(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 17 اسفند 1389- شماره 19882

اخبار هفته
گزارشي از همايش دادستان هاي عمومي، انقلاب و نظامي سراسر كشور
رئيس دستگاه قضا: حفظ امنيت كشور بر دوش دادستان ها ست
يك عمر پشيماني براي لحظه اي هيجان
قبل از سفربه نكات زير توجه كنيد



اخبار هفته

بيرق شهدا نماد دانش آموزان عمره گزار
دانش آموزان در سفر عمره امسال بيرق شهداي دانش آموز را به نشانه گراميداشت آنان در 8 سال دفاع مقدس در مدينه و مكه معظمه به احتزاز در مي آورند.
به گزارش روابط عمومي سازمان دانش آموزي، عملكرد خوب كادر كاروانها وتنوع جذابيت برنامه ها از عوامل توفيق سازمان دانش آموزي در حوزه عمره است. بنا به اين گزارش، دانش آموزان عمره گزار علاوه بر زيارت، فعاليت هاي تشكيلاتي كه يكي از مهمترين شاخص هاي سازمان دانش آموزي است را در دستور كار خود دارند.
اعلام نتايج دوره هاي مجازي كنكور ارشد
معاون سازمان سنجش و آموزش كشور با اشاره به برگزاري كنكور كارشناسي ارشد 90 از اعلام نتايج رشته هاي مجازي اين آزمون خبر داد و گفت: نتايج پذيرش در اين رشته ها هفته آينده اعلام مي شود.
ابراهيم خدايي در گفت وگو با مهر افزود: با توجه به اينكه داوطلبان كنكور كارشناسي ارشد 90 مي توانستند علاقه مندي خود را براي پذيرش در دوره هاي مجازي اعلام كنند، پذيرفته شدگان چند برابر ظرفيت اين دوره ها درهفته آينده معرفي مي شوند.
شهروندان مراقب معامله با افراد محجور باشند
سرپرست دادسراي ناحيه 25 هشدار داد كه شهروندان مراقب معامله با افراد محجور و نيازمند به سرپرستي باشند.
حجت الاسلام رحماني درباره ورود برخي پرونده هاي قضايي ناشي از معامله با افراد محجور به سيستم قضايي كشور به شهروندان تذكر داد.
وي گفت: در مدت كمي كه به عنوان سرپرست اين دادسرا منصوب شده ام دريافتم برخي از مواردي كه شهروندان تشكيل پرونده مي دهند مربوط به معاملات غيرقانوني است.
دانشنامه شميران تكميل مي شود
با تدوين دانشنامه شميران و ثبت تاريخ شفاهي محلات 26 گانه، هويت اين منطقه حفظ مي شود.
مهندس احسان ا... شريفي قائم مقام شهردار منطقه يك گفت: اين دانشنامه در بنياد دايره المعارف بزرگ اسلامي تدوين مي شود و قرار است 3 هزار مدخل ازاسناد مربوط به شميران در اين مجموعه عظيم گردآوري شود. وي افزود: تاكنون 700 مدخل اين دايره المعارف به پايان رسيده است.
بهسازي معابر در شمال تهران
ستاد استقبال از بهار در معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري منطقه يك تشكيل شد.
مهندس حامد ميرزابيگي معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري منطقه گفت: مرمت و جمع آوري انواع تابلوهاي ترافيكي، نصب و نگهداري چراغهاي راهنمايي، شناسايي گره هاي ترافيكي و اجراي طرحهاي ضربتي رفع سد معبر از مقابل مراكز تجاري از جمله اقدامات طرح استقبال از بهار است.
وي از اجراي ويژه طرح استقبال از بهار در محله ازگل خبر داد و گفت: در اين محله كليه عمليات ترافيكي شامل اصلاح هندسي و ترميم يا جمع آوري سرعت گيرها انجام شده است.
پاكسازي 6 هزار متر آلودگي بصري
6 هزار و 434 متر آلودگي و زاويه بصري از آغاز سالجاري تاكنون در شمال تهران حذف شده است.
به گفته مهندس مجيد نوربخش معاون امو شهري و فضاي سبز شهرداري منطقه يك، تاكنون 420 تابلوي غيرمجاز و 6 هزار و 434 متر بنر، برچسب و پوستر در نواحي دهگانه شمال تهران جمع آوري شده است.
وي افزود: مراكز تجاري و خدماتي مي توانند با ارائه مدارك مورد نياز به اداره زيباسازي شهرداري منطقه و جانمايي موارد تبليغاتي توسط كارشناسان مجوز مورد نظر را دريافت كنند.
احداث تفرجگاه در مسيل باختر
مشاور شهردار منطقه 8 از احداث تفرجگاه در مسيل باختر خبر داد.
كوروش پور مرتضوي گفت: احداث آبنما، ساخت و نصب آلاچيق و نرده فلزي از جمله اقداماتي است كه در ساخت اين تفرجگاه صورت گرفته است.
وي با اشاره به بهسازي معابر و پياده روهاي اين مسير افزود: اصلاح هندسي تقاطع مسيل باختر و بزرگراه امام علي(ع) و جدولبندي و روكش آسفالت از ديگر پروژه هاي انجام شده در اين مسير است.
شرق تهران به استقبال بهار مي رود
شهردار منطقه8 از اجراي برنامه هاي طرح استقبال از بهار از اول اسفندماه سال جاري خبر داد.
محمد مهدي شادالويي گفت: غبار روبي مساجد، شست و شو و رنگ آميزي نماها، پاكسازي برچسب ها وپوسترها از ديوارهاي منطقه، رسيدگي به نما ي ساعتها از جمله ويژه برنامه هاي شهرداري در طرح استقبال از بهار است.
وي با اشاره به توسعه فضاي سبز عمومي در شرق تهران افزود: شهرداري منطقه 8 با كاشت انواع گلها ونهالهاي تزييني و زينتي در بوستانها و فضاهاي عمومي، شهروندان را براي استقبال از بهار آماده مي كند.
كاشت 150 اصله نهال در منطقه 9
معاون امور شهري و فضاي سبز منطقه 9 از كاشت 150 هزار نهال در معابر و بوستانهاي اين منطقه خبر داد.
حميد جواني گفت: توزيع و كاشت نهال در 7 روز متوالي در سه پايگاه اهداي نهال در بوستانهاي معين، المهدي(عج) و شمشيري ادامه دارد. وي افزود: كلينيك هاي گل و گياه منطقه 9 امسال نيز همچون سال گذشته نحوه صحيح كاشت درخت، نگهداري و آبرساني نهالهاي اهدايي را آموزش مي دهند . به گفته جواني در حال حاضر 27 هزار اصله درخت در منطقه وجود دارد.
استقبال از بهار در منطقه 14
شهردار منطقه 14 از اجراي طرح ويژه استقبال از بهار در محله شيوا به عنوان طرح استقبال از بهار خبر داد.
به گفته علي محمد نژاد، اقدامات عمراني شامل جدول بندي، نهرسازي، آسفات معابر، اصلاحات و رفع گره هاي ترافيكي همچنين فعاليتهاي اجتماعي همانند تجهيز وراه اندازي سراي محله شيوا، برگزاري تئاتر خياباني با عنوان مخاطرات چهارشنبه سوري از ديگر اقدامات اين طرح بود.
شهردار منطقه 14 هزينه انجام اين طرح را 35 ميليارد ريال اعلام كرد.
توزيع 45 هزار اصله نهال در منطقه 15
شهرداري منطقه 15 از توزيع رايگان 45 هزار نهال مثمر و غير مثمر در بين شهروندان منطقه خبر داد.
نهالهاي يادشده شامل انواع زبان گنجشك، زيتون، خرما، گيلاس و توت است.
توزيع نهال رايگان تا 22 اسفند در بوستانهاي وفا، گلچين، ميدان امام رضا(ع)، بوستان كوهسار و فجر و ... ادامه خواهد داشت
بازارچه خود اشتغالي در جنوب شرق تهران
اداره امور بانوان شهرداري منطقه 15 اقدام به برپايي بازارچه خوداشتغالي كرده است. اين بازارچه با هدف تشويق وترغيب بانوان سرپرست خانوار وبه منظور خودكفايي اقتصادي آنان برپا مي شود.
گفتني است، در اين بازارچه محصولاتي نظير خشكبار، پوشاك و ترشيجات عرضه خواهد شد.
تكميل شبكه فاضلاب
بيش از 95 درصد شبكه فاضلاب منطقه 15 تكميل شد.
به گفته مهندس مجيدي كارشناس پروژه شبكه فاضلاب منطقه، از مجموع 346 كيلومتر شبكه فاضلاب كه در محدوده منطقه 15 طراحي شده تاكنون 324 كيلومتر اجرا شده و 22 كيلومتر باقيمانده است.
همچينين از مجموع 99 هزار فقره انشعاب كه در منطقه پيش بيني شده بود، 53 هزارو 500 فقره انشعاب نصب و 45 هزار و 500 انشعاب باقيمانده است.
مجيدي از نصب 20 هزار انشعاب ديگر تا اوايل سال آينده خبر داد و گفت: اين انشعابات مربوط به بزرگراه امام علي (ع) است كه فرا منطقه اي است و در برنامه هاي آتي قرار دارد.
بهره برداري از تله زباله گير در منطقه 18
پيشرفته ترين تله زباله گير انهار در منطقه 18 به بهره برداري رسيد.
هدف از اجراي اين طرح صرفه جويي در هزينه هاي مربوط به لايروبي و پاكسازي انهار و همچنين حفظ محيط زيست بوده است. در اين نوع از تكنولوژي ابتدا رسوبات و سنگهاي روان داخل آبها مهار و سپس پسماند و زباله ها در داخل سبدي حجيم گرفتارمي شود.
دستگاه تله زباله گير با هزينه اي بالغ بر 350 ميليون ريال نصب و جانمايي شده است.

 



گزارشي از همايش دادستان هاي عمومي، انقلاب و نظامي سراسر كشور
رئيس دستگاه قضا: حفظ امنيت كشور بر دوش دادستان ها ست

همايش دادستان هاي عمومي و انقلاب و نظامي سراسر كشور با عنوان نقش دادستان در مقابله با جرايم و تأمين امنيت عمومي 11اسفند ماه سال جاري در سالن همايش هاي صداوسيما برگزار شد.
رييس قوه قضاييه در اين همايش با بيان اين كه «بار سنگيني از وظايف قوه قضاييه بر عهده دادستان هاست»، تصريح كرد: وظيفه برخورد با جرايم، پيگيري جرايم و حتي اجراي احكام، همه بر دوش دادستان هاست و مي توان گفت حفظ امنيت كشور به نوعي بر دوش دادستان هاست.
آيت الله صادق آملي لاريجاني دادستان ها و دادسراهاي كشور را مظهر صلابت و اقتدار نظام دانست و افزود: بر اين اساس بايد اين اقتدار را مهم تلقي كرد و در اين راستا بايد هرچه را براي ما مقدور است به كار ببنديم تا قوه قضاييه و نظام اسلامي دچار ضعف نشود.
وي ادامه داد: پس از اين كه دادستان ها در سراسر كشور براي ابراز اقتدار قوه قضاييه حساسيت مناسب را نشان دادند، در مقام رسيدگي نيز بايد با قاطعيت عمل كنند. پرونده اي كه ضعيف تشكيل مي شود، نتايج دشواري را براي قوه قضاييه به دنبال خواهد داشت. دادسراها در برخورد با جرايم بايد با قاطعيت برخورد كنند.
آملي لاريجاني با تأكيد بر اين كه «ما به قضات شجاع و قاطع نيازمنديم»، خاطرنشان كرد: البته دستگاه قضايي، قضات شجاع و قاطع كم ندارد اما استقامت در امر، مهم تر از شروع كار است. در مدت زمان حضورم در دستگاه قضايي احساس مي كنم بسياري براي خود حاشيه امن قائلند. براساس كتاب و سنت، كسي از برخورد قاضي مستثني نيست و قاضي بايد نسبت به همه نافذ و قاطع باشد.
وي اظهار كرد: كساني از اصل حضور در دادگاه ها اجتناب مي كنند و آن را براي خود ننگ و عار مي دانند؛ در حالي كه سرور و مولاي ما خود در محكمه حاضر شد. عده اي كه مي توان گفت اتهامات شان برجسته بوده و توجه به اتهامات شان قطعي است، در تلاش هستند كه از حضور در دادگاه ها اجتناب كنند. قضات بايد محكم بايستند و تابع جنجال ها نباشند.
رييس قوه قضاييه ادامه داد: البته اين بحث فقط درمورد مسئولان نيست. گاهي در جريان برخورد با يك محارب يا كسي كه سرقت مسلحانه انجام داده است، هزاران سخن بلند مي شود. قضات بايد با شجاعت عمل كنند. كوتاهي در اين جهت نه فقط به چهره قوه قضاييه بلكه كل نظام را زير سؤال مي برد. انعكاس بيروني از يك سو و مسئوليتي كه ما در برابر حق تعالي داريم از سوي ديگر.
آملي لاريجاني خاطرنشان كرد: قضات به هيچ وجه نبايد در برابر هياهوها در رسانه ها و در شهر منفعل شوند. در كنار اقدام مقتدرانه بايد با عدالت و تقوا عمل كنند.
وي همچنين استقلال قضات را مورد اشاره قرار داد و افزود: قاضي بايد بتواند به آن چه رسيده، عمل كند و حق نيست كه از هيچ ناحيه اي بر او فشاري وارد شود. بدون اين مسأله قوه قضاييه نمي تواند مقتدرانه و عادلانه عمل كند. اين استقلال نبايد از سوي عدم متانت قاضي مخدوش شود.
رييس دستگاه قضايي در ادامه با بيان اين كه «قضا امري براي فصل خصومت است»، گفت: اين فصل خصومت، انعكاس بيروني در جامعه دارد. به ويژه در پرونده هايي كه موردتوجه جامعه است. از اين نظر كه عواطف جامعه را برمي انگيزد و نياز به دقت را صدچندان مي كند. نمي توان همه پرونده ها را يكسان ديد. استقلال قاضي بايد با متانت حكم توأم باشد و اگر غير از اين باشد قابل توجيه نيست.
آملي لاريجاني با تأكيد بر اين كه «بدون استقلال نمي توانيم انتظار عدالت داشته باشيم»، اظهار كرد: در جامعه اهرم فشار بسيار است. از روابط شخصي گرفته تا رسانه هاي مختلف، حتي رسانه هاي عمومي. در يك پرونده اي كه قاضي به اين نرسيده كه شخص قاتل است يا تجاوز به عنف كرده، روزنامه ها مي نويسند كه فلاني مرتكب قتل شده و از مجازات تبرئه شده است. اين ظلم به قوه قضاييه و قاضي بوده و حتماً قابل پيگرد است؛ البته ما نيز نبايد بهانه به دست رسانه ها بدهيم. در پرونده هايي كه با عواطف جامعه توأم شده بايد دقت بيشتري شود و سخن قابل توجيهي داشته باشيم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود برخورد با ضدانقلاب ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: در اوايل انقلاب در كشور جريان هايي بود كه شعارهاي آنان آرام آرام عوض شد. زماني بني صدر گفته بود كه من قانون را عمل نمي كنم كه امام راحل(ره) فرمودند غلط مي كني عمل نكني. فتنه سال گذشته واقعاً فتنه بود. در فتنه حق و باطل به هم مي آميزد. تا زماني كه آرام آرام از انتخابات دور شديم و جرياني ايجاد شد. ادعاي تقلب، دروغ بزرگي بود. ما در شوراي نگهبان گفتيم كه بيايند صندوق ها را به صورت تصادفي مشاهده كنند اما نيامدند. بايد توجه داشت كه ابطال انتخابات يك مسير قانوني دارد و حتي در جلسه اي نمايندگان آنها گفتند كه اگر صندوق ها باز شود مي دانيم كه نتيجه فرقي نمي كند. ما در مبادي مشكل داريم.
رييس قوه قضاييه افزود: كساني كه در انتخابات رأي نياوردند بايد عقلايي عمل مي كردند. در نظام مردم سالاري فردي رأي مي آورد و فردي رأي نمي آورد و البته ادبيات كسي كه رأي مي آورد نيز بايد صحيح و عقلاني باشد و برخي تعابير را به كار نبرد.
آملي لاريجاني تصريح كرد: از اين حوادث نزديك به دو سال مي گذرد و آرام آرام صف ها روشن شد. متقاضيان آمدن در روز 25بهمن ماه چه كساني بودند؟ تمام ضدانقلاب بسيج شد و رؤساي استعمارگر كه دستشان به خون هزاران نفر آغشته است، مدافع اين جريان شدند. مگر آنان دلسوز مردم هستند؟ مگر در عراق و افغانستان دلسوز مردم بودند؟
وي خاطرنشان كرد: قوه قضاييه نبايد سياسي كاري كند. قاضي در مقام صدور حكم نبايد سياسي كاري كند ولي بايد سياسي باشد تا موضوع را تشخيص دهد. قاضي بايد حد و حدود جريان ها را بشناسد. ممكن است فردا فتنه ديگري باشد. بايد مسير را بشناسيم.
رييس قوه قضاييه در ادامه سخنراني اش در همايش دادستان هاي عمومي و انقلاب كشور پيشگيري از جرم را يكي از مباحث مبنايي و ريشه اي در كار قوه قضاييه دانست و گفت: اين موضوع مدت ها مغفول افتاده است.
رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب: انقلاب اسلامي تابوي 200ساله آمريكا و اروپا را درهم شكست
رييس دفتر رهبر معظم انقلاب نيز در اين همايش گفت: انقلاب اسلامي، جمهوري اسلامي ايران و نهضت مقدسي كه پايه گذارش حضرت امام(ره) بود تابوي 200ساله آمريكا و اروپا را درهم شكست.
حجت الاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني افزود: شرايط ما در دنيا درحال حاضر به شكلي است كه موي دماغ مستكبرين شده ايم و آنها نمي توانند نظام را تحمل كنند و يكي از كارهايي كه مكاتب مختلف امروز مشغول آن هستند و پول هاي زيادي صرف آن مي كنند، نابود كردن پايه هاي اعتقادي نسل جوان امروز ماست.
وي گفت: نقش دادستان ها اين است كه اجازه ندهند اين سربازان كشنده فضيلت ها در نقشه هاي خود موفق شوند و فساد را گسترش دهند.
محمدي گلپايگاني با بيان اينكه يكي از بلاهاي دامن گير نسل جوان موادمخدر است، افزود: موادمخدر خانواده ها را نابود مي كند و همه چيز را از بين مي برد. برهمين اساس جايگاه دادستان ها جايگاهي است كه خداوند به شما ارج خواهد داد و قصد همه تان غربت است.
رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب، با تأكيد بر ارج معنوي دادستان ها، گفت: مقام معظم رهبري كه پرچمدار اين نهضت مقدس است و توانسته به نحو احسن تاكنون اين مسئوليت عظيم را اداره كند دعاگوي شماست و شما هر كدام بازويي براي ايشان هستيد و كشور جمهوري اسلامي به سمتي مي رود كه آوازه اش زاواياي جهان را پر كند.
وي ادامه داد: آنها در تبليغات شان مي گويند هدف حركت هاي مصر و ليبي طلب ماديات است اما شما ديديد كه با نمازجمعه و الله اكبر شروع شد و در بحرين نيز كه در همسايگي ماست شعار اباعبدالله الحسين سر مي دادند.
رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب، با بيان اين كه هر قدمي عليه استكبار برداشته شود رنگ و بوي مذهبي دارد، افزود: اين مكاتب رنگارنگ كه ريشه در استعمار دارند نمي توانند بشريت را اداره كنند. طبيعت انسان خداجويي است و اينها نمي توانند به اين نياز واقعي جواب دهند.
وي در پايان گفت: اينكه هر كس به سهم خود جلوي فساد و فتنه اي را بگيرد ذخيره پاك روز مباداي اوست. روزي كه هيچ منصب و مسئوليتي براي انسان كارساز نيست.
دادستان كل كشور: سران فتنه در منازل خود هستند
دادستان كل كشور نيز در اين همايش شايعه دستگيري و حبس سران ضدانقلاب فتنه در زندان حشمتيه را تكذيب كرد و گفت: اين شايعه كذب محض است و اين افراد در منازل خود هستند ولي محدوديت هايي در ارتباطات آنها اعمال شده است.
حجت الاسلام غلامحسين محسني اژه اي گفت: چند كارگروه در اين همايش پيرامون موضوعات مختلف كه محور اصلي آن ارتقاي امنيت اجتماعي است، بحث و تبادل نظر مي كند.
وي ادامه داد: بسياري از آسيب ها و مشكلاتي كه در سال جاري داشتيم، نيز توسط يك كار گروه خاص بررسي مي شود. نسبت به اطلاع رساني صحيح، سريع و شفاف به مردم بايد گام برداشته شود و اميدواريم اين همايش براي دستگاه قضايي و مردم كاربردي، عملياتي و مفيد باشد.
محسني اژه اي درباره اظهارنظر رئيس قوه قضائيه براي ورود به مسئله هتاكي عليه مسئولان نظام، افزود: قبلا هم گفتم كه بداخلاقي و اقدامات خودسرانه خلاف قانون، بد است. هم مردم و هم مسئولان بايد كمك كنند تا فرهنگ متناسب با آنچه اسلام مي پسندد، داشته باشيم و اگر كساني مي خواهند اقدامات خودپسندانه داشته باشند جايي كه لازم است تذكر و جايي كه لازم است هشدار داده شود.
وي با اشاره به حجم 5/1 ميليوني ورودي پرونده ها به محاكم قضايي در شش ماه اول امسال گفت: مسلما به علت كمبود قاضي كار قضات بسيار زياد است و آنها با احساس مسئوليت از وقت خانواده خود كم مي گذارند. معمولا در پايان سال پرونده هاي مختومه به اندازه پرونده هاي وارد شده است ولي بار سنگين بر دوش دادسراها و دادگاه ها قرار دارد.
محسني اژه اي بار ديگر شايعه دستگيري و حبس سران فتنه در زندان حشمتيه را تكذيب كرد و گفت: اين شايعه كذب است و اين افراد در منازل خود هستند ولي محدوديت هايي در ارتباطات آنها اعمال شده است.
دادستان كل كشور با اشاره به تلاش ناكام استكبار جهاني براي اغتشاش مجدد در تهران در روز گذشته افزود: دشمنان ما مخصوصا آمريكا و اسرائيل خيلي تلاش مي كنند كه حتي از كار كوچك هم فيلمي تهيه كنند تا بگويند در ايران تظاهرات است و مردم ناراضي هستند.
وي ادامه داد: اين همه هياهو و تبليغات انجام شد ولي مردم با اين دروغ پراكني ها آشنا هستند، استيصال دشمنان نشان دهنده دروغ پراكني هاي آنهاست و اگر كسي بتواند كاري كند ديگر نيازي به فرياد نيست. كساني كه به اين اقدام كذب دست مي زنند كه جايگاه و پايگاهي ندارند.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور: نمي توان به راحتي حريف آقايان در پرونده بيمه ايران شد
رئيس بازرسي كل كشور نيز در اين همايش گفت: امروز براي توليد و افزايش قدرت نرم نيازمند حاكميت آرمان انقلاب با ايجادعدالت و احقاق حق هستيم.
حجت الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي گفت: نقش دادستان، نقش ويژه و ممتازي است چرا كه معرف و تابلو دستگاه قضايي رئيس دادسرا و دادستان است، ابتدا و انتهاي فعاليت قضايي در اختيار دادستان ها است و در بسياري از كشورها نيز به اين شكل است.
وي با بيان اينكه معمولاً ارزيابي عمومي از دستگاه قضا معدلي است كه توسط دادستان ها رقم مي خورد، ادامه داد: در احساس امنيت نقش دادستان ها بي بديل است چرا كه كمتر شخصيتي است كه مانند دادستان ها ايجاد كننده آرامش رواني در جامعه باشد.
پورمحمدي گفت: معتقديم آنچه كه امروز اتفاق افتاده پژواك و بازخوردي از پيام انقلاب در جهان اسلام است و اين فرياد در طي سه دهه در جايگاه خود نشسته و قلوب مردم را پوشانده است و به هيچ شكلي حتي از طريق ماهواره ها نمي توان اين واقعيت را پوشاند.
وي بيان كرد: درواقع پيام حق خواهانه ملت رسيده و دريافت شده و همچنين امروز آثار خود را به جاي مي گذارد و اين به تعبير ديگر قدرت نرم است و بدون ترديد درتوليد قدرت نرم جامعه اي كه بتواند مردم خود را براساس موازين صحيح مديريت كند و اكثر جامعه را به عنوان مدافعان خود درصحنه نگاه دارد توليدكننده قدرت نرم براساس عدل است.رئيس بازرسي كل كشور افزود: ملت مسلمان بعد از 33 سال پاي ملت خود ايستاده اند، درحقيقت ملت مسلمان ايران به مطالبات مردم پاسخ داده و مردم دركنار ملت هميار بوده اند.
پورمحمدي با بيان اينكه عده اي خواهان اين هستند كه تصوير اثربخشي انقلاب را خط خطي نشان دهند، گفت:امروز براي توليد افزايش قدرت نرم نيازمند حاكميت آرمان انقلاب با ايجاد عدالت و احقاق حق هستيم.
رئيس بازرسي كل كشور گفت: نقش دادسرا و دادستان براي تثبيت و اثربخشي قدرت نرم انقلاب اسلامي بسيار تعيين كننده است؛ حوزه انقلاب اسلامي بسيار گسترده شده و دولت هاي غربي نمي توانند درمرزهاي ما مبارزه كنند وبايد به دنبال نقشه ديگري باشند، تقاضا دارم نقش خود را خوب بدانيم و تحت تاثير هيچ چيز قرارنگيريم و حقوق عمومي را مغتنم بشماريم.
وي با بيان اينكه اصرار برقانون را برهيچ چيز عوض نكنيم، افزود: رابطه متقابل بين نظارت و عدالت وجود دارد و درجامعه قانون مدار، محور عدالت است و هرچيزي حتي امنيت، اقتصاد و فرهنگ را بايد با عدالت بدانيم.
پورمحمدي با اشاره به اينكه عدالت بدون نظارت محقق نخواهد شد و اين دو رابطه جدي دارند، گفت: بعد از رسيدن به حق و عدالت حكم صادر مي شود كه به اين امر بايد نظارت كرد تا عدالت محقق شود.
رئيس سازمان زندان ها: 220 هزار زنداني در كل كشور
رئيس سازمان زندان هاي كشور نيز در اين همايش با انتقاد از فضاي كم زندان ها و حجم بالاي زنداني در كشور اتخاذ تدابيري براي حل مشكلات كنوني سازمان زندان ها دراين بخش را خواستار شد.
غلامحسين اسماعيلي در همايش دادستان هاي عمومي و انقلاب سراسر كشور با بيان اين كه در نظام حاكميتي، وجود زندان يك ضرورت است، گفت: بايد از زندان در وهله اول به عنوان اهرم بازدارنده و در وهله بعد براي تربيت، بازپروري و اصلاح مجرمان استفاده كنيم و شرايط زندگي اجتماعي خوبي براي آنها فراهم كنيم.
وي با اشاره به سخنان رئيس قوه قضائيه در مورد برخورد قاطع و موثر با افرادي كه نظم جامعه را برهم مي زنند، گفت: به نظرم مي آيد همكاران عزيز در درك اين پيام مقداري دچار ابهام شدند. ما امروز شدت برخورد و زندان را براي گروهي از افراد كه مرتكب جرايم خشن و سازمان يافته مي شوند نياز داريم و چاره اي جز زنداني كردن آن ها نيست ولي اين به اين معنا نيست كه از يك سو شديد رفتار كنيم و از طرفي بنا بر سياست برخورد قاطع، افراد را بي حساب و كتاب به زندان بفرستيم.
رئيس سازمان زندان ها در ادامه خطاب به دادستان هاي عمومي و انقلاب سراسر كشور گفت: امروز كه من در خدمت شما هستم با ظرفيت اسمي 85 هزار نفري زندان هاي سراسر كشور بيش از 220 هزار نفر زنداني داريم.
وي با بيان اين كه در دوره مسئوليت يك سال ونيمه من در سازمان زندان ها 55 هزار نفر به آمار زندانيان سراسر كشور اضافه شده است، گفت: اين درحالي است كه حتي 55 متر هم به فضاي زندان ها اضافه نشده است.
اسماعيلي تاكيد كرد: مدعي ام شما مي توانيد با اعمال نظارت صحيح اين درد و معضل را حل كنيد. اين درد كه بسياري از اين افراد جاي شان در زندان نيست. برخي بايد در زندان باشند كه متاسفانه با مرخصي بي حساب و كتاب و... موجب غيربازدارنده شدن مجازات حبس شدند.
رئيس سازمان زندان ها با بيان اين كه سياست زندان باني ما همراه با اجراي دقيق احكام قضايي و گسترش فعاليت اجرايي و تربيتي است، افزود: امروز از جمعيت 220 هزار نفري زندانيان ما 70 هزار نفر با قرار تامين در زندان هستند كه مي توانيم تدابيري اتخاذ كنيم كه برخي در زندان نباشند.
وي با اشاره به آمار خروجي زندان ها گفت: سالانه 30 هزار نفر از افراد بازداشت شده با قرار منع تعقيب و راي برائت از زندان بيرون مي آيند و هرسال 35 هزار نفر از كساني كه با قرار به زندان رفتند با قرار موقوفي تعقيب و گذشت شاكي بيرون مي آيند.
اسماعيلي با بيان اين كه ما امروز مدعي هستيم مجازات حبس كمتر از 91 روز نداريم، به آمار خروجي زندان ها اشاره كرد و گفت: اين آمار نشان مي دهد كه در آمار خروجي تنها 21 درصد بيش از سه ماه و 79 درصد كمتر از سه ماه در زندان مي مانند.
رئيس سازمان زندان ها درباره وضعيت مرخصي زندانيان نيز گفت: در ارتباط با زندانيان غايب تنها در مورد 10درصد دستور ضبط وثايق زندانيان صادر شده است و در 90 درصد صادر نشده كه اين امر زنداني را جري مي كند.
وي در پايان ابراز اميدواري كرد كه بتوانيم تعادلي ايجاد كنيم تا زندان محل نگهداري كساني باشد كه آزادي شان براي مردم خطرناك است و هم زندان خوبي داشته باشيم و هم زندانباني مان مشتمل بر امور قضايي و اصلاح و تربيت مجرمان باشد.

 



يك عمر پشيماني براي لحظه اي هيجان

هرساله در آخرين روزهاي فصل زمستان « چهارشنبه سوري» متفاوت با سال قبل برگزار مي شود. در چنين روزهايي انجام برخي رفتارهاي ناهنجار و نامتعارف به بهانه چهارشنبه سوري، حوادث ناگواري را رقم مي زند كه علاوه بر ايجاد خسارت هاي مالي، تلفات انساني نيز دربردارد. بيشترين قربانيان اين حوادث دلخراش نوجوانان و جواناني هستند كه تحت تاثير شور و نشاط سال هاي جواني، رفتارهاي هيجاني كنترل نشده اي از خود بروز مي دهند و با اينگونه رفتارها خود و جامعه را دچار مشكلاتي مي سازند.
كارشناسان اقدام هاي مختلفي را براي كاهش چنين ناهنجاري هايي درنظر دارند كه از آن جمله به افزايش آموزش هاي عمومي، اطلاع رساني رسانه ها، وضع قوانين سختگيرانه و برخورد با متخلفان و توزيع كنندگان موادمنفجره مي توان اشاره كرد.
يكي از عوامل ضروري براي پيشگيري از حوادث و اتفاقات، ارتقاي سطح آگاهي مردم و خصوصا گروه هاي درمعرض خطر است. معلومات، آگاهي ها، نگرش، اعتقادات و باورهاي افراد در مورد هر موضوعي نظير حوادث چهارشنبه سوري عوامل مستعدكننده رفتار سالم و پيشگيري از اين حوادث را تشكيل مي دهد. اين عوامل در فرد ايجاد انگيزه مي كند تا رفتارخود را تغيير دهد تا از بروز اين حوادث جلوگيري كند. عموم مردم بر اين باور هستند كه حوادث گريزناپذيرند اما اين طرز برخورد جبري بايستي كنار گذاشته شود. آموزش سبب افزايش آگاهي ها دراين زمينه مي شود. نگرش هاي مطلوب را برمي انگيزد و نهايتا مهارت ها و رفتارهاي پيشگيري از حوادث مذكور را تشكيل مي دهد. هر اندازه افراد درباره عواملي نظير ترقه، مواد منفجره و محترقه ديگر و آتش بازي، كه احتمال وقوع حادثه را افزايش مي دهند بيشتر بدانند در آن صورت بهتر خواهند توانست از احتمال وقوع اين حوادث پيشگيري كنند.
در جامعه ما حوادث و آسيب هايي نظير حوادث ناشي از مواد محترقه و منفجره يا آتش افروزي چهارشنبه سوري، تهديدي جدي براي سلامتي افراد خصوصا كودكان و نوجوانان است. با اين حال حتي حوادثي كه به نظر مي رسد بدون هشدار و خبر روي مي دهند، اكثرشان نتيجه يك رشته اتفاقات يا نتيجه تركيبي از اتفاقات و وقايع هستند. تشخيص خطرهاي بالقوه دراين زمينه به افراد كمك مي كند كه وارد عمل شده، خود را ايمن نگهدارند. در واقع مي توان گفت كه از جمله عوامل خطرزايي كه بر احتمال وقوع اين حوادث مي افزايند، نگرش هاي افراد و رفتارهاي ناايمن آنهاست كه با آموزش افراد مي توان هم نگرش و هم رفتار افراد را تغيير داده و اصلاح كرد. حقيقت اين است كه آموزش پيش نياز سلامت است.
براي پيشگيري از حوادث اسفناكي كه درمراسم چهارشنبه سوري احتمال وقوع آن مي رود، مي توان از مدل پيشگيري از حوادث بهره گرفت. از آن جمله مي توان به بحث آموزش والدين اشاره كرد. والدين نه تنها نيازمند آموزش درباره خطراتي هستند كه در سايه استفاده از موادمنفجره و آتش افروزي فرزندان، آنها را تهديد مي كند، بلكه به همان اندازه نيز نيازمند به آموزش درباره مشكلاتي هستند كه كودكان در يادگيري راجع به اين خطرات با آنها مواجه هستند. والدين بايد در اين راستا مسئوليت بيشتري را بپذيرند و بيشتر به فكر سلامت كودكان خود باشند. پدران و مادران مي توانند اطلاعات مربوط به اصول پيشگيري از حوادث را آموخته و به فرزندان خود منتقل كنند . چرا كه آنان بانفوذترين افراد در نزد كودكان و نوجوانان هستند.
همان طور كه مي دانيم كودكان كوچكترين وقت خود را بيشتر از آن كه با بزرگسالان باشند با كودكان بزرگتر مي گذرانند. آنها را تحسين مي كنند، از آنها تقليد مي كنند و كاري كه آنها مي گويند، انجام مي دهند. مي توان گفت گروههاي كودكان بخصوص گروههاي بانفوذ و معروف مي توانند بر اعضاي خود اثراتي بگذارند كه بزرگسالان هيچ گاه نمي توانند چنين تاثيري داشته باشند. همسالان و دانش آموزان در واقع مي توانند در پيشگيري از حوادث مذكور نقش تقويت كننده داشته باشند.
از اين رو آموزش مستقيم كودكان و نوجوانان از اهميت خاصي برخوردار است.
كودكان ذاتا كنجكاو هستند و همزمان با رشد آنها بر كنجكاوي و رشد مهارت هايشان افزوده مي شود كه اين امر آنها را در معرض خطر قرار مي دهد. برنامه هايي كه براي حفاظت بچه ها در مقابل صدمات صورت مي گيرد بايستي كنجكاوي آنها و تغييرات مداوم در مهارت هاي آنها را در نظر بگيرد. درواقع هميشه بايد انتظار آن را داشته باشيم كه بچه ها كنجكاو باشند. در مورد نوجوانان نيز بايد اين موضوع را در نظر گرفت كه نوجواني دوره اي است كه افراد در آن دوره دست به تجربه مي زنند و هويت خود را شكل مي دهند. بخشي از اين فرآيند تكامل، دست يازيدن به رفتارهاي مخاطره آميز است، رفتارهاي مخاطره آميزي كه در صورت كنترل نداشتن، مي تواند به حوادثي اسفناك در ايام نوروز منجر شود.
به گفته كارشناسان امور تربيتي كودكان نيروي عظيمي هستند كه بايد در برنامه ريزي و اجراي فعاليت هاي آموزشي از جمله آموزش پيشگيري از حوادث چهارشنبه سوري، آنها را دخالت و مشاركت داد. درواقع اگر اين نيروي عظيم را در پياده كردن برنامه هاي بهداشتي از جمله آموزش در زمينه پيشگيري از حوادث مذكور، دخالت و مشاركت دهيم و احساس مسئوليت در مورد سلامت خود و جامعه را به آنها انتقال دهيم، در رسيدن به اهداف بهداشتي و ارتقاي سلامت افراد راهي كوتاهتر پيموده ايم. فراموش نكنيم كه دانش آموزان امروز، شهروندان ما و والدين فردا هستند. بنابراين انتقال حقايق مربوط به حوادث چهارشنبه سوري و راه هاي پيشگيري از آن، به اين افراد، يك سرمايه گذاري بلندمدت است.
شكي نيست كه اگر كودكان در آموزش هر موضوع مربوط به ارتقاي سلامت از جمله موضوع ايمني و پيشگيري از حوادث آخرين چهارشنبه سال، به ديگران، سهيم شوند و نقش فعالي در آن عهده دار باشند، خود به درك بهتري از اين مفاهيم دست مي يابند و اگر احساس مسئوليت در قبال سلامتي خود و جامعه به كودكان منتقل شود، در آينده شهروندان خوبي براي جوامع خواهند بود و درواقع شايد يكي از زيباترين ابعاد مشاركت اعضاي جامعه در اين زمينه، دخالت دادن دانش آموزان و كودكان باشد.
در برنامه ريزي آموزش پيشگيري از حوادث به هر يك از كودكان و نوجوانان بايد مفهوم خطر و صدمات جسمي ناشي از آن را به زبان خودشان آموزش داد. به ويژه در مواقعي كه اين افراد ديگران را به دليل رفتار نامناسب خود در معرض خطر قرار مي دهند. احساس مسئوليت در پيشگيري از اين حوادث و در محيط هاي مختلف (خانه، مدرسه، بيرون از اين دو محيط) را بايد در اين گروه سني به وجود آورد.
ممكن است موضوع ايمني و پيشگيري از حوادث مربوط به چهارشنبه سوري، در بدو امر براي اين گروه سني زياد جالب نباشد، چرا كه آنها مجبورند مقداري محدوديت در ترقه بازي، فشفشه بازي و آتش بازي خود متحمل شوند ولي مي توان با نشان دادن اين موضوع كه اين امر با زندگي آنها مرتبط است، آموزش در اين زمينه را براي آنها جالبتر كرد. حوادث براي هر كسي اتفاق مي افتد. در برخي حوادث افرادي كشته شده يا به شدت آسيب مي بينند. اما از بروز اغلب حوادث از جمله حوادث چهارشنبه سوري مي توان جلوگيري كرد. بايد كودكان و نوجوانان را تشويق كرد كه از حوادث درك خوبي داشته باشند. بايد به آنها آموزش داد كه آنها در مقابل مواد محترقه و منفجره و آتش بازي آسيب پذير هستند. اين آموزش آسيب پذير بودن آنها در مقابل خطرات مذكور، از اهميت خاصي برخوردار است. عوامل بسياري در نپذيرفتن آموزش هاي مربوط به پيشگيري از حوادث ناشي از مواد محترقه، منفجره و آتش بازي در اين گروه هاي سني دخالت دارد.
به عنوان مثال احساس محدوديت در بازي با اين مواد، لاف زدن، دليري، چشم و هم چشمي، رقابت، قهرمان سازي و تحريك دوستان و همكلاسي ها، عوامل مختلفي هستند كه ممكن است اين افراد را به پذيرفتن خطرات مختلف تشويق كند. به اين گروه بايد اين موقعيت داده شود كه پذيرش خطر را ارزيابي كنند و تفاوت بين خطرات حساب شده اي را كه افراد، اطلاع و آموزش كافي در مورد آن داشته و لوازم و احتياجات ايمني در مقابل آن پيش بيني شده است، با كارهايي كه بدون فكر، بدون توجه و بدون دخالت شعور انجام مي گيرد، مقايسه كنند. بسياري از افراد در كار خود، با مواد منفجره و محترقه سر و كار داشته، با خطرات ناشي از آنها مواجه هستند ولي اين مسئله بسيار مهم است كه كودكان و نوجوانان با وسايل مورد استفاده اين افراد آشنا شوند و بدانند كه اين افراد بايستي از قوانين مشخصي در موقع كار با مواد محترقه و منفجره، پيروي كنند. به عنوان مثال، كودكي كه در ذهن خود انفجار ديناميت و نارنجك توسط هنرپيشه ها را تصور مي كند بايد بداند اين افراد از قوانين و سيستم هاي ايمني خاصي در اين زمينه پيروي مي كنند تا به خود و ديگران آسيب نرسانند.
برگرفته از مقاله سازمان آتش نشاني

 



قبل از سفربه نكات زير توجه كنيد

با آغاز ماه اسفند و نزديكي به فصل بهار برنامه ريزي براي گشت و گذار هاي نوروزي نيز آغاز گشته است . همزمان با فصل بهار بسياري از مردم با ترك خانه و كاشانه خود براي رفع خستگي ناشي از يك سال كار و تلاش بي وقفه به سفر مي روند .
در اين نوشتار به اختصار رانندگان را به رعايت نكاتي دعوت مي كنيم تا با رعايت آن ان شاء الله سفر خوشي در پيش داشته باشند .
1- رانندگان محترم، آيا هيچگاه فكر كرده ايد كه چرا براي مسائل غير ضروري با هم تعارف مي كنيم ولي در هنگام رانندگي حق تقدم يكديگر را رعايت نمي كنيم؟
2- خط ممتد وسط جاده حكم ديوار قانون است.
3- با پرهيز از تخلف رانندگي، سفر ايمن و خوشي را براي خود و همسفران مهيا كنيم.
4- جاده هميشه تسليم راننده با احتياط است.
5- رعايت مقررات رانندگي = پيشگيري از حواث، سفري سالم.
6- هميشه قبل از سفر از سلامت فني و وجود تجهيزات ايمني در وسيله نقليه خود اطمينان حاصل كنيد.
7- رانندگان محترم، لذت سفر خود را با سرعت غير مجاز به خاطره تلخ مبدل نكنيد.
8- راننده محترم، عدم توجه به جلو، سرعت و سبقت غيرمجاز و انحراف به چپ از مهمترين علل سوانح رانندگي مي باشد.
9- رانندگان محترم، خط ممتد به منزله ديوار قانون است كه عبور كردن، سبقت گرفتن و دور زدن بر روي آن ممنوع مي باشد.
10- راننده عزيز تمام خيابان متعلق به شماست اين چند متر خط كشي شده را براي عابرين بگذاريد.

11- راننده عزيز، اگر شما به جاي پليس راهنمايي بوديد با افراد متخلف و مخل نظم و آسايش عمومي چه برخوردي مي كرديد؟
12- رانندگان محترم بزرگترين حوادث رانندگي هميشه در اثر كوچكترين بي احتياطي ها اتفاق مي افتد.
13- راننده محترم، هيچ تصادفي صورت نمي پذيرد مگر اينكه قبل از آن تخلفي صورت پذيرفته باشد.
14- رانندگان محترم، بستن كمربند ايمني هنگام رانندگي ميزان صدمات وارده به سر و تنه را تا حدود 70% كاهش مي دهد.
15- بلافاصله پس از استقرار در خودرو، كمربند ايمني را ببنديد، چه بسا ممكن است حادثه همان لحظه در كمين باشد.
16- كمربند ايمني بهترين ابزار دفاعي براي مقابله با حركات غير قابل پيش بيني ساير رانندگان خصوصاً رانندگان كم تجربه است.
17- استفاده از كلاه ايمني درصد بالايي از ميزان مرگ و مير و آسيبهاي جدي به ناحيه سر موتورسواران را كاهش مي دهد.
18- راننده عزيز : با اولين احساس خستگي و خواب آلودگي از ادامه رانندگي اجتناب ورزيد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14