(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 19 اسفند 1389- شماره 19884

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گزارش كميسيون اقتصادي درباره معوقات بانكي با انتقاد نمايندگان مجلس روبرو شد
تقوا، شاه كليد حل مشكلات(2) معناي صحيح تقوا
مطالبه جدي خبرگان ملت از قوه قضائيه ؛محاكمه و مجازات سران فتنه و عوامل اصلي اغتشاش
21 اسفند با سخنان رئيس جمهور اولين نشست دوره پنجم مجلس دانش آموزي برگزار مي شود
خارج از دستور
صدر: فضاي اخلاقي و صميمي مجلس خبرگان باعث آرامش خاطر دلسوزان انقلاب شد
تحويل سومين شناور تندرو آلومينيومي كروبوت به نيروي دريايي سپاه



گزارش كميسيون اقتصادي درباره معوقات بانكي با انتقاد نمايندگان مجلس روبرو شد

انتقادات مكرر اهالي بهارستان، واكنشي بود كه اين نمايندگان روز گذشته به گزارش كميسيون اقتصادي مجلس پيرامون مطالبات معوق شبكه بانكي كشور، از خود نشان دادند.
روز گذشته صحن علني مجلس شاهد قرائت گزارش كميسيون اقتصادي پيرامون مطالبات شبكه بانكي كشور بود كه توسط سيدعلي موسوي جرف سخنگوي اين كميسيون ارائه شد.
در بخشي از اين گزارش آمده است: بررسي آمار و ارقام ميزان منابع و مصارف بانك ها طي 10 سال گذشته بيانگر آن است كه حجم مطالبات معوق طي اين دوره افزايش يافته و در فاصله اين سال ها روند فزاينده اي به خود گرفته است. با اين حال اين روند در سال گذشته با توجه به برخي اقدامات كنترل شد و اين امر نشان دهنده آن است كه با اعمال سياست هاي مناسب مي توان مطالبات غيرجاري را به سطح استاندارد رسانده و سرمايه هاي مردم را به چرخه پوياي تحولات اقتصادي بازگرداند، هر چند موانع و چالش هاي متعددي در اين خصوص وجود دارد كه رفع آنها در گرو عزم سياست گذاران حوزه مالي و ديگر نهادهاي مرتبط و همدلي و وفاق ملي است.
همچنين اين گزارش تصريح مي كند كه اصلي ترين ابزار براي كنترل مطالبات معوق و رساندن آن به سطح استاندارد و جلوگيري از بروز پيامدهاي منفي در كارآيي نظام بانكي، شناسايي علل بروز آن و اتخاذ راهكارهاي مناسب است.
اين گزارش همچنين به بيان آخرين وضعيت ميزان مطالبات معوق بانكي پرداخته و عنوان كرده است كه روند كل تسهيلات اعطايي توسط بانك هاي دولتي و بانك هايي كه دولت در آنها سهم دارد، روندي افزايشي بوده و از يك ميليون و 520 هزار و 249 ميليارد ريال در اسفند 1387 با حدود 5/19 درصد رشد به يك ميليون و 816 هزار و 949 ميليارد ريال در اسفند 88 و با حدود 19 درصد رشد به 2 ميليون و 161 هزار و 451 ميليارد ريال در آبان ماه 1389 رسيده است. بنابراين مي توان پيش بيني كرد كه رشد كل اعتبارات و تسهيلات اعطايي در سال 1389 بيشتر از سال 1388 خواهد بود.
روند كل مطالبات سررسيد گذشته، معوق و مشكوك ا لوصول بانك هاي دولتي و بانك هايي كه دولت در آنها سهم دارد نيز به فراخور افزايش تسهيلات اعطايي، روندي افزايشي داشته و از 150 هزار و 423 ميليارد ريال در اسفند 1386 با حدود 8/54 دهم درصد رشد به 232 هزار و 888 ميليارد ريال در اسفند 1387 و با حدود 8/29 دهم درصد رشد به 302 هزار و 237 ميليارد ريال در اسفند 1388 و با حدود 1/11 دهم درصد رشد به 335 هزار و 665 ميليارد ريال در شهريور 1389 رسيده است. بنابراين اگرچه نرخ رشد مطالبات در طول سال هاي اخير كمتر شده است ولي مي توان اذعان داشت كه رقم مطلق كل مطالبات بانكي افزايش يافته است.
بنابراين گزارش، در پايان شهريور 1388 سهم مطالبات غيرجاري كمتر از صد ميليارد ريال، حدود 77 درصد بوده است كه در پايان شهريور 1389 به 83 درصد افزايش يافته است و اين افزايش به معناي آن است كه سهم مطالبات بالاتر از صد ميليارد ريال حدود 6 درصد كاهش يافته است.
در بخش ديگري از اين گزارش آمده است: تعداد كل پرونده هاي مربوط به مطالبات معوق حدود 7 ميليون و 262 هزار و 480 پرونده است كه حدود 5/99 درصد آن يعني 7 ميليون و 223 هزار و 308 پرونده متعلق به مبالغ كمتر از يك ميليارد ريال است.
انتقاد مكرر نمايندگان
گزارش كميسيون اقتصادي اما با انتقادات پياپي وكلاي ملت روبرو شد و برخي از نمايندگان آن را با اشكالاتي اساسي مواجه دانستند.
در همين راستا الياس نادران، عضو كميسون اقتصادي مجلس، پس از قرائت گزارش كميسيون متبوعش، طي تذكري آيين نامه اي به مشكلات اين گزارش اشاره كرد و گفت: اين گزارش حاوي تناقضات متعددي است و در جهت تطهير مديريت بانك هاي تجاري دولتي نوشته شده است، نه حل مشكلات سيستم بانكي كشور.
نادران در ادامه با اشاره به بخش هايي از گزارش مذكور، با بيان اين كه در اين گزارش تناقضات زيادي وجود دارد، گفت: در بخشي از اين گزارش گفته شده كه نرخ 34 درصدي كه بانك ها ارائه مي دهند، زياد است اما بنده سؤال مي كنم كه اين نظر براساس كدام نتيجه كارشناسي اعلام شده است، به ما بگويند كه نرخ مطلوب چيست؟
وي همچنين خاطرنشان كرد: در اين گزارش نقش دولت و قوه مجريه و عوامل ذي نفوذ در دولت كه ابزارهاي اعمال قدرت نيز در اختيار آنها است، مطرح نشده و اگر بنا بود كالبدشكافي اساسي در اين زمينه صورت گيرد، بايد ميزان بدهي افراد مختلف طبقه بندي مي شد.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس با بيان اين كه قرار بود اين گزارش ابتدا در كميته اي مورد بررسي قرار گيرد اما اين كار صورت نگرفت، تاكيد كرد: بيش از 7 ميليون نفر در كشور بدهي يك ميليون توماني به سيستم بانكي دارند و بخش قابل توجهي از بدهي ها، بدهي هاي بالاي صدميليارد توان است. همچنين 9 پرونده وجود دارد كه هزار و500 ميليارد تومان به سيستم بانكي بدهكارند كه از اين 9 پرونده، 2 پرونده وصول شده كه بايد اين موارد در گزارش مطرح و روشن مي شد.
علي لاريجاني هم كه رياست جلسه را بر عهده داشت، در پاسخ به تذكر نادران، با بيان اين كه اشكالات مطرح شده از سوي شما، اشكالاتي اساسي است، كه بايد در اين گزارش بيان مي شد، گفت: كميسيون هاي تخصصي مجلس بايد در ارائه گزارش ها دقت كافي را داشته باشند و همه ابعاد موضوع را در نظر گرفته و در گزارش شان مطرح كنند.
جواد جهانگيرزاده نماينده اروميه هم طي تذكري آيين نامه اي اين گزارش را داراي اشكالاتي اساسي دانست و گفت: اين گزارش توسط يكي از كميسيون هاي تخصصي مجلس قرائت شد و نمايندگان بايد آن را تاييد كنند.
وي يكي از اشكالات اساسي گزارش كميسيون اقتصادي را لحاظ نشدن موضوع تغييرات پي درپي مديران بانك ها عنوان كرد.
نادر قاضي پور ديگر نماينده اروميه هم با انتقاد از مسائل كلي مطرح شده در گزارش كميسيون اقتصادي پيرامون مطالبات شبكه بانكي كشور، گفت: چرا در اين گزارش عملكرد بانك هاي خصوصي مطرح نشده و در خصوص افرادي كه از بانك هاي دولتي وام هاي كلان با سود كم دريافت و در بانك هاي خصوصي سرمايه گذاري مي كنند، مطلبي بيان نشده است؟
وي افزود: چرا در اين گزارش عملكرد بسيار ضعيف بانك مركزي در مطالبات مطرح نشده است و چرا ليست شركت هاي بزرگ بدهكار به سيستم بانكي عنوان نشد؟
الزام دستگاه ها
به تنقيح قوانين
نمايندگان همچنين روز گذشته طرح دو فوريتي اصلاح قانون تدوين و تنقيح قوانين و مقررات كشور را بررسي و تصويب كردند.
براساس اين مصوبه مجلس، برخي مواد و تبصره هاي قانون تدوين و تنقيح قوانين و مقررات كشور مصوب 25 خرداد 1389اصلاح مي شود.
1- تبصره بند (1) ماده 3 به شرح ذيل اصلاح مي شود:
تبصره- همه دستگاه هاي موضوع مواد 5 و 117 قانون مديريت خدمات كشوري مصوب 8 مهر ماه 1386و قوه قضائيه به استثناي مراجع مذكور در تبصره ماده 2 اين قانون موظفند اقدامات زير را در خصوص تنقيح قوانين و مقررات انجام دهند:
الف) تا پايان تيرماه 1390همه قوانين مرتبط با حوزه فعاليت خود را كه تا پايان 1389 تصويب شده است، تنقيح كرده و توسط بالاترين مقام دستگاه خود، قوانين معتبر، منسوخ، صريح و ضمني، قوانين معارض و مغاير با يكديگر و يا موضوع منتفي شده را به تفكيك و با ذكر دلايل به معاونت تنقيح قوانين ارائه كنند.
ب) تا پايان مهر ماه 1390، قوانين مربوط به حوزه فعاليت خود كه با سياست هاي كلي ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري مغاير است را با ذكر دلايل به معاونت تنقيح اعلام كنند.
ج) با همكاري معاونت حقوقي رياست جمهوري تا پايان 1390، همه تصويب نامه ها، آئين نامه ها و دستورالعمل ها و به طور كلي مقررات مربوط به خود را تنقيح كرده و با شناسايي موارد نسخ صريح، آنها را از مجموعه مقررات حذف و موارد نسخ ضمني، زائد، متروك و موضوع منتفي شده را مشخص و براي تنقيح به مراجع تصويب كننده ارسال كنند.
د) همه دستگاه هاي مشمول اين تبصره موظف به همكاري با معاونت قوانين مجلس شوراي اسلامي براي تنقيح قوانين مرتبط با حوزه فعاليت خود هستند، معاونت و دستگاه هاي مشمول نيز مي توانند براي تنقيح قوانين و مقررات از ظرفيت كارشناسي دستگاه هاي اجرايي و قضايي و همچنين اشخاص حقيقي و حقوقي غيردولتي با تمايل آنها استفاده كنند.
2- در ماده 6 تاريخ 1390 به 1391 تغيير مي يابد.
3- اين قانون از تاريخ تصويب، لازم الاجرا است.
اهالي خانه ملت همچنين طرح دوفوريتي اصلاح رديف يك جزء «ع» بند 3 ماده واحده قانون بودجه 1389 را بررسي و كليات و جزئيات آن را تصويب كردند.
براساس ماده واحده اين طرح، تصويب شد كه يك تبصره به شرح ذيل به جزء «ع» بند 3 ماده قانون بودجه سال 1389 كل كشور اضافه شود:
تبصره-بخشي از اعتبارات عمراني استان ها كه از محل دو درصد نفت و گاز براي اختصاص به مناطق نفت خيز، گازخيز و كمتر توسعه يافته استان ها منظور شده است، از حالت درآمد-هزينه خارج مي شود.
براساس مصوبه مجلس، تخصيص اين بخش از اعتبارات عمراني استان ها مشابه ساير بخش هاي اعتبارات عمراني استان هاست و در صورتي كه يك ميليارد و 100 ميليون دلار پيش بيني شد، دو درصد نفت و گاز از محل حساب ذخيره ارزي به حساب درآمدهاي عمومي واريز شود. تخصيص اين بخش از اعتبارات عمراني (از محل حساب ذخيره ارزي) صددرصد تخصيص يافته تلقي مي شود.
به علاوه نمايندگان مجلس كليات لايحه اصلاح موادي از قانون استخدام نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران مصوب 1382 را تصويب كردند.
انتقاد مطهري
از ترويج مكتب ايراني
علي مطهري نماينده تهران نيز در نطق پيش از دستور جلسه علني ديروز از خطر ترويج مكتب ايراني توسط 2 تن از مقامات عالي رتبه كشور به عنوان نكته مهمي كه مجلس بايد به آن توجه كند ياد كرد و گفت: همه مي دانيم كه نوروز يك انتخاب خوب از سوي ايرانيان بوده كه بهترين ايام سال را از نظر اعتدال طبيعت براي تفرج و تفريح و ديد و بازديد انتخاب كردند.
مطهري افزود: اگر همين نوروز را به سبب تعصب نژادي به ديده افراط بنگريم و مانند آقاي رحيم مشايي بگوييم نوروز يكي از شعائر الهي است و سخن از منشور نوروز به ميان آوريم و از 12 رئيس جمهور و پادشاه اردن كه مورد غضب مردم خود است، براي برگزاري مراسم ويژه در تخت جمشيد كه يادآورهاي جشن هاي 2500 ساله شاهنشاهي در سال 57 است، دعوت كنيم، اين امر با پرهيز از تجمل گرايي در تضاد است و حكايت از خواب هايي دارد كه براي انحراف انقلاب اسلامي ديده اند.
وي بر همين اساس هشدار داد خطر تز مكتب ايران به جاي مكتب اسلام كه توسط اسفنديار رحيم مشايي مشاور و رئيس دفتر رئيس جمهور مطرح شده، كيان انقلاب اسلامي را تهديد مي كند.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس گفت: تز مكتب ايران همان تزي است كه در سال هاي منتهي به انقلاب اسلامي از سوي برخي روشنفكران مطرح بود و آيت الله شهيد مطهري در نامه تاريخي خود به حضرت امام(ره) نسبت به آن اعلام خطر كرد.
مطهري افزود: شهيد مطهري نوشتند «ادعا مي كنند كه ايدئولوژي ما روي فرهنگ ما اثر گذاشته و فرهنگ ما روي ايدئولوژي ما؛ لذا ايرانيت ما ايرانيت اسلامي شده است و اسلام ما اسلام ايراني شده است و با اين بيان عملا و ضمنا فرهنگ واحد به نام فرهنگ اسلامي را انكار مي كنند.»
وي اضافه كرد: مجلس نبايد و نمي تواند در مقابل اين پديده ها بي تفاوت باشد و لذا به دولت هشدار مي دهم كه اگر همچنان بر ترويج تز مكتب ايراني پافشاري كند و نسبت به مسئله حجاب و عفاف همچنان بي تفاوت باشد، ضمن حمايت از خدمات دولت، سوال از رئيس جمهور را كه به خاطر اجراي قانون هدفمندي يارانه ها به تاخير انداخته ايم در دستور كار قرار خواهيم داد.

 



تقوا، شاه كليد حل مشكلات(2) معناي صحيح تقوا

انسان مي داند كه بايد پرواز كند؛ اما وقتي يك سنگ آسياب به پايش بسته شده است، چگونه پرواز كند؟ فرض كنيد كبوتري مي خواهد پرواز كند؛ اما طنابي را به پايش بسته اند. گاهي خيز برمي دارد؛ ولي زمين مي خورد. سنگ هايي كه به پاي ما بسته مي شود، مانع از گام نهادن در راهي مي شود كه بايد برويم. اگر مي دانيم بايد برويم، ولي برخلاف عقل و علم خود رفتار كنيم و نرويم، دليلي بر غلبه هواهاي نفساني است. وقتي از همان ابتدا فقط به دنبال چيزهايي رفتيم كه از آن ها خوشمان مي آمد، به آن ها عادت كرديم و با آن ها انس گرفتيم؛ اين همان تعلقات قلبي و هواهاي نفساني است و كم كم كار انسان به جايي مي رسد كه همين هواي نفساني ،معبود او مي شود. اين بيان قرآن است، نه شعر و خيال بافي: «أرأيت من اتّخذ لهه هواه»(1)، كسي كه هواي نفسش را خداي خود قرار مي دهد، به هر طرف كه مي رود، خواست دلش را در نظر دارد. به جاي اين كه بگويد چون خدا گفته، مي گويد چون دلم مي خواهد. اگر بگويند مگر خدا نگفته بود، مي گويد: آري خدا گفت؛ من هم فهميدم؛ اما دلم مي خواست اين گونه رفتار كنم.
اين بالاترين عاملي است كه سد راه انسان مي شود، يعني با اين كه مي داند راه چيست و چاه كدام است، خودش را در چاه مي اندازد و از راه منحرف مي شود و نه تنها خودش منحرف مي شود؛ بلكه ديگران را هم منحرف مي كند و به دنبال خود به بي راهه مي كشاند. مصيبت اين جاست كه به اندازه تعداد افرادي كه به دست او گمراه مي شوند، بر گناهانش افزوده مي شود. اگر تنها خود گمراه شده بود، گناه يك نفر را داشت؛ اما اگر يك نفر ديگر را گمراه كرد، اين خود گناهي ديگر است و همين طور، اگر يك ميليون نفر را منحرف كرد و به جهنم رهنمون شد، البته همه اين عذاب ها براي او هم هست: «و ليحم لنّ أثقالهم وأثقالاً مع أثقال ه م»(2).
اين آدميزاد با چنين جثه اي كوچك مي تواند به چنين موقعيتي برسد؛ موقعيتي كه معنايش اين است كه در مقابل خداي متعال مي ايستد؛ شمشير بلند مي كند و مي گويد: آمده ام به جنگ تو! جنگ با خدايي كه دست، چشم و جان انسان از اوست.
عوامل انحراف انسان
در قرآن كريم، به نمونه اي رسماً به عنوان جنگ با خدا اشاره شده است. البته معناي ساير گناهان نيز جنگ با خداست؛ اما صريحاً درباره رباخواران مي گويد: اگر دست از رباخواري برنمي داريد، «فأذنوا ب حرب م ن اللّه»(3). قرآن، ابتدا در آيات متعددي ربا را مذمت كرده و آن را به صورت هاي مختلف نكوهش مي كند؛ مانند اين كه: نفعي براي شما ندارد، مپنداريد بر مالتان افزوده مي شود، اشتباه مي كنيد، سعادت خود و جامعه تان را آتش مي زنيد، آنچه مي كاريد از بين مي رود، مي پوسد و باري براي شما نمي دهد. بعد مي گويد اگر پس از اين نصيحت ها و راهنمايي ها هنوز مي خواهيد ادامه دهيد، ديگر اعلان جنگ به خدا بدهيد. همچنين درباره كساني كه در جامعه، عمليات مسلحانه انجام مي دهند ـ كه ظلمي سازمان يافته است ـ مي فرمايد: « نّما جزاء الّذ ين يحار بون اللّه و رسوله»(4).
در نتيجه، عواملي كه موجب انحراف انسان مي شود، دو چيز است. نخست: اين كه نمي داند، و ديگري آن كه مي داند ولي نمي خواهد، يعني براي اطاعت خدا انگيزه ندارد؛ بلكه دلبستگي هاي به دنيا و هوس هاي نفساني مانع او مي شود. به همين جهت، وقتي انبياء مبعوث مي شدند، سرلوحه كلامشان يك جمله بود كه در قرآن كريم از اكثر انبياء نقل شده است: «فاتّقوا اللّه و أط يعون »(5)، تقوا داشته باشيد و اطاعت كنيد، من فرستاده خدا هستم و مي گويم راه علاج، كسب تقواست. يعني اگر انسان بخواهد به وظيفه خود عمل كند، بايد بداند چه كار كند و انگيزه و توانايي انجام آن كار را داشته باشد و بتواند روي هواي نفسش پا بگذارد، بايد قوه اي دروني كسب كند تا بتواند با آن بر هواي نفساني مقابله كند و بر آن غالب شود و آن قوه، تقواست.
اگر خطيب نماز جمعه در خطبه هاي نماز علاوه بر حمد خداوند، امر به تقوا نكند خطبه اش را انجام نداده است. تقوا لفظي است كه گفتن آن آسان است؛ اما هم فهميدن آن و هم عمل كردن به آن، بسيار دشوار است. بسياري از الفاظ و مفاهيم زيبا و شعارهاي اسلامي و اخلاقي وجود دارد كه در جامعه، مفهوم دقيق خود را از دست داده و معاني ديگري به خود گرفته و قدري گل آلود شده اند. در واقع معناي اصيل مفاهيمي چون: تقوا، صبر و بسياري از مفاهيم ديگر، اين گونه كه اكنون در ذهن ما است، نيست. وقتي مي گويند فلان كس انسان باتقوايي است، يعني از خود مراقبت مي كند و هواي خود را دارد، در هيچ كاري دخالت نمي كند و با احتياط است. متأسفانه ما مي پنداريم كه تقوا يعني احتياط منفي. يعني اين كه انسان هيچ كار نكند، در انتخابات شركت نكند، رأي ندهد، نظارت نكند، بر ضد و به نفع كسي حرف نزند؛ يعني آهسته بيا و آهسته بروو اين همان معناي اصيل يك انسان باتقوا است! مفهوم تقوا براي ما مشتبه شده است. در حالي كه لازمه تقوا اين است كه به واجبات عمل كند؛ يعني آن جايي كه بايد حرف بزند، سخن بگويد و آن جايي كه بايد اقدام كند، اقدام نمايد. معناي صحيح تقوا اين است كه انسان به واجبات و وظايفش عمل كند و گناه هم نكند. نه تنها گناه نكند؛ بلكه چيزهايي را هم كه احتمال خطر آن را مي دهد، مرتكب نشود. بنابراين انسان باتقوا كسي است كه وظيفه اش را درست عمل كند، آن جا كه در ميدان جنگ است، مثل شير به ميدان برود و آن جا كه بايد داد بزند، فرياد بكشد، آن جايي هم كه بايد سكوت كند، سكوت كند، طوري كه هر چه به او مي گويند، گويي نمي شنود.
بر حسب نقل ـ جدا از اين كه اين نقل تا چه اندازه معتبر است، كار به آن جا مي رسد كه حضرت زهرا (س) مي فرمايند: آقا شما اين جا مي نشينيد تا حق من را ببرند؟ در خانه نشسته ايد و زانوهايتان را در بغل گرفته ايد: «اشتملت شمله الجنين»(6) كجا رفت آن زور بازو؟ حضرت علي مي فرمايد: زهراجان! اين وظيفه است. اگر مي خواهي گواهي به رسالت باقي باشد، يعني اگر مي خواهي اسلام باقي بماند، امروز من بايد سكوت كنم. لازمه تقوا همين است كه آن جا كه بايد سكوت كند، با همه قدرت لب فرو مي بندد و هيچ اظهار نمي كند، آن جا هم كه بايد حرف بزند، رساتر و بلندتر از همه فرياد مي زند، آن جا هم كه بايد شمشير بكشد، شمشير مي كشد و با اطمينان خاطر تكليف خود را انجام مي دهد.
پس تقوا فقط منفي و سلبي نيست. البته آن جايي كه وظيفه سكوت است، بايد سكوت كرد؛ اما آن جايي هم كه بايد اقدام كرد، حتماً بايد اقدام كرد و هيچ ترسي هم نبايد داشت: «لا يخافون في الله لومه لائ م»(7). هر چه ديگران، دوستان و نزديكان ملامتش كنند كه اين چه كاري است كه مي كني، مگر از جانت سير شده اي، چرا آبرويت را حفظ نمي كني، اگر براي خودت دلت نمي سوزد دلت براي زن و بچه ات بسوزد، مي گويد: هر چه خدا بخواهد همان است: «لا يخافون في الله لومه لائ م»، از هيچ ملامتي نمي هراسد. اين همان تقواست.
نتيجه تقوا
در پرتو تقواست كه، اگر نگويم بر همه مشكلات، بر اكثر مشكلات فردي و اجتماعي پيروز مي شويم. اين دواي همه دردهاست؛ زيرا لازمه آن عمل به وظيفه است و وظيفه يعني آن راهي كه خداوند براي سعادت ما قرار داده است. اگر انسان راهي را كه خداوند مقرر كرده طي كند به نتيجه مي رسد. زيرا اگر به نتيجه نمي رسيد، هيچ گاه خدا به گام نهادن در آن دستور نمي داد. وقتي خدا مي فرمايد اين راه را برو، يعني برو كه به نتيجه برسي. اگر آن راه را شناختم و رفتم، در همين دنيا نيز به نتايجش مي رسم: «يا أيّها الّذ ين آمنوا ن تتّقوا اللّه يجعل لكم فرقانا»(8). اولين نتيجه تقوا اين است كه تشخيص حق و باطل آسان مي شود و ابهام ها برطرف مي شود. گاهي انسان در مسائل درمي ماند؛ نمي داند راه صحيح كدام است، اما قرآن مي فرمايد: اگر مردم ايمان و تقوا، داشته باشند ما براي آن ها بركاتمان را از آسمان و زمين نازل مي كنيم. آثاري عجيب از تقوا نقل شده است كه مجال نقل آن ها نيست. كساني براي من نقل كردند كه در زماني ملخ آمد و مزارعي را از بين برد. در بين همه اين مزارع، به اندازه يك چهارگوش دست نخورده و سالم باقي ماند. اين زمين براي كسي بود كه زكاتش را هميشه مي داد. به راستي ملخ ها از كجا زمين هاي زكات داده را مي شناسند؟ البته خدا مي داند و آثار تقوا را در همين دنيا قرار داده است تا ما باور كنيم. بناي اصلي اين نيست كه پاداش يا مجازات عمل را در اين عالم بدهند؛ اما در مواردي خدا آثار عمل را در همين جهان قرار مي دهد تا ما به خود آييم و قدري بينديشيم: «و ما أصابكم م ن مص يبه فب ما كسبت أيد يكم و يعفوا عن كث ير»(9)، هر بلايي به شما مي رسد، اثر اعمال خودتان است و اين در حالي است كه خداوند بسياري از اعمال را مي بخشد. اما بايد توجه داشته باشيم همه نتيجه اعمال را اينجا به شما نمي دهد: «و لو يواخ ذ اللّه النّاس ب ما كسبوا ما ترك علي ظهر ها م ن دابّه »(10). اگر بنا بود خدا اثر هر گناهي را در اين عالم بدهد، آن وقت هيچ جنبنده اي روي زمين زنده نمي ماند: «ظهر الفساد ف ي البرّ و البحر ب ما كسبت أيد ي النّاس»(11). اما موارد خاصي است كه گويا خداوند نسبت به آن ها حساسيت خاصي دارد و نتيجه اش را در همين عالم ظاهر مي كند. هم خوبي هايي است كه اگر انسان مرتكب شود، اثرش در اينجا ظاهر مي شود و هم بدي هايي است كه مكافاتش در همين عالم گريبان آدمي را مي گيرد. يكي از آن خوبي ها احسان به والدين است. اثر خدمت به پدر و مادر در همين عالم ظاهر مي شود. به عكس، قطع رحم نيز از چيزهايي است كه اثرش در همين عالم ظاهر مي شود؛ اما اين موارد نسبت به آثار اصلي چيزي نيست: «اليوم عمل و لا حساب و غداً حساب و لا عمل»(12)، يعني اين عالم دنيا جاي كار و امتحان است، كلاس درس است، بايد درس خواند و امتحان داد؛ اما نتيجه اش را روز بعد مي دهند. براي ما قيامت بسيار دور جلوه مي كند، در حالي كه: « نّهم يرونه بع يداً و نراه قر يبا»(13). «يا أيّها الّذ ين آمنوا اتّقوا اللّه و لتنظر نفس ما قدّمت ل غد»(14): تقوا داشته باشيد ببينيد هر كسي براي فردايش چه كرده است. در اين آيه، از قيامت با عنوان «فردا» ياد كرده است. مقياس ها براي خداوند فرق دارد. تمام عالم براي خدا يك روز است. اصل اين است كه ما در دنيا فقط بايد كار كنيم و انتظار پاداش نداشته باشيم؛ ولي خدا از باب لطف، نمونه اي از پاداش ها را در اين عالم مي دهد تا بدانيم عالم بي حساب نيست.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته) در همايش ناظران شوراي نگهبان -26/11/1386
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1-فرقان / 43 2- عنكبوت / 13 3- بقره / 279 4- مائده / 33.
5- آل عمران / 50 و ... . 6- ر.ك: بحار الانوار، ج 29، ص 234.
7- مائده / 54 8- انفال / 29 9- شوري / 30 10- فاطر / 45 11- روم / 41
12- نهج البلاغه، ص 83، خطبه 42 13- معارج / 6-7 14- حشر / 18.

 



دربيانيه پاياني اجلاس مطرح شد
مطالبه جدي خبرگان ملت از قوه قضائيه ؛محاكمه و مجازات سران فتنه و عوامل اصلي اغتشاش

خبرگان ملت در بيانيه نهمين اجلاس رسمي مجلس خبرگان رهبري (دوره چهارم) حركت مذبوحانه عده اي عوامل بيگانه و خائن به وطن را كه در روز 25 بهمن ماه امسال اتفاق افتاد، محكوم نموده و از قوه قضاييه مصرانه خواستار محاكمه و مجازات قانوني سران فتنه گر و عوامل اصلي اغتشاش شدند.
متن اين بيانيه به شرح ذيل است :
الم تركيف ضرب الله مثلا كلمه طيبه كشجره طيبه اصلها ثابت و فرعها في السماء توتي اكلها كل حين باذن ربها و يضرب الله الامثال للناس لعلهم يتذكرون
شجره طيبه انقلاب اسلامي كه به دست توانمند حضرت امام در دل هاي مستضعفان جهان غرس شد، هر لحظه به اذن خدا ثمره مي دهد و پيوسته آثار اين شجره طيبه و فرآورده هاي هدايت گرايانه آن شكوفاتر خواهد بود؛ چنانچه در آغاز سي و سومين سالگرد تولد اين حركت الهي بخش وسيعي از جهان اسلام عليه ظلم و ستم به پا خاسته و نداي آزادي طلبي و اسلام طلبي را فرياد مي زنند .
مجلس خبرگان رهبري ضمن تبريك ايام سالگرد پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي به همه آزاديخواهان و به ويژه به ملت خداجوي و متدين ايران، در پايان نهمين اجلاس خود در ارتباط با مسائل جاري كشور نكاتي را متذكر مي شود .
1-حضور باصلابت و دشمن شكن شما مردم خداجوي و با بصيرت ايران اسلامي را در راهپيمايي 22 بهمن ارج نهاده و صميمانه تشكر مي نماييم و خداوند را شاكريم كه افتخار نمايندگي كساني را داريم كه همواره با صبر و بصيرت، فراگير و انقلابي خود توانسته اند پشتوانه عظيم انقلاب اسلامي باشند و در مقابل فتنه آفريني هاي مستمر منافقان داخلي و هجمه هاي سنگين خارجي بهترين مواضع را اتخاذ نمايند. شما مردم انقلابي با حضور ميليوني خود در صحنه هاي مختلف نشان داده ايد كه پيشاپيش بسياري از نخبگان حركت مي كنيد .
2-انقلاب اسلامي در عمر 32 ساله خويش هيچگاه از دشمني مستكبران و استعمارگران نياسوده است، اما به لطف الهي از دسيسه ها و دام هاي آنان با موفقيت رسته است. به يقين سبب اين همه موفقيت جز لطف الهي، رهبري هوشمندانه نظام و بصيرت و استقامت مردم چيز ديگري نمي تواند باشد. مجلس خبرگان رهبري با رصد كردن هميشگي وضعيت داخلي و خارجي نظام، هر روز بيشتر از پيش صلاحيت و شايستگي رهبري را در مديريت جامعه اسلامي و به ويژه در خنثي سازي توطئه هاي دشمنان خارجي و عوامل داخلي آنان مشاهده مي كند و به پاس نعمت گرانقدر رهبر معظم انقلاب خاضعانه خداوند منان را شكرگزار است و پيوسته به انتخاب شايسته خود مي بالد و ضمن بيعت مجدد با معظم له، طول عمر باعزت و موفقيت رهبري عاليقدر نظام اسلامي را از خداوند منان طلب مي كند و مردم خداجوي ايران را به قدرشناسي بيشتر از اين نعمت الهي توصيه مي نمايد و مسئوليت روحانيت و حوزه هاي علميه را بعد از سفر پرخير و بركت مقام معظم رهبري به استان قم و فرمايشات داهيانه ايشان در راستاي تحول، رشد و بالندگي مضاعف يادآور مي شود .
3-در موقعيت كنوني كه انقلاب اسلامي با صلابت تمام پنجه در پنجه استكبار انداخته و در بخش اسلامي عربي خاورميانه و شمال آفريقا عوامل بيگانه را به خاك مذلت مي كشاند، همگان را به وحدت و اخلاق سياسي دعوت مي كنيم. ايجاد هرگونه اغتشاش، بي نظمي و حرمت شكني چه به عنوان برخورد با بي بصيرتان جامعه و چه براي همراهي با فتنه گران جز همنوايي با دشمنان قسم خورده ملت ايران و جدايي از خيل عظيم مردم مومن و انقلابي، معناي ديگري نمي تواند داشته باشد، به خصوص حركت مذبوحانه عده اي عوامل بيگانه و خائن به وطن را كه در روز 25 بهمن ماه سال جاري اتفاق افتاد، محكوم نموده و ضمن تشكر از تلاش نيروهاي امنيتي در برقراري امنيت شهروندان از قوه محترم قضائيه مصرا خواستاريم سران فتنه گر و عوامل اصلي اغتشاش را هر چه سريعتر محاكمه و به مجازات قانوني برسانند .
4-ضمن تقدير از خدمات سه قوه و به خصوص دولت محترم در اجراي موفق برنامه خطير هدفمند كردن يارانه ها، دقت و احتياط در نحوه اجراي طرح را خواهانيم و از حسن همكاري مردم صميمانه تشكر مي نمائيم و موفقيت بيشتر دولت و مردم را در همه زمينه ها از درگاه خداوند مسالت مي نماييم و به مردم شريف ايران اطمينان مي دهيم كه هدفمند كردن يارانه ها گامي اساسي در بهروزي زندگي هموطنان خواهد بود، ان شاءالله .
5-همت بلند دانشمندان و نخبگان توانمند ايراني را در فتح قله هاي رفيع علم و دانش ارج مي نهيم و اين موفقيت ها را به آنان تبريك مي گوييم و ترور ناجوانمردانه برخي از دانشمندان اين عرصه را به دست عوامل مزدور موساد و سيا محكوم نموده و ضمن تبريك و تسليت شهادت اين عزيزان به سران استكبار يادآور مي شويم كه با ارتكاب چنين اعمال زشتي نه تنها قادر نخواهند بود، ملت فهيم ايران را از راه خود باز دارند، بلكه به شهادت رساندن هر يك از آنان رويش عظيم را در علم و تقوا به دنبال خواهد داشت كه جز شرمندگي دشمنان، دستاورد ديگري نخواهد داشت .
6-پيوستن موج عظيم ملت هاي مسلمان را به جنبش بيدارگرايي اسلامي تبريك گفته و آنان را به كسب بصيرت بيشتر و صبر و استقامت در برابر دشمنان دعوت نموده و به آنان توصيه مي نماييم كه (ولا تهنوا لا تحزنوا و انتم الاعلون ان كنتم مومنين) و آنان را مژده مي دهيم (الا ان نصرالله قريب) و از استكبار جهاني اكيدا مي خواهيم از مداخله در امور كشورهاي به پا خاسته اسلامي پرهيز كند .
7-به انديشمندان جهان اسلام يادآور مي شويم كه موقع امتحان است و آبرو و حيات تان در گرو سربلندي در اين امتحان، اين شماييد كه مي توانيد در كنار اسلام و مردم باشيد و يا خداي ناكرده جانب حكومت گران ظالم و از خدا بي خبر را بگيريد. شرايط كنوني بهترين وقت است كه اتهام شعار «نحن مع من غلب » را از دامن خود پاك كنيد و در صف مردم قرار گيريد و خلاء رهبري را در بين آنان پر كنيد و با جمع كردن آنان زير پرچم توحيد، اجازه ندهيد عوامل استكبار ميوه اين حركت هاي مبارك را بچينند و يا آنان را به سمت و سوي ديگري جهت دهند .
8-ضمن تقدير و تشكر از خدمات آيت الله هاشمي رفسنجاني طي سالها مسئوليت در مجلس خبرگان و اخلاق كريمانه و سعه ي صدرشان در رابطه با آيت الله مهدوي كني، براي ايشان كه داراي سوابق درخشاني در عرصه علم و عمل مي باشند؛ در سنگر رياست خبرگان آرزوي توفيق داريم .
در پايان، ياد و خاطره امام بزرگوار، يادگاران امام و مرحوم دكتر بروجردي داماد ايشان و شهداي انقلاب اسلامي و همه شهيدان جنبش بيدارگرايي اسلامي را گرامي داشته و مسلمانان منطقه را به پاسداري از اين خون هاي گرانبها توصيه مي نماييم .
و آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمين و نساله ان يعجل في فرج مولانا صاحب الزمان (عج ).
مجلس خبرگان رهبري
18/12/89
اعضاي مجلس خبرگان رهبري امروز با حضور در مرقد مطهر حضرت امام خميني (ره) نسبت به بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران اداي احترام كرده و سپس به ديدار رهبر معظم انقلاب خواهند رفت.
ديدار اعضا
با هاشمي رفسنجاني
بيش از 60 نفر از اعضاي مجلس خبرگان رهبري، طبق سنوات گذشته سه شنبه شب با حضور در محل دفتر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با آيت الله هاشمي رفسنجاني ديدار كردند.
در اين ديدار رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با تشكر صميمانه از حضور اعضاي خبرگان رهبري و سخنان محبت آميز و ابراز لطف جمعي از اعضاي مجلس خبرگان نسبت به خود گفت: بايد از آيت الله مهدوي كني تشكر كنيم كه با وجود كسالت، اين مسئوليت را با محبت پذيرفتند.
هاشمي رفسنجاني اظهار كرد: هرچند رياست مجلس خبرگان رهبري كه جمعي از بزرگان در آن حضور دارند موجب افتخار است ولي مايل بودم پس از چندين دوره مسئوليت در هيات رئيسه، فردي مانند آيت الله مهدوي كني كه شخصيتي مبارز و عالم و متقي هستند و همرزم در مبارزه و زندان بوديم اين مسئوليت را بپذيرند و اميدواريم امور خبرگان به نحو بهتري انجام شود.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به سخنان آيت الله طباطبايي امام جمعه اصفهان و آيت الله نعيم آبادي در مجلس خبرگان رهبري در مورد برخي حركت هاي افراطي گفت: متاسفانه روش ضد ارزشي و زشتي توسط گروهي افراطي در بعضي مناطق در برخورد با برخي روحانيون انجام مي شود و مي گويند آن گونه كه ما فكر مي كنيم ائمه جمعه هم بايد همان گونه بيانديشند و خلاف سخنان آنان سخني نگويند.
وي افزود: خوشبختانه رهبري معظم انقلاب، دستور برخورد با افراطيون خاطي را كه خارج از قانون، اقدام به توهين و افترا مي كنند صادر كرده اند و اميدواريم اين پديده زشت و مضر در كشور متوقف شود. البته نقد و انتقاد كار پسنديده اي است ولي افترا و هوچي گري و تهمت زدن آن هم به بهانه دفاع از ارزشها و اسلام، مذموم است.
ناطقان اجلاس نهم
در نخستين روز از نهمين اجلاس مجلس خبرگان رهبري در دوره چهارم، برخي از اعضا به عنوان ناطقان قبل از دستور به ايراد سخنراني پرداختند.
حجت الاسلام معلمي، نماينده مردم مازندران در مجلس خبرگان به عنوان اولين ناطق طي سخناني با اشاره به اين كه انسان از زمان تولد تا مرگ در معرض خطرات و امتحانات قرار دارد، تاكيد كرد: همواره بايد بر اعمال خود نظارت كنيم.
وي گفت: در مراحل فتنه پس از انتخابات سال 88 با درايت رهبري معظم انقلاب و همراهي مردم نقش خود را به خوبي انجام دادند و فتنه گران را از كرده خود پشيمان كردند.
وي افزود: انتظار جامعه از نخبگان سياسي اين بود كه در اين موضوع جدي تر وارد شوند. مجلس خبرگان رهبري بايد نقطه ثقل و آرامش جامعه باشد.
حجت الاسلام بهشتي نماينده شيراز نيز با نقد نظرات برخي مسئولين در زمينه موسيقي و بيان تعدادي از ناهنجاري هاي موجود در امور هنري و فرهنگي جامعه اظهار كرد: بايد براي اجراي احكام الهي و ظواهر ديني گام برداريم تا مصداق كامل نصيحت ائمه مسلمين به انجام رسد.
آيت الله قرشي نماينده مردم آذربايجان غربي در خبرگان رهبري نيز در اين اجلاس به مواردي در تاريخ عاشورا اشاره كرد و با بيان شواهد تاريخي، صحت و سقم آنها را مورد بررسي قرار داد.
آيت الله علم الهدي، نماينده مردم مشهد نيز طي سخناني با تاكيد بر اين كه نبايد شرايطي را ايجاد كرد كه رهبر معظم انقلاب مجبور شوند خود مستقيما وارد عمل شده و دخالت كنند، گفت: جريان فتنه بعد از انتخابات متاسفانه شرايطي را براي كشور ايجاد كرد كه رهبري با درايت خود آن را خنثي كردند، ولي انتظار مي رفت كه افراد ذي نفوذ و مجلس خبرگان رهبري موثرتر در اين موضوع دخالت مي كرد.
آيت الله عبدالنبي نمازي نيز خيزش اسلامي سراسري در منطقه را ناشي از الگوگيري از انقلاب اسلامي و هديه خداوندي ذكر كرد و گفت: در سايه اسلام، نهضت امام خميني(ره) و رهبري هاي داهيانه مقام معظم رهبري، استقلال خواهي و برائت از استكبار جهاني، وحدت امت اسلامي، عدالت خواهي و زورستيزي در منطقه گسترش يافت و دنيا تجربه كرده است كه تنها نظام سياسي كه مي تواند پاسخگوي نيازهاي بشري باشد و نابساماني ها را سامان دهد، اسلام و رهبري اسلامي است.
«علي اكبر صالحي» وزير امور خارجه كشورمان نيز عصر سه شنبه با حضور در اجلاس مجلس خبرگان به تبيين شرايط منطقه و خيزش هاي كنوني در كشورهاي اسلامي پرداخت.
وي در اين جلسه تاكيد كرد كه بايد مراقب مصادره قيام هاي مردم منطقه توسط آمريكا باشيم.

 



21 اسفند با سخنان رئيس جمهور اولين نشست دوره پنجم مجلس دانش آموزي برگزار مي شود

اولين اجلاس كشوري نمايندگان دوره پنجم مجلس دانش آموزي شنبه 21 اسفند با سخنان رئيس جمهور در حضور 1500 نماينده دانش آموزي و سران عالي رتبه نظام مقدس جمهوري اسلامي برگزار مي شود.
به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش و به نقل از خبرگزاري پانا، دليل اين ديركرد تغيير و تحولات ساختار دبيرخانه مجلس دانش آموزي عنوان شده است و از زمان تغييرات ساختاري محدوديت هاي زماني پيش آمده بود.
در برنامه اين نشست 4 روزه نمايندگان پس از استقرار در اردوگاه شهيد باهنر، براي تجديد ميثاق با امام راحل به بارگاه آن مقام بزرگوار مي روند. پس از پايان روز اول با برگزاري كارگاه هاي بصيرتي در روز دوم، نمايندگان در صحن مجلس استقرار مي يابند.
برنامه هاي روزهاي كاري اعضا در مجلس شامل سخنراني مسئولين، انتخاب هيئت رئيسه، نطق پيش از دستور اعضا و تشكيل و فعاليت كميسيون ها مي شود.
در پايان نشست نيز نمايندگان با ارائه لايحه پيشنهادي و گرفتن عكس يادگاري با رياست محترم جمهور؛ به شهرهاي خود باز مي گردند تا خود را براي نشست هاي منطقه اي و دوره اي آينده آماده كنند.

 



خارج از دستور

درخواست تعدادي از نمايندگان از هيئت رئيسه براي اتمام بررسي بودجه تا پايان سال
تعداد كثيري از نمايندگان مجلس طي نامه اي خطاب به هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي خواستار بررسي كامل بودجه 90 پيش از آغاز سال جديد شدند.
براساس اين گزارش نمايندگان مجلس در اين نامه خطاب به هيئت رئيسه نوشتند كه بررسي بودجه اگر هفته آينده به صحن علني مجلس بيايد نمايندگان مي توانند آن را تا قبل از سال جديد بررسي كنند.
عزت الله دهقان نماينده مردم ازنا در مجلس شوراي اسلامي ضمن تاييد اين خبر به فارس، گفت: با توجه به اينكه بنده دور اول و دوم مجلس به عنوان نماينده در خانه ملت حضور داشتم مي توانم بگويم در 33 سال گذشته تنها يك بار بودجه يك دوازدهم تصويب شده است و آن هم مربوط به دوران جنگ تحميلي است.
وي افزود: اگر كميسيون تلفيق هفته آينده بودجه را به مجلس شوراي اسلامي بياورد، قطعا نمايندگان در يك هفته مي توانند بودجه را بررسي كنند.

 



صدر: فضاي اخلاقي و صميمي مجلس خبرگان باعث آرامش خاطر دلسوزان انقلاب شد

نايب رئيس دوم مجلس شوراي اسلامي فضاي مجلس خبرگان رهبري را آموزنده و باعث آرامش خاطر دلسوزان انقلاب دانست.
سيدشهاب الدين صدر ديروز كه رياست ساعات پاياني صحن علني را در غياب لاريجاني و ابوترابي فرد برعهده داشت، گفت: انتخاب شايسته فقيه عاليقدر حضرت آيت الله مهدوي كني كه مجتهدي جامع الشرايط و از شاگردان برجسته و مورد علاقه حضرت امام خميني(ره) و از ياران صديق و دلسوز مقام معظم رهبري است را به وي و اعضاي مجلس خبرگان رهبري كه حكايت از تدبير و بصيرت آنان مي كند، تبريك مي گويم.
به گزارش فارس، وي گفت: فضاي حاكي از اخلاق و صميميت در مجلس خبرگان رهبري آموزنده و باعث آرامش خاطر تمامي علاقه مندان و دلسوزان انقلاب شد.

 



با حضور مسئولان سازمان صنايع دريايي وزارت دفاع صورت گرفت
تحويل سومين شناور تندرو آلومينيومي كروبوت به نيروي دريايي سپاه

سومين شناور تندرو آلومينيومي كروبوت كه توسط سازمان صنايع دريايي وزارت دفاع ساخته شده است به نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تحويل داده شد.
به گزارش اداره كل تبليغات دفاعي وزارت دفاع، سومين شناور تندرو آلومينيومي كروبوت كه توسط سازمان صنايع دريايي وزارت دفاع ساخته شده است، در مراسمي با حضور سردار فدوي فرمانده نيروي دريايي سپاه و مسئولان سازمان صنايع دريايي وزارت دفاع به نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تحويل داده شد.
اين شناور دريايي با سرعت مناسب، طول 33 متر و عرض 8 متر يكي از پركاربردترين شناورهاي دريايي در جابجايي نفرات و ارائه خدمات پشتيباني به سكوها، تاسيسات و پروژه هاي فراساحلي صنعت نفت و گاز است. شناور مذكور تحت كلاس موسسات رده بندي بين المللي با بالاترين كيفيت و با مشاركت بخش خصوصي طراحي و ساخته شده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14