(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 7 اسفند 1389- شماره 19873

رئيس جمهور روسيه 8 مقام ارشد نظامي را بركنار كرد
رياست جمهوري در مصر به 2 دوره چهارساله محدود شد
حركت انقلابيون به سمت پايتخت ليبي نفس هاي قذافي به شماره افتاد
رفتارشناسي كشتار شيعيان در بحرين
بلژيكي هاي مبتكر!
عربستان، آتش زير خاكستر وعده هاي ملك عبدالله براي مهار انقلاب مردم : فريب نمي خوريم
ادامه اعتراض هاي ضد دولتي در مصر، بحرين، يمن و اردن
مالكي ناآرامي هاي عراق را كار بعثي ها دانست
دخالت پليس كرواسي تظاهرات ضد دولتي را به خشونت كشاند
افراد مسلح در پيشاور40 تانكر سوخت ناتو را آتش زدند
سرگرداني هزاران مسافر به دنبال اعتصاب لكوموتيورانان در آلمان



رئيس جمهور روسيه 8 مقام ارشد نظامي را بركنار كرد

رئيس جمهوري روسيه طي حكمي هفت ژنرال و يك سرهنگ وزارت كشور روسيه را به دليل نارضايتي از عملكرد آنها از مقام خود بركنار كرد.
به گزارش ايرنا از مسكو، ديمتري مدودف رئيس جمهوري روسيه در يك ماه پيش و به دنبال انفجار در فرودگاه «داماددووا» مسكو كه به مرگ 36 تن و مجروح شدن حدود 130 نفر منجر شد، از وضع فعاليت وزارت كشور به شدت انتقاد كرد.
وي هشدار داد كه در صورت ادامه عملكرد ضعيف وزارت كشور در امر تامين امنيت اماكن عمومي، مقام هاي خاطي از مقام خود بركنار خواهند شد.وزير كشور جمهوري «اودمورتيا»، معاون وزير كشور جمهوري تاتارستان و سربازرس وزارت كشور روسيه از جمله مقام هاي ارشد وزارت كشور روسيه هستند كه از مقام هاي خود بركنار شده اند.

 



رياست جمهوري در مصر به 2 دوره چهارساله محدود شد

كميته تعديل قانون اساسي مصر رياست جمهوري اين كشور را به دو دوره چهارساله محدود كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه اردني «الدستور»، كميته تعديل قانون اساسي مصر به رياست «طارق البشري»، معاون هيئت دولت رايزني ها درباره اصلاح قانون اساسي را به پايان رساند.
براساس اين اصلاحات، دوره رياست جمهوري چهار سال خواهد بود و شخص رئيس جمهور تنها يك دوره ديگر مي تواند نامزد رياست جمهوري شود.
همچنين شروط نامزدي شخصيت هاي مستقل براي رياست جمهوري داشتن 30 هزار امضا از 12 استان از 29 استان اين كشور يا حمايت 150 نماينده مجلس مردمي و مجلس شورا است. اختيار شوراي مردمي درباره تصميم گيري درباره صحت عضويت اعضاي پارلمان لغو و به دادگاه تجديدنظر محول گرديده است.

 



حركت انقلابيون به سمت پايتخت ليبي نفس هاي قذافي به شماره افتاد

با تصرف بيشتر شهرهاي ليبي به دست مردم و روانه شدن معترضان مسلح به سمت طرابلس، پايتخت اين كشور در آستانه سقوط قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم ليبي با تسلط بر شهرها و مناطق گسترده اي از شرق، غرب و جنوب ليبي، در حالي كه بسياري از آنها مسلح هستند، به سمت پايتخت روانه شدند و طبق آخرين گزارشات، پايتخت را به محاصره در آوردند. مردم شرق ليبي در بسياري از شهرها جشن آزادي برپا كردند و عليه ديكتاتوري 43 ساله «معمر قذافي» شعار دادند. از جمله شعارهاي شهروندان، «مرگ بر قذافي مزدور آمريكايي» بود. «بنغاري»، «البيضا» و «درنه» از جمله شهرهاي آزاد شده در شرق ليبي است.
«طبرق»، «مصراته»، «زواره»، «الزاويه» و «الشحات» از جمله ديگر شهرهايي هستند كه به دست مردم افتادند. دو حمله سنگين نيروهاي وفادار به قذافي به شهر الزاويه نيز با شكست رو به رو شد. اين دو حمله، 23 كشته و 44 زخمي برجاي گذاشت. برخي خبرها از مصراته نيز حاكي است ديكتاتور ليبي براي مقابله با انقلابيون اين شهر از سلاح شيميايي استفاده كرده است. به علت حضور نداشتن خبرنگاران خارجي در ليبي، اطلاعات موثقي از ابعاد جنايات قذافي در دست نيست. ولي منابع غيررسمي شمار تلفات اين كشور را هزاران نفر اعلام كرده اند.
در حالي كه مردم مسلح ديروز به سمت طرابلس سرازير شده بودند، قذافي نيز از همه هواداران خود خواست به پايتخت بيايند. اين در حالي است كه مردم اين شهر هم ديروز دست به تظاهرات عليه قذافي زدند. شماري از مزدوران آفريقايي نيز در پايتخت قذافي را همراهي مي كنند. اين افراد به همراه ساير هواداران داخلي دست به هر جنايتي عليه مردم مي زنند؛ 17 تن از خلبانان نيروي هوايي ليبي كه از بمباران مردم خودداري كرده بودند، توسط عوامل قذافي تيرباران شدند. مزدوران ديكتاتور ليبي علاوه بر آن، حدود 1200نفر از زندانيان سياسي مخالف قذافي را به يك ورزشگاه در طرابلس برده و آنها را اعدام كردند. اين در حالي است كه مردم وقتي مزدوران قذافي را به دام مي اندازند، فقط آنها را در مناطق امن زنداني مي كنند.
شمار زيادي از آوارگان ليبيايي نيز به تونس و مصر گريخته اند. به گفته برنامه جهاني غذا در سازمان ملل، شبكه تامين مواد غذايي در ليبي در آستانه فروپاشي است.
همچنين، خبرها حاكي است، «سيف العرب» فرزند دوم قذافي، در شرق اين كشور به انقلابيون پيوست و از پدرش برائت جست.
براساس گزارش ها، «سيف العرب» كه از سوي قذافي با ساز و برگ نظامي به شهر انقلابي بنغازي فرستاده شده بود تا مردم آنجا را سركوب كند، بر پدر خود شوريد.
سيف العرب تاكيد كرده است كه پدرش يا خودكشي مي كند و يا به آمريكاي لاتين فرار مي كند.
قذافي هفت فرزند دارد؛ شش پسر و يك دختر و هركدام از آنها بخشي از امور كشور را در دست دارند.علاوه بر فرزند قذافي، «سليمان محمود» فرمانده نظامي شرق ليبي نيز كه براي سركوب مردم عازم اين منطقه شده بود، از دستور قذافي سرپيچي كرد و به انقلابيون پيوست.
افزايش شكاف سياسي
شكاف سياسي در ليبي عميق تر شده است؛ به گزارش خبرگزاري فارس، سران قبايل شرق ليبي با افسران ارتش براي سرنگوني قذافي متحد شدند. طبق گزارش ها، در حال حاضر تنها قبيله خود ديكتاتور ليبي از وي حمايت مي كند. دادستان كل، رئيس بازرسي قضايي، و سفيران ليبي در پكن و پاريس استعفا دادند و نماينده ويژه قذافي در مصر هم از دولت قاهره تقاضاي پناهندگي كرد.
آخرين خبرها
¤شهر طرابلس عصر ديروز از سه طرف به محاصره انقلابيون مسلح درآمد.
¤بان كي مون، دبير كل سازمان ملل، خواستار پيگيري قضايي همه كساني شد كه در كشتار كنوني مردم ليبي مسئول هستند.
¤جرج كايلي، مدير كل مطالعات راهبردي واشنگتن از موضعگيري هاي ضعيف دولت آمريكا در قبال تحولات ليبي انتقاد كرد.
¤رئيس سازمان حقوق بشر ليبي اعلام كرد، ديكتاتور اين كشور براي جلب حمايت غرب، هيولاي وحشتناكي از اسلام ساخته بود.¤به نوشته روزنامه انگليسي ديلي تلگراف، ميزان ثروت قذافي در خارج از ليبي، 20ميليارد پوند (32 ميليارد دلار) است كه 10 ميليارد پوند آن در بانك هاي انگليس موجود است.
¤با گسترده شدن قيام مردمي ليبي، اتحاديه اروپا تازه به فكر تحريم رژيم قذافي افتاد.
¤تشكيلات خودگردان فلسطين، كشتار مردم به دست قذافي را موضوعي داخلي در ليبي دانست و در برابر اين جنايت سكوت كرد.
¤شوراي امنيت ديروز در مورد ليبي نشست اضطراري برگزار كرد.
¤جبهه عمل اسلامي اردن درباره افزايش جنايات قذافي در ليبي هشدار داد.
¤درحالي كه پيروزي مردم ليبي عليه قذافي قطعي شده است، «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا، نيز جنايات اين ديكتاتور را محكوم كرد!
¤شبكه الجزيره از تيراندازي شديد طي ديروز و ديشب در طرابلس خبر داد.

 



رفتارشناسي كشتار شيعيان در بحرين

منابع خبري با انتشار تصاويري از روابط نزديك منامه- تل آويو پرده برداشتند.
اخبار رسيده از بحرين، حاكي است شاهزاده«خالد بن حمد آل خليفه»، وزير امور خارجه بحرين چند ماه پيش، در سفري به ايالات متحده آمريكا، به طور محرمانه در مراسم ميهماني يكي از افراطي ترين سازمان هاي مردم نهاد وابسته به حركت صهيونيست جهاني شركت كرده و با شماري از سردمداران و سرمايه داران اين حركت، ديدار و گفت وگو كرده است.
در همين راستا، منابع رسانه اي صهيونيستي با تأييد اين خبر افزودند: وزير خارجه بحرين در اين مهماني محرمانه به مقر جنبش ديني يهوديان افراطي «حباد» كه ساختمان مركزي آن در واشنگتن قرار دارد رفته است.
بر اساس اين گزارش، خانم «هدي عزرا نونو»، سفير بحرين در ايالات متحده آمريكا ـ كه يك يهودي تبار است .
نيز وزير خارجه بحرين را در اين مهماني همراهي مي كرده است.
اين منابع در ادامه افزودند: شماري از بزرگان و اعضاي اصلي كميته روابط يهود و آمريكا ـ آيپك ـ و برخي از اعضاي سازمان يهوديان افراطي «بني بريت»نيز در اين مهماني حضور داشته اند.
اين منابع رسانه اي صهيونيستي همچنين افزودند: وزير خارجه بحرين در اين مراسم، دقايقي سخنراني كرد و با دفاع از رژيم اسرائيل، گفت: «همه كشورها بايد بپذيرند كه اسرائيل داراي وجودي تاريخي در خاورميانه است و تا ابد هم در اينجا باقي خواهد ماند. وقتي همه اعراب اين را درك كنند، آنگاه به راحتي خواهيم توانست به يك صلح كامل در خاورميانه دست يابيم.»
گفتني است، بلافاصله پس از بازگشت شاهزاده «خالد بن حمد آل خليفه» از آمريكا ، فشارها عليه شيعيان اين كشور چندين برابر شد، به گونه اي كه سرانجام به بازداشت ده ها فعال شيعي منجر شد.
يادآور مي شود در حال حاضر شيعيان بحرين با برپايي تظاهرات بي سابقه در اين كشور خواستار سرنگوني دولت وابسته كشور خود هستند.

 



بلژيكي هاي مبتكر!

خوشا به حال بلژيكي هاي «بي دولت» كه با اين همه بحران سياسي هنوز هم طبع شوخ شان را حفظ كرده اند و راه حل هايي براي معضل شان پيشنهاد مي دهند كه بيشتر به «طنز سياسي» مي ماند تا چاره كار!
مثل اين «249» دانشجوي شهر «گان» در شمال بلژيك كه هفته گذشته به مناسبت دويست و چهل و نهمين روز «بي دولتي» شان- كه ديگر چيزي نمانده ركورد دنيا را بشكند-، به خيابان ها ريختند تا بي عرضگي سياستمدارانشان را جشن بگيرند! و يا هزاران بلژيكي ديگر كه اواخر ماه گذشته به خيابان هاي «بروكسل» سرازير شدند و «راهپيمايي شرم» برگزار كردند! و يا اقدام صدها كاربر بلژيكي كه به پيشنهاد سايت «كمپينگ 16» تصميم گرفته اند در مقابل خانه نخست وزيرشان در اينترنت «چادر مجازي» برپا كنند! سايت مزبور 100 روز به دولت فرصت داده كه «تشكيل شود» وگرنه بايد به همه غرامت بپردازد! و البته تا حالا، اقلا نصف اين 100 روز هم تمام شده است. و يا باز هم، ابتكار «لوسوار»، روزنامه عصر بلژيك، كه در سايت اينترنتي اش مسابقه اي برگزار كرده و وعده داده است هر كس بتواند دقيقا بگويد چند روز ديگر بلژيكي ها «دولت دار» خواهند شد، به اندازه وزنش شيريني جايزه مي گيرد! حالا، طبق شمارش سايت «ركور دو موند»، بلژيكي ها هنوز مانده كه به ركورد عراقي ها كه حدود 289 روز «بي دولت» است برسند، و بنابراين براي شكستن ركورد جهاني هنوز راه زيادي دارند.
¤ سرويس خارجي كيهان

 



عربستان، آتش زير خاكستر وعده هاي ملك عبدالله براي مهار انقلاب مردم : فريب نمي خوريم

جنبش اسلامي اصلاح عربستان وعده هاي ملك عبدالله را نوعي عوام فريبي براي جلوگيري از خيزش مردم عليه رژيم آل سعود عنوان كرد.
در بيانيه اي كه نسخه اي از آن در پايگاه خبري «الحرمين» از سوي جنبش اسلامي اصلاح در عربستان منتشر شده، ضمن انتقاد از بي توجهي پادشاه عربستان به خواسته هاي مردم آمده است: در تصميمات اتخاذ شده از سوي ملك عبدالله، هيچ تصميم سياسي در قبال آزادي ها و شفافيت و مشاركت سياسي وجود ندارد، در حالي كه براي پادشاه عربستان، كار سختي نبود كه اولين گام را در اين مسير برداشته و دستور آزادي زندانياني را صادر كند كه به خاطر بيان ديدگاه هاي سياسي خود به زندان افتاده اند.
در اين بيانيه خاطر نشان شده است: جداي از بعد سياسي در اين تصميمات پادشاه، هيچ تصميم راهبردي براي حل مشكلات مادي و اجتماعي مردم اتخاذ نشده است و همه تصميمات جزئي و موقت بوده يا تثبيت تصميمات پيشين است.
جنبش اسلامي اصلاح همچنين تاكيد كرده است كه بيانيه خود را پس از بررسي واكنش مردم به تصميمات ملك عبدالله صادر كرده و ديدگاه واقعي مردم را نشان مي دهد.
گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري الحرمين، بيانيه مذكور با انتقاد از تصميمات اخير ملك عبدالله، آن را نوعي توهين به مردم عربستان ارزيابي كرده و بر آزادي زندانيان سياسي، استقلال دستگاه قضايي، محدود شدن قدرت پادشاه به عنوان اصلي ترين خواسته فعالان سياسي تاكيد شده است. ملك عبدالله پس از بازگشت از سفر درماني سه ماهه خود به رياض، دستورالعمل هايي را براي بهبود اوضاع اقتصادي و معيشتي در شبه جزيره عرب صادر كرد، اما اين دست و دل بازي پادشاه، مانع از فرو نشاندن خشم و اعتراض در عربستان نشده است.
شبكه خبري «العالم» روز جمعه از بروز ناآرامي ها در منطقه «القطيف» در شرق عربستان خبر داد.
به گفته شاهدان عيني، گروهي از فعالان سياسي و مردم با الهام از انقلاب هاي مردمي در كشورهاي عربي، تظاهرات اعتراض آميز عليه آل سعود در شرق عربستان برگزار كردند.
نيروهاي ضد شورش عربستان نيز با محاصره منطقه القطيف تلاش كردند از گسترش آن به ساير مناطق جلوگيري كنند و در يك اقدام پيشگيرانه به خانواده هاي ساكنان مناطق «الاحساء» و القطيف اجازه عزيمت به سمت كشور بحرين داده نشد.
خبرهاي ديگري نيز حكايت از اين دارد كه بيانيه اي با عنوان «گروه جوانان براي تغيير» روز جمعه را روز همبستگي با مردم ليبي و اعتراض عليه حكام آل سعود اعلام كرده بود.
مقامات كشور عربستان كه تلاش دارند از بروز وضع مشابه مصر و ليبي در كشورشان جلوگيري كنند، تنها راه حل در اين مورد را دست زدن به اصلاحات اقتصادي دانسته اند.
به گزارش خبرگزاري ها در اين راستا، ملك عبدالله پس از بازگشت به عربستان اعلام كرد كه 36 ميليارد دلار براي بهبود اوضاع اقتصادي مردم در نظر گرفته شده است.
به موجب فرمان پادشاه عربستان 30 ميليارد ريال سعودي (هر ريال سعودي معادل 300 تومان) براي اعطاي وام به مردم به بانك ها اختصاص داده شده است.
همچنين بودجه صندوق مسكن نيز 40 ميليارد ريال افزايش يافته است تا شهروندان بتوانند مشكل مسكن خود را برطرف كنند. شاه عربستان در اين راستا وعده داده حقوق كارمندان 150 درصد افزايش يابد.
روزنامه انگليسي «گاردين» نيز با اشاره به تصميم ملك عبدالله براي هزينه كردن ميلياردها دلار براي جلوگيري از سرايت موج اعتراضات مردمي كشورهاي عربي به شبه جزيره عرب نوشت: پادشاه عربستان با پول نمي تواند جلو انقلاب را در كشورش بگيرد و بايد تن به اصلاحات سياسي بدهد.
هزينه كردن 36 ميليارد دلار براي كشور عربستان كه روزانه بيش از 8 ميليون بشكه نفت صادر مي كند، رقم كمي نيست ولي مانع از اعتراضات مردمي نخواهد شد.


 



ادامه اعتراض هاي ضد دولتي در مصر، بحرين، يمن و اردن

موج اعتراضات مردمي در روز جمعه كشورهاي مصر، بحرين، يمن و اردن را در برگرفت و به تجمعات و اعتراض هاي خشونت آميز در برخي از كشورها منجر شد.
به گزارش خبرگزاري ها، ده ها هزار تن از مردم بحرين در «روز عزاي عمومي» به مناسبت شهادت شماري از شهروندان بحريني، پس از اداي نماز جمعه به سمت ميدان «لوءلوء» در مركز منامه راهپيمايي كردند و باتجمع در آن، خواستار كناره گيري خاندان آل خليفه از قدرت شدند.
دولت بحرين نيز در يك اقدام عوامفريبانه با صدور بيانيه اي، روز جمعه را روز عزاي عمومي در كشور اعلام و با خانواده قربانيان حوادث اخير، اعلام همبستگي كرد.
اين در حالي است كه بسياري از معترضان، ضمن رد پيشنهادهاي دولت بحرين براي گفت وگو، اعلام كردند: ما با حكومتي كه دست آن به خون شهروندانش آغشته است گفت وگو نخواهيم كرد. معترضان در ميدان مركزي منامه كه مردم نام ميدان «شهدا» را بر آن نهاده اند، تنها راه حل موجود را، ساقط كردن حكومت آل خليفه دانستند.
در زمينه تحولات داخلي بحرين «مايكل مولن» رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا در ديدار با شيخ «حمدبن عيسي آل خليفه» شاه بحرين، حمايت واشنگتن را از اقدامات دولت اعلام كرد.
يمن: ادامه تظاهرات تا سرنگوني حكومت
صدها هزار يمني روز جمعه پس از برگزاري نماز جمعه، براي سومين هفته پياپي با تجمع در مقابل دانشگاه صنعا، خواستار كناره گيري از قدرت علي عبدالله صالح رئيس جمهور كنوني، پس از سه دهه حكومت مستبدانه در اين كشور شدند.
معترضان يمني كه تعدادي از نمايندگان مستعفي پارلمان يمن از حزب حاكم و احزاب مخالف آنها را همراهي مي كردند، فرياد «ارحل»، «ارحل» (برو) را خطاب به علي عبدالله صالح سر دادند.
اگرچه تعدادي از طرفداران رئيس جمهور كنوني يمن نيز در طرف مقابل به تظاهرات و پرتاب سنگ و چوب نسبت به معترضان اقدام كردند، اما تعداد بسيار چشمگير مخالفان حكومت، باعث وحشت حكومت شده است. گزارش تلويزيون دولتي يمن حكايت از آن دارد كه صالح روز جمعه از نيروهاي امنيتي و پليس درخواست كرده بود كه از ظاهر شدن در خيابان ها خودداري كنند.
در همين حال وزير گردشگري يمن از علي عبدالله صالح خواست از پست خود كناره گيري كند و ترتيبي اتخاذ كند كه انتخابات رياست جمهوري و پارلماني در كشور برگزار شود.
مصر: حضور ميليوني در صحنه
صدها هزار تن از مردم قاهره و اسكندريه روز جمعه با برگزاري تجمع هاي اعتراض آميز در ميدان التحرير و مقابل مسجد قائد ابراهيم (اسكندريه) خواستار كناره گيري دولت موقت از قدرت شدند.براساس اين گزارش، تجمع ميليوني مردم در ميدان التحرير در حالي برگزار شد كه دولت موقت با كمك ارتش و با استقرار تانك ها و زره پوش ها قصد داشت مانع از تجمع مردم در مركز قاهره شود، اما معترضان مصري بدون توجه به هشدارهاي دولت دست به راهپيمايي اعتراض آميز زده و شعار سرنگوني دولت «احمد شفيق» را سر دادند.تظاهركنندگان دولت را تهديد به سرنگوني در صورت تن ندادن به خواسته هايشان كردند.
اردن؛ اعتراض هاي ادامه دار
هزاران تن از مردم «امان» پايتخت اردن روز جمعه با عنوان روز خشم عليه ملك عبدالله و دولت البخيت دست به تظاهرات زدند.
تظاهركنندگان كه از سوي حزب جبهه عمل اسلامي، اخوان المسلمين و احزاب چپ سازماندهي شده بودند، اعلام كردند: دولت در مرحله كنوني قادر به كنترل بحران هاي موجود سياسي و اقتصادي نيست و نمي تواند به نيازهاي ملت پاسخ دهد.
رسانه هاي خبري، راهپيمايي روز جمعه در امان را بزرگترين تجمع اعتراض آميز مخالفان دولت اردن عنوان كردند و گفتند؛ دولت نيز ناگزير براي كنترل اوضاع اقدام به استقرار تعداد زيادي از نيروهاي امنيتي و پليس ضد شورش در نقاط حساس پايتخت كرد.
خبر ديگر اينكه شبكه خبري العالم نيز به نقل از معترضان قطري اعلام كرد: فعالان شبكه هاي اجتماعي قطر در فراخواني از مردم خواسته اند تا در روز 16مارس (25 اسفند) براي سرنگوني خاندان حاكم (شيخ حمد بن خليفه آل ثاني) هم پيمان نزديك آمريكا در منطقه خليج فارس به خيابان ها بريزند.
در تونس نيز بيش از يك صد هزار نفر از مردم پايتخت با تجمع در مقابل مقر حكومت دولت موقت (محمد الغنوشي) از نخست وزير فعلي خواستار كناره گيري از قدرت و سپردن امور دولت به مردم شدند.شاهدان عيني تظاهرات روز جمعه را بزرگترين تجمع مردمي پس از سرنگوني زين العابدين بن علي ديكتاتور مخلوع اين كشور عنوان كردند.

 



مالكي ناآرامي هاي عراق را كار بعثي ها دانست

نخست وزير عراق اعلام كرد، صدامي ها در پشت پرده تظاهرات و ناآرامي هاي جاري عراق قرار دارند.
به گزارش خبرگزاري فارس «نوري مالكي» با تاييد حق برگزاري تظاهرات توسط مردم عراق، براي برآورده شدن مطالباتشان، تظاهرات ديروز را مشكوك خواند. ديروز صدها نفر در اعتراض به شرايط نابسامان معيشتي و ضعف دولت در خدمات رساني به مردم، در ميدان «التحرير» بغداد تظاهرات كردند. در پي اظهارات مالكي كه از مردم خواسته بود در اين تظاهرات شركت نكنند، شمار زيادي در اين تظاهرات حضور نيافتند. به گفته مالكي، صدامي ها به دنبال انحراف اعتراضات و راهپيمايي ها از مسير اصلي خود هستند و بعثي ها مي خواهند تظاهرات به كشتار، شورش، آشوب و تخريب بينجامد. علاوه بر بغداد، تظاهرات ديروز در استان نينواي عراق به خشونت كشيده شد؛ به گزارش ايسنا، در «الحويجه» دو تن كشته و 20 نفر نيز مجروح شدند. محافظان مي كوشيدند از ورود هزاران تظاهركننده به ساختمان شوراي شهر جلوگيري كنند كه تظاهرات به خشونت كشيده شد. در تظاهرات مشابه موصل، پنج تن كشته شدند و راهپيمايي در شهرهاي استان الانبار هم يك كشته و 10 مجروح برجاي گذاشت. تظاهرات ديروز بصره كه به كناره گيري استاندار از مقام خود انجاميد، هم با خشونت و درگيري با پليس همراه بود. شهرهاي سليمانيه و حلبچه در شمال عراق هم ديروز شاهد تظاهرات بود. اعتراضات چهارشنبه گذشته مردم در شهر حلبچه، دو كشته و ده ها زخمي برجاي گذاشته بود. مردم منطقه كردستان عراق، بسياري از مقامات دولت اين منطقه را فاسد مي دانند و خواستار اصلاحات سياسي در دولت محلي منطقه كردستان عراق هستند. ناآرامي هاي اخير در سليمانيه عراق هم يك كشته و 49 زخمي برجاي گذاشته بود.
عمليات انتحاري
شهر الرمادي در استان الانبار عراق ديروز شاهد يك عمليات انتحاري بود كه بر اثر آن، پنج تن شهيد و 32 نفر ديگر زخمي شدند تاكنون هيچ گروهي مسئوليت اين عمليات را برعهده نگرفته است. الرمادي يك منطقه سني نشين و يكي از مراكز حملات شبه نظاميان القاعده است.


 



دخالت پليس كرواسي تظاهرات ضد دولتي را به خشونت كشاند

تظاهرات ضد دولتي در كرواسي با دخالت پليس به خشونت كشيده شد و در نتيجه آن ده ها نفر زخمي شدند.
به گزارش ايرنا از زاگرب، تظاهرات ضد دولتي كه در پايتخت و پنج شهر ديگر كرواسي برگزار شد به درگيري با پليس انجاميد و در نتيجه، ده ها تن زخمي و شماري نيز دستگير شدند.بر پايه اين گزارش درگيري مردم و پليس كرواسي زماني آغاز شد كه حدود هزار تن از تظاهركنندگان در ساعات پاياني روز پنجشنبه تلاش كردند با عبور از صف ماموران پليس وارد ميداني در زاگرب شوند كه ساختمان دولت و مجلس در آن قرار دارد.
تظاهركنندگان در حالي كه خطاب به پليس شعار مي دادند «از چه كساني حفاظت مي كنيد» و «آنها دزد هستند» تابلوهاي راهنمايي و رانندگي را از جا كندند و قصد داشتند كه با خشونت از صف ماموران پليس عبور كنند و خود را به ساختمان هاي دولت و مجلس كرواسي برسانند.
تظاهركنندگان، دولت كنوني كرواسي را به فساد مالي و ناتواني براي بهبود وضعيت اقتصادي و رفاهي ملت متهم كرده اند.

 



افراد مسلح در پيشاور40 تانكر سوخت ناتو را آتش زدند

افراد مسلح با حمله به كاروان حمل سوخت ناتو در شمال غرب پاكستان، پنج نفر را كشتند و 40 تانكر سوخت را به آتش كشيدند.
به گزارش خبرگزاري مهر، افراد مسلح ناشناس صبح ديروز كاروان حامل سوخت براي نيروهاي ناتو در افغانستان را در پيشاور پاكستان مورد حمله قرار دادند و 40 تانكر حامل سوخت را به آتش كشيدند. به گفته «امتياز شاه» يك فرمانده ارشد پليس پاكستان شمار شبه نظاميان كه در اين حمله شركت داشتند را 24 تن اعلام كرد. به گفته وي، مهاجمان در اين حمله، مواد منفجره را در تانكرها كار گذاشتند و آنها را منفجر كردند و خود نيز موفق شدند از صحنه بگريزند. هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي نيز پنجشنبه با حمله به مناطقي از نوار قبايلي در شمال غرب پاكستان، هفت غيرنظامي را كشتند. پاكستان يكي از ناآرام ترين مناطق در خاورميانه است.

 



سرگرداني هزاران مسافر به دنبال اعتصاب لكوموتيورانان در آلمان

دومين اعتصاب سراسري لكوموتيورانان آلمان هزاران مسافر را در شهرهاي اين كشور سرگردان كرد.
به گزارش ايرنا، كاركنان بخش حمل و نقل عمومي آلمان صبح روز جمعه دست از كار كشيدند.
اعتصاب كنندگان به كمي حقوق و دستمزد خود اعتراض دارند و در تلاشند كارفرمايان خود را به افزايش حقوقشان وادار كنند.
بنابر گزارش ها اين اعتصاب موجب لغو حركت صدها قطار و سرگرداني هزاران مسافر گرديد.
گفتني است صبح روز سه شنبه گذشته نيز 26 هزار لكوموتيوران از ساعت 6 تا 8 صبح براي اجراي خواسته هاي صنفي خود و افزايش حقوق دست به اعتصاب زده بودند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14