(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 8 اسفند 1389- شماره 19874

رئيس جمهور قبرس پيوستن نيكوزيا به ناتو را نپذيرفت
موافقت دوما با انتقال تجهيزات نظامي ناتو از روسيه به افغانستان
مردم بحرين خطاب به پادشاه مذاكره هرگز، رژيم بايد سرنگون شود
ليبي در يك نگاه
چامسكي: غربي ها دروغ مي گويند آنها خواهان دموكراسي واقعي نيستند
تجمع ضدصهيونيستي عليه حضور شيمون پرز در مادريد
يورش نيروهاي امنيتي مصر به تجمع كنندگان در ميدان التحرير
 آتش در خيمه قذافي سقوط طرابلس قطعي شد
مخالف برجسته شيعه عربستان: رژيم ملك عبدالله هم مثل ديگر ديكتاتورها فرو خواهد پاشيد
يك شهر ساحل عاج به كنترل مخالفان دولت درآمد



رئيس جمهور قبرس پيوستن نيكوزيا به ناتو را نپذيرفت

رئيس جمهور قبرس ضمن مخالفت با پيوستن كشورش به «ناتو» رأي مجلس نمايندگان اين كشور به همكاري با اين سازمان را وتو كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «ديميتري كريستافياس»، رئيس جمهور قبرس تصميم مجلس نمايندگان اين كشور براي الحاق، قبرس به برنامه همكاري هاي صلح ناتو را وتو كرد.
«نيكوزيا» علت اتخاذ چنين رويكردي را اينگونه اعلام كرد كه «آنچه به تصويب نمايندگان رسيده، نوعي ساختارشكني» و فرافكني در مسير همكاري هاي بين المللي محسوب مي شود.»
دولت قبرس با اعلام اينكه «برنامه همكاري با ناتو براي صلح» نه يك مأموريت بين المللي است و نه در قالب همكاري هاي جهاني قرار مي گيرد، لذا الزامي براي پيوستن به آن نمي بيند.

 



موافقت دوما با انتقال تجهيزات نظامي ناتو از روسيه به افغانستان

دوماي روسيه موافقتنامه دولت اين كشور و واشنگتن در مورد ايجاد يك مسير ترانزيت لجستيكي در خاك روسيه براي نيروهاي آمريكايي و ناتو در افغانستان را تصويب كرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، دوماي روسيه (پارلمان اين كشور) ديروز موافقتنامه ميان مسكو و واشنگتن در مورد ايجاد يك مسير ترانزيتي در خاك روسيه براي نظاميان آمريكايي و ناتو در افغانستان را به تصويب رساند. در پي قانوني شدن موافقتنامه مذكور، آمريكا مجاز است علاوه بر انتقال كمك هاي امدادي از مسير مورد نظر، سلاح و تجهيزات نظامي و پرسنل نيز به افغانستان بفرستد. به گفته وزير خارجه روسيه در دوما، تاكنون نيز مسكو با آمريكا در اين مورد، همكاري داشته است و طي 10سال اخير 16درصد تسليحات آمريكايي، 115هزار نيروي نظامي اين كشور و بيش از 19تن محموله لجستيكي از خاك روسيه به افغانستان انتقال داده شده است.

 



مردم بحرين خطاب به پادشاه مذاكره هرگز، رژيم بايد سرنگون شود

بيش از 250 هزار نفر در بحرين پس از اقامه نمازجمعه با سر دادن شعار سرنگوني رژيم حاكم خواستار بركناري پادشاه اين كشور شدند.
در تظاهرات روز جمعه كه بيش از 250هزار نفر مشاركت داشتند تظاهركنندگان شعار مي دادند: «ملت خواستار سرنگوني نظام است»، «مذاكره و گفت وگو هرگز»، «نظام بايد ساقط شود»، «ارتش به كشتار مردم روي آورده است.»
در اين تظاهرات اهل سنت نيز همپاي شيعيان شركت كرده و خواستار سرنگوني حمدبن عيسي آل خليفه پادشاه بحرين شدند.
تظاهركنندگان از سراسر منامه به سوي ميدان لؤلؤ كه آن را به ياد هفت شهيد اعتراضات، ميدان شهدا ناميده اند حركت كردند.
در جريان تظاهرات هفته پيش مردم بحرين، ارتش اين كشور با سركوب تظاهرات هفت نفر را به شهادت رساند و ده ها نفر ديگر را نيز زخمي كرد.
نيروهاي امنيتي و ارتش بحرين از ساعات اوليه روز گذشته در ميدان لؤلؤ جمع شده بودند و با شروع تظاهرات مردمي به آنها حمله كرده و تعدادي را زخمي كردند.
علما و روحانيون بحرين از مردم خواسته بودند با حضور در تظاهرات روز جمعه خون شهداي اخير را گرامي بدارند.
قرار است سه شنبه نيز تظاهرات گسترده اي در بحرين برگزار شود. در همين رابطه جنبش جوانان 14 فوريه طي بيانيه اي بار ديگر بر ضرورت انحلال پارلمان و دولت و سرنگوني حاكميت خاندان آل خليفه در بحرين و مذاكره نكردن با دولت تاكيد كرد.
در اين بيانيه آمده است، جوانان بحرين همچنان خواستار براندازي رژيم بحرين هستند و به خانداني كه مردم را قتل عام مي كند اعتماد ندارند.
جنبش جوانان 14 فوريه اعلام كردند كه ملت بحرين و جوانان ساده لوح نيستند و فريب وعده ها و وساطت هاي اين كشور يا آن كشور را نمي خورند و با رژيمي كه بيش از 60 سال است مردم را فريب داده و بدترين آزارها و شكنجه ها را در حق آنان اعمال كرده گفت و گو نمي كنند.
جوانان بحريني همچنين تاكيد كردند، هر قدر كه رژيم حاكم به اعمال زور و فشار بيشتري روي آورد ملت بحرين هم در اجراي خواسته هايش پافشاري بيشتري خواهد كرد.
گفتني است جنبش جوانان 14 فوريه با آغاز اولين تظاهرات مردمي در شهر منامه با الهام از انقلاب مصر و تونس شكل گرفت كه هسته اصلي آن را جوانان بحرين تشكيل مي دهند و هدايت اعتراض ها را به عهده گرفته اند.
از سوي ديگر، صادق الجمري از فعالان سياسي بحرين اظهار داشت، شيعه و سني در بحرين يكصدا فرياد مي زنند كه پادشاه بحرين بايد كنار رود و نظام پادشاهي سرنگون شود.
وي افزود، مردم بحرين به وعده هاي دروغين خاندان آل خليفه اعتماد ندارند چون اين خاندان بارها اعلام كرده كه اصلاحات ايجاد مي كند ولي هر باره از انجام آن طفره رفته است.
گفتني است حمدبن عيسي آل خليفه پادشاه بحرين از بيم دچار شدن به سرنوشت مبارك و بن علي براي مهار اعتراضات مردمي چهار وزير كابينه دولت را كه وزراي بحران ساز در حوادث اخير خواند از كار بركنار كرد.
همچنين در راستاي فرو نشاندن اعتراضات مردمي اينترپل بحرين پيام رسمي منامه مبني بر عفو «حسن مشيمع» از رهبران مخالف بحرين را تحويل بيروت داد.
مشيمع در فرودگاه بيروت در لبنان به وسيله پليس بين الملل (اينترپل) دستگير و بازداشت شده بود كه با حكم عفو آزاد شد.
در همين رابطه هزاران نفر از مردم انگليس روز جمعه با تجمع در مقابل سفارت بحرين در لندن عليه ديكتاتورهاي كشورهاي عربي شعار دادند و خواستار سرنگوني اين نظام هاي مستبد شدند.
ده ها هزار تونسي نيز روز جمعه در تظاهراتي در برابر دفتر نخست وزيري اين كشور خواستار بركناري وي و سقوط كابينه اش شدند.
پليس تونس شمار تظاهركنندگان را صدهزار نفر بيشتر اعلام كرد و در همين حال هلي كوپترهاي ارتش برفراز تظاهركنندگان به پرواز درآمدند. منابع خبري اين تظاهرات را بزرگترين گردهمايي اعتراض آميز در تونس پس از سقوط «زين العابدين بن علي» اعلام كردند.
كارمندان تلويزيون تونس نيز روز جمعه در اعتراض به سياست هاي حاكم اعتصاب كردند.
عده اي از معترضان تونسي نيز عصر روز جمعه با سنگ به وزارت كشور حمله كردند و خسارات زيادي به ساختمان وزير كشور وارد كردند.
نيروهاي امنيتي و يگان ارتش با يورش به معترضان و شليك هوايي و گاز اشك آور معترضان كه قصد ورود به ساختمان وزارت كشور را داشتند متفرق كرد.
مقامات تونس نيز اعلام كردند كه اموال 110 نفر از مقامات و نزديكان رئيس جمهور مخلوع اين كشور و همسرش را مصادره كرده است. همچنين راشدالغنوشي رهبر اسلام گرايان تونس كه به تازگي از تبعيد به كشورش بازگشته است اعلام كرد كه به زودي به تركيه سفر مي كند.
اين در حالي است كه دولت موقت تونس با صدور بيانيه اي از برگزاري انتخابات آينده اين كشور تا نيمه ژوئيه 2011 خبر داد.
مردم يمن نيز كه همچون ديگر كشورهاي عربي براي تغيير رژيم هاي ديكتاتوري خود تلاش مي كنند جمعه شب در شهر عدن واقع در جنوب يمن تظاهرات كردند.
هزاران شهروند يمني با سردادن شعارهايي در اين تظاهرات كناره گيري علي عبدالله صالح رئيس جمهور ديكتاتور كشورشان از قدرت و سقوط رژيم وي را خواستار شدند.
اين تظاهرات با دخالت نيروهاي امنيتي يمن به خشونت كشيده شد. بنابر اعلام شاهدان عيني، عناصر امنيتي براي متفرق كردن معترضين بدون هدف شليك مي كردند.
منابع بيمارستاني يمن گزارش دادند كه در تظاهرات جمعه شب عدن دستكم 4 نفر كشته و 40 تن ديگر زخمي شدند.
ده ها هزار اردني نيز با برگزاري تظاهرات در روز جمعه كه آن را «روز خشم» اعلام كرده بودند خواستار انحلال پارلمان و ايجاد اصلاحات سياسي و اقتصادي شدند.
معترضان اردني با محكوم كردن اقدامات خشونت آميز نيروهاي امنيتي اردن با تظاهركنندگان و معترضان خواستار توقف خشونت و محاكمه عاملان حوادث هفته گذشته كه به زخمي شدن هشت شهروند انجاميد شدند.
به غير از امان پايتخت اردن ساير شهرهاي اين كشور نيز شاهد تظاهرات ضد دولتي بود.
شهروندان اردني اعلام كردند كه در اعتراضات خود كاملاً مصمم هستند و چنانچه پادشاه اردن نسبت به خواسته هاي آنان بي تفاوت باشد بايد منتظر عواقب وخيم اين بي توجهي باشد.
صدها جوان در موريتاني عليه دولت اين كشور دست به تظاهرات زدند. اين جوانان با الهام گرفتن از انقلاب مصر و تونس در نوآكشوت پايتخت موريتاني تظاهرات كردند و خواستار اصلاحات سياسي و اقتصادي شدند.

 



ليبي در يك نگاه

نام كشور: جماهيري سوسياليستي خلق ليبي
جمعيت: حدود هفت ميليون نفر
نام پايتخت: طرابلس(جمعيت: 5/2 ميليون نفر)
مذهب: 97درصد مسلمان (سني) 3درصد باقي مذاهب
-ليبي كشوري است واقع در شمال آفريقا كه به درياي مديترانه راه دارد. اين كشور بين مصر و تونس واقع شده و مردمان آن بيشتر به زبان هاي عربي-ايتاليايي و انگليسي صحبت مي كنند.
90درصد ليبي بياباني يا نيمه بياباني است.
سرهنگ معمر قذاقي در سال 1969 و بعد از يك كودتاي نظامي قدرت را به دست گرفت. وي پس از رسيدن به قدرت با انتشار «كتاب سبز» مانيفيست نحوه اداره كشور را ارائه كرد. كليات كتاب سبز برپايه يك تئوري با عنوان «تئوري حكومت سوم جهاني» استوار است. قذافي به سرعت شروع به پياده كردن سيستم سياسي خود در كشور كرد.
در اوايل سال 1973 قذافي با هدف تصاحب برخي منابع معدني و همچنين يافتن پايگاه دست به يكسري عمليات نظامي در مناطق شمالي «چاد» زد اما وي در سال 1987 مجبور به عقب نشيني از اين كشور شد. تحريم هاي سازمان ملل در سال 1992 عليه قذافي به خاطر شركت داشتن اين كشور در بمب گذاري هواپيماي «پان آمريكن» در فراز «لاكربي» اسكاتلند ليبي را بيش از پيش به انزوا برد.
سرانجام در دهه 1990 قذافي با تسليم شدن در برابر فشارهاي اروپا و آمريكا تلاش ها براي بهبود روابط با دنياي غرب را آغاز كرد.
ليبي در سال 2003 مسئوليت انفجار لاكربي را برعهده گرفت تا بدين ترتيب سازمان ملل تحريم ها عليه اين كشور را لغو كند. اين كشور در دسامبر همان سال نيز تمام فعاليت هاي هسته اي خود را تعطيل كرد تا در ژوئن 2006 آمريكا نام اين كشور را از ليست «رهبران حامي تروريسم» خط بزند!
البته ايالات متحده بسته تشويقي ديگري به قذافي داد: بازگشايي سفارت در دو كشور، اقدام بعدي واشنگتن بود تا بدين ترتيب قذافي احساس نكند با تعطيلي فعاليت هاي هسته اي اش كلاه گشادي به سرش رفته است!

 



چامسكي: غربي ها دروغ مي گويند آنها خواهان دموكراسي واقعي نيستند

متفكر برجسته آمريكايي با اشاره به حوادث و انقلاب هاي خاورميانه و شمال آفريقا گفت واشنگتن و غرب دروغ مي گويند و آنها خواهان استقرار دموكراسي واقعي در اين منطقه نيستند.
به گزارش خبرگزاري ها «نوام چامسكي» متفكر مشهور و برجسته آمريكايي درباره رويدادهاي اخير در كشورهاي «عربي» گفت: نزديك به 90 درصد اعراب از آمريكا و رژيم صهيونيستي متنفرند و اين دو را بزرگترين تهديد براي منطقه قلمداد مي كنند.
وي در ادامه علت تنفر اعراب و مسلمانان از رژيم هاي آمريكا و اسرائيل را متأثر از نوع عملكرد و سياست هايي مي دانند كه طي سال ها آن را مشاهده كرده اند.
به اعتقاد چامسكي، اعراب به خوبي مي دانند كه رهبران اين دو رژيم «به گونه اهانت آميزي» با رسيدن جامعه عرب به دموكراسي واقعي مخالفند و اينكه آنها مي گويند به دنبال دموكراسي در منطقه هستند، دروغ است.
وي درباره علل اتحاد واشنگتن با ديكتاتورهايي همچون «مبارك » و «بن علي» گفت: «حكومت بر كشورها، بهره برداري از مهره هاي دست نشانده و در نهايت سيطره بر مردم كشورهاي عربي» مهمترين دلايل دولتي آمريكا با اين ديكتاتورهاست.
«چامسكي» همچنين تاكيد كرد: آمريكا حتي به اين اتحاديه ها نيز وفادار نيست و پس از مشاهده علائم سقوط آنها، خيلي زود پشت دوستان خود را خالي مي كند. «چامسكي» افزود: «آمريكا تا زماني از ديكتاتورهاي همپيمانانش حمايت مي كند كه به نفعش باشد، اما پس از آن مجبور مي شود او را كنار بزند و براي انتقال قدرت فراخوان دهد، سپس خود را دوستدار دموكراسي معرفي مي كند و در نهايت سعي مي كند اوضاع را به حال سابق بازگرداند.
اين متفكر آمريكايي در بخش ديگري از اظهاراتش گفت: آمريكا، رژيم صهيونيستي و اروپا از استقرار دموكراسي در منطقه وحشت دارند چرا كه مي دانند دموكراسي واقعي براي مردم استقلال مي آورد و استقلال يعني خروج اعراب از سلطه آنها؛ درست به همين دليل است كه «اسلام افراطي» را علم كرده و با اسلامي شدن حكومت هاي اعراب مبارزه مي كنند.
به نوشته پايگاه اطلاع رساني «القدس العربي»، چامسكي كه اين مصاحبه را پس از سقوط «بن علي» و ابتداي شيوع حركت هاي انقلابي به ساير كشورهاي عربي انجام داده تصريح كرد كه برخلاف آنچه برخي رسانه هاي غربي مدام تبليغ مي كنند، اكثر قريب به اتفاق اعراب، ايران را تهديدي براي منطقه نمي دانند بلكه آمريكا و رژيم صهيونيستي را تهديدي جدي براي منطقه تلقي مي كنند.

 



تجمع ضدصهيونيستي عليه حضور شيمون پرز در مادريد

صدها تن از فعالان طرفدار فلسطين در اسپانيا با تجمع در مقابل وزارت خارجه در مادريد اعتراض خود را نسبت به سفر رئيس رژيم صهيونيستي به اين كشور ابراز داشتند.
به گزارش خبرگزاري قدس، مردم اسپانيا با تجمع در مقابل وزارت خارجه و سر دادن شعارهاي ضد صهيونيستي خواستار محاكمه شيمون پرز در دادگاه هاي بين المللي به دليل جنايات بي شمار در فلسطين و حمله به ناوگان آزادي غزه شدند.
معترضان از اتحاديه اروپا خواستند محصولات اسرائيلي را تحريم كنند و از دولت خود نيز خواستند رابطه با اين رژيم را قطع كند.
راهپيمايان اسپانيايي همچنين با اعلام حمايت خود از انقلاب هاي مردمي در كشورهاي تونس، مصر و ليبي خواستار ادامه اين خيزش ها تا نابودي ديكتاتورهاي وابسته به غرب شدند.
گروهي از طرفداران فلسطين و ضد صهيونيست در ورشو پايتخت لهستان نيز در اعتراض به سفر مقامات اين كشور به سرزمين هاي اشغالي و ديدار با سران صهيونيست تظاهرات كردند.
تظاهركنندگان اظهار داشتند اين اقدام دولت لهستان براي سفر به بيت المقدس به معني مشروعيت بخشي به اشغالگري هاي رژيم صهيونيستي است.
تظاهركنندگان لهستاني همچنين خواستار تحريم كالاهاي اسرائيلي شدند. فلسطيني هاي ساكن سيلوان در نزديكي بيت المقدس نيز به همراه شماري از فعالان بين المللي روز جمعه در اعتراض به سياست هاي نژادپرستانه رژيم صهيونيستي تظاهرات كردند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات سياست هاي مقامات رژيم صهيونيستي و شهرك نشينان مبني بر اخراج فلسطيني هاي ساكن سيلوان در شرق بيت المقدس را به شدت محكوم و اعلام كردند كه به اين تظاهرات تا توقف كامل سياست هاي نژادپرستي رژيم صهيونيستي ادامه خواهد داد.
نظاميان صهيونيست با حمله به تظاهركنندگان و استفاده از گازهاي اشك آور، گلوله و نارنجك هاي صوتي ده فلسطيني را زخمي كردند. در مراسم تشييع عضو جهاد اسلامي نيز فلسطيني ها تظاهرات كرده و اظهار داشتند انتقام خون اين شهيد فلسطيني را خواهند گرفت.
عادل جنديه از اعضاي جنبش جهاد اسلامي در پي حمله نظاميان صهيونيست به نوار غزه به شهادت رسيد.
جنگنده هاي رژيم صهيونيستي همچنين روز گذشته به دو منطقه در نوار غزه يورش برده و اين مناطق را بمباران كردند.
دو پايگاه آموزشي در خان يونس و ناصريه كه متعلق به جنبش جهاد اسلامي است صبح روز گذشته هدف جنگنده هاي اسرائيلي قرار گرفت.
هنوز اطلاع دقيقي از تعداد شهدا و مجروحان اين حمله وحشيانه در دست نيست.
ساير رويدادها
¤نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور خاورميانه اعلام كرد كه گفت وگو با نمايندگان تل آويو و حكومت خودگردان فلسطين طي چند روز آينده به طور جداگانه در بروكسل برگزار خواهد شد.
¤آنگلا مركل صدر اعظم آلمان در يك گفت وگوي تلفني با بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي از وي به دليل ادامه شهرك سازي به شدت انتقاد كرد.
¤كارگران فعال در بنادر رژيم صهيونيستي دست از كار كشيدند و اعتصاب تقريبا تمامي فعاليت هاي بنادر رژيم صهيونيستي را مختل كرده است.
¤محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين ضرورت توقف شهرك سازي رژيم صهيونيستي را شرط اصلي بازگشت به مذاكرات صلح عنوان كرد.

 



يورش نيروهاي امنيتي مصر به تجمع كنندگان در ميدان التحرير

پليس و نيروهاي امنيتي مصر با يورش به تجمع كنندگان در ميدان «التحرير»، صدها نفر را بازداشت كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، هزاران نفر از مردم مصر روز جمعه پس از برگزاري تجمع در ميدان التحرير در اعتراض به برآورده نشدن خواسته هاي شان مبني بر محاكمه مبارك و كناره گيري دولت انتقالي احمد شفيق شب را در اين محل بيتوته كرده بودند، اما با حمله پليس و نيروهاي امنيتي مواجه شدند.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، نيروهاي امنيتي مصر و پليس ضد شورش با استفاده از تاريكي هوا، نيمه شب شنبه با پرتاب گاز اشك آور و شليك گلوله، اقدام به متفرق كردن معترضان در ميدان التحرير كردند.
در يورش وحشيانه نظاميان مصري به تظاهركنندگان، بسياري از معترضان متفرق و صدها نفر از آنها توسط پليس و نيروهاي امنيتي كه ملبس به لباس شخصي بودند، بازداشت شدند.جوانان معترض كه پرچم هاي مصر و ليبي را در دست داشتند، همزمان شعار «مرگ بر مبارك» و «مرگ بر قذافي» را سر دادند و همبستگي ملت مصر را با انقلاب مردم در ليبي اعلام كردند.اين در حالي است كه حكومت «احمد شفيق» نخست وزير كنوني مصر همچنان با به كارگيري وزيران سابق تلاش مي كند اوضاع را در مصر تحت كنترل خود دربياورد.احمد شفيق اگر چه برخي از وزيران را در كابينه خود جابه جا كرده است، اما همچنان پست هاي كليدي مانند وزارت دفاع و خارجه را به طنطاوي و ابوالغيط كه از نزديكان مبارك به شمار مي روند سپرده است.به گفته آگاهان سياسي اقدام بي سابقه نظاميان در متفرق كردن تجمع مسالمت آميز معترضان پس از يك ماه از سقوط مبارك، نشان داد كه دولت همچنان به ديكتاتور سابق مصر وفادار است و انتظار بازگشت وي را مي كشد.
از سوي ديگر، افزايش رفت و آمد مسئولان بلندپايه آمريكايي و غربي به مصر و ديدار و گفت وگوي آنها با اعضاي دولت موقت و شوراي عالي نيروهاي مسلح، شك و ترديدهايي را در ميان مردم مصر در مورد آينده انقلاب 25 ژانويه به وجود آورده است.كارشناسان مسائل مصر، پيروزي انقلاب در اين كشور را باعث تقويت نهضت هاي مردمي در جهان عرب عنوان كرده اند و بر اين باورند در صورتي كه مردم مصر بتوانند به اهداف انقلابي خود برسند، جهان عرب نيز دگرگون خواهد شد.

 



شتاب فزاينده انقلاب اسلامي در منطقه
 آتش در خيمه قذافي سقوط طرابلس قطعي شد

تنگ تر شدن حلقه محاصره ديكتاتور ليبي و طرفدارانش در پايتخت و تهديدات متقابل وي در به كارگيري همه نوع سلاح ها عليه معترضان، احتمال وقوع فاجعه انساني در ليبي را افزايش داده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، منابع خبري اعلام كردند اكثر مناطق پايتخت ليبي از كنترل نيروهاي تحت امر «معمر قذافي» خارج شده و اين نيروها تنها بر مناطق اطراف كاخ قذافي كنترل دارند. اين نيروها روز جمعه مردم را كه پس از نمازجمعه دست به تظاهرات زده بودند، به رگبار بستند و هفت نفر را كشتند و شمار زيادي را نيز زخمي كردند. مزدوران قذافي حتي بيماران زخمي در بيمارستان ها، فيلمبرداران و خبرنگاران را نيز هدف قرار دادند.
اوضاع طي 48 ساعت اخير در طرابلس به شدت ناآرام و آشفته بود، به طوري كه مردم جمعه شب را با وحشت سپري كردند. خبرگزاري جمهوري اسلامي نيز به نقل از شاهدان عيني اعلام كرد، طرابلس شاهد قيام مردمي است و نيروهاي قذافي فقط منطقه «باب العزيزيه» و مناطق اطراف آن را تحت كنترل خود دارند.
منطقه باب العزيزيه كه مقر قذافي در آن قرار دارد، تنها چهار كيلومتر مربع مساحت دارد و يك ساختمان دايره اي شكل شامل چند ساختمان مستقل است كه يك گردان نظامي ويژه براي حمايت از قذافي در آن مستقر شده است.
طبق گزارشات رسيده، خارج از پايتخت نيز بيش از 90 درصد مناطق كشور از كنترل ديكتاتور ليبي خارج شده و تنها شهر «صهبا» در كنترل طرفداران او است.
تهديدات تازه قذافي
به گزارش ايسنا، ديكتاتور ليبي جمعه شب، در حالي كه از بالاي ديوار قلعه اي متعلق به دوره عثماني در ميدان «الخضراء» پايتخت در جمع هوادارانش سخن مي گفت، اظهار داشت: تا آخرين نفس به مبارزه ادامه خواهد داد و دشمنان را شكست مي دهد و آنها را با دستان خود خواهد كشت. هركسي مرا دوست ندارد، حق زندگي كردن ندارد. قذافي گفت: من انبارهاي سلاح خود را به روي قبايل باز كرده ام و سلاح در اختيار آنها قرار خواهم داد تا عليه تظاهركنندگان استفاده كنند؛ ليبي تبديل به آتش سرخ خواهد شد! ديكتاتور ليبي تاكيد كرد: من نيز يكي مثل شما مردم هستم، اگر مردم مرا دوست ندارند، پس من حتي يك روز استحقاق زندگي كردن ندارم. وي از طرفدارانش خواست به خيابان ها بيايند و از دستاوردهاي ليبي و منافع نفتي آن حمايت كنند.
اظهارات تند قذافي در حالي از ليبي به گوش رسيد كه لحن كلام فرزندش «سيف الاسلام» در مقايسه با روزهاي قبل، آرام تر شد؛ وي گفت: نظام ليبي خواستار مذاكره با مخالفان است. سيف الاسلام همچنين، پيش بيني كرد كه در ليبي آتش بس اعلام و از شدت اعتراضات كاسته مي شود. وي گفت: ليبي نيازمند اصلاحات است. سيف الاسلام خاطرنشان كرد: خانواده قذافي در ليبي زندگي مي كند و در ليبي نيز مي ميرد و قصد گريختن از اين كشور را ندارد.
سيف الاسلام از كشورهاي اروپايي نيز خواست يك گروه حقيقت ياب به ليبي اعزام كنند، تا به دروغ بودن آنچه كه درباره وي و پدرش در كشتار مردم گفته مي شود، پي ببرند. اين در حالي است كه اتحاديه اروپا تحريم هايي را عليه ليبي تصويب كرده است.
موج استعفاي مقامات و سفراي ليبي در كشورهاي مختلف نيز همچنان ادامه دارد.
موضع آمريكا
دولت آمريكا بالاخره عليه قذافي موضع گرفت و همه دارايي هاي اين ديكتاتور و فرزندانش را در ايالات متحده بلوكه كرد.
شبكه «فرانس - 24» اين موضعگيري ديرهنگام را مورد انتقاد قرار داد.
تحليلگران علت برخورد آرام دولت اوباما با ديكتاتور ليبي طي روزهاي اخير را منافع نفتي شركت هاي بزرگ آمريكايي در ليبي اعلام كردند.
واحد مركزي خبر نيز، به نقل از «سي.ان.ان» گزارش داد، مشاركت فعال پنتاگون در موضعگيري هاي آمريكا عليه نظام ليبي، نشانه آماده شدن واشنگتن براي اقدام نظامي احتمالي عليه اين كشور است. طبق اين گزارش، دستگاه هاي اطلاعاتي آمريكا از نزديك تحولات ليبي را دنبال مي كنند.
آخرين خبرها
¤ آمريكا و چين در شوراي امنيت با پيش نويس ارجاع پرونده ديكتاتور ليبي به دادگاه جنايي بين المللي مخالفت كردند.
¤ رئيس جمهوري روسيه اقدامات خشن قذافي عليه ملت ليبي را به شدت محكوم كرد.
¤ رئيس جمهور فرانسه خواستار كناره گيري قذافي از قدرت شد.


 



مخالف برجسته شيعه عربستان: رژيم ملك عبدالله هم مثل ديگر ديكتاتورها فرو خواهد پاشيد

مخالف برجسته شيعه در عربستان پيش بيني كرد كه رژيم آل سعود نيز مثل ديگر ديكتاتورهاي منطقه فرو خواهد پاشيد.
به گزارش شبكه خبري «راصد»، «شيخ نمر» از مخالفان برجسته رژيم عربستان كه از سال 2009 تاكنون از سوي نيروهاي امنيتي تحت تعقيب قرار دارد، در خطبه هاي نمازجمعه در مسجد «امام حسين» در استان «القطيف»، خواستار اصلاحات عميق سياسي و آزادي زندانيان سياسي در شبه جزيره عرب شد.
وي مشكل كنوني جهان عرب و رژيم عربستان را بي توجهي به خواسته هاي مردم و قلع و قمع هاي سياسي مخالفان دانست و گفت: در نبود آزادي، ظالم اگرچه بتواند با اقتدار حكومت كند، اما دوام چنداني نخواهد داشت.
شيخ نمر با انتقاد از بازداشت فرهيختگان و فعالان سياسي در عربستان به ملك عبدالله در مورد ادامه حكومت ديكتاتوري در عربستان هشدار داد و گفت: رژيم هاي ديكتاتوري در جهان عرب، همانند فروپاشي اروپاي شرقي، يكي پس از ديگري سقوط خواهند كرد.اين فعال برجسته سياسي در عربستان، دليل سقوط رژيم هايي مانند مصر و تونس را، اتكاي آنها به آمريكا و غرب دانست و گفت: رژيم هايي كه به مردم خود بها ندهند و به غير از ملت خود تكيه كنند، عاقبتي جز اين نخواهند داشت.
شيخ نمر ضمن ستايش از خيزش اسلامي در جهان عرب و به خصوص در بحرين، از مردم خواست تا دستيابي به اهداف انقلابي خود، از پاي ننشينند.
وي همچنين پيروزي ملت ليبي را بر قذافي در آينده نزديك قطعي دانست و افزود: اراده ملت هاي جهان عرب، رهايي از ظلم و ستم حاكمان وابسته است.
اين مخالف برجسته، آزادي زندانيان سياسي و ايجاد تغييرات اساسي در جامعه را خواسته اصلي شيعيان دانست و گفت: ما بايد به فكر كسب آزادي هاي سياسي باشيم و نبايد توجه خود را به ممنوعيت رانندگي و يا احداث مسجد محدود كنيم.
اين در حالي است كه بسياري از مردم عربستان و به خصوص جوانان از طريق شبكه هاي اجتماعي، خواستار برگزاري تظاهرات اعتراض آميز عليه رژيم آل سعود در 13 مارس (22 اسفند) در اين كشور شدند.
ملك عبدالله پادشان عربستان از ترس دچار شدن به سرنوشتي مشابه بن علي و مبارك پس از سه ماه غيبت در بدو ورود به رياض اعلام كرد 36 ميليارد دلار براي بهبود اوضاع معيشتي در اين كشور اختصاص خواهد داد.

 



يك شهر ساحل عاج به كنترل مخالفان دولت درآمد

شورشيان مستقر در شمال ساحل عاج به مناطق تحت كنترل دولت اين كشور حمله كردند.
به گزارش «رويتر» شورشيان مستقر در شمال ساحل عاج با حمله به يك شهر غربي اين كشور آفريقايي كنترل آن را به دست گرفتند.
طرفداران «لوران گباگبو» با تأييد اين خبر اعلام كردند، به زودي اين شهر را از كنترل شورشيان خارج كرده و مجدداً تحت سيطره خود قرار مي دهند.
در اين حال، دبير كل سازمان ملل نيز ضمن هشدار نسبت به اوضاع جاري «ساحل عاج» به خصوص شهر «آبيجان» تأكيد كرد، منطقه در آستانه وقوع يك جنگ داخلي قرار دارد. گفتني است، پس از برگزاري انتخابات رياست جمهوري اخير در ساحل عاج، هر يك از دو كانديداي انتخابات خود را پيروز اعلام كرده و اقدام به تشكيل دولت كردند. با گسترش خشونت ها در اين كشور تاكنون صدها نفر از مردم كشته و شمار بيشتري نيز مجروح و آواره شده اند. يادآور مي شود ساحل عاج از زمان جنگ سال 2002 تاكنون با تنش هاي سياسي و جنگ و خونريزي دست و پنجه نرم مي كند و تلاش هاي بين المللي نيز نتوانسته اوضاع در اين كشور را آرام كند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14