(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 7 اسفند 1389- شماره 19873

كوتاه اقتصادي
رئيس جمهور در هشتمين جشنواره روز ملي مهندسي: 90، سال جهش سازندگي كشور
براي جلوگيري از افزايش قيمت تخم مرغ وارد مي شود
توضيحات يك مقام مسئول درباره افزايش حقوق كارمندان
رئيس سازمان امور مالياتي: ماليات نقل و انتقال سهام و املاك تغيير نمي كند
20 اسفند زمان ثبت شماره حساب سرپرست خانوار
برنامه هاي سال آينده سازمان خصوصي سازي اعلام شد
آمادگي فرودگاه هاي كشور براي پذيرش مسافران نوروزي
انتقاد وزير تعاون به نرم افزار بورس
آخرين مرحله انتشار اوراق مشاركت طرح ميدان شهداي مشهد
برگزاري جشنواره كشوري فرش از سال آينده
ورود نفت ايران به باشگاه 100دلاري هاي جهان



كوتاه اقتصادي

¤ براساس لايحه بودجه 90 استفاده از منابع صندوق توسعه ملي براي كشاورزي به شكل ريالي امكان پذير شد.در لايحه بودجه 1390كل كشور ماده 38 پيش بيني شده است: به منظور بهسازي نانوايي هاي سنتي و حجيم و گسترش توليد نان صنعتي مبلغ پنج هزار ميليارد ريال (500 ميليارد تومان) تسهيلات بانكي ارزي و ريالي اختصاص مي يابد.
¤ مديرعامل مؤسسه مطالعات بهره وري و منابع انساني از اتمام ارزيابي شركت ها و سازمان هاي شركت كننده در هشتمين دوره جايزه ملي بهره وري و تعالي سازماني خبر داد و گفت: از ميان مجموعه هاي شركت كننده در فرآيند جايزه يك شركت برنده تنديس سيمين و چهار شركت برنده تنديس بلورين شدند كه برگزيدگان امروز در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما با حضور وزير صنايع و معادن و جمعي از صاحبان صنايع كشور معرفي مي شوند.
¤ مديركل دفتر تعاوني هاي توليدي و توزيعي وزارت تعاون، گفت: شركت هاي تعاوني ساماندهي مشاغل خانگي با رويكرد تامين الزامات و نيازمندهاي فعاليتي شاغلان در حوزه مشاغل خانگي ايجاد مي شوند، اساسنامه اين تعاوني ها تهيه و براي اجرا به استان ها ابلاغ شده است.
¤ با پايان ماراتن هفتمين دور انتخابات اتاق بازرگاني و مشخص شدن هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران در اين دوره، محمد نهاونديان و يحيي آل اسحاق بالاترين آراي بخش بازرگاني را كسب كردند.
¤ وزير ارتباطات در پاسخ به اينكه پروژه هاي مشترك وزارت ارتباطات با سازمان هاي ديگر از چه محلي تامين اعتبار مي شود، گفت: بودجه پروژه هاي زيربنايي و اهداف 14گانه فناوري اطلاعات در برنامه پنجم توسعه كه بين وزارت ارتباطات و وزارتخانه هاي ديگر مشترك است از رديف بودجه پروژه ها و بودجه اختصاصي وزارت خانه ها تامين مي شود.
¤ صادرات صنايع نساجي كشور در 10ماهه سال جاري با افزايش 21درصدي نسبت به مدت مشابه در سال قبل به 707 ميليون دلار رسيد.ارزش صادرات صنايع نساجي طي همين مدت با احتساب ارزش صادراتي فرش دستباف، رنگ و ماشين آلات بالغ بر حدود يك ميليارد و 159ميليون دلار بود كه حاكي از رشد 16درصدي نسبت به مدت مشابه در سال قبل است.
¤ مدير پروژه هاي مسكن مهر وزارت تعاون ضمن تأكيد بر اينكه احداث واحدهاي مسكوني صنعتي ساز رويكرد اول دولت در تحقق پروژه مسكن مهر است، گفت: 50 شركت داخلي جهت مشاركت در احداث واحدهاي مسكوني صنعتي ساز به الزامات تخصصي و تجهيزات اجرايي مجهز شدند.
¤ به گزارش روابط عمومي سازمان شيلات ايران، ارزش صادرات محصولات آبزي كشور در 9 ماهه سال 1389 به بيش از يكصد ميليون دلار رسيد. دكتر گلشاهي مديركل دفتر بهبود كيفيت، فرآوري و توسعه بازار آبزيان ضمن اعلام اين خبر افزود: مجموع ارزش صادرات محصولات شيلاتي كشور در 9 ماهه سال جاري با 87 درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال قبل از 59 ميليون دلار به يكصد و شش ميليون دلار و از نظر وزني با 35درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال قبل از 21 به 29 هزار تن رسيد.

 



رئيس جمهور در هشتمين جشنواره روز ملي مهندسي: 90، سال جهش سازندگي كشور

رئيس جمهور با بيان اينكه انديشه و روش مهندسين ايراني دستاوردهاي عظيم و ارزشمندي را در طول تاريخ به بشريت هديه كرده است گفت: زمان آن فرا رسيده كه ايران پرچمداري خود را در علم و فناوري و تمدن جهاني احياء كند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد عصر پنجشنبه در هشتمين جشنواره ملي روز مهندسي با تبريك اين روز و قدرداني از تلاش ها و زحمات جامعه مهندسين كشور گفت: هر كار درستي كه در عالم انجام شده تحت يك نظام مهندسي قرار دارد، مهندسي در حقيقت به معناي داشتن فكر نظام مند، هدفمند، برنامه ريزي و طراحي عالمانه و عمل بهينه است؛ جامعه اي كه همه زندگي آن بر مبناي دانش و برنامه ريزي و عمل مهندسي باشد موفق تر است.
رئيس جمهور با اشاره به اينكه مهندسي، دانش عام و حاكم بر همه علوم است، اظهار داشت: هر كس بخواهد بهترين استفاده را از علم ببرد نيازمند نگاه مهندسي به آن علم و عرصه هاي مرتبط آن علم است. حتي در علوم انساني هم اگر از روش مهندسي استفاده شود موفق تر خواهد بود، فيلسوفان و پزشكان ايران زمين هم با نگاه مهندسي وارد اين حوزه ها شدند.
احمدي نژاد با تأكيد بر اينكه انديشه و روش مهندسي در ايران از سابقه اي طولاني برخوردار بوده و در عرصه هاي گوناگون با قوت و اثرگذاري بالايي ظاهر شده است، گفت: تقريباً همه داشته هاي قابل عرضه ملت ايران و حتي جامعه بشري حاصل كار مهندسي بوده است.
رئيس جمهور گفت: بعضي از آمار و ارقام پيشرفت هاي خدمات مهندسي كشور براي خيلي ها در خارج و يا حتي داخل كشور غيرقابل تصور است، اينكه در طول 5 سال مهندسين كشورمان به اندازه 70 سال ظرفيت توليد سيمان ايجاد كردند براي آنان قابل تصور نيست و امروز ايران به واسطه خدمات مهندسين به كارگاه بزرگ سازندگي تبديل شده است.
احمدي نژاد گفت: 32 سال گذشته براي جامعه مهندسي كشورمان دوره بازيابي هويت مهندسي ايراني بوده و امروز زمان حركت به سمت قله هاي پيشرفت فرا رسيده است.
رئيس جمهور افزود: بسياري از علوم و دانش حتي معارف الهي در دنيا مرهون متفكرين و دانشمندان ايراني است.
دكتر احمدي نژاد گفت: هم اكنون در آستانه جهش و دستيابي به قله هاي بلند هستيم كه رسيدن به آن نيازمند كار مهندسي است و بايد همه دانشگاهيان و دلسوزان كه پشتوانه فعاليت هاي مهندسي كشور هستند در رساندن ايران به قله هاي پيشرفت مشاركت كنند.
رئيس جمهور با بيان اينكه رسيدن ايران به قله هاي پيشرفت نيازمند بهره گيري از روش و الگوهاي بومي است، گفت: تنها مسير پيشرفت راهي نيست كه ديگران آن را ترسيم كرده اند؛ تقسيم بندي دنيا به توسعه يافته، در حال توسعه و فقير اشتباه و استعماري و سلطه گرانه است.
احمدي نژاد گفت: واقعيت اين است كه اگر مسير و ريل پيشرفت يك طرفه باشد و لوكوموتيوي كه جلوتر در حركت است، مسير و هدف را تعيين كند آنهايي كه در پشت سر قرار دارند هيچ گاه امكان ندارد كه به لوكوموتيو جلويي برسند از اين رو نيازمند ترسيم الگوهاي بومي در مسير پيشرفت هستيم.
وي افزود: بايد قله هاي پيشرفت را خودمان ترسيم كنيم و در چنين صورتي ريل گذاري و مسير و سرعت حركت در اختيار خودمان خواهد بود و مي توانيم قله هاي بالاتري را هدف گذاري كنيم.
احمدي نژاد با اشاره به اينكه براي سال آينده يك جهش سازندگي در انتظار كشور است، گفت: براي بخش كشاورزي در سال آينده 10 هزار ميليارد تومان بودجه اختصاص يافته و 47 هزار ميليارد تومان مجموع بودجه عمراني كشور است و علاوه بر منابع معمول 30 هزار ميليارد تومان نيز براي پشتيباني از صنعت، كشاورزي، توليد و اشتغال اختصاص يافته است.
رئيس جمهور خاطرنشان كرد: بايد ايران را با انديشه، همت، اراده، توان و روش ايراني بسازيم و اين وظيفه جامعه مهندسي كشور است؛ هر دست، انديشه و قدمي در هر كجاي ايران بايد در كنار توجه به ارتزاق شخصي نگاهي به ساختن ايران نيز داشته باشند.
ساخت بيش از 5/1 ميليون واحد مسكوني
در روستاهاي كشور
وزير مسكن و شهرسازي گفت: اكنون يك ميليون و 642 هزار واحد مسكوني در روستاهاي كشور در حال ساخت است.
علي نيكزاد نيز در اين جشنواره گفت: سال 1384 زماني كه دولت نهم تصميم به ساخت و ساز 200 هزار واحد مسكوني روستايي گرفت، برخي اعلام كردند كه اجراي اين تصميم غير ممكن است.
نيكزاد با بيان اين كه در عرصه ساخت و ساز كشور اقدامات مؤثري صورت گرفته است، اضافه كرد: علاوه بر اين در بخش مسكن و طي مدت 16 ماه؛ 5/2 ميليون واحد مسكوني احداث شده است.
وزير مسكن تصريح كرد: پس از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي در ايران؛ دشمنان اين انقلاب تلاش كردند تا موانعي را در برابر موفقيت انقلاب ايجاد كنند كه از جمله جنگ 8 ساله را تحميل كردند.
گفتني است در اين جشنواره از ميان 32 برگزيده كشوري، 12 مهندس برگزيده با دريافت لوح از رئيس جمهوري مورد تقدير قرار گرفتند كه مدير عامل شركت ملي حفاري ايران تنها مهندس وزارت نفت بود كه در هشتمين جشنواره روز ملي مهندسي به دليل مهار آتش چاه نفت شماره 24 نفت شهر بعنوان مهندس منتخب لوح سپاس از دست رئيس جمهوري دريافت كرد.
همچنين احمدي نژاد به عنوان برگزيده برتر هشتمين جشنواره ملي مهندسي كشور شناخته شد و لوح سپاس اين جشنواره را دريافت كرد.

 



براي جلوگيري از افزايش قيمت تخم مرغ وارد مي شود

رئيس سازمان بازرگاني استان تهران گفت: واردات تخم مرغ براي كنترل بازار از هفته جاري آغاز مي شود.
عباس قبادي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در واكنش به اين سؤال كه قيمت هرعدد تخم مرغ در سطح شهر به 200 تومان رسيده است اظهار داشت: افزايش قيمت تخم مرغ به دليل گرانفروشي نيست بلكه در بخش توليد مشكلاتي به وجود آمده است لذا براي تأمين تخم مرغ بايد كاري كرد.
وي افزود: دليل مشكلات توليد تخم مرغ را بايد از مسئولين وزارت جهاد كشاورزي بپرسيد اما وزارت بازرگاني براي تنظيم بازار تخم مرغ از هفته آينده واردات اين كالا را آغاز مي كند.
رئيس سازمان بازرگاني استان تهران گفت: از هفته جاري واردات تخم مرغ به سرعت و از طريق هواپيما از كشورهاي همسايه صورت مي گيرد تا باعث گرانتر شدن تخم مرغ نشود.
علت افزايش قيمت
معاون وزير جهاد كشاورزي علت نوسانات قيمتي در بازار تخم مرغ را بروز عوارض تنفسي در واحدهاي مرغداري اعلام كرد و گفت: اين وضع در روزهاي گذشته تشديد و موجب افزايش قيمت تخم مرغ شد.
سيدمحسن دستور در گفت وگو با ايرنا، در عين حال برخي اخبار مبني بر افزايش 100 درصدي قيمت تخم مرغ را رد كرد و گفت: وزارت جهاد اقداماتي را براي تأمين كمبودها در نظر گرفته تا اين افزايش قيمت جبران شود.
وي گفت: هم اكنون با مواردي از بيماري هاي تنفسي در واحدهاي مرغداري مواجه هستيم و اقدامات پيشگيرانه اي را نيز در دستور كار قرار داده ايم اما اقدامات انجام شده به معني شيوع بيماري در اين واحدها نيست.
معاون وزير جهاد كشاورزي، دليل بروز بيماري هاي تنفسي در واحدهاي مرغداري را تغييرات آب و هوايي و همچنين مهاجرت پرندگان مهاجر به كشور عنوان كرد .
قيمت 160 تا 170 تومان
دبير انجمن پرورش دهندگان مرغ با بيان اينكه قيمت هر عدد تخم مرغ در مرغداري ها 140 تا 150 تومان است، گفت: قيمت تخم مرغ نبايد 200 تومان باشد و قيمت عادلانه آن بايد 160 تا 170 تومان باشد.
علي آذروش در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سؤال كه قيمت تخم مرغ در سطح شهر به هر عدد 200 تومان رسيده است. با بيان اينكه تخم مرغ در 12 ماه گذشته زير قيمت تمام شده عرضه شده است، اظهار داشت: افزايش قيمت تخم مرغ در حال حاضر طبيعي است و قيمت ها را متعادل كرده است.
دبير انجمن پرورش دهندگان مرغ گفت: در يك ماه و نيم گذشته ذرت و سويا در هر كيلوگرم 80 تومان افزايش قيمت داشته است.
وي افزود: واحدهاي مرغداري از بهمن ماه سال گذشته تا ديماه امسال بالغ بر 300 ميليارد تومان متضرر شده اند و نتوانسته اند كالاي خود را به قيمت متعادل عرضه كنند.

 



توضيحات يك مقام مسئول درباره افزايش حقوق كارمندان

معاون حقوقي امور مجلس و استانهاي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور گفت: اگر هم سرجمع اعتبار حقوق كارمندان در لايحه كاهش يابد به معناي اين نيست كه حقوق كارمندان در سال آينده كاهش خواهد يافت.
عبدالعلي تاجي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين پرسش كه آيا اعتبار حقوق كارمندان دولت در لايحه بودجه 1390 كاهش پيدا كرده و اين به معناي كاهش حقوق كارمندان دولت در سال آينده خواهد بود، گفت: اولاً آنچه دولت در لايحه بودجه پيشنهاد كرده به تازگي به مجلس ارائه شده و هنوز تصويب نشده است، ثانياً هيچ بحث كاهش حقوق كارمندان در سال آينده در بين نيست.
معاون حقوقي امور مجلس و استانهاي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور تأكيد كرد: در بند 18 لايحه بودجه 90 آمده است: سقف افزايش حقوق، مزايا و ساير پرداخت هاي نقدي و غيرنقدي شركت هاي دولتي، مؤسسات انتفاعي وابسته به دولت، نهادها و مؤسسات عمومي غير دولتي، بانك ها و بيمه موضوع ماده 5 قانون مديريت خدمات كشوري به كاركنان خود در سال 1390 توسط هيئت وزيران تعيين مي شود.
تاجي افزود: لايحه بودجه 90 در كميسيون تلفيق پس از كميسيون هاي تخصصي بررسي خواهد شد و گرچه رئيس جمهور تأكيد كرده كه تركيب لايحه بودجه به هم نخورد، چون كار دقيق و كارشناسي بر روي آن انجام شده و مجلس نبايد ساختار كلي لايحه بودجه را تغيير دهد، با اين وجود بايد منتظر بررسي لايحه بودجه در كميسيون تلفيق و صحن مجلس بود.
تاجي تأكيد كرد: پيشنهاد دولت براساس ماده 5 قانون خدمات كشوري در مورد حقوق كارمندان دولت اين است كه به تصويب هيئت وزيران برسد، اما گاهي مجلس تعيين مي كند كه افزايش حقوق كارمندان دولت براساس قانون مديريت خدمات كشوري و قانون برنامه چهارم توسعه، متناسب تورم باشد، در عين حال مجلس در قانون بودجه 1389 براي سال جاري اختيار افزايش حقوق كارمندان رابه هيئت وزيران داد.
معاون حقوقي امور مجلس و استانهاي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور تأكيد كرد: در لايحه بودجه 90 دولت پيشنهاد داده، سقف افزايش حقوق كارمندان توسط هيئت وزيران تعيين شود كه البته به شرح تصويب نمايندگان مجلس خواهد بود.
تاجي تصريح كرد: در حال حاضر دو روش در قانونگذاري براي حقوق كارمندان وجود دارد كه يك روش در قانون برنامه چهارم توسعه و قانون مديريت خدمات كشوري مطابق با تورم ذكر شده و روش ديگر كه در قانون بودجه سال 89 تصويب شد كه اختيار افزايش حقوق كاركنان به هيئت دولت واگذار شد كه دولت نيز به تناسب اوضاع اقتصادي، نرخ افزايش حقوق كارمندان را تعيين مي كند.
وي گفت: دولت براي لايحه بودجه 90 پيشنهاد داده مانند سال 89 مجلس اجازه تعيين حقوق كارمندان رابه دولت واگذار كند، در عين حال بايد منتظر مصوبه مجلس بود.

 



رئيس سازمان امور مالياتي: ماليات نقل و انتقال سهام و املاك تغيير نمي كند

رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور با بيان اينكه ماليات نقل و انتقال سهام فعلاً تغييري نخواهد كرد، گفت: تا زماني كه قانون برنامه اصلاح نشود، اين نوع ماليات به همان منوال قبلي خواهد بود.
علي عسگري در گفتگو با مهر با بيان اين مطلب، درباره مقاومت هايي كه در اجراي ماليات بر ارزش افزوده توسط برخي از اصناف و فعاليتها صورت مي گيرد، افزود: ماليات بر ارزش افزوده يكي از پروژه هاي طرح نظام مالياتي است.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: در تمام كشورهايي كه ماليات بر ارزش افزوده را اجرا كردند، مقاومت هايي صورت گرفته و اين مورد فقط در ايران اتفاق نيفتاده است.
وي اضافه كرد: تجربه بيشتر كشورها ثابت كرده است كه در اجراي ماليات بر ارزش افزوده برخي از موديان مقاومت مي كند و دليل مقاومت آنها نيز مشخص است، زيرا يكي از اهداف ماليات بر ارزش افزوده شفاف كردن فعاليت هاي اقتصادي است.عسگري ادامه داد: خيلي ها علاقمند نيستند كه فعاليتشان در اقتصاد شفاف شود، يعني مقاومت آنها در مقابل قانون نيست، بلكه در مقابل شفاف شدن فعاليت شان است.
رئيس كل سازمان امور مالياتي با بيان اينكه بسترسازي لازم را براي پياده سازي قانون فراهم مي كنيم، عنوان كرد: مقاومت ها وجود دارد اما ما مديريت لازم را براي مقابله با مقاومتها انجام و پيش بيني هاي لازم را صورت مي دهيم.
وي با تأكيد بر اينكه هيچگونه نگراني در اين زمينه وجود ندارد، گفت: قانون براي كسي تبعيض قائل نمي شود و قانون بستر همه امور در كشورها و جوامع است.
عسگري به يكپارچه و مكانيزه كردن سيستم ماليات در جهت اجراي عدالت مالياتي با اجراي طرح جامع مالياتي اشاره و بيان كرد: بعيد است كه كسي با مكانيزه و يكپارچه كردن نظام مالياتي كشور مخالف باشد، البته ممكن است كه برخي ها كه تا امروز فعاليت شان در اقتصاد شفاف نبوده است، فعاليتشان شفاف سازي شود كه آن هم نياز طبيعي نظام مالياتي كشور است.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با تأكيد بر اينكه در اين طرح مالياتهاي افشا نشده افشا مي شود، افزود: هيچ كس نمي تواند اعتراض كند كه چرا ماليات مرا افشا كرديد. همچنين بعيد است كه كسي بگويد كه چرا عدالت مالياتي فريضه بدي است.

 



20 اسفند زمان ثبت شماره حساب سرپرست خانوار

رئيس سازمان هدفمندي يارانه ها گفت: خانوارهايي كه تاكنون موفق به اعلام شماره حساب براي دريافت يارانه نقدي نشده اند، از 20 اسفند مي توانند شماره حساب بانكي سرپرست خانوار خود را در سايت سازمان هدفمندي يارانه ها ثبت و مشمول مرحله بعدي پرداخت يارانه نقدي شوند.
بهروز مرادي در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: اين خانوارها مي توانند با مراجعه به سايت www.refahi.ir نسبت به اعلام شماره حساب بانكي سرپرست خانوار خود اقدام كنند.
براساس اين گزارش: خانوارهايي كه اقدام به ثبت اطلاعات اقتصادي خانوار خود كرده اما هنوز موفق به اعلام شماره حساب نشده اند، با اعلام شماره حساب مشمول پرداخت مرحله بعدي يارانه نقدي مي شوند. در عين حال براساس اعلام وزير اقتصاد و معاون وي پرداخت معوقات دو مرحله يارانه نقدي به اين خانوارها در دستور كار نيست.
اعلام شماره حساب
براي پس دادن داوطلبانه يارانه
سازمان هدفمندي يارانه ها، شماره حسابي براي داوطلبان برگشت دادن يارانه هاي دريافتي را اعلام كرد.
در اين اطلاعيه كه به امضاي بهروز مرادي رسيده، آمده است: با عنايت به اينكه براساس مراجعات حضوري و تماس هاي تلفني، تعداد قابل توجهي از هموطنان ضمن اعلام انصراف از دريافت يارانه ، خواستار اعلام شماره حسابي به منظور عودت (برگشت دادن) يارانه هاي واريزي مرحله اول و دوم خود مي باشند، لذا ضمن ارج نهادن به اين اقدام خداپسندانه، بدين وسيله حساب شماره 6010920092000 بانك ملي كه به اين امر اختصاص يافته است، جهت استحضار و اطلاع رساني لازم به مردم اعلام مي شود.
در اين اطلاعيه آمده است: امكان عودت يارانه هاي واريزي به شماره حساب اعلامي از طريق كليه بانكهاي كشور امكان پذير مي باشد.

 



برنامه هاي سال آينده سازمان خصوصي سازي اعلام شد

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با تشريح برنامه هاي سال آينده سازمان خصوصي سازي گفت: علاوه بر تعيين تكليف وضعيت مابقي شركت هاي قابل واگذاري، امكان واگذاري ساير شركت ها براساس تكليف قانوني نيز وجود دارد.
پيمان نوري در گفت وگو با ايرنا، اظهار داشت: اصلاح ساختار شركت هايي كه امكان انحلال آنها وجود ندارد نيز در برنامه سال آينده قرار دارد.
رئيس سازمان خصوصي سازي، استفاده از ظرفيت هاي قانوني براي به كارگيري ساير روش ها و واگذاري با روش «پيمان مديريت» و «اجاره به شرط تمليك» را از ديگر برنامه هاي اين سازمان اعلام كرد و اظهار داشت: اميدواريم تا پايان امسال اين روش را تجربه كرده و در سال آينده آن را توسعه دهيم.
نوري ادامه داد: قرار است در جلسه بعدي هيئت واگذاري، برنامه مدون سازمان خصوصي سازي براي سال 90 نهايي شود كه البته بيشتر اين برنامه در قالب زمان بندي و برنامه ريزي خواهد بود.
وي ادامه داد: سازمان خصوصي سازي از همان ابتداي سال آينده حضوري فعال در بازار سرمايه خواهد داشت.
معاون وزير اقتصاد گفت: براي اولين بار در تاريخ خصوصي سازي كشور نزديك به 90 درصد از بودجه در نظر گرفته شده براي اين بخش محقق شد.
وي ادامه داد: هم اكنون بيش از 34 هزار ميليارد ريال از 40 هزار ميليارد ريال بودجه پس از كسر پنج هزار ميليارد ريال چك هاي تهاتري، به حساب خزانه واريز شده كه نشان از دستيابي به حدود 90 درصد بودجه 11ماه سال جاري داد.
نوري پيش بيني كرد: تا پايان سال جاري 36 هزار ميليارد ريال به حساب خزانه واريز شود كه در اين صورت نزديك به 90 درصد بودجه واريز نقدي به خزانه تحقق يافته است.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي در خصوص اعتبار پيش بيني شده براي سال آينده نيز گفت: در بودجه سال آتي براي رقم واگذاري ها بيش از 230هزار ميليارد ريال پيش بيني شده كه شامل واگذاري هاي نقدي در بورس و فرابورس و همچنين رد ديون، عمليات پيمانكاري و غيره است.

 



آمادگي فرودگاه هاي كشور براي پذيرش مسافران نوروزي

54 فرودگاه كشور براي ارايه خدمات و پذيرش مسافران نوروزي آماده شده است.
محسن اسماعيلي مديرعامل و رئيس هيئت مديره شركت فرودگاه هاي كشور در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب گفت: براي ارايه خدمت هرچه بيشتر و بهتر به مسافران نوروزي در فرودگاه هاي كشور، بخشي از تجهيزات نوسازي و بازسازي شده و يا افزايش يافته است. همچنين در برخي فرودگاه ها توسعه سالن ها را داريم. اسماعيلي در بخش ديگري از اين گفت وگو يادآور شد: طي 11ماه سال جاري رشد قابل توجهي در پروازهاي فرودگاهي داشته ايم بطوري كه سالانه 400 هزار پرواز مسافري، عبوري، باري و... در كشور انجام مي شود. وي افزود: از اين تعداد 150 هزار پرواز عبوري (ترانزيت) است كه در آسمان كشورمان سرويس دهي مي شوند و 250 هزار پرواز داخلي و خارجي است. وي ميزان افزايش پروازها در اين مدت (11 ماهه) را نسبت به سال گذشته 11 درصد اعلام كرد. وي با اشاره به پروازهاي داخلي در بخش صادرات و واردات كالا از كشور گفت: از محل دريافت عوارض گمركي 250ميليارد تومان عايد دولت شده است. اسماعيلي، مجموع سرمايه گذاري در فرودگاه هاي كشور طي سال جاري را 700 ميليارد ريال ذكر كرد و گفت: بخشي از پروژه ها به بهره برداري رسيده و يا آماده افتتاح است. وي افزود: براي سال جاري 250ميليارد تومان پروژه نيز در فرودگاه امام(ره) تعريف شده كه يا قرارداد آن منعقد گرديده و يا در دست اجراست. همچنين طي 2 سال گذشته بخش خصوصي 200ميليارد تومان سرمايه گذاري در سطح فرودگاه هاي كشور انجام داده است. مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور ميزان سرمايه گذاري براي توسعه و خريد تجهيزات فرودگاهي در سال 90 را 1000 ميليارد ريال اعلام كرد. وي در پاسخ به سؤالي پيرامون فرودگاه هايي كه اقتصادي ما نيستند گفت: سه فرودگاه مهرآباد، امام(ره) و مشهد جزو فرودگاه هاي اقتصادي و سودده هستند كه اميدواريم فرودگاه هاي اصفهان و شيراز نيز به اين 3 فرودگاه بپيوندند.اسماعيلي درآمد شركت فرودگاه هاي كشور را طي 11 ماه امسال 300 ميليارد تومان ذكر كرد.
صرفه جويي
58 ميليارد توماني
سعيد چلندري مديركل فرودگاه مشهد در بازديد خبرنگاران اعزامي از صرفه جويي 58 ميليارد توماني سالانه از محل ارائه خدمات راداري به هواپيماها در فرودگاه مشهد خبر داد.
وي در اين باره گفت: با توجه به اينكه هواپيما در هر دقيقه 150ليتر سوخت مصرف مي كند، ارائه خدمات در طول 12 ساعت در فرودگاه مشهد، موجب صرفه جويي روزانه 69 هزار ليتر سوخت شده است.وي افزود: اين ميزان صرفه جويي در سوخت پس از آن حاصل شد كه ارائه خدمات مناسب راداري باعث شده است تا هواپيماهاي ورودي به اين فرودگاه در مجموع روزانه 7 ساعت و 40 دقيقه زودتر به زمين بنشينند.چلندري گفت: اين موضوع همچنين موجب تسريع در رسيدن 16 هزار مسافر هر روز به مقصد شده است.
جمعي از نمايندگان و خبرنگاران رسانه هاي جمعي كشور كه به منظور بازديد از فرودگاه شهيد هاشمي نژاد مشهد، به اين شهر سفر كرده اند از بخش هاي مختلف اين فرودگاه ديدن كردند.ترمينال خارجي فرودگاه مشهد در 3 طبقه، نقطه شروع بازديد خبرنگاران رسانه هاي جمعي بود كه طي آن مديركل فرودگاه هاي استان با ارائه توضيحاتي، آنان را در جريان ساخت و اجراي طرح هاي بعدي اين ترمينال قرار داد.
سعيد چلندري با بيان اينكه طرح اوليه اين ترمينال به سال 1368 مربوط مي شود، گفت اين ترمينال سال 88 با همت و برنامه ريزي هاي منسجم مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور به بهره برداري رسيد.
چلندري افزود: اين ترمينال در فضايي بالغ بر 21 هزار و 800 متر و با هزينه 35ميليارد تومان، مورد بهره برداري قرار گرفت كه تنها يك و نيم ميليارد تومان صرف خريد تجهيزات مربوط، از جمله تسمه نقاله هايي شده است كه به طور همزمان قادر به پاسخگويي 4 پرواز است.به گفته چلندري هم اينك از اين ترمينال به 14 كشور پرواز انجام مي شود و روزانه اين ترمينال پذيراي تعداد قابل توجهي مسافر است.
مديركل فرودگاه هاي استان خراسان رضوي با بيان اينكه ميزان پذيرش مسافر در فرودگاه شهيد هاشمي نژاد مشهد، امسال از مرز پيش بيني شده 6 ميليون نفر گذشت و به 6 ميليون و 300 هزار نفر رسيد، گفت: از اين تعداد يك و نيم ميليون مسافر خارجي هستند كه از همين ترمينال وارد شده و يا از آن به ديگر نقطه پرواز مي كنند.چلندري تأكيد كرد: افزايش مسافر در فرودگاه مشهد در حالي صورت مي گيرد كه تعداد مسافران در سال 87 حدود چهار ميليون و 800 هزار نفر بود.
فرودگاه بين المللي شهيد هاشمي نژاد مشهد با مساحتي برابر با 550 هكتار هم اينك روزانه 130 تا 200 پرواز داخلي و خارجي را پذيرش و اعزام و به آنها خدمات هوانوردي ارائه مي كند. وي همچنين از اجراي پروژه افزايش محل پارك همزمان 40 فروند هواپيما در فرودگاه مشهد خبر داد و گفت: با اجرا و تكميل طرح توسعه اپرون (پاركينگ هواپيما) در فرودگاه مشهد، امكان توقف همزمان 40 فروند هواپيما در اين فرودگاه فراهم مي شود.
مديركل فرودگاه هاي خراسان رضوي در اين باره گفت: فاز نخست اين طرح تا آخر اسفند امسال و فاز دوم تا پايان تير ماه سال آينده به پايان مي رسد و مورد بهره برداري قرار مي گيرد.

 



انتقاد وزير تعاون به نرم افزار بورس

وزير تعاون گفت: در صورتي كه نرم افزار بورس براي ورود تعاوني ها اصلاح نشود و امكان ورود تعاوني ها از طريق فرابورس نيز مفيد فايده نباشد، موضوع تشكيل بورس اختصاصي از سوي تشكل هاي تعاوني را دنبال خواهيم كرد.
محمد عباسي به ايسنا گفت: از آنجايي كه نرم افزار بورس با نگاه غيرتعاوني نوشته شده است، بايد اين نرم افزار را اصلاح كرد كه اصلاح آن، اهتمام جدي مسئولان سازمان بورس را مي طلبد.
وي نرم افزار بورس را مانع ورود تعاوني ها به بورس دانست و گفت: حضور تعاوني ها در بورس يك امر مسلم و بديهي است چون قانون دولت را مكلف كرده تا بسترهاي ورود تعاوني ها به بورس را فراهم كند ولي يكي از علل عدم پذيرش تعاوني ها در بورس، نرم افزار بورس است كه متاسفانه براي اين كار آماده نشده است.عباسي متذكر شد: در صورتي كه در سازمان بورس انگيزه اصلاح نرم افزار وجود نداشته باشد بايد راه ديگري را در پيش گرفت كه اين راه فرابورس است و سازمان بورس نيز به دنبال اين راهكار است ولي ورود به فرابورس قواعدي دارد كه چون مفيد حال تعاوني ها نبود، مورد پذيرش ما واقع نشد.
وزير تعاون در عين حال از احتمال تشكيل يك بورس اختصاصي براي تعاوني ها خبر داد و گفت: در صورتي كه هيچ يك از دو راه مذكور يعني اصلاح نرم افزار بورس و ورود به فرابورس محقق نشود، راهكار جديدي را پيشنهاد كرده ايم كه براساس آن تعاوني ها خودشان يك بورس اختصاصي تشكيل بدهند.

 



آخرين مرحله انتشار اوراق مشاركت طرح ميدان شهداي مشهد

مشهد - خبرنگار كيهان:
آخرين مرحله اوراق مشاركت طرح ميدان شهداي مشهد به زودي منتشر مي شود.
علي حامد مقدم مشاور شهردار و مدير روابط عمومي و بين الملل شهرداري مشهد با اعلام اين خبر طرح ميدان شهدا را يكي از مهمترين طرح هاي شهرداري مشهد معرفي و اضافه كرد: اين طرح مشكلات ترافيكي و دسترسي عمومي به ميدان شهدا را مرتفع كرده و اميدواريم در آينده نيز موجبات رضايت شهروندان، زائران و گردشگران را فراهم سازد.
علي اكبر مددي معاون طرح و اجرا ميدان شهدا نيز با اشاره به اهميت مباحث مالي در كلان پروژه ها گفت: ابتدا بودجه اين طرح 180 ميليارد ريال پيش بيني شده بود اما با گذر زمان و افزايش وسعت طرح در چند مرحله تا سال 89 هزينه طرح حدود هزار و 100 ميليارد تومان پيش بيني شده است كه ممكن است اين رقم تا سال 95 به هزار و 500 ميليارد تومان هم برسد.
وي در مورد نحوه تامين منابع تصريح كرد: شروع اين طرح با 10 ميليارد تومان آورده شهرداري كليد خورد، پس از آن 20 ميليارد تومان وام بانكي اخذ شد و سايرمنابع از طريق انتشار پنج سال متوالي اوراق مشاركت و همكاري سرمايه گذاران به صورت مشاركتي تامين شده است؛ بعد از اين نيز با فروش واحدهاي تجاري، اداري و ديگر مستحدثات هزينه پروژه را تامين خواهيم كرد.
وي با اشاره به انتشار ششمين دوره اوراق مشاركت طرح بزرگ ميدان شهدا خاطرنشان كرد: در راستاي اهداف مالي طرح بزرگ ميدان شهدا به زودي ششمين و آخرين مرحله فروش اوراق مشاركت اين طرح را از طريق جرايد كثيرالانتشار اطلاع رساني خواهيم كرد.

 



برگزاري جشنواره كشوري فرش از سال آينده

وزير بازرگاني با تأكيد بر اينكه بازار داخلي فرش دستباف همچون بازار خارجي اين محصول بايد مورد توجه قرار گيرد، گفت: تجارت داخلي فرش دستباف با تخفيف 10 درصدي در 700 فروشگاه و در 14 استان رونق مي گيرد.
مهدي غضنفري فرش دستباف ايران را پيشينه اي گرانقدار در تاريخ، هنر، فرهنگ و هويت اين سرزمين دانست و گفت: از نگاه ديگر اين محصول، اعتباري جهاني و شهرتي ارزنده داشته و كالايي ارزآور براي كشور محسوب مي شود كه همواره به عنوان يكي از مهم ترين اقلام صادرات غيرنفتي مطرح بوده و از سوي ديگر صنعتي اشتغالزا به شمار مي آيد.
وي با بيان اين كه فرش ايراني با اقتصاد و اشتغال خانوارهاي ايراني گره خورده است، نقش اقتصادي اين محصول در حوزه داخلي و خارجي براي كشور را مورد تأكيد قرار داد و اظهار داشت: توليدكنندگان ايراني با توليد سالانه بيش از 5 ميليون متر مربع انواع فرش دستباف كه بيش از دو سوم آن صادراتي است، جايگاه ويژه و يگانه اي در ميان رقبا دارند.
غضنفري، مطرح شدن ايده برگزاري جشنواره فروش فرش دستباف با شعار محوري «هر فروشگاه يك نمايشگاه» از سوي مركز ملي فرش ايران را اقدامي شايسته در مسير توجه به بازار داخلي فرش دستباف عنوان نمود و ابراز اميدواري كرد كه اين حركت در گام نخست توفيق خوبي را به دست آورد.
وزير بازرگاني رونق بخشيدن مجدد به تجارت داخلي فرش دستباف، آشنا ساختن نسل جديد با ويژگي ها و ارزش هاي اين دستباف هاي ارزشمند و نيز شناساندن دوباره محاسن و خصايص اين هنر- صنعت بومي و ملي به مردم كشورمان را اصلي ترين اهداف جشنواره فرش دستباف برشمرد و گفت: اين جشنواره امسال در 14 استان كشور با حدود 700 فروشگاه به طور همزمان در حال برگزاري است و به لطف خدا سال آتي در كل كشور به مرحله اجرا درخواهد آمد.

 



ورود نفت ايران به باشگاه 100دلاري هاي جهان

همزمان با افزايش تحولات سياسي در خاورميانه و شمال آفريقا بهاي نفت صادراتي ايران هم با عبور از مرز 103دلار رسما به باشگاه نفت هاي 100دلاري جهان پيوست، اين در حالي است كه برخي عوامل سياسي و اقتصادي هنوز به افزايش قيمت طلاي سياه دامن مي زنند.
افزايش تحولات سياسي در كشورهاي نفت خيز شمال آفريقا همچون ليبي و الجزاير و گسترش اين ناآرامي ها به برخي از كشورهاي حاشيه خليج فارس همچون كويت، بحرين، عمان، عربستان سعودي و يمن منجر به افزايش بي سابقه بهاي جهاني نفت خام در دو هفته گذشته شده است.
براساس گزارش اخير دبيرخانه اوپك، قيمت سبد نفتي سازمان اوپك با افزايشي چند دلاري در مدت چند ساعت به 105دلار و 88سنت افزايش يافته و همزمان با كاهش توليد و صادرات نفت ليبي بهاي طلاي سياه در بازار اروپا هم دستخوش نوسانهاي متعددي شده است.
روز پنجشنبه بهاي نفت برنت درياي شمال به 110 دلار و 23 سنت افزايش يافت و حتي برخي از منابع خبري از افزايش قيمت اين نفت خام به 115 دلار خبر مي دهند. در بازار آمريكا هم بهاي نفت دبليو.تي.آي به مرز 100دلار به ازاي هر بشكه نزديك شده است.
اما با افزايش قيمت سبد نفتي اوپك بهاي نفت خام صادراتي ايران هم افزايش قابل توجهي در روزهاي گذشته داشته به طوري كه قيمت سبد نفت ايران در آخرين ساعات روز پنجشنبه به بيش از 103 دلار افزايش يافت كه پيش بيني مي شود قيمت طلاي سياه ايران در روزهاي آينده به روند صعودي خود ادامه دهد. به گزارش مهر، گمانه زني هاي كارشناسان بين المللي حاكي از آن است كه در صورت ادامه تحولات سياسي بهاي جهاني نفت به ويژه در بازار اتحاديه اروپا از مرز 140 دلار عبور خواهد كرد و ركوردهاي جديد قيمتي براي اين كالاي استراتژيك به ثبت مي رسد.
در حال حاضر به اعتقاد كارشناسان بين المللي تحولات سياسي در ليبي و الجزاير به عنوان دو عضو سازمان اوپك و نگراني از توقف كامل صادرات نفت ليبي (حدود يك ميليون بشكه در روز) منجر به افزايش معاملات سفته بازان در بازار جهاني نفت شده است.
خروج برخي از شركتهاي اروپايي و چند مليتي در ليبي هم همچون OMV اتريش، اني ايتاليا، بريتيش پتروليوم انگليس، شركت انگليسي- هلندي شل، توتال فرانسه، رپسول اسپانيا و چند شركت آمريكايي از ليبي و نامشخص بودن زمان بازگشت و آغاز فعاليتهاي مجدد اين شركتها در ليبي هم به افزايش نگراني درباره وضعيت عرضه نفت دامن زده است.
يكي ديگر از عوامل افزايش بي سابقه بهاي طلاي سياه در روزهاي اخير اظهارنظر اعضاي مختلف اوپك مبني بر عدم افزايش توليد نفت خام اين سازمان بوده است هرچند برخي از كشورهاي عضو اوپك همچون عربستان اعلام كرده اند كه در صورت وخامت اوضاع ميزان عرضه نفت مازاد خود به بازار را افزايش خواهند داد.
در كنار تحولات ژئوپوليتيكي، مسائل مالي و اقتصادي هم بازارهاي جهاني نفت خام را متاثر كرده است به طوري كه بانك مركزي اروپا هفته جاري هشدار داد فشارهاي تورمي به شدت رشد و رونق اقتصادي منطقه يورو را تهديد مي كند.
براين اساس بانك مركزي اروپا براي كنترل نرخ تورم و رساندن اين نرخ به كمتر از 2 درصد بايد در سياست هاي پولي خود تجديدنظر كند و نرخ بهره بانكي خود را در ماه هاي آينده افزايش دهد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14