(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 22 اسفند 1389- شماره 19886

آدرس منظومه شمسي در كهكشان راه شيري
سرفه هاي طولاني مدت ارمغان مواد شيميايي
ناپديد شدن ناگهاني پنگوئن هاي قطب جنوب
مغز قبل از قلب عاشق مي شود
تزريق انسولين سرد دردناك است
10 وسيله خطرناك در خانه
سويا هميشه مفيد نيست
درد شانه را جدي بگيريد
مسواك نزدن مرگ مي آورد
اسپري ضد آلزايمر
چرا كبد ملتهب مي شود؟



آدرس منظومه شمسي در كهكشان راه شيري

دانشمندان ناسا با استفاده از اطلاعات جمع آوري شده توسط تلسكوپ فضايي كپلر تصويري از جايگاه منظومه شمسي ما را در كهكشان راه شيري نشان دادند.
به گزارش مهر، اين تصوير جاييكه در آن قرار گرفته ايم را نشان مي دهد. بر پاين اين عكس كه با استفاده از اطلاعات تلسكوپ فضايي كپلر به دست آمده است، خورشيد ما در موقعيت ميان «بازوي كماندار» و «جاده فرعي جبار» قرار دارد.
تلسكوپ فضايي كپلر ناسا فضايي به وسعت 3هزار سال نوري را رصد كرده و 54 منطقه قابل سكونت را در اطراف ستارگان ديگر مورد بررسي قرار داده است.
در سال 2009 دانشمندان ناسا پيش بيني كردند كه اين تلسكوپ قادر خواهد بود در مدت چهار سال هزار و 200 سياره مشابه زمين را در اين مناطق كشف كند، در حاليكه كپلر موفق شد تنها در مدت چهار ماه هزار و 235 سياره بالقوه را رصد كند كه همگي به دور ستارگان نزديك به خورشيد مي گردند.
براساس گزارش يو.اس.اي تودي، به گفته اين دانشمندان، به نظر مي رسد كه حدود 80درصد از اين اجرام آسماني واقعاً سياره باشند. در راستاي اين بررسيها كپلر 6 سياره جديد را در فاصله دو هزار سال نوري از زمين كشف كرد كه از اين تعداد 5 سياره مشابه زمين هستند.

 



سرفه هاي طولاني مدت ارمغان مواد شيميايي

استاديار دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: سرفه هاي طولاني مدت، ارمغان استفاده از مواد شيميايي و قليايي به ويژه هنگام خانه تكاني و تميز كردن وسايل مختلف است.
دكتر زهرا عبدي متخصص بيماري هاي عفوني در گفت وگو با ايرنا افزود: افراد بايد ميزان استفاده از شست وشودهنده هاي شيميايي مانند وايتكس را بسيار كم كنند و در صورت امكان مصرف اين مواد را ناديده بگيرند.
وي با بيان اين كه شست وشوي ساده بايد جايگزين مواد شيميايي شود گفت: بيشتر افرادي كه هيچ گونه ناراحتي تنفسي نداشتند، بعد از تماس يا برخورد با اين مواد، به بيماري هاي تنفسي مبتلا شده و با سرفه هاي شديد مواجه شدند.
وي گفت: افرادي كه سابقه بيماري هايي مانند آسم يا اختلالات تنفسي دارند، وضعيت بيماري شان به شدت در مواجهه با اين مواد وخيم تر مي شود.
عبدي ادامه داد: چنانچه اين افراد ناگزير به تماس با وايتكس يا ديگر مواد شيميايي هستند بايد ماسك هاي بسيار ضخيم داشته باشند و اين مواد را به شكل بسيار رقيق استفاده كنند. اين متخصص بيماري هاي عفوني به افراد سالم و بيمار توصيه كرد: هنگام خانه تكاني از مواد حاوي عناصر شيميايي استفاده نكنند.

 



ناپديد شدن ناگهاني پنگوئن هاي قطب جنوب

ناپديد شدن ناگهاني گروهي از پنگوئن هاي امپراطور (epmperor penguins) دانشمندان را متعجب كرده و به فكر فرو برده است.
كارشناسان انگليسي در يك تحقيق جديد اعلام كردند كه يك كلوني كوچك از پنگوئن هاي امپراطور روي جزيره اي در قطب جنوب، ناپديد شده اند كه احتمالاً اين اتفاق به دليل آب شدن يخ هاي اقيانوسي در اثر گرماي زمين رخ داده است.
به گزارش مجله اينترنتي لايوساينس، كلوني پنگوئن هاي امپراطور كه نخستين بار در سال 1948 كشف شد، تقريباً متشكل از 150 جفت است.
گزارشها حاكي از آن است كه تا سال 1978 تعداد اين پنگوئن ها در كلوني شان نسبتاً ثابت بود اما از اين سال به بعد به تدريج تعداد آنها رو به كاهش گذاشت، تا جايي كه طبق تحقيق اخير، اين جزيره موسوم به «جزيره امپراطور» در سال 2009 از اين موجودات باشكوه قطبي خالي شد.
محققان نمي دانند كه آيا اين كلوني نابود شده يا در جاي ديگري مستقر شده است.
پنگوئن هاي امپراطور معمولاً هر سال به محلي كه در آنجا از تخم بيرون آمده اند، باز مي گردند اما گاهي اوقات به دليل تغييرات يخي مجبور مي شوند جاي خود را عوض كنند. چگونگي اين رفتار هنوز به خوبي براي محققان قابل درك نيست.
بنابراين گزارش، عمر پنگوئن هاي امپراطور حدود 20 سال است.

 



مغز قبل از قلب عاشق مي شود

افرادي كه عاشق مي شوند اين حس عجيب و ناشناخته را بيشتر در قلب و شايد شكم خود احساس مي كنند اما حقيقت اين است كه احساس عشق توسط 12 بخش ويژه اي از مغز و پيش از اينكه فرد درباره اين حس چيزي بداند، ايجاد مي شود.
«استفاني اورتگ» استاديار روانشناسي و عصب شناسي دانشگاه «سيراكاس» در نيويورك معتقد است، مغز انسان پيش از اينكه خود فرد آگاه شود عاشق شده اين موضوع را احساس مي كند. اين به آن دليل است كه انسان نمي تواند فعال شدن بخشهايي ويژه از مغز خود را مشابه زماني كه بالا رفتن تپش قلب يا حس دلشوره شديد را در خود احساس مي كند، درك كند. در اين شرايط مغز تنها سيگنالي به بدن ارسال كرده و اعلام مي كند، اتفاقي در حال رخ دادن است.
در واقع احساساتي كه در بدن برانگيخته مي شوند نيز بر روي مغز تاثير دارند و يك چرخه دائمي از عشق در فرد به وجود مي آورند به بيان ديگر، شايد حس عشق ابتدا از مغز آغاز مي شود اما اين احساس مشابه يك مسير دو طرفه ميان بدن و مغز براي هميشه برقرار است.
«اورتگ» با اسكن مغز افرادي كه عاشق شده اند، موفق به كشف 12 منطقه مغزي شد كه در اين دوران به شدت فعال شده و به همكاري يكديگر به توليد دوپامين، اكسيتوسين، آدرنالين و واسوپرسين مي پردازند، عوامل شيميايي كه با ايجاد احساس خوشي و اعتماد در ارتباطند.
به گفته وي شبكه بسيار ويژه اي در مغز وجود دارد كه هنگام ايجاد احساس عشق در فرد، سه سيستم اصلي در آن فعال مي شوند از جمله اين سيستمها سيستم احساسي و سيستم انگيزشي هستند. سيستم انگيزشي بخشي از مغز است كه در افراد معتاد نيز فعال است اما «اورتگ» معتقد است عشق چيزي فراتر از احساسات يا حسن اعتياد است، اين احساس يك فرايند پيچيده مغزي است كه به شكلي مي توان آن را عقلاني نيز خواند.
تحقيقات پيشين نشان داده بودند مناطق شناختي مغزي كه به واسطه عشق تحريك مي شوند با تجسم فرد از خوش در ارتباط است يعني بخشي از مغز كه اختلال در آن منجر به ايجاد بيماري هايي از قبيل آنوركسيا مي شود. در اين بيماري فرد به دليل اختلالي كه از تصوير خود دارد خود را همواره چاق ديده و به دليل نخوردن غذا دچار سوءتغذيه شديد مي شود.
براساس گزارش ان بي سي، محققان بر اين باورند با درمان و بهبود دادن اين بخش از مغز مي توان روابط سالم تر و پايداتري را ميان انسانها به وجود آورد.

 



تزريق انسولين سرد دردناك است

مدير پايگاه آموزش از راه دور ديابت با بيان اينكه تزريق انسولين سرد دردناك است، گفت: براي تزريق راحت و بدون درد انسولين، بايد آن را از يخچال خارج كرد و صبر كرد تا به دماي اتاق برسد.
به گزارش مهر، مرضيه معطري افزود: همچنين بايد براي داشتن تزريق راحت و بدون درد مطمئن شويد حباب هوا در سرنگ وجود ندارد، سوزن را به سرعت وارد پوست كنيد، از سوزنهاي كند استفاده نكنيد، هنگام تزريق، عضلات بدن (ناحيه تزريق) را شل بگيريد و هنگام داخل يا خارج كردن سوزن از پوست، سرنگ را تكان ندهيد.
وي ادامه داد: پس از كشيدن انسولين در سرنگ، پوست قسمت مورد نظر را با پنبه حاوي الكل تميز كنيد، با استفاده از انگشت شست و اشاره يك چين پوستي درست كنيد. البته اگر بخواهيد تزريق را در بازو انجام دهيد اين كار را نمي توانيد انجام دهيد و اشكالي هم ندارد.
مدير پايگاه آموزش از راه دور ديابت با بيان اينكه سازندگان سرنگهاي يك بار مصرف توصيه مي كنند كه سرنگها را فقط يك بار مصرف كنيد، گفت: اما تحقيقات نشان مي دهد بيماران معمولا چندين بار از سرنگ خود استفاده مي كنند. اگر مي خواهيد مجددا از سرنگ استفاده كنيد بايد پس از تزريق، در پوشش سوزن را روي آن قرار دهيد و سوزن را در محلي مناسب و تميز نگهداري كنيد همچنين مراقب باشيد سوزن جز با ويال انسولين و پوست تميز محل تزريق با جاي ديگري تماسي نداشته باشد.اين عضو هيئت علمي دانشكده پرستاري مامايي يادآور شد: در صورت خم شدن يا تماس سوزن با هر چيزي جز پوست تميز قسمت تزريق و ويال انسولين آن را دور بيندازيد و هرگز سوزن را با الكل تميز نكنيد. وي افزود: سرنگهاي انسولين با يك ماده لغزنده پوشانده شده اند و به راحتي وارد پوست مي شوند. در صورت تميز كردن سوزن با الكل،ماده لغزنده از بين مي رود و تزريق دردناك مي شود.

 



10 وسيله خطرناك در خانه

تحقيقات نشان مي دهد موادي مانند فرمالدئيد، نيتروبنزن، كلريد متيلين و ناپتلين سرطان زا هستند و استفاده از آنها بايد محدود و ممنوع شود.
تركيبات سمي اين مواد بيماري هايي مانند سرطان كبد، كليه و مغز و بروز حساسيت ها و آسم را به همراه دارند.
به گفته پژوهشگران بخش زيادي از اين مواد در طول روز مورد استفاده ما قرار مي گيرند و تعدادي از آنها بخش جدايي ناپذير زندگي ما شده اند. آنها توصيه كرده اند براي گسترش بهداشت عمومي و كاهش هزينه هاي درماني كه هر ساله به دولتها تحميل مي شود موادي كه در ذيل نامبرده مي شود حتي الامكان از محيط زندگي حذف شود.
1- خوشبو كننده هاي هوا: اين مواد شامل تركيبات ناپتلين و فرمالدئيد هستند استفاده مداوم و مستر اين ماده مشكلات زيادي را به همراه دارد و باعث بروز بيماري هاي ريوي و آلرژي هاي حاد مي شود، به گفته متخصصان بايد به جاي آنها از زئوليت يا ديگر خوشبوكننده هاي طبيعي استفاده كنيد.
2- وسايل نقاشي: رنگ ها و چسب هاي لاستيكي، رنگ هاي اكريليك و حلال ها اغلب شامل مواد سرطان زا هستند.
3- وسايل اتومبيل: بيشتر اين مواد و روغن ها داراي مواد سمي هستند. آنها را دور از خانه و محل زندگي خود نگهداري كنيد.
4- شمع ها: از شمع هاي معطري كه هنگام احتراق دوده توليد مي كنند اجتناب كنيد. تنها از شمع هايي استفاده كنيد كه از موم ساخته شده باشند و در تهيه آنها از فتيله نخي استفاده شده باشد.
5- شامپوي فرش و پرده: تا حد امكان از شوينده هاي ساخته شده با مواد طبيعي استفاده كنيد.
6- خشكشويي: در خشكشويي لباس ها از تركيبات پلي اتيلن دار استفاده مي شود. در صورت استفاده از خشكشويي مطمئن شويد كه از شوينده هاي دي اكسيد كربن دار يا جوهر ليمو به جاي مواد پلي اتيلن دار استفاده شده باشد .
7- حشره كش ها: هرگز از حشره كش هاي حاوي ليندان استفاده نكنيد.
8- رنگ ها و جلا دهنده ها: اين مواد شيميايي نيز شامل تركيبات سرطان زا هستند.
9- مواد ضد عفوني كننده: سعي كنيد از موادي استفاده كنيد كه شامل تركيبات طبيعي هستند.
10- مايكروويو: از گرم كردن غذا درظروف پلاستيكي با مايكروويو جدا خودداري كنيد.
حذف يا تغيير اين 10 وسيله سلامتي خانواده را تا حدود زيادي تضمين مي كند.

 



سويا هميشه مفيد نيست

متخصصان در يك مطالعه جديد تاكيد كردند كه افراد مختلف بايد در مصرف سويا دقت كنند چون اين ماده غذايي با وجود خواص زيادي كه دارد، مي تواند در برخي موارد مضر باشد.
دكتر «رزا لوپز» متخصص تغذيه در دپارتمان بهداشتي نيومكزيك در اين باره خاطرنشان كرده است كه براي زنان مبتلا به سرطان سينه، خوردن سويا موجب تشديد سرطان مي شود.
به گزارش پايگاه اينترنتي سان نيوز، همچنين كساني كه در معرض خطر ابتلا به اين سرطان هستند بايد در مصرف آن مراقب باشند. علاوه بر اين، برخي پزشكان معتقدند كه رژيم غذايي حاوي سويا به دليل تاثير در كاهش تعداد اسپرم ها (سلول هاي جنسي نر) بر سيستم توليد مثلي مردانه تاثير منفي دارد.
سويا محتوي تمام اسيد آمينه هاي ضروري براي انسان بوده و منبعي از پروتئين محسوب مي شود و در بهبود و درمان سرطان هاي كولون و پروستات نقش مهمي دارد. با اين وجود در يك تحقيق جديد بر روي موش هاي آزمايشگاهي، متخصصان دريافته اند كه مصرف اين ماده غذايي در مدت طولاني سطح هورمون جنسي مردانه موسوم به تستوسترون را به مقدار قابل توجهي در مقايسه با گروه كنترل كاهش مي دهد.
كاهش اين هورمون در مردان موجب كاهش توليد اسپرم ها شده و از اين رو مي تواند تاثير نامناسبي روي توان توليد مثلي مردان داشته باشد.

 



درد شانه را جدي بگيريد

درد بين دو استخوان پهن شانه با نارسايي هاي قلبي در ارتباط است.
درد در ناحيه پشت بين دو استخوان پهن شانه كه در بيشتر موارد به علت مشكلات مفصلي به وجود مي آيد، مي تواند ناشي از نارسايي هاي قلبي و عروقي به ويژه حملات قلبي باشد.
مهيار مهين شفيعي متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: درد، نشانه اي براي بروز برخي اختلالات، نارسايي ها و بيماري ها است كه بيشتر مردم طي روز درجات مختلفي از آن را تجربه مي كنند.
وي گفت: عامل برخي از دردها بسيار واضح هستند و فرد با احساس درد به راحتي به علت آن پي مي برد، اما در برخي موارد عامل بروز درد تنها همان چيزي نيست كه ما تصور مي كنيم.
شفيعي تصريح كرد: دردهاي اطراف بازو و شانه از دردهاي شايع در بين مردم است كه در بيشتر موارد مي تواند به علت بلند كردن اجسام سنگين، وضعيت قرارگيري نامناسب بدن و بدخوابيدن ايجاد شود.
وي تاكيد كرد: درد در ناحيه پشت بين دو استخوان پهن شانه كه نسبتاً شايع بوده و در بيشتر موارد به سبب مشكلات مفصلي به وجود مي آيد، مي تواند ناشي از نارسايي هاي قلبي و عروقي به ويژه حملات قلبي باشد. وي با اشاره به اينكه درد بين استخوان پهن شانه با بروز نارسايي هاي مربوط به شكم و دستگاه گوارشي نيز در ارتباط است، خاطرنشان كرد: بهترين راهكار براي پيشگيري از بروز نارسايي هاي همچون مشكلات قلبي و عروقي و گوارشي، جدي گرفتن اين دردها، اقدام به موقع براي تشخيص علت درد و در نتيجه درمان مناسب و به موقع نارسايي ايجاد شده است.

 



مسواك نزدن مرگ مي آورد

دانشمندان متوجه شدند كه چرا مسواك نزدن مي تواند باعث مرگ شود.
قبلا هم رابطه بين بهداشت پايين دهان و دندان و خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي مورد توجه دانشمندان قرار گرفته بود. اما تاكنون هيچ كسي نتوانسته بود به طور دقيق اعلام كند كه چرا مسواك نزدن به طور منظم مي تواند باعث مرگ شخصي شود.
اما اكنون دانشمندان دانشگاه پريستول متوجه شدند كه يك باكتري معمولي كه باعث فساد دندان ها و بيماري لثه ها مي شود مي تواند وارد جريان خون شده و به لخته شدن خون در رگها كمك كند.
به عبارت ديگر اين باكتري مي تواند در نهايت باعث حمله قلبي و سكته شود كه به تنهايي باعث مرگ 200 هزار نفر در بريتانيا شده است.
در اكثر مواقع باكتري Streptococcus در دهان وجود دارد، اما زماني كه شخصي دچار خونريزي لثه مي شود اين باكتري مي تواند وارد جريان خون مي شود.
اين باكتري مي تواند از يك پروتئين در سطح لثه به نام PadA استفاده كند تا پلاكت هاي خوني را مجبور به قرارگيري در كنار يكديگر كرده و يك لايه محافظتي توليد نمايد.
«هاوارد جكينسون» استاد ميكروبيولوژي دهاني در اين باره گفت: ما به يك مولكول پروتئيني در سطح باكتري ها رسيديم كه مي تواند باعث فعال سازي و شكل گيري پلاكت ها شود.
اين اولين بار است كه داشمندان متوجه شدند فعاليت يك باكتري مي تواند باعث فعال شدن پلاكت ها شده و منجر به پخش آنها در جريان خون شود. او در توضيح مكانيسم اين حالت گفت: زماني كه پلاكت ها در كنار يكديگر تجمع مي كنند به طور كامل يك باكتري را محاصره مي كنند. اين مكانيم نه تنها يك پوشش محافظي ايجاد مي كنند، بلكه باعث توليد آنتي بيوتيك هايي مي شود كه براي درمان عفونت مورد استفاده قرار مي گيرند.
اما متاسفانه اين شيوه دفاعي علاوه بر فوايدي كه دارد مي تواند باعث تشكيل لخته هاي كوچك خوني شود كه روي دريچه هاي قلبي رشد كنند و حتي باعث تورم رگ هاي خوني شوند كه وظيفه انتقال خون به قلب و مغز را دارند.
دانشمندان معتقدند مردم نه تنها بايد رژيم غذايي خود را به طور دائم چك و فشار خون و كلسترول خود را به دقت بررسي كنند. بلكه بايد به حفظ بهداشت دهان خود نيز توجه كافي داشته باشند.

 



اسپري ضد آلزايمر

بيماري آلزايمر يا آسيب ديدگي در مغز مرتبط است، لذا اكثر افراد مبتلا به اين بيماري ويرانگر از طريق يك سكته مغزي دردآور و بالقوه مهلك گرفتار آن مي شوند. بر همين اساس تيمي از دانشمندان بر روي واكسن دوكاره اي پژوهش مي كنند كه اميد مي رود افراد با اسپري آن در بيني هم در برابر آلزايمر و هم در برابر سكته مغزي مصون شوند.
هرساله در سراسر جهان شمار زيادي از افراد به آلزايمر مبتلا مي شوند. آمار موجود نشان مي دهد كه تنها در ايالات متحده از هر 8 آمريكايي يك نفر در مرحله اي از زندگي خود قرباني اين بيماري خانمان سوز مي شود.
گفته مي شود واكسن جديد نويد داده شده، آسيب هاي عروقي در مغز را با گردآوري نيروهاي سامانه دفاعي خود بدن ترميم مي كند. علاوه بر تاثيرات پيشگيرانه، اين واكسن حتي هنگامي كه عارضه هاي آلزايمر ظاهر شده باشند نيز مي تواند موثر باشد.
پژوهش مربوط به اين فناوري جديد به تازگي براي چاپ در مجله علمي journal Neurobiology of Aging» پذيرفته شده است.
دكتر فرانكل كه تيم پژوهشگران اين واكسن را هدايت مي كند، گفت: ما با به كارگيري بخشي از دارويي كه قبلا به عنوان داروي آنفلوآنزا آزمايش شده بود، توانستيم با موفقيت واكنش سامانه دفاعي بدن را بر ضد پروتئين هاي آميلوبيد موجود در رگ هاي خوني برانگيزيم.
وي افزود: در مطالعات اولين پيش باليني، دريافتيم كه اين واكسن مي تواند هم از آسيب لايه هاي مغزي جلوگيري و هم اين كه اختلالات شناختي را ترميم كند.
تيم پژوهشگران اين واكسن، با تعديل فناوري نوعي واكسن كه شركت داروسازي چندمليتي گلاكسو اسميت كلاين صاحب امتياز آن است، توانسته روش درماني تازه اي را به دست آورد كه در آن يك سازوكار طبيعي در بدن ما به كار افتاده و عليه آسيب هاي عروقي در مغز مبارزه مي كند.
فرانكل توضيح مي دهد كه اين واكسن ماكروفاژها يا ياخته هاي بيگانه خوار- پروتئين هاي بزرگي كه پادزاهاي خارجي را مي بلعند- را فعال مي كند هنگامي كه اين واكسن شمار زيادي از اين ماكروفاژها را به كنش وامي دارد، آنها گرفتگي هاي ناشي از انباشت آسيب پروتئين هاي آميلوييد موم مانند در سيستم عروقي مغز را مي گشايند.

 



چرا كبد ملتهب مي شود؟

هپاتيت ناشي از چربي نوعي التهاب كبد است كه همراه با تجمع چربي در كبد ايجاد مي شود و ارتباطي با ديگر علل بيماري هاي مزمن كبدي از جمله هپاتيت ويروسي B و C، بيماري هاي خود ايمني، الكل، مسموميت داوريي و تجمع مس يا آهن در كبد ندارد.
براساس اين گزارش اين بيماري ممكن است با الكليسم، ديابت قندي، بالا بودن چربي ها خون چون كلسترول و تري گليسيريد، چاقي و سوء تغذيه افراد ارتباط داشته باشد.
مركز تحقيقات گوارشي و كبد دانشگاه علوم پزشكي تهران درباره علت هپاتيت ناشي از چربي معتقد است كه هنوز علت مشخصي براي اين بيماري پيدا نشده است و معلوم نيست كه تجمع چربي در كبد به علت التهاب است يا علت ديگري براي هپاتيت وجود دارد. محققان معتقدند به خاطر اينكه كبد نمي تواند چربي را به فرمي تبديل كند كه قابل دفع باشد در كبد تجمع مي يابد.
در گذشته پزشكان معتقد بودند كه اين نوع هپاتيت بيماري خوش خيمي است كه پيشرفت نمي كند اما مطالعات اخير و تجربيات پزشكان ثابت كرده كه هپاتيت ناشي از چربي مي تواند حداكثر تا 40 درصد موارد باعث ليفي شدن (تنبلي) كبد شود يا مي تواند در 5 تا 10 درصد بيماري به سمت سيروز (تخريب بافت و نارسايي كبد) پيشرفت كنند.
براساس اين گزارش در حال حاضر درمان مشخصي كه همگان با آن موافق باشند، وجود ندارد. اما در افرادي كه چاق و ديابتي و دچار افزايش چربي خون هستند توصيه مي شود كه وزن خود را كاهش دهند و قند و چربي خون خود را كنترل كنند. براي بيماران ديابتي، معمولا يك رژيم كم چرب با كالري كم همراه با انسولين يا داورهاي خوراكي پايين آورنده قند خون توصيه مي شود و براي بيماراني كه افزايش وزن و ديابت ندارند نيز اغلب يك رژيم كم چرب كافي است.
اجتناب از كارهايي كه كبد را تحت استرس قرار مي دهد مانند، مصرف بي رويه داروهاي غيرضروري حتي داروهايي كه نياز به نسخه ندارند مثل استامينوفن و مصرف غذاهايي همچون سبزيجات، لوبيا، كاهو و ميوه اي تازه مي تواند سلامتي شما را در مقابل اين بيماري حفظ كند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14