(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 3 اسفند 1389- شماره 19870

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رهبر معظم انقلاب با استقبال از خيزش كنوني در جهان اسلام:
حضور ملت ها در صحنه تيغ قدرت هاي زورگو را كند مي كند
لاريجاني در ديدار رئيس مجلس اكوادور: تحولات منطقه ناشي از نارضايتي مردم از رفتارهاي آمريكا است
در ديدار با احمدي نژاد وزير امورخارجه آلمان :تنها راه حل مشكلات همكاري و گفت وگو است
با موافقت عبدالله گل هواپيماهاي آتا به فرودگاه اسلامبول پرواز مي كنند
معاون اول رئيس جمهور: دولت براي رفع مشكلات استان كرمانشاه اهتمام ويژه دارد
آغاز به كار چهاردهمين جشنواره بين المللي قصه گويي در بندرعباس
آيت الله خزعلي: سران فتنه از منافقين بدتر هستند
حجت الاسلام والمسلمين قرائتي: ملت ايران در ولايتمداري الگوي مسلمانان جهان است
حرم مطهر رضوي(ع) غرق در نور و شادي
اخبار ادبي و هنري



رهبر معظم انقلاب با استقبال از خيزش كنوني در جهان اسلام:
حضور ملت ها در صحنه تيغ قدرت هاي زورگو را كند مي كند

حضرت آيت الله خامنه اي روز دوشنبه در ديدار مسئولان و كارگزاران نظام، سفيران كشورهاي اسلامي و قشرهاي مختلف مردم، با تبريك ميلاد مسعود پيامبر اعظم(ص) و صادق آل محمد(ع)، بيداري برخي ملت هاي منطقه را نشانه افزايش ظرفيت بشر براي بهره مندي از خورشيد حيات بخش «اسلام و پيامبر گرامي اسلام» خواندند و تاكيد كردند: دردهاي ملت هاي منطقه، تنها با كوتاه كردن دست شيطان بزرگ آمريكا از سرنوشت ملت ها و كشورها، علاج خواهد شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، رهبر معظم انقلاب اسلامي، ولادت نبي مكرم اسلام را فجر درخشاني در زندگي بشر دانستند و افزودند: هر قدر معرفت بشر، عميق تر و ظرفيت انسان در طول تاريخ بيشتر شود، بركات سعادت بخش بعثت پيامبر اسلام، در سرنوشت جوامع انساني آشكارتر خواهد شد و امروز، نشانه هاي اين حقيقت درخشان، در منطقه قابل مشاهده است.
ايشان، بيداري اسلامي در برخي كشورهاي منطقه از جمله مصر و تونس را، نشانه اي از به ستوه آمدن ملت ها و تلاش آن ها براي نجات از «تحقير و ظلم و تاريكي» برشمردند و افزودند: تحميلات و دخالت هاي مستكبران و در رأس آنها آمريكا در زندگي «اجتماعي-اقتصادي-فرهنگي و سياسي» كشورها، ملت ها را به ستوه آورده و به فكر چاره انداخته است.
حضرت آيت الله خامنه اي در همين زمينه با اشاره به نارضايتي قابل درك مردم كشورهاي غربي از تمدن مادي خاطر نشان كردند: اگر مسلمانان بتوانند اسلام را با گفتار و رفتار خود به درستي به جهانيان معرفي كنند، مطمئناً گرايش عمومي به اسلام، جهان را در بر خواهد گرفت و اين مسئله، وظيفه مسلمانان را در اصلاح بينش و رفتار خود سنگين تر مي كند.
رهبرانقلاب اسلامي، ابراز بيزاري از حضور مستكبران را، از اولين نتايج بيداري برخي ملت هاي مسلمان منطقه خواندند و خاطر نشان كردند: آمريكايي ها تلاش فراواني مي كنند خود را از تيررس اين حركت عظيم دور نگه دارند اما ناكام خواهند ماند چرا كه ملتها فهميده اند: «سياست هاي آمريكا و عواملش»، عامل اصلي تحقير و اختلاف و دو دستگي در ميان ملت هاست بنابراين كليد حل مشكلات مسلمانان در جمع شدن بساط آمريكا در منطقه نهفته است.
حضرت آيت الله خامنه اي ايجاد شكاف ميان ملت ها و دولت ها را از ديگر پيامدهاي سياست هاي خاورميانه اي آمريكا دانستند و افزودند: حضور ملت ها در صحنه، تيغ زورگويي قدرت ها را كند مي كند و اگر دولتها با خواست هاي ملتها همراه شوند آمريكا و هيچ سلطه گر ديگري نمي تواند اهداف خود را به آنها تحميل كند.
ايشان، دولت جعلي صهيونيستي را غده اي سرطاني و عامل انواع بيماري و «آفت سياسي- اقتصادي» در منطقه خواندند و افزودند: استكبار همه تلاش خود را براي حفظ اين «غده جنگ افروز و اختلاف افكن» به كار گرفته اما تنفر ملت ها از اين غده سرطاني، امروز در منطقه آشكارتر شده است.
رهبرانقلاب اسلامي وظيفه عالمان ديني و نخبگان سياسي- علمي و دانشگاهي را در هدايت موج رو به گسترش بيداري اسلامي در منطقه، بسيار سنگين دانستند و تاكيد كردند: نخبگان كشورهاي منطقه، نگذارند دستگاه استكبار با وسائل مختلف، قيام مردم را سرقت و حركت عظيم ملت ها را مصادره كند.
حضرت آيت الله خامنه اي، مراقبت و هدايت حركت بيداري اسلامي را به سمت اهداف عاليه، زمينه ساز آينده روشن منطقه و امت اسلامي دانستند و با اشاره به ويژگي هاي جمعيتي، جغرافيايي و منابع بيكران 5/1 ميليارد مسلمان افزودند: وضع كنوني امت اسلامي بايد متحول شود و به فضل الهي و به بركت اسلام، اين دگرگوني در آينده نه چندان دور حاصل خواهد شد.
ايشان با استناد به آيات قرآن مجيد، «توكل و خضوع در مقابل پروردگار، مهرباني با برادران ايماني و ايستادگي و استواري در مقابل مستكبران و ظالمان را» ويژگي هاي يك انسان مسلمان و يك جامعه اسلامي خواندند و افزودند: ملت عزيز ايران، اين راه سعادت بخش را به توفيق الهي، ادامه مي دهد و ديگر ملت هاي مسلمان نيز، آرام آرام به اين سمت و سو در حال حركتند تا وعده خدا محقق شود كه: و العاقبه للمتقين.
در ابتداي اين ديدار آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور با اشاره به صبر، مقاومت، عبادت، مردمداري، عدالت، دفاع از مظلوم و عزت و كرامت پيامبر بزرگوار اسلام گفت: تعاليم رسول الله به يك آرمان جهاني و مطالبه عمومي تبديل شده است و برخي جوامع بشري در تكاپوي دريافت حقيقت، در مقابل تحقيرها و ظلم و غارت مستكبران ايستاده و قيام كرده اند.
آقاي احمدي نژاد افزود: با وجود طراحي پيچيده مستكبران، ملتها در حال بيداري و گرايش به راه انبياء هستند و نظام جمهوري اسلامي فرياد بلند دعوت الهي براي استقرار حكومت مصلح كل است.
حل مشكلات دنياي اسلام
در گرو هدايت مقطع تاريخي كنوني
همچنين رهبر معظم انقلاب اسلامي روز يكشنبه در ديدار جمعي از ميهمانان و متفكران اسلامي شركت كننده در بيست و چهارمين كنفرانس وحدت اسلامي، شرايط كنوني دنياي اسلام را يك مقطع تاريخي و بسيار حساس دانستند و تاكيد كردند: شناخت صحيح اين مقطع حساس، تقويت ايمان ديني مردم، حفظ وحدت، مرعوب نشدن در مقابل هيمنه آمريكا و داشتن حسن ظن به وعده نصرت الهي، زمينه ساز موفقيت و پيروزي حركت كم نظير ميليوني مردم در دنياي اسلام است.
حضرت آيت الله خامنه اي در تبيين اهميت شرايط كنوني دنياي اسلام افزودند: علت اهميت مقطع تاريخي كنوني، در اين است كه اگر به صورت صحيح شناخته و هدايت شود، مشكلات دنياي اسلام را حل خواهد كرد اما اگر به درستي شناخته و بهره برداري صحيح نشود، زمينه ساز مشكلات جديد براي دنياي اسلام خواهد بود.
ايشان حضور ميليوني مردم در صحنه را در شرايط فعلي، در دنياي اسلام بي نظير خواندند و خاطرنشان كردند: پيروزي انقلاب اسلامي ايران نيز مرهون حضور ميليوني مردم بود و اين حضور ميليوني جز با ايمان ديني امكانپذير نيست.
ايشان حضور مردم در صحنه تا رسيدن به نتيجه نهايي و همچنين حفظ نتيجه را دو عامل مهم ديگر در كنار حضور ميليوني برشمردند و افزودند: دشمنان تلاش مي كنند تا حركت مردمي در مصر، تونس و ديگر نقاط دنياي اسلام را غيراسلامي جلوه دهند در حالي كه اين حركت مردمي، قطعا اسلامي است و بايد تقويت شود.
رهبر انقلاب اسلامي، آمريكا را مشكل اصلي دنياي اسلام دانستند و تاكيد كردند: بايد اين مشكل را از دنياي اسلام برطرف و آمريكا را تضعيف كرد و تنها راه هم، اميد به خداوند و داشتن حسن ظن به وعده الهي است.
حضرت آيت الله خامنه اي با تاكيد بر اينكه وقايع صدر اسلام تابلويي بسيار پيچيده و هنرمندانه از شرايط مختلف امت اسلامي تا به امروز است، به شرايط مسلمانان در جنگ احزاب اشاره كردند و افزودند: همانگونه كه در جنگ احزاب، عده اي مرعوب قدرت دشمن شدند و عده اي هم با حسن ظن به وعده نصرت الهي در مقابل دشمن ايستادند، اكنون نيز برخي مرعوب هيمنه و قدرت نظامي، ديپلماسي، تبليغاتي و حمايتهاي مالي آمريكا شده اند و معتقدند نمي توان در مقابل آمريكا ايستاد، در حالي كه خداوند وعده قطعي كرده است كه ياري دهندگان دين را ياري خواهد كرد.
ايشان با اشاره به ضعيف شدن آمريكا نسبت به سالهاي گذشته خاطرنشان كردند: نتيجه حسن ظن به وعده الهي، ايستادگي و حركت رو به جلو است در حالي كه نتيجه سوءظن به خداوند، مرعوب و تسليم شدن در برابر دشمن است.
رهبر انقلاب اسلامي موفقيت ها و پيروزي هاي چشمگير جمهوري اسلامي ايران در 33 سال گذشته را نتيجه حسن ظن به وعده الهي دانستند و تاكيد كردند: ملت ايران علاوه بر زيرپا گذاشتن محاصره اقتصادي و پيروزي در جنگ تحميلي 8 ساله، اكنون در ميدان علم و فناوري به پيشرفت هاي چشمگيري دست يافته كه فناوري هسته اي يك نمونه از آنها است.
حضرت آيت الله خامنه اي پيشرفت هاي علمي ايران به ويژه در عرصه فناوري هسته اي را مرهون تلاش و مجاهدت علمي دانشمندان جوان، مؤمن و با اخلاص دانستند و افزودند: جمهوري اسلامي ايران در عرصه انرژي هسته اي توانسته است با وجود همه فشارها، اين موضوع را حل كند و به پيش برود.
ايشان تاكيد كردند: جنجال غربي ها ديگر تاثيري ندارد، زيرا آنها از جمهوري اسلامي ايران عقب هستند و گذشت زمان نيز به سود ايران است.
رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه تجربه موفق جمهوري اسلامي ايران، تجربه اي براي همه كشورهاي اسلامي است، افزودند: امروز مردم مصر كه مردمي فهيم و داراي سابقه درخشان اسلامي هستند، در صحنه حضور دارند و بايد مراقبت شود تا دشمن حركت مردم را منحرف نكند و يك فرد وابسته به رژيم فرعون مصر را سركار نياورد.
حضرت آيت الله خامنه اي مراقبت از حركت مردم مصر را در وهله اول وظيفه مردم، علما، متفكران و بزرگان مصر و سپس، وظيفه همه امت اسلامي دانستند و خاطرنشان كردند: احساس وظيفه ملتهاي اسلامي نسبت به يكديگر مهمترين اثر وحدت اسلامي است.
ايشان با تاكيد بر اينكه ايجاد اختلاف ميان مسلمانان و طرح موضوع شيعه و سني از توطئه هاي دشمنان است كه بايد بر آن فائق آمد، افزودند: حركت كنوني در دنياي اسلام به پيش خواهد رفت و ما وعده الهي را قبول داريم و مطمئن هستيم كه خداوند به انسانهاي مؤمن كمك خواهد كرد.
در ابتداي اين ديدار علامه شيخ احمد الخيلي مفتي كل عمان، جعفر عبدالسلام دبيركل اتحاديه دانشگاههاي جهان اسلام، منيرشفيق وزير فرهنگ سابق اردن، كمال هلباوي از رهبران جنبش اخوان المسلمين مصر، محي الدين كبيري دبيركل حزب اسلامي تاجيكستان، نبيل سليمان مشاور وزير اوقاف سوريه، عبدالرحيم عمر رئيس مجلس مشورتي سودان، شيخ احمدالزين رئيس تجمع علماي مسلمين در لبنان، شيخ خالد ملا از علماي اهل سنت عراق، شيخ مصطفي سريچ مفتي اعظم بوسني و شيخ بلال سعيد شعبان رئيس حركت التوحيد لبنان ديدگاههاي خود را در خصوص مسائل جهان اسلام بيان كردند.
اين علما و انديشمندان اسلامي در سخنان خود ضمن تاكيد بر ضرورت تقويت وحدت اسلامي، شرايط كنوني دنياي اسلام را بسيار مهم و تاريخي خواندند و تاكيد كردند: حركت ميليوني مردم در جهان اسلام بويژه در مصر و ديگر كشورها انعكاس پيروزي انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني(ره) است كه بعد از گذشت بيش از سي سال، اكنون بروز كرده است.
علما و انديشمندان اسلامي همچنين با اشاره به نقش و جايگاه جمهوري اسلامي ايران در دنياي اسلام و پيشرفت هاي علمي چشمگير ايران خاطرنشان كردند: تحولات كنوني دنياي اسلام قطعا زمينه ساز شكل گيري قطب هاي جديد اسلامي در كنار قدرت بزرگ ايران خواهد بود واين موضوع معادلات جهاني را تغيير خواهد داد.
آيت الله تسخيري رئيس مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي نيز در سخناني با اشاره به برگزاري بيست و چهارمين كنفرانس وحدت اسلامي گفت: بخشي از دستور كار اين كنفرانس بررسي راهكارهاي نظري و عملي براي تقريب مذاهب اسلامي است و بخش ديگر مباحث كنفرانس وحدت اسلامي به بررسي تحولات اخير دنياي اسلام اختصاص يافته است.
وي افزود: چهارصد متفكر اسلامي از داخل و خارج كشور در بيست و چهارمين كنفرانس وحدت اسلامي حضور دارند.

 



لاريجاني در ديدار رئيس مجلس اكوادور: تحولات منطقه ناشي از نارضايتي مردم از رفتارهاي آمريكا است

رئيس مجلس شوراي اسلامي تحولات منطقه را ناشي از نارضايتي مردم از رفتارهاي آمريكا دانست.
علي لاريجاني بعدازظهر يكشنبه در ديدار رئيس مجلس ملي اكوادور تحولات اخير منطقه را انقلاب هاي عميق ناشي از نارضايتي مردم كشورهاي منطقه از رفتارهاي آمريكا و نظام هاي ديكتاتوري خواند و افزود: قطعاً نتيجه اين تحولات به نفع مردم كشورهاي منطقه خواهد بود.
وي با بيان اينكه وابستگي نظام هاي حكومتي در منطقه به آمريكا عامل بحران در اين كشورها شده است، تصريح كرد: معادلات جديدي در حال شكل گيري در منطقه است و ملت ها در حال تنفس فضاي جديدي هستند.
لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود ضمن ابراز خرسندي از روند رو به رشد مناسبات دوستانه دو كشور گفت: ايران و اكوادور از فرصت هاي فراواني براي تقويت همكاري دوستانه خود به ويژه در بخش هاي صنعت، كشاورزي و بازرگاني برخوردارند.
وي در همين راستا با تأكيد بر نقش مهم همكاري هاي پارلماني، آمادگي مجلس شوراي اسلامي را براي حمايت از توسعه همه جانبه روابط دو كشور ابراز داشت.
«كوردو» رئيس مجلس ملي اكوادور نيز در اين ملاقات هدف از سفر خود به كشورمان را توسعه و گسترش هرچه بيشتر مناسبات دوستانه في مابين خواند و افزود: دولت و پارلمان اكوادور از توسعه و تقويت همكاري ها با ايران در همه زمينه ها حمايت مي كند.
شكست غرب در منطقه
بسترساز تحولات خاورميانه است
لاريجاني همچنين در ديدار منير شفيق محقق و پژوهشگر برجسته فلسطيني گفت: شكست آمريكا در عراق، افغانستان و شكست رژيم صهيونيستي در جنگ 22 روزه عليه غزه طي سال هاي اخير بسترساز تحولات انقلابي كشورهاي منطقه بوده است.
در اين ديدار، لاريجاني با ارائه تحليلي از شرايط و تحولات اخير منطقه، بيداري اسلامي در كشورهاي عربي و شمال آفريقا را معلول سلطه تحقيرآميز غرب عليه مردم اين كشورها طي دهه هاي گذشته و اشتياق به احياي استقلال سياسي، هويتي و اقتصادي در آنها دانست.
در ادامه اين ديدار، منير شفيق محقق و پژوهشگر برجسته فلسطيني با اشاره به تحولات جاري در كشورهاي منطقه از جمله مصر و تونس، اظهار داشت: آنچه كه در حال حاضر در منطقه شاهد آن هستيم، پيروزي انقلاب ها و تحركات اسلامي- مردمي و شكست رويكردهاي طرفدار آمريكا و غرب است.

 



در ديدار با احمدي نژاد وزير امورخارجه آلمان :تنها راه حل مشكلات همكاري و گفت وگو است

وزير امور خارجه آلمان در ديدار با رئيس جمهور كشورمان، گفت: آلمان به اين باور رسيده است كه برخورد و مجادله راه حل مشكلات نيست و براي رفع آنها بايد همكاري و گفت وگو در پيش گرفت.
كيدووستروله - وزير امور خارجه آلمان - در سفر خود به ايران با دكتر احمدي نژاد ديدار و گفت وگو كرد.
رئيس جمهور در اين ديدار شرايط همكاري مشترك دو كشور را مناسب توصيف كرد و گفت: احترام به استقلال ملت ها و همكاري براساس احترام و عدالت اصولي است كه همه از جمله ايران و آلمان مي توانند براساس آن با يكديگر همكاري داشته باشند.
احمدي نژاد افزود: جمهوري اسلامي ايران از گفت وگو و مذاكره با دولت ها و ملت هايي كه بخواهند در چارچوب عدالت و احترام درباره موضوعات جهاني همكاري داشته باشد، استقبال مي كند.
رئيس جمهور با اشاره به اين كه نظام موجود در جهان نمي تواند به نيازهاي بشريت پاسخگو باشد، اظهار كرد: جهان نيازمند نظم پايدار و انساني است و نظم پايدار زماني بوجود مي آيد كه همه كشورها در آن مشاركت داشته باشند.
احمدي نژاد گفت: نظامات حاكم بر دنيا تبعيض آلود و ناعادلانه هستند، اينكه در شوراي امنيت سازمان ملل عده اي براي خود حق وتو قائل هستند، آشكارا بي احترامي به حقوق ملت هاست چنين سيستمي نه تنها نمي تواند دنيا را اداره كند و بلكه نمي تواند، ادامه پيدا كند.
وي خاطرنشان كرد: ايران و آلمان به خاطر گذشته تاريخي و ويژگي هاي مشترك مي توانند همكاران خوبي براي طراحي نظم جديد جهاني باشند و انتظار اين است كه آلمان در كنار دولت ها و ملت هاي مستقل قرار بگيرد.
رئيس جمهور با بيان اين كه راه حل همه مشكلات گفت وگو براساس منطق و عدالت است، گفت: بايد روند گفت وگو و مذاكرات باعث تقويت دوستي شود و اگر منجر به افزايش دشمني شود، فايده اي نخواهد داشت.
احمدي نژاد و وزير خارجه آلمان همچنين در اين ديدار مهم ترين تحولات منطقه و موضوع افغانستان را مورد بحث و تبادل نظر قرار داده و بر ضرورت همكاري مشترك در زمينه مبارزه با تروريسم و موادمخدر تاكيد كردند.
كيدووستروله وزير خارجه آلمان نيز با اشاره به روابط ديرينه دو ملت ايران و آلمان گفت: آلمان به دنبال راهكارهايي براي ارتقاء مناسبات دو جانبه و همكاري مشترك دو كشور در مورد مسايل بين المللي است.
كيدووستروله گفت: آلمان به اين باور رسيده است كه برخورد و مجادله راه حل رفع مشكلات نيست، بلكه براي رفع آنها بايد همكاري و گفت وگو در پيش گرفت از اين رو براي حل مسايل جهاني همكاري هاي بين المللي ضروري است و بر اين باور هستيم كه هيچ مشكلي نيست كه در مذاكره و گفت وگو قابل حل نباشد.
وي با تاكيد بر اين كه كشورش خواستار تغيير در سازمان ملل و شوراي امنيت اين سازمان است از اينكه مناطقي مانند آمريكاي جنوبي، آفريقا و آسيا حضور كمرنگي در سازمان ملل دارند انتقاد كرده و بر ضرورت مشاركت همه كشورها در آن تاكيد كرد.
وي تصريح كرد: آلمان معتقد است كشورها بايد به حقوق يكديگر احترام بگذارند و احترام متقابل پايه و بنيان اصلي نظام جهاني است.
وزيرخارجه آلمان اظهار كرد: مشكلات جهاني را تنها مي توان با مشاركت همگاني حل وفصل كرد.
وي گفت: ايران و آلمان از جايگاه ويژه و موثري برخوردار هستند و آلمان به دنبال ارتقاي همكاري هاي في مابين با جمهوري اسلامي ايران است.
قرار ملاقات هاي آينده
وزيرخارجه آلمان پس از ديدار با احمدي نژاد با علي اكبر صالحي-وزير امور خارجه كشورمان- به بحث و گفت وگو نشست و پس از آن طرفين در يك كنفرانس خبري مشترك به بيان ديدگاه هاي خود پرداختند.
صالحي گفت وگوها را موثر و سازنده خواند و گفت: سفر وزير خارجه آلمان به تهران براي بحث در مورد روابط دو جانبه و پيگيري همكاري ها است. ما ملاقات هاي ديگري در آينده خواهيم داشت كه قرار اين ملاقات ها گذاشته شده است.
صالحي افزود: موضوع مبارزه با موادمخدر و تروريسم از مسائل مورد علاقه دو طرف بود كه به تفصيل در مورد آن صحبت كرديم. ضمن اين كه مسائل دو جانبه ديگري نيز در مورد ارتقاي روابط در حوزه هاي مختلف مورد مذاكره قرار گرفت.
به گزارش ايسنا، وزير امور خارجه آلمان نيز با بيان اين كه «مي خواهيم تبادل نظر با ايران را در فرصت هاي آينده پيگيري كنيم و در اين رابطه قرارهاي ملاقاتي گذاشته ايم» تاكيد كرد: ما با علاقه به گفت وگوهاي آينده مي نگريم.
كيدو وستروله در اين نشست خاطر نشان كرد: اين اولين گفت وگوي ما به عنوان دو وزير خارجه با يكديگر از نزديك بود. پيش از اين چندين بار تلفني در مورد مسائل مختلف سياسي صحبت كرده بوديم اما اين بار اولين باري است كه رو در رو با يكديگر مذاكره مي كنيم و محتواي مسائل دو جانبه و چند جانبه را مورد بحث قرار داديم.
وي افزود: در اين گفت وگو بار ديگر موضع جمهوري فدرال آلمان را توضيح دادم و به شرايط اروپا و جهان بين الملل پرداختيم و اين كه مبارزه با قاچاق موادمخدر و تروريسم بين المللي امر بسيار مهمي است. گفت -وگوهاي زيادي در مورد روابط دو كشور، مسائل منطقه اي و بين المللي داشتيم و مسائل دو جانبه و چندجانبه را مورد بحث قرار داديم.
وستروله در پاسخ خبرنگار آلماني درباره هدف از سفرش به تهران كه آيا پيگيري وضعيت دو تبعه آلماني بازداشت شده يا روابط دو جانبه بوده گفت: پيگيري وضعيت دو شهروند مان مورد توجه ما به عنوان وزير امور خارجه است و اين جزو وظايف وزير خارجه است. ضمن اين كه مسائل بين المللي نيز در حوزه شرح وظايف وزراي خارجه قرار دارد و طبيعي است كه موضوع دو تبعه آلماني را مورد بحث قرار دهيم اما مي توانم تاييد كنم كه ما گفت وگوهايي به صورت تخصصي در مورد روابط دو جانبه و بين المللي نيز داشتيم.
خبرنگاري در مورد عدم ارايه سوخت به هواپيماهاي مسافربري ايراني در فرودگاه هاي آلمان پرسيد:
وستروله پاسخ داد: ما در مذاكراتي كه داشتيم به اين موضوع نيز پرداختيم و اين موضوع از جمله مواردي بود كه مورد گفت وگوي ما قرار گرفت. اين از جمله مسائلي است كه مسئوليت آن برعهده دولت جمهوري فدرال آلمان نيست. لازم است كه گفت وگوهايي بين شركت هاي خصوصي انجام شود. افراد مرتبط با ارايه سوخت از شركت هاي خصوصي هستند و در اين قالب با يكديگر گفت وگو مي كنند.
وي هم چنين در پاسخ به اين پرسش كه در قانون اساسي آلمان گفته شده است كه آلمان نبايد در جنگ هاي خارج از كشور خود دخالت كند اما شاهديم ارتش آلمان در افغانستان حضور دارد و عمليات رزمي انجام مي دهد، گفت: ما منافع مشتركي در رابطه با ثبات افغانستان داريم كه در كنفرانس كابل نيز مورد بحث قرار گرفت و خوشحاليم كه دولت ايران نيز در اين كنفرانس شركت كرد.
وزير امور خارجه آلمان درباره حق ايران در بهره برداري از انرژي صلح آميز هسته اي نيز گفت: در اين مذاكرات ما موضوعات مختلفي را مورد بحث قرار داديم و از جمله به اين موضوع نيز پرداختيم. موضع ما در اين رابطه موضعي شناخته شده و در هماهنگي با برداشت اروپا و جامعه بين المللي است. اين اولين فرصتي بود كه شخصاً نقطه نظرات خود را عنوان كرديم و من به اين جا نيامده ام كه به جاي 3+3 (1+5) بحث و گفت وگو كنيم بلكه گفت وگوي دو جانبه اي داشتيم و از اين رو مسائل مختلفي را مورد بحث قرار داديم.
وستروله روز يكشنبه به همراه ماركوس هلويگ و ينس كخ -دو تبعه آلماني بازداشت شده در ايران- تهران را به مقصد كشورش ترك كرد.
اين دو آلماني كه با ويزاي توريستي به ايران سفر كرده بودند اما قصد انجام فعاليت هاي غيرقانوني را داشتند، در ماه اكتبر در شمال غرب ايران بازداشت شدند.
آنگلا مركل، صدراعظم آلمان از خبر آزادي دو تبعه اين كشور ابراز خرسندي كرد.
مركل به روزنامه بيلد ام زونتاگ كه اين دو آلماني عكاس و خبرنگار آن روزنامه هستند، گفت: بسيار خوشحالم كه بالاخره ماركوس هلويگ و ينس كخ توانستند به آلمان بازگردند.
گفتني است، شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامي تبريز با اعلام پايان رسيدگي به پرونده دو تبعه آلماني، آنان را مستحق تخفيف در مجازات و برخورداري از رأفت اسلامي تشخيص داد و حكم اين دو از 20 ماه حبس تعزيري به پرداخت هر كدام 500 ميليون ريال جزاي نقدي تبديل شد.

 



با موافقت عبدالله گل هواپيماهاي آتا به فرودگاه اسلامبول پرواز مي كنند

تبريز- خبرنگار كيهان:
با موافقت رئيس جمهور تركيه امكان پرواز هواپيماهاي شركت هواپيمائي آذربايجان شرقي «آتا» به فرودگاه بين المللي اسلامبول فراهم شد.
احمد عليرضا بيگي استاندار آذربايجان شرقي با اعلام خبر فوق گفت: در جريان سفر عبدالله گل رئيس جمهور تركيه به تبريز، ايجاد بانك دولتي تركيه در منطقه آزاد ارس، سرمايه گذاري اقتصادي بازرگانان و تجار ترك و توسعه فعاليت هاي بانكي و بيمه اي در ارس، از موضوعات مطرح شده، بودند.

 



معاون اول رئيس جمهور: دولت براي رفع مشكلات استان كرمانشاه اهتمام ويژه دارد

معاون اول رئيس جمهور، استان كرمانشاه را يكي از استان هاي آسيب ديده در دوران دفاع مقدس خواند و از تلاش دولت براي تصويب مصوبه هايي جهت جبران محروميت هاي استان خبر داد.
به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، محمدرضا رحيمي در جلسه كارگروه تخصصي استان كرمانشاه با تبريك هفته وحدت و ولادت باسعادت پيامبر اكرم(ص) يادآور شد: كرمانشاه از آغاز دفاع مقدس تا پايان آخرين عمليات در پايمردي و دفاع از آب و خاك كشور از هيچ اقدامي فروگذار نكرد و برخي آثار جنگ همچون ويراني ها، مشكلات مردم و ميادين مين در آن هنوز باقي است.
معاون اول رئيس جمهور افزود: دولت اهتمام ويژه دارد مشكلات و موانع پيش روي استان كرمانشاه را از سر راه توسعه و پيشرفت اين استان بردارد و تلاش مي كند سفر سوم را به شكلي متمايز با دو سفر قبلي برگزار كند.
رحيمي در ادامه با اشاره به سياست هاي دولت در خصوص صندوق توسعه ملي، گفت: هم اكنون بيش از 10 هزار ميليارد تومان در اين صندوق وجود دارد و سال آينده نيز از محل فروش نفت به اين ميزان افزوده شده و دولت قادر خواهد بود با توان و ظرفيت بيشتري مشكلات استان هاي كمتر توسعه يافته را رفع كند.

 



آغاز به كار چهاردهمين جشنواره بين المللي قصه گويي در بندرعباس

بندرعباس - خبرنگار كيهان:
چهاردهمين جشنواره بين المللي قصه گويي، با حضور آيت الله غلامعلي نعيم آبادي نماينده ولي فقيه در هرمزگان و جمعي از مسئولان در بندرعباس آغاز به كار كرد.
مدير امور هماهنگي استان هاي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كشور در آيين آغاز به كار اين همايش اظهار داشت: چهاردهمين جشنواره بين المللي قصه گويي با حضور قصه گويان 14 كشور جهان و ايران، از روز گذشته به مدت چهار روز در بندرعباس آغاز به كار كرده است.
مرتضي حيدري افزود: با توجه به تغييرات و بازنگري هاي انجام شده، اين دوره را مي توان آغاز تحول در رويكرد، سياست گذاري و اجراي جشنواره دانست.
وي ادامه داد: از جمله تغييرات ايجاد شده مي توان به انتخاب آثار در سه مرحله استاني، منطقه اي و بين المللي اشاره كرد كه از ميان يك هزار و 191 اثر مرحله استاني، 131 اثر به مرحله منطقه اي راه يافته و در اين بخش نيز از هر استان سه نفر به بخش كشوري راه يافتند.
دبير چهاردهمين جشنواره بين المللي قصه گويي اضافه كرد: همچنين قصه گويان آزاد نيز به صورت فراخوان دعوت شدند كه در اين بخش نيز پنج نفر براي حضور در مرحله كشوري انتخاب شدند.
وي ابراز داشت: با توجه به اينكه عده اي از قصه گويان در 13 دوره گذشته هميشه در جشنواره شركت مي كردند، اين دوره براي آنها بخش ويژه اي به نام «برگزيدگان دوره هاي پيشين» طراحي شد كه اين كار، شرايط رقابت منصفانه تر و فرصت معرفي چهره هاي جديدتر را فراهم آورده است.
دبير جشنواره چهاردهم قصه گويي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان اضافه كرد: در بخش بين المللي نيز از ميان 19 كشور داوطلب، 22 مهمان از كشورهاي آلمان، استراليا، افغانستان، اندونزي، تايلند، تركيه، روسيه، صربستان، كنيا، لبنان، لهستان، مالزي، نروژ و يونان به جشنواره راه يافته اند.

 



آيت الله خزعلي: سران فتنه از منافقين بدتر هستند

نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبري گفت: نفاق و توطئه سران فتنه از نفاق منافقين و استكبار جهاني بيشتر است.
به گزارش ايرنا، آيت الله «ابوالقاسم خزعلي» در جمع طلاب حوزه هاي علميه استان قزوين افزود: تحركات و آشوبگري مذبوحانه مشتي فريب خورده در روز 25 بهمن كه با هدايت سران فتنه و با رهبري استكبار جهاني به ويژه آمريكا، انگليس و رژيم اشغالگر قدس انجام گرفت، خشم ملت با بصيرت و هوشيار ايران را برانگيخته است.
وي اظهار داشت: امروز سران فتنه با همه فرصت هايي كه دستگاه قضايي و نظام به آنها داد تا به آغوش نظام برگردند، متأسفانه بيش از گذشته فتنه گري كردند و نزد ملت ايران نيز براي هميشه منفور خواهند بود.
آيت الله خزعلي خاطرنشان كرد: قوه قضائيه در اجراي قانون تكليف مشخصي دارد و بايد با هر متخلفي برخورد كند و به خصوص با سران فتنه و عوامل فتنه بايد برخوردي جدي و قاطعانه داشته باشد.
وي با اشاره به راهپيمايي مردم بعد از نمازجمعه هفته گذشته اضافه كرد: اين حضور پرشكوه، تجلي بصيرت و وفاداري به آرمان هاي نظام اسلامي، اوج عشق و ارادت به ولايت و تبعيت از رهبري معظم انقلاب اسلامي بود.
دبيركل بنياد بين المللي غدير با اشاره به اينكه دشمنان از همين وحدت و در صحنه بودن وحشت دارند، افزود: به بركت پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي، اين پيروزي افتخارآفرين و به ياد ماندني باعث شد كه ديگركشورها نيز مانند مصر، تونس، الجزاير و بحرين، عليه حاكمان ظالم به پاخيزند. وي اظهار اميدواري كرد: اين خيزش انقلابي كه در كشورهاي مصر، تونس و بحرين شروع شده است به كشور عربستان نيز سرايت كرده و در اين كشور تحولي بنيادين رخ دهد.

 



حجت الاسلام والمسلمين قرائتي: ملت ايران در ولايتمداري الگوي مسلمانان جهان است

رئيس ستاد اقامه نماز گفت: نگاه دنيا به مسئله ولايت در اسلام است و ملت ايران در ولايتمداري الگوي مسلمانان جهان است.
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين «محسن قرائتي» روز يكشنبه در جمع مردم سيرجان در مسجد جامع اين شهر افزود: اگر ملت لبنان در مقابل رژيم صهيونيستي مي ايستد به دليل وجود ولايت و رهبري اسلامي است.
وي ادامه داد: اگر ملت ايران مقتدر در جهان مي درخشد به بركت رهبري و ولايت فقيه است و مسلمانان منطقه با الهام از انقلاب اسلامي ايران و رهبري نظام اسلامي بر همه مستكبران خروش دارند و پيروز مي شوند. قرائتي اظهار داشت: اسلام است كه جهان را از بدبختي نجات مي دهد.
وي گفت: اگر مسئولان به وظيفه خود عمل كنند هيچ قدرت ظالمي بر آنان مسلط نمي شود و در امور آنها دخالت نمي كند.

 



حرم مطهر رضوي(ع) غرق در نور و شادي

در فرخنده سالروز ولادت پيامبر گرامي اسلام حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق(ع) حرم مطهر رضوي و شهر مقدس مشهد سرشار از شور و نشاط و معنويت بود.
به همين مناسبت آيين با شكوهي روز دوشنبه در رواق دارالزهد حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) با نماينده ولي فقيه در خراسان و متولي آستان قدس رضوي، مسئولان و جمع كثيري از مسئولان اجرايي، خادمان، زائران و مجاوران اين بارگاه منور برگزار شد و مداحان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) در وصف پيامبر اعظم(ص) و امام جعفر صادق(ع) مداحي كردند.
ديروز مشهد مقدس و از جمله صحن و سراهاي حرم مطهر امام رضا(ع) حال و هواي خاصي داشت و مملو از شيفتگان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) بود كه با دلهايي سرشار از شادي و شعف آمده بودند تا ضمن زيارت آن حضرت، سالروز ولادت اجداد بزرگوارشان را تبريك و تهنيت گويند.
زائران و مجاوران حرم مطهر امروز اين مكان قدسي را همچون نگيني در برگرفتند و تعدادي از ارادتمندان اهل بيت(ع) در حالي كه به صورت خانوادگي و جمعي شاخه هاي گل در دست داشتند به سمت حرم مطهر در حركت بودند.
مراسم جشن و سرور سالروز ولادت حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق(ع) كه از ديشب در حرم مطهر رضوي و اماكن مذهبي آغاز شده، همچنان ادامه دارد.
برخي از مردم و جوانان مشهد هم در مقابل واحدهاي كسب و كار، منازل و معابر عمومي با برپايي ايستگاههاي صلواتي به توزيع شربت و شيريني مي پردازند و به اين طريق ارادت خود را به آخرين فرستاده خدا حضرت محمد(ص) و ششمين امام شيعيان جهان امام صادق(ع) نشان مي دهند.

 



اخبار ادبي و هنري

تقلاي گروه فشار فتنه براي لغو اكران «اخراجي هاي سه»
گروه فشار وابسته به جريان فتنه، درصدد تخريب چند فيلم اصولگرا و لغو اكران «اخراجي هاي سه»، در جشنواره بين المللي فيلم فجر برآمد.
به گزارش خبرنگار كيهان، اين گروه كه متشكل از منتقدان و خبرنگاران چند روزنامه مدعي اصلاح طلبي است، در هنگام نمايش فيلم «پايان نامه» ساخته حامد كلاهداري به هو كردن پرداختند و همين گروه، در مراسم اختتاميه از ادامه سخنراني جواد شمقدري جلوگيري نمودند.
گروه فشار ياد شده همچنين بدون اطلاع معاون سينمايي، از اكران فيلم «اخراجي هاي سه»، جلوگيري كرد كه با پيگيري هاي مسعود ده نمكي و دستور شمقدري فيلم به نمايش درآمد.
ممانعت از فعاليت شبكه هاي تلويزيوني اسلامي در هلند
دولت هلند از فعاليت تمامي شبكه هاي تلويزيوني اسلامي در اين كشور ممانعت كرد.
كميسيون مطبوعاتي هلند اعلام كرد: هيچ يك از درخواست كنندگان شبكه هاي اسلامي براي پخش برنامه هاي تلويزيوني در اين كشور، مجوز پخش را دريافت نكردند.
براساس گزارش ايسنا، كميسيون مطبوعاتي هلند در آگوست سال گذشته، درخواست مجوز بنياد سازمان همكاري مسلمانان هلند را رد كرد و پس از آن در ارتباط با درخواست مجوز متعلق به سال 2009 تحقيقاتي انجام داد؛ اين درخواست از سوي چندين سازمان اسلامي ارائه شده بود و هم اكنون اين درخواست نيز رد شده است.
هلند، يكي از كشورهاي اروپايي است كه نسبت به دين الهي اسلام و جمهوري اسلامي ايران، مواضع آشكار خصمانه دارد.
مخالفت با رسانه هاي اسلامي در هلند، در حالي صورت مي گيرد كه راديو ضد ايراني و ضد اسلامي زمانه، از اين كشور برنامه پخش مي كند.
انتقاد رسايي از جشنواره فيلم فجر
عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از جشنواره بيست و نهم و اختتاميه آن گفت: پيشنهاد مي كنم در آستانه سي امين جشنواره فيلم فجر مديران تلاش كنند تا توليدات سينمايي همسو با آرمان ها و ارزش هاي انقلاب اسلامي باشد.
حجت الاسلام حميد رسايي افزود: جشنواره فيلم فجر يكي از رويدادهاي بزرگ فرهنگي كشور به شمار مي آيد و انتظار مي رود همان طور كه از نام اين رويداد برمي آيد، آثارش مرتبط با دهه فجر و مضامين انقلاب اسلامي باشد.
وي در گفت وگو با فارس گفت: دوستان بايد با برنامه ريزي و توجه به اين مقوله توليدات مرتبط و همسو با انقلاب اسلامي و دهه فجر را مورد توجه قرار دهند اما متاسفانه به عقيده من توليدات سينمايي شركت كننده در جشنواره فيلم فجر اين ويژگي را نداشتند.
گفتني است برخي فيلم هاي شركت كننده در جشنواره بين المللي فيلم فجر، مواضع خصمانه اي عليه انقلاب و جمهوري اسلامي داشتند.
حمايت هنرمندان ايراني از انقلاب مصر
جمعي از نويسندگان، هنرمندان سينما و تلويزيون در بيانيه اي از انقلاب مردم مصر حمايت كردند.
در اين بيانيه آمده است: امروز مصر همه فرياد شده و مي رود اين فريادها چونان اذاني در ميان شب، گردآورنده همه مظلومين و ستمديدگان خاورميانه در زير پرچم اسلام باشد، براي آزادي و استقلال از چنگال آمريكا و رژيم اسرائيل كه سال هاست برگرده آنان شلاق حقارت و غارت و ظلم مي نوازند.
حجت الاسلام والمسلمين عليرضا پناهيان، جمال شورجه، پروانه معصومي، فرج الله سلحشور، منصور ابراهيمي، محمود غلامي، قربان محمدپور، جهانبخش سلطاني، جعفر دهقان، مصطفي زماني، كتايون رياحي، حسين جعفري، اكبر عبدي، جهانگير الماسي، حسين زندباف، مجتبي شهيدي، روح انگيز شمس، عطا سلمانيان، سيدمحمد حسيني، سيدجمال حسيني، عليرضا اسحاقي، ناصر هاشم زاده، عباس اميدي، رحيم نوروزي، كوروش زارعي، شهرام ري، علي گل بهاران، محمدرضا رحماني، محمدرضا داودنژاد، مهدي ميرزايي، بيژن هم درسي، رضا مصطفوي، روح الله رحيمي و روح الله برادري از امضا كنندگان بيانيه ياد شده هستند.
بازداشت جوانان عربستاني به خاطر تكثير «مختارنامه»
چند جوان عربستاني به دليل آنچه تكثير و پخش سريال «مختارنامه» خوانده شد، بازداشت شدند.
به گزارش ايسنا، بسياري از شيعيان بحرين، كويت، عراق و عربستان، قسمت بيست و يكم از سريال «مختارنامه» به كارگرداني داوود ميرباقري را تأثيرگذارترين قسمت پخش شده اين سريال از آغاز تاكنون برشمردند.
بحريني ها با زمزمه «يا عباس» و همراه با ديدگان اشكبار و ياد شهيدان به تماشاي مقدمه خروج و قيام مختار نشستند. در حالي كه فضاي عمومي بحرين در اندوه شهداي ميدان مرواريد عزادار است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14