(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 7 اسفند 1389- شماره 19873

اخبار هفته
مردان سلامت خود را جدي نمي گيرند
70 الي 100 ميليون براي يك شام عروسي
اشرافيگري در ارتفاع 400 متري زمين !



اخبار هفته

اخذ ويزيت براي ديدن آزمايش ساماندهي مي شود
حسين علي شهرياري، رئيس كميسيون بهداشت مجلس درباره اين موضوع كه بسياري از پزشكان درمراكز مختلف هنگام مراجعه بيماربراي نشان دادن آزمايش دوباره ويزيت دريافت مي كنند. توضيح داد: اين موضوع كه پزشكان حق ندارند براي ديدن جواب آزمايش دوباره ويزيت دريافت كنند در قانون تعريف نشده است.
البته اين كار نياز به قانون ندارد و ساماندهي آن درحوزه اختيارات وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكي است.وي گفت: اين كار درستي نيست كه پزشكان يكبار از بيمار ويزيت دريافت كنند و برايش آزمايش بنويسند و يكبار ديگر هنگام ديدن جواب آزمايش دوباره ويزيت بگيرند. ديدن خواب آزمايش وقت زيادي از پزشك نمي گيرد شايد يك تا دو دقيقه وقت بگيرد. البته ممكن است درمواقعي لازم باشد پزشك بعد از ديدن آزمايش دوباره بيمار را معاينه كند كه شايد درچنين مواقعي اخذ دوباره ويزيت توجيه داشته باشد اما بايد تعريف شود كه پزشك به ازاي دريافت ويزيت چند دقيقه بايد براي معاينه بيمار وقت بگذارد.وي افزود: اين مسئله ممكن است در مراكز درماني غير دولتي و خصوصي بيشتر باشد، حتي مراكز درماني ارگانها يا بنياد امور بيماري هاي خاص هم از ضوابط مراكز غير دولتي پيروي مي كنند و اگر اين شيوه غير اخلاقي در آنها رواج دارد، وزارت بهداشت به عنوان حاكميت و مسئول سلامت مردم مي تواند وارد عمل شود و موضوع را ساماندهي كند.
15درصد نوجوانان كشيدن قليان را
تجربه كرده اند
خديجه محصلي، مسئول دبيرخانه كنترل دخانيات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: 15درصد نوجوانان 13تا 15سال در كشور، كشيدن قليان را تجربه كرده اند.
به گفته وي با توجه به اينكه مضرات قليان بيش از سيگار و قليان دروازه ورود نوجوانان به مصرف ساير مواد دخاني است، اين آمار هشداردهنده است.وي با بيان اينكه كشيدن قليان، حجم تنفسي بدن را كاهش مي دهد و مواد سمي ناشي از نوع توتون و تنباكوي قليان، سلامت افراد را با خطر روبرو مي كند، اظهارداشت: درتركيب تنباكوها به علت حرارت زياد، موادي وارد بدن مي شود كه عوارض ناگواري براي انسان به دنبال دارد.كشيدن يك يا دو بار قليان در روز، فرد استفاده كننده را دچار اعتياد مي كند درحاليكه تصور غلط جامعه اين است كه دود حاصل از قليان از آب رد مي شود و مواد سمي آن از بين مي رود.افراد سيگاري به طور متداول هشت تا 12 نخ سيگار در روز مصرف مي كنند و به طور متوسط با 40 تا 75 پك كه به مدت پنج تا هفت دقيقه به طول مي انجامد، حدود 6 ليتر دود استنشاق مي كنند.اين درحالي است كه مصرف كننده قليان درهر وعده مصرف كه به طور متداول 20 تا 80دقيقه طول مي كشد، حدود 50تا 200پك مي زند كه هر پك به طور متوسط حاوي 15/0 تا يك ليتر دود است.محصلي تصريح كرد: همچنين به دليل مرطوب بودن راه هاي هوايي و مجراي خروج دود، قليان مي تواند عامل مهمي براي رشد ميكروب ها و قارچ ها باشد.
مساعدت 800 ميليارد ريالي
500 هزار حامي به يتيمان
معاون حمايت و سلامت خانواده كميته امداد امام خميني (ره) گفت: بيش از 500 هزار نفر حامي ايتام در كشور وجود دارد كه از اين ميان تعداد 501469 نفر حامي حقيقي و تعداد 4168 نفر حامي حقوقي مي باشند.
علي محمد ذوالفقاري افزود: تا پايان سال 1388 مبلغ 800 ميليارد ريال توسط حاميان به ايتام مساعدت گرديده است و تعداد كودكان ايتام مورد حمايت 265109 نفر مي باشد كه هر يتيم ممكن است يك يا چند حامي داشته باشد.
وي با اشاره به رشد 42 درصد حاميان در شش ماهه اول سال گفت: بهره گيري از ظرفيت هاي حاميان و خيرين جهت حل ابعاد مختلف نيازهاي مادي و معنوي ايتام در دستور كار حركت هاي آتي اين طرح قرار دارد.

 



مردان سلامت خود را جدي نمي گيرند

آمارهاي موجود ناشي از آن است كه حوادث ترافيكي و اعتياد به ترتيب در مردان 5 و 10برابر زنان است. همچنين سقوط در مردان حدود 3برابر زنان و حوادث ناشي از نيروهاي مكانيكي، قتل و خشونت، بيماري هاي مزمن انسدادي ريه، بيماري هاي قلبي- ريوي، خودكشي، آسم، سوختگي، اسكيزوفرني، ايدز و HIV مثبت در مردان بيشتر از زنان است.
بررسي ها و پژوهش هاي وزارت بهداشت و انجمن هاي علمي و پزشكي نشان مي دهد كه وضعيت سلامت جسمي و روحي مردان در مقايسه با زنان از وضعيت پايين تري برخوردار است. به طوري كه اغلب مردان ايراني دچار يكي از انواع بيماري هاي جسمي و رواني هستند كه بعضاً خطرناك بوده و مي تواند باعث كوتاهي عمر آنها شود.
نگاهي به بار بيماري ها در جنس مذكر در تمام سنين بر حسب سال هاي از دست رفته عمر نشان مي دهد حوادث عمدي و غيرعمدي، بيماري هاي رواني و اختلالات رفتاري، بيماري هاي قلبي و عروقي، بيماري هاي دستگاه تنفس، بيماري هاي استخواني و عضلاني، بيماري هاي دستگاه گوارش، بيماري هاي ادراري و تناسلي، سرطان ها، بيماري هاي تغذيه اي و متابوليك به مراتب بيشتر از زنان ديده مي شود.
سرطان مثانه شايعترين بيماري در بين مردان است كه متأسفانه سال هاي سال ممكن است علامت آن مخفي بماند و وجود گلبول هاي قرمز در ادرار مشاهده نشود تا وقتي كه خونريزي شديد و بيماري جدي شود. سرطان پروستات نيز تقريباً هيچ علامتي ندارد و فقط با معاينه پزشك و تستهاي آن قابل تشخيص است.
بيماري هاي خطرناك و بدون علامت در مردان مي توانند به از دست رفتن عمر منجر شوند. تومور مثانه، تومور پروستات و نهفتگي ارگان زاينده نطفه در پسر بچه ها از جمله بيماري هاي مهم و خطرناك مردان هستند.
سرطان مثابه كه بدون علامت است تنها با خونريزي مختصر در مثابه و تغيير رنگ ادرار همراه است. طي سال هاي گذشته با موارد پيشرفته اين بيماري در كشور مواجه بوديم، اين درحالي است كه اگر اين بيماري در مراحل اوليه تشخيص داده شود با جراحي مختصر، درمان شده و بيمار از طول عمر طبيعي برخوردار خواهد بود.
تومور مثانه سالانه مرگ و مير زيادي به دنبال دارد. در ايران تومور مثانه حدود 48درصد تومورها را به خود اختصاص داده است و در مجموع از ميان بيماري هاي مجاري ادراري، تومور مثانه از شايع ترين بيماري ها در سنين مختلف است.
بنابر گفته رئيس انجمن اورولوژي ايران تومور مثانه در مردان بيشتر از زنان است. همچنين مصرف سيگار، مصرف طولاني مدت داروهاي مسكن، عفونت هاي مزمن و همچنين مواجهات شغلي با رنگ، لاستيك و مواد شيميايي از جمله عوامل خطر بروز تومور مثانه هستند.
رفتارهاي پرخطر به ويژه مصرف مواد مخدر، بيماري هاي آميزشي و هپاتيت هاي غيرخوراكي نيز در مردان به مراتب بيش از زنان است. 95درصد مبتلايان به ايدز در ايران مرد هستند و مطالعات مختلف نشان داده است كه مصرف سيگار و الكل نيز در مردان به مراتب بيش از زنان است.
آمارها حاكي از آن است كه حدود 80هزار مورد اچ آي وي در كشور تخمين زده مي شود كه از اين ميان حدود 22هزار مورد شناسايي و ثبت شده است، همچنين دو هزار و 600مورد وارد مرحله ايدز شده و سه هزار و 900مورد مرگ نيز در اثر اين بيماري ثبت شده است، زنان نسبت به مردان نسبت كمتري از بيماري ايدز را اختصاص مي دهند اين درحالي است كه نسبت زن و مرد درمورد ايدز در دنيا مساوي است، غالب ترين راه ايدز نيز در ايران از طريق اعتياد تزريقي است.
ناتواني جنسي نيز تقريباً در حدود 30درصد آقايان شايع است و بي توجهي به آن موجب سردي روابط خانوادگي، كشمكش در خانواده و طلاق مي شود درحالي كه با مراجعه به پزشك در اكثر موارد با درمان هاي ساده و دارو قابل حل است و در موارد خاص ممكن است نيازمند جراحي باشد. 15درصد زوج هاي كشور نابارورند كه نيمي از اين مشكل از طرف مردان است.
متوسط عمر زنان در كشور 73سال و مردان 70سال است كه عوامل شغلي و محيطي مانند مصرف دخانيات، اعتياد، چاقي، بي تحركي، استرس شغلي، رفتارهاي پرخطر سوانح و حوادث، بيماري هاي قلب و عروق و فشار خون بالا در اين امر تأثير به سزايي دارد. مردان 5برابر بيش از زنان دچار حوادث ترافيكي مي شوند. اعتياد در مردان 10برابر زنان، سقوط از بلندي در مردان 3برابر زنان و خودكشي، آسم، سوختگي و اسكيزوفرني در مردان كشورمان بيشتر از زنان است.
بنابر اظهارات دكتر عباسعلي ناصحي، رئيس دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، براساس بررسي هاي انجام شده در سال82 اختلالات رواني در مردان حدود 16درصد و در زنان حدود 26درصد بود و به طور متوسط اختلالات رواني از شيوع 21درصدي در كشور برخوردار است. همچنين براساس آمار موجود در اين سال حوادث عمدي و غيرعمدي 28درصد، بيماري هاي قلبي عروقي با 11درصد به عنوان عوامل اصلي در بروز بيماري ها در مردان شناخته مي شود. كج خلقي و سوءظن در مردان به مراتب بيش از زنان است. اين سوءظن ها در بسياري از موارد به فروپاشي نظام خانواده در كشور انجاميده است. اختلال كج خلقي به علت شرايط محيطي و خانوادگي در بين مردان بسيار شايع است و باعث انتقال آن به همسر و فرزندان مي شود كه به مرور كانون خانواده را از هم مي پاشد. سوءظن اختلال رواني ديگري است كه در بين مردان شايع شده كه به عنوان يك اختلال رواني شناخته شده و استرس و فشار رواني شديدي را به خانواده ها تحميل مي كند و در نهايت خانواده را متلاشي مي كند.
اعتياد و سوءمصرف مواد از چالش هاي مهم سلامت روان مردان كشور است. موادمخدر و مواد محرك علاوه بر مشكلات جسمي، مشكلات روحي، خانوادگي و اجتماعي را به دنبال خواهند داشت، همچنين بخش زيادي از بيماري ايدز در كشور مربوط به اعتياد به مواد مخدر است. ضمن اينكه سوءمصرف داروها از ديگر چالش هاي سلامت روان در مردان كشور است. به طوري كه بسياري از مردان ايراني سوء مصرف انواع داروها را دارند كه اغلب بسياري از اين موارد منجر به سوءمصرف موادمخدر نيز مي شود.
اغلب مردان در طول دوران حيات خود از بيماري كه دارند، مطلع نمي شوند. عدم اطلاع مردان از بيماري خود، ناشي از عدم انجام معاينات دوره اي 6ماه يكبار است. متأسفانه مردان زماني به پزشك مراجعه مي كنند كه فرصت درمان از دست رفته است كه اين وضعيت در روستاها و شهرستان ها بيشتر نمود دارد.
افزايش سن ازدواج از ديگر چالش هاي سلامت روان در مردان كشور است. ازدواج يكي از فاكتورهاي سلامت جسم و روان است. در اين رابطه ثابت شده است، افراد متأهل از سلامت روان بيشتري برخوردارند و كمتر به اختلالات رواني مبتلا مي شوند. همچنين ثابت شده افسردگي و اقدام به خودكشي در مردان و زنان طلاق بيشتر است.
همسرآزاري و كودك آزاري نيز از ديگر چالش هاي سلامت روان در مردان كشور است. اين موضوع در ايران نسبت به كشورهاي ديگر پايين تر بوده اما گاهاً چنين موضوعاتي مشاهده مي شود كه جاي بررسي دارد.
مشكلات مربوط به كار و اشتغال از ديگر چالش هاي سلامت روان مردان مي باشد. اشتغال تنها جنبه اقتصادي ندارد، بلكه از جنبه رواني نيز برخوردار است. اميدواريم با اقدامات دولت بيكاري در كشور به حداقل كاهش يابد. چراكه از دست دادن شغل، ورشكستگي و از كارافتادگي افسردگي هاي شديد را به دنبال دارند به طوري كه حتي در برخي موارد منجر به خودكشي مي شوند.
پركاري و ساعات طولاني كار در شبانه روز نيز علاوه بر مشكلات جسمي از نظر رواني نيز مشكلاتي را به دنبال دارد. شيفت هاي كار چرخشي نيز از نظر سلامت روان فاكتور منفي محسوب مي شوند. براين اساس ازنظر بهداشت روان توصيه مي شود كه بيش از سه روز در هفته شيفت شب وجود نداشته باشد.

 



70 الي 100 ميليون براي يك شام عروسي
اشرافيگري در ارتفاع 400 متري زمين !

سيد روح الله علوي راد
چندي پيش مديرعامل شركت ميلاد آسمان تهران با اعلام اينكه رستوران گردان و تشريفات (VIP) برج ميلاد را تحويل گرفته ايم خبر داد كه اين دو مجموعه آماده پذيرش ميهماني ها به ازاء هر نفر 70 تا 100 هزار تومان مي باشد .
مديرعامل شركت ميلاد آسمان تهران در پاسخ به اين سوال كه آيا اين رقم براي برج ميلاد با توجه به مصوبه شوراي شهر تهران در مورد متناسب بودن قيمت ها با سطح زندگي مردم قابل قبول است؟ توضيح مي دهد: با توجه به اينكه برج ميلاد در اختيار بهره بردار خصوصي قرار مي گيرد و ما از بهره بردار خدمات مطلوب مي خواهيم، موضوع كيفيت در اين رستوران مطرح است. با توجه به خدمات متفاوت ارائه شده در برج ميلاد و نيز هزينه هاي تاسيسات، آسانسورها و نگهداري مجموعه در ارتفاع بيش از400 متري، در نظر گرفتن چنين خدماتي چندان غيرمعمول نيست.
خبر كوتاه و گويا است و نيازي به تحليل نيز ندارد. فرض كنيد يك عروسي در اين رستوران گردان با تعداد نزديك به هزار ميهمان برگزار شده است. با يك حساب سر انگشتي داماد بايستي ده ها ميليون تومان بابت هزينه شام پرداخت كند.
آن چه در اين مجال به آن خواهيم پرداخت گلايه از بخش خصوصي يا شهرداري نيست، بلكه انتقاد از روندي است كه اشرافيت را در زندگي هاي خصوصي مردم رواج مي دهد.
پرداخت چيزي نزديك به 70 الي 100 ميليون تومان آن هم تنها براي يك شام عروسي چه معنايي مي تواند داشته باشد، جز رواج اشرافيگري آن هم از سوي نهادي كه بايستي مروج اخلاق و مشي اسلامي در مناسبات اجتماعي شهروندان باشد؟
شايد ابتدا اينگونه به نظر آيد كه شهرداري، برج ميلاد را در اختيار يك شركت خصوصي قرار داده است و از اين رو اخذ اين هزينه ها نه تنها ايرادي ندارد كه بر اساس اصول رقابت آزاد، ارزشمند نيز تلقي مي شود چرا كه شركت هاي خصوصي بر اساس خدمات خود از مشتريان مبالغي را دريافت مي كنند.
چنانچه همه مي دانيم هر زوج جوان در ابتداي زندگي خود مي تواند مبلغي در حد 4ميليون تومان وام قرض الحسنه ازدواج دريافت كند. اين زوج علي القاعده بايد بتواند همه هزينه هاي ازدواج خود را با اين 4 ميليون سروسامان دهد. با اين وجود وقتي زوج هاي جوان شاهد آن باشند كه شخصي تنها براي يك شام عروسي 70 الي 100 ميليون تومان پرداخت كرده است چه حسي خواهد داشت؟ اگر اين جوان بداند كه شهرداري ام القراي جهان اسلام با تاسيس يك رستوران گردان به زوج هاي جوان اين امكان را مي دهد كه ميليون ها تومان پول زبان بسته را در يك شب اسراف كنند، چه خواهند گفت و چگونه اين مسئله را براي خود توجيه خواهند كرد؟
اگر بر اساس محاسبات مسئولان امر، يك زوج مي تواند با 4 ميليون تومان ازدواج كند چرا شهرداري تهران وضعيتي را فراهم كرده كه يك شركت خصوصي براي ارائه خدماتي كه مسلما از مصاديق اسراف تلقي مي شود، ميليون ها تومان از مردم اخذ كند؟
توجه به اين نكته نيز ضروري است كه اين مبلغ تنها هزينه شام عروسي است و زوجي كه اين مبلغ را براي شام پرداخت كند بايستي صدها ميليون تومان ديگر نيز براي مسائلي چون لباس عروس ، ماشين عروس و ... هزينه كند!
اشرافي گري پديده اي مخرب و خطرناك است كه در صورت رواج مي تواند تمامي ارزش هاي معنوي و انقلابي جامعه را دستخوش تهديد و تخريب كرده و بنيان هاي نظام اسلامي را سست كند. فراموش نكنيم كه رهبر معظم انقلاب مسئولان را به شدت از اشرافي گري و تجمل گرايي نهي كردند. بدون شك عدم توجه به خطرات اين فرهنگ غلط درامر ازدواج نيز از اين امر ديني و الهي، تقدس زدايي كرده و باعث كمرنگ شدن فرهنگ تشكيل كانون خانواده خواهد شد و چراغ ارزش هاي ازدواج در سايه هزينه هاي ميلياردي رو به افول خواهد گذارد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14