(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 22 اسفند 1389- شماره 19886

آباداني ها منتظر شما هستند
نوروز را در كنار اروند سرفراز بگذرانيد
كوتاه از ورزش شهرستانها
البرز با رودهاي خروشان و باغ هاي سرسبز



آباداني ها منتظر شما هستند
نوروز را در كنار اروند سرفراز بگذرانيد

گزارش از: سيدكريم بحريني
آبادان، جزيره اي است به طول 46 كيلومتر و عرض بين 32 تا 20 كيلومتر، در دلتاي اروند رود بين رودهاي بهمن شير، كارون و اروند با آثار بسيار وسيعي در زمينه هاي تاريخي، تمدن، فرهنگ، هنر، صنعت و جاذبه هاي طبيعي مي تواند به خوبي عطش سليقه و ذائقه هر گردشگري را فرونشاند.
پيشينه تاريخي:
جغرافي نگاران عقيده دارند نام آبادان قبل از ظهور اسلام «اپاتان» بوده كه از 3 كله «ا»، «پات» و «آن» تشكيل شده كه «ا» به معني آب «پات» به معني پاييدن و «آن» پسوند است، بنابراين اپاتان به معني جايي است كه در آن از آب دريا و رود پاسداري مي شد، جغرافي نگاران نقل مي كنند پاسداران آب دزدان دريا را از دزدي باز مي داشته و دهانه دجله و دريا را مي پاييدند.
با ظهور اسلام از آنجايي كه شهر آبادان يكي از محل هاي تجمع عبادين بوده به «عبادان» و يا «جزيره الخضر» تغيير نام يافت و با توجه به اين كه اين شهر همواره يك شهرآباد و داراي توان هاي بالقوه آبادي و سازندگي داشته به مرور زمان به نام آبادان تغيير نام يافته و تاكنون به همين نام مشهور است.
فرهنگ و هنر:
با توجه به دسترسي آبادان به آب هاي آزاد، پس از كشف نفت در مسجد سليمان، بهترين محل براي ارسال ثروت ايران به كشور استعمارگر يعني انگليس، بود.
انگليسي ها با كشف توان بالقوه آبادان در اندك زماني اولين پالايشگاه آسيا را در اين شهر بنا كردند كه همين امر باعث شد تا اقوام مختلف براي كار به اين شهر سرازير شوند و فرهنگ و هنر خود را به اين شهر بياورند.
اولين اقوامي كه توانستند فرهنگ خود را به اين شهر منتقل كنند زنگوري هاي آفريقايي بودند كه با ساختن اولين مسجد كه همين اكنون اين بناي تاريخي 001 ساله در كنار رود اروند در آبادان به علت معماري دلربا و اسلامي به يكي از محله هاي گردشگري تبديل شده، وجود دارد. بعداز زنگوري ها، يهوديان با ساختن 4 كنيسه كه مهم ترين آن ها كنيسه «الفي» و هم اكنون يكي از ميادين اصلي منطقه «بريم» آبادان به همين نام به نشر فرهنگ خودپرداختند. (قابل ذكر است كه قبرستان يهوديان با حدود 001 قبر هم اكنون در لاين 51احمدآباد در منطقه كوي دريا وجود دارد).
بعداز يهوديان، ارامنه به ترويج فرهنگ خود پرداختند. ارامنه در طول زندگي در آبادان به قدري جذب فرهنگ مردم آبادان شده بودند و از يكرنگي و صفاي اين مردم مشاهدات داشتند كه تلاش مي كردند با مردم مسلمان اين شهر هيچ تفاوتي نداشته باشند. به طوري كه اگر نام آن ها پرسيده نمي شد كسي باور نمي كرد كه اين ها مسلمان نيستند. ارامنه نيز براي ترويج آيين و فرهنگ خود 05 سال پيش كليسايي بنا كردند كه هنوز بناي كليسا به اتمام نرسيده بود كه ديوار به ديوار آن مسلمانان مسجدي به نام مسجد بهبهاني ها بنا كردند كه اين صحنه يعني وجود دو معبد و عبادتگاه مختلف كنار يكديگر در هيچ جاي جهان تاكنون ديده نشده است.
مسجد بهبهاني ها در طول محاصره آبادان يكي از محل هاي فرماندهي جنگ بود و زماني كه درياقلي ناجي آبادان خبر ورود نيروهاي عراقي به شهر را داد به اين محل آمد و رزمندگان همراه با وي از اين محل به خسروآباد و رودخانه بهمنشير جهت جلوگيري از نيروهاي مزدوربعثي به محل اعزام شدند.
شهر آبادان با توجه به وسعت كم (6972 كيلومتر مربع) آن قبل از انقلاب به علت حضور مليت هاي مختلف اعم از آمريكايي، انگليسي، فرانسوي، هلندي، هندي، آفريقايي، فيليپيني، قوميتهاي مختلف ايراني را نيز در خود جاي داده بود. به طوري كه حدود 067 باب مسجد و حسينيه مختص اقوام مختلف ايراني اعم از بوشهري، اصفهاني، آذري، بلوچي و... دراين شهر ساخته شده كه هنگام عزاداريهاي خاندان عصمت و طهارت محل عشاق اهل بيت(ع) است.
در كنار اين معابد، طاغوت براي مقابله با فرهنگ اصيل اسلامي دراين شهر كوچك ولي پرجمعيت (006 هزارنفر) 71 سينما ساخت كه مشهورترين آن «سينما ركس» بود كه در طول دوران انقلاب رژيم براي سركوب مردم مسلمان حدود 009 نفر را در اين مكان زنده زنده در آتش كين خود سوخت، محل سينما ركس در يكي از خيابانهاي اصلي آبادان بنام «اميري» وجود داشت، چرا «داشت» زيرا به همت مسئولين وقت و براي از بين بردن سند جنايات طاغوت اين مكان هم اكنون به يكي از پاساژهاي كيف و كفش تبديل شده البته شوراي شهر وقت اعلام كرده بود كه نمادي از سينما ركس خواهدساخت ولي تاكنون كه حدود 5 سال از بناي پاساژ مي گذرد اثري از ساخت نماد سينماركس كسي نديده است.
دومين سينماي معروف آبادان و اكنون تنهاترين سينماي آبادان سينماي نفت است كه قبلا نام آن «تاج» بوده هيبت اين سينما شبيه شير نشسته است كه در 07 سال پيش داراي 3 پرژكتور بوده اين سينما به لحاظ معماري در كل جهان تك است.
دانشگاه نفت يكي ديگر از مراكز فرهنگي آبادان است كه افتخار دارد افراد ارزنده اي مثل شهيد تندگويان را درخود پرورش داده است اين دانشگاه كه محل اصلي تعليم و تربيت كادر علمي و فني شركت نفت را به عهده بود، كليه دروس آن به زبان انگليسي تدريس مي شد.
هنر:
يكي از توان هاي بالقوه مردم آبادان هنرهاي دستي از جمله حصيربافي است دراين شهر بعلت وجود 4 ميليون اصله نخل هنر حصيربافي از برگهاي درخت نخل، سفره، سبد و جارو با نقش و نگارهايي كه زبان هر بيننده را ناخودآگاه به تحسين وامي دارد در گوشه و كنار شهر تلوتلو مي كند، آشپزي با استفاده از ادويه هاي هندي يكي ديگر از هنرهاي مردم آبادان بخصوص بانوان اين شهر است كه ممكن نيست كسي وارد آبادان بشود و بتواند درمقابل قليه ماهي و صبور تنوري مقاومت كند و آن را نچشد و به ديار خود بازگردد.
صنعت:
پالايشگاه نفت آبادان يكي از نخستين واحدهاي بزرگ صنعتي كشور بشمار مي رود، اين پالايشگاه كه از نظر تنوع توليد يكي از بزرگ ترين پالايشگاهها و يكي از مراكز بزرگ صنعت نفت دنيا محسوب مي شود .
جاذبه هاي طبيعي:
آبادان به علت محصور شدن در بين دو رودخانه آب شيرين اروند و بهمنشير، به يكي از بهترين محله هاي قايقراني و كشتيراني تبديل شده و به گفته سيدقدير رمضاني مسئول هيئت قايقراني آبادان توانايي برگزاري مسابقات بين المللي انواع قايقراني، واترپلو، كاناپلو، شنا و غيره را دارد.
اين دو رودخانه در ايام نوروز و فصل تابستان يكي از سالم ترين مكان هايي است كه علاقه مندان به ورزش هاي آبي اوقات فراغت خود را پر مي كنند، در ايام نوروز كه قايق ها و لنجها مسافران نوروزي را در پهناي رودخانه جابه جا مي كنند صداي شادي و هلهله سرنشينان عايق ها دل از هر عابري مي برند و آنها را تشويق به تجربه قايق سواري مي كنند.
آبادان با توجه به برخوردار بودن از راههاي زميني (جاده و ريل)، هوايي و دريايي در ايام نوروز طبق آمارهاي استانداري خوزستان و فرمانداري آبادان بين 2 تا 4 ميليون نفر گردشگر و مهمان نوروزي را پذيرا است.
جاذبه هاي دفاع مقدس:
يادمان والفجر 8، كه هر ساله ميزبان صدها هزار مهمان نوروزي و كاروانهاي راهيان نور است.
يادمان والفجر 8 كنار رودخانه اروند و روبروي شهر «فاو» عراق است در اين منطقه لنجها و قايق هاي سپاه همه روز به صورت مجاني زايران و مهمان نوروزي را به گشتهاي دريايي برده و مسافران را توسط راويان با شكل عمليات والفجر 8 و رشادتهاي رزمندگان اسلام در طول 8 سال دفاع مقدس آشنا مي كنند.
يادمان شهادت تندگويان وزير نفت جمهوري اسلامي كه به دست دژخيمان بعثي اسير و به شهادت رسيد. ذوالفقاري، محلي كه نيروهاي بعثي سعي داشتند با احداث پل شناور از طريق عبور از اين محل به آبادان نفوذ كرده و مقاومت رزمندگان اسلام در آبادان را در هم كوبند ولي به همت شهيد درياقلي سوراني و حضور به موقع رزمندگان هرگز موفق به مقاومت آبادانيها نشد و آبادان سرافراز همچنان پيروزمندانه در تاريخ انقلاب اسلامي درخشيد.
خسروآباد، محلي بين آبادان و بخش اروند كه در طول محاصره آبادان توسط دژخيمان بعثي به طور دايم زير آتش توپخانه آنها بود، در كنار اين منطقه بيمارستان فاطمه الزهرا(س) توسط رزمندگان اسلام بنا شده، اين بيمارستان افتخار پذيرايي از مجروحان عمليات والفجر 8 را داشت و اكنون بواسطه همين افتخارات ثبت ملي شده و در تاريخ افتخارات اين مرز و بوم ثبت شده است.
مسجد پيروز يكي ديگر از سنگرهاي رزمندگان اسلام كه در طول دفاع مقدس به علت تجمع رزمندگان دايم از سوي مزدوران بعثي بمباران مي شد ولي همچون كوه همچنان پابرجا است.
مسجد بهبهانيها (امام موسي ابن جعفر) مركز فرماندهي نيروهاي اسلام در طول حصر آبادان، مسئوليت اعزام نيرو، امداد و توزيع مواد غذايي را نيز به عهده داشت.
نخلستان، سرو قامتاني كه در طول 8 سال دفاع مقدس محرم راز شيرمرداني بودند كه در كنار آنها خدا را مي ديدند و با او معامله مي كردند و بعد از جنگ مامور پذيرايي از مهمانان همان شيرمردان 8 سال دفاع مقدسند.
زايران سرزمين نور و مهمانان نوروزي همه ساله بعد از جنگ تحميلي ساعتها كنار آنها بدور از هياهوي دنيا به آرامش مي رسند، پسربچه در كنار آنها توپ بازي مي كنند و نوجوانان با بستن طناب به قامت رعناي آنها تاب بازي مي كنند.
آري گردشگري امروزه يكي از منابع درآمدزايي كشورها به شمار مي رود، هرچند ما هنوز به گردشگري به چشم صنعت ننگريسته ايم، با اين همه شناسايي و اطلاع از نقاط گردشگري كشور بخصوص استاني چون خوزستان و مخصوصاً شهري مثل آبادان و خرمشهر كه در طول 8 سال دفاع مقدس پيشاني ايران بوده خالي از لطف نيست.
شايد شما نوروز امسال مهمان مناطق گردشگري آبادان باشيد.

 



كوتاه از ورزش شهرستانها

بانوان هرمزگاني طلا گرفتند
بندرعباس- خبرنگار كيهان:بانوان هرمزگاني با كسب 6 مدال طلا قهرمان مسابقات كيك بوكسينك كشور شدند.
دراين دوره از مسابقات، هرمزگان، تهران، قم، فارس، كرمان، مازندران، سيستان و بلوچستان، خراسان شمالي، ايلام و كرمانشاه در قالب 10 تيم حضور داشتند كه در پايان هرمزگان با شش طلا، شش نقره و 11 برنز و كسب 43 امتياز به مقام قهرماني رسيد. همچنين تهران با پنج طلا، پنج نقره، سه برنز و كسب 38 امتياز مقام دوم و قم با سه طلا، چهار نقره، سه برنز مقام سوم اين دوره از مسابقات را به دست آوردند.
28 ورزشكار از استان هرمزگان دراين مسابقات كه در سه رده نوجوانان، جوانان و بزرگسالان برگزار شده بود شركت داشتند.
سميره سنجري، آزاده حسين نژاد، هانيه خواجويي، مرضيه بندو در رده بزرگسالان و مبينا زامياد و بيتا رهيده در رده نوجوانان از طلاآوران هرمزگاني دراين مسابقات بودند.
كسب قهرماني دانش آموزان گلستاني
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان: دانش آموزان پسر و دختر شهرستان گنبدكاووس در رشته هاي «دوصحرانوردي، بدمينتون، واليبال و ژيمناستيك» در مقاطع مختلف تحصيلي رتبه اول استان گلستان را كسب كردند.
تيم دانش آموزي پسران مقطع متوسطه گنبدكاووس در رشته دو صحرانوردي كه در شهرستان «علي آباد كتول» برگزار شد، مقام اول و تيم دانش آموزي مقطع راهنمايي اين شهرستان نيز در اين رشته مقام سوم را بدست آوردند.
در رشته بدمينتون دختران مقطع متوسطه و راهنمايي گنبدكاووس كه در شهرستان «راميان» برگزار شد، تيم مقطع متوسطه گنبدكاووس رتبه نخست و تيم مقطع راهنمايي اين شهرستان نيز رتبه دوم را كسب كردند.
تيم واليبال پسران مقطع ابتدايي گنبدكاووس نيز در مسابقات قهرماني استان كه در شهرستان علي آباد كتول برگزار شد، رتبه نخست را بدست آورد و در رشته ژيمناستيك پسران كه در گنبدكاووس برگزار شد، تيم دانش آموزي گنبدكاووس در پايه 4 و 5 ابتدايي رتبه اول و تيم پايه دوم و سوم ابتدايي اين شهرستان نيز رتبه دوم را از آن خود كرد.
برگزاري كشتي با چوخه
مانه و سملقان- خبرنگار كيهان: يك دوره مسابقه كشتي باچوخه ياد و خاطره 33 شهيد روستاي چخماقلو برگزار شد. اين مسابقه با حضور 80 كشتي گير از جوانان اين روستا در پنج وزن به مدت 3 روز برپا شد.
در پايان اين مسابقات كه توسط ذهباري، پايگاه بسيج نبي اكرم و تربيت بدني شهرستان مانه و سملقان برگزار شده بود جوايزي به نفرات اول تا سوم اهدا شد.
همايش بزرگ پياده روي در كياكلا
كياكلا- خبرنگار كيهان:همايش بزرگ پياده روي خانوادگي در شهر كياكلا از توابع شهرستان قائم شهر برگزار شد.
در پايان اين همايش عمومي كه با حضور امام جمعه، بخشدار، شهردار، اعضاي شوراي شهر و ديگر مسئولين منطقه كياكلا برگزار شده بود جوايزي به قيد قرعه به شركت كنندگان اهدا شد.
احداث سالن ورزشي جانبازان
مسجد سليمان- خبرنگار كيهان: يك باب سالن ورزشي چند منظوره براي جانبازان و معلولين در شهر مسجد سليمان احداث مي شود.
اين پروژه در زميني به مساحت 2900 مترمربع و با احداث يك باب سالن ورزشي چند منظوره به مساحت 1300 مترمربع اجرا مي شود.
وي افزود: هزينه اجراي اين پروژه عمراني و عام المنفعه بيش از 15ميليارد ريال برآورد شده كه قرار است در مدت زمان يك سال احداث شود.
با اجراي اين پروژه به ظرفيت 300 نفر جانبازان مي توانند دراين سالن به انجام ورزشهايي از قبيل بسكتبال، واليبال و كليه ورزش هاي متناسب با شرايط جسمي شان بپردازند.
رقابت بانوان واليباليست
اوز- خبرنگار كيهان: تيم واليبال بانوان شهرستان گراش قهرمان مسابقات واليبال جام دوستي (ياران) شهر اوز شد.
اين مسابقات كه با نام جام دوستي (ياران) با شركت 6 تيم در تالار ورزشي رياست جمهوري شهر اوز برگزار شد. تيم هاي واليبال نفت و ياران از اوز، ملار، گراش، خنج و بندرگنك استان هرمزگان شركت داشته كه به صورت دوره اي در مدت 2 روز با هم به رقابت پرداختند.
در پايان بازي ها تيم هاي بانوان شهرستان گراش، ياران شهر اوز و شهرستان خنج به ترتيب مقام هاي اول تا سوم را كسب كردند و موفق به دريافت جام قهرماني شدند.
برپايي مسابقات فوتسال
مسجدسليمان- خبرنگار كيهان: تيم فوتسال حوزه مقاومت شهيد مدني مسجد سليمان قهرمان جام دهه فجر شد.
تيم فوتسال حوزه مقاومت شهيد مدني توانست در فينال با نتيجه 6 بر 4 تيم حوزه مقاومت شهيد دستغيب را شكست دهد و قهرمان اين جام شود.
دراين دوره از مسابقات 8 تيم از دواير مختلف بسيج ادارات شهرستان مسجدسليمان حضور داشتند.
افتتاح استخر
كاشان- خبرنگار كيهان: استخر مرواريد كاشان به عنوان بزرگترين استخر اين شهرستان راه اندازي شد.
اين مجموعه شامل 3 بخش استخر سرپوشيده كودكان و بزرگسالان دو سوناي خشك و بخار و جكوزي آب سرد و گرم با ظرفيت 100 نفر است كه با صرف اعتباري بالغ بر 220 ميليون تومان راه اندازي شده است.
دوچرخه سواري بانوان دارابي
داراب- خبرنگار كيهان: همايش دوچرخه سواري ويژه بانوان در استاديوم تختي داراب برگزار شد. درپايان اين همايش به 6 نفر به قيد قرعه جايزه و به تمام شركت كنندگان نيز هدايايي اهدا شد.
همچنين در پايان مسابقات واليبال دسته اول استان فارس كه در داراب برگزار شد تيم داراب توانست با نتيجه 3 بر 2 تيم شيراز را شكست دهد.
در مسابقات چهارجانبه بسكتبال تحت عنوان يادواره سرداران شهيد تيم داراب اول شد و تيم هاي فسا و نيريز به مقام هاي دوم و سوم راه يافتند.
برگزاري مسابقات قهرماني اسكي
كرج- خبرنگار كيهان: در پي برگزاري مسابقات قهرماني اسكي دانش آموزان سراسر كشور در پيست ديزين كرج نتايج ذيل در رشته مارپيچ كوچك به دست آمد: در رده نونهالان مقام اول: محمد ساوه شمشكي از استان تهران، عليرضا احمدپور از استان فارس مقام دوم و محمد صادق دين كالي از استان فارس مقام سوم را كسب كردند.
در رده سني نوجوانان ما نيما بهاء، سيدمحمدحسين و سيدامير صيد از استان البرز به ترتيب مقام اول تا سوم را كسب كردند؛ در رده سني جوانان، رضا كيا دربندسري از استان تهران، سيدحسين صيد از استان البرز و سپهر ساوه شمشكي از استان تهران به ترتيب مقام اول تا سوم را از آن خود كردند و در كل نتايج تيمي در رده نونهالان استان تهران، استان فارس و استان البرز به ترتيب اول تا سوم شدند را در رده نوجوانان، استان البرز اول، استان تهران دوم و استان فارس سوم شدند و در رده جوانان به ترتيب استان تهران، استان البرز و شهرستان هاي تهران مقام هاي اول تا سوم را كسب كردند.
قهرماني تيم واليبال نشسته گنبدكاووس
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان: در پايان رقابت هاي واليبال نشسته ليگ دسته اول كشور تيم روانكارهاي گنبدكاووس مقام قهرماني را كسب كرد.
در اين رقابت ها كه در سالن شهداي چاي بوئين گنبدكاووس انجام شده بود تيم روانكارهاي گنبدكاووس با كسب چهار پيروزي پياپي و واگذاري تنها يك گيم در اين چهار ديدار مقام قهرماني را از آن خود كرد.
در روز پاياني اين رقابت ها در حضور جمعي از مسئولين سياسي و ورزشي و علاقه مندان به ورزش واليبال، تيم ميزبان با نتيجه (3-1) بر تيم هيئت جانبازان و معلولين استان گلستان غلبه كرد و توانست مقام قهرماني را به دست آورد.
تيم گنبدي در اين ديدار كه به قضاوت حاج قربان توسن و مهرداد شوشتري برگزار شد با ارائه بازي برتر گيم هاي اول، سوم و چهارم را از آن خود كرد و فقط گيم دوم را به حريف خود واگذار كرد.
همچنين در ديگر ديدار تيم محلات با نتيجه (3-2) بر تيم خوزستان پيروز شد.
در پايان اين رقابت ها كه با حضور 5 تيم برتر برگزار شد به ترتيب تيم هاي روانكارهاي گنبدكاووس، هيئت جانبازان و معلولان استان گلستان مقام هاي اول و دوم را كسب كرده و به ليگ برتر واليبال نشسته كشور صعود كردند و تيم پيام مخابرات خراسان نيز مقام سوم را از آن خود كرد.
در پايان بازي ها و در مراسم اختتاميه كاپ قهرماني، احكام و مدال هاي سه تيم برتر به آنها اهدا شد.
برپايي كلاس داوري كشتي
بابل- خبرنگار كيهان: اولين دوره كلاس داوري انجمن كشتي پهلواني لوچو در سطح مازندران به ميزباني بابل برگزار شد در اين دوره از كلاس 50 تن از پيشكسوتان كشتي لوچو و پهلوانان شهرهاي مختلف استان شركت داشتند. شركت كنندگان با جديدترين قوانين داوري رشته مربوط آشنا شدند.
حسن علي اسماعيل پورمدرسي اين كلاس ها را برعهده داشت.
همچنين با همكاري هيئت كونگ فو شهرستان بابل رقابت هاي بين ورزشكاران اين رشته در رده هاي سني مختلف در سالن آزادي بابل برگزار شد كه در پايان به نفرات برتر جوايز نفيسي اهداء شد.
تجليل از پيشكسوتان ورزش
تربت حيدريه- خبرنگار كيهان: در مراسمي كه با حضور نماينده مردم تربت حيدريه در سالن والفجر اين شهرستان برگزار شد از قهرمانان و پيشكسوتان ورزش در آسيا و كشور تجليل به عمل آمد.
در اين مراسم از جواد خرمي پور دروازه بان تيم هندبال ايران در بازي هاي آسيايي و اسماعيل قرائي قهرمان پارالمپيك در آسيا و حسن تفتيان نايب قهرمان آسيا در رشته دووميداني تقدير شد.
برگزاري مسابقات تكواندو دانشگاه هاي
علمي و كاربردي كشور
زنجان- خبرنگار كيهان: نخستين دوره مسابقات سراسري تكواندو دانشگاه هاي علمي و كاربردي كشور از مجموعه ورزشي انقلاب زنجان برگزار شد. اين مسابقات كه با حضور دانشجويان دانشگاه هاي علمي و كاربردي سراسر كشور و با همكاري دانشگاه علمي و كاربردي زنجان، هيئت تكواندو استان و همچنين اداره كل تربيت بدني استان زنجان برگزار شده است، 141 ورزشكار در قالب 15 تيم با هم رقابت كردند.
كسب پيروزي توسط شطرنج باز زنجاني
¤ عماد موسوي، ورزشكار اعزامي به نوزدهمين دوره مسابقات بين المللي شطرنج از پنج دور بازي خود به روش سوئيسي، سه بازي را با پيروزي پشت سر گذاشت.
در اين رقابت ها كه246 ورزشكار از كشورهاي ارمنستان، آذربايجان، بلاروس، بلژيك، كرواسي، گرجستان، هند، ايران، عراق، هلند، روسيه، اسلواكي، تركيه، اكراين، ازبكستان، سوئد و ليتواني شركت كرده بودند، 24 استاد بزرگ و 16 استاد بين المللي با هم به رقابت پرداختند.
اعزام تيم زنجان به رقابت هاي
قهرماني كشور
¤ تيم روئينگ بانوان و آقايان استان زنجان براي راه يابي به اردوي تيم ملي، عازم مسابقات قهرماني كشور شدند.
در اين رقابت ها تيم زنجان با تركيب مونا شادمهر، مهسا جاور، سيدمسعود محمدي و سيدمسعود فتحي و با مربيگري صحرا ذوالقدر و محمدعلي اسدي در برابر حريفان خود صف آرايي خواهند كرد.
گفتني است، نفرات برتر با قرار گرفتن بر روي يكي از سكوهاي سه گانه اين مسابقات به اردوي تيم ملي دعوت شدند تا تمرينات خود را براي حضور در مسابقات جهاني اسلووني كه به منزله انتخابي المپيك 2012 لندن است، آغاز كنند.
مسابقات روئينگ قهرماني كشور در بخش بانوان از 16 تا 19 اسفند و در بخش آقايان نيز از 20 تا 23 اسفند ماه امسال به ميزباني تهران برگزار خواهد شد.
درخشش ورزشكاران زنجاني
در رقابت هاي اسكيت قهرماني كشور
¤ مسابقات اسكيت قهرماني كشور در رشته سرعت به ميزباني بندرعباس برگزار شد.
در اين مسابقات، تيم زنجان با هدايت سيدمنصور موسوي و پوريا واحد توانست عنوان سومي را در بخش امدادي با تركيب جواد حسني، ارسلان منصوري نيا و سينا ملك آرايي به دست آورد.
گفتني است، تيم اسكيت سرعت زنجان در مجموع اين رقابت ها بر سكوي هشتم ايستاد.

 



البرز با رودهاي خروشان و باغ هاي سرسبز

گزارش از: فرزانه سيداسحاقي
خبرنگار كيهان در كرج
جلگه پهناور كرج در 35 كيلومتري غرب تهران، با آب و هوايي دلپذير و چشم اندازهاي طبيعي در دامنه رشته كوه هاي البرز قرار گرفته است. اين شهرستان كه مركز استان البرز است با حدود 2 ميليون نفر جمعيت، سومين شهر پرجمعيت ايران پس از تهران و مشهد است كه از شمال به استان مازندران، از جنوب به شهريار و استان مركزي، از غرب به شهرستان ساوجبلاغ و استان قزوين و از شرق به تهران محدود مي شود.
گويش قديم و اصلي اين منطقه زبان «تات» بوده و براين اساس، كلمه كرج از لغت كاوك به معني ميان تهي مأخوذ شده و اين از آن روي است كه كرج ميان دره واقع شده است.
دامنه سلسله جبال البرز از ديرباز به دليل آب وهواي مناسب، رودخانه هاي جاري و پناهگاه مطمئن، هميشه محل استقرار و سكونتگاه موقتي و دائم اقوام و گروه هاي مختلف بوده است.
طبق اسناد و منابع تاريخي و آثاري همچون تپه هاي باستاني آق تپه و مرادآباد در حاشيه شهر، بقاياي معابد و قلعه ها، دژهاي استوار در جاده كرج- چالوس و ديگر آثار تاريخي و باستاني مي توان فهميد كه در دوران پيش از اسلام اين منطقه از تمدن برخوردار بوده است.
آثار فرهنگي- تاريخي
51 اثر تاريخي از مجموع آثار تاريخي شهرستان كرج در فهرست آثار ملي ايران ثبت شده است كه از جمله اين آثار مي توان به كاروانسراي شاه عباسي، غار يخ مراد، عمارت شهرستانك، كاخ سليمانيه، كاخ مرواريد، كاروانسراي ينگي امام، محوطه باستاني ازبكي اشاره كرد.
اينك استان البرز آماده پذيرايي از مسافران نوروزي است و به منظور آشنايي بيشتر هموطنان عزيزي كه قصد سفر به اين استان را دارند، مهمترين اماكن گردشگري استان البرز معرفي مي شود.
جاده چالوس
براي رفتن به جاده چالوس كه در زمره زيباترين جاده هاي گردشگري كشور محسوب مي شود و از مسيرهاي اصلي براي رسيدن به شمال سرسبز است بايد از كرج عبور كرد.
سراسر اين جاده پراز چشم اندازهاي زيبا از قبيل رودخانه، كوه و درخت است. در حقيقت وجود پيچ وخم هاي بسيار و تونل ها و گردنه هاي در جاده چالوس زيبايي هاي خاصي به اين جاده بخشيده است؛ سد بزرگ اميركبير هم كه تامين كننده بخش اعظم آب تهران است در ميانه جاده چالوس قرار دارد. بسياري از تهراني ها تعطيلات آخر هفته خود را همراه با خانواده با رفتن به سد كرج يا باغ ها و محيط هاي حاشيه رودخانه در ابتداي جاده چالوس سپري مي كنند.
غار يخ مراد
اين غار در 4 كيلومتري جاده كرج- چالوس و روستاي كهنه ده در دامنه كوه واقع شده است. غار يخ مراد يكي از زيباترين غارهاي استان تهران است و قدمت آن به دوره دوم زمين شناسي (50 ميليون سال قبل) مي رسد. اين غار با دهانه اي به طول 7 متر و ارتفاع 2 متر، داراي سه دهنه تالار و سه يخچال زيرزمين و هفت حلقه چاه است كه در قسمت هاي مختلف غار قرار دارد. از پديده هاي طبيعي و بسيار جذاب غار آن است كه در تمام فصول سال قنديل هاي يخي بسياري در دهليزهاي مختلف غار قرار دارند و ارتفاع بعضي از آن ها حتي به 2 متر هم مي رسد.
آبشار ورزان
در جاده كرج- چالوس از محلي به نام پل خواب يك راه فرعي خاكي جدا مي شود كه پس از طي 7 كيلومتر به روستاي ورزان مي رسد. جاده اين روستا پرپيچ و خم است اما مناظر بسيار سرسبز و زيبايي دارد. به فاصله كمي از روستا در داخل دره اي نسبتا عميق آبشار ورزان نمايان است.
كاروانسراي شاه عباسي
اين كاروانسرا مربوط به دوره صفويه است و در مركز شهر كرج ابتداي بلوار امامزاده حسن(ع) قرار گرفته و بنايي است به سبك چهار ايواني به مساحت 3600 مترمربع و حيات مركزي به مساحت 900 مترمربع، بناي كاروانسرا از دوره صفويه به بعد كاربردهاي متعددي داشته است به طور مثال در دوره قاجاريه به عنوان يك پايگاه نظامي مورد استفاده بود و در ادامه اين دوره اولين مدرسه برزگران و نخستين موسسه كشاورزي در آن تاسيس شد و در دوره پهلوي به عنوان مدرسه فلاحت مورد استفاده قرار گرفت.
كاروانسرا داراي 22 حجره ايوان دار در اطراف حياط مركزي و 5 بارانداز در پشت اتاق هاست كه يك حوض سنگي در وسط جاده و دو شاه نشين در جهت شرقي و غربي قرار دارد. درحال حاضر، طرح مرمت و احيا كاروانسرا درحال اجراست. و طرح هايي از جمله ايجاد فضاهاي فرهنگي، خدماتي، موزه تاريخ و كارگاه هنرهاي سنتي بعد از مرمت اين كاروانسرا پيش بيني شده است.
عمارت شهرستانك
عمارت شهرستانك در كيلومتر 55 جاده كرج- چالوس 40 كيلومتري شرق روستاي شهرستانك و دامنه كوه گل گيله در يك منظرگاه طبيعي بسيار زيبا ساخته شده است. اين كاخ در دوران حكومت ناصرالدين شاه قاجار به سال 1295 قمري بنا شد. و به دو بخش كاملا متفاوت تقسيم شده است يكي بخش بيروني (ديوانخانه) و ديگري بخش اندروني (حرمسرا). در مركز اين حياط حوض قرار گرفته كه با پايين آمدن آب (آبسره) از پلكان اصلي كاخ و انتقال آن به حوض هاي ديگر جلوه اي ويژه پديد آورده است.
اين كاخ در شكل اوليه به صورت دوطبقه بوده و به مرور زمان يك طبقه آن تخريب شده است.
اشك سنگ در تكيه سپهسالار
تكيه سپهسالار در 43 كيلومتري شمال كرج و به فاصله 5 كيلومتري غرب جاده چالوس قرار دارد. امامزاده سپهسالار از نوادگان امام علي(ع) است و عنوان ابراهيم بن برهان الدين ابن محمدبن حسين بن اصغر بن علي بن ابيطالب مشهور به سپهسالار است؛ امامزاده ابراهيم، سپهسالار لشكر حضرت معصومه(ع) بوده است كه به زيارت امام رضا(ع) مي رفته كه در جنگي در الموت اشكور گيلان شكست مي خورد. امامزاده داوود در تهران شهيد و در محل فعلي به خاك سپرده مي شود و ابراهيم در آسارا زخمي و به غار كوهي پناه مي برد و در همان جا شهيد شده است. از عجايب اين محل صخره اي است كه بالاي غار قرار دارد كه در فصل تابستان از دو نقطه اي آن آب چكه مي كند، مردم محل معتقدند صخره براي امام اشك مي ريزد، ريزش قطرات آب غيرطبيعي به نظر مي رسد زيرا صخره درجايي است كه به كوه هاي اطراف ارتباط ندارد و روي آن هم از برف و يخ خبري نيست اين قطرات آب در كجا جمع شده اند كه به فاصله هر 30 ثانيه يك بار مي چكد، روزانه تعداد زيادي زائر را به سوي خود جلب مي كند.
كاخ سليمانيه
عمارت كاخ سليمانيه كه بناي آن متعلق به دوره قاجار است، در بافت مركزي شهر كرج داخل پرديس كشاورزي در ميان باغ بزرگي قرار دارد. اين كاخ به دستور فتحعلي شاه قاجار در يكي از منزلگاه هاي حدفاصل تهران و چمنگاه سلطانيه زنجان در ييلاق خوش آب و هواي كرج ساخته شد كه بعدها به نام پسرش سليمان ميرزا حاكم منطقه كرج سليمانيه نام گذاري شد.
در واقع اهميت و ويژگي اين بنا به لحاظ 2 تابلو ديواري (رنگ و روغن) از سلاطين قاجار است كه بروي ديوارهاي شرقي و غربي تالار مرزي ترسيم شده است.
تابلوي شرقي آغامحمدخان بنيانگذار سلسله قاجار را به همراه سران ايل قجر نشان مي دهد و در تابلوي غربي فتحعلي شاه قاجار نشسته بر تخت به همراه فرزندانش به تصوير كشيده شده است.
پيست اسكي ديزين
پيست اسكي ديزين در جاده كرج- چالوس، كيلومتر 70 جاده فرعي، روستاي ولايت رود واقع شده است اين روستاي زيبا به دليل وجود پيست اسكي و همچنين دره ولايت رود، كوه ها و دشت هاي آن به عنوان روستاي هدف گردشگري معرفي شده است. اين پيست در شماره 40 پيست معروف جهان قرار دارد و داراي سه مسير تله كابين، دو مسير تله سي يژ، 23 پيست اسكي و هفت تله اسكي است كه در فصول مختلف سال به ويژه در ايام نوروز پذيراي علاقمندان اسكي و ساير ورزش هاست.
سد طالقان
بر روي رودخانه شاهرود كه از انشعابات به هم پيوند خورده در منطقه بالا طالقان است سدي است كه در سال 1385 شمسي آبگيري شد. با آبگيري اين سد، درياچه اي ايجاد شده كه منظره كم نظيري را پيش چشم گردشگران قرار داده است. از روستاهاي زيباي منطقه بالاطالقان مي توان به روستاي جوستان اشاره كرد كه رودخانه شاهرود را با انبوهي از درختان در ميان گرفته است. در مسير اين رودخانه همچنين روستاي گته ده واقع است كه خانه هائي از جنس سنگ و ملاط گل هماهنگ با بافت كوهستان دارد.
برغان
كافي است 13 كيلومتر از كرج دورتر شويد تا به روستاي برغان برسيد. براي رسيدن به برغان دو مسير وجود دارد يا از كرج- رجايي شهر، جاده آتشگاه به سمت اين روستا برويد و يا از اتوبان كرج- قزوين تابلو كردان را كه ديديد به سمت راست رفته و پس از كردان به سمت برغان برويد.
بافت اين روستا قديمي و داراي باغ هاي بسياري است كه در تمام فصول سال به ويژه بهار و تابستان مي تواند پذيراي شما و خانواده تان باشد.
آثاري نظير حسينيه اعظم، پل تاريخي برغان، چنار كهن مسجد جامع، تپه باستاني قلعه كش كلا در برغان وجود دارد. در سفر به برغان خريد آلوي برغان را فراموش نكنيد هر چند مي توانيد گردو، عسل، توت و لبنيات هم خريداري كنيد.
كاروانسراي نيگي امام
قدمت اين كاروانسرا كه در ابتداي جاده هشتگرد و 1000 قدمي جاده كرج- قزوين در روستائي به همين نام قرار دارد، به عهد صفويه باز مي گردد و در گذشته در مسير ري و قزوين براي استراحت مسافران ساخته شده است. علاوه بر اين كاروانسراي قديمي كه مورد استقبال گردشگران است تپه باستاني نيگي امام هم در نزديكي آن قرار دارد.
محوطه باستاني ازبكي و نخستين خشت دست ساز بشر
محوطه ازبكي در روستايي به همين نام از توابع شهرستان نظرآباد قرار گرفته كه قديمي ترين آثار آن متعلق به هزاره 6 يا 7 قبل از ميلاد است. نخستين خشت دست ساز بشر كه قديمي ترين خشت جهان است در يكي از تپه ها به دست آمده و هم اكنون نيز در سازمان ملل نگهداري مي شود، علاوه بر ايجاد حس غرور در هر ايراني بيانگر تاريخ ارزشمند شهرستان نظرآباد است.
خانه دكتر مصدق
دكتر مصدق پس از پايان محاكمه در دادگاه نظامي رژيم پهلوي به سال 1332 شمسي به روستاي احمدآباد تبعيد شد و تا پايان عمر در يك خانه- باغ در اين محل زندگي كرد و بنا به وصيت خود در همين خانه نيز دفن شد. خانه دكتر مصدق در روستاي احمدآباد نظرآباد و در باغي به مساحت تقريبي نيم هكتار قرار دارد كه در فهرست آثار ملي ايران نيز به ثبت رسيده است.
باغ جهانشهر و كاخ مرواريد
كرج به دليل آب و هواي مناسب، رودخانه هاي جاري، خاك حاصلخيز و طبيعت سرسبز خود در گذشته باغشهر ناميده مي شود و در دهه 50 شمسي يكي از قطب هاي مهم كشاورزي و باغداري بوده است. هر چند كه امروز از آن همه سرسبزي، اندكي باقي مانده اما باز هم اين استان ظرفيت جذب گردشگر را از طريق جاذبه هاي طبيعي داراست.
سه باغ جهانشهر، سيب مهرشهر و كاخ مرواريد نيز ميراث طبيعي بر جاي مانده از همان دوران هستند كه تا به امروز باقي مانده اند. اين باغ ها به مثابه بخش مهمي از دستگاه تنفسي اين شهرستان عمل مي كنند، نخستين باغ ثبت شده در فهرست آثار ملي ايران باغ جهانشهر است كه در مركز كرج قرار دارد.
باغ سيب مهرشهر كرج با حدود 400 هكتار وسعت در نزديكي كاخ مرواريد (شمس) قرار گرفته و داراي درختاني كهنسال و چشم اندازي زيبا است. باغ كاخ شمس (مرواريد) هم به عنوان حريم درجه يك كاخ ثبت شده و هيچ گونه ساخت و سازي در آن انجام نمي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14