(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 26 بهمن 1389- شماره 19865

انقلاب اسلامي نرم افزار اسلامي خاورميانه
آيت ا... نوري همداني در همايش ولايت، بصيرت و وحدت حوزه و دانشگاه عنوان كرد
توطئه ي غرب براي ايجاد تفرقه بين حوزه و دانشگاه
باز هم اردوي مختلط ؟!¤
اعتراف عضو تحكيم وحدت دوران اصلاحات : انقلاب اسلامي ايران و تظاهرات مصر از يك جنس هستند



انقلاب اسلامي نرم افزار اسلامي خاورميانه

محمد صادق يوسف وند
كارشناس ارشد فلسفه- دانشگاه قم
مقدمه اول: خاورميانه علاوه بر اين كه مهد تمدن هاي كهن به شمار مي رود، محل بعثت پيامبران اولوالعزم الهي نيز هست، پيامبراني كه منادي توحيد و خداپرستي و مبارزه با بت پرستي و طاغوت در عصر خويش و همه تاريخ بوده اند، ويژگي اي كه به سبب آن بر اهميت اين قسمت از جغرافياي جهان افزوده شده است. ظهور و گسترش اديان توحيدي حال حاضر يعني اسلام، مسيحيت و يهوديت و اماكن مقدس و معابد هر كدام از اين اديان در اين سرزمين از خصوصيات منحصر بفرد خاورميانه به حساب مي آيد.
مقدمه دوم: خاورميانه به لحاظ استراتژيكي نيز منطقه اي ويژه و سوق الجيشي به شمار مي رود، اين مكان پيوند دهنده و متصل كننده سه قاره آسيا، آفريقا و اروپا است. وجود معادن و مناطق نفتي و گازي، برخورداري از گذرگاه ها و شاهراه هاي اقتصادي و ترانزيتي نظير تنگه هرمز و كانال سوئز و ارتباط با درياهاي آزاد و تأمين بخشي عمده اي از سوخت و انرژي ونيروي محركه چرخ صنعت جهان همه از خصوصيات جغرافيايي خاورميانه به شمار مي رود.
مقدمه سوم: قريب به اتفاق جمعيت خاورميانه را مسلمانان تشكيل مي دهند. مسلمانان به عنوان ساكنان اصلي اين منطقه، شكل دهنده فرهنگ غالب اين منطقه به حساب مي آيند. از پاكستان تا تركيه و از تركمنستان تا عربستان و مصر كشورهاي اسلامي با زبان ها و فرهنگ هاي بومي خود پرچم فرهنگي اسلام را برافراشته اند و توجه به اين نكته نيز لازم است كه هر چند در اين محدوده جغرافيايي اقوام و فرهنگ هاي مختلفي از فارس و ترك و عرب و اردو زبان وجود دارد اما همه در سايه سار اسلام، خود را در درجه اول مسلمان و فرهنگ اصلي خود را فرهنگ اسلامي مي دانند و پس از آن متعلق به فرهنگ هاي بومي خود هستند.
مقدمه چهارم: تنوع حكومتي در اين نقطه از زمين را مي توان به دو بخش عمده تقسيم نمود. بخش اول كشورهايي كه در آنها حكومت ها شكل مردمي به خود گرفته اند و سران و كارگزاران حكومتي با رأي مردم انتخاب مي شوند كه البته نوع سيستم حكومتي در اين قسم به نوبه خود تفاوت هاي زيادي دارند. بخش دوم كشورهايي كه به نوعي داراي سران حكومتي مادام العمر مي باشند و حكومت ها با عناويني مانند سلطنتي، پادشاهي، اميري و رياست جمهوري، در حقيقت شكل واحدي از نوع حكومت در اين قسم تشكيل داده اند. در اين قسم از حكومت مردم يا حق دخالت در امور كشورشان را ندارند و يا حق بسيار محدودي برايشان لحاظ شده است.
مقدمه پنجم: حوادث و پيشامدهاي سياسي و فرهنگي و فشردگي اين وقايع در خاورميانه نيز در خور توجه است و از ويژگي هاي اساسي اين منطقه به حساب مي آيد. اشغال وحشيانه سرزمين فلسطين، لبنان، اردن، بلندي هاي جولان در سوريه و صحراي سينا در مصر توسط رژيم صهيونيستي، جنگ اعراب با اسرائيل، سرنگوني رژيم ديكتاتور پهلوي و طلوع انقلاب اسلامي به رهبري حضرت امام در ايران، ظهور ديكتاتوري صدام در عراق، جنگ تحميلي عراق عليه ايران، جنگ عراق عليه كويت و اشغال كويت، جنگ اول آمريكا و هم پيمانانش عليه صدام، خروج رژيم صهيونيستي از جنوب لبنان، تولد طالبان تندرو، حمله آمريكا به افغانستان، حمله مجدد آمريكا و متحدانش به عراق و سرنگوني صدام، به روي كار آمدن دولت مردمي حماس در فلسطين، شكست اسرائيل در مقابل حزب الله در نبرد 33 روزه، شكست اسرائيل در جنگ 22 روزه در نوار غزه، وضعيت تركيه و به قدرت رسيدن اسلام گرايان پس از دوران حكومت لائيك ها، همه و همه در بازه زماني كوتاه در اين محدوده جغرافيايي رخ داده است كه نقش بسزايي در رشد و بلوغ فكري و سياسي مردمان اين منطقه از جهان داشته است.
با توجه به مقدمات ذكر شده بايد گفت كه خاورميانه به مثابه سخت افزاري است كه براي پيشرفت و حركت تكاملي نيازمند نرم افزاري مناسب با خود مي باشد، نرم افزاري كه اولا نقش هماهنگ كننده اي بين تمامي اجزاء آن از قبيل موقعيت هاي حاصل از بافت فرهنگي و منطقه اي ايفا نمايد و ثانيا با توجه به استعدادها و نيازهاي منطقه اي خاورميانه، افق روشن و آينده اي درخشان را براي آن ترسيم نمايد و راه رسيدن به آن را هموار و ميسر سازد و ثالثا اين نرم افزار مورد اطمينان و وثوق باشد به گونه اي كه تحقق بخش آرمان هاي فرهنگي و بومي اين منطقه باشد. اين امر بعد از طلوع آفتاب جمهوري اسلامي ايران بيش از پيش ضروري و لازم مي نمود، زيرا كشورهاي منطقه و مردم مسلمان آن با بررسي و دقت موشكافانه در نحوه شكل گيري انقلاب اسلامي ايران و كارآمدي آن در تمامي ابعاد مختلف و الگوبرداري اين نظام از اسلام حقيقي و ناب به اين نتيجه رسيده اند كه تنها نرم افزاري كه مي تواند پاسخ گوي نيازهاي فطري و فرهنگي كشورها علي الخصوص كشورهاي خاورميانه باشد اسلام حقيقي است. اسلامي كه در آن به حقوق افراد جامعه احترام مي گذارند و تعامل همه افراد جامعه را در تكامل و پيشرفت ضروري مي داند و در آن حكومت از آن خدا به حساب مي آيد نه حق موروثي براي خانداني خاص. الگوبرداري از انقلاب اسلامي مردم ايران حقيقتي است كه امروزه بيش از پيش حركات و جنبش هاي منطقه را تحت تأثير قرار داده است و با صدور تئوري و نرم افزار اين انقلاب در حال حاضر كشورهايي نظير مصر، تونس، اردن، يمن، الجزاير و... در مسيري همانند انقلاب اسلامي ايران به پيش مي روند و اسلام بيش از هر چيز ديگري در صدر مطالبات اين خيزش ها قرار گرفته است.

 



آيت ا... نوري همداني در همايش ولايت، بصيرت و وحدت حوزه و دانشگاه عنوان كرد
توطئه ي غرب براي ايجاد تفرقه بين حوزه و دانشگاه

سميه همت پور/ خبرنگار كيهان در اهواز
آيت ا... نوري همداني تفرقه بين حوزه و دانشگاه را از توطئه هاي اصلي غرب براي تسلط كشورهاي اسلامي عنوان و تصريح كرد: زماني كه ميان حوزه و دانشگاه تفرقه به وجود آمد، جوانان دانشگاهي ما را به غرب كشاندند و پس از شست و شوي مغزي اين افراد به غرب سرسپرده شده و همه چيز خود را از دست دادند.
اين مرجع تقليد جهان تشيع در همايش ولايت، بصيرت و وحدت حوزه و دانشگاه كه به همت بسيج اساتيد خوزستان در مسجد اعظم حوزه علميه امام خميني(ره) اهواز برگزار شد، با تبريك ايام دهه فجر گفت: خداوند متعال را شكرگزارم كه توفيق حضور در جمع نخبگان علمي حوزه و دانشگاه كه همانا افسران جنگ نرم دشمن هستند؛ به من عطا فرمود.
¤ زماني كه اسلام طلوع كرد، سراسر غرب غرق در جهل بود
آيت ا... نوري همداني در ادامه ضمن بررسي تفاوت سطح دانش اسلام با جوامع غربي گفت: زماني كه اسلام طلوع كرد، سراسر غرب غرق در ظلمت و جهل بود؛ نه كتابي، نه كتابخانه اي و نه دانشمند بنامي و نه حوزه درس و تعليم و تربيتي بود و در مجموع چنين مراكزي به هيچ وجه در آن زمان يافت نمي شد تا اين كه در نتيجه ظهور و پيشرفت اسلام، دانشمندان بزرگي همچون ابن سيناها، فارابي ها، رازي ها، خواجه نصير الدين طوسي ها، جابر ابن حيان ها و ... نمو يافته و كتابخانه ها و مراكز علمي بسيار غني به وجود آمد.
¤ علم بشر نشأت گرفته از قرآن است
مدرس خارج فقه حوزه علميه قم با بيان اين كه زبان عربي، زبان قرآن و اسلام است، ادامه داد: نظر به اين كه ظهور اسلام منجر به شكل گيري و توسعه ي بسياري از علوم كنوني شد بايد اذعان داشت كه منبع و مأخذ بسياري از اصطلاحات به كار رفته در اين علوم برگرفته از علم و دانش اسلامي است و اين الفاظ عربي هستند.
وي در همين رابطه اظهار داشت: در علم پزشكي؛ الفاظي چون عنبيه، قرنيه، شفقيه و زلاليه پرده هاي چشم هستند كه همگي عربي و برگرفته از دانش و علوم اسلامي هستند و نشان دهنده آن است كه اسلام پديدآورنده اين علوم بوده است.
آيت ا... نوري همداني گفت: همچنين در علم رياضيات الفاظي چون جمع، تفريق، ضرب و تقسيم همگي عربي است و اگر توجه كرده باشيد در زبان انگليسي هم به جبر؛ الجبرات مي گويند كه اين نشان دهنده ي قدرت اسلام است. علاوه بر اين در علم فيزيك نيز واژگاني چون انكثار نور، انعكاس نور و انتشار نور وجود دارد كه اين ها نيز ريشه در زبان قرآن دارد؛ در علوم شيمي، جغرافيا، نجوم و تمام علومي كه مفيد بشر بودند اين ريشه هاي اسلامي وجود داشته كه مشخصاً نشان دهنده ي ريشه هاي قوي اسلام و قرآن در علم و دانش بشر است.
¤ توأمان بودن علم با ايمان و برخورداري از عدالت در قدرت
اين مرجع تقليد دليل وجود اين تمدن عظيم را توأمان بودن علم با ايمان و برخورداري از عدالت در قدرت عنوان و خاطر نشان كرد: آن چه ذكر شد تنها بخش بسيار كوچكي از سابقه تمدن مسلمانان است؛ تمدني كه براساس توأم بودن علم و ايمان و نه سكولار پديد آمده است. تمدني كه پايه و اساس آن بر مبناي معنويت و اخلاق توأم با ماديت و صنعت و نيز برخورداري عدالت در قدرت به وجود آمده است.
¤ ماييم كه از خاك بر افلاك رسانديم، نام هنر و رسم كرم را به سزاوار!
آيت ا... نوري همداني در ادامه سابقه ي تاريخي تمدن مسلمانان و علماي اسلام را از زبان اديب الممالك فراهاني اين گونه شرح داد: درچين و ختن ولوله از هيبت ما بود، در مصر و عدن غلغله از شوكت ما بود، در اندلس و روم عيان قدرت ما بود، غرناطه و اشبيليه در طاعت ما بود، صقليه نهان در كنف رايت ما بود، فرمان همايون قضا آيت ما بود، جاري به زمين و فلك و ثابت و سيار، خاك عرب از مشرق اقصي گذرانديم، وز ناحيه غرب به افريقيه رانديم، درياي شمالي را بر شرق نشانديم، وز بحر جنوبي به فلك گرد فشانديم، هند از كف هندو ختن از ترك ستانديم، ماييم كه از خاك بر افلاك رسانديم، نام هنر و رسم كرم را به سزاوار!
¤ حاكميت سلاطين خودكامه و فاسد؛ مهم ترين عامل عقب ماندگي مسلمانان
اين مرجع تقليد اظهارداشت: حال بايد توجه كنيد كه با اين سابقه چرا و چگونه مسلمانان دچار انحطاط و عقب ماندگي شدند. وظيفه ي شما اين است كه به اين موضوع توجه كنيد تا قادر به جبران گذشته ها باشيد.
مدرس خارج فقه حوزه علميه قم به حكومت رسيدن سلاطين خودكامه و فاسد را مهم ترين عوامل اين عقب ماندگي عنوان و تصريح كرد: به واسطه به وجود آمدن حكومت هاي فاسد، سلاطيني به روي كار آمدند كه اين سلاطين جز ساختن كاخ ها، استبداد، عياشي، خودكامگي ها، اختلاف با يكديگر و جمع آوري مال و ثروت و لذت چيز ديگري نداشتند. از اين رو مسلمانان دچار فقر، استبداد، تحقير جهل علمي و فرهنگي شدند و نظام ملوك الطوايفي، با تكيه بر استبداد؛ بسياري از حقوق مسلم مسلمانان را از آنان سلب كرد. از طرف ديگر ضديت غرب با اسلام ا داراي پيشينه اي طولاني است به طوري كه جهان غرب به دليل طبع زيادي خواهي كه تا امروز نيز در بين اين جوامع ادامه دارد؛ از همان روزهاي آغازين اسلام بر طبل مخالفت و ضديت با اسلام مي كوبيد و به شيوه هاي مختلف ضديت و مخالفت خود را با گسترش دين مبين اسلام در جهان نشان مي دادند.
¤ حضرت محمد(ص) به دست يك يهودي به شهادت رسيد!
آيت ا... نوري همداني عنوان كرد: در سال پاياني عمر پيامبر اكرم(ص) كه بيماري بر ايشان عارض شد جهان غرب در فكر نابودي نظام نوپاي و نوظهور اسلام بود و جنگ تبوك و موته نمايان گر اين توطئه شوم غرب نسبت به جهان اسلام است.
اين مرجع تقليد در ادامه اين اظهارات با اشاره به روايتي در خصوص وفات خاتم النبيين(ص) گفت: ما معتقديم كه آن حضرت به شهادت رسيده اند؛ چراكه در روايات مهتبر تاريخي مستنداتي درباره شهادت پيامبر اكرم(ص) به دست يهود ارائه شده است.
وي افزود: زماني كه حضرت محمد(ص) دار فاني را وداع گفتند؛ غرب تلاش زيادي براي از پا انداختن اسلام انجام داد كه البته مجاهدين اسلام اجازه ي اين كار را به آن ها ندادند؛ اما غرب دست بردار نبود و به اقدامات ضد اسلام گرايانه خود تا امروز ادامه داده است.
¤ ايرانيان در صف اول لشكريان حضرت مهدي موعود(عج) هستند
مدرس خارج فقه حوزه علميه قم، با استناد به حديثي از پيامبر اكرم(ع) در خصوص ملت ايران گفت: افتخار ملت ايران اين است كه، پيامبر در باره آن ها فرموده است؛ «اگر علم در ثريا باشد مرداني از پارس به آن دست خواهند يافت و همچنين ايمان اگر در ثريا باشد مرداني از پارس به آن دست پيدا خواهند كرد.» و در رواياتي ديگر نيز آمده است؛ «صف اول لشكريان حضرت مهدي موعود(عج) همگي از ايرانيان هستند». اما با اين افتخاراتي كه ايراني ها داشتند، زير سيطره غرب و كشورهايي چون روسيه، انگلستان و امريكا قرار گرفتند؛ تنها به دليل اين كه سلاطيني فاسد و عياش بر كشور ما حاكم شده بودند.
¤ دين اسلام؛ محكم ترين مانع مقابل تسلط
غرب بر مسلمانان
آيت ا... نوري همداني با اشاره به امضاي عهدنامه گلستان و تركمانچاي كه منجر به از دست رفتن بخش عمده اي از ثروت ايرانيان شد؛ اظهار داشت: زماني كه روسيه بر كشور ما مسلط شد با امضاي عهدنامه هايي چون گلستان و تركمنچاي بسياري از منابع و از جمله 17 شهر ايران به دست روس ها سپرده شد.
وي عداوت و دشمني غرب نسبت به اسلام را هميشگي دانست و گفت: غرب هميشه عداوت خود با اسلام را به طرق مختلف نشان داده است و براي جلوگيري از پيش رفت اسلام و رسيدن به هدف خود برنامه هاي مختلفي را در دستور كار خود قرار داده است.
اين مرجع تقليد ادامه داد: آن ها در اين مسير دو قدرت را پيش روي خود مي ديدند كه يكي از اين قدرت ها دين بود؛ زيرا دين اسلام جلوي سلطه گري بيگانگان را مي گرفت و با مباني غني خود مانع تسلط غرب مي شد.
وي با اشاره به آيه ي «لن يجعل ا... للكافرين علي المؤمنين سبيلاً» كه در خصوص عدم تسلط كفار بر مسلمين است؛ افزود: غرب آگاه بود كه در قرآن آياتي وجود دارد كه از تسلط اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي كفار بر مسلمانان جلوگيري مي كند. آنان را از گرايش به غرب و كفار نهي و برحذر مي دارد؛ از اين رو دين اسلام را محكم ترين مانع مقابل تسلط غرب بر مسلمانان يافتند و در اين راستا، دست به تضعيف و تحريف دين زده و با تفكر سكولاريسم؛ طي تبليغات گسترده اي دين را از سياست جدا نمودند. آن ها همچنين اسلام را در آداب فردي، اخلاقي و شخصي نظير نماز و روزه و ... محصور نموده و مسلمانان را از دخالت در امور حكومتي و دولتي برحذر داشتند.
¤ تلاش دشمنان اسلام در سياه نمايي عليـه دين
آيت ا... نوري همداني همچنين تصريح كرد: آن ها مي خواستند به دروغ نشان دهند كه دين اسلام نسبت به بانوان ديدگاه مثبتي ندارد كه بنده در همين رابطه كتابي با عنوان «جايگاه بانوان در اسلام» به رشته ي تحرير درآورده و پاسخ صريح و دقيقي به اين مسئله داده ام.
مدرس خارج فقه حوزه علميه قم ادامه داد: از ديگر تبليغات دشمنان دين و به ويژه كمونيست ها؛ اين بود كه اسلام را به عنوان دين اغنيا معرفي نمايند و فقرا را نسبت به مباني ارزش مند اسلام بيزار كنند.
حضرت آيت ا... نوري همداني، ايجاد رژيم صهيونيستي اسراييل را توطئه شوم استكبار جهاني براي تسلط كامل بر ممالك اسلامي توصيف كرد و اظهار داشت: جهان استكبار و غرب پس از تضعيف و تحريف دين، علماي اسلام چون شيخ فضل ا... نوري و شهيد مدرس را كشته و بردار كردند تا راه سلطه غرب هموار گردد و پس از آن يك پايگاه استعماري به نام اسراييل را هم در قلب كشورهاي اسلامي ايجاد كرده تا به صورت كامل بر كشورهاي اسلامي و مسلمانان مسلط گردند.
¤ توطئه ي غرب براي ايجاد تفرقه بين حوزه و دانشگاه
اين مرجع تقليد، تفرقه بين حوزه و دانشگاه را از ديگر توطئه هاي غرب براي تسلط كشورهاي اسلامي دانست و گفت: پس از ايجاد تفرقه بين حوزه و دانشگاه از سوي غرب، جوانان دانشگاهي ما را براي درس خواندن به غرب كشاندند و شست و شوي مغزي دادند سپس همان علوم اسلامي ما را به سكولاريسم برگردانده و با بدبين نمودن آن ها نسبت به اسلام، روحانيت و مسلمانان و اين كه دين اسلام مربوط به قرن ها پيش است و قدرت اداره ي جهان امروز را ندارد؛ باعث شدند كه بسياري از آنان هويت اصيل خود را به فراموشي سپرده و خودباخته غرب شوند.
اين خودباختگي به گونه اي در درون فرزندان ايران نهادينه شده بود كه آن ها فكر مي كردند ما مسلمان ها قادر به انجام هيچ گونه فعاليت علمي و صنعتي نيستيم و براي پيش رفت و ترقي و حتي در نوع پوشش مي بايست از جوامع غربي الگوگيري كنيم.
¤ با آمدنت بهار دل پيدا شد !
وي افزود: اين جريانات تا پيش از نيم قرن از وقوع انقلاب اسلامي پايدار بود تا اين كه فرزندي برومند از حوزه هاي علميه، يك فقيه جهان شناس و زمان شناس و فريادگري با صلابت، مجاهدي توانا و قهرمان علم و قلم و بيان، به نام امام خميني(ره) ظهور كرد و اسلام ناب را بر عرصه زندگي مردم آورد.
مدرس خارج فقه حوزه علميه قم ادامه داد: امام خميني(ره) خود باختگي در برابر غرب را از بين برد و با بصيرت بخشي به مردم؛ نقاب از چهره ي دشمنان دين كنار زد و خود باوري و خوداتكايي را براي ما فراهم نمود تا حكومت ما يك حكومت اسلامي مستقل و مقتدر باشد. لذا حفظ اين انقلاب و نظام مقدس جمهوري اسلامي كه با اين زحمات به دست ما رسيده، بر عهده همه آحاد جامعه است.
¤ هراس امريكا از انقلاب مردم مصر
اين مرجع تقليد همچنين با اشاره به قيام مردم مصر عليه رييس جمهور خائن آن، آينده ارتباط و سازش اسراييل با مصر را مهم ترين دغدغه غرب عنوان و خاطر نشان كرد: تنها دغدغه آمريكا و حاميان غربي رژيم صهيونيستي در انقلاب ملت مصر، آينده رابطه اين رژيم با مصر است كه قطعا هر كسي بعد از اين انقلاب بر سركار بيايد اين رابطه را ادامه نخواهد داد و آمريكا از اين مسأله ترس و هراس دارند.
¤ ضرورت صيانت از ارزش هاي والاي انقلاب اسلامي
آيت ا... نوري همداني با تأكيد بر ضرورت صيانت از ارزش هاي والاي انقلاب اسلامي خاطر نشان كرد: جريان شكل گيري انقلاب اسلامي به سادگي تمام نشد. شما شهيد داديد و زحمت كشيديد تا اين انقلاب به ثمر رسيد؛ لذا بايد براي صيانت و پاسداري از آرمان هاي ارزش مند آن نيز از هيچ گونه كوششي فروگذاري نكنيد.
¤ قيام خونين مردم قم
در 19 دي سال 56، پس از آن كه بنيان گذار كبير انقلاب اسلامي از قم به تركيه و از تركيه و از آن جا به نجف اشرف تبعيد شدند؛ در روزنامه ي اطلاعات مقاله ي توهين آميزي عليه امام(ره) به قلم احمد رشيدي مطلق به چاپ رسيد كه همين مسئله خشم آقايان اساتيد و فضلاي حوزه قم را برانگيخت . به همين مناسبت جلسه اي در منزل اين جانب برگزار شد و تصميم گرفته شد كه به عنوان اعتراض به انتشار چنين مقاله اي حوزه علميه قم تعطيل شود. بنده در آن جمع براي مردم سخن راني نموده و لازم دانستم كه انگشت روي مركز و منبع اصلي جنايت ها بگذارم؛ ازاين رو مركزيت را هدف قرارداده و شاه را به سگ تشبيه كردم و اين اشعار را خواندم: مه فشاند نور و سگ عوعو كند، هر كسي بر طينت خود مي تند، چون تو خفاشان بسي بينند خواب، كاين جهان ماند يتيم از آفتاب، كي شود دريا ز پوز سگ نجس، كي شود خورشيد از پف منطمس، كارك خود مي گذارد هر كسي، آب نگذارد صفا بهر خسي، خس خسانه مي رود بر روي آب، آب صافي مي رود بي اضطراب، در شب مهتاب مه را بر سماك، از سگان و عوعو ايشان چه باك، اي بريده آن لب و حلق و دهان، كه كند تف سوي ماه آسمان، مصطفي مه مي شكافد نيمه شب، ژاژ مي خايد زكينه بولهب، آن مسيحا مرده را زنده كند، آن جهود از خشم سبلت مي كند.
بعد از آن سخن راني مزدوران رژيم، مردم را به گلوله بستند و با سلاح گرم به مردمي كه هيچ گونه وسيله دفاعي نداشتند حمله كردند. عده اي از مردم شهيد شدند، عده اي مجروح و زخمي و عده اي هم توانستند جان سالم بدر برند. بنده نيز در همان روز توسط رژيم ستم شاهي دستگير و به خلخال تبعيد شدم.
¤ جامعه ي دانشگاهي لحظه اي ولي امر مسلمين را تنها نمي گذارد
آيت ا... نوري همداني در ادامه اظهارات خود نقش دانشجويان را در شكل گيري انقلاب اسلامي مؤثر عنوان كرد و افزود: خداوند را شاكريم كه امروز هم چون همان روزها جامعه ي دانشگاهي لحظه اي ولي امر مسلمين را تنها نمي گذارد و در سايه ي ولايت فقيه در مسير پيش رفت و تعالي كشور گام برمي دارد.
¤ جنگ نرم نيازمند آمادگي، هوشياري، استقامت و صلابت است
مدرس خارج فقه حوزه علميه قم با اشاره به جنگ نرم دشمن گفت: امروز نيز اين جهاد ادامه دارد؛ چرا كه جنگ نرم از جنگ سخت مهم تر است و آمادگي، بيداري، هوشياري، استقامت و صلابت بيش تري لازم دارد.
¤ جهاد هميشه و در همه عرصه ها بايد برقرار باشد
وي با تأكيد بر ضرورت بصيرت مردم نسبت به اين تهاجم وظيفه امروز ما را بسيار سنگين دانست و متذكر شد: جهاد در همه عرصه ها و هميشه بايد برقرار باشد و به عبارت ديگر جزء لاينفكي از زندگي هر مؤمني جهاد در راه خداوند است. بنابر اين در كنار انجام مسئوليت هاي فردي، اجتماعي و شغلي نبايد جهاد را فراموش كنيد.
¤ اسلامي سازي علوم انساني
اين مرجع تقليد با اشاره به توصيه ي اكيد مقام معظم رهبري مبني بر اسلامي سازي علوم انساني؛ اظهار داشت: معظم له هم واره تأكيد فراواني بر اسلامي سازي علوم انساني در دانشگاه ها دارند. شما عزيزان و نخبگان سعي كنيد به جاي علوم انساني كه ساخته و پرداخته غرب است، به علوم انساني كه از قرآن و روايات برگرفته شده است، بپردازيد تا با توفيقات شما مجد و عظمتي كه مسلمانان صدر اسلام داشتند، باز گردد. البته تا امروز قدم هاي بسيار خوبي برداشته شده است كه اميدواريم با گسترش روزافزوني مواجه باشد.
¤ آيت ا... نوري همداني؛ محوريت قيام خونين مردم قم بود
رييس دفتر استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هاي خوزستان نيز در اين مراسم گفت: خداوند را سپاس گزاريم كه شادماني و بركت ايام دهه فجر انقلاب اسلامي را براي ما مضاعف نموده است؛ چرا كه خطه خون رنگ شهيدان، خوزستان سربلند و سرافراز پذيراي حضور پرفيض ميهمان گران قدر و شايسته اي همچون حضرت آيت ا... العظمي نوري همداني است.
حجت الاسلام و المسلمين سيد محسن شفيعي با بيان اين كه حضرت آيت ا... نوري همداني در كارنامه خود سوابق درخشان و پر افتخاري دارد، اضافه كرد: در 19 دي ماه سال 56، آن هنگام كه به محضر بنيان گذار انقلاب اسلامي جسارت شد؛ بيت اين مرجع عالي قدر محوريت تجمع، حركت و وحدت مردم شده بود به گونه اي كه آن حركت عظيم و خيزش پر شور كه به نام قيام خونين مردم قم شهرت يافت؛ تداعي كننده ي نام آيت ا... نوري همداني بوده و در شناسنامه خود، به نام ايشان رقم خورده است.
¤ اعتماد بنيان گذار انقلاب اسلامي به آيت ا... نوري همداني
وي با اشاره به ميزان اعتماد امام خميني(ره) به آيت ا... نوري همداني، گفت: در آذرماه سال 57، در حالي كه تنها سه ماه به پيروزي انقلاب اسلامي باقي مانده بود، معماركبير انقلاب اسلامي؛ نامه اي محرمانه خطاب به حضرت آيت ا... نوري همداني نوشتند و از ايشان خواستند كه هيأتي متشكل از افراد معتمد و شايسته را به محضر امام(ره) معرفي نمايند تا بعد از سقوط رژيم شاهنشاهي براي تصدي امور كشور قيام و اقدام كنند.
رييس دفتر استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هاي خوزستان تأكيد كرد: اگرچه در آن زمان؛ اين مسئله به جز بر اندكي از خواص مكشوف و معلوم نبود اما امروز با شنيدن اين مسائل به خوبي پي به ميزان اعتماد امام ا به اين مرجع عالي قدر خواهيم برد.
¤ ماموريت هاي خطير آيت ا... نوري همداني پس از
شكل گيري انقلاب
حجت الاسلام و المسلمين سيد محسن شفيعي در ادامه اظهارات خود؛ اقدامات و مأموريت هاي خطير آيت ا... نوري همداني را پس از پيروزي انقلاب اسلامي مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان كرد: پس از وقوع انقلاب اسلامي؛ ماموريت هاي خطيري بر دوش آيت ا... نوري همداني گذاشته شد. امام خميني(ره) در نخستين ماه هاي استقرار نظام اسلامي به اين مرجع شايسته ماموريت هاي مهمي واگذار نمودند كه از آن جمله مي توان به بررسي وضعيت دانشجويان ايراني در كشورهاي اروپا، بررسي وضعيت امور حوزه هاي علميه و مسلمانان مستقر در كشورهاي آسيايي و نيز نمايندگي تام الاختيار امام براي رسيدگي به مشكلات مذهبي ايرانيان مقيم خارج از كشور، در هر منطقه و كشوري؛ اشاره كرد.
وي افزود: از ذكر اين مطالب؛ قصد تأكيد بر دو نكته را داشتم؛ يكي اعتماد امام عزيز(ره) به اين يار و همراه شايسته و وفادار خود و نكته ديگر اينكه حضرت امام(ره) ايشان را براي ارتباط با دانشجويان مقيم خارج از كشور و رسيدگي به شرايط فكري، معنوي و نيازهاي مذهبي آن ها اعزام فرمودند؛ تا همان رسالت و كاري كه شهيدان بزرگي همچون شهيد آيت ا... مطهري، شهيد آيت ا... مفتح، شهيد آيت ا... بهشتي و شهيد آيت ا... باهنر در داخل كشور انجام مي دادند؛ آيت ا... نوري همداني براي ايرانيان خارج از كشور انجام دهد.
¤ دانشگاهيان؛ زير سايه ولايت كمر همت به ارتقاي علمي جمهوري اسلامي ايران بسته اند
رييس دفتر استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هاي خوزستان يادآور شد: امروز هم تمامي مراكز آموزشي عالي و دانشگاه هاي كشور زير سايه ولايت؛ كه كمر همت به ارتقاي علمي جمهوري اسلامي ايران بسته و در اين راه مانند دكتر شهرياري ها و دكتر علي محمدي ها را تقديم كرده است؛ به استفاده از بركات معنوي و ارشادات عالم وارسته فرزانه، آيت ا... نوري همداني بيش از پيش نيازمند است.
¤ بصيرت آيت ا... نوري همداني در غبار فتنه ي 88
شفيعي ضمن تقدير از حضور غيرت مندانه آيت ا... نوري همداني در جريان فتنه 88 و نيز در دفاع از حريم ولايت و پشتيباني مطلق بي قيد و شرط ايشان از ولي امر مسلمين؛ اظهار داشت: ما در گرد و غبار فتنه و در پيچيدگي هاي حوادث انتخابات سال گذشته؛ به بصيرت، صلابت و حضور خط شكنانه اين عالم بزرگ پي برديم.
وي افزود: ما به وجود مرداني اين چنين شايسته و بصير افتخار نموده و بر دست مبارك آن ها بوسه مي زنيم و خطاب به آن ها مي گوييم: « يا ضيفنا! لو جئتنا لوجدتنا نحن الضيوف وانت رب المنزلي»؛ اي بزرگ مرجع جهان تشيع! شما در خوزستان ميزبانيد و ما در محضر شما در جايگاه ميهماني قرار داريم.
¤ وحدت و همدلي جامعه بزرگ دانشگاهيان خوزستان
رييس دفاتر استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هاي خوزستان، در ادامه ضمن ارائه گزارش مختصري از دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي استان، گفت: در حال حاضر جامعه دانشگاهي استان خوزستان بيش از 210 هزار دانشجو در مقاطع مختلف كارداني تا دكتراي تخصصي را در حدود 70 دانشگاه و مركز آموزش عالي در برگرفته است.
شفيعي جامعه دانشگاهي خوزستان را جامعه اي متنوع و داراي دانشگاه هاي گوناگون و رشته هاي مختلف با بيش از سه هزار نفر عضو هيات علمي عنوان كرد و افزود: وحدت و همدلي اين جامعه بزرگ و با بصيرت به گونه اي است كه مورد تأييد و زبان زد خاص و عام است و ما به ويژه در حوادث سياسي، مسير و حركت كلي و اساسي دانشگاه هاي استان مسير ولايت، پايداري در بيعت با ولايت و دفاع از ارزش هاي والاي اسلامي بوده است.
وي افزود: خدا را بر اين نعمت شاكريم كه استان خوزستان حوزه و دانشگاه هايي بالنده، پرنشاط و فعالي دارد كه همه ي آن ها در مسيري كه رهبر انقلاب اسلامي تبيين فرموده اند، مشغول به فعاليت هستند.

 



باز هم اردوي مختلط ؟!¤

چندي پيش پس از مدتها يكي از دوستان سابقم را ملاقات كردم. پس از صحبت در مورد مسائل مختلف، وي در مورد سفر چند ماه پيش خود به كشور آفريقاي جنوبي صحبت كرد. اردويي كه با حضور 15-16 نفر از دانشجويان دانشكده محيط زيست دانشگاه تهران به صورت مختلط به سرپرستي يك استاد دانشگاه و كارمند حراست دانشگاه به مدت دو هفته برگزار شده بود. دوستم با آب و تاب تمام محاسن اين اردو را ذكر مي كرد و گاه از غلبه جنبه تفريحي اين سفر بر جنبه علمي آن تأكيد مي نمود. حتي از مهمان نوازي طرف آفريقايي بسيار تعريف كرد و به كمك هزينه حدود 500هزار توماني آنها در طول سفر اشاره داشت. علاوه بر اين تمام هزينه هاي سفر و اقامت در آفريقا نيز توسط ميزبان پرداخت شده بود و عملا اين اردو براي دانشجويان و دانشگاه تهران هزينه اي در برنداشت. پس از شنيدن صحبتهاي دوستم به فكر فرو رفتم و ابهاماتي در مورد اين اردو در ذهنم به وجود آمد، به گونه اي كه ساير دانشگاههاي كشور قوانين سختگيرانه اي در مورد برگزاري اردوها ولو اردوهاي درسي يك روزه اتخاذ نموده اند.
اما مسئله ديگري كه مطرح است تأكيد ويژه مقام معظم رهبري بر اشكال اردوهاي خارج از كشور و اردوهاي مختلط مي باشد. تا آن جا كه ايشان در ديدار با اعضاي هيئت دولت وقت فرمودند: «براي دانشجو سفر تفريحي و علمي گذاشتند آن هم به كجا؟ به خارج از كشور! به چه مناسبت؟ دانشجو برود خارج از كشور كه چه بكند؟... يا اردوي مختلط. من خيلي تعجب كردم. اردوي مختلط دانشجويي؟ دختر و پسر در اردوي مختلط. نفس اردوي مختلط بد است.» همچنين اخيراً وزير محترم علوم برگزاري اردوهاي مختلط را داراي اشكال دانست. حال باتوجه به اين مسائل سؤالاتي براي من به عنوان يك دانشجو پيش آمده است كه اميدوارم پاسخ مناسب را دريافت نمايم.
1- هدف از برگزاري چنين اردوهايي چيست؟ اردوهايي كه نه براي شركت در كنفرانس مي باشد و نه توجيه علمي چنداني دارد.
2- هدف كشور ميزبان از برگزاري اين اردوها چيست؟ دليل صرف هزينه هاي گزاف براي برگزاري اردو و اصرار براي تشكيل دوره هاي بعدي چيست؟ به گونه اي كه گروه ديگري از دانشجويان همان دانشگاه به زودي عازم آن كشور مي باشند.
3- چرا اين اردوها با وجود حساسيت هاي زياد باز به صورت مختلط برگزار مي شود؟
4- آيا صرفاً به خاطر حضور كارمند حراست دانشگاه و سرپرست اردو مي توان از امنيت و سلامت اردو اطمينان داشت؟ خصوصاً اين كه كشوري نظير آفريقاي جنوبي از امنيت پاييني برخوردار است. علاوه بر اين آيا مأمور حراست مي تواند همه افراد را در تمام مدت سفر تحت نظر داشته باشد؟
5- چگونه است كه دانشگاه تهران و به تبع آن وزارت علوم مجوز برگزاري چنين اردوهايي را صادر مي كنند در حالي كه دانشجويان دانشگاه هاي ديگر با قوانين سخت گيرانه اي حتي براي برگزاري اردوهاي علمي يك روزه مواجه هستند.
6- آيا تفاوتي بين دانشگاه تهران و ساير دانشگاههاي كشور جهت برگزاري اردوها وجود دارد؟ البته چندي پيش نيز اردوي پرسروصداي اعضاي شوراي صنفي دانشگاه تهران در كيش با اعتراضات بسيج دانشجويي و دانشجويان مذهبي روبرو شد.
در پايان اميدوارم همه ما در جهت حركت به سمت اعتلاي ارزشهاي والاي انقلاب اسلامي و عمل به بيانات مقام معظم رهبري در راستاي اسلامي شدن دانشگاه ها گام هاي مؤثري برداريم.
با تشكر
دانشجوي يكي از دانشگاه هاي كشور

 



اعتراف عضو تحكيم وحدت دوران اصلاحات : انقلاب اسلامي ايران و تظاهرات مصر از يك جنس هستند

علي افشاري عضو سابق دفتر غيرقانوني تحكيم وحدت و جاسوس فعلي سازمان سيا، در بحبوحه تظاهرات مردمي و خيزش اسلام گرايان خاورميانه و علي الخصوص در كشور استراتژيك مصر،در مقاله اخير خود از سياست هاي غلط آمريكا در قبال ايجاد وسركوب اعتراضات مردمي و نفرت جمعي نسبت به آمريكا پرده برداري كرد .
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجويان ايران»، علي افشاري در مقاله اخير خود كه يك سايت ضد انقلاب آن را منتشر كرد، از سياست هاي غلط آمريكا در قبال ايجاد وسركوب اعتراضات مردمي و نفرت جمعي نسبت به آمريكا پرده برداري كرد و اظهار داشت كه نوع برخورد دولت آمريكا با تحولات مصر شباهت هاي زيادي با نوع مناسبات هيئت حاكمه آمريكا در ماه هاي پاياني نظام سياسي پهلوي با ايران دارد .
وي نوشته است در واقع مي توان خطوط مشابهي را بين روابط كارتر و محمد رضا شاه با اوباما و مبارك مشاهده كرد. البته اين ادعا به معناي يكساني هر دو رويداد نيست . هر پديده محصول زمانه و شرايط اجتماعي خاص خودش است و بايد آن را جداگانه تجزيه و تحليل كرد. اما همانندي جالبي وجود دارد تا بتوان درك بهتري از نوع رويكرد آمريكا به انقلاب اسلامي پيدا كرد. خيزش انقلابي مردمي مصر در حكم آينه اي است كه مي توان تصوير سياست آمريكا در خصوص واژگوني نظام شاهنشاهي پهلوي را به تماشا نشست .
همچنين اشاره داشت كه ثبات سياسي ، حفظ امنيت، انتقال امن نفت و گاز ازخليج فارس ، حفظ امنيت اسرائيل، كنترل قيمت نفت و جلوگيري از افزايش آن ، ممانعت از نفوذ شوروي و محصور ساختن آن در خاك روسيه از طريق ايجاد يك ديوار آهنين به دور اين كشور مولفه هايي بودند كه استراتژي رابطه آمريكا در خصوص ايران را تعيين مي كردند. در خصوص مصر نيز اكثر اين عوامل وجود دارد منتها به جاي شوروي ، بنياد گرايي اسلامي و تروريسم جايگزين شده است .
در هر دو كشور، مسئله دموكراسي اولويت آمريكا نبوده و نيست و ثبات كشورها به همراه ياري رساندن به تحقق منافع آمريكا اصل بوده است .
رژيم محمد رضا شاه و مبارك با دلگرمي به پشتيباني آمريكا واطمينان از اينكه آمريكا بر سر اين مسائل روابطش را به هم نخواهد زد، حركت هاي دموكراسي خواهانه مردمش را سركوب مي كردند و به نقض حقوق بشر مي پرداختند؛ نهايتا امريكا بايد بين دو راهي چشم پوشي از منافع همكاري و يا چشم بستن بر رفتار هاي ضد دموكراتيك آنها، يكي را انتخاب كند كه تا كنون دومي را برگزيده است .
وي افزود، استاندارد هاي دوگانه آمريكا در زمينه حقوق بشر و دموكراسي در منطقه خاور ميانه است. اين ارزش ها تحت الشعاع حفظ ثبات و منافع سياسي و خارجي آمريكا قرار گرفته اند. ايران زمان شاه و دوران كنوني مصر دو نمونه اين سياست هستند. مشكل اين سياست فقدان آينده نگري و دور انديشي است. قطعا اين حكومت ها كه در اشكال مختلف سلطاني، اقتدار گرا، حكومت تك حزبي و تماميت خواه وجود دارند با اتكا به غرب ، بقاي خود را ادامه داده و تن به گسترش دموكراسي و انتقال قدرت به مردم نمي دهند.
رشد اقتصادي و اجتماعي ناگزير شكل جامعه را عوض مي كند و نهايتا اين حكومت ها كه ريشه خود را در جامعه از دست داده اند و در شرايط جديد نتوانسته اند حامياني در اقشار نو ظهور اجتماعي پيدا كنند و تضاد هايي بين ساختار هاي مدرن اقتصادي و اجتماعي با ساختار ثابت وكهنه سياسي پيش آمده است، ناگهان مواجه با انفجار خشم و تقاضاهاي تغيير مي شوند و سقوط مي كنند. حاكم شدن فضاي ضد آمريكايي در فضاي بعد از فروپاشي اين حكومت ها هزينه اي است كه آمريكا تا كنون براي سياست هاي دو گانه و متعارض خود پرداخته است . روزنامه دويچه وله آلمان در تاريخ 2/11/85 گزارش داد، پنج ايراني به نام هاي سعيد رضوي فقيه، حسين باستاني، محسن سازگارا، اكبر عطري و علي افشاري در گروهي به نام «سياست و اقدام در ايران» عضويت دارند كه توسط تعدادي از كارشناسان خاورميانه اي وزارت دفاع آمريكا اداره مي شود .
گفتني است اين نهاد اپوزيسيون ايراني زير نظر اليزابت چني دختر ديگ چني؛ معاون جنگ طلب جرج بوش فعاليت دارند و هدف گروه، براندازي جمهوري اسلامي ايران است و سياست آن در جهت گسترش فضاي رسانه اي و پشتيباني از گروه هاي اپوزيسيون داخل كشور براي تغيير نظام خواهد بود .

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14