(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 17 اسفند 1389- شماره 19882

80 مدرسه برازجان پذيراي مسافران نوروزي است
الموت دره سحرآميز و گنجينه تاريخ و طبيعت قزوين
ايران در كيهان
جاي خالي نظارت در جايگاه هاي سوخت!
اعزام 12 هزار بسيجي اصفهان به مناطق جنگي جنوب
با حضور معاون وزير جهادكشاورزي جشنواره ملي توليد محصولات سالم كشاورزي برگزار شد
بزرگ ترين سفره هفت سين در شيراز به نمايش گذاشته مي شود
ضرورت احداث 2 كيلومتر راه ارتباطي!
وضعيت تغذيه در كردستان نامناسب است
استاندار هرمزگان خبر داد آغاز مطالعه طرح احداث اردوگاه بين المللي كودك و نوجوان در بندرعباس
معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري شهرستان: نمادهاي كرج مورد بي توجهي قرار گرفته است
هشدار به فروشندگان مواد محترقه در بناب



80 مدرسه برازجان پذيراي مسافران نوروزي است

برازجان- خبرنگار كيهان:
بيش از 80 باب مدرسه براي اسكان مسافران نوروزي شهرستان برازجان تجهيز و آماده سازي شده اند.
مدير آموزش و پرورش برازجان در شوراي آموزش و پرورش اين شهرستان با بيان اين مطلب افزود: مدارسي كه براي اسكان مسافران نوروزي در نظر گرفته شده داراي 700 كلاس (اتاق) هستند كه براي تجهيز آنها از 300 تخته فرش و 700 تخته پتو همراه با ساير لوازم مورد نياز مسافران، استفاده شده است.
عباسعلي اسدي افزود: در صورت ازدياد مسافران نوروزي امكان افزايش اماكن اسكان مسافران وجود دارد.
وي با بيان اينكه ستاد اسكان مسافران نوروزي در نزديكي بيمارستان 17 شهريور برازجان است گفت: اين شهرستان و بخش هاي تابعه آن اماكن ديدني زيادي دارد كه هموطنان ما مي توانند با بازديد از آنها خاطرات خوشي را از برازجان در ذهن خود به يادگار بگذارند.
گفتني است در برازجان 70 اثر تاريخي و مذهبي وجود دارد كه از جمله به كاخ زمستاني كورش، كاروانسراي مشيرالملك، دژ برازجان، آبشار رود فارياب، كاروانسراي دالكي، چشمه هاي آبگرم دالكي، چهل خانه زير راه سعدآباد، سد شبانكاره، امامزاده ابراهيم، امامزاده شيخ منصور خزاعي و كوشك اردشير مي توان اشاره كرد.

 



الموت دره سحرآميز و گنجينه تاريخ و طبيعت قزوين

گزارش از: مهري غياثوند محمدخاني خبرنگار كيهان در قزوين
الموت بخشي از حوضه آبريز كاسپين است. منطقه الموت يا رودبار الموت در سلسله جبال البرز واقع در شمال شهر قزوين و شمال غرب فلات مركزي ايران قرار دارد.
گستره دره الموت غربي شرقي است و از پل انبوه در شمال غرب، هم مرز با گيلان، از شمال شرق به آخرين روستاي اين منطقه (اواتر و روستاي پيچ بن) هم مرز با مازندران مي باشد. دره الموت از شمال و غرب به استان مازندران، از جنوب به كوه هاي طالقان و آبيك از جنوب شرق و غرب به قزوين محدود مي شود.
اين منطقه چنانچه حمدالله مستوفي در نزهه القلوب نوشته تا قرن هفتم هجري با عنوان رودبار معرفي مي شد تا اين كه با آمدن حسن صباح به آن جا و رواج فرقه اسماعيليه و فعاليت خداوندان الموت، نوشته شد رودبار الموت و خوانده شد الموت. الموت كلمه اي است مركب از دو واژه «آله» و «اموت». نويسنده برهان قاطع اين كلمه را به فتح الف و لام بر وزن «جبروت» مي داند و مي نويسد: «نام قلعه اي است مشهور كه مابين قزوين و گيلان واقع است و آن را به سبب ارتفاعي كه دارد آله آموت گفتندي يعني عقاب آشيان چه «اله» عقاب و «آموت» آشيان باشد.
وليكن محققان براين نكته متفق القولند كه الموت نام مصطلح منطقه كوهستاني شمال قزوين و جايي است كه خداوندان الموت، قلعه هاي تاريخي اين منطقه را مقر و پايگاه تبليغ آيين اسماعيليه قرار داده بودند.
كوه ها و بلندي هاي الموت
شمال شرقي اين سرزمين كوهستاني چشم انداز شاخه غربي علم كوه به نام «انگشت خدا» است كه نگاه قدسي انسان به طبيعت است. در پسكرانه الموت شاه البرز با قلل پنج گانه آن به ارتفاع 4220 متر خودنمايي مي كند. ميانگين ارتفاع رشته كوه هاي دره الموت حدود 3600 متر است. كوه سلمبار و سيالان با ارتفاع 4200 متر در اين دره هميشه پوشيده از برف است. از ديگر بلندي هاي آن خشچال با 4000 متر، شاتان، هودكان و شيركوه و دره اندج است، اين كوه ها با دره ها، غارهاي طبيعي و مصنوعي جايگاه بناي قلعه ها و پناهگاه پرورش آموزه ها، عقايد ديني و مذهبي منطقه مي باشد. چنانچه نخستين ورودگاه حسن صباح دره اندج و شايد كه زيستگاه پنهاني وي، اين غارها و دواطاق تراشيده شده در سنگ به نام دولوكان بوده است؛ اين بلندي هاي طبيعي قلعه گونه، جزئي از سازه معماري دفاعي قلعه ها را تشكيل داده و منظرگاه و چشم انداز آنان بخشي از ميراث طبيعي با ارزش منطقه به شمار مي آيد. اين ارتفاعات در معماري امامزاده ها نيز بي تاثير نبوده است. امامزاده حسن سپهسالار خشكه چال، امامزاده و قدمگاه آتان و مكان هاي مقدس الموت كه به اين صخره ها سيماي قدسي و الهي بخشيده است.
چشمه هاي آب معدني
منطقه الموت از چشمه هاي آب هاي معدني و گرم مانند «گرم رود»، «آتان رود»، «نينه رود» برخوردار است آب هاي الموت از چشمه سار و برف آب تامين مي شود و مهمترين رودخانه هاي آن «اندج رود»، «الموت» و «طالقان رود» است. طالقان رود، يازده كيلومتري غرب روستاي «شهرك» به رودخانه هاي اندج و الموت ملحق شده و رودخانه «شاهرود» را تشكيل مي دهند. در دامنه هاي شمالي و جنوبي رشته كوه هاي البرز از ديرباز، قلعه هاي زيادي بنا شده كه برخي از آن ها مربوط به پيش از اسلام است. اين قلعه ها در طول تاريخ مقر و پناهگاه بسياري از سلاطين و حاكمان محلي از جمله حسن صباح بود.
روستاها و آبادي ها
آبادي ها و روستاهاي كوچك و بزرگ در طول دره الموت به شكل خوشه اي پراكنده شكل گرفته اند. اين آبادي ها به صورت لكه هاي سبز زمردي در دره جلوه مي نمايد. زماني كه مه دره را فرامي گيرد اين آبادي ها مانند سيارات در فضا معلق مي گردند. وليكن آنچه به دره الموت ارزش بخشيده روح انساني- ايراني است كه در آن جريان دارد. انسان با برداشت آگاهانه و يا ناخودآگاه خود در اين سرزمين در طي تاريخ از همه توانمندي هاي آن بهره جسته است.
سرزمين مقدس الموت
وجود درخت مقدس خونبار زرآباد، صدها امامزاده در آبادي ها و بيش از 170سال حضور پيروان مذهب شيعه اسماعيلي در منطقه و عشق به امام علي و امام حسين(ع) با برگزاري مراسم مذهبي در اين دره به آن سيما و ويژگي تقديس داده است و ميراث معنوي اين سرزمين را به وجود آورده اند.
كاروانسراي پيچه بن
كاروانسرا يا پناهگاه زمستاني كوهستاني پيچه بن در پايانه شمال شرقي سرزمين الموت بر سر راه قديم الموت به تنكابن قرار دارد. چشم انداز زيباي آن مشرف بر دره سلمبار مازندران است. زير بناي آن 242مترمربع است و داراي 5اطاق و يك اسطبل است كه از سنگ و ملاط گچ بنا شده است. از سال 1383 پايگاه ميراث فرهنگي الموت اين كاروانسرا را به منظور بهره برداري با كاربري پيشين مرمت و بازسازي كرده است.
غارهاي طبيعي
الموت غارهاي طبيعي بيشماري در منطقه الموت وجود دارد كه بعضي از آنها زيستگاه انسان در طول تاريخ بوده است. چون غارهاي «دلوكان و اندج» در رودبار الموت، «ميلك و اكوجان» در رودبار شهرستان و غار «سفيدآب» در 4كيلومتري شمال روستاي سفيد آب، در دل كوه سفيدچشمه به ارتفاع تقريبي 2400متر از سطح دريا واقع شده است. «غار ولي» در پنج كيلومتري جنوب غربي روستاي گشنه رود از بخش رودبار شهرستان در ارتفاع 1620متري قرار دارد كه حدود 250ميليون سال قبل براثر انحلال سنگهاي آهكي سازند روته تشكيل شده و متعلق به دوره پرمين و اواخر دوران اول زمين شناسي است.
درياچه اوان
درياچه زيباي اوان كه چون نگيني فيروزه اي در حلقه چهارآبادي اوان، وربن، زواردشت و زرآباد مي درخشد 1800متر از سطح دريا بلندتر و بيش از 70هزارمترمربع وسعت دارد. سرچشمه اين درياچه چشمه هاي موجود در كف درياچه مي باشند و به شكل حفره اي است كه عميق ترين بخش آن به عمق 5/7متر در جنوب شرقي درياچه است. اين زيستگاه با گونه هاي جانوري چون انواع ماهيان قزل آلاي رنگين كماني، كپور، اردك ماهي، خرچنگ، لاك پشت، اردك هاي وحشي، پرندگان و حشرات چون سنجاقك ها و تيره هاي گياهي متنوع چشم انداز شگفت انگيزي است كه آرام بخش و پذيراي گردشگران مي باشد.
جانوران الموت
بخشي از طبيعت اين دره حاصل خيز و رمزآميز، جانوران وحشي و اهلي آن است. وجود جانوران وحشي چون پلنگ، خرس، گراز، خرگوش، راسو، بزكوهي، شغال،كل و پرندگان شكاري چون عقاب كه گونه كمياب سفيد آن در الموت ديده مي شود و همچنين گونه هاي شاهين يا به گويش محلي «ال» كه نام (الموت برگرفته از اين پرنده است) تيهو، كبك و ديگر پرندگان گوناگون و زيبا، انواع خزندگان و حشرات بي نظير پيرامون درياچه اوان، انواع زنبور عسل وحشي و پرورشي كه منابع توليد عسل بسيار مرغوب اين سرزمين مي باشد، مجموعه اي بي نظير از حيات زيست را به وجود آورده است.
هنر صنايع دستي و سوغات الموت
روستائيان در آبادي هاي پراكنده دره الموت براي رفع نيازهاي روزانه با مواد و مصالح بوم آورد هنرهاي سنتي الموت را آفريده اند. كارگاه هاي خانگي جايگاه آفرينش انواع هنرها و صنايع كاربردي است. از شمار هنرهاي دستي الموت پارچه بافي، چادر شب، ايزار يا سفره نان، كرباس، صوف يا چهارنالي، جاجيم بافي، موج بافي، جل، پن بافي، نمدمالي، قالي بافي، سبد بافي، جوراب بافي، گيوه دوزي و نجاري است. با كوشش در شناخت و معرفي صنايع دستي سرزمين الموت و با پشتيباني براي زنده سازي اين هنرها و به روزآمد كردن آن مي توان براي آنها كاربري و بازار تازه يافت تا پيشكش و توشه گردشگران شود.

 



ايران در كيهان

مستقر شدن آمبولانس در جاده ها
نائين- خبرنگاركيهان: مدير شبكه بهداشت و درمان شهرستان نائين گفت جاده هاي منتهي به مشهد مقدس در حوزه اين شهرستان به 16 دستگاه آمبولانس مجهز مي شوند. علي شريفي افزود: از اين تعداد، 14 دستگاه آمبولانس سرويس دهنده بيمارستاني و دو دستگاه آمبولانس رزرو در ايام نوروز است.
كاروان سفيران عشق
مرودشت- خبرنگاركيهان: تعداد يك هزار نفر به نام سفيران عشق عازم مناطق جنگي جنوب كشور شدند. فرمانده ناحيه مقاومت بسيج مرودشت با اعلام اين خبر گفت اين كاروان را 23 روحاني و 23 راوي و 23 نفر از فرهنگيان همراهي مي كنند.
بهره برداري از 51 طرح عمراني
¤ 51 طرح عمراني، كشاورزي، بهداشتي- راه سازي و خدمات شهري كه عمليات آن به پايان رسيده مورد بهره برداري قرارگرفت.حسيني فرماندار مرودشت اعلام كرد: براي اجراء اين طرح ها 22ميليارد تومان هزينه شده است.
توزيع اعتبارات فرهنگي سفر رئيس جمهور
تبريز- خبرنگاركيهان: 20درصد از 880 ميليارد ريال اعتبار فرهنگي تخصيصي سفر رياست جمهوري به آذربايجان شرقي، هم اكنون در حال توزيع است.
«علي- داننده»، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي در شوراي فرهنگ عمومي «ورزقان» گفت: تقويت 10درصد مساجد استان با ايجاد كانون هاي فرهنگي و هنري و كتابخانه هاي باز، از اولويت ها بوده و در طول برنامه پنجم به 25 درصد مي رسد.
يادواره شهدا
هفتگل- خبرنگاركيهان: نخستين يادواره سردار شهيد يوسف كلاهدوز و 15شهيد كوي شهيد رجايي هفتگل با حضور فرمانده ناحيه مقاومت بسيج هفتگل برگزار شد.
استفاده از آب شيرين كن
گرگان- خبرنگاركيهان: مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان گلستان گفت: استفاده از آب شيرين كنها به عنوان ظرفيت سازي جهت تأمين آب شرب در دستوركار اين شركت قرار گرفته است.
مهندس عليمرادي افزود: در حال حاضر مطالعات مرحله اول آب شيرين كن در سطح استان انجام شده و براي بررسي و تصويب به شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور ارسال شده است و پس از نهايي شدن مطالعات و اخذ مصوبه از شركت مادر تخصصي، اين شركت اقدام به برگزاري مناقصه و انتخاب سرمايه گذار خواهد كرد.
گازرساني به 6 روستا
اليگودرز- خبرنگاركيهان: 6روستاي شهرستان اليگودرز با 34 هزار و 134 متر شبكه گذاري و پيش بيني 700 علمك تعداد 932 خانوار از اهالي روستاهاي دوزان، سنگ سفيد، باقرآباد، جوز، گندمينه و گايكان از نعمت گاز شهري بهره مند شدند.
بازارچه صنايع دستي بانوان
زنجان- خبرنگاركيهان: استاندار زنجان از كلنگ زني بازارچه صنايع دستي بانوان استان در 12فروردين ماه سال آينده خبرداد و اظهار داشت: با احداث اين بازارچه كليه مراحل آموزشي، توليدي و عرضه محصولات صنايع دستي در يك محل تجميع شده و زمينه گرايش و علاقمندي بيشتري براي آموزش صنايع دستي استان فراهم مي شود.
وي افزود: بازارچه صنايع دستي بانوان زنجان با مديريت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و عقد قرارداد با بخش هاي خصوصي فعاليت خواهد كرد.
تصويب اعتبار اجراي 26 پروژه عمراني
اروميه- خبرنگار كيهان: در هفتمين جلسه كار گروه زيربنايي استان كه با حضور معاون عمراني استاندار آذربايجان غربي برگزار شد افزون بر 89 ميليارد ريال براي تكميل و ساخت 26 پروژه عمراني، فرهنگي در استان تصويب شد.
دراين جلسه اعتبار موردنياز براي تكميل و تجهيز 8 پروژه مدرسه سازي در مناطق دور افتاده استان، 8 پروژه تكميل و احداث كانال هاي انتقال آب زراعي و تكميل طرح ساماندهي گلزار شهداي شهرهاي ماكو، شوط، مياندوآب، پيرانشهر، نقده و چالداران تصويب شد.
همچنين دراين جلسه طرح احداث سد ديرعلي سلماس و موزه آب اروميه نيز تصويب شد.
بهره برداري از طرح هادي
تبريز- خبرنگار كيهان: طي مراسمي، طرح هادي روستاي «عين الدين» بستان آباد و اجراي ديوارسنگي به ارتفاع 3 متر و 283 متر طول و نيز پل 3 دهنه، به بهره برداري رسيد.
همچنين طرح مشابه در روستاي «توجه ده سادات» شامل اجراي سيل بند به طول 335 متر و ارتفاع 5/2 متر و 500 مترمربع سنگ فرش، اجرا و افتتاح شد.
حضور شهرداران ايراني در المپياد طراحي شهري
نيشابور- خبرنگار كيهان: شهرداران شهرهاي يزد، گرگان، كاشان و نيشابور در برنامه المپياد طراحي شهري سازمان اسكان بشر ملل متحد در دانشگاه آكسفورد لندن شركت مي كنند.
دكتر عباس علي مديح شهردار نيشابور با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: ارتقاي كيفيت فضاي شهري در شهرهاي شركت كننده، بهبود رفاه و آسايش مردم شهر همراه با ارتقاي كيفيت محيط زيست، بهبود كارآيي اقتصادي براي از بين بردن فقر شهري و بهبود كيفيت فضايي و كالبدي از طريق ارتقاي كيفيت زيرساخت ها و منظر شهري از اهداف المپياد طراحي شهري است كه شهرداران مذكور با انتخاب وزارت كشور به لندن اعزام مي شوند.
60 درصد كاهش بارندگي
بناب- خبرنگار كيهان: به گفته مديرعامل شركت آب منطقه اي آذربايجان شرقي 50 درصد منابع آبي استان از منابع زيرزميني تامين مي شود كه خشكسالي هاي اخير زنگ خطر كاهش منابع آبي زيرزميني را به صدا درآورده است.
مهندس ارسلان هاشمي درحاشيه بازديد از طرح هاي امور آبي شهرستان بناب گفت: امسال در مقايسه با سال گذشته 60 درصد كاهش بارندگي درسطح استان داشتيم.
اهداي خون
زرين شهر- خبرنگار كيهان: مردم شهرستان لنجان در 6 نوبت 400 واحد خون معادل 180000 سي سي به جمعيت هلال احمر زرين شهر اهدا كردند.
سعيد محمدي رئيس جمعيت هلال احمر شهرستان لنجان گفت: با توجه به نبود سازمان انتقال خون در شهرستان لنجان، جمعيت هلال احمر در نوبت هاي مشخص در طول سال اقدام به خون گيري از مردم خواهد كرد.

 



جاي خالي نظارت در جايگاه هاي سوخت!

با سهميه بندي بنزين و به دنبال آن اجراي قانون هدفمندي يارانه ها مديريت سوخت وارد مرحله جديدي شد و استفاده بهينه و مطلوب از قطره قطره هاي بنزين براي افراد صاحب خودرو يا موتورسيكلت شكل جدي به خود گرفت.طوري كه روي آمار و ارقام بنزين موجود در كارت هاي سوخت نوعي وسواس و حتي حساسيت وجود دارد.مخصوصا براي افراد زير طبقه متوسط جامعه كه بعضا از درآمد و منابع مالي متغير و تعريف نشده اي برخوردارند.
به عنوان نمونه هر موتورسيكلت پس از اعمال سهميه بندي بنزين در هر روز تنها 10 ليتر بنزين مي تواند از طريق كارت استفاده كند. اين در حالي است كه وقتي كارت سوخت را در جايگاه هاي سوخت در دستگاه كارت خوان قرار مي دهد با ارقام مختلفي همچون 96/8، 86/9 يا 67/10 مواجه مي شوي، وجود اين آمار و ارقام متفاوت علاوه بر تغيير در مقدار بنزين در محاسبه هزينه بنزين نيز نقش دارد و شبهات و ابهاماتي را براي افراد ايجاد كرده كه متاسفانه در اين حوزه فرد يا مسئولي نيز پاسخگو نيست. لذا انتظار مي رود مسئولان نسبت به نظارت جدي در عملكرد جايگاه هاي سوخت و تنظيم دقيق دستگاه هاي كارت خوان به طور جدي اقدام كنند و در اين زمينه پاسخگو باشند.
حسيني- شهرستان هويزه

 



اعزام 12 هزار بسيجي اصفهان به مناطق جنگي جنوب

اصفهان-خبرنگار كيهان:
در سال جاري بيش ا ز 12 هزار بسيجي استان اصفهان از مناطق جنگي جنوب ديدن كرده اند.
مسئول دبير خانه ستاد راهيان نور سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان اعلام كرد: سهميه سال 89 و 90 اردوهاي راهيان نور استان اصفهان بيش از 65 هزار نفر بوده كه شامل اقشار مختلف بسيج اعم از بسيج محلات، اداري، كارگري، دانش آموزي و دانشجويي است.
سرهنگ پاسدار اصغر پورعطار افزود: اردوهاي راهيان نور با اعزام دانش آموزان بسيجي از 25 دي ماه سال جاري آغاز و تاكنون 12 هزار نفر از مناطق جنگي جنوب ديدن كرده اند.
وي با بيان اينكه اين اردوها تا پايان فروردين سال 90 ادامه خواهد داشت، گفت: افراد بسيجي و عموم مردم مي توانند با مراجعه به رده هاي مقاومت ثبت نام كرده و از اين سفر معنوي استفاده كنند.
مسئول دبيرخانه ستاد راهيان نور سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان اضافه كرد: سال قبل بيش از 45 هزار زائر از استان اصفهان به مناطق جنگي جنوب در قالب اردوهاي راهيان نور اعزام شدند.

 



با حضور معاون وزير جهادكشاورزي جشنواره ملي توليد محصولات سالم كشاورزي برگزار شد

دزفول- خبرنگار كيهان:
نخستين جشنواره توليد محصولات سالم كشاورزي كشور با حضور جمعي از مسئولان كشوري و استاني در دزفول از شهرهاي شمالي استان خوزستان برگزار شد.
در اين جشنواره معاون وزير جهادكشاورزي در آموزش و تحقيق توليد محصول سالم را گامي مهم در ارتقا كيفي محصولات و اصلي اساسي در جذب مشتريان داخلي و خارجي عنوان كرد.
«سيدجواد قريشي» افزود: اين موضوع همچنين از اولويت هاي جهادكشاورزي در برنامه هاي توسعه كشور محسوب مي شود.
وي تصريح كرد: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته مي بايست تا پايان برنامه پنجم توسعه 25درصد از محصولات كشاورزي كشور بايد از اتيكت محصول سالم برخوردار باشند.
رئيس سازمان جهادكشاورزي خوزستان نيز در اين مراسم گفت: با تكيه بر توليد محصولات سالم و اقداماتي كه در اين زمينه بويژه طي 6 سال اخير انجام شده اكنون حدود 20 محصول كشاورزي استان به خارج از كشور صادر مي شود كه بخش عمده اي از آن به محصولات شمال استان به ويژه شهرستان دزفول مربوط مي شود.
موسوي كشورهاي حوزه خليج فارس و اروپا را مهم ترين بازارهاي خريد محصولات مزبور دانست و گفت: از اين پس بايد سعي بيشتري براي استقبال مشتريان از محصولات استان و نيز گسترش اين بازار انجام شود.
فرماندار دزفول نيز در اين جشنواره با تقدير از انتخاب اين شهر به عنوان ميزبان نخستين جشنواره ملي توليد محصولات سالم كشاورزي به تشريح وضعيت، استعدادها و توانمندي هاي شهرستان در حوزه كشاورزي پرداخت.
«غلامرضا اخوان صباغ» از مسئولان استاني و كشوري ذي ربط خواست تا با توجه به پتانسيل هاي فراوان شهرستان نسبت به افزايش و تحول در ميزان تخصيص اعتبارات بخش كشاورزي به اين شهرستان اهتمام بيشتري داشته باشند.

 



بزرگ ترين سفره هفت سين در شيراز به نمايش گذاشته مي شود

شيراز- خبرنگار كيهان:
بزرگترين سفره هفت سين نوروزي كشور در ايام نوروز در شيراز به نمايش گذاشته مي شود.
«حسين قاسمي» فرماندار شيراز با بيان اين مطلب در جلسه ستاد تسهيلات نوروزي گفت: با توجه به اينكه شهر مقدس شيراز هر ساله در ايام نوروز ميزبان بسياري از هموطنان مي باشد بزرگترين سفره نوروزي در آغاز سال 1390 در شيراز به نمايش گذاشته مي شود.
وي اظهار داشت: تمام دستگاه هاي اجرايي بايد تلاش كنند تا زائران و مسافران نوروزي، شيراز را با خاطري خوش ترك كنند.
وي با اعلام آمادگي براي ميزباني از زائران شهر مقدس شيراز تبادلات فرهنگي و اقتصادي را از آثار مهم سفر عنوان كرد و افزود: بايد مسئولان دستگاههاي اجرايي با برنامه ريزي و فراهم نمودن امكانات مناسب ميهمانان نوروزي را در اين شادي ياري كنند.
وي توجه به تابلوهاي راهنمايي و استقرار ايستگاه هاي اطلاع رساني در ورودي هاي شهر و نيز در سطح شهر را ضروري دانست و گفت: يكي از مشكلاتي كه در سال هاي گذشته به آن توجه نشده عدم توجه به نصب تابلوهاي راهنما است كه اين مهم امسال بايد با جديت مورد توجه قرار گيرد.
وي اظهار داشت: مسافران نوروزي نبايد در خيابان ها سرگردان شوند ضمن اينكه با توجه به نقاط قوت و ضعف ستاد تسهيلات نوروزي در سال هاي گذشته بايد نسبت به ارايه خدمات بهتر و بيشتر به مسافران اقدام شود.
وي با بيان اينكه بايد از تمام ظرفيت شهر در جهت ميزباني از زائران و مسافران نوروزي استفاده شود گفت: در نوروز 90 بيش از يك هزار و 200 پاركينگ در هسته مركزي شهر به ظرفيت پاركينگ هاي سال قبل اضافه شده است و تمام ادارات نيز بايد پاركينگ خود را در اختيار ستاد تسهيلات نوروزي قرار دهند.
وي در ادامه به بحث گردشگري عشايري و سنتي اشاره كرد و افزود: در ايام نوروز بايد ويژه برنامه هاي سنتي از قبيل موسيقي زنده سنتي در تمام شهر به نمايش گذاشته شود.
فرماندار شهرستان شيراز تصريح كرد: تمام سعي ما بر اين است كه فضاي شاد و پرتحركي را براي مسافران نوروزي ايجاد كنيم.

 



ضرورت احداث 2 كيلومتر راه ارتباطي!

با وصل هنرستان شهر وزوان از توابع استان اصفهان به روستاي زيادآباد از طريق احداث 2 كيلومتر مسير ارتباطي آسفالته مي توان شاهد بهره مندي دانش آموزان و فرهنگيان زيادآباد از اين هنرستان بود. احداث اين مسير ارتباطي مي تواند زمينه اي باشد تا دانش آموزان بدون استرس و نگراني و بدون اتلاف وقت حتي با استفاده از يك دوچرخه از اين امكانات بهره مند شوند.
لذا از مسئولان انتظار مي رود براي استفاده بهينه و مطلوب از امكانات آموزشي موجود و كمك به افزايش سطح سواد دانش آموزان با احداث يك مسير ارتباطي 2 كيلومتري اين امكان را فراهم كنند.

ارمغان سگ هاي ولگرد
وحشت و سلب آسايش
وجود سگ هاي ولگرد در شهر گوگان از توابع استان آذربايجان شرقي باعث سلب آسايش و ايجاد رعب و ترس براي ساكنان اين منطقه شده است. امكان ابتلا به بيماري هاي احتمالي، وحشت به هنگام تردد شبانه و نگراني از احتمال آسيب رسيدن به كودكان و زنان از جمله مشكلاتي است كه وجود سگ هاي ولگرد با خود در اين منطقه به همراه آورده است.
لذا انتظار مي رود مسئولان شهرداري، شوراي شهر و بخش بهداشت نسبت به حل اين مشكل اقدام كنند.

 



وضعيت تغذيه در كردستان نامناسب است

سنندج-خبرنگار كيهان:
وضعيت تغذيه در كردستان نامناسب است و وجود سوءتغذيه و عادات بد غذايي به ويژه در نوجوانان، جوانان و بزرگسالان موجب اين وضعيت نامناسب است و بايد با فرهنگ سازي مناسب وضعيت تغذيه در كردستان بهبود پيدا كند.
معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كردستان در نشست خبري به خبرنگاران رسانه هاي گروهي گفت: يكي از مشكلات اساسي ما در جامعه دسترسي به عادات بد تغذيه و غذايي و مصرف كم لبنيات به ويژه شير در كودكان است.
فرزام بيدارپور افزود سوءتغذيه سبب بيماري هاي قلب و عروق كه اولين علت مرگ در استان است مي شود.
وي متوسط دريافت كلسيم دراستان را 55درصد نياز روزانه اعلام كرد و گفت: 80درصد از خانوارهاي استان، كمتر از 70درصد از كلسيم مورد نيازشان را دريافت مي كنند.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي استان در بحث فقر آهن اظهار داشت 35درصد از خانوارهاي كردستاني كمتر از 70درصد آهن مورد نياز و 64 درصد از جمعيت استان كمتر از 70درصد نياز روزانه ويتامين A دريافت مي كنند.

 



استاندار هرمزگان خبر داد آغاز مطالعه طرح احداث اردوگاه بين المللي كودك و نوجوان در بندرعباس

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
استاندار هرمزگان از آغاز مطالعه طرح احداث اردوگاهي به مساحت سه تا پنج هكتار در استان هرمزگان خبر داد و گفت: اين اردوگاه به مركز فعاليت هاي حوزه كودك و نوجوان در ابعاد محلي، ملي و بين المللي تبدل مي شود.
حسين هاشمي گفت: مردم هرمزگان نجيب، خونگرم و مهمان نواز هستند و برگزاري اين جشنواره در اين استان و كيفيت آن خود مويد اين ادعاست.
وي تصريح كرد: اين استان از ظرفيت هاي بالايي همچون برخورداري از 14 جزيره زيبا، بيش از هزار كيلومتر مرز دريايي و برخورداري از ذخاير نفت و گاز و قرار گرفتن در شاه راه اقتصادي و تجاري برخي از ويژگي هاي مثبت اين استان است و تنها بندر شهيد رجايي آن نزديك به 90درصد كل واردات و صادرات را دربرمي گيرد.

 



معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري شهرستان: نمادهاي كرج مورد بي توجهي قرار گرفته است

كرج- خبرنگار كيهان:
كرج نمادها و ارزش هاي بسيار خوبي دارد كه مورد بي توجهي قرار گرفته است.
معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري كرج در نشست خبري معاونت و مديران ستادي حوزه معاونت فرهنگي اجتماعي ورزشي شهرداري اظهار داشت: هويت كرج دغدغه اي است كه چندين سال است فكر مسئولان را به خود اختصاص داده و برخلاف آن چه كه گفته مي شود، كرج شهري بي نماد نيست.
حسين اميديان تصريح كرد: در اين راستا در بخش طبيعت، وجود چهارمين جاده زيباي جهان، دو حوزه شهادت شهيد فهميده و يا منزل مسكوني كه امام خميني(ره) مدتي در آن ساكن بود نمونه اي از چندين المان موجود در شهر است.
وي، وجود قوميت هاي مختلف در كلانشهر كرج را ظرفيتي ديگر دانست و گفت: وجود قوميت هاي مختلف، وجود قهرمانان ملي و مخترع جهاني از جمله مواردي است كه مي توان به آن پرداخت.
اميديان تأكيد كرد: لازم است تا به سرعت المان شهر كرج تعيين شود.
معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري، لزوم توجه مطبوعات به مباحث فرهنگي و كاستي هاي موجود در استان البرز را يادآور شد و گفت: رسانه ها بايد با نگاهي انتقادي ولي منصفانه كاستي هاي موجود در اين استان را رصد كرده و در مديران شهري ايجاد دغدغه كنند.

 



هشدار به فروشندگان مواد محترقه در بناب

بناب - خبرنگار كيهان:
فرمانده نيروي انتظامي بناب گفت: مغازه هايي كه مبادرت به فروش موادمخدر نمايند، پلمب خواهند شد.
سرهنگ عيسي هاتفي افزود: از ابتداي امسال تاكنون بيش از 7 هزار و 663 دستگاه تجهيزات ماهواره و بيش از 4 ميليون و 500 هزار نخ سيگار در اين شهرستان كشف شده است.
فرمانده نيروي انتظامي بناب با اشاره به نزديكي به ايام آخر سال در خصوص هرگونه استفاده از مواد محترقه بويژه در ايام آخر سال به خانواده ها و جوانان هشدار داد و گفت: با اينكه در زمينه استفاده از مواد محترقه هيچگونه تلفات در شهرستان مشاهده نشده است؛ اما با وجود اين، ضمن بازرسي و كنترل دقيق مغازه هاي مشكوك، با افراد متخلف طبق قانون برخورد خو اهد شد و مغازه هايي كه در اين زمينه مبادرت به فروش مواد محترقه نمايند، پلمب خواهند شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14