(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 16 اسفند 1389- شماره 19881

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب درباره روايتگري سيره شهدا در كاروان هاي راهيان نور
استيضاح راي نياورد ، نامجو وزير ماند
ساختن بهشت با اعمال صالح
افزايش سرعت استقرار توپخانه باتوليد توپ هاي خودكششي چرخدار
سرلشكر فيروزآبادي: گره دستمال دور گردن آمريكا در منطقه تنگ تر مي شود
معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد : افزايش يارانه مطبوعات در بودجه سال آينده ضروري است
آملي لاريجاني: تصميم هاي مجلس خبرگان تابع جوسازي هاي رسانه اي نيست
يكي ديگر از خواسته هاي انقلابيون مصرتحقق يافت
در ديدار سفير كشورمان مطرح شد قدرداني رئيس جمهور هائيتي از كمك هاي ايران



رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب درباره روايتگري سيره شهدا در كاروان هاي راهيان نور

همزمان با آغاز اردوهاي بازديد از مناطق عملياتي دفاع مقدس (راهيان نور)، خاطرات و روايت رهبر معظم انقلاب از پنج فرمانده سالهاي دفاع مقدس، بخشي از وصيت نامه اين شهدا و خاطره كوتاهي از زبان شهيد يا همرزمان آنها منتشر شده است.
رهنمودهاي حضرت آيت الله العظمي خامنه اي درباره روايتگري سيره شهدا را پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامي در ويژه نامه اي با عنوان «پلاك» منتشر كرده است، اولين بخش از اين ويژه نامه متن بيانات و رهنمودهاي رهبر انقلاب در ديدار مسئولان موسسه روايت سيره شهدا در تيرماه 89 است.
بسم الله الرحمن الرحيم
هم گزارشتان گزارش خيلي خوب و پرمغز و خوش لفظي بود- يعني اين گزارش شفاهي شما از آن گزارش مفصل مكتوبي كه براي من فرستاده بوديد و من آن را خواندم، هم گوياتر بود، هم قشنگ تر بود- و هم نفس كار بسيار كار خوبي است.
بياني كه كرديد براي فلسفه اين كار بيان كاملا درستي است؛ بنده هم به اين معنا معتقدم. بدون تبيين و تبيين بليغ، قطعا هيچ فكري و هيچ انديشه متقني، توفيق رواج و اعتقاد عمومي را پيدا نخواهد كرد. و شهدا عملا كار بزرگي را انجام دادند. اين كار بزرگ را بايد تبيين كرد. خيلي كارهاي خوبي انجام گرفته، اما هنوز جاهاي خالي براي اين كار خيلي زياد است. بنابراين من كاملا اين كار شما را تاييد مي كنم و احساس مي كنم شما داريد يك نيازي را برآورده مي كنيد و دعا مي كنم كه خداوند شما را موفق بدارد. ان شاءالله از ارواح طيبه شهدا هم مدد معنوي خواهيد گرفت و قطعا ان شاءالله به شما از سوي پروردگار و از غيب، كمك معنوي خواهد شد. اين كار را دنبال كنيد.
سعي كنيد در تبيين، عنصر اتقان مطلقا به دست فراموشي سپرده نشود؛ اتقان. اتقان خيلي مهم است. گاهي اوقات انسان خيال مي كند براي شيرين كردن يك قضيه در چشم مخاطبين، بايد آن را با پيرايه ها و اغراق هايي بياميزد؛ بعد كه از يك افق بالاتري نگاه مي كند، مي بيند نه، اين پيرايه ها- چون مصنوع ما بود- نه فقط بر ارزش آن عنصر حقيقي نيفزود، بلكه گاهي از آن كاست. اتقان را درنظر بگيريد و روايت را روايت صحيح قرار بدهيد؛ نگذاريد روضه خواني براي شهدا، به سرنوشت روضه خواني براي سيدالشهداء(عليه الصلاه والسلام)- در دوره هايي- دچار بشود. همان چيزي كه هست را بيان كنيد؛ منتها بيان هنرمندانه. ما مي خواهيم كمبودهاي هنرمندي خودمان را در تبيين حوادث عاشورا، با اضافه كردن افزودني هاي غيرلازم پر كنيم؛ در حالي كه نه، اگر ما بلد باشيم و ما هنرمند باشيم، هيچ افزودني اي لازم نيست.
ما در مشهد يك واعظي داشتيم، مرحوم حاجي ركن؛ به او مي گفتيم آقاي ركن و حدود شايد چهل سال، چهل و پنج سال قبل از اين- يا بيشتر- ايشان از دنيا رفته. منبري پيرمرد محاسن سفيدي بود، واعظ خوبي بود و منبر بسيار شيرين و جذابي هم داشت. مي رفت منبر و روضه مي خواند؛ اين روضه مجلس را منقلب مي كرد؛ زير و رو مي كرد. در حالي كه مطلقا- تعبير خودش اين بود و بارها در منبر مي گفت كه خاك بر دهانم اگر اسمي از نيزه و شمشير و خنجر بياورم- از اين چيزهايي كه متعارف است كه گفته بشود، هيچ نمي گفت؛ اصلا و ابدا. حادثه را تصوير مي كرد؛ تصوير هنرمندانه. يك هنرمند غريزي و بالذات بود. واقعا يك هنرمند بود. اگر اينجور هنرمندها شناخته بشوند و تربيت بشوند، خيلي باارزشند. اينجوري است قضيه؛ ما اگر بتوانيم ابعاض و ابعاد حادثه را با نگاه هنرمندانه و با زبان هنرمندانه، ببينيم و تبيين و تصوير بكنيم، به افزودني هيچ احتياج ندارد؛ اين افزودني هاي مضر و رنگ آميزي هاي غيرلازم هيچ لزومي ندارد.
در مورد شهدا هم همين كار را بكنيد. خوشبختانه ما به عهد شهدا نزديكيم؛ وصيت نامه هاي اينها را داريم، پدرومادرهاي اينها خيلي شان هستند و همرزمان اينها حضور دارند؛ آدم مي بيند. كتابي از همين كتابهاي شهدا را من نگاه مي كردم كه با همرزم هاي او مصاحبه شده بود و جزئيات را ذكر مي كردند؛ بعضي از آن همرزمها خودشان شهيد شده بودند و بعضي ها زنده بودند؛ انسان در هنگام خواندن كتاب به گريه مي افتاد! هيچ لازم نبود كه كسي براي انسان نوحه سرايي كند. مسئله شهدا اينجوري است. مسئله شهدا خيلي مسئله بزرگي است، خيلي مسئله داغي است؛ ما كمتر پرداخته ايم، كمتر مي پردازيم.
خب، شما حالا روحانيوني هستيد كه الحمدلله به اين نكته توجه كرده ايد. خوشبختانه هم انگيزه داريد، هم آنطور كه از بيانات جنابعالي استفاده شد، شيرين بيان و خوب هم هستيد، و مي توانيد تصوير كنيد.
ان شاءالله كه همين رشته را دنبال كنيد. ان شاءالله خداوند تاييدتان كند. نماينده هم اصلا لازم نيست كه بنده نماينده بگذارم؛ هيچ لزومي ندارد. خب اينهايي كه هستند خودشان دارند كار مي كنند، خودتان داريد كار مي كنيد، نماينده نمي خواهد؛ ديدار هم اشكالي ندارد؛ يك وقتي ان شاءالله يك ديدار هم مي گذاريم، زنده باشيد ان شاءالله.

 



استيضاح راي نياورد ، نامجو وزير ماند

استيضاح وزير نيرو ديروز در صحن بهارستان راي نياورد و اهالي خانه ملت پس از شنيدن توضيحات نامجو مجددا به وي راي اعتماد دادند.
بررسي طرح استيضاح مجيد نامجو وزير نيرو، در دستور كار ديروز نمايندگان مجلس بود، اين طرح چهارم اسفندماه به 45 امضا و در 6 محور، در خانه ملت اعلام وصول شده بود.
مجلسي ها پس از استماع توضيحات استيضاح كنندگان و دفاعيات وزير نيرو، عدم راي اعتماد به وي را به راي گذاشتند كه نامجو توانست مجددا با 101 راي موافق استيضاح، 102 راي مخالف و 6 راي ممتنع از مجموع 209 راي ماخوذه از مجلس راي اعتماد بگيرد.
نامجو در دفاع از عملكردش در وزارت نيرو با بيان اين كه لحاظ كردن تصميمات دولت در سفرهاي استاني از اولويت هاي اين وزارتخانه است گفت: يكي از محورهاي استيضاح بنده بحث پايبندي به وعده هاي داده شده در زمان راي اعتماد است، بنده گفته بودم سعي مي كنم در اجراي هدفمندي يارانه ها تمام ظرفيت وزارت نيرو را به كار گيرم و تشكيل ستاد در سراسر كشور از اقدامات ما بود كه تمام همكارانم در كل كشور اين اقدام را انجام دادند.
وي خاطرنشان كرد كه حركت وزارت نيرو در جهت شفاف سازي، يكسان سازي و ساده سازي قبوض آب و برق و همچنين پلكاني كردن آن و ايجاد سامانه مركزي پرداخت قبوض و تمركز وجوه واريزي باعث ايجاد آرامش در كشور شد.
وزير نيرو در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: تامين آب و برق موردنياز طرح هاي صنعتي و كشاورزي يكي ديگر از محورهاي استيضاح بنده است، آبگيري 10 سد و همچنين افتتاح فاز اول پروژه عظيم غدير در خوزستان براي آبرساني به شهرستان هاي اين استان و حركت در اين مسير براي تامين آب و برق موردنياز طرح هاي صنعتي و كشاورزي از جمله اقدامات اين وزارتخانه بود.
نامجو با بيان اين كه طولاني شدن انجام طرح ها يكي ديگر از محورهاي استيضاح بنده است، اظهار داشت: وزارت نيرو اكنون در حال دوره انتقالي است و ما بايد اصل 44 را پياده كنيم، علاه بر اين بايد تصدي گري ها را به شركت هاي مادر واگذار و بحث حاكميت را وارد وزارتخانه كنيم.
وي افزود: به هر حال طي اين دوره انتقالي مشكلاتي را ايجاد مي كند كه البته ما در حال تدبير و برنامه ريزي براي حل اين مكشلات هستيم و لذا از نمايندگان فرصت مي خواهيم تا اين برنامه ريزي ها را به اجرا درآوريم.
وزير نيرو گفت: اقدامات شجاعانه وزارت نيرو براي تخصيص اعتبارات به سمت پروژه هاي اولويت دار از ميان 800 طرح بسيار مهم است، چرا كه منابع بسيار كم است ما تقريبا يك سوم آن چيزي را كه در سال 1390 درخواست كرده بوديم، در اختيارمان قرار گرفت.
دفاع رئيس جمهور
و نمايندگان از وزير نيرو
رئيس جمهور هم صبح يكشنبه در مراسم استيضاح مجيد نامجو در صحن علني مجلس حضور يافته بود تا از عملكرد اين عضو كابينه دفاع كند.
وي در آغاز سخنانش با تشكر از استيضاح كنندگان و مخالفان استيضاح، اين اقدام را براي روشن شدن مسائل و حق نمايندگان مجلس دانست.
احمدي نژاد با بيان اين كه دولت و وزارت نيرو از حداكثر امكانات استفاده مي كنند، از سرعت بالاي وزارت نيرو در پيشبرد برنامه هاي اين وزارتخانه خبر داد و تصريح كرد: بدانيد ما در خدمت شما [نمايندگان مجلس]، پاي آرمان هاي عدالت و خدمت گذاري هستيم.
وي نامجو را وزيري مخلص، مومن و پركار معرفي كرد و با بيان اين كه بايد كارهاي انجام شده را ديد و آنها را با گذشته مقايسه كرد، اظهار داشت: معتقدم كه در دوره ايشان [نامجو] وزارت نيرو با برنامه تر، سريع تر و بهتر جلو مي رود كه آثار آن نيز در كشور نمايان شده است.
ستار هدايتخواه نماينده مردم بويراحمد نيز در دفاع از عملكرد وزير نيرو اظهار داشت: در شرايطي كه نگاه كشورهاي اسلامي به سوي جمهوري اسلامي است، بهتر بود همكاراني كه طرح استيضاح وزير نيرو را امضا كردند به درخواست 153 نماينده توجه و استيضاح را متوقف مي كردند.
هدايتخواه ادامه داد: طبق برآوردي كه صورت گرفته، بودجه مورد نياز بخش آب و برق كشور با توجه به مطالبات همكاران مجلس حدود 15 هزار ميليارد تومان است؛ در سال 1389 ما در مجلس 3هزار و 300 ميليارد تومان براي اين بخش بودجه تصويب كرديم و در لايحه سال 1390 كه طبق اظهارنظر برخي نمايندگان بودجه انبساطي هم هست، 3هزار و 900 ميليارد تومان پيش بيني شده و بر اين اساس حدود 26 درصد بودجه مورد نياز در اين بخش آمده است.
محسن كوهكن نماينده مردم لنجان هم به عنوان مدافع عملكرد وزير نيرو تاكيد كرد كه اگر نمايندگان مجلس تشابه در توزيع اعتبارات را يك اصل بدانند، ايراد آنها به وزير نيرو وارد است اما اگر عدالت در توزيع اعتبارات را مد نظر قرار دهند و ويژگي هاي پروژه ها را ببينند، شايد به جمع بندي ديگري برسند.
وي گفت: وزارت نيرو مطابق آنچه استيضاح كنندگان در جلسه امروز مطرح كردند، در عمل به تكاليف قانوني در مورد واگذاري هاي اصل 44 قانون اساسي، وزارتخانه موفقي بوده است.
محورهاي استيضاح
وزير نيرو
11نماينده مجلس ديروز به عنوان استيضاح كنندگان وزير نيرو در صحن علني صحبت كردند.
در اين ميان سعدالله نصيري قيداري نماينده زنجان به عنوان يكي از طراحان استيضاح با اشاره به بدهي هاي وزارت نيرو، خواستار استيضاح نامجو شد.
مجيد ناصري نژاد نماينده شادگان هم گفت: ما وزير نيرو را به عنوان فردي متدين و مسلمان و انقلابي قبول داريم. اعتقاد داريم كه وي در مدتي كه سكان دار وزارت نيرو بوده نتوانسته مديريت لازم را براي اداره وزارت نيرو داشته باشد.
فرسودگي شبكه توزيع كشور هم موضوعي بود كه امين شعباني نماينده سنندج بر آن تاكيد داشت و در اين زمينه گفت: امروز 30 درصد آب هاي شبكه توزيع كشور به علت فرسودگي از بين مي رود و هيچ اقدامي در رابطه با بازسازي آن انجام نشده است.
يوسف نجفي نماينده مراغه هم با بيان اين كه استيضاح به معناي مخالفت با دولت يا وزير نيست گفت: برخي، مباحث سياسي را در استيضاح وزير نيرو دخيل دانسته اند، اما اين استيضاح به هيچ وجه سياسي نيست.
تاكيد بر استيضاح به عنوان يك ابزار قانوني در دست نمايندگان از سوي محمد قسيم عثماني نماينده بوكان انجام شد و وي وزير نيرو را درگير نوعي روزمرگي در وزارتخانه توصيف كرد.
مصطفي رضاحسيني نماينده مردم شهر بابك هم به عنوان يكي از طراحان استيضاح گفت: آقاي نامجو انگيزه اي براي رفع مشكلات مردم ندارد.
عدالت محوري هم مقوله اي بود كه عبدالرضا مرادي نماينده مردم ممسني به آن اشاره داشت و گفت: متاسفانه وزير نيرو در اجراي شعار عدالت محوري در اين وزارتخانه موفق نبوده است.
مهرداد لاهوتي نماينده لنگرود نيز به عنوان هشتمين استيضاح كننده با بيان اين كه تنها نگراني وي هدر رفت آب است بار ديگر تكرار كرد: حدود 30 درصد از آب توليد شده به راحتي هدر مي رود.
سيدعلي موسوي نماينده آبادان هم رئيس جمهور و نمايندگان را به اقدامي اساسي در تغيير مديريت دعوت كرد.
در عين حال حشمت الله فلاحت پيشه نماينده مردم اسلام آباد غرب گفت: در زمينه مديريت، برخي معاونت ها و زيرمجموعه هاي وزير نيرو هم به دستورات وزير توجه ندارند.
موسي الرضا ثروتي نماينده بجنورد نيز گفت: عده اي اشاره كردند كه بررسي استيضاح وزير نيرو در موقعيت زماني خوبي صورت نگرفته است، اما اين اقدام استحكام نظام را نشان مي دهد كه در هر شرايطي مباحث جدي را مطرح مي كنيم.

 



ساختن بهشت با اعمال صالح

ذات أقدس له انسانها را خليفه خود قرار داد وبهترين نمونه و مصداق،عالمان دينند كه اينها خلفاي الهي اند. لكن آنها كه عالمان رباني اند، مثل ائمه وپيامبران الهي (عليهم السّلام) ؛ اينها خليفه بلا فصلند. كساني كه وارثان انبيايند:العلماء ورثه الانبياء (1)؛ اينها خليفه مع الفصلند. اينها وارثان انبيايند و انبياء خلفاي بلا فصل الهي اند، اينها هم خلفاي بلا فصل الهي اند و در بازار دنيا خلافت و وراثت را مي فروشند كه: الدّنيا سوق رب ح ف يها قوم و خس ر ف يها آخرون (2). در اينجا بعضي ها زمين و خانه مي خرند، املاك و مستغلات مي خرند، بعضي خلافت مي خرند، بعضي وراثت مي خرند. بعضي عمر مي دهند و زمين مي خرند، بعضي عمر مي دهند و خلافت مي خرند و وراثت مي خرند ! بالأخره عمر سرمايه است.
نيل به « خلافت الهي »، برترين هدف عالمان دين
در جريان خلافت، ذات أقدس له مصاديق فراواني را براي خلافت ذكر كرد كه عالمان دين مصداق كاملي اند براي اين خليفه الله شدن. بعضي از آن مصاديق معلوم است، امّا برخي از آن مصاديق خيلي روشن نيست؛ بايد شفاف تر بيان بشود كه انسان خليفه خداست و حوزه خلافت او تا كجاست ! بنابراين ما وقتي وارد مدرسه هاي علميّه مي شويم، از همان اوّل وظيفه ما اين است كه بشويم وارث پيامبران، براي همين هم مي آئيم. آنوقت علم و عمل و اينها جزء شرائط است. هدف ما اين است كه وارث پيامبر بشويم. حالا وقتي وارث شديم، چه كار بايد بكنيم؛ آن را خودشان به ماگفتند.
اقسام سه گانه ( خلافت الهي )
به ما فرمودند: انسان خليفه خداست. اما خليفه خدا در چه خليفه خداست؟ فرمودند: همانطوري كه جهاد يك جهاد اصغر است و اوسط است و اكبر، خلافت هم يك خلافت صغري است و وسطي و كبري ! راه براي هر سه مرحله باز است. در جهاد اصغر انسان با دشمن بيروني مي جنگد تا آب و خاك خودش را از دست دشمن نجات بدهد؛ اين معناي ( جهاد اصغر ) است. در ( جهاد اوسط ) با ديو نفس و هواي نفس و اينها مي جنگد تا بشود متّقي، تا بشود عادل و متواضع و اهل بهشت. در ( جهاد اكبر ) بين عقل و قلب جنگ است؛ عقل مي گويد: من مي خواهم بفهمم، قلب مي گويد: فهميدن مهم نيست، من مي خواهم ببينم. تو مي خواهي ثابت كني بهشت هست، جهنّم هست، اين كار كوچكي است ! من مي خواهم بهشت را ببينم، من مي خواهم جهنّم را ببينم. آنجا كه تلاش بين حصول و حضور است، بين عقل و قلب است، بين فهميدن و ديدن است؛ آغاز « جهاد اكبر » است.هجرت هم همين طور است؛ هجرت صغري است و وسطي است و كبري.
امّا آنچه كه در اين بحث مطرح است، خلافت صغري است و وسطي است و كبري. پس اگر از ما سئوال كنند: منظور شما از درس خواندن چيست، اين است كه مي خواهيم وارث انبياء بشويم، خليفه الله بشويم؛ بقيّه ديگر عمر فروشي است. اگر كسي خداي ناكرده عالم شد براي اينكه متاع دنيا نصيب او بشود؛ او هم در حقيقت يا فقه فروش است، يا فلسفه فروش است، يا تفسير فروش است؛ مثل جو فروش و گندم فروش، او به جائي نمي رسد ! اووارث پيامبران خليفه الله نمي شود! بنابراين از همان اوّل اگر دل ما از ما سئوال كند چه مي خواهي بشوي، مي گويد: مي خواهم وارث پيغمبر باشم، همين ! حالا وارث شدي، چه كار مي خواهي بكني ؟ مي خواهم خليفه خدا بشوم. خليفه خدا بشوي، كار خدائي انجام بدهي به اذن خدا، چه كار مي خواهي بكني ؟ اين كارسه مرحله دارد؛ خلافت صغري هست و وسطي هست و كبري.
« خلافت صغري » اين است كه مي خواهم زمين را آباد كنم، جامعه را آباد كنم. سياست خوب، اداره خوب، تدبير خوب، هدايت خوب. اينها خلافت صغري است. مردم را تربيت كردن، كشور را آباد كردن؛ اينها خلافت صغري است. خداي سبحان هم اين مأموريت را به ما داد، فرمود: من شما را به زمين آوردم؛ زمين را خلق كردم، آسمان را خلق كردم، در اختيار شما قرار دادم:انشأكم م ن الأرض و استعمركم ف يها (3). از شما جداً مي خواهم شما زمين را آباد كنيد.سد سازي و راه سازي و تأمين مسائل اقتصادي و اداري مملكت در سطح زمين، اينها جزء خلافت صغري است؛ بعد: نّما يعمر مساج د الله(4) و تأمين برزخ و مشكلات برزخ و اينها جزء « خلافت وسطي » است و عمده خلافت كبري است.
ساختن بهشت در پرتو نيل به مقام ( خلافت كبراي الهي )
« خلافت كبري » اين است كه ما بهشت را بسازيم، بهشت كه ساخته نيست! ما خليفه اللّهيم ف ي الأرض كه سد بسازيم، راه بسازيم، كشور را آباد بكنيم: و استعمركم ف يها. امّا بهشت را كي مي سازد ؟ جنّات تجر ي م ن تحت ها الأنهار(5) را كي مي سازد ؟ اين انسان است كه مي سازد. آن بيان نوراني وجود مبارك رسول گرامي (ص)را كه همه مان شنيديم، در جريان معراج، آن حضرت سئوال كردند كه اين ملائكه دارند قصر مي سازند:ل بنهً م ن ذهب، ل بنهً م ن ف ضّ ه(6)؛ يك خشت طلا، يك خشت نقره روي هم مي گذارند. اين ملائكه كه مهندسين ومعمارهاي بهشتند؛ چه طور گاهي مشغول ساختن اند، گاهي دست بر مي دارند؟ جبرئيل امين يا فرشته ديگري كه همراه حضرت بود، عرض كرد: يا رسول الله ! ملائكه مي سازند، ولي بالأخره مصالح ساختماني مي خواهد ! فرمود: مصالح ساختماني چيست ؟ فرمود: عقائد، اذكار، اخلاق، عمل صالح. هر وقت شخص كار خوبي انجام داد؛ يك خشت طلا، يك خشت نقره فرستاد، اينها هم مي چينند. اگر نفرستاد، كار خيري انجام نداد؛ اينها هم دست بر مي دارند !
پس جنّات تجر ي م ن تحت ها الأنهار را هم انسان مي سازد ! اين خليفه الله است ف ي تعمير الجنّه؛ نّما يعمر الجنّه من آمن ب الله، نه نّما يعمر مساج د الله من آمن ب الله ! اگر بهشت يك جائي بود آماده و انسان را وارد آن مرحله مي كردند، اين مي شد نظير پاداش هاي دنيائي ! در بسياري از آيات قرآن كريم فرمود: اين اعمال شماست كه به صورت بهشت در مي آيد ! و گرنه در آنجا نهر عسل كه با كندو درست نشده! م ن عسل مصفّي(7)، آنجا كه ديگر زنبور عسل و كندو نيست! همين عقائد، همين اخلاق، همين ايمان، همين عمل صالح وسيله مي شود كه ذات أقدس له آنها را در آنجا تهيه مي كند. پس ما خليفه خدائيم در زمين كه زمين را آباد بكنيم. خليفه خدائيم در زمين كه مراكز فرهنگي، مدارس، مساجد و اينها را اداره بكنيم. خليفه خدائيم در زمين كه برزخ را بسازيم، خليفه خدائيم كه بهشت را بسازيم. پس اگر ما مي توانيم بهشت را بسازيم، چرا خود را ارزان بفروشيم ؟! چرا بهشت مشتاق سلمان(8) و اباذر است ؟ براي اينكه هر بنائي مشتاق بنّاي خودش است ! آن سلمان و اباذر بهشت خودشان را ساختند. فرمود: هر كاري كه شما انجام بدهيد، فرشتگان الهي اين مصالح ساختماني را مي توانند در بياورند.پس انسان خليفه الله است ف ي العالمين !
چگونگي حشر عالم با عمل در روز قيامت
آنچه كه مربوط به ماهاست، حداكثر همين است؛ يعني دنيا را خوب بسازيم، مردم راحت بشوند. برزخ را خوب بسازيم، خودمان راحت باشيم. عدّه اي هم در كنار سفره ما در برزخ باشند؛ چه عيب دارد ! بهشت را بسازيم، عدّه اي هم در قيامت مهمان ما باشند. مگر به عالمان دين نمي گويند: ق ف، تشفع(9)؟ به ديگران مي گويند كه: ادخلوها ب سلام آم نين(10)؛ امّا به عالمان دين مي گويند: تشريف داشته باشيد، بايستيد؛ يك عدّه اي را شفاعت كنيد ! آنهائي كه تعليم و تربيت شما در آنها اثر كرده، راه افتادند؛ ولي يك سلسله لغزش هائي داشتند، دست آنها را هم بگيريد. اين را به علماء اجازه دادند! ق ف تشفع. اين كه در روايات دارد: اگر كسي عالم با عمل بود، بعثه الله يوم القيامه فقيهاً؛ اين است. اگر كسي در دنيا فقيه بود، اين اعتباري به آن نيست ! براي اينكه در لحظه مرگ يك عدّه براساس: ل كيلا يعلم م ن بعد ع لم ش يئاً (11)، عوام مي ميرند. امّا آنكه عالم با عمل بود: بعثه الله يوم القيامه فقيهاً.
معيار قيامت هم اين نيست كه كسي در دنيا آدم خوب بود ! معيار حساب در قيامت اين است: كسي در آخرت خوبي را به همراه بياورد: من جآء ب الحسنه، نه من فعل الحسنه ! خيلي ها هستند كار خوب كردند، بعد به هم زدند ! اينها به مقصد نمي رسند. آنهائي كه كار خوب كردند و نگه داشتند، اينها در دستشان نقد هست و به بازار قيامت آمدند: من جآء ب الحسن ه فله عشر امثال ها (12)، نه من فعل الحسنه ! اگر كسي عالم با عمل بود و حفظ كرد و به جائي رسيد كه بعثه الله يوم القيامه فقيهاً، آنگاه مي گويند: ق ف تشفع؛ آن روز حق شفاعت دارد. امّا اگر خداي ناكرده كاري كرد كه مقصودش دنيا بود، اجر دنيائي خودش را گرفته. اينها تازه حرف هاي معمولي است كه در اين كتابها نوشته اند.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دام ظلّه العالي) در مراسم افتتاحيه دوره تابستاني سال تحصيلي ( 86 ـ 1385 ) مدرسه علميه امام صادق (ع) ـ دماوند ؛ تير 1386
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) الكافي/ 1/ 32 (2) تحف العقول/ 483 (3) هود/ 61 (4) توبه/ 18 (5) بقره/ 25
(6) من لا يحضره الفقيه/ 1/ 295 (7) محمّد/ 15 (8) ر. ك: بحار الأنوار/ 22/ 341
(9) بحار الأنوار/ 2/ 16 ـ با تلخيص (10) حجر/ 46 (11) حج/ 5 (12) انعام/ 160
خوان حكمت روزهاي دوشنبه منتشر مي شود.

 



به همت متخصصان صنايع دفاعي صورت گرفت
افزايش سرعت استقرار توپخانه باتوليد توپ هاي خودكششي چرخدار

با حضور سردار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نخستين توپ هويتزر 155 م.م. خودكششي چرخدار در سازمان صنايع دفاع رونمايي شد.
به گزارش اداره كل تبليغات دفاعي وزارت دفاع، سرتيپ پاسدار «احمد وحيدي» در مراسم رونمايي از اين پروژه مهم طي سخناني در جمع خبرنگاران با اشاره به راهبرد وزارت دفاع در چابك سازي نيروهاي مسلح اظهار داشت: توپ هويتزر 155م.م. خودكششي چرخدار با هدف افزايش قدرت تحرك توپخانه اي نيروهاي مسلح توسط متخصصان خلاق و نوآور سازمان صنايع دفاع مبتني بر راهبرد، تاكتيك و نياز نيروهاي مسلح طراحي و ساخته شده است.
وحيدي افزايش شعاع عملياتي، افزايش سرعت عمل، افزايش قدرت تحرك، تعمير و نگهداري آسان و قيمت تمام شده كم تر نسبت به توپ خودكششي شني دار را از ويژگي هاي اين نوع توپ جديد خودكششي برشمرد و گفت: ان شاءالله با توليد انبوه اين توپ در آينده اي نزديك نيروهاي مسلح قادر خواهند بود در كوتاه ترين زمان ممكن توپخانه را در منطقه مورد نظر آماده عمليات كرده و پس از اجراي ماموريت در كمترين زمان و با كمترين خدمه جابه جا شوند.
وزير دفاع با تشكر و قدرداني از تلاش متخصصان سازمان صنايع دفاع كه با همت مضاعف و كار مضاعف هر روز توان جديدي را به توانمندي هاي نيروهاي مسلح مي افزايند، تاكيد كرد: اين روند بايد در سال 1390 با شتاب بيشتري تداوم يابد.

 



سرلشكر فيروزآبادي: گره دستمال دور گردن آمريكا در منطقه تنگ تر مي شود

رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح در تحليل حوادث اخير در خاورميانه تصريح كرد كه امروز گره دستمال دور گردن آمريكا تنگ تر شده و آنها احساس خطر بيشتري مي كنند.
سرلشكر سيدحسن فيروزآبادي ديروز در حاشيه همايش نماز نيروهاي مسلح با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به حوادث اخير منطقه گفت: آنچه امروز در اين كشورها رخ داده يك بيداري اسلامي است و مردم آنها به دنبال نجات كشور و حذف ديكتاتورها هستند.
فيروزآبادي با اشاره به شعارهاي مردم در اين كشورها تصريح كرد: اين شعارها نشان دهنده آن است كه ملت ها عليه فساد و ديكتاتوري و تحقير از سوي استكبار و رژيم صهيونيستي قيام كرده اند.
عضو شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينكه «نفت» مهمترين دغدغه آمريكايي هاست، اظهار داشت: وقتي مردم ليبي پالايشگاه ها را تصرف كرده و تهديد به بستن شيرهاي نفت كردند، باز هم آمريكايي ها احساس خطر نداشتند ولي وقتي شيرهاي نفت بسته شد، آمريكايي ها از خواب غفلت پريدند و گفتند قذافي بايد برود و عليه او موضع گرفتند اما اين موضع گيري در حمايت از مردم انقلابي ليبي نبود بلكه به خاطر آن بود كه قذافي نتوانست جريان نفت را برقرار نگه دارد.
فيروزآبادي افزود: دخالت نظامي آمريكا در ليبي اشتباه بزرگي است چرا كه آنها يكبار در تله عراق و افغانستان گير افتادند بنابراين با احتياط بيشتري در ليبي وارد شدند.
وي با تاكيد بر اينكه ليبي براي آمريكا با عراق و افغانستان فرق دارد، اظهار داشت: در آنجا مردم گرفتار ديكتاتور هاي ضداسلام بودند و حمله به آنها براي مردم لذت داشت و آن را راه نجات خود مي ديدند ولي در ليبي مردم خودشان قيام كردند و ديكتاتور نفس هاي آخر را مي كشد پس اين دخالت آمريكا چه معنايي مي دهد؟
رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح گفت: شايد تنها كاري كه آمريكايي ها بتوانند در ليبي بكنند تعيين مناطق ممنوعه براي پرواز هواپيماها و بالگردهاي قذافي باشد و يا اينكه بخواهند محل سكونت قذافي را بمباران كنند كه البته قذافي هم يك فرد نظامي است و احتمالا در كاخ خود حضور ندارد و اين اقدام آمريكايي ها بي فايده خواهد بود و تنها براي خودنمايي است.
فيروزآبادي خاطرنشان كرد: دخالت آمريكا در ليبي انقلاب مردمي را در منطقه تقويت خواهد كرد چرا كه در اين صورت مردم بيشتر چهره آنها را خواهند شناخت.
فيروزآبادي ادامه داد: امروز بيشتر از همه رژيم صهيونيستي از سقوط ديكتاتور هاي منطقه ناراحت است چرا كه وجود اين رژيم به دليل تاييد آنها بود. وي گفت: اگر هر حكومت ديگري كه بنا بر خواست مردم منطقه در اين كشورها روي كار بيايد قطعا متحد اسرائيل نخواهد بود بنابر اين امروز گره دستمال دور گردن آمريكايي ها نيز تنگ تر شده است.
رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح با اشاره به عبور ناوگروه ارتش از كانال سوئز و حضور در درياي مديترانه تصريح كرد: اسرائيلي ها فرياد زدند كه ايران مي خواهد در درياي مديترانه ابراز قدرت كنند كه ديديم اين طور نبود البته اقتدار ايران براي همه مشهود است و خود اسرائيلي ها هم اين را مي دانند و اين فريادها بي فايده است.

 



معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد : افزايش يارانه مطبوعات در بودجه سال آينده ضروري است

معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بر ضرورت افزايش يارانه مطبوعات در قانون بودجه سال 1390 تاكيد كرد.
« محمد جعفر محمدزاده » در گفت و گو با ايرنا از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي درخواست كرد تا در بررسي قانون بودجه، يارانه در نظر گرفته شده از سوي دولت را كاهش ندهند .
مسئولان رسانه هاي ارتباط جمعي طي سال جاري بارها خواستار افزايش يارانه پرداختي دولت به نشريات شده بودند .
وي همچنين گفت: گسترش كيفي و كمي رسانه هاي ارتباط جمعي، جزو سياست هاي اصولي دولت و لازمه افزايش سطح آگاهي افكار عمومي و اطلاع رساني جامع در باره تحولات داخلي و خارجي است و به همين منظور نيز دولت اعتبارات لازم را در قانون بودجه سال 1390 پيش بيني كرده است.
وي افزايش حمايت دولت از رسانه هاي ارتباط جمعي را ضروري خواند و تاكيد كرد كه معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درتلاش است تا همدلي، وفاق و اعتماد را در فضاي رسانه اي كشور گسترش دهد و براي اين منظور لازم است نمايندگان رسانه هاي ارتباط جمعي چتر حمايتي دولت را بالاي سر خود احساس كنند .
محمدزاده تصريح كرد: در سالهاي اخير نشريات كشور بويژه در ابعاد تخصصي آن از نظر كمي گسترش چشمگيري داشته است و آنها براي ادامه حيات خود نيازمند برخي حمايت هاي مالي دولت هستند.
معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد كرد كه نمايندگان محترم مجلس در حوزه هاي انتخابيه خود با درخواستهاي فزاينده اي جهت انتشار نشريات مواجه هستند و بيش از هركس به اهميت موضوع حمايت مالي از رسانه ها واقفند، بنابراين انتظار مي رود كه نه تنها بودجه تعيين شده از سوي دولت كاهش نيابد بلكه اهتمام ويژه اي به افزايش اعتبارات مربوط به يارانه مطبوعات داشته باشند. وي تاكيد كرد : نگاه ما به حوزه رسانه اي كشور متوجه افقهاي جهاني است و بايد بستر لازم براي جذب مخاطبين جهاني را فراهم كنيم .

 



آملي لاريجاني: تصميم هاي مجلس خبرگان تابع جوسازي هاي رسانه اي نيست

رئيس قوه قضائيه تأكيد كرد كه اعضاي مجلس خبرگان رهبري تابع جوسازي هاي رسانه اي نيستند و به آنچه مصلحت جامعه باشد، عمل مي كنند.
آيت الله صادق آملي لاريجاني طي سخناني در جلسه روز يكشنبه مسئولان عالي قضايي با تشريح جايگاه مجلس خبرگان رهبري در قانون اساسي و آيين نامه داخلي اين مجلس، شان و جايگاه آن را بالاتر از تعابير برخي رسانه ها دانست و تصريح كرد: مجلس خبرگان رهبري با توجه به مفاد اصول هفتم و هشتم و يكصد و يازدهم قانون اساسي داراي وظايف و اختيارات خاصي از جمله تشخيص وجود صفات ضروري در رهبري و بقاي آن است ولي تعبير «نظارت بر رهبري» در قانون اساسي وجود ندارد.
وي با تقبيح جريان رسانه اي خارجي كه در روزهاي اخير جوسازي هايي نسبت به اجلاسيه مجلس خبرگان و انتخابات دروني آن مطرح مي كنند و مطالبي را كه خواسته خودشان است، در قالب اخبار بيان مي كنند، ادامه داد: اجلاس خبرگان رهبري براساس آيين نامه داخلي بايد هر سال دو بار تشكيل شود و علماي بلاد كه افرادي عالم و متدين و آگاه به امور سياسي و اوضاع كشور هستند، گردهم آمده و موضوعات كلان را بررسي كنند. مسئله انتخابات داخلي مجلس خبرگان هم يك امر طبيعي است و هيئت رئيسه هر دو سال يك بار انتخاب مي شوند. ما دائماً اين انتخابات را داشته ايم و هيچ مسئله خاصي هم وجود ندارد.
رئيس دستگاه قضايي خاطرنشان كرد: به نظر مي رسد بايد اخلاق رسانه كه بخشي از اخلاق حرفه اي است مورد عنايت همه باشد و اين سمت و سوها در رسانه ها بايد تعديل بشود. اميدواريم كه همه به اين جهات اخلاقي در حيطه كاري خود توجه داشته باشند.
آملي لاريجاني يادآور شد: خبرگان رهبري وقتي گردهم مي آيند نسبت به مسائل و مشكلات كشور بحث هاي زيادي مطرح مي كنند و طبعاً نسبت به اوضاع كشور، جهت گيري هاي خاصي هم دارند ولي چيزي كه مي توان به آن عنايت كرد اين است كه اين بزرگان تابع جوسازي هاي رسانه اي نيستند و به آنچه كه مصلحت جامعه و نظام تشخيص دهند، عمل مي كنند.
وي وظايف خبرگان رهبري را بسيار سنگين برشمرد و افزود: مجلس خبرگان رهبري به همين مقدار كه در قانون اساسي مطرح است، وظيفه بسيار سنگيني بر عهده دارد و به همين جهت در اجلاسيه هاي مختلف نسبت به مسائل متعدد كشور بحث و بررسي مي كند و گزارش آن را در پايان به عرض مقام معظم رهبري مي رسانند.

 



يكي ديگر از خواسته هاي انقلابيون مصرتحقق يافت

با بركناري احمد ابوالغيط يكي از مهره هاي اصلي رژيم مبارك، نبيل العربي به عنوان وزير خارجه مصر منصوب شد.
خبرگزاري ها ديشب گزارش دادند نبيل العربي جانشين «احمد ابوالغيط» در پست وزارت خارجه مصرشد.
اين اقدام درحالي اتخاذ شد كه بركناري ابوالغيط از خواسته هاي مهم انقلابيون مصري بود.
وي از حاميان سرسخت صهيونيست ها بود كه در جنايات اين رژيم عليه فلسطيني هاي ساكن غزه به ويژه در جنگ 22 روزه نقش قوي داشت.
ابوالغيط تهديد كرده بود كه اجازه حضور هيچ فلسطيني از غزه را در مصر نخواهد داد و حتي گفته بود در صورتي كه آنها بخواهند وارد مصر شوند، استخوانهايشان را خرد خواهد كرد.

 



در ديدار سفير كشورمان مطرح شد قدرداني رئيس جمهور هائيتي از كمك هاي ايران

رئيس جمهور هائيتي در مراسم دريافت استوارنامه سفير ايران در هائيتي، از كمك هاي ايران به اين كشور تقدير كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، در مراسم دريافت استوارنامه سفير ايران در هائيتي، گارسيا پيروال رئيس جمهور هائيتي با تقدير از كمك هاي غذايي و دارويي جمهوري اسلامي ايران به زلزله زدگان كشورش و ابراز همدردي دولت و ملت ايران، خواستار گسترش هرچه بيشتر روابط دو كشور در زمينه هاي مختلف به ويژه در بخش فناوري و اقتصادي شد.
رئيس جمهور هائيتي با اشاره به پيشرفت هاي جمهوري اسلامي ايران و سابقه درخشان ملت ايران در عرصه هاي جهاني، به رضايت كشورش در استفاده از تراكتورهاي ساخت ايران اشاره و از حضور بازرگانان، سرمايه گذاران و صاحبان صنايع ايراني در طرحهاي اقتصادي هائيتي استقبال كرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14