(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 17 اسفند 1389- شماره 19882

چين به آمريكا درباره فروش سلاح به تايوان هشدار داد
سازمان كنفرانس اسلامي امروز درباره ليبي نشست فوق العاده تشكيل مي دهد
مصطفي كامالاك جانشين نجم الدين اربكان شد
نبرد خونين با مزدوران قذافي انقلابيون براي تصرف پايتخت آماده مي شوند
مالكي : خواست هاي مشروع مردم عراق را تامين مي كنيم
اعتصاب 10 هزار كارگر عليه سياست هاي نتانياهو
اتحاد شيعه و سني در بحرين براي ساقط كردن رژيم آل خليفه
انفجار 2 بمب قوي در شرق افغانستان
تجمع اعتراض آميز در نيويورك عليه سياست اسلام هراسي در آمريكا
آماده باش كامل پليس سعودي در رياض و شهرهاي شيعه نشين
وزيرخارجه ژاپن به دليل دريافت رشوه كنار رفت
افشاي همكاري عربستان، حريري و جعجع براي خلع سلاح حزب الله لبنان



چين به آمريكا درباره فروش سلاح به تايوان هشدار داد

چين خطاب به واشنگتن هشدار داد كه اگر خواهان ادامه روابط خود با پكن است صدور سلاح به تايوان را فورا متوقف كند.
به گزارش خبرگزاري «رويتر»، وزير خارجه چين ديروز در جمع خبرنگاران به شدت نسبت به بي توجهي واشنگتن به هشدارهاي پكن مبني بر توقف صدور سلاح به تايوان انتقاد كرد. وي ضمن اعلام اين كه روابط فعلي پكن- واشنگتن خوب است گفت: اگر آمريكا خواهان ادامه اين روابط است، نبايد به تايوان سلاح بفروشد.گفتني است چين تايوان را به عنوان كشوري مستقل نپذيرفته و فروش سلاح به اين كشور از سوي آمريكا را كمك به استقلال آن قلمداد مي كند.
وضعيت حقوق بشر در چين، مسائل مربوط به تبت و فروش سلاح به تايوان از جمله مواردي است كه ايالات متحده همواره از آنها به عنوان ابزاري سياسي جهت تحت فشار قرار دادن پكن استفاده كرده است.

 



سازمان كنفرانس اسلامي امروز درباره ليبي نشست فوق العاده تشكيل مي دهد

سازمان كنفرانس اسلامي امروز براي بررسي تحولات ليبي نشست فوق العاده تشكيل مي دهد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري شين هوا، سازمان كنفرانس اسلامي در بيانيه اي مطبوعاتي اعلام كرد كه با نگراني بسيار، خشونت ها در ليبي را كه به تلفات انساني بسياري منجر شده است دنبال مي كند.
درادامه بيانيه آمده است كه اين سازمان روز سه شنبه (امروز) نشست فوق العاده اي را براي بررسي اوضاع ليبي در «جده» برگزار خواهد كرد.
درهمين راستا «اكمل الدين احسان اوغلو» دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي از اعضاي اين سازمان و نهادهاي امدادرساني بين المللي خواست كه به هزاران آواره ليبيايي كه از كشور خود به سوي كشورهاي همجوار فراركرده اند كمك هاي ضروري اعطا كنند.

 



مصطفي كامالاك جانشين نجم الدين اربكان شد

حزب اسلامگراي سعادت تركيه پس از درگذشت نجم الدين اربكان جانشين وي رامنصوب كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از روزنامه مصري اليوم السابع، مصطفي كامالاك از سوي حزب سعادت به عنوان رهبراين حزب انتخاب شد.
وي پيش از اين پست معاون دبيركل حزب سعادت را برعهده داشت.
شوراي سراسري اجرايي حزب سعادت عصر روز يكشنبه بدون اينكه منتظر برگزاري كنفرانسي فوق العاده شوند همزمان با نزديك شدن به انتخابات سراسري، كامالاك را به عنوان رئيس اين حزب تعيين كردند.
مصطفي كامالاك، نماينده سابق پارلمان از شهر مرعش و بعد از اربكان فرد شماره دو اين حزب بود.
نجم الدين اربكان روز يكشنبه در 85 سالگي درگذشت.

 



خيزش اسلامي در ليبي وارد هفته سوم شد
نبرد خونين با مزدوران قذافي انقلابيون براي تصرف پايتخت آماده مي شوند

نبردهاي خونين انقلابيون براي آزادي خاك ليبي از دست سرهنگ قذافي وارد سومين هفته خود شد.
به گزارش خبرگزاري ها، انقلابيون ليبي روز دوشنبه حمله سنگين گردان هاي امنيتي قذافي را كه از سوي توپخانه و هواپيماهاي جنگي حمايت مي شد براي بازپس گرفتن شهر «راس لانوف» و «شهرك بن جواد» درهم شكستند.
براساس اين گزارش در اين نبردهاي خونين كه از روز يكشنبه آغاز شده است، تاكنون 19 نفر كشته و بيش از 60 نفر مجروح شده اند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، سرهنگ قذافي ديكتاتور ليبي كه با استفاده از مزدوران خود و سازماندهي آنها در قالب گردان هاي امنيتي حملات سنگيني را براي تصرف شهرهاي نفت خيز در شرق ليبي آغاز كرده است، روز دوشنبه ديوانه وار اين مناطق را با استفاده از سلاح هاي سنگين و توپخانه مورد حمله قرار داد.
در اين حملات كه جنگنده هاي قذافي نيز به كار گرفته شده است، مناطقي از شهرهاي الزاويه، المصراته و بن جواد به شدت بمباران شد.
گزارش شبكه خبري الجزيره حكايت از اين دارد كه با وجود حملات وحشيانه توپخانه اي مزدوران قذافي به مصراته و الزاويه در شرق اين كشور، انقلابيون ليبيايي، همچنان ابتكار عمل را در اين نبردها در دست دارند.
به گفته الجزيره در نبردهاي مصراته كه به «جنگ شهرهاي نفتي» معروف شده است، علاوه بر شكست حمله مزدوران قذافي براي تصرف شهرك نفتي بن جواد، انقلابيون توانستند، يك سرتيپ گردان هاي امنيتي را به اسارت خود درآورند.
گزارش الجزيره حاكي است هم اكنون نبردهاي خونين در اطراف شهرك بن جواد بين نيروهاي وابسته به قذافي و انقلابيون در حال وقوع است و بسياري از ساكنان بن جواد و الزاويه از ترس بمباران مناطق مسكوني خانه و كاشانه خود را براي پناه بردن به نقاط امن ترك كرده اند.
گردان هاي قذافي روز يكشنبه پس از نبرد تن به تن با انقلابيون اين شهرك را به تصرف خود درآورد ولي مردم شجاعانه آن را از دست مزدوران آزاد كردند.
اهميت شهرك بن جواد از آن جهت است كه بر سر راه شهر سرت (زادگاه قذافي) قرار دارد و انقلابيون از هفته گذشته پيشروي خود را به سوي «سرت» آغاز كرده اند و پس از به دست گرفتن كنترل شهر نفتي «راس لانوف» مصمم تر به سوي طرابلس گام برداشتند.
شبكه خبري الجزيره نيز روز دوشنبه تصاويري از غنايم جنگي توسط انقلابيون ليبي در مناطق نبرد را به نمايش گذاشت.
يك فعال سياسي در منطقه نبرد نيز گفت: منطقه جبل غربي اكنون آرام است و همه شهرهاي آن در اختيار انقلابيون قرار دارد.
اين منطقه كه «زنتان»، يفرن، الجادو و نالوت را در برمي گيرد، به صورت قبايلي اداره مي شود و با پيوستن افراد قبايل اين شهرها به انقلابيون، 14 تن از نيروهاي امنيتي قذافي از گردان معروف «الخميس» به اسارت مردم درآمدند.
شليك در العزيزيه
شبكه العربيه روز گذشته از شنيده شدن صداي تيراندازي در منطقه بسيار امنيتي العزيزيه (مقر حكومتي قذافي ) در شهر طرابلس خبر داد.
تلويزيون دولتي ليبي كه هر از چند گاه برنامه هاي عادي خود را قطع مي كند و اقدام به نشان دادن ميدان الخضراء (سبز) در مركز طرابلس مي كند، در مورد اين خبر هيچ گونه واكنشي از خود نشان نداد و در مقابل با روي آوردن به جنگ رواني عليه انقلابيون، اقدام به انتشار اخبار دروغين از پيروزي گردان هاي امنيتي قذافي مي كند.
در همين حال دبيركل سازمان ملل متحد از شرايط ناگوار انساني در ليبي ابراز نگراني كرد و خواستار دسترسي فوري به شهرهاي مورد نزاع در شرق اين كشور شد.
همچنين «عبدالله الخطيب» وزير خارجه سابق اردن از سوي «بان كي مون» به عنوان نماينده دبيركل سازمان ملل متحد در امور ليبي انتخاب شده است.
آخرين خبرها
¤ رئيس جبهه نجات ليبي از سكوت سنگين كشورهاي عرب و تعلل غرب در برابر جنايات قذافي انتقاد كرد.
¤ تحليلگر عرب: آمريكا و اروپا به دنبال فرصتي براي نفوذ درازمدت و تسلط بر منابع نفتي ليبي است.
¤ انقلابيون ليبي، گفت وگو با يك گروه از فرستاده هاي انگليس را رد كردند.
¤ مخالفان قذافي از مذاكرات محرمانه آمريكا و برخي كشورها براي فراهم آوردن كار انتقال ديكتاتور ليبي به صربستان خبر دادند.
¤ ديكتاتور ليبي حوادث و تحولات داخلي كشورش را به گروههاي مسلح كوچك وابسته به القاعده نسبت داد.
¤ منابع ليبيايي: قذافي به شرط حفظ جان خود و خانواده و رهايي از پيگرد دادگاه لاهه براي خروج از ليبي اعلام آمادگي كرده است.
¤ الجزيره از حملات بي وقفه هواپيماهاي جنگي رژيم قذافي به بندرگاه نفتي راس لانوف خبر داد.
¤ معمر قذافي: ليبي شريك مهمي براي غرب است.
¤ وزير خارجه سابق ليبي: انقلابيون بر بيش از 90درصد خاك كشورشان تسلط دارند.
¤ پسر ارشد قذافي: در صورت خروج پدرم از ليبي، اين كشور به سومالي ديگري در آفريقا تبديل خواهد شد.
¤ هزاران تن از شهروندان ليبيايي و مصري از ترس جان خود همچنان در مرز تونس و ليبي در حالت رقت باري به سر مي برند.

 



مالكي : خواست هاي مشروع مردم عراق را تامين مي كنيم

نخست وزير عراق اعلام كرد كه دولت بغداد خواست هاي مشروع مردم را تامين مي كند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، نوري مالكي نخست وزير عراق در ديدار با سران عشاير در موصل گفت، بعد از شنيدن درخواست هاي تظاهركنندگان عراقي دريافتيم كه اين درخواست ها مشروع بوده و وزيران، استانداران و شوراهاي استاني بايد اين درخواست ها را محقق سازند.
وي در ادامه افزود:اما در عين حال شاهد درخواست هاي نامشروعي نيز هستيم. برخي سعي دارند با ارائه اين درخواست ها روند سياسي را نابوده كرده، انتخابات و قانون اساسي را لغو كنند. اين اهداف غيرقانوني غيرقابل قبول است.
مالكي همچنين تاكيد كرد: دولت متعهد به حمايت از تظاهركنندگان و اموال عمومي براساس قانون است. دولت با تظاهرات مردم، به شكلي قانوني و دموكراتيك برخورد كرد.
وي در ادامه افزود: ما نبايد به دستاوردهاي روند سياسي و تشكيل دولت مشاركت ملي بسنده كنيم و نبايد از تلاش هاي دولت عليه دولت و به نفع حزب و يا شخص خاصي سوءاستفاده كرد.

 



اعتصاب 10 هزار كارگر عليه سياست هاي نتانياهو

حدود ده هزار كارگر اسرائيلي در اعتراض به وضعيت اقتصادي و كاهش دستمزدهاي خود اعتصاب گسترده اي را در سرزمين هاي اشغالي آغاز كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس به نوشته روزنامه صهيونيستي هاآرتص، حدود ده هزار كارگر عضو اتحاديه كارگران اعلام كردند كه اگر دولت نتانياهو دستمزدها را افزايش ندهد و وضعيت معيشتي كارگران را سامان نبخشد اين اعتصابات گسترده تر خواهد شد.
كارگران خواستار افزايش 25 درصدي حقوق خود شدند.
تخصيص بودجه كم در بخش اجتماعي و اقتصادي باعث شده كه روز به روز بر جمعيت ناراضيان افزوده شود، اين در حالي است كه رژيم صهيونيستي بودجه هنگفتي را براي جنگ و تجاوزات نظامي خود اختصاص داده است.
از سوي ديگر، وزير امور داخلي و رئيس حزب شاس تهديد كرد كه اگر حكومت اسرائيل مشكل كمبود مسكن و مشكلات اقتصادي مردم را حل نكند حزب شاس از كابينه ائتلافي نتانياهو خارج خواهد شد.
تزيبي ليوني رهبر حزب كاديما نيز در اعتراض به سياست هاي رژيم صهيونيستي اظهار داشت، سياست هاي نتانياهو نشانگر فقدان قدرت رهبري در وي است.
وي افزود، اظهارات جديد نتانياهو درباره مذاكرات سازش ناشي از ترس وي از بروز اعتراضات مردمي در كشورهاي عربي اتخاذ شده است.
در همين رابطه ارتش رژيم صهيونيستي براي مقابله با قيام هاي احتمالي در فلسطين اشغالي به تكاپو افتاده و آموزش هايي براي مقابله با هرگونه حادثه غيرمنتظره آغاز كرده است.

 



اتحاد شيعه و سني در بحرين براي ساقط كردن رژيم آل خليفه

سرويس خارجي-
برگزاري تظاهرات گسترده در بحرين و پيوستن علما، روشنفكران، جامعه علمي و اقشار مختلف مردم به صفوف معترضان نشان داد كه مردم براي تغيير رژيم حاكم با يكديگر متحد هستند.
«يوسف بحارنه» فعال سياسي بحريني اظهار داشت، تظاهرات گسترده در بحرين، تحصن و تجمع مقابل نهادهاي دولتي، محاصره ساختمان نخست وزيري و تشكيل بزرگترين زنجيره انساني در اين كشور پيام اتحاد را به گوش همگان رساند و نشان داد كه مردم براي سرنگوني رژيم حاكم متحد شده اند.
وي افزود: مردم و مخالفان اعم از شيعه و سني خواسته هاي خود را به گوش سران حكومت رساندند و اعلام كردند كه خواستار بركناري رژيم حاكم هستند. «عبدالجليل خليل» رئيس فراكسيون پارلماني الوفاق كه بزرگترين حزب شيعي در بحرين است تأكيد كرد تنها راه حل بحران كنوني سرنگوني دولت ناكارآمد، دست نشانده و غير منتخب آل خليفه است.
وي افزود: دولت كنوني بيش از 40 سال است در سازندگي كشور شكست خورده است و دليلي براي تداوم آن وجود ندارد و تظاهرات روزانه مردم و همچنين تظاهراتي كه روز يكشنبه در برابر مقر ساختمان دولت برگزار شد ضرورت بركناري دولت و تشكيل دولت وحدت ملي مركب از اهل تسنن و شيعيان براي حل بحران كنوني و ايجاد راه حل هاي عملي در راستاي منافع شهروندان را تأييد مي كند.
«مجيد مشعل» رئيس شوراي علماي بحرين نيز تأكيد كرد تحصن مردم مقابل ساختمان نخست وزيري يكي از مراحل تظاهرات و تحصن هاي مداوم در كشور است كه هدف از آن تحقق خواسته هاي عادلانه و مشروع از جمله برپايي نظام دموكراتيك به نمايندگي از مردم است.
مشعل گفت، مردم بر بركناري كابينه بحرين اصرار دارند زيرا اين كابينه دستش به خون شهداي بي گناه آغشته است و تلاش مي كند به هر قيمتي كه شده منافع خود راحفظ كند.
وي افزود، نظام حاكم دير يا زود بايد به خواسته هاي مردم تن در دهد يا بركنار شود.
يمن
در درگيري هاي روز يكشنبه ميان طرفداران علي عبدالله صالح رئيس جمهور يمن ومعترضان در استان اب 52 تن زخمي شدند كه حال دو تن از آنها بسيار وخيم گزارش شده است.
به گزارش ايسنا، خبرگزاري الجزيره به نقل از شاهدان عيني گزارش داد كه اين درگيري ها زماني رخ داد كه هزاران تن از طرفداران علي عبدالله صالح به سوي معترضان حمله و از چاقو، سنگ و گلوله استفاده كردند.
شاهدان عيني گفتند: طرفداران علي عبدالله صالح تير هوايي شليك و عليه معترضان از سنگ و چاقو استفاده كردند.
معترضان همچنان خواستار كناره گيري علي عبدالله صالح از رياست جمهوري هستند.
محمد الصبري از رهبران مخالف يمن نيز با اعلام به بن بست رسيدن گفت وگوي غير مستقيم مخالفان و رژيم علي عبدالله صالح تأكيد كرد كه راهي جز تداوم مبارزه تا سرنگوني رژيم صنعا وجود ندارد.
وي اظهار داشت، گفت وگوي غير مستقيم با دولت يمن از طريق علماي ديني به پايان رسيده است.
اين موضع گيري پس از آن اعلام شد كه «علي عبدالله صالح» رئيس جمهور يمن تأكيد كرد كه تا سال 2013 ميلادي يعني پايان دوره رياست جمهوري كنوني اش از اين پست كناره گيري نخواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس الصبري گفت: اين اظهارات كه از سوي يك منبع در كاخ رياست جمهوري اعلام شد تأكيد مي كند كه رئيس جمهور از نظر سياسي مرده است و تنها گزينه فراروي ما حضور در خيابان ها خواهد بود.
وي افزود: ما از تمام مردم يمن مي خواهيم كه دايره تظاهرات و تحصن را گسترش دهند و مبارزه مسالمت آميز را در تمام مناطق كشور ادامه دهند تا كار به جايي برسد كه صالح هيچ گزينه اي جز كناره گيري در مقابل خود نبيند.
اردن
در اردن خانواده هاي زندانيان اسلامگرا با برگزاري تظاهرات خواستار آزادي زندانيان خود شدند.
اين خانواده ها اعلام كردند كه تا زماني كه همه زندانيان آزاد نشوند به اعتصاب و تظاهرات خود ادامه خواهند داد.
هفته گذشته نيز مردم اردن در اعتراض به سياست هاي دولت حاكم تظاهرات كردند و خواستار تحقق خواسته هاي خود به ويژه آزادي زندانيان سياسي و انجام اصلاحات سياسي و اقتصادي شدند.
كويت
با وجود تلاش دولت كويت براي جلب رضايت مخالفان، اين كشور امروز صحنه راهپيمايي و درخواست براي تشكيل دولت جديد از سوي معترضان خواهد بود.
گروهي از مخالفان دولت كويت به همراه جوانان اين كشور با انتشار بيانيه اي اقدام به فراخوان براي برگزاري راهپيمايي امروز در ميدان الصنعاء كويت كرده و اظهار داشتند اگر دولت جديد در كويت تشكيل و نخست وزير جديد منصوب نشود تظاهرات همچنان ادامه خواهد يافت. جريان ترقي خواه كويت نيز بيانيه اي مشابه صادر كرد و خواستار بركناري دولت و تشكيل دولت جديد شد.
عمان
به دنبال ناآرامي هاي روزهاي اخير در عمان كه دست كم شش كشته بر جاي گذاشت كاركنان شركت هواپيمايي نيز دست به اعتصاب زدند.
كاركنان شركت هواپيمايي خواستار افزايش دستمزدها و بهبود شرايط كاري خود شدند.
كاركنان شركت دولتي «عمان اير» تهديد كردند كه اگر به خواسته هاي آنها توجه نشود و به مطالبات خود دست پيدا نكنند دست از اعتراض و اعتصاب برنخواهند داشت.
طي روزهاي گذشته عمان شاهد اعتراضات و مخالفت هاي مردمي گسترده در سطح كشور بود و بسياري از مردم خواستار ايجاد اصلاحات سياسي، فرصت هاي شغلي و افزايش دستمزدها شده اند.به همين دليل اعتصاب كاركنان شركت هواپيمايي نيز مي تواند بار ديگر موج جديدي از ناآرامي و اعتراضات ضد دولتي را به همراه داشته باشد.

 



انفجار 2 بمب قوي در شرق افغانستان

در اثر انفجار دو بمب در شهر جلال آباد در شرق افغانستان دو تن كشته و 19 تن زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، به نقل از خبرگزاري فرانسه، احمد ضيا عبدالزاي، يكي از مقام هاي محلي افغانستان گفت كه نخستين بمب در مقابل يك مسجد و زماني كه پليس و افراد محلي براي كمك به زخمي ها به سوي محل انفجار رسيدند، دومين بمب نيز منفجر شد.
وي با اشاره به اين كه اغلب قربانيان انفجار مربوط به انفجار دومين بمب بوده، گفت: در اين انفجارها دو تن كشته و 19 تن ديگر زخمي شدند.
عبدالزاي گفت: هدف اين انفجار معلوم نيست اما همزمان با انفجار نشست روحانيون طرفدار دولت در يكي از مساجد در شرق اين شهر در حال برگزاري بوده است.
شهر جلال آباد در ماه گذشته شاهد يكي از خونين ترين بمب گذاري هاي انتحاري در يك بانك بود كه طي آن 35 تن كشته و 70 تن ديگر زخمي شدند.

 



تجمع اعتراض آميز در نيويورك عليه سياست اسلام هراسي در آمريكا

صدها نفر از مردم آمريكا در اعتراض به نشست ضد اسلامي كنگره اين كشور تظاهرات كردند.
به گزارش بي بي سي، صدها نفر از مردم آمريكا ديروز در اعتراض به نشست پنجشنبه آتي كنگره اين كشور كه با هدف تخريب چهره مسلمانان و اسلام هراسي برگزار خواهد شد، در ميدان تايمز نيويورك تجمع كردند.
تظاهركنندگان كه در ميان آنها طرفداران اديان متفاوت ديده مي شدند با حمل پلاكاردهايي كه روي آن نوشته شده بود «امروز من هم مسلمانم» نسبت به مغرضانه بودن نشست كنگره به شدت اعتراض كردند.
بررسي عملكرد رهبران گروه هاي اسلامي، ادعاي تندرو بودن مسلمانان آمريكا، موضوع تيراندازي پايگاه فورت هود و تگزاس، بمب گذاري ميدان تايمز نيويورك و از جمله محورهاي نشست كنگره خواهد بود كه به اعتقاد تظاهركنندگان بيش از هر چيز با هدف اسلام هراسي دنبال مي شود.خبر ديگر اينكه مسلمانان آمريكايي ديروز به شدت به ساخت و پخش يك فيلم ضد اسلامي در آمريكا اعتراض كردند. به نوشته روزنامه آمريكايي «واشنگتن پست»، شوراي روابط اسلامي-آمريكايي اين كشور چندي پيش با قرار دادن اين فيلم بر روي اينترنت خشم مسلمانان سراسر آمريكا را برانگيخته است.
با افزايش اينگونه اقدامات ضد اسلامي، ائتلافي شامل بيش از 100 سازمان غيردولتي و گروه هاي مذهبي از اديان مختلف اقدام شوراي روابط اسلامي-آمريكايي و كنگره آمريكا را در راستاي ترويج اسلام هراسي قلمداد كرده و با ريختن به خيابان هاي ميدان تايمز عليه كنگره آمريكا شعار دادند.
يادآور مي شود ايالت ويسكانسين آمريكا نيز بيش از دو هفته است كه با تجمعات اعتراض آميز اتحاديه هاي كارگري و كارمندي عليه طرح جمهوريخواهان كنگره مبني بر كاهش بودجه اين قشر از كاركنان دولت روبه رو است.

 



در آستانه «روز خشم» صورت گرفت
آماده باش كامل پليس سعودي در رياض و شهرهاي شيعه نشين

پليس و نيروهاي امنيتي عربستان در آستانه روز خشم در رياض و استان هاي شيعه نشين به حال آماده باش كامل در آمدند.
به گزارش خبرگزاري ها، نيروهاي امنيتي عربستان از ترس اعتراضات مردمي كه از سه هفته پيش تاكنون مناطق شيعه نشين اين كشور را فرا گرفته است، هزاران نيروي ضد شورش به اين مناطق گسيل كردند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، وزارت كشور عربستان، پيش از اين با صدور اطلاعيه اي برگزاري هرگونه تجمعات مردمي عليه خاندان آل سعود را ممنوع اعلام كرده بود.
وزير كشور عربستان كه «نايف بن عبدالعزيز» برادر ناتني شاه عربستان است، به نيابت از ملك عبدالله اختيارات تام و ويژه اي را به ماموران امنيتي و پليس عربستان براي سركوب اعتراضات مردمي داده است.
ائتلاف جوانان آزاده (احرار) با صدور بيانيه اي، ضمن رد «ممنوعيت و حرام بودن» تظاهرات مردمي عليه رژيم آل سعود، خواستار حضور گسترده مردم در خيابان ها براي بيان اعتراض خود عليه رژيم سركوبگر عربستان شده اند.
در اين بيانيه از مردم خواسته شده است براي آزادي زندانيان سياسي (موسوم به فراموش شدگان)، تغيير قانون اساسي و محدود كردن اختيارات پادشاه روز چهارشنبه (فردا) به خيابان ها سرازير شوند و دست به تظاهرات بزنند.
بازداشت فعالان شيعه
رژيم آل سعود با ايجاد جو رعب و وحشت در ميان مردم، تلاش مي كند كه از گسترده تر شدن تظاهرات در عربستان جلوگيري كند و در اين راستا، در مناطق مختلف از جمله الشرقيه، القطيف، العوامه، اقدام به شناسايي و بازداشت فعالان سياسي از جمله شيعيان كرده است.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، تاكنون 22 تن از فعالان سياسي كه در تظاهرات دو هفته گذشته و شرق عربستان حضور فعال داشتند از سوي نيروهاي امنيتي و پليس بازداشت و به نقاط نامعلومي انتقال داده شدند.
گزارش «ميدل ايست انلاين» به نقل از «ابراهيم المقيطيب» رئيس جمعيت حقوق بشر تاكنون فقط در شهر القطيف 26 نفر بازداشت شده اند.
اين در حالي است كه اعتراضات در عربستان از شهر القطيف در هفته هاي گذشته آغاز و به سرعت به شهرهاي مجاور از جمله العواميه، الهفوف و دمام سرايت كرده است.
از سوي ديگر، قرار بود كه روز خشم در روز جمعه و پس از برگزاري نمازجمعه در مناطق شيعه نشين و پايتخت برگزار شود، اما با سركوب شديد و احتمال اعلام حكومت نظامي در روز جمعه، تظاهرات به روز چهارشنبه موكول شده است.
بر پايه اين گزارش بيش از 17 هزار نفر از طريق شبكه هاي اجتماعي در اينترنت آمادگي خود را براي برپايي تظاهرات بر ضد رژيم آل سعود در روز چهارشنبه اعلام كردند.
اعتراض عليه حكام
حق مردم است
محمود غزلان معاون دبيركل اخوان المسلمين مصر در واكنش به فتواي حرام بودن تظاهرات در عربستان، اعتراضات مردمي را مشروع دانست و گفت: جلوگيري از اعتراضات مردمي باعث افزايش فساد و افزايش ظلم و ستم در جامعه خواهد شد.
وي با تاكيد بر اين مطلب كه صدور چنين فتواهايي از سوي «وعاظ السلاطين» دور از انتظار نيست، آن را بي اساس و غيرموجه به شمار آورد.
در همين حال، «يوسف قرضاوي» رئيس اتحاديه جهاني علماي مسلمان بر اجازه داشتن مردم براي تظاهرات و اعتراض به رژيم هاي فاسد براي مطالبه حقوق سياسي و اجتماعي تاكيد كرد.
شيخ قرضاوي در پاسخ به سوالي از سوي طلاب ديني در مورد فتواي تحريم اعتراضات از سوي هيئت علماي عربستان خاطرنشان كرد: اين حق مسلمانان است كه با برگزاري راهپيمايي ها و تظاهرات، خواسته هاي مشروع خود را دنبال كنند.
«محمد المسعري» يك فعال عربستاني نيز در مورد سركوب اعتراضات مردمي به خاندان آل سعود هشدار داد و خواستار آزادي زندانيان سياسي در اين كشور شد.
پيش از اين نيز گروهي موسوم به «انقلاب 11 مارس» روز 13مارس (22 اسفند) را به عنوان روز خشم در عربستان اعلام كرده اند.
در پايگاه اينترنتي اين گروه نزديك به 73 هزار نفر آمادگي خود را براي برگزاري روز خشم و مطالبه خواسته هاي سياسي و اجتماعي از رژيم آل سعود در 13 مارس اعلام كرده اند.
عربستان 25 ميليون نفر جمعيت دارد كه 15 درصد آن شيعه هستند.

 



وزيرخارجه ژاپن به دليل دريافت رشوه كنار رفت

وزير خارجه ژاپن به اتهام دريافت رشوه و نقض قوانين اين كشور مجبور به استعفا شد.
به گزارش خبرگزاري «رويتر»، «سيجي مائه هارا»، وزيرخارجه ژاپن كه به اتهام دريافت رشوه از يك تبعه كره اي و نقض قوانين اين كشور خشم مردم كشورش را برانگيخته بود، سرانجام با بالا گرفتن اعتراض ها مجبور به استعفا شد. به اعتقاد كارشناسان استعفاي وزيرخارجه ژاپن ضربه مهلكي بر پيكره دولت «نائوتو كان»، نخست وزير اين كشور كه با كاهش جدي حمايت هاي مردمي روبه روست، وارد مي كند. آقاي «كان» مدت هاست با درخواست هاي مكرر حتي از سوي اعضاي حزب خود براي استعفا مواجه است و از طرف ديگر احزاب مخالف نيز بارها اعلام كرده اند كه خواستار برگزاري انتخابات زودهنگام هستند.خبرگزاري «كيودو» نيز با انتشار اين خبر نوشت «يوكيو ادانو»، دبير كابينه ژاپن به طور موقت جانشين وزيرخارجه مستعفي شده است.خبرگزاري فرانسه نيز گزارش داد با استعفاي وزيرخارجه ژاپن، دولت «كان» در لبه پرتگاه قرار گرفته است. رسانه هاي داخلي ژاپن نيز با انتشار اين خبر نوشتند، توكيو در حال حاضر با بزرگترين بحران سياسي روبه روست و اين اوضاع مي تواند به راحتي حزب حاكم را ساقط كند.

 



افشاي همكاري عربستان، حريري و جعجع براي خلع سلاح حزب الله لبنان

سرويس خارجي -
شبكه تلويزيوني ام.تي.وي از توطئه جديد عربستان، حريري و جعجع براي مقابله با حزب الله لبنان پرده برداشت.
شبكه تلويزيوني عربي ام تي وي به نقل ازمنابع خبري در بيروت گزارش داد كه راهبرد جديد عربستان عليه حزب الله با استراتژي «سين سين» كه سعدالدين حريري و سمير جعجع هستند در حال شكل گيري است.
اين شبكه افزود، پس از شكست تلاش هاي محور «سين.سين» در لبنان با مذاكرات عربستان سعودي و سوريه در اين كشور پي گيري مي شد مقامات سعودي تغيير تاكتيك داده و استراتژي خود را براساس رابطه با حريري و جعجع شكل داده اند.
براساس اين گزارش رياض به هيچ وجه با نخست وزيري نجيب ميقاتي و تشكيل دولت توسط وي موافق نيست و درصدد است راهي پيدا كند كه حزب الله و طرفدارانش مسئول تشكيل دولت نشوند.اين در حالي است كه سعدالدين حريري نخست وزير سابق لبنان براي ديدار و رايزني با مقامات عربستان سعودي راهي اين كشور شده است حريري قرار است در اين ديدار با وليعهد عربستان، وزير كشور و ديگر مقامات رياض گفت وگو كند.از سوي ديگر، ژنرال «ژان قهوجي» فرمانده ارتش لبنان نيز به عربستان سفر كرده است تا درباره افزايش مناسبات نظامي با مقامات اين كشور ديدار و گفت وگو كند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14