(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 15 اسفند 1389- شماره 19880

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
فارين افرز: آمريكا گزينه اي جز پذيرش غني سازي محدود ايران ندارد
با حضور رئيس جمهور مراسم افتتاحيه مجمع جهاني تالاب ها برگزار شد
رئيس دفتر آيت الله سيستاني در ايران: ولايت فقيه مهمترين شاخصه نظام اسلامي ايران است
عيادت جمعي از فضلاي حوزه از آيت الله انصاري شيرازي
برخورد مقتدرانه ناوگروه اعزامي ارتش با رژيم صهيونيستي در مسير درياي مديترانه
سرلشكر صفوي:استفاده ازنيروهاي بومي در مناطق مرزي راهكار مقابله با مهاجرت هاي غيرقانوني است
طومار 40 متري مردم خرم آباد به نماينده لرستان در مجلس خبرگان؛ رياست خبرگان را به اصلح بسپاريد
هاشمي شاهرودي: الگوي مدرن مسجد را به دنيا عرضه كنيم
تاسيس كرسي هاي اسلام شناسي در دانشگاه هاي خارج از كشور
اخبار ادبي و هنري
خسرو پناه هشدار داد فعاليت 10 جريان كلان ضد ديني در كشور
خط و پست 132 كيلو ولتي «انديكا» به بهره برداري رسيد
معاون كميته امداد امام خميني:سالانه يكصدهزار طرح اشتغالزادر كميته امداد امام خميني اجرا مي شود
اختصاص بودجه 470 هزار ميليارد ريالي به بخش عمران كشور
هزينه ثبت نام آزمون لغو شده بايد استرداد شود
استاندار گيلان: مي توانيم 18 ماهه در برنج هم خودكفا شويم



با نامطلوب خواندن گزينه حمله نظامي
فارين افرز: آمريكا گزينه اي جز پذيرش غني سازي محدود ايران ندارد

مجله آمريكايي فارين افرز با نامطلوب خواندن گزينه حمله نظامي آمريكا به ايران تصريح كرد كه واشنگتن بايد غني سازي محدود ايران را بپذيرد.
اين مجله آمريكايي طي مقاله اي درخصوص فعاليت هسته اي ايران و سياست آمريكا در اين قبال، با اشاره به نظرات «اريك ادلمن»، «اندرو كرپينويچ» و «ايوان منتگومري» نوشت: علي رغم كاهش سرعت پيشرفت برنامه هسته اي ايران، آمريكا اكنون خود را در مقابل دو گزينه نامطلوب حمله نظامي به ايران و پذيرش ايران هسته اي مردد مي بيند.
در اين مقاله كه ابعاد مختلف و خطرات اين دو گزينه تحليل شده است حمله به ايران را سبب گسترش توليد تسليحات، حمله اسرائيل و در نتيجه ايجاد تشنج بيشتر در منطقه دانسته و مي افزايد: سياست تحديد و بازداري هم چندان كاري از پيش نبرده است؛ چرا كه برنامه هسته اي ايران گسترش پيدا كرده و توان ايران در مقابل اقدامات بازدارنده افزايش يافته است. گسترش دامنه امكانات بازدارنده به متحدين آمريكا در منطقه نيز مشكل زا خواهد بود. زيرا بعيد به نظر مي رسد كه كنگره آمريكا از اين اقدام حمايت كند و متحدين آمريكا نيز احساس خوبي نسبت به آن نخواهند داشت.
فارين افرز هدف ديپلماسي آمريكا را برقرار كردن تناسب ميان مطالبات هسته اي ايران و نگراني هاي بين المللي درمورد تكثير تسليحات هسته اي، دانسته و ادعا كرد كه بايد با مسائل مهم تري كه ناشي از رفتار منطقه اي ايران است، به نحو شاياني مقابله كند. مسئله هسته اي تنها يك نشانه است كه از خصومت ايران با غرب و ناسازگاري آن با جامعه جهاني خبر مي دهد. از آنجا كه بسياري از اين موارد تصنعي است، تلاش هايي كه براي برقراري ارتباط با اين كشور صورت مي گيرد، همواره با بدگماني و جبهه گيري تهران مواجه شده است. با اين حال با توجه به اهميت اين موضوع، تلاشي جدي براي احياي مسير رو به زوال راه حل ديپلماتيك، بسيار ضروري است. با فرض بدترين حالت ممكن يعني شكست تلاش هاي ديپلماتيك مي توان گفت جامعه جهاني تمام تلاش خود را كرد كه اين ماجرا از طريق مسالمت آميز حل شود.
به ادعاي اين مجله آمريكايي، در حال حاضر جامعه بين المللي نمي داند كه آيا ايران به دنبال ايجاد ظرفيت هاي هسته اي پنهان و مخفي است يا در پي دست يافتن به تسليحات هسته اي؛ در صورتي كه ايران به توانمندي هسته اي دست يابد اما به توليد سلاح هسته اي نپردازد چه رفتاري را در پيش خواهد گرفت؟ ميزان حمايت هاي مردمي از رژيمي كه سياست هاي مقابله اي را در پيش گرفته، به چه ميزان است؟ ايران چگونه توانمندي هسته اي را به عنوان «حق مسلم»، «ضامن بقا» و «منفعت قانوني و ملي» خود، تعريف مي كند؟
براساس اين مقاله، سياست گذاري فعلي آمريكا براساس سه پيش فرض استوار است: تحريم ها باعث شكست سياست هاي ايران در مورد غني سازي اورانيوم خواهد شد؛ توقف غني سازي مي بايست به عنوان پيش شرط ديگر مذاكرات قرار گيرد و اقدامات صورت گرفته در جهت اعتمادسازي، از جمله تبادل مواد خام هسته اي (براي رآكتور تحقيقاتي تهران)، مي تواند زمان لازم براي حركت هاي احتمالي در ديگر زمينه ها را فراهم آورد. اما هيچ يك از اين پيش فرض ها، تداوم نخواهند داشت.
مجله آمريكايي فارين افرز خاطرنشان ساخته است كه ايران بسيار بيشتر از آنچه كه بخواهد غني سازي خود را به صورت كامل متوقف سازد يا آن را براي مدت نامعلومي به حالت تعليق درآورد، روي برنامه هاي هسته اي خود سرمايه گذاري كرده است. با اين حال، تعليق محدود به همراه توقف كامل غني سازي نيز ممكن خواهد بود. بر اين اساس، بازرسي از تاسيسات غني سازي ايران مي تواند جامعه بين الملل را از صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران مطمئن سازد. هدف آن است كه تا آنجا كه ممكن است ايران از آستانه تبديل شدن به يك قدرت هسته اي دور نگاه داشته شود. اما تداوم بخشيدن به اين مهم، چنين توافقي نه تنها نيازمند اقدامات تكنيكي است، بلكه مي بايست بر سر انگيزه هايي كه اين برنامه را پيش مي برد نيز به توافق رسيد. رويكرد قدم به قدم فعلي جهان غرب، رويكردي نادرست است، چرا كه ضرورت يك توافق سياسي جامع را مورد غفلت قرار داده است.
بنابراين گزارش، ايران در مجموع همه توافقنامه ها را به منزله دام تلقي مي كند. تمام تلاش هايي كه به منظور توافق در مورد يك موضوع خاص صورت مي گيرد، از نگاه ايران خطرناك ارزيابي مي شود. هرگونه سازش از نگاه ايران نشانه ضعف است كه موجب فشار هرچه بيشتر خواهد شد و به منزله پيشرفتن به سوي سرنگوني حكومت خواهد بود. تحريم ايران به دادن امتياز بسيار دشوار خواهد بود؛ مگر اينكه ايران از مقصد و مقصود اين اقدامات آگاه شود و مطمئن شود كه دست يافتن به جايگاهي مستحكم در يك حوزه (مانند اهرم هاي فشاري كه در افغانستان و عراق در اختيار دارد) مي تواند به دست يافتن به اهرم فشار يا امتيازاتي در حوزه ديگر منجر شود (مانند برداشتن تحريم ها يا به رسميت شناخته شدن حق غني سازي محدود).
به گزارش فارس، فارين افرز در پايان اين مقاله خاطرنشان كرده است: انجام چنين اقدام دشواري مستلزم آن است كه غني سازي محدود ايران پذيرفته شود، كه اين بدان معناست كه تندروهاي آمريكايي بايد به پذيرش اين معامله تن در دهند. در ضمن، متحدين آمريكا، به ويژه اسرائيل، به هر طريق ممكن بايد مطمئن شوند كه اين اقدام منجر به غني سازي مخفي نخواهد شد. اين روند رهبري يك قدرت برتر را مي طلبد.



 



با حضور رئيس جمهور مراسم افتتاحيه مجمع جهاني تالاب ها برگزار شد

مراسم افتتاحيه مجمع جهاني تالاب ها با حضور رئيس جمهور، تني چند از وزرا، معاونان وزرا، سفرا و رؤساي سازمان هاي محيط زيست بيش از 50 كشور دنيا برگزار شد.
دكتر احمدي نژاد، در اين همايش كه صبح ديروز در مركز اجلاس سران در تهران برگزار شد به سه عامل تخريب محيط زيست اشاره كرد و گفت: اولين عامل ناآگاهي است كه بسياري از تخريب ها به واسطه اين عامل به وقوع مي پيوندد.
وي دومين عامل در تخريب منابع طبيعي و محيط زيست را نبود استانداردها و ضوابط شفاف در اين رابطه اعلام كرد و گفت: هنوز در بسياري از نقاط دنيا ضابطه و استاندارد جامعي بر بخش هاي گوناگون محيط طبيعي حاكم نيست و وقتي قانون نباشد بطور طبيعي هرج و مرج گسترش پيدا مي كند.
به گزارش خبرگزاري ها رئيس جمهور در ادامه افزود: علت سوم كه علت مهم و اساسي است عبارت است از انديشه سرمايه داري. زماني كه عده اي انسان را بريده از آسمان و موجودي به دنبال لذت فردي حداكثري و انسان را موجودي بدون تعهد اخلاقي نسبت به ديگران در محيط تعريف كرده اند سنگ بناي تخريب گسترده در محيط را گذاشتند. بسياري از ثروت هاي افسانه اي سرمايه داران و سرمايه سالاران بزرگ دنيا ناشي از فروش طبيعت و سلامتي موجودات زنده و انسان است.
وي افزود: انديشه زياده طلب سرمايه داري براي تصرف ثروت ملت ها و ثروت سرزمين ها تمام حد و مرزهاي مورد نياز براي محيط را درهم شكست.
احمدي نژاد ادامه داد: در خليج فارس آلودگي ناشي از ناوگان هاي نظامي چندين برابر آلودگي ناشي از ناوگان هاي تجاري است.
وي با اشاره به تصرف سرزمين ها از جمله عراق و افغانستان و تخريب هاي محيط زيستي كه ناشي از اين تصرف ها در اين كشورها انجام شده است، گفت: همين امروز اگر اين تخريب ها در عراق قطع شود و تمام توان عراق و كشورهاي همسايه براي بازسازي جمع شود حداقل اين بازسازي به 50 سال زمان نياز دارد.
احمدي نژاد مسابقه توليد و مصرف سوخت فسيلي را ناشي از نگاه سرمايه داري دانست و گفت: امروز حتي قطب هاي زمين هم از كاوش براي نفت و گاز در امان نيستند.
وي تصريح كرد: اگر بخواهيم تعادل محيط را برگردانيم بايد در اين 3 بخش سرمايه گذاري نماييم يعني يك برنامه آموزشي گسترده و همگاني براي احترام به طبيعت در تمامي سطوح تحصيلي گنجانده شود و هنرمندان نيز در آثار خود تعامل با محيط زيست را به انسان ها بياموزند. احمدي نژاد ادامه داد: صيانت از محيط زيست و اصلاح طبيعت و بازگرداندن تعادل به اين چرخه يك تعهد و ميثاق عمومي است و جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد كه هم در طراحي، هم پيگيري و مديريت و در ميزباني و ميهماني اين امر مهم با تمام توان تلاش كند و بايد در اين ارتباط آنقدر فرياد بزنيم كه تمام تريبون هاي مهم و مراكز تصميم گير دنيا در اين ارتباط به اهميت موضوع واقف شوند.
گفتني است تمبر يادبود مجمع جهاني تالابها براي آينده توسط رئيس جمهور و وزراي 6 كشور حاضر در اجلاس ديروز رونمايي و باطل شد.
همچنين در اين مراسم 6 وزير از كشورهاي زيمبابوه، سوريه، تانزانيا، امارات، بوركينافاسو و كامبوج و همچنين 4 معاون وزير، 29 سفير و 14 هيئت در سطح رؤساي سازمان هاي محيط زيست ديگر كشورها در اين مراسم حضور داشتند.

 



رئيس دفتر آيت الله سيستاني در ايران: ولايت فقيه مهمترين شاخصه نظام اسلامي ايران است

رئيس دفتر آيت الله سيستاني در ايران گفت: مهم ترين ويژگي ايران اين است كه يك فقيه و مجتهد در راس نظام قرار دارد.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم به نقل از روابط عمومي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد قم، حجت الاسلام سيدجواد شهرستاني در ديدار دبير ستاد عالي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد كشور و هيئت همراه تصريح كرد: ارتباطات مسئولان كشور با مراجع و دفاتر آنها و حضور آنها مايه بركت است و امكان بهره مندي از تجربه هاي طرفين را افزايش مي دهد.
وي تاكيد كرد: به ويژه در كار فرهنگي اينگونه ارتباطات و مشورت ها مي تواند مايه خير و بركت به شمار رود و نتيجه بهتري را در برداشته باشد.
حجت الاسلام شهرستاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به شرايط فعلي جهان اسلام افزود:در اين شرايط بايد نسبت به رسانه ها نگاه جدي داشت و آن را در اولويت قرار داد و در ارتباطات في مابين از آن بهره برد.
وي استفاده از ابزار اطلاع رساني و ارتباطات را در صدور پيام اسلام موثر دانست و تصريح كرد: استفاده از اين ابزار براي ترويج فرهنگ اهل بيت(ع) و آموزه هاي ديني و انقلابي ثمرات فراواني در پي دارد.
حجت الاسلام شهرستاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ويژگي هاي ايران به عنوان يك كشور شيعي خاطرنشان كرد: مهم ترين ويژگي ايران اين است كه يك فقيه و مجتهد در راس نظام قرار دارد.
وي با اشاره به اينكه شيعه امروز به جايگاه اصلي خود نزديك مي شود، گفت: ايران و عراق حكومت شيعي دارند و در لبنان نيز حضور شيعه را پررنگ تر مي بينيم اما در مقابل دشمن به دنبال تضعيف شيعه است، بنابراين شيعيان بايد با كنار گذاشتن اختلافات كوچك بيش از پيش به عزت و اقتدار برسند.
حجت الاسلام شهرستاني با تاكيد بر لزوم پيروي از سيره نبي اكرم(ص) در برخورد با ديگران تصريح كرد: در برخورد با افراد، احترام و رافت رعايت شود و اين مساجد هستند كه بايد ترويج دهنده اين سيره باشند.
وي با تاكيد بر جايگاه مساجد تصريح كرد: كانون هاي مساجد بايد تربيت نيروي متخصص و متعهد را در دستور كار خود قرار دهند.
حجت الاسلام شهرستاني در ادامه از فعاليت هاي قرآني كانون هاي مساجد تقدير و تشكر كرد و افزود: شما بايد خدا را شاكر باشيد كه خدمت در مساجد را روزي شما كرده است و از خدا بخواهيد كه اين توفيق مستدام باشد.
وي در پايان خواستار توجه جدي و مضاعف به نهج البلاغه و گسترش فرمايشات امام علي(ع) در سطح جامعه شد.
در ابتداي اين ديدار حجت الاسلام سليماني دبير ستاد عالي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد كشور گزارشي از فعاليت هاي اين ستاد ارائه كرد.
در حال حاضر بيش از 9 هزار و 400 كانون فرهنگي هنري در مساجد سطح كشور فعال هستند.

 



عيادت جمعي از فضلاي حوزه از آيت الله انصاري شيرازي

جمعي از فضلاي حوزه علميه قم شب گذشته با حضور در منزل آيت الله شيخ يحيي انصاري شيرازي ملقب به «شيخ الاشراق» قم از وي عيادت كردند.
به گزارش فارس، در اين ديدار صميمانه كه جمعه شب پس از نماز مغرب و عشا صورت گرفت، آيت الله محمدمهدي مهندسي از شاگردان برجسته آيت الله انصاري شيرازي به بيان نكاتي درباره شخصيت علمي، معنوي و عرفاني اين استاد فلسفه پرداخت.
وي با بيان اينكه شجره آيت الله انصاري شيرازي به صحابي معروف پيامبر اعظم(ص) «جابربن عبدالله انصاري» مي رسد، گفت: آيت الله انصاري از شاگردان برجسته امام خميني و علامه طباطبايي بود. امام به آقاي انصاري، عنايت ويژه داشتند به طوري كه فرموده بودند اگر آقاي انصاري كسي را براي وكالت امور شرعي و مانند آن تاييد كند، براي من كافي است و نيازي به تاييد فرد ديگري نيست. اين در حالي است كه امام براي وكالت امور شرعي، از دو نفر تأييديه مي خواستند و اين نشان از اعتماد حضرت امام به ايشان است.
آيت الله مهندسي در ادامه با اشاره به نقلي از مرحوم آيت الله سيدعباس كاشاني گفت: مرحوم آيت الله كاشاني از آيت الله طاهر شمس گلپايگاني و او از حضرت امام خميني نقل مي كرد كه؛ تا ما امثال آقاي شيخ يحيي انصاري را داريم، آسيبي به اين مملكت نمي رسد.
وي افزود: شبيه اين جمله را نيز مرحوم آيت الله بهجت بيان كرده بود كه؛ ما تا آقاي انصاري را داريم، مشكلي نداريم.
استاد عرفان حوزه علميه قم در ادامه گفت: از جمله ويژگي هاي شخصيتي آيت الله انصاري شيرازي، ساده زيستي، زهد واقعي و بي اعتنايي به رويكردهاي دنيوي است. منزل فعلي ايشان را مي خواستند بخرند و به مدرسه علميه ملحق كنند و گفته بودند كه در عوض، منزل نوسازي را به شما مي دهيم. اما استاد انصاري فرموده بود: من چگونه مي توانم در منزل نوساز زندگي كنم در حالي كه بعضي از اطرافيان و همسايه هاي من زندگي فقيرانه اي دارند؟!
آيت الله مهندسي در پايان با اشاره به جايگاه آيت الله انصاري شيرازي و امثال وي در حوزه علميه گفت: اين بزرگان ،افتخارات حوزه هاي علميه شيعه هستند و بايد قدر آنها بيشتر دانسته شود و مردم ما بدانند كه چه بزرگاني در حال حاضر وجود دارند.
بر پايه اين گزارش، آيت الله انصاري شيرازي به علت كهولت سن و ضعف جسماني، جز بيان چند كلام كوتاه توانايي گفت وگو نداشت.

 



دريادار سياري در تشريح سفر ناوگروه ايران به مديترانه تشريح كرد
برخورد مقتدرانه ناوگروه اعزامي ارتش با رژيم صهيونيستي در مسير درياي مديترانه

فرمانده نيروي دريايي ارتش طي نشستي خبري در تشريح سفر دو رزمناو كشورمان به مديترانه از برخورد مقتدرانه ناوگروه اعزامي ارتش با رژيم صهيونيستي در مسير درياي مديترانه خبر داد.
امير دريادار حبيب الله سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش روز يكشنبه در نشست خبري كه به منظور بررسي دستاوردهاي ماموريت اعزام ناوگروه ارتش به درياي مديترانه برگزار شد، گفت: اين ناوگروه دوازدهمين سري از ناوگروه هاي ارتش بود كه اوايل بهمن براي انجام ماموريت يعني برقراري خطوط ارتباطي كشورمان در خليج عدن به اين منطقه سفر كرد و تفاوت آن با ناوگروه هاي گذشته در اين بود كه تعدادي از دانشجويان دانشگاه دريايي امام خميني(ره) نوشهر نيز در آن حضور داشتند كه قرار بود تا علاوه بر ماموريت رزمي و اطلاعاتي اين دانشجويان مراحل كارورزي خود را در اين ماموريت پشت سر بگذارند.
سياري خاطرنشان كرد: پس از انجام ماموريت در خليج عدن، اين ناوگروه جاي خود را به ناوگروه سيزدهم داده و از طريق تنگه باب المندب وارد درياي سرخ شد.
وي خاطرنشان كرد: در ابتداي ورود به درياي سرخ بود كه يك كشتي تجاري هنگ كنگي مورد سوءقصد دزدان دريايي قرار گرفت كه پس از درخواست از ناوگروه ايراني، ناوشكن الوند به كمك آن رفته و دزدان را فراري داد و نفتكش هنگ كنگي را نيز تا خليج عدن اسكورت كرد.
فرمانده نيروي دريايي ارتش تصريح كرد: در ادامه اين ماموريت ناوگروه اعزامي وارد بندرگاه جده در عربستان شد و پس از انجام هماهنگي ها در يكي از اسكله هاي جده پهلو گرفت و چند روز در آنجا مستقر شد كه در اين حين ناوگروه اعزامي برنامه هاي بازديدي و ملاقاتي خود از مراكز مختلف عربستان و ديدار با مقامات عاليرتبه نظامي آنجا را انجام داد و نيروها توانستند به زيارت خانه خدا و مدينه منوره بروند.
سياري ادامه داد: سپس ناوگروه به سمت كانال سوئز حركت كرد و پس از هماهنگي با كشور مصر توانست از اين كانال عبور كرده و وارد مديترانه شود.
فرمانده نيروي دريايي ارتش گفت: ما توانستيم هماهنگي هاي لازم را با مقامات اين كشور انجام دهيم و در مورخ 3/12/89 بود كه ناوگروه اعزامي از كانال سوئز رد شد.
سياري با بيان اين كه اين ماموريت پس از 32 سال از انقلاب اسلامي براي اولين بار صورت مي گيرد، گفت: اين ماموريت نشان دهنده همان تدبير رهبر معظم انقلاب است كه يكسال و نيم پيش نيروي دريايي را يك نيروي راهبردي معرفي كرد.
وي افزود: ناوگروه اعزامي سپس وارد بندر لاذقيه سوريه شد و طي چند روز در اين كشور با مقامات عاليرتبه نظامي از جمله فرماندهان نيروي دريايي، فرمانده نيروهاي مسلح و وزير دفاع سوريه ديدار و تعاملات مختلف صورت گرفت و در تاريخ 12/12/89 بود كه ناوگروه اعزامي مجددا از كانال سوئز رد شده و به سمت درياي سرخ رفت كه هم اينك در اين دريا مشغول ادامه ماموريت است.
فرمانده نيروي دريايي ارتش با بيان اين كه كانال سوئز با عرض 60 كيلومتر و طول حدودا 170 كيلومتر براي عبور شرايط خاص خود را دارد، گفت: اين ماموريت مستلزم مهارت خاص براي دريانوردي بود تا بتواند اين مسير 12 ساعته را با موفقيت طي كند.
ابلاغ پيام دوستي
به كشورهاي منطقه
سياري خاطرنشان كرد: ابلاغ پيام دوستي به كشورهاي منطقه، تحكيم روابط با ديگر كشورها و پيام صلح و دوستي دانشجويان دانشگاه امام خميني(ره) به دانشجويان دريايي كشورهاي مختلف از جمله اهداف اين ماموريت بود كه همزمان با هفته وحدت و ميلاد رسول اكرم(ص) با رمز «يا پيامبراعظم(ص)» شروع شد.
وي خاطرنشان كرد: ما نيز با يك هيئت عاليرتبه از نيروي دريايي ارتش به سوريه رفتيم و در بندر لاذقيه ضمن استقبال از ناوگروه، ديدارهايي نيز با فرماندهان نيروهاي مسلح اين كشور داشتيم.
فرمانده نيروي دريايي ارتش گفت: در سوريه توافق كرديم تا اين بازديدهاي متقابل ادامه داشته باشد و فرماندهان سوري از ما خواستند تا كارشناسان و مسئولان عاليرتبه خود را براي آشنايي با مراكز دريايي جمهوري اسلامي ايران به كشورمان اعزام كنند و همچنين قرار شد تا ناوگروه كشور سوريه نيز از بنادر جنوبي ايران بازديد داشته باشد.
سياري خاطرنشان كرد: در اين ملاقات ها قرار شد تا نيروي دريايي ارتش سوريه به عنوان ناظر در رزمايش هاي ما و نيز در ماموريت هاي شمال هند شركت كند و همچنين توافق شد تا تعاملات آموزشي در مقاطع مختلف چه در دانشگاه ها و آموزشگاه هاي ما در شمال و چه در مراكز آموزشي تكاوران و تفنگداران در منجيل صورت بگيرد.
وي با بيان اينكه قرار شد تا در امور فني تعمير، نگهداري، بهينه سازي و حتي نوسازي تجهيزات همكاري هايي بين دو كشور صورت بگيرد، گفت: ما اعلام كرديم كه آماده ايم تا تجهيزات ساحلي مانند موج شكن و اسكله در سوريه بسازيم.
برخورد مقتدرانه
با صهيونيست ها
فرمانده نيروي دريايي ارتش با بيان اينكه اين ماموريت بنا بر برنامه ريزي قبلي صورت گرفت، تاكيد كرد: اين كار تاثير بسيار بزرگي بر منطقه داشت كه نشاندهنده پيشرفت جمهوري اسلامي است و هرچند دشمنان ما از اين موضوع ناراحتند اما ما از ناراحتي آنها خوشحال مي شويم.
سياري در ادامه به برخي كارشكني هاي رژيم صهيونيستي براي جلوگيري از انجام اين ماموريت اشاره كرد و گفت: آنها به مصر و حتي سوريه فشار آوردند تا هماهنگي هاي لازم با ما صورت نگيرد و حتي در مسير تهديد كردند و قصد داشتند منطقه را خطرناك نشان دهند كه ما به آن توجه نكرديم.
وي گفت: حتي در دريا نيروهاي رژيم صهيونيستي از ناوگروه ما خواستند تا خودشان را معرفي كنند كه ناوگروه ما به آنها اعلام كرد «به شما ربطي ندارد و خفه شويد» و پس از اين بدون اعتنا به درخواست رژيم صهيونيستي به مسير خود ادامه داد.
فرمانده نيروي دريايي ارتش گفت: آنها خيلي تلاش كردند براي ما ايجاد مشكل كنند اما قرار نبود ما از اين مسائل بترسيم و اين اقدام ما موجب ناراحتي و ترس رژيم صهيونيستي شد كه حتي وزير جنگ آنها نيز به اين امر اذعان كرد و ما معتقديم اين موضوع به بركت همان رمز پيامبر اعظم(ص) بود.
بي تاثيري تحريم ها
سياري نمايش توانمندي هاي نظام جمهوري اسلامي را از ديگر اهداف اين ماموريت دانست و گفت: 32 سال است كه كشور ما تحريم است و دشمن فكر مي كرد اين تحريم در زمينه هاي مختلف خصوصا آماده سازي يگان هاي شناوري ما تاثير گذاشته اما اين ماموريت ها نشان مي دهد كه اين تحريم ها با شكست روبرو شده است.
وي گفت: سفر نزديك به 25 هزار كيلومتري اين ناوگروه ثابت كرد كه تحريم ها عليه جمهوري اسلامي بي تاثير است و اقتدار نظام را به كشورهاي منطقه و جهان نشان داد.
سياري در ادامه گفت: اين اعزام ناوگروه به كشورها ادامه خواهد داشت و ما سعي داريم با موضوع ايران هراسي مقابله كنيم.
جايگاه ايران در توانمندي زيرسطحي ها
وي در ادامه در خصوص توانمندي نيروي دريايي در امر زيرسطحي ها نيز گفت: قبل از انقلاب و حتي ايام دفاع مقدس ما از اين توانمندي ها محروم بوديم و در دهه هفتاد بود كه اولين تجربيات خود را آزمايش كرديم و در طول اين دو دهه به جايگاهي رسيده ايم كه براي كشورهاي منطقه قابل فهم نيست.
فرمانده نيروي دريايي ارتش گفت: كشورهايي كه چند دهه در امر زيردريايي ها سرمايه گذاري كردند امروز توانمندي ما در خصوص نگهداري، تعمير، بهينه سازي و حتي نوسازي را ندارند و اين نشاندهنده توان بالاي ما است و اينكه ما خودمان تجهيزات مان را در داخل كشور توليد مي كنيم.
سياري در خصوص توان موشكي نيروي دريايي نيز گفت: ما در اين عرصه نيز در گذشته مانند ديگر موضوعات وابسته بوديم ولي امروز در توليد موشك هاي سطح به سطح، سطح به هوا و ساحل به دريا در وضعيت بسيار خوبي قرار داريم و خودكفا شده ايم و در ماه هاي اخير نيز سامانه هاي جديد ساحل به دريا را تحويل گرفتيم و قدرت دفاعي خود را بيش از گذشته ارتقا داديم.
وي در پايان تصريح كرد: امروز علاوه بر كميت به كيفيت موشك ها نيز توجه خاصي شده و اين موشك ها از لحاظ برد، دقت و سرعت و مقابله با جنگ الكترونيك پيشرفت هاي زيادي داشته اند.

 



سرلشكر صفوي: استفاده از نيروهاي بومي در مناطق مرزي راهكار مقابله با مهاجرت هاي غيرقانوني است

سرلشكر صفوي استفاده از نيروهاي بومي در مناطق مرزي را يكي از راهكار هاي عملي براي مقابله با مهاجرت هاي غيرقانوني دانست.
سردار سرلشكر سيديحيي صفوي، در اولين همايش «مهاجرت، نظم و امنيت» در خصوص ساختار فعلي مهاجرت در كشورمان گفت: اعتقاد من اين است كه ساختارهاي مربوط به مهاجرت در سطح دولت و در سطح نيروهاي انتظامي را بايد تقويت و در ضمن اين ساختارها را با يكديگر هماهنگ كنيم. در كشورهاي ديگر ساختارهاي قوي اي را در بحث مهاجرت ها شاهد هستيم. چون بحث مهاجرت صرفاً يك بحث امنيتي نيست، بلكه ممكن است يك بحث سياسي اقتصادي، فرهنگي و حتي جاسوسي و امنيتي باشد.
صفوي تصريح كرد: دولت بايد تجهيز و تقويت فرماندهي مرزباني كشور را در دستور كار قرار دهد البته در حال حاضر كارهاي خوبي در مرزهاي شرقي صورت گرفته است، اما در 320كيلومتر از مرزهاي كشور داراي مشكل هستيم و بايد منابع لازم به مرزباني اختصاص داده شود.
وي استفاده از نيروهاي بومي در مناطق مرزي را بعنوان يكي از راهكارهاي عملي براي مقابله با ترددها و مهاجرت هاي غيرقانوني دانست و بر ايجاد بانك اطلاعاتي متمركز تاكيد كرد و گفت: ايجاد سيستم هاي متمركز اطلاع رساني و بانك هاي اطلاعاتي به صورت متمركز و استاني بايستي در دستور كار قرار گيرد.
صفوي با اشاره به جمعيت مهاجران قانوني مجوزدار، در يك سال اخير گفت: در سال هاي اخير ميانگين قريب به 1ميليون نفر مهاجر قانوني به كشورهايي كه به طور نسبي مهاجرپذير هستند وارد شده اند.
وي در ادامه به ذكر آمارهائي در زمينه مهاجرت هاي صورت پذيرفته در سطح جهاني و علل آن در سال هاي گذشته پرداخت و در زمينه علل مهاجرت ها به كشورمان گفت: از نظر بنده بزرگترين منشأ مهاجرت به كشور ما جنگ در كشورهاي افغانستان و عراق و دو جنگ خانمان سوز و اشغال نظامي اين دو كشور مي باشد.
وي ادامه داد: خروج نيروهاي اشغالگر و بيگانه و پايان اين جنگ خانمان سوز، يكي از راه هاي برگشت مهاجرين به خانه زندگي خودشان است و زماني كه بيگانگان دست به اين اشغالگري ها و تجاوزها مي زنند اين مهاجرت ها و تجاوزها احتمالاً ادامه پيدا خواهد كرد.
صفوي اضافه كرد: ثبات سياسي و استقرار دولت هاي پايدار و مقتدر و كارآمد و منتخب مردم در اين دو كشور و توانائي آن ها در حركت كشورشان به سمت آباداني و پيشرفت مي تواند جلوي بحث مهاجران غيرقانوني و هم بحث هاي اقتصادي را بگيرد.
دستيار و مشاور عالي فرماندهي معظم كل قوا در خصوص هزينه هاي ناشي از عدم كنترل مرز توسط برخي از كشورهاي همسايه گفت: هزينه كنترل مرز دولت هاي افغانستان و پاكستان را ايران مي پردازد. بايستي اين دولت ها خصوصاً افغانستان و پاكستان نسبت به تعهدات و پروتكل ها در مورد ايران از جمله پروتكل هاي مرزي و حفظ مرز خودشان و ممانعت از مهاجرت هاي غيرقانوني به ايران و جلوگيري از مسائل و تبادلات اقتصادي غيرقانوني، پايبند باشند. اين دو دولت اگر از ثبات سياسي و اقتدار نيروهاي مسلح برخوردار گردند و نيروهاي مرزباني شان كنترل مرز را عهده دار شوند هم جلوي بحث مهاجران غيرقانوني و هم بحث هاي اقتصادي گرفته خواهد شد.
صفوي در ادامه خواستار استفاده بيشتر از ظرفيت هاي ديپلماسي كشورمان براي كاهش مهاجرت هاي غيرقانوني شد و گفت: وزارت كشور و وزارت خارجه ما بايد از يك ديپلماسي فعالي در اين زمينه برخوردار باشند. مشاركت با كشورهاي همجوار در طرح مبارزه با مهاجران غيرقانوني و گسترش همكاري مرزباني با اين كشورها و گسترش همكاري يا تعهدات و نوشتن پروتكل هاي بين ناجا و پليس سه كشوري كه بيشترين مهاجر را دارند، مي تواند در زمينه كاهش مهاجرت هاي غيرقانوني به كشور موثر واقع شود.

 



طومار 40 متري مردم خرم آباد به نماينده لرستان در مجلس خبرگان؛ رياست خبرگان را به اصلح بسپاريد

خرم آباد- خبرنگار كيهان:
جمعي از نمازگزاران خرم آباد با امضاي طوماري به طول بيش از 40 متر از آيت الله طاهري خرم آبادي نماينده شهرستان در مجلس خبرگان رهبري خواستند به هاشمي رفسنجاني راي ندهند.
در اين طومار آمده است: اكنون در شرايطي به سر مي بريم كه تا انتخابات رياست مجلس خبرگان چند روزي بيشتر باقي نمانده است و درخواست مردم مسلمان ايران اسلامي از نمايندگان محترم مجلس خبرگان اين است كه راي خود را به آقاي هاشمي رفسنجاني ندهند. مواضع دوپهلو و بعضا ضدنظام ايشان در جريان فتنه 88 و حمايت از سرانه فتنه و كف زدن هاي پياپي دشمنان انقلاب از جمله ايادي و منافقان آن هم در شرايطي كه نظام اسلامي آماج حملات تمام دشمنان قسم خورده قرار گرفته بود از ايشان شخصيتي نامطمئن و غيرقابل اعتماد در جايگاه بسيار خطير رياست مجلس خبرگان به نمايش گذاشته است.
در بخش ديگري از اين طومار آمده است: از شما كه خود از افرادي هستيد كه سابقه طولاني در حمايت از نظام مقدس جمهوري اسلامي داريد، انتظار داريم ضمن اعلام برائت صريح از آقاي هاشمي و نقد عملكرد ايشان در جريان فتنه 88، به ايشان راي ندهيد.
در ادامه اين طومار آمده است: همانطور كه استحضار داريد، جايگاه مجلس خبرگان رهبري، جايگاهي رفيع و بس بلند در نظام جمهوري اسلامي ايران است و قطعا صندلي رياست اين مجلس شايسته افرادي است كه در جهت منافع مردم و نظام جمهوري اسلامي ايران، حاضر باشند از جان و مال و فرزندان و اطرافيان خود بگذرند و مصلحت فرزندان خود را بر مصلحت اسلام و مسلمانان ترجيح ندهند.
لذا ما مردم نمازگزار و راي دهندگان به شما از شما مي خواهيم بار ديگر حمايت خود را از حضرت امام خميني(ره) و اهداف عاليه نظام نشان داده و با عدم راي به آقاي هاشمي، موجبات رضايت مردم استان لرستان و راي دهندگان خود و تقويت نظام و خشنودي روح متعالي امام راحل را فراهم سازيم.

 



هاشمي شاهرودي: الگوي مدرن مسجد را به دنيا عرضه كنيم

عضو فقهاي شوراي نگهبان گفت: جهان و بويژه كشورهاي اسلامي از روش انقلاب اسلامي ما الگوبرداري مي كند و بايد الگوي مدرن مسجد را در شرايط امروز ارائه كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم به نقل از روابط عمومي دبيرخانه كانون هاي فرهنگي هنري مساجد قم، آيت الله سيدمحمود هاشمي شاهرودي در ديدار دبير و معاونان ستاد عالي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد كشور با اشاره به اينكه مسجد در اسلام پايگاه اصيلي دارد، اظهار داشت: مسجد در فرهنگ قرآني و احاديث، بيت الله حساب شده و مهم ترين مركز در ادبيات قرآني قرار گرفته است.
وي با تاكيد بر توجه پيامبر اكرم(ص) به مسجد تصريح كرد: نخستين اقدام پيامبر پس از ورود به مدينه احداث مسجد قبا بود و اين نكته مهمي است كه در تاريخ رسالت پيامبر ديده مي شود.
رئيس موسسه دايره المعارف فقه اسلامي ادامه داد: مركز تمام فعاليت هاي اميرالمومنين(ع) مسجد بود و مسجد كوفه را مركز همه امور قرار دادند و حتي دستور دادند كه قضاوت نيز در مسجد انجام شود.
آيت الله هاشمي شاهرودي مسجد را مركز تربيت انسان دانست و ابراز داشت: كساني كه با مسجد سر و كار دارند بيشتر رشد كرده اند و وقتي كار سياسي نيز در جهان اسلام شكل مي گيرد، كانون وحدت بخشي آن برپايي نماز جماعت است.
عضو فقهاي شوراي نگهبان افزود: اسلام هدف هاي سياسي را نيز در مسجد دنبال مي كند و همين امر نيز از اسرار پيروزي امام خميني(ره) بود.

 



قائم مقام وزير علوم، تحقيقات و فناوري خبر داد
تاسيس كرسي هاي اسلام شناسي در دانشگاه هاي خارج از كشور

ارسلان قرباني شيخ نشين در حاشيه سفر خود به گيلان در گفت وگو با فارس در رشت اظهار داشت: كرسي هاي اسلام شناسي در حال طراحي است و در صورت فراهم شدن شرايط در برخي كشورها ايجاد مي شود.
قائم مقام وزير علوم، با اشاره به اينكه مباحث زيادي درباره وضعيت كنوني، گذشته و آينده جهان اسلام وجود دارد، ادامه داد: اين ديدگاهها نيز در بين روشنفكران مسلمان و نيز روشنفكران خارج از اسلام مطرح شده و شكل گرفته است.
وي اضافه كرد: ممكن است تقارب و شباهت هاي زيادي بين ديدگاههاي غرب و اسلام وجود داشته باشد ولي امروزه در ديدگاه غربي ها چهره مناسبي از اسلام تصوير نمي شود.
قرباني شيخ نشين گفت: بسياري در غرب فكر مي كنند كه اسلام بناي ستيزه و تنازع با غرب است كه اين ديدگاه كاملا ديدگاه غيرواقعي نسبت به اسلام است.
وي با اشاره به ضرورت ديپلماسي آكادميك، بيان داشت: بايد خارج از نگاههاي سياسي به موضوعات علمي نگريسته شود و تاكيد ما بر اين است كه علم متعلق به همه است و با اين رويكرد به ارتباطات علمي خود با كشورهاي دنيا ادامه مي دهيم و نگاه ابزاري به علم در اين زمينه را مردود مي دانيم.
قائم مقام وزير علوم خاطرنشان كرد: آموزش زبان و ادبيات فارسي براي دانشجويان خارجي به ويژه كشورهايي كه اساتيد ايراني در آنجا مشغول به تدريس هستند در اشاعه اسلام، كاري هدفمند است.
وي درباره تشكيل ستاد كرسي هاي اسلام شناسي در دانشگاههاي خارج از كشور توسط وزارت علوم بيان داشت: وزير علوم رياست ستاد تاسيس و حمايت از كرسي هاي اسلام شناسي در دانشگاههاي خارج از كشور را برعهده دارد و معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، رئيس مركز برنامه ريزي هاي راهبردي وزارت امور خارجه و نمايندگاني از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، دانشگاه امام صادق(ع)، موسسه آموزشي، پژوهشي امام خميني(ره)، جامعه المصطفي العالميه و حوزه علميه قم جزو اعضاي شوراي ستاد تاسيس و حمايت از كرسي هاي اسلام شناسي در موسسات آموزش عالي و دانشگاههاي خارج از كشور هستند.

 



اخبار ادبي و هنري

بازيگر هتاك جشنواره فجر به جرم مستي دستگير شد
يكي از بازيگران سينماي كشور كه در جشنواره فجر امسال جايزه گرفته و پس از آن نيز حرفهاي ناصوابي عليه نظام زده بود، به جرم شرب خمر بازداشت شد.
به گزارش مشرق، آقاي «ب» يكي از بازيگران سينما در حالي كه در حوالي خيابان فرشته به همراه چند دختر به علت شرب خمر از حالت طبيعي خارج شده بود، بازداشت شد. اين بازيگر وقتي با ماموران مواجه شد، خودروي توسان 40 ميليوني خود را به خودروي ماموران كوبيد و شروع به فحاشي كرد.
پس از بازداشت اين بازيگر و انجام آزمايش، مشخص شد كه وي شرب خمر كرده است. آقاي بازيگر كه خبرنگاري به نام «ش» نيز وي را همراهي مي كرد، يك شب را در بازداشت گذراند.
مجمع ناشران انقلاب اسلامي فردا گشايش مي يابد
مجمع ناشران انقلاب اسلامي با حضور غلامعلي حداد عادل، رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي فردا گشايش مي يابد.
محمد حمزه زاده رئيس انتشارات سوره مهر و مديرعامل اين مجمع در نشستي خبري گفت: مجمع ناشران انقلاب اسلامي اتاق فكر انقلاب اسلامي در كشور است. اين مجمع كميته ها و اتاق فكرهايي دارد كه عمده فعاليت شان به صورت نرم افزاري است و عايدات اين مجمع در خدمت نشر قرار خواهد گرفت تا حدي كه مجمع در توانش باشد از ارائه امكانات به ناشران دريغ نمي كند اما اساس فعاليت ما خدمت نرم افزاري است.
آئين گشايش اين مجمع ساعت 16 تا 18 روز دوشنبه با حضور غلامعلي حداد عادل رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در تالار انديشه برگزار خواهد شد.
اولين نمايشگاه عكس انقلاب مصر برپا شد
اولين نمايشگاه عكس انقلاب مصر با حضور 100 عكاس ماهر و آماتور در قاهره برپا شد. بنابر گزارش توانا به نقل از پايگاه خبري المنار، در اين نمايشگاه كه توسط جوانان مصري راه اندازي شده است 100 عكاس ماهر و آماتور كه به همراه دوربين هاي خود در ميدان التحرير و خيابان هاي اطراف در ميان تظاهركنندگان عكس برداري كردند، حضور دارند. اين اولين نمايشگاه عكس انقلاب 25 ژانويه مردم مصر است كه حوادث اين انقلاب از ابتداي قيام مردمي در 25 ژانويه تا 11 فوريه و جشن هاي سقوط مبارك را به تصوير كشيده است.
اهداي نشان عالي هنرهاي تجسمي به هفت هنرمند
همزمان با آئين گشايش سومين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر نشان عالي هنرهاي تجسمي فجر به هفت هنرمند خوشنويس، كاريكاتوريست، نگارگر، عكاس، نقاش، سراميست و گرافيست اهدا شد.
در اين مراسم وزير فرهنگ وارشاد اسلامي به جليل رسولي، بهمن عبدي، محمدعلي رجبي، علي فريدوني، غلامعلي طاهري، منيژه آرمين و محمد خزائي نشان عالي هنرهاي تجسمي فجر داد.

 



خسرو پناه هشدار داد فعاليت 10 جريان كلان ضد ديني در كشور

عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي از فعاليت بيش از 10 جريان كلان ضدديني و فرهنگي در كشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم به نقل از مركز خبر حوزه، حجت الاسلام عبدالحسين خسروپناه با اشاره به ضرورت بازنگري و تحول مراكز علمي گفت: در اين بازنگري بايد علاوه بر شناسايي ظرفيت فعلي خودمان، دشمن را نيز كه عليه ما هجمه آورده به خوبي بشناسيم.
وي افزود: امروز بيش از 10 جريان كلان ضدديني و فرهنگي در كشور فعاليت مي كنند كه هر كدام از آنها ممكن است داراي گرايش هاي مختلف باشند، از جريان ابتذال فرهنگي گرفته كه چند زير شاخه از جمله سينماگرايي و موسيقي گرايي را شامل مي شود تا فمينيسم، وهابيت، بهائيت، فراماسونري و چند گروه ديگر كه همه عليه دين و فرهنگ شكل گرفته اند.
اين استاد حوزه، جريانات روشنفكري الحادي، ديني التقاطي و سكولار را از جمله جريان هاي ضدديني برشمرد كه گرايش هاي مختلف در آن عليه اسلام و شريعت فعاليت مي كنند.
عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي ادامه داد: افرادي كه در اين جريان فعاليت مي كنند، گروه هايي را تشكيل داده و هر كدام در تلاش هستند بخشي از دين ما را زير سوال ببرند به طوريكه تقريبا هيچ بخشي از دين نمانده است كه در آن تشكيك و شبهه وارد نكنند.
خسروپناه بيان داشت: در چند سال اخير، چهار هزار و 500 كتاب با محتواي عرفان هاي كاذب در كشور منتشر شده و هفته اي نيست كه خبري از ادعاي خدايي و مهدويت گرفته تا ادعاي رسالت از اين افراد نشنويم.
وي اضافه كرد: افرادي كه اين ادعاها را دارند، آدم هاي ساده اي نيستند بلكه به طور گسترده و مديريت شده كار مي كنند. واقعا عنايت خدا و امام زمان(عج) است كه مردم در اين شرايط دين خود را حفظ كرده اند.
اين پژوهشگر حوزوي بيان داشت: امروز براي مقابله با اين جريان ها و شبهه افكني ها، نيازمند افراد متخصص در اين عرصه هستيم و اگر دغدغه و درد دين داشته باشيم، كارهاي بزرگي مي توانيم انجام بدهيم.
وي ضمن تاكيد بر تحول در علوم انساني يادآور شد: مهم ترين دانشي كه مي تواند در اين تحول موثر باشد، علم كلام است چرا كه نه تنها علوم انساني بلكه علوم طبيعي و زيست شناسي هم از علم كلام تاثير مي گيرند و مباحث متافيزيك در آنها نقش مهمي دارد.

 



خط و پست 132 كيلو ولتي «انديكا» به بهره برداري رسيد

اهواز-خبرنگار كيهان:
خط و پست 33/132 كيلو ولت «انديكا»ي مسجدسليمان با حضور مديرعامل بنياد بركت، معاون عمراني استانداري خوزستان و جمعي از مسئولان محلي به بهره برداري رسيد.
معاون طرح هاي توسعه شركت برق منطقه اي خوزستان در مراسم افتتاحيه اين پروژه گفت: هدف از اجراي طرح، تامين برق و پايداري شبكه برق شهرستان انديكا در بخش فوق توزيع، ايجاد ظرفيت بلندمدت جهت متقاضيان خانگي، صنعتي، تجاري، كشاورزي و عمومي شهرستان و كليه روستاهاي دورافتاده بوده است.
مهندس سعيد برادران افزود: پروژه پست داراي دو دستگاه ترانسفورماتور 33/132 كيلو ولت هركدام به ظرفيت 30 مگاولت آمپر و 2 بي خط 132 كيلو ولت و 2 بي ترانس 132 كيلو ولت و 12 فيدر خروجي 33 كيلو ولت است.
وي ادامه داد: خط اين پروژه نيز به طول 30 كيلومتر، دو مدار با هادي دريك از دهستان «چم ريحان» سه راهي قلعه خواجه را پوشش مي دهد.
مهندس برادران هزينه اجراي طرح را 178 ميليارد ريال عنوان كرد و افزود: اين پروژه در مدت زمان كمتر از هشت ماه آماده بهره برداري شده است.
گفتني است، موسسه بنياد بركت با هدف محروميت زدايي از چهره جامعه اسلامي در حوزه هاي مدرسه سازي و زيربنايي و همچنين توسعه اقتصادي با رويكرد فراهم كردن امكان مشاركت مردم بويژه كارآفرينان، مخترعان و نخبگان كشور با اولويت اقشار محروم جامعه طبق فرامين ابلاغي رهبر معظم انقلاب از آذر ماه 1386 فعاليت خود را آغاز كرده است.

 



معاون كميته امداد امام خميني: سالانه يكصد هزار طرح اشتغالزادر كميته امداد امام خميني اجرا مي شود

رشت- خبرنگار كيهان:
معاون اشتغال و خودكفايي كميته امداد امام خميني(ره) كشور از اجراي سالانه يكصدهزار طرح اشتغالزا و خودكفايي در كشور براي مددجويان تحت حمايت اين نهاد انقلابي خبر داد.
محمد اميد كه در جمع تخصصي حوزه اشتغال استان در رشت سخن مي گفت افزود: براي ايجاد اشتغال پايدار افراد تحت پوشش اين نهاد، بطور ميانگين سقف پرداخت تسهيلات مددجويان از 80 به 150 تا 200 ميليون ريال افزايش مي يابد.
به گفته وي، اجراي طرح مذكور از نيمه نخست سال آينده در كشور آغاز خواهد شد و بر اساس برنامه پنجم توسعه سالانه مي بايد 10 درصد مددجويان خودكفا و از پوشش اين نهاد انقلابي خارج شوند.
وي با بيان اينكه در همين ارتباط مي بايد سالانه افزون بر يكصد هزار فرصت شغلي براي مددجويان در كشور ايجاد شود، اعتبار مورد نياز اجراي اين تعداد طرح هاي اشتغالزا را سالانه 16 هزار ميليارد ريال اعلام كرد.
بنابر اظهارمحمد اميد در حال حاضر اعتبارات كميته امداد امام خميني (ره) تنها يك پنجم اعتبارات مورد نياز است.
معاون اشتغال و خودكفايي كميته امداد كشور با بيان اين مطلب كه سالانه 24 هزار ميليارد ريال تسهيلات بانكي براي اجراي طرحهاي اشتغالزا و خودكفايي اين نهاد اختصاص مي يابد افزود: تاكنون تنها 20 درصد اين اعتبارات وصول و مابقي به دليل تضمين بانكي جذب نشده است.

 



عضو هيئت رئيسه كميسيون عمران مجلس خبر داد
اختصاص بودجه 470 هزار ميليارد ريالي به بخش عمران كشور

لنگرود- خبرنگار كيهان:
عضو هيئت رئيسه كميسيون عمران مجلس از اختصاص بودجه 470 هزار ميليارد ريالي بخش عمران كشور در سال 90 از سوي دولت خبر داد.
مهرداد بانوج لاهوتي گفت: اختصاص اين ميزان بودجه براي اجراي طرحهاي عمراني موجب ارتقاء فعاليتها در بخش عمران در سال آينده مي شود.
وي اعتبار تخصيص يافته در بخش عمران روستايي را از سوي دولت 30 هزار ميليارد ريال دانست كه قرار است بصورت توافق با بنياد مسكن براي اجراي طرحهاي هادي در كشور در نظر گرفته شود.
وي خاطرنشان كرد: در عين حال با توجه به تسهيلات يارانه اي مسكن مهر انتظار مي رود وضعيت كشور در بخش مسكن ارتقاء يابد.

 



هزينه ثبت نام آزمون لغو شده بايد استرداد شود

در پي لغو آزمون كارشناسي ارشد دوره هاي مجازي دانشگاه تهران آن دسته از داوطلباني كه ثبت نام كرده و در قبال ثبت نام پول پرداخت كرده بودند به اين اقدام دانشگاه معترض شده و خواستار استرداد پول هاي پرداختي خود شدند.
بنابراين گزارش در حالي كه داوطلبان آزمون دانشگاه تهران براي شركت و ثبت نام در اين آزمون مجاز بودند در سه رشته شركت كنند، هزينه ثبت نام در هر رشته برابر 80 هزار تومان، در دو رشته 160 هزار تومان و در سه رشته 240 هزار تومان اعلام شده بود و داوطلبان براي ثبت نام بايد اين مبالغ را پرداخت مي كردند اين در حالي است كه با لغو پذيرش دانشگاه، تاكنون درباره بازگرداندن هزينه ثبت نام به داوطلبان اطلاعيه اي توسط دانشگاه تهران صادر نشده است.

 



استاندار گيلان: مي توانيم 18 ماهه در برنج هم خودكفا شويم

رشت- خبرنگار كيهان:
استاندار گيلان گفت: با معرفي برخي گونه هاي جديد برنج در استان گيلان كه به 8 تا 10 تن محصول مي رسد مي توانيم در طي مدت 18 ماه آينده به خودكفايي در اين بخش دست يابيم.
قهرماني چابك با بيان اينكه در حال حاضر گيلان به كانوني براي اجراي طرحهاي تحقيقاتي برنج در منطقه تبديل شده است افزود: با توجه به اقدامات انجام شده رسيدن به خودكفايي در برنج در كشور دور از دسترس نيست.
وي از مصوبات خوب دولت در بخش تأمين آب زراعي پايدار شاليزارها در استان گيلان خبر داد و گفت: در حال حاضر 3 سد بزرگ در گيلان با پيشرفت مناسب فيزيكي در دست احداث است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14