(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 5 اسفند 1389- شماره 19872

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله نوري همداني: انقلاب ملت هاي اسلامي زمينه ساز ظهور امام عصر است
با صدور بيانيه اي 191نماينده مجلس جنايات وحشيانه قذافي را محكوم كردند
ورود سازمان حفاظت اطلاعات به عرصه هاي مأموريتي جديد
آمادگي روسيه براي فروش مستقيم راديو ايزوتوپ به ايران
آتش فراق
مرگ دانشجوي دانشگاه شيراز تنها يك سانحه رانندگي بود
خبرگزاري شين هوا: اسرائيل با سقوط مبارك بايد به ايراني قدرتمند عادت كند
خارج از دستور



آيت الله نوري همداني: انقلاب ملت هاي اسلامي زمينه ساز ظهور امام عصر است

يكي از مراجع تقليد در قم گفت: انقلاب مردم مسلمان در كشورهاي اسلامي، زمينه ظهور امام عصر(عج) را فراهم مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، آيت الله حسين نوري همداني ظهر ديروز در ديدار اقشار مختلف مردم از شهرهاي استان هاي لرستان و آذربايجان غربي حكومت را يكي از موضوعات مهم در زندگي بشر عنوان كرد و افزود: نخستين كار پيامبران پس از رسيدن به نبوت، مبارزه با حكومت هاي فاسد و ظالم بود.
وي با اشاره به آياتي از قرآن كريم و زندگي پيامبران و امامان معصوم(ع) بيان داشت: اين درس بزرگي براي ماست كه بدانيم پيامبران و ائمه(ع) در نخستين قدم خود براي رساندن جامعه به خير و سعادت، با حكومت هاي جبار و ستمگر مبارزه مي كردند.
اين مرجع تقليد با بيان اينكه در اسلام هيچ حكومتي با زور به وجود نيامده است، افزود: امامان(ع) در راه براندازي حكومت هاي فاسد و به منظور ايجاد حكومت اسلامي به شهادت رسيدند.
وي با اشاره به شكل حكومت در اسلام گفت: انتصاب حضرت علي(ع) به خلافت جامعه اسلامي حاكي از اهميت حكومت در اسلام است.
آيت الله نوري همداني با بيان اينكه مردم ايران از كمال و سواد بالايي برخوردار هستند، تصريح كرد: خروش مردم در 9 دي و 22 بهمن ماه نشان داد كه مردم به نظام اسلامي علاقه دارند و هميشه در صحنه حاضر هستند. وي با بيان اينكه دشمن همواره از حضور مردم در عرصه و پشتيباني از نظام هراس دارد، افزود: دولتمردان همواره بايد به نيازها و خواسته هاي مردم رسيدگي كرده و مشكلات اشتغال، مسكن و ازدواج آنان را حل كنند.
استاد حوزه علميه قم با اشاره به تحولات اخير در منطقه خاورميانه و جهان اسلام گفت: اين جوش و خروشي كه در مصر، تونس، مراكش، يمن، كويت، بحرين و ليبي به راه افتاده نشأت گرفته از حركت 32 سال پيش ملت ايران است.
وي تأكيد كرد: امروز، مردم جهان بيدار شدند و فهميدند كه آمريكا، انگليس و استكبار، دشمن مسلمانان هستند و سران عرب نيز نوكر استكبار هستند.
آيت الله نوري همداني با اشاره به انقلاب مردم ليبي بيان داشت: معمر قذافي 40 سال است بر مردم به زور حكومت مي كند و در قيام اخير اين ملت، بيش از 800 نفر به خاك و خون كشيده شدند اما اين حكومت هاي ديكتاتوري دير يا زود بايد از بين بروند.
وي با اشاره به حوادث بعثت، غدير، عاشورا و انقلاب اسلامي اظهار داشت: انقلاب هاي ملت هاي مسلمان يكي پس از ديگري به نتيجه خواهد رسيد و تمام جهان اسلام را دربر خواهد گرفت و زمينه آمدن امام عصر(عج) فراهم خواهد شد.
اين مرجع تقليد خاطرنشان كرد: با ظهور امام عصر(عج)، محرومان و مستضعفان پروبال پيدا كرده و روز به روز آگاه تر مي شوند و استعمار منفورتر خواهد شد.
وي با اشاره به قيام مردم مصر و تونس بيان داشت: انقلاب اين ملل آزاديخواه با بانگ الله اكبر آغاز شده و انقلاب اسلامي است كه آمريكا و استكبار درصدد مصادره كردن آن و قبضه كردن مردمان اين كشورها هستند.
آيت الله نوري همداني خطاب به ملت هاي انقلابي گفت: مردم مصر، تونس، مراكش، ليبي و بحرين مراقب باشند تا مبادا آمريكا مهره دست نشانده ديگري را سر كار بياورد و دوباره زير سلطه استكبار بروند.
وي خطاب به مردم اين كشورها تأكيد كرد: انقلاب شما اسلامي است و با الگوگيري از انقلاب اسلامي و ملت ايران، حكومت اسلامي تشكيل دهيد و زير سيطره غرب نرويد.
در ادامه به گزارش خبرگزاري ها، در آستانه برگزاري كنگره نقش معنويات در ورزش كه به همت حوزه علميه قم برگزار مي شود، جمعي از مسئولان سازمان ورزش به ديدار اين مرجع عاليقدر رفتند.
در اين ديدار، ايشان با اشاره به اهميت ورزش، فرمودند: «من 80 سال سن دارم و در همين سن هم هيچ وقت از ورزش كردن غافل نبودم. خدا را شكر هميشه سلامت جسمي ام هم ناشي از ورزش است. هنوز هم همان طور كوهنوردي مي كنم كه در 40 سالگي به كوه مي رفتم. همين حالا هم مي توانم با تك تك شما جوان ها مسابقه كوهنوردي بدهم. اگر آمادگي داريد، مي توانيد امتحان كنيد.»
اين اولين بار است كه حوزه علميه قم همايشي درباره نقش هاي متقابل فعاليت ورزش حرفه اي برگزار مي كند.

 



با صدور بيانيه اي 191نماينده مجلس جنايات وحشيانه قذافي را محكوم كردند

اهالي بهارستان، روز گذشته با صدور بيانيه اي كشتار بي رحمانه مردم كشورهاي ليبي، يمن، بحرين و مغرب از سوي سران اين كشورها را محكوم كردند.
191نماينده مجلس ديروز با محكوم نمودن جنايات وحشيانه قذاقي در ليبي، اساس اين جنايت هاي نابخشودني در جهان اسلام را با حمايت غرب و آمريكا دانستند.
در بخش هايي از بيانيه نمايندگان ملت آمده است: حوادث تأسف بار در كشورهاي ليبي، يمن، بحرين و مغرب و كشتار بي رحمانه مردم بي دفاع اين كشورها از سوي حكام خودكامه يادآور جناياتي است كه همه ديكتاتورهاي تاريخ براي باقي ماندن در قدرت انجام داده اند و سرنوشت آنان از فرعون گرفته تا صدام، مبارك و بن علي، سرنگوني خفت بار بوده و سرانجام ملت هايي كه براي رهايي از ظلم مبارزه مي كنند، آزادي و سرافرازي بوده است.
آنچه تأسف از اين وقايع را بيشتر مي كند اين است كه اين جنايت ها نابخشودني در جهان اسلام و با حمايت قدرت هاي غربي به ويژه آمريكا از اين حكام فاسد اتفاق افتاده است و البته روي دوم اين سكه وقايع كه براي امت اسلامي افتخار و سربلندي را به همراه دارد مبارزه با ظلم و بي عدالتي و حركت به سوي عدالت اسلامي است.
خانه ملتي ها با انتقاد از سكوت آمريكا در برابر جنايات قذافي تأكيد كردند: سكوت و مواضع دو پهلوي آمريكا به ويژه در برابر جنايات قذافي جنايتكار از ليبي نشان دهنده اين واقعيت است كه آمريكا تنها در پي منافع خويش است و در اين راه حقوق بشر و همه معيارهاي انساني را به سادگي قرباني مي كند و جهانيان امروز بيش از هر زمان ديگري به اين واقعيت مهم دست يافته اند.
انتظار مي رود سازمان كنفرانس اسلامي با برداشتن گام هاي عملي و با فشار آوردن به حكام جنايتكار اين كشورها از كشتار مردم بي گناه در اين كشورها كه با سلاح هاي سنگين از جمله تانك و هواپيماهاي جنگي انجام مي شود، جلوگيري كند.
ما نمايندگان ملت بزرگ ايران ضمن محكوم كردن اين جنايت ها يكبار ديگر از مبارزات ملت هاي اسلامي حمايت قاطع خود را اعلام كرده و اميدواريم ملل اسلامي بتوانند هرچه سريعتر با به دست آوردن آزادي از نعمت بزرگ مردم سالاري در زير سايه اسلام و قرآن بهره مند شوند.
تعيين مجازات
قضات رد صلاحيت شده
اهالي بهارستان همچنين در جلسه علني روز گذشته مواد پاياني لايحه نظارت بر رفتار قضات را تصويب كردند و بررسي اين لايحه را به اتمام رساندند.
براساس مصوبه نمايندگان، تبديل به وضعيت اداري، بازخريدي، بازنشستگي، انفصال دائم از مشاغل قضايي و انفصال دائم از خدمات دولتي از جمله مجازات هاي قضاتي است كه صلاحيت آنها احراز مي شود.
خانه ملتي ها مقرر كردند كه چنانچه عدم صلاحيت قاضي ناشي از عدم توانايي وي در انجام وظايف محوله باشد، حسب مورد به تنزل مقام (سمت قضايي) يا تبديل به وضعيت اداري محكوم مي شود.
مجلس تعيين كرد آيين نامه اجرايي اين قانون ظرف سه ماه توسط وزارت دادگستري، با همكاري دادستان تدوين و به تصويب رئيس قوه قضائيه مي رسد.
نمايندگان در جلسه علني ديروز مجلس همچنين، كليات و جزئيات طرح دو فوريتي تمديد قانون استفاده از تسهيلات حساب ذخيره ارزي براي حمل و نقل ريلي و عمومي شهرها را بررسي و تصويب نهايي كردند.
براساس اين مصوبه مجلس،قانون استفاده از تسهيلات حساب ذخيره ارزي براي حمل و نقل ريلي و عمومي شهرها كه در 22 دي ماه 1388 تصويب شده بود را تا پايان سال 1390 تمديد شد. در همين حال، براساس مصوبه مجلس، سقف اعتبار مازاد درآمد اختصاص دانشگاه هاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي- درماني كشور در قسمت درآمدها و هزينه ها به نحوي كه در سقف بودجه كل كشور تغييري حاصل نشود، از مبلغ 4 هزار ميليارد ريال به 7 هزار ميليارد ريال افزايش يافت.
مجلس ايرادات شوراي نگهبان به 4 طرح و 2 لايحه را رفع كرد
نمايندگان مجلس همچنين به منظور تامين نظر شوراي نگهبان، مصوبات قبلي خود در خصوص 4 طرح و 2 لايحه را اصلاح كردند.
رسيدگي به مواد ارجاعي از شوراي نگهبان در خصوص طرح دو فوريتي حمايت از افرادي كه توسط گروهك هاي ضدانقلاب و منحرفين اعتقادي اسير، كشته و يا معلول مي شوند، در دستور كار روز گذشته مجلس قرار گرفت.
شوراي نگهبان مشخص نبودن محل تامين بار مالي اين طرح را مغاير اصل 75 قانون اساسي اعلام كرده بود كه نمايندگان به منظور اصلاح اين ايراد ابتداي سال 1390را زمان آغاز اجراي قانون تعيين و مقرر كردند اعتبار مورد نياز در قوانين بودجه سنواتي پيش بيني مي شود.
نمايندگان مجلس همچنين ايرادات شوراي نگهبان به طرح اصلاح مصرف انرژي را بررسي و با اصلاحات اعتباراتي، ايرادات شوراي نگهبان به اين طرح را رفع كردند.
بررسي لايحه الحاق دولت جمهوري اسلامي ايران به كنوانسيون تجديدنظر شده كيوتو در مورد صادر و هماهنگ سازي تشريفات گمركي دستور كار ديگر مجلس بود كه وكلاي ملت با اصلاح اين لايحه ايراد شوراي نگهبان به آن را رفع كردند.
نمايندگان مجلس در جلسه علني روز چهارشنبه طرح اصلاح موادي از قانون تعاريف و ضوابط تقسيمات كشوري مصوبه 1362، اعاده شده از شوراي نگهبان را بررسي، اصلاح و تصويب كردند.
نمايندگان همچنين به منظور تامين نظر شوراي نگهبان لايحه موافقتنامه همكاري در زمينه قرنطينه گياهي و حفظ نباتات بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري خلق چين را بررسي و تصويب كردند.
طرح استفساريه ماده 13 قانون حمايت از آزادگان مصوبه 1368كه اعاده شده از شوراي نگهبان بود نيز در دستور كار جلسه ديروز قرار گرفت كه نمايندگان با اصلاح مصوبه قبلي، ايراد اين شورا را رفع كردند.
در پايان جلسه علني چهارشنبه هم استيضاح وزير نيرو با 45 امضا اعلام وصول شد.

 



سردار سلامي در همايش حفاظت اطلاعات آينده عنوان كرد
ورود سازمان حفاظت اطلاعات به عرصه هاي مأموريتي جديد

جانشين فرمانده كل سپاه با اشاره به ويژگي هاي فضاي جديد مأموريت در سازمان حفاظت اطلاعات گفت: در فضاهاي جديد فعاليت هاي حفاظت اطلاعات ، انسان موضوعيت محوري تر پيدا مي كند و به تدريج اهداف جغرافيايي ، سرزمين و ژئوپوليتيك در قالب يك جابه جايي و تغيير الگوي هدف به حاشيه رانده شده است.
سردار حسين سلامي جانشين فرمانده كل سپاه در همايش سراسري حفاظت اطلاعات آينده كه به همت دانشكده امام هادي دانشگاه جامع امام حسين عليه السّلام و با مشاركت مراكز دانشگاهي، علمي و آموزشي و جامعه اطلاعاتي كشور و با حضور فرماندهان، مسئولين، مديران و كارشناسان سازمانهاي حفاظت اطلاعات نيروهاي مسلح در تهران برگزار شد، طي سخناني اظهار داشت: ذات اين تفكر كه حفاظت اطلاعات تصميم گرفته در آينده زندگي كند و تصور كند خود را به آينده امتداد دهد، فصل مباركي از يك نگرش جديد است.
وي افزود: اين يك تحول بسيار ارزشمند است كه يك سازمان پويا و خلاق كه در محيط رقابت سنگين و تنازع حقيقي زندگي مي كند، پلي به گذشته، حال و آينده ايجاد كند.
سلامي با تاكيد بر اينكه حفاظت اطلاعات در خلأ زندگي نمي كند، تصريح كرد: نوع فضايي كه حفاظت در آن زندگي مي كند، متفاوت با فضاهاي آشكار، قابل رويت، حس پذير و قابل لمس است.
جانشين فرمانده كل سپاه در تبيين شاخصه هاي اصلي محيط نبرد حفاظت اطلاعات گفت: اين نبرد در يك فضاي نامرئي، ناملموس، تدريجي، نرم و حس ناپذير اتفاق مي افتد و شاخصه اصلي حفاظت اطلاعات آينده هوشمندي است.
سلامي افزود: درك واقعي، دقيق و به موقع رخدادها، استراتژي ها، سياست ها، تاكتيك ها و تكنيك ها ذات و سرشت اصلي حفاظت اطلاعات آينده است.
وي با بيان تفاوت هاي نبردهاي عملياتي و اطلاعاتي اظهار داشت: جنگ اطلاعاتي يك واقعيت دائمي و مستمر است كه شرط موفقيت در آن حفظ پيوستگي است چرا كه اگر طرفين درگير ، دچار انقطاع يا گسست اطلاعاتي شوند سرگردان خواهند شد، بنابر اين حفاظت اطلاعات در معرض يك نبرد پيوسته قرار دارد.
سلامي با تشريح ويژگي هاي فضاي جديد ماموريت در سازمان حفاظت اطلاعات گفت: در فضاهاي جديد فعاليت هاي حفاظت اطلاعات ، انسان موضوعيت محوري تر پيدا مي كند و به تدريج اهداف جغرافيايي ، سرزمين و ژئوپوليتيك در قالب يك جابه جايي و تغيير الگوي هدف به حاشيه رانده شده و اراده انسان ها، طرز تفكر، اعتقادات ، نگرش ها و باورهاي آنها ميدان اصلي منازعه و نبرد را تعيين مي كنند.
وي افزود: هرچه زمان پيش مي رود، ميدان نبرد از حوزه هاي درگيري فيزيكي به حوزه هاي نبردهاي ذهني، اعتقادي و تفكري تغيير موقعيت مي دهند و امروز شاهد پويايي و گرايش منحصر به فردي در سازمان دهي نبردهاي جديد هستيم.
جانشين فرمانده كل سپاه در ادامه تصريح كرد: عصر جديد عصر ارتباط كامل انسان ها در زمان حقيقي و مرگ فاصله هاست و در آن افراد در شبكه هاي به هم پيوسته جهاني در چارچوب يك واحد جهاني قرار گرفته و امكان نفوذ ذهني تك تك آدم ها وجود دارد.
سلامي عمليات اطلاعاتي ، عمليات رواني و جنگ سايبري را سه حوزه اساسي در جنگ هاي اطلاعاتي عنوان كرد و اظهار داشت: انجام عمليات اطلاعاتي كه شكل سنتي اين گونه نبردهاست به برداشت هاي اطلاعاتي با انواع مختلف ابزارها از وضعيت طرف مقابل منجر مي شود ولي در عمليات رواني مديريت ادراك و برداشت دروني انسان از واقعيت هاي بيروني براساس اطلاعاتي كه به ذهن متبادر مي شود به همراه قدرت تحليل و قضاوت انسان ها مورد هدف قرار مي گيرد.
وي ادامه داد: در حوزه جنگ سايبري هم انواع نرم افزارها براي مديريت و كنترل انواع سيستم هاي حمل و نقل، جابه جايي اطلاعات ، سامانه هاي خدمات اجتماعي و شبكه هاي رايانه اي به كار گرفته مي شوند تا دشمن به اهداف خود دست يابد.
سلامي با تاكيد بر لزوم هوشمندي اطلاعاتي در برابر ترفندهاي دشمن اظهار داشت: جلوگيري از نشت اطلاعات و دستيابي دشمن به اطلاعات بديع و بر هم زدن تعادل ذهني دشمن از كارهاي مهم و اساسي حفاظت اطلاعات است كه هوشمندي و ظرافت خاصي را مي طلبد.

 



آمادگي روسيه براي فروش مستقيم راديو ايزوتوپ به ايران

سرويس سياسي-
روسيه براي فروش راديو ايزوتوپ به ايران اعلام آمادگي كرد.
اين خبر كه توسط سرگي كرينكو رئيس روس اتم و به طور رسمي اعلام شده نشان مي دهد كه احتمالاً سد واردات راديو ايزوتوپ به ايران شكسته شده است.
مطابق گزارش خبرگزاري روسي نووستي، كرينكو در روز سه شنبه 3 اسفند 1389 (22 فوريه 2011) به ايران سفر و با فريدون عباسي دواني رئيس سازمان انرژي اتمي ايران ديدار كرده است.
طبق گزارش اين خبرگزاري، اين ديدار دو دستور كار مهم داشته است. نخست اينكه دو طرف درباره «نتايج آزمايش اولين محموله از ايزوتوپ هاي يد و موليبدني كه به ايران تحويل داده شده» گفت وگو كرده اند. نووستي نوشته است كه نتايج اين آزمايش ها «مثبت» بوده است و نتيجه گرفته اين نتايج راه را براي انعقاد قرارداد «تحويل فرآورده هاي راديوايزوتوپي» به ايران هموار مي كند. مطابق اين قرارداد تا حجم 100 كوري در هفته از ايزوتوپ موليبدن-99 و تا 15 كوري در هفته ايزوتوپ يد- 131 به ايران فروخته خواهد شد.
دستور كار دوم اين ديدار هم راه اندازي كامل نيروگاه بوشهر بوده است كه احتمالاً به زودي توليد برق را با توان پايين آغاز خواهد كرد.
در ايران چيزي حدود 800 هزار بيمار سرطاني و همچنين صدها مركز درماني وجود دارد كه روزانه به انواعي از راديو ايزوتوپ ها براي تشخيص و درمان بيماري ها نياز دارند. كشورهاي غربي مدت هاست از فروش راديو ايزوتوپ به ايران خودداري مي كنند در حالي كه اين داروها جز مصرف پزشكي هيچ مصرف ديگري ندارد. به همين دليل ايران در سال هاي گذشته ناگزير بوده است راديو ايزوتوپ هاي مورد نياز خود را با استفاده از راكتور تحقيقاتي تهران توليد كند. سال گذشته و پس از آنكه ايران احساس كرد سوخت راكتور تهران رو به اتمام است از آژانس خواست براي تهيه سوخت جديد تأمين كنندگاني بيابد. اين درخواست به ارائه پيشنهاد مبادله سوخت از جانب، روسيه، آمريكا و فرانسه به ايران انجاميد و آن پيشنهاد به دليل عدم آمادگي سياسي آمريكا به نتيجه نرسيد.
ايران در 22 بهمن 1388 اولين محصول غني سازي 20 درصد را كه با هدف توليد سوخت راكتور تهران آغاز شده دريافت كرد و از پاييز گذشته نيز كار توليد ميله ها و مجتمع هاي سوخت را در يو سي اف اصفهان شروع كرده است. منابع فني و ديپلماتيك در ايران مي گويند پيشرفت ايران در فرايند توليد سوخت علاقه آن به مكانيسم مبادله به عنوان يك روش براي تامين سوخت راكتور تهران را هرچه كمتر كرده است.
اكنون و بااعلام دريافت مستقيم راديو ايزوتوپ از روسيه بي ترديد جذابيت مكانيسم مبادله براي ايران باز هم كمتر خواهد شد چرا كه در اين صورت ايران عجله چنداني براي دريافت سوخت راكتور تهران نخواهد داشت. اين خبر نشان دهنده آن است كه روس ها هم دريافته اند با سياستي كه اكنون بر گروه 1+5 حاكم است دورنماي مبادله سوخت چندان روشن نيست و در نتيجه تصميم گرفته اند در اقدامي مستقل به بازار گسترده راديو دارو در ايران ورود كنند.
گروه 1+5 در مذاكرات اسلامبول يك نسخه بازنگري شده از مكانيسم مبادله به ايران ارائه كرد كه خواستار خارج شدن ميزان قابل توجهي از ذخيره اورانيوم كم غني شده ايران از كشور بود. سعيد جليلي مذاكره كننده ارشد ايران در ديدار با نمايندگان گروه وين در روز شنبه 2 بهمن 1389 تأكيد كرد كه ايران اكنون در داخل كشور قادر به توليد سوخت راكتور تهران هست و در نتيجه به مبادله به عنوان يك مكانيسم براي تأمين سوخت راكتور علاقه چنداني ندارد. جليلي در آن مذاكرات گفت كه ايران صرفاً زماني براي پيشنهاد مبادله ارزش قائل خواهد شد كه اين پيشنهاد «منطبق با بيانيه تهران» و «در چارچوب دستور كار همكاري» ارائه شود.
به نظر مي رسد دريافت راديو ايزوتوپ از روسيه اين موضع ايران را بيش از پيش تحكيم و گزينه هاي 1+5 در مقابل ايران را محدودتر خواهد كرد.

 



آتش فراق

اميد هنگامي پيدا مي شود كه انسان ابتدا تصوري از متعلّق اميد و سپس تصديقي هر چند ضمني نسبت به آن داشته باشد. كساني در همين مرحله مشكل دارند. برخي از كساني كه ضعف علم دارند، به دليل نداشتن تصور درستي از مفهوم لقاء گفتند: در آيات مورد اشاره(دربخشهاي پيشين) مضافي محذوف است؛ يعني لقاء الله در حقيقت لقاء رحمته يا لقاء امره يا لقاء عذابه و... است. البته بايد اعتراف كرد كه ما نمي توانيم حقيقت ذات، صفات و حتي فعل خدا را درست درك كنيم. شخصي مانند حضرت ابراهيم(ع) از خدا مي خواهد كه حقيقت احياء را به او نشان دهد. ما از راه آثار فعل خدا، به تصوراتي از فعل او مي رسيم و هرگز نمي توانيم به حقيقت آن پي ببريم. كسي كه مي خواهد به لقاي خاص الهي اميد داشته باشد، چه تصوري از آن دارد؟ همان طور كه از ذات الهي تصور مبهمي داريم، درباره لقاي او هم مي توان تصوري مبهم داشت. يعني انسان آن قدر به خدا نزديك شود كه ديگر هيچ حائلي بين او و خدا نماند. كساني گفتند: لقاء مربوط به اجسام است در حالي كه خدا جسم ندارد؛ بنابر اين از لقاء منزه است و بايد اين آيات را تأويل كرد. پس ممكن است كساني با محال دانستن لقاء به آن معناي دقيق، اميدي هم بدان نداشته باشند. آيا طبق آيه بالا، اين ها اهل جهنم هستند؟ بي گمان آن آتش جهنمي كه براي منكرين معاد در نظر گرفته شده است، براي چنين كساني نيست. از آنجا كه اين لقاء ممكن است اشاره به لقاء كامل باشد؛ يعني نهايت قرب به خدا، در اين صورت، آتش هم آتش ديگري مي شود. چنان كه اميرالمؤمنين (ع) در دعاي كميل مي فرمايد: « فهبني يا الهي و سيدي و مولاي صبرت علي عذابك فكيف اصبر علي فراقك»؛(1)خدايا به فرض كه بتوانم بر آتش تو صبوري كنم، چگونه بر فراق تو صبر كنم؟! اين آتش كه آتش فراق از خداست، سوزنده تر از آتش جهنم است. آن هايي كه به لقاي الهي اميد ندارند به آتش فراق او مبتلا مي شوند. براي تقريب به ذهن، تصور كنيد اگر مادري فرزند خردسالش را گم كند، چه حالي خواهد داشت! و اگر پس از چند روز ناگهان فرزند خود را پيدا كند، چه لذتي براي مادر حاصل خواهد شد! گاهي از شدت شادي نمي تواند تحمل كند و از حال مي رود؛ بنابراين جدا بودن از محبوب بسيار دشوار و رسيدن به او بسيار لذت آفرين است كه در باره خداوند به حدّ اعلا مي رسد. هنگامي كه انسان كمالي را در كسي ببيند، بر اثر انس گرفتن و تمركز، به محبت مي انجامد. بنابراين دوست داشتن به سبب وجود كمال در محبوب است. جهات دوست داشتني خدا حد و مرز ندارد و هر كس به اندازه فهم ناقص خودش، مرتبه اي از آن را ممكن است درك كند. اگر روح كسي اين توانايي را داشته باشد كه اوج بگيرد و آن مراتب عاليه كمال را درك كند، چه قدر آن صاحب كمال را دوست خواهد داشت؟! كامل ترين موجودات عالم در برابر كمال الهي، مانند قطره اي در برابر اقيانوس نيستند؛ زيرا كمالات خدا نامتناهي است. با اين وصف، اگر سر تا پاي وجود انسان عشق به خدا شود، هنوز كم است.
لقاي ويژه الهي
رسيدن به لقاي ويژه الهي، شدني است؛ و گرنه امثال امام زين العابدين (ع) آن را آرزو نمي كردند، ولي اگر كسي از همان آغاز بگويد: لقاي الهي شدني نيست، يا اين تعبيرات مجاز است، يا كلمه مضاف محذوف است و...، ديگر دنبال آن نمي رود. گاهي انسان چنين ملاقاتي را تصديق مي كند ولي آن را نمي خواهد؛ زيرا به جاي ديگري دل بسته است! اين نكته در امور محسوس ظاهري هم وجود دارد؛ كساني كه به يك مورد خاصي دلبستگي پيدا مي كنند، اگر مورد كامل تر از آن را هم ببينند، توجه نمي كنند. دلي كه به اين محبت هاي ظاهري - بويژه اگر با اموري همراه باشد كه مرضيّ خدا نيست - وابسته شد، ديگر سراغ محبت خدا نمي رود؛ اگر هم برود به او نمي دهند، چون لياقت ندارد. اما اگر اين چنين وابسته نباشد، چنانچه همت كند، خداي متعال با لطف خود او را جذب مي كند:
تا كه از جانب معشوق نباشد كششي
كوشش عاشق بيچاره به جايي نرسد
بر اساس روايات، در بهشت جلوه هايي از نور عظمت الهي وجود دارد كه گاهي براي اولياي خدا ظاهر مي شود. وقتي اين جلوه هاي الهي ظهور مي يابد، اهل بهشت چنان مدهوش مي شوند كه همسرانشان نزد خدا شكايت مي كنند و مي گويند: اين ها اصلاً به ما اعتنايي ندارند! اين نهايت لذت است. كسي كه مي خواهد به چنين مقاماتي برسد، همه كارهايش براي خداست، نمي خواهد با هيچ آفريده اي سخن بگويد و يا معاشرت كند، مگر براي انجام دادن وظيفه و كسب رضايت الهي. در اين صورت، خداوند از باب لطف، محبت خود را روزي او مي كند به گونه اي كه همه گفتار و كردارش براي خدا مي شود، ولي اگر لذت هاي دنيوي فضاي دل را گرفت، ديگر جايي براي محبت ّالهي باقي نمي ماند، خدا هم به چنين دلي توجه ندارد.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي (دامت بركاته)
در دفتر مقام معظم رهبري:قم، 5/8/1384
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1.بحار، ج 67، ص 196 و مفاتيح الجنان، دعاي كميل
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.

 



هشدار فرمانده انتظامي فارس در مورد سوءاستفاده رسانه هاي ضدانقلاب
مرگ دانشجوي دانشگاه شيراز تنها يك سانحه رانندگي بود

فرمانده انتظامي استان فارس گفت: حادثه جان باختن دانشجوي دانشگاه شيراز تنها بر اثر سانحه رانندگي بوده است و اين موضوع به تجمعات غيرقانوني روزهاي اخير وابستگي ندارد.
به گزارش خبرگزاري فارس از شيراز، علي مويدي در جمع خبرنگاران اظهار داشت: براساس گزارشات و كروكي پليس راهور، دانشجوي جان باخته در حال گذر از عرض يكي از كنارگذرهاي شهر شيراز بوده كه در نزديكي محلي كه پاركينگ حاشيه اي است، توسط يك دستگاه پژو پرشيا زير گرفته مي شود و در دم جان مي سپارد.
مويدي ادامه داد: هيچ ارتباطي ميان حادثه دلخراش تصادف اين فرد دانشجو با اعتراضات غيرقانوني در شهر شيراز وجود ندارد.
عضو شوراي تامين استان فارس بيان داشت: برخي از افراد معاند و ضدانقلاب با دروغ پردازي هاي خود سعي در جلوه دادن صحنه اي غيرواقعي و دروغين از مرگ اين فرد دانشجو دارند. در حالي كه شواهدي دال بر مرگ ساختگي و عوامل ديگري در بروز اين حادثه دلخراش رانندگي وجود ندارد.
مويدي در پاسخ به سؤالي در مورد چگونگي حضور عابر پياده در كناره گذرهاي ساحلي شهر شيراز اظهار داشت: اينكه چگونه و چرا فرد جان باخته در اين محل حضور داشته مشخص نيست و احتمال مي رود مقتول به خاطر جلوگيري از حضور در تجمعات پيش رو مسير خود را تغيير داده اما آنچه مسلم است خودرو پرشيا در صحنه حضور داشته است و راننده برخورد اين خودرو با جان باخته را تاييد مي كند.
فرمانده انتظامي استان فارس ادامه داد: با وجود تلاش سران فتنه براي به خيابان كشاندن افراد، اما در روزهاي اخير اتفاق قابل ملاحظه اي در شهر شيراز رخ نداد و مرگ فرد دانشجو نيز تنها سوژه اي براي تبليغات رسانه هاي ضدانقلاب است.
مويدي ضمن تاكيد بر حساسيت مسئولان نظام در قبال سلامت شهروندان خاطرنشان كرد: مردم اطمينان داشته باشند كه وظيفه حفظ جان و مال شهروندان يك اصل خدشه ناپذير در نظام است و در صورت مشخص شدن شواهدي در مرگ اين شهروند دانشجو مسئولان در اعلام اخبار هيچ گونه تعارفي ندارند.
گفتني است عصر روز يكشنبه گذشته يك دانشجوي لرستاني دانشگاه شيراز هنگام عبور از عرض خيابان كناره گذر رودخانه خشك شيراز با يك دستگاه خودرو پرشيا تصادف كرده و در دم جان مي دهد كه اين حادثه به دليل تقارن با فراخوان فتنه گران مورد بهره برداري رسانه هاي ضدانقلاب قرار گرفت.
فرمانده انتظامي فارس همچنين از دستگيري عوامل شهادت دو پليس انتظامي فارس خبر داد.
علي مويدي بيان داشت: بيش از سه ماه تعقيب و مراقبت ظرف چند روز گذشته در يك اقدام هماهنگ چهار نفر از اعضاي باند سرقت مسلحانه بدون درگيري توسط پليس آگاهي استان فارس دستگير مي شوند.
مويدي گفت: پس از آنكه مستندات توسط پليس ارائه مي شود عوامل شهادت دو تن از دست اندركاران نيروي انتظامي به جرائم خود اعتراف كردند.
دو تن از اعضاي اين باند ابتدا از شليك به عوامل نيروي انتظامي اظهار بي اطلاعي مي كنند اما بالاخره «بهرام -ر» به درگيري مسلحانه خود با دو شهيد نيروي انتظامي اعتراف مي كند.
مويدي تصريح كرد: اعضاي اين باند پس از آنكه به عنوان پيمانكار شركت برق جذب شدند با استفاده از پوشش پيمانكار اقدام به سرقت از شبكه هاي انتقال برق مي كردند و پس از آن سرقت كابل هاي شبكه هاي مخابرات اين استان را نيز شروع كرده اند.
فرمانده انتظامي فارس در مورد سوابق كيفري عامل اصلي شهادت عوامل نيروي انتظامي گفت: عامل اصلي اين باند 9 بار به دلايلي از قبيل سرقت، نزاع و مشاركت در قتل دستگير شده و هر بار نيز چندين ماه حبس را تحمل كرده است.
مويدي افزود: تاكنون چهار نفر از متهمان اين پرونده به نامهاي «بهرام-ر»، «علي- ر،ح- رزمي» و «م-رجبي» دستگير شده اند كه به ترتيب متولد سالهاي 60 ، 61 ، 68 و 72 هستند.

 



خبرگزاري شين هوا: اسرائيل با سقوط مبارك بايد به ايراني قدرتمند عادت كند

سرويس سياسي-
يك خبرگزاري چيني در تحليلي نوشت با سقوط مبارك، اسرائيل بايد به واقعيت جديدي به نام ايران قدرتمند و با نفوذ عادت كند.
خبرگزاري شين هوا در گزارشي از بيت المقدس به قلم آدام گون كه روز2 اسفند منتشر شد، نوشت: وقتي حسني مبارك از سمت رياست جمهوري مصر كناره گيري كرد، اسرائيل خود را در وضعيتي آشفته و مضطرب يافت.
به عقيده تحليلگران اعتراض هاي مردمي در تونس و سپس مصر نشان مي دهد مردم در خاورميانه مسير تغيير نظم منطقه را انتخاب كرده اند.
براساس اين گزارش مقامات اسرائيلي بارها نگراني هاي خود را از گسترش احتمالي نفوذ ايران در منطقه ابراز كرده اند، با اين حال نگراني هاي آنها ممكن است تشديد شود زيرا ايران در حال برنامه ريزي براي اعزام دو كشتي به درياي مديترانه از طريق كانال سوئز است.
تحليلگران به خبرگزاري شين هوا گفتند: با سقوط مبارك از قدرت، اسرائيل بايد به واقعيت جديدي به نام ايراني قدرتمند و با نفوذ عادت كند.
مير جاودانفر، تحليلگر مسائل ايران و اسرائيل در گفت وگو با اين خبرگزاري عنوان كرد: اسرائيل در كوتاه مدت نبايد به تغيير رژيم در ايران چندان اميد ببندد.
دكتر سولي شاهور، رئيس مركز مطالعات ايران و خليج فارس در دانشگاه حيفا نيز گفت: دولت ايران نبايد با ديگر دولت ها در منطقه مقايسه شود.
در همين راستا جاودانفر هم اضافه كرد: ما در منطقه خاورميانه به نقشه جديدي مي نگريم. اخيرا زمين لرزه اي روي داده است و ما همچنان در حال تلاش براي فهميدن اين موضوع هستيم كه گسل هاي جديد كجا قرار دارند.
وي افزود: احتمال بيشتري وجود دارد كه ما در آينده با ايراني جسورتر مواجه شويم.

 



خارج از دستور

درخواست تسريع محاكمه فائزه هاشمي
و زهرا رهنورد از دستگاه قضا
رئيس فراكسيون زنان مجلس گفت اين فراكسيون از قوه قضائيه مي خواهد در محاكمه زهرا رهنورد و فائزه هاشمي تسريع كند.
طيبه صفايي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به حضور فائزه هاشمي در فتنه هاي اخير گفت: فراكسيون زنان خواستار تسريع در محاكمه فائزه هاشمي و زهرا رهنورد شدند چرا كه آنها در جريان فتنه هاي اخير بلندگوي آمريكا و اسرائيل بوده و منجر به شهادت دو تن از جوانان كشور شدند.
وي با اشاره به حضور فرزندان برخي خواص در فتنه 88 از آزاد كردن اين افراد بلافاصله بعد از دستگيري انتقاد كرده و اظهار داشت: از دستگاه هاي ذيربط انتظار مي رود با رويكرد عدالت محور با اغتشاشگران برخورد كرده و بعلت نسبت آنها با برخي خواص، آنها را از محاكمه و دستگيري معاف نكنند چرا كه لزوم برخورد جدي با اين افراد در جامعه احساس مي شود.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اشاره به اينكه محاكمه سران فتنه از مطالبات مردم و نمايندگان ملت است افزود: دستگاه قضا بايد هرچه سريعتر به محاكمه اغتشاشگران بپردازد و در اين ميان پرونده فائزه هاشمي و زهرا رهنورد هم بايد بعنوان سران فتنه مورد بررسي قرار گرفته و با آنها برخورد جدي صورت گيرد.
سفر دو نماينده مجلس شوراي اسلامي
به نيويورك
آجرلو و آليا نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به منظور شركت در اجلاس اتحاديه بين المجالس وارد نيويورك شدند.
«فاطمه آجرلو» و «فاطمه آليا» دو تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بعدازظهر سه شنبه به وقت محلي براي شركت در اجلاس اتحاديه بين المجالس وارد نيويورك شدند و مورد استقبال محمد خزاعي سفير و نماينده دائم كشورمان در سازمان ملل متحد قرار گرفتند.
در نشست اتحاديه بين المجالس در نيويورك، نمايندگان كشورهاي مختلف اقدامات و فعاليت هاي صورت گرفته در پارلمان هاي كشورشان در زمينه ارتقاي وضعيت زنان، دستيابي آنها به آموزش، فناوري و تكنولوژي و اشتغالزايي مناسب جهت زنان را تشريح خواهند كرد.
همزمان با نشست اتحاديه بين المجالس، پنجاه وپنجمين اجلاس كميسيون مقام زن وابسته به شوراي اقتصادي، اجتماعي سازمان ملل متحد (اكوسوك) نيز شروع به كار مي كند و موضوعات مربوط به زنان از جمله موانع و مشكلات آنها در امر آموزش، علوم و فناوري را مورد بررسي قرار مي دهد.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين در مراسم آغاز فعاليت رسمي نهاد زنان سازمان ملل متحد (UN WOMAN) شركت خواهند كرد.
خانم باشلت رئيس جمهور سابق شيلي اخيرا از سوي بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد به عنوان معاون دبيركل و رئيس نهاد زنان اين سازمان تعيين شده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14