(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 14 اسفند 1389- شماره 19879

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
با حضور رئيس جمهور نقشه جامع علمي كشور در 17 اسفند رونمايي مي شود
رهبر معظم انقلاب در جمع سربازان گمنام امام زمان(عج)
وزارت اطلاعات در دنياي امروز پايگاه عظيم جنگ اطلاعاتي است
با اكثريت آرا كميسيون احزاب درخواست مجوز گروه موسوم به وعاظ ولايي را رد كرد
فرمانده كل سپاه: رفتار انقلابي سپاه هميشه بايد حداكثري باشد
 هيئت امناي دانشگاه آزاد در هفته جاري مشخص مي شود گام بعدي تعيين رئيس جديد است
آيت الله سيداحمد خاتمي در خطبه هاي جمعه: ناتو در صورت دخالت نظامي ، از مردم ليبي تو دهني مي خورد
خبرهاي جديد درباره فردو و ماشين هاي نسل 2 و 3
امام جمعه قم: آمريكا به دنبال فعال كردن ضدانقلاب در داخل كشور است
اولين كنگره بين المللي «احمدبن اسحاق» در كرمانشاه برگزار شد
رئيس مجلس شوراي اسلامي: آمريكا مي داند ايران كانون خيزش هاي اسلامي است
بنياد فرهنگي حضرت مهدي(عج) در قم آغاز به كار كرد
اخبار ادبي و هنري
معرفي برگزيدگان جشنواره فيلم كوتاه «بام ايران» در شهركرد



با حضور رئيس جمهور نقشه جامع علمي كشور در 17 اسفند رونمايي مي شود

يك عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي از رونمايي نقشه جامع علمي كشور در 17 اسفند با حضور رئيس جمهور خبر داد.
منصور كبگانيان در گفت وگو با خبرگزاري ها، با بيان اينكه نقشه جامع علمي كشور در روز 17 اسفند توسط رئيس جمهور رونمايي مي شود، اظهار داشت: اكنون مراحل ابلاغ نهايي اين نقشه در حال طي شدن است تا به عنوان نقطه راهبرد اصلي حركت علمي كشور در سالن همايش هاي صدا و سيما رونمايي شود.
وي افزود: اين نقشه با حضور دانشمندان و متخصصان مربوطه كه در تدوين نقشه همكاري و مشاركت داشته اند، توسط رئيس جمهور رونمايي خواهد شد.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي همچنين به برنامه هاي بعد از تصويب اين نقشه اشاره كرد و گفت: پس از رونمايي نقشه جامع علمي كشور از ميان 224 اقدام ملي موجود در آن، برنامه ريزي هايي براي اجراي برخي اقدامات ملي انجام خواهد شد.
كبگانيان با بيان اينكه تعدادي از اقدامات نيز در سال 90 اجرا مي شود، خاطرنشان كرد: در اين زمينه در حال مشخص كردن 30 تا 40 اقدام ملي هستيم تا اجراي رسمي نقشه در سال آينده آغاز شود.
وي با تاكيد بر لزوم اختصاص رديف بودجه مناسب براي اجراي درست نقشه جامع علمي كشور اضافه كرد: در برخي موارد رديف هاي بودجه لازم در لايحه بودجه سال آينده شناسايي شده است كه اين مسئله اجراي نقشه جامع را تسهيل مي كند.

 



رهبر معظم انقلاب در جمع سربازان گمنام امام زمان(عج)
وزارت اطلاعات در دنياي امروز پايگاه عظيم جنگ اطلاعاتي است

رهبر معظم انقلاب اسلامي بيداري اسلامي كنوني در منطقه را الهام گرفته از انقلاب اسلامي ايران و نتيجه ايستادگي ملت ايران دانستند و تاكيد كردند كه اين تحولات را بايد فعالانه رصد و ابعاد مختلف آن را بررسي كرد.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي صبح روز پنج شنبه در بازديد از وزارت اطلاعات ضمن حضور در نمايشگاه فعاليت ها و پيشرفت هاي مختلف سربازان گمنام امام زمان (عج)، با مديران، كارشناسان و كاركنان وزارت اطلاعات نيز ديدار كردند.
ايشان در ابتداي ورود به محل وزارت اطلاعات بر مزار سه شهيد گمنام در اين وزارتخانه حضور يافتند و ضمن قرائت فاتحه ياد و خاطره شهداي دفاع مقدس را گرامي داشتند و سپس با حضور در نمايشگاه فعاليت هاي وزارت اطلاعات، از نزديك در جريان اقدامات و پيشرفت هاي بخش هاي مختلف وزارت اطلاعات قرار گرفتند.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين در جمع مديران، كارشناسان و كاركنان وزارت اطلاعات، ضمن قدرداني از تلاش هاي مخلصانه و دلسوزانه سربازان گمنام امام زمان(عج)، اين وزارتخانه را از معدود دستگاه هاي برآمده از انقلاب اسلامي خواندند و تأكيد كردند: وزارت اطلاعات به همت نيروهاي باايمان، متعهد، متخصص، دلسوز و انقلابي خدمات بزرگي براي انقلاب انجام داده است و اكنون پايگاه عظيم مبارزه و جهاد در عرصه جنگ اطلاعاتي در دنياي امروز است.
ايشان با اشاره به نحوه شكل گيري دستگاه اطلاعاتي جمهوري اسلامي ايران بدست جواناني مؤمن و انقلابي، خاطرنشان كردند: از امتيازات برجسته دستگاه اطلاعاتي جمهوري اسلامي ايران، بومي بودن آن و الگو نگرفتن از هيچ مجموعه اطلاعاتي در دنيا است.
رهبر انقلاب اسلامي، اين مجموعه برآمده از انقلاب اسلامي را تركيبي از تلاش و توكل خواندند و افزودند: با توجه به ويژگي هاي ممتاز اين مجموعه، وزارت اطلاعات بايد همواره در حد اعلاي پايبندي به اصول و مباني انقلاب و رعايت حدود شرعي و قانوني باشد.
حضرت آيت الله خامنه اي پايبندي به قانون و ضوابط را بسيار مهم دانستند و تأكيد كردند: لازمه تعهد، تدين و تقوا، عمل به قانون و اميد به آينده است.
ايشان با تأكيد بر لزوم نگاه كلان، راهبردي و عميق وزارت اطلاعات خاطرنشان كردند: طرح هاي بلند مدت خوبي در وزارت اطلاعات تهيه شده است اما بايد طرح هاي جامع و راهبردي در ديگر موضوعات مهم تهيه و كامل شود زيرا اساسي ترين وظيفه اين دستگاه تهيه طرح هاي عميق بلند مدت است.
حفظ انسجام در وزارت اطلاعات، لزوم نگاه فرا جناحي و فراگروهي، و دقت، حساسيت در قبال نفوذ دشمن و جريان هاي معيوب فكري و سياسي و استفاده از تجارب نيروهاي مجرب از ديگر نكاتي بودند كه حضرت آيت الله خامنه اي به آنها اشاره كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي در سخنان خود مديران، كارشناسان و كاركنان وزارت اطلاعات را به انس با قرآن، نماز، نهج البلاغه، صحيفه سجاديه و اخلاق متكي بر مباني الهي توصيه كردند.
ايشان همچنين با قدرداني از وزير اطلاعات در بخش ديگري از سخنان خود، بيداري اسلامي روزافزون كنوني در منطقه را حادثه اي فوق العاده عظيم خواندند و افزودند: تحولات كنوني در منطقه قطعاً در آينده جهان تأثيرگذار خواهد بود، بنابراين بايد اين تحولات را فعالانه رصد و ابعاد مختلف آن را بررسي دقيق كرد.
ايشان بيداري اسلامي كنوني در منطقه را الهام گرفته از انقلاب اسلامي ايران و نتيجه ايستادگي ملت ايران دانستند و تأكيد كردند: جبهه استكبار و در رأس آن آمريكا به خوبي مي دانند كه الگوي اين حركت هاي مردمي، انقلاب اسلامي ايران است بنابراين تلاش دارند تا اين الگو را تجربه اي ناموفق و شكست خورده جلوه دهند در حالي كه در مقابل عظمت جمعيت ميليوني مردم در 22 بهمن درمانده اند.
در ابتداي اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين حيدر مصلحي وزير اطلاعات در سخناني با اشاره به موفقيت هاي سال هاي اخير وزارت اطلاعات آن را نتيجه حضور نيروهاي مؤمن و جوان در كنار نيروهاي انقلابي و باتجربه دانست و گفت: پايبندي به ارزش هاي انقلاب اسلامي و بومي بودن دانش و تخصص، دو ويژگي بارز وزارت اطلاعات است كه موجب تحول در ابعاد مختلف فني و اطلاعاتي شده است.
وي با اشاره به جنگ نرم دشمن و همچنين تحولات كنوني منطقه خاطرنشان كرد: سربازان گمنام امام زمان (عج) اكنون از توان و ظرفيت بسيار بالايي برخوردار هستند و رويكرد پيش دستانه و تهاجمي در دستور كار وزارت اطلاعات است.
در اين ديدار نماز ظهر و عصر نيز به امامت حضرت آيت الله خامنه اي اقامه شد.

 



با اكثريت آرا كميسيون احزاب درخواست مجوز گروه موسوم به وعاظ ولايي را رد كرد

دبير كميسيون ماده 10 احزاب از عدم پذيرش تقاضاي ثبت جامعه وعاظ ولايي در اين كميسيون خبر داد.
محمود عباس زاده مشكيني در گفت وگو با ايسنا، در پاسخ به سوالي مبني بر علت عدم موافقت كميسيون ماده 10 احزاب با مجوز جامعه وعاظ ولايي اظهار كرد: كميسيون ماده 10 احزاب، 5 عضو داراي حق راي دارد كه 2 عضو از قوه مقننه، 2 عضو از قوه قضائيه و يك عضو نيز نماينده وزير كشور است و معمولا بعد از طرح درخواست ها براي ثبت گروه هاي صنفي و سياسي از طريق راي گيري، تصميم رد يا قبول تقاضاها اتخاذ مي شود.
وي با بيان اين كه تقاضاي ثبت گروه سياسي با عنوان جامعه وعاظ ولايي نيز طبق معمول در جلسه روز دوشنبه مورخ 9/12/89 مطرح و اعضاي كميسيون پس از طرح موضوع، با راي اكثريت اعضا تقاضاي ثبت گروه سياسي مورد نظر را رد كردند.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا ضرورت جلوگيري از هرگونه انشعاب در روحانيت باعث رد چنين درخواستي شده است، اظهار كرد: ممكن است نظر هركدام از اعضاء كه راي موافق به ثبت اين درخواست نداده اند متفاوت باشد.
دبير كميسيون ماده 10 احزاب افزود: كميسيون ماده 10 احزاب بر عملكرد فعاليت احزاب داراي پروانه نظارت مي كند بنابراين تا زماني كه پروانه فعاليتي براي مجموعه اي صادر نشده است از آنجا كه خارج از حيطه نظارت قانوني كميسيون ماده 10 احزاب است، كميسيون اظهارنظري در اين راستا نمي كند.
عباس زاده مشكيني در عين حال تصريح كرد: البته اصولا هر مجموعه اي كه بخواهد فعاليت حزبي داشته باشد، طبق قانون لازم است از كميسيون ماده 10 احزاب مجوز بگيرد.

 



فرمانده كل سپاه: رفتار انقلابي سپاه هميشه بايد حداكثري باشد

فرمانده كل سپاه پاسداران تاكيد كرد كه در رابطه با انقلاب هميشه از سپاه، انتظار عمل حداكثري وجود دارد.
سرلشكر محمدعلي جعفري، اظهار داشت: بدون ترديد شرايطي كه امروز در اين مقطع زماني وجود دارد براي توسعه دين اسلام و ارزش هاي آن در هيچ مقطعي از تاريخ اسلام نبوده و ما امروز به رغم تلاش دشمنان شاهد گسترش قدرت نرم اسلام در نقاط زيادي از جهان و بخصوص منطقه خاورميانه هستيم.
فرمانده كل سپاه افزود: پيروزي هاي پي درپي و نصرت هاي بزرگ الهي كه در سراسر جهان صورت مي گيرد با الگوگيري از انقلاب اسلامي ايران، مواضع بحق جمهوري اسلامي، تدابير حكيمانه رهبر معظم انقلاب و ايستادگي و پايداري امت اسلامي و ساير امت هاي حزب الله در سراسر جهان است.
وي اضافه كرد: حوادثي كه به تبع انقلاب اسلامي در ساير كشورها از جمله لبنان و فلسطين انجام شده و نيز موفقيت حركت هاي انقلابي و پايداري و استقامت در برابر دشمنان و توطئه هاي آنها؛ امروز ملت هاي مسلمان تحت ستم را بر اين داشته كه ديگر سكوت و نشستن جايز نيست.
فرمانده كل سپاه در بخش ديگري از سخنانش گفت: خدا را شكر مي كنيم اين حركت بزرگي كه شروع شده آغاز يك دوران و فصل جديدي است و طبيعي است كه در اين راستا انتظارات بيشتري نيز از انقلاب اسلامي وجود دارد.
وي تصريح كرد: البته برخي از تحليلگران معتقدند كه اين حوادث ساخته دست آمريكايي هاست و پشت صحنه آن آمريكاست، لكن اين تحليل خيلي دور از واقعيت است. البته آمريكا تلاش زيادي مي كند كه بر اين حوادث مسلط شود و آنرا مديريت كند ولي معلوم هم نيست در اين زمينه تا چه اندازه موفق بشود.
جعفري با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري مبني بر اينكه نيروهاي انقلابي بايد اخلاص، بصيرت و عمل به موقع داشته باشند، گفت: بايد از حوادث و اتفاقات كشورهاي پيرامون تحليل درست داشته باشيم و بدانيم كه دنياي امروز در چه جهتي حركت مي كند و ما چه عمل بموقعي را بايد در اين خصوص داشته باشيم.
به گزارش سپاه نيوز، وي با تاكيد بر اينكه در رابطه با انقلاب هيچ وقت از سپاه انتظار عمل حداقلي نيست بلكه هميشه انتظار عمل حداكثري است، بيان داشت؛ برقراري امنيت براي مسافرين هواپيما حداقل كار است، در صورتي كه اصل و حداكثر انتظار، دفاع از ارزش هاي انقلاب و ترويج و تبليغ آن است.

 



 هيئت امناي دانشگاه آزاد در هفته جاري مشخص مي شود گام بعدي تعيين رئيس جديد است
مخبردزفولي خبر داد

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تصريح بر اينكه در هفته جاري تركيب هيئت امناي دانشگاه آزاد به تصويب مي رسد، گام بعدي را تعيين رئيس جديد براي اين دانشگاه دانست.
محمدرضا مخبردزفولي در مجمع دبيران استاني كانون دانشگاهيان ايران اسلامي كه در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد، با تشريح برخي دلايل لزوم گردهمايي نخبگان جامعه در عرصه هاي مختلف اظهارداشت: در اين زمينه تنها بحث همفكري سياسي و عقيدتي مطرح نيست.
وي تحولات اخير منطقه را يك پيروزي بزرگ براي اسلام خواند و با بيان اينكه توانسته ايم جنگ نرم دشمن را به خودش برگردانيم، اظهار داشت: گفتمان امام خميني(ره)، جنگ نرم با غرب بود كه به مقابله نرم افزاري با غرب پرداخت و بعد از ايشان نيز مقام معظم رهبري همين روند را ادامه دادند، بنابراين لازم است كه در اين شرايط داشته هاي خود را پيدا كرده، تقويت كنيم و براساس آن وظايف خود در دهه چهارم را بشناسيم.
وي در بخش ديگري از اين نشست با اشاره به توجه ويژه امام خميني(ره) و رهبرمعظم انقلاب به حوزه علم و فرهنگ گفت: تشكيل شوراي عالي انقلاب فرهنگي از همان ابتداي كار با انتقادات و حملات مختلفي مواجه بود اما در طول 30 سال اخير 3 مرحله مختلف را پشت سر گذاشته ايم كه منجر به موفقيت هاي اخير كشور در حوزه علم و فناوري شده است.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه در دهه اول انقلاب تنها 28 دانشگاه در كشور داشتيم كه اكنون به حدود 200 دانشگاه، 300 مركز دانشگاه آزاد و 400 مركز پژوهشي افزايش يافته است، يادآور شد: اكنون مراكز آموزش عالي و پژوهشي كشور به بيش از 2 هزار مركز رسيده است كه توجه به اين اعداد و ارقام خبر از يك تحول بزرگ در اين حوزه مي دهد.
مخبر دزفولي با بيان اينكه اكنون بيش از 20 پارك علم و فناوري در كشور فعال است، اضافه كرد: كساني كه تمام توجهشان به مقالات ISI است بدانند كه در اول انقلاب تنها 398 مقاله ISI داشتيم كه در پايان سال 2010 اين تعداد به بيش از 20 هزار مقاله نمايه شده بين المللي افزايش يافته است.
وي با اشاره به افزايش جمعيت دانشجويي كشور از 170 هزار دانشجو در ابتداي انقلاب به حدود 4 ميليون دانشجو در سال جاري، اظهار داشت: پيشرفت هاي علم و فناوري كشور در سال هاي اخير بسيار چشمگير بوده است كه مهمترين نمونه هاي آن را در هوافضا و فناوري هسته اي مشاهده مي كنيم و همه اين موارد حاصل انقلاب اسلامي و تدبير امام و رهبري است.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه بيش از 95 درصد ساختارهاي موجود كشور در حوزه علم و فناوري حاصل كار شوراي عالي انقلاب فرهنگي است، افزود: با فراهم شدن اين ساختارها مقام معظم رهبري از حدود 10 سال پيش بحث جنبش نرم افزاري را مطرح كردند.
مخبردزفولي همچنين گفت: اكنون به استناد غربي ها در 7 گرايش علمي رتبه اول منطقه را داريم و اگر همين روند ادامه يابد، پيش از سال 1404 به برنامه هاي چشم انداز 20 ساله مي رسيم، اما براساس نقشه جامع علمي كشور بايد رتبه اول جهان اسلام را كسب كرده و در چند گرايش علمي نيز از كشورهاي برجسته جهان باشيم.
وي با بيان اينكه نقشه جامع علمي كشور با كارشناسي بيش از دو هزار نفر و مشاركت 700 مركز علمي به تصويب رسيده است، يادآور شد: گام بعدي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي ايجاد تحول در نظام آموزشي كشور است كه اين مسئله از 2 هفته قبل آغاز شده است و در كنار آن پروژه مهندسي فرهنگي نيز آماده بررسي در شورا است.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در همين زمينه خاطرنشان كرد: پروژه تحول نظام آموزشي كشور بايد تا پايان سال به اتمام برسد و در سال 90 نيز پروژه مهندسي فرهنگي را كه تمام مطالعات آن به انجام رسيده است، بررسي و تصويب خواهيم كرد.
مخبردزفولي در پايان به موضوع اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي اشاره كرد و گفت: اين مسئله يك مسير طولاني را طي كرد و آخرين اصلاحات نيز در اين اساسنامه انجام شد كه اميدواريم در هفته آينده تركيب هيئت امناي اين دانشگاه نيز به تصويب برسد، تا پيشنهاد رئيس جديد دانشگاه آزاد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح شود.

 



آيت الله سيداحمد خاتمي در خطبه هاي جمعه: ناتو در صورت دخالت نظامي ، از مردم ليبي تو دهني مي خورد

خطيب نماز جمعه تهران گفت: آمريكا و اتحاديه اروپا مي خواهند در ليبي دخالت نظامي داشته باشند، اما دخالت نظامي يعني ورود به باتلاقي ديگر و بدانيد مردم انقلابي ليبي روز شما را تبديل به شب سياه خواهند كرد .
به گزارش فارس، آيت الله سيد احمد خاتمي خطيب نماز جمعه ديروزتهران در خطبه دوم نماز جمعه با اشاره به تحولات اخير خاورميانه و خيزش اسلامي برخي از كشورهاي اسلامي، گفت: چند هفته اي است كه جهان اسلام همچنان پرخروش است و پيش مي رود؛ پيام اين خيزش ها روشن است و هر كسي كه كمترين گوش شنوايي داشته باشد، مي شنود كه اين خيزش ها مي گويند اسلام و استقلال و مردم سالاري را مي خواهيم.
وي گفت: چند دهه اسلام ستيزي و بردگي حاكمان كافي است و مردم كشورهاي منطقه مي گويند كه ما مي خواهيم مسلمان و آزاد و مسلط به سرنوشت خودمان باشيم و تا آخر نيز ايستاده ايم؛ پديده اي كه امروز در جهان در حال رخ دادن است، پديده اي كاملاً بي نظير است و انقلاب هاي پياپي و پيوسته تونس، مصر، ليبي، بحرين، يمن و كشورهاي ديگر يكي پس از ديگري فقط متعلق به اين مقطع از زمان است و در تاريخ سابقه ندارد و قطعاً اين سلسله قيام ها ريشه در بيداري اسلامي دارد.
آيت الله خاتمي با بيان اينكه ما ديگر حاكميت ديكتاتورها را نمي پذيريم، گفت: عصر، عصر افول ديكتاتورهاست و استكبار چه بخواهد و چه نخواهد اين واقعيت است كه اين انقلاب ها در تداوم انقلاب اسلامي ايران است كه شما مردم شريف ايران اسلامي در 32 سال پيش آفريديد.
وي با تأكيد بر اينكه امروز ايران اسلامي امن ترين، مقتدرترين و آرام ترين كشور منطقه است، تصريح كرد: استكبار جهاني و سلطه گران تلاش دارند به دروغ القاء كنند كه مثلاً در ايران اغتشاش است و با آوردن چند ضد انقلاب به صحنه اين الگو را مشوش نشان دهند؛ سران فتنه در 25 بهمن بيشترين خيانت را به نظام اسلامي و به اين مردم و به اسلاميت و تماميت ارضي انجام دادند و خوراك براي بيگانگان تهيه كردند و اين چنين آب به آسياب دشمنان ريختند.
خطيب نماز جمعه تهران با بيان اينكه در ايران اسلامي نظام مردمي حاكم است و مردم خودشان اين نظام را انتخاب كردند، ابراز داشت: تلاش آمريكا همواره بر اين بوده كه اين عقبه مردمي را بزند و مردم را از انقلاب جدا كند اما هر چه بيشتر تبليغات كردند، حمايت مردم از اين انقلاب بيشتر شد.
وي عنوان كرد: آنچه كه ايران اسلامي 32 سال است انجام مي دهد، مبارزه با ديكتاتورهاست و شعار «مرگ بر آمريكا » از زبان اين مردم نيفتاده است و در جريان 20 ماه فتنه، اين نظام با پياده نظام ديكتاتورها جنگيد.
به گفته وي، ديكتاتوري اين است كه 40 ميليون رأي دهنده در انتخابات شركت كنند اما چون به آنها رأي نداده اند، آنها بگويند كه انتخابات باطل است و اين ديكتاتوري است.
آيت الله خاتمي گفت: در بيش از 20 ماه نظام تمام تلاشش را براي حمايت از جمهوريت نظام و پاسداري نظام به كار گرفت.
وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اقدام خشونت آميز قذافي در ليبي و كشتار مردم، گفت: ما در ليبي شاهد يك ديكتاتوري بي سابقه هستيم؛ يك ديكتاتور جلاد در 15 روز هزاران نفر را كشت و وقتي مجروحين را به بيمارستان ها مي برند ،آنها رادر بيمارستان ها مي كشند، واقعاً او موجود عجيبي است.
خطيب نماز جمعه تهران اضافه كرد: بشريت مشاهده مي كند كه مردم ليبي مي گويند «نظام بايد سركوب شود و سقوط كند » اما قذافي مي گويد «اينها همه از من حمايت مي كنند ».
وي بر همين اساس ادامه داد: شنيده شده آمريكا و اتحاديه اروپا مي خواهند در ليبي دخالت نظامي داشته باشند، با توجه به اينكه در مصر انقلابي صورت گرفت، آمريكا در پي حفظ جايگاه و پايگاهي بود و دنبال بهانه براي دخالت نظامي مي گشت اما با توجه به شناختي كه از مردم منطقه داريم، دخالت نظامي يعني ورود به باتلاقي ديگر و بدانيد مردم انقلابي ليبي روز شما را تبديل به شب سياه خواهند كرد و تودهني ديگري به شما خواهند زد.
وي در ادامه گفت: هفته گذشته اتحاديه اروپا نام 80 نفر از شخصيت هاي ايراني را در ليست تحريم قرارداد كه يكي از آن 80 نفر اين طلبه ناچيز هستم؛ بنده به عنوان كمترين خدمتگزار و همراه اين مردم به اينكه مورد نفرت و بغض استكبار باشم، مي بالم.
آيت الله خاتمي گفت: اين خطبه هفتادمين خطبه بنده است كه مي خوانم كه بعد از هر خطبه بنده، رسانه هاي استكباري بنده را روحاني تندرو ايراني مي خواندند.
وي با بيان اينكه اگر تندروي حركت در مسير اسلام، انقلاب، و ولايت است، من به اين تندروي افتخار مي كنم، گفت: اگر من يك خطبه اي بخوانم و ببينيم رسانه هاي استكباري مرا مورد نقد قرار نداده اند، احساس مي كنم خطبه ام مؤثر نبوده و معتقدم همه اين 80 نفري كه در اين ليست قرار دارند، از اين قبيل هستند.
خطيب نماز جمعه تهران ادامه داد: طي اين يك هفته بسياري از شخصيت ها ابراز كردند كه اي كاش نام ما هم در ليست اين تحريم بود؛ در تابستان امسال 2 مرتبه سفير منفور انگليس از بنده درخواست ملاقات كرد و بنده به صراحت گفتم اين ملاقات را نمي پذيرم و تو دهني به اين مأمور انگليس زدم چرا كه اين درخواست ملاقات تطميع بود و اين تحريم نيز تهديد است، ولي اين كوردلان بدانند فرزندان امام (ره) و اسلام را نمي شود با تطميع خريد و يا با تهديد، آنها را ترساند و ما تا آخرين نفس در مسير اسلام و ولايت هستيم و حاضريم جانمان را در اين راه فدا كنيم.
وي اضافه كرد: خنده دارتر اين است كه گفتند اموال اين 80 نفر را در بانك هاي خارجي مصادره مي كنيم، بنده بايد بگويم كه بنده يك حساب در بانك ملي دارم، حساب سيبا و يك كارت كه شهريه مراجع عظام را در آن واريز مي كنند؛ اگر مايليد اينها را مصادره كنيد؛ بنده يك ساعت زندگي كردن در ايران اسلامي را به يك عمر زندگي مرفه در بلاد كفرآلود شما نمي دهم.
آيت الله خاتمي همچنين گفت: اين تحريم يك پيام ديگري هم دارد و پيام آن هماهنگي كامل جريان سران و اصحاب فتنه با دنياي استكبار است چرا كه همه اين 80 نفر در طول اين بيش از 20 ماه در مقابل فتنه 88 ايستاده بودند و اين موضوع مايه افتخار است كه مقابل فتنه بايستند و تحريم شوند.
وي در ادامه از گزارش جامع، مستند و منطقي كميته بررسي كننده فتنه و حوادث 25 بهمن ماه مجلس تشكر كرد و گفت: مردم كشورمان به سمت شادي فرا رسيدن سال نو مي روند و تلويزيون و رسانه ها نيز به استقبال عيد مي روند و ما معتقديم در مكتب ما هم شادي و هم حزن وجود دارد.
خطيب نماز جمعه تهران گفت: شادي مترادف با غفلت از خدا و گناه نيست و مراقب باشيم به اسم شادي سراغ گناه و معصيت نرويم و شاد باشيم اما حريم خدا را نگه داريم و شادي با خرافات همراه نشود، در شأن يك ملت بزرگ و فرهنگ سازي مثل ايران نيست كه پاي بند به خرافاتي چون چهارشنبه سوري باشد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به لزوم رعايت اعتدال و پرهيز از افراط و تفريط، گفت: اسلام مكتب اعتدال است و افراط و تفريط را در هيچ حوزه اي نمي پذيرد.
آيت الله خاتمي افزود: در عرصه هاي سياسي هم نبايد دچار افراط و تفريط شويم، موضع داشتن و حمايت از ولايت و محكوم كردن فتنه گران و روشن گري مستدل و مستند، خوب و شايسته است اما فحاشي و هتاكي آن هم فحاشي كه حد دارد و اهانت و هتاكي در شأن يك حركت انقلابي نيست و هيچ كس حق ندارد از حدود شرع و قانون تخطي كند.
وي با بيان اينكه نعمت آزادي را بايد پاس بداريم، گفت: نعمت آزادي يعني اينكه فضاي كشور، فضاي آزادي باشد و فضاي پرخاش و فحاشي نباشد چرا كه خداوند راضي نيست.
خاتمي در بخش ديگري از سخنانش ضمن تسليت رحلت داماد مكرم حضرت امام (ره)، او را شخصيتي متدين، فرزانه و ولايي خطاب كرد و رحلت وي را به بيت شريف حضرت امام (ره) و همسر و فرزندانش تسليت گفت.
وي همچنين ارتحال آيت الله سيد محمد علي حكيم و دكتر ابوالقاسم گرجي را نيز تسليت گفت.
خطيب نماز جمعه تهران با اشاره به سالگرد تأسيس كميته امداد حضرت امام در 14 اسفند، گفت: بعد از گذشت مدتي از انقلاب، نام برخي از مراكز و نهادها به نام حضرت امام (ره) بود كه ايشان فرمودند نام مرا از همه نهادها برداريد و فقط روي كميته امداد باشد چرا كه اين كميته سرا پا خدمت به محرومين است.
آيت الله خاتمي در خطبه اول نماز جمعه قيامت را يوم التلاق دانست و گفت: قيامت روز تلاقي است و هر كس با اعمالش ملاقات مي كند.
وي همچنين به بيان موانع استجابت دعا پرداخت و معصيت و نافرماني خداوند، وفا نكردن به عهد خدا و خواستن چيزي از خداوند كه با حكمت خداوند سازگار نباشد را از موانع استجابت دعا دانست.
خطيب نماز جمعه تهران از جمله موانع استجابت دعا را گناه عنوان كرد و گفت: چه بسا كسي دعا مي كند و دعا به اجابت بسيار بسيار نزديك مي شود، اما با گناه، دعا از اجابت مي افتد.
آيت الله خاتمي همچنين تصريح كرد: گاه دعاها اثر مي كند و كارها پيش مي رود، اما يك مرتبه با معصيت كردن، دعا مستجاب نمي شود و بايد به تقوا نيز توجه داشته باشيم، يعني در همه عرصه ها، خدايي عمل كنيم و كسي كه با خدا آشتي باشد، خدا گره اش را باز مي كند و اگر بخواهيد گره و مشكلاتتان باز شود، بايد حريم خدا را حفظ كنيد.

 



مروري بر گزارش فوريه 2011 آمانو دو جهش فني بزرگ در برنامه هسته اي ايران
خبرهاي جديد درباره فردو و ماشين هاي نسل 2 و 3

سرويس سياسي-
در گزارش اخير يوكيا آمانو درباره برنامه هسته اي ايران دو خبر بسيار مهم درباره برنامه هسته اي ايران وجود دارد كه به اندازه كافي مورد توجه قرار نگرفته است. اين دو تحول عمده گام هايي بسيار اساسي و رو به جلو در برنامه هسته اي ايران محسوب مي شود و نشان دهنده آن است كه برنامه ريزي هاي مربوط به بخش فني برنامه هسته اي ايران بدون كمترين تاثيرپذيري از فشارها و جنجال هاي بين المللي در يك «مسير از پيش تعيين شده» ادامه دارد و به پيش مي رود.
نخستين خبر مهم در پاراگراف هاي 19 و 21 از گزارش مديركل گنجانده شده است. آمانو در پاراگراف 19 مي نويسد: «ايران در سپتامبر 2009 به آژانس اطلاع داد كه در حال ساخت كارخانه غني سازي سوخت فردو (FFEP) در نزديكي شهر قم است. ايران در DIQ دهم اكتبر 2009 خود بيان كرد كه هدف اين تاسيسات توليد UF6 با غناي تا 5 درصد از U-235 است و اين تاسيسات طوري ساخته شده است كه 16 آبشار، با مجموع تقريبي 3000 سانتريفيوژ را در خود جاي دهد. ايران در سپتامبر 2010، DIQ اصلاح شده را به آژانس ارايه كرد كه در آن اعلام كرد هدف FFEP اكنون شامل تحقيق و توسعه و نيز توليد UF6 با غناي تا 5 درصد U-235 است». در پاراگراف 21 هم آمده است: «آژانس تاييد كرده است كه ساخت تاسيسات FFEP در حال انجام است. تا 19 فوريه 2011 هيچ سانتريفيوژي به اين تاسيسات وارد نشده است. نتايج نمونه هاي محيطي گرفته شده از FFEP تا فوريه 2010 وجود اورانيوم غني شده را نشان نداد. ايران در 21 فوريه 2011 به آژانس اعلام كرد كه «تا تابستان امسال» مواد هسته اي را به آبشارها تزريق خواهد كرد».
خبر نهفته در اين دو پاراگراف كه براي اولين بار اعلام مي شود اين است كه اولا ايران بنا دارد يك بخش پايلوت تحقيق و توسعه در فردو ايجاد كند و ثانيا اين تاسيسات پايلوت تا تابستان امسال مواد هسته اي دريافت خواهد كرد. هدف از اين پايلوت غني سازي UF6 تا حد 5 درصد است. ايجاد اين بخش تحقيق و توسعه در فردو به اين معناست كه «تا تابستان» ماشين هاي سانتريفيوژ وارد فردو خواهد شد. نتيجه مهمي كه از اين موضوع مي توان گرفت اين است كه ايران تا تابستان يك تاسيسات غني سازي جديد غير از نطنز خواهد داشت كه اولا به طور كامل تحت نظارت آژانس قرار دارد و ثانيا به دليل موقعيت فيزيكي ويژه خود در مقابل هرگونه حمله نظامي متعارف مصون است.
خبر مهم دوم، در پاراگراف 17 قرار دارد. در اين پاراگراف آمده است: «ايران در يك DIQ اصلاح شده براي PFEP كه در تاريخ 19 ژانويه سال 2011 به آژانس ارائه شد اعلام كرد كه قصد دارد دو آبشار سانتريفيوژ 164 تايي جديد (آبشار 4 و 5) را در منطقه تحقيق و توسعه نصب كند. به اين دو آبشار كه يكي از آن ها شامل سانتريفيوژهاي IR-4 و ديگري شامل سانتريفيوژهاي IR-m2 خواهد بود، UF6 طبيعي تزريق مي شود».
اين پاراگراف حاوي اطلاع بسيار مهمي است. آنچه آژانس در اينجا گفته در واقع اين است كه ايران براي اولين بار تصميم دارد ماشين هاي سانتريفيوژ نسل هاي 2 و 3 خود را كه توان تفكيك آنها چندين برابر ماشين هاي نسل اول و طراحي و استحكام آنها به مراتب پيشرفته تر و بي نقص تر است، وارد زنجيره هاي 164 تايي كند. اهميت اين موضوع از آن روست كه اين، گام آخر براي وارد كردن ماشين هاي نسل 2 و 3 به بخش صنعتي نطنز است و مي توان احتمال داد به زودي از اين ماشين ها در تاسيسات صنعتي غني سازي در نطنز (تاسيسات زيرزميني) استفاده خواهد شد. ماشين هاي نسل 2 و 3 تا به حال در زنجيره هاي چند ده تايي در بخش پايلوت نطنز تست مي شد و هرگز تعداد آنها به 164- كه عدد استاندارد آبشارهاي نطنز است- نرسيده بود.
ارزيابي ديويد آلبرايت از اين تحول فني مهم در نطنز خواندني است. وي اخيرا گفته است: «نسل جديد سانتريفوژها نه تنها سرعت غني سازي را بالا مي برد، كه به ايران اجازه مي دهد در تاسيساتي با مقياس كوچك تر هم غني سازي را به راه بياندازد. شايد البته شمار اين سانتريفوژهاي جديد در ابتدا كم باشد ولي به اعتراف كارشناسان كارايي آنها بسيار بيشتر است».

 



امام جمعه قم: آمريكا به دنبال فعال كردن ضدانقلاب در داخل كشور است

امام جمعه قم گفت: استكبار جهاني بعد از شكست هاي پي درپي به اين فكر افتاده است كه با دامن زدن به اغتشاشات، ضدانقلاب را داخل كشور فعال كند.
به گزارش ايرنا، «حجت الاسلام والمسلمين سيد هاشم حسيني بوشهري» در خطبه هاي نمازجمعه قم در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه «س» خاطرنشان كرد: دشمنان مي خواهند، انقلاب اسلامي تا آخر به عنوان الگوي مردم منطقه باقي نماند لذا با مشغول كردن ما به مسائل داخلي، اهداف شوم خود را دنبال مي كنند.
وي اظهار داشت: خطي كه بعد از راهپيمايي 22 بهمن در كشور آغاز شده براساس تحقيقات مستند، از طريق آمريكا و اسرائيل تعقيب مي شود.
حسيني بوشهري تصريح كرد: امروز ديگر حرف از فتنه نيست چرا كه در شرايط فتنه، فضا غبارآلود بود، در شرايط كنوني شاهد حضور ضدانقلاب در عرصه كشور مي باشيم.
وي اظهار داشت: امروز آمريكا و كشورهاي غربي در برابر ديكتاتور ليبي موضع گرفته و تهديد مي كنند اگر كنار نرويد حمله نظامي مي كنيم و اين عبرت براي كساني است كه متكي به مردم نيستند و به بيگانگان تكيه زده اند.
امام جمعه موقت قم يادآور شد: هركس متكي به بيگانگان باشد چنين سرنوشتي خواهد داشت.
حسيني بوشهري اظهار داشت: ما به آمريكا اعلام مي كنيم مردم ليبي و منطقه اجازه نخواهند داد مانند عراق و افغانستان كار به حمله نظامي بكشد، اگر چنين اقدامي انجام دهيد، گور خود را كنده ايد.
وي تصريح كرد: امروز ما شاهد دو جريان اسلام خواهي با ماهيت ضدآمريكايي و صهيونيستي و جريان تضعيف و شكست آمريكا و اسرائيل هستيم، مردم منطقه بايد با حفظ هوشياري، تا حصول به نتيجه نهايي در صحنه بمانند.
حسيني بوشهري اظهار داشت: نگهداري نتيجه پيروزي از به دست آوردن آن مهمتر است و بايد مانند ملت ايران كه 32 سال استوار از انقلاب دفاع كردند، ملت هاي منطقه نيز از انقلاب هاي خود محافظت و اجازه مصادره آن را به دشمنان ندهند.

 



با حضور معاون اول رئيس جمهوري
اولين كنگره بين المللي «احمدبن اسحاق» در كرمانشاه برگزار شد

كرمانشاه- خبرنگاركيهان:
اولين كنگره بين المللي احمد بن اسحاق با حضور معاون اول رئيس جمهور و رئيس حوزه هاي علميه كشور و همچنين تني چند از شخصيت هاي علمي و مذهبي و نماينده مجلس شوراي اسلامي و انديشمندان داخلي و خارجي در كرمانشاه برگزار شد.
در آيين مراسم اين كنگره، دكتر محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور طي سخناني با اشاره به شخصيت ارزنده احمد بن اسحاق اظهار داشت: احمدابن اسحاق يكي از شخصيت هاي ارزنده ديني بوده اند كه در محضر چند امام شريف حضور داشته اند و همچنين از انوار امام زمان(عج) نيز بهره مند شده و با ايشان هم صحبت كرده اند.
وي افزود: برگزاري اين كنگره، كاري بسيار ارزنده و اقدام بزرگ فرهنگي است. وي در بخشي از سخنانش با اشاره به تحولات اخير منطقه و حركت هاي مردمي برخي از كشورهاي اسلامي اظهار داشت: به لطف برقراري دمكراسي و نوع حكومت و وجود اقتدار و سربلندي در جمهوري اسلامي، بسياري از كشورهاي اسلامي چه در خاورميانه و چه در آفريقا، خواستار برقراري جمهوري اسلامي هستند.
رحيمي در ادامه تصريح كرد: 30 سال پيش كسي تصور نمي كرد كه حكومت اسلامي كارنامه قابل قبولي داشته باشد لذا امروز مي بينيم كه وضعيت كشور در حد مطلوب و حكومت ديني هم مي تواند در سطح كلان مديريتي عالي و قابل قبولي به منصه ظهور بگذارد.
رحيمي در بخشي از سخنانش دغدغه دولت را ريشه كني بيكاري و ايجاد اشتغال در كشور بيان داشت و گفت: تلاش و برنامه هايي در دولت انجام شده كه در سال 90، دو و نيم ميليون شغل در كشور ايجاد شود و با اجراي اين طرحها، بيكاري به حداقل خود خواهد رسيد.
معاون اول رئيس جمهور در پاره اي از سخنانش به هدفمندي يارانه ها اشاره كرد و گفت: قبل از اجراي طرح هدفمندي يارانه ها، 30 درصد مردم از 70 درصد امكانات و منابع كشور استفاده مي كردند و اين روند عادلانه نبود و ادامه چنين وضعيتي نابودي اقتصاد كشور را به دنبال داشت.
در حاشيه هاي اين كنگره، نفرات برتر در ارائه مقالات معرفي شدند و كلنگ طرح جامع بازسازي بقعه احمدبن اسحاق در زميني به مساحت چهار هكتار و زيربناي 13 هزار مترمربع به زمين زده شد و رونمايي از تمبر احمد بن اسحاق با حضور معاون اول رئيس جمهور اجرا شد.

 



رئيس مجلس شوراي اسلامي: آمريكا مي داند ايران كانون خيزش هاي اسلامي است

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: استقامت ملت ايران هيمنه پوشالي استكبار را درهم شكست.
به گزارش خبرگزاري فارس از ايلام، علي لاريجاني در يادواره سرداران و يك هزار و 200 شهيد شهرستان ايلام اظهار داشت: ملت ايران اسلامي با استقامت خود در طول 32 سال گذشته قلدرمآبي قدرت هاي استكباري را فرو ريخته است. اين استقامت كه سرمنشا آن خون شهداست سبب بيداري و خيزش ملت هاي مسلمان از زير سلطه استعمار و مستبدان حاكمشان است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به حوادث ليبي گفت: حضور آمريكا و اعزام دو ناوچه به ليبي جز دخالت آمريكا و افزايش نفرت ملت ها هيچ منفعت ديگري را به همراه ندارد.
وي ادامه داد: عملكرد حكومت آمريكا سبب نفرت ملت ها از آمريكا شده و اين كشور مي خواهد به نحوي در امور كشورها دخالت كند.
اين نماينده مجلس اضافه كرد: امروز منشأ حركت هاي بزرگ منطقه در بيشتر كشورها از جمله مصر، ليبي، يمن و... روش و منش مجاهدانه ملت ايران اسلامي است.
لاريجاني تصريح كرد: اكنون آمريكا دنبال فرصتي مي گردد كه جاي خود را در منطقه باز كند، او متوجه شده كه كانون بيداري و خيزش هاي اسلامي، ايران است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: بله، او به درستي به اين موضوع پي برده و ما با صراحت از انقلاب هاي منطقه حمايت خواهيم كرد، چون راه اين ملت ها راه آزادگي و سرافرازي است.

 



با حضور حجت الاسلام والمسلمين قرائتي
بنياد فرهنگي حضرت مهدي(عج) در قم آغاز به كار كرد

قم - خبرنگار كيهان:
به گزارش روابط عمومي استانداري قم، اعضاي هيئت مديره و مديرعامل بنياد فرهنگي حضرت مهدي(عج) با حضور استاندار قم، حجت الاسلام والمسلمين قرائتي و جمعي از مديران و مسئولان دستگاه هاي فرهنگي استان انتخاب شدند.
به گزارش روابط عمومي استانداري قم، حجت الاسلام والمسلمين محمدحسين موسي پور در اين جلسه كه در محل استانداري قم برگزار شد در سخناني اظهار داشت: همه امكانات و ظرفيت هاي مادي و معنوي بايد در جهت رشد و شكوفايي فعاليت هاي مهدوي استفاده شود.
وي با اشاره به هدف تاسيس بنياد فرهنگي حضرت مهدي(عج) تصريح كرد: بنياد به منظور ترويج و تبيين فرهنگ مهدويت و آشنا ساختن جامعه به ويژه نسل جديد با فرهنگ انتظار و شناخت بيشتر امام عصر(عج) و تحكيم امامت و ولايت، فعاليت خود را در استان قم آغاز خواهد كرد.
استاندار قم بر ضرورت مديريت و نظارت بر فعاليت ها و نيز گسترش فرهنگ و معارف مهدوي در جامعه به ويژه در ميان نسل جوان و نوجوان تاكيد كرد و گفت: كارشناسان خبره و آگاه بايد مطالب منتشره و فعاليت هاي مهدوي را مورد نظارت قرار داده و محتواي غني را با تكيه بر آموزه هاي قرآني در اختيار علاقه مندان قرار دهند.
استاندار قم با اشاره به حضور خيل عظيم زائران و مسافران در شهر مقدس قم در ايام نوروز خاطرنشان كرد: مسئولان و نهادهاي ذيربط بايد از اين فرصت ارزشمند جهت ترويج آموزه هاي ديني و معرفت مهدوي در جامعه به نحو احسن بهره برداري كنند.
در ابتداي اين جلسه نيز حجت الاسلام والمسلمين قرائتي بر الگوبرداري همه استان ها از اقدامات و فعاليت هاي نو و بديع در عرصه مهدويت تاكيد كرد و خواستار همكاري و تعامل همه مسئولان و استفاده از همه ظرفيت ها و توانمندي ها در اين باره شد.

 



اخبار ادبي و هنري

محمد خاتمي مخالف ديدار برگزيدگان جشنواره فجر با امام(ره) بود
دبير اولين دوره جشنواره فيلم فجر افشا كرد كه محمد خاتمي (وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي وقت) با ديدار برگزيدگان اين جشنواره با امام خميني(ره) مخالفت كرد.
مهدي كلهر همچنين از مخالفت خاتمي با تقدير از اين برگزيدگان خبر داده است.
وي در گفت وگويي با نشريه «سينما رسانه» گفت: متأسفانه، به هيچ كدام از منتخبان جشنواره اول نه جايزه دادند و نه تقدير شايسته اي صورت گرفت؛ خيلي آبروريزي بود. حتي خيلي از اين ها درخواست كردند تا به جماران و ديدار امام بروند؛ اتفاقي كه بيت هم با آن مخالفت نمي كرد، اما نمي دانم چرا آقاي خاتمي از اين كار جلوگيري كرد؟!
سخنان رهبر انقلاب؛ محور فعاليت نهاد كتابخانه ها در سال 90
دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور گفت: محور فعاليت هاي نهاد در سال آينده فرمايشات مقام معظم رهبري درباره افزايش تعداد افراد كتابخوان و ميزان سرانه مطالعه مفيد روزانه در كشور خواهد بود و همه همت خود را براي اجراي فرمايشات رهبري در سال 90 به كار خواهيم بست.
دكتر منصور واعظي، در بيست و يكمين گردهمايي مديران كل كتابخانه هاي عمومي گفت: روز دوشنبه (9 اسفند) به همراه جمعي از مديران نهاد با رهبر انقلاب ديدار و گفت وگو كرديم و از ايشان درخواست كرديم كه اجازه بدهند به همراه كاركنان كتابخانه ها خدمت ايشان برسيم و فرصت مستقلي براي مديران نهاد فراهم شود تا بتوانند از فعاليت هاي نهاد گزارش دهند.
وي افزود: مقام معظم رهبري در اين ديدار فرمودند كه كارهاي شما در كتابخانه هاي عمومي درست است و اين سخن رهبري خستگي چهار ساله را از تنم بيرون كرد.
دبيركل نهاد با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري «برويد به سراغ كساني كه كتابخوان نيستند»، گفت: فعاليت هاي هميشگي نهاد در سال آينده ادامه خواهد يافت اما هدف اصلي افزايش تعداد كتابخوان هاي كشور و سرانه مطالعه روزانه كشور است و همه كارگروه ها و همه تلاش ها براساس فرمايشات مقام معظم رهبري خواهد بود.
مخالفت هنرمندان آرژانتيني با سخنراني نويسنده حامي غرب
جمع زيادي از نويسندگان، هنرمندان و روشنفكران آرژانتيني با سخنراني «ماريو بارگاس يوسا» در مراسم افتتاحيه نمايشگاه كتاب آرژانتين مخالفت كردند.
با وجود اين مخالفت، دولت اين كشور از حضور اين نويسنده در اين مراسم استقبال كرد.
به گزارش فارس به نقل از ليوينگ اين پرو، اين نويسنده كه در روزهاي گذشته به دليل انتقادات از اداره دولت توسط شخص «كريشنا» در مطبوعات داشته و همين طور به دليل زير سؤال بردن فرهنگ و تمدن مردم اين سرزمين مورد خشم نويسندگان، روشنفكران و اهالي فرهنگ آرژانتين قرار گرفته است.
روشنفكران آرژانتيني در روزهاي گذشته با برگزاري كمپيني براي مخالفت و جلوگيري از حضور اين نويسنده در مراسم افتتاحيه نمايشگاه آرژانتين اقدام كردند. اما با وجود تمامي اين تلاش ها دولت آرژانتين عصر ديروز حضور اين نويسنده پرويي را در اين مراسم بلامانع اعلام كرد.
يوسا از حاميان آمريكا و رژيم صهيونيستي است و بسياري از كارشناسان او را از مبلغان سياست هاي غرب در آمريكاي لاتين مي دانند. فيدل كاسترو رهبر انقلاب كوبا نيز انتخاب وي به عنوان برنده جايزه نوبل ادبيات را پاداش غرب به خوش خدمتي هاي اين نويسنده استعمارگر و ضدانقلاب دانسته بود.
آغاز مجدد فعاليت بنياد ادبيات داستاني
با صدور احكام جديد اعضاي هيئت امناي بنياد ادبيات داستاني ايرانيان، اين بنياد از وضعيت مبهم و بلاتكليف حال حاضر رهايي پيدا كرد.
معاون فرهنگي وزير ارشاد در حاشيه يادواره سه هزار شهيد اطلاعات سپاه، اعضاي هيئت امناي جديد اين بنياد را معرفي كرد.
بنا بر گزارش فارس، محسن مؤمني شريف، محمود حكيمي، احمد شاكري، اميرحسين فردي، محمد حسني، دكتر مجتبي رحماندوست، دكتر منوچهر اكبري و رحيم مخدومي اعضاي جديد هيئت امنا خواهند بود كه به زودي احكام آنها بصورت رسمي منتشر خواهد شد. رياست هيئت امناي اين بنياد نيز بر عهده معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است.

 



با حضور معاون سينمايي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي
معرفي برگزيدگان جشنواره فيلم كوتاه «بام ايران» در شهركرد

دومين جشنواره فيلم كوتاه «بام ايران» با معرفي برگزيدگان در مجتمع فرهنگي هنري مهر شهركرد به كار خود پايان داد.
به گزارش ايرنا، در بخش مستند اين جشنواره فيلم «لالايي مرضيه» به كارگرداني الهه صلح جو و در بخش مستند با موضوع كار مضاعف و همت مضاعف فيلم «سخت كوشان» به كارگرداني فرامك سيلماني به عنوان بهترين فيلم ها انتخاب و معرفي شدند.
در بخش داستاني فيلم «روي جاده نمناك» به كارگرداني قاسم اسماعيلي دهكردي و در بخش داستاني با موضوع بام هميشه بلند ايران فيلم «يار دوازدهم» به كارگرداني فريدون نجفي به عنوان بهترين آثار داستاني از سوي هيات داوران انتخاب شدند.
هيات داوران جايزه بهترين ايده و جسارت در بخش فيلم كوتاه داستاني را به فيلم «اسارت يك برداشت آزاد» به كارگرداني شهرام ابراهيمي و جايزه بهترين ايده و جسارت در بخش مستند را به فيلم «بلوك 7» به ناصر قائدي اهدا كردند.
در بخش طراحي پوستر از سوي هيات داوران جايزه اين بخش به «طوبي محمدخان» براي طراحي پوستر فيلم شيرين گل به كارگرداني محسن باقري دستگردي اهدا شد.
بهترين نگارش و تحقيق فيلم كوتاه مستند نيز در اين بخش، فيلم شيرين گل از محسن باقري دستگردي و تهيه كنندگي حوزه هنري چهارمحال و بختياري بود.
در بخش مستند نيز هيات داوران جايزه بهترين كارگرداني را به فيلم مستند «چيزي شبيه زندگي» به كارگرداني فرامك سيلماني دشتكي اهدا كرد و بهترين كارگرداني بخش داستاني فيلم « روي جاده نمناك» از قاسم اسماعيلي دهكردي انتخاب و معرفي شد.
جايزه بهترين تصويربرداري داستاني به امير رستگار براي فيلم «بليتي براي لئو» و بهترين تصويربرداري فيلم مستند نيز به فرامك سيلماني براي تصويربرداري فيلم «نقاش سايه ها» به كارگرداني تهمينه كاظمي تعلق گرفت.
هيات داوران، جايزه بهترين تدوين در بخش داستاني را به فريدون نجفي براي تدوين فيلم «چهارراه» به كارگرداني محسن باقري و بهترين تدوين فيلم مستند، به الهه صلح جو براي فيلم مستند لالايي مرضيه اهدا كرد.
همچنين جايزه بهترين نويسندگي فيلمنامه در بخش «بام هميشه بلند ايران» به راضيه حيدري براي فيلمنامه «تيك نوشت» اختصاص يافت.
بنابر اين گزارش داوري آثار دومين جشنواره فيلم كوتاه بام ايران را «عليرضا اميني» كارگردان فيلم هاي هفت دقيقه تا پاييز و استشهادي براي خدا، «سامان سالور» كارگردان فيلم هايي نظير «سيزده 59» و «محسن اميريوسفي» كارگردان فيلم هاي خواب تلخ و آتشكار برعهده داشتند.
دومين جشنواره فيلم كوتاه بام ايران چهارشنبه شب با حضور معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مجتمع فرهنگي هنري مهر شهركرد پس از سه روز به كار خود پايان داد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14