت علوم رخ داده است و تا حدودي چتر حمايتي دولت برسر اين نوع دانشجويان كه تا چندي پيش كاملا رها بودنداندكي سايه افكنده است، اما به هيچ وجه كافي نيست و لذا بايد فكر اساسي در اين خصوص به عمل آيد.
بزرگترين اشتباه ما نگاه غيرسرمايه اي به دانشجويان غيربورسيه اي است
در گام نخست به عنوان صرفا يك تلاش مقطعي بايد سرپرستي هاي دانشجويان ايراني در خارج از كشور را تقويت و تجهيز كنيم تا به اين دانشجويان هم به دلايل مختلف مانند دانشجويان بورسيه اي نگاه و توجه سرمايه اي ارزشمند براي كشور داشته باشيم و آن ها را نيز در يك برنامه ريزي جدي، از آسيب هاي فرهنگي دور نگاه داريم. با توجه به اين نكته بسيار مهم كه دانشجويان ايراني در خارج از كشور به ويژه غير بورسيه اي ها همواره در معرض تهديدهاي سياسي قرار دارند و بعضا سعي مي شود از آن ها استفاده هاي نامطلوب نيز بشود، اگر وزارت علوم در اين راستا اندك تكاني به خود بدهد، مي تواند اين شرايط نامطلوب را تبديل به فرصت كرده و در وهله اول كشور و نظام جمهوري اسلامي را در برابر يك بليه آشكار كه معمولا پس از چند سال غده چركين خود را نشان مي دهد واكسينه كند. مثلا وزارت علوم در كمك به دانشجويان غيربورسيه اي مي تواند با دانشگاه هاي خارجي مذاكره كرده و حتي شهريه هاي آن ها را كاهش دهد و يا پي گير وضعيت سامان دهي خوابگاه هاي آن ها باشد، يعني كاري كه دلال هاي بيگانه با نيت سركيسه كردن و استثمار دانشجويان انجام مي دهند. وزارت علوم با ايجاد تشكيلاتي به اين منظور به اين دانشجويان كمك كرده و سايه حمايت خود را تا پايان تحصيلات بر سر آن ها بگستراند.
اين تشكيلات بايد جدي باشد و اعضاي آن شامل نمايندگاني از مجلس شوراي اسلامي، دولت و قوه قضائيه بوده و پاي ثابت كار هم بايد شخص وزير علوم و برخي مديران دست اندركار اعزام دانشجو به خارج از كشور باشند. بنابراين تغيير تفكر نظام آموزشي كشور نسبت به دانشجويان غيربورسيه اي لازمه كار است.
لازم به ذكر مي دانم كه خطرات اين گونه عزيمت ها در وهله اول براي كساني كه از مقربين مسئولان نظام مثلا آقازاده ها مي باشند مضاعف خواهد بود و اگر اين نوع توراندازي ها براي دانشجويان عادي به خاطر پول جيبشان باشد بي شك تورهاي در كمين فرزندان مسئولان تنها به خاطر كلاهبرداري مالي نخواهد بود ، بلكه از نوع تورهاي امنيتي است كه نتيجه آن ضربه به امنيت كشور خواهد بود تا دير نشده وزير محترم علوم كشورمان بايد درصدد بازگرداندن اين افراد از كشورهاي بيگانه به ويژه كشورهاي مخالف نظام جمهوري اسلامي علي الخصوص انگلستان به ايران اسلامي باشند. چرا كه اغلب اين آقازاده ها به خاطر تحصيل در رشته هايي به اين كشورها مي روند كه بعضا در دانشگاه هاي داخل كشور خودمان با كيفيت بالاتري وجود دارد.
اين مطلب تنها ادعاي نگارنده نيست. بلكه اين مسئله نگراني نمايندگان مجلس را نيز فراهم كرده است به طوري كه حجت الاسلام عليرضا سليمي عضو كميسيون آموزش مجلس معتقد است كه بيگانگان تورهاي امنيتي خود را در قالب جنگ نرم و به صورت خزنده و با نفوذ به محيط هاي آموزشي ميان آقازاده ها پهن مي كنند و به آن ها به عنوان پروژه هاي دراز مدت نگاه مي كنند لذا فرزندان مسئولان را دراين مدت تحت تاثير تورهاي امنيتي خود قرارداده و تلاش مي كنند. تا با تخليه اطلاعاتي و شست وشوي مغزي، آسيب هايي به كشور وارد كنند، با اين توضيح بيشتر كه كافي است اين گونه فرزندان به هرطريق ازيك سري اطلاعاتي كه از نظر امنيتي به كلي محرمانه و حتي درمواقعي به كلي سري مي باشند از طريق مراودات خانواد گي مطلع باشند ممكن است ماموران اين تورهاي امنيتي كه دركسوت دانشجو با آن ها طرح دوستي مي ريزند به نحوي آنها را تخليه اطلاعاتي مي كنند. فرزندان مسئولان طعمه هاي بسيارچربي و چيلي براي سرويس هاي جاسوسي بيگانه هستند . وانگهي برخي از آقازاده ها، متاسفانه با سوء استفاده از رانت هاي ويژه اي كه از موقعيت پدران شان در نظام به دست مي آورند و رايزني هاي غيرمجازي كه با برخي از مسئولان بي بصيرت درخارج از كشور به عمل مي آورند به راحتي موفق به اعزام مي شوند كه طبعا يك نوع تبعيض آشكار تلقي مي شود و صد درصد غيرعادلانه است و وزراي امور خارجه و علوم بايد هرچه سريع تر از اين نوع تخلفات بارز جلوگيري و با متخلفين برخورد كنند.
پيشرفت هاي علمي اخير جايگاه دانشگاه هاي ما را درجهان نشان مي دهد
گام دوم: كميت و كيفيت دانشگاه ها و مراكز آموزشي كشورمان نسبت به دو دهه گذشته انصافا به طورشگفت انگيزي افزايش يافته است. اين ادعا يك ادعاي واهي نيست بلكه كاملا واضح است و كشفيات و اختراعات و پيشرفت هاي علمي در عرصه هاي بسيار مهم جهاني كشورمان كه همگي آن ها بومي و توسط همين قشر دانشجو كه در همين دانشگاه هاي داخلي رشد و پرورش يافته اند به اندازه كافي اسناد محكمي در اثبات اين ادعاست. رئيس جمهور همين جمعه گذشته در راهپيمايي عظيم و با شكوه 22 بهمن خبر داد كه براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته، اولين انسان ايراني قبل از سال 1400با دستگاه پرتاب گر و تجهيزات ايراني در فضا قرار خواهد گرفت.
امروز ايران در زمره معدود كشورهاي داراي فناوري نانو تكنولوژي قراردارد و حال آن كه تا قبل از اين، ملت ايران را به پسته و فرش مي شناختند و هر زمان كه مسئولان كشور به ساير كشورها سفر مي كردند، براي همتايان خود، پسته، هنر و فرش ايراني هديه مي بردند اما امروز به نقطه اي رسيده ايم كه در سفرها، علاوه بر پسته و هنر دستي ايراني، يك دستگاه پيشرفته و بسيار مجهز از ناتو تكنولوژي و پيشرفت هاي فناوري ايران را به عنوان سوغات كشورمان به مسئولان ساير كشورها هديه مي دهيم و يا درعرصه فعاليت صلح آميز هسته اي به رغم تلاش هاي بازدارنده دشمنان، امروز به همت همين دانشمندان جوان مان كه فارغ التحصيلان همين دانشگاه هاي كشورمان هستند به قله هاي هسته اي سيرصعودي پيدا كرده ايم و درعرصه هاي بيوتكنولوژي، ساخت داروهاي جديد و روش هاي درماني جديد از جمله سلول درماني به اندازه اي پيشرفت خارق العاده داشته ايم كه بيماران از كشورهاي ديگر خواهان درمان خود دركشورمان هستند. بنابر اين وزارت علوم وظيفه خود مي داند كه با توجه به چنين پيشرفت هايي كه اغلب ناشي از افزايش كيفيت دانشگاه هاست در پذيرش مدارك تحصيلي كشورهاي ديگر سخت گيري كند و اگر نكند بي عدالتي محض خواهد بود.
وانگهي متاسفانه هجوم دانشجويان ايراني براي ادامه تحصيل دركشورهايي مانند هند و مالزي و امثالهم درحالي صورت مي گيرد كه ما هرسال بيش از 200هزار صندلي خالي در دانشگاه هاي داخلي داريم. بنابر اين كساني كه درخصوص عدم تاييد مدارك تحصيلي كشورهاي ديگر زبان به اعتراض مي گشايند و يا به عنوان تظلم خواهي به ديوان عدالت اداري شكايت مي كنند به همين دو دليلي كه ذكر شد اشتباه مي كنند چرا كه ديوان نيز با توجه به واقعيت هاي موجود كه تمام كشورهاي دنيا چنين حقي را براي كشورشان و مردم شان قايل هستند اجازه نمي دهند با مدرك جعلي و يا با كيفيت پايين دركنار فارغ التحصيلان با كيفيت دانشگاه هاي خودمان برابري كنند و يا ادعاي برتري از فارغ التحصيلان داخل كشورمان داشته باشند. مگر طي همين يك ماه گذشته رسانه ها و همچنين روزنامه كيهان مدارك چند دانشگاه انگليس و برخي دانشگاه هاي كشورهاي عربي مانند امارات و عراق و چند كشور ديگر را نامعتبر و غيرقابل ارزيابي در وزارت علوم اعلام نكرد؟
همين هفته پيش بود كه «دكتر كامران دانشجو» وزير محترم وزارت علوم نيز در اظهاراتي از فروش مدرك تحصيلي درتعدادي از دانشگاه هاي خارج از كشور خبر داد و با قاطعيت تمام اعلام كرد: چگونه مي توان چنين مداركي را كه در مقابل دريافت پول هنگفتي فروخته مي شود دركشورمان تاييد كرده و مثلا سلامت مردم را در اختيار صاحبان چنين مدارك جعلي و يا بي كيفيت قرار دهيم؟!
يقين بدانيد كه مي توان به راحتي اعزام دانشجو به خارج را تك رقمي كرد
گام سوم: براساس آمارهاي اعلام شده تنها 20درصد دانشجويان غيربورسيه اي به كشور باز نمي گردند و حال آن كه اگر وزارت علوم مواردي كه در بالا آمد و در ادامه اين مطلب خواهد آمد، با قاطعيت تمام به اجرا بگذارد و مديران شايسته اي اين گونه طرح هاي انقلابي را در دست بگيرند، بدون ترديد طولي نخواهد كشيد كه رقم 20درصد ياد شده تك رقمي خواهد شد.
برخي براي حل اين معضل به طرح پولي كردن دانشگاه ها روي آورده اند و فكر مي كنند كه با پولي كردن دانشگاه ها مي توان بيش از 50درصد از طالبان علم را از عزيمت به خارج از كشور منصرف كرد و حال آن كه نه تنها اين مسئله اتفاق نخواهد افتاد بلكه اتفاق ناگوار ديگري در عرصه علم در كشورمان رخ خواهد داد كه همان ترويج سرمايه سالاري و بي عدالتي محض در دانشگاه هاست كه در اين رابطه به صراحت مي توان گفت، اين به معناي فروش اعتبار دانشگاه دولتي به پول و بريدن قدوم مبارك طبقه متوسط و زير طبقه متوسط از دانشگاه ها خواهد بود به جرأت مي توان گفت، پيشرفت هاي علمي امروز كه يكي پس از ديگري عايد نظام جمهوري اسلامي مي شود به بركت وجود جوانان با ايمان همين طبقه در دانشگاه ها است. وانگهي همان طور كه پيش از اين و همچنين در بخش اول اين گزارش به آن اشاره شد ما در دانشگاه هاي مان كمبود صندلي و حتي كمبود در رشته هاي تحصيلي مطرح نداريم بلكه ضعف برنامه ريزي و سوءمديريت در توزيع رشته ها و تبليغات نادرست و ناصحيح از رشته هاي موجود در دانشگاه ها و از همه مهمتر توقعات بي جاي برخي داوطلبان كه ايده آل هاي شان را منطبق با توانمندي هاي شان تنظيم نمي كنند باعث بروز چنين مشكلاتي در محيط هاي آموزشي كشورمان مي شود.
راهكارهاي بهتر از
«دانشجوي پولي» وجود دارد
گام چهارم: در اين كه دانشگاه ها ممكن است براي بالا بردن كيفيت دانشگاه با مشكل مالي روبه رو باشند شكي در آن نيست، اما نبايد طراحان طرح «دانشجوي پولي» بخواهند اين مشكل را كه از راه هاي بسيار ساده تر قابل حل است انتظار داشته باشند كه از طرق ديگر يعني با چرخاندن لقمه دور سر برطرف كنيم! مثلا چه ضرورتي دارد كه دانشگاه هاي دولتي از تمام دانشجويان با هر كيفيتي كه درس مي خوانند تا آخر تحصيل هيچ هزينه اي دريافت نكنند؟ آيا اين بي عدالتي نيست كه يك دانشجو ترم هاي متعددي مشغول به تحصيل بوده و چندين ترم هم مشروط شود، ولي باز هم به تحصيل رايگان خود ادامه دهد؟! در كوران پيروزي انقلاب كه دانشگاه ها به خاطر مسائل سياسي دانشگاه تبديل به ميدان جنگ گروهك ها شده بود و به جاي درس خواندن به فعاليت هاي مبارزاتي مي پرداختند كساني را مي شناسم كه در هر ترم به عمد خود را مشروط مي كردند تا پاي شان از دانشگاه قطع نشود و بيشتر بتوانند دانشگاه را به هم بريزند، از اين گونه دانشجويان زياد بودند و هستند. زماني كه به بهانه انقلاب فرهنگي دانشگاه ها تعطيل شد اين انتظار بود كه يكي از كارهاي عدالتخواهانه مسئولان برطرف كردن اين بي عدالتي باشد اما متأسفانه نشد و دانشگاه ها بدتر از گذشته اداره شد!
مثلا چه اشكالي دارد كه 30درصد از دانشجويان دانشگاه هاي دولتي كه در طول تحصيل كيفيت لازم را رعايت نكرده اند موظف بشوند كه به تلافي حيف و ميل بيت المال و مشروط شدن پي درپي، هزينه تحصيل خود را بپردازند. در چنين صورتي با يك تير چند نشان را زده ايم. هم بخشي از نيازهاي مادي دانشگاه را تأمين كرده ايم و هم تلنگري خواهد بود به دانشجوي سهل انگار و نامرتب و از همه مهمتر باعث ارتقاء كيفيت دانشگاه و اعتبار دانشگاه در داخل و خارج از كشور خواهدشد.
راه حل دومي هم براي اين كار قابل فرض است و آن ،اينكه پيش شرط تحصيل رايگان در دانشگاه هاي دولتي را اصلاح كنيم. دانشجويي كه وارد دانشگاه دولتي مي شود، بايد كيفيت مطلوب و مدنظر را تا انتهاي تحصيل خود حفظ كند و اصلا لزومي ندارد كه دانشجويان در صورت نقض اين مسئله و كاهش كيفيت تحصيلي، به تحصيل رايگان در دانشگاه هاي دولتي ادامه دهند.
راه حل سومي هم وجود دارد كه از راه حل هاي پيشين هم درآمدزايي بسيار بالاتري دارد و هم اينكه در صورت مديريت صحيح، جايگاه دانشگاه هاي كشورمان را در دنيا باتوجه به حساسيتي كه نسبت به آزادي هاي مشروع قائل هستيم ارتقاء داده و زبانزد خواهد كرد. طبعاً اولين و بهترين مشتريان ما دانشجويان كشورهاي عربي به ويژه اسلامي در خاورميانه خواهند بود طبعاً در كنار اين منافع سرشار، صدور فرهنگ اسلامي از طريق دانشجويان خارجي به كشورهاي خود و معرفي اسلام ناب محمدي به ملت هاي ديگر نيز مي تواند يكي ديگرازنتايج اين طرح باشد.
راه حل چهارمي هم براي تأمين كسري بودجه دانشگاه ها وجود دارد و آن مشتريان اين دانشگاه ها هستند. بديهي است كه دانشگاه دانشجو را تربيت مي كند براي مشتريان داخلي و خارجي تا بتوانند از علم آن ها و انديشه آن ها كالاهاي مورد نياز خود را به توليد انبوه برسانند. بنابراين دانشگاه ها به واسطه يك مديريت صحيح مي توانند مشتريان را بيش از اين منتظر نگذارند و با دعوت كردن به داخل دانشگاه ها و بستن قراردادهايي، چند دانشجوي دكترا مورد نياز خود را جهت انجام پروژه هايي كه مي تواند پايان نامه هاي آن ها نيز تلقي شود، جذب كنند . در اين صورت هم هزينه ادامه تحصيل دانشجويان به پشتوانه اين پروژه ها تأمين خواهد شد و هم اين كه به همت اين دانشجويان مشكلي از مشكلات كشور آن هم صددرصد بومي برطرف خواهد شد. مطمئن باشيد اين شدني است . دانشگاه علم و صنعت الگوي بسيار خوبي براي اجرايي كردن اين راه حل است.
با اين حال در پايان بار ديگر يادآوري مي كنيم كه اگر قصد نهايي تان براي ادامه تحصيل رفتن به كشورهاي ديگراست، حتماً با دقت تمام محاسبات اطمينان آور را بكنيد و قبل از مراجعه به مؤسسات اعزام دانشجو، مجاز بودن و يا غيرمجاز بودن اين گونه مؤسسات را از وزارت علوم استعلام كنيد. عزت زياد...

 



بي توجهي مسئولان ادامه دارد
فرونشست هاي پي در پي زمين در تهران

شنيدن خبر فرونشست زمين در تهران ديگر عادي شده است. هيچ يك از مسئولان مربوط، در اين زمينه كار جدي انجام نمي دهند .
نشست زمين پديده اي است كه در آن سطح زمين به طور آني يا تدريجي افت مي كند و باعث ايجاد ترك ها و شكاف هايي در روي زمين و آسيب زدن به سازه هاي سطح زمين مي شود .
تهران برروي نهشت آبرفتي كه از فرسايش شديد البرز تشكيل شده قرار گرفته است. طي چند سال گذشته در نقاط مختلف شهر به خصوص در نقاط جنوبي به دليل عبور قنات و نشت آب، فرونشست هاي زيادي داشته ايم كه خسارات هاي زيادي به شهر وارد كرده است .
پديده نشست زمين در مناطق مختلف تهران كه عمدتاً از برداشت بيش از حد آب هاي زير زميني ناشي شده، ضمن آسيب رساندن به تأسيسات انتقال آب شهر، ساير شريان هاي حياتي از جمله خطوط انتقال گاز را نيز با مخاطرات جدي مواجه مي كند .
ريزش يا فرورفتگي تدريجي يا ناگهاني در سطح زمين به سمت پايين بدون محدوديت در سرعت، بزرگي يا ناحيه وقوع فرونشست ناميده مي شود كه در صورت گسترش، عواقب شديد زيست محيطي و اقتصادي در پي دارد. اين پديده به عنوان يك مخاطره طبيعي ممكن است به صورت طبيعي يا در اثر فعاليت بشر ايجاد شود .
در روز قبل در مسير خط 3 متروي تهران در اتوبان جوانه به سمت اتوبان نواب، حوالي پادگان قلعه مرغي، بر اثر ريزش زمين، گودالي عميق ايجاد شد. البته اين حادثه خسارت جاني نداشت ولي دو دستگاه خودروي پرايد و پژو در داخل گودال سقوط كردند .
چندي پيش نيز حادثه فرونشست زمين در ميدان منيريه، رودكي، تقاطع امام علي پيروزي، ميدان امام خميني و غيره را شاهد بوديم كه در هر كدام از اين حوادث خسارات زيادي به شهر وارد شد .
تاكنون مسئولان مربوط اقدامات اساسي براي رفع اين مشكل انجام نداده اند و به طور پي در پي شاهد فرونشست زمين در تهران هستيم .
¤ تهران بدون كوچكترين لرزه اي، دچار فرونشست زمين مي شود
داريوش گل علي زاده معاون محيط زيست استان تهران با اشاره به كاهش سطح سفره هاي آب زير زميني و احتمال افزايش فرونشست زمين در تهران مي گويد: در اين صورت تهران بدون كوچك ترين لرزه اي، دچار فرونشست زمين مي شود .
وي مي گويد: عدم تغذيه سفره هاي آب زيرزميني در حال حاضر به يكي از دغدغه هاي مهم در شهر تهران تبديل شده است .
گل علي زاده در ادامه با خطرناك دانستن فرونشست زمين در تهران تصريح مي كند: تهران با كاهش سطح سفره هاي آب زيرزميني، خود به خود دچار فرونشست زمين مي شود .
وي با اشاره به شبكه جمع آوري فاضلاب در تهران مي گويد: اين امر نيز فرصت تغذيه را از لايه هاي زيرين زمين مي گيرد؛ در واقع در طرح شبكه جمع آوري فاضلاب بايد مكان هايي براي تغذيه مصنوعي سفره هاي آب زيرزميني در نظر گرفته شود .
معاون محيط زيست استان تهران ادامه مي دهد: اگر اين امر با بررسي هاي دقيق علمي صورت نگيرد مطمئناً در تهران فرونشست هايي را خواهيم داشت كه بسيار خطرناك هستند .
¤ سازمان زمين شناسي درباره احتمال نشست زمين در تهران هشدار داد
سازمان زمين شناسي درباره احتمال نشست زمين در تهران هشدارهاي لازم را داده بود .
محمدجواد بلورچي، مدير امور زمين شناسي مهندسي گفته بود: مناطق 17، 18 و 19 شهرداري تهران و بزرگراه آزادگان و جاده قديم ساوه در معرض بروز فرونشست زمين، قرار دارند .
به گفته وي فرونشست بزرگي با وسعت 500 كيلومترمربع با نرخ 17سانتيمتر در سال، جنوب تهران را كه با هيچ رودخانه اي تغذيه نمي شود، تهديد مي كند كه با توجه به نقشه محدوده فرونشست در جنوب البرز؛ دشت هاي ورامين، قرچك، مردآباد، مهرشهر كرج و نظرآباد ساوجبلاغ نيز به آن افزوده مي شود .
آب دادن به فضاي سبز؛ ريزش زمين
محسن هاشمي مدير عامل شركت مترو تهران و حومه، به فرو نشست زمين در بزرگراه جوانه اشاره مي كند و مي گويد: اين موضوع مربوط به تونل در حال ساخت مترو بود. در حال حاضر مشكل برطرف و مسير باز است .
وي ادامه مي دهد: اين حادثه در مركز خيابان رخ داده، تونل در زير فضاي سبز بوده و به دليل آب دادن به فضاي سبز و بارش باران و برف زمين سست و ريزش كرده است .
هاشمي مي گويد: قبل از اين كه ريزش رخ دهد تصميم گرفتيم مسير را ببنديم اما بنا به گفته كارگران كه نمي دانم چه قدر صحت دارد چند راننده ماشين اصرار كردند كه از مسير عبور كنند همين امر باعث شد كه يكي از ماشين ها در داخل گودال سقوط كرده و ديگري در حال سقوط كردن بوده است .
به گزارش فارس، حادثه فرونشست زمين در تهران به صورت پي درپي رخ مي دهد؛ اميد است مسئولان شهري براي رفع اين مشكل در شهر اقدامات اساسي انجام دهند .

 



تأخير در اجراي سند تحول بنيادين آموزش وپرورش
زمان اجراي تغييرات نظام آموزشي كي فرا مي رسد

فهيمه سادات طباطبايي
شوراي عالي انقلاب فرهنگي درحالي با گذشت بيش از يك سال از تصويب نهايي سند تحول بنيادين آموزش وپرورش در شوراي عالي اين وزارتخانه اجراي آن را تاييد نكرده كه تغيير مداوم نظام آموزشي در طول سال هاي اخير لطمه هاي جبران ناپذيري براي دانش آموزان به دنبال داشته است.
تدوين سند تحول بنيادين آموزش وپرورش در سال1383 براساس فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر ضرورت تحول هرچه سريع تر در آموزش وپرورش آغاز شد و تدوين آن در دوران وزارت چهار وزير يعني مرتضي حاجي، محمود فرشيدي، علي رضا علي احمدي و حميدرضا حاجي بابايي به طول انجاميد و در نهايت در دوم مردادماه امسال به امضاي رئيس جمهور رسيد.
اين سند كه برنامه 20ساله آموزش وپرورش محسوب مي شود در يك تقسيم بندي كلي به دو مجموعه فلسفي و اجرايي تقسيم شده است كه در مجموع بيش از 500نفر از صاحب نظران دانشگاهي، حوزوي، مديران و كارشناسان ارشد آن را تدوين كردند.
سرانجام اين سند براي بحث و بررسي به شوراي عالي آموزش وپرورش رفت .اما روند تصويب بخش هاي مختلف آن به كندي انجام شد ،تا اين كه حميدرضا حاجي بابايي وزير آموزش وپرورش شد و توانست براي اولين بار پاي رئيس جمهور را به عنوان رئيس شوراي عالي آموزش وپرورش به اين نهاد بكشاند و مهم ترين بخش سند يعني تغيير نظام آموزشي به 6-3-3 را در 23آذرماه سال گذشته به تصويب برساند.
تصويب نظام آموزشي جديد و اعلام اجراي آن در سال تحصيلي جديد موجب بحث ها و سخنان زيادي از سوي برخي از نمايندگان مجلس و اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي شد. پيروي از نظام آموزش پيش از انقلاب از يك سو و تغيير مداوم نظام هاي آموزشي در طول ساليان پس از انقلاب اسلامي موجب اين حرف ها و حديث ها شد تا آن جا كه رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات اعلام كرد كه سند تحول بنيادين آموزش وپرورش و به تبع آن تغيير نظام آموزشي نياز به مصوبه مجلس دارد و دولت نمي تواند خودسرانه آن را اجرا كند.
حتي علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين خصوص نامه اي به مجمع تشخيص مصلحت نظام نوشت و خواهان رسيدگي به اين موضوع شد، تا اين كه دبير شوراي عالي آموزش وپرورش اعلام كرد سند تحول بنيادين آموزش وپرورش در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب مي رسد.
اما اين موضوع هم موجب سكوت نمايندگان مجلس نشد و آنها براي تصويب سند تحول بنيادين در مجلس پافشاري كردند. استدلال اين نمايندگان اين بود كه تصويب سند در مجلس ضمانت اجرايي آن را بالا مي برد و دولت ها و وزراي ديگر آموزش وپرورش نمي توانند از اجراي آن سرپيچي كنند.
با وجود اين سند تحول بنيادين در اواسط مردادماه امسال به شوراي عالي انقلاب فرهنگي رفت تا اعضاي اين شورا نظر قطعي خود را تا پايان آبان ماه 89 درباره اجراي اين سند بدهند. اما با گذشت بيش از دو ماه از مهلت قانوني، هنوز اين سند در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب نرسيده است.
دبير شوراي عالي آموزش و پرورش درباره طولاني شدن تصويب اين سند در شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: اين سند هم اكنون در كميسيون هاي مختلف شوراي عالي انقلاب فرهنگي در حال بررسي است كه برخي از بندها و مواد آن نيز تغيير پيدا مي كند.
مهدي نويد ادهم با بيان اين كه فرصت قانوني براي تصويب سند تا پايان آبان ماه بوده ادامه داد: اما پيش بيني ما اين است كه تصويب سند تحول بنيادين تا پايان امسال به طول بينجامد.
طولاني شدن روند تصويب سند تحول بنيادين در حالي است كه كارشناسان آموزشي معتقدند اجراي ديرهنگام سند به اجراي آن ضربه مي زند.
نويد ادهم در اين باره گفت: طولاني شدن روند بررسي و تصويب قطعا مي تواند ما را از برنامه هاي روز دنيا عقب بيندازد.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اين كه اين سند برنامه 20 ساله وزارت آموزش و پرورش است، گفت: هم اكنون يك سال از اجراي برنامه گذشته است كه اميدواريم با تصويب هرچه زودتر سند، بتوانيم اجراي آن را به سرعت آغاز كنيم.به هر حال تصويب سند تحول بنيادين آموزش و پرورش رهبر معظم انقلاب تاكيد زيادي بر اجراي آن داشت اين روزها در پيچ و خم كميسيون هاي مختلف شوراي عالي انقلاب فرهنگي معطل مانده تا شايد اعضاي اين شورا نظر قطعي خود را اعلام كنند و اين سند اجرا شود. سندي كه به گفته وزير آموزش و پرورش در سال تحصيلي آينده بايد اجرايي شود ،در حالي كه زمينه هاي اجرايي آن همچون آموزش معلمان، تجهيز مدارس، توجيه مديران و مسئولان اجرايي هنوز آغاز نشده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14